Legea nr
Legea nr. 151 din
07.15.1998
privind dezvoltarea
regională în România
Parlamentul României
adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. – Prin prezenta lege se stabilesc cadrul
instituţional, obiectivele, competenţele şi instrumentele specifice politicii
de dezvoltare regională în România.
Art. 2. – Obiectivele de bază ale politicii de
dezvoltare regională în România sînt următoarele:
a) diminuarea
dezechilibrelor regionale existente, prin stimularea dezvoltării echilibrate,
prin recuperarea accelerată a întîrzierilor în dezvoltarea zonelor defavorizate
ca urmare a unor condiţii istorice, geografice, economice, sociale, politice,
şi preîntîmpinarea producerii de noi dezechilibre;
b) pregătirea cadrului
instituţional pentru a răspunde criteriilor de integrare în structurile Uniunii
Europene şi de acces la fondurile structurale şi la Fondul de coeziune ale
Uniunii Europene;
c) corelarea
politicilor şi activităţilor sectoriale guvernamentale la nivelul regiunilor,
prin stimularea iniţiativelor şi prin valorificarea resurselor locale şi
regionale, în scopul dezvoltării economico-sociale durabile şi al dezvoltării
culturale a acestora;
d) stimularea
cooperării interregionale, interne şi internaţionale, a celei transfrontaliere,
inclusiv în cadrul euroregiunilor, precum şi participarea regiunilor de
dezvoltare la structurile şi organizaţiile europene care promovează dezvoltarea
economică şi instituţională a acestora, în scopul realizării unor proiecte de
interes comun, în conformitate cu acordurile internaţionale la care România
este parte.
Art. 3. – Finanţarea programelor pentru realizarea
obiectivelor prevăzute la art. 2 se asigură prin Fondul naţional pentru
dezvoltare regională, care se constituie potrivit prevederilor prezentei legi.
CAPITOLUL II
Regiunile de dezvoltare
Art. 4. – (1) Consiliile judeţene şi Consiliul
General al Municipiului Bucureşti pot hotărî, cu acordul consiliilor locale
interesate, ca zona care cuprinde teritoriile judeţelor în cauză, respectiv al
municipiului Bucureşti, să constituie regiune de dezvoltare.
(2) Regiunile de
dezvoltare nu sînt unităţi administrativ-teritoriale şi nu au personalitate
juridică.
Art. 5. – (1) Constituirea regiunii de dezvoltare
se face printr-o convenţie semnată de reprezentanţii consiliilor judeţene şi,
respectiv, ai Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(2) Regiunile de
dezvoltare astfel constituite vor deveni, cu avizul Guvernului, cadrul de
implementare şi de evaluare a politicii de dezvoltare regională.
CAPITOLUL III
Structuri teritoriale pentru dezvoltarea regională
Art. 6. – (1) Pentru coordonarea activităţilor de
promovare a obiectivelor care decurg din politicile de dezvoltare regională, la
nivelul fiecărei regiuni de dezvoltare, în termen de 60 de zile de la intrarea
în vigoare a prezentei legi se înfiinţează Consiliul pentru dezvoltare
regională ca organ deliberativ.
(2) Consiliul pentru
dezvoltare regională are următoarele atribuţii principale:
a) analizează şi
hotărăşte strategia şi programele de dezvoltare regională;
b) aprobă proiectele
de dezvoltare regională;
c) prezintă
Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regională propuneri privind constituirea
Fondului pentru dezvoltare regională;
d) aprobă criteriile,
priorităţile, alocarea şi destinaţiile resurselor Fondului pentru dezvoltare
regională;
e) urmăreşte
utilizarea fondurilor alocate agenţiilor pentru dezvoltare regională din Fondul
naţional pentru dezvoltare regională;
f) urmăreşte
respectarea obiectivelor regionale.
(3) Consiliul pentru
dezvoltare regională este alcătuit din preşedinţii consiliilor judeţene şi cîte
un reprezentant al consiliilor locale municipale, orăşeneşti şi comunale,
desemnaţi din fiecare judeţ, pe durata mandatului. În cazul municipiului
Bucureşti, în Consiliul pentru dezvoltare regională va fi desemnat un
reprezentant al Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi cîte un
reprezentant al consiliilor locale de sector.
(4) Consiliul pentru
dezvoltare regională va avea un preşedinte şi un vicepreşedinte. Aceste funcţii
vor fi îndeplinite, prin rotaţie, pentru cîte un mandat de un an, de către
reprezentanţii judeţelor, desemnaţi de acestea.
(5) La lucrările
Consiliului pentru dezvoltare regională participă, fără drept de vot, prefecţii
judeţelor. De asemenea, pot fi invitaţi şi reprezentanţi ai consiliilor locale,
municipale, orăşeneşti şi comunale, precum şi ai instituţiilor şi
organizaţiilor cu atribuţii în domeniul dezvoltării regionale, în funcţie de
problematica supusă dezbaterii.
(6) Consiliul pentru
dezvoltare regională adoptă propriul regulament de funcţionare, pe baza
regulamentului-cadru elaborat de Guvern.
Art. 7. – (1) În cadrul fiecărei regiuni de
dezvoltare, în termen de 30 de zile de la înfiinţarea Consiliului pentru
dezvoltare regională, se va constitui o agenţie pentru dezvoltare regională,
coordonată de acesta.
(2) Agenţiile pentru
dezvoltare regională sînt organisme neguvernamentale, nonprofit, de utilitate
publică, cu personalitate juridică, care acţionează în domeniul specific
dezvoltării regionale. Acestea se organizează şi funcţionează în condiţiile
prezentei legi şi ale statutului de organizare şi funcţionare, aprobat de
Consiliul pentru dezvoltare regională.
(3) Directorul
Agenţiei pentru dezvoltare regională este numit pe bază de concurs şi este
eliberat din funcţie de către Consiliul pentru dezvoltare regională.
(4) Finanţarea
cheltuielilor de organizare şi funcţionare a Agenţiei pentru dezvoltare
regională se asigură din Fondul pentru dezvoltare regională, nivelul acestora
fiind aprobat de Consiliul pentru dezvoltare regională.
(5) Consiliul pentru
dezvoltare regională aprobă organigrama, astfel încît fiecare judeţ să fie
reprezentat în mod egal.
Art. 8. – Agenţia pentru dezvoltare regională are
următoarele atribuţii principale:
a) elaborează şi
propune Consiliului pentru dezvoltare regională, spre aprobare, strategia de
dezvoltare regională, programele de dezvoltare regională şi planurile de
gestionare a fondurilor;
b) pune în aplicare
programele de dezvoltare regională şi planurile de gestionare a fondurilor, în
conformitate cu hotărîrile adoptate de Consiliul pentru dezvoltare regională,
cu respectarea legislaţiei în vigoare, şi răspunde faţă de acesta pentru
realizarea lor;
c) identifică zonele
defavorizate din cadrul regiunii de dezvoltare, împreună cu consiliile locale
sau judeţene, după caz, şi înaintează documentaţiile necesare, aprobate, în
prealabil, de Consiliul pentru dezvoltare regională, Agenţiei Naţionale pentru
Dezvoltare Regională şi Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regională;
d) asigură asistenţă
tehnică de specialitate, împreună cu consiliile locale sau judeţene, după caz,
persoanelor fizice sau juridice, cu capital de stat sau privat, care investesc
în zonele defavorizate;
e) înaintează Agenţiei
Naţionale pentru Dezvoltare Regională propuneri de finanţare, din Fondul
naţional pentru dezvoltare regională, a proiectelor de dezvoltare aprobate;
f) acţionează pentru
atragerea de surse financiare la Fondul pentru dezvoltare regională;
g) gestionează Fondul
pentru dezvoltare regională, în scopul realizării obiectivelor prevăzute în
programele de dezvoltare regională;
h) răspunde faţă de
Consiliul pentru dezvoltare regională şi faţă de organele abilitate prin lege
pentru corecta gestionare a fondurilor alocate.
Art. 9. – (1) Programele de dezvoltare regională se
finanţează din Fondul pentru dezvoltare regională, administrat de Agenţia
pentru dezvoltare regională.
(2) Fondul pentru
dezvoltare regională se constituie, anual, din:
a) alocaţii de la
Fondul naţional pentru dezvoltare regională;
b) contribuţii de la
bugetele locale şi judeţene, în limitele aprobate de consiliile locale sau
judeţene, după caz;
c) surse financiare
atrase din sectorul privat, de la bănci, investitori străini, Uniunea Europeană
şi de la alte organizaţii internaţionale.
(3) Operaţiunile
financiare privind executarea proiectelor de investiţii sînt derulate de
agenţiile pentru dezvoltare regională, prin unităţile teritoriale ale
trezoreriei statului.
(4) Fondurile pentru
dezvoltare regională nu pot avea altă destinaţie decît cea prevăzută de
prezenta lege.
(5) Fondurile
neutilizate în execuţia bugetară curentă se reportează în anul următor.
CAPITOLUL IV
Structuri naţionale pentru dezvoltarea regională
Art. 10. – (1) În termen de 90 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentei legi se înfiinţează Consiliul Naţional pentru
Dezvoltare Regională, în vederea promovării obiectivelor politicii de
dezvoltare regională prevăzute la art. 2.
(2) Consiliul Naţional
pentru Dezvoltare Regională are în componenţa sa preşedinţii şi vicepreşedinţii
consiliilor pentru dezvoltare regională şi, la paritate cu numărul acestora,
reprezentanţi ai Guvernului, desemnaţi prin hotărîre a Guvernului.
(3) Preşedintele
Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regională este primul-ministru.
Art. 11. – Consiliul Naţional pentru Dezvoltare
Regională are următoarele atribuţii:
a) aprobă strategia
naţională pentru dezvoltare regională şi Programul naţional pentru dezvoltare
regională;
b) prezintă Guvernului
propuneri privind constituirea Fondului naţional pentru dezvoltare regională;
c) aprobă criteriile,
priorităţile şi modul de alocare a resurselor Fondului naţional pentru
dezvoltare regională;
d) urmăreşte
utilizarea fondurilor alocate agenţiilor pentru dezvoltare regională din Fondul
naţional pentru dezvoltare regională;
e) aprobă utilizarea
fondurilor de tip structural, alocate României de către Comisia Europeană în
perioada de preaderare, precum şi a fondurilor structurale după aderarea la
Uniunea Europeană;
f) urmăreşte
realizarea obiectivelor dezvoltării regionale, inclusiv în cadrul activităţilor
de cooperare externă a regiunilor de dezvoltare, de tip transfrontalier,
interregional, la nivelul euroregiunilor.
Art. 12. – Consiliul Naţional pentru Dezvoltare
Regională funcţionează pe baza unui regulament propriu de organizare şi
funcţionare, elaborat în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei legi.
Art. 13. – (1) În scopul promovării şi coordonării
politicii de dezvoltare regională, se înfiinţează Agenţia Naţională pentru
Dezvoltare Regională, organ executiv al Consiliului Naţional pentru Dezvoltare
Regională, cu personalitate juridică, condusă de un preşedinte, cu rang de
secretar de stat.
(2) Statutul, sediul,
modul de organizare şi funcţionare ale Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare
Regională se aprobă prin hotărîre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la
înfiinţarea Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regională, la propunerea
acestuia.
(3) Finanţarea
cheltuielilor de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare
Regională se asigură, anual, din Fondul naţional de dezvoltare regională,
nivelul acestora fiind aprobat prin hotărîre a Guvernului, la propunerea
Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regională.
Art. 14. – Agenţia Naţională pentru Dezvoltare Regională
are următoarele atribuţii principale:
a) elaborează
strategia naţională pentru dezvoltare regională şi Programul naţional pentru
dezvoltare regională;
b) elaborează
principiile, criteriile, priorităţile şi modul de alocare a resurselor Fondului
naţional pentru dezvoltare regională;
c) propune Consiliului
Naţional pentru Dezvoltare Regională constituirea Fondului naţional pentru
dezvoltare regională;
d) asigură
managementul financiar şi tehnic al Fondului naţional pentru dezvoltare
regională;
e) promovează diferite
forme de cooperare între judeţe, municipii, oraşe, comune;
f) asigură asistenţă
de specialitate consiliilor pentru dezvoltare regională în procesul de
construcţie instituţională;
g) propune Consiliului
Naţional pentru Dezvoltare Regională nominalizarea unor zone drept zone
defavorizate, pentru a fi susţinute economic şi financiar prin instrumentele
specifice politicii de dezvoltare regională;
h) îndeplineşte
funcţia de negociator naţional în relaţiile cu Direcţia de Politică Regională
şi Coeziune din cadrul Comisiei Europene pentru Fondul European de Dezvoltare
Regională şi Fondul de coeziune;
i) gestionează
fondurile alocate României din Fondul European de Dezvoltare Regională;
j) gestionează
fondurile alocate României din Fondul de coeziune;
k) coordonează
aplicarea Planului naţional de dezvoltare regională, care stă la baza
negocierilor cu Comisia Europeană şi a finanţărilor pentru diferite programe
comunitare.
Art. 15. – (1) Pentru finanţarea programelor de
dezvoltare regională în România, se constituie Fondul naţional pentru
dezvoltare regională din suma care se alocă anual prin bugetul de stat ca
poziţie distinctă pentru politica de dezvoltare regională.
(2) La Fondul naţional
pentru dezvoltare regională pot fi atrase şi alte surse de finanţare interne şi
internaţionale:
a) asistenţă
financiară permanentă din partea Uniunii Europene, în cadul Programului PHARE;
b) sumele provenite
din fondurile de tip structural, care vor fi asigurate României de către
Uniunea Europeană în perioada în care va avea statutul de stat asociat;
c) sumele provenite
din fondurile structurale, care vor fi asigurate României din momentul aderării
sale la Uniunea Europeană;
d) asistenţă
financiară nerambursabilă din partea unor guverne, organizaţii internaţionale,
bănci;
e) alte resurse
financiare din fondurile aflate la dispoziţia Guvernului.
Art. 16. – (1) La solicitarea consiliilor locale sau
judeţene, după caz, şi în baza documentaţiilor prezentate de agenţiile pentru
dezvoltare regională, consiliile pentru dezvoltare regională pot solicita
Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regională să propună Guvernului
declararea unor zone drept zone defavorizate, pentru a fi susţinute economic
prin instrumente specifice politicii de dezvoltare regională.
(2) Facilităţile de care
beneficiază zonele defavorizate, criteriile şi condiţiile în baza cărora
acestea pot fi acordate se stabilesc prin lege specială.
(3) Pe baza
criteriilor prevăzute la alin. (2), Guvernul, la propunerea Consiliului
Naţional pentru Dezvoltare Regională, stabileşte facilităţile fiscale concrete
de care va beneficia fiecare zonă în parte.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 17. – Comisia Naţională pentru Statistică
colectează din regiunile de dezvoltare, constituite potrivit prezentei legi,
datele statistice specifice, necesare fundamentării şi monitorizării
politicilor de dezvoltare regională.
Art. 18. – Utilizarea sumelor primite din Fondul
pentru dezvoltare regională pentru proiectele de dezvoltare regională, cu
nerespectarea destinaţiei şi a termenelor pentru care au fost acordate
beneficiarilor, se constată şi se sancţionează, potrivit legii, de către
organele de control abilitate.
Art. 19. – Pentru anul 1998, finanţarea
cheltuielilor de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare
Regională se asigură din bugetul de stat, pe seama Fondului de rezervă bugetară
la dispoziţia Guvernului, nivelul sumelor urmînd a fi aprobat prin hotărîre a
Guvernului.
Art. 20. – În termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, Guvernul va aproba prin hotărîre, la propunerea
Consiliului pentru Reformă şi a Departamentului pentru Administraţie Publică
Locală, normele metodologice de aplicare a acesteia, precum şi
regulamentul-cadru prevăzut la art. 6 alin. (6).
Această lege a fost
adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 18 iunie 1998, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
Preşedintele Camerei Deputaţilor,
ANDREI IOAN CHILIMAN
Această lege a fost
adoptată de Senat în şedinţa din 6 iulie 1998, cu respectarea prevederilor art.
74 alin. (2) din Constituţia României.
Preşedintele Senatului
PETRE
ROMAN
Publicat în Monitorul Oficial nr. 265 din 07.16.1998 privind
dezvoltarea regională în România.