Provincia
ratată
(Eseu despre
Transilvania)
Alexandru Cistelecan
Motto: Je vous aime et vous adore: que prétendez-vous encore?
(Rică Venturiano)
Istoria, se
ştie, simplifică şi idealizează. Cu atît mai vîrtos
varianta ei vulgarizată prin manualele şcolare. Nu e o chestiune de
metodă, e o problemă de condiţie. Evenimentele nu sînt
niciodată ceea ce au fost, ele sînt valorificate dintr-o perspectivă
ce le îngăduie totdeauna implicarea în prezent. De aceea nu există un
singur trecut. Există doar o multitudine de variante ale acestuia, mai
verosimile sau mai aberante. Trecutul, dincolo de simpla factologie, e mai
ipotetic decît viitorul. Deşi o simplă iminenţă, acesta din
urmă există fără condiţionări. Trecutul, în
schimb, deşi e o certitudine, există doar în funcţie de
interesele prezentului. El nu mai are consistenţă, poate fi umflat
sau subţiat după voie. Ca să dau doar un singur exemplu, grosier
prin actualitatea lui politică şi prin esenţa sa
electorală, cei doi-trei mineri morţi sau guvernarea
ţărănistă în ’27 constituie şi azi o armă
redutabilă împotriva rămăşiţelor
naţional-ţărăniste, în vreme ce despre cei douăzeci de
morţi ce împovărează somnul de veci al lui Cuza nici chiar istoricii
nu mai spun nimic. Într-un caz se pompează vitejeşte într-un eveniment,
în celălalt evenimentul e vidat de conţinut pînă la scoaterea
lui din anale.
Evenimentul
prin excelenţă al istoriei noastre a fost, fără dubiu,
Unirea din 1918. Niciodată istoria n-a fost mai fastă pentru români.
Nici înainte, nici după. Nici chiar îndată după. Despre ea
istoria ne-a transmis imaginea unei sărbători în care tot natul a
ţinut-o într-o euforie îndesată, fără umbră de necaz
ori contrarietate. Împlinind idealul românilor — singurul, de altfel, din
toată existenţa lor şi exersat şi acesta mai degrabă
prin pusee decît prin consecvenţă (idealul naţional e un fel de
gripă pentru români) — Unirea a fost, fireşte, de îndată
mitologizată şi sacralizată. Proiecţia în mit a
evenimentului l-a golit, fireşte, de notele discordante, valorificîndu-le
doar pe cele solare, extatice. Dintr-un spasm istoric Unirea a devenit repede o
simplă procesiune beatitudinală. Chiar dacă următoarea
generaţie va azvîrli — nu numai fără ezitare, dar şi
fără ruşine — bună parte din artizanii ei în închisori,
şi încă sub titlul de „trădători de ţară”, Unirea
va fi însuşită şi de comunişti, după
şlagărele internaţionaliste, ca un eveniment sacral, vidat de
tensiuni şi complexitate şi contras într-o singură linie
groasă de avînt naţional. Felul în care făptuitorii României Mari
— cei ce n-au avut norocul să moară înainte de 1945 — au sfîrşit
în beciuri şi mizerie, reprezintă, probabil, o ruşine unică
prin performanţa ei. Vîşinski e, pentru asta, o scuză slabă
şi absolut deplorabilă. Elementul decisiv în această pagină
stupefiantă de mîrşăvie l-a constituit, de fapt, entuziasmul
naţional spre abject şi abominabil.
Mitologizarea
evenimentului şi golirea lui de protagonişti (programatică în
istoria comunistă) au şters, desigur, tensiunile pe care acesta, în
complexitatea lui, le-a implicat (lăsînd în urmă doar opoziţia,
pe cît de îndîrjită, pe atît de retardată, a ungurilor) şi l-a
calificat, în memoria urmaşilor, drept feeria naţională prin
excelenţă. Totuşi, notele euforice, evident copleşitoare,
n-au reuşit să estompeze pînă la totala voalare unele dizarmonii
şi dezacorduri, unele inerente procesului, altele injectate dinafară.
De n-ar fi fost decît celebra grevă a tipografilor din 13 decembrie 1918
(la nici două săptămîni după proclamaţia de la Alba
Iulia!) şi tot se poate vedea că, mai pe faţă sau mai pe
ascuns, existau şi grupuri ce nu participau din toată inima la
banchetul general al naţiunii. Comuniştii vremii, oricît de
puţini erau, îşi vor înscrie urgent în program dezmembrarea statului
„imperialist” român, preferînd o anulare a legalităţii propriei lor
existenţe unei anulări a punctului din program. Proiectele
„federaliste” şi-au adus şi ele nuanţele lor la complexitatea
momentului, sancţionat, totuşi, de istorie ca unul eminamente euforic
şi beatudinal.
Un conflict de
interese şi de mentalitate, chiar dacă n-a luat forme grave şi
n-a avut consecinţe funeste la prima vedere, s-a declanşat,
totuşi, între regăţeni şi ardeleni. El s-a declanşat
chiar în toiul festivităţilor, dublînd toasturile cu scrîşnete
şi grimase. Consumat cel mai adesea în surdină şi culise, el a
marcat apoi toată viaţa politică dintre războaie,
dominată compact de liberali şi agitată doar de incoerenţa
unei linii politice ardelene. Liberalii s-au considerat — şi în bună
măsură cu dreptate — victorioşii procesului de unire,
însuşindu-şi opera şi, mai cu seamă, roadele acesteia.
Transilvania n-a fost, în viziunea lor, chiar ceea ce a fost Basarabia, dar
nici foarte departe de statutul de provincie de pradă al acesteia. Gluma
lui Urmuz cu luarea transilvănenilor fără Transilvania era,
probabil, numai în parte gratuită. Ea răstălmăcea doar ceea
ce exista în cugete mult mai grave: luarea Transilvaniei fără
transilvăneni. Ceea ce, de s-ar fi putut face, ar fi uşurat, cu
siguranţă, lucrurile. Că acest gînd n-a ajuns să
prindă chiar consistenţa unei articulări rămîne pentru
veşnicie un merit patriotic. Dar nici foarte departe de a-i da glas n-au
fost unii dintre cei implicaţi în evenimente, oameni, altfel, de merit. Un
ecou al conflictului subteran, dar îndestul de aspru, dintre „noii veniţi”
şi regăţeni se găseşte într-un memoriu din 1919 al —
pe atunci — locotenentul-colonelului Ion Antonescu. Se vede din el destul de
bine că în horă se dădeau destule ghionturi şi că
multe îmbrăţişări erau mai pasionale decît cerea simpla
fericire a regăsirii de frate. Antonescu e venerat azi de românii verzi ai
Ardealului, probabil pentru bovarismul şi platonismul cu care a
acţionat pentru recîştigarea Ardealului de nord. În privinţa
Ardealului el are, însă, merite mult mai mari decît
ambiguităţile obţinute de la Hitler în schimbul multor divizii.
El este cel care a trasat, cu o claritate de-a dreptul cinică, destinul
ardelenilor în noua patrie (l-a trasat, fireşte, în sensul „clarviziunii”,
nu în sensul că l-a determinat). Iată ce scria el, negru pe alb,
ministrului Aurel Vlad din cabinetul Vaida (Memoriul a fost publicat de Viorel
Faur în nr. 6/1990 al revistei orădene Unu”):„Ştiu, d-le
ministru, o regulă elementară de morală m-a învăţat
aceasta de cînd eram copil, că atunci cînd cineva este primit într-o
casă nu începe prin a critica că este murdară şi are
lucruri stricate, ci cel mult pune, în caz cînd are bunăvoinţă,
conştiinţă şi pricepere, o mînă pe mătură şi
alta pe ciocan. Noi, d-le ministru, pungaşii şi netrebnicii din
România mică v-am deschis uşile casei noastre făcînd, după
cum desigur cunoaşteţi destul de bine, sacrificii imense. În
consecinţă, venind la noi în casă cred că aveţi numai
datoria să îndreptaţi răul şi să înlăturaţi
murdăria. N-aveţi însă, după concepţia mea, dreptul de
a critica”. Cu siguranţă că „deschisul uşilor” şi „primirea în casă”, văzute ca nişte favoruri
dacă nu nemeritate, oricum îndoielnic meritate, nu vor cădea bine
nici azi nici unui ardelean. Ca să nu mai subliniem dihotomia de o
vehemenţă cazonă dintre „datoria” rezervată ardelenilor
şi eradicarea scurtă a „drepturilor”. Toate astea sînt semnele unei
mentalităţi care i-a aşezat de la bun început pe ardeleni într-o
poziţie de inferioritate. Antonescu nu are aici decît privilegiul unei
exprimări mai fruste, mai din topor. Nu fudulia sa cazonă e
semnificativă, ci clarviziunea cu care a exprimat ceea ce abia urma
să vină pentru ardeleni: mîna pe mătură şi la
treabă! Deşi, se-nţelege, nu Antonescu a fost cel ce a decis,
destinul ardelenilor cam acesta a fost: nişte oameni care măturau de
zor murdăria făcută de alţii, fără dreptul de a
crîcni şi, mai ales, fără să prididească. Ei n-au
reuşit niciodată să înfrîngă „mentalitatea Antonescu”,
exprimată atît de franc şi de falnic de soldat şi exersată
subtil şi eficace de politicianismul şi birocraţia liberale. Au
rămas mereu cu un statut special şi ambiguu: ceva nedefinit între
musafir şi slugă. Într-atît de musafiri încît în 1940 chiar unii
dintre ei au consimţit la cedare!
Acest sindrom
al musafirului în propria casă bîntuie şi azi unele partide care
trăiesc din spaima că Unirea n-a fost definitivă, că ei pot
fi „cedaţi” ca nişte slugi medievale. Toate astea sînt semne că
în mentalitatea de întemeiere, în spiritul fondator al României s-a instaurat o
falie pe care deceniile scurse n-au putut s-o umple. Împotriva acestei falii
originare nu s-a dus nicicînd o politică înţeleaptă, de sudare
armonioasă. Nici sub vechea democraţie, nici sub comunişti,
şi cu atît mai puţin azi.
Probabil
că guvernul Vaida (şi ministrul alertat de matrapazlîcurile din
finanţe) nu şi-a înţeles misiunea în sensul în care i-a fost, de
fapt, acordată: de cabinet simbolic şi mire efemer. N-ar fi fost de
mirare să se fi luat în serios (celebra sărăcie cu duhul
ardelenească!) şi să-şi fi dat oarece aere triumfaliste.
Existau, de altfel, şi suficiente premise şi suficiente motive pentru
asta. Dacă ne gîndim doar la literatură („Poemele luminii” apăreau în 1919, „Ion” în 1920), provincia îşi anunţa o
intrare deloc timidă în viaţa României şi ameninţa cu un
impact spiritual vehement. Adăugîndu-se vechilor exporturi civilizatorii —
forme de viaţă statală, organizare culturală şi
socială, cadre culturale, nobiliare şi ordinare evident mai de
calitate decît cele transcarpatine — recentele succese motivau, cel puţin
în conştiinţa provinciei, ifosele şi aroganţa cu care ea
venea la întregire. În plus, ea nu era traumatizată de doi ani de
expectativă şi tîrguială în faţa idealului. Europenitatea
ei era mult mai pronunţată şi mai adîncă, nu doar una de poleială,
şi se credea cu totul îndreptăţită să-şi
menţină, dacă nu chiar să-şi intensifice,
aspiraţiile la împlinire şi la un destin catalitic pentru întreaga
ţară. Ambiţia acestei provincii a fost, de altfel, dintotdeauna
aceea de a deveni centru. Elanul ei cam asta a însemnat în primii ani de
după Unire: un asalt asupra centrului, conştiinţa arogantă
că ea e centrul. În infatuarea cu care îşi trăia primele succese
— politice, organizatorice, culturale etc. — ea n-a presimţit că
destinul ei e, de fapt, mătura şi că vocaţia sa „constructivă” (după Mircea Zaciu) va fi repede cenzurată şi tot atît de repede
refulată. Transilvania a fost mereu o margine cu veleităţi de
centru. Pînă în 1918 ea a trăit într-o aberaţie:
ataşată unei cîmpii (pustei), în loc să-şi ataşeze ea
această cîmpie ca pe o terasă. Însăşi configuraţia
reliefului dicta o inversare de roluri: nu muntele se ataşează
cîmpiei, ci cîmpia se ataşează muntelui. Anul 1918 i-a dat iluzia
că va înfrînge această perversiune a istoriei şi că va
iradia cu autoritate într-o nouă lume. În agonia aspiraţiilor sale
există, însă, o margine fatală. Triumful ei de o clipă n-a
făcut decît să-i deschidă un nou ciclu al ratării. De
această dată nu din incompatibilitate funciară, ci din
incongruenţă. Ultimul strigăt disperat al acestei margini
asfixiate de neputinţa de a deveni centru e Emil Cioran.
Intrînd, în
plină idilă festivă, prin guvernul Vaida, într-un conflict cît
vădit, cît ocult de interese şi — mai ales — de mentalităţi
cu conaţionalii, ardelenii au reculat repede într-un provincialism
arţăgos. Cu atît mai băţos cu cît era mai îngust şi cu
atît mai tenace cu cît era mai opac. Viaţa provinciei va fi marcată
în continuare de un stătut aer de insatisfacţie, de frustrări ce
fierb ca o drojdie. Potenţialul ei spiritual va rămîne marginalizat,
nevalorificat, iar virtuţile ei vor deveni curînd pitoreşti,
dacă nu de-a dreptul ridicole. Înainte de a fi o provincie ratată,
Transilvania a fost una dezamăgită. Dezamăgirile ei nu pot fi
puse însă în cîrca altora. Ea trebuie să şi le asume integral
şi să-şi descopere singură punctul fragil al spiritului ei
casant. Iar incompatibilităţile, oricît de voalate azi, cu spiritul
muntean şmecher şi sagace nu trebuie rezolvate printr-o continuă
abdicare, soluţie ce a fost iniţial impusă şi a
sfîrşit prin a fi aleasă. Europenismul natural al provinciei n-are de
ce se sfii în faţa internaţionalismului gureş de pe
Dîmboviţa. Transilvania are o adevărată cultură a
convieţuirii, călită într-o lungă istorie agonică —
şi adesea chiar sîngeroasă — şi e o adevărată
ruşine felul în care se pune în situaţia de a primi lecţii de
toleranţă. Nimeni nu poate scoate Transilvania din ratarea ei tot mai
accentuată decît înşişi transilvănenii. Dar pentru asta ei
trebuie să fie ceea ce la prima vedere par şi adesea chiar au faima
că sînt: nişte oameni serioşi. Cîtă vreme orice bufon care
urlă despre „ţărişoară” îi va duce de nas, ei nu sînt
decît nişte naivi retardaţi. Cîtă vreme „seriozitatea” lor va fi
un moft de ţaţă sau de lele, Transilvania va excela doar prin
veleităţi ridicole şi pretenţii găunoase.
Potenţialul ei e unul al centrului. Dar el trebuie pus în act. Geografia
îi impune să iasă din mentalitatea „obsidională” şi să
intre într-una „imperialistă”. Dar pentru asta ea trebuie să
iasă, mai întîi, din cultura de ceteraşi şi grafomani în care se
complace şi să nu mai vadă în aceasta suprema ei realizare.
Cîtă vreme emblemele sale sînt cine ştie ce rapsoadă
populară, poetul de la ziarul local şi organizatorul de festivisme, e
mai bine s-o lase baltă decît să dea un spectacol grotesc al
pretenţiilor.
Seria
ratărilor ardelene e nesfîrşită. Ea poate începe chiar cu
ratarea politică. Bună ca politică de rezistenţă, ca
politică iredentă şi de opoziţie, politica ardeleană
nu s-a dovedit deloc strălucită în reconstrucţia
ţării. Verificată, dar poate şi deformată, în focul
unor lupte mult mai grele, de emancipare naţională, ea a eşuat
lamentabil îndată ce a trecut Carpaţii. Guvernările ardelene
interbelice n-au fost solide şi n-au marcat aproape deloc faţa
ţării. Ele par azi simple antracte ale liberalismului, intervale de
guvernare cedate mai curînd de liberali decît cîştigate. Precare,
şubrede, scurte, măcinate şi din interior şi din
afară, ele au fost mai degrabă anonime decît glorioase. Eşecul
lor e aproape desăvîrşit, admirabil prin regularitate — dacă
n-ar fi avut şansa funestă a unui guvern ce s-a înscris definitiv în
istorie: guvernul Groza. Atît şi e destul pentru a-i ţine pe ardeleni
cît mai departe de jilţul puterii. Frustrarea lor e mai profitabilă
ţării decît succesul. Căci dacă ratările lor politice
sînt relativ inocente şi remediabile, triumfurile lor sînt prea sumbre
pentru a ni le mai putea permite. Ardeleanul în guvern e un soi de calamitate:
ori se duce singur de rîpă, ori duce şi ţara după el. Acest
lucru par a-l fi înţeles nu doar vechii liberali, dar chiar şi
comuniştii: nici măcar în CPEx-ul plimbat o vreme dintr-o boxă
elegantă într-alta nu se găseau alţi ardeleni în afara
minoritarilor de coloratură. La acest palier, marginalizarea provinciei a
fost un proces constant. Programul liberal a culminat doar în cel comunist,
între ele neexistînd o soluţie de continuitate. Ardeleanul în guvern nu poate avea decît o singură
funcţie: aceea de decor. El figurează acolo pe post de
satisfacţie şi concesie oferite provinciei. El alină un orgoliu
iritabil, dar rareori va ieşi din funcţia sa decorativă şi
din condiţia de zorzoană a guvernului. Atît în arborele puterii, cît
şi în arborele genealogic al fiecărui român, ardeleanul e foarte
prezentabil. O mătuşă din Ardeal rămîne încă un punct
forte al genealogiei personale şi o glorie sui generis. Orice român
care poate invoca o astfel de strămătuşă, fie şi prin
alianţă, devine automat suspect de seriozitate — o
trăsătură ce n-a ajuns încă să stîrnească un
dispreţ reflex. Dar viziunea politică ardeleană n-are
anvergură şi nici supleţe. Provincialismul agresiv şi handicapat
din acest domeniu reprezintă limita de sus, cea jovială, a ratării
ardelene. Mai mult de atît nici chiar un ardelean nu poate. Şi nici n-ar
fi drept să i se pretindă. Vederea lui politică se loveşte
tot timpul de zidul Carpaţilor. La urma urmei, cine poate vedea peste
falnicii…? Ardeleanul e un politician cu obloane (cel mai adesea etnice).
Pentru el ţara nu e decît o Transilvanie lăţită.
Veleităţile de centru ale provinciei îşi găsesc în el cel
mai prost misionar. Dar şi cel mai strălucitor terfelitor al
năzuinţelor sale.
Corelativă
ratării politice e ratarea administrativă. Evident mai buni gospodari
şi poate chiar cu o oarecare vocaţie funcţionărească,
ardelenii n-au prea apucat să-şi administreze propria provincie. În
cadrul imperiului, problema nici nu se punea, accesul lor limitîndu-se la
funcţiile mărunte. Nici după Unire lucrurile nu s-au
răsturnat spectaculos. Inventîndu-se o lipsă de cadre specializate —
în administraţie şi învăţămînt — Regatul şi-a
împins încoace armatele de funcţionari şi apostoli. Avea, în
sfîrşit, prilejul să-şi plătească vechile datorii culturale
şi civilizatorii şi să „ridice” noua provincie. Această
„iluminare” cu apostoli olteni a dat destulă literatură (şi
destul de proastă, din păcate) şi i-a pus pe ardeleni în contact
direct cu morala fanariotă veche, dar foarte vivace. Deşi cu faima
că sînt greoi la minte, ei au prins repede lecţia şi chiar
gustul acestei morale de pişicher. Dacă nu-şi poate revendica
mari tradiţii, peşcheşul nu e, totuşi, ceva şocant
şi dezonorant în Ardealul de azi. Poate doar tarifele să fie mai
mici, mai degrabă însă din respect pentru centru decît din
sfială. Tradiţia liberală a importului de aparat birocratic a
prosperat cu atît mai vîrtos şi metodic sub comunişti. După
opinia prozatorului Alex. Vlad, primii-secretari din judeţele ardelene
funcţionau şi ca — sau mai ales — „nişte comisari pentru
balcanizare”. Rămăşiţele acestor apostoli culturali sau
administrativi fac astăzi gloria „ardelenismului”, o mentalitate
retardată şi agresivă ai cărei vajnici atleţi sînt fie
ardeleni de primă generaţie, fie români nou-nouţi.
Şirul
ratărilor ardelene e tot atît de lung pe cît e cel al
calităţilor ardelene. La fiecare calitate — o strălucită
ratare. Cea mai impunătoare e, fireşte, ratarea morală. Din
rigorismul ardelean, din eticismul jenant prin tezism şi didactică,
din corectitudinea relaţiilor umane ca şi din candoarea şi
rectitudinea oamenilor de pe aici a mai rămas doar atîta nostalgie cît
să întreţină o literatură. Ce ştim din cărţi
despre ardeleni nu se mai potriveşte deloc cu ceea ce ştim despre ei
din stradă. Nostalgia livrescă după tipul ardelean riguros,
cioplit dintr-o bucată, cam primitiv, dar drept, e cel mai sigur semn
că acesta nu mai există. Nostalgia e fiica absenţei; ceea ce nu
mai e — aceasta e hrana ei dulce şi amară. Ceea ce e în locul a ceea
ce a fost cîndva e doar o circumstanţă care dă acestei nostalgii
o notă dramatică. Strămoşii noştri sînt coşmarul
nostru. Transilvania e azi o temă literară nostalgică şi
desuetă; ardeleanul — o infatuare mai tristă ca o romanţă
ce plînge tinereţea pierdută.
Cele de mai
sus pot intra, fireşte, într-un scenariu mai general al degradării
sau al omogenizării în degradare. El nu poate ascunde însă procesul
specific de ratare al vocaţiei provinciei. Acest proces e sesizabil chiar
şi în clipele de triumf ale spiritului ardelean. Şi nu există un
mai necontestat triumf al acestui spirit decît opera lui Lucian Blaga. Cu ea,
spiritul ardelean şi-a revelat dimensiunile şi aptitudinile europene;
prin ea el a cristalizat deplin în universalitate. C. Noica a fost de
părere că, aşa cum veacul trecut a culminat în Eminescu, cel în
curs a culminat, la noi, prin Lucian Blaga. Din însăşi această
înaltă recunoaştere se iveşte ratarea specific ardeleană,
retragerea în virtualitate şi incompatibilitatea cu spiritul
transcarpatin: în vreme ce creaţia eminesciană a fecundat şi
continuă să fecundeze întreaga cultură română, cea
blagiană a avut un cu totul alt destin de rodnicie. Filosofia lui Blaga e
şi acum exotică, departe de a prinde rădăcini în spiritul
românesc. Poezia lui a făcut un mic epigonism după anii ’60, mai
degrabă un puseu de mimetism, decăzînd apoi, tot mai accentuat,
dintre factorii catalitici ai liricii noastre. Alt triumf ardelean — proza lui
Liviu Rebreanu — a rămas, în fond, la fel de singular şi ipotetic. În
ciuda celor spuse de manuale şi chiar de oameni respectabili, Liviu
Rebreanu nu e un scriitor cu urmaşi. Îndată ce el a
desăvîrşit romanul social şi obiectiv, acesta a luat-o pe cu
totul alte căi.
Rigoarea
rebreniană a construcţiei, geometria epică au fost abandonate de
proza noastră în pripă, dar cu hotărîre. Ultimul mare triumf
ardelean e, fireşte, o pură disperare: Cioran. Dar şi patetismul
său a ajuns, încă înainte de a-i fi citite cărţile, o
simplă fandoseală purtată strident de toate coafezele culturale
şi de toate leliţele de presă. De pe această culme patosul
cioranian nu mai are cum iradia. Şi pe el l-a înghiţit trista
soartă a iniţiativelor spirituale ardelene: grotescul.
Nici o
iniţiativă ardeleană nu prinde rădăcini în
spiritualitatea noastră. Fie că sînt de bun simţ, fie că
sînt deşănţate, ele se sting aproape imediat. Prin Budai-Deleanu
şi Codru-Drăguşanu ardelenii au inventat umorul românesc, pentru
a sfîrşi repede şi lamentabil în faima de oameni fără umor.
Această carenţă a devenit chiar semnul lor de recunoaştere.
Nici iniţiativele lor aberante n-au avut mai mare succes. Proiectul
grandios al scrierii etimologice s-a prăbuşit imediat în ridicol.
Nici nu are importanţă că cel ce l-a ruinat a fost tot un
ardelean, Titu Maiorescu. Bunul simţ, cu care el a triumfat, e o
formă de lene în cultură. Galii n-au fost atît de leneşi şi
iată că limba lor nu sună deloc grotesc. Poate că şi
noi, dacă am fi învăţat-o după principii etimologiste,
ne-am fi obişnuit cu ea şi nu ni s-ar părea azi un monument al
ridicolului.
Altă
ratare dureroasă a Transilvaniei e ratarea vocaţiei sale religioase.
Provincia şi-a „inventat” o variantă proprie de religie, iar aceasta
— greco-catolicismul — a devenit nu numai elementul ei diferenţiator, dar
şi pragul de pe care ea s-a lansat în istorie. Cînd spun „inventat”, nu
mă gîndesc la vreo cronologie dezordonată, care ar face din
greco-catolicismul românesc premergătorul celui ucrainean. Toată
lumea ştie că acesta are o bună sută de ani mai mult decît
cel românesc. Şi nici nu vreau să insinuez că ar fi vorba de
vreo inovaţie confesională strict românească. Nu e vorba de
atîtea şi de asemenea valenţe protocronice, ci doar de faptul
că, dintre toate popoarele care, parţial, şi l-au însuşit,
greco-catolicismul părea cel mai potrivit românilor. Nu numai pentru
că-i întorcea în comunitatea latină şi sub aspect confesional,
dar şi pentru că, odată reintegraţi în Europa, ei
conservau, chiar prin unirea religioasă făcută în această
formă, o notă marcant diferenţiatoare, menţinîndu-se în
tradiţia răsăriteană a Sfinţilor Părinţi
şi participînd la catolicism ca un rit distinct. Întîlnind ideea
latină, greco-catolicismul a promovat, pentru români, o mistică a
originilor şi le-a revelat, în forme moderne, conştiinţa
naţională. A „inventat” sau descoperit această
conştiinţă, a transformat neamul într-o naţiune şi l-a
înzestrat cu energiile conştiinţei naţionale. A trezit
această conştiinţă din somnul ortodox şi a
făcut-o activă, a lansat-o în istorie şi a transformat idealul
naţional într-o vehemenţă. Unirea spirituală cu Roma a fost
marele început al cruciadei europene a românilor, o iniţiativă
ardeleană care brusca renaşterea spiritului naţional şi îi
oferea un cadru latin pentru desăvîrşire. Ea punea România în cadrul
ei spiritual firesc, rupînd-o de tradiţia slavă şi împingînd-o
în latinitate. Prin modul patetic în care a participat la istorie şi
cultură, prin fervoarea conştiinţei de neam şi prin cea
religioasă, greco-catolicismul a devenit pe drept a doua biserică
naţională. El părea să fie linia de triumf a spiritului
ardelean. Dar n-a fost decît un martiriu. Din punct de vedere religios,
Transilvania e azi înainte de 1700. Istoria îi prescrie reculuri fatale şi
replieri dureroase. Ea îşi asaltează mereu condiţia de
provincie, dar se regăseşte totdeauna într-un provincialism disperat
de propriile-i margini.
Dincolo de
circumstanţe, există ceva profund şi ireductibil în structura
noastră care respinge transilvanismul. Cu maxim respect, dar ferm, îl
împinge spre margine. E o problemă de respingere sau acest spirit nu se
lasă el însuşi asimilat? Pînă unde e suportabilă
aptitudinea pentru profunzime şi temeinicie a ardeleanului şi de unde
devin ele impracticabile pentru ansamblul naţional şi pentru el
însuşi? De ce calităţile dominante ale Transilvaniei trebuie
să rămînă provinciale, respinse mereu şi cu graţie de
spiritul românesc? Ce-i împiedică pe ardeleni să-şi transforme
provincia în centru? Mătura pusă de Antonescu în mîna lor s-a
transformat din obligaţie în vocaţie? Această provincie
refulată şi ratată, exasperată de propriile-i
calităţi şi îmbuibată de propriile-i defecte, nu şi-a
găsit încă locul. Ea trebuie să cucerească România
dacă vrea să-şi vadă destinul împlinit.
*
Alexandru CISTELECAN, absolvent al
Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj, este redactor şef
adjunct al revistei Vatra din Tîrgu-Mureş şi lector la
Universitatea Transilvania din Braşov. Este autorul cărţii Poezie
şi livresc, Editura Cartea Românească, Bucureşti 1987.
Eseu publicat iniţial în Gazeta de Mureş nr. 4 şi 5
din 1993.