Trei
minorităţi şi solicitările lor:
românii din Ucraina,
ungurii din România, găgăuzii din Moldova
Renate Weber
1. Trei momente
De cîţiva
ani de zile, mai exact spus din 1993, ungurii din România, prin intermediul
UDMR, şi-au structurat un sistem de cereri a căror realizare o
consideră necesară pentru păstrarea şi afirmarea
identităţii lor. A fost mai întîi „Proiectul de Lege privind
minorităţile naţionale şi comunităţile autonome” (citat în continuare „Proiectul UDMR”), iar mai apoi „Programul UDMR
adoptat la Congresul al IV-lea, din mai 1995” (citat în continuare „Programul
UDMR”). Reacţiile din societatea românescă, pe marginea acestor
documente şi a solicitărilor conţinute, au fost descurajante.
S-a realizat un consens în respingerea celor mai multe din ele fără o
adevărată discuţie, fără a se încerca pătrunderea
în intimitatea cererilor şi a se vedea în ce măsură ele au doar
un caracter politic sau dacă minoritatea maghiară crede cu adevărat
că, prin nerespectarea lor, fiinţa ei este în pericol. Politicieni
şi ziarişti au prezentat punctul de vedere al majorităţii
române, dar prea puţin s-a încercat discutarea şi înţelegerea
punctului de vedere al minorităţii. Excepţiile n-au făcut
decît să confirme regula. În cadrul Centrului pentru Drepturile Omului al
Comitetului Român Helsinki au fost elaborate primele (singurele pînă în
prezent) analize de substanţă ale documentelor UDMR1.
O întrebare
firească este dacă minoritatea maghiară din România este singura
într-o astfel de poziţie, sau există şi alte minorităţi,
trăitoare în alte ţări, care au abordări
asemănătoare. Dacă da, cum au fost întîmpinate (eventual, chiar
rezolvate) cererile lor?
*
Numărul 3
al revistei ALTERA a publicat comentariul lui Eugen Patraş „Statutul
juridic special al Găgăuziei (Gagauz Yeri)” în care este
pusă în discuţie forma de autonomie (statutul special) de care
beneficiază găgăuzii din Republica Moldova. Autorul este
îngrijorat de faptul că o astfel de formă de autonomie este
acordată unei minorităţi care reprezintă doar 3,5% din
populaţia Moldovei, întrebîndu-se dacă nu cumva faptul că
această populaţie „deţine 11% din teritoriul republicii poate
constitui, în perspectivă, un serios motiv de instabilitate
interetnică”.
*
În fine, în
luna iulie 1996, ziarul Cuvîntul liber din Tîrgu-Mureş publica
articolul lui Ion Creţu (din Cernăuţi) intitulat „Duşmanii
comunităţii româneşti din Ucraina”. Era prezentat apelul
adresat românilor din Ucraina de Alianţa Creştin-Democrată a
Românilor din Ucraina pentru aplicarea în viaţa de zi cu zi a Legii cu
privire la minorităţile naţionale şi „Programul ACDR
de renaştere şi dezvoltare naţională a
comunităţii româneşti din Ucraina” (citat în continuare
Programul ACDR). Articolul făcea referiri la reacţiile vehemente ale
presei din Ucraina, cu precădere ale revistei Ceas (Timpul).
Una din ele, de exemplu, făcută publică prin intermediul
articolelor publicate în această revistă, se încheia astfel: „După
mine ar fi logic ca ‘Apelul’ să se încheie cu punctul ‘Graniţele
Ucrainei să fie restabilite în hotarele anului 1940’ şi atunci
diplomaţii celor două ţări (Ucraina şi România) n-ar
mai trebui să-şi frămînte capul asupra documentului-tratat
politic”2. Cîţi din cei care au reacţionat astfel au
gîndit cu adevărat la substanţa cererilor comunităţii
româneşti din Ucraina, cîţi au încercat să înţeleagă
în ce măsură solicitările ei sînt îndreptăţite şi
necesare?
*
Nu-mi propun
în acest articol să comentez dacă unele construcţii conceptuale
sau instituţionale ar fi putut, sau nu, să fie înlocuite cu altele, fără
alterarea substanţei drepturilor; şi nici nu doresc să fac o
analiză privind oportunitatea unora dintre rezolvări. Ceea ce îmi
propun este o prezentare comparativă a cererilor maghiarilor din România,
ale românilor din Ucraina şi ale găgăuzilor din Republica
Moldova, astfel încît cititorul să aibă o imagine din care să
poată trage singur concluziile.
2. Ce vor românii din Ucraina şi ce vor ungurii din
România?
Practic
şi unii şi ceilalţi doresc să fie lăsaţi să
decidă în acele chestiuni care ţin de păstrarea şi
afirmarea identităţii lor naţionale, precum şi în
problemele ce ţin de viaţa comunităţilor lor locale. Este
adevărat, UDMR şi‑a formulat solicitările în cadrul unei
elaborări conceptuale care se bazează pe drepturi colective, pe
considerarea minorităţii drept comunitate autonomă, factor
constitutiv în stat, pe elaborarea instituţiilor autonomiei personale
şi teritoriale. Aceasta face ca unele formulări teoretice să
pară diferite, dar substanţa solicitărilor este aceeaşi.
a) În materie de învăţămînt
Programul ACDR
prevede:
- „asigurarea
învăţămîntului superior, mediu de specialitate şi mediu de
cultură generală pentru populaţia românească din Ucraina
(în primă etapă - deschiderea de facultăţi şi grupe
academice cu predarea în limba română la instituţile de
învăţămînt superior din Cernăuţi, Ismail, Reni,
Ujgorod, iar în etapa a doua - deschiderea Universităţii
româneşti la Cernăuţi)”;
- „unificarea
programelor de învăţămînt pentru şcolile cu predare în
limba română din Ucraina cu programele şcolare din România”.
Nici Proiectul
UDMR şi nici Programul UDMR nu au cerut unificarea programelor de
învăţămînt pentru şcolile în limba maghiară din
România cu cele din Ungaria. Ceea ce se solicită în Proiectul UDMR este:
- prevederea
dreptului persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale „de
a învăţa în limba lor maternă, de a beneficia de educaţie
şi învăţămînt în instituţii de stat cu predare în
limba maternă la toate nivelurile”;
- dreptul
persoanelor fizice, al cultelor, al organizaţiilor şi
societăţilor aparţinînd minorităţilor „de a
înfiinţa şi întreţine instituţii de
învăţămînt confesionale şi private”;
- garantarea
de către stat, „în funcţie de cerinţe”, a
învăţămîntului în limba maternă preşcolar, elementar,
liceal, profesional, superior, universitar, postuniversitar, precum şi a
posibilităţii obţinerii gradelor didactice şi a diferitelor
titluri ştiinţifice în limba maternă;
-
finanţarea de către stat şi, „în mod proporţional” de
către autorităţile administraţiei publice locale, a
învăţămîntului minoritar de stat şi confesional şi
sprijinirea instituţiilor de învăţămînt private.
Programul UDMR
consideră a fi extrem de important ca minoritatea maghiară „să
beneficieze, conform ponderii sale numerice în totalul populaţiei, de
fondurile băneşti destinate culturii şi
învăţămîntului din bugetul de stat” şi socoteşte
firească reînfiinţarea Universităţii Bolyai din Cluj, ca
instituţie de învăţămînt şi cultură a maghiarilor
din România.
b) În domeniul participării politice şi al
luării deciziilor
Programul ACDR:
-
solicită reprezentarea etnicilor români în organele de stat legislative
şi executive de toate nivelurile, proporţional cu populaţia
respectivă în totalul populaţiei (ţării, regiunii,
raionului etc.) şi:
-
subliniază necesitatea creării, pe lîngă administraţiile
regionale de stat, a unor consilii consultative formate din reprezentanţi
ai minorităţilor naţionale care să participe la sesiunile
consiliilor regionale, astfel încît studierea problemelor legate de minorităţi
să fie făcută cu participarea reprezentanţilor
minorităţilor.
Proiectul UDMR
prevede:
- ca în
unităţile administrativ-teritoriale în care minoritatea
naţională este în minoritate în raport cu numărul
populaţiei aceasta să aibă un „drept de veto limitat” în
problemele referitoare la identitatea ei;
- dreptul
minorităţilor naţionale la reprezentare în instituţiile
publice şi organele judecătoreşti;
Iar Programul
UDMR precizează că unul din obiectivele sale este „asigurarea
reprezentării proporţionale a maghiarilor din România în administraţia
de stat, la nivel central şi local”.
c) În privinţa limbii materne
Programul ACDR
solicită asigurarea statutului de limbă oficială limbii române
pentru folosirea ei în paralel cu limba de stat, în regiunile compact locuite
de români.
În mod
asemănător, Proiectul UDMR cere ca în acele unităţi
administrativ-teritoriale în care persoanele aparţinînd
minorităţilor naţionale sînt în majoritate numerică,
minoritatea respectivă să poată folosi şi limba sa
maternă ca limbă oficială,
În vreme ce
Programul UDMR precizează ca una din procupările esenţiale ale
UDMR „asigurarea cadrului legislativ pentru folosirea neîngrădită
a limbii materne în diversele domenii ale vieţii sociale, în spiritul
documentelor internaţionale”3.
d) În privinţa inscripţionărilor în
limba maternă
Programul ACDR
cere revenirea necondiţionată la toponimia istorico‑tradiţională
a localităţilor româneşti din Ucraina, abuziv schimbată în
perioada totalitarismului.
Proiectul UDMR
prevede dreptul minorităţilor naţionale de a afişa în limba
lor maternă denumirile localităţilor, străzilor,
pieţelor, instituţiilor şi serviciilor publice în
localităţile în care persoanele aparţinînd unei
minorităţi naţionale constituie cel puţin 10% din
numărul populaţiei.
e) Privind accesul la audiovizualul public
Programul ACDR
solicită înfiinţarea teleradiocompaniei naţionale pentru
populaţia românească din Ucraina.
Mai modest,
Proiectul UDMR cere doar recunoaşterea dreptului minorităţilor
naţionale la asigurarea realizării şi difuzării regulate de
către posturile publice de radio şi televiziune a emisiunilor
minorităţilor, iar Programul UDMR consideră „de o
importanţă excepţională [...] asigurarea
funcţionării unor studiouri de radio şi televiziune autonome în
limba maghiară”.
f) În domeniul relaţiilor transfrontaliere
Programul ACDR
doreşte simplificarea trecerii frontierei cu România pentru populaţia
românească din raioanele de frontieră. Mai elaborat, Proiectul UDMR
solicită recunoaşterea dreptului minorităţilor
naţionale de a întreţine legături libere şi neîngrădite
cu ţările de care sînt legate prin afinităţi etnice,
lingvistice, culturale sau religioase, respectînd inviolabilitatea
teritorială a statului. Pe aceeaşi linie, Programul UDMR mai
enumeră:
- asigurarea
circulaţiei libere a cetăţenilor;
- dezvoltarea
legăturilor existente între instituţii, organizaţii şi
asociaţii, permanentizarea schimbului de specialişti;
-
„circulaţia neîngrădită a informaţiilor peste hotare”.
g) Privind afirmarea identităţii culturale
şi autonomia culturală
Programul ACDR
formulează cîteva cereri foarte precise:
- autonomie
culturală pentru regiunile compact locuite de români, Cernăuţi,
Odesa, Transcarpatia;
- organizarea
unor centre de cultură românească în regiunile Cernăuţi,
Odesa, Transcarpatia, care să dispună de biblioteci, muzee,
expoziţii, tipografii, edituri naţionale etc.;
- retrocedarea
imobilelor din Cernăuţi, care în trecut au aparţinut ca
proprietate Societăţii pentru Literatură şi Cultură
Românească în Bucovina, actualelor organizaţii naţionale
româneşti din regiunea Cernăuţi;
- crearea unor
formaţii artistice româneşti pe lîngă filarmonici, deschiderea
teatrului românesc la Cernăuţi;
- ocrotirea
legislativă a monumentelor istorico-culturale româneşti; ridicarea
monumentului lui Mihai Eminescu la Cernăuţi şi al lui
Ştefan cel Mare în Codrul Cosminului;
Programul
UDMR, considerînd că „garanţia vieţii culturale [a
minorităţii maghiare] este autonomia culturală, iar instrumentul
acesteia, autoorganizarea societăţii minoritare”, solicită:
- „acordarea
unei cote părţi echitabile” din bugetul de stat şi din cele
locale „pentru a susţine mişcările culturale ale
comunităţilor etnice”;
- asigurarea
prezenţei membrilor minorităţilor naţionale în organismele
culturale teritoriale (de stat), în regiunile locuite de populaţie mixtă;
-
reprezentarea proporţională a etnicilor maghiari în comisiile
teritoriale de specialitate ale Ministerului Culturii şi ale altor
agenţii centrale.
În
acelaşi timp, Proiectul UDMR solicită sprijinul statului în vederea
menţinerii şi afirmării identităţii culturale a
minorităţilor prin:
-
susţinerea eforturilor minorităţilor de a crea opere în limba
maternă,
- asigurarea
accesului în limba maternă la operele create în alte limbi (prin
traducere, subtitrare),
- crearea unei
reţele de biblioteci pentru minorităţi,
-
susţinerea teatrelor şi a altor instituţii de cultură,
- editarea
cărţilor şi periodicelor minorităţilor,
- scoaterea la
iveală şi colecţionarea mărturiilor materiale ale culturii
minorităţilor, înfiinţarea şi îmbogăţirea
colecţiilor publice.
În plus, UDMR
a formulat cereri privind posibilitatea folosirii simbolurilor naţionale.
*
Evident, se
impune precizarea că, în vreme ce maghiarii din România beneficiază
de unele din drepturile menţionate mai sus, românii de Ucraina se
află într-o situaţie mult mai dificilă, multe din drepturile la
care aspiră aflîndu-se abia în stadiul de deziderat. De fapt, există
atît de multe asemănări între solicitările celor două
minorităţi, încît cineva de bună-credinţă nu poate
să nu se întrebe cum de există o asemenea similitudine. Este vorba de
o simplă coincidenţă, sau de altceva? Acel „altceva” care face
ca minorităţile, oriunde s‑ar afla ele, să se simtă
în pericol şi să încerce îndepărtarea acestui pericol prin
imaginarea unor soluţii - inevitabil asemănătoare – indiferent
de situarea lor geografică?
Faptul că
sistemul în care UDMR îşi prezintă solicitările sale este mult
mai elaborat vine dintr‑un exerciţiu mai îndelungat în articularea
poziţiilor sale decît din esenţa lor. Este de aşteptat ca, peste
cîteva vreme, ACDR să imagineze construcţii asemănătoare.
Şi nu este imposibil ca, în acelaşi timp cu negarea cererilor sale
şi concomitent cu apariţia unor reacţii agresive de genul celei
prezentate mai sus, ACDR să-şi radicalizeze discursul şi să
ridice ştacheta cererilor sale. Este reacţia firească a
oricărei minorităţi care nu doreşte să se lase
asimilată, dimpotrivă, este hotărîtă să-şi afirme
identitatea. Cu cît mai ridicată este „conştiinţa
politică autonomă”4 a unei minorităţi, cu
atît mai elaborat este sistemul de protecţie pe care ea îl
imaginează. Dimpotrivă, acolo unde înţelegerea şi respectul
faţă de alteritate există, exercitarea drepturilor specifice
minorităţilor pare să vină de la sine, chiar în
absenţa unor elaborări conceptuale de anvergură5.
3. Ce au obţinut găgăuzii din Republica
Moldova?
În Republica
Moldova, găgăuzii numără aproximativ 153.000 de locuitori,
ceea ce înseamnă aproximativ 3,5% din totalul populaţiei. În unele
secţiuni administrative - raioanele Comrat şi Ceadîr-Lunga şi
unele sate din raioanele Basarabeasca, Taraclia, Vulcăneşti - ei
reprezintă 82,5% din totalul populaţiei acelor locuri6.
În
conformitate cu art. 111 (1) din Constituţia Republicii Moldova „Localităţilor
din stînga Nistrului, precum şi unor localităţi din sudul Republicii
Moldova, le pot fi atribuite forme şi condiţii speciale de autonomie
după statute speciale adoptate prin legi organice”.
Este
interesant să amintesc că, în legătură cu posibilitatea
constituţională de acordare a acestei forme de autonomie, la 1 august
1994, Guvernul României a dat o Declaraţie cu privire la votarea în
Parlamentul Moldovei şi promulgarea prin decret prezidenţial, la 29
iulie 1994, a noii Constituţii a statului moldovean, în care se
exprimă îngrijorarea, printre altele, faţă de „declararea
unor zone cu statut special, în locul aplicării practicilor acceptate pe
plan internaţional privind asigurarea unei ample descentralizări
administrativ-teritoriale”, considerîndu-se că acest fapt „reprezintă,
în esenţă, premisele atomizării statului, ale unei posibile
federalizări, cu consecinţe grave asupra independenţei
Republicii Moldova”. Dincolo de aspectul politic al acestei declaraţii7,
e de remarcat că Executivul de la Bucureşti nu a manifestat nici un
interes pentru analizarea şi înţelegerea raţiunilor care au stat
la baza acestei decizii a Constituantei de la Chişinău. Probabil
că, din perspectiva românescă, orice acceptare a statutului special —
indiferent unde în lume, dar mai ales în Europa — este percepută ca o
contestare directă a punctului de vedere oficial al României, care
înseamnă nu numai negarea dreptului la o asemenea formă de autonomie,
dar chiar refuzul dialogului pe o asemenea temă.
Punctul de
vedere al Guvernului român este împărtăşit de Eugen Patraş,
care consideră că această autonomie teritorială în
interiorul Republicii Moldova „în practică nu înseamnă altceva
decît o federalizare”8, ceea ce, în viziunea sa, vine în
contradicţie cu prevederile art. 1 al Constituţiei, potrivit
căruia „Republica Moldova este un stat suveran şi independent,
unitar şi indivizibil”. Autorul consideră că, prin Legea
privind statutul special al Găgăuziei, se transmite de facto o
parte din suveranitatea Republicii Moldova către noua formaţiune
autonomă teritorială. Şi cum suveranitatea naţională
aparţine întregului popor, transferul de suveranitate putea fi realizat
numai cu consimţămîntul întregului popor, adică prin referendum.
Iată
cîteva dintre argumentele care mă fac să nu fiu de acord cu aceste
păreri.
În primul
rînd, Republica Moldova a ales ca formă de guvernare participarea
reprezentativă a poporului şi nu cea directă, iar Parlamentul
este reprezentatul poporului. În al doilea rînd, prin acordarea unui statut
special Găgăuziei, nu s-a realizat un transfer de suveranitate, ci o
aplicare practică a principiului subsidiarităţii. În plus,
trebuie menţionat că însăşi Constituţia Republicii
Moldova este cea care prevede posibilitatea acordării statutului special,
Legea privind Găgăuzia nefăcînd decît să aplice prevederile
legii fundamentale a statului moldovean. În acest context e interesant să
amintesc Declaraţia Congresului Puterilor Locale şi Regionale a
Consiliului Europei, din 26 octombrie 1996 în care se preciza: „acordarea
auto-guvernării locale sau regionale minorităţilor nu trebuie
să fie limitată la statele care au o structură federală sau
regională, ci este, de asemenea, posibilă şi de dorit în state
unitare; mai mult, ea nu pune în pericol suveranitatea statului şi nici
integritatea sa teritorială”9. În fine, diferenţa
dintre statele componente al federaţiilor şi regiunile autonome ale
statelor unitare este dată de competenţele pe care acestea le
exercită. Pentru a înţelege, trebuie să trecem în revistă
puterile pe care le au structurile instituţionale ale Găgăuziei.
A fost un act
cu mari implicaţii hotărîrea legislativului moldovean de a considera
populaţia găgăuză drept „popor”, nu numai datorită
mărimii ei (numai 153.000 de locuitori), ci şi prin prisma
eventualelor complicaţii pe care acest calificativ îl crează, avînd
în vedere că alţi 300.000 de găgăuzi trăiesc în
Bulgaria şi alţi 32.000 în Ucraina. Mai ales că forma de
autonomie reprezentată de statutul special este specifică
minorităţilor naţionale. Singura explicaţie — eminamente
politică — rezidă în prevederile art. 1 alin. (4): „În cazul
schimbării statutului Republicii Moldova ca stat independent poporul
Găgăuziei are dreptul la autodeterminare externă”.
Aşadar, avînd în vedere că dreptul la autodeterminare externă
este recunoscut numai popoarelor10, Parlamentul de la
Chişinău a legiferat că pe teritoriul său
trăieşte un popor găgăuz, punînd terminologia în acord cu
prevederile art. 1 (4).
Ce puteri au
şi ce puteri nu au autorităţile găgăuze?
Găgăuzia are simboluri proprii, dar folosirea lor se face „deopotrivă
cu simbolica de stat a Republicii Moldova”. În ce priveşte
administrarea, ea se face în primul rînd în temeiul Constituţiei
Republicii Moldova şi al Legii privind statutul juridic special al
Găgăuziei. Legea prevede că administrarea se realizează
şi pe baza legilor Republicii Moldova, cu cîteva excepţii, precum
şi în temeiul actelor normative adoptate de Adunarea Populară a
Găgăuziei, dar menţionează cerinţa ca acestea din
urmă să nu contravină Constituţiei şi legislaţiei
Republicii Moldova (art.2).
Conform art. 6
al legii, „pămîntul, subsolul, apele, regnul vegetal şi cel
animal, alte resurse naturale, bunuri mobile şi imobile, aflate pe
teritoriul Găgăuziei, sînt proprietate a poporului Republicii Moldova”,
constituind în acelaşi timp baza economică a Găgăuziei.
Pe teritoriul
Găgăuziei au statutul de limbi oficiale limba moldovenească, cea
rusă şi cea găgăuză, legea garantînd funcţionarea
şi a altor limbi. Dar în corespondenţa cu autorităţile
şi instituţiile din afara teritoriului Găgăuziei limbile
oficiale sînt cele din Constituţie, limba moldovenească şi cea
rusă.
În ceea ce
priveşte autorităţile, Adunarea Populară este autoritatea
reprezentativă şi are dreptul de a adopta acte normative, în limitele
stabilite de lege. De remarcat este faptul că ea nu este aleasă pe
criterii etnice, aşa cum se întîmplă în alte zone cu statut special,
ci prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat. O referire
de criteriul naţional apare în art. 10 (2), care prevede că unul din
vicepreşedinţii Adunării Populare trebuie să fie ales din
rîndul deputaţilor de altă origine etnică decît cea
găgăuză.
Competenţa
legislativă a Adunării Populare se manifestă în cîteva domenii,
limitativ enunţate în art. 12:
„a)
Ştiinţă, cultură, învăţămînt;
b)
gospodărie comunală şi de locuinţe, urbanistică;
c)
ocrotire a sănătăţii, cultură fizică şi
sport;
d)
activitatea bugetar-financiară şi fiscală locală;
e)
economie şi ecologie;
f)
relaţii de muncă şi asistenţă socială.”
În
privinţa bugetului Găgăuziei, acesta este format din toate
tipurile de vărsăminte stabilite de legislaţia Republicii
Moldova şi de Adunarea Populară, iar raportul dintre bugetul de stat
şi cel al Găgăuziei se stabileşte în conformitate cu
legislaţia Republicii Moldova (art. 18).
La
competenţele de mai sus se adaugă dreptul de a soluţiona
probleme ce ţin de organizarea teritorială, de organizarea şi
activitatea asociaţiilor de cetăţeni, altele decît cele
politice, de organizarea alegerilor şi a referendumului în chestiuni ce
ţin de competenţa Găgăuziei, participarea la promovarea
politicii interne şi externe a Republicii Moldova în problemele care
privesc interesele Găgăuziei.
În
legătură cu eventualul conflict între legile Republicii Moldova
şi actele normative ale Găgăuziei, se prevede dreptul
Adunării Populare de a sesiza Curtea Constituţională a
Republicii Moldova. În cazul în care Curtea „declară nule pe teritoriul
Găgăuziei actele normative ale Republicii Moldova”, situaţia
va fi rezolvată de Parlamentul sau Preşedintele Republicii Moldova.
Aşadar, autorităţile din Găgăuzia nu pot hotărî
ele în legătură cu o astfel de situaţie, competenţa fiind a
autorităţilor Republicii Moldova — art. 12 (4). În ceea ce
priveşte actele normative ale Găgăuziei care contravin
Constituţiei Republicii Moldova şi Legii privind statutul juridic
special, ele se declară nule — art. 12 (6).
Administraţia
Găgăuziei este asigurată, în primul rînd, de un guvernator, ales
prin vot universal, egal, direct şi secret, pentru un mandat de 4 ani,
care nu trebuie să fie găgăuz, ci doar „să posede limba
găgăuză”. El este membru al Guvernului Republicii Moldova,
confirmarea sa în această funcţie fiind de competenţa
Preşedintelui ţării.
Toate
celelalte autorităţi ale Găgăuziei sînt numite printr‑o
colaborare dintre autorităţile de la Chişinău şi
Adunarea Populară: judecătorii, procurorii, şeful Direcţiei
de justiţie, şeful Direcţiei securităţii
naţionale, şeful Direcţiei afacerilor interne, Comandantul
subunităţii trupelor de carabinieri (trupelor de interne).
Aşadar,
Găgăuzia nu are armată proprie, nu are deptul de a emite
monedă proprie, nu poate intra în relaţii de politică
externă în nume propriu, nu poate elabora legi penale sau civile proprii.
Ceea ce poate ea face este să administreze viaţa economică
şi socială de pe teritoriul său în conformitate cu interesele comunităţii
locale, care este alcătuită din găgăuzi şi
ceilalţi locuitori.
4. Sprijinul din afara graniţelor
Una din
problemele amplu dezbătute, nu numai în zona noastră, ci peste tot în
lume, se referă la sprijinul pe care minorităţile naţionale
îl primesc din partea statelor cu a căror naţiune majoritară au
afinităţi culturale, lingvistice, religioase etc., aşa numita
„ţară-mamă”. Cît de firesc este un asemenea sprijin? Cît de
cuprinzător poate să fie acest ajutor, avînd în vedere că, de-a
lungul istoriei, un anume tip de implicare a constituit cauza unor
războaie pustiitoare? Evident, întrebarea se referă la sprijinul
statului şi deci la relaţia dintre instituţiile statale şi
minorităţi, relaţie de drept public, reglementată
constituţional sau prin lege, iar nu la legătura dintre diverse
organisme neguvernamentale de pe teritoriul „ţării‑mamă”
şi minorităţile din alte ţări, reglementată
exclusiv de dreptul privat.
Cîteva
observaţii se impun. Nu este anormal ca un stat să se preocupe de
soarta unor persoane avînd o anume apartenenţă naţională,
lingvistică, religioasă. El poate să contribuie material la
finanţarea instituţiilor culturale ale minorităţilor. El
poate, de asemenea, să sesizeze organismele internaţionale
competente, dacă persoanelor aparţinînd minorităţilor le
sînt negate unele drepturi, sau dacă sînt supuse unor practici
discriminatorii. Acest drept de „plîngere” îşi are sorgintea în caracterul
special al drepturilor omului (din care drepturile minorităţilor naţionale
sînt parte integrantă), de a constitui obiect de cooperare şi
preocupare internaţională. În virtutea acestui principiu, orice stat,
membru al unui organism internaţional, sau semnatar al unui tratat
internaţional, are legitimitatea de a critica aspectele negative privind
drepturile omului dintr-un alt stat, membru al aceluiaşi for
internaţional, sau semnatar al aceluiaşi document juridic. El mai are
posibilitatea de a negocia cu statul pe teritoriul căruia se află
minoritatea naţională, astfel încît aceasta să se bucure de
drepturile necesare păstrării şi afirmării
identităţii sale.
Iată cum
arată, din acest punct de vedere textele constituţionale ale celor
trei ţări:
-
Constituţia Republicii Ungare, art. 6 (3): „Republica Ungară
recunoaşte responsabilitatea pe care o are faţă de situaţia
ungurilor care trăiesc în afara graniţelor sale şi va promova
legături speciale cu aceştia.”
-
Constituţia României, art. 7: „Statul sprijină întărirea
legăturilor cu românii din afara frontierelor ţării şi
acţionează pentru păstrarea, dezvoltarea şi exprimarea
identităţii lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase, cu
respectarea legislaţei statului ai cărui cetăţeni sunt.”
-
Constituţia Ucrainei, art. 12: „Ucraina are grijă de satisfacerea
necesităţilor naţionale, culturale şi de limbă ale ucrainenilor
care locuiesc în afara graniţelor statului.”
Numai că,
în vreme ce statul maghiar este activ în susţinerea maghiarilor din alte
ţări, şi o face în mod deschis, statul român îi susţine
într-un fel ascuns. Voi da un singur exemplu, care mi se pare edificator. În
„Declaraţia de la Budapesta”, adoptată la 5 iulie 1996 de
reprezentanţi ai Guvernului maghiar, ai partidelor politice din Ungaria
şi ai minorităţilor maghiare din România, Slovacia, Iugoslavia,
Ucraina, Slovenia şi Croaţia se afirmă că „minorităţile
maghiare de peste hotare vor fi îndreptăţite să primească
în fiecare an un procent fix din bugetul anual al Ungariei”.
Reacţia
Ministerului Afacerilor Externe de la Bucureşti a fost promptă,
acesta manifestîndu-şi îngrijorarea faţă de mai multe aspecte
cuprinse în Declaraţie, printre care şi „finanţarea
comunităţilor de dincolo de frontiere din bugetul de stat al
Republicii Ungare”11. Dar trebuie spus că, în acelaşi
timp şi autorităţile statului român, Preşedinţia,
Parlamentul, sprijină minorităţile române, dar o fac indirect,
prin instituţii intermediare, cum este Fundaţia Culturală
Română. Diferenţa, mare şi semnificativă, este că în
vreme ce în Ungaria, prin alocarea unei părţi din buget — aşa
cum propune Declaraţia de la Budapesta — procesul de susţinere a
minorităţilor este transparent şi supus controlului public,
folosirea banilor publici prin intermediari — cum se practică la
Bucureşti — este un proces ascuns, care scapă controlului public,
neştiindu-se niciodată precis cu cît anume contribuie
autorităţile române.
Situaţia
este diferită în ceea ce priveşte Găgăuzia. Nu există
nici un stat pe teritoriul căruia să existe o naţiune
găgăuză majoritară. Dar găgăuzii din Republica
Moldova, pentru a determina autorităţile de la Chişinău
să le accepte revendicările, au recurs la tot felul de „tehnici” —
unele din ele inadmisibile, cum ar fi crearea grupărilor paramilitare.
Într-o atare situaţie, pentru a împiedica vărsarea de sînge, pentru a
evita situaţia de criză care s-ar fi declanşat dacă
găgăuzii boicotau alegerile parlamentare de la 27 februarie 1994
şi, nu în ultimul rînd, pentru a menţine integritatea
teritorială a statului moldovean, s-a adoptat o Constituţie care
prevede posibilitatea acordării statutului juridic special. Aşa cum
au subliniat mai mulţi experţi în drepturile minorităţilor,
autonomia este cea mai bună metodă de a elimina pretenţiile de
separare teritorială, şi deci de menţinere a
integrităţii unui stat, numai dacă este acordată la timp.
Un asemenea punct de vedere a fost exprimat de fostul Preşedinte al
Republicii Moldova, Mircea Snegur, privitor la situaţia juridică a
Transnistriei. Într-un interviu apărut în Nezavisimaia Gazeta acesta
afirma: „Ştiu că nu vom putea evita perspectiva de a acorda
regiunilor din stînga Nistrului un anumit statut de autonomie. Cer ca limba
ucraineană să fie recunoscută ca limbă de stat,
alături de limba moldovenească şi rusă — nici o
problemă. Cer garantarea dreptului la autodeterminare pentru cazul în care
Moldova decide să se unească cu România — bine, le vom da aceste
garanţii”12.
5. În loc de concluzii
Nu sînt o
susţinătoare a ideii că statutul special este binevenit
„oriunde, oricînd şi în orice condiţii”13. Dar nici nu pot
să nu fiu atentă la ceea ce se află în spatele unei asemenea
solicitări, nu pot să nu iau în calcul voinţele politice astfel
exprimate, şi cea a minorităţii, dar, mai ales, cea a statului
care consimte la acordarea acestei forme de autonomie. Pentru că, în
privinţa protecţiei minorităţilor naţionale,
există standarde internaţionale şi europene care sînt minimale,
iar ceea ce se oferă în plus ţine, evident, de voinţa
politică. Acest fapt îl remarca şi Eugen Patraş, care sublinia
că „devine tot mai evident faptul că la baza creării
unităţilor teritoriale autonome cu ‘statut special’ stau nu atît
motivele de ordin cultural sau juridic, cît presiunile politice”14.
Spre deosebire însă de Eugen Patraş, căruia acest fapt îi
lasă impresia că populaţia majoritară se află, din
această cauză, în pericol, impunîndu-se protejarea ei, eu încerc
să văd în ce măsură liderii de la Chişinău au
acţionat astfel încît să evite un conflict armat şi să
salveze integritatea teritorială a ţării.
Cu atît mai
puţin poate fi acceptată opinia sa potrivit căreia „Edificarea
statului de drept în care vor fi garantate şi aduse la nivelul
standardelor internaţionale drepturile şi libertăţile
persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale reprezintă şi una din priorităţile politicii externe a
Republicii Moldova”15 (subl. n.). Pentru că aducerea la
nivelul standardelor internaţionale a unor standarde interne mai ridicate
înseamnă, de fapt, coborîrea celor interne. Am auzit prea adesea acest
punct de vedere exprimat în România. El neagă tocmai principiul de
bază al dreptului internaţional privind drepturile omului, acela de a
fi minimal şi obligatoriu, invitînd statele să meargă dincolo de
această protecţie minimală şi obligatorie, astfel încît
să răspundă situaţiilor lor specifice.
Un lucru îmi
pare evident. Că nu poate fi acceptată ideea că unor
minorităţi li se cuvine ceva ce li se neagă altora. De aceea,
mărturisesc, îmi este cu neputinţă să-i înţeleg pe cei
— foarte mulţi — din România care consideră că românilor din
Ucraina trebuie să li se asigure acele drepturi, pe care, acasă, le
refuză maghiarilor.
Şi nu pot
să-l înţeleg nici pe Eugen Patraş, fost vice‑preşedinte
al Societăţii „Mihai Eminescu”, care consideră periculoasă
politica Republicii Moldova de a depăşi standardele
internaţionale în materia drepturilor minorităţilor. A considera
Convenţia-cadru privind protecţia minorităţilor
naţionale „cel mai valoros document juridic care reglementează
problematica dată în Europa”16 nu mi se pare de loc a fi
suportul necesar românilor din Ucraina pentru obţinerea drepturilor lor17.
Dimpotrivă,
cred că aşa cum pentru ungurii din România au fost binevenite
prevederile Recomandării 1201, privind folosirea limbii materne în
viaţa publică, în justiţie şi în administraţie,
inscripţionările bilingve, dreptul de a înfiinţa partide
politice, dreptul de a studia în limba maternă, dreptul de a beneficia de
sprijin pentru menţinerea identităţii culturale etc., tot astfel
şi românii din Ucraina au nevoie de acelaşi document drept suport
juridic al solicitărilor lor. Iar statul român ar trebui să
ceară părţii ucrainene introducerea acestui document în Tratatul
bilateral. Nu s-ar aduce prin aceasta nici o atingere ordinii de drept
ucrainene, avînd în vedere prevederile Constituţiei Ucrainei. În plus,
Ucraina, ca şi România, înaintea ei, s-a angajat, la intrarea în Consiliul
Europei, să respecte Recomandarea 1201. În loc să solicite repetat
inserarea în Tratat a unor prevederi de condamnare a Pactului
Ribbentrop-Molotov sau a unor referiri la Insula Şerpilor, ar fi mult mai
folositor un capitol dedicat protecţiei minorităţilor
naţionale. O asemenea atitudine, dincolo de înţelepciunea
politică pe care ar dovedi-o într-o lume în care schimbarea frontierelor
nu intră în discuţie, n-ar însemna cîtuşi de puţin
dispreţ sau nepăsare faţă de un moment tragic al istoriei
noastre naţionale. Ar fi însă, un mod de exprimare a respectului
şi preocupării faţă de oameni vii, care trăiesc
şi au probleme într‑o altă ţară, dar care doresc
să-şi păstreze identitatea de români şi care valorează
mai mult decît pietre şi teritorii pierdute, oricît de însemnate ar fi
fost ele, sau încă ar mai fi, din punct de vedere istoric, strategic sau
economic.
NOTE
1. Vezi G. Andreescu, V. Stan, R.
Weber, Concepţia UDMR cu privire la drepturile minorităţilor
naţionale, Centrul pentru drepturile omului, Bucureşti, 1994
şi G. Andreescu, R. Weber, Evoluţia concepţiei UDMR privind
drepturile minorităţii maghiare, Centrul pentru drepturile
omului, Bucureşti, 1995.
2. Serghei Zaraiski, România
Mare. Trăieşte şi învinge?, în Timpul, 19 aprilie
1996, după Ion Creţu, Duşmaniii comunităţii
româneşti din Ucraina, în Cuvântul liber din 18 iulie 1996.
3. Programul UDMR invocă Recomandarea
1201 (a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei), Documentul de
la Copenhaga privind Dimensiunea Umană şi Actul Final de la
Helsinki (din cadrul OSCE), Carta europeană a limbilor regionale
sau minoritare.
4. Gáspár Bíró, Dreptul la
alteritate ca drept de grup, în Altera, nr. 3/1996.
5. Conceptul de „alteritate” îmi
pare că exprimă în cel mai fericit mod acceptarea faptului că nu
numai oamenii sînt diferiţi unii de alţii, dar şi grupurile
umane sînt diferite unele de altele, iar acest lucru este în beneficiul
tuturor. Spre deosebire de noţiunea de „toleranţă”, care pare
să exprime mai mult ideea că diferenţele între oameni, sau între
grupuri, trebuie privite ca un rău necesar.
6. Vezi Alexei Tulbure, Găgăuzii
în Republica Moldova — Gagauz Yeri, în Altera, nr. 3/1996; de
asemenea, Eugen Patraş Statutul juridic al minorităţilor
naţionale din Republica Moldova, în Glasul Bucovinei, nr.
4/1995.
7. Vezi G. Andreescu, V. Stan, R.
Weber, Relaţiile României cu Republica Moldova în Studii
Internaţionale, Centrul de Studii Internaţionale, nr. 1/1995.
8. Eugen Patraş Statutul
juridic special al Găgăuziei (Gagauz Yeri), în Altera, nr.
3/1996, pag. 113.
9. Congress of Local and Regional
Authorities of Europe, Council of Europe, Declaration of the „Conference
on Federalism, Regionalism, Local Autonomy and Minorities”, Cividale, 26
October, 1996.
10. Articolul 1 al Pactului
internaţional privind drepturile civile şi politice şi articolul
1 al Pactului internaţional privind drepturile economice, sociale şi
culturale prevăd că dreptul la autodeterminare (cu cele două
componente ale sale, cea internă şi cea externă — care înseamnă
dreptul de secesiune) aparţine popoarelor.
11. Comunicat de presă al
MAE privind Declaraţia de la Budapesta, în Cronica Română,
Anul IV, nr. 1071 din 25 iulie 1996.
12. Interviu citat de Rompres şi
publicat în ziarul Azi, nr. 1312 (1900) din 14 octombrie 1996.
13. Pentru o analiză
critică a „statutului special” vezi G. Andreescu şi R. Weber, Evoluţia
concepţiei UDMR privind drepturile minorităţii maghiare,
Centrul pentru Drepturile Omului, Bucureşti, 1995, pag. 21-24.
14. Idem, pag. 114.
15. Ibidem.
16. Idem, pag. 113.
17. Pentru o analiză a
documentelor internaţionale în materia drepturilor minorităţilor
naţionale vezi Renate Weber, Drepturile omului În România: standarde
interne, standarde internaţionale (I), în Revista Română de
Drepturile Omului, nr. 13/1996.
*
Renate Weber este avocată
şi profesoară la Facultatea de Ştiinţe Politice din
Bucureşti, copreşedintă a Comitetului Helsinki Român, redactor
şef al Revistei Române de Drepturile Omului. A publicat numeroase studii
şi articole pe problemele drepturilor omului şi
minorităţilor, în presa de specialitate din ţară şi
străinătate.