România
şi minorităţile
Culegere de documente
Editura Pro Europa
Tîrgu-Mureş, 1997
Ideea lucrării de faţă s-a
născut într-un moment mult mai îndepărtat decît apariţia sa
şi anume pe cînd Alianţa Civică, în anul de graţie 1991,
adopta la întîiul său Congres o Declaraţie cu privire la
protecţia minorităţilor, în preambulul căreia se
menţionau Declaraţia de la Alba Iulia din 1918, Tratatul minorităţilor
din 1919 ş.a. Îndată după Congres, Ministerul Afacerilor
Externe, sub semnătura ministrului de atunci, Adrian Năstase, expedia
Alianţei Civice o colecţie de citate din tratate, pacte şi
convenţii internaţionale la care guvernul român aderase de-a lungul
timpului, însoţite de o notă înţepată. Ceea ce surprindea
era că lista începea cu un document din1948 (Declaraţia
Universală). În spatele acestui
fapt, în aparenţă lipsit de semnificaţie, se afla o
profundă dispută principială: lucrătorii MAE din 1991,
şi din păcate nu numai ei, refuzau să accepte că, şi în chestiunea minorităţilor, România de azi este succesoarea statului
născut după primul război mondial. Lucrul este cu atît mai de
neînţeles cu cît sărbătoarea naţională a fost
fixată la data care evocă ziua de 1 decembrie 1918. În
consecinţă, ne-am gîndit că ar fi util să includem în
colecţia de faţă, în succesiune cronologică, documente
interne şi internaţionale care jalonează tratamentul
minorităţilor din România începînd cu 1918. Lista este fatalmente
incompletă şi oarecum eclectică.
Capitolul „Documente interne” înglobează articole constituţionale şi de lege, paragrafe din
coduri de procedură, declaraţii oficiale. Perioada interbelică
este modest ilustrată, urmînd ca într-o publicaţie ulterioară
să revenim asupra legislaţiei îndreptate spre restrîngerea
drepturilor minorităţilor. Perioada comunistă, în care
tratamentul discriminatoriu al minorităţilor a atins apogeul, este
una a demagogiei declarative, ştiut fiind că în ciuda
enunţurilor generoase, legile adoptate nu erau aplicate. Perioada de
după 1989, pentru cititorul avizat, conţine destule dovezi ale
comportamentului duplicitar şi conjunctural al alianţei
naţional-neocomuniste care a guvernat, pînă de curînd, România.
Capitolul „Documente
internaţionale” le include atît pe cele care au valoare de
obligaţie juridică, cît şi recomandările sau
declaraţiile cu valoare politică sau morală adoptate de
instituţii şi organisme din care face parte ţara noastră.
Aceasta pentru a ilustra evoluţia unor concepte şi mai ales a
concepţiei care stă actualmente la baza tratării chestiunii
minorităţilor.
În fine, capitolul „Proiecte de
lege” reţine cîteva (cele mai reprezentative) dintre proiectele de
lege a minorităţilor elaborate în România după 1989. Din
compararea lor reiese că deosebirile teoretice fundamentale care opun
diferitele şcoli de experţi, se regăsesc şi la noi. La ora
cînd apare acest volum, adoptarea unei (unor) legi care să asigure o
protecţie reală şi eficientă a minorităţilor din
România, la nivelul posibilităţilor şi cerinţelor, este un
angajament politic ferm asumat de actualul guvern.
Chiar dacă nu explicit,
bogăţia de documente interne şi internaţionale
conţinute în prezenta colecţie este o demonstraţie a faptului
că protecţia minorităţilor are în România şi în
instituţiile internaţionale din care ea face parte o istorie şi
o experienţă considerabile, chiar dacă nu (încă) transpuse
într-un cadru juridic impecabil. Tot implicit, colecţia semnalează
faptul că, la momentul 1918, elita politică românească, îndeosebi
cea provenind din Transilvania, era pe deplin edificată în chestiunea
minorităţilor şi adopta poziţii care se înscriau în
avangarda gîndirii europene din domeniu. O atitudine pe care nu putem decît
să ne-o dorim şi pe viitor.
Smaranda Enache