Glasnost şi
Evanghelie
Apariţia
pluralismului religios în Rusia
Michael Bourdeaux
Un
cetăţean britanic stabilit în Moscova, unde este pe cale să
organizeze prima reuniune a quaker-ilor de după Revoluţie, scria nu
demult:
„Rareori
în istoria umanităţii au fost atît de mulţi oameni
încercaţi de traume precum cele din fosta Uniune Sovietică al
cărei regim totalitar a avut efecte cu mult mai păgubitoare, mai
dezastruoase decît ne-am închipuit vreodată înainte de a ne stabili aici —
oricît de bine pregătiţi eram de experienţele noastre anterioare
cu comunismul. Nu urmărim să prezentăm o imagine
reducţionistă alb/negru a comparaţiei capitalism/comunism, ci
să mărturisim că am subestimat efectul vătămător
şi degradant a 70 de ani de totalitarism. Am fost abandonaţi ca
nişte copii, ne spunea o femeie deunăzi, oamenii nu mai au nici un
fel de axă a valorilor, ne năpăstuieşte din Occident tot ce
e mai rău, criminalitatea şi nihilismul se ridică la cote
înainte inimaginabile. Cu cîteva săptămîni în urmă, femeia s-a
reîntors la apartamentul ei din Moscova unde şi-a găsit strangulat
fiul în vîrstă de 17 ani. «Sinucidere», a insistat poliţia.
«Niciodată», a zis ea, dar n-a băgat nimeni de seamă, iar în
Rusia încă nu se practică anchetele.”1
Pe lîngă
surpriza de a rămîne surprins, se remarcă justeţea cu care este
pusă problema. Niciodată înainte n-a mai trecut vreo societate prin
experienţa comunismului şi nu există, de aceea, nici un îndrumar
pentru ieşirea din el. Este, în felul său nemilos, totuşi logic
ca un sistem care a dispreţuit într-atît valorile umane şi care nu
s-a pregătit în nici un fel pentru o eventuală tranziţie la
democraţie şi pluralism, să conţină înlăuntrul
propriei puteri zdruncinate o ameninţare incalculabilă la adresa
bunăstării umane, a întregului glob, poate. Exemplul cel mai cunoscut
este declanşarea violenţei necontrolate în fosta Iugoslavie,
însă, chiar dacă mai puţin cunoscută, există
ameninţarea unui dezastru comparabil cu acesta în numeroase locuri din fosta
Uniune Sovietică.
Deopotrivă
cu acest pesimism, îşi găseşte însă justificarea şi
optimismul. Descătuşată din lanţurile ce au ţintuit-o
vreme de trei generaţii, religia joacă deja un rol hotărîtor în
regenerarea morală a foarte mulţi oameni care au fost martorii
prăbuşirii fostei ideologii.
Deşi
amintită doar în treacăt de către jurnalişti, foarte rar
recunoscută în cercurile diplomatice şi în cele academice, religia a
avut un rol remarcabil în ataşamentul la valori pe care, pînă la
urmă, Kremlinul nu s-a înşelat prea tare cînd le-a calificat drept
anticomuniste. Aproape exclusiv aici, în comunităţile în care
islamismul, iudaismul sau creştinismul şi-au exercitat influenţa
semiclandestină, s-a impus un set alternativ de valori. Păstrarea lor
constituia pentru spiritul uman o datorie, iar indivizii care o îndeplineau
puneau în evidenţă un curaj moral ce îi îndemna şi pe alţii
să-i urmeze.2
Nu este de
aceea corect să atribuim glasnostului şi perestroicii iniţiate
de Mihail Gorbaciov renaşterea religiei în fosta Uniunea Sovietică.
[...] Încă din timpul violentei campanii antireligioase duse de Nikita
Hruşciov între 1959-1964, erau active forţe considerabile şi
asta nu numai în cazurile în care motivaţia religioasă se împletea cu
cea naţională. Deseori represiunea a alungat credinţa în
subteran, însă, în adîncuri, aceasta a sporit şi a dat
mlădiţe care, în cele din urmă, au izbucnit la
suprafaţă.3
În timpul
scurtei perioade de ascensiune a lui Gorbaciov, toate aspectele religiei au
cunoscut începutul unei înfloriri viguroase. Conform tradiţiei — şi
totuşi cu moderaţie — la început Gorbaciov a cerut ateismului să
combată mai eficient religia, aşa după cum ceruseră
predecesorii săi într-un limbaj mai dur. Foarte curînd însă a fost
prea absorbit de alte probleme pentru a mai promova o nouă politică
referitoare la religie; totuşi, pînă în preajma datei de 29 aprilie
1988, el ajunsese să înţeleagă că Biserica era o
forţă importantă care, odată implicată, ar fi fost
poate capabilă să determine şovăitorul proces al
perestroicii să avanseze într-un ritm mai susţinut. Ca atare, el s-a
întîlnit la acea dată cu liderii Bisericii Ortodoxe Ruse la Kremlin, unde
li s-a adresat cu aceste cuvinte:
„Credincioşii
sînt poporul sovietic, muncitori, patrioţi, iar ei au dreptul deplin de
a-şi exprima convingerile cu demnitate. Perestroica, democratizarea
şi deschiderea îi are în vedere şi pe ei — într-o măsură
deplină şi fără nici o îngrădire. Acest lucru se
aplică cu atît mai mult eticii şi moralei, domenii în care normele
universale şi tradiţiile sînt atît de folositoare cauzei noastre
comune.”4
Niciodată
înainte nu mai vorbise conducătorul vreunui stat comunist într-un fel care
să semene măcar pe departe cu acesta, iar pentru Gorbaciov vorbele
însemnau preludiul acţiunii. Această întîlnire avea loc doar cu
şase săptămîni înainte de data la care Biserica Ortodoxă
Rusă urma să sărbătorească un mileniu de
existenţă, marcînd o mie de ani de la botezul Sfîntului Vladimir în
rîul Dnieper din Kiev. Acţiunea lui Gorbaciov a inaugurat o scurtă
perioadă de interacţiune Biserică/stat, în care Biserica a
cîştigat accesul la, ba uneori chiar dominaţia asupra, mass-media
şi i s-a îngăduit să populeze unele dintre cele mai venerate
teritorii ale Imperiului Sovietic, precum saloanele Kremlinului şi ale
Teatrului Balşoi. Vreme de cîteva săptămîni s-ar fi părut
că Partidul Comunist cedase întîietatea Sfintei Rusii, ce
renăştea sub ochii unei populaţii uluite.
Noua lege a lui Gorbaciov
La întîlnirea
din aprilie 1988, Gorbaciov a afirmat că, în schimbul eforturilor de
sprijinire a perestroicii pe care conducătorii Bisericii le promiteau în
numele a vreo patruzeci-cincizeci de milioane de credincioşi, va lua
fiinţă o nouă lege privind religia, prin care vor fi redate
cetăţenilor drepturile de care fuseseră deposedaţi prin
primul decret antireligios al lui Lenin, din ianuarie 1918. Mai tîrziu, Legea
Asociaţiilor Religioase emisă de Stalin în 1929 a înlăturat
pînă şi protecţia teoretică de care credincioşii
beneficiaseră cît timp Constituţia proclamase dreptul la
„propagandă religioasă”. Ficţiunea juridică a
separaţiei biserică/stat fusese menţinută, dar legea în
sine mersese pînă într-acolo încît să oblige oricare
potenţială congregaţie să se înregistreze la stat (lucru pe
care acesta îl putea refuza şi de obicei chiar o făcea) şi
să le permită laicilor în mod explicit dreptul de veto la calitatea
de membru al grupului de conducere al oricărui grup local care ar fi
reuşit să se înregistreze.
Ba mai
rău, exista un codice nedefinit de decrete secrete şi de
instrucţiuni KGB locale, care impuneau restricţii încă şi
mai severe, ducînd, de pildă, la interzicerea totală în 1946 a
Bisericii Catolice Ucrainiene (de Rit Răsăritean), după ce
Uniunea Sovietică ocupase o întindere foarte mare din vestul Ucrainei unde
această Biserică predomina. Nu existau nici un fel de dispoziţii
privind pregătirea religioasă de nivel universitar pe care,
totuşi, după 1945, Biserica Ortodoxă Rusă a reuşit
să o restabilească într-o oarecare măsură — un fel de
„răsplată”, cum s-ar zice, pentru contribuţia la efortul de
război. De facto, totalitatea activităţilor religioase se
reducea la serviciul religios între cei patru pereţi ai unei biserici
înregistrate oficial, sau permis în alte locuri doar cu aprobarea
autorităţilor sovietice.5
Toate aceste
legi au rămas în vigoare pînă la transformarea în realitate a
promisiunii lui Gorbaciov, în 1990. După toţi aceşti ani,
dezbaterea noii legi a fost înverşunată: ea a avut loc cu uşile
închise şi nu a fost făcută cunoscută oficial, însă s-au
produs totuşi numeroase scurgeri de informaţie. Bunăoară,
este uşor de închipuit oroarea resimţită de vechea gardă la
perspectiva reintroducerii învăţăturii creştine în
şcoli, lucru pe care cu siguranţă îl crezuse înlăturat
pentru totdeauna, dar care a devenit realitate ca urmare a legii votate de
Federaţia Rusă (versiunea sovietică n-a ajuns niciodată
atît de departe).6
Noile
manifestări religioase au început să aibă loc în oraşele
şi satele de pe întreg cuprinsul Uniunii Sovietice cu mult înainte de
promulgarea noii legi. În realitate, încă de la sărbătorirea
unui mileniu de existenţă în 1988, restricţiile religioase au
fost pur şi simplu abandonate, iar, în anul următor, cei
din urmă deţinuţi politici îşi redobîndeau libertatea. În
1988 intra în vigoare o nouă lege a tipăriturilor care punea
capăt cenzurii şi elibera astfel organismele religioase de una din
cele mai aspre restricţii pe care le înduraseră. În unele locuri,
Estonia mai cu seamă, şi-au făcut cu repeziciune apariţia
edituri creştine.7
Noua lege a
proprietăţii din mai 1990 acorda comunităţilor religioase
dreptul de a poseda clădiri proprii, drept a cărui abolire în 1918
constituise unul din cele mai eficiente mijloace de a le ţine în frîu
activităţile. Această lege nouă lăsa, desigur,
deschisă problema despăgubirii stricăciunilor ori distrugerii adeseori
complete a bisericilor, moscheilor şi sinagogilor de pe întreg teritoriul
Uniunii Sovietice. Cu toate acestea, noi lăcaşuri de cult au început
să se redeschidă peste tot, proces ce continuă şi
astăzi.
Un alt
cîştig timpuriu l-a constituit abrogarea legilor secrete în aprilie 1988.
Drept urmare, marile oraşe au fost martore nu numai ale reapariţiei
din clandestinitate a Bisericii Catolice Ucrainiene, ci şi a înmuguririi
activităţii Penticostalilor, Martorilor lui Iehova şi a o
mulţime de alte importuri — Hare Krişna, Scientologi, adepţi ai
sectei lui Moon şi aşa mai departe. După eşecul loviturii
de stat din 1991, activităţile neîngrădite ale acestora aveau
să conducă în curînd la o rapidă reevaluare a modificărilor
necesare în sfera legislativă.
Aceste
schimbări treptate au fost însoţite de convorbiri secrete privind
formularea uui corp complet de noi legi. Este reprezentativ pentru haosul ce a
caracterizat ultimele zile la putere ale lui Gorbaciov faptul că nu una,
ci două — iar potenţial şaisprezece — legi noi au apărut în
toamna lui 1990. Republicile Sovietice avuseseră totdeauna legile lor
proprii, dar acestea se aflaseră într-o slugarnică armonie cu
versiunile sovietice diriguitoare. Exercitarea de către republici a noilor
lor drepturi a pus imediat în evidenţă calea lăsată
liberă anomaliilor. Uniunea Sovietică a adoptat versiunea lui
Gorbaciov, iar republicile, îndeosebi Federaţia Rusă, au început
să adopte propriile lor variante, cu prea puţin respect
faţă de decretele Kremlinului. Prăbuşirea Uniunii Sovietice
un an mai tîrziu a însemnat, desigur, sfîrşitul legislaţiei sovietice
şi a restituit procesului o oarecare logică.8
Potrivit
normelor internaţionale, legea sovietică, cu o viaţă atît
de scurtă, ar fi considerată satisfăcătoare (inclusiv
măsurile reale de separare a bisericii de stat), iar varianta rusă —
mai ales în ceea ce priveşte educaţia religioasă în şcolile
de stat — este chiar mai „liberală” decît, de pildă, echivalentul ei
american. Una dintre cele mai plăcute răsturnări ale istoriei o
constituie faptul că noua lege din Rusia a fost călăuzită
prin Parlament de nimeni altul decît recent alesul deputat Fr. Gleb Yakunin
care, în baza vechii legi, petrecuse opt ani şi jumătate de
detenţie9. Procedura completă de elaborare a unei noi legi
a fost însă mult mai întortocheată decît o putem prezenta azi.
Ambele
versiuni interziceau orice incursiune a secularităţii în sfera
religioasă, în acelaşi timp permiţînd în mod oficial Bisericii
(inclusiv iudaismului şi islamismului) accesul la ceea ce fusese pînă
atunci socotit drept teritoriu comunist: mass-media, cluburi, săli de
conferinţă, închisori, armată. Activităţile religioase
au început să se desfăşoare imediat în toate aceste locuri,
întărind impresia că pe teritoriul Uniunii Sovietice se reîncarnase
Sfînta Rusie. Sărbătorile religioase aveau să fie marcate
corespunzător, cele majore devenind zile libere oficiale. Nu există,
totuşi, nici o prevedere anume pentru ca musulmanii să poată
ţine vinerea ca zi sfîntă, ori evreii sabatul (şi, pînă
una-alta, nici pentru creştini ca să poată respecta duminica).
Diferenţa
relevantă dintre cele două versiuni este că noua lege
sovietică păstra, cel puţin cu numele, vechiul şi unanim
urîtul vehicol al represiunii, şi anume Consiliul pentru Probleme
Religioase. Acesta nu fusese menţionat în legea lui Stalin din 1929 pentru
simplul motiv că nu a luat fiinţă decît după cel de-al
doilea război mondial, cînd Stalin a avut nevoie de un organism care
să controleze amploarea permisă activităţilor religioase.
Nu s-a operat nici o modificare a legii din 1929 prin care să i se
reevalueze acestuia rolul de control, şi este greu de prevăzut — în
cazul în care Uniunea Sovietică ar fi continuat să existe — care ar
fi fost rolul pe care acest organism l-ar fi putut juca în momentul în care
s-ar fi pus separării bisericii de
stat. Însă, aşa după cum o demonstrează evenimentele din
anul trecut, cînd o pasăre născută şi crescută în
colivie este lăsată liberă, va voi mai mult ca sigur să se
reîntoarcă în captivitate.
Hazbulatov, Elţîn şi evangheliştii
Este de la
sine înţeles că noua lege liberală a religiei din Federaţia
Rusă, votată în septembrie-octombrie 1990, nu a avut răgazul
să fie valorificată practic pînă la prăbuşirea
sistemului sovietic care a avut loc în anul următor. Rusia a
moştenit, fireşte, noua lege de la predecesoarea ei.
Ţine, de
aceea, de domeniul surprizei descoperirea că, la mai puţin de un an
de la noua independenţă a Rusiei, legislatorii ei încercau deja
să găsească o modalitate de restrîngere a libertăţilor
atît de recent cîştigate. Explicaţia acestui fapt nu necesită o
căutare prea minuţioasă şi este extrem de grăitoare
pentru deriva actuală a societăţii ruse.
Libertatea
proclamată prin lege însemna libertate pentru toţi — nu mai
puţin pentru evangheliştii bogaţi ai lumii. Este uluitor de
observat că, după ce decenii la rînd, lumea de cele mai multe ori fie
că ignorase fie că înţelesese greşit nevoile religioase ale
Uniunii Sovietice, acestea au devenit dintr-o dată o cauză la
modă. În această atitudine erau sădite bunele intenţii a
nenumăraţi oameni care doreau sincer — şi fără să
facă paradă de aceasta — să ajute Rusia să-şi
regăsească rădăcinile credinţei. Devotamentul lor
discret s-a împotmolit adeseori în apatia altora. Evangheliştii
străini disparaţi (al căror număr l-ar egala pe al unor
cohorte) urmau să fie găsiţi bătînd străzile marilor
oraşe şi făcînd uz de metode evanghelizatoare insidioase,
susţinuţi fiind de ceea ce ruşilor le păreau rezerve
nelimitate de capital. Religiei îi era permis acum accesul pe calea undelor;
totuşi, nemulţumindu-se cu oportunităţile ce decurgeau din
aceasta, organizaţii străine au cumpărat nu numai timp de
emisie, ci, cîteodată întregi posturi de radio. Străini ce nu au învăţat
niciodată o iotă ruseşte, care nu cunoşteau istoria,
clasicii literaturii, ori bogăţia deosebită a tradiţiei
ortodoxe ruse, au asaltat dintr-odată un public nebănuitor şi
sincer doritor de cele spirituale care să umple golul lăsat de
comunism, dar care era în acelaşi timp complet incapabil să facă
vreo diferenţă între vrăjitorie, filosofie orientală
şi evanghelia creştină. Faptul acesta a făcut deosebit de
grea viaţa celor care vreme de decenii nu conteniseră să se
pregătească intelectual, spiritual şi lingvistic tocmai pentru o
astfel de oportunitate.10
Numai în
Moscova sînt active mai multe sute de evanghelişti şi grupuri
misionare occidentale şi ar fi o sarcină ingrată încercarea de
a-i împărţi pe toţi în lupi şi miei; totuşi, printre
cei ce se pregătiseră vreme de decenii fiind astfel pe măsura
sarcinii ce le stătea în faţă, erau grupurile de luterani
germani, bisericile elveţiene (prin publicaţia lor Glaube in der
2. Welt, Zürich), Societatea Romano-Catolică de Ajutorare a Bisericii
în Nevoinţă, cultele ruse Peter Deyneka şi quaker-ii. Armata
Salvării şi Surorile de Caritate ale Sfintei Tereza din Calcutta au
răspuns cu promptitudine solicitărilor de a institui programe de
asistenţă care să vină în întîmpinarea imenselor nevoi
sociale lăsate în urmă de comunism.
Care a fost
rezultatul? Foarte curînd (avînd în vedere condiţiile predominante), un
puternic curent de opinie a început să susţină că
libertăţile merseseră prea departe, că ele periclitau
adevăratele tradiţii ale Rusiei şi că trebuia făcut
ceva pentru a le ţine în frîu. Asemenea atitudini sînt de înţeles
şi justificate pînă la un anumit punct, însă metodele prin care
s-a încercat să se impună controlul asupra anarhiei, au fost necrezut
de dure.
În noiembrie
1992, Ruslan Hazbulatov a semnat un decret ce punea bazele unui „Consiliu
Consultativ al Experţilor” în pofida faptului că un asemenea organism
fusese menţionat deja în articolul 12 al legii din 1990. Acest nou pas a
tras imediat semnalul de alarmă în rîndul intelectualităţii
ruse. În descrierea lui Hazbulatov, acest organism aducea prea mult cu o
resurecţie a mai vechiului Consiliu al Problemelor Religioase, mai ales
că preşedintele său (numit înainte ca organismul să se
întrunească) urma să fie un veteran înrăit al luptei comuniste
împotriva religiei, avocatul Iuri Rozenbaum, al cărui activism în domeniu
se întindea pe cel puţin ultimii treizeci de ani. Componenţa restului
de 22 de membri ai echipei constituia o falsă paradă de echilibru.
Treisprezece, din care nouă erau deja numiţi, fuseseră oficiali
ai fostului stat comunist şi nici măcar unul din ei nu avea vreo
apartenenţă religioasă cunoscută, iar un alt membru,
încă nenumit, urma să vină de la Ministerul
Securităţii (organul succesor al KGB-ului). Alţi nouă urmau
să fie desemnaţi de către organisme religioase individuale,
acestea din urmă fiind prezentate în ordine alfabetică.
Adventişti, evrei, budişti şi penticostali erau
reprezentaţi alături de Biserica Ortodoxă Rusă
fără să se ofere însă vreo explicaţie pentru criteriul
potrivit căruia urmau să fie reprezentate nouă
religii/confesiuni (mai degrabă decît opt sau douăzeci). În mod
curios, Alexandr Torşin, consilier în probleme religioase al cabinetului
particular al preşedintelui Elţîn, susţinea la Londra în 28
septembrie 1993 că numărul recunoscut ar fi fost de paisprezece.
Lista originală era ordonată alfabetic lăsînd astfel strania
impresie că mica Biserică Adventistă ar avea precădere
asupra masivei Biserici Ortodoxe.11
A fost evident
imediat că sarcina prioritară a noului Consiliu Consultativ al
Experţilor nu era atît una de sfătuitor, cît de proiectant al unei
noi legislaţii care să opereze schimbări asupra
libertăţilor consfinţite în urmă cu doi ani prin legea
parlamentului rus privind libertatea de conştiinţă. Un proiect
de modificare a articolului 11 suna în felul următor:
„Factorii
şi organele de stat împuternicite au dreptul să primească de la
asociaţiile religioase informaţiile de bază şi să ia
parte la evenimentele de care răspund asociaţiile religioase.”12
Urma apoi o
lungă şi complicată secţiune prin care se acorda
autorităţilor seculare dreptul de a suspenda organizaţiile
religioase în cazul în care acestea încălcau legea.
Spectrul unui
reînnoit control guvernamental începuse să bîntuiască din nou, cît se
poate de limpede, edificiul vieţii bisericeşti. O nouă
variantă a articolului 18, odată ce ar fi fost votată, ar fi
înăsprit considerabil condiţiile legate de înregistrare (care fusese
un asemenea instrument de persecuţie în vechiul regim), ceea ce părea
să dea noului organ un cuvînt de spus în actul înregistrării,
adică puterea de a influenţa decizia prin care se stabilea care
dintre grupurile venind din străinătate ar trebui considerate
legitime şi care nu.
Alexandr
Şcipkov, un tînăr democrat cu o carte de vizită impecabilă,
cita la o conferinţă din Moscova din februarie 1993 Departamentul
pentru înregistrări din Ministerul Justiţiei: „Intră sub
controlul Ministerului Justiţiei şi al organelor sale locale
următoarele: verificarea respectării de către organizaţiile
religioase a propriilor lor statute, dreptul de a le da acestora avertismente,
dreptul de a le da în judecată spre a li se interzice funcţionarea,
dreptul de a le suspenda activităţile anterior deciziei
judecătoreşti, dreptul de a le pretinde şi de a primi
informaţii şi explicaţii de la organizaţiile religioase;
dreptul de a lua parte la evenimentele organizate de acestea.” Şcipkov
a reacţionat continuînd cu aceste cuvinte: „Aceste prevederi sînt
brutale, ca să nu spun altfel. Închipuiţi-vă ce va ieşi din
ele în provincii!”13
Deja se creea
prin aceasta posibilitatea ca activităţile religioase ruse să
fie înregistrate automat, iar celelalte, nu. În scurt timp (în decembrie 1992),
patriarhul urma să scrie o scrisoare în care susţinea că acest
proiect era prea indulgent în restricţiile pe care le putea impune
activităţilor străine: „Realitatea este că nici una
dintre aceste completări referitoare la înregistrarea organizaţiilor
religioase străine nu urmăreşte să impună limite
intenselor lor activităţi religioase şi/sau expansiunii lor în
continuare. De fapt, aceste adaosuri par să legalizeze invazia lor
crescîndă… Trebuie instituit un comitet special în cadrul Ministerului
Justiţiei… [cu] drept de veto întinzîndu-se de la cinci la
şapte ani împotriva înregistrării şi activităţii
acestor organizaţii religioase străine.”14
Proiectul de
lege străbătea deja ape zbuciumate şi necunoscute. Care era
punctul de vedere al patriarhului asupra activităţilor religioase ale
cetăţenilor fostelor republici care poate mai locuiau încă în
Rusia? Urma, de pildă, Biserica Romano-Catolică să fie
socotită drept o organizaţie străină? Bunul simţ spune
că nu, ca să nu mai pomenim de faptul că numărul
catolicilor ne-ruşi răspîndiţi pe teritoriul rusesc şi pe
întinderile siberiene (mulţi dintre ei aflaţi acolo ca urmare a
deportării ori detenţiei) este foarte mare sau faptul că
arhiepiscopul romano-catolic al Moscovei, Tadeusz Kondrusiewicz, este prin
naştere şi bielorus şi polonez, adică un reprezentant al
„străinătăţii apropiate”. Este evident că, odată
devenită lege, pretenţia patriarhului ar fi impracticabilă.
Evangheliştii indezirabili şi propăvăduitorii unor culte
exotice din străinătate ar putea fi, într-adevăr,
ţinuţi în afara graniţelor prin refuzarea fie a permiselor de
rezidenţă, fie a înseşi intrării lor (aşa cum este
posibil într-o societate democratică), dar acest lucru ar fi în mod clar
imposibil în ceea ce îi priveşte pe cetăţenii ne-ruşi ai
fostei Uniuni Sovietice dintre care mare parte s-a stabilit în Republica
Rusă cu mult înainte de prăbuşirea comunismului.
Este cu
neputinţă pentru legislaţia de stat, per se, să îi
deosebească pe evangheliştii care exercită o influenţă
pozitivă de cei care exercită una negativă, sau religiile
şi sectele care pot de cele care nu pot fi tolerate. O societate
democratică precum cea britanică supraveghează consecinţele
posibile, de pildă oprind sectele de la înstrăinarea minorilor de
părinţii lor ori refuzînd intrarea în ţară a
extremiştilor străini care pledează pentru ilegalitate sau
pentru practici ce sînt în mod limpede indezirabile pentru societate. Există
de asemenea (în momentul de faţă) reglementări referitoare la
accesul pe posturile de radio şi televiziune.
În rîndul
unora dintre observatori a existat bănuiala că îndărătul
înfiinţării Consiliului Consultativ al Experţilor s-ar fi aflat
clerul Bisericii Ortodoxe care se simţea pesemne încolţit de
variatele activităţi ale sectelor. Foarte curînd însă a
reieşit că lucrurile nu stăteau în acest fel — cel puţin nu
în ceea ce priveşte forma în care a fost promulgată constituirea
Consiliului de către Hazbulatov.
Mitropolitul Chiril, şef al Departamentului Relaţiilor Ecleziastice
Externe şi figura imediat următoare în ordinea puterii după cea
a Patriarhului Alexei al II-lea în cadrul Bisericii Ortodoxe Ruse, a lansat un
puternic atac împotriva Consiliului Consultativ al Experţilor şi a
revizuirilor proiectate de acesta în februarie 1993:
„Modificările [legislative] au fost elaborate fără participarea noastră
şi, în general, avem îndoieli în ce priveşte repeziciunea cu care
s-au operat aceste schimbări tocmai acum, cînd se află deja în
vigoare o lege pe care noi o considerăm a fi bună… [Această
grabă] reflectă clar dorinţa de a readuce la viaţă
defunctul Consiliu pentru Probleme Religioase, de a reinstaura un organ de stat
cu drept de imixtiune în problemele interne ale instituţiilor religioase…
M-am consultat asupra acestei probleme cu reprezentanţi ai catolicilor
şi baptiştilor, iar ei susţin în unanimitate: nu le vom
îngădui acestor oameni accesul în interior; nu l-am îngăduit cît nu au avut dreptul
legal şi cu atît mai puţin o vom face acum, în condiţiile
democraţiei.”15
Totuşi,
după cum vom vedea în cele ce urmează, situaţia nu era nici pe
departe atît de clar definită pe cît reieşea din cuvintele
mitropolitului.
Academia
Internaţională pentru Libertatea Credinţei şi Religiei este
o asociaţie de jurişti americani cu o experienţă
imensă în ce priveşte relaţia biserică/stat din propria lor
ţară, care, auzind ce se pune la cale, au reacţionat prompt
şi viguros cerînd o întrevedere cu Consiliul Consultativ al
Experţilor. Cei mai mulţi dintre cei optsprezece membri ai
asociaţiei care s-au dus la Moscova în martie 1993 sînt religioşi,
reprezentînd o paletă foarte largă de apartenenţe, de la
baptişti la romano-catolici şi de la evrei la mormoni. Ei au
reuşit să convingă un Iuri Rozenbaum vizibil nereceptiv să
organizeze o conferinţă despre „Libertatea religiei în lumea
modernă”, un titlu generic care să găzduiască
dezbaterile pe tema noului proiect de lege, şi tot ei m-au invitat să
îi însoţesc la această conferinţă în calitate de consilier.
În seara de duminică 21 martie a avut loc la restaurantul „Praga” din
Moscova, o recepţie pentru un grup foarte eterogen de intelectuali
moscoviţi, după care am descins vreo patruzeci de persoane la o
fostă casă de odihnă a Comitetului Central, în Lesnye Dali, la
aproximativ o oră distanţă de drum cu maşina în afara
metropolei.
Ar fi fost
greu de găsit un lăcaş mai puţin prielnic decît sala în
care s-a desfăşurat conferinţa vreme de şaisprezece ore
neîntrerupte din următoarele două zile. Încăperea fusese
proiectată să încapă trei sute de persoane. Vorbitorii se aflau
cocoţaţi fără speranţă la tribună, deasupra
unui public risipit: distanţa şi formalismul erau în măsură
să descurajeze orice discuţie mai apropiată sau vreun schimb
real de idei.
Prima
şedinţă s-a constituit dintr-o dezbatere a Consiliului
Consultativ al Experţilor însuşi. Alfred Blaustein, de la
Universitatea Rutgers, a dat citire unui scurt articol din „Izvestiia”, ce critica formarea Consiliului şi avertiza că vechile idealuri sovietice
erau încă în viaţă şi pe cale de a fi relegitimizate.
Rozenbaum a explodat ripostînd că era inutil să se învenineze
dezbaterea în felul acesta, şi a citat apoi feluritele beneficii de care a
avut parte biserica de la căderea comunismului. El a mai citat şi un
oarecare document fiscal local din Statele Unite despre care a susţinut
că exercită asupra bisericilor o supraveghere guvernamentală mai
strictă decît a existat vreodată în Uniunea Sovietică din timpul
lui Stalin.
Programul nu
includea nici o breşă care să facă posibilă o
prezentare generală a evoluţiei relaţiei biserică/stat din
epoca lui Stalin şi pînă în prezent, ceea ce a constituit un handicap
serios pentru aceia dintre participanţii americani care nu posedau
cunoştinţe temeinice în domeniu. Totuşi, era inevitabilă
dezbaterea pe marginea noului proiect de lege, chiar dacă ea a fost
restrînsă la o singură şedinţă de două ore,
urmată imediat de luarea în discuţie a multe alte subiecte mai
puţin litigioase. În cele două zile, Rozenbaum n-a apucat să se
bucure de rolul său de preşedinte nici măcar preţ de o
clipă (conferinţa nu s-a fărîmiţat în grupuri de
dezbatere), părînd întruchiparea însăşi a funcţionaruluui
comunist de stil vechi care se străduieşte să controleze
lucrările conferinţei. El nu a încercat, totuşi să
impună limite libertăţii de exprimare, dar era evident că
fusese stabilit dinainte un acord restrictiv prin însăşi formularea
ordinii de zi.
Ar fi fost de
aşteptat ca, la numai şase săptămîni după ce îşi
făcuse publice opiniile, Mitropolitul Chiril să le prezinte, personal
sau nu, şi la această conferinţă. Singurul exponent al
Patriarhatului Moscovei a fost, pînă la urmă, părintele
Inocenţiu (Pavlov) a cărui prezenţă s-a limitat la cîteva
ore din cursul primei zile. În timpul acestei dezbateri el a rămas
tăcut, pronunţîndu-se abia mai tîrziu, dar asupra altei chestiuni,
cea a relaţiei dintre religie şi minorităţile
naţionale.
Printre
participanţi s-au numărat reprezentanţi ai adventiştilor
şi penticostalilor, care au luat poziţie împotriva noului proiect al
articolelor 11 şi 18. În mod curios, n-a fost de faţă nimeni din
partea evreilor, musulmanilor ori baptiştilor deşi erau cu toţi
reprezentaţi în cadrul Consiliului Consultativ al Experţilor şi
luaseră parte la festivitatea de deschidere din seara precedentă. O
altă absenţă notabilă, cu atît mai mult cu cît figura
nominal în program, a fost cea a lui Fr. Viacheslav Polosin, preot, fost
avocat, iar, în momentul respectiv, membru al parlamentului rus. Cu toate că
avusese un cuvînt de spus, poate unul decisiv, în formularea proiectului
prezentat de consiliul lui Rozenbaum, Polosin s-a eschivat de la lucrările
conferinţei pe motiv că parlamentul se află în sesiune
extraordinară pentru dezbaterea posibilului vot de blam al
preşedintelui Elţîn.
Vocile
dominante în această secţiune a conferinţei au fost cele ale
americanilor, care s-au opus în unanimitate oricărei restricţii
impuse de stat activităţii religioase, susţinînd că modelul
american de separare dintre stat şi biserică era singurul de urmat de
către Rusia. Garanţia legalităţii nu ar fi nicidecum
periclitată întrucît orice activitate cu caracter penal, inclusiv falsul
financiar, este interzisă prin legi deja existente, ce nu au nevoie de
modificări pentru a le face să se refere în mod expres la sfera
religioasă. A atribui statului dreptul sau datoria de a diferenţia
între feluritele tipuri de activităţi religioase, provenite sau nu
din Rusia, însemna a îl îngreuna cu o povară complet nepotrivită, pe
care nu ar fi capabil să o poarte fără să încalce linia de
demarcaţie dintre sine şi biserică.
La
sfîrşitul conferinţei, cîte doi reprezentanţi ai fiecărei
părţi, rusă şi americană, au deliberat şi au
căzut, în cele din urmă, de acord asupra unei declaraţii care nu
a avut, bineînţeles, un statut
oficial, dar care a căpătat aprobarea unanimă a
participanţilor. În termeni destul de generali, aceasta susţinea
separarea în cel mai deplin sens a bisericii de stat şi afirma
spaţiul libertăţii religioase ca pe un drept uman fundamental.
Rozenbaum a concluzionat spunînd că se cuvenea ca proiectele de modificare
a legii să fie reconcepute şi că nu va fi produsă nici o
altă versiune fără înştiinţarea prealabilă a
Academiei Internaţionale.16
Rozenbaum nu a
reuşit să-şi ţină promisiunea sau a fost, poate, împiedicat
să o facă. Perioada dintre sfîrşitul lunii martie şi
începutul verii a fost marcată de o activitate intensă, incluzînd
numeroase intrigi şi schimbări de poziţie. La 23 iunie a avut
loc o dezbatere la Sovietul Naţiunilor (una dintre Camerele parlamentului
rus). La un simpozion din 30 iunie, Rozenbaum atrăgea atenţia asupra
viitorului curs al evenimentelor şi se desolidariza de ultimul proiect al
noii legi deoarece acesta era, în opinia sa, formulat defectuos şi
înţesat cu contradicţii interne. Era vădit indispus că
propria lui versiune fusese ignorată.
Mai timpuriul
articol 18 devenise acum numărul 15, apoi 14; în termeni lipsiţi de
ambiguitate, acesta interzicea organizaţiilor religioase de
provenienţă străină să se angajeze în
activităţi misionare pe teritoriul Rusiei fără să fi
obţinut în prealabil avizul autorităţilor de stat.
Mitropolitul
Chiril făcuse o întoarcere de o sută optzeci de grade nemaisocotind
acum legislaţia din 1990 ca satisfăcătoare. El şi-a
însuşit opinia patriarhului potrivit căreia statul ar avea
obligaţia de a ţine în frîu neîngrădita activitate
misionară a numeroaselor culte, creştine sau necreştine, care
îşi răspîndeau influenţa din afară. Viacheslav Polosin a
apărut acum ca susţinătorul cel mai de seamă al
schimbării legislaţiei şi rămîne, pare-se, principalul
responsabil pentru versiunea finală.
Pe 14 iulie,
parlamentul rus a dezbătut şi a votat apoi modificările şi
adăugirile la Legea libertăţii conştiinţei. De
această dată schimbările au fost întîmpinate de o critică
şi consternare internaţională foarte largi, agenţiile
străine susţinînd că aceste schimbări încălcau
libertatea religioasă şi documentele internaţionale de felul
Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului.
Într-o
convorbire telefonică cu Institutul Keston, părintele Gleb Yakunin a
calificat noua lege drept „discriminatorie şi antidemocratică”.
Liderii confesiunilor protestante ruse i-au trimis preşedintelui
Elţîn o scrisoare comună în care se plîngeau de evoluţia
evenimentelor şi îi cereau să refuze semnarea decretului, acesta
constituind ultimul pas în legiferarea sa. Filiala rusă a Asociaţiei
Internaţionale pentru Libertate Religioasă a prevăzut că
noua lege va duce la cenzurarea de către stat a literaturii religioase
publicate în străinătate, la bruiajul posturilor de radio
străine şi, în consecinţă, la o lipsă de încredere
globală în angajarea Rusiei pe calea reformei.
Conştient
cu acuitate de importanţa reputaţiei sale în străinătate,
preşedintele Elţîn a răspuns acestei presiuni (în toiul a ceea
ce trebuie să fi fost un program de lucru extraordinar) înapoind
parlamentului, spre reconsiderare, proiectul de lege dimpreună cu
propriile sale amendamente — după cum avea dreptul. Pe 27 august
parlamentul a dezbătut alte noi modificări, iar versiunea ce a
rezultat a fost votată (156 de voturi pentru, 3 împotrivă şi 2
abţineri).
De data
aceasta părea neîndoielnic că legea va primi acordul final al lui
Elţîn, a intervenit însă o vacanţă, iar, mai apoi, pe 17
septembrie, el a înapoiat-o din nou nesemnată. La 21 septembrie, înainte
să se mai poată întîmpla ceva, Elţîn a dizolvat parlamentul.
O lumină
interesantă a aruncat la Londra asupra acestei chestiuni Alexandr
Torşin, care a declarat că sarcina lui fusese aceea de a înregistra
expresiile de protest ale străinătăţii şi de a i le
transmite lui Elţîn. Însă el acţionase ca atare cu recomandarea
ca preşedintele să semneze, şi a fost de aceea surprins cînd
aceasta nu s-a întîmplat. „Patriarhia Moscovei era de acord aşa că
ce vreţi mai mult?” a întrebat el sala. „Păi, tocmai asta-i
problema”, a venit o replică.
În zilele
încordate ce au urmat dizolvării parlamentului, Patriarhul Aleksei şi
Mitropolitul Chiril s-au evidenţiat ca mediatori între preşedintele
Elţîn şi facţiunea Ruţkoi-Hazbulatov. Au ieşit la
iveală foarte puţine detalii din ceea ce s-a întîmplat, cu
excepţia faptului că cele două feţe bisericeşti s-au
întîlnit în două rînduri cu reprezentanţi ai ambelor părţi.
S-a presupus, fără să existe vreo dovadă în acest sens,
că grupul lui Ruţkoi a fost de acord cu acest pas doar ca o
tactică diversionistă pentru răstimpul în care era pregătit
în secret asaltul turnului televiziunii, act care a dus la declanşarea
violenţei. Distrugerea a înseşi Casei Albe ruse a însemnat, fără
îndoială, sfîrşitul oricărei chestiuni parlamentare
nedefinitivate pînă la acea dată.
Nu există
nici un motiv pentru a pune la îndoială bunacredinţă a
patriarhului în momentul în care a adus laolaltă cele două
părţi. Acesta era un punct de plecare unic în istoria Bisericii Ruse,
iar conducerea bisericii nu poate fi acuzată nici într-un caz pentru
eşecul iniţiativei. Un eventual succes al patriarhului ar fi
constituit o propagandă considerabilă pentru imaginea sa publică
şi pentru statutul Bisericii. În cazul în care patriarhul ar fi
reuşit să intermedieze un acord paşnic, preşedintele
Elţîn i-ar fi fost îndatorat enorm şi, foarte probabil, capul
bisericii i-ar fi sugerat lui Elţîn că semnătura sa pe acel
document ar fi fost un quid pro quo convenabil.
Foarte curînd
a devenit limpede că problema noii legislaţii privind religia urma
să apară în faţa parlamentului la foarte puţin timp
după alegerile din decembrie 1993. O conferinţă de proiectare cu
participare restrînsă, ce includea jurişti americani, pe Iuri
Rozenbaum şi pe mine însumi, s-a întrunit la sfîrşitul lui ianuarie
în Olanda, iar rezultatele ei, la care s-a ajuns antrenînd multă
diplomaţie, au fost difuzate în rîndul tuturor membrilor noii Dume.
Totuşi, dezbaterile pe marginea unui alt proiect, socotit şi el
nesatisfăcător şi formulat printre alţii, de Viacheslav
Polosin, au fost reluate încă din mai în cadrul comitetelor parlamentare
împuternicite.
Relaţiile dintre biserici
Se află
în afara ţelurilor acestui studiu încercarea de a trece în revistă,
fie şi sumar, viaţa actuală a oricăreia dintre comunităţile
religioase — ortodoxe, catolice, protestante, evreieşti sau musulmane.
Fiecare dintre acestea are grupuri de confraţi religioşi într-una sau
mai multe dintre membrele Comunităţii Statelor Independente, iar contactele
existente peste graniţele lor vor fi, probabil, relevante în
relaţiile viitoare dintre aceste state indiferent dacă ele vor urma
sau nu calea dezintegrării politice şi pe mai departe.
De departe cel
mai mare interes îl prezintă în studiul de faţă situaţia
milioanelor de ruşi aflaţi în afara graniţelor ţării
lor, printre care există, fireşte, o proporţie însemnată de
membri ai Bisericii Ortodoxe. Înainte de prăbuşirea puterii
sovietice, aceştia intrau sub oblăduirea administraţiei
eparhiale. A fost o lovitură psihologică pentru Patriarhia Moscovei
să descopere că, pe măsură ce Biserica putea începe
să-şi desfacă aripile în Rusia, influenţa ei începea
să descrească nu numai în ţările baltice, ci şi în
alte state ale CSI. Ucraina oferă în acest sens un tablou deosebit de
complex [...].
În locurile în
care Biserica Ortodoxă deţine o minoritate nesemnificativă de
credincioşi, cum ar fi în Lituania sau în statele Asiei Centrale,
episcopii locali se confruntă acum cu complicata sarcină de a elabora
relaţii noi cu majoritatea religioasă şi cu noile guverne.
Episcopii cu o fire mai independentă, precum Hrisostom al Vilniusului, au
posibilitatea să dezvolte relaţii proprii cu majoritatea
romano-catolică din Lituania fără să mai fie nevoiţi
să se consulte cu Moscova.
Totuşi,
de la abolirea restricţiilor comunismului, atitudinea profund
naţionalistă potrivit căreia ruşii se cuvine să fie
ortodocşi, constituie un factor relevant în evoluţia vieţii
creştine. Oricine s-ar afla la cîrma Kremlinului are la îndemînă un
atu preţios: conducerea Bisericii Ortodoxe Ruse poate fi oricînd
invocată ca instrument de legitimare a protecţiei (indiferent ce
formă ar lua aceasta) naţionalilor ruşi din
străinătatea apropiată. Aceasta nu s-a întîmplat deocamdată
şi nu s-a întîmplat nici ca Patriarhia Moscovei să recurgă la
conducătorii politici pentru a-i sprijini pe sîrbii ortodocşi din
fosta Iugoslavie, de pildă, dar există totuşi posibilitatea ca
aceşti factori să intre oricînd în joc.
Îi este foarte
greu Bisericii Ortodoxe să se împace cu faptul că Rusia este acum o
societate pluralistă, iar dezbaterea noilor legi o ilustrează din
plin. Nu există nici o şansă, oricît de îndepărtată,
ca Patriarhia Moscovei să poată opri răspîndirea cultelor
şi confesiunilor creştine vechi sau noi, exceptînd posibilitatea de a
o face prin zel evanghelizator şi prin puterea propriei
învăţături, fără ajutorul constrîngerilor legale
împotriva rivalilor.
Aceasta nu
implică nicidecum că explozia sectarianismului străin ar fi
esenţială în evoluţia viitoare a societăţii ruse,
însă este un fapt de necontestat că, în condiţiile actuale, este
virtual imposibil ca ea să fie contracarată. Ar fi, desigur, mai
potrivit ca Patriarhia Moscovei să facă un efort real pentru a
găsi bunăvoinţa de a intra în dialog cu aceia dintre
străini care se simt chemaţi pentru o colaborare pe termen lung cu
creştinii ruşi.
De asemenea,
se cuvine subliniat în acest punct că în domenii cum ar fi educaţia,
activitatea editorială, administraţia şi know-how-ul
tehnic, atît protestanţii cît şi catolicii străini au foarte
multe lucruri de oferit. Ei pot acorda pentru un timp asistenţă
pentru a compensa pierderile de decenii din aceste domenii. Ar fi, de aceea, de
aşteptat ca de vreme ce Rusia are în faţă zile grele, la ordinea
zilei să se afle mai degrabă cooperarea decît rivalitatea.
Persecuţia
din zilele cele mai negre a avut ca rezultat încetarea ostilităţilor
interconfesionale fiind cunoscute multe exemple de întovărăşire
creştină ce au depăşit diferenţele, şi de reale
prietenii ortodoxo-evreieşti care au înflorit în lagărele de
concentrare.
Uniunea
Sovietică nu permisese constituirea unui sinod al bisericilor. Religii
şi confesiuni individuale erau uneori întrunite pentru conferinţe ori
pentru semnarea unor documente în sprijinul politicii sovietice, dar acesta era
un exerciţiu în principal propagandistic şi total artificial care nu
avea, în liniile sale fundamentale, nimic de a face cu o iniţiativă
ecumenică. Dat fiind rolul Bisericii Ortodoxe în Rusia precomunistă,
nu a existat nici măcar o tradiţie latentă de receptivitate la
resurecţia altor confesiuni.
Desigur,
Patriarhia Moscovei nu este echivalentă cu Biserica Ortodoxă
Rusă. Politica acesteia se află în mîinile unui grup restrîns de
ierarhi, a cărui componenţă a rămas în mare
măsură neschimbată de la căderea comunismului, însă
grupările din cadrul său sînt variate: de pildă, clerul parohial
care a beneficiat de o educaţie teologică; enoriaşii acestuia,
de obicei mult mai puţin educaţi; intelectualitatea mai
tînără din oraşe. În vreme ce credinciosul din parohie poate avea
dragoste pentru preotul său şi respect pentru funcţia de
episcop, politica patriarhiei constituie pentru el un lucru îndepărtat
şi de importanţă practică neînsemnată, exceptînd
măsura în care facilitează asigurarea unui serviciu religios regulat.
Inevitabil, unii episcopi încep să adopte acum o linie mai
independentă şi să ia în considerare nevoile specifice ale
teritoriilor lor într-un fel ce nu era posibil sub dominaţia KGB-ului
şi a Consiliului pentru Probleme Religioase. În marile oraşe
există cercuri de intelectuali, formate în principal, dar nu exclusiv, din
laici, care critică cu vehemenţă patriarhia nu numai pentru
colaborarea ei din trecut cu regimul sovietic, ci şi pentru aşa-zisul
ei eşec de a profita de noile oportunităţi şi pentru
că nu caută ipoteze de lucru fructuoase în cooperarea ecumenică.
Aşa cum
stau lucrurile, patriarhia îşi cheltuieşte timpul şi energia
îngrijorîndu-se pe seama rolului catolicilor, protestanţilor şi al
cultelor ne-creştine. Relaţiile sale cu Biserica Anglicană
(Episcopală) sînt reprezentative în acest sens. Din cîte se ştie, în
Moscova această comunitate nu numără în rîndurile sale nici un
rus, iar pastoratul a fost restabilit cu un orar complet abia în mai 1993
şi în exclusivitate pentru a veni în întîmpinarea nevoilor
comunităţii străinilor. Preotul, Canon Chad Goussmaker, a avut
drept una dintre sarcini recîştigarea drepturilor depline asupra vechii
biserici anglicane de care comunitatea fusese deposedată după
Revoluţia Socialistă (dreptul de a dispune de edificiu în fiecare
duminică fusese redat mai devreme ca rezultat al glasnot-ului). Pentru a
se conforma legii, comunitatea trebuie să facă demersuri pentru a fi
înregistrată, dar patriarhul şi-ar da consimţămîntul la
aceasta numai cu condiţia ca cererea să fie în numele bisericii
anglicane din Moscova (nu a Moscovei!). Nuanţa reflectă cu
certitudine dorinţa bisericii ortodoxe ca această comunitate să
nu desfăşoare o activitate misionară.17 Totuşi,
în esenţă, anglicanii de pretutindeni sînt prieteni buni cu
ortodocşii şi caută în mod serios căi de conlucrare cu
aceştia.
Vor fi evident
necesare decenii de eforturi pînă ce climatul din Rusia va fi prielnic
fundării unui sinod religios efectiv. Între timp, foarte multe confesiuni
creştine majore sînt hotărîte să-şi reconstruiască
viaţa independent una de cealaltă. Sub toate aspectele, sarcina este
formidabilă.
Concluzie
Pentru toate
comunităţile religioase din Rusia acesta este vremea marilor
şanse dar şi a marilor incertitudini. Rămîne de văzut în ce
fel, vechiul parlament fiind abolit, va aborda Biserica Ortodoxă Rusă
din nou problema unei legislaţii noi privind controlul
activităţilor misionare ne-ruse. Probabil că data viitoare această sarcină se va dovedi mai
dificilă avînd în vedere sensibilitatea actuală a opiniei publice
mondiale în urma ultimei încercări de acest gen. Este totuşi cert
că atitudinea mentală exprimată mai înainte de axa
parlament-patriarhie nu se va schimba prea curînd şi de aceea eşecul
tentaţiei de a controla legislativ anumite aspecte ale vieţii religioase
nu va constitui o piedică în calea unor încercări viitoare cu
ţeluri identice.
Note
1. Roswitha şi Peter
Jarmann, OPS Journal Letter, London, Quaker Peace and Service, 1993,
nr.1, p.7.
2. Michael Bourdeaux, Risen
indeed, London, Darton, Longman and Todd, 1983, passim
3. See, eg., Michael Bourdeaux, Religious
Ferment in Russia London: Macmillan,
1968; and Jane Ellis, The Russian Orthodox Church: A Contemporary History,
Lodon: Crom Helm, 1986
4. Michael Bourdeaux, The
Gospel’s Triumph over Communism, Minneapolis: Bethany House, 1991, p 44
5. Jane Ellis, ed., Religious
Minorities in the Soviet Union, 4th ed., London: Minority Rights Group,
1984, pp 5-6; and idem, Russian Orthodox Church, p. 25
6. see Bourdeaux,Gospel’s
Triumph over Communism, pp. 72-73
7. Ibid., pp. 151-52
8. See Michael Bourdeaux, The
Role of Religion in the Fall of Soviet Communism, London: Centre for Policy
Studies, 1992, passim
9. Bourdeaux, Gospel’s Triumph
over Communism, p. 72
10. Cu privire la cultele în
fosta Uniune Sovietică, vezi Frontier (Keston, Kent), May-June
1991, pp.1-2, 12-15.
11. Michael Bourdeaux, Old Games, New Rules, Frontier, July- August 1993, pp.15-16
12. Dosar nepublicat al
materialelor prezentate la conferinţa de la Moscova, martie 1993. Copie în
arhiva Institutului Keston.
13. Aleksandr Shchipkov, Attempts
to Revive the Council for Religious Affairs in Russia, Religion, State
and Society, Oxford, vol. 21, nos. 3-4 (1993), p. 372
14. Scrisoarea nr. 3488 de
la Patriarhul Aleksei al II-lea către preotul Viacheslav Polosin, 8
decembrie 1992. Copie în arhiva Institutului Keston.
15. Mitropolitul Chiril,
interviu, Russkaia mysl’ (Paris), 5 februarie 1993, p.9.
16. Bourdeaux, Od Games, New Rules
17. Canon Chad Coussmaker,
Biserica Anglicană din Moscova, scrisoare către Institutul
Keston.
Traducerea de
Doina Baci
*
Michael BOURDEAUX, expert în
problemele religioase din spaţiul ex-sovietic, este autorul volumelor Gorbachev,
Glasnost and the Gospel (1991), The Gospel’s Triumph over Communism (1991), Risen Indeed: Lessons in Faith from the USSR (1997).
Michael Bourdeaux, Glasnost
and the Gospel: The Emergence of Religious Pluralism, studiu publicat în
volumul 3, The Politics of Religion in Russia and the New States of Eurasia M.E.Sharpe, New York, 1995, al seriei The International Politics of Eurasia.