Euroregiunile în Est şi în Vest
Euroregiunile
în Est şi în Vest
György Éger
După cel de-al doilea
război mondial, dar mai cu seamă începînd cu anii ’60 – ’70, s-au dezvoltat în
Europa Occidentală diferite forme şi tipuri organizatorice şi instituţionale
ale cooperării regionale, mai ales ale zonelor aflate în apropierea graniţelor.
Scopul acestui studiu este să examineze răspîndirea în spaţiu şi timp pe
continentul nostru a euroregiunilor, una din formele cele mai eficiente
şi mai caracteristice ale cooperării în zonele de graniţă.
Tipurile de
regionalism
Înainte să vorbim
despre tipurile de regionalism, e bine să examinăm problema într-un context
social-istoric mai larg. Se cunosc mai multe clasificări ale mişcărilor
regionaliste europene de după cel de-al doilea război mondial.1 Din punctul de vedere al temei noastre este
cel mai bine să urmăm clasificarea tipologică a lui Winfried Lang.2 După Lang, se pot deosebi trei tipuri de
regionalisme:
1. Regionalismul
naţional. Pot exista două
cazuri:
a) regionalismul
porneşte din unele zone ce dispun de puternice tradiţii istorice de autonomie —
în acest caz putem vorbi de regionalism construit de la bază (=federalism);
b) apariţia
teritorială–locală a distribuirii funcţiilor statului: este cazul regionalismului
construit de la vîrf (= descentralizare).
2. Regionalismul
transnaţional (= care trece peste graniţe): este cazul unor zone geografice unitare din punct
de vedere cultural sau economic. Ideea „Europei regiunilor” are drept
scop dezvoltarea lor netulburată, constituind în acelaşi timp o alternativă la
„Europa naţiunilor” a lui De Gaulle, inspirată de idealurile statului
naţional. (De altfel dilema este aproape de nerezolvat: pe de o parte regiunile
de graniţă doresc să se emancipeze, cel puţin parţial, faţă de politica
centralizatoare, pe de altă parte au adesea nevoie de binefacerile
centralizării pentru a înfrînge dezavantajele ce decurg din poziţia de graniţă
[periferică]).
3. Regionalismul
internaţional. O mişcare ce
se consolidează tot mai mult după cel de-al doilea război mondial şi care se
caracterizează prin preluarea a tot mai numeroase funcţii ale statului. Forma
cea mai înaltă a acestui regionalism este procesul integrării europene. (Forme
mai puţin reuşite ale regionalismului internaţional se întîlnesc şi în lumea a
treia, ca de exemplu ASEAN, ECOWAS, precum si numeroase formaţiuni de cooperare
ale ţărilor latino-americane).
Procesul studiat de
noi aparţine evident celei de-a doua categorii. În cadrul procesului amintit
mai înainte, în cursul anilor ’70–’80 s-a manifestat un deosebit avînt şi, prin
urmare, a început un proces de instituţionalizare. Conţinutul schimbător
(tot mai larg) al cooperării era semnalat prin noi concepte şi noi cadre
organizatorice. Dintre acestea, cele mai importante sînt „comunitatea
de lucru” (Comunitatea de lucru Alpi-Adriatica, Comunitatea de lucru Jura,
Comunitatea de lucru a Ţărilor Dunărene etc.), „comunitatea de interese” (Comunitatea
de interese Alsacia de Mijloc – Breisgau), „consiliul” (Consiliul
Lacului Leman, Consiliul Euroregiunilor), precum şi „euroregiunea”.
Înşiruirea care
urmează înfăţişează procesul dezvoltării în timp şi spaţiu a cooperării în
zonele de graniţă.
Formaţiunile
europene ale regionalismului transnaţional, 1963 – 1990.
1. Regio
Basiliensis.
Pe 25 februarie 1963
s-a înfiinţat Asociaţia Regio Basiliensis pe baza dreptului de asociere
elveţian.
2. Comunitatea de
interese Alsacia de Mijloc – Breisgau (CIMAB).
Asociaţie înfiinţată
la 16 noiembrie 1964. Sediul la Colmar.
3. Comunitatea de
lucru a Ţărilor Alpine (ARGE ALP).
S-a înfiinţat la 12-13
octombrie 1972, cu sediul la Mösern / Tirol. Membrii: Bavaria (Germania),
Trentino – Alto Adige (Italia), cantoanele Graubünden şi Sankt Gallen
(Elveţia), regiunile Tirol şi Vorarlberg (Austria).
4. Euregio
Consiliul Euregio s-a
înfiinţat la 15 aprilie 1978, prin cooperarea dintre două regiuni olandeze
(Twente, Oost-Gelderland) şi una germană (Rhein-Ems e.V.), reprezentînd în
total 92 de comune.
5. Comunitatea de
lucru Alpi-Adriatica.
A fost înfiinţată la
20 noiembrie 1978 de provinciile şi regiunile din Alpii Orientali. În 1989 s-a
extins. Membrii: Burgenland, Carintia, Austria Superioară, Stiria, Salzburg
(Austria); Friuli-Venezia Giulia, Veneto, Alto Adige şi ca observator Lombardia
(Italia); Bavaria (Germania); Croaţia; Slovenia; judeţele Győr-Sopron, Vas,
Somogy, Zala (Ungaria).
6. Comunitatea de
lucru a Cantoanelor şi regiunilor din Alpii Occidentali (COTRAO).
Înfiinţată la Marsilia
la 2 aprilie 1982, cu participarea a 9 regiuni şi cantoane: Provence,
Alpes-Côte d’Azur, Rhône-Alpes (Franţa); Liguria, Piemonte, Val d’Aosta
(Italia); Geneva, Valais, Vaud (Elveţia).
7. Comunitatea de
lucru a Pirineilor.
Înfiinţată la 15
aprilie 1983 la Bordeaux. Membrii: Aquitania, Languedoc-Roussillon, Pirineii de
Mijloc (Franţa), Aragon, Catalonia, Navarra, Ţara Bascilor (Spania), Andorra.
8. Comunitatea de
lucru Jura.
Înfiinţată la 3 mai
1985. Membrii: cantoanele Jura, Berna şi Neuchâtel (Elveţia) şi regiunea
Franche-Comté (Franţa).
9. Consiliul
lacului Leman (Geneva).
Constituit la 19
februarie 1987. Membrii: cantoanele Geneva, Vaud, Valais (Elveţia) şi
departamentele Ain şi Haute-Savoie (Franţa).
10. Comunitatea de
lucru a Ţărilor Dunărene.
Înfiinţată la 17 mai
1990. Membrii: Germania, Austria, Ungaria, Iugoslavia şi Moldova. Provinciile
din Moravia de Sud şi Slovacia Occidentală iau parte la cooperare cu statut de
observatori.3
Ca rezumat al celor de
mai sus, putem spune că începînd cu anii ’70 – ’80 a intervenit o schimbare în
ideologia regionalismului (vest-)european şi în aplicarea ei practică. În timp
ce după cel de-al doilea război mondial a predominat regionalizarea efectuată
de stat, mai tîrziu a cîştigat tot mai mult teren regionalismul construit de la
bază, interesînd în special zonele de graniţă.
După cum rezultă din
enumerarea de mai sus, în ultimii douăzeci-douăzeci şi cinci de ani s-a putut
observa o extindere rapidă în timp şi spaţiu a diferitelor forme de cooperare
în zonele de graniţă. La începutul anilor ’90, în Europa Occidentală erau
înregistrate patruzeci şi şase de cooperări regionale.4
Franţa şi Germania
participă cel mai intens la aceste cooperări. Dar în fapt această cooperare
este şi mai intensă în cazul Olandei, Belgiei şi Elveţiei, ţinînd seama de
suprafaţa lor mai mică şi lungimea mai redusă a graniţelor lor: Olanda
participă la unsprezece, iar Belgia şi Elveţia la cîte zece cooperări
regionale.5
Marea majoritate a
formaţiunilor ce participă la cooperările din zonele de graniţă se
autodefineşte ca euroregiune.
Despre conceptul de
euroregiune
Definiţia generală,
acceptată în mod ştiinţific sau instituţional a „euroregiunii” încă nu s-a
cristalizat. În orice caz, ultimele evoluţii — de exemplu instituirea Comisiei
Regiunilor în cadrul UE — i-au constrîns pe eurobirocraţi să creeze varianta de
lucru a posibilei definiţii. Aceasta sună astfel: „Euroregiunea este
structura formalizată a cooperării din zonele de graniţă, care include
reprezentanţii autorităţilor locale şi regionale, precum şi parteneri sociali
şi economici, după caz. Euroregiunea dispune de o structură organizatorică
specifică, al cărei nivel maxim îl constituie consiliul ales, urmat de comisie,
grupuri de lucru tematice şi secretariatul permanent.” 6 Totodată este vorba de un concept recunoscut, larg
aplicat în practică. În special literatura germană de specialitate se distinge
prin definiţii practice (desigur şi datorită faptului că Germania este larg
interesată în domeniu), astfel încît poate nu ar fi exagerat să vorbim despre
doctrina germană a euroregiunilor. Această doctrină este pragmatică, definiţia
ei tinde spre esenţă: „euroregiunile sînt considerate forma tradiţională şi
cea mai eficientă a cooperării din zonele de graniţă şi prin instituirea lor
avem la dispoziţie un instrument relativ suplu al cooperării”.
„Euroregiunea nu
înseamnă altceva decît forma instituţionalizată a cooperării zonelor de
graniţă: din punct de vedere al formei juridice, este vorba de o asociaţie
înscrisă în cadrul sistemului juridic naţional de care aparţine teritorial
respectiva asociaţie. În relaţie transfrontalieră, adunarea generală a euroregiunilor
îndeplineşte rolul organului suprem de decizie.” Pe lîngă această definiţie clară, doctrina germană
rezumă în şase puncte caracteristicile euroregiunilor:
– Euroregiunile sînt
formele cele mai eficiente ale cooperării din zonele de graniţă.
– Euroregiunile ajută
la echilibrarea nivelelor de dezvoltare diferite a zonelor de graniţă.
– Euroregiunile
consolidează încrederea şi spiritul de cooperare al oamenilor.
– Euroregiunile
constituie terenurile de exersare a bunei vecinătăţi şi a integrării.
– Euroregiunile ajută
la depăşirea moştenirii negative a trecutului.
– Euroregiunile
constituie elemente importante ale integrării statelor central-europene în
Uniunea Europeană.7
În pofida formulării
fără îndoială atrăgătoare, analistul sceptic central-(est)-european îşi pune
întrebarea: enumerarea de mai sus nu face parte din categoria wishful
thinking, cel puţin pentru moment?
Euroregiuni în
Europa Occidentală
Procesul de integrare
vest-european ce a urmat celui de-al doilea război mondial a început prin crearea
Pieţei Comune (1957). Ca o proiecţie regională a acesteia, o formă teritorială-spaţială
a integrării, au apărut curînd euroregiunile. Formula originară, modelul
european al euroregiunii a fost Regio Basiliensis, care funcţionează şi
azi, şi s-a constituit în februarie 1963 pe baza dreptului la asociere
elveţian. Fiind vorba de o acţiune de pionierat, merită să vorbim mai pe larg
despre ea.
Această euroregiune se
află în zona Rinului Superior, la confluenţa graniţelor germană, franceză şi
elveţiană, pe teritoriul dominat de oraşele Freiburg, Colmar şi Basel. Acest
teritoriu constituia cîndva o singură unitate culturală. Acest fapt este
dovedit şi astăzi de structura asemănătoare a localităţilor, obiceiurile
aproape identice, mîncărurile şi băuturile asemănătoare şi nu în ultimul rînd
tipicul dialect aleman.
Dezvoltarea relaţiilor
transfrontaliere a fost iniţiată de Basel, marele oraş elveţian situat între
Rin şi graniţa franceză. Ideea cooperării transfrontaliere a devenit realitate
în 1963, prin înfiinţarea asociaţiei Regio Basiliensis. Francezii au răspuns în
1965 iniţiativei elveţiene prin crearea la Mulhouse a Regiunii Haut-Rhin, iar
germanii prin Asociaţia Regio înfiinţată la Freiburg. Cooperarea dintre cele
trei părţi, dincolo de relaţiile cotidiene — muncă, cumpărături, turism etc. —
înseamnă organizarea unor conferinţe şi simpozioane comune, cooperarea dintre
autorităţi, înfiinţarea unor comisii de specialitate, funcţionarea unui post de
radio regional. (Radio Dreyeckland, care şi-a început activitatea în 1977 ca
emiţător privat, din 1988 difuzează zilnic din Freiburg 16 ore de informaţii de
interes general pentru locuitorii zonei în limbile franceză şi germană, precum
şi în dialect aleman.) Mai tîrziu s-a trecut la armonizarea sistemului de
comunicaţii, apoi a întregii dezvoltări zonale şi regionale, precum şi la
crearea învăţămîntului superior integrat. Pentru garantarea rezultatelor
cooperării s-a încheiat şi un contract interguvernamental trilateral. Pe baza
tuturor acestora se poate spune că cooperarea din regiunea Rinului Superior
este una din cooperările cele mai fructuoase dintre ţările europene şi astfel
poate constitui un model pentru celelalte zone de graniţă şi celelalte state.
Nu întîmplător, în declaraţia comună a şefilor guvernelor german, francez şi
elveţian de la sfîrşitul anului 1990 această cooperare a fost caracterizată
drept „exemplară”.
După exemplul lui
Regio Basiliensis s-au înfiinţat mai multe euroregiuni la graniţa
germano-franceză şi germano-olandeză.
În Europa Occidentală
concentraţia cea mai mare de euroregiuni se află în zona de graniţă
belgiano-olandezo-luxemburghezo-franco-germană.
Pe acest teritoriu —
mărginit de Maas (Meuse), Rin şi Marea Nordului — funcţionează în prezent şapte
euroregiuni.
Dintre ele — ca
reprezentant al modelului vest-european — ne vom ocupa mai în amănunţime de
Euroregiunea Maas-Rin.
Euroregiunea Maas-Rin
s-a înfiinţat oficial în martie 1991, ca fundaţie înregistrată conform
prevederilor dreptului de asociere olandez, deşi funcţiona în practică încă din
1976. Regiunea include cinci zone din trei ţări: provinciile Limburg şi Liège
din Belgia, partea de sud a provinciei Limburg din Olanda, provincia Aachen din
Germania, precum şi comunitatea germană din jurul oraşului Liège din Belgia,
care s-a alăturat euroregiunii mai tîrziu, în iunie 1992, ca persoană juridică
distinctă.
Structura teritorială şi populaţia
Euroregiunii Maas-Rin
Ţara Regiune, provincie
Populaţie, (nr. locuitori)
Belgia Limburg 761.593
Liège
942.897
Liège
(comunitatea germană) 68.471
Olanda Limburg 793.331
Germania Aachen 1.200.921
TOTAL 3.767.213
(Conform datelor din: G. Pire: The Euroregio
Meuse-Rhin. )
Aici trebuie să notăm
faptul că, deşi oficial cea mai veche euroregiune este deja amintita Regio
Basiliensis, de fapt prima cooperare transfrontalieră a început încă din anii
1957-1958 în bazinul Rinului, între Olanda şi Germania. Această aşa-zisă Euregio
include Renania de Nord-Vestfalia şi Saxonia Inferioară (din Germania) şi
anumite părţi din trei provincii olandeze: Drenthe, Gelderland şi Overijssel.
Din punct de vedere formal, Euregio s-a constituit în aprilie 1978, iar
de atunci această zonă a devenit un model al pieţei de muncă integrate din
zonă, mai ales după 1987, cînd a fost gata noua concepţie de dezvoltare a
teritoriului.8 (Astăzi în Europa
există zece regiuni în care organizaţiile naţionale ale muncii cooperează
transfrontalier, acestea sînt aşa-zisele regiuni Eures, aşa este şi Euregio.9)
Revenind la
Euroregiunea Maas-Rin, se poate vedea că ocupă un loc central în Europa
Nord-Occidentală. Ea este situată pe traseul celor mai importante linii de
transport şi comunicaţie feroviare, rutiere, aeriene şi maritime.
Bazîndu-se pe o
infrastructură dezvoltată, ea reprezintă un potenţial economic foarte puternic.
Factorii mai importanţi ai acestuia sînt forţa de muncă calificată, ramurile
industriale şi tehnologiile dezvoltate, remarcabilul sistem instituţional de
învăţămînt şi cercetare, cultura mediului (construcţii de locuinţe, mediul
ambiant natural, protecţia mediului). La acestea se adaugă caracteristici
sociologice cum ar fi trilingvismul euroregional, condiţiile de viaţă
asemănătoare, nivelul înalt al calităţii vieţii, bunăstarea tradiţională,
conştiinţa civică puternică şi caracterul tot mai simbolic al graniţelor.
În ceea ce priveşte
structura organizatorică a euroregiunii, organul conducător superior este
consiliul director. Consiliul director ia deciziile strategice: aprobă bugetul
anual, ia atitudine în ceea ce priveşte programele în curs de desfăşurare,
precum şi deciziile şi iniţiativele de dezvoltare. Munca de fiecare zi se
desfăşoară în cadrul biroului întreţinut de fundaţie, în care sînt reprezentaţi
toţi cei cinci parteneri. În esenţă aceasta înseamnă un secretariat regional,
care pe de o parte gestionează fondurile structurale europene, pe de altă parte
coordonează grupurile de lucru regionale, pe lîngă activităţile tradiţionale de
secretariat.
Între timp, structura
organizatorică a euroregiunii s-a rafinat în continuare: a apărut Adunarea
Generală şi la urmă — în ianuarie 1995 — s-a constituit Consiliul
Euroregiunilor de la Maastricht. În consiliu, pe lîngă partidele politice, au
intrat toţi factorii şi toate organizaţiile importante ale euroregiunii,
deschizîndu-se astfel calea pentru legitimarea pe scară largă a părerilor,
structurilor, programelor, proiectelor şi bugetului.10
Euroregiuni la est
de fosta Cortină de Fier
După cotitura din
1989-1990 — ca o manifestare teritorial-regională a schimbării de regim — au
apărut numeroase euroregiuni în ţările fostului bloc estic. În frunte se află
Germania şi Polonia.
La graniţa de est a
Germaniei unificate s-au înfiinţat în 1992-1993 opt euroregiuni. Şase din
acestea se află de-a lungul graniţei fostei RDG, iar două în zona graniţei
dintre Bavaria şi Cehia.
Euroregiuni la graniţa comună a Germaniei cu Cehia
şi Polonia
Numele Ţări Suprafaţă Populaţie Densitate
Tip
(km2)
(loc./km2)
Neisse Germania 12.248 1.723.000 140,7 omogen
Rep.Cehă
Polonia
Elba Germania 5.547 1.430.000 257,8 omogen
Rep. Cehă
Egrensis Germania 16.000 1.884.500 117,8 mixt
(Bavaria)
Rep. Cehă
Munţii Germania 4.673 765.950 163,9 omogen
Metalici Rep. Cehă
Pădurea Germania 16.345 1.260.000
77,1 mixt
Bavareză (Bavaria)
Rep. Cehă
Austria
Pomerania Germania 16.300 1.252.000 76,8 omogen
Polonia
Spree/Neisse Germania 7.500 730.000
97,3 omogen
Polonia
Pro Europa Germania 9.067 760.800 83,9 omogen
Polonia
(Conform: Deutschland, 1995. Nr.3, p. 31 )
În pofida activităţii
germane, dezvoltarea cea mai spectaculoasă o putem constata în cazul Poloniei:
între 1991-1996 au luat naştere nouă euroregiuni de-a lungul graniţelor sale. E
drept, patru dintre acestea constituie proiecte comune cu Germania (vezi
tabelul de mai sus). Celelalte euroregiuni sînt:
– Euroregiunea Silezia
– Moravia (graniţa polono-cehă, septembrie 1992)
– Euroregiunea
Glacensis (graniţa polono-cehă, octombrie 1996)
– Euroregiunea Tatra (graniţa
polono-slovacă, august 1994)
– Euroregiunea
Carpaţilor (zona de graniţă polono-ucraineano-
slovaco-maghiară,
februarie 1993)
– Euroregiunea Bug (zona
de graniţă polono-ucraineano- bielorusă,
septembrie 1995)11
Se pare că extinderea
euroregiunilor se continuă în mod nestăvilit şi în jumătatea de est a Europei,
a ajuns pînă la Ţările Baltice, Ucraina şi Bielorusia. Nici Rusia nu a rămas în
afara acestui proces.
Încercare de depăşire
a trecutului: cooperare la graniţa odinioară cea mai închisă a Europei — cazul
Euroregiunii Barents Euro-Arctic
Cooperarea regională a
ajuns pînă în colţul nord-estic al Europei şi a creat una dintre cele mai
interesante euroregiuni. Această euroregiune cuprinde zonele dintre cercul
polar de nord şi Marea Barents ale Finlandei, Norvegiei, Suediei şi Rusiei.
Împărţirea teritorială a Euroregiunii Barents:
Teritoriu, ţară
Populaţie Suprafaţă
Provincia Lappland (Finlanda)
202.000 99.000
Provincia Finnmark (Norvegia)
76.000 46.000
Provincia Nordland (Norvegia)
240.000 36.000
Provincia Tromso (Norvegia)
149.000 25.000
Provincia Arhanghelsk (Fed.Rusă) 1.561.000 587.000
Provincia Murmansk (Fed. Rusă) 1.135.000 145.000
Rep. Karelia (Fed. Rusă)
798.000 172.000
Provincia Norrbotten (Suedia)
266.000 99.000
Total: 4.427.000
1.209.000
(Vezi: The Euro-Arctic Barents Cooperation.)
Putem observa că cea
mai mare parte a populaţiei, cît şi a suprafeţei, respectiv 78,9 % şi 74,8 %,
aparţine Federaţiei Ruse.
Cooperarea Barents a
fost oficializată prin Declaraţia de la Kirkenes semnată la 11 ianuarie 1993.
Conform acestei declaraţii, scopurile cooperării sînt următoarele:
– asigurarea
unei dezvoltări paşnice continue;
– întărirea
relaţiilor culturale dintre popoarele din regiune;
– dezvoltarea
relaţiilor bilaterale şi multilaterale;
– fundamentarea
dezvoltării economice şi sociale a regiunii;
– apărarea
intereselor popoarelor băştinaşe (laponi, neneţi) şi asigurarea participării
lor active în toate aceste procese.11
Înţelesul mai adînc şi
scopul adevărat al înfiinţării acestei euroregiuni îl constituie asigurarea
păcii şi stabilităţii la periferia nordică a Europei. Acest deziderat se
justifică prin caracteristicile geopolitice specifice ale zonei: graniţa
fino-rusă are o lungime de 1.300 km, iar cea norvegiano-rusă are şi ea mai
multe sute de kilometri. Nu mai e cazul să insistăm asupra diferenţelor de
nivel de trai şi nivel de calitate a vieţii dintre ţările scandinave şi Rusia.
Probabil nu mai există nici o parte a Europei unde de o parte şi de cealaltă a
graniţei să existe o prăpastie mai mare în privinţa indicatorilor amintiţi,
decît în această zonă. Acest lucru înseamnă fireşte un uriaş risc în politica
de securitate pentru factorii decizionali ai ţărilor respective. Pe deasupra,
în urma schimbărilor politice intervenite, a crescut în mod ameninţător numărul
trecerilor de frontieră: dacă în 1990 de exemplu, s-au înregistrat la Storskog
3.000 de treceri — majoritatea celor care au trecut fiind cetăţeni scandinavi,
tot acolo în 1997 s-au înregistrat 92.000 de treceri. Este deci de înţeles, de
partea scandinavă, frica societăţii locale şi a autorităţilor centrale de
criminalitate, de imigraţia ilegală, de munca la negru, etc. La aceasta se
adaugă şi situaţia înspăimîntătoare a protecţiei mediului în Rusia. Autorul
acestor rînduri a avut ocazia să vadă la faţa locului haldele de steril şi
fumul negru al furnalelor de metale grele ce învăluia, fără nici un fel de
filtrare, întreaga atmosferă a oraşului Nikkel (chiar şi numele lui este foarte
elocvent), la doar cîţiva kilometri de graniţa norvegiano-rusă, deci la doar
cîţiva kilometri de graniţa unei ţări care are una din cele mai severe
legislaţii din lume în ceea ce priveşte protecţia mediului !
Pe baza celor de mai
sus e de înţeles faptul că ţările scandinave — în primul rînd în propriul lor
interes — depun eforturi imense pentru eliminarea acestor focare de pericol. În
această luptă se situează în frunte Norvegia, fiind cea mai direct interesată.
(Desigur, nu întîmplător secretariatul general al Euroregiunii Barents se află
în oraşul norvegian Kirkenes.) Din 1993, Norvegia a sprijinit 164 de proiecte
în cadrul programului Barents, în valoare de circa 82,5 milioane de coroane.
Catalogul de proiecte pentru 1997 înfăţişează foarte bine caracterul
multilateral al cooperării. Regula de bază a acesteia este că la fiecare
proiect trebuie să participe şi un partener rus. (Ba mai mult, un sfert din
proiecte sînt orientate exclusiv către teritoriul rus.)
Proiectele finanţate în cadrul coperării
Euroregiunii Barents Euro-Arcticîn perioada 1994 – 1997
Conţinutul proiectului, Extinderea geografică a
proiectului Numărul total
domeniul de activitate Numai Scandinavia Numai al
proiectelor
Scandinavia
+ Rusia Rusia
Cultură 2 12
3 17
Învăţămînt preuniversitar -
5 3 8
Învăţămînt superior şi
cercetare -
6 3 9
Popoare băştinaşe 2
7 5 14
Agricultură, dezvoltare
locală şi creşterea renilor -
4 6 10
Industrie şi comerţ -
9 13 13
Protecţia femeii -
5 5 10
Protecţia mediului -
9 4 13
Sănătate -
7 8 15
Comunicaţii -
3 1 4
Informaţie -
1 3 4
Tehnologia informaţiei -
3 1 4
Total
4 71 55 130
Procentaj 3,1 54,6 42,3 100
(vezi: Barents Euro-Arctic Cooperation- Norway.
Project Directory 1997).
Proiectele ruseşti mai
interesante, în ordinea categoriilor enumerate în tabelul de mai sus, sînt:
1. Festival de film la
Murmansk; crearea mişcării independente de protecţie a mediului din peninsula
Kola.
2. Înfiinţarea unei
şcoli cu două limbi de predare (norvegiană şi rusă) la Murmansk; bursă pentru
doi elevi ruşi.
3. Pregătirea unor
studenţi ruşi în instituţii de învăţămînt superior din Norvegia; cursuri de
perfecţionare pentru oameni politici, funcţionari din administraţia publică şi
manageri care joacă un rol important la nivel local.
4. Înfiinţarea unui
centru cultural pentru laponii din regiunea Murmansk şi neneţii din zona Narian
Mar; cursuri pentru întreprinzătorii din rîndul popoarelor băştinaşe; cursuri
de artizanat în peninsula Kola; cursuri de limbă pentru neneţi.
5. Aclimatizarea
cartofului la condiţiile din regiunile Murmansk şi Arhanghelsk; ajutarea
şcolilor profesionale agricole; sprijinirea crescătorilor de reni de pe
Teritoriul Autonom al Neneţilor; dezvoltarea creşterii oilor; modernizarea
silviculturii.
6. Introducerea unui
nou sistem de norme în domeniul industriei şi comerţului; revizuirea normelor
ruseşti din domeniul construcţiilor; realizarea unor obiective turistice în
partea rusă a graniţei; construirea unei fabrici de pîine la Murmansk şi a unei
fabrici de cherestea în Karelia.
7. Instruirea unor
femei-întreprinzători; crearea unui centru de criză la Murmansk.
8. Îmbunătăţirea
calităţii apei potabile din peninsula Kola.
9. Înfiinţarea unor
centre de sănătate pentru popoarele băştinaşe pe teritoriul locuit de laponi şi
neneţi; crearea unor spitale moderne de copii; ridicarea nivelului serviciilor
de asistenţă socială; trimiterea unor echipamente moderne pentru spitalele din
teritoriul rusesc; organizarea petrecerii vacanţei de vară în Norvegia pentru
copii defavorizaţi; organizarea unei conferinţe împotriva consumului de alcool
şi droguri; lupta împotriva difteriei.
10. Îmbunătăţirea
nivelului serviciului poştal rusesc.
11. Deschiderea la
Petrozavodsk şi Arhanghelsk a unor birouri de informaţii cu privire la
activitatea Euroregiunii Barents Euro-Arctic, iar la Murmansk a unui
secretariat regional.
12. Extinderea reţelei
internet pe teritoriul rus al euroregiunii.12
Din catalogul de
proiecte rezultă şi faptul că ţinta predilectă a acţiunilor ce vizează
teritoriul rus sînt zonele Murmansk şi Arhanghelsk, Karelia abia dacă primeşte
ceva. Dacă privim harta, explicaţia este uşor de găsit, primele zone sînt
învecinate cu Norvegia, ultima cu Finlanda.
Pe baza celor de mai
sus, putem trage concluzia că această euroregiune îndepărtată constituie o
încercare atrăgătoare pentru soluţionarea unei serioase dileme a politicii de
securitate.
Ungaria şi
euroregiunile
Ungaria a avut un rol
determinant, ca şi în demolarea cortinei de fier, în înfiinţarea primei
euroregiuni a acestei zone, Euroregiunea Carpaţilor.
Euroregiunea
Carpaţilor — după mai mulţi ani de pregătiri — a luat fiinţă oficial la 14
februarie 1993, cînd reprezentanţii zonelor de graniţă poloneze, maghiare,
slovace şi ucrainene — în prezenţa doamnei Catherine Lalumière, secretar al
Consiliului Europei, precum şi a miniştrilor de externe din Polonia, Ucraina şi
Ungaria şi a reprezentanţilor ministerului de externe slovac — au semnat
documentul de bază al Euroregiunii Carpaţilor. (Slovacia a participat cu statut
de observator, iar guvernul de atunci al României nu a fost de acord cu
cooperarea în cadrul euroregiunii a judeţelor Satu Mare şi Maramureş, deşi
acestea se integrau organic în această zonă.)
La înfiinţarea sa,
Euroregiunea Carpaţilor cuprindea un teritoriu de circa 53.200 km2, cu aproape 5 milioane de locuitori. În prezent ea
are o suprafaţă de 132.651 km2, ce
cuprinde în oraşele şi comunele de pe teritoriul judeţelor ce au aderat o
populaţie de 14 milioane de locuitori.13
Scopul înfiinţării
Euroregiunii Carpaţilor a fost crearea unui cadru organizatoric corespunzător
pentru coordonarea cooperării transfrontaliere, sprijinirea unei dezvoltări
regionale şi economice mai rapide şi, bineînţeles, contribuirea la dezvoltarea
unor legături de bună vecinătate între ţările şi popoarele din zonă.
Conform Declaraţiei
Comune şi Acordului Constitutiv, scopurile şi sarcinile Euroregiunii Carpaţilor
sînt următoarele:
– Organizarea şi
coordonarea activităţilor care favorizează cooperarea economică, ecologică,
culturală, ştiinţifică şi în domeniul învăţămîntului.
– Sprijinirea
membrilor săi în elaborarea unor planuri concrete în domeniile de interes
comun.
– Sprijinirea şi
facilitarea şi favorizarea dezvoltării relaţiilor dintre oameni, inclusiv a
relaţiilor dintre specialiştii din diverse domenii de activitate.
– Sprijinirea creării
relaţiilor de bună vecinătate dintre membri.
– Sprijinirea
dezvoltării teritoriale.
– Determinarea
domeniilor potenţiale de cooperare multilaterală dintre membri.
– Sprijinirea şi
facilitarea legăturilor şi cooperării membrilor cu alte organizaţii, instituţii
şi agenţii internaţionale.15
Istoria Euroregiunii
Carpaţilor este — în pofida frumoaselor ţeluri de mai sus şi chiar a unor
rezultate obţinute — istoria luptei cu puterea centrală, îndeosebi în ceea ce
priveşte Slovacia şi România. Situaţia dominantă în zona noastră este bine
ilustrată de amestecul politicii centrale în evoluţia cooperării din zonele de
graniţă. O dovadă evidentă a acestui lucru îl constituie faptul că în jumătate
de deceniu s-a schimbat de mai multe ori statutul zonelor de graniţă al ţărilor
amintite.
Incertitudinea şi
neîncrederea politică au ţinut timp de ani de zile euroregiunea într-o stare de
moarte aparentă. În 1997 — odată cu extinderea teritorială — a avut loc o
înnoire organizatorică şi de personal: secretariatul general s-a mutat din
oraşul ucrainean Ujgorod în oraşul polonez Krosno, care a jucat încă de la
început rolul de motor al cooperării.
În timp ce între
respectivele capitale nu domneşte nici pe departe armonia, pe plan local s-a
reuşit rezolvarea mai multor probleme care erau de mult timp în suspensie. De
exemplu, s-au deschis două noi puncte de trecere la graniţa ungaro-slovacă — în
urma luptei tenace şi presiunii depuse de populaţia locală şi de primari —,
ambele pe teritoriul euroregiunii.
Din cauza
contradicţiilor amintite mai sus — şi anume a dezacordului existent la nivelul
politicii de stat, respectiv neconcordanţa cu cooperarea şi iniţiativele pozitive
locale — după părerea mea viitorul Euroregiunii Carpaţilor — sau al altor
euroregiuni ce funcţionează în zonă — va fi decis de tendinţa ce se va dovedi
mai puternică. Vor fi capabile aceste euroregiuni să lupte, pornind de jos şi
sprijinindu-se pe forţa şi unitatea societăţii civile, pentru a obţine
posibilitatea dezvoltării integrate, cum au făcut fraţii lor din Europa
Occidentală? Sau vor fi mai puternice spaimele politice ale guvernelor
centrale, care consideră regionalismul un prim pas spre autonomie, iar
autonomia — un cal troian care duce la secesiune, la dezmembrare?
Suprafaţa, populaţia şi densitatea populaţiei
regiunilor ce fac parte din Euroregiunea Carpaţilor (1998)
Nr. Unităţi administrative Suprafaţa Populaţia
Densitatea populaţiei
crt. membre 1000
km2 1000 locuitori locuitori / km2
Ungaria
1. Borsod-Abaúj-Zemplén 7,2 749,9 103
2. Hajdú-Bihar 6,2 549,7
89
3. Heves 3,6
328,4 90
4. Jász-Nagykun-Szolnok 5,6 420,7
75
5. Szabolcs-Szatmár-Bereg 5,9 563,5
95
Polonia
1. Krosno 5,7
501,7 88
2. Przemysl 4,4
411,5 93
3. Rzeszów 4,4
735,3 167
4. Tarnów 4,2
696,1 166
România
1. Bihor 7,5
634,1 84,2
2. Botoşani 4,9
451,2 90,9
3. Maramureş 6,2 538,5
86,7
4. Satu Mare 4,4 400,2
90,8
5. Sălaj 3,9
266,3 69,2
Slovacia
1. Bardejov 1,0
79,0 78
2. Humenné 1,9 112,0
59
3. Košice 1,8
334,2 186
4. Mihalovce 1,3 111,3
85
5. Prešov 1,4
200,3 141
6. Svidník 0,9
44,2 51
7. Trebišov 1,3
118,9 90
8. Vranov 0,8
73,4 87
Ucraina
1. Cernăuţi 8,1
938,0 115,9
2. Ivano-Frankiovsk 13,9 1.423,0 103,0
3. Ucraina Subcarpatică 12,8 1.252,0
93,8
4. Lviv (Lvov) 21,8 2.748,0 126,3
Total: 132,8 14.014,9 105,6
(Vezi: Cei 5 ani ai Euroregiunii Carpaţilor. )
Fratele cel mic:
Euroregiunea Dunăre-Mureş-Tisa
Ca rezultat al
dezvoltării regionale central-europene, după pregătiri îndelungate, la 21
noiembrie 1997 s-a înfiinţat şi oficial Euroregiunea Dunăre-Mureş-Tisa (DMT).
Euroregiunea cuprinde nouă judeţe sau provincii din trei ţări.
Membrii săi sînt:
Ungaria: judeţele Bács-Kiskun
Békés
Csongrád
Jász-Nagykun-Szolnok
România: judeţele Arad
Hunedoara
Caraş-Severin
Timiş
Iugoslavia: regiunea Voivodina
Suprafaţa
şi populaţia Euroregiunii Dunăre-Mureş-Tisa
Regiune componentă Suprafată
(km2) Populaţie Reşedinţă
Judeţul Arad 7.652 507.000 Arad
Judeţul Bács-Kiskun 8.362 542.000 Kecskemét
Judeţul Békés 5.631 407.000 Békéscsaba
Judeţul Csongrád 4.263 438.000 Szeged
Judeţul Hunedoara 7.016 547.000 Deva
Judeţul Jász-Nagykun-Szolnok 5.607 423.000 Szolnok
Judeţul Caraş-Severin 8.514 376.000 Reşiţa
Judeţul Timiş 8.692 715.000 Timişoara
Regiunea Voivodina 21.506
2.013.000 Novi Sad
Euroregiunea DMT 77.243
5.968.000
(Vezi: Euro-Trio)
Se pare că DMT a
învăţat din greşelile Euroregiunii Carpaţilor: ocoleşte cu grijă capcanele
marii politici — evenimentele ultimilor ani din Timişoara şi din Voivodina au
constituit oricum un avertisment în acest sens — şi se concentrează exclusiv
asupra dezvoltării relaţiilor cu adevărat locale, regionale. Conform formulării
documentului constitutiv (Proces verbal): „Scopul cooperării regionale DMT
îl constituie dezvoltarea şi lărgirea relaţiilor dintre comunităţile şi
administraţiile locale în domeniul economic, al învăţămîntului, al culturii şi
al sportului, urmînd ca prin această cooperare să se înlesnească integrarea în
cadrul proceselor europene actuale.”
Domeniile
cooperării
În interesul
realizării scopului cooperării, părţile participante şi-au propus ca sarcină
armonizarea intereselor legate de următoarele domenii:
1. În domeniul
relaţiilor economice:
a) elaborarea unor
programe comune bazate pe posibilităţile economice ale participanţilor;
b) elaborarea şi
folosirea unui sistem comun de informaţii;
c) sprijinirea şi
încurajarea cooperării dintre camerele de comerţ şi industrie;
d) sprijinirea
fondării unor societăţi comerciale şi bănci mixte;
e) realizarea
cooperării în domeniul producţiei agricole şi al comercializării produselor
agricole;
f) sprijinirea
realizării unor acorduri economice între societăţi comerciale;
g) realizarea unei
participări economice şi financiare comune pe terţe pieţe.
2. Dezvoltarea
infrastructurii transporturilor şi comunicaţiilor:
a) dezvoltarea
infrastructurii transporturilor (în transporturile feroviare, rutiere, fluviale
şi aeriene);
b) deschiderea unor
noi puncte de trecere a frontierei şi modernizarea celor existente.
3. Protecţia
mediului:
a) armonizarea
programelor de protecţie a mediului;
b) armonizarea unor
activităţi comune de protecţie a solului, aerului şi apelor.
4. Turism:
a) dezvoltarea
turismului.
5. Relaţii în
domeniul ştiinţific, cultural, sanitar, sportiv şi civic:
a) sprijinirea
dezvoltării cooperării şi relaţiilor ştiinţifice dintre universităţi, centre de
cercetare şi instituţii de specialitate;
b) realizarea unor
relaţii în domeniul culturii şi elaborarea unor programe de cooperare
culturală;
c) sprijinirea
cooperării civice şi sindicale;
d) urmărirea şi
sprijinirea afirmării drepturilor minorităţilor corespunzătoare normelor
europene;
e) dezvoltarea şi
sprijinirea cooperării în domeniul sănătăţii şi al asistenţei sociale, în
spitale, clinici universitare şi alte instituţii de specialitate;
f) organizarea unor
manifestări sportive regionale.15
Ceea ce este
comun şi ceea ce se deosebeşte
După prezentarea
formării euroregiunilor în Europa Occidentală şi de Est şi a cîtorva dintre
tipurile lor caracteristice, am ajuns la esenţa expunerii noastre: la analiza
comparată a euroregiunilor „răsăritene” şi „occidentale”.
În acest punct pare
oportună stabilirea unei anumite tipologii. Din cele prezentate pînă acum
decurge în mod logic modul stabilirii acesteia: întîlnim — în funcţie de
precedenta împărţire a Europei — euroregiuni formate doar din zone de graniţă
occidentale sau doar răsăritene — acestea constituie tipurile „omogene”;
respectiv euroregiunile înfiinţate în zone ce se întind de o parte şi de alta a
fostei cortine de fier — acestea constituie tipurile „mixte”.
Euroregiunile se
amplasează într-un fel de continuu occidental-oriental. Ca rezultat al
dezvoltării istorice, tipul exclusiv occidental este urmat de tipul mixt
central-european, iar apoi apare tipul exclusiv central-est-european.
Această dezvoltare,
respectiv caracteristicile sale sociale sînt prezentate în cele două tabele
care urmează:
Euroregiuni în
continuul Apus-Răsărit (1963-1998)
Direcţia extinderii spaţiale şi temporale
Regiuni doar apusene
Regiuni mixte Regiuni doar răsăritene
Regio Basiliensis (1963) Euroregiunea fosta
RDG – Cehoslovacia
Egrensis (1993)
— 2 euroregiuni
fosta
RDG – Polonia
—
3 euroregiuni
Euregio (1965) Euroregiunea fosta
RDG – Cehoslovacia Pădurea Bavareză – Polonia
(1992)
(1993)
Euroregiunea Euroregiunea
Saar – Lor – Lux (1971) Carpaţilor (1993)
Euroregiunea
Tatra (1994)
Euroregiunea Bug
(1995)
Euroregiunea
Dunăre –
Mureş – Tisa
(1997)
Euroregiunea Euroregiunea Barents –
Maas – Rin (1991) Euro – Arctică (1993)
Caracteristicile structurale şi sociologice
aleeuroregiunilor apusene şi răsăritene
Euroregiuni occidentale Euroregiuni răsăritene
Ordinea structurală şi instituţională Ordinea
structurală şi instituţională
constituită constituită
Participare, respectiv reprezentare Participare,
respectiv reprezentare
în cadrul instituţiilor regionale treptată în
cadrul instituţiilor regionale europene europene
Încredere politică, Pe
alocuri neîncredere politică,
respectiv relaţii bune respectiv
tensiune între putere
cu puterea de stat şi
euroregiune
Cooperare rodată între parteneri; Cooperare
limitată, dar
cooperarea este multilaterală, cooperarea este
în curs de extindere
complexă
Politică de dezvoltare regională Politică
de dezvoltare parţial sau de loc integrată armonizată
Instituţii fundamentate Dificultăţi
materiale continue în
din punct de vedere material, funcţionarea
euroregiunii, lipsa
resurse proprii resurselor
proprii
Identitate regională dezvoltată Încercare
de a configura o identitate
regională
Diferenţe sociale, de mod de viaţă, Diferenţe
sociale, de mod de viaţă, şi
şi de venituri relativ reduse. de venituri
de la caz la caz însemnate.
Concluzii
Pe baza celor de mai
sus putem stabili ca o concluzie că instituţia euroregiunilor este forma cea
mai eficientă a cooperării din zonele de graniţă, respectiv a dezvoltării
acestor zone. Importanţa lor deosebită în zona noastră constă în faptul că
integrează zonele de graniţă, altfel predispuse la secesiune, în general
periferice sau avînd o situaţie multiplu defavorizată.
În timp, în cursul
procesului de integrare europeană, diferenţele teritoriale şi de nivel de trai
se vor reduce probabil atît între euroregiuni (vezi tipurile „exclusiv
orientale” şi „exclusiv occidentale”), precum şi în cadrul aceleiaşi
euroregiuni (în cazul tipului „mixt”). Astfel euroregiunea — pe lîngă multe
alte importante caracteristici ale sale — constituie un instrument al moderării
diferenţelor de dezvoltare teritorială, ca urmare a efectului amintit de
echilibrare.
Şi în sfîrşit, dar nu
în cele din urmă, constituie în acelaşi timp un atelier al identităţii locale,
respectiv regionale, ce capătă un rol din ce în ce mai însemnat.q
NOTE
1. Vezi mai pe larg:
Fried Esterbauer – Peter Pernthaler (Hrsg.), Europäischer Regionalismus am
Wendepunkt. Bilanz und Aussblick. Braumüller, Wien, 1991.
Jóo Rudolf, Etnikumok
és regionalizmus Nyugat-Európában, (Etnii şi regionalism în Europa
Occidentală). Gondolat, 1988.
2. Winfried Lang, Regionen
und Grenzen: Auf dem Weg zum neuen Europa, în Esterbauer – Pernthaler
(Hrsg), Europäischer Regionalismus am Wendepunkt, pp. 145-147.
3. Winfried Lang, Idem,
pp. 147-154.
4. Illés Iván, Határok
és határmenti együttműködés Nyugat- és Kelet-Európában. (Graniţe şi
cooperare în zonele de lîngă graniţă în Europa Occidentală şi Orientală). BIGIS
Papers. 1994. Nr.1 pp. 35-42.
5. Illés I., Idem p. 40.
6. Marian S. Sucha, Eurorégiók
Németország és az Európai Unió keleti határain. (Euroregiuni la graniţa de
est a Germaniei şi Uniunii Europene). Deutschland, 1995, iunie,
pp. 28 – 31.
7. Practical Guide to
Cross-border Cooperation. Regional Policy and Cohesion, ediţia a 2-a, 1997,
pag.3
8. James Corrigan,
The EUREGIO: Policies and Programmes to develop a cross-border labour market —
in the German-Dutsch border region, studiu prezentat la conferinţa Regionalism
and Euroregions in Central and Eastern Europe, p. 10.
9. Daniel Deckers: SAAR
— LOR — LUX. Deutschland, 1997. Nr. 1, p. 43.
10. Georges Pire, The
Euregio Meuse — Rhin. 5 Partners, 3 Counties, 3 Languages, studiu prezentat
la conferinţa Regionalism and Euroregions in central and Eastern Europe, p.13.
11. J. W. van der
Meulen, Euregio’s langs de Poolse grenzen. Nederlands Instituut voor
Internationale Betrekkingen, Clingen dael’ 1997, pp. 17-18.
12. Oddrunn Pettersen, The
Barents Cooperation, studiu prezntat la conferinţa Regionalism and
Euroregions in Central and Eastern Europe, pp. 2-3.
13. Barents
Euro-Arctic Cooperation — Norway. Project Directory 1997. Barents
Secretariat, Kirkenes. p. 86.
14. Zilahi József, Az
együttműködés lépcsőfokai (Treptele cooperării), în A Kárpátok Eurorégió
5 éve (Cei 5 ani ai Euroregiunii Carpaţilor). Nyíregyháza, 1998. p.
6.
15. Süli-Zakar István, Eurorégiókról
dióhéjban. I. m. 53, p. 56.
16. Együtt —
egymásért. Jegyzőkönyv a Duna-Maros-Tisza regionális együttműködésről
(Împreună — unii pentru alţii. Proces verbal despre cooperarea regională
Dunăre-Mureş-Tisa), în Euro — Trio. Szeged, 1997, pp. 7-8.
Traducere de Elga Mayer
*
György Éger (n.
1950), economist şi sociolog la Institutul Central-European Teleki din
Budapesta. A publicat mai multe studii în reviste de specialitate din Ungaria
pe tema regionalismului, a relaţiilor interetnice, a euroregiunilor şi a
dezvoltării regiunilor de frontieră din Europa de Est, Centrală şi de Vest.
Este autor al volumelor: A burgenlandi magyarság rövid története (Scurtă
istorie a maghiarilor din Burgenland), Anonymus, Budapesta, 1991, şi Border,
region and ethnicity in Central-Europe, Norea, Klagenfurt, 1996.
Éger György: Eurorégiók
Keleten és Nyugaton, publicat cu permisiunea autorului.