Integrációs törekvések Közép– és Kelet-Európában a 19. és
20. században
(Tendinţe integraţioniste în
Europa Centrală şi de Est în
secolele 19 şi 20)
Bán D. András,
Diószegi László, Márer Pál, Pritz Pál, Romsics Ignác
Budapest, 1997
Cei cinci
autori prezintă, în cinci studii separate, dar complementare,
tendinţele de integrare din Europa Centrală şi de Est a
ultimelor două secole.
Din punct de
vedere istoric, spaţiul este cunoscut mai mult ca unul unde s-au produs
mari dezintegrări urmate de conflicte dintre micile state naţionale,
şi nicidecum ca unul unde integraţionismul şi-ar fi găsit
un sprijin larg. Se pare însă că la sfîrşit de mileniu
această situaţie este în curs de schimbare. Structurile inter-statale
ale acestei perioade — OSCE, Consiliul Europei, NATO, Uniunea Europeană —
s-au extins sau se extind spre această parte a Europei. Volumul se
opreşte însă înainte să trateze acest fenomen, ultimul model
studiat fiind blocul sovietic. De ce tocmai cînd lucrurile par să devină
mai interesante? Pentru că fenomenul este încă viu şi în
dezvoltare, iar un istoric nu se poate hazarda în a trata prezentul.
Autorii
prezintă o altă faţă a istoriei, mai puţin
cunoscută. Cea a unei idei formatoare de mentalităţi culturale
colective. O idee pornită din dorinţa de supremaţie a unor
popoare (cum au fost mişcările panslave sau pangermanice), şi
finalizată ca un factor de echilibru.
Primul studiu,
cel al lui Ignác Romsics, intitulat Expansionism şi regionalism.
Proiecte de integrare în Europa Centrală şi de Est în secolul al
XIX-lea şi la începutul secolului XX, căutînd
rădăcinile integraţionismului, porneşte de la comunitatea
statală polonezo-lituaniană din secolul al XIV-lea, care a dominat
partea nord-estică a continentului timp de patru secole. Primul
„teoretician”, George Podebrad (1420-1471), regele Cehiei, a schiţat
proiectul unei confederaţii europene a cărei parte vestică ar fi
fost coordonată de casa regală a Franţei, iar cea estică de
casa regală a Cehiei. Deciziile în această confederaţie, cu o
singură armată şi un buget comun, ar fi urmat să fie luate
de un parlament paneuropean, un consiliu format din domnitorii
ţărilor membre şi un organism cu rolul unui tribunal
internaţional.
Evoluţiile
ulterioare au dus însă la formarea unor imperii (Imperiul Habsburgic, Otoman
şi cel Ţarist), şi nu la confederaţii.
În
accepţiunea autorului, în timpul şi spaţiul studiat, s-au
născut patru curente şi mişcări politice: panslavismul,
pangermanismul, proiectele de federalizare ale Imperiului Habsburgic şi
tendinţele de federalizare ale statelor naţionale formate în locul
imperiilor.
Mişcarea
panslavistă, elaborată de un croat iezuit, Juraj Križanić
(1618-1683), îşi propunea unificarea popoarelor slave sub o singură
conducere. Teoria s-a transformat în ideologie de stat a Imperiului Ţarist
în timpul lui Alexandru I (1777-1825). Acest lucru necesita formarea unui
„coridor” între popoarele slave din nord şi cele din sud. Pornind de la
comunitatea religioasă — ortodoxia — teritoriile locuite de români
reprezentau singura posibilitate de a realiza un astfel de coridor. (Un coridor
mai „larg” includea şi Ungaria în marele imperiu slav.)
Între
promotorii pangermanismului, autorul înşiră nume ca Leibniz, Kant,
Herder, Fichte. Primul care a dezvoltat un sistem ideologic coerent şi
care a transformat această ideologie în program politic a fost Friedrich
List (1789-1846), părintele ideii de Mitteleuropa. Ideologii
mişcării pangermanice au inclus în proiectele lor teritorii rîvnite
şi de cei ai mişcării panslaviste. Rolul „micilor naţiuni”
nu era bine stabilit. Julius Fröbel (1805-1893) considera că acestea, prin
statele lor, se vor asocia confederaţiei conform modelului Statelor Unite
ale Americii; Heinrich von Gagern (1799-1880) afirma însă că ele „nici
intenţii, nici aptitudini nu au pentru independenţă [...],
misiunea Austriei este de a răspîndi cultura, limba şi obiceiurile de
la Dunăre pînă la Marea Neagră”.
Privind primul
război mondial ca o confruntare a ideologiei panslaviste şi
pangermanice în Europa Centrală şi de Est, concluzia autorului este
că oricare dintre acestea două ar fi cîştigat, ar fi urmat
exploatarea economică şi supunerea politică a popoarelor din
acest spaţiu. Culturile naţionale ar fi fost rusificate sau
germanizate, singura diferenţă fiind calitativă: „în cazul
victoriei ruseşti, regiunea urma să fie anexată unui imperiu
semiasiatic, din punct de vedere civilizaţional rămas în urmă;
în cazul victoriei germane, unuia aproape vest european, fruntaş în
privinţa dezvoltării tehnologice.”
Următorul
punct al studiului lui Romsics ne aduce „mai spre casă”. Prezentarea
proiectelor de federalizare ale Imperiului Habsburgic începe cu primul proiect
de acest fel, cel elaborat de baronul transilvănean, Miklós Wesselényi
(1796-1850), care propunea în „Cuvînt
despre chestiunea maghiară şi slavă”(1843) satisfacerea
cerinţelor „juste şi echitabile” ale popoarelor slave prin
federalizarea imperiului. Romsics, cu toată consideraţia pentru idee,
critică soluţia propusă pentru că Wesselényi nu a
reuşit să scape de clişeele epocii: recunoaşte egalitatea
italienilor, polonezilor şi cehilor cu germanii şi maghiarii,
sprijină statutul special al croaţilor în Ungaria, al slovenilor în
Austria şi al saşilor în Transilvania, dar generozitatea lui se
opreşte în acest punct. Nu acceptă alte etnii ca entităţi
politice, cu un teritoriu definit. Proiectul de federalizare al lui František
Palacký (1798-1876) este analizat din punctul de vedere al unei
contracarări a mişcării panslaviste şi pangermanice.
Istoricul şi politicianul ceh considera că dacă nu ar fi existat
Imperiul Habsburgic, el ar fi trebui inventat pentru a apăra popoarele
mici de aceste două pericole. Dar, pentru a-şi îndeplini rolul
istoric, Imperiul Habsburgic trebuie să se transforme într-o
federaţie reală. Ceea ce a urmat — dualismul autro-ungar —, conform
autorului, nu era altceva decît hegemonia germanilor în vest şi cea a
maghiarilor în est, dar cu subsisteme care indicau o tendinţă de
federalizare. Imperiul care, după Romsics, „a garantat cadrul politic
pentru coexistenţa unei duzini de etnii mai mari şi mai mici timp de
400 de ani”, a fost destrămat în mici state-naţiuni după
primul război mondial. „Condiţia era ca această formă
ierarhică, «perimată» şi «represivă» să fie
înlocuită de o alianţă mai modernă şi mai
democratică a popoarelor dunărene. Dar colaborarea mai strînsă a
popoarelor din fosta Monarhie nu a luat fiinţă nici pînă azi,
şi este îndoielnic că acest lucru se va produce vreodată.” conchide autorul studiului.
Popoarele
aflate sub stăpînirea Imperiului Otoman nu se gîndeau la reformarea
acestui imperiu, ci la destrămarea lui şi formarea unor noi
confederaţii. Rhigas Pherraios (1757-1798) a elaborat proiectul unei
Republici Elene, bazat pe modelul francez, care ar fi cuprins întreaga
Peninsulă Balcanică, inclusiv România. Ideea suferea de aceaşi
eroare ca şi modelul său: republica ar fi avut o singură
limbă de stat, cea greacă. În nordul, mai tradiţional, polonezii
erau adepţii unor confederaţii antidinastice, născute din propria
iniţiativă a unor state-naţiuni. Proiecte similare au fost
elaborate şi de unii ideologi slavi din Imperiul Habsburgic care nu
acceptau nici ideea panslavismului promovat de Imperiul Ţarist, nici ideea
unei reforme a celui Habsburgic. Romsics menţionează şi
programele naţionale ale lui Ion Ghica (1817-1897) şi Nicolae
Bălcescu (1819-1852), care, în afara faptului că doreau unificarea
Moldovei, Munteniei, Basarabiei, Bucovinei şi Transilvaniei, elaborau
totodată proiecte de formare a unor federaţii între această Românie
mare şi Ungaria, respectiv între România, Ungaria, Serbia şi
Bulgaria. În mod similar, László Teleki (1811-1861), ambasadorul Ungariei la
Paris, i-a propus lui Kossuth, în 1849, formarea unei confederaţii între
aceste patru state. În emigraţie, ca rezultat al colaborării dintre
revoluţionarii maghiari, români şi sîrbi, au fost elaborate proiecte
referitoare la Statele Unite Dunărene, cum ar fi cel al lui Bălcescu
(din 1850). Primul război mondial, ca şi, mai înainte, revoluţia
din 1848-49, au reprezentat o perioadă propice pentru elaborarea unor
teorii referitoare la confederaţii. Acestea însă nu au fost realizate
niciodată. Conform autorului, „proiectele de integrare ale
mişcărilor revoluţionare antidinastice referitoare la
statele-naţiuni independente din Europa Centrală şi de Est au
rămas promisiuni neîndeplinite care pe termen lung au lăsat drumul
deschis atît expansiunii germane, cît şi celei ruse”.
Studiul lui
László Diószegi, Proiecte de unificare economică în bazinul
dunărean în epoca crizei economice dintre 1929-1933 începe prin analiza
noilor relaţii din Europa Centrală şi de Est, apărute
după primul război mondial. Spaţiul dunărean a cunoscut o
nouă influenţă politică: cea a Franţei, care prin
micile state naţiuni, căuta „încercuirea” marelui rival, Germania.
Apariţia crizei economice a determinat însă reevaluarea
priorităţilor în politica externă a Franţei. Deşi
interesul britanic a scăzut mult faţă de această regiune,
consolidarea economică a statelor nou formate a fost susţinută
de Londra. Teoreticianul „societăţii de consum”, J. M. Keynes, prin
lucrarea „Consecinţele economice ale păcii” (1919), a tras un
semnal de alarmă cu mult înainte de declanşarea crizei. Germania,
imediat după război, nu avea capacitatea de a influenţa
regiunea. Dar pentru ieşirea din criza economică, soluţia
găsită era relansarea relaţiilor tradiţionale. A patra
putere implicată în regiune era Italia, care, în opinia autorului, avea
mai mult ambiţii decît capacităţi reale.
Statele din
această regiune s-au polarizat: cele noi se bucurau de
independenţă, iar cele care pierduseră teritorii deplîngeau această situaţie. Ungaria
lui Horthy refuza să recunoască realitatea istorică, fapt
faţă de care ţările din jur (îndrumate de Franţa) au
luat atitudine coalizîndu-se în Mica Antantă. Apariţia crizei
însă a dovedit că politica izolaţionistă nu este
eficientă din punct de vedere economic.
Primele
proiecte de confederalizare se leagă de politica franceză, deosebit
de activă în această perioadă. Ministrul de externe al
Franţei, Briand, a propus (în septembrie 1929) dizolvarea treptată a
graniţelor vamale în Europa, integrarea politică şi
economică, înfiinţarea Pan-Europei. Proiectul Briand nu s-a bucurat
de suport — marile puteri erau prea suspicioase faţă de o propunere
franceză. S-a format o comisie pentru analiza problemei — astfel ideea a
murit înecată în dosare întocmite de funcţionari.
Germania
şi Austria au trecut de la teorie la practică în 1931, semnînd
acordul de desfiinţare a graniţelor vamale. Acest acord a provocat
reacţii negative în întreaga Europă. Teama că cele două
puteri îşi unesc forţele a lansat o serie de proteste, dar şi
acţiuni pentru contracararea acordului: proiectul lui Beneš propunea
formarea unei uniuni vamale între Austria, Cehoslovacia şi Ungaria; proiectul
Brocchi urmărea apropierea Austriei, Italiei şi Ungariei; un colectiv
din Foreign Office-ul de la Londra a dezvoltat ideea realizării unei
uniuni vamale între Austria, Ungaria, Cehoslovacia, România, Iugoslavia şi
Bulgaria.
Tardieu, noul
ministru de externe al Franţei, a pornit o campanie în 1932,
concentrată asupra consolidării economice a ţărilor din
Europa Centrală şi de Est. Pentru a evita reacţiile negative ale
Londrei, el a folosit ca bază proiectul britanic, amintind ca
ţări partenere Austria, Cehoslovacia, Ungaria, Iugoslavia şi România.
Germania a subminat însă proiectul oferind acorduri preferenţiale
atît Austriei, cît şi Ungariei şi României.
Odată cu
ieşirea din criza economică, aceste probleme şi-au pierdut
actualitatea. Micile state din bazinul dunărean s-au dovedit neputincioase
în faţa ambiţiilor germane. Expansiunea celui de-al treilea Reich a
făcut inutil orice proiect de confederalizare, devenind prioritară
păstrarea independenţei acestor state.
Studiul lui
András D. Bán, Proiecte de federalizare şi de confederalizare a Europei
Centrale şi de Sud-Est între 1939-47 tratează perioada marilor
confruntări din Europa, în care existau două centre ale
mişcărilor confederative: la Londra şi la New York.
Primele
succese au fost obţinute la Londra, chiar referitoare la zona
balcanică. Diferitele confruntări dintre ţările balcanice
s-au dovedit a fi acţiuni sinucigaşe. Datorită disputelor,
forţele acestor ţări s-au diminuat, ele rămînînd astfel
fără replică în faţa atacului Italiei sau a
dezmembrării Iugoslaviei. Liderii politici, aflaţi în emigraţie,
văzînd eşecul la care au contribuit, şi-au reevaluat
poziţiile. În aceste condiţii s-a semnat acordul greco-iugoslav cu
privire la Uniunea Balcanică la 15 ianuarie 1942. În acest acord nu se
menţionează termenul de confederaţie, dar din text reiese
tendinţa spre o formă confederativă (prin uniune vamală,
chiar uniune monetară).
După ce
în anii ’20-30 relaţiile lor fuseseră conflictuale, Polonia şi
Cehoslovacia au elaborat acordul cu privire la formarea unei confederaţii
(semnat la opt zile după cel greco-iugoslav). Sikorski vedea o
confederaţie de la Marea Baltică la Marea Neagră şi
Adriatică, aflată între Germania şi URSS, acordul bilateral rămînînd
astfel deschis şi pentru aderarea altor state.
Guvernul Marii
Britanii a fost deosebit de interesat în problema federalizării. Nu numai
că a favorizat semnarea unor acorduri, dar s-a şi implicat direct în
elaborarea unor proiecte. Memorandumul Foreign Office-lui, „Confederaţii
din Europa de Est”, definitivat la 1 septembrie 1942, descrie în mod
amănunţit modul în care se poate implementa un proiect de
federalizare, inclusiv avantajele şi dezavantajele procesului.
Memorandumul a fost lărgit în următorii ani cu studii referitoare la
diferite teritorii, între care şi Transilvania. (Specialiştii au
elaborat şase posibilităţi de soluţionare a problemei: 1.
acordarea întregii Transilvanii Ungariei — această posibilitate s-ar fi
ivit dacă în urma războiului România ar fi fost dezmembrată; 2.
retrocedarea anumitor teritorii din Partium Ungariei; 3. retrocedarea
către Ungaria nu numai a părţii de nord din Partium, cu
populaţie majoritară maghiară, dar şi a părţii
sudice, pentru a contrabalansa situaţia minorităţilor dintre
cele două state; 4. Ungaria ar primi înapoi Partiumul, iar Secuimea s-ar
bucura de autonomie; 5. Ungaria ar primi înapoi Partiumul şi Secuimea,
legate printr-un un coridor; 6. Transilvania ar deveni o ţară
independentă.). S-a ridicat posibilitatea de a forma două confederaţii:
una nordică, cu Cehoslovacia, Polonia, Ungaria, Austria, şi una
sudică cu Grecia, Iugoslavia, România şi Bulgaria. Poziţia
României a stîrnit multe dispute, considerîndu-se că din perspectiva
legăturilor economice, ea ar aparţine confederaţiei nordice, iar
prin prisma modului de viaţă celei sudice.
În timp ce la
Londra se semnau acorduri, la New York, unde funcţiona Seminarul
Federaţiilor Europene, au fost dezvoltate teorii referitoare la
confederaţii. Autorul studiului, András D. Bán înşiră un
număr impresionant de ziare şi reviste care ofereau spaţii
acestor teorii, fie în limba engleză, fie în greacă, croată,
poloneză etc.
În ultimele
zile ale anului 1941, la propunerea preşedintelui SUA, F. D. Roosevelt, în
cadrul Departamentului de Stat s-a format comisia denumită Advisory
Committee on Post-War Foreign Policy, menită să elaboreze politica
externă a Statelor Unite după război. Specialiştii comisiei
au dezvoltat ideea Uniunii Statelor din Estul Europei, care urma să fie nu
o federaţie, ci uniunea unor state independente, de la Rusia pînă la
Germania, de la Estonia pînă la Grecia. O uniune legată de
instituţii comune nelegislative. Optica comisiei s-a schimbat în 1943,
cînd s-a lansat ideea unei confederaţii nordice şi a uneia sudice.
Referitor la problema transilvană, o subcomisie a stabilit
următoarele posibilităţi: 1. revenirea la graniţele
dinaintea anului 1940, menţinîndu-se însă în acest fel o
situaţie dificilă a minorităţii maghiare; 2. anexarea
Transilvaniei la Ungaria, refuzată pentru că astfel 3 milioane de
români ar aparţine Ungariei; 3. acceptarea dictatului de la Viena, care
însă ridica probleme de ordin economic, de transport şi de
circulaţie, şi care ar fi presupus totodată ca un milion de
români să trăiască în Ungaria; 4. crearea unui stat independent
Transilvania, soluţia care nu ar fi acceptată nici de România, nici
de Ungaria. András D. Bán citează părerea preşedintelui
subcomisiei, Isaiah Bowman: nici modificarea graniţelor, nici schimbul de
populaţie nu soluţionează problema româno-maghiară şi,
ca atare, „să înveţe să trăiască împreună”.
În
această perioadă, şi în URSS se căutau soluţii pentru
Europa postbelică. În privinţa Transilvaniei, autorul citează
părerea lui Litvinov, coordonatorul Comisiei Tratatelor de Pace şi
Consolidare După Război: „1. Atît românii, cît şi maghiarii
îşi argumentează în mod convingător revendicările asupra
Transilvaniei. 2. Se exclude posibilitatea de a satisface ambele
părţi. Orice soluţie ar atrage nemulţumirea uneia sau
alteia, eventual a ambelor părţi. 3. Împărţirea pe criterii
etnice este exclusă, datorită amestecului de populaţii.
Numărul maghiarilor este peste tot inferior celui al românilor. Secuii
maghiari, în număr de 500 de mii, trăiesc în mod compact, dar prea
departe de graniţa maghiară.” Astfel comisia Litvinov a propus ca
după război Transilvania să rămînă în cadrul României,
dar în schimb România să renunţe la Basarabia şi Bucovina în
favoarea URSS-ului.
Poziţia
Uniunii Sovietice faţă de tendinţele de federalizare a fost
negativă, chiar dacă era vorba de acorduri dintre state ca
Cehoslovacia şi Polonia, din care s-ar fi putut naşte sîmburele unei
confederaţii slave, idee îndrăgită de adepţii
panslavismului.
După
terminarea războiului în Europa, a devenit posibilă realizarea
proiectelor de confederaţii. Prima iniţiativă i-a aparţinut
lui Iosip Broz Tito, care gîndea în ipoteza unei confederaţii între
Iugoslavia, Bulgaria şi Albania. Tratativele au început încă în
octombrie 1944, concretizîndu-se în 1947 prin acordul referitor la uniunea vamală
între Iugoslavia şi Bulgaria respectiv Bulgaria şi Albania. Cu ocazia
vizitei lui Georgi Dimitrov la Bucureşti, politicianul bulgar a
menţionat posibilitatea de a realiza o federaţie între România,
Bulgaria, Iugoslavia, Albania, Cehoslovacia, Polonia, Ungaria şi Grecia.
La 23 ianuarie, Pravda a publicat, fără comentarii, acest
discurs. Cinci zile mai tîrziu, Pravda a afirmat că „pentru aceste
ţări problema nu este federaţia sau confederaţia
inventată, ci apărarea şi consolidarea independenţei
şi suveranităţii lor”. Stalin şi-a dat seama de pericolul
pe care l-ar reprezenta aceste state la adresa propriului imperiu dacă ar
forma o confederaţie independentă. Autorul studiului se referă
şi la propunerile lui Petru Groza referitoare la o confederaţie dintre
România şi Ungaria, care ar fi reprezentat prima iniţiativă în
realizarea unei confederaţii dunărene mai largi.
Toate aceste
iniţiative din partea estică a continentului au fost sortite
eşecului, în urma implicării Uniunii Sovietice în politica
externă a ţărilor aflate sub ocupaţia Armatei Roşii.
Studiul Pax
Germanica. Proiecte germane despre viitorul Europei în timpul celui de-al
doilea război mondial descrie cum ar fi arătat Europa dacă
Hitler ar fi cîştigat războiul. După cum afirmă autorul,
Pál Pritz, deşi au fost redactate mai multe volume, deşi au fost
prelucrate tone de documente, multe întrebări au rămas încă
deschise.
Gîndirea lui
Hitler opera nu cu ţări, ci cu popoare, separate genetic. Adept al
teoriei darwinismului social, el considera că lumea aparţine celor
puternici, iar cei slabi trebuie să piară. Realitatea geografică
nu se schimbă, se schimbă însă numărul populaţiei, în
consecinţă trebuind să se asigure spaţiu vital unor popoare
în dauna altora. Împotriva statelor care deţin teritorii intense (URSS,
SUA) spera să realizeze o coaliţie cu statele care, din motive
geografice, sînt în criză de spaţii: Anglia insulară şi
Italia peninsulară.
În anul 1940,
Karl August Clodius a propus formarea, prin instituirea uniunii vamale şi
monetare, a unui spaţiu economic al Germaniei Mari, care să
includă Olanda, Belgia, Luxemburgul şi Norvegia (indiferent dacă
aceste state îşi păstrau sau nu independenţa).
Haushofer a
elaborat în 1941 un proiect şi mai ambiţios, cel al unei Europe unite
într-o federaţie condusă de Germania (din care a exclus în mod
explicit Spania, Portugalia, Franţa, Belgia, Olanda, împreună cu
coloniile lor). În accepţiunea lui, Anglia ar fi format o putere
maritimă împreună cu SUA, iar Japonia ar fi primit şi ea un
„spaţiu vital” (fără să se specifice în dauna cui).
Haushofer a categorisit popoarele pe criteriul de aderenţă la
federaţie în popoare duşmănoase şi greu de convins (de ex.
polonezii), popoare care au tendinţe de dominare (maghiarii), popoare greu
de convins, dar cu şanse (danezii), popoare care, printr-o politică
bună, pot fi convinse (românii, grecii, croaţii). Ca atare, referitor
la Transilvania, Haushofer era de părere că în întregime trebuie
să revină României, pentru că astfel Germania cîştigă
un aliat, iar Ungaria oricum ar fi o zonă rebelă, a cărei pierdere
de putere este benefică federaţiei.
După
Stalingrad, Ribbentrop a elaborat un proiect pentru proclamarea unei uniuni de
state, formate din Germania, Italia, Franţa, Danemarca, Norvegia,
Finlanda, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria, Croaţia, Serbia şi
(cu semnul întrebării) Spania. Scopul proclamaţiei ar fi fost
eliberarea aliaţilor de frica că în urma războiului vor fi pur
şi simplu anexaţi Germaniei.
După cum
afirmă Pál Pritz în încheiere, Pax Germanica ar fi reprezentat o
povară grea pentru întreaga Europă, iar politicienii democraţi
şi-au dat seama de acest pericol, acceptînd mai bine o colaborare cu
sistemul bolşevic împotriva celui nazist, decît posibilitatea de a
lăsa spaţiu unei federaţii conduse pe baza ideologiei fasciste.
Rezultatele
acestei colaborări sînt prezentate în ultimul studiu din volum, cel al lui
Pál Márer, „Blocul sovietic” ca model integraţionist: aspecte
economice, politice şi militare. După ce Armata Roşie a
eliberat estul Europei de trupele germane, ea a instalat în această
regiune regimuri subordonate Moscovei. Astfel URSS, pentru a-şi consolida
dominaţia, a creat instituţii integraţioniste bine controlate.
CAER-ul a fost
creat în 1949, pentru a dezvolta relaţiile economice dintre URSS,
Bulgaria, Cehoslovacia, Ungaria, Polonia şi România. În scurt timp au
aderat Albania şi RDG (ulterior numărul membrilor cu drepturi depline
a crescut prin aderarea Mongoliei, Cubei şi Vietnamului). Autorul
separă două perioade distincte în evouluţia CAER-ului: de la
înfiinţare pînă în 1960 Europa de Est a sprijinit dezvoltarea
URSS-ului (mai slab dezvoltat), după care Europa de Est a devenit o
povară pentru economia condusă de la Moscova.
Tratatul de la
Varşovia a însemnat integrarea militară a regiunii. Prin
înfiinţarea lui în 1955, poverile cheltuilelilor militare ale URSS puteau
fi, în parte, împărţite cu statele vasale.
Autorul
aseamănă sistemele integraţioniste dezvoltate de URSS în regiune
cu o roată, ale cărei spiţe conduc spre un centru comun:
Moscova. Părţile nu erau egale, puterile politice fiind obligate
să adopte modelul impus. Un astfel de sistem nu avea stabilitatea
necesară, astfel cu prima ocazie posibilă s-a şi ruinat.
Volumul Tendinţe
de integrare în Europa Centrală şi de Est în secolul XIX şi XX nu oferă doar o retrospectivă istorică a teoriilor
integraţioniste, dar arată şi persistenţa aceloraşi
dileme de-a lungul istoriei. Dintre ele
să remarcăm una de actualitate: cea a liniei Huntington. Se observă
că problema ridicată de Huntington nu este deloc nouă.
Situaţia geopolitică a României a fost disputată şi
dezbătută în decursul istoriei, în funcţie de simpatii şi
interese.
István Haller