Regionalism prin descentralizare sau criză prin fragmentare
Regionalism
prin descentralizare sau criză prin fragmentare?
Sabina Fati
Amînarea
descentralizării, supradimensionarea birocraţiei centrale, extinderea
activităţii guvernului, intervenţia statului în economie prin numeroase
pîrghii, protecţionismul exagerat şi o anumită precauţie în participarea
efectivă la cooperarea transfrontalieră demonstrează că România ezită să
proiecteze şi să pună în practică strategii de dezvoltare regională. Dacă, pînă
la alegerile generale din 1996, cantonarea în centralismul democratic era
explicată prin orientarea generală a guvernului PDSR care culisa nehotărît
între Est şi Vest, care încuraja naţionalismul extremist şi care dezaproba
făţiş orice iniţiativă regională, după venirea la putere a forţelor democratice
era de aşteptat o schimbare radicală a modului de abordare a politicilor
privitoare la dezvoltarea regională.
Structurile
disipative ale politicii reducţioniste
Nici unul dintre
guvernele care s-au perindat la putere după 1989 nu s-a preocupat de
disparităţile regionale. Aceasta temă a revenit, însă, mereu în atenţie —
într-o formă distorsionată, alterată — în perioadele de criză, în care
mişcările sociale erau iminente şi în care puterea avea nevoie de subiecte care
să distragă atenţia de la cauzele nemulţumirilor economice. În vremea regimului
Iliescu, discursurile politice erau confecţionate programatic în acest fel, iar
exacerbarea lor s-ar putea suprapune într-un grafic tridimensional cu
următoarele coordonate: creşteri bruşte de preţuri (criza economică); acţiuni politice
naţionaliste; timp. Discuţiile despre regionalism purtate în cadru oficial au
mai ales un caracter politic, dimensiunea economică a regionalismului fiind
subsumată politicului, care, în parte încearcă să profite de pe urma ei,
reducînd-o în mod ridicol la problema Ardealului şi pericolul secesionist.
Angoasele, reale sau
imaginare, nu au rămas doar în luările de poziţie ale politicienilor, ele au
fost transferate mereu în acţiuni concrete de conservare a situaţiilor
existente deja. Tactica puterii de la Bucuresti a aplicat mereu, prin măsurile
sale, ceea ce în matematică se numeşte modelul structurilor disipative. În mod
general, aceste strucuri corespund apariţiei, presupus spontane, a unei ordini,
adică a unei morfologii spaţiale sau temporale în cadrul unui sistem alcătuit
dintr-un număr mare de entităţi şi supus unor constrîngeri extrem de speciale.
Dar, spre deosebire de structurile de echilibru care, odată create, nu au
nevoie de aport energetic extern pentru a se menţine, structurile disipative
sînt formate şi stabilizate de către fluxul de materie şi energie pe care
acestea le schimbă cu mediul înconjurător.
Prin subvenţiile
permanente acordate de regimul Iliescu întreprinderilor nerentabile, au fost
menţinute artificial societăţile cu capital majoritar de stat înfiinţate în
epoca industrializării forţate, cînd au fost create baze de producţie
industrială în fiecare judeţ, indiferent de viabilitatea lor economică.
Justificarea, şi în acelaşi timp obiectivul dezvoltării de acest tip, era de a
utiliza integral potenţialul resurselor de muncă, precum şi diminuarea
disparităţilor dintre judeţe. Deşi rezultatul acestui proces de industrializare
a fost în cele din urmă o încetinire a ritmului de dezvoltare economică,
fruntaşii PDSR, care au administrat şapte ani treburile ţării, au păstrat
relativ nemodificate principiile economiei socialiste, conservînd sectorul
industrial de stat, dovedit, deja, ineficient. În paralel, pentru evitarea unor
dezechilibre majore între regiuni, administraţia centrală fie a refuzat
explicit participarea unor judeţe la proiectele euroregionale, fie a ezitat să
se implice explicit în acţiuni de acest tip. Reacţia părţii române la iniţierea
Euroregiunii Carpatice este exemplară din acest punct de vedere. Ion Iliescu,
pe atunci preşedintele ţării, spunea că acest proiect i-a produs surprindere:
„Nu poate să nu suscite semne de întrebare provenienţa acestei denumiri pentru
o asemenea colaborare transfrontalieră. Sigur că se pot trage numeroase
concluzii cu privire la anumite tendinţe ale unor cercuri privind obiective
revizioniste teritoriale. Cînd vorbeşti de Carpaţi, vorbeşti de Transilvania,
nu? Din acest punct de vedere, am primit cu oarecare surprindere această
chestiune”1. Referindu-se la
acelaşi subiect, preşedintele Camerei Deputaţilor, fost ministru de externe,
explica refuzul României de a participa la proiectul Euroregiunii Carpatice
prin absenţa unui Tratat Româno-Ungar, care la vremea respectivă era în curs de
negociere: „este esenţial de subliniat, dincolo de elementele de
extravaganţă — spre exemplu, unii consideră că Ungaria nu este neapărat o ţară
carpatică — în sfîrşit, dincolo de aceste elemente care pot să fie corecte sau
nu, ceea ce este foarte important este că nu se poate organiza o cooperare
transfrontalieră atîta vreme cît chestiunea frontierei nu este foarte clară. Eu
cred că, din acest punct de vedere, mai ales în ce priveşte graniţa noastră de
vest, chestiunea trebuie tranşată fără echivoc”2. Reprezentanţii guvernului de atunci mai încercau
să demonstreze că proiectul regiunii nu ia în seamă concurenţa reală pentru
pieţe prin ignorarea diferenţelor de dezvoltare, a resurselor şi a legislaţiei
şi omite posibilitatea transformării Euroregiunii într-o cale de import de
criză şi şomaj între ţările participante. Ioan Mircea Paşcu, secretar de stat
în MApN pînă în 1996, spunea mai direct că participarea României la Euroregiune
ar fi primul pas spre dezmembrarea ţării, întrucît partea vestică, Ardealul,
s-ar dezvolta mult mai repede decît celelalte regiuni. După tergiversări de
acest fel, România a fost primită cu întîrziere în CEFTA şi a pierdut startul
cu euroregiunile eficiente, fără să fi cîştigat altceva între timp.
În ciuda politicii
forţate de echilibrare regională practicată asiduu pînă în 1989 şi menţinută mai
apoi, judeţele în care ritmul de creştere industrială a fost cel mai ridicat
(Botoşani, Bistriţa-Năsăud, Olt, Sălaj, Teleorman, Vaslui) au fost, în mod
paradoxal, afectate de cele mai înalte rate ale emigraţiei. În vreme ce
regiunile cu un ritm mai scăzut al industrializarii (în general fostele judeţe
industrializate şi ariile urbane) s-au caracterizat prin rate înalte ale
nivelului imigraţiei3.
Odată cu evoluţia economiei de piaţă, resursele tind să se orienteze către
regiunile în care maximizarea utilizării lor este posibilă; de aceea, regiunile
mai sărace, care au avut parte de o dezvoltare industrială artificială, suportă
foarte greu tranziţia şi ajustările structurale necesare într-o economie
liberă. Experţii firmelor Ramboll (Danemarca), EPRC (Marea Britanie) şi GOM
Vlaams-Brabant (Belgia) au alcătuit, pentru Cartea Verde a Dezvoltării
Regionale, o hartă a disparităţilor regionale din România, care localizează
sărăcia şi subdezvoltarea în două arii principale ale ţării: nord-estul, care
include în totalitate regiunea istorică a Moldovei, şi sudul, respectiv cea mai
extinsă zona agricolă — Cîmpia Română. Spre deosebire de aceste arii, Vestul şi
Centrul ţării concentrează zonele cele mai bogate şi mai puternic dezvoltate
din punct de vedere al veniturilor din gospodăriile populaţiei, al echipării şi
dotării tehnico-sociale şi al potenţialului economic. Cele patru judeţe cu
indicele global al dezvoltării foarte ridicat se aflau toate în Vest şi Centru:
Braşov, Cluj, Sibiu, Timiş4.
Peste 45 la sută din numărul total al firmelor înregistrate în România se
concentrează în cele mai dezvoltate opt judeţe, cu un total de 30 la sută din
populaţia ţării. Cu excepţia judeţelor Bistriţa Năsăud şi Sălaj, judeţele din
vestul şi nord-vestul ţării înregistrează valori ridicate şi foarte ridicate
pentru indicele global de dezvoltare. Sînt, deci, evidente disparităţile
regionale, care în principiu se suprapun regiunilor istorice şi care, în
absenţa instrumentelor de echilibrare, tind să devină structuri disipative.
Demersul reducţionist
cu care a operat pînă acum puterea de la Bucureşti a accentuat fracturile
inter-regionale, fiindcă forţele centrifuge devin periculoase atunci cînd
centrul este puternic şi sărac, iar provincia bogată şi marginalizată, în acest
caz unitarismul şi centralismul devin surse de instabilitate nu numai la
periferie, ci şi la centru. Acesta este motivul pentru care unele state
europene, în mod traditional centraliste şi unitare ca Franta, Italia şi
Spania, au stopat nemulţumirile şi tendinţele centrifuge de la periferie
delegînd regiunilor anumite puteri care pînă atunci fuseseră apanajul
birocraţiei centrale. Cînd s-au adăugat diferenţelor etnice şi culturale,
nemulţumirile provinciilor faţă de centralism şi unitarism au dus la puternice
presiuni separatiste (Ţara Bascilor, Tirolul de Sud, Lombardia)5.
Datele statistice şi
calculele economice demonstrează că zona vestică este cu mult înaintea
celorlalte, iar potenţialul centrifug va creşte dacă puterea de la Bucureşti nu
intenţionează să delege o parte din atribuţii puterilor locale. Conştientizarea
contribuţiei diferenţiate la Produsul Intern Brut, care se distribuie apoi
uniform, ar putea deveni un punct vulnerabil dacă guvernul nu se preocupă mai
mult de echilibrarea disparităţilor regionale. Cele mai ample diferenţe au fost
identificate în domeniul dezvoltării economice şi al standardului de viaţă din
gospodăriile populaţiei, pentru care valorile medii ale primelor cinci judeţe
sînt de 2,4 ori mai mari decît ale ultimelor cinci, deşi în ceea ce priveşte
PIB-ul, valorile medii sînt deocamdată doar de 1,5 mai mari6. Procesul descentralizării nu este asociat de clasa
politică românească cu cel al consolidării democraţiei. Autonomia puterii
locale şi descentralizarea sînt considerate în discursul public problematice şi
delicate, dar ultracentralismul este tot mai rar aşezat pe lista pericolelor
majore. Unitarismul şi centralismul pot pune, însă, la grea încercare
democraţia şi societatea pluralistă pentru că grupul ajuns la putere are
posibilitatea în acest fel să promoveze cu multă uşurinţă măsuri nu numai
nepopulare, dar şi în detrimentul interesului public. În acelaşi timp, există
riscul unei incoerenţe care să afecteze politicile publice locale dacă centrul
se află sub influenţa cînd a uneia, cînd a alteia dintre forţele prezente
într-o societate pluralistă7.
Descentralizarea şi eficientizarea administraţiei locale s-au bucurat de o
oarecare atenţie doar din partea cabinetului Ciorbea, care a şi adoptat de
altfel Ordonanţa de urgenţă privind modificarea Legii 69/1991. Această lege
încerca să asigure o mai bună redistribuire a competenţelor la nivel local
printr-o reorganizare a prefecturilor, dar ea a fost destul de controversată în
legislativ şi în final retrasă de guvernul Vasile; totodată, ea nu a fost
completată de o Lege a finanţelor publice. Dezbaterile în jurul modificărilor
pe care le propunea ordonanţa au fost centrate mai mult asupra consacrării
dreptului minorităţilor naţionale de a folosi limba maternă în raporturile cu
administraţia în localităţile în care existau 20 la sută de cetăţeni ai
respectivei minorităţi, neglijînd măsurile necesare subsidiarităţii. Autonomia
locală a rămas încă un concept teoretic, iar problematica regionalismului a
fost abordată timid în Legea regiunilor defavorizate, destul de greu de aplicat
în condiţiile unui buget auster.
Combinarea
stabilităţii cu flexibilitatea, descentralizarea prin regionalizare şi
admiterea compromisului dintre unitate şi diversitate sînt căile de
transformare a contradictoriului într-o structură viabilă şi stabilă. Prin
autonomie locală, identitatea specifică fiecărei comunităţi nu numai că se
conservă, dar se şi dezvoltă în concordanţă cu nevoile ei reale. Modalitatea
concretă de rezolvare a problemelor depinde astfel de gradul de participare la
luarea deciziilor privind colectivitatea. Găsirea de soluţii şi gestionarea
comunităţilor de către membrii lor aleşi şi responsabili faţă de alegători
detensionează relaţiile dintre centru şi periferie şi responsabilizează
colectivitatea.
Tendinţa de
fragmentare
Unul dintre
obstacolele serioase în calea descentralizării este discursul de tip
naţionalist care vede în orice demers care implică regionalizarea o nouă
încercare a UDMR de a crea o zonă de autonomie maghiară în centrul ţării. În
acest fel, conflictului dintre centru şi periferie i se suprapune cel dintre
minoritate şi majoritate, resuscitarea aparentă a conflictului etnic fiind o
cale convenabilă de canalizare a insatisfacţiilor politice. Unii autori atrag
atenţia că grupurile suprapuse folosesc etnicitatea ca principiu organizatoric
raţional, întotdeauna la îndemîna elitei politice, ca şi la îndemîna celor care
caută să o înlocuiască8.
Rezultă de aici două seturi de contradicţii: inegalitatea structurală a
regiunilor şi grupurilor, în ciuda dezvoltării teoretic egale, şi eşecul
statului de a pune în practică promisiunea normativă. Hurst Hannum susţine,
după o trecere în revistă a conflictelor etnice, că aspectele economice sau de
clasă nu pot explica intensitatea multor conflicte, dar recunoaşte că
declaraţiile separatiste sau minoritare sînt făcute în aceeaşi măsură de
regiunile sărace, care se plîng de subdezvoltare (ţara de baştină a tamililor
sau sudul Sudanului), şi de regiunile bogate, care se plîng de exploatare sau
tratament inegal (Ţara Bascilor, Punjab), de regiuni care ar putea fi mai
prospere economic după separare (Biafra) sau de acelea care ar fi mai puţin
înfloritoare (Quebec, Irlanda de Nord)9.
Discrepanţele
economice produc fracturi, accentuează forţa centrifugă, dezechilibrează
sistemul, facilitînd proliferarea subgrupurilor atunci cînd identitatea etnică
contribuie la accentuarea diferenţelor. „Dacă înclinaţia spre statul
naţional sugerează o mişcare convergentă în jurul valorilor şi instituţiilor
integrate, înclinaţia spre subgrupuri implică o convergenţă în jurul
subsubsistemelor. Înclinaţia spre subgrupuri este un concept abstract care
defineşte desprinderea uneia sau mai multor părţi componente din orice
colectivitate. În lumina acestui concept, definiţiile convenţionale ale
naţiunii — de exemplu, naţiunea este o comunitate limitată prin care se
înţelege cea mai largă comunitate care, în situaţii critice, dirijează în mod
efectiv loialitatea oamenilor, neţinînd cont de pretenţiile comunităţilor mai
mici din cadrul sau, nici de ale celor care o traversează sau care ar avea
posibilitatea să o înglobeze într-o societate mai mare — pot fi reformulate cu
uşurinţă pentru a se potrivi oricărui subgrup şi fundamentelor păstrării
acestuia în orice epocă istorică “10 Zona vestică a ţării suprapusă peste regiunile
istorice Transilvania, Crişana, Maramureş, Banat, are toate datele pentru o
mişcare divergentă faţă de centru şi convergentă faţă de regiune — iar
înclinaţia spre subgrupuri se accentuează atît datorită factorilor economici şi
sociali, mult mai favorabili decît în celelalte zone, cît şi consideraţiilor
istorice şi deosebirilor culturale, care, chiar dacă nu se pot constitui într-o
demonstraţie ştiinţifică, pot totuşi ilustra o geneză a diferenţelor. Diferenţe
în interiorul acestei zone şi diferenţe între aceasta şi celelate regiuni
istorice ale ţării. Dumitru Sandu observa, de pildă, în „Sociologia
Tranziţiei” că „Transilvania este singura regiune istorică a României cu
structură trihotomică sub aspectul problemelor sociale locale, avînd atît arii
centrale, cît şi periferice şi semiperiferice. Moldova, Muntenia şi Dobrogea
apar ca regiuni lipsite de o arie centrală proprie. Absenţa unor arii centrale
regionale este de aşteptat să fie însoţită de o emigrare puternică din regiunile
respective spre regiuni care dispun de arii centrale (Transilvania, Banat,
Crisana, Maramures, Bucureşti)”11. Opoziţia centru-periferie nu este definită în sens spaţial, ci sub
aspectul gravităţii problemelor sociale locale (indicele gravităţii problemelor
sociale fiind construit ca scor factorial cu rata mortalităţii infantile, rata
şomajului, rata de emigrare în alte judeţe şi suprafaţa locuibilă pe cap de
locuitor). Diferenţele economice produc, într-o desfăşurare logică, discrepanţe
sociale, un fel de dezordine ordonată în prima fază şi o analogie forţată a
elementelor care nu se aseamănă, în faza următoare.
Transilvania — zonă
a delimitării sau a deschiderii ?
Intenţia vădită,
nedeclarată, dar implicită a tuturor guvernelor care s-au perindat după 1990 la
Palatul Victoria a fost aceea de a păstra nealterată puterea centrului, ocolind
cu orice preţ formele reale ale descentralizării prin menţinerea puterii la
nivelul adminstraţiei centralizate a statului şi printr-un control strict al
politicului asupra administraţiei. Scopul urmărit este acela de a avea un stat
puternic, monocefalic, care să aibă la dispoziţie resursele economice şi care
să dezvolte relaţii verticale de subordonare cu unităţile administrative. Cheia
menţinerii unui centru puternic înseamnă controlul asupra resurselor întregului
teritoriu şi supravegherea atentă a minorităţilor care ar încerca să iasă de
sub „dominaţia” politicii majoritare. Păstrarea acestei chei în buzunarul
guvernului de la Bucureşti este din ce în ce mai dificilă în condiţiile
democratizării vieţii publice româneşti şi a dezvoltării mecanismelor de piaţă.
În primul rînd pentru că integrarea în structurile europene presupune
respectarea unor standarde în privinţa minorităţilor şi, în al doilea rînd,
pentru că jocul liber al pieţei începe să dicteze, chiar dacă timid, un alt
mers al lucrurilor.
Dinamica dezvoltării
judeţelor din vestul ţării în ultimul deceniu este nu numai o formă de
continuitate, ci şi rezultatul investiţiilor făcute aici de oameni de afaceri
autohtoni şi străini. Schimburile de toate felurile între această regiune şi
statele situate la vestul ţării arată că Transilvania devine un punct economic
de convergenţă care se apropie mai mult de Uniunea Europeană decît restul
României, iar din acest punct de vedere graniţa de vest pare mult mai fluidă şi
mai compatibilă cu evoluţia europeană. De aceea, Transilvania ar trebui să
devină trambulina care să ne lanseze spre Europa, nu să rămînă „teritoriul
problemă” folosit pentru apărarea statului naţional unitar, pentru menţinerea
statului ca pion principal în viaţa politică, economică şi socială, împotriva
dreptului la diferenţă, împotriva cererilor de descentralizare. Transilvania nu
ar trebui să reproducă imaginea delimitării, ci mai degrabă pe cea a
deschiderii, fiindcă ea nu este un spaţiu-subterfugiu, ci o potenţială cale de
mediere, o probă de verificare a capacităţii de democratizare a României.
Supercentralizarea
care persistă atît la nivelul conceperii programelor politice şi economice cît
şi la cel al punerii lor în aplicare nu face decît să îndepărteze provincia
bogată de centrul dirijist şi superbirocratizat. Curba ascendentă a dezvoltării
economice din Transilvania semnalează că resursele şi poate un grad mai ridicat
de civilizaţie din această zonă atrag investiţii semnificative şi duc la o
redirecţionare a fluxului de schimburi dinspre est spre vest, redirecţionare
accentuată şi de minoritatea maghiară orientată în mod natural spre Ungaria. Se
poate vorbi în acest fel de o relativizare a distanţelor pentru că densitatea
tranzacţiilor — vizite, mesaje, interacţiuni, contacte generale — micşorează
distanţa. Karl Deutsch susţine, de pildă, că „pe măsură ce acestea scad, se
pot naşte frontiere, linii de graniţă şi graniţe. Graniţele pot fi de două
tipuri. În tipul clasic, denumit graniţă în trepte, frecvenţa tranzacţiilor
scade foarte încet pînă la un punct, apoi scade abrupt pentru o distanţă dată,
pentru ca în ultima fază să diminueze din nou. Zona în care tranzacţiile scad
relativ rapid poate fi la fel de bine îngustă sau largă, dar indiferent de
mărimea ei, rapiditatea scăderii tranzacţiilor creează o zonă de graniţă”12 Cu cît puterea centrală va încerca să
menţină dirijismul, cu atît forţa de inerţie a regiunii va creşte, iar
mijloacele pe care le oferă sistemul democratic şi economia de piaţă vor fi
folosite pentru dezvoltarea unui centru zonal. Sigur că, istoric vorbind,
dezvoltarea Transilvaniei nu are legătură doar cu integrarea sa în spaţiul
economic austro-ungar, ci şi cu contactele sale economice cu spaţiul românesc,
dar, pe fondul situaţiei actuale, relaţiile cu Vestul tind să se refacă, deşi
nu neapărat şi imediat în detrimentul celor interne.
Centralismul excesiv
promovat de guverne democratice nu poate controla mereu gradul de
neregularitate şi fragmentare a sistemului, nu poate impune şi inventa la
infinit sincretisme în pretexte străvezii şi contradicţii simultane.
Centralismul democratic şi politica regională sînt greu compatibile şi chiar
periculoase în democraţiile pluraliste. Centralismul, birocraţia centrală,
administraţia concentrată într-un singur punct conduc inevitabil la un
dezechilibru între forţele centripetă şi centrifugă. Coeficientul cu care
creşte forţa din interior, deşi este iniţial maxim, se diminuează în timp, în
favoarea forţei care „fuge” spre exterior. De aceea fragmentarea sistemelor se
produce fie pentru că se consideră că descentralizarea sistemului îi permite
acestuia să avanseze cu mai multă eficienţă spre atingerea obiectivelor sale,
fie pentru că membrii subsistemelor sale devin tot mai sensibili la diferenţele
ce există între ele. Rosenau observa că, în primul caz, descentralizarea
progresează prin procese formale şi legale ce îi acordă recunoaştere oficială.
În cel de-al doilea, ea se produce prin procedee neformale şi diferite de la
caz la caz, ce pot să nu fie nici planificate şi nici confirmate. În ambele
cazuri, fie că asemenea schimbări apar dintr-o planificare a sistemului sau din
iniţiative ale subsistemelor, ele duc la o mişcare de „înclinaţie spre
subgrupuri” care este opusă „înclinaţiei spre statul naţional”, fiindcă
înclinaţia spre statul naţional sugerează o mişcare convergentă în jurul
valorilor sistemelor integrale, iar înclinaţia spre subgrupuri implică o
convergenţă în jurul subsistemelor.13 Înclinaţia spre subgrupuri este un concept care defineşte desprinderea
uneia sau mai multor părţi componente din orice colectivitate: naţiune, partid
politic, mişcare de opoziţie etc. Iar în acest context definiţiile convenţionale
ale naţiunii se reformulează pentru a se potrivi oricărui subgrup şi păstrării
fundamentelor acestuia în orice epocă istorică: naţiunea ca o „comunitate
limită” este „cea mai largă comunitate care, atunci cînd situaţia este
limita, dirijează în mod efectiv loialitatea oamenilor neţinînd cont nici de
pretenţiile comunităţilor mai mici din cadrul său nici de ale celor care o
traversează sau care ar avea posibilitatea să o înglobeze într-o societate mai
mare”14.
Desfiinţarea
„alterităţii” în acest fel ar continua procesul de omogenizare început cu
cîteva decenii în urmă, deşi tendinţa de formare a subgrupurilor, accentuată în
zonele în care există minorităţi etnice şi în cele în care dinamica economică
este în creştere, nu poate fi modificată în condiţiile în care identitatea
etnică nu este integrată unei identităţi mai cuprinzătoare şi mai tolerante, de
natură politică — şi în condiţiile unor dezechilibre economice tot mai
accentuate.
Descentralizarea —
condiţie a suveranităţii
Suveranitatea şi unitatea
statului pot fi menţinute fără probleme doar continuînd reformele economice şi
democratizarea instituţională, inclusiv prin delegarea puterii autorităţilor
locale şi eliminarea controlului politic asupra administraţiei. Autonomia
locală presupune recunoaşterea de către stat a existenţei, distinct de
interesele publice statale, a unor interese publice locale, precum şi a
capacităţii colectivităţilor locale de a-şi satisface prin mijloace proprii
aceste interese. Se pot distinge astfel patru atribute ale autonomiei locale:
i) capacitatea sa juridică — colectivităţile locale sînt subiecte de drept
public, investite cu putere de comandă, care exercită puterea publică; ii)
aspectul instituţional — colectivităţile locale aleg, prin vot universal
direct, un organ administrativ cu caracter deliberativ, care dispune de o
componenţă executivă, fie aleasă direct, fie indirect, de organul deliberativ;
iii) capacitatea decizională — autorităţile administrative alese ale
colectivităţilor locale au dreptul de a lua decizii pentru definirea şi
satisfacerea intereselor publice locale, şi pot cere consultarea cetăţenilor în
anumite probleme prin referendum; iv) capacitatea financiară şi patrimonială —
autorităţile locale trebuie să dispună de mijloacele materiale şi financiare
necesare realizării deciziilor luate şi deci satisfacerii interesului public,
în special prin dreptul de a avea un domeniu public local şi dreptul de a
institui impozite şi taxe locale. Principiul subsidiarităţii, care se aplică
pentru o descentralizare reală, nu funcţionează în România, fiindcă statul
omniprezent se teme să aplice normele autonomiei locale, fie şi numai la nivel
intern. Discursul politic motivează această situaţie prin „pericolul
secesionist” punînd în argumentaţie alături, descentralizarea de federalizare
şi de mecanismul conspirativ care urmăreşte segregaţia. Demontarea acestei
prejudecăţi nu face parte din acţiunile politice ale partidelor aflate la
putere — cu excepţia UDMR — care şi din acest motiv este privit ca o forţă destabilizatoare.
Etnocentrismul manifestat de politicienii români este adesea premeditat,
clamînd pretextul obligaţiei politice, dar cu vădită destinaţie electorală.
Nici măcar liberalii nu s-au simţit obligaţi să explice că descentralizarea
este un proces care poate funcţiona numai în cazul statului unitar (pentru că
statul federal nu mai are nevoie de descentralizare de vreme ce el nu este
centralizat) şi că pericolul descentralizării este o invenţie a naţionaliştilor
de toate culorile şi formele întrucît subsidiaritatea presupune în paralel un
mecanism de control al autonomiei locale.
Subiecte oculte şi
ocultate sau despre regionalism şi federalism în România contemporană
În România nu are loc
o dezbatere serioasă pe marginea descentralizării, regionalizării, autonomiei
locale. Orice tentativă de acest fel este transferată în registru politic şi
mascată în discursuri patriotice. Chiar şi preşedintele Constantinescu a intrat
în panică de îndată ce s-a deschis discuţia, teoretică, despre federalizare,
pronunţîndu-se în legătură cu opiniile unei persoane private (care se bucură de
oarecare notorietate, Eva Maria Barki, căreia în vremea guvernării trecute i se
ridicase dreptul de a călători în România) şi declarînd că părerile doamnei
Barki reprezintă „propagandă anticonstituţională” şi cerînd guvernului român să
notifice pe canale diplomatice guvernului austriac acest lucru15. Şeful statului a anunţat astfel că îl va
contacta în scris pe omologul său austriac pentru a-l informa în legătură cu
„situaţia creată”. În plus, preşedintele a cerut organelor de justiţie
româneşti să aplice legea în cazul persoanelor care încalcă prevederile
constituţionale, prevederi ce interzic printre altele „incitarea la separatism
teritorial”. Preşedintele Constantinescu are probabil motive să aducă la
cunoştinta opiniei publice îngrijorările sale, dar, atunci cînd o face, ar
trebui să aibă argumente mai consistente decît cele ale comparaţiei cu Kosovo16.
Şeful statului pune pe
acelaşi palier dreptul la opinie cu „incitarea la separatism teritorial”, ca şi
cum ne-ar oferi o criptogramă pe care nu ştim cum să o interpretăm, ca formă
sau ca fond. Indiferent cum am lua-o, demersul preşedintelui provoacă, însă,
mirare şi surprindere, putînd fi decodificat nu doar în perspectivă
conjuncturală, ci şi programatică. Dezbaterile în jurul subiectelor legate de
regionalizare sau federalizare ar trebui să incite, fără să inflameze, să
demonstreze, fără să descalifice. Exclusivismul ideologic, patriotic şi
intelectual practicat la toate nivelurile aduce în prim plan un discurs oficial
unic prin taxarea opiniilor diferite drept manifestări secesioniste sau
antipatriotice.
Recursul la istorie
demonstrează existenţa tradiţiei ideii federaliste la români şi legătura sa cu
proiectul unităţii statale. Nicolae Bălcescu şi Dumitru Brătianu au fost
cuceriţi de Mazzini care la mijlocul secolului trecut făcea planuri pentru
înfăptuirea unei Europe federale democrate şi republicane, avînd la bază statul
naţional. Ideea unităţii poporului român, pan-românismul cum îl numea Bălcescu,
era scopul tuturor planurilor de federalizare la care ar fi urmat să participe
teritoriile româneşti. „Pacea nu se va putea stabili în regiunea Dunării de
Jos, spunea Bălcescu, dacă nu se va întemeia o federaţie bazată pe
principiul egalităţii naţionalităţilor conlocuitoare. Trebuie recunoscute trei
naţiuni de sine stătătoare: cea maghiară, cea iugoslavă, cuprinzînd pe croaţi,
dalmaţi, sloveni şi sîrbi, şi cea română, cuprinzînd pe românii din
Transilvania, Banat, Ungaria, la care se vor adăuga românii din celelalte
provincii româneşti. Determinarea teritoriului se va face pe cale plebiscitară,
urmîndu-se indicaţiile majorităţii”.17 În secolul al XIX-lea au existat numeroase formule
de federaţii şi confederaţii din care românii urmau să facă parte, multe dintre
ele fiind propuneri ale reprezentanţilor români pentru federaţii
româno-maghiare, ca posibile rezolvări ale problemei naţionale în teritoriile
din Transilvania şi Ungaria locuite de români. Dumitru Brătianu şi Simion
Bărnuţiu au fost principalii adepţi ai acestei formule. Ion Maiorescu susţine
un proiect de dimensiunea celor gîndite de Mazzini, şi propune Dietei din
Frankfurt, la 1848, crearea unei federaţii dunărene care să cuprindă spaţiul
dintre Marea Baltică şi Marea Neagră incluzîndu-i şi pe români şi pe unguri,
totul sub conducerea Germaniei: „O astfel de Ungarie, explica Maiorescu,
legată prin alianţă ofensivă şi defensivă cu România, alipite amîndouă de
Germania printr-o legătură de stat, înlătură pericolul panslavismului, asigură
Răsăritul Europei şi cîştigă Germaniei o influenţă necesară ce i se cuvine pînă
la Marea Neagră”18
Cel care a produs cel mai laborios, dar şi cel mai realist, proiect federalist
este Aurel Popovici, care era convins că rezolvarea problemei naţionale a românilor
din afara graniţelor regatului este posibilă numai în cadrul unui Imperiu
Habsburgic federalizat.
În căutarea soluţiilor
pentru unitatea naţională, ideile federaliste au jucat un rol pozitiv, chiar
dacă nu determinant. Toate proiectele de acest fel au avut ca punct de plecare
Transilvania, şi probabil că acesta este motivul care îi sperie astăzi pe
politicienii de toate culorile, care oglindesc invers situaţia de acum 150 de
ani, gîndind că maghiarii ar avea aceleaşi motive ca românii Transilvaniei de
la mijlocul veacului trecut de a face proiecte federaliste. Pornind, însă, de
la această premisă, autorităţile de la Bucureşti ar trebui să ofere minorităţii
toate drepturile de care aceasta are nevoie pentru a se simţi la ea acasă.
Neglijarea unei minorităţi
importante, cum este cea a maghiarilor din România, menţinerea unei organizări
administrative excesiv de centralizate, refuzarea principiului subsidiarităţii,
a autonomiei administrative şi financiare, abordarea superficială a relaţiei
centru-periferie creează premisele unei agende secesioniste pe fondul unor
dezechilibre economice şi sociale din ce în ce mai accentuate.q
Note
1. Ion Iliescu în conferinţa de presă din 23
februarie 1993.
2. Adrian Nastase, declaraţie făcută în
cadrul simpozionului Asociaţiei de Drept Internaţional ADIRI, 18 februarie
1993.
3. Cartea Verde — Politica de dezvoltare regională
în România, editată de Guvernul României şi Comisia Europeană prin Programul
PHARE, Bucureşti, 1997.
4. Indicele global al dezvoltării cu care se operează
în Cartea Verde a fost calculat pe baza agregării unui număr de 17 indicatori:
economie (PIB, rata şomajului), infrastructură (drumuri, căi ferate, telefoane,
paturi de spital, şcoli, cantitate de apă potabilă distribuită, procentul
locuinţelor racordate la sistemele de distribuţie a apei), demografie (presiune
umană, migraţie netă, indicele vitalităţii demografice), urbanizare (procentul
populaţiei urbane, standardul vieţii familiale cu număr de autoturisme la 1000
de locuitori), educaţie, migraţie extrajudeţeană, rata mortalităţii infantile.
5. Anton A. Bebler, A doua prăbuşire a
Iugoslaviei şi federalismul, în Altera, nr.8, 1998.
6. ibid.
7. Paul Hirst, Associative Democracy, New Forms
of Economic and Social Guvernance, Polity Press, 1994.
8. Joseph Rothschild, Etnopolitica —
Ethnopolitics, New York, Columbia University Press, 1983.
9. Hurst Hannum, Autonomy, Sovereignity and
Self-Determination: the Accomodation of Conflicting Rights, University of
Pensilvania Press, Philadelphia, 1990.
10. James N. Rosenau, Turbulenţa în politica
mondială — o teorie a schimbării şi continuităţii, Editura Academiei
Române, Bucureşti, 1994.
11. Dumitru Sandu, Sociologia tranziţiei —
valori şi tipuri sociale în România, Editura Staff, Bucuresti, 1996.
12. Karl Deutsch, Nationalism and Social
Comunications, MIT Press Cambridge, Mass, 1966.
13. ibid., p. 10.
14. Rupert Emerson, From Empire to Nation,
Cambridge, Harward University Press, 1960.
15. Comunicat al biroului de presă al
Preşedinţiei, 28 septembrie 1998.
16. Într-o declaraţie făcută pentru CNN
International pe 17 iulie 1998, Emil Constaninescu spunea că „în România
situaţia este asemănătoare cu cea din Kosovo privind concentrarea unei
populaţii a minorităţilor”.
17. George Ciorănescu, Românii şi ideea
federalistă, Editura Enciclopedică, Bucureşti, 1996
18. ibid.
*
Sabina Fati, specializată în ştiinţe politice,
este jurnalistă din 1995 şi corespondentă a secţiei române a postului de radio
Europa Liberă; de asemenea, colaboratoare constantă la Curentul, Sfera Politicii
şi Politica Externă. Co-preşedintă a grupului interdisciplinar TACTIC, axat pe
probleme de securitate şi naţionalism.