Primii teoreticieni ai transilvanismului
Primii teoreticieni ai transilvanismului
Gábor Flóra
Schimbarea statutului
politico-teritorial al Transilvaniei la sfîrşitul primului război mondial, cînd
regiunea a devenit parte integrantă a statului român, a atras după sine o
mutaţie profundă în situaţia comunităţii maghiare transilvănene, aceasta
devenind dintr-o naţiune dominantă o minoritate atît numeric, cît şi politic.
Trecerea bruscă de la
statutul de naţiune dominantă la cel de minoritate a fost puternic resimţită şi
datorită efectelor ruperii de „patria mamă”, de statul maghiar, perceput ca
protectorul intereselor şi culturii maghiare. De fapt, schimbarea statutului
teritorial a însemnat pentru locuitorii maghiari ai Transilvaniei disocierea
comunităţii politice de comunitatea culturală, prin pierderea abruptă a
dimensiunii politico-statale a propriei identităţi.
În aceste condiţii,
ideologia şi retorica naţională tradiţionale au devenit în mare parte
irelevante. Noua situaţie etno-politică impunea trasarea unor noi repere
spirituale pentru maghiarii din România, care să răspundă unor cerinţe vitale:
— să redefinească în
noile condiţii identitatea comunităţii maghiare din România;
— să stabilească
natura raporturilor comunităţii cu statul român şi cu statul maghiar, cu
maghiarimea în general şi cu românii, precum şi cu celelalte comunităţi
naţionale din România.
— să elaboreze un program
de autoorganizare în vederea protejării şi perpetuării identităţii
naţionale.
Acest rol a fost
asumat la începutul anilor douăzeci de un grup de intelectuali maghiari
ardeleni, mai ales scriitori (cei mai proeminenţi fiind Károly Kós, Aladár
Kuncz, Sándor Makkai, Sándor Reményik etc.), ale căror idei despre coexistenţa
etnică din Transilvania au ajuns să fie cunoscute sub numele de transilvanism.
Departe de a se constitui într-un sistem ideatic coerent şi unitar, prezentînd
mari variaţii de la un autor la altul şi de la o epocă la alta, transilvanismul
a enunţat totuşi anumite principii care au influenţat profund viaţa comunităţii
maghiare din Transilvania, şi ale căror efecte, mai mult sau mai puţin directe,
pot fi constatate şi astăzi.
Noua concepţie s-a
structurat pe mai multe planuri:
1. Nivelul politic,
care cuprindea aşteptările şi revendicările privitoare la statutul politic al
maghiarimii din România.
2. Formularea
principiilor şi argumentelor pentru legitimarea ideologică a
dezideratelor politice comunitar-naţionale.
3. Definirea identităţii
şi elaborarea unei retorici identitare care să susţină principiile
legitimatoare invocate.
4. Enunţarea unor cerinţe
de autoorganizare şi a unor norme etice pentru comunitarea maghiară,
care să faciliteze păstrarea şi dezvoltarea identităţii şi spiritualităţii
maghiare în Transilvania.
Desigur, toate aceste
nivele se condiţionează şi se susţin reciproc. Pentru a obţine o anumită
sistematizare care să faciliteze interpretarea, considerăm totuşi utilă o
separare metodologică a analizei pe aceste nivele distincte.
1. Statul
plurinaţional — condiţie a reconcilierii
Concepţia primilor
teoreticeni ai transilvanismului era subordonată intenţiei şi efortului de a
transmite un semnal care să conţină o ofertă alternativă nonnaţionalistă
de coexistenţă etnică. În proclamaţia semnată de Károly Kós, István Zágoni şi
Árpád Paál, intitulată Kiáltó Szó, apare o ruptură clară şi
explicită cu concepţia naţionalistă clasică „un Stat, o Cultură, o Naţiune”1. În viziunea lui Kós şi a colaboratorilor
săi, rezolvarea situaţiei maghiarilor din România presupunea ca statul să se
adapteze noilor cerinţe impuse de existenţa mai multor comunităţi naţionale pe
teritoriul său.
Propunerea
etnopolitică alternativă formulată de ideologii maghiari transilvanişti era
menită să atenueze polarizarea societăţii în opoziţia majoritate naţională /
minorităţi naţionale, şi să ofere asigurări care să risipească temerile
românilor cu privire la integritatea teritorială a statului român. Ni se pare
de o semnificaţie deosebită faptul că în Proclamaţie apare cît se poate
de clar exprimată interdependenţa dintre loialitatea cetăţenilor faţă de stat
şi capacitatea statului de a oferi servicii echitabile (inclusiv condiţii egale
de păstrare şi afirmare a identităţii) pentru toţi cetăţenii săi. În viziunea
transilvanistă, minoritarii pot oferi cu adevărat loialitate statului în care
să se poată simţi cu adevărat acasă. Modelul de integrare propus, ca de altfel
întreaga concepţie transilvanistă, se bazează de fapt pe asumarea acestui
postulat de bază: coexistenţa într-un stat care să poată integra
pluralitatea culturală în structurile sale.
În deceniile care au urmat, speranţele
iniţiale ale transilvaniştilor s-au împlinit într-o prea mică măsură în această
privinţă. Promovarea strictă a modelului şi ideologiei statului naţional,
incapacitatea statului de a integra comunităţile minoritare au contribuit
treptat la o înstrăinare tot mai pronunţată a persoanelor cu identitate
naţională neromânească, atît faţă de puterea politică cît şi faţă de calitatea
lor de cetăţean, mai cu seamă la nivelul raportării emoţional-afective.
Soluţia oferită de
transilvanism — transformarea statului centralist în direcţia afirmării depline
a pluralismului cultural — rămîne deci, în continuare, de maximă actualitate.
Cu atît mai mult, dacă ţinem seama că în lipsa unor asemenea acorduri
consensuale interne, o eventuală schimbare a frontierelor (chiar în condiţiile
în care ar fi acceptată de comunitatea internaţională) nu ar face, în zonele
mixte din punct de vedere etnic, decît să reproducă la o altă scară opoziţia
dintre majoritate şi minoritate.
2. Acasă, în
Transilvania
O reglementare de
lungă durată a raporturilor interetnice în Transilvania presupunea, în
concepţia teoreticienilor iniţiatori ai transilvanismului, stabilirea clară a
criteriilor de acceptare reciprocă a legitimităţii locuirii în regiune. Ideea
fundamentală avansată de transilvanişti era aceea a co-legitimităţii, cu
alte cuvinte, a legitimităţii egale a tuturor celor trei comunităţi naţionale
avînd o tradiţie istorico-teritorială în spaţiul Transilvaniei (cea maghiară,
română şi germană). În concepţia transilvanistă, aceste trei comunităţi sînt în
egală măsură posesoare ale dreptului inalienabil de a considera Transilvania
patria lor istorică şi prezentă.
Această viziune se
opunea din principiu oricăror exclusivisme de sorginte naţionalistă, prin
însăşi afirmarea egalei îndreptăţiri a mai multor naţiuni de a se
raporta la acelaşi teritoriu ca patria lor comună. Din acest punct de vedere,
ideile enunţate de gînditorii transilvanişti reprezintă o alternativă atît faţă
de poziţia din care Transilvania era socotită exclusiv românescă, cît şi faţă
de aceea din care se afirma, dimpotrivă, caracterul pur maghiar al regiunii.
În susţinerea unei
asemenea alternative, transilvaniştii au procedat la o reevaluare, o
reconsiderare a istoriei ca factor de legitimare naţională. O contribuţie
de o importanţă decisivă a adus în acest sens studiul lui Károly Kós, intitulat
„Transilvania”. Denumită de autorul ei „o schiţă de istorie culturală”,
cartea prezintă istoria Transilvaniei din antichitate pînă în zilele noastre,
argumentînd că „forţa spirituală” a pămîntului transilvan poate „uni
vocile vieţii unor societăţi...(etnice n.aut.) diferite, adeseori
antagoniste, într-o melodie consonantă”2
Fără a diminua rolul
vechimii şi al continuităţii într-un anumit teritoriu în stabilirea drepturilor
naţional-comunitare, Kós le atribuie însă o semnificaţie complet diferită. Spre
deosebire de istoriografia naţională tradiţională, istoria Transilvaniei nu mai
apare în această lucrare ca arena confruntării perpetue dintre popoarele ei;
dimpotrivă, ceea ce autorul evidenţiează în întreaga lucrare este tocmai istoria
comună a popoarelor Transilvaniei, faptele care le leagă şi care au condus,
în viziunea autorului, la formarea unor elemente identitare transilvănene
comune:
„Cele trei naţiuni
politice autonome ale Transilvaniei, ca şi (...) naţiunea română, au trăit
fiecare vieţile lor interne: fiecare şi-a clădit propriile facilităţi culturale
şi sociale, unele lîngă altele, fără a se contopi, în general fără a se
obstrucţiona sau a intra în vreun fel în calea celorlalte, dar contactîndu-se,
învăţînd unele de la altele şi influenţîndu-se reciproc”3
Dintr-o asemenea
perspectivă, anumite întrebări puse atît de insistent de istoricii
etnocentrişti (cum ar fi permanenta dispută privind întîietatea istorică între
români şi maghiari) îşi pierd sensul şi nu mai reprezintă nici o „miză”.
Ideologul fondator al transilvanismului urmărea de fapt o reformare —
fie şi parţială — a imaginilor identitar-istorice reciproce româno-maghiare,
care erau — şi au rămas în mare măsură pînă astăzi — reciproc exclusive şi
opuse. Conştient de tensiunile interetnice contemporane lui, autorul caută
modele adecvate în trecut, care să contribuie la un demers constructiv.
Studiul lui Kós
reprezintă însă o critică mai mult implicită, decît o reevaluare critică
directă a istoriografiei tradiţionale. Lucrarea nu face o distincţie clară
între epoca premodernă, nenaţionalistă şi cea modernă, caracterizată prin
formarea ideologiilor naţionale. Nu este formulată întrebarea dacă modele
istorice preluate din perioade demult depăşite ale istoriei pot fi valabile în
condiţiile prezentului. Efortul de a subordona uneori analiza obiectivă a
faptelor unei „reconstrucţii” a realităţii istorice în sensul dorit
(demonstrarea identităţii transilvane) îl apropie în anumite privinţe pe autor
de ideologii naţionali „clasici”. De exemplu, Kós ignoră aproape complet
deosebirile profunde ale situaţiei etnopolitice din deceniile premergătoare
apariţiei ideologiilor naţionale moderne faţă de situaţia contemporană lui. El
nu acordă o atenţie aparte în explicarea genezei identităţii naţionale a
românilor, faptului că aceştia nu fuseseră recunoscuţi ca naţiune politică în
epoca feudală. Importanţa dimensiunilor care au despărţit şi continuă să
despartă concepţiile naţionale română şi maghiară, şi care au făcut şi fac atît
de dificilă comunicarea dintre cele două naţiuni, este cel puţin minimalizată,
dacă nu chiar ignorată în lucrare.
Asemenea deficienţe
sînt în parte tributare unui istorism excesiv, de factură
tradiţional-conservatoare, caracteristic epocii. Pe de altă parte însă, ele pot
fi puse şi pe seama dorinţei autorului de a construi noi punţi de legătură
între popoarele transilvănene, mai ales între români şi maghiari. Cu toate
lipsurile lucrării, este de apreciat această motivaţie pragmatico-politică
nobilă, de a contribui la reconcilierea naţională. În acest sens, încercarea
autorului transilvănean de a produce o breşă în modul în care istoria era (este
şi astăzi) folosită ca materie primă pentru ideologiile etnonaţionaliste, rămîne
un exemplu de abordare creativă, expresia unui curaj intelectual şi moral
deosebit. Un exemplu care, datorită influenţei puternice a ideologiei şi
politicii naţionaliste în deceniile care au urmat, a rămas mai degrabă o
excepţie.
3. Identităţi complexe,
identităţi multiple
În elaborarea
alternativei nenaţionaliste propuse, transilvaniştii au procedat la o
reconsiderare radicală a felului în care identitatea naţională fusese tratată
pînă atunci. În locul viziunii în care conştiinţa apartenenţei la o comunitate
naţională este monolitică, fondatorii transilvanismului au propus o abordare
nuanţată, care să ţină seama atît de complexitatea structurii interne cît şi de
transformările în timp ale identităţii.
O asemenea reevaluare
era impusă de fapt de noua situaţie în care s-au găsit maghiarii din
Transilvania după 1918. Disocierea dimensiunii politico-statale de dimensiunea
culturală a identităţii acestei populaţii prin schimbarea frontierelor a creat
un vid identitar — exprimat şi printr-o criză de adaptare la noile realităţi —
care necesita elaborarea unei noi concepţii comunitare. Scopul
transilvaniştilor era tocmai elaborarea unor matrice ale apartenenţei de grup
care să permită o autoorganizare rapidă şi efectivă a comunităţii maghiare în
noile condiţii dificile, o flexibilitate a adaptării la aşteptări şi cerinţe
variate, adeseori opuse, o rezistenţă eficientă faţă de presiunile puterii de
stat, în vederea păstrării nealterate a identităţii lor naţionale.
Încercînd să răspundă
acestor cerinţe, teoreticienii transilvanişti au considerat maghiarimea din
Transilvania:
a. o comunitate de
sine stătătoare,
b. avînd
caracteristicile unei existenţe naţionale şi
c. minoritare;
d. cu trăsături regionale
specific transilvane,
e. fără ca aceste
caracteristici specifice să altereze sau să diminueze în vreun fel apartenenţa
la naţiunea maghiară.
Vom încerca în
continuare să evidenţiem principalele semnificaţii ale fiecărui element în
parte.
a. Postularea
caracterului de sine stătător al comunităţii maghiare din Transilvania a
avut o importanţă deosebită pentru autoorganizarea acestei comunităţi, pentru
ieşirea din starea de imobilism şi letargie în care mulţi maghiari s-au aflat
după 1918. Cuvintele memorabile ale lui Károly Kós scrise în Kiáltó Szó
au marcat în acest sens începutul unei adevărate treziri spirituale: „Noi nu
sîntem pur şi simplu un număr de oameni care au fost rupţi din cadrul naţiunii
maghiare unitare” — sublinia gînditorul transilvan — „ci formăm o
entitate istorică distinctă de o mie de ani, cu conştiinţa noastră
transilvăneană distinctă, cu o cultură şi o conştiinţă de sine distinctă”.4
Argumentele invocate
în sprijinul acestei idei au în vedere trei factori principali. În primul rînd,
maghiarii transilvăneni sînt prezentaţi ca posesorii unei tradiţii istorice
separate, cu particularităţi care îi deosebesc de restul populaţiei
maghiare. În viziunea transilvanistă, sursa acestei specificităţi derivă mai
ales din trecutul multicultural al regiunii, din necesitatea şi practica
îndelungată a convieţuirii etnice şi confesionale. Între trăsăturile
particulare ale identităţii maghiare transilvănene care reflectă o asemenea
experienţă istorică a multiculturalităţii sînt amintite cel mai adesea spiritul
tolerant, realismul şi flexibilitatea creativ-inovativă deosebită în
conservarea propriei identităţi, capacitatea de a supravieţui în condiţii
dificile.
A doua sursă
fundamentală a specificităţii comunităţii maghiare din regiune invocată de
transilvanişti era existenţa unei tradiţii şi a unei conştiinţe regionale
distincte, a unei percepţii speciale a raportării la pămîntul Transilvaniei
şi a ataşamentului faţă de acesta. Mărturisirea emoţionantă a lui Aladár Kuncz,
„Transilvania este patria mea”5, era menită să sintetizeze tocmai dimensiunea subiectivă a acestei
legături.
Al treilea — şi cel
mai recent — dintre factorii consideraţi de transilvanism în statuarea
caracterului distinct al maghiarimii din regiune era noua realitate
politico-teritorială de după 1918, apartenenţa la statul român. În noile
condiţii, pentru a-şi apăra interesele, comunitatea maghiară trebuia să se
organizeze ca o comunitate politică de sine stătătoare în cadrul permis de
legislaţia românească.
Rezultatele pozitive
ale afirmării identităţii politice distincte a maghiarimii transilvănene s-au
văzut foarte curînd. Organizaţiile politice maghiare din România au avut un rol
esenţial în salvgardarea, atît cît s-a putut, a spaţiului de afirmare şi
perpetuare a identităţii minoritare. În activitatea lor politică, liderii
maghiari transilvăneni s-au sprijinit în mare măsură pe argumentele invocate de
Kós şi colaboratorii săi.
b. Afirmarea caracterului
naţional al comunităţii maghiare din regiune era menită înainte de toate să
contracareze încercările de diminuare a drepturilor maghiarilor de către
factorii de putere. Totodată, elementul naţional al identităţii s-a constituit
într-un argument solid şi în argumentarea cererii ca statul să devină cu
adevărat expresia politică a patriei comune a românilor, maghiarilor,
germanilor şi a celorlaltor naţiuni conlocuitoare.
c. Intenţia de a
construi comunitatea, de a-i oferi perspective şi un sens cît mai clar al
existenţei individuale şi colective, reiese şi din viziunea complexă în care
fondatorii transilvanismului au interpretat statutul de minoritate al
comunităţii maghiare din Transilvania. Condiţia de minoritar era
percepută de transilvanişti într-un mod ambivalent, nu doar în sens negativ, ca
un motiv de îngrijorare şi de regret, ci şi ca o sursă de împlinire
comunitară şi umană.
Contribuţia cea mai
semnificativă în elaborarea teoretică a acestor dimensiuni identitare a adus-o
scriitorul Kuncz Aladár, redactor al revistei Erdélyi Helikon. În
viziunea lui Kuncz, restrîngerea posibilităţii minorităţii de a se afirma pe
plan politic, datorită situaţiei de marginalitate impusă de către statul
naţional, era într-un anumit sens compensată de şansa nou-ivită, izvorîtă din
situaţia ei specifică, de a îmbogăţi cultura şi spiritualitatea maghiară, şi
chiar cea universală.
În argumentarea
transilvanistă, viaţa de minoritar deschide noi orizonturi condiţiei umane,
care pot şi trebuie sintetizate prin creaţii literare şi artistice originale
valoroase. Nu trebuie să uităm, sublinia în acest sens Kuncz, că „minoritatea
este minoritate doar în politică. În literatura şi cultura ei proprie ea
reprezintă însăşi universalitatea”6 (subl.aut.). Cultura minorităţii naţionale apărea
astfel ca purtătoarea unui mesaj general uman şi umanist prin care dobîndea o
semnificaţie internaţională şi europeană.
d. Scoţînd în evidenţă
ceea ce ei considerau dimensiunea transilvană specifică a
identităţii maghiarilor din această entitate teritorial-istorică, iniţiatorii
transilvanismului au avut probabil în vedere efectele potenţial benefice pe
care sublinierea unor elemente identitare comune ale românilor, maghiarilor şi
germanilor din Transilvania le-ar putea avea în apropierea dintre aceste
popoare, în reducerea tensiunilor şi negocierea unor soluţii cît mai echitabile
ale problemei naţionale. În acelaşi timp, eforturile lor au urmărit şi
încurajarea regionalismului, atragerea românilor din Transilvania şi,
prin intermediul lor, şi a celor din Vechiul Regat la abordări mai favorabile
spiritului regional.
În susţinerea tezei cu
privire la identitatea transilvană Károly Kós atrage atenţia asupra
specificităţii cadrului geografic al Transilvaniei, clar delimitat de regiunile
învecinate, cu o individualitate teritorială bine definită, care ar oferi
regiunii caracteristicile unei entităţi distincte pînă şi din punct de vedere
economic, considerînd că trăsăturile cadrului natural şi geografic au acţionat
de-a lungul istoriei în sensul creării unor elemente culturale comune ale
popoarelor din Transilvania.
În opinia autorului,
aceasta nu a însemnat însă nici pe departe o omogenizare culturală în sensul
ştergerii diferenţelor culturale specifice ale diferitelor etnii. Interacţiunea
culturală a condus la formarea unei culturi transilvănene, fără însă a anula
sau diminua în vreun fel specificitatea spirituală a fiecărei comunităţi. Din
acestă perspectivă, putem considera că argumentaţia lui Kós se constituie
într-o pledoarie pentru egalitate şi unitate în diversitate, care să
consolideze legăturile dintre maghiari, români şi germani, în condiţiile afirmării
neîngrădite şi echitabile a identităţii particulare a fiecărei comunităţi
etnice.
Invocînd istoria ca
aliat puternic în sprijinul acestui model de convieţuire, tonul autorului
devine pe alocuri aproape patetic, cu implicaţii clare, atît de natură ideatică
cît şi emoţională pentru contemporanii lui, cărora de fapt se adresează:
„Timp de o mie de
ani un miracol s-a întîmplat pe teritoriul Transilvaniei, astfel că trei
popoare şi trei culturi trăiesc împreună, păstrîndu-şi — pentru că şi-au putut
păstra — personalitatea lor distinctă, dar căpătînd totodată şi un caracter
comun, diferit de culturile şi popoarele învecinate, înrudite sau nu”.7
Faptul că
preocupările istorice ale transilvaniştilor vizau într-adevăr prezentul devine
clar din importanţa acordată aprofundării legăturilor cu cultura română şi
germană din Transilvania, cu scriitori şi alţi intelectuali reprezentativi ai
acestor culturi. Putem aminti în acest sens programul de traduceri din autori
transilvăneni români şi germani iniţiat de comunitatea scriitorilor maghiari
grupaţi în jurul revistei Erdélyi Helikon, publicarea în paginile
acestei reviste a numeroase creaţii literare româneşti şi germane, organizarea
unor evenimente comune (serate literare, întîlniri cu cititorii etc.), toate
menite să contribuie la apropierea între culturile şi popoarele Transilvaniei.
Este demn de subliniat
aici legătura organică în concepţia transilvanistă dintre regionalism şi
europenism. Într-o epocă profund nefavorabilă atît diviziunilor
regionale cît şi structurilor transnaţionale, în care modelul considerat
sacrosant şi apărat cu străşnicie era statul-naţiune centralizat,
transilvaniştii au avut clarviziunea şi statura morală să arate rolul şi
misiunea minorităţilor ca punţi între popoare în construirea unei lumi noi,
bazate pe recunoaşterea şi promovarea alterităţii, în toate aspectele ei
(etnice, naţionale, religioase, regionale etc.)
Programul
transilvanist pentru „o Europă a regiunilor”8 formulat în termenii cei mai clari de Aladár Kuncz,
avea în vedere refacerea adevăratei unităţi europene, crearea unei „Europe
spirituale unite” prin fundamentarea cooperării pe „regionalisme lăsate
să se exprime liber”9,
prin crearea unui cadru favorabil pentru afirmarea individualităţii şi
specificităţii regionale. În argumentarea acestei cereri, modelul istoric al
convieţuirii etnice şi confesionale din Transilvania era prezentat ca un model
de toleranţă şi pluralism cultural care ar trebui preluat şi urmat şi de
populaţia din afara regiunii. Actualitatea acestor idei în noul spaţiu politic
european şi internaţional de după 1989 este, desigur, evidentă.
În descrierea genezei
„identităţii transilvane” sînt prezentate însă în cea mai mare parte — dacă nu
chiar exclusiv —, fapte şi elemente care vin în sprijinul acestei identităţi.
S-a obţinut astfel o imagine întrucîtva unilaterală, şi deci mai puţin
credibilă, prin diminuarea importanţei realităţilor care au despărţit popoarele
transilvănene de-a lungul timpului şi care au condus la dezvoltarea unor
ideologii naţionale separate, în anumite privinţe chiar opuse.
Dincolo de aceste
limite de natură intrinsecă, lipsa empatiei, răceala şi chiar respingerea cu
care ideea identităţii comune transilvănene a fost primită în cercurile
politice şi intelectuale influente române îşi au originea în faptul că ea era
considerată incompatibilă cu concepţia naţională românească oficială.
Consolidarea legitimităţii statului naţional în cadrul noilor sale frontiere
impunea, în concepţia unei părţi importante a liderilor politici şi spirituali de
atunci ai românilor, promovarea unei retorici care să întărească legitimitatea
schimbării teritoriale prin intermediul mobilizării naţionale exclusiv a
majorităţii etnice.
e. În asemenea
condiţii, reafirmarea apartenenţei organice a maghiarilor din Transilvania
la trunchiul comun al maghiarimii de pretutindeni — o idee care nu a
fost dealtfel nici un moment contestată de transilvanişti — a căpătat o pondere
şi o semnificaţie mereu crescîndă în formarea identităţii comunitare maghiare
interbelice din regiune. În lipsa unor soluţii credibile la problema
minorităţilor, importanţa elementului identitar particularizant în discursul
transilvanist s-a diminuat treptat, principala idee devenind sublinierea
identităţii naţionale comune a tuturor maghiarilor, indiferent de locul în care
trăiesc şi de statele de care aparţin.10
În acelaşi timp,
viziunea despre rolul şi misiunea specifică a minorităţilor şi valorificarea
pozitivă a statutului de minoritar a cedat pas cu pas locul concepţiei care
considera „o imposibilitate” resemnarea pe termen lung cu condiţia
minoritară „nu atît din punct de vedere politic cît din punct de vedere
moral”11, datorită efectelor dezumanizante, de
distorsionare a vieţii individuale şi colective implicate într-o astfel de
resemnare.
4. Sociologia şi
etica comunităţii
Postularea existenţei
comunităţii maghiare din Transilvania ca o entitate socială organică separată,
avînd viaţa ei proprie, presupunea în concepţia transilvanistă necesitatea
aplicării unor principii şi direcţii de acţiune care să faciliteze autoorganizarea
comunităţii, perpetuarea şi dezvoltarea identităţii ei. În acest sens,
transilvanismul are meritul deosebit de a fi oferit, dincolo de reconstrucţia
identităţii colective, şi o orientare pragmatică, o strategie comunitară pentru
maghiarii din România, ce se dorea fundamentată în dublu sens: atît sociologic
cît şi etic.
a. O primă idee
semnificativă se referea la cerinţa considerării şi abordării lucide a
realităţii prezente ca un dat social, chiar dacă această realitate era
defavorabilă. Renunţarea la iluzii şi ancorarea puternică în realitatea dată
erau văzute de transilvanişti drept condiţii sine qua non ale acţiunii sociale
şi comunitare eficiente. Din acest punct de vedere, comunitatea minoritară era
considerată avantajată faţă de cei care trăiesc în cadrul statelor naţionale
proprii. „Autorevizuirea” (noţiunea, ca şi concepţia dealtfel aparţin
episcopului reformat transilvănean Sándor Makkai)12 comunităţii minoritare putea constitui, în
interpretarea transilvanistă, un punct de plecare şi un exemplu pentru
transformarea imaginii despre propria identitate a naţiunii maghiare în
general, scriitorii maghiari transilvăneni avînd, datorită situaţiei lor
specifice, „un acces mai direct la universalitate” decît cei din Ungaria.13
Distincţia dintre ceea
ce este de dorit şi ceea ce este posibil, pragmatismul şi realismul
politic erau dealtfel invocate — şi întărite astfel din punct de vedere
simbolic — şi ca trăsături esenţiale ale însăşi tradiţiei şi identităţii
transilvănene. Necesitatea şi programul „autocunoaşterii naţiunii”14 prin intermediul promovării cercetărilor
sociale de către sociologii maghiari transilvăneni în perioada interbelică
poate fi considerată o prelungire şi o consecinţă practică nemijlocită a unui
asemenea program ideologic.
b.Viziunea organică
asupra comunităţii naţionale implica în gîndirea transilvanistă şi asumarea continuităţii
dintre trecut, prezent şi viitor, interpretate ca dimensiuni în timp,
strîns legate între ele, ale vieţii comunitare. Astfel, trecutul dobîndea o
semnificaţie aparte, însă într-un sens mult diferit faţă de doctrinele
etno-naţionaliste tradiţionale.
Istoria rămînea o
sursă de legitimare fundamentală pentru comunitate, dar numai cu condiţia dezvoltării
unei atitudini critice, a asumării unei confruntări lucide cu propriul trecut.
Înfrumuseţarea artificială a memoriei colective în scopul de a oferi o
compensaţie ideatică pentru lipsurile prezentului era considerată
contraproductivă pentru interesele maghiarilor transilvăneni. Concepţia
etnocentristă predominantă pînă atunci, după care mereu numai „alţii” erau de
vină pentru toate evenimentele negative din viaţa naţiunii, era percepută ca
potenţială producătoare de iluzii dăunătoare, şi deci respinsă.
c. Realismul, în
această viziune, însemna înainte de toate renunţarea la aşteptări şi
contemplări deşarte, şi la căutarea unei justeţi istorice iluzorii, şi trecerea
la acţiune responsabilă în interesul comunităţii. În formularea lui
Károly Kós, „justeţea noastră este puterea noastră. Numai ceea ce putem
dobîndi prin efortul, prin lupta noastră, va deveni al nostru”.15
Imperativul lui Kós
către maghiarii din Transilvania era deci îndemnul la muncă, considerată „chemarea
vieţii”. „Trebuie să muncim, dacă vrem să trăim, şi vrem să trăim, deci vom
munci”.16 Necesitatea
dezvoltării unor modele comportamentale constructive, active, care să protejeze
identitatea şi interesele maghiarimii din Transilvania în condiţiile
neprielnice ale vieţii minoritare, a avut fără îndoială un ecou puternic şi a
marcat profund structurile valorice şi atitudinea comunităţii, cu efecte
perceptibile şi astăzi.
d. Eficienţa acţiunii
sociale minoritare trebuia bazată în concepţia transilvanistă pe principiul solidarităţii
comunitare, singura acceptabilă, atît din punct de vedere
politico-pragmatic cît şi ca normă morală. Aceasta însemna înainte de toate
cerinţa unei acţiuni politice unitare, realizarea unei coeziuni ferme în jurul
interesului naţional. Dincolo de diferenţele de statut economic şi social,
dincolo de diversitatea concepţiilor ideologice şi politice, membrii
comunităţii maghiare trebuiau să coopereze strîns, să-şi unească forţele în
scopul apărării intereselor şi a rezolvării problemelor generate de statutul de
minoritar.
e. Statutul de membru
al comunităţii minoritare implica în acest sens asumarea de către indivizi a
unei responsabilităţi speciale pentru soarta colectivităţii naţionale.
Emigrarea (fie şi spre Ungaria) era echivalată cu abandonarea responsabilităţii
şi, în consecinţă, cu autoeliminarea din comunitate, printr-o renunţare
implicită la statutul moral de membru al comunităţii. „Iar cei ce s-au lăsat
duşi de ape (au emigrat n.aut.) aici nu se mai pot întoarce, şi nici să
nu dorească vreodată acest lucru, pentru că ei nu vor mai avea aici nici loc,
nici parte” — afirma cu o fermitate aproape pasională, Károly Kós.17
Ataşamentul faţă de
pămîntul natal, legătura organică indisolubilă dintre identitatea naţională
şi teritoriul patriei căpăta astfel în gîndirea transilvanistă importanţa
unei valori identitare fundamentale. Rămînerea în Transilvania era identificată
cu un angajament implicit că individul îşi va îndeplini datoria faţă de
comunitate pînă la capăt. Iar cei care nu erau pregătiţi să răspundă acestor
imperative morale, erau chiar sfătuiţi să emigreze. „Cei care se tem,
fricoşii, cei care nu cred, cei slabi să iasă din rînd. Să plece!”18
f. Semnificaţiile
atribuite statorniciei, fidelităţii faţă de locul de origine, îşi au
desigur originea în viziunea naturalist-organică asupra comunităţii naţionale
asumate de transilvanism, dar ele derivă şi dintr-un anumit mod de percepere a
situaţiei de minoritar în condiţiile date. Structura etno-demografică a
Transilvaniei multietnice a reprezentat o chestiune deosebit de sensibilă şi
intens politizată încă de la începuturile formării ideologiilor naţionale. După
1918, comunitatea maghiară era însă pentru prima oară confruntată cu
posibilitatea pierderii masive a poziţiilor sale demografice tradiţionale.
Datoria de „a rămîne acasă”, ca principiu moral, a îndeplinit deci un rol
esenţial ca parte a unei strategii orientate spre replierea în „adăposturi
solide” ale vieţii naţionale şi apărarea cu orice preţ a acestora.
g. Un astfel de
reazem sigur era considerat de transilvanişti cultura comunităţii minoritare.
Ca o consecinţă a marginalităţii politice a maghiarimii transilvănene, dar şi
ca efect al legăturii directe dintre cultură şi sfera identitară, reazemul
spiritualităţii a dobîndit un rol fundamental nu doar în programele ideologice
şi politice ale minorităţii maghiare, dar şi în eforturile de zi cu zi
îndreptate spre consolidarea cadrului vitală, spre găsirea unor noi spaţii de
afirmare ale existenţei comunitare.
Poziţia privilegiată a
culturii derivă — în interpretarea autorilor transilvanişti — şi din funcţia
socială — autoasumată — a minorităţii de a construi noi punţi de înţelegere
între popoare, bazate pe o nouă ordine a valorilor19, care pune cultura şi arta pe primul plan.
Cultura minoritară are
în această viziune rolul nobil de a transmite către alţii atît experienţa
pozitivă a convieţuirii, cît şi valorile umaniste provenite din sublimarea
frămîntărilor şi suferinţelor trăite. Or, un asemenea efort îndreptat spre
sinteză, o ridicare de la faptele şi întîmplările particulare din viaţa comunităţii
la nivelul unor valori şi principii universal valabile se poate realiza tocmai
prin intermediul creaţiilor artistice, mai cu seamă al celor literare. De aici
şi rolul determinant atribuit intelectualilor creatori, mai ales scriitorilor,
în opera de construcţie comunitară.
5. Concluzii
Meritul principal al
transilvanismului rezidă probabil în faptul de a fi propus şi promovat un model
de integrare care se adresează deopotrivă propriei comunităţi şi popoarelor
conlocuitoare. La baza „ideii transilvane” a stat convingerea că identităţile
şi ideologiile naţionale ale românilor, maghiarilor şi germanilor din
Transilvania sînt compatibile şi conciliabile. Fără a avea în
vedere în vreun fel limitarea exprimării particularităţilor naţionale (etnice,
culturale, religioase) ale fiecărei comunităţi în parte, teoreticienii
transilvanişti au propus reunirea acestor identităţi particulare într-o formă
de identitate comună mai largă: identitatea transilvană. Din acestă
perspectivă, concepţia transilvanistă poate fi considerată o încercare de
reformulare a paradigmei naţionale tradiţionale etnocentriste prin înlocuirea
ei cu o viziune a „unităţii în diversitate”.
În acest sens,
transilvanismul este de fapt purtătorul a două mesaje ideatice principale.
Unul, îndreptat spre comunitatea maghiară din Transilvania, care pune accentul
pe apărarea şi consolidarea identităţii ei specifice în condiţiile vieţii
minoritare. Altul, adresat popoarelor conlocuitoare, este expresia unei dorinţe
de deschidere, de cooperare, de regăsire reciprocă într-o identitate comună
prin care să se depăşească efectul izolator al ideologiilor etnocentriste
particularizante. Este adevărat că respingerea acestei oferte de deschidere de
către politicienii şi liderii spirituali influenţi ai majorităţii naţionale a
făcut ca preocupările transilvaniştilor să se deplaseze din ce în ce mai mult
spre întărirea propriei comunităţi, ducînd spre o anumită repliere pe poziţii
defensive. Însă valoarea etică şi semnificaţia politică deosebită a ofertei
iniţiale, îndreptată spre înţelegere şi dialog cu românii şi celelalte popoare
din Transilvania, a rămas nealterată.
Din perspectiva
reformulării ideologiei naţionale tradiţionale, transilvanismul a încercat să
iniţieze o reconsiderare a rolului istoriei şi istoriografiei, în scopul
eliminării efectelor negative, generatoare de tensiuni etnice. Recunoscînd
importanţa istoriei în construirea identităţii popoarelor din regiune,
transilvaniştii au căutat însă să ofere o viziune istorică constructivă, care
să apropie naţiunile, nu să le despartă. Strădaniile lor nu au reuşit să
producă o schimbare fundamentală de mentalităţi şi atitudini în această
privinţă, în parte datorită condiţiilor politice nefavorabile, dar şi datorită
deficienţelor propriei lor viziuni despre istorie şi identitate. Dar ideile lor
novatoare cu privire la necesitatea „autorevizuirii istorice”, atît a
felului în care istoria este scrisă cît şi a imaginii despre propriul trecut,
au fertilizat gîndirea politică în deceniile următoare, păstrîndu-le în actualitate
pînă în zilele noastre. q
Note
1. O prezentare a acestei concepţii în Ernest
Gellner, Nations and Nationalism, Blackwell, Oxford, 1983.
2. Kós Károly, Erdély. Kultúrtörténeti vázlat,
Cluj-Kolozsvár, Erdélyi Szépmives Céh, 1929, p.5
3. ibid., p.64
4. Kós Károly, Kiáltó Szó, p.4
5. Kuncz Aladár, Erdély az én hazám în Erdélyi
Helikon, 1929, p. 487-492
6. Kuncz Aladár, Tiz év în Erdélyi
Helikon, 1.szám, 1928 május.
7. Kós Károly, Erdély, p.87
8. Conceptul este utilizat de Pomogáts Béla în
articolul Régiók Európája apărut în Korunk 3/1994, pp.8-14
9. Kuncz Aladár, Erdély az én hazám, apărut
în Erdélyi Helikon, 1929 pp.487-492
10. Makkai Sándor, Az erdélyi szellem apărut
în Nem lehet, Budapest, 1988, pp. 106-111
11. Makkai Sándor, Nem lehet apărut în Nem
lehet, Budapest, 1988, p.109
12. Makkai Sándor, Magunk reviziója,
Cluj-Kolozsvár, Erdélyi Szépmives Céh, 1931.
13. Scrisoarea lui Kuncz Aladár către Dezső
Kosztolányi, citată în Korunk 5/1998, p.61
14. Gáll Ernő, Dimitrie Gusti hagyatéka ésaz
együttműködés erkölcse în Gáll Ernő, A sajátosság méltósága,
Magvető, Budapest, 1983, p.396.
15. Kós Károly, Kiáltó Szó, p.4
16. ibidem
17. Ibidem
18. Ibidem
19. Kuncz Aladár, Az erdélyi gondolat Erdély
magyar irodalmában, Erdély az én hazám în Erdélyi Helikon, 1929,
pp.487-492.
*
Gábor Flóra
este lector universitar în sociologie la
catedra de ştiinţe sociale a Facultăţii de Teologie Reformată din Oradea şi
doctorand în filozofia istoriei la Universitatea Babeş-Bolyai. În ultimii ani a
urmat cursuri postuniversitare şi a beneficiat de stagii de cercetare la
Universitatea din Oxford şi Universitatea Central Europeană (CEU). Principalele
lui domenii de interes sînt sociologia relaţiilor interetnice şi sociologia
religiei.