Chestiunea
transilvană
dimensiune
teritorială
şi dimensiune
etnică
Antonela Capelle-Pogăcean
Studiul lui
Gusztáv Molnár „Chestiunea transilvană” apărut în Magyar
Kisebbség abordează „problema transilvană” din prisma teoriei
huntingtoniene a civilizaţiilor, făcînd totodată referiri la
integrarea europeană şi euro-atlantică, precum şi la
problematica, în prima fază, teoretică a statului-naţiune
şi a statutului său la acest sfîrşit de secol. Unul din meritele
acestui text este de a deschide o reflecţie asupra modernizării
şi structurării statului român pe o bază care nu este
etnică, ci teritorială, regională. Gusztáv Molnár se
detaşează astfel de discursul predominant în rîndul elitelor române —
în majoritate ataşate modelului statului-naţiune unitar, centralizat
— dar şi de cel al elitelor maghiare din Transilvania, care iau în
considerare, în mare parte, reforma structurilor naţionale pe o bază
etnică, vizînd autonomia culturală, sau chiar teritorială în
regiunile secuilor, a minorităţii maghiare.
În ceea ce
mă priveşte, mă alătur lui Gusztáv Molnár în privinţa
a numeroase puncte. Este cazul mai ales, al importantei, după părerea
mea, observaţii legate de dificultatea maghiarilor din Transilvania de
a-şi privi în faţă identitatea, dificultate ce reiese din
căutarea unei Ungarii ideale, naţiune-mamă generoasă,
imagine care ocultează realităţile sociale şi politice de
cealaltă parte a frontierei, sau, chiar căutarea României spirituale
tolerante (căutare prezentă la unii intelectuali maghiari — vezi nota
47 la textul lui Gusztáv Molnár). Or, împotriva acestor proiecţii
ideale, Gusztáv Molnár propune ca soluţie la problema transilvană
reabilitarea teritoriului, mai exact a unui teritoriu, a unei regiuni —
Transilvania — ca suport al unei politici care ar cuprinde locuitorii acestui
spaţiu, depăşind astfel diferenţele lor etnice, culturale,
etc. Nu este vorba de reînvierea Transilvaniei dintre cele două
războaie, ci de un demers care se sprijină pe constatarea
deconstrucţiei postmoderne a statului-naţiune. Acest demers mi s-a
părut că se îndreaptă în sensul bun.
Rezervele mele
sînt de două tipuri. Pe de o parte, contrar lui Gusztáv Molnár, sînt
puţin convinsă că teoria huntingtoniană a
civilizaţiilor ar fi cheia universală care permite înţelegerea
prezentului şi descifrarea viitorului. Fără îndoială,
civilizaţiile există chiar dacă cele „şapte sau opt”
civilizaţii identificate prin referinţe esenţialmente religioase
au, după Huntington, un contur destul de vag şi suferă de un
insuficient travaliu de conceptualizare. Dar sînt ele oare actori politici?
Dacă importanţa crescută a culturalului este una din
caracteristicile evoluţiei lumii contemporane, ea nu este totuşi
singura. Fragmentarea culturală însoţeşte globalizarea. Economia,
dar şi politica, joacă un rol mai important poate decît culturalul,
în integrarea regională, de exemplu. Observ că Uniunea Europeană
proiectată să grupeze ţările
creştinătăţii occidentale, a integrat deja Grecia
ortodoxă, şi s-ar putea deschide în faţa unui Cipru
împărţit între ortodoxie şi islamism, dar şi „noilor
democraţii” ale Europei Centrale. Cazul Turciei este particular, aici
intervenind într-adevăr culturalul, identitatea musulmană. În ce
priveşte NATO, acesta cuprinde atît Grecia cît şi Turcia.
Cred astfel
că lărgirea structurilor europene şi euro-atlantice nu este
regizată de considerente de ordin civilizaţional, chiar dacă
şi acestea pot interveni. Dar motivele economice, politice, geopolitice
influenţează mai mult acest proces. Exemplul Slovaciei este revelator
în acest sens, ea făcînd parte din acelaşi ansamblu
„civilizaţional” central-european şi fiind cu toate acestea
ţinută la distanţă de NATO şi Uniunea Europeană
din motive politice, legate de insuficienţele democraţiei sale.
Alegerea celor trei ţări central-europene pentru primul val al
lărgirii NATO a fost o alegere americană. Statele Unite au fost cele
care s-au opus cererii formulate de mai multe diplomaţii occidentale de a
integra în acelaşi moment şi România şi Slovenia. Au jucat un
rol aici şi consideraţii de natură economică, printre
altele; costul lărgirii, mai scăzut pentru trei ţări decît
ar fi fost pentru cinci, a influenţat administraţia Clinton, care
vroia să îndepărteze spectrul unui conflict cu propriul său
Senat, chemat să ratifice lărgirea şi să-şi dea
acordul pentru noile cheltuieli impuse de deschiderea NATO spre Est.
Ca şi
Huntington, Gusztáv Molnár acordă civilizaţiei rolul decisiv în
explicarea lărgirii structurilor euro-atlantice şi europene,
insistînd asupra diferenţei dintre modernizare şi occidentalizare. El
consideră că, prin decizia elitelor politice, se poate moderniza o
ţară cu rezultate concrete la sfîrşitul cîtorva decenii, dar
că este, în schimb, mult mai dificilă occidentalizarea unei
ţări care nu aparţine dintru început civilizaţiei
occidentale, fiindcă acest lucru ar presupune o mutaţie de
civilizaţie, posibilă eventual după un contact neîntrerupt de
mai multe secole cu Occidentul, fără a fi totuşi o certitudine.
Dacă
subscriu distincţiei occidentalizare/modernizare, nu cred totuşi în
scenariul huntingtonian al Occidentului contra restului lumii. Modernizarea
unei societăţi non-occidentale nu se întoarce în mod necesar,
invariabil împotriva Occidentului. Dacă cred, alături de Gusztáv
Molnár, că occidentalizarea este mult mai dificilă decît modernizarea,
am în schimb cîteva rezerve faţă de reificarea Occidentului şi a
civilizaţiei sale, viziune care dezvăluie o percepţie
esenţialistă a civilizaţiilor. Conceptul de Occident mi se pare
că este o construcţie intelectuală şi politică
modernă care nu acoperă o realitate compactă şi
omogenă. Dimpotrivă, Occidentul apare ca o realitate complexă,
în mişcare, care împărtăşeşte tendinţe de
evoluţie şi de valori. Huntington însuşi recunoştea
existenţa în sînul civilizaţiei occidentale a două subdiviziuni:
civilizaţiile nord-americană şi europeană. Dar
diferenţe există chiar în interiorul civilizaţiilor europene.
Individualismul este mult mai înrădăcinat în societăţile
nord-europene decît în Italia de Sud, de exemplu. Relaţiile dintre stat
şi biserică au evoluat de-a lungul timpului, în sensul
laicizării societăţilor, şi continuă să prezinte
diferenţe distingîndu-se statele laice — mai ales Franţa unde se
insistă pe separarea netă dintre stat şi biserică — de
celelalte. Pentru ţări central şi est-europene ca România sau
Ungaria, occidentalizarea nu mai are astăzi aceeaşi semnificaţie
ca în secolul XIX. „Polgárosodás” din acea epocă făcea
trimitere la „polgár”. Ori „polgár”-ul occidental al secolului
XIX, burghezul-cetăţean, nu mai există în societăţile
de masă vest-europene, depolitizate, ale sfîrşitului de secol XX.
A spune
că Occidentul se schimbă, că nu este omogen, nu înseamnă
negarea existenţei tendinţelor grele, revelind durata lungă, a
„timpului imobil”, după formula lui Braudel. Nu înseamnă respingerea
centralităţii anumitor valori — respectul faţă de individ
mai ales,— care dă sens acestei categorii. În anumite cazuri aceste valori
sînt rodul unei evoluţii organice, iar în alte cazuri rezultatul unui
proces de difuziune şi de apropiere. Difuziunea anumitor valori
occidentale se succede în societăţile non-occidentale central şi
est-europene în favoarea intensificării legăturilor şi
relaţiilor cu Vestul, de la prăbuşirea regimurilor comuniste în
1989. Deci, eu văd această apropiere între Vest şi „noile
democraţii” ca pe un proces de lungă durată. Continentul
european este fără îndoială marcat de diversitatea culturilor —
Jenő Szűcs1 vorbea de „trei Europe”, însă
delimitările civilizaţionale dintre Occident şi restul
continentului nu sînt atît de nete. Am fi mai mult confruntaţi cu o
hartă în trepte, cu ţări mai mult occidentalizate şi altele
mai puţin, iar în interiorul statelor, cu regiuni mai dezvoltate şi
cu altele mai puţin dezvoltate. Ungaria este cu siguranţă mai
occidentalizată decît România; totuşi nu văd o ruptură
civilizaţională între Ungaria şi România, în ciuda unor
diferenţe reale. Transilvania, la rîndul ei, este mai occidentalizată
decît Vechiul Regat. Amprenta trecutului — dominaţia habsburgică
şi integrarea în Dubla Monarhie mai apoi — este în mod sigur prezentă
atît în arhitectură cît şi în mentalitate, şi determină
particularitatea acestei regiuni. Dar putem vorbi astăzi de o
fractură civilizaţională între Transilvania şi Vechiul
Regat? Dacă demersul de tip „Nation Building” început după
1918 n-a avut un succes total — lucrarea Irinei Livezeanu2 despre
debutul acestei perioade este interesantă în această
privinţă —, a indus oricum schimbări profunde ducînd la o
omogenizare, desigur, foarte imperfectă, a teritoriului naţional
român. De exemplu, industrializarea masivă din anii 1960 a modificat
structura etnică şi socială a oraşelor transilvane.
Transilvania a „asimilat” o parte din populaţia Moldovei şi a
Valahiei instalată aici. Totodată, s-a schimbat şi ea.
Or,
cred că abordarea în termeni de „clash” [ciocnirea,
n.t.] al civilizaţiilor are tendinţa de a absolutiza
diferenţele culturale, în timp ce evoluţia în curs pe continentul
european le relativizează cîte puţin, multiplicînd formele de
integrare. NATO a acordat un statut special Rusiei şi Ucrainei, şi,
din motive evidente, ea este prezentă mai mult în Bosnia decît în
ţările central-europene.
Cu toate
acestea observ că Gusztáv Molnár este mai flexibil decît Huntington în ce
priveşte problema occidentalizării. Cu cîteva excepţii (Mexicul
mai ales), Huntington apreciază că posibilitatea de a occidentaliza
ţările non-occidentale este foarte slabă de vreme ce, spune el,
tot ceea ce determină specificitatea Occidentului există deja
dinainte de iluminism şi începutul modernizării. Gusztáv Molnár
lasă deschisă, din partea sa, poarta „occidentalizării”. El
crede în capacitatea Transilvaniei „mitteleuropene” de a integra în mod
simbolic România în Europa Centrală şi deci în Europa, şi de a
scăpa astfel de Europa de Sud-Est. El justifică această
distanţă luată faţă de Huntington prin interesul
său pentru „geopolitica internă”, mai sensibilă decît „marea
geopolitică” la problematica „limes-ului” (hotar n. trad.) — pentru a
relua numele dat de Gusztáv Molnár cercului de intelectuali maghiari din
Transilvania, pe care l-a organizat în anii 80.
A doua
rezervă priveşte adaptabilitatea modelului britanic al
„devoluţiei” la contextul transilvan. Să nu uităm că nici
Scoţia nici Ţara Galilor nu au făcut obiectul unei
rivalităţi între state. În cele două cazuri, identitatea
regională a locuitorilor nu a fost concurată de identitatea
etnică. Nu este cazul Transilvaniei, disputată de ideologii
naţionale maghiare şi române, chiar dacă Ungaria nu mai
formulează pretenţii teritoriale asupra Transilvaniei. Aici,
identitatea etnică învinge identitatea regională sau identificarea cu
statul. De fapt, statul român este un stat fragil şi elitele sale se mai
îndoiesc pe undeva de legitimitatea sa. Integrarea verticală a
societăţii (separarea elite/societate este sensibilă), cît
şi integrarea orizontală (cea a minorităţilor mai ales)
rămîn incomplete. Or, pentru ca
descentralizarea să funcţioneze, ar trebui ca statul să
aibă mai multă legitimitate, de o parte, iar de altă parte, ca
identitatea etnică să nu se manifeste atît de puternic: locuitorii
din Transilvania ar trebui să se simtă mai întîi transilvani, înainte
de a se identifica ca etnici români sau maghiari (germanii rămîn
astăzi, din păcate, prea puţin numeroşi, pentru a putea
influenţa acest proces).
În mod cert,
particularitatea Transilvaniei în corpul naţional român este reală
şi o identificare regională există. Rezultatele alegerilor,
evocate pe drept de Gusztáv Molnár, relevă un decalaj al dezvoltării
între această provincie şi Vechiul Regat. Dar aş adăuga
faptul că ele dezvăluie în egală măsură greutatea
votului etnic: într-adevăr în Transilvania PUNR adună cel mai mare
număr de voturi, chiar dacă cunoaşte o prăbuşire a
popularităţii sale începînd cu 1996. La fel, tot aici îşi are
rădăcinile aripa naţionalistă a Partidului Naţional
Ţărănesc.
Aş spune
că momentul instituţionalizării acestui particularism regional
în structurile statului mi se pare încă destul de îndepărtat. Dar
să admitem ipoteza în care Bucureştiul şi elitele româneşti
ar fi gata să se împace cu ideea descentralizării şi a
instituirii unui parlament transilvan. În acest caz, nu ar fi oare acest
parlament inevitabil confruntat cu unele din problemele — inscripţii
bilingve, învăţămînt în limba maghiară etc. — care
suscită deja patriotice lupte oratorice în Parlamentul de la Bucureşti? Cu atît mai mult cu cît
maghiarii nu ar mai reprezenta 7%, ci de trei ori pe atît. În această
privinţă Gusztáv Molnár nu ne dă prea multe detalii. Date fiind
aceste lucruri, nu cred că românii sînt gata astăzi să accepte o
astfel de descentralizare, după cum nu cred nici ca maghiarii să fie
dispuşi să renunţe la revendicările lor de autonomie
etnică, în favoarea unei autonomii regionale mai mari.
În schimb, pe
viitor, sistemul descentralizării nu apare ca imposibil, deşi numai
în anumite condiţii. Avansarea integrării României în structurile
occidentale ar putea dedramatiza şi depasiona problema
statului-naţiune în ochii românilor. Cu atît mai mult cu cît integrarea
presupune renunţarea la părţi întregi din suveranitatea
naţională. Ea impune în egală măsură o democratizare a
societăţii, mai ales în direcţia unei descentralizări mai
pronunţate. Democratizarea înseamnă de asemeni, pentru
cetăţenii români, recunoaşterea faptului că statul nu le
aparţine în exclusivitate, concetăţenii maghiari, la fel ca
şi românii, sînt la ei acasă în Transilvania şi trebuie să
beneficieze în consecinţă de drepturi culturale şi lingvistice
generoase şi de anumite forme de autonomie. Problema autonomiei
teritoriale pentru secui mi se pare mai delicată, dar cred că o
descentralizare reală ar putea lărgi considerabil cîmpul de
manevră al elitelor locale şi regionale, fie ele româneşti sau
maghiare. Negocierea cu maghiarii şi deschiderea statului român în
faţa acestei minorităţi ar consolida fidelitatea acesteia
faţă de stat. La rîndul lor, maghiarii ar trebui să accepte
ideea că nu pot să prospere în Transilvania fără să
dialogheze cu românii, doar izolîndu-se în ghettouri şi
glorificîndu-şi trecutul. Trebuie timp pentru un asemenea proces despre
care face totuşi dovadă prezenţa UDMR la guvernare. Oamenii
politici pe care îi vizează Gusztáv Molnár pot într-adevăr să
accelereze sau din contra să întîrzie mişcarea. Esenţial, mi se
pare, este de a se ajunge la o anumită încredere reciprocă
necesară pentru a putea duce la bun sfîrşit un proiect de descentralizare.
Studiul lui
Gusztáv Molnár are marea virtute de a elibera reflecţia asupra reformei
statului din perimetrul înfruntării româno-maghiare. Acest demers, fondat
pe teritoriu, ar trebui să constituie sursă de inspiraţie,
putînd să adune în acelaşi timp reprezentanţi ai
majorităţii şi ai minorităţii în jurul cîtorva puncte
de consens, mai ales decalajul dezvoltării între Transilvania şi
Vechiul Regat sau voinţa de integrare europeană. Pe lîngă
modelul britanic de devoluţie, care nu ia în considerare dimensiunea
etnică, foarte prezentă în Transilvania, modelul belgian, care
distinge comunităţi teritoriale şi comunităţi
lingvistice, ar putea în egală măsură servi ca punct de plecare
în reflecţia asupra structurării statului român. Ar fi evident vorba
de o sursă de inspiraţie şi nu de un model de copiat.
Cred, ca
şi Gusztáv Molnár, că trebuie privilegiată dimensiunea
teritorială, regională pentru a reforma şi moderniza statul
român. Dar nu cred că se poate lăsa în întregime la o parte aspectul
etnic al „problemei transilvane”. Nu încă.
NOTE
1. Jenő Szűcs, Cele
trei Europe, Paris, L. Harmattan 1985.
2. Irina Livezeanu, Cultural Politics in
Greater Romania, Regionalism, Nation Building, and Ethnic Struggle, 1918-1930,
New York, Cornell University Press, 1995.
Traducere de
Izabella Gidró
*
Antonela Capelle-Pogăcean (n.1968), absolventă a Facultăţii de Filologie a
Universităţii Babeş-Bolyai, Cluj, este doctorandă la
Institutul de Ştiinţe Politice din Paris, titlul tezei de doctorat
fiind Reprezentarea naţiunii la intelectualii maghiari (din Ungaria
şi România) şi români după 1989. Este autoare a numeroase
studii şi articole referitoare la relaţiile româno-maghiare.