Editorial
Fideli
programului alterei, editorii consacră acest număr — după
analizarea unor concepte ca drepturi individuale şi colective,
autonomie şi autodeterminare, federalism etc. — unui alt subiect de
actualitate în dezbaterea europeană dedicată ameliorării
funcţionării statelor: regionalismul.
După
cum cititorul se va putea convinge el însuşi, selecţia articolelor
s-a făcut în mod intenţionat în direcţia prezentării acelor
„modele” care promovează regionalismul cu maximă prudenţă.
După formularea lui Pierre Sadran, citat de autorului primului studiu, „regionalizarea
a omorît regionalismul”, ceea ce înseamnă că spaţiului
identitar, clădit pe tradiţie şi specificitate adesea
etno-culturală, i-a fost în general preferat spaţiul funcţional.
Ar fi fost, poate, mai lesne de publicat despre regionalism, recurgînd la
exemplele de-acum clasice, ale Tirolului de Sud, Cataloniei sau Scoţiei.
Nu întîmplător, însă, am preferat să prezentăm cititorului
român, adesea tentat, sub presiunea unei false expertize, să creadă
că regionalismul este un fel de inamic endemic al statului, în primul rînd
aceste exemple „prudente”. Lectura studiilor pe care altera le propune
va conduce, sperăm, tocmai la concluzia contrară. Regionalismul
şi regionalizarea constituie procese în derulare şi în statele pe
care ne-am obişnuit să le etichetăm ca fiind adevărate
bastioane ale centralismului, cum ar fi bunăoară Franţa.
Tendinţele descentralizării, nu numai funcţionale dar şi identitare,
fiind prezente nu numai în cazul deja hipermediatizat al Corsicii, dar şi
în cel mai discret al Bretaniei, Alsaciei sau Occitaniei. Lectura atentă a
analizei regionalizării Franţei, Greciei, Olandei, dezvăluie o
realitate devenită truism: statele democratice caută forme noi
şi flexibile de a-şi îndeplini menirea. Chiar dacă o fac cu
prudenţă. Ele recunosc şi transpun în structuri administrative,
din raţiuni evident pragmatice, specificitatea teritoriilor din care, de-a
lungul istoriei, s-au compus. A refuza evidenţa diferenţelor dintre
regiuni ar scandaliza astăzi pînă şi pe cei mai conservatori
teoreticieni ai statului.
Vorbind
despre regionalism şi regionalizare nu facem decît să vorbim despre o
epocă nouă în viaţa Europei, o epocă ce se vrea atît o
proiecţie a istoriei (în care statul naţional, chiar statul
centralizat a avut rolul său incontestabil), cît şi o prudentă
acomodare cu viitorul. Cu acel viitor în care democraţia participativă
se va împlini la nivelul comunităţilor locale, iar acestea vor fi
unite printr-o solidarizare ce poate tolera un „centru”, numai în măsura
în care acesta este capabil să unească diversităţi, să
armonizeze contraste şi să administreze tensiuni.
Regiunile
nu concurează statul, ele preiau de pe umerii lui doar acele sarcini pe
care sînt capabile să le rezolve mai bine, mai sigur, mai eficient
şi, detaliu deloc neglijabil, mai ieftin.
Dezbaterile
din ultimul timp din ţara noastră, îndeosebi cele ce au relevat
pulsiuni regionaliste în Moldova şi Transilvania, nu trebuie privite ca
pericole, ci mai degrabă ca demersuri creative menite nu să
slăbească, ci să întărească statul român. Dacă
regionalizarea se va produce pe baza unui consens naţional, la
adăpost de isteria unor cercuri marginale, şi conform unui proces
gradual raţional şi prudent, ea nu poate aduce decît beneficii. Ar
fi, pe de altă parte, riscant să fie eludată dezbaterea privind
eventualele capcane pe care le ascunde atît o regionalizare pro forma, cît şi regionalizarea agresivă, pentru a nu mai pune la
socoteală cît de complicat este un astfel de proces într-o ţară
în tranziţie şi cu o administraţie coruptă. În astfel de
cazuri, o regionalizare „de sus”, sau un regionalism „de jos” pot conduce fie la
multiplicarea surselor de corupţie, fie la accentuarea tendinţelor
centraliste care şi-au demonstrat deja ineficienţa.
Este,
oricum, timpul ca discuţia despre regionalism / regionalizare să
iasă din coloanele presei de scandal şi să implice tot mai mulţi
economişti, sociologi, politologi şi, de ce nu, filosofi.
Nădăjduim că acest număr din altera, ca şi
dezbaterile pe care Liga PRO EUROPA, dar nu numai ea, le-a consacrat
regionalismului, vor scoate discursul despre acest subiect european de
maximă actualitate atît de pe lista tabuurilor, căt şi de pe
răbojul anatemelor.