Naţiunea
şi statul naţional
în perspectiva
Uniunii Europene
Gurutz Jáuregui
1. Introducere
E mai mult
decît probabil că noul veac, la porţile căruia ne aflăm
practic, va aduce cu sine o nouă ordine politică. Revoluţia
tehnologică, dezvoltarea economică pe care ea a provocat-o şi
universalizarea culturii prin noile tehnologii de comunicare provoacă în
mod necesar o reconstrucţie a bazelor actualei ordini politice mondiale,
precum şi o restructurare profundă a actualelor structuri şi
instituţii politice.
Deşi
există o relaţie dialectică şi reciprocă între
factorii sociali, economici, politici, tehnologici etc., procesul de adaptare a
structurilor şi instituţiilor politice este în mod obişnuit mai
lent decît cel care se produce în celelalte domenii ale realităţii
sociale. Un asemenea proces are astăzi loc în lume şi mai ales în
Europa.
Actuala ordine
mondială a început să se structureze lent odată cu
Renaşterea, generalizîndu-se şi cîştigînd un caracter universal
începînd cu Revoluţia Franceză şi cu apariţia consecutivă
a statelor naţionale moderne. Această ordine se bazează pe
împărţirea teritorială a lumii în state suverane, fiecare avînd
o putere exclusivă asupra unui teritoriu bine determinat, dat de una sau
mai multe frontiere despărţitoare. Aceasta presupune necesitatea
apărării teritoriului tocmai în faţa posibilelor agresiuni
exterioare; de aceea, se poate afirma că ordinea politică
modernă se bazează pe separaţia şi antagonismul între
state.
Începînd cu
1945 a devenit evident că această ordine politică clasică
nu mai corespunde profundelor transformări sociale, economice etc., ce au
avut loc în acest răstimp. Această inadecvare s-a manifestat în mod
clar în timpul ultimelor trei decenii, mai ales în Europa.
În ciuda
acestei constatări, se observă o rezistenţă clară din
partea structurilor şi instituţiilor politice clasice în faţa a
tot ce presupune schimbare sau modificare. Rezultatele modeste obţinute în
domeniul formării unei noi ordini politice, mai mult decît o urmare a
voinţei şi convingerii celor ce controlează acum domeniul
puterii politice, constituie o consecinţă a forţei inerţiei
lucrurilor.
Pentru a
confirma o asemenea afirmaţie e destul să luăm în considerare
procesul unificării europene. Atît în domeniul doctrinei cît şi în
cel politic, există o unanimitate de păreri cu privire la necesitatea
stringentă de a aduce la îndeplinire acest obiectiv în mod adecvat şi
în cel mai scurt timp. Prin contrast, practica ne etalează un jalnic
şir de piedici, de paşi înainte şi înapoi, de controverse
şi neînţelegeri care ne dau senzaţia ambiguă, amară
totodată, a nepotrivirii între ceea ce trebuia să se realizeze
şi ceea ce se întîmplă într-adevăr. Evenimentele, forţa
lucrurilor, numai ele pot accelera unificarea.
2. Declinul statelor-naţiune
Actualele
state-naţiuni europene sînt supuse unei duble contestări. Prima,
exterioară, rezultat al interdependenţei tot mai mari din toate
domeniile: social, economic, politic, militar etc., se reflectă în
apariţia structurilor, instituţiilor, organismelor etc.,
supranaţionale. A doua, contestarea internă, exprimată prin
revendicările anumitor colectivităţi care încearcă
să-şi afirme în faţa statului naţional o identitate
politică şi culturală proprie prin intermediul revendicării
unei puteri politice proprii, revendicare a cărei intensitate şi al
cărei conţinut variază vizibil în funcţie de
împrejurările şi cazurile concrete.
Această
contestare e provocată, cel puţin în Europa, de un proces de
slăbire vizibilă a statului-naţiune, avînd drept
consecinţă o criză de legitimitate şi, nu de puţine
ori, o slăbire reală a capacităţii de conducere
politică, economică, ca urmare a cedării unei părţi
din competenţele sale, fie în favoarea organismelor supranaţionale, fie
în favoarea organelor şi entităţilor infranaţionale.
Să vedem
cum se manifestă această dublă contestare, atît în
perspectivă internă cît şi externă.
În ultimul
pătrar al veacului trecut şi la începutul celui actual s-a produs o
însemnată dezvoltare a capitalului monopolist. Monopolurile şi
trusturile au avut iniţial un caracter în primul rînd naţional,
provocînd un proces de colonizare în sfera politică. Fără
îndoială, începînd cu cel de-al doilea război mondial, într-un proces
oarecum paralel (deşi nu aceasta era cauza unică), întreprinderile
monopoliste au iniţiat o strategie de internaţionalizare a
capitalului care şi-a urmat cursul implacabil pînă azi.
Astfel apar
întreprinderile transnaţionale, fenomen atît de important şi de
generalizat încît el a influenţat ca nici un altul istoria economică
mondială de după 1950. Experţii prezic un mare viitor acestor
întreprinderi precum şi o creştere neîntreruptă a lor, dat fiind
faptul că, pe lîngă putere, ele mai au şi o mare viteză de
extindere, o mai mare rapiditate de adaptare datorită unor caracteristici
ca diversificarea, mobilitatea şi modificarea continuă a formelor de
implantare şi extraordinara lor putere de atracţie, care
provoacă la rîndul ei un efect de imitaţie din partea celorlalte
întreprinderi.
Influenţa
întreprinderilor transnaţionale nu e doar economică. Activitatea lor
presupune mai mult de 80% din comerţul mondial (a se vedea „The
Economist” din 1 martie 1986, pag. 53). Ele se manifestă în mod clar
şi în plan tehnologic, cultural şi ideologic (ca agenţi ai
promovării modelului civilizaţiei de consum şi a orientării
fondurilor) şi politic, atît pe plan intern, cît şi
internaţional.
Statul
naţional e afectat direct de acest proces de internaţionalizare.
Astfel, în domeniul economic se produce o diminuare clară a
capacităţii lui de a lua decizii economice autonome, după cum o
arată nu numai pierderea puterii regulatoare în politica fiscală
şi monetară, ci şi a multor altor instrumente economice şi
politice. Pierderea identităţii statului-naţiune apare şi
în domeniul politicii, dat fiind transferul competenţelor fundamentale din
partea statului către instituţiile comune ale Comunităţii
Europene sau către alte structuri supranaţionale.
Diminuarea sau
limitarea suveranităţii se manifestă în mod dramatic în domeniul
politicii militare şi de apărare care constituie, după cum se
ştie, una din raţiunile cele mai importante, dacă nu chiar
raţiunea fundamentală pe care şi-o acordă sieşi statul
naţional, justificarea istorică a propriei existenţe. În cazul
Europei Occidentale, Alianţa Atlantică reprezintă o
organizaţie supranaţională sub conducerea unui comandament
militar integrat în timp de pace, cazul cel mai tipic de autodizolvare a
raţiunii de a fi a statelor naţionale. Triplul fundament pe care se
bazează statul naţional: teritoriu, populaţie, suveranitate, nu
mai are nici un sens, fiindcă se deznaţionalizează armata; în
interior, statele naţionale se transformă în regiuni militare şi
armata nu mai îndeplineşte obiectivul istoric al apărării
statului naţional.
Pare greu,
chiar riscant, din punct de vedere ştiinţific să prevezi
evoluţiile viitoare. Între asemenea tendinţe pare plauzibilă
afirmaţia că actualele state-naţiune din lumea dezvoltată
îşi vor continua drumul spre integrarea şi identificarea cu structuri
juridico-politice mai vaste.
Astfel,
excluzînd evenimente excepţionale ce ar contrazice tendinţele
actuale, se pare că nu există motive speciale să se
presupună că statele naţionale vor fi capabile să
instaureze un echilibru adecvat între schimburile interne şi externe
şi nici măcar între propriile
regiuni. Pe de altă parte, rolul lor de mediator între regiunile economice
şi centrii de putere supranaţionali şi capacitatea de a-şi
exercita un control adecvat şi efectiv asupra comportamentelor
oligopolurilor devin mereu tot mai restrînse. Se vorbeşte tot mai des de procese
de dezvoltare regională care depăşesc limitele teritoriale
stricte între state (de pildă axa atlantică, axa mediteraneană
sau diversele programe de dezvoltare transfrontaliere, ca axa
Aquitania/Navarra/Euskadi etc). De aceea, pare inevitabilă reorganizarea
puterii la scară suprastatală.
Criza statului
naţional nu se manifestă numai în domeniul supranaţionalului, ci
şi în interior, după cum am menţionat deja. În interior, statele
naţionale au tendinţa de a evolua spre un control tot mai accentuat
şi spre centralizarea juridico-politică, spre diminuarea autonomiei
individului şi a societăţii civile în general. Înlocuirea
statelor naţionale cu structuri integratoare de nivel superior,
fără o corespunzătoare transformare internă a acestora, ar
presupune înlocuirea unui anume număr de state naţionale cu un
macrostat naţional, care nu ar face decît să reproducă,
agravîndu-le pînă la proporţii nebănuite, toate defectele
actualelor state naţionale.
Transformările
actuale vor afecta în mod substanţial anumite instituţii sau
structuri capitale ale actualei ordini politice. Una dintre ele e chiar
statul-naţiune. Statul-naţiune va suferi o importantă
transformare care poate duce chiar la dispariţia lui prin integrarea sau
depăşirea lui de către o serie de structuri suprastatale.
E necesar
să stabilim aici mai multe precizări terminologice. Cînd mă
refer la eventuala dispariţie a statelor naţionale, nu mă refer
la dispariţia statului înţeles ca abstracţie a unei puteri
politice supreme, ci la dispariţia unei forme anume prin care s-a
exercitat puterea politică în ultimele două secole.
Conceptul de
stat constituie, cum bine afirma Otto Hintze, o noţiune plastică, un
tip ideal în interiorul căruia trebuie delimitate măcar alte
două abstracţii: statul constituţional şi statul
naţional. În timp ce statul constituţional de drept continuă
să se menţină pe deplin în forma statului social de drept, nu
acelaşi lucru se poate spune despre statul naţiune înţeles ca
structură sau loc al unei identităţi absolute între teritoriu, popor
şi suveranitate.
Simbioza între
revoluţia industrială şi statul naţional va ceda locul unei
noi simbioze între revoluţia tehnologică şi un nou tip de stat
pe care încă nu-l putem defini, dar care ar putea fi denumit provizoriu
stat comunitate.
Progresiva
înlocuire a statelor naţionale va duce la transformări importante în
principiile de bază ale actualei ordini politice între care trebuie
să menţionăm în primul rînd principiul suveranităţii.
Este ceea ce se întîmplă de fapt în procesul unificării europene.
Pînă acum, statul şi dreptul au fost strîns legate. Dreptul, în
sensul său clasic, a constituit întotdeauna o emanaţie a
suveranităţii statale. Nu se recunoaşte alt drept decît cel
generat de propriul stat: dreptul internaţional e acceptat doar în
măsura în care statul îl legitimează.
Fără
îndoială, în procesul unificării europene sînt depăşite
limitele clasice ale suveranităţii; mai ales trei dintre ele:
supremaţia, indivizibilitatea şi unitatea statului. Pe lîngă
legile statului, există legi sau norme comunitare, există legi sau
norme regionale sau autonome sau cum vrem să le spunem. Cum se va vedea
mai tîrziu, avem în momentul de faţă pacturi sau acorduri juridice
valabile între entităţi interregionale, transfrontaliere etc.
Curentul care
se face simţit acum în Europa oferă importante similitudini — mai
puţin distanţa în timp — cu procesul de formare al statelor
naţionale început în epoca modernă şi terminînd cu
Revoluţia Franceză. Astfel, ca şi atunci, o serie de foste
formaţiuni sociale şi colectivităţi teritoriale — regate, pays d’état, pais d’élection etc., s-au subsumat unor structuri politice
mai ample — statele naţionale; acuma acestea din urmă se află
într-o situaţie similară.
În formarea
statelor naţionale s-a produs în general o importantă eroare, aceea
de a face tabula rasa din toate formaţiunile sociale şi
teritoriale premoderne şi de a omogeniza diversitatea culturală,
subsumîndu-se totul unei unice culturi naţional-statale.
Această
eroare a avut consecinţe istorice importante; unele dintre ele apar
şi astăzi, uneori chiar cu o mai mare intensitate şi gravitate,
după cum arată explozia naţionalismului în întreaga Europă,
declanşată de diversele naţionalităţi şi regiuni
care în vremea statelor naţionale n-au putut să se constituie în
state naţionale proprii.
Criza
statului-naţiune ca formă de organizare juridico-politică
generală şi universală, şi înlocuirea lui cu structuri
supranaţionale poate să ne ducă la aceeaşi
greşeală, chiar mai gravă decît aceea comisă acum două
secole. Trebuie să constituim o Europă supranaţională. Dar
această Europă nu se poate constitui împotriva naţiunilor
şi regiunilor, nici la marginea lor, ci trebuie să fie rezultatul
acestei varietăţi, al bogatei şi complexei interdependenţe
sociale şi culturale dintre diferitele colectivităţi care compun
societatea europeană.
De aceea,
reorganizarea macroputerii implică o reorganizare profundă a
microputerilor la scară infranaţională. Ceea ce punem în
discuţie nu e unul sau altul dintre statele naţiune concrete, ci
statul naţiune în sine, ca mod specific de organizare a
societăţilor moderne. Internaţionalizarea activităţii
politice şi instituţionalizarea corespunzătoare vor permite ca
statul naţiune să nu mai fie punctul central pe care se bazează
actualele sisteme politice şi vor produce, în consecinţă, efecte
importante în conţinutul şi atitudinea faţă de conceptul de
naţiune, concept care, ca şi acela de stat naţiune, nu va mai fi
axa fundamentală a sistemului politic. Este evident că dacă
statul naţional nu va mai avea sens, cu atît mai mult nu vor avea sens
revendicările naţionaliste ce-şi propun crearea unui stat
naţional propriu şi independent.
În epoca
noastră nu mai pare logică, cum se întîmplă în statele
naţionale constituite, apărarea statului naţiune ca o unitate
sacră şi de neatins. La fel, nu mai pare adecvată, cum se mai
întâmplă în cazul unor mişcări naţionaliste, punerea în
discuţie a existenţei anumitor state naţionale fără a
pune în discuţie în acelaşi timp propriul stat naţional
considerat în sine.
Gînditorilor politici
din secolul al XIX-lea le revine responsabilitatea de a nu fi ştiut
să prezică rolul pe care urma să-l joace în viitor
naţionalismul. Gînditorilor politici din secolul nostru le revine o
responsabilitate chiar mai mare: de a nu fi ştiut să dea soluţii
şi alternative la aceasta. Este foarte probabil că gînditorilor
politici din secolul XXI nu le putem imputa o asemenea responsabilitate,
şi aceasta nu datorită vreunei mai mari lucidităţi sau
inteligenţe faţă de predecesorii lor, ci pentru că
schimbările înseşi pot să ducă la o reducere însemnată
a importanţei şi gravităţii problemei naţionaliste.
3. Revendicările naţionale. Dialectica stat
naţional/stat federal
Criza statului
naţional implică consecinţe importante în dezvoltarea
prezentă şi viitoare a revendicărilor naţionale. Istoric
vorbind, una din trăsăturile esenţiale, în practică semnul
distinctiv al naţionalismului, îl constituie dorinţa de a-şi
forma un stat naţional propriu. În momentul actual se produce sau teoretic
măcar ar trebui să se producă o schimbare a obiectivului
principal, consubstanţială declinului statului naţional ca
formă de structurare ganeralizată a puterii politice. Altfel spus,
obiectivul revendicărilor naţionaliste nu trebuie să fie atît
crearea unui stat naţional, cît obţinerea unei puteri politice
proprii suficiente pentru a-şi structura modul de viaţă în
interior şi pentru a-şi regla relaţiile externe cu alte
naţiuni sau colectivităţi.
Revendicările
naţionaliste s-au bazat în secolul trecut pe principiul
naţionalităţilor. Atît datorită influenţei, imediat
după primul război mondial, a doctrinei wilsoniene, cît şi a
tezelor leniniste, principiul naţionalităţilor a fost înlocuit
în primul pătrar al veacului nostru cu principiul autodeterminării
popoarelor. Acest principiu se afirmă începînd cu acea epocă ca un
drept cu caracter general, avînd de aceea un conţinut univoc în sensul
recunoaşterii capacităţii de autodeterminare a popoarelor în
a-şi alege propriul viitor. Sub protecţia lui, s-au pus
revendicări politice foarte variate şi care, concret, cuprind formule
diverse ca unirea cu un stat deja constituit, integrarea într-o
instanţă superioară prin formule de autonomie, federaţie
sau confederaţie sau constituirea unui stat naţional propriu şi
suveran.
Pînă
acum, majoritatea revendicărilor naţionale istorice s-au concretizat
în exigenţa constituirii statelor naţionale suverane. Fără
îndoială nu e întîmplător că, cu mici excepţii, actualul
val naţionalist din Europa Occidentală prezintă conotaţii
specifice care-l diferenţiază de alte valuri naţionaliste din
trecut, în măsura în care revendicările sale nu sînt îndreptate
direct spre exigenţa creării unui stat naţional propriu.
În
perfectă consonanţă cu criza statului naţional, actualul
val naţionalist apare configurat ca o anumită formă de
dezintegrare care permite simultan o formă de integrare mai amplă pe
drumul spre o nouă ordine politică, toate acestea ca o
consecinţă a unui dublu proces centrifug şi centripet, simultan
şi complementar care tinde să restructureze entităţile socio-politice
cu caracter centripet compatibile cu entităţile economice-normative
cu caracter centrifug.
Tocmai în
cadrul acestei duble tendinţe trebuie să fie luat în considerare
astăzi dreptul la autodeterminare şi nu prin utilizarea unor scheme
sau criterii din secolul trecut, nici datorită diferenţelor
insurmontabile — prin relaţie mimetică cu procesul decolonizării
lumii a treia. Dreptul la autodeterminare, ca drept esenţialmente
democratic, continuă să constituie în abstract un principiu cu o
validitate generală în măsura în care presupune forma cea mai
înaltă de exprimare a voinţei suverane a popoarelor.
Totuşi,
problema acestui drept nu stă atît în recunoaşterea
validităţii sale în abstract, cît în aplicarea lui în practică.
La fel ca oricare alt drept, acela al autodeterminării nu e un drept
absolut, exercitarea lui fiind deci limitată de exercitarea altor
drepturi. În ciuda acestei limitări, exercitarea acestor drepturi permite
libera alegere dintr-un spectru larg de opţiuni practice, care merg de la
integrarea în alt stat, pînă la crearea unui stat naţional
independent. Nu există motive juridice sau politice pentru a interzice una
sau alta dintre aceste opţiuni. Problema cînd optăm, nu e una de legitimitate, ci de oportunitate.
Întrucît
aceasta e problema cea mai controversată, trebuie să insistăm
mai ales asupra exprimării practice a acestui drept: constituirea unui
stat naţional independent, şi aceasta pentru că el a reprezentat
pînă acum forma cea mai frecventă în care s-a concretizat exercitarea
acestui drept. Cum am menţionat deja, statul-naţiune,
condiţionat de transformările sociale, economice, politice, militare,
tehnologice şi culturale etc., nu pare un instrument potrivit pentru a
organiza şi structura noua societate tehnologică. Statul naţional
începe să fie tot mai puţin sinonim cu independenţa. De aceea
atît statele naţionale constituite, cît şi cele care doresc să
se constituie şi-au pierdut sensul, cel puţin în lumea
civilizată şi, mai ales, în Europa.
De aceea,
problema naţională în Europa nu mai e sinonimă probabil cu
problema creării de noi state naţionale, ci cu depăşirea
sau dispariţia celor existente. Devine necesară o redesenare a
hărţii europene, în acord cu mişcarea centrifugă şi
centripetă deja menţionată. Care vor fi entităţile
rezultate din aceste mişcări nu se poate preciza dinainte. Ajunge
să indicăm deocamdată că, dat fiind caracterul dinamic al
formaţiunilor sociale, nu are sens să le acordăm un
conţinut acritic şi anistoric.
Europa
constituie actualmente o realitate foarte complexă care se exprimă la
trei nivele globale: 1. statele naţionale care, în ciuda faptului că
sînt încă în forma dominantă de stat, sînt afectate de o criză
gravă; 2. diverse organizaţii suprastatale de integrare, încă
slabe, dar care arată în mod clar dorinţa de a se transforma în
realităţi imposibil de neglijat; 3. reapariţia sau după
caz, consolidarea unor formaţiuni sociale care-şi proclamă
puterea politică proprie.
În acord cu
concepţia clasică despre suveranitate, statele naţionale au tins
în trecut spre autosuficienţă. Probabil că expresia cea mai
explicită a unei asemenea autosuficienţe apare reflectată în
concepţia tradiţională despre frontieră ca o linie
rigidă de separaţie ce delimitează perimetrul în care îşi
exercită suveranitatea fiecare stat. Dar intensificarea schimburilor
reciproce de bunuri şi produse, mobilitatea persoanelor ca urmare a
bunăstării economice, şi uşurinţa comunicării,
apropierea progresivă în plan cultural, datorată dezvoltării
şi schimburilor reciproce de bunuri materiale de cultură şi în
domeniul mass-mediei, într-un cuvînt internaţionalizarea absolută în
toate domeniile vieţii golesc repede de sens această concepţie
învechită asupra frontierei, înlocuind-o cu un nou concept înţeles ca
o zonă privilegiată de întîlnire pentru dezvoltarea cooperării
internaţionale, pulverizînd astfel conceptul clasic de suveranitate.
Toate statele,
dar mai ales cele europene sînt în mod irevocabil de acord asupra
necesităţii întăririi legăturilor de cooperare şi
asupra renunţării la părţi fundamentale ale
suveranităţii lor, atît în aspecte teritoriale, cît şi în cele
sectoriale. Exercitarea puterii de către stat nu mai are un caracter
exclusiv. Ea se bazează pe criterii alternative, de împărţire
şi concurenţă. Relaţiile intereuropene bazate pînă
recent pe antagonismele între diferite state naţionale se bazează
acum tot mai mult pe o fructuoasă şi pozitivă relaţie de
cooperare, care se extinde dincolo de nivelele şi structurile strict
statale. Exercitarea relaţiilor internaţionale nu mai e un drept
exclusiv al statelor, ci şi al entităţilor şi
instituţiilor regionale tot mai prezente în viaţa
internaţională (acordul de cooperare transfrontalieră,
conferinţe ale autorităţilor locale şi regionale,
înfrăţiri de localităţi etc.) mergînd pînă la entităţi
private cu caracter comercial, profesional, cultural.
S-a terminat
definitiv cu liniaritatea statului naţional bazat doar pe două
entităţi: poporul, înţeles ca suma indivizilor
cetăţeni, şi statul. Suveranitatea poporului continuă
să fie o condiţie sine qua non pentru existenţa puterii
politice democratice. Fără îndoială, în societatea actuală
a complexităţii, cetăţenia şi naţionalitatea n-au
de ce să fie unite în mod necesar.
Fiinţa
umană individuală e o entitate foarte complexă, atît în ea
însăşi, cît şi în relaţia cu ceilalţi indivizi,
şi de aceea nu poate fi redusă la simpla condiţie de
cetăţean. Într-o societate dezvoltată ca cea de astăzi
sîntem în acelaşi timp şi fără soluţie de
continuitate, membrii ai unei familii, ai unei unităţi de înrudire,
ai unui cerc de prieteni, ai unui grup de vecini, ai grupurilor cu care
trăim experienţe comune, ai unei colectivităţi religioase
anume, ai unei comunităţi lingvistice, ai unei regiuni, ai uneia sau
mai multor structuri politice dezvoltate la scări şi pe segmente
diferite, ai unor grupuri ideologice sau colectivităţi ce
urmăresc scopuri comune de diferite tipuri şi aşa mai departe.
Toate şi fiecare în parte din aceste legături produc efecte în care
interacţionează elemente de asemănare şi diversitate, ca şi
atitudini subiective de solidaritate şi alienare.
Acest ansamblu
de noi realităţi cere o schimbare profundă în concepţiile
teoretice pe care s-au bazat în mod tradiţional statele naţionale. Se
precizează noi formule de organizare a puterii politice şi noi
instituţii politice bazate pe principiul fundamental al cooperării
între naţiuni, capabil de a le înlocui pe cele actuale, bazate şi
avîndu-şi originea în antagonisme şi în apărarea a ceea ce e al
tău de toţi ceilalţi. Faţă de exclusivismul statului
naţional bazat pe principiul unităţii indivizibile şi
sacre, trebuie să recuperăm o veche concepţie
filozofico-politică regulatoare a organizării
colectivităţilor umane care niciodată n-a dispărut complet,
dar care în societatea complexă de astăzi apare ca
indispensabilă — federalismul.
Federalismul
şi instrumentul său juridico-politic corespunzător, statul
federal, constituie un vechi vis european care pînă la urmă s-a
întrupat în afara Europei. El constituie una din ideile cele mai apreciate de
către diverşi gînditori europeni de la Kant la Frantz şi de la
Proudhon la Troţki, trecînd prin Rousseau pentru care sistemul federativ
de guvernămînt este unicul care întruneşte avantajele statelor mici
şi mari, sau prin Montesquieu şi Tocqueville, cu contribuţiile
lor şi cu apărarea statului federal.
Federalismul
şi, în consecinţă, statul federal ca tehnică concretă
de aplicare a lui, sînt incompatibile cu statul naţional. Acesta din
urmă presupune existenţa unei comunităţi politice care
tinde să omogenizeze toate comunităţile existente pe teritoriul
său; în fond, natura sa tinde spre totalitarism, exprimat prin unitatea
limbii, uniformitatea obiceiurilor şi a culturii. De această
unicitate depinde propria sa existenţă. Statul federal, ca expresie a
spiritului federalist permite reglarea acestei diversităţi, a
eterogenităţii, dezvoltarea diferenţelor într-un climat de
egalitate.
Statul federal
care, în timpul ultimelor două secole a reprezentat opţiunea minoritară
în Europa, constituie acum din nou modul şi instrumentul adecvat pentru a
organiza şi a da conţinut real acestei filozofii a
diversităţii şi eterogenităţii, alternativă la
societatea tehnologică actuală. Federalismul apare în acest moment ca
un compromis sau o întîlnire între două părţi opuse. Pe de o
parte, accesul maselor la cultură, conştientizarea de sine şi de
grup, apariţia revendicărilor naţionaliste provoacă
devalorizarea particularităţilor şi prăbuşirea
diviziunilor naţionale. Pe de altă parte, aceste forţe sînt
echilibrate de imperative economice care cer concentrarea resurselor,
uşurinţa în comunicare şi adoptarea măsurilor de coordonare
şi integrare. Statul federal apare ca o structură capabilă
să concilieze ambele tendinţe stabilind baze solide pentru a asigura
armonia şi echilibrul întregului ansamblu de asemenea realităţi
eterogene.
Relaţia
între diferitele colectivităţi integratoare ale sistemului federal
trebuie să se bazeze în mod necesar pe noţiunea de coordonare. Tocmai
acesta este caracterul de bază al sistemului federal, care deosebeşte
de formula statului unitar descentralizat la oricare nivelele sale, inclusiv la
nivelul autonomiei politice. Dacă guvernele autonome sînt subordonate
guvernului central, regimul continuă să fie unitar; federalismul
implică cooperare, coordonare, interdependenţă, compromis
şi aceasta atît la nivel naţional sau regional, naţional statal
cît şi european.
Chiar
dacă este absolut legitimă echivalarea dreptului la autodeterminare
cu formarea unui stat naţional, în practică aceasta implică
reproducerea şi accentuarea profundelor defecte ce afectează
societatea tehnologică actuală. Revendicarea statului naţional
duce la dirijarea întregii activităţi înspre formarea acestui stat,
fără ca nici măcar să se ţină seama de faptul
că acest viitor stat va fi mai puţin progresist decît acela din care
s-a desprins — dacă trebuie să considerăm statele naţionale
ca o structură progresistă. În orice caz, aceasta duce la anularea
iniţiativei societăţii, ducînd la necesitatea unei
transformări.
Ceva
asemănător se întîmplă în statele naţionale deja
constituite unde are loc o mitizare în vădit dezacord cu realitatea. O
asemenea mitizare care, din păcate, pare destul de generalizată
printre forţele sociale şi politice, atît conservatoare cît şi
progresiste, transformă statul-naţional într-o instituţie
inatacabilă, considerînd ca neapărat reacţionare, chiar
subversive, orice tip de activităţi care ţintesc la
slăbirea sau depăşirea lui.
Acest ansamblu
de noi realităţi duce la o profundă schimbare în
concepţiile teoretice pe care s-au bazat în mod tradiţional statele
naţionale. Ne aflăm în pragul unei noi lumi. Cum am menţionat
deja, simbioza stat naţional/revoluţie industrială tinde să
fie înlocuită de noi forme de organizare şi structurare politică
care pot transforma statul-naţiune într-o simplă categorie
istorică comparabilă cu statul feudal sau absolutist. În
căutarea noilor forme de structurare juridico-politică trebuie
să nu cădem din nou în aceeaşi greşeală ca
revoluţionarii liberali în momentul formării statelor naţionale.
Noua hartă a puterii politice din Europa, din Uniunea Europeană,
trebuie să ţină cont de diversitatea culturală,
socială a popoarelor şi colectivităţilor care o compun,
evitînd în acelaşi timp distrugerea formaţiunilor deja existente.
4. Faptul naţional şi regional în perspectiva
Uniunii Europene
Pînă
recent, regiunile1 nu au avut în sînul Comunităţii
Europene o existenţă oficială. A trebuit să
aşteptăm aprobarea Tratatului de la Maastricht pentru ca regiunile
să primească pentru prima oară un rang instituţional.
După cum se ştie, numitul tratat prevede în art. 198 alin. A, B, C,
crearea unui Comitet al Regiunilor cu caracter consultativ.
E evident
că soluţia problemei naţionaliste în Europa apare intim legată
de forma care se va finaliza dezvoltarea instituţională a
comunităţii; dar acordarea unui rol important, în calitate de subiect
activ, regiunilor nu depinde doar de construcţia europeană, ci
şi de recunoaşterea explicită a faptului naţional şi
regional de către diferitele state europene.
De fapt, lipsa
recunoaşterii faptului naţional sau regional de către comunitate
nu a împiedicat păstrarea prezenţei mai mult sau mai puţin
intense a unor regiuni în plan comunitar. Şi această
prezenţă nu a fost determinată sau favorizată de
instituţiile comunitare, ci de structura federală sau regională
internă a statelor de care aparţineau (este cazul landurilor germane,
al comunităţilor autonome spaniole şi în mai mică
măsură al unor regiuni italiene).
De aceea, în momentul
abordării problemei regionalizării europene e necesar să
ţinem cont de o dublă perspectivă: cea statală, a
fiecărui stat membru, şi cea comunitară, considerată în ea
însăşi.
Din
perspectiva statului, experienţa unor state descentralizate, în special
experienţa Republicii Federale Germane ne arată că prezenţa
regională în Europa se bazează pe patru caracteristici:
1. Implicarea
directă a regiunilor în acele probleme care afectează interesele sau
competenţele specifice lor în două moduri:
a) printr-un
birou sau o delegaţie la sediul instituţiilor comunitare,
fără putere de decizie, dar cu o mare capacitate de informare şi
gestiune, şi
b) prin
organele centrale ale statului în baza negocierii şi elaborării
normelor comunitare dacă aceasta le afectează competenţele.
2. Punerea în
practică de către regiuni a deciziilor comunitare în toate
chestiunile care se înscriu în atribuţiile şi competenţele lor.
3. Exercitarea
de către regiuni a unui rol larg şi bine conturat în aşa
numitele „relaţii transnaţionale”, adică toate acele
activităţi externe destinate să le favorizeze dezvoltarea
economică, socială şi culturală. Aşa de pildă,
vizite ale delegaţiilor regionale în străinătate, invitarea
reprezentanţilor ţărilor străine, participarea la
manifestări comerciale sau turistice sau organizarea de întîlniri de
studiu sau chiar încheierea de acorduri informale cu alte regiuni europene sau
cu state străine.
4. În
sfîrşit, în acele regiuni care se află situate în zone de
frontieră, e absolut necesară întărirea cooperării
transfrontaliere de interes comun între diferitele regiuni. În acest sens, o
interpetare deschisă art. 8 din Actul Unic European care stipulează
formarea unei pieţe interioare printr-un spaţiu fără
frontiere interne ar putea uşura foarte mult dezvoltarea regiunilor de
frontieră, făcînd posibilă crearea unor centre regionale
suprastatale, rezolvînd astfel contenciosul istoric.
E mult mai
dificilă abordarea procesului de regionalizare din perspectiva
instituţiilor comunitare. Şi aceasta din mai multe motive. În primul
rînd, pentru că sîntem încă departe de a avea măcar un plan
aproximativ referitor la tipul de organizare politică ce va structura
Uniunea Europeană. În al doilea rînd, pentru că realitatea
regională europeană este extrem de diversă şi de complicată.
În al treilea rînd, pentru că, după cum am spus, regiunile nu au fost
pînă acum recunoscute din punct de vedere instituţional. Să
vedem fiecare din aceste aspecte.
Referitor la
problema instituţionalizării politice definitive a Uniunii Europene,
orice presupunere care poate fi formulată aici nu va fi decît o
speculaţie. Trebuie să aşteptăm pentru a vedea ce ne vor
aduce încercările actuale de a elabora o Constituţie Europeană.
Se pot imagina totuşi trei posibilităţi teoretice: o
Confederaţie, o Federaţie sau menţinerea ca pînă acum a
unui simplu condominiu bazat pe înlăturarea barierelor la schimbul de
mărfuri, servicii, capitaluri şi persoane, prin menţinerea unor
organe specifice care să regleze condiţiile acestor schimburi.
E greu de
prevăzut care dintre cele trei posibilităţi se va impune. Poate
va fi o soluţie intermediară. Ceea ce este clar e că, în orice
caz, indiferent ce formulă va fi utilizată, conţinutul şi
reglarea puterii politice şi suveranitatea vor fi total diferite de cele
clasice. Pe lîngă clasica diviziune funcţională a puterii
(despre care rămîne de văzut dacă se va menţine în forma
clasică cu trei puteri în stat) pare inevitabilă o divizare
teritorială a puterii, care va trebui să fie cel puţin
dublă (între state şi între unităţi substatale care pot
primi pe teritoriile diferitelor state entităţi transfrontaliere).
Dar pe
lîngă aceste realităţi instituţionale şi teritoriale,
este previzibilă prezenţa instituţională a multor altor
protagonişti. Astfel, anumite unităţi locale, ca marile
oraşe sau asociaţiile de municipii sau grupurile şi
corporaţiile cu caracter economic, social, cultural, religios etc. Pe de
altă parte, trebuie să ţinem cont de faptul că relaţia
generată dintre toate aceste colective nu va fi doar verticală — în
direcţia instituţiilor europene centrale şi viceversa, ci
şi orizontală, dat fiind că se vor stabili multiple relaţii
perfect instituţionalizate între grupuri, entităţi intermediare,
localităţi înfrăţite, conferinţe regionale, etc., cu
toate consecinţele pe care le va aduce, după cum am spus, acest fapt
în domeniul suveranităţii.
Referitor la
instituţionalizarea regională s-a vorbit de stabilirea unei structuri
federale cu două nivele în care să fie reprezentate nu numai statele,
ci şi regiunile printr-un Consiliu sau Senat al Regiunilor, cu
competenţe legislative proprii şi cu o capacitate de decizie
politică proprie în problemele ce ţin de propria sa
competenţă.
Problemele
legate de aceasta sînt imense. În primul rînd, în mod foarte sumar şi
fără să intrăm în fondul acestei probleme extrem de
complexe, imposibil de tratat în cadrul acestei modeste lucrări, trebuie
să ne întrebăm dacă un Senat regional constituie organismul cel
mai adecvat pentru reprezentarea regiunilor. Într-un moment cînd parlamentele
şi-au pierdut nu numai o bună parte din capacitatea de a exercita o
putere politică proprie ci chiar de a controla puterea guvernului şi
administraţiei, cît de bine poate garanta o cameră legislativă
prezenţa efectivă a regiunilor în sînul Uniunii Europene?
Lăsînd la
o parte această importantă chestiune, înainte de a prezenta un model
de structurare a puterii regionale este absolut necesar să definim înainte
ce înseamnă regiune, lucru într-adevăr foarte complicat dacă ne
gîndim că procesul de regionalizare care are loc în Europa Comunitară
e într-adevăr complex şi greu descifrabil. Diversitatea
situaţiilor e extraordinară şi cuprinde aspecte importante ca
tehnologia utilizată, diferenţele de organizare politică între
state, diferenţele de natură juridică între testele
instituţionale şi, mai ales nivelul diferit de regionalizare.
Această complexitate de diversitate apare mai ales datorită
existenţei unor tradiţii istorice diferite în cadrul diferitelor
ţări europene.
În Europa
Occidentală au existat trei mari modele de organizare teritorială ale
statelor. Primul dintre ele, modelul napoleonian în mod clar centralizat,
după care împărţirea teritorială a statului are un caracter
pur funcţional. Obiectul unei asemenea diviziuni nu e de a reflecta, de a
respecta, de a întări particularităţile diferitelor
colectivităţi teritoriale, ci el ascultă doar de necesitatea
exclusivă de a face mai eficientă funcţionarea statului.
Al doilea
model istoric apare în ţările germanice. În ele,
colectivităţile teritoriale şi-au menţinut în mod
tradiţional o însemnată capacitate de decizie în propriile lor
probleme, atît în domeniul administrativ, cît şi în cel politic. E vorba
de o descentralizare avînd o clară componentă politică
structurată prin intermediul existenţei unui stat federal.
În fine, al
treilea model, cel anglo-saxon este şi el un model descentralizat, dar e
vorba de o descentralizare pur administrativă şi situată mai
degrabă la nivel local decît regional (de la data apariţiei acestei
studii, sistemul administrativ britanic a suferit un marcat proces devolutiv,
n.red). County-urile britanice s-au bucurat de un înalt nivel de
autonomie, însă această autonomie nu are un caracter politic.
Atît modelul
germanic, cît şi cel britanic se menţin în viaţă în
momentul actual, deşi cel de-al doilea a fost şi continuă
să fie obiectul unei importante contestări în măsura în care,
împreună cu autonomia locală se cere o autonomie politică cu
caracter regional. Nu aceeaşi e situaţia în cazul modelului
iacobino-napoleonian a cărui legitimitate a suferit în ultimii ani o
depreciere însemnată.
Rezultatele
acestei crize variază în funcţie de ţară — Spania, Italia
sau Belgia au optat pentru asumarea în mare măsură a modelului
germanic; ele nu s-au structurat ca state federale, dar au recunoscut diferitelor
regiuni o largă autonomie. Altele, ca Portugalia sau Danemarca, deşi
şi-au păstrat în general structura iacobină, au acordat o
largă autonomie anumitor regiuni specifice. Un al treilea grup în care
trebuie să includem Franţa, a început un proces de descentralizare
pur administrativă. În ciuda faptului că un atare proces include
crearea de regiuni, fără îndoială, coloana vertebrală a
diviziunii teritoriale continuă să fie constituită de vechile
departamente care au cîştigat o mai largă autonomie administrativă
faţă de situaţia anterioară. Există în fine al
patrulea grup, în ţări ca Grecia sau Irlanda, în care modelul iacobin
se menţine, cu toate excesele sale.
Cum se pot
traduce aceste tradiţii şi aceste diferenţe într-un model
regional unic pe scară europeană?
După cum
s-a mai semnalat, Comunitatea Europeană nu s-a preocupat de faptul
regional, sau dacă a făcut-o, a făcut-o într-un mod absolut
birocratic şi inofensiv. Astfel, biroul statistic al Comunităţii
Europene, în acord cu alte servicii ale Comisiei, a stabilit la vremea ei o
Nomenclatură a Unităţilor Teritoriale Statistice (NUTS) avînd ca
obiect întocmirea unei scheme unice şi coerente de repartizare
teritorială pentru stabilirea statisticilor regionale ale Comunităţii.
În acord cu
normele din Regulamentul Comunităţii nr. 2052/88 al Consiliului,
referitor la obiectele Fondurilor structurale, această nomenclatură
constituie referinţa indispensabilă pentru definirea regiunilor mai
puţin dezvoltate, ariilor industriale în declin şi ariilor rurale
susceptibile de a primi ajutor economic din partea Comunităţii.
Nomenclatura NUTS serveşte nu numai pentru adunarea, dezvoltarea şi
armonizarea statisticilor regionale din Comunitate, ci şi pentru analiza
social-economică a regiunilor şi pentru definirea politicilor
regionale comunitare.
După cum
arată chiar Comunitatea, criteriile urmate de ea pentru a stabili
nomenclatura NUTS sînt următoarele:
1. A face
să coincidă în mod substanţial această nomenclatură cu
diviziunile instituţionale actuale din statele membre, în baza
distincţiei generale între două nivele regionale (Land, Région şi Comunidad Autónoma pe de o parte şi Kreis, Departamento şi Provincia pe de alta).
2. Excluderea
acelor unităţi teritoriale cu caracter specific stabilită
exclusiv pentru anumite domenii de acţiune.
3. Excluderea
teritoriilor cu caracter local.
Bazîndu-se pe
aceste criterii, Comisia a stabilit o clasificare ierarhică pe trei nivele
(NUTS1, NUTS2, NUTS3). Conform acestei clasificări NUTS2, ca regiuni de
bază constituie cadrul utilizat în general de către statele membre
pentru aplicarea politicilor regional-naţionale. Pe de altă parte,
NUTS1 înţeles ca mari regiuni socio-economice, grupînd diferite regiuni de
bază, trebuie să constituie nivelul la care trebuie analizate
problemele regionale comunitare, ca şi consecinţele realizării
uniunii vamale naţionale. În fine, în NUTS3 sînt incluse acele regiuni de
dimensiuni destul de restrînse pentru a permite analiza economică
complexă, astfel încît pot fi utilizate pentru stabilirea diagnosticurilor
punctuale sau pentru a fixa locul de aplicare privilegiată a
acţiunilor regionale. E necesar să ne amintim că Comunitatea
utilizează termenul generic de regiune pentru a defini toate aceste
colectivităţi sau entităţi teritoriale, oricare ar fi statutul
lor juridic, sau chiar ficţiuni juridice. Astfel, în conceptul de regiune
sînt incluse realităţi atît de diverse ca landurile şi Kreis-urile
germane, comunităţile autonome şi provinciile spaniole,
departamentele franceze, sau abstracţii ca regiunea nord-est sau sud
pentru Spania, care ar include Ţara Bascilor, Navarra, Aragón şi La
Rioja şi respectiv Andaluzia, Murcia, Ceuta, Melilla şi Insulele
Canare.
Ca rezultat al
acestei clasficări, nomenclatura NUTS împarte teritoriul
Comunităţii Europene în 66 de regiuni de nivel NUTS1, 176 de regiuni
de nivel NUTS2 şi 829 de regiuni de nivel NUTS3.
Cum se poate
observa, diviziunea stabilită de Comisie are la bază exclusiv
criterii cu caracter economic, lăsînd aproape în totalitate la o parte
orice consideraţii de ordin juridic, politic, istoric, cultural etc. În
ciuda pretinsului său caracter inofensiv sau poate din acest motiv,
nomenclatura NUTS nu are decît prea puţine lucruri în comun cu diviziunile
teritoriale reale stabilite în diversele state membre. Astfel, de pildă,
nivelul NUTS1 nu e corelat cu structurile juridico-politice sau administrative
practic în nici unul dintre statele membre şi chiar există cazuri
cînd Constituţia (art 145 pct. 1 interzice în mod expres unirea
Comunităţilor Autonome sau, în limbaj comunitar, gruparea diferitelor
NUTS2 şi NUTS1).
Instituţionalizarea
regională în interiorul unui număr semnificativ de state membre s-a
realizat prin intermediul unui proces divers, amplu şi complex, reflex al
diferitelor condiţii geografice, economice, sociale, politice etc.
Naţiuni, regiuni şi teritorii istorice sînt realităţi vii
care nu pot fi ignorate, iar factorii istorici, politici, instituţionali,
culturali etc. sînt la fel de importanţi ca venitul pe cap de locuitor,
tarifele sau fluctuaţiile economice ale pieţii şi nu de
puţine ori ei apar strîns legaţi.
De aceea, nu
trebuie să ne surprindă lipsa de corespondenţă între
inofensiva împărţire în NUTS şi complexa împărţire
administrativă stabilită de diferitele state membre. Apar
situaţii foarte eterogene care pot fi rezumate astfel:
În primul
rînd, trebuie să trecem în revistă în statele europene existenţa
a două categorii de regiuni: Regiuni Autonome sau politice şi regiuni
administrative care au puţine lucruri sau nimic în comun unele cu altele.
În al doilea rînd, în interiorul regiunilor politice apare o clară
eterogenitate în aspecte importante ca nivelul de competenţă,
sistemul de distribuţie material şi funcţional sau de asemenea
competenţe, formula de participare la organismele politice ale statului,
relaţiile de colaborare între stat şi regiunile autonome, controalele
stabilite şi sistemul financiar corespunzător.
În ciuda
acestor fapte, în cadrul fiecăreia din cele trei categorii, regiuni
autonome sau politice, regiuni administrative şi provincii, apar anumite
trăsături care ne permit să stabilim o tipologie generală
comună pentru fiecare dintre ele, însă e necesar să amintim
că o asemenea tipologie are un caracter doar aproximativ,
neinfluenţînd în mod amănunţit nuanţele, de multe ori
foarte vizibile care pot separa entităţi situate la acelaşi
nivel.
Diferenţele
dintre diferitele categorii apar atît în domeniul material cît şi în cel
funcţional, dar mai ales în acesta din urmă. Din punct de vedere
material, în ciuda enormelor diferenţe de nivel de competenţă,
trebuie să observăm că există un nucleu material de
bază comun practic tuturor regiunilor politice, administrative sau
provincii. Acest nucleu material de bază cuprinde în general
următoarele domenii: sector primar în general, bunăstare şi
asistenţă socială, educaţie (cu multe limite), cultură
şi activităţi recreative, amenajarea teritoriului,
locuinţe, transporturi, şosele, mediul înconjurător şi
planificarea regională şi provincială. Alt grup de
competenţă destul de frecvent întîlnit, dar numai în ţările
cu o mare tradiţie descentralizatoare e cel referitor la ordinea
publică.
Diferenţele
sînt mult mai substanţiale în privinţa capacităţii de
punere în practică şi a limitelor de exercitare a acestor
competenţe ca şi sistemul de conducere stabilit. Ţinînd cont de
toţi aceşti factori iată o încercare de tipologie generică.
În ceea ce
priveşte regiunile politice sau autonome trebuie să distingem
două nivele diferite. În primul rînd, aici sînt incluse landurile germane,
comunităţile autonome spaniole, regiunile şi
comunităţile belgiene, regiunile autonome Azore şi Madeira în
Portugalia şi regiunile cu statut special în Italia, în al doilea rînd
avem regiunile italiene cu statut ordinar. Între regiunile din primul nivel există
diferenţe însemnate, detaşîndu-se în primul rînd landurile.
Importanţa lor nu derivă atît din mai mult sau mai puţin
extinsul domeniu material sau funcţional cît mai ales din sistemul
specific de participare la decizia statului, stabilit de Constituţia
germană care stipulează că nu pot fi adoptate decizii care
să afecteze landurile fără consimţămîntul prealabil al
acestora.
În ceea ce
priveşte regiunile administrative, bilanţul este foarte sărac
şi în mod clar negativ. În unele ţări ca Portugalia şi
Marea Britanie, ele sînt pure abstracţii. În cazul Franţei
activitatea regiunilor rămîne limitată la clarificarea
activităţii regionale, dar fără capacitatea politică
şi financiară de a face apoi efectivă această clarificare.
Eşecul descentralizării franceze arată clar necesitatea de a se
acorda o autentică putere politică şi legislativă
regiunilor dacă se vrea într-adevăr o descentralizare efectivă.
Note
1. Pentru a prelua terminologia
comunitară, utilizez conceptul de „regiune” într-un sens larg pentru a
defini o serie de colectivităţi teritoriale care au sau aspiră
la o identitate şi o prezenţă proprie în sînul
Comunităţii Europene în formă complementară sau
alternativă faţă de prezenţa Statelor Europene. De aceea,
în acest concept larg de regiune trebuie incluse realităţi foarte diferite
între ele, care merg de la naţiuni fără un stat propriu
pînă la simple unităţi administrative descentralizate.
*
Gurutz Jáuregui Profesor de Drept Constituţional Unversidad del
Pais Vasco (Euskal Herriko Unibersitatea)
Raport prezentat la Congresul
Internaţional „Naţionalisme în Europa. Trecut şi prezent”.
Santiago de Compostela 27/29 septembrie 1993