Cazul
Hădăreni
István Haller
Satul Hădăreni
este situat în judeţul Mureş, pe şoseaua
internaţională E60, la mijlocul distanţei dintre
Tîrgu–Mureş şi Cluj. Din punct de vedere administrativ, aparţine
comunei Cheţani. Populaţia de 863 suflete este alcătuită
din 595 de români, 138 de maghiari şi 130 de romi.
Evenimentele de la 20 septembrie 1993
Conform anchetei
efectuate de Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Mureş, în
seara zilei de 20 septembrie, orele 18, Gligor Cheţan, în vîrstă de
54 ani, se întorcea acasă cu vaca. După ce a legat vaca de un stîlp,
a luat apărarea unei fete, Liana Bucur (studentă la Cluj),
agresată verbal de un grup de romi: fraţii Rupa Lupian
Lăcătuş, Pardalian Lăcătuş şi cumnatul lor
Mircea Zoltan. Intervenind şi ameninţîndu-i cu biciul, bătrînul
Cheţan a fost lovit pe faţă şi pe corp. Fiul lui,
Crăciun Cheţan, în vîrstă de 25 de ani, care i-a luat
apărarea, a fost înjunghiat pe loc cu un cuţit de Rupa Lupian
Lăcătuş şi a decedat în maşină în drum spre
spital, din cauza hemoragiei interne. Cei trei romi s-au refugiat în cea mai
apropiată casă care aparţinea unui rom (Lucreţia Moldovan).
În cîteva minute (sătenii, aşteptînd să se întoarcă
cireada, erau adunaţi în zona centrală a satului), în jurul casei s-a
adunat o mulţime de oameni (80-100 de persoane), dar din cauza
ameninţărilor celor aflaţi în casă nimeni nu a
îndrăznit să intre. Şeful de post al Poliţiei din
Cheţani, Ioan Moga, ajuns la faţa locului în 30 de minute, i-a somat
pe cei trei, care însă au refuzat să părăsească refugiul.
În jurul orei 19 mulţimea a dat foc casei, încercînd astfel să-i
scoată pe romi. Primul ieşit, Pardalian Lăcătuş a fost
încătuşat de poliţist, iar mulţimea a intervenit şi
l-a omorît în bătaie. La fel şi fratele său, ieşit
următorul, Rupa Lupian Lăcătuş, a fost ucis. Mircea Zoltan,
neavînd curaj să părăsească casa, a ars în interior. Trupul
lui carbonizat a fost găsit a doua zi dimineaţa. În jurul orelor 20,
un grup de 20-40 de persoane a pornit spre alte case de romi. Acest grup a
incendiat încă 12 case şi a distrus parţial 4 case. Incendiul a
fost oprit de pompierii veniţi din Tîrnăveni şi Luduş în
jurul orei 5 dimineaţa.
Organizaţiile
neguvernamentale care au anchetat cazul (A.P.A.D.O.R.–C.H., Liga
Pro Europa) pe baza declaraţiilor făcute de martori (romi), au
ajuns la concluzii diferite de cele ale Poliţiei. Romii consideră
că incidentul nu a fost întîmplător. În data de 9 septembrie 1993, în
urma unui conflict violent dintre două familii de romi din
Hădăreni (soldat cu un mort), cel care a cercetat cazul la faţa
locului (după unii persoana era un poliţist, după alţi
procuror) a sugerat ideea că există posibilitatea de „a-i pune la
punct pe ţigani”, conform „modelului Kogălniceanu şi Bolintin”1.
În urma acestui „sfat”, sătenii au pregătit bîte şi aşteptau
momentul să declanşeze un conflict care să motiveze expulzarea
romilor din sat. Unii dintre romi au fost chiar avertizaţi
(Luşcă Moldovan, Iulius Moldovan) de românii din sat (Gheorghe Pop,
respectiv Vasile Bucur), spunîndu-le totodată că ei nu se află
pe lista celor care vor fi incendiaţi. Iată faptele în varianta
romilor: În data de 20 septembrie, în jurul orelor 18, Gligor Cheţan se
întorcea de la medicul veterinar, cu care se certase violent. Observînd un grup
de romi, alcătuit din Rupa Lupian Lăcătuş, Pardalian
Lăcătuş, Mircea Zoltan, Luşcă Moldovan şi Petru
Lăcătuş, care discuta cu Liana Bucur (i-au oferit napolitane), a
legat vaca de un stîlp, s-a îndreptat spre ei şi l-a lovit pe Pardalian
Lăcătuş cu biciul. El a ripostat, dar văzînd că o
mulţime se îndreaptă spre grupul de romi cu bîte, a luat-o la
fugă, împreună cu ceilalţi. Rupa Lupian Lăcătuş,
Pardalian Lăcătuş, Mircea Zoltan au fugit spre casa
Lucreţiei Moldovan, ceilalţi doi în direcţii diferite. Ajuns din
urmă de români, Rupa Lupian Lăcătuş s-a întors cu un
cuţit în mînă şi l-a lovit pe cel mai apropiat de el:
Crăciun Cheţan, care a murit pe loc. Găsind un refugiu în casa
Lucreţiei Moldovan, romii au
refuzat să se predea, cerînd garanţii că nu vor fi
bătuţi, ci predaţi organelor de poliţie. Şeful de post
al Poliţiei din Cheţani, Ioan Moga, ajuns la faţa locului în 30
de minute, i-a asigurat că nu vor păţi nimic dacă se
predau. Între timp mulţimea (formată din cca. 20-40 de persoane, în
afara celor care erau doar spectatori) a incendiat casa. Primul ieşit,
Pardalian Lăcătuş, după ce a fost încătuşat, a
fost dat pe mîna sătenilor furioşi, care l-au linşat. Rupa
Lupian Lăcătuş, încercînd să evadeze din casă, a fost
prins şi linşat de-asemenea. Nu a reuşit să scape nici
Mircea Zoltan, care a încercat să părăsească casa printr-o
fereastră din spate; a fost prins, tăiat în bucăţi cu
lopeţi şi securi şi aruncat înapoi în flăcări2.
După ce s-au asigurat că cei trei nu mai trăiesc, mulţimea
adunată s-a răspîndit în sat în jurul orelor 20 şi a incendiat
din casele şi grajdurile romilor — în total 14 case, alte patru fiind
distruse parţial. Deşi atît pompierii, cît şi Poliţia din
Luduş şi Tîrgu–Mureş au ajuns în scurt timp la faţa locului
(Poliţia din Luduş şi pompierii la ora 20), incendierea caselor
nu a fost oprită, focul fiind stins doar spre dimineaţă.
Care dintre
cele două variante este mai aproape de adevăr? Cine a fost în
legitimă apărare, familia Cheţan sau familia
Lăcătuş? Aceste întrebări ar fi primit răspuns în urma
deciziei unei instanţe judecătoreşti imparţiale. Un grup de
săteni din Cheţani a hotărît însă să se substituie
justiţiei. Au omorît trei persoane, dintre care cel puţin două
prin linşaj, au distrus bunurile a 17 familii, pentru că erau romi,
aplicînd principiul vinovăţiei colective. Cum în preajma acestor
evenimente România a devenit membră a Consiliului Europei, nu au lipsit
acele declaraţii politice, care garantau rezolvarea acestui caz în
termenul cel mai scurt posibil3. Totuşi, din motive politice,
ancheta penală s-a tergiversat timp de patru ani, reconstruirea caselor
incendiate nu s-a încheiat nici după cinci ani, iar promisiunea Guvernului
României de a despăgubi familiile afectate nu s-a onorat nici măcar
în parte.
Raportul subcomisiei parlamentare
Imediat
după evenimente, o subcomisie parlamentară, alcătuită din
Gavril Dejeu (preşedinte), Eugen Nicolicea, Emil Roman, Dorel Coc, László
Zsigmond4, a cercetat cazul la faţa locului între 12–13
octombrie 1993, comunicînd rezultatele printr-un raport oferit şi presei.
În doar
două zile, subcomisia a considerat că a reuşit să clarifice
„împrejurările şi cauzele care au declanşat evenimentele din
Hădăreni”. Deşi stabileşte că „incidentul de la
Hădăreni nu este dominat în esenţă şi nu are o
cauzalitate interetnică”, raportul nu face altceva decît să încerce
să învinuiască global populaţia romă a satului, afirmînd
că „la baza incidentului stau cauze imputabile unora dintre familiile de
romi”, care5:
•
periclitează stabilitatea raportului etnic printr-o natalitate prea
ridicată („familiile de romi au între 5–10 copii”, afirmaţia fiind în
acelaşi paragraf în care se menţionează că în sat
există 33 de familii de romi, 130 de suflete);
• nu sînt
băştinaşi, au venit în sat din localităţile vecine
după 1977;
• nu au
pămînt, astfel „o parte din ei îşi rotunjesc mijloacele de
subzistenţă din sustrageri”;
• „nivelul lor
de cultură este foarte scăzut, mulţi fiind analfabeţi”;
• „sînt de
religie ortodoxă, dar nu se încadrează în ritualurile şi
ceremoniile specifice ritualului ortodox”;
• „românii
şi maghiarii sînt încadraţi în cinci asociaţii agricole; romii
au rămas pe din afară”;
•
„sfidează normele de ordine” prin „violenţe verbale, expresii
indecente, limbaj trivial, atitudini care lezează bunul–simţ”,
recurgînd uneori şi la „violenţe fizice, vătămări
corporale”6.
Între
măsurile urgente necesare pentru reglementarea situaţiei din
Hădăreni, subcomisia a propus între altele „refacerea grabnică a
caselor şi a locuinţelor distruse; asigurarea temporară a
condiţiilor de locuit pentru familiile sinistrate” (punctul b.) şi
„ajutorarea familiilor afectate de evenimente, pentru a-şi procura bunuri
imobile distruse sau degradate şi a-şi reface şi alte componente
ale gospodăriilor afectate de incendii”7 (punctul c.).
„Măsurile
pe termen mai îndepărtat”, propuse de subcomisie, şi care se
referă în exclusiviate la comunitatea romilor, sînt:
• „stimularea
şi determinarea familiilor de romi de a se integra în muncă
productivă şi creatoare”;
• „obligarea
familiilor de romi de a-şi trimite copiii la şcoală şi
urmărirea lor de către autorităţi, pentru integrarea
treptată a romilor în viaţa de ansamblu a locuitorilor satului”;
• „stimularea
mentalităţii de a trăi din cîştiguri cinstite, din
muncă, şi reprimarea, cu severitate, a tuturor fenomenelor de
sustrageri, distrugeri etc.”;
• „reprimarea
cu severitate a actelor şi a comportamentului contravenind ordinii de
drept şi regulilor de convieţuire, cu deosebire a manifestărilor
violente”.
Limbajul
agresiv — ca de exemplu termenul de „reprimare cu severitate” — dar mai ales
conţinutul prin care se propune o „urmărire” în mod special a
romilor, a contribuit la stigmatizarea comunităţii de romi. În loc
să se impună respectarea legilor, „regulile de convieţuire”,
stabilite de majoritari, au reprezentat baza unor măsuri luate de
Poliţia locală (a se vedea capitolele următoare).
Hotărîrea Guvernamentală nr. 636/93 — o
obligaţie nerespectată
La data de 19
noiembrie 1993, Guvernul României a emis o hotărîre semnată de Primul
ministru Nicolae Văcăroiu, care a prevăzut constituirea unui
fond de 25 milioane lei „în vederea reconstrucţiei gospodăriilor
distruse de incendiul din 20 septembrie 1993” (art. 1). „Din acelaşi fond,
în mod excepţional, pe baza deciziei unei comisii constituite de
reprezentanţi ai Consiliului local şi ai Consiliului judeţean,
se poate acorda şi sprijin financiar familiilor sinistrate pentru
înlocuirea unor obiecte casnice de strictă necesitate distruse de
incendiu.” (art. 2)
Această
din urmă prevedere nu a fost aplicată niciodată. Deşi
familiile au rămas doar cu hainele care erau pe ele în momentul în care au
părăsit satul, nu au primit nici un fel de ajutor din partea
Guvernului. Nu s-a respectat nici propunerea subcomisiei parlamentare vizînd
asigurarea temporară a condiţiilor de locuit: după ce au
petrecut cîteva zile sub cerul liber, familiile s-au retras în pivniţe sau
la rude, locuind în condiţii inimaginabile: de exemplu în pivniţa
familiei Ghioloanca Lăcătuş (care are aproximativ 20m2,
fără aerisire), în iarna anului ’94-’95, dormeau 14 persoane. Iar ceea
ce se credea a fi o rezolvare provizorie, se menţine, pentru cinci
familii, în continuare.
Guvernul a
alocat banii pe baza Hotărîrii, şi, concomitent, în noiembrie 1993
s-a format Comisia de reconstruire a caselor din Hădăreni
(alcătuită din primarul Gheorghe Găbudean, viceprimarul Vasile
Bucur8, consilierii judeţeni Ştefan Lazăr şi
Andrei Ungváry9), dar lucrările de reconstrucţie nu au
început. Între timp, sub directa supraveghere a reprezentanţilor
guvernului (Ioan Mureşan, inspector guvernamental şi Ioan
Racolţa, prefectul judeţului Mureş), la 31 octombrie 1993 s-a
format un „sfat al satului”, alcătuit din 25 de persoane auto–propuse10,
eludîndu-se faptul că există în comună un consiliu local ales în
mod liber şi democratic. Acest „sfat” a avut un singur scop: expulzarea
familiilor de romi din Hădăreni. Ca urmare, au dat dispoziţii în
acest scop Poliţiei, primarului, Prefecturii şi Consiliului
judeţean. Prefectul judeţului Mureş, Ioan Racolţa acceptînd
ca partener de discuţii acest „sfat”, s-a subordonat directivelor fixate
de acesta, şi a trimis o adresă (nr. 2813 din 3 noiembrie 1993)
Secretarului general al Guvernului în care l-a înştiinţat în
legătură cu măsurile ce vor fi luate împotriva romilor:
• şeful
postului de poliţie din Hădăreni urma să „verifice
situaţia evidenţei populaţiei din localitate şi să
prezinte: domiciliul stabil, adresa flotant sau data cînd s-au mutat în
localitate familiile de romi, cu sau fără forme legale”;
• „primarul
comunei va prezenta un tabel cu familiile de romi, care au săvîrşit
abateri faţă de normele sociale de bună convieţuire, au
antecedente penale şi nu sînt acceptaţi să mai locuiască în
sat”;
• „să se
facă demersurile pentru evacuarea pe baza documentelor legale, pentru
obţinerea sentinţelor judecătoreşti în vederea
reglementării situaţiei şi a îndepărtării din
Hădăreni a acelor familii care nu se încadrează în viaţa
social–economică a localităţii”11;
• „Prefectura
şi Consiliul judeţean Mureş vor asigura asistenţa
juridică în vederea întocmirii dosarelor ce vor fi înaintate la organele
justiţiei”.
Iniţial,
„sfatul” a dorit să expulzeze 29 de familii de romi, lăsînd în sat
doar 4 — soarta familiilor considerate „nebăştinaşe”, a acelora
care aveau un membru care a furat cîndva o găină, sau a celor care
pur şi simplu „nu sînt acceptaţi să locuiască în sat” nu
este specificată în document. În cele din urmă, „sfatul” s-a
lăsat convins să expulzeze „doar” patru familii din sat: Ghioloanca
Lăcătuş, Petru Gruia Lăcătuş12, Adrian
Costică Moldovan şi Cătălina Lăcătuş. În
data de 11 noiembrie, prefectul a afirmat reprezentantului Ligii Pro Europa,
că aceste patru familii trebuie „convinse” să
părăsească satul „de bună voie”.
La începutul
lunii decembrie, Federaţia Romilor a elaborat un proiect de
reconstrucţie a caselor, considerînd că lucrările necesită
32 milioane lei (25.000 $). Federaţia a presupus, avînd precedente în alte
localităţi unde s-au produs evenimente similare, că în cazul în
care casele vor fi reconstruite din banii Guvernului, va exista posibilitatea
unei presiuni morale asupra romilor de a renunţa la rezolvarea
juridică a cazului. Romii din sat au refuzat ajutorul oferit din partea
Federaţiei, optînd pentru varianta care li se părea mai sigură —
cea garantată de Guvern.
Între timp,
Comisia de reconstrucţie a caselor a aşteptat primăvara; abia în
martie a început achiziţionarea materialelor necesare. Toate
întrebările păgubiţilor îndreptate Consiliului judeţean
pentru a afla cum se acordă priorităţile de reconstrucţie
au fost lăsate fără răspuns (pînă în momentul de faţă
această problemă importantă a rămas neelucidată —
Comisia nu a ţinut cont nici de numărul minorilor din familiile
afectate, nici de situaţia lor socială; primăria locală a
decis conform propriilor interese). La mijlocul lunii mai erau cheltuite 11 milioane
lei, din care s-au reconstruit două case. Deşi în mod evident suma
alocată de Guvern nu acoperea necesarul pentru 14 case, Consiliul
Judeţean nu a cerut suplimentarea fondurilor13.
În
următoarele două luni au fost cheltuite încă 11 milioane lei,
din care s-a reconstruit încă o casă, şi au început
lucrările la a patra casă. S-a făcut şi evaluarea
necesităţilor, cerînd Guvernului o sumă de 52,9 milioane lei
pentru cele 10 case nereconstruite14.
Suma
solicitată, redusă la 35 milioane lei, s-a trimis Consiliului
judeţean doar la începutul anului 1995. Din această sumă au fost
reconstruite alte patru case.
În vederea
reconstruirii celor şase case restante, experţii au stabilit suma de
99,3 milioane lei. La începutul anului 1996, Guvernul, încălcîndu-şi
propria Hotărîre — pe considerentul că s-a dat uitării cazul
Hădăreni — a refuzat alocarea sumei necesare. Însă văzînd
că din nou cazul Hădăreni începe să revină în centrul
atenţiei unor organizaţii, Guvernul şi-a revizuit politica; nu a
trimis bani, dar a cerut o nouă expertiză în legătură cu
costurile de reconstrucţie.
Astfel, în
1996, erau încă cinci familii ale căror locuinţe nu
fuseseră reconstruite. Iar casele „reconstruite” sînt adevărate
monumente ale dezinteresului Comisiei pentru reconstrucţia caselor din
Hădăreni faţă de situaţia romilor: ele nu au fost
tencuite, şi zugrăvite (lucrări nespecificate de Hotărîrea
guvernamentală); au rămas „goluri” de 25–30 cm între zid şi
tocul ferestrelor, între zid şi uşă; la unele case nu s-a
executat tavanul (de ex. la nr. 131), camerele fiind acoperite doar cu
ţigle etc.
Unele case au
fost refăcute din banii proprietarilor — există însă
familii care nu-şi pot permite
acest „lux”, după ce proprietăţile lor au fost incendiate,
şi nici nu au primit pămînt în anul 1994, şi-au pierdut
slujbele, nemaifiind angajaţi ca zilieri de săteni.
În luna
ianuarie 1997, după numirea noului prefect al judeţului Mureş,
Dorin Florea, Liga Pro Europa i-a prezentat un dosar referitor la cazul
Hădăreni. În urma acestei acţiuni, Guvernul format după
alegerile din noiembrie 1996 a promis alocarea unui fond de 190 milioane lei
pentru reconstruirea caselor. Romii din sat au cerut totodată şi
numirea unei noi comisii care să supravegheze lucrările, formată din Gheorghe
Pantea, primarul comunei, Iulius Moldovan, reprezentantul romilor,
Gheorghiţă Lascău, consilier local şi un consilier
judeţean din partea PNŢCD. După trei luni de aşteptări
zadarnice, s-au reevaluat costurile de reconstrucţie, ele ajungînd la 360
milioane lei (incluzînd şi sumele necesare pentru repararea
deficienţelor de la reconstrucţiile anterioare). Toate
evaluările şi reevaluările au fost făcute fără
rost — Guvernul României a refuzat alocarea oricărei sume pentru refacerea
locuinţelor, afirmînd că această sarcină revine Consiliului
Judeţean. Cum Consiliul Judeţean nu dispune de resursele materiale
necesare, nu numai că reconstrucţia caselor a rămas
nesoluţionată, dar nici măcar nu s-a clarificat cui îi revine
această sarcină.
Imixtiunea politicului în cercetări
La nici o
săptămînă după evenimente (la 24 septembrie 1993),
comandantul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Mureş, col.
Constantin Palade, a afirmat că au fost audiaţi 54 de martori şi
că începe să se contureze în rezultatele cercetărilor grupul de
oameni (47 de persoane) care au iniţiat acţiunile violente, ca urmare
considerînd că, în cîteva zile, prezumtivii vinovaţi vor putea fi
arestaţi. Această declaraţie urma să fie una dintre
ultimele pe care le-a făcut în această calitate, el fiind trecut în
rezervă la scurt timp, unul dintre motive fiind nesoluţionarea
plîngerilor formulate de localnicii din Hădăreni înainte de
evenimentele din septembrie 1993.
Cu ocazia
mitingului organizat la Hădăreni la 5 octombrie 1993,
preşedintele filialei Mureş a PUNR-ului, Ioan Judea (cunoscut şi
pentru implicarea sa în evenimentele din 19–20 martie 1990 din
Tîrgu–Mureş) a lăudat fapta comisă de săteni,
promiţînd celor adunaţi că nu vor fi condamnaţi pentru ceea
ce au făcut, autorităţile fiind alături de ei. S-a formulat
şi o scrisoare la acest miting, adresată preşedintelui
ţării, Ion Iliescu, Parlamentului şi Guvernului, în care
sătenii semnatari afirmă că nu mai doresc să
trăiască laolaltă cu romii, care ar trebui „să plece de
unde au venit”.
La început,
dosarul 1/P/1993 al cazului Hădăreni s-a îngroşat rapid:
pînă la mijlocul lunii noiembrie au fost audiate peste 50 de persoane.
În data de 29
noiembrie, observînd că lipseşte voinţa procuraturii de a
soluţiona cazul, avocaţii Emil Cioloboc şi Attila Bence au cerut
printr-o adresă trimisă Parchetului de pe lîngă Curtea de Apel,
prim–procurorului Dan Petru „arestarea preventivă pentru
săvîrşirea infracţiunilor de omor deosebit de grav prev.
şi ped. de art. 176 lit. a şi b Cod penal, cît şi pentru
infracţiunea de distrugere, faptă prev. şi ped. de art.
217 al. 4 Cod penal” a unui număr de 15 persoane. „Considerăm că
întreg materialul de urmărire penală aflat în dosarul cauzei
Hădăreni, vă dă dreptul la această măsură.
[...] Avînd în vedere periculozitatea infracţiunilor săvîrşite
de aceşti cîţiva din iniţiatorii acţiunii
Hădăreni, considerăm că tergiversarea arestării
acestora şi a cercetării lor pentru infracţiunile arătate
mai sus, este nejustificată. În plus, o parte dintre
iniţiatorii acţiunii Hădăreni profită de
funcţiile pe care le au (cazul viceprimarului) sau de poziţia
socială pe care o au în sat. [...] Noi considerăm, în calitate de
apărători, şi susţinem în mod cert şi clar,
că în această cauză trebuie să primeze numai legea şi nu politicul.” Adresa a rămas fără rezultat
şi fără răspuns scris, ca şi cele care au urmat-o în
11 ianuarie 1994 şi 28 aprilie 1994. Această ultimă adresă
menţionează şi tergiversarea de către Poliţie a
rezolvării cazului: „vă solicităm de a urgenta soluţionarea
celui de-al doilea dosar al cazului Hădăreni — de distrugere, art.
217 al. 4. C.p. — deoarece organele de poliţie nici pînă în prezent
nu au început cercetarea acestui caz”.
În
primăvara anului 1994, prim–procurorul Parchetului de pe lîngă Curtea
de Apel Tîrgu–Mureş era încă optimist; după prezentarea
dificultăţilor (urmărirea penală „a fost mult
îngreunată de atitudinea de solidaritate a localnicilor cu
făptuitorii, atitudine concretizată în refuzul de a se prezenta
pentru audiere sau refuzul de a da relaţii în legătură cu
faptele pe care le-au perceput sau le-au cunoscut”15 — în
contradicţie cu observaţiile Subcomisiei parlamentare privind
împrejurările şi cauzele care au declanşat evenimentele din
localitatea Hădăreni, în a cărui Raport se specifică:
„Comisia s-a bucurat de înţelegere din partea locuitorilor satului
Hădăreni, care au cooperat la aflarea adevărului despre
evenimentele petrecute”) — prim–procurorul afirmă: „cu toate
dificultăţile pe care le prezintă cauza aceasta va putea fi
soluţionată”16.
La 21 iulie
1994 a avut loc o „tentativă” de a lua cazul în serios: 8 persoane (7 din
familia Bucur) au fost reţinute. Conform primelor informaţii, ele au
fost duse la Tîrgu-Mureş în arest preventiv. Forţele politice care
promiseseră sătenilor că nu vor fi traşi la răspundere
pentru ceea ce au făptuit, s-au mobilizat imediat. Cotidianul „Cuvîntul
liber” (oficiosul PUNR-ului) din Tîrgu–Mureş, a comentat astfel
evenimentele: „Sîntem informaţi că în dimineaţa zilei de joi, 21
iulie, un echipaj al Poliţiei, format din patru poliţişti, a
arestat şapte persoane din Hădăreni, printre care şi un
minor. [...] Se apreciază că arestările sînt în
legătură cu tragicele evenimente din 20 septembrie 1993,
declanşate în urma omorîrii unui tînăr român de către romi.
Deşi locuitorii din Hădăreni sînt obişnuiţi cu tot
felul de anchete, această masivă şi surprinzătoare
arestare, în plină campanie de recoltare a grîului, a creat o stare de
nemulţumire în masă a locuitorilor satului, pregătiţi
să-şi pună la adăpost, în linişte, frumoasa
recoltă.”17. Ca urmare a presiunii politice, în
după-amiaza zilei de 21 iulie, cei opt au fost eliberaţi. În ziua
următoare, prim-procurorul Dan Petru a afirmat că nu a fost vorba de
arestare, fiind eliberate doar mandate de aducere pentru cei care au refuzat
să dea declaraţie procuraturii. Întrebat cînd vor avea loc
arestări, a răspuns: „după terminarea campaniei agricole”,
preluînd ideea cotidianului citat, că în această perioadă
criminalii nu pot fi privaţi de libertate! Cei arestaţi preventiv au confirmat,
de altfel, că la eliberarea lor din Penitenciarul Tîrgu-Mureş s-a
invocat motivul campaniei agricole.
Zvonurile
legate de acest eveniment au fost variate. Unii dintre angajaţii
procuraturii şi avocatul Emil Cioloboc au confirmat existenţa
mandatelor de arestare, dar, conform celor spuse de ei, s-a intervenit „de
sus”.
Avocatul Emil
Cioloboc, decepţionat că într-un an de zile Parchetul de pe
lîngă Curtea de Apel Tîrgu–Mureş nu a fost în stare să
soluţioneze cazul, a trimis o Notă acestei instituţii la 9
septembrie 1994, în care a afirmat că: „La început, s-a tergiversat în mod
nejustificat felul cum au fost luate declaraţiile, acestea fiind luate
într-un timp de cercetare foarte îndelungat. [...] S-a ajuns astfel
[datorită mobilizării Uniunii Romilor din Tîrgu–Mureş], să
se ia de la aceştia [romii] cîte 3 declaraţii de persoană,
astfel încît orice declaraţie în plus devine superfluă, este un
non–sens. S-a tergiversat în mod nejustificat de către Parchetul
Curţii de Apel luarea acestor declaraţii, însă aceasta a
constituit o politică de amînare şi «uitare» a cazului
Hădăreni. [...] Nici pînă în prezent, reprezentantul parchetului
şi conducerea Parchetului de pe lîngă Curtea de Apel, nu au fost în
stare, în «mod voit», să ia declaraţii complete românilor şi
ungurilor, participanţi la evenimentele din Hădăreni. [...] S-a
ajuns la o acţiune de arestare a 8 participanţi români şi
maghiari la evenimentele din Hădăreni, cu concursul Poliţiei Tg.
Mureş şi cu avizul Parchetului de pe lîngă Curtea de Apel
Mureş, pe baza probelor suficiente aflate la dosar, dar, datorită
intervenţiilor PUNR-ului, prin avocat deputat Ovidiu Iosif [...], s-a
ajuns de urgenţă la Preşedenţia Republicii, care, prin
consilierii săi, l-a informat pe preşedintele României, şi care
l-a luat la rost pe procurorul general al României, care, la rîndul lui, a
dispus punerea în libertate a prezumtivilor autori — 8 la număr — ai
masacrului de la Hădăreni.” Concluzia avocatului: „jocurile politice
sînt mult mai puternice decît legea penală, care ar trebui să fie
egală pentru toţi, astfel încît noi considerăm că
fără ajutorul politic al formaţiunilor de romi şi cu
presiuni la Preşedenţia Republicii, cauza nu se va rezolva în vecii
vecilor.”
La începutul
lunii noiembrie 1994, cazul a fost mutat la Parchetul Militar din
Tîrgu–Mureş, motivînd această schimbare cu posibilitatea
implicării a doi subofiţeri de poliţie (Ioan Moga şi
Alexandru Şuscă) în evenimente (deja cu un an mai devreme ei se aflau
pe lista vinovaţilor prezumtivi, întocmită de avocaţii Emil
Cioloboc şi Attila Bence). În paralel, martorii romi au fost
influenţaţi de săteni (conform declaraţiei lui Iulius
Moldovan) să-şi modifice delaraţiile în favoarea lor, dînd vina
iniţierii acţiunii pe cei doi poliţişti.
În august
1995, dosarul a revenit la Parchetul de pe lîngă Curtea de Apel
Tîrgu–Mureş. Poliţiştii nu au fost găsiţi
vinovaţi. Din acest moment a început o plimbare a dosarului pe ruta
Bucureşti—Tîrgu–Mureş. Audierile martorilor au fost reîncepute doar
în iulie 1996.
Între timp,
atît reprezentanţii Parchetului de pe lîngă Curtea de Apel
Tîrgu–Mureş, cît şi cei ai Parchetului General din Bucureşti au
afirmat în discuţii particulare cu reprezentanţii unor
organizaţii neguvernamentale (A.P.A.D.O.R.–C.H. şi Liga Pro Europa),
că acest caz, supus intervenţiilor politice ale P.U.N.R.-ului, nu va fi soluţionat
pînă cînd acest partid se află la guvernare.
După
schimbările politice din noiembrie 1996, cînd puterea a fost preluată
de o coaliţie democratică, formată din C.D.R., U.S.D., U.D.M.R.,
la data de 21 ianuarie 1997, au fost arestaţi trei inculpaţi: Pavel
Bucur, Petru Bucur, Nicolae Gáll, pentru săvîrşirea infracţiunii
de omor deosebit de grav, distrugere prin incendiere şi ultraj contra
bunelor moravuri (Petru Bucur este acuzat şi de influenţarea
martorilor). Imediat după această arestare, unele persoane implicate
în urmărirea penală a cazului au recunoscut existenţa
presiunilor politice: col. Ioan Pop, comandantul IJP Mureş (în
declaraţiile prezentate de ProTv, de cotidienele tîrgu-mureşene „24
ore mureşene” şi „Népújság”), procurorul Liviu Moica (ProTv), col. r.
Constantin Palade, fost comandant al IJP Mureş (în „24 ore mureşene”
— singura declaraţie care a numit forţa politică care a
exercitat presiunea: PUNR-ul).
Arestările
au continuat după patru luni. La 6 mai 1997, sub aceleaşi
acuzaţii, au mai fost reţinuţi Vasile Bucur Dorel şi
Severius Ioan Precup. Rechizitoriul întocmit (care conţine o lungă „prefaţă”, în care comunitatea
de romi este acuzată de un comportament agresiv, dînd impresia că se
judecă nu numai asupra persoanelor inculpate, ci — în mod colectiv —
şi asupra romilor din Hădăreni), îi mai adaugă la lista
inculpaţilor, pentru săvîrşirea infracţiunilor de
distrugere prin incendiere şi ultraj contra bunelor moravuri, pe Vasile
Bucur (zis Tulai), Nicolae Bucur (zis Haşchia), Iuliu Bucur (zis Vlaicu
Moraru), Vasile Budian, Simion Furdui şi Olimpiu Vescan.
Intimidarea comunităţii de romi din
Hădăreni
Romii din
Hădăreni au trăit momente de mari speranţe şi de mari
deziluzii. Promisiunile Guvernului, interesul mare manifestat la început de
organizaţii internaţionale faţă de evenimente au fost
urmate de o uitare aproape completă a cazului.
Lipsa
sentimentului de solidaritate faţă de problema celor alungaţi
din casele incendiate a putut fi observată şi cu ocazia adunării
civice din data de 22 octombrie 1993, organizată la Tîrgu–Mureş, care
ar fi marcat „începutul manifestărilor de protest nonviolent faţă
de conflictele intra–comunitare care izbucnesc sistematic în diferite
localităţi din ţară”18. La acest eveniment au
participat în jur de 30 de persoane, cu organizatori cu tot.
Autorităţile
au făcut tot posibilul ca romii din Hădăreni să-şi
piardă speranţa şi curajul civic, să redevină robi ai
fricii multiseculare, să se simtă neputincioşi în faţa unei
puteri care face orice doreşte cu ei. Reluînd formularea prefectului
judeţului Mureş, Ioan Racolţa, din data de 11 noiembrie 1993,
s-a încercat „convingerea” romilor să părăsească satul „de
bună voie”.
Cazul Maria Moldovan (Muţica)
În data de 21
septembrie 1993, încercînd să se întoarcă cu o căruţă
în sat, Moldovan Maria (Hădăreni, nr 195/A, unul dintre martorii
principali ai acuzării) şi familia ei a fost atacată de un grup
de oameni din Hădăreni şi a fost ameninţată cu
moartea. Familia a încercat să se salveze fugind cu căruţa, dar
a fost urmărită şi prinsă din urmă de două
maşini ale Poliţiei din Luduş, în care se aflau şi civili
din Hădăreni. Moldovan Maria şi fata ei gravidă, Violeta,
au fost bătute în mod bestial de ofiţerul de poliţie Nicu
Florentin Drăghici şi de Constantin Furdui. Medicul legist a
constatat multiple leziuni traumatice19. Deşi au existat
martori oculari, Procuratura Militară a emis ordin de neîncepere a
urmăririi penale, observînd neconcordanţe între declaraţiile
martorilor: în declaraţiile luate cu o lună după evenimente (24
octombrie) s-au strecurat greşeli referitoare la data evenimentului: în
cea a lui Maria Moldovan figurează data de 23 septembrie 1993
(iniţial 22, corectat ulterior; declaraţia nu a fost scrisă de
ea, ci doar semnată); în declaraţia martorei Mărioara
Lăcătuş data de 21 octombrie (în mod evident este o scăpare
a aceleiaşi persoane care a scris declaraţia). Deşi data
evenimentului (21 septembrie) reiese foarte clar din împrejurările
descrise, totuşi Procuratura Militară, folosindu-se din plin şi
de incapacitatea reclamantei de a se exprima cu o claritate
corespunzătoare, a închis cazul, opunîndu-se astfel trimiterii
locotenetului major de poliţie în faţa Tribunalului Militar.
Amenzi pentru perturbarea liniştii publice.
Cazul Maria Moldovan.
Pe baza
măsurilor propuse de Raportul subcomisiei parlamentare (punctul e.:
„adoptarea de către organele de ordine a unor măsuri ferme şi
juste de menţinere a ordinei şi liniştii publice”),
poliţiştii postului înfiinţat în Hădăreni imediat
după evenimente au aplicat amenzi romilor, ori de cîte ori ei au avut ceva
de comentat sau reclamat. Astfel şi altercaţiile verbale dintre romi
şi români au fost considerate ca perturbare a liniştii publice,
pasibile de amendă — dar numai romii au primit astfel de amenzi20.
Maria Moldovan
(Hădăreni nr. 131, a nu se confunda cu cazul anterior) a fost
amendată cu suma de 10.000 lei pe baza procesului verbal seria N nr.
619947, pentru că în data de 21 noiembrie „la ora 17.45 a perturbat
liniştea locatarilor din sat Hădăreni strigînd că fiul ei a
fost bătut”. Rar se întîmplă ca cineva să fie amendat pentru un
strigăt de ajutor, mai ales dacă a fost rostit în plină zi, în
afara „orelor de linişte”. Considerînd că dreptatea nu poate fi
denaturată la infinit, Maria Moldovan a contestat amenda la
Judecătoria Tîrgu–Mureş, unde s-a deschis dosarul nr. 17615/1993. În
timp ce dosarul era pe rol (avînd termen de judecată la 26 august 1994),
amenda a fost transformată în 33 de zile închisoare de aceaşi
judecătorie (sentinţa civilă nr. 3767 din 1 aprilie 1994 din
dosarul nr. 1888/94), care a şi emis în data de 9 mai mandatul de arestare
nr. 551/94, pe baza căruia Maria Moldovan a fost închisă la Penitenciarul
din Tîrgu–Mureş în data de 15 iunie. Maria Moldovan a afirmat că nu i
s-a comunicat motivul real pentru care a fost dusă de maşina
poliţiei la Tîrgu-Mureş — a fost indusă în eroare,
poliţistul spunîndu-i că este chemată pentru a da o
declaraţie în legătură cu evenimentele din 20 septembrie.
După ce a plătit amenda de 10.000 lei, şi în urma
insistenţelor avocatului Emil Cioloboc şi ale Ligii Pro Europa (cei
din penitenciar au afirmat, că fiind vineri, orele 13, nu mai este nimeni
care poate semna biletul de eliberare(!) — semnat în cele din urmă de comandant, cu nr. 7696, dar în
lipsa şefului biroului evidenţă), Maria Moldovan a fost
eliberată la data de 17 iunie.
Liga Pro
Europa a adresat scrisori atît Judecătoriei din Tîrgu–Mureş, cît
şi Ministerului Justiţiei pentru a lămuri cui aparţine
vinovăţia arestării unei persoane fără temei legal
(pentru neplata unei amenzi atacate în justiţie); prima instituţie a
evitat răspunsul, iar Direcţia Judiciară şi a Notariatelor
din cadrul Ministerului Justiţiei a considerat că vina nu
aparţine Judecătoriei — lăsînd fără răspuns a
doua posibilitate: cea a unui viciu în procedura judecătorească din
România.
Conform
sentinţei civile nr. 9581 din 7 octombrie 1994, s-a respins plîngerea Mariei Moldovan, considerîndu-se că
„faptul că fiul contravenientei într-adevăr ar fi fost tratat de
către organele de poliţie în mod necorespunzător, nu
îndreptăţea pe petiţionară ca prin strigăte să
tulbure liniştea locuitorilor din localitate”.
Ameninţări cu repetarea incendiului
Văzînd
că este la adăpostul politicului, grupul de incitatori şi-a
reluat activitatea în cursul lunii decembrie 1993. La 14 decembrie,
întîlnindu-se în Luduş, Florin Lăcătuş (fratele victimelor,
în vîrstă de 17 ani) şi Eugen Bucur (33 de ani) au sărit la
bătaie. Întorcîndu-se acasă, bandajat pentru o arcadă
ruptă, Eugen Bucur a incitat populaţia împotriva romilor. Ca urmare,
la 14 şi 15 decembrie s-au tras clopotele bisericii ortodoxe ca semn de
începere a incendierii caselor. Poliţia a intervenit în ambele cazuri,
însă nu a aplicat nici o amendă. Toate familiile de romi au
părăsit satul în ambele zile, dormind sub cerul liber. În preajma
sărbătorilor de Crăciun au dormit îmbrăcaţi şi
încălţaţi, fiind pregătiţi în orice moment să
fugă la nevoie.
Biserica împotriva comunităţii de romi
Încă din
primele momente, preotul ortodox al satului a luat o atitudine negativă
împotriva romilor din sat: a refuzat înmormîntarea morţilor romi care erau
ortodocşi şi i-a expulzat din biserică pe cei care doreau
să participe la slujbă. Romii s-au adresat Mitropolitului din Alba
Iulia pentru rezolvarea situaţiei (scrisoare din data de 23 iunie 1994),
dar nu au primit nici un răspuns.
Problema terenului agricol
Din
primăvara anului 1994, romii care nu aveau teren agricol în proprietate
privată, nu au primit suprafaţa de 50 de ari, care se acordă în
acest caz unei familii pe baza Legii nr. 18/1991 (Legea fondului funciar).
Consiliul local a refuzat categoric rezolvarea situaţiei, fără
să motiveze această atitudine. Doar în cursul lunii iulie,
datorită intervenţiei Prefecturii21, s-a atribuit
familiilor de romi jumătatea suprafeţei prevăzute de lege, pe un
teren nepotrivit agriculturii (tarlaua „Merişte”), care nu a fost lucrat
în ultimele decenii22.
Cazul Octavian Roştaş
Lui Octavian Roştaş
(Hădăreni nr. 78) i s-a suspendat timp de 30 zile contractul de
muncă din partea societăţii Industria Sîrmei din Cîmpia Turzii
(unde lucra ca portar) din data de 28 iulie 1994, această hotărîre
fiindu-i comunicată prin adresa nr. 1973 din 4 august 1994. Conform
dispoziţiei 802 din 1 august, suspendarea este cauzată de
„încălcarea consemnului de pază în noaptea de 25/26 iulie 1994,
permiţînd accesul în societate a 3 persoane care nu sînt angajate la
I.S.C.T., iar la scoaterea vagonului cu 2309 kg profile laminate nu a efectuat
controlul”. Conform celor spuse de Octavian Roştaş, hoţii au
pătruns pe poarta nr. 12, timp în care el era în post la poarta nr. 13,
iar pentru verificarea vagoanelor nu au existat condiţii, toţi portarii
de la Industria Sîrmei fiind constrînşi astfel să încalce consemnul,
care prevedea ca obligaţie de servicu controlul vagoanelor. Scrisorile
adresate de Liga Pro Europa către Industria Sîrmei şi către
Poliţia oraşului Cîmpia Turzii au primit răspuns23,
dar nu şi întrebările care se
referau la numărul porţii pe care au pătruns hoţii
(confirmînd doar, că Octavian Roştaş era în post la poarta nr.
13).
Poliţia
nu a eliberat un nou aviz de portar, iar Octavian Roştaş a refuzat
să se întoarcă la Industria Sîrmei ca muncitor necalificat, într-un
colectiv ostil lui din cauza severităţii cu care controla personalul
la poartă. Din cauza absenţelor nemotivate, i s-a desfăcut
contractul de muncă în data de 9 noiembrie 1994 în temeiul prevederilor
art. 130 lit. i din Codul muncii.
Refuzul reconstruirii unor case
Declaraţiile
oficiale niciodată nu au răspuns precis la întrebarea dacă toate
casele incendiate vor fi reconstruite sau nu24.
Primul
document care indică unele probleme în acest sens este informarea
trimisă de Prefectura judeţului Mureş (nr. 1769) şi a
Consiliului judeţean Mureş (nr. 2810) din 30 iunie 1994,
Departamentului pentru Administraţie Publică Locală a Guvernului
României: „una casă se află pe un teren de la fostul CAP, iar
ulterior revendicat de un alt cetăţean, în baza Legii nr. 18/1991,
urmînd ca aceasta să fie reconstruită pe un alt amplasament”. Cum în
localitatea Hădăreni nu există teren intravilan
corespunzător, familia lui Lucaci Moldovan a fost îngrijorată, nu
fără motiv, că va fi expulzată, iar casa va fi
reconstruită în afara localităţii. Deşi Legea fondului
funciar este clară25: nu se poate reda un teren pe care
ulterior, cu toate formele legale, s-a construit o casă, atît Prefectura,
cît şi Consiliul judeţean au acceptat ideea de a reconstrui casa
într-un alt loc. Nici o întrebare legată de acest amplasament nu a primit
răspuns, ambele instituţii refuzînd rezolvarea situaţiei în
conformitate cu legile statului26. Casa, care la început avea doar
acoperişul distrus de incendiu, s-a ruinat cu timpul. În patru ani
zidurile s-au demolat, rămînînd doar un zid în înălţime de 40-50
de cm. Nici pînă azi nu s-a clarificat ce se va întîmpla cu această
casă. Lucaci Moldovan s-ar mulţumi şi cu o casă
asemănătoare cu a lui, într-o altă localitate.
Nota
informativă privind situaţia reconstrucţiei27,
întocmită de primarul comunei Cheţani, Gheorghe Găbudean,
prezintă încă două cazuri: „Casa nr. 33, proprietar
Lăcătuş Ferdinanţ, este învecinată cu
părinţii victimei Cheţan Crăciunel, decedat în cursul
evenimentelor din 1993 şi care nu acceptă să fie vecin în
continuare cu familii de ţigani. Propun ca această casă să
fie reconstruită pe grădina tatălui său
Lăcătuş Petru din Hădăreni nr. 6.” (după
propunere, cu scris de mînă, apare: „Părinţii nu sînt de
acord”); „Lăcătuş Cătălina, nr. 161 Hădăreni,
decedată, a fost mama celor 2 criminali din timpul evenimentelor din
septembrie 1993, care s-a stabilit actual în oraşul Luduş. Propun ca
această casă, dacă vor fi alocate sume de la Guvern,
moştenitorii să-şi construiască casă unde vor
ei.”(sic!)
Prefectura
judeţului Mureş, prin noul său prefect, numit în noiembrie 1995,
Gavrilă Ţîru (P.U.N.R.) a refuzat să ia măsurile necesare
atît împotriva caracterului şovin al notei trimise de Gheroghe
Găbudean, cît şi pentru garantarea reconstrucţiei caselor pe amplasamentul
iniţial28.
Cazul Sándor Csurkuly
Activitatea
organizaţiilor neguvernamentale, a liderilor romilor nu a fost bine
văzută de oficialităţi. Astfel, persoanele care s-au
deplasat la faţa locului pentru anchetă au fost legitimate de
organele de poliţie, fără să li se acorde minimul de
siguranţă (au existat situaţii în care persoanele interesate de
caz au suferit agresiuni, iar poliţia, de faţă, nu a intervenit
— cum s-a întîmplat în noiembrie 1994, cînd un grup de experţi
străini, însoţiţi de Florina Zoltan, sora victimelor
Lăcătuş şi soţia lui Mircea Zoltan, au dorit să
viziteze satul). Uneori chiar s-a încercat să se blocheze vizita
persoanelor „nedorite”, cerîndu-se un aviz favorabil în acest sens din partea Primăriei
din Cheţani.
Raportul Serviciului
Român de Informaţii privind activitatea S.R.I. în perioada octombrie 1993
– septembrie 1994 aducea grave prejudicii la adresa unuia dintre liderii
romilor, constituind o ameninţare către toate persoanele implicate în
cercetarea cazului Hădăreni. În acest raport se afirma:
„Csurkuly
Sándor, liderul filialei din Tîrgu–Mureş a Uniunii Liber Democrate a
Romilor din România a furnizat unor organisme internaţionale date
tendenţioase despre conflictul de la Hădăreni, deturnîndu-l din
sfera antisocialului şi infracţionalităţii de drept comun
în domeniul confruntărilor interetnice.
Pentru
internaţionalizarea aşa-zisei probleme a ţiganilor din România,
s-a deplasat în Ungaria şi Germania, unde a contactat reprezentanţi
ai unor organisme internaţionale.
Astfel de date
a furnizat şi unor delegaţii străine prezente în România pentru
investigarea şi mediatizarea cazului Hădăreni, precum şi
unor corespondenţi de presă din Anglia, Franţa, Germania şi
SUA. Ulterior realizării acestor acţiuni, el a primit din
străinătate un microbuz, o călătorie gratuită în
Germania, diferite sume în valută şi alte bunuri materiale.
Poziţii
asemănătoare au adoptat şi alţi romi — în scopul dobîndirii
unor avantaje materiale ori satisfacerii veleităţilor de lideri ai
etniei la nivel naţional.”
După cum
a declarat Sándor Csurkuly29, acest fragment de raport se
bazează în totalitate pe afirmaţii false: nici măcar denumirea
organizaţiei (Uniunea Romilor din Judeţul Mureş) a cărui
reprezentant este (şi membru în Consiliul Judeţean) nu se cunoaşte
corect de S.R.I.; microbuzul amintit se afla în proprietatea sa dinaintea
evenimentelor din Hădăreni, iar în Germania a fost între 20 noiembrie
– 5 decembrie 1992, şi nu ulterior datei evenimentelor de la
Hădăreni, 20 septembrie 1993. „Ca orice cetăţean al
ţării, am dreptul să întreţin relaţii cu
organizaţii internaţionale. [...] Documentele pe care le-am pus la
dispoziţia lor erau documente oficiale — legate de cazul
Hădăreni — semnate de conducătorii unor instituţii de stat.
[...] Sînt îngrijorat pentru faptul că S.R.I.-ul face publice
informaţii greşite fără o documentare serioasă şi
că această instituţie lezează drepturile
constituţionale cu privire la dreptul la informaţii. [...] Consider
că această parte a raportului are menirea de a intimida acele persoane
şi organizaţii care militează pentru respectarea drepturilor
omului.”30
Epilog
Cu fixarea
primului termen de judecată (la 11 noiembrie 1997), organizaţiile
neguvernamentale implicate în soluţionarea acestui caz, printre care
şi Liga Pro Europa31, şi-au atins scopul. În sfîrşit,
după mai bine de patru ani, o justiţie imparţială poate
să-şi spună cuvîntul.
Prima
fază a cazului Hădăreni, cea a luptelor „subterane” pentru
înfăptuirea obligaţiilor statului de drept, a luat sfîrşit. Cît
de competentă va fi instanţa în a afla adevărul după
atîţia ani în care s-a dezvoltat o întreagă mitologie în jurul
cazului? Se va urmări găsirea unor ţapi ispăşitori
pentru a arăta o vitrină lumii democratice care aşteaptă
soluţionarea cazului sau adevăraţii vinovaţi vor
răspunde pentru faptele lor? Sînt întrebări, cărora li se poate
da răspunsul doar după sentinţa finală.
NOTE
1. La Mihail Kogălniceanu
(jud. Constanţa) au fost incendiate 32 de case şi distruse încă
4 în data de 9 octombrie 1990; în zona Bolintin (jud. Giurgiu) au avut loc
evenimente asemănătoare la Bolintin Deal (6–7 aprilie 1991, 22 case
incendiate, 2 distruse), Ogrezeni (16–18 mai 1991, 21 case incendiate),
Bolintin Vale (18 mai 1991, 13 case incendiate), Găiseni (5 iunie 1991, 3
case incendiate, 6 distruse). Înaintea evenimentelor din Hădăreni, în
aproximativ 30 de localităţi din România au avut loc astfel de
agresiuni colective împotriva comunităţilor de romi.
2. Familia lui Mircea Zoltan a
încercat să lămureasă condiţiile în care el a decedat.
După ce Laboratorul de Criminalistică din Bucureşti a studiat
osemintele, specialiştii nu a reuşit să ajungă la altă
concluzie decît că ele „sînt umane”.
3. Aceste declaraţii
politice au fost imediat receptate şi apreciate. La data de 4 noiembrie
1993, reprezentantul din Maryland al Congresului american, Hon. Steny H. Hoyer
a spus următoarele: „Guvernul României a elaborat prompt raportul legat de
acest caz, şi a menţionat că se vor lua măsuri pentru
investigarea cazului şi pentru trimiterea în judecată a persoanelor
incriminate. Guvernul a oferit totodată suport financiar reconstruirii
caselor distruse.” A remarcat însă ca factor negativ limbajul
poziţiei oficiale care „dă impresia că însăşi
comunitatea de romi ar fi responsabilă de atacul îndreptat împotriva ei”.
(Congressional Record, vol. 139. nr. 153.)
4. Cei cinci deputaţi erau
membri ai Subcomisiei pentru drepturile omului, culte şi problemele
minorităţilor naţionale a Camerei Deputaţilor, reprezentînd
următoarele formaţiuni politice: P.N.Ţ.–C.D. (Gavril Dejeu —
actualmente ministru de interne), P.D.S.R. (Eugen Nicolicea), P.U.N.R. (Emil
Roman,), P.A.C. (Dorel Coc) şi UDMR (László Zsigmond).
5. Ordinea aparţine
Raportului.
6. Poliţia şi
Procuratura judeţului Mureş au respins plîngerea sătenilor
conform căreia din 17 cazuri reclamate, în care au fost implicaţi
romi, s-au rezolvat doar 7. Deşi s-au publicat în presă acele cazuri
în care agresorii au fost romi, Poliţia a refuzat comunicarea datelor
referitoare la statistica delincvenţei din satul Hădăreni pentru
a avea o bază de comparaţie.
7. În documentele oficiale se
evită formulările directe de genul „gospodării incendiate”,
parcă ar fi intervenit un dezastru natural. Acelaşi lucru este
sugerat şi prin termenul de „sinistraţi”.
8. Atît viceprimarul, cît şi
fratele şi cei doi băieţi ai lui Vasile Bucur figurează pe
lista vinovaţilor prezumtivi întocmită de avocaţii Emil Cioloboc
şi Attila Bence pe baza materialului probator de urmărire
penală. Lista a fost înaintată prim–procurorului Dan Petru în data de
29 noiembrie 1993, solicitînd arestarea preventivă a celor în cauză.
9. Cererea reprezentantului
romilor, Sándor Csurkuly, membru al Consiliul Judeţean Mureş, de a
deveni membrul Comisiei a fost refuzată pe motivul că el nu este
„specialist”.
10. Aproape o treime a „sfatului”
figurează pe lista vinovaţilor prezumtivi (amintită în nota 8).
Luînd în calcul că lista este alcătuită doar din 15 persoane,
iar numărul celor care au participat la incendieri, conform martorilor
oculari, este de cel puţin de trei ori mai mare, este posibil ca acest
„sfat” să fi fost alcătuit în mare majoritate de cei care au comis
actele de violenţă împotriva romilor.
11. În urma Raportului
subcomisiei parlamentare — în care se specifică: „nu se poate însuşi
ideea expulzării definitive dintr-o localitate, decît în condiţiile
legii” —, locuitorii din Hădăreni au fost ferm convinşi, că
există o cale legală de expulzare a romilor.
12. Casa familiei Petru Gruia
Lăcătuş nu a fost incendiată; astfel teoria conform
căreia incendierea caselor s-a îndreptat nu împotriva
comunităţii de romi, ci împotriva unor „delincvenţi
insuportabili”, ca dealtfel şi expulzarea, nu este viabilă. În mod
evident, nu au fost incendiate acele case care erau prea aproape de celelalte
case (evitînd astfel propagarea incendiului), iar proiectul de expulzare a avut
ca scop intimidarea martorilor din rîndul comunităţii de romi.
13. Conform scrisorii Consiliului Judeţean din 9 mai 1994, semnată de preşedintele
Consiliului, Ioan Togănel şi trimisă Ligii Pro Europa.
14. Conform informării trimise de Prefectura Judeţului Mureş (nr. 1769) şi a
Consiliului Judeţean Mureş (nr. 2810) din 30 iunie 1994,
Departamentului pentru Administraţie Publică Locală a Guvernului
României.
15. Scrisoarea Parchetului
de pe lîngă Curtea de Apel Tîrgu–Mureş nr. 456/VIII/1 din 9 mai 1994,
semnată de prim–procurorul Dan Petru şi trimisă Ligii Pro
Europa.
16. idem.
17. La Hădăreni
stare de tensiune în urma unor arestări–surpriză, în Cuvîntul
liber, 22 iulie 1994, pg. 8. Articolul nu-l aminteşte pe al optulea
arestat, Gáll Nicolae.
18. Invitaţia Federaţiei Romilor din România la adunarea civică „Justiţie
ne–discriminatorie şi bună convieţuire în statul de drept al
României”.
19. Certificatul medico–legal nr. 4489 din 24 septembrie 1993.
20. Proces verbal seria N
nr. 174236 din 9 octombrie 1993: Otilia Roştaş „în jurul orei 17.00 a
adresat injurii şi a adresat expresii jignitoare”, 7000 lei amendă; proces
verbal seria V nr. 0174304 din 4 noiembrie 1993: „numitul Moldovan
Costică [...] s-a certat cu numita Radu Virginia”, 3000 lei amendă; proces
verbal seria N nr. 619948 din 27 noiembrie 1993: Costică Moldovan „în
jurul orelor 17.10 a început să strige, să înjure şi să
ameninţe cu cuvinte vulgare şi jignitoare în centrul satului
Hădăreni”, 10.000 lei amendă; proces verbal seria N nr.
966936 din 29 noiembrie 1993: Mioara Lăcătuş „în jurul orelor
11.30 [...] a adresat în public cuvinte jignitoare la adresa
cetăţenilor”, 5000 lei amendă; toate cf. Legii 61/1991, art. 2,
lit a.
21. Prin scrisoarea nr.
2552/F din 30 iunie 1994 a Comisiei Judeţene pentru aplicarea Legii nr.
18/1991 din cadrul Prefecturii.
22. Scrisoarea nr. 370 din
5 iulie 1994, eliberată de Consiliul local al comunei Cheţani
consideră că „tarlaua «Merişte» a fost arabilă la data de
1.01.1991”.
23. Scrisoarea nr. G.
17/748, S.C. Industria Sîrmei S.A. către LPE din 17 octombrie 1994,
respectiv scrisoarea nr. 194.682, Poliţia oraşului Cîmpia
Turzii către LPE din 3 noiembrie 1994.
24. La această întrebare,
adresată în scris de Liga Pro Europa, nu s-a primit răspuns (LPE
către Consiliul judeţean Mureş, 26 aprilie 1994).
25. „Terenurile din intravilan
care au fost atribuite de cooperative potrivit legii cooperatorilor sau de alte
persoane îndreptăţite, pentru construcţia de locuinţă
şi anexe gospodăreşti, rămîn şi se înscriu în
proprietatea actualilor deţinători” (Legea nr 18/1991, art.
23). Familia lui Lucaci Moldovan locuia în afara localităţii
Hădăreni pînă în anul 1982, şi a fost obligată să
se mute în sat, în vederea extinderii lucrărilor agricole pe terenul
extravilan; a primit în schimbul propriului teren un loc pentru casă din
proprietatea CAP-ului.
26. Atît Lucaci Moldovan, cît
şi Liga Pro Europa a trimis o serie de scrisori legate de acest caz (LPE
către Prefectură, 22 noiembrie 1994; LPE către Consiliul
judeţean, 22 noiembrie 1994; Lucaci Moldovan către Prefectură,
19 decembrie 1994; LPE către Prefectură, 21 decembrie 1994).
27. Nedatată, fără
destinatar, trimisă Prefecturii în cursul lunii octombrie.
28. Scrisoarea nr. 3141
din 8 decembrie 1995, Prefectura către LPE.
29. Scrisoare deschisă
SRI-ului, publicată în 24 ore mureşene din 6 decembrie
1994, p. 1.
30. Idem.
31. Mai multe organizaţii
neguvernamentale au anchetat cazul, între care APADOR-CH, Rromani CRISS, APADO,
Institutul Intercultural Timişoara, Amnesty International, Helsinki Watch,
European Roma Rights Center. Pentru majoritatea acestora, cît şi pentru
Ambasada Statelor Unite ale Americii din Bucureşti, a unei părţi
din mass-media internă şi internaţională, Liga Pro Europa a
reprezentat — şi reprezintă încă — un punct de
referinţă, de informare, asigurînd, de multe ori, rolul de „ghid” al
celor care au efectuat anchete la faţa locului. Cea mai importantă
parte a activităţii Ligii Pro Europa s-a axat pe lobby-ul exercitat
asupra autorităţilor abilitate de a soluţiona toate aspectele
cazului Hădăreni: cele juridice şi cele legate de
reconstrucţia caselor. Au fost contactate personal, telefonic şi prin
corespondenţă instituţii ca Preşedenţia României,
Guvernul României, Ministerul Justiţiei, Parchetul de pe lîngă Curtea
Supremă de Justiţie, Parchetul de pe lîngă Curtea de Apel
Mureş, Parchetul de pe lîngă Tribunalul Mureş, Parchetul Militar
Mureş, Inspectoratul General de Poliţie, Inspectoratul Judeţean
de Poliţie, Prefectura Mureş, Consiliul Judeţean Mureş,
Consiliul local al comunei Cheţani.
Liga PRO EUROPA a organizat, în
colaborare cu Fundaţia Heinrich Böll, între 25-26 noiembrie 1994 unul
dintre primele seminarii internaţionale dedicat problematicii romilor
şi cazului Hădăreni: „Romii — necunoscuţii de lîngă
noi”. În cele două zile au fost dezbătute teme ca: dimensiunea
etno-culturală, relaţia instituţiilor statului cu comunitatea
romilor; administrarea justiţiei; educaţia, sănătatea
şi protecţia socială a romilor; soluţionarea conflictelor
în societăţile multietnice; proiecte de prevenire şi combatere a
violenţei, autoorganizarea comunităţilor de romi în Europa
Centrală şi de Est; experienţe naţionale şi
internaţionale. În anii următori, seminarii asemănătoare au
fost iniţiate şi de alte organizaţii neguvernamentale, cu scopul
de a oferi un spaţiu cît mai larg dezbaterilor publice pe această
temă.
*
István Haller (n. 1962) a absolvit
Facultatea de Geologie din Cluj. După 1990 a fost reporter şi
redactor la mai multe reviste (Erdélyi Figyelő, Gazeta de Mureş
etc.). Din 1993 este referentul Biroului pentru Drepturile Omului din cadrul
Ligii Pro Europa. A publicat studii şi articole în reviste din România
şi Ungaria (22, Beszélő), multe dintre ele fiind axate pe cazurile de
violenţă comise împotriva comunităţilor de romi.