De la „problema transilvană”
la „problema europeană”
Gabriel Andreescu
Gusztáv Molnár
îmbrăţişează cu un entuziasm oarecum neprecaut
concepţia lui Huntington şi îi dedică în eseul său mai
multe pagini, susţinînd-o împotriva criticilor (în exemplul dat, Horia
Patapievici). Desigur, autorul este foarte îndreptăţit să
reitereze cu bucurie trăsăturile civilizaţiei occidentale, care
sînt „moştenirea clasică, creştinismul occidental
(catolicismul, apoi protestantismul), separarea puterii bisericii şi
statului, domnia legii (statul de drept), pluralismul societăţii
şi societatea civilă, tradiţia corpului reprezentativ şi nu
în ultimul rînd, individualismul”. Aş adera mai puţin însă,
decît Gusztáv Molnár, la exclamaţia celebrului politolog american, „combinaţia
acestor factori este unică”. Nu pentru că nu ar fi unică
(orice concret este unic). Dar nu cred că Huntington ar fi demonstrat
convingător că doar această combinaţie de date este
compatibilă cu modernităţi care se recunosc şi
interacţionează intens şi drept urmare, au pus bazele unei
relaţii inerent paşnice1. Nici Gusztáv Molnár nu avea cum să aducă
argumente decisive în acest sens. El pare să opteze fără multe
îndoieli pentru imaginea unor „plăci” geo-culturale, care plutesc pe
astenosfera condiţiilor existenţiale universale (resurse,
activităţi economice, procese informaţionale etc.)
Această
imagine (metaforă) de tip „tectonică a plăcilor” a sugerat poate
una dintre cele mai profitabile observaţii ale şefului Centrului de
Geopolitică de la Budapesta. Referindu-se la elaborarea de către
Huntington a paradigmei civilizaţiilor, Gusztáv Molnár remarcă: „Nu
prea se ocupă însă de detalii, de nuanţele mai fine, de liniile
de demarcaţie din interiorul unor ţări sau chiar
unităţi teritoriale şi administrative mai mici, care fac
obiectul aşa-numitei microgeopolitici”. Gusztáv Molnár susţine
valoarea „nuanţelor mai fine”.
Sugestia vine
de la faptul că la graniţa dintre două plăci tectonice apar
fenomenele geologice cele mai bogate şi cele mai imprevizibile. Prin
analogie, ne aşteptăm ca în regiunea de frontieră dintre
două regiuni cu diferenţe culturale semnificative să
intervină procese politice de un rafinament excepţional. Ar fi o
pierdere deci să nu aprofundezi zonele micro-culturale, la
intersecţia dintre două „plăci geo-culturale”, aici
petrecîndu-se interesante (bogate, imprevizibile) transformări ale datelor
culturale în fenomene politice.
Exemplul pe
care îl oferă Gusztáv Molnár merită de departe, după opinia mea,
calificativul „convingător”:
„Din
studiul dedicat de István Székely analizei pe judeţe a alegerilor pentru
administraţia locală din 1990 şi 1992, precum şi a
alegerilor pentru administraţia locală din 1992, rezultă că
în timp ce în 1990 — la alegerile parlamentare — opoziţia a obţinut
rezultate peste 40% doar în cele patru judeţe unde numărul
populaţiei maghiare este cel mai ridicat, în 1992 judeţelor Harghita,
Covasna, Mureş şi Satu Mare li s-au alăturat şi
judeţele Bihor, Arad şi Timiş (avînd rezultate de peste 50%).
La
alegerile din 1996 s-a produs ruptura şi în judeţele din centrul
Transilvaniei, cu o populaţie preponderent românească. Acest lucru a
demonstrat clar că este vorba de un dat structural care
depăşeşte prin semnificaţie cu mult factorul maghiar. (...)
Şi, în sfîrşit, în 1996 s-a ajuns la situaţia în care practic
Transilvania a fost cea care a hotărît rezultatele alegerilor la nivelul
întregii ţări”.
Transilvania în post-comunism
Dacă
ultima afirmaţie a citatului lui Gusztáv Molnár este adevărată
(şi este), iar schimbarea politică din 1996 a reprezentat un moment
crucial în evoluţia statului român (o să explic mai departe de ce îl
consider aşa), atunci Transilvania este regiunea care a „basculat” istoria
în direcţia ei cea bună. Se pune întrebarea dacă formula „moment
crucial în evoluţia statului român” (cu privire la alegerile din 1996) nu
apare drept grandilocventă. Răspunsul nu poate fi dat astăzi în totalitate. Ceea ce am în vedere, este coincidenţa dintre
schimbările politice din România şi procesele de integrare de pe
continent. Deciziile esenţiale ale integrării euro-atlantice, cît
şi ale extinderii Uniunii Europene au fost judecate şi planificate în
jurul anului 1996. Este dincolo de orice îndoială că direcţia
politică mafiotic-naţionalistă în care a mers România pînă
în 1996 excludea România din marile structuri ale civilizaţiei de tip
european. România pare oarecum în situaţia de a fi prins, printr-un sprint
cu sufletul la gură, ultimul vagon, de care se ţine încă strîns,
fără să se ştie cît mai poate s-o facă şi
dacă nu cumva acest ultim vagon va fi lăsat, cumva, prin vreo
gară. Dacă în 1999 România va fi nominalizată pentru al doilea
val al NATO, atunci în alţi doi-trei ani ea va deveni şi membră
a acestei organizaţii. Din acel moment, ţara îşi va fi
găsit un drum pe care îl va parcurge în meandre, dar oarecum sigură,
drumul spre o democraţie mai efectivă şi mai prosperă,
adică un drum opus celui al „statelor falimentare” pe care le
aminteşte Gusztáv Molnár în eseul său. Cu aceste date, schimbarea
politică din 1996 ar reprezenta o bifurcaţie („un moment crucial”) în
istoria acestei ţări. Doar că, „ce se va întîmpla cu România” nu
depinde numai de „ceea ce se întîmplă cu România”, ci şi de „ceea ce
se întîmplă în afara ei”. În cazul în care contextul regional şi
mondial va juca în favoarea ţării, anul 1996 reprezintă,
într-adevăr, anul bifurcaţiei esenţiale, bifurcaţie
datorată, aşa cum o spun datele, Transilvaniei.
Ce anume a
făcut ca Transilvania să voteze altfel decît restul ţării?
Ce a făcut ca opţiunea ne-educaţilor, oamenilor în vîrstă,
muncitorilor industriali, masei rurale, categorii cu o înţelegere
civico-politică limitată şi conservatoare, dependente de
propaganda unei televiziuni partizane ori de discursul demagogic2,
să fie învinsă în proporţii decisive pe teritoriul acestei regiuni3?
Una dintre
pierderile irecuperabile ale perioadei de tranziţie a fost absenţa
resurselor financiare şi umane (în toată regiunea de
influenţă sovietică), necesare pentru investigarea acestui
fenomen extraordinar, al saltului de la comunism la societatea deschisă.
Ne aflăm în faţa unui proces nestaţionar tipic, solicitînd date
empirice de mare fineţe şi rafinament al cadrelor conceptuale.
Analizele sociologice, sondajele, evaluările politologice pe care le
ştim în cazul României sînt departe de a fi corespuns exigenţelor
specifice unor cercetări acoperitoare. În absenţa acestora ne
rămîn ca referinţe explicative păreri şi observaţii de
genul celor invocate de Gusztáv Molnár: „... românii ardeleni sînt mai de
nădejde decît regăţenii, ceea ce se datorează fericitei
influenţe a imperiului (Horia Patapievici)”; „Valorilor
central-europene ale iluminismului, reformei, toleranţei şi
competiţiei care îi caracterizează îndeosebi pe românii ardeleni, li
se adaugă în România forme ale culturii sociale şi politice aflate
sub influenţa contemplaţiei şi pasivităţii, adică
a altor coduri, mai puţin active din punct de vedere social, ce sînt
caracteristice zonei de valori ortodox-răsăritene (Emil
Hurezeanu)”. Gusztáv Molnár însuşi declară: „... atunci cînd
vorbesc despre identitatea culturală specifică a ardelenilor (români,
unguri şi bineînţeles puţinii germani rămaşi), mă
gîndesc în primul rînd la atitudinea lor faţă de muncă şi
cultura lor politică, strîns legată de aceasta”.
Deşi din
diferite motive Gusztáv Molnár preferă să se refere în articolul
său mai mult la rolul „identităţii ardelene”, aş
susţine în continuare influenţa considerabilă a
minorităţii maghiare pentru realităţile formale şi practice
ale statului român. Prin lupta lor politică pentru afirmarea drepturilor
minorităţilor naţionale, maghiarii au exercitat o
extraordinară presiune asupra mentalităţii societăţii
româneşti. În condiţiile în care mitologia protocronistă a
marcat vizibil conştiinţa publică, iar partea cea bună a
elitei intelectuale româneşti se afla, în marea ei majoritate, sedusă
de aventura culturală interbelică, strategia maghiară a
alterităţilor, drepturilor, autonomiilor, autodeterminărilor a
fost ca un torent conceptual năvălind peste o arhitectură
vetustă. Pentru o societate care are impresia că România a fost
proiectată de pe vremea lui Burebista, iar România Mare reprezintă
sensul final al istoriei, punerea în discuţie, cu atîta dramatism, a
problemei Transilvaniei a adus lucrurile aproape cu picioarele pe pămînt.
Formula des repetată după intrarea UDMR la guvernare: „pentru prima
dată în istoria României minoritatea maghiară a fost integrată
politic” are şi o prelungire în plan cultural: „la capătul celor
şapte ani de post-comunism, pentru prima dată alteritatea a fost
integrată în fondul cultural al societăţii româneşti”4.
Dar pare
că, în contextul evoluţiilor europene, minoritatea maghiară din
România va juca un rol considerabil şi în viitor. Să fie limpede:
extinderea Uniunii Europene este simultană cu transformarea ei într-o fortăreaţă.
Tratatul Schengen construieşte simultan un spaţiu european comun
şi ridică un zid ce separă acest spaţiu de lumea mai
puţin prosperă şi „mai puţin civilizată”
dinafară. Îşi va permite Ungaria să lase cei 1,7 milioane de
maghiari de dincoace de Tisa, în afara „marelui zid”? Speculaţia primirii
de către maghiarii din România a cetăţeniei Ungariei,
lansată de excesivi precum Ádám Katona, sintetizează după
părerea mea cel mai bine întreaga teamă a comunităţii
reprezentată de UDMR pentru o Ungarie „in” şi o Românie „out”.
Maghiarii de dincoace de Tisa nu pot fi simultan cetăţeni ai României
şi cetăţeni ai Ungariei. Ce se va întîmpla atunci? Aici
joacă foarte bine logica „nuanţelor” sugerată de Gusztáv Molnár.
Vor reuşi România şi Ungaria o cooperare astfel încît prima să
fie „lipită”, constant şi progresiv, de civilizaţia de la
graniţa ei de la Vest, ca o soluţie pentru destinul (şi) al
comunităţii maghiare? Societatea românească şi vecina ei
maghiară vor da răspuns la această întrebare în anii ce vin.
Competiţia dintre „devoluţie” şi
„integrare”
Ajung acum la
următorul pas conceptual pe care îl face Gusztáv Molnár.
„Astăzi
ştim deja foarte bine că nu numai separatismul etnic, ci şi
omogenizarea naţională poate duce la conflicte. În
consecinţă, la baza acţiunii politice care să ducă la
rezolvarea etnică a conflictelor trebuie să aşezăm, în loc
de etnicitate şi naţionalitate, teritorialitatea, identitatea
teritorială. (...) Stăpînirea absolută a statului asupra
»propriului« teritoriu sau, dacă preferaţi, suveranitatea
absolută este astăzi un lucru cel puţin la fel de
respingător (şi periculos) ca tendinţa absolutistă a
statului autocrat din secolul al XVII-lea de a stăpîni societatea
civilă. (...) Soluţia teoretică şi practică a
problemei au găsit-o englezii şi în secolul al XVII-lea, şi
acum. În vremea glorioasei revoluţii, prin împărţirea
competenţelor juridice între rege şi parlament, iar astăzi prin
introducerea devoluţiei, care realizează împărţirea
raţională a puterii între parlamentul central şi cele locale.
Devoluţia înseamnă că dominaţia asupra teritoriului statal,
unic, exclusiv şi spiritualizat prin ‘sufletul naţional’ este
înlocuită cu pluralismul teritoriilor. Teritoriile locale (ţinuturi
istorice sau regiuni nou apărute) se transformă prin devoluţie
din obiecte aflate în administraţia statului în subiecte ale statului,
într-o anumită privinţă devin ele însele stat, după cum
cetăţenii au devenit ‘suverani’ în Europa occidentală a
secolului al XVII-lea”. Opinia lui Gusztáv Molnár este că România nu are
prea mult timp la dispoziţie. Înconjurată de state falimentare (de la
Muntenegru pînă în Siberia) ea trebuie să aleagă, după
modelul englez, între devoluţie sau federalism pentru a reuşi
modernizarea politică şi integrarea internă a României.
Cunosc atracţia
exercitată asupra lui Gusztáv Molnár de conceptul devoluţiei. Dar nu
acesta este un argument pentru a considera devoluţia drept singurul sau principalul răspuns la importanta sa întrebare: „Ce se
întîmplă cu acele teritorii periferice care din punct de vedere cultural
aparţin Occidentului, iar istoric Europei Centrale, şi care,
după lungile decenii ale centralizării forţate impuse de
totalitarisme de dreapta şi de stînga, direct proporţional cu
afirmarea democraţiei, se distanţează din ce în ce mai spectaculos
de regiunile est-europene ale statelor cărora le aparţin?”
E limpede
că Gusztáv Molnár oferă o mare încredere modelului lui Huntington
inclusiv în „micul ei detaliu”: frontiera civilizaţiei occidentale trece
prin interiorul României, pe linia Carpaţilor, la estul Transilvaniei. E
la fel de limpede că Gusztáv Molnár nu vede România în principiu integrată
în Uniunea Europeană, oricît vor evolua datele ei economice (pentru
că aparţine altui spaţiu cultural). El este la fel de pesimist
şi în ceea ce priveşte continuarea lărgirii NATO. Şi
atunci, „acele teritorii periferice” se refugiază în devoluţie!
Iată linia esenţială a raţionamentului lui Gusztáv Molnár,
cu importante implicaţii politice. Faţă de raţionament
şi concluzii am mai multe observaţii.
În primul
rînd, aş observa că mitologia marilor „plăci geo-culturale”
presupune inerţia spaţiilor omogene cultural, ca şi cum acestea
s-ar supune unui fel de macro-mecanică. O astfel de macro-mecanică nu
ar fi altceva decît geo-politica dominată de cultură. După
părerea mea, concepţia e contrazisă flagrant de realitate. Un
contraexemplu la îndemînă este mişcarea paşoptistă din
România.
Din punct de
vedere religios, stătuleţele româneşti aparţineau
aceluiaşi spaţiu ortodox din care făceau parte şi Grecia,
Bulgaria, Rusia, Serbia. Ultimele patru nu au cunoscut revoluţia
paşoptistă — şi nici Polonia slavofonă. În nici un caz nu
se poate spune că Moldova sau Muntenia arătau mai apropiate de Vestul
continentului din alte puncte de vedere — cultural, social — decît, să
zicem, Grecia sau Bulgaria. Erau societăţi conservatoare — dacă
nu înapoiate — închise — dacă nu chiar ostile. Ele aparţineau desigur
„plăcii geo-culturale” ortodoxo-balcanice, nu occidentale.
Mişcarea
paşoptistă, pentru care revoluţia este un moment esenţial,
dar nu totul, a impus lumii româneşti o evoluţie spectaculoasă.
Revendicările ei de regim politic — republica, sufragiul universal — sau
cetăţeneşti — emanciparea evreilor, abrogarea pedepsei cu
moartea, eliminarea pedepselor degradante — au pus ţările române în
faţa celor mai înaintate idei politice de pe continent. Nu este vorba
numai despre proiecte, ci de o mişcare care a reuşit, în cîteva
decenii, să modernizeze România cu o viteză incredibilă.
Toată această operaţie a fost rezultatul acţiunii a cîtorva
zeci de oameni politici, proporţie insignifiantă în ansamblul
societăţii româneşti, ale cărei tipologii umane erau foarte
departe de Bălcescu, Rosetti, Brătieni, Goleşti etc. Iată
deci un caz spectaculos în care, datorită unor procese ţinînd de o
ţesătură internă foarte sofisticată şi o
interacţiune cu comunitatea internaţională
excepţională a deplasat lumea românească dintr-un spaţiu
cultural în altul. Fără deriva din deceniile doi-trei ale secolului
XX care a eşuat în cele două totalitarisme succesive, această
deplasare ar fi fost dusă pînă la ireversibilitate.
Să
revenim la contemporaneitate. Ce spun dezbaterile politice care s-au finalizat
pînă acum cu deciziile de la Madrid şi de la Luxemburg? E limpede
că la Madrid s-a optat pentru o extindere ulterioară şi, în
acest moment, despre România se poate spune cel puţin că se află
în cursa pentru integrare. În ceea ce priveşte lărgirea Uniunii Europene,
şi mai ferm avem o hotărîre de extindere a UE în regiuni cu
preponderenţă ortodoxă (România, Bulgaria) în măsura în
care aceste ţări îndeplinesc criteriile de integrare. Care sînt
criterii politice şi economice, nu culturale. Desigur, timpul poate
să blocheze procesele (din motive interne României, aşa cum vedem,
ori externe), îndeplinirea criteriilor nu e simplă chestiune de
bunăvoinţă şi de timp. Dar unde este logica lui Huntington,
în aceste evoluţii? Nu este. În realitate, Gusztáv Molnár îmbrăţişează
ideologia scepticismului cultural din pură speculaţie
conceptuală. El preferă o teorie grandilocventă în locul
analizei datelor care îi sînt la dispoziţie şi pe care, de altfel, le
cunoaşte foarte bine. Altfel spus, el preferă „ideologia” întorcînd
spatele argumentelor empirice.
Să trecem
acum la „devoluţie”. Sînt pentru un grad de descentralizare a vieţii
sociale cît mai ridicat, iar devoluţia constituie un bun instrument al
descentralizării. Ea şi-a dovedit toată utilitatea în Italia, în
Spania, pare să lucreze bine în Marea Britanie. Îi sînt, ca să spun
aşa, simpatetic. Numai că Gusztáv Molnár afirmă cu o
siguranţă exagerată: „România, situată între două
zone de state falimentare (...) nu are prea mult timp la dispoziţie. Poate
alege calea urmată de guvernarea Iorga (...) sau se poate hotărî să
facă un pas radical, ce nu poate fi altceva decît reorganizarea
ţării pe baze federale, sau cel puţin acordarea
posibilităţii devoluţiei Transilvaniei şi celorlalte
regiuni ale ţării care îşi vor manifesta interesul în
această privinţă. Ori-ori. (subl. mea)”. Aşa
să fie oare? Care sînt totuşi faptele propriu-zise ale
modernizării, care te-ar obliga să alegi ori devoluţie
(federalizare) ori recentralizare fatală?
Instrumentele
statului modern sînt, după cîte cunosc: drepturile şi
libertăţile individului cu prelungirea lor, drepturile
minorităţilor, pluralismul politic împreună cu ansamblul de
puteri (autorităţi) care se bucură de un minim grad de
independenţă5 efectivitatea instituţiilor (acestea
necesitînd, în cazul României, o reformă esenţială), autonomia
locală, economia de piaţă — un inventar oarecare. Implică
acestea obligatoriu devoluţia? Evident, nu. Devoluţia
asigură însă, consideră Gusztáv Molnár, rezolvarea pozitivă
a raporturilor etnice. Aici iarăşi Gusztáv Molnár preferă
concepte şi principii în locul observării adevăratelor
tendinţe din societate. Tendinţa spre un „model românesc” al
reconcilierii este foarte aproape de împlinire. „Modelul” a constat în
acceptarea de către forţele politice româneşti a unor standarde
foarte înalte privind măsurile speciale de protecţie a
minorităţilor naţionale, iar în contraparte, comunitatea
maghiară a renunţat implicit la soluţia proprie de
protecţie, adică sistemul autodeterminării şi autonomiilor
ce nu-şi află locul în cadrul constituţional românesc6.
Cum s-a ajuns aici? Am fost martorii, în ultimii trei-patru ani, ai unei
interacţiuni extrem de interesante pentru analiştii fenomenului
politic: presiunea externă pentru depăşirea contenciosului etnic
(în contextul proceselor de extindere a structurilor europene la care România
dorea să participe) şi puternica presiune internă de a
păstra intangibilă actuala Constituţie. Este păcat să
preferi „idealurile” în locul fascinantei experienţe a ceea ce s-a
întîmplat în România ultimilor ani. Ceea ce mi se pare însă limpede, este
faptul că sistemul măsurilor speciale este la fel de eficient pentru
rezolvarea tensiunilor interetnice ca şi devoluţia şi că el
s-a impus.
Gusztáv Molnár
poate replica că în timp tendinţa spre devoluţie poate deveni
preponderentă în ciuda evoluţiilor actuale. El poate da exemplu
ultima idee venită de la Iaşi, Partidul moldovenilor a lui Constantin
Simirad. M-aş opune la rîndul meu iritării sau indiferenţei cu
care opinia publică românească a răspuns acestei iniţiative
absolut legitime şi în definitiv, semnificative, înnoitoare pentru
mentalitatea societăţii româneşti. Dar iarăşi propun
în locul visurilor o autentică analiză a situaţiei din România.
Or, analiza
situaţiei din România va arăta inaplicabilitatea modelului englezesc.
Rapiditatea cu care s-au întîmplat lucrurile în Anglia — referendum separat în
Scoţia, reforma constituţională care a dus la constituirea
parlamentelor scoţian şi gallez — a depins de cadrul juridic şi
politic britanic excepţional de permeabil la devoluţia Scoţiei
şi Ţării Galilor.
Nimic
comparabil la noi. Devoluţia înseamnă schimbare
constituţională, adică o opţiune masivă (peste 2/3 din
Parlament) şi în mai multe etape7 în favoarea devoluţiei.
Cînd Gusztáv Molnár spune: „voinţa politică a societăţii
româneşti” el trebuie să aibă în vedere ceva foarte concret,
cele două treimi ale Parlamentului necesare schimbării
Constituţiei. Or, se pune întrebarea: pot apărea un curent politic
transilvan şi unul moldovean care să introducă în Parlament cele
două treimi necesare? Nu văd nicicum, cel puţin într-o
perioadă rezonabilă de timp. O politică raţională
şi actualul curs al integrării politice a comunităţii
maghiare sînt suficiente pentru a produce modernizarea României, iar acestea nu
au în faţă obstacole insurmontabile, cum este opţiunea pentru
devoluţie.
Aici mai
intervine un alt aspect, pe care nu avem voie să-l lăsăm la o
parte. E vorba despre competiţia în timp a unor procese concurente.
Problema formulelor administrativ-politice necesare pentru afirmarea
identităţilor regionale se pune uneori cu dramatism în cadrul unui
stat centralizat. Nu acelaşi lucru în cadrul unui sistem integrat precum
Uniunea Europeană. Aici regiunile pun în valoare unitatea lor de fapt —
geografică, lingvistică, economică sau de alt gen — nu atît
unitatea lor administrativă. Procesul de aderare la marile structuri
internaţionale, la acest sfîrşit de mileniu, pare mai rapid decît
eventuale evoluţii interne spre devoluţie.
Gusztáv Molnár
ne aruncă în faţă o mănuşă binevenită,
capabilă să aducă în cîmpul de discuţie românesc, ceva din
savoarea dezbaterilor contemporane. Mi-e teamă însă că modul în
care el tratează „Problema transilvană” întîmpină obiecţii
de fond. Încerc să sintetizez ceea ce am argumentat anterior. O eroare
constă în atracţia pentru conceperea identităţilor — cum
este identitatea transilvană — ca „monade”8. Lucrînd cu monade,
Gusztáv Molnár consideră că trebuie să aplicăm
neapărat o etichetă politico-administrativă peste identitatea
culturală. Nu este adevărat. Dacă identitatea ardeleană este
ea însăşi complexă, ea se manifestă punînd în valoare
diferiţi factori, neavînd nevoie de o acoperire formală. (Am spus
că principala caracteristică, cu cele mai multe efecte, mi se pare
totuşi prezenţa puternicei comunităţi maghiare.)
Dar în primul
rînd, aş nota caracterul esenţialmente ideologizat al demersului
său. Ideologia este o gîndire care striveşte realităţile
pentru ca ele să intre în logica modelului dorit. Sînt curios, cu
cîtă ideologie şi cu cîtă analiză se va răspunde
poziţiilor lui Gusztáv Molnár?
Note:
1. Miza majoră a teoriei
huntingtoniene: nu doar că liniile culturale ar fi linii de
demarcaţie, ci că acestea ar fi linii politice inerent tensionate.
2. Folosesc termenii în sens
descriptiv, nu calificativ.
3. Ar fi greşită
invocarea principiului „oamenii au votat contra”, nu „pentru”. Dacă
principiul este parţial valabil — şi este — el a operat uniform în
toate regiunile ţării, drept urmare, devine irelevant pentru
explicarea diferenţelor dintre regiuni.
4. Aş remarca, în context,
precauţia de care trebuie să dăm dovadă, atunci cînd facem
apel la tradiţie, pentru explicarea faptelor prezentului. Deşi
prezenţa germană a fost extrem de puternică în Transilvania
şi a fost primită cu mare receptivitate de către populaţia
negermană, eu nu îi descopăr rolul în aceste procese pentru care
minoritatea maghiară se află în poziţie de locomotivă.
5. Independenţa
instituţiilor care administrează puterile judecătorească,
executivă şi legislativă a devenit un clişeu. În realitate,
lucrurile sînt ceva mai complicate. „Regimul parlamentar nu
mai funcţionează pe baza teoriei separaţiei puterilor în stat.
Actorii reali ai luptei politice nu mai sînt Parlamentul şi şeful
statului — şef al puterii executive, ci Guvernul şi majoritatea sa
parlamentară, pe de o parte, şi opoziţia parlamentară, pe
de alta.
Guvernul este format de Parlament
şi răspunde politic numai în faţa acestuia (parlamentarismul
monist, căci sistemul parlamentarismului dualist, în care Guvernul
răspunde politic şi în faţa Parlamentului, şi a şefului
de stat, a dispărut practic), putînd fi răsturnat printr-o
moţiune de cenzură. Simetric, puterea executivă dispune de
dreptul de a dizolva Parlamentul.
Centrul real de decizie în stat
se mută de la Parlament la Guvern. Partidul politic (sau coaliţia de
partide) care a cîştigat alegerile legislative, devenind partid majoritar
în Parlament, devine automat şi partid de guvernămînt, formînd deci
Guvernul. Programul politic al acestui partid devine program de guvernare a
ţării, iar echipa conducătoare a partidului în cauză devine
echipa guvernamentală, şeful partidului ocupând funcţia de
prim-ministru.
De aceea, în fapt, nu Guvernul
depinde de majoritatea parlamentară, ci aceasta din urmă este
obedientă faţă de Guvern, adică faţă de liderul
partidului.
Cazurile moţiunii de
cenzură sînt extrem de rare şi se datorează
instabilităţii unei coaliţii de guvernare. În plus, de multe ori
conflictele între partidele care alcătuiesc coaliţia majoritară
se rezolvă în afara Parlamentului, Guvernul nu mai aşteaptă
moţiunea de cenzură, prezentîndu-şi demisia în urma unei
defecţiuni politice a coaliţiei.
Majoritatea parlamentară, în
cazul democraţiilor consolidate, este disciplinată, fiind o
simplă maşină de vot, o simplă anexă a Guvernului.
Prin urmare, puterea reală de decizie în stat trece la Guvern, care o
exercită prin proiectele de legi, cărora Parlamentul (majoritatea
parlamentară) nu face altceva decît, în mod formal, să le dea doar
haină de lege. Mai mult, uneori chiar haina de lege este dată tot de
Guvern, pe calea delegării legislative, astfel încît Guvernul nu numai
că ia decizia reală, dar tot el îi dă şi forma
juridică, emiţînd o ordonanţă (act care are forţă
juridică egală cu a legii).
De aceea, nu se mai poate vorbi
de o separaţie între legislativ (real, majoritatea parlamentară)
şi executiv (real, Guvenul), ci de o confuziune a puterilor.” (Liviu-Corneliu
Popescu, Studii Internaţionale 3, 1997).
6. Ordonanţele de
urgenţă adoptate în mai şi iunie 1997 de Guvernul României au
rezolvat problema cea mai consistentă, utilizarea limbii materne în
administraţie şi educaţie. Aceste norme ce aşteaptă
trecerea prin Parlament sînt extinse şi prin transformarea
Recomandării 1201 în lege internă. O lege a minorităţilor
naţionale, a cărei adoptatea a fost anunţată pentru 1998 ar
completa ultimele detalii ale sistemului de protecţie a
minorităţilor naţionale — cum ar fi utilizarea limbii în
justiţie. (Vezi Gabriel Andreescu, Renate Weber, Evoluţia
concepţiei UDMR privind drepturile minorităţii maghiare,
Centrul pentru Drepturile Omului, Bucureşti, 1995; Renate Weber, „România
şi drepturile omului: standarde interne, standarde internaţionale
(1)”, Revista Română de Drepturile Omului nr. 13, 1996, pag.
27-38).
7. Întrucît forma de
guvernămînt şi caracterul unitar al statului „nu pot forma
obiectul revizuirii” conform actualei Constituţii, totul trebuie
început prin abrogarea articolului nr. 148 (1).
8. De aici rezultă
obiecţia sa, că nu merg nici eu atît de departe „încît să
trag din cele de mai sus posibilele consecinţe pe plan instituţional”.
Dar ce este mai „departe” decît a considera că Transilvania a basculat
realitatea politică românească şi a schimbat deja esenţial
conştiinţa de sine a societăţii româneşti?
*
Gabriel Andreescu (n.1952), absolvent al Facultăţii de
Fizică din Bucureşti în 1976, este co-preşedintele Comitetului
Helsinki Român, membru fondator al Grupului pentru Dialog Social, director
executiv al Revistei Române de Drepturile Omului. A publicat numeroase articole
şi studii, este autorul volumelor: Sistemele axiomatice ale logicii
limbajului natural. Funcţii şi operaţionalizare, Cel mai
iubit dintre ambasadori, Despre filosofia dizidenţei, Patru ani de revoluţie, România
versus România, Naţionalişti, antinaţionalişti... o
polemică în publicistica românească, Solidaritatea
alergătorilor de cursă lungă.