Situaţia romilor din judeţul
Mureş şi elaborarea unor strategii de sensibilizare
Brigitte Mihok
1.
Raport de cercetare
1.1. Situaţia iniţială şi scurtă descriere a
scopului cercetării
Lipsa voinţei, precum şi
a capacităţii de a împiedica ostilitatea crescîndă
faţă de romi, este vizibilă în România. Romii sînt victimele
unui fenomen social general, asociat unei democraţii care se dezvoltă
lent: marea fisură existentă în continuare între stat şi
societatea civilă, care, la rîndul ei, este fragmentată. Societatea
civilă sau cultura politică bine reliefată, care ar fi capabile
să preia diferenţierile şi rupturile din interiorul
societăţii, sînt prea slab dezvoltate şi se rezumă doar la
cîteva cercuri de intelectuali. Chiar şi unii politicieni se folosesc tot
mai frecvent de frazeologia populistă, şovină, şi
utilizează fără reţinere declaraţii contra romilor
pentru profilarea politicii lor naţionale. Partidele de opoziţie
(actualele partide de guvernămînt) au o atitudine şovăitoare
şi temporizatoare faţă de cerinţele şi
revendicările minorităţilor. În consecinţă,
şansele unei solidarizări cu minorităţile, care este urgent
necesară, sînt în continuă scădere. Din acest motiv, atît
clarificarea fundamentală a solicitărilor minorităţilor,
cît şi susţinerea energică a acestora sînt absolut necesare
pentru reglementarea relaţiilor interetnice.
Pe baza inventarierii
situaţiei la faţa locului şi cu ajutorul unor potenţiali
parteneri, ar fi util să se determine strategiile şi
modalităţile de acţiune cu care s-ar putea realiza o clarificare
a problematicii romilor precum şi o sensibilizare faţă de
situaţia acestora. În acest context, Centrul Intercultural din
Tîrgu-Mureş ar putea avea un rol important.
Cercetarea de faţă s-a
efectuat în judeţul Mureş, din însărcinarea Fundaţiei
Heinrich Böll, în luna octombrie 1995. În vederea inventarierii situaţiei
locale au fost selecţionate următoarele localităţi:
• oraşul Tîrgu-Mureş, cu cartierele sale periferice locuite de romi Rovinari/Ady-negyed şi Valea Rece/Hidegvölgy;
• comuna Crăciuneşti/Nyárádkarácsony, cu o societate
tradiţională de romi, în adevăratul sens al cuvîntului;
• comuna Gorneşti/Gernyeszeg, în care trăiesc în majoritate romi integraţi în societatea
locală.
1.2. Inventarierea locală a situaţiei romilor din judeţul
Mureş
Conform rezultatelor oficiale ale
recensămîntului din anul 1992, în judeţul Mureş trăiau
34.798 de romi, reprezentînd 5,7% din populaţia totală a
judeţului care era de 607.298 persoane. În comparaţie cu alte judeţe,
aici s-a înregistrat cea mai mare pondere a populaţiei de romi.
Alte date statistice:
Localitate Populaţie totală Romi %
Tîrgu Mureş 164.445 3.259 1,98
Crăciuneşti 4.430 948 21,39
Gorneşti 5.893 276 4,68
Acăţari 4.705 372 7,90
Sîngeorgiu de
Mureş 6.127 201 3,28
Band 7.587 1.013 13,35
Băgaciu 2.301 531 23,07
Bălăuşeri 5.214 549 10,52
Coroisînmartin 1.617 167 10,32
Ernei 5.180 663 12,79
În general, se poate considera
că cifrele comunicate oficial se referă mai ales la
comunităţile de romi organizate în mod strict tradiţional.
Aceasta înseamnă că acei romi, care nu mai trăiesc în
comunităţi tradiţionale şi au renunţat în parte la
sistemele de reguli şi valori ale acestora, nu sînt incluşi în
rezultatele oficiale. Aceştia se consideră apartenenţi la
populaţia majoritară în sînul căreia trăiesc. Ponderea
procentuală a romilor în populaţia totală este aproximativ de
trei ori mai mare decît cea indicată în statisticile oficiale.
Fundaţia de romi „CASROM” din
Tîrgu-Mureş apreciază numărul romilor din judeţul
Mureş la 105.000, de unde ar rezulta o pondere procentuală de 17,29%1.
În comuna Gorneşti/Gernyeszeg,
populaţia de romi se apreciază a fi de 771 persoane2, ceea
ce ar însemna o pondere de 13,8%. În această comună trăiesc
mulţi romi integraţi în comunitatea locală, care vorbesc în
principal româneşte şi ungureşte. După 1990, la o mare
parte a acestora se poate observa o renaştere a sentimentului de
identitate cu grupul lor etnic de origine.
În comuna Crăciuneşti/Nyárádkarácsony,
unde trăiesc comunităţi tradiţionale de romi,
estimările locale (aprox. 1000 persoane3) corespund cu cifrele
comunicate oficial.
Dacă se analizează
situaţia romilor după 1990, se pot observa trei fenomene
caracteristice:
a) Situaţia
socio-economică catastrofală a majorităţii romilor;
b) Creşterea şi
amplificarea sentimentelor de ostilitate faţă de romi, de la
consolidarea prejudecăţilor pînă la violenţe;
c) Apariţia unor începuturi de
autoorganizare politică şi culturală.
1.2.1. Posibilităţi de diferenţiere a
romilor
La evaluarea situaţiei
socio-economice a romilor trebuie să se ţină seama de faptul
că aceştia nu constituie o grupare omogenă. Pe bază
de criterii regionale, lingvistice, culturale şi sociale se pot distinge
grupări diferite, între care, în parte, există diferenţe
considerabile.
Din punct de vedere istoric şi
regional, romii din România se pot împărţi în două mari grupe
principale: în primul rînd, cei care din punctul de vedere al originii şi
al domiciliului se pot numi romi transilvăneni sau ardeleni, iar în
al doilea rînd, romii valahi sau moldoveni, care provin din sudul
şi estul României. În dezvoltarea lor istorică
există o diferenţă foarte importantă: în timp ce în vechiul
regat (regiunile sudice şi estice ale României), romii au fost pînă
în anii 1855/56 sclavi şi nu aveau nici cele mai elementare
libertăţi, mare parte a romilor din Ardeal şi Banat au
trăit şi înainte de această dată ca
meşteşugari şi comercianţi (ambulanţi) independenţi.
Este demn de remarcat faptul
că aceste comunităţi tradiţionale de romi
transilvăneni au reacţionat mult mai flexibil la procesele de
transformare economică din România de după 1990 şi pot fi
caracterizate prin spirit de independenţă şi de iniţiativă.
Folosirea criteriului lingvistic nu
permite decît o clasificare superficială: în regiunile sudice şi
estice, romii vorbesc fie numai româneşte, fie, eventual, şi limba
romanes. În Transilvania, grupările tradiţionale
de romi maghiari (romi, ai căror strămoşi trăiesc acolo
deja de 400 de ani) sînt trilingve: ei cunosc atît limba romanes, cît şi
româneşte şi ungureşte (ca de exemplu în comuna
Crăciuneşti/Nyárádkarácsony); grupările tradiţionale
de romi români sînt bilingve, cunoscînd atît limba romanes, cît şi
româna. În comunităţile de romi care trăiesc la periferia
oraşelor şi satelor se vorbeşte mai ales româna sau maghiara. În aşezările de la periferia
oraşului Tîrgu-Mureş, majoritatea romilor vorbesc limba
maghiară, iar o mică parte cunoaşte şi limba romanes. În
comuna Gorneşti/Gernyeszeg, mare parte a romilor nu mai vorbeşte
decît ungureşte sau româneşte.
Pe baza meseriilor
tradiţionale se poate face o clasificare a romilor în diferite grupe4,
dar acest lucru nu este astăzi în mod riguros posibil numai pentru o
mică parte a tuturor romilor.
Clasificarea ce urmează se
bazează mai mult pe trecutul istoric al unor familii de romi, decît pe
domeniile lor de actuale de activitate.
• Căldărari (care
realizează produse din cupru);
• Corturari (romi nomazi);
• Băieşi (care
împletesc coşuri din nuiele);
• Rudari (care
realizează produse din lemn);
• Ţigani de mătase (grup la care aparţin lăutarii şi cei care se ocupă cu
comerţul cu vechituri);
• Ţigani cu
pălărie/Kalaposok5, grup de care aparţin meseriaşii şi
comercianţii cu domiciliu stabil.
În discuţiile cu „gagiii” (denumire pentru ne-romi) denumirea de „ţigan” sau „cigány” se foloseşte fără nici o conotaţie tradiţională.
Trebuie subliniat însă că în discuţiile dintre ei se
foloseşte întotdeauna denumirea de Rom/Romni (cu pluralul Roma)
şi Manush (mai ales în Transilvania).
Totuşi, cea mai mare parte a
romilor din România nu pot fi clasificaţi pe baza criteriilor de mai sus.
În acest sens, este vorba despre aceia care, locuind la periferia
oraşelor şi satelor, nu au depăşit încă
nivelul muncitorului auxiliar. Aceştia, pe de o parte, nu au
reuşit să-şi păstreze, respectiv să-şi
modernizeze nici meseriile, nici sistemul de norme şi valori
tradiţionale, iar pe de altă parte nu au reuşit să se
integreze în societate. Această categorie este caracterizată de un
proces de adaptare a comportamentului şi a perceperii sistemului de valori
de sorginte mai degrabă socială. Tendinţele de
marginalizare, respectiv de segregare, se manifestă mai ales la
aceşti romi.
Dacă luăm în considerare criteriile
sociale, mai apare încă o categorie, şi anume a celor care au
hotărît din proprie iniţiativă să evadeze din
comunităţile de romi şi trăiesc dispersaţi în cadrul
populaţiei majoritare sau tind către acest lucru. Din această categorie
fac parte şi aceia care, graţie unei pregătiri de specialitate
sau a unui post cu posibilităţi de avansare,
se pot considera integraţi din punct de vedere profesional şi,
în consecinţă, şi social. În această categorie se
încadrează o mare parte a membrilor comunităţii de romi din comuna
Gorneşti/Gernyeszeg, unde trebuie totodată subliniată
renaşterea sentimentului de identitate proprie, fenomen care se poate
constata începînd cu anul 1990.
1.2.1.1. Comunităţi
tradiţionale de romi în comuna Crăciuneşti/Nyárádkarácsony
În Transilvania se găsesc
multe comunităţi tradiţionale de romi. Este vorba de acele
grupuri ai căror membri îşi exercită cel puţin parţial
meseriile tradiţionale şi, în plus, fac şi comerţ.
În registrele de stare civilă
ale parohiei reformate din Crăciuneşti/Nyárádkarácsony romii sînt
menţionaţi pentru prima dată în jurul anului 1700. Atunci,
aceştia trăiau la marginea satului sau în afara acestuia, în corturi.
Abia începînd din anii 1960, romii denumiţi în acea perioadă
„corturari” au început să-şi cumpere sau să-şi
construiască case la marginea satului. În ceea ce priveşte meseriile,
ei erau caracterizaţi printr-o iscusinţă deosebită: cei
care prelucrau cuprul confecţionau cazane pentru distilarea ţuicii,
căzi, ibrice pentru cafea, precum şi alte obiecte de uz casnic;
tinichigii executau, pe bază de comenzi, jgheaburi de streaşină.
Calitatea produselor lor a fost apreciată de
locuitorii comunei, care le-au solicitat în continuare. În timpul verii, ei
îşi expuneau şi vindeau produsele pe pieţele Transilvaniei.
Femeile, care strîngeau ciuperci, fructe şi pene, le ofereau pe acestea în
oraşe, la schimb contra unor obiecte de uz casnic sau a hainelor uzate.
Migrarea comunităţilor de
romi spre centrul satului a început acum aproximativ
20 de ani. În ziua de azi, locuitorii de pe strada principală a satului
sînt în proporţie de peste o treime romi. Datorită fenomenului de
îmbătrînire care apare la populaţia maghiară majoritară
(tinerii plecînd la oraş, datorită şanselor mai mari de
a-şi găsi locuri de muncă mai bune), se poate prevedea că
peste aproximativ 15 ani Crăciuneşti/Nyárádkarácsony va fi un
sat omogen de romi.
În satul Crăciuneşti/Nyárádkarácsony s-a putut constata că, după 1990, datorită modificării
condiţiilor economice, comunităţile tradiţionale de romi au
găsit noi alternative şi s-au orientat către economia
de piaţă. Talentul lor deosebit pentru tratative, bunele lor cunoştinţe despre piaţă şi existenţa unei vaste
reţele de relaţii le-au facilitat accesul în domeniul comercial.
Formele tradiţionale de realizare a cîştigurilor au fost modificate după posibilităţile sezoniere
şi în funcţie de cererile pieţii, sau înlocuite cu altele.
Dintre caracteristicile marcante
ale comunităţilor tradiţionale de romi fac parte păstrarea
structurii marii familii tradiţionale, solidaritatea de grup şi
puternica lor conştiinţă de sine, precum şi orientarea
strictă după normele şi sistemul de valori tradiţional. În
aceste comunităţi de romi există o repartiţie
diferenţiată a sarcinilor şi a rolurilor în familie, care se
aplică atît în activităţile cotidiene, cît şi în
activităţile economice.
În
paralel cu consolidarea poziţiei lor economice (ca meşteşugari
apreciaţi şi comercianţi respectaţi), se poate observa o
tendinţă mai pregnantă, direcţionată înspre exteriorul
comunităţii, de acomodare la modul de viaţă al clasei
mijlocii: se pune un accent deosebit pe construcţia de case, respectiv pe
condiţiile de locuit — dotarea cu telefon, televizor, încălzire
centrală cu gaze, instalaţii de apă curentă — precum
şi pe achiziţionarea unui autoturism. În plus, membrii
comunităţilor tradiţionale de romi insistă pentru
înscrierea copiilor lor într-o şcoală elementară, unde să
absolve cel puţin cinci sau şase clase.
În discuţiile purtate cu
diferite familii de romi s-a pus şi problema dacă există
tendinţe de solidarizare cu romii marginalizaţi, pauperizaţi
sau, eventual, de sprijinire a acestora. A rezultat în
mod clar că situaţia economică stabilă şi, mai ales,
structura stabilă a grupelor, este opusă oricărei solidarizări.
Din punctul de vedere al comunităţilor tradiţionale, acei romi
care au abandonat de mult sistemele de norme şi valori tradiţionale,
şi trăiesc la marginea satelor şi oraşelor, nu mai fac
parte din comunitate şi nu se doreşte stabilirea de relaţii cu
ei. Comunităţile stabile, tradiţionale, se consideră pe
sine ca o grupare elitară şi sînt mîndre că au făcut
„carieră” în calitate de romi. Modul de viaţă al romilor
pauperizaţi este condamnat de aceste comunităţi şi
considerat ca „înapoiat”, accentuîndu-se delimitarea clară faţă
de aceştia.
1.2.1.2. Romi supuşi
tendinţelor de marginalizare
Cartierele Rovinari/Ady-negyed
şi Valea Rece/Hidegvölgy
În domeniul economiei, România mai
suferă şi astăzi urmările catastrofale ale politicii
regimului ceauşist, politică care pînă acum încă nu a fost reformată decît parţial. Pentru majoritatea
romilor, reformele economice introduse pînă în prezent au dus la o
înrăutăţire a situaţiei lor din acest punct de vedere. În
raportul OIM din 1991 se arată că „în contextul unei reorientări
economice generale” mai ales „comunităţile de romi neintegrate
social, respectiv membrii acestora, sînt în pericol să-şi piardă
primii locurile lor de muncă şi în consecinţă să fie
şi mai marginalizaţi”6. Această tendinţă de
marginalizare nu afectează totalitatea populaţiei de romi, ci
numai acea majoritate care este cuprinsă în clasa defavorizată.
În mod simbolic, această
situaţie se poate reprezenta pe baza modului lor de a locui. Cartiere
periferice de romi la sate şi oraşe
există în toată România; ca exemple de caz au fost alese cartierele Rovinari/Ady-negyed şi Valea Rece/Hidegvölgy de la marginea oraşului
Tîrgu-Mureş.
Cartierul Rovinari a fost
construit în anii ’70, în contextul industrializării forţate a oraşului Tîrgu-Mureş, pentru forţa de
muncă importată. De la mijlocul anilor ’80 aici trăiesc în
majoritate romi.
Cartierul de romi Valea
Rece/Hidegvölgy există din secolul al XIX-lea. Casele, respectiv
colibele din această colonie au fost construite
de romii înşişi, folosind în general lut sau chirpici. În ultimii
ani, aici s-au mutat şi numeroase familii din cartierul Rovinari.
Modul în care vechile norme şi
relaţii şi-au pierdut valabilitatea se poate constata în ambele
cartiere amintite mai sus. Aspectul cel mai marcant este sărăcia
şi formele specifice de trai care decurg din aceasta (comportament,
obiceiuri, etc.). Acestea diferă atît de cele ale comunităţilor
tradiţionale de romi, cît şi de cele ale societăţii
majoritare.
Modul de viaţă
rezultat din sărăcie are următoarele caracteristici: lupta continuă
pentru supravieţuire, lipsa de calificare profesională, venituri
reduse, schimbări continue ale ocupaţiei, utilizarea de obiecte de uz
casnic şi de îmbrăcăminte uzate şi numărul mare de
copii (în medie trei pînă la zece copii de familie). De sărăcie
se leagă şi următoarele fenomene psihice: orientarea
exclusivă către prezentul imediat, disponibilitate redusă pentru
a face planuri de viitor, sentimentul de resemnare ş.a.
Posibilităţile de a crea perspective propriilor copii sînt reduse,
respectiv inexistente. Deoarece aceste trăsături de bază şi
forme de manifestare de multe ori nu corespund cu normele de comportare ale
populaţiei medii, faţă de aceştia apar mult prea repede
mecanisme de izolare şi de sancţionare a lor. Totuşi, în condiţiile
socio-economice existente, aceste trăsături de bază şi de
comportament se dovedesc a fi singurele raţionale şi utile.
Sociologul maghiar István Kemény a
subliniat în cercetările sale inexistenţa unei „culturi sau
subculturi a romilor”, ci existenţa de fapt a unei „subculturi a celor defavorizaţi”, de care aparţine o mare parte
a diferitor grupuri de romi7. Această constatare este
valabilă şi în condiţiile existente în România. Din punct de
vedere sociologic, sărăcia este o rezultantă a fenomenelor
socio-economice şi a mecanismelor de izolare care decurg din acestea
(şi care se aplică de fapt tuturor domeniilor vieţii).
„Subcultura sărăciei” este o reacţie la condiţiile
socio-economice date, adică o strategie de supravieţuire.
Dacă se doreşte o înţelegere a „subculturii celor
defavorizaţi”, este nevoie de o perspectivă globală. În
consecinţă, nu trebuie analizată separat structura internă
a subculturii şi nu trebuie trase concluzii pe baza obiceiurilor, comportamentului
şi a modului de gîndire revelate, ci trebuie studiat mediul social în care
ia naştere şi se păstrează sărăcia, precum
şi condiţiile economice obiective. Numai astfel se va putea constata
că modul de viaţă al celor defavorizaţi (subcultura)
posedă o structură care, faţă de condiţiile date, este
raţională şi le asigură celor în cauză un minim de prestigiu, satisfacţie şi
siguranţă în mediul în care trăiesc, făcîndu-le astfel
viaţa mai suportabilă.
Ceea ce se poate remarca uşor
în aceste cartiere este numărul mare de şomeri, cu mult peste media
generală. Această situaţie se datorează, pe de o parte, atitudinii
ostile faţă de romi a patronilor, iar pe de altă
parte, nivelului mizerabil de educaţie şi pregătire profesională
a romilor înşişi. Cel puţin parţial, acestea
reprezintă consecinţele unei politici greşite de integrare
şi de utilizare a forţei de muncă a romilor dusă de
guvernul socialist în perioada 1945-1989. Preocupările pentru integrare
erau limitate la piaţa forţei de muncă şi se concentrau mai
ales asupra nivelurilor inferioare de calificare, fără a oferi şanse pentru o pregătire mai bună,
respectiv pentru avansare pe scara socială. Romii erau menţinuţi
pe treapta de salarizare minimă, în calitate de muncitori
necalificaţi sau auxiliari. Nivelul veniturilor, domeniile de
activitate precum şi statutul lor social demonstrează faptul că
le erau alocate doar unele nişe periferice de pe piaţa statală a
forţei de muncă. Domeniile tipice de activitate erau
construcţiile, construcţia de drumuri, curăţenia
străzilor şi a clădirilor, precum şi activităţi
ajutătoare în industrie. În cîteva domenii se poate observa tendinţa
de a clasifica unele activităţi ca specifice romilor: aproape
întotdeauna este vorba de activităţi pe care restul muncitorilor fie
nu vrea să le execute, fie solicită efort fizic mărit sau sînt
dăunătoare sănătăţii şi, în plus, sînt prost
remunerate şi nu prezintă posibilităţi de avansare.
Locuri de muncă din
această categorie, care şi în viitor vor fi ocupate de romi, sînt
ridicarea deşeurilor menajere, curăţirea străzilor şi
clădirilor precum şi încărcarea-descărcarea.
Prin închiderea, respectiv restructurarea unor
întreprinderi şi complexe industriale nerentabile după 1990,
şi-au pierdut locurile de muncă în primul rînd muncitorii
necalificaţi şi auxiliari, printre ei o mare parte din romii din
cartierele periferice ale oraşului Tîrgu-Mureş. În ultimii 2-4 ani
s-a înregistrat o creştere rapidă a şomajului la locuitorii
cartierului de romi Rovinari. Consecinţa imediată a fost incapacitatea lor de plată, astfel încît multe familii
nu au mai fost în stare să-şi plătească nici chiria, nici
consumurile de energie electrică, gaz şi apă, în momentul de
faţă furnizarea acestora fiind oprită în multe apartamente.
Datoriile lor (chirie, gaz şi energie electrică) sînt şi ele
deosebit de mari. Multe familii au primit deja din partea primăriei
somaţii de evacuare, în acest fel consolidîndu-se statutul lor de
„rezidenţi ilegali”.
Nu există date statistice
riguroase despre şomajul în rîndurile romilor, pe de o parte deoarece
statisticile oficiale nu iau în considerare criteriul etnic, pe de altă
parte deoarece mulţi romi — în lipsa unor documente cum ar fi cartea de
muncă sau cele certificînd domiciliul stabil — nu se pot înregistra ca
şomeri sau ca solicitanţi de locuri de muncă.
Conform datelor statisticii
oficiale8, numărul „şomerilor înregistraţi” în
judeţul Mureş era în octombrie 1995 de 37.623 persoane. Dintre aceştia, 6.201 de persoane primeau ajutor de şomaj,
14.881 de persoane primeau alocaţie de sprijin şi 16.541 de persoane
nici un fel de sprijin (deoarece nu îndeplineau
condiţiile stipulate de Legea nr. 1/1991 pentru asigurarea socială a
şomerilor). Rata şomajului în judeţul Mureş era în 1991 de
2,2%, în 1992 de 7,3%, iar între 1993 şi 1995 a
crescut pînă la 12-14%. Prognozele stabilesc că „3/4 din şomeri
vor proveni şi în viitor din Tîrgu-Mureş, Sighişoara şi
Reghin” iar „grupurile cele mai afectate vor fi şi în continuare femeile,
persoanele sub 30 de ani precum şi muncitorii simpli”. Trecerea sub
tăcere în datele de mai sus a şomajului acut din rîndurile romilor
vorbeşte de la sine. Pe de altă parte, tabuizarea pauperizării
majorităţii romilor, condiţionată economic, lasă din
nou spaţiu liber pentru consolidarea unor prejudecăţi (cum
că ei ar fi „leneşi”, „asociali” şi „necivilizaţi”).
Modalităţile
şi condiţiile actuale pentru asigurarea socială a şomerilor9, precum şi noua lege pentru ajutorul social10 sînt neliniştitoare, deoarece
pentru o parte a romilor (de ex. cei din cartierele
Rovinari şi Valea Rece) acestea nu sînt de nici un folos – ei pur şi
simplu nu pot apela la ele.
Ajutorul de şomaj, în valoare
de 55-60% din ultimul salariu, se acordă pentru o perioadă de 270 de
zile calendaristice. După aceasta mai există alocaţia de
sprijin, în valoare de 40% din ultimul salariu, pentru o perioadă de 18
luni. Începînd cu 1 septembrie 1995, există posibilitatea ca după
această perioadă, respectiv în cazul unul venit foarte redus, să
se solicite un ajutor social.
Pentru
înregistrarea ca şomer este nevoie de următoarele acte11:
solicitare pentru repartizarea unui loc de muncă; buletin de identitate cu
viza de domiciliu; certificat medical; certificate de şcolarizare şi
calificare (originale şi cópii); adeverinţă din partea
administraţiilor locale, care să certifice lipsa
proprietăţii unui teren; dovadă eliberată de oficiul
financiar, care să certifice lipsa de venituri proprii; o declaraţie
pe răspundere proprie că nu există nici o relaţie de
muncă; cartea de muncă şi adeverinţa ultimului salariu brut
de la ultimul loc se muncă, ş.a.m.d.
Abstracţie
făcînd că locuitorii acestor colonii nu au cunoştinţe
şi experienţă în contactul cu procesele birocratice (cum şi
de unde trebuie solicitate actele, de ce este nevoie pentru a le obţine)
şi au serioase dificultăţi în completarea sau elaborarea unor
cereri, „domiciliul lor ilegal”, respectiv datoriile lor (chirie, energie
electrică, gaz) le blochează a priori posibilitatea de a
prezenta documentele şi dovezile necesare pentru obţinerea vreunui
sprijin.
Deoarece majoritatea lor au
efectuat doar lucrări ajutătoare, mereu în alt loc, le lipseşte
cartea de muncă necesară pentru înregistrarea ca şomeri.
Dacă aceasta nu există şi nu este confirmabilă, în caz de
boală, ei nu au nici dreptul la medicamente gratuite sau compensate.
Chiar şi pentru asistenţa
medicală gratuită a săracilor (cu venituri mici, sau
lipsiţi de venituri) este nevoie de o dovadă de sărăcie
eliberată de consiliul local — dar numai dacă există
înregistrarea ca şomer sau ca solicitant de ajutor social. În
consecinţă, mulţi romi sînt excluşi din sistemul legal de
asistenţă medicală. Atît condiţiile catastrofale de locuit
(lipsa apei calde şi a încălzirii, conducînd
la degradarea locuinţelor), cît şi asistenţa medicală
deficitară duc la răspîndirea de boli cum ar fi reumatismul, astmul
bronşic şi tuberculoza.
În scopul
reducerii şomajului, începînd din anul 1991, statul a iniţiat şi
efectuat cursuri de calificare şi recalificare a şomerilor. Aceste
cursuri (oferite pînă în prezent la aproximativ 1.000 de şomeri pe
an) se orientează după necesităţile pieţei forţei
de muncă: în primul rînd se formează şi califică
şomeri în domeniul utilizării computerelor, a
contabilităţii în sistemele de prelucrare electronică a datelor,
ca zidari, instalatori, personal de birou etc. Asemenea „programe de reintegrare” nici nu intră în discuţie pentru romii din coloniile periferice.
În cursul diferitor interviuri s-a
ridicat problema în ce măsură există posibilitatea intrării
romilor în sectorul particular, acesta fiind pe cale să se dezvolte.
Elementele de bază pentru înfiinţarea unei întreprinderi particulare
sînt capitalul iniţial, know-how-ul şi cunoştiinţele de
marketing. Această categorie a populaţiei nu dispune de asemenea
premise.
Ministerul Muncii prevede
măsuri de reducere a şomajului, ca de exemplu prin acordarea de
credite în condiţii avantajoase şomerilor care doresc să
înfiinţeze întreprinderi productive sau întreprinderilor mici şi
mijlocii care angajează cel puţin 50% din personalul lor din
rîndurile şomerilor. Nu constituie nici un secret că romii vor
profita cel mai puţin de pe urma unor asemenea măsuri. Şansele
obţinerii unui loc de muncă rămîn în continuare minime, iar
pentru a-şi hrăni familiile, le rămîne doar fie drumul înspre
economia ilicită, caracterizată de atributele ilegalităţii
şi criminalităţii, fie preluarea unor munci auxiliare sau
sezoniere, mereu schimbătoare, care nu asigură nici o protecţie
socială. Mulţi dintre ei trăiesc de la mînă la gură,
în adevăratul sens al cuvîntului.
Consecinţele evoluţiei
observate sînt mai mult decît îngrijorătoare. Majoritatea romilor va fi în
continuare disponibilă ca o forţă de muncă
necalificată şi neşcolarizată. În viitor, integrarea lor în
muncă va deveni şi mai dificilă, deoarece ca urmare a
modernizării şi restructurării continue a economiei, va creşte mai ales cererea pentru forţa de muncă
calificată. Diferenţierea socială, culturală şi de
pregătire dintre această parte a populaţiei de romi şi
populaţia majoritară se va accentua. Contradicţia dintre aşteptările nutrite faţă de noua ordine
socială, implicînd şi speranţa ameliorării situaţiei
sociale proprii, şi situaţia de fapt — înrăutăţirea
condiţiilor de viaţă — devine tot mai pregnantă.
Prăpastia dintre romii pauperizaţi şi restul populaţiei
devine tot mai adîncă şi mai greu de înlăturat.
Generaţia următoare va
avea un nivel de educaţie şi pregătire mult mai redus decît cea
actuală şi va porni în viaţă sub auspicii şi mai
proaste. Lipsa de locuri de muncă va produce şi în continuare tot
sărăcie. Pînă în momentul de faţă, există
puţine semnale din partea guvernului care să demonstreze dorinţa
acestuia de a îmbunătăţi situaţia
catastrofală existentă prin măsuri educative sau printr-o
politică adecvată pe piaţa forţei de muncă. Pe de o
parte, nu se încearcă realizarea unor modele experimentale din lipsă
de mijloace financiare, iar pe de altă parte, cooperarea
direcţionată şi fundamentală este împiedicată de lipsa
de solidaritate dintre diferitele organizaţii ale romilor.
1.2.2.
Situaţia educaţională
1.2.2.1. Situaţia şcolară din judeţul
Mureş
Oficiul
de statistică din Tîrgu-Mureş a comunicat următoarele date
referitoare la structura de vîrstă şi situaţia
educaţională a romilor din judeţul Mureş:
Structura de vîrstă
Vîrsta Nr. persoane Vîrsta Nr. persoane
0-4 5.362 40-44 1.601
5-9 4.380 45-49 1.179
10-14 4.040 50-54 1.122
15-19 4.134 55-59 1.037
20-24 3.393 60-64 768
25-29 2.102 65-69 504
30-34 2.147 70-74 291
35-39 2.078 75 şi peste 260
Faţă
de raportul procentual înregistrat pe totalul populaţiei, procentajul
copiilor şi al persoanelor sub 30 de ani este sensibil mai mare. Vîrsta
medie la nivelul ţării este de 35,85 ani, în
timp ce la populaţia de romi aceasta este de numai 21,65. Dacă,
raportat la totalul populaţiei, numărul persoanelor peste 60 de ani
reprezintă 17,4%, la romi această cifră
nu este decît de 5,2%.
Structura
educaţională
Copii romi în şcolile
elementare, clasele I-IV 9.325
clasele V-VIII 6.906
în licee, clasele IX-XIII 401
în şcolile profesionale 1.300
în colegii 22
Romi care au absolvit o
şcoală superioară 17
Romi fără nici o
pregătire şcolară 5.058
Inventarierea situaţiei
locale, precum şi evaluarea interviurilor efectuate, relevă
deficienţele de educaţie la romi, dar trebuie făcută o
diferenţiere. Comunităţile tradiţionale de romi au acceptat
necesitatea pregătirii copiilor lor la o şcoală generală.
Membrii acestor comunităţi dispun şi de mijloacele materiale
pentru asigurarea acestei pregătiri. În comuna Crăciuneşti/Nyárádkarácsony,
aproape toţi copiii romi frecventează şcoala, chiar dacă de
regulă fetele părăsesc şcoala după clasa a IV-a, iar băieţii după clasele VI-VIII. În
ce priveşte frecvenţa, la băieţi aceasta este
neregulată, cu mai multe absenţe, deoarece aceştia îşi
acompaniază taţii în drumurile lor legate de activitatea
comercială. Pregătirea fetelor pentru măritiş şi
pentru a deveni mame începe de timpuriu, cam de la vîrsta de 11 ani, în timp ce
băieţii calcă în general pe urmele taţilor şi se
pregătesc să devină meseriaşi sau comercianţi. La
şcoala elementară din Crăciuneşti, cu ocazia vizitării
acesteia, s-a putut vedea că dimineaţa au loc cursurile secţiei
maghiare, clasele I-IV. Compoziţia etnică a acestor clase arată că aici există 1/3 pînă la 2/3 copii
romi. După masă au loc cursurile secţiei române şi ale
clasei omogene de romi. Secţia română constă dintr-o aşa-zisă clasă simultană, la care
participă împreună în total 20 de copii romi, elevi de clasa I, III
şi IV. În clasa omogenă de romi (clasa I) nu sînt înscrişi decît
9 copii, din care doar 3-4 copii frecventează regulat cursurile.
În comuna Gorneşti/Gernyeszeg,
unde trăiesc familii de romi integrate, frecvenţa la cursuri este
regulată, iar părinţii copiilor insistă ca aceştia
să obţină, după absolvirea şcolii generale, o
pregătire profesională corespunzătoare.
Pregătirea şcolară
deficitară se constată mai ales la romii pauperizaţi şi
marginalizaţi, şi nu se întrevăd, pe termen mediu sau lung,
indicii de schimbare a acestei situaţii. Factorii
care contribuie la pregătirea şcolară mizerabilă sînt
complecşi şi vor fi prezentaţi în cele ce urmează numai
schiţat şi pe bază de exemple:
Exemplul Şcolii generale
nr. 12 din Tg. Mureş, din strada Libertăţii
Şcolarizarea copiilor se
efectuează de regulă în cartierul unde aceştia domiciliază
şi sînt înregistraţi. În conformitate cu acest principiu, o parte a
copiilor romi din cartierul Rovinari ar trebui să fie
şcolarizaţi la Şcoala generală nr. 13, dar din cauza
reţinerilor manifestate de personalul didactic şi de părinţi,
toţi copiii romi din acest cartier au fost îndrumaţi la Şcoala generală nr. 12. Aceasta
cuprinde aproximativ 500 de copii, din care 2/3 sînt romi. Ei se găsesc
atît în secţia română, cît şi în secţia maghiară.
În anul şcolar 1995/96 aici a
luat fiinţă o clasă omogenă de copii romi (clasa I), cu o
învăţătoare romă. Din cei 15 copii înscrişi,
aproximativ 10 frecventează regulat cursurile, care au loc între orele
12-16. Limba de predare este româna, iar o oră pe zi se predă în
limba romanes.
Legea învăţămîntului
din România12 prevede că pentru copiii care, din diferite
motive, nu au putut absolvi o şcoală elementară pînă la
împlinirea vîrstei de 14 ani, se vor organiza „clase de recuperare”. În
momentul de faţă, în judeţul Mureş există în general
numai „clase de recuperare” pentru copiii romi. În cadrul Şcolii generale
nr. 12 funcţionează din anul şcolar 1993/94 o „clasă de
recuperare-romi”, în care au fost înscrişi 18
copii în vîrstă de 8-14 ani. În această clasă specială,
copii de diferite vîrste au posibilitatea ca în termen de patru ani să
poată absolvi o şcoală elementară. Din cei 18 elevi
înscrişi iniţial, 14 tocmai au început clasa a IV-a.
Din interviurile efectuate cu
directorul adjunct al şcolii, învăţătoarea romă
şi cea a „clasei de recuperare”, precum şi cu copiii prezenţi,
se desprind următoarele problematici şi dificultăţi:
a) Dificultăţi
materiale
Multe familii de romi nu
conştientizează interdependenţa educaţiei
instituţionalizate (grădiniţă şi şcoală) cu
problemele existenţei de zi cu zi, cu lupta cotidiană pentru
supravieţuire. Lipsurile materiale sînt enorme, copiii numai cu greu pot
fi hrăniţi şi îmbrăcaţi corespunzător, în
funcţie de condiţiile meteorologice.
Cei 11 copii din clasa
omogenă de romi intervievaţi provin din familii care cuprind trei
pînă la nouă copii sub 15 ani, iar singurul venit este cel
al tatălui. Acest venit nu este suficient nici pentru ridicarea nivelului
de trai, nici pentru mutarea în alt cartier sau pentru procurarea unei
locuinţe acceptabile, nici pentru şcolarizarea copiilor, ci abia
dacă le asigură supravieţuirea. Cinci dintre copiii
chestionaţi au vîrsta prescrisă pentru şcolarizare (6-7 ani),
restul de şase copii au 8-12 ani şi motivează tîrzia lor
înscriere la şcoală cu diferite probleme familiale. Datorită
situaţiei materiale precare, aceşti copii nu sînt îmbrăcaţi
şi echipaţi corespunzător, mulţi sînt subnutriţi
şi vin flămînzi la şcoală.
În clasele mixte române şi
maghiare, unii dintre copiii romi sînt evitaţi de colegii lor, de exemplu
din pricina hainelor lor jerpelite sau aspectului lor neîngrijit. Deoarece
copiii romi reacţionează în felul lor specific la ironiile şi
batjocura celorlalţi copii, ei ajung în conflict cu personalul didactic.
Presiunea psihică care derivă din situaţia şcolară, ca
şi stigmatizarea cotidiană din afara şcolii reduc motivaţia
pentru învăţătură. Rezultatul este un număr mare de
repetenţi, care în final părăsesc şcoala cu
cunoştinţe insuficient însuşite (conform Legii
învăţămîntului, frecventarea şcolii este obligatorie doar
pînă la vîrsta de 16 ani) sau sînt mutaţi în şcoli
ajutătoare.
b) Dificultăţi
lingvistice
Dificultăţile lingvistice
ale copiilor romi nu sînt legate exclusiv de cunoaşterea insuficientă
a limbii române sau maghiare, ci trebuie considerate şi ca un efect al
situaţiei lor sociale. Este un fapt recunoscut că folosirea limbii se
transmite copiilor în mod diferit, funcţie de pătura socială din
care provin. În şcoală se utilizează în general limbajul clasei
de mijloc, motiv pentru care copiii de muncitori şi, în special, de romi,
pornesc de la început cu un handicap. Copiii romi nu cunosc o serie de
noţiuni abstracte şi nici denumirea unor obiecte care nu există
în mediul în care trăiesc.
Aceste dificultăţi
iniţiale s-ar putea înlătura printr-o educaţie
preşcolară (grădiniţă), dar accesul copiilor romi în
acestea este mărginit, pe de o parte datorită mijloacelor materiale
reduse ale familiilor lor, pe de altă parte datorită existenţei
barierelor create de prejudecăţile faţă de romii
pauperizaţi şi marginalizaţi. Nici un copil din coloniile
periferice ale oraşului Tîrgu-Mureş nu a urmat programul vreunei grădiniţe.
Una din soluţii ar fi
utilizarea de învăţători romi, care cunosc situaţia
socială a acestor copii. Primii
învăţători romi pregătiţi în judeţul Mureş
şi-au început activitatea în anul şcolar 1995/96 la nou createle clase omogene de romi (vezi cap. 1.2.2.2.).
Stimularea pregătirii de învăţători romi ar putea duce, pe
termen lung, la ameliorarea aceste situaţii.
c) Absurdităţi
administrative
În România, absolvirea de 8 clase
primare este obligatorie, dar există multe căi pentru ocolirea
acestei obligaţii.
Tendinţele multor
părinţi de a eluda această
obligaţie sînt de multe ori, chiar şi neintenţionat, facilitate
de învăţători, inspectorate şcolare şi medici.
Părinţii se adresează acestora şi invocă diferite
motive pentru a obţine scutirea copiilor de
şcolarizarea obligatorie. Structura de vîrstă a nou
înfiinţatelor clase omogene de romi din Şcoala generală nr.
12 din Tîrgu-Mureş şi Şcoala elementară din
Crăciuneşti demostrează că mai mult de jumătate
din copii împliniseră de acum 2-5 ani vîrsta necesară înscrierii la
şcoală.
Un alt drum care ocoleşte
şcoala elementară este dirijarea copiilor către aşa-zisele şcoli ajutătoare. În acestea se
regăseşte o parte a copiilor romi, care au fost transferaţi aici datorită comportării proaste sau deoarece
deranjau procesul de învăţămînt.
Exemplul Casei de copii cu
şcoală ajutătoare din Tîrgu-Mureş, strada
Mărăşti nr. 8.
În Tîrgu-Mureş există
două „şcoli ajutătoare” (o casă de copii cu
şcoală ajutătoare, precum şi o şcoală
ajutătoare) care corespund cu aşa-zisele „şcoli speciale cu pedagogie terapeutică”. Conform Legii
învăţămîntului, aceste şcoli sînt destinate pentru „preşcolari
şi şcolari cu deficienţe mentale, fizice, senzoriale, socio-afective,
precum şi de comportament şi vorbire”13. Decizia de
îndrumare spre aceste şcoli aparţinea pînă nu demult unei
comisii, constînd din psihologi, medici pediatri şi cadre didactice din
cadrul „Laboratorului de sănătate mentală”. După intrarea în
vigoare a noii Legi a învăţămîntului,
această decizie intră în competenţa unei „Comisii de
expertiză” din cadrul Inspectoratului şcolar. Această deplasare
a competenţelor nu modifică însă cu nimic procesul decizional
propriu-zis.
În „Casa de copii cu şcoală
ajutătoare”, pe lîngă copii cu handicap fizic sau psihic se
găsesc şi aşa-zişi „copii cu
deficienţe de comportament” (copii răi), precum şi orfani.
Decizia de încadrare a copiilor orfani în casele de copii cu şcoli
ajutătoare aparţine Comisiei pentru ocrotirea minorilor,
din subordinea Prefecturii14. Se poate presupune că o parte din
copiii orfani ar putea frecventa cursurile unei şcoli elementare normale.
În cursul discuţiilor s-a pus
problema în ce măsură este realistă propunerea de reîncadrare în
şcoli elementare normale a cîtorva copii, care nu prezintă handicap
fizic sau mental. Din cele relatate de directorul „Casei de copii cu
şcoală ajutătoare”, au existat cazuri în care copii ale
căror performanţe au depăşit aşteptările, au fost
transferaţi într-o şcoală elementară după absolvirea
clasei I sau a II-a. Reorientarea către o
şcoală normală nu este posibilă decît în primele două
clase; în realitate, numărul copiilor transferaţi dintr-o
şcoală ajutătoare într-una normală este minim.
După absolvirea clasei a
VIII-a la şcoala ajutătoare, elevii au atins nivelul clasei a IV-a, adică ştiu să scrie şi să
citească. Şcoala încearcă să obţină pentru
aceşti copii cel puţin un loc de ucenic, lucru dificil în
condiţiile în care numărul de locuri de acest fel este foarte redus.
La „Casa de copii cu
şcoală ajutătoare” din Tîrgu-Mureş au fost
înscrişi în anul şcolar 1995/96 un număr de 422 de copii: 61 elevi externi, pe care părinţii îi aduc
dimineaţa la şcoală şi îi iau după-masa acasă;
196 elevi interni, care locuiesc în cămin în timpul anului
şcolar, şi 165 de copii orfani. Din cei 422 de elevi, conform
informaţiilor furnizate de director cam 60% sînt romi, 20% români şi
20% maghiari. Este demn de remarcat faptul că în „Casa de copii cu
şcoală ajutătoare” vizitată, condiţiile — hrana
regulată, cazarea şi îmbrăcămintea — sînt mult mai bune
decît în casa părintească sau, respectiv, în colonia de romi.
Politica
educaţională demonstrează în practică unele fenomene
îngrijorătoare. Sistemul şcolar, privit în ansamblu, se
dovedeşte incapabil să reducă efectele situaţiei sociale,
care, la rîndul ei, influenţează educaţia şcolară.
Rămînerile în urmă constatate în dezvoltarea cognitivă a
copiilor romi, care provin atît din dificultăţile lingvistice, cît
şi din situaţia lor socio-culturală defavorabilă, sînt
echivalate atît la înscrierea în şcoală, cît şi în timpul
şcolarizării cu o „incapacitate intelectuală”. Drept urmare, un mare
procentaj de copii romi sînt îndreptaţi spre şcolile ajutătoare,
create de fapt pentru copii cu handicap fizic sau mental. Fatal este că
copiii romi (dar şi copiii români sau maghiari, provenind din familii
defavorizate din punct de vedere socio-cultural), care la înscrierea în
şcoală nu erau handicapaţi mental, datorită faptului
că în aceste şcoli ajutătoare sînt subsolicitaţi, la
absolvire părăsesc şcoala cu o pregătire precară
şi, în consecinţă, au şanse reduse de integrare într-o
viaţă activă.
Tendinţa din sectorul
educaţional face ca tot mai puţini copii romi să absolve
şcoala elementară şi să aibă acces la o pregătire
profesională. Marea majoritate a copiilor romi se va regăsi şi
în viitor în „clasele de recuperare”, „clasele omogene de romi” şi în
şcolile ajutătoare. La absolvire, aceştia — în cel mai bun caz —
abia vor şti să scrie şi să citească, iar accesul la o
pregătire superioară sau profesională este realizabil doar
pentru foarte puţini dintre ei.
Posibilitatea de a recupera
deficienţele iniţiale (deci rămînerile în urmă care provin
din diferenţele culturale, sociale şi etnice) în cadrul „claselor de
recuperare”, „claselor omogene de romi” şi în şcolile
ajutătoare, şi de a trece eventual într-o şcoală
normală, este practic inexistentă. Pe de o parte, cerinţele din
aceste clase sînt prea reduse pentru a oferi o
şansă pentru această trecere, iar pe de altă parte,
învăţătorii sînt de regulă suprasolicitaţi şi
insuficient pregătiţi pentru a răspunde necesităţilor
reale şi pentru recuperarea deficienţelor iniţiale ale copiilor
romi. În plus, dotarea materială aferentă acestor clase şi şcoli
este semnificativ mai slabă decît cea a şcolilor normale. Cu toate
că în „clasele omogene de romi” este prevăzută o oră pe zi
pentru predarea în limba romanes, nu există material didactic adecvat
acestei activităţi, cum ar fi de exemplu un abecedar în limba
romanes.
Impasul în care se
găseşte politica educaţională pentru majoritatea romilor nu
a fost, pînă în momentul de faţă, nici
sesizat şi nici tratat tematic de către societatea majoritară.
Chiar şi din partea organizaţiilor de romi lipseşte
iniţiativa discutării acestei probleme, ca şi un plan de
acţiune pentru găsirea de soluţii posibile.
1.2.2.2. Formarea
învăţătorilor romi
Pînă în 1989,
învăţămîntul în limba maternă a romilor nu era
prevăzut la nici un nivel educaţional: nu existau nici
grădiniţe, nici şcoli în care să se predea limba romanes.
În contrast cu „minorităţile recunoscute” (germană,
maghiară, ucraineană etc.), nu era preconizată pregătirea
de educatori sau învăţători pentru minoritatea romilor.
După 1990, cîteva dintre nou
înfiinţatele organizaţii ale romilor s-au mobilizat în vederea
organizării predării limbii romanes pentru copiii romi din
şcolile româneşti, respectiv din secţiile române ale
şcolilor elementare. Deoarece nu existau suficienţi
învăţători romi calificaţi, s-a acţionat în primul
rînd pentru crearea de clase în vederea formării de astfel de cadre pentru
învăţămîntul elementar. În anul şcolar 1990/91 s-au
organizat cîte o astfel de clasă la Liceele Pedagogice din
Tîrgu-Mureş, Bacău şi Bucureşti, unde s-au înscris în total
55 de tineri.15
Modelul experimental de la Liceul
Pedagogic din Tîrgu-Mureş:
Pe baza unei aprobări a
Ministerului Învăţămîntului din România, în septembrie 1990 a
luat fiinţă o clasă de romi în cadrul Liceului Pedagogic (Liceul
„Mihai Eminescu”) din Tîrgu-Mureş.
Aici s-au înscris şi au
început cursurile pentru a deveni învăţători, un număr de
18 tineri romi. Durata studiilor a fost prevăzută să fie de 4 ani, plus un an de practică. În vara
anului 1995, 15 tineri au absolvit cursurile.16 Opt dintre aceştia, care au reuşit la examenul de absolvire, au fost
repartizaţi şi încadraţi cu funcţie de bază la
şcoli elementare din diferite localităţi ale judeţului ca
învăţători la clasele I-IV. Restul de şapte tinere, care nu
au reuşit la examenul de absolvire, au primit un accept verbal din partea
Inspectoratului şcolar, pe baza căruia au dreptul să
funcţioneze ca învăţători la ciclul primar, dacă
există 15 copii romi înscrişi, cu obligaţia de a recupera
examenul de absolvire. Aceste tinere învăţătoare au recrutat, cu
ajutorul organizaţiei Uniunea Romilor din judeţul Mureş, copii
romi şi au înfiinţat astfel primele clase omogene de romi.17
Din punct de vedere formal,
formarea învăţătorilor romi astfel iniţiată
reprezintă un model pozitiv, fiind prima ocazie în care s-au pregătit
cadre didactice din rîndul romilor pentru şcolile elementare. În plus,
după cum a reieşit din discuţiile purtate cu aceştia, ei
sînt foarte motivaţi şi convinşi că reprezintă un
exemplu pentru grupul lor etnic. Pe lîngă consolidarea
identităţii romilor obţinută astfel, este posibil ca pe
această bază să demareze schimbări de perspectivă,
care datorită efectului multiplicator pe care-l conţin ar putea
produce în viitor schimbări pozitive în direcţia
soluţionării acestei probleme.
La o analiză mai atentă a
procesului formării învăţătorilor romi apar însă
anumite contradicţii, neconcordanţe şi, respectiv, jumătăţi de măsură. În timp ce pentru primul an
de pregătire, 1990/91, în clasele VII ale şcolilor generale din
judeţ s-au făcut anunţuri referitoare la demararea acestei
pregătiri, iar Uniunea Romilor din Judeţul Mureş s-a
străduit să motiveze un număr relativ mare de tineri romi pentru
a deveni învăţători, asemenea strategii de mobilizare nu s-au
mai folosit în anii următori. Ca urmare, s-au înregistrat prea puţine
— sau chiar deloc! — cereri de înscriere şi ca atare în acest moment nu
mai are loc continuarea procesului de instruire. De aici rezultă că a
fost vorba doar de un model, de un exemplu de vitrină, şi nu se tinde
spre realizarea continuităţii procesului de formare a învăţătorilor romi.
Denumirea
oficială a noilor învăţători este „cadre didactice
pregătite pentru predarea în limba romanes”, de unde s-ar putea
trage concluzia că procesul de învăţămînt se
desfăşoară în limba romanes, iar în plus — aşa cum se
procedează în alte secţii cu predarea în limba maternă — se mai
învaţă şi limba română. Acestă concluzie este
însă greşită, căci predarea are loc în limba
română, şi numai o singură oră pe zi este rezervată
învăţării limbii romanes!
Cu ocazia interviurilor efectuate
cu noile învăţătoare de şcoală elementară s-a
putut constata că 12 dintre acestea cunoşteau limba română
şi cea romanes, iar trei dintre ele cunoşteau şi limba
maghiară. Acest lucru se datorează faptului că pregătirea a avut loc în cadrul secţiei române a Liceului
Pedagogic. Nu s-a putut stabili dacă, din principiu, cursurile de
pregătire pentru învăţători romi s-au organizat numai în
secţii române, deoarece Inspectorul general şcolar din
Tîrgu-Mureş nu s-a arătat interesat să discute această
problemă.
În clasele unde predau în prezent
învăţătoarele rome, sînt înscrişi în majoritate copii romi
care cunosc limba maghiară şi, parţial, limba romanes.
Aceşti copii întîmpină dificultăţi considerabile, deoarece
predarea are loc în limba română, limba romanes fiind
învăţată doar o oră pe zi. În realitate, aceşti copii
sînt confruntaţi de la început cu o limbă străină, ceea ce
nu prea contribuie la uşurarea situaţiei lor şcolare în general.
Uimitor este faptul că,
deşi atît conducerile şcolilor respective, cît şi
reprezentanţii organizaţiilor de romi recunosc existenţa acestor
dificultăţi, ei totodată le şi minimalizează
susţinînd că, oricum, copiii trebuie să înveţe şi
limba română pentru a se putea descurca pe piaţa forţei de muncă.
Acest argument nu este valabil dacă luăm în considerare
„dificultăţile iniţiale” ale copiilor romi. În plus, nu se ia în
considerare faptul că în toate secţiile cu predare în limba
maternă, limba română este materie obligatorie, deci şi în
secţiile maghiare sau germane se învaţă limba română. Din
argumentaţia utilizată se poate trage doar concluzia lipsei unui
angajament total din partea celor în cauză.
În comuna Crăciuneşti/Nyárádkarácsony s-a constatat că părinţii erau puţin înclinaţi
să-şi înscrie copiii în nou înfiinţata clasă
omogenă de romi: doar 9 copii sînt înscrişi în aceasta,
majoritatea celorlalţi copii frecventează secţia
maghiară. Înfiinţarea clasei omogene nu s-a făcut pe
baza unei necesităţi existente, ci pe bază de recrutare: noul
învăţător rom fusese solicitat de preşedintele Uniunii
Romilor din Judeţul Mureş şi inspectorul şcolar din
Tîrgu-Mureş să colecteze cîteva semnături, pentru
înfiinţarea unei clase, de la părinţii romi din
Crăciuneşti. Astfel, cu nouă semnături obţinute s-a
creat clasa de romi: trei copii au 6 ani, doi au 7 ani, alţi trei au 9 ani
şi unul are 13 ani, aceasta reprezentînd structura de vîrstă a clasei
I-a.
Conform informaţiilor primite
din partea preşedintelui Uniunii Romilor din Judeţul Mureş,
Csurkuly Sándor, 90% din romii din judeţul Mureş sînt vorbitori de
limba maghiară; este şi mai greu de înţeles, de ce în
această situaţie s-a promovat în mod prioritar pregătirea
romilor vorbitori de limba română.
1.2.3. Prejudecăţi,
intoleranţă şi discriminare socială
Ostilitatea crescîndă
faţă de romi după 1990 reiese atît din consolidarea
prejudecăţilor faţă de aceştia, cît şi din
apariţia unor noi forme şi structuri discriminatorii. În acest sens
se pot distinge patru nivele de discriminare:
a) Utilizarea forţei
cuvîntului, adică prezentarea în mass-media de ştiri bazate pe
prejudecăţi, cu scop de discreditare.
Reportajele tendenţioase care
apar în mediile de informare, calificînd în mod generic romii drept „criminali”
şi „necivilizaţi”, au permis unei părţi a populaţiei
să-şi proiecteze asupra romilor toate nemulţumirile acumulate,
timp de decenii (!), din cauza situaţiei insuportabile din societate
şi economie. În acest mod, mass media a sprijinit răspîndirea
concepţiei conform căreia creşterea criminalităţii
şi, legată de aceasta, înrăutăţirea siguranţei
publice ar fi în strînsă legătură cu „problema ţiganilor”.
Romii sînt prezentaţi drept „rechinii pieţei negre” care vor să
se îmbogăţească pe seama mizeriei populaţiei. Conform
multor rapoarte, activităţile de comerţ sau meseriile romilor
(cum ar fi comerţul cu cai, refolosirea materialelor uzate) sînt
„activităţi neproductive” sau reprezintă „afaceri fără
muncă” („bişniţă”18), în timp ce populaţia
majoritară efectuează o „muncă cinstită”.
Mass media, şi în special
televiziunea, contribuie la perpetuarea şi amplificarea rolului de
ţap ispăşitor atribuit romilor. Majoritatea articolelor care se
referă la romi sînt înţesate de descrieri umilitoare şi
înjositoare19. Prin acest mod de prezentare unilateral, mediile sînt
complice la acutizarea conflictelor. Transmiterea agresivităţii
verbale duce la micşorarea pragului de inhibiţie faţă de
utilizarea violenţelor fizice. Această relaţie dialectică
stă la baza creşterii polarizării din societatea
românească.
b) Discriminarea
instituţională de către autorităţi,
instituţii de stat sau controlate de stat, cum ar fi poliţia şi
justiţia.
După cum o demonstrează
violenţele de gen pogrom (vezi pct. 4), de multe ori poliţia şi
justiţia refuză să acorde ajutor atunci cînd este nevoie. În
cazul unora dintre excese, poliţia nu a intervenit, iar în alte cazuri autorităţile locale au fost chiar
implicate. În nici unul din cazuri nu s-a iniţiat o procedură
juridică contra celor răspunzători20.
c) Violenţa
particulară organizată
Din această categorie fac
parte excesele minerilor din Bucureşti în iunie 1990. Minerii,
chemaţi de regimul Iliescu la Bucureşti
pentru a nimici demonstraţia pentru democraţie din Piaţa
Universităţii, şi care au cutreierat cartierele romilor din
Capitală maltratînd pe cine apucau. Acţiunea, iniţiată de
putere, a fost declarată a fi o
iniţiativă particulară a minerilor. Nici în cazul acestor
excese, făptaşii nu au fost traşi la
răspundere.
d) Violenţa
particulară individuală
Aceasta are loc independent de
instituţiile de stat sau organizaţiile cetăţeneşti,
şi nu are motiv să se teamă de urmărirea justiţiei.
Campaniile înscenate sau tolerate
de stat au redus pragul de inhibiţie al populaţiei. Începînd cu anul
1990, atacurile şi violenţele faţă de romi s-au amplificat.
Aceştia au fost izgoniţi din satele lor,
casele lor fiind incendiate şi bunurile lor distruse în întregime. În
perioada ianuarie 1990 – iunie 1994 s-au înregistrat 30 de atacuri în 14
judeţe21. În majoritatea cazurilor era vorba de o mulţime
revoltată de cîteva sute sau mii de oameni care voiau să răzbune
presupusele fapte criminale ale unor romi izolaţi aplicînd linşajul.
Cazul cel mai grav a avut loc în data de 20/21
septembrie 1993 în comuna Hădăreni (jud. Mureş).
În România s-a instaurat un climat
care permite oricui să-i trateze pe romi ca şi cum nu ar avea
drepturi egale cu restul populaţiei. Statul îşi declină
răspunderea, referindu-se la existenţa drepturilor pentru
minorităţi, dar nu este capabil să garanteze respectarea
acestora, mai ales în ce priveşte romii. Între promisiunile retorice şi
punerea acestora în practică se cască o prăpastie adîncă.
Se pune întrebarea în ce măsură guvernul României poartă o parte
din răspunderea pentru discriminarea socială a romilor. Chiar
dacă nu există o discriminare şi urmărire clară din
partea statului, tolerarea de către acesta a mecanismelor de discriminare
pare să indice tranziţia de la discriminarea socială spre cea
structurală.
1.2.4. Organizaţii politice
Organizaţiile politice ale
romilor, nou înfinţate după 1990, nu dispun de o influenţă
prea largă nici în cadrul comunităţilor de romi, nici la nivelul
societăţii globale. Acest lucru se datorează în special marelui
număr de organizaţii şi partide apărute,
abundenţă care îngreunează articularea şi promovarea
intereselor romilor faţă de societatea majoritară. În plus, mare
parte a populaţiei romilor este caracterizată de prudenţă,
dar şi de ignoranţă faţă de organizaţii şi
partide în general. Eterogenitatea comunităţilor de romi este cea
care stă la baza fenomenului de dispersare care le caracterizează. În
acest sens, un rol important îl au atît conflictul dintre reprezentanţii
„tradiţionalişti” şi cei „modernişti” ai romilor, cît
şi aspiraţiile de putere ale unor personalităţi locale,
care îşi legitimează pretenţiile pe baza identităţilor
regionale sau ale comunităţilor. Din aceste motive, toate încercările
de a crea o „organizaţie-umbrelă” sînt sortite eşecului.
Deocamdată, situaţia
concurenţială dintre diferitele organizaţii şi partide ale
romilor este mai puternică decît tendinţa lor de solidarizare.
Totuşi, acest lucru se poate înţelege dacă se ia în considerare
că în perioada 1945-1989 romii nu au avut nici reprezentanţi
culturali, nici politici, şi cu atît mai puţin experienţă
în strategiile politicii minoritare. Pînă nu se va crea o bază
solidară, pînă ce sprijinul din partea instituţiilor statului, a
partidelor de opoziţie22 şi a personalităţilor
marcante va rămîne tot atît de redus ca şi pînă acum, aceste
organizaţii nu vor reuşi să realizeze schimbările
fundamentale atît de urgent necesare, în special în domeniul social, educaţional
şi economic.
La Tîrgu-Mureş există
partidul Uniunea Romilor din Judeţul Mureş precum şi
fundaţiile Casrom şi Čhakra.
2.
Elaborarea pe plan local a unor strategii de
sensibilizare faţă de minoritatea romilor
2.1. Necesitatea acţiunii
Dilema romilor constă în faptul
că, pe de o parte, nu există un stat în Europa care să-i
sprijine (ei neavînd o „naţiune-mamă”), iar pe de altă parte, nu
dispun de un „lobby” influent care să le reprezinte interesele. În lipsa
„naţiunii-mamă”, sprijinul din partea organizaţiilor internaţionale
devine deosebit de important: numai acestea (ONU, Consiliul Europei, ONG-uri)
pot atrage atenţia asupra situaţiei romilor, să le prezinte
necesităţile în diferite foruri şi să exercite presiuni
asupra guvernului pentru ameliorarea situaţiei lor, respectiv să
introducă în reglementările internaţionale prevederi sau
recomandări specifice. Această „asigurare a spatelui” pozitivă nu absolvă însă organizaţiile romilor de obligaţia de a
căuta soluţii proprii pentru problemele lor specifice, la nivel
naţional sau regional. Nu se poate ignora necesitatea unirii, respectiv
acţionării coordonate dintre organizaţiile romilor, precum
şi cea a solidarizării din partea altor partide, care în Parlament
să ia atitudine în mod deschis în favoarea solicitărilor romilor
şi să elaboreze în programele lor strategii pentru rezolvarea
acestora. În acest context, politica oficială a guvernului ar trebui
să puncteze şi să pledeze pentru toleranţă şi
înţelegere reciprocă: ar trebui să ia atitudine clară, în
public, contra oricărei forme de discriminare şi să condamne
explicit toate violenţele motivate rasist — dar ea este încă foarte
departe de împlinirea acestor deziderate. În afară de aceste condiţii-cadru formale (care ar putea duce la crearea unui climat de acceptare şi
toleranţă), sînt urgent necesare măsuri pe termen mediu
şi lung care să ducă la ameliorarea situaţiei catastrofale
existente în domeniul educaţiei şi pregătirii romilor.
Soluţii adecvate nu se prea întrevăd, deoarece pe de o parte romii —
după cum s-a mai amintit — nu au o „ţară-mamă” care
să-i ajute şi să le promoveze interesele, iar pe de altă
parte, spaţiul de manevră al guvernului este restrîns din cauza
resurselor financiare reduse de care dispune statul.
Chiar dacă marginalizarea
politică a romilor s-a înlăturat, măsurile pentru ameliorarea
situaţiei lor socio-economice se dovedesc a fi mult mai dificil de luat.
Dacă forţele politice continuă să ignore sau să
minimalizeze importanţa acestui fenomen, şi nu elaborează
strategii pentru soluţionarea sa, se poate conta pe apariţia de
conflicte socio-etnice cu efecte negative la nivelul întregii
societăţi.
Diversitatea centrelor de greutate
ale problemelor precum şi ale pretenţiilor a reieşit clar cu
ocazia deplasărilor efectuate în timpul cercetării. În discuţiile
purtate atît cu persoane independente, cît şi cu reprezentanţi ai
organizaţiilor romilor s-a cerut concretizarea strategiilor de
acţiune preconizate. Pentru început, rezultatul a decepţionat,
deoarece, deşi idei există, seriozitatea şi credibilitatea
realizăriilor lor practice sînt îndoielnice. În plus, lipsa unui
angajament total, direcţionat mai ales înspre schimbări formale
şi nu structurale, reprezintă de asemenea o slăbiciune
esenţială. Există totuşi şansa ca, prin continuarea
schimbului reciproc de informaţii şi prin clarificarea în continuare
a problemelor, să se găsească şi să se aplice
soluţiile posibile.
2.2. Proiecte şi iniţiative posibile
Proiectele şi
iniţiativele care vor fi enumerate în cele ce urmează decurg din
lipsurile, contradicţiile şi situaţiile deficitare constatate.
Ele trebuie considerate ca „recomandări de pornire” sau „idei
iniţiale”. Reacţiile critice sau aprobative din partea celor
implicaţi (romi, reprezentanţii acestora, NGO-uri din România) sînt
aşteptate încă să apară. Din aceste discuţii s-ar
putea naşte strategiile de acţiune necesare. Bineînţeles
că prin proiecte şi iniţiative nu se va putea obţine o
ameliorare generală a situaţiei, dar cel puţin se va putea
găsi o şansă pentru schimbare şi se va putea elabora o
perspectivă mai concretă.
2.2.1. În domeniul educaţiei
şi pregătirii
Perspectivele de educare şi
pregătire ale romilor marginalizaţi, pauperizaţi sînt
îngrijorătoare. Multe familii de romi nu sînt capabile nici măcar
să ofere copiilor lor posibilitatea de a frecventa o şcoală.
Aceasta se datorează atît lipsei de resurse financiare (pentru
îmbrăcăminte, materiale şcolare, hrană), cît şi
motivaţiei reduse. Privind problema din unghiul de vedere occidental, aici
ar fi domeniul de competenţă al asistenţilor sociali sau
„streetworkers”, care să discute cu aceste familii. În România însă
nu există deocamdată asistenţi sociali, astfel încît
această sarcină ar trebui să revină organizaţiilor
de romi.
Deoarece cele mai mari probleme
rezidă în pregătirea preşcolară şi elementară a
copiilor romi, prioritar ar trebui promovată formarea de educatoare
şi învăţătoare rome, respectiv ameliorată
pregătirea specifică a învăţătorilor care urmează să se ocupe cu copiii romi. În lipsa unor schimbări pozitive în aceste trepte de bază,
inegalitatea generală de şanse, existentă în momentul de
faţă, are puţine posibilităţi de
îmbunătăţire.
Propuneri şi recomandări:
I. Instituirea de burse
pentru formarea de educatoare din rîndul romilor
Ar trebui demarată încercarea
de a atrage tinere rome în activitatea de formare a
educatoarelor pentru grădiniţe. Pentru aceasta vor trebui parcurse
urmăroarele etape:
— să se găsească
fundaţiile sau organizaţiile care ar putea acorda sprijin material
pentru această acţiune;
— să se determine modalităţile
de selecţie a candidaţilor (deci să se stabilească
criteriile după care se vor acorda bursele);
— să se asigure publicarea
şi mediatizarea acţiunii.
II. Acordarea de burse
pentru formarea de învăţători romi
Văzut în perspectivă,
necesarul de învăţători romi este mare, motiv pentru care ar
trebui sprijinită ideea de a crea un stimulent pentru atragerea candidaţilor la cursurile de pregătire prin
acordarea de burse. Pe de o parte, părinţii au tot mai puţine
posibilităţi de a asigura copiilor
mijloacele pentru şcolarizare şi întreţinerea la internat, pe de
altă parte atracţia pentru pregătirea de
învăţători la ciclul primar scade mereu din cauza prestigiului
social redus al unei asemenea funcţii, legat de nivelul scăzut al
salariului şi de pregătirea sa profesională mai slabă.
Etapele de parcurs ar fi următoarele:
— identificarea unor fundaţii
sau organizaţii internaţionale de educaţie care ar fi capabile
să acorde sprijin financiar;
— neapărat, obţinerea
informaţiilor referitoare la posibilitatea organizării unei clase de
pregătire şi la secţia maghiară a Liceului pedagogic;
— inventarierea la faţa
locului a necesarului în viitor de învăţători romi, în special
în cîteva comune selectate în acest scop (de ex. Crăciuneşti/Nyárádkarácsony, Băgaciu/Szászbogács,
Sînpaul/Kerelőszentpál, Band/Mezőbánd);
— stabilirea valorii burselor
şi a numărului de burse ce se va acorda anual — pe baza costurilor
momentane pentru internat şi materiale şcolare; o bursă
anuală (un elev/9 luni) ar avea următoarea structură:
internat
(cazare şi hrană) 99 DM
material şcolar 50 DM
bursă
anuală/elev 149 DM
— judecarea criteriilor de acordare
a burselor (media notelor din concurs), procedeele de selecţie,
compoziţia comisiei de selecţie, factorii de decizie;
— publicarea concursului şi
anunţarea sa în şcolile generale din judeţul Mureş.
III. Iniţiative care ar putea fi luate în
cadrul „Centrului Intercultural”
— Masă rotundă pe
tema pregătirii învăţătorilor romi în judeţul
Mureş.
Participanţi: reprezentanţi ai
Inspectoratului şcolar judeţean, învăţătoare rome,
directorii şcolilor generale în care funcţionează nou
înfiinţatele clase de romi, reprezentanţi ai organizaţiilor de
romi.
Scopuri: clarificarea necesarului
de învăţători romi vorbitori de limba maghiară, precum
şi a motivaţiei tinerilor romi de a urma o
pregătire în această direcţie.
— Masă rotundă pe tema situaţiei
generale a învăţămîntului în „clasele
omogene de romi” şi în special a dotării lor (materiale didactice
şi manuale de limba romanes).
Participanţi: învăţătoare
rome, reprezentanţii organizaţiilor romilor şi ai
Inspectoratului şcolar.
Scopuri: să se acorde nou
instalatelor învăţătoare posibilitatea de a-şi prezenta
experienţa, problemele şi necazurile şi să se elaboreze în
comun propuneri pentru ameliorarea situaţiei acestei noi forme de
învăţămînt. (În momentul cercetării, „clasele omogene de
romi” erau deficitare din punctul de vedere al materialului didactic, iar
pentru predarea limbii romanes nu existau nici manuale, nici materiale
ajutătoare).
— Iniţierea unui schimb de
experienţă între noile învăţătoare şi
învăţătoarele care predau în clase mixte (ca de ex. învăţătoarele de la secţia
maghiară a Şcolii elementare din
Crăciuneşti/Nyárádkarácsony). Deoarece aceste noi
învăţătoare se simt izolate în viaţa şcolară
cotidiană şi au impresia că necazurile lor nu interesează
pe nimeni, un schimb de experienţă ar putea produce eventual, ca
efect secundar, o îmbunătăţire a imaginii lor publice (o creştere a prestigiului funcţiei lor) şi
ca urmare creşterea motivaţiei lor individuale.
— Efectuarea unei runde de
discuţii cu aceste noi învăţătoare în scopul
organizării de activităţi extraşcolare, cum ar fi excursii
şcolare sau eventual o tabără de vară, pentru copii romi
defavorizaţi.
— Căutarea
posibilităţilor de întemeiere a unei
iniţiative a femeilor sau a învăţătoarelor, avînd drept
centru de greutate organizarea activităţilor extraşcolare,
precum şi căutarea soluţiilor pentru ameliorarea premiselor de
natură fizică a elevilor romi (măsuri pentru alimentaţie în
timpul şcolii, precum şi pentru asistenţă medicală).
2.2.2. În domeniul cultural
Aici trebuie luată în
considerare importanţa rolului culturii în procesul de păstrare
şi regăsire a identităţii, mai
ales în ce-i priveşte pe tineri. Transmiterea tradiţiilor şi obiceiurilor
prin cîntec, dans şi muzică trebuie promovată pentru
păstrarea bogăţiei şi varietăţii acestei culturi.
În acest sens, sprijinirea unor schimburi culturale (iniţierea de
parteneriate şi cooperări, organizarea de turnee) ar putea fi
utilă.
Propuneri:
În primul rînd, este nevoie de
culegerea informaţiilor privind atît numărul formaţiilor de
cîntece şi dansuri care există la nivelul judeţului, cît şi
despre condiţiile şi premisele funcţionării acestora. În al
doilea rînd, se va vedea dacă aceste formaţii dispun de spaţii
pentru exerciţii şi probe, care să le permită
desfăşurarea unei activităţi continue. După
obţinerea acestor date preliminare, se preconizează organizarea unei runde
de convorbiri care să se centreze pe următoarele puncte:
— culegerea de informaţii
referitoare la sprijinul necesar;
— recomandarea constituirii unor
„Asociaţii culturale a romilor” pe baza structurii grupurilor culturale
funcţionale, pentru a facilita astfel luările de contact cu eventuali
sponsori sau fundaţii culturale;
— deoarece în Ungaria există
deja mai multe asociaţii culturale ale romilor, ar trebui avute în vedere,
în primul rînd, schimburile de experienţă cu acestea, iar în al
doilea rînd, eventual, constituirea unor reţele.
2.2.3. În domeniul
sănătăţii
În acest domeniu ar fi
recomandată promovarea organizării unor seminare cu specific de
educaţie sanitară şi preventivă, precum şi motivarea
unor servicii medicale voluntare.
Ar fi utile următoarele
activităţi:
— cursuri de prevenire a bolilor
infecţioase şi, respectiv, de informare despre SIDA;
— cursuri de predare a
cunoştinţelor medicale elementare — ar trebui căutaţi
parteneri de discuţie din diferite comune ale judeţului, care să
fie invitaţi apoi la un curs;
— iniţierea de servicii
medicale voluntare.
Aceste activităţi, care
bineînţeles se vor desfăşura numai de către sau sub
îndrumarea personalului medical autorizat, necesită în prealabil purtarea
unor discuţii clarificatoare, respectiv culegerea de
informaţii suplimentare:
—
în ce mod s-ar putea organiza cursurile de pregătire sau de informare,
cine ar putea pregăti şi conduce asemenea manifestări;
—
în cîteva comune selectate ar trebui văzut care este cercul de persoane
susceptibile de a fi mobilizate pentru participarea la „Cursurile de predare a
cunoştiinţelor medicale de bază”, cercetat unde ar putea avea
loc asemnea cursuri şi seminare, şi care ar trebui să fie
volumul acestora;
—
stabilirea de contacte cu medici şi personal de educaţie
sanitară, pentru a purta cu aceştia discuţii despre cursurile ce
urmează să fie organizate.
Ar fi recomandabilă stabilirea
de contacte cu organizaţia „Médecins sans Frontičres”(filiala
Cluj) care dispune de o largă experienţă în domeniul proiectelor
medicale. În afară de aceasta s-ar putea contacta Organizaţia
Mondială a Sănătăţii pentru obţinerea de
sprijin, ajutor şi indicaţii.
2.2.4. Demontarea
prejudecăţilor şi a intoleranţei
Prejudecăţile
faţă de populaţia romilor nu pot fi ignorate. Conform unui
sondaj efectuat de IRSOP23 (Institutul român pentru sondarea opiniei
publice), 68% din cei interogaţi şi-au declarat deschis antipatia, 5%
simpatia şi 27% indiferenţa faţă de etnia romilor. 41% din
populaţia României se declară de acord cu atacurile contra romilor
din presă. În cursul discuţiilor, rare au fost cazurile ca în cîte o propoziţie secundară, marcată de
stereotipii, să nu se introducă observaţii dispreţuitoare
sau ofensatoare la adresa romilor. Din păcate, prejudecăţile
menţionate nu se referă doar la o parte a romilor, ci se aplică
întregii etnii, indiferent de clasa socială sau vîrsta lor. Acest lucru se
datorează faptului că în România, romii sînt percepuţi ca o
grupă omogenă. Multipla lor diferenţiere fie nu este
percepută, fie pur şi simplu dată la o parte. Pentru a
contracara această imagine falsă şi stigmatizarea care decurge
din ea, este nevoie de clarificări fundamentale, dar acestea
reprezintă un proces anevoios şi de lungă durată. Dacă
de exemplu în Ungaria, deja din anii ’70, mulţi oameni de
ştiinţă, angajaţi în problematica romilor (sociologi,
jurişti, pedagogi) au combătut în nenumărate lucrări de
cercetare şi publicaţii, prejudecăţile sus-amintite şi
s-au străduit să clarifice problemele legate de acestea, în România
nu s-a făcut nici măcar un început în acest sens. În Ungaria s-a
stabilit deja din 1990 chiar şi o cooperare strînsă între oamenii de
ştiinţă şi organizaţiile romilor, în scopul
căutării şi aplicării strategiilor de acţiune
adecvate.
Propuneri:
I. În vederea
conştientizării diferenţelor existente, în ce priveşte
structura etnică, la nivelul aproape fiecărei comune din judeţ,
precum şi a faptului că în acestea există comunităţi
de romi diferite (din punct de vedere lingvistic, cultural şi social) ar
trebui efectuată în timp o inventariere locală a
situaţiei existente în oraşele şi comunele mai mari ale
judeţului Mureş.
Inventarierea sau constatările
de la faţa locului ar trebui centrate pe următoarele domenii:
dezvoltare demografică, limba utilizată şi identitatea
aleasă, situaţia şcolară, situaţia economică (domenii
de activitate, respectiv locuri de muncă).
Asemenea inventarieri
facilitează şi elaborarea strategiilor de acţiune necesare,
evidenţiind necesităţile concrete atît în domeniul
educaţional, cît şi ocupaţional.
II. Modul de prezentare ale
unor mici iniţiative sau ale unor realizări deosebite ale romilor ar
trebui discutat în colaborare cu organizaţiile romilor.
În acest sens o propunere ar
fi organizarea unui tîrg anual pentru produse artistice sau ale
meseriaşilor romi, unde, în afară de comercializarea acestor produse,
s-ar putea prezenta practic şi modul în care ele se realizează.
III. Iniţiative, care s-ar
putea lua în cadrul „Centrului Intercultural”
— Masă rotundă pentru clarificarea următoarelor probleme: Care sînt condiţiile
existente pentru o activitate publică, respectiv ce posibilităţi
trebuie create în acest sens? De ce nu este posibilă organizarea unui
lobby în favoarea romilor?
Pentru aceasta ar trebui aduse la
masa discuţiilor organizaţiile romilor, reprezentanţii unor
ONG-uri din România, organizaţii bisericeşti şi caritative,
jurnalişti. Reprezentanţii majorităţii vor trebui
să-şi declare deschis reţinerile pe care le au faţă de
organizaţiile romilor, căci numai astfel se poate ajunge la o
discuţie constructivă, capabilă să
depăşească barierele vădite, existente în calea
cooperării. Pasul următor ar fi colectarea de idei care să fie
utile pentru clarificarea problemelor rămase deschise, amintite mai
înainte.
De asemenea, tematizarea
relaţiei dintre pauperizare şi criminalitate apare ca o necesitate
urgentă. Scopul acesteia ar fi demontarea prejudecăţii conform
căreia criminalitatea este un fenomen motivat „etnic” şi clarificarea
faptului că, de fapt, este o problemă socio-economică.
În mod surprinzător,
sărăcia şi mizeria în care trăiesc mase largi ale
populaţiei din România (incluzînd o mare parte a populaţiei de romi)
nu este tratată pînă în prezent ca un fenomen social sau economic, ci
ca o problemă a siguranţei interne (sub deviza „creşterii
criminalităţii”). Faptul că majoritatea romilor (în special
pătura muncitorilor sezonieri şi auxiliari) şi-au pierdut
locurile de muncă şi se află în imposibilitate de a găsi
altele este binecunoscut. Pentru a-şi putea hrăni familiile, acestora
le rămîne deschis mai întotdeauna numai drumul spre „economia din
umbră”, caracterizată prin ilegalitate şi criminalitate. Astfel,
cercul argumentelor se închide.
Propuneri şi recomandări:
I. Dr. Tauber István, un jurist
angajat care lucrează în Ungaria, a publicat împreună cu alţi
colegi mai multe analize ştiinţifice, care demonstrează că
„Structura deviantă şi calitatea acesteia” este univoc
determinată de factori socio-structurali, şi în nici un caz nu provine din apartenenţa etnică24. Deoarece, cel puţin
deocamdată, este greu de presupus că în România se vor efectua astfel
de analize, s-ar putea lua în discuţie ideea organizării unui seminar
în cadrul Centrului Intercultural, la care dr. Tauber să fie
invitat pentru a susţine un referat. În acest caz,
publicul-ţintă ar putea fi compus din reprezentanţi ai
poliţiei, justiţiei şi mass-mediei.
II. În afară de aceasta,
rezultatele cercetărilor ştiinţifice maghiare ar putea fi
publicate în revista trimestrială a Centrului Intercultural,
„Altera”.
Raportul de faţă, precum
şi schemele recomandate, nu conţin decît o grilă generală
de argumente şi criterii, care ar trebui luate în considerare la
planificarea, punerea în practică şi supravegherea
activităţilor în domeniul educaţional, cultural şi sanitar.
Ca şi pînă acum, se impune efectuarea unor analize şi stabilirea
unor concepţii în funcţie de comuna sau cartierul de care este vorba,
pe baza cărora să se elaboreze strategii de acţiune încadrate în
contextul socio-economic şi cultural respectiv, orientate astfel direct
către un anumit grup-ţintă.
NOTE
1. Preşedintele Uniunii romilor din Judeţul
Mureş, Csurkuly Sándor, apreciază numărul populaţiei de
romi din judeţul Mureş la 150.000 persoane.
2. Estimarea aparţine lui Bobó György,
conducătorul formaţiei de dansatori romi din comună, precum
şi primarului comunei.
3. Estimarea aparţine „voievodului” (vajda) Mihai
Burtea şi pastorului bisericii reformate din comună.
4. Vezi şi Cherata, L.: Istoria
ţiganilor. Bucureşti, 1993, pag. 45-55.
5. Această noţiune autodefinitorie a fost introdusă de romi numai în ultimii ani.
Caracteristica externă este, evident, purtarea pălăriilor
specifice (chiar şi băieţii din aceste familii pot fi
văzuţi rareori fără pălării).
6. Raportul OIM: Raport of the Commission of
Inquiry set up to Examine the Complaint Concerning the Observance by Romania of
the Discrimination (Employment and Occupation) Convention. Geneva,
mai-iunie 1991, pag. 185.
7. Kemény István (1976), pag. 19.
8. Datele oficiale despre şomaj au fost comunicate de Emil Groza, director al Direcţiei de
muncă şi protecţie socială Mureş.
9. Vezi Legea nr. 1/1991, referitoare la
protecţia socială a şomerilor, din Monitorul Oficial al
României, anul IV, nr. 199, 14.08.1992, pag. 2-5.
10. Vezi Legea privind ajutorul social, din Monitorul
Oficial al României, anul VII, nr. 131, pag.1-4.
11. Vezi Dispoziţiile Ministerului Muncii
şi Protecţiei Sociale nr. 307/1994.
12. Vezi Legea învăţămîntului,
din Monitorul Oficial al României, an VII, nr. 167, pag. 3, cap. III,
art. 20, aliniatul 4.
13. Vezi Legea învăţămîntului,
din Monitorul Oficial al României, an VII, nr. 167, pag. 5.
14. Mai nou, în subordinea Consiliului Judeţean
(n. r.).
15. Vezi Învăţămîntul cu predarea în
limbile minorităţilor naţionale din România, anul şcolar
1993/94, editat de Consiliul pentru minorităţile naţionale,
Bucureşti 1994, pag. 15.
16. Trei tineri şi-au întrerupt pregătirile
(o elevă s-a căsătorit, iar doi s-au retras din cauza lipsei
posibilităţilor financiare ale familiilor respective).
17. Deoarece pînă în prezent nu există o
aprobare scrisă din partea Inspectoratului şcolar sau, respectiv, a
Ministerului Învăţămîntului, aceste şapte
învăţătoare rome nu primesc salariu.
18. Vezi Baricada, nr. 46 din 17.11.1992, pag. 2, Sînt murdari, infecţi şi de
nesuferit; România liberă din 10.11.1993.
19. Vezi Adevărul, Zig-zag, Azi şi România Mare din perioada iunie-noiembrie 1990; România
Liberă din 10.08.1990, 19.09.1993, 3.12.1993,
27.02.1994, 6.03.1994; Adevărul din 26.07.1994; Allgemeine
Deutsche Zeitung für Rumänien din 5.05.1994 (Prejudecăţi,
norme, jocuri în nisip).
20. Vezi: Human Rights Watch Helsinki (vol. 6, nr.
17): Romania, Linch Law: Violence against Roma in Romania. New York
1994, pag. 30-31.
21. Vezi Documente despre violenţe împotriva
romilor în România editate de Romani Criss pentru Seminarul despre
dimensiunea umană a romilor în regiunea CSCE, Varşovia, 20-23.09.1994; Human Rights Watch Helsinki 1994, pag. 8-30.
22. Actualmente partidele de guvernămînt (n. r.).
23. Vezi şi Nelson, Daniel (editor): Romania
after Tyranny, Westwiew Press 1992; Gheorghe, Nicolae: Între emancipare
şi discriminare. Aspecte istorice şi actuale ale problemei romilor din România, în Halbjahresschrift für südosteuropäische Geschichte,
Literatur und Politik, an IV, vol 2. noiembrie 1992, pag. 73-74.
24. Tauber, I.(1993), pag. 192-194; Tauber, I.(1984),
pag. 174-188; Vigh-Tauber-Madáchi (1986); Sárkány-Tauber (1990); Sárkány-Tauber
(1994), pag. 447-469.
Traducere de Mircea Beşa
*
Brigitte MIHOK (n. 1958, Arad) a absolvit
Facultatea de Studii Politice din Berlin. Este cercetătoare în domeniul
relaţiilor interetnice în Europa de Est. A publicat numeroase studii
şi articole despre situaţia socio-economică a romilor. Autoare
al lucrării Ethnostratification im Sozialismus, aufgezeigt an den
Beispielländern Ungarn und Rumänien (1990) şi coautoare a
publicaţiei Die Roma - Hoffen auf ein Leben ohne Angst. Roma aus
Osteuropa berichten (1992).
Brigitte Mihok, Recherchebericht zur Situation der Roma im Landkreis
Mureş (Siebenbürgen) und Entwicklung von Sensibilisierungs-strategien
gegenüber der Roma-Minderheit vor Ort, studiu efectuat la cererea
Fundaţiei Heinrich Böll, octombrie 1995.