PAN-EUROPA
RICHARD N.
COUDENHOVE-KALERGI
EDITURA PRO EUROPA
TÎRGU-MUREŞ, 1997
Traducere şi
note de Mircea Suhăreanu
Ar fi
potrivit, credem, să-l prevenim de
la bun început pe cititorul român care va deschide acestă carte că
are de-a face cu o lectură fundamentală, indispensabilă pentru
înţelegerea modului cum a luat naştere ideea de unificare (integrare)
europeană. Pan-Europa, publicată la Viena în 1923, este,
cronologic vorbind, cel dintîi manifest pro-european coerent. Pornind de la
necesitatea reconcilierii istorice a naţiunilor europene şi oferind
soluţii concrete de unificare a acestora într-o structură
politică stabilă, bazată pe comunitatea de valori şi
interese, Statele Unite ale Europei, autorul propune un program
detaliat, menit să-i redea Europei strălucirea de odinioară
şi capacitatea competitivă în concurenţa economică
mondială, s-o doteze cu instituţii şi alianţe în
măsură să preîntîmpine un nou război. Deşi nu lipsită
de inerente accente utopice, judecăţi caduce şi avînturi
romantice, această lucrare de dimensiuni modeste, marcînd o
cotitură radicală în gîndirea
politică europeană, nu şi-a pierdut nici astăzi din
actualitate. Neobişnuită pentru epoca în care a fost scrisă, ea
continuă să-l surprindă pe cititorul contemporan prin
pertinenţa analizelor, cutremurătoare premoniţii şi
luciditate prospectivă, putînd fi numită, pe drept cuvînt, piatra de
temelie a construcţiei europene căreia îi sîntem contemporani.
Este meritul
lui Richard Coudenhove-Kalergi, supranumit şi „profetul Europei”, autorul
la 29 ani al acestei uimitoare lucrări, de a-i fi dat unificării
europene un program coerent. El însuşi european şi universalist prin
ascendeţă şi educaţie, descinzînd pe linie paternă
dintr-o veche familie nobiliară din Brabant, unită cu o ramură
aristocratică cretană, iar după mamă avînd sînge
japonez, avea să primească în
castelul copilăriei din Boemia o educaţie pe care cu un termen actual
am numi-o interculturală. Un preceptor german, un profesor rus şi un
altul albanez, o guvernantă franţuzoaică şi o alta
englezoaică, o doamna de companie unguroaică, personalul ceh,
confereau domeniului familial o dimensiune multiculturală. Pregătirea pentru cariera diplomatică, la
un celebru colegiu vienez, avea să-l aducă în contact cu colegi de
toate naţiile şi confesiunile: „Printre noi, sînt germani şi
unguri, polonezi şi cehi, italieni şi români, croaţi şi
sloveni, sîrbi şi ucraineni.”, dîndu-i acea extraodinară
deschidere spre alteritate pe care o emană întreaga sa operă.
Pan
Europa, scrisă după un război (primul) mondial
pustiitor, ce a depăşit în oroare pînă şi cele mai sumbre
profeţii, apărea într-un moment cînd, în ciuda lecţiei istoriei,
naţiunile europene, animate fie de îngîmfarea victoriei, fie de fierea
înfrîngerii, se pregăteau mai mult sau mai puţin conştient de o
nouă conflagraţie. Nu proiectele de unire ale unui Dante sau
Comenius, nici măcar spiritul democratic-umanist al Societăţii
wilsoniene a Naţiunilor, ci demagogia populistă a urii de clasă
a unui Stalin şi a urii de rasă a unui Hitler, naţionalismul
şi revanşismul mobilizau masele şi dominau discursul politic. În
introducerea Pan-Europei, contele Richard Coudenhove-Kalergi, nota
printre altele, cu amărăciune: „Europa stă cu privirea
aţintită înspre trecut, în loc
să scruteze viitorul. Piaţa de carte este invadată de memorii.
În dezbaterile publice, consideraţiile privitoare la originea
războiului recent încheiat sînt mult mai numeroase decît cele vizînd
prevenirea următorului. Această eternă orientare spre trecut
este principala cauză a declinului şi fărîmiţării
Europei.” În bătrîna Europă bătea din nou vîntul discordiei cînd tînărul
Coudenhove-Kalergi, o rara avis, cheamă tineretul la reconciliere
şi unire, devotîndu-se el însuşi unei orientări pe atunci extrem
de impopulare: „Tineretului european îi revine sarcina de a schimba
această stare de lucruri. El este chemat să edifice pe ruinele vechii
Europe, o Europă nouă şi să înlocuiască o Europă
anarhică printr-o Europă organizată.”
Debutînd
într-un prim articol din 1922 în Neue Freie Presse, sub titlul Die
Europäische Frage (Chestiunea Europeană), „utopia europenistă” a
lui Coudenhove-Kalergi avea să devină, prin Pan-Europa, un
program concret de acţiune, la care aveau să se ralieze de la bun
început, printre alţii, importante personalităţi politice
(Thomas Masaryk, Engelbert Dolfuss,
Aristide Briand, Karl Renner, Gustav Streseman, Nicolae Titulescu), culturale
(Paul Claudel, Selma Lagerlöff, Thomas Mann, Miguel de Unamuno, Ortega y
Gasset, Salvadore de Madariaga) şi ştiinţifice (Sigmund Freud,
Albert Einstein). Datorită militantismului autorului său, Pan-Europa
nu a rămas doar o teorie, ci a devenit în scurt timp o mişcare
structurată, avînd comitete naţionale în majoritatea statelor
europene, între care şi România. Totuşi, vocea echilibrată a
Pan-Europei nu s-a putut impune în vacarmul interbelic. A fost necesară
experienţa unui nou război, profeţit de altfel de
Coudenhave-Kalergi, şi de o nouă generaţie de oameni politici
providenţiali, Winston Churchill, Robert Schuman, Charles de Gaulle, Konrad
Adenauer, precum şi de un Plan Marshall, pentru ca Pan-Europa să
devină realitate.
Pan-Europa este
structurată pe unsprezece capitole, simpla lor înşiruire fiind
edificatoare asupra dimensiunilor şi complexităţii acestui
manifest-eseu. Sînt abordate toate ”marile teme” care frămîntă
încă şi azi reflecţia contemporană şi alimentează
polemicile asupra Europei: rădăcinile europenismului, limitele sale
geografice şi spirituale, adversarii şi aliaţii
pan-europenismului, prevenirea unui nou război, naţiunea şi
supranaţiunea, majorităţi şi minorităţi, Europa
instituţională. Pentru Coudenhove-Kalergi, „conceptul de
Europă provine dintr-un amestec de elemente geografice, politice şi
culturale”, iar „noţiunea geografică de Europa nu corespunde
nici celei culturale, nici celei politice”. Cu alte cuvinte, Europa este,
înainte de orice, o comunitate de valori, o cultură şi o
civilizaţie comune, prin urmare limitele ei geografice coincid cu limitele
democraţiei de sorginte antică, ale „civilizatiei de tip
creştin, ai cărei poli sînt individualismul elen şi socialismul
creştin”.
Pentru
Coudenhove-Kalergi, construirea Pan-Europei presupune identificarea
precisă a adversarilor şi aliaţilor. Deşi geografic parte a
Europei, Rusia comunistă nu este parte a spiritualităţii europene: „Bolşevismul a zguduit din
rădăcini civilizaţia europeană importată de Petru cel
Mare şi urmaşii săi. Promotorii ei au fost alungaţi sau
lichidaţi”, de aceea „frontiera orientală a Europei cu Rusia
constituie totodată limita orientală a comunităţii
culturale europene”. De altfel, această opinie revine aproape
obsedant, autorul nefăcînd nici un secret din neîcrederea sa funciară
într-o Rusie „roşie sau albă” pe care o indică în mod
prioritar ca potenţial adversar al unificării Europei: „Între 1915
şi 1919, totul s-a schimbat în Rusia, mai puţin pofta ei de
expansiune.O poftă ce nu e legată de nici un partid, de nici o
personalitate. În faţa ei au fost nevoiţi să se închine
deopotrivă ţarul păcii, Nikolai, ca şi socialistul
Kerenski” (...) Istoria pune Europa în faţa unei alternative: ori, trecînd
peste ostilităţile naţionale, se va uni într-o federaţie,
ori va cădea victimă cuceririi ruseşti”.
Cu toate
acestea, adversarii cei mai de temut ai unificării europene sînt în
interior. „Cea mai mare piedică
în realizarea Statelor Unite ale Europei este rivalitatea milenară a celor
două naţiuni cele mai numeroase ale Pan-Europei: Germania
şi Franţa”, în condiţiile în care „ura
franco-germană este aţîţată artificial de secole din
raţiuni politico-militare”. Politicii de forţă,
inspirată de „aventurieri orgolioşi”, într-un nou război,
îi vor cădea victime ambele popoare: „Din teribila criză în care
se zbat acum, Germania şi Franţa vor ieşi ori europene şi
aliate, ori, devorîndu-se reciproc, vor sîngera deopotrivă într-o feroce
încleştare.” În
consecinţă, Coudenhove-Kalergi face un apel dramatic în favoarea
reconcilierii franco-germane, condiţie a unificării Europei şi
menţinerii păcii. Primul pas, crede autorul în 1923, s-ar putea face
printr-o uniune a cărbunelui şi oţelului şi crearea unei
siderurgii europene...
Proiectului
Pan-Europei i se opun cu înverşunare naţionaliştii-şovini
(„care vor agita pericolul deznaţionalizării”), comunistii („care
vor cere imposibilul, adică primirea Rusiei sovietice în federaţia
europeană”), militariştii („deoarece unificarea europeană
va face imposibil un nou război pe care aceştia şi-l doresc cu
ardoare”), industriile protecţioniste („care îşi
datorează supravieţuirea protecţionismului vamal deoarece nu ar
putea face faţă concurenţei”). De cealaltă parte sînt
toţi aceia care, conştienţi de avantajele unificării,
văd în aceasta posibilităţi nesperate: prevenirea unui nou
război, protecţia împotriva unei eventuale invazii sovietice, dezarmarea,
sporirea capacităţii concurenţiale în faţa industriilor
americane şi extrem-orientale.
Vederile lui
Coudenhove-Kalergi asupra chestiunii naţionale sînt şi ele de
actualitate. „Naţiunea, spune el, nu este o comunitate de sînge,
ci una spirituală” teoria purităţii de rasă fiind un
mit, „dogma naţionalismului european”. Europa este un spaţiu
de metisaj lingvistic şi rasial, frontierele statelor neavînd cum să
coincidă cu cele ale limbilor şi etniilor. Pentru pacea Europei,
chestiunea minorităţilor este primordială. După retrasarea
frontierelor prin tratatele de pace de la Paris, toate noile state
naţionale includ importante minorităţi. Oprimate de noile
majorităţi, acestea se văd împinse „să-şi pună
întrega speranţă în prăbuşirea noii lor patrii, în urma
unui nou război”. Nerezolvarea chestiunii minorităţilor este
o permanentă sursă de instabilitate. S-ar impune deci promulgarea
unui „Edict de toleranţă care ar permite fiecăruia
să-şi folosească fără îngrădire limba
maternă în tribunale şi în relaţiile cu autorităţile,
fără ca din această pricină să aibă de suferit
vreun prejudiciu”.
Coudenhove-Kalergi
concluzionează că prin trecerea de la anarhie, militarism şi
naţional-şovinism la reconciliere, cooperare economică şi
dezvoltare culturală, Europa şi-ar îndeplini datoria faţă
de propriul destin şi ar deveni un pol de stabilitate a lumii. În
alianţă cu Pan-America „ar fi pe lungă durată garantele
de nezdruncinat ale unei dezvoltări paşnice a civilizaţiei
mondiale”. Formarea Statelor Unite ale Europei este urgentă şi ar
trebui să constituie prioritatea agendei politice a tuturor partidelor
democratice.„Pentru a putea apare într-o zi pe harta politică,
Pan-Europa trebuie mai întîi să prindă rădăcini în inimile
şi sufletele europenilor”
Aceste idei
şi multe altele asemeni fac din lectura Pan-Europei un
exerciţiu de aprofundare a conceptelor legate de construcţia
europeană.Chiar dacă avînd soarta ideilor care îşi
depăşesc epoca, Pan-Europa a trebuit să aştepte
sfîrşitul celui de-al doilea război mondial pentru a deveni, din ceea
ce părea utopie, o realitate palpabilă, după căderea
comunismului, idealul pan-european este mai aproape ca oricînd de a se împlini.
Există, în sfîrşit, un consens privind necesitatea integrării
europene. Cu toate acestea, mai există în cele două
jumătăţi recent reunite ale continentului voci care se opun
preţului de plătit. Pentru ei, Coudenhove-Kalergi nota într-un
capitol din Pan-Europa: „Polonia şi România sunt prea slabe ca
să-şi asume în acest secol rolul istoric pe care l-au avut, în
secolul trecut Prusia şi Austria, şi anume apărarea contra
Rusiei a graniţei europene. De îndată ce Rusia îşi va reveni din
catastrofa ei internă, nici Polonia, nici România, nici Cehoslovacia nu o
vor putea opri din înaintarea ei spre Apus”.
Publicăm
această lucrare în prima ei versiune în limba română, datorată
lui Mircea Suhăreanu, cu convingerea că mesajul ei poate interesa
şi astăzi publicul românesc. Autorul se referă în mai multe
rînduri expres la România şi la Mica Antantă, considerînd-o pe
aceasta din urmă un posibil sîmbure al Pan-Europei. Ideile lui
Coudenhove-Kalergi ne pot ajuta să vedem mai clar locul nostru în
construcţia europeană, să ne identificăm mai bine
aliaţii şi să ne cunoaştem adversarii. România se află
ea însăşi în faţa acestei opţiuni, o opţiune care nu
ţine de geografie, ci de un sistem de valori. Reconcilierea cu vecinii,
opţiunea istorică pentru democraţie şi pluralism, respectul
pentru alteritate, pot aduce României garanţia de a aparţine unui
sistem de valori şi de securitate colectivă capabile să-i garanteze
nu doar supravieţuirea, ci şi dezvoltarea de durată.
Apariţia,
la Tîrgu-Mureş (Marosvásárhely/Neumarkt) a acestei prime versiuni româneşti a Pan-Europei nu este
întîmplătoare. În acest oraş transilvan a luat naştere cu
şapte ani în urmă prima asociaţie pro-europeană din România
post-comunistă, a cărei pledoarie pentru valorile europene a fost,
credem, dintre cele mai consecvente. Nici momentul ales nu este
întîmplător: se împlinesc în aceste zile patruzeci de ani de la semnarea Tratatului
de la Roma, actul de naştere a Uniunii Europene, pe care o prevestea Pan-Europa, şi 75 de ani de la primul manifest paneuropean al lui
Coudenhove-Kalergi. România are de făcut faţă, în chiar aceste
zile, provocărilor relative la aderarea la sistemul politico-economic şi
de securitate euro-atlantic. Polemicile legate de acestă opţiune
istorică sînt abia la început. Pan-Europa poate fi firul Ariadnei
de care avem nevoie pentru a ieşi din labirint.
Smaranda
Enache
Acest text reproduce Prefaţa
la Pan-Europa, apărută la Editura Pro Europa, Tîrgu-Mureş, 1997