Editorial
Editorial
Interesul în creştere faţă de
problematica regionalismului în România — interes ce se traduce într-o
diversitate de atitudini, între care respingerea suspicioasă sau acceptarea
fără discernămînt constituie excesele aceleiaşi ignoranţe — îndreptăţeşte,
credem noi, o nouă aplecare a alterei asupra acestei disputate
tematici. Dacă în numărul nostru anterior, accentul cădea pe regionalismele
moderate şi prudente, îndeosebi pe diferitele ipostaze occidentale ale
regionalizării administrative, introdus „de sus” — cazul Franţei, Olandei,
Greciei —, cititorul va descoperi, sperăm cu folos, că în numărul de faţă al alterei
regionalismul şi regionalizarea sînt examinate în variantele lor mai radicale
(cazul Scoţiei şi al Italiei). Un loc proeminent îl deţin din nou, atît ca
întindere cît şi ca valoare, studiile consacrate României. Autorii locali sînt,
după cum se va vedea în cele ce urmează, la fel de tentaţi, laolaltă cu alţi
europeni, să investigheze trecutul şi perspectivele regionalismului autohton, ca
expresie a dimensiunii subnaţionale de organizare a statului modern, cu
referiri extensive la tradiţie şi curente interbelice, sau la prezent şi
eventual viitor.
Două sînt regiunile, provinciile
istorice româneşti, care fac obiectul analizei diacronice şi sincronice
a autorilor studiilor din acest număr, Banatul şi Transilvania, ale căror
trăsături culturale provin dintr-o experienţă istorică specifică.
Pentru Liviu Chelcea, autor al
unei preţioase treceri în revistă a relaţiilor interculturale din pătratul de
sud-vest al României, perioada interbelică, marcată de competiţia dintre
naţionalismul regional şi hegemonia naţionalistă, a rezultat într-o relaţie
ambiguă. În prezent, acelaşi binom se traduce prin opoziţia crescîndă între
trendul naţional-comunist remanent şi societatea liberală integratoare pe cale
de a se naşte.
Pentru Gábor Flóra, explorarea
curentului transilvanist, produs al mediilor intelectuale maghiare ca formă de
adaptare după intrarea Transilvaniei în Regatul României, relevă fragilitatea
unui curent minoritar, rămas în cele din urmă o formă de prezervare a
identităţii culturale a unei singure comunităţi, ratîndu-şi astfel aspiratia
regională.
Pentru Sabina Fati, care
formulează antagonismul regionalism/centralizare, ceea ce interesează este
studiul mentalităţii care vede în regionalism, nu una din posibilele forme de
descentralizare, capabilă să corecteze deficitul democratic al statului
dirijist, ci dimpotrivă, un atentat la acesta, şi ca urmare, un fenomen ce
trebuie privit cu aprehensiune, eventual chiar reprimat, iar promotorii săi
denunţaţi ca periculoşi pentru integritatea teritorială.
Orice cititor prevenit, îşi va
aminti în context lungile dezbateri sterile care au condus la excluderea
formulei de autonomie locală din titlul legii privind administraţia publică.
Paralela trasată de István Haller între Carta autonomiei locale a Consiliului
Europei şi Legea privind dezvoltarea regională a României evidenţiază aceeaşi
prudenţă dusă pînă aproape la anihilarea spiritului documentului european.
La polul opus scenariilor
apocaliptice ce se poartă prin zona noastră, studiul lui Károly Gruber susţine
cu argumente puternice că regionalizarea occidentală a creat adevărate motoare
ale Europei în Catalonia, Lombardia sau Baden-Würtemberg, adevărate locomotive
ale dezvoltării nu numai a statului din care fac parte, ci şi a continentului
în întregul său, a unei Europe post-moderne pe care autorul o prevesteşte şi
jumătăţii de est a acesteia. Din aceeaşi categorie a dezbaterilor semnificative
pentru avansul autorilor occidentali, fac parte şi consideraţiile privind
devoluţia Scoţiei sau excelenta analiză istorică (datorată Annei Bull) a
regionalismului italian, de la crearea statului naţional, la noul federalism.
Nu mai puţin actuală şi tot legată
de chestiunea capacitaţii societăţilor moderne de a găsi forme de organizare
suficient de flexibile, dar şi suficient de coerente pentru a gestiona o
diversitate umană tot mai îndreptăţită în a-şi afirma identitatea, fără a
conduce însă la nedorite fracturi şi disoluţii, este prilejuită de polemica
intrinsecă pe care replica lui Gabriel Andreescu o conţine cu privire la ceea
ce Will Kymlicka identifică a fi o ruptură între teoria liberală a
neutralităţii etnice şi realitatea Europei Centrale. Obsedanta specificitate a
acestei părţi de lume este şi subiectul studiului dedicat de Nonka Bogomilova
instrumentalizării etnice a religiei.
În final, într-o recenzie de mult
datorată, altera omagiază opera unui clasic al europenismului, a
unuia din puţinii moralişti ai României contemporane: Adrian Marino. Autor al
unei impresionante suite de volume dedicate europenismului, Adrian Marino nu
ezită să ofere pilda unui foarte înţelept mod de a fi român, europenismul.
Adrian Marino nu oboseşte a ne aminti rădăcinile noastre europene, dar şi
handicapul pe care o gîndire maniheistă, inspirată de cel mai pur totalitarism,
de dreapta sau de stînga, ni l-au indus. Un handicap de care, spune acest
adevărat „early warner”, a venit timpul să ne debarasăm.