Federalismul
Guy Héraud
Cuvîntul „federalism”, după
cum se ştie, vine din latinescul foedus, care înseamnă „pact”,
„contract”. Federalismul este deci, etimologic vorbind, o concepţie despre
societate care se bazează pe un drept reciproc consimţit. Va fi necesară
poate retuşarea acestei definiţii, dar orientarea pe care o
indică rămîne profund semnificativă. Federalismul este opusul imperium-ului,
adică al acelui tip de societate care este fondată pe legi
restrictive, impuse de sus de o putere mai mult sau mai puţin
străină populaţiilor pe care le guvernează. Aşadar,
federalismul reprezintă una dintre cele două mari concepţii
despre societate, şi de aceea, chiar dacă nu este în prezent realizat
pe deplin, sau are o prezenţă doar sporadică, merită
întreaga noastră atenţie. Bineînţeles, deoarece nu este pe
deplin materializat, asupra sa pluteşte o umbră de utopie. Să
fie federalismul o utopie? Această obiecţie trebuie respinsă.
Fără îndoială
că federalismul este o „Utopie” cu U mare şi se mîndreşte cu
acest lucru. El este, într-adevăr, un mesaj de pace şi de fericire
pentru umanitate, dar nu poate fi considerat drept utopie în sens peiorativ,
deoarece de noi depinde introducerea lui în viaţa popoarelor şi a
societăţilor, de noi depinde progresul unităţii morale,
economice şi politice a lumii.
Dominaţia
nefastă a suveranităţilor
Cine sînt adversarii
federalismului? Ei sînt partizanii suveranităţilor, fie de
dreapta, fie de stînga. Putem cita partide sau oameni politici, aflaţi la
extremele orizontului politic, care au totuşi ca punct comun: refuzul
federalismului. Este suficient să luăm în considerare viaţa
politică franceză de după 1945 şi să-i evocăm
marile momente, ca de exemplu respingerea Comunităţii Europene de
Apărare de către Adunarea Naţională, la 30 august 1954,
atitudinea adoptată faţă de alegerea prin sufragiu direct a
Parlamentului European sau, mai recent, campania prezidenţială.
Împotriva Comunităţii Europene de Apărare şi a alegerii
democratice a Adunării celor Zece s-au coalizat partide şi oameni
care se situează atît la extrema dreaptă, cît şi la extrema
stîngă. Astăzi, din nou, dreapta, ca şi Partidul Comunist, nu
vor să audă vorbindu-se de o federaţie a celor Cincisprezece.
În cazul Comunităţii
Europene a Apărării, s-ar putea crede că crearea unei armate
europene nu ar fi tocmai cea mai bună modalitate de a federaliza
popoarele; şi era de înţeles să fie respinsă, atît de
curînd după război, o instituţie ridicată cu soldaţi
germani. Dar nu acestea erau adevăratele motive ale respingerii sale. Toată
lumea ştia că reînarmarea germană era inevitabilă, singura
problemă era de a alege între acceptarea soldaţilor germani într-o
armată europeană (C.E.A.) sau a soldaţilor germani într-o
armată germană (Bundeswehr). Adunarea Naţională
franceză a preferat însă renaşterea unei armate germane.
Această alegere paradoxală avea o singură explicaţie
posibilă, şi anume voinţa de a păstra pentru Franţa
propria armată şi suveranitate. Căci, crearea unei armate
europene ar fi însemnat implicit desfiinţarea armatelor naţionale —
exceptînd menţinerea contingentelor franceze pentru apărarea
teritoriilor de peste mări. Altfel spus, ceea ce conta atît pentru dreapta
cît şi pentru stînga1, nu era păstrarea unei Germanii
dezarmate, ci păstrarea suveranităţii franceze.
„Suveranitate”, iată marele
cuvînt! Ceea ce uneşte stînga şi dreapta este acest ataşament
comun la suveranitatea statului.
Dar cultul suveranităţii
nu este limitat la naţiunile vechi. Statele noi, majoritatea incapabile
să se mulţumească cu ele însele, se dovedesc — din acest punct
de vedere — şi mai sensibile decît naţiunile vechi. Or, pe
pămînt există azi în jur de 180 de state suverane, fiecare cu
drapelul, armata, diplomaţii săi şi, cele mai multe dintre ele,
cu fotoliul său la ONU şi în diferitele organisme
internaţionale. În plus, un număr mare dintre aceste „puteri” nutresc
pretenţii teritoriale sau caută să-şi domine vecinii,
şi să-şi exporte ideologia. Aceasta este situaţia, la acest
sfîrşit de mileniu, a unei planete tulburate unde se
desfăşoară, deschis sau mocnit, atîtea războaie locale, în
timp ce pericolul nuclear este departe de a fi proscris. Această
aberantă stare de lucruri rezultă din fărîmiţarea
politică legată de dogma suveranităţii. Fiecare stat se
comportă de parcă ar fi singur pe lume. Fiecare doreşte să
rezolve singur nu numai ceea ce se petrece în interiorul său (faimosul
principiu al neamestecului în treburile interne care face atît de dificilă
lupta pentru drepturile omului), ci şi litigiile cu alte state.
Anarhia
internaţională
Bineînţeles că
există un drept interstatal pe care fiecare îl interpretează şi
îl aplică mai mult sau mai puţin după bunul său plac;
există de asemenea organisme internaţionale, universale sau
regionale. Dar acestea funcţionează, pentru orice problemă
importantă, după principiul unanimităţii, fiecare stat
angajîndu-se doar la deciziile la care a subscris. De aceea, societatea
interstatală are aspectul unei jungle. Legea care o guvernează este
lacunară pe de o parte, iar pe de altă parte ea rămîne la libera
interpretare a fiecărei ţări care îi este teoretic
subordonată.
Aspectul juridic cel mai
semnificativ al ordinii interstatale este caracterul facultativ al
jurisdicţiei internaţionale. În virtutea acestui principiu, nici
un tribunal sau arbitru internaţional nu poate funcţiona dacă
statele aflate în diferend nu acceptă ca el să se ocupe de litigiu.
Regula nu admite excepţii decît în cazul, foarte rar, al
organizaţiilor mai perfecţionate precum Uniunea Europeană — Cei
Cincisprezece— sau tratatele care impun o competenţă
jurisdicţională irevocabilă, în acest caz cea a Curţii de
Justiţie de la Luxemburg. Pentru a demonstra absurditatea sistemului este
suficient să îl transpunem de la state la indivizi; dacă indivizii ar
beneficia de acelaşi tratament ca şi statele suverane, ei s-ar putea
sustrage justiţiei, atît celei civile cît şi celei penale, orice
tribunal fiind sesizat doar dacă avocaţii apărării sau
inculpatul însuşi ar fi recunoscut în prealabil această sesizare. O asemenea
concepţie ar apărea în mod sigur stupefiantă şi ar
părea a fi produsul unei imaginaţii frizînd paradoxul şi
nesăbuinţa. Şi totuşi acesta este sistemul aberant care
guvernează relaţiile interstatale. Or, dacă ne gîndim, statele sînt
incomparabil mai periculoase decît indivizii. Fără să mai vorbim
de pericolul atomic, să-i amintim pe Hitler, Stalin, pe khmerii
roşii, situaţia din Ruanda, etc. Cîţi criminali de felul lui
Landrus ar trebui să avem pentru a egala numărul victimelor?
Iată trista situaţie a
umanităţii actuale, a cărei lipsă de organizare
contrastează atît de mult cu prestigioasele descoperiri ale
cercetării ştiinţifice, tehnologice şi medicale.
Relaţiile politice între popoare se află încă în stadiu de
barbarie. Rezultă că progresul tehnic face deseori mai mult rău
decît bine. O anchetă ne-ar arăta, de exemplu, că elicopterele
folosite la deversarea gazelor toxice sau a napalmului şi la bombardarea
spitalelor au făcut mai multe victime decît au salvat în acţiunile
din munţi.
Acesta este rezultatul domniei
suveranităţii. Marele merit al federalismului este că ne
arată căile prin care toate acestea ar putea să înceteze. Ne-am
întreba atunci de ce nu se converteşte umanitatea la federalism. Pentru a
explica acest lucru ar fi nevoie de un alt studiu. Bineînţeles, la baza
acestei atitudini iraţionale stă multă ignoranţă,
imaturitate şi pasiune nocivă. Există ceea ce numim în general
„naţionalism”, adică un sens exacerbat al comunităţii
parţiale, aşa cum el se manifestă în modul cel mai inocent, dar
la fel de evident, în rivalităţile dintre vecini, în acest patriotism
local pe care sportul, de exemplu, îl prezintă într-o manieră
caricaturală. Cu toate mijloacele de care dispun, statele cultivă
pentru a-l folosi, această tendinţă firească a individului
de a-şi proiecta eul asupra comunităţii direct perceptibile.
Aceasta generează naţionalismul şi şovinismul, flageluri
ale istoriei, care sînt inocent deghizate în patriotism.
Mai mult decît popoarele,
responsabilii sînt conducătorii politici. Ei sînt cei care dispun, prin
putere şi mass-media, de mijloacele de convingere şi constrîngere.
Suveranitatea le conferă titlul şi puterea şi le permite să
se îmbete cu politică internaţională. Astfel guvernanţii
sînt cei care frînează procesul unificării federale. Sondajele de
opinie arată că ideea federală este primită favorabil de
către populaţie: 65% din francezi, de exemplu, acceptă
federaţia europeană şi 54% federaţia mondială. Dar
clasa politică, cea care totuşi pronunţă permanent cuvîntul
„democraţie”, excelează în frînarea voinţei populare cînd aceasta
ar duce la propria prăbuşire. Nici înalta administraţie nu
procedează altfel. Federalismul se loveşte şi de forţele
conservatoare, economice printre altele, cărora le este frică de
schimbare. Să mai adăugăm, că în trecutul apropiat a
existat şi un puternic factor contingent: opoziţia U.R.S.S. la
uniunea politică a Europei Occidentale.
Suveranitatea
contra naţiunii
Orice-ar fi, guvernanţii —
şi tot ceea ce gravitează în jurul lor: oameni ai legii, gînditori
politici, onorifici şi aleşi, mass-media, înalta administraţie —
sînt cei care cultivă naţionalismul, pornind de la tendinţa
oamenilor de a se exalta cînd aud de comunitate. Dovadă este faptul
că orice colectivitate suverană cultivă naţionalismul. Am văzut
dezvoltîndu-se unul chiar în Germania de Est. Fenomenul nu este deci
neapărat legat de existenţa unei naţiuni definite printr-o
limbă şi o cultură originale. El este în primul rînd
consecinţa unei puteri politice suverane. De aceea ar trebui să ne
adaptăm vocabularul şi să vorbim de „stato-naţiuni” în loc
de naţiuni. Rezultat al jocurilor de forţă şi de noroc,
statul nu corespunde de fapt decît foarte rar unei naţiuni. Şi,
invers, adevăratele naţiuni (catalanii, bascii, kurzii, cei din
Biafra, Moluki de Sud, etc.) îşi mai aşteaptă eliberarea. Astfel,
suveranităţile nu numai că fac lumea de nesuportat, dar şi
divizează şi oprimă adevăratele naţiuni. În
sfîrşit, profund disparate prin întindere şi putere — Rusia are 17
milioane de kmp, în timp ce Singapore este o simplă aglomeraţie; cei
8000 de locuitori din Nauru ar vrea să se compare cu un miliard de chinezi
— decupajul teritorial în stato-naţiuni este cel mai absurd lucru posibil
care s-ar putea concepe din punctul de vedere al unei amenajări
raţionale a planetei.
Ce propune deci federalismul pentru
a remedia anarhia interstatală, pentru a asigura independenţa şi
unitatea tuturor naţiunilor, pentru a promova o gestiune
raţională a planetei?
Problema se pune în termeni de model,
adică de finalităţi; de asemenea, se pune în termeni de strategie:
prin ce căi şi ce mijloace s-ar putea instaura federalismul în
întreaga lume?
I — Modelul federalist
Federalismul este o propunere de
organizare raţională a raporturilor sociale. Cîmpul său de
activitate este universal, şi nu doar în sensul geografic al termenului.
Nu există tip de societate care să nu poată fi organizată
într-o manieră federativă sau, cel puţin, impregnată cu
principii federaliste. Astfel, se distinge un federalism teritorial, unul
economic, unul social şi unul cultural.
Realizările actuale cele mai
cunoscute şi, de multe ori, cele mai reuşite, sînt de ordin
teritorial. Este vorba despre ceea ce numim federaţii: Statele Unite ale
Americii, Canada, Mexic, Venezuela, Republica Federală Germania,
Elveţia, Nigeria, India, Malaezia. Prin nume, şi Rusia este o
federaţie, dar ea seamănă în fapt mai mult cu un stat unitar cu
autonomii. Tot acesta este cazul federaţiilor care trec prin faze de
dictatură, precum Argentina. Această instabilitate dovedeşte
că în aceste state este vorba de un pseudo-federalism. Este de asemenea
cazul Indiei, dar dintr-un punct de vedere constituţional.
În afară de federalismul
teritorial se pot observa realizări parţiale, „insuliţe” de
federalism economic, social, cultural; atunci cînd s-a pornit de la marxism,
eşecul a fost răsunător (Algeria, Iugoslavia), dar în multe
state liberale se dezvoltă o puternică viaţă
asociativă: în Statele Unite ale Americii, de exemplu. Aceste
experienţe variate au ca punct comun ideea de autogestiune.
Dacă federalismul este
organizare, el este de asemenea un tip particular de organizare pe care am
putea-o califica filosofic ca „libertară”, sau mai prozaic —
anticentralistă. Acest caracter rezultă din combinarea unor principii
specifice. Am dori să comentăm diferitele puncte.
A — Federalismul este
organizare
Sintagma este mai originală
decît pare, dată fiind starea de neorganizare a societăţii
interstatale. Este curios de constatat că în epoca noastră, în care
organizarea este un cuvîntul de ordine universal — în economie, în domeniul
demografiei, al sănătăţii publice, al amenajarării
teritoriului, al birocraţiei, etc. —, domeniul relaţiilor
interstatale este aproape singurul care scapă oricărei tentative
serioase de organizare. Contradicţia este evidentă la marxişti,
care obsedaţi fiind de grija organizării economice şi sociale,
şi partizani declaraţi ai „internaţionalismului proletar”, se
numără printre gardienii cei mai vigilenţi ai
suveranităţii statale (pentru a împiedica ţările democratice
să se unească). Dar se contrazic şi partizanii „ordinii” (dorind
ordinea în interiorul statului şi acceptînd dezordinea în exterior)
şi planificatorii, care nu resimt pentru unificarea Europei şi a
lumii acelaşi sentiment de „obligaţie ardentă”.
B — Federalismul este
anticentralism
Realist, şi duşman al
dogmelor, federalismul porneşte de la constatarea că dimensiunile
omului sînt multiple şi de aceeaşi valoare sau necesitate; trebuie
deci să i se ofere individului o porţiune corespunzătoare de
colectivitate unde acesta să poată găsi răspuns la
diversele sale aspiraţii şi nevoi, şi astfel să se
împlinească ca persoană. Aceste colectivităţi diverse —
şi aceasta este o altă constatare — există de altfel în mod
firesc, ceea ce dovedeşte clar că sînt indispensabile, dar
dezvoltarea statului le-a mutilat şi le-a supus. Importantă este
eliberarea lor: a familiei, a sindicatului, a întreprinderii, a bisericii, a
universităţii, a etniei, etc. şi de a le garanta pe viitor
posibilităţi de dezvoltare autonomă. Nici o colectivitate nu trebuie
să le domine pe celelalte, nici măcar colectivitatea politică,
chiar dacă este vorba strict despre utilitatea sa. Colectivitatea
politică — noi preferăm să spunem: teritorială — trebuie
să fie desacralizată şi să se justifice, ca şi
celelalte, pentru serviciile aduse. Aceste servicii sînt: funcţia de
securitate a persoanelor şi funcţia de arbitraj între exigenţele
diverselor colectivităţi non-teritoriale (economice, sociale,
culturale, etc.).
Dar colectivităţile nu
diferă doar prin obiectul lor, ele diferă şi prin nivel. În
cadrul colectivităţilor teritoriale, de exemplu, toată lumea
cunoaşte ierarhia care, pornind de la cartier, trecînd prin oraş,
provincie, regiune, naţiune, continent, conduce în final la omenire ca
întreg. Astăzi, prin greşeala guvernărilor suverane,
naţiunea (mai bine spus, stato-naţiunea) este ridicată pe un
piedestal, idolatrizată. Nu este vorba de a o distruge, ci din
contră, de a da tuturor naţiunilor mijloacele de a se elibera şi
a-şi cultiva specificul; dar naţiunea trebuie să-şi reia
locul şi să nu sufoce solidarităţile regionale,
continentale şi mondiale. Să luăm drept axiomă faptul
că fiecare nivel al societăţii are aceeaşi utilitate,
valoare şi demnitate ca şi celelalte.
Prin federalism, statul nu este
suprimat, dar suportă transformări importante: 1) se desacralizează,
2) îşi pierde suveranitatea, 3) se regăseşte la fiecare nivel,
după cum spune foarte bine Denis de Rougemont: „Noi nu dorim
dispariţia statului, dimpotrivă, îl dorim la fiecare nivel”2.
Acesta este unul dintre aspectele prin care federalismul se deosebeşte de
anarhie, a cărei aspiraţie libertară totuşi o
împărtăşeşte.
Etalarea bogatului evantai social
asigură condiţiile unei perfecte pluri-apartenenţe a
persoanelor. În loc de a se simţi în primul rînd, şi chiar în
totalitate, membru al unei naţiuni, fiecare om va putea încerca şi
să trăiască din plin legăturile sale cu
colectivităţi multiple, de tipuri şi nivele diferite. Astfel se
va evita periculoasa suprapunere a subordonărilor al cărei produs
este foarte exploziv. Participînd la fascicule de comunităţi diferit
constituite, oamenii vor ţese între ei multiple legături
transversale, capabile a rezista eficace cuvintelor de ordine mobilizatoare ale
rasei, religiei, limbii, clasei, statului. De altfel, acesta este şi secretul
„păcii helvetice”.
S-au propus două devize pentru
federalism: „devino ceea ce eşti” şi „unitate în diversitate”. Prima
ilustrează bine umanismul personalist din care se inspiră. Cea de-a
doua rezumă tipul de societate capabilă să asigure fiecărui
om condiţiile împlinirii sale. Doar o societate organizată (ideea
unităţii) şi cît se poate de descentralizată (ideea
diversităţii) reuşeşte să fie la înălţimea
nevoilor omului.
Federalismul, care este dialectic,
pretinde chiar că cea mai mare diversitate este condiţia celei mai
solide unităţi; din acest motiv federalismul se angajează în
acelaşi timp în favoarea colectivităţii compuse (Europa, lumea)
şi a colectivităţilor componente (regiunile, comunele).
Această dublă mişcare nu este contradictorie, în ciuda a ceea ce
s-ar putea crede, ci exprimă chiar dialectica federalistă.
Se vede deci că federalismul,
în zelul său libertar şi descentralizator, nu sacrifică nici
ordinea, nici unitatea. Alexandre Marc exprimă foarte bine această
caracteristică atunci cînd declară: „în societatea federală
puterea se află peste tot [...] chiar şi în centru”.
Dar această orientare
generală sau filosofie federalistă, are nevoie de principii
regulatoare pentru a se concretiza.
C — Principiile
Prin „principii” nu trebuie
înţelese reguli rigide care trebuie aplicate mecanic; nu trebuie nici
să se creadă că aceste principii sînt „deduse” din filosofia
federalistă. Căci ele au rezultat dintr-un dialog permanent între
experinţă şi teorie. Experienţa este reprezentată prin
federaţii şi prin diversele experienţe autogestionare. În ceea
ce priveşte teoria, ea constă într-un efort de sistematizare care
permite să se lărgească în mod considerabil cîmpurile de
aplicare; ea este de asemenea un efort de înţelegere a relaţiilor pe
care principiile le întreţin între ele, deoarece de la această
alianţă indisociabilă porneşte „modelul federal”.
1. Autonomia — Autonomia
este atributul fiecărei fiinţe, individ sau colectivitate. Ea este
sinonimul libertăţii, vieţii, demnităţii,
creativităţii, responsabilităţii. Bogăţia materială,
culturală şi spirituală a umanităţii depinde de gradul
de autonomie a tuturor membrilor săi, persoane sau grupuri. De aceea,
autonomia cea mai complexă trebuie recunoscută tuturor indivizilor
şi tuturor colectivităţilor.
Autonomia se analizează ea însăşi
printr-o succesiune de drepturi care din punct de vedere cronologic se
organizează după cum urmează: autoafirmare, autodefinire,
autodeterminare, autoorganizare, autogestiune. Nu este cazul acum să le
prezentăm în detaliu, dar cîteva comentarii poate ar fi utile.
Autoafirmarea este dreptul unei
colectivităţi de a se declara existentă şi de a apărea
în viaţa juridică. Caracterul revoluţionar al acestui drept,
care pare în mod eronat a veni de la sine, se relevă prin efectul
contrastului atunci cînd realizăm că este negat la ora actuală
în aproape toate ţările lumii. Astăzi, cu excepţia
strictă a Spaniei, regiunile şi alte colectivităţi
infrastatale nu iau naştere printr-un act de voinţă proprie, ci
prin decizia puterii centrale. Este ceea ce Morvan Lebesque, într-un
strălucitor eseu „Cum poţi fi Breton?”, denumea prin cuvîntul,
atît de semnificativ, Favor („Octroi”). Statele actuale refuză
existenţa comunităţilor care nu le plac. Şi acestea
rămîn fără drept de apel. Exemplu: Franţa a creat mai multe
departamente artificiale în jurul Parisului, dar continuă să refuze
crearea unui departament basc; Italia a detaşat Molise de Abruzzes, dar a
refuzat tratatul de pace pentru a nu ridica Tirolul de Sud la rangul de
regiune.
Autodefinirea este complementul indispensabil
al autoafirmării. În cazul în care colectivitatea nu îşi
defineşte ea însăşi limitele, riscă ori să fie
micşorată (exemplu: Bretania, privată de Loire-Atlantique), ori
să se piardă într-o entitate prea vastă al cărei control nu
îl deţine (exemplu: Tirolul de Sud, care a pierdut entitatea Trentino-Alto
Adige cu mare majoritate italiană; sau ungurii din Voivodina — provincie
astăzi dispărută —, care nu constituiau mai mult de 22% din
populaţia teritoriului).
Autodeterminarea este alegerea colectivităţii
compuse din care se doreşte a face parte. În regimul actual al
suveranităţilor, acest drept, mult tîrguit, al popoarelor care nu
aparţin celei de-a treia lumi, se rezumă la a alege statul la care
doresc să fie ataşate, sau la posibilitatea de a-şi crea
propriul stat. În societatea federală autodeterminarea trebuie să
permită colectivităţii alegerea colectivităţii
înglobatoare al cărei membru doreşte a deveni. Astfel,
autodeterminarea permite colectivităţii de a se situa ea
însăşi în etajarea societăţilor.
Autoorganizarea este dreptul fiecărei
colectivităţi de a-şi face propriul statut, ceea ce se petrece,
de exemplu, în federaţii, pentru statele membre.
Autogestiunea, este dreptul de a se
administra liber, zi de zi, în cadrul statutului adoptat. Autogestiunea
muncitorească nu este decît o aplicare, bineînţeles importantă,
a ideii generale a autogestiunii. Pentru colectivităţile teritoriale,
autogestiunea poate fi numită pur şi simplu „autonomie”, cu
condiţia să se amintească faptul că în sens larg termenul
semnifică nu numai ultima verigă, dar şi întreaga
secvenţă a celor cinci drepturi.
Exersînd primele drepturi,
colectivităţile se situează şi se delimitează unele în
raport cu altele. Exersînd ultimile două, ele construiesc democraţia.
Se vede că democraţia, în ordine cronologică, vine după
autodeterminare şi nu înainte. „Revoluţionarii” din „’89” şi din
„octombrie ’17”, care au contravenit acestei ordini, păcătuiesc grav
contra principiului libertăţii. Ce valorează democraţia sau
socialismul pentru popoarele care le primesc gata făcute?
2. Subsidiaritatea sau
adecvarea exactă — Exerciţiul autonomiei poate da naştere la
conflicte între colectivităţile vecine, juxtapuse
(colectivităţile de acelaşi nivel) sau superpuse
(colectivităţile componente şi colectivităţile
compuse). După ce principii ar trebui rezolvate ele? — Aici intervine
ideea de subsidiaritate, un principiu drag tuturor federaliştilor,
şi cea de adecvare exactă, pe care preferăm să i-o
substituim.
Ideea de subsidiaritate indică
faptul că între două colectivităţi superpuse trebuie
să preferăm colectivitatea componentă, în afară de cazul în
care aceasta se dovedeşte a fi incapabilă de a trata în mod
convenabil problema ridicată. În acest caz, colectivitatea compusă,
cu titlul de “subsidiară”, va fi declarată competentă.
Repartizarea competenţelor se poate realiza de altfel anterior (ex tunc),
în constituţia federală de exemplu; sau doar cînd se pune problema (ex
nunc), şi acest lucru se produce cu sistemul de competenţe
concurente (competenţa federală şi competenţa statului
membru).
Principiul de subsidiaritate, pe
drept cuvînt, nu este satisfăcător. În primul rînd pentru că el
nu rezolvă conflictele opunînd — la stadiile de autoafirmare şi de
autodefiniţie — două colectivităţi de acelaşi nivel
şi de aceeaşi categorie; apoi pentru că nu rezolvă nici
conflictele ce opun colectivităţi de natură diferită,
şi asta în toate stadiile procesului autonomizant; în sfîrşit, pentru
că, chiar în perspectiva verticală, se dovedeşte incapabil
să traseze competenţa legitimă a unei colectivităţi cu
un caracter specific. Trebuie într-adevăr să ne dăm seama
că etajarea colectivităţilor nu exprimă doar o gradaţie
de volum (regiunea, mai mare şi deci mai capabilă decît provincia,
provincia mai mare şi deci mai capabilă decît comuna), dar arată
cîteodată diferenţele calitative. Naţiunea, de exemplu, în
definirea sa lingvistică, reprezintă o colectivitate specifică
care diferă de regiune sau continent doar prin nivelul ocupat în etajarea
colectivităţilor, altfel spus prin volum. Dacă am aplica pur
şi simplu colectivităţii lingvistice principiul de
subsidiaritate, ar trebui, în cazul micilor colectivităţi — cum sînt,
de exemplu, retoromanii din Elveţia — să transferăm
colectivităţii compuse competenţele culturale (şcoală,
radio, televiziune) care nu pot, din cauza lipsei resurselor, să se
manifeste în mod convenabil. Or, nu este acceptabil ca cultura unui popor
să fie gestionată de alte popoare. Singurul sistem admisibil este cel
al subvenţiilor, care vor permite colectivităţii aflate la
nevoie să-şi conducă efectiv singură competenţele
culturale. Dar acest sistem este contrar chiar şi ideii de subsidiaritate,
deoarece mai ales colectivitatea componentă îşi conservă
puterea.
Din contră, ideea de adecvare
exactă îl interpretează corect. Conform acestui principiu,
fiecare colectivitate, de orice natură şi orice nivel, trebuie
să primească puterile juridice şi mijloacele financiare care îi
permit să rezolve problemele care o privesc. Cînd o problemă — ceea
ce se întîmplă cel mai des — vizează mai multe
colectivităţi de acelaşi nivel, colectivitatea competentă
pentru a se ocupa trebuie să fie colectivitatea compusă. În
sfîrşit, între colectivităţi cu obiecte diferite, arbitrajele
vor fi făcute de către colectivitatea teritorială de
acelaşi nivel. Adecvarea exactă presupune ca structurile juridice
să se conformeze în mod riguros realităţilor care trebuie
tratate.
3. Participarea — În timp ce
principiile precedente se ocupă de cîmpul de activitate al
colectivităţilor (şi, în interiorul fiecăreia dintre ele,
de diferitele sale organe), principiul de participare comandă
modalităţile de decizie. Cum trebuie concepute mecanismele de decizie
într-o anume colectivitate? Care trebuie să fie natura instituţiilor
puterii de decizie?
Răspunsul poate fi formulat
după cum urmează: într-o societate federală deciziile luate de
către colectivitatea compusă trebuie să se deschidă cît mai
mult posibil puterii co-decizionale a colectivităţilor componente.
Bineînţeles că există o limită, cea exprimată de
cuvintele „cît se poate de mult”. Nu putem recunoaşte
colectivităţilor componente un drept de veto, căci
aceasta ar însemna paralizia întregului şi, în cele din urmă, o
recunoaştere dată colectivităţilor mai puternice. Acesta
este motivul pentru care regula veto-ului reintrodusă în practica
comunitară europeană la cererea generalului de Gaule în 1966 este
antifederalistă şi funestă.
Participarea federalistă
trebuie să se ţină departe de două extreme: pe de o parte,
ea nu trebuie să se transforme într-o simplă consultare a
colectivităţilor componente, cărora le scapă puterea de
decizie; pe de altă parte ea nu trebuie să se identifice regulii
unanimităţii. Aici trebuie nuanţată semnificaţia
etimologică a cuvîntului „federalism”. Federalismul nu se bazează în
mod strict pe contract, căci un asemenea sistem ar fi imposibil. Dar cel
puţin tinde spre contractualism. Fiind asimptotic cu
contractualismul, federalismul este un cvasi-contractualism.
Există societăţi
care exclud participarea. Colonialismul, spre exemplu, sau sistemul blocurilor,
unde metropola şi puterea dominatoare decid nu numai pentru ele însele, ci
în acelaşi timp pentru colonii şi pentru statele satelite.
Iacobinismul admite participarea indivizilor — este numit de altfel
„democraţie individualistă” — dar o exclude pe cea de „corpuri
intermediare”. Acest sistem, cizelat de J.-J. Rousseau, are ca rezultat
confruntarea inegală dintre cetăţean şi stat, unde
libertăţile publice tind a deveni o pură ficţiune. Federalismul,
spre deosebire de sistemele evocate, înţelege să generalizeze
participarea la toate etajele şi să doteze cu instituţii şi
mecanisme de decizie pe acelea dintre ele, continente, planeta, care încă
mai duc lipsă.
Din punct de vedere tehnic, participarea
are două aspecte: directă şi indirectă (sau organică).
Prin participarea directă,
chiar organele colectivităţilor componente sînt acelea care iau
împreună decizia colectivităţii compuse. Prin participarea
indirectă, colectivitatea compusă este dotată cu
instituţii proprii, dar aceste organe sînt emanaţia
colectivităţilor componente (de unde numele de participare
organică ce se mai dă acestei modalităţi). Exemplul cel mai
cunoscut de participare organică este camera federală a
federaţiilor: Senatul Statelor Unite, Consiliul Statelor Elvetice,
Bundesrat al R.F.G., Consiliul Statelor în India. Dar ea funcţionează
şi în cazul executivului şi a anumitor tribunale. De exemplu,
Consiliul Federal Elveţian răspunde, de obicei, de anumite reguli
precise de compunere care asigură un număr determinat de locuri la
anumite cantoane, grupurilor lingvistice, religiilor, partidelor. Şi
desemnarea Curţilor supreme sau constituţionale face în general un
loc reprezentării statelor membre sau regiunilor.
Participarea directă este cea
mai dezvoltată în regiunile din etajele de sus ale societăţii —
în dreptul internaţional public — şi, în cadru intern, pentru
exerciţiul funcţiilor superioare: putere constitutivă
originară, procedură de revizie constituţională; astfel,
constituţia americană cere, pentru a fi revăzută,
ratificarea de către trei pătrimi din statele membre. Prin
legislaţia obişnuită, participarea organică, din
contră, preia controlul.
4. Cooperarea — Cooperarea
prelungeşte participarea directă; şi diferenţa faţă
de aceasta este uneori pur formală. Sub aspect politologic, vom
spune că există participare directă atunci cînd decizia este
luată de către majoritatea (simplă sau calificată)
reprezentanţilor colectivităţilor componente, şi cooperare
atunci cînd aceasta cere unanimitatea. În acest caz, distincţia este
reală. Dar juridic se vorbeşte de participare de fiecare
dată cînd reuniunea reprezentanţilor colectivităţilor
componente este considerată drept un organ al colectivităţii
compuse: astfel sînt consiliile organizaţiilor internaţionale şi
ale Uniunii Europene. Atunci, chiar cînd unanimitatea este cerută, decizia
are natura juridică a unui act unilateral şi astfel nu intră în
categoria juridică a acordurilor şi tratatelor. În fapt, şi
politic, decizia este multilaterală şi dovedeşte cooperare.
Pentru că cere la fiecare etaj
al ordinii juridice o putere reală de decizie, federalismul nu se poate
fonda exclusiv pe principiul de cooperare. Fără îndoială,
tendinţa sa către contractualism îl incită să-i facă
de fiecare dată un loc cît mai compatibil cu prezenţa unei puteri
autentice de decizie a colectivităţii compuse. În prezent, în
federaţii se dezvoltă două forme de cooperare. Pe de-o parte
este vorba de întîlnirile şi acordurile dintre federaţie şi
membrii săi (cooperarea verticală); pe de altă parte este
vorba despre întîlniri şi acorduri doar între membri (cooperarea orizontală).
Această ultimă formă permite statelor membre să se
substituie federaţiei în tratarea anumitor probleme care le sînt comune.
Această evoluţie, numită „federalism cooperativ” — o expresie
prost aleasă, deoarece federalismul este el însuşi fondat pe
cooperare — constituie un posibil antidot la tendinţa centralizatoare a
federaţiilor.
5. Complementaritatea — Orice
viaţă socială este conflictuală şi orice societate
este polarizată. Conştiinţa pe care o obţine din acest
aspect capital al realităţii îi conferă federalismului
caracterul său dialectic. Dar dialectica federalistă, spre
deosebire de altele, cum ar fi marxismul, consideră cei doi poli ca fiind complementari.
În loc să susţină sau chiar să accepte înfruntarea
distructivă a contrariilor, federalismul propune utilizarea tensiunilor în
scopuri constructive. Pentru gîndirea federalistă „unul” şi
„celălalt” rămîn interdependenţi chiar în timp ce se opun unul
celuilalt; şi este adevărat şi că „unul” nu poate efectiv
să se lipsească de „celălalt”.
Astfel, colectivitatea
compusă, departe de a ameninţa să absoarbă
colectivităţile componente, este pusă în serviciul lor.
Colectivităţile componente, în revanşă, nu vor căuta
refugiul în separatism (doar dacă este vorba de remodelări în interiorul spaţiului federalizat). Circulaţia competenţelor între
diferitele nivele nu este decît o aplicaţie a principiului de
complementaritate. La fel sînt complementare colectivităţile
teritoriale şi colectivităţile specializate, precum şi
diversele organe ale aceleiaşi colectivităţi.
Principiul
complementarităţii evită în acelaşi timp lacunele şi
utilizările duble sau multiple. Dacă acest principiu este respectat
cum trebuie, nu există, într-o societate mondială, funcţie
disputată între mai multe colectivităţi sau mai multe organe; nu
există nici sarcini pentru care vreo colectivitate sau instituţie
să nu fie competente. Comparînd acest ideal cu lumea actuală, unde
iau naştere multe competiţii şi viduri decizionale, se
măsoară importanţa progresului realizat.
6. Garanţiile —
Federalismul diferă de ordinea interstatală actuală prin faptul
că el comportă un sistem de sancţiuni, prevăzut şi pus
la punct dinainte, capabil de a reprima, şi prin aceasta a preveni,
violarea dreptului. Această problemă a sancţiunilor are cea mai
mare importanţă. Istoria Societăţii Naţiunilor şi
a Mişcării Păcii prin Drept a fost, în perioada
interbelică, cruda ilustrare. Ne amintim că, contrar punctului de
vedere francez, anglo-saxonii, autorii „Pactului”(Convenant), estimau că
crearea unei forţe internaţionale nu se impunea neapărat pentru
că s-ar putea apela la reacţiile opiniei publice, naţionale şi
internaţionale, pentru a garanta respectarea angajamentelor de către
statele care au subscris la ele. Ştim ce s-a întîmplat. Pe drept cuvînt,
dreptul este incapabil să se impună doar prin el însuşi; şi
nu se poate conta pe dezaprobarea opiniei publice pentru a împiedica un Hitler
sau alţi violatori de mai mică anvergură să reducă un
tratat la o simplă hîrtie. Prin urmare, dreptul singur nu este suficient
pentru a asigura pacea. Şi acceptarea procedurilor obligatorii de
rezolvare pacifică a conflictelor internaţionale, de felul celor pe
care le prevedea pactul Briand-Kellog, nu este nici ea eficace decît dacă
o forţă internaţională obligă la respectarea lor.
Aceasta este problema
garanţiilor de ordin federal; soluţionarea sa cere o coerciţie
superioară, capabilă de a face înţeleasă dreptatea de către
suveranităţi. Or, ordinea interstatală este prin natură
rebelă creaţiei sale. Căci suveranităţile sînt ele
însele coerciţie, singura coerciţie existentă. Căştile
albastre sau forţele africane, arabe de intervenţie, nu trebuie
să producă iluzii, dat fiind că statele care participă pot
să-şi retragă contingentele cînd doresc. Aceste poliţii nu
au de altfel decît un caracter provizoriu şi se referă la probleme
particulare.
Trebuie văzut că, în
scala colectivităţilor coerciţia irezistibilă, sau, mai
spunem noi, originală, nu se poate găsi decît la un singur nivel.
Idealul ar fi ca ea să fie la vîrf, adică la nivelul planetei, în
favoarea unei federaţii mondiale. Din păcate, ea este astăzi
apanajul suveranităţilor multiple care îşi petrec timpul
ameninţîndu-se reciproc şi contestînd tratatele încheiate.
Aici apare cel mai bine
distincţia federaţie – confederaţie. În
confederaţie, coerciţia originală aparţine
colectivităţilor componente, statele. În federaţie,
dimpotrivă, ea revine colectivităţii compuse, adică
federaţiei însăşi. În primul caz, coerciţia este
multiplă şi, prin urmare, eminamente periculoasă. În cel de-al
doilea caz, ea este unică şi prin aceasta se poate pune chiar în
serviciul dreptului.
Se vede prin acestea că între
federaţie şi confederaţie nu există doar o singură
diferenţă de grad, prima posedînd mai multă putere decît a doua,
ci şi o diferenţă de natură. În timp ce federaţia are
o existenţă autonomă, confederaţia nu este decît un simplu
amalgam fragil de suveranităţi multiple. De la această
diferenţă fundamentală vin diferenţele secundare, pe care
nu este nevoie să le enumerăm aici. Să notăm totuşi
că federaţia are proprii săi cetăţeni, în timp ce în
confederaţie nu există decît cetăţenii ale statului membru.
Acesta este motivul pentru care confederaţia nu beneficiază de
sprijinul activ al opiniei publice şi are întotdeauna tendinţa de a
ceda pretenţiilor egoiste ale membrilor săi. Comunităţile
europene rămîn la stadiul confederal în ciuda prezenţei cîtorva
trăsături federale care constituie ceea ce numim
„supranaţionalitate”.
II — Strategia
Este frumos să visăm la o
lume federală şi federalizată. Urmează să şi
concepem căile şi mijoacele realizării sale3. Or,
chestiunea este complexă şi cu atît mai dificilă cu cît
lipseşte experienţa în domeniu, lăsînd de-o parte
federaţiile politice teritorial limitate care există în ziua de azi.
Anumite federaţii (Statele
Unite, Elveţia, Germania) sînt trecute prin stadiul confederal. Altele,
dimpotrivă, au succedat statului unitar, în cazul: URSS, India,
Iugoslavia.
Unificarea lumii cere, în mod
evident, primul demers, demersul agregativ. Dar, spre deosebire de
federaţiile parţiale care sînt aproape toate constituite în scop de
apărare, federaţia mondială nu este condusă de acest mobil puternic.
Şi totuşi, chiar şi numai teama unei deflagraţii atomice ar
trebui, mai mult decît frica de un inamic tradiţional, să
conducă popoarele la a reclama puternic instaurarea imediată a unei
federaţii mondiale.
Premisele confederale există
totuşi în unele părţi: ONU pentru planetă; Uniunea
Europeană, Liga Arabă, Organizaţia Statelor Americane,
Organizaţia Unităţii Africane, etc. pentru federaţii
continentale sau arii de civilizaţie. Cea mai avansată dintre aceste
organizaţii, şi într-o regiune de importanţă primă,
este în mod sigur Uniunea Europeană. Cei cincisprezece, se ştie,
concep pentru 1996 întărirea instituţiilor comune, apoi, pînă la
sfîrşitul secolului, crearea unei uniuni monetare. Totuşi, Uniunea
Europeană, chiar şi susţinută de o uniune monetară, nu
va aduce mari schimbări la ceea ce deja există, Comunitatea
Europeană dublîndu-se începînd din 1970 cu „cooperarea politică”,
întărită de tratatul de la Maastricht. Ar trebui o modificare
profundă a relaţiilor dintre instituţiile comune, cu
dispariţia Consiliului şi întărirea Parlamentului European
şi a Comisiei. Aceasta nu este calea pe care Franţa înţelege
să o urmeze. Ar trebui, de asemenea, să fie creată o
veritabilă cetăţenie europeană pentru ca Europa să
existe pentru indivizi ca cetate şi nu ca simplă organizare
economică. Dar se ştie cît de mult se împotrivesc
suveranităţile la menţionarea acestei idei. Avertismentele
şi semnele cele mai grave nu par a le emoţiona pînă la punctul
de a le constrînge să-şi federalizeze statele pentru ca ele să
poată vorbi şi acţiona deodată.
Trebuie, de altfel, să se
facă o alegere între crearea de federaţii regionale (continentale)
şi accesul direct la federaţia mondială. Cei care sînt
numiţi „mondialişti” sînt mai mult partizanii celei de-a doua căi,
federaliştii europeni gîndind, dimpotrivă, că trebuie început
prin federaţii parţiale. Argumentele celor două orientări
se prezintă în mare după cum urmează:
a) Partizanii federaţiei
mondiale imediate, prin întărirea Naţiunilor Unite, pun în valoare
urgenţa şi riscul tensiunilor şi războaielor între
federaţiile continentale, dacă ele vor apărea.
b) Partizanii federaţiei
europene, care recunosc şi necesitatea unei federaţii mondiale, dar
nu o cred realizabilă decît pe temelia federaţiilor regionale. Ei pun
în valoare faptul că lupta pentru federaţia europeană nu este cu
nimic contradictorie unei lupte duse în paralel pentru întărirea
Naţiunilor Unite. Argumentele sînt în număr de şase:
1. Nivelul continental sau,
dacă preferăm, comunitatea civilizaţiilor, trebuie să fie
recunoscut şi instituţionalizat cu acelaşi titlu ca şi
celelalte. Crearea directă a unei federaţii mondiale riscă
să-l depăşească.
2. În ciuda conflictelor care, în
trecut, destrămau vecinii apropiaţi, este sigur că apropierea
geografică, comunitatea de civilizaţie, acelaşi gen şi
nivel de viaţă, similitudinea problemelor, exterioare sau interne cu
care sînt confruntate, favorizează unificarea federală a popoarelor
Europei.
3. Istoria arată că
unificările se fac în cercuri concentrice şi nu este astfel realist
să se sară peste etape.
4. Exemplul Europei arată
că în cadrul unui nucleu mic se pot face primii paşi şi se poate
avansa destul de departe. Ceea ce s-a făcut în şase, nu s-ar fi putut
în cincisprezece, deoarece statele mai noi au ratat clar startul.
5. Procedeele federalizatoare sînt
contagioase. Crearea unei federaţii continentale ar avea o valoare de
exemplu şi ar fi probabil urmată de multe altele.
6. În sfîrşit, o Europă
federalizată ar avea un rol specific de jucat, atît prin numărul, cît
şi prin calitatea populaţiei sale, prin poziţia sa
geopolitică, relaţiile cu lumea a treia, precum şi prin mesajul
federalist pe care ar putea să-l lanseze.
Aceste linii mari fiind trasate,
dezbaterea nu se rezumă la atît. Accelerarea construcţiei europene
reclamă o convergenţă de eforturi: din partea instituţiilor
europene, a Comisiei şi a Parlamentului European în primul rînd, din
partea regiunilor şi a etniilor, a forţelor economice şi sociale
din interiorul diferitelor state.
Ar trebui să se facă
inventarul avantajelor calificabile şi necalificabile pe care instaurarea
unei Europe federale este capabilă să le aducă diferitelor
categorii economice şi sociale, şi tuturor europenilor ca atare, ca
şi popoarelor lumii a treia. Acest inventar ar putea fi de altfel efectuat
de manieră negativă, sub forma, de exemplu, a unei anchete asupra
„costului frontierelor”. Înarmate cu o informaţie precisă, greu de
contestat în concluziile sale globale, diferitele medii animate ale „tablei
sociologice” ar trebui să se adune în state generale federaliste a
căror presiune permanentă va sfîrşi prin a convinge guvernele.
Căutarea unei
societăţi noi, societatea federală, ar putea întări lupta
europeană, cu condiţia ca această idee justă şi
fecundă să fie suficient împărtăşită. Dacă,
din contră, ea ar putea să dividă, ar fi mai bine să ne
rezumăm la argumentele incontestabile care pledează în favoarea
cadrului european.
Note
1. Această prezentare este schematică, atît
pentru trecut, cît şi pentru prezent, deoarece ea există în ambele
tabere de federalişti, rămînînd însă doar la nivel declarativ.
2. Este ceea ce dezvoltă, dar fără
ironie, Alexandre Marc în articolul său Pour en finir avec l’État în L’Europe en formation, nr. 284, p. 27.
3. Vezi A. Chiti-Batelli, D’ici ŕ la fin du
sičcle: une stratégie pour les fédéralistes, în L’Europe en
formation, nr. 284, p. 9.
Traducere de Mihaela Ignat şi
Luminiţa Pungea
*
Guy HÉraud (n.1920, Avignon), profesor emerit al
Universităţilor Pau şi Nice (Franţa), politolog cu o
vastă contribuţie în domeniul federalismului, autor al
lucrărilor:
Le fédéralisme, modčle et stratégie (1986), Pour une Europe des
Ethnies (1987), Allgemeines Modell für das Selbstbestimmungsrecht (1995).
Guy Héraud, Le Fédéralisme, publicat de Presses
d’Europe (1995), preluat cu permisiunea editorului.