Identitate, memorie şi multiculturalism: reconsiderări metodologice
Identitate, memorie şi multiculturalism:
reconsiderări metodologice
Isabela Corduneanu
Acest articol
abordează interrelaţionarea conceptelor de identitate şi memorie cu noi
dezvoltări în domeniul multiculturalismului. Principalul argument propus de
multiculturalismul liberal, cel al recunoaşterii şi respectării diferenţei,
ignoră noi întrebări care derivă dintr-o recentă explozie a discuţiilor purtate
în jurul conceptelor de identitate şi memorie. Ideea de bază a acestui articol
constă în propunerea unui nou locus al cercetării: nu cel al diferenţei,
ci acela al formării unei culturi a minorităţii. În ultimă instanţă, pledoaria
se concentrează împotriva preeminenţei conceptelor de „diferenţă” şi
„toleranţă” ca şi concepte care esenţializează condiţia alterităţii dintr-o
perspectivă exclusivistă, cea a majorităţii. Mai mult decît atît, acest discurs
al diferenţei şi toleranţei include relaţii de putere în care majoritatea îşi
impune viziunea asupra alterităţii, promiţînd că va fi „tolerantă” faţă de
diferenţă, fără a-şi pune întrebarea dacă această viziune este sau nu
împărtăşită de subiectul alterităţii.
Mai mult decît o
mutare a locului redefinirii alterităţii, acest articol pledează pentru
utilitatea conceptelor de identitate şi memorie în abordările multiculturalismului.
Conceptul de identitate apare frecvent în discursul minorităţilor. În acelaşi
timp, politicile identitare şi cele ale memoriei colective sunt cele care
susţin aceste discursuri. În al doilea rînd, discursurile multiculturalismului
au ignorat relaţia dintre auto-reprezentarea unei minorităţi (incluzînd aici
discursuri identitare susţinute de memoria colectivă a respectivei minorităţi)
şi hetero-reprezentarea (felul în care o minoritate este reprezentată de către
majoritate, un discurs care, în mod similar, se bazează atît pe identitatea,
cît şi pe memoria colectivă a majorităţii). Într-o primă parte a acestui
articol propun o redefinire a acestor două concepte, urmată, în a doua parte,
de o discuţie a noilor critici aduse multiculturalismului liberal de către
studiile culturale.
Identitate
Stuart Hall observa că
ultima perioadă s-a remarcat printr-o explozie discursivă în jurul conceptului
de identitate (Hall and Du Gay, 1996, p. 1). Homir Bhabha proclama intrarea
într-o „anxioasă perioadă a identităţii” care presupune şi o rememorare a
trecutului sub sloganul repetabilităţii istoriei. (Bhabha, 1998, p. 35). Mai
mult, conceptul de identitate este cotat drept fiind „la modă” în „politică,
mass-media şi în studiile culturale, identitatea personală este o cerinţă şi
identitatea colectivă un nou standard pentru orice nivel — de la oraş, la stat,
la naţiune, la continent, de la gen la regiune şi descendenţă etnică”
(Niethammer, 1995, p.1). Identitatea este reconceptualizată (Bennett, 1998),
deconstruită, subiect al criticismului cultural (Bhabha), introdusă în teoriile
sociale (Calhoun, 1994) şi în teoriile naţionalismului (Scheff, 1994, care
argumentează că diferenţele culturale sînt adevărata cauză a conflictelor
etnice). Discursul identităţii determină o regîndire a diferenţei şi o
chestionare a viabilităţii conceptului de toleranţă propus de
multiculturalismul liberal (Bhabha, 1998) sau o redefinire a „diferenţei” şi a
„toleranţei” (Hall, 1996).
O altă discuţie se
poartă în jurul vechimii conceptului de „identitate”. Niethammer stabileşte
„preistoria” conceptului de identitate colectivă pornind de la Carl Schmitt,
Georg Lukács, Aldous Huxley, Sigmund Freud şi Maurice Halbwachs (Niethammer,
1995, pp. 5-10), afirmînd că „identitatea colectivă”, ca şi concept, este
adoptată de ştiinţele sociale în perioada interbelică — deşi adevăratul boom
al identităţii ca şi concept este situat în anii ’80. Alte abordări consideră
identitatea ca un construct modern. Opiniile şi punctele de vedere însă diferă.
Zygmunt Baumann susţine că identitatea este o invenţie modernă şi că
identitatea s-a născut ca o „problemă”, nu a devenit o problemă pe parcursul
epocii moderne (Baumann, 1996, pp. 18-19). Alte voci susţin că identitatea nu
este un fapt esenţialmente nou; politicile identitare sînt o parte a policitii
şi a vieţii sociale moderne. Noutatea aparţine ştiinţelor sociale, care au
observat „identitatea” şi „politicile identitare” abia în ultima perioadă, şi
respectivele concepte au intrat între preocupările teoriilor sociale (Calhoun,
1994, p. 23).
A afirma că apelul la
identitate se face atunci cînd nu ştim unde şi de ce anume aparţinem, şi că
identitatea este doar numele dat „fugii de incertitudine” constituie o
simplificare (Baumann, 1996, p. 19). Această simplificare nu explică de ce
anumite identităţi (precum identitatea naţională — specie a identităţii
colective) au un mai mare potenţial de a fi adoptate şi apărate; de asemenea,
propune o viziune monolitică a identităţii, excluzînd discuţia componentelor ei
— stereotipuri negative şi pozitive sau, cum au mai fost denumite, stigmate
(Antohi, 1999, pp. 262-267).
Recunoscînd
multiplicitatea identităţii şi pluralitatea posibilităţilor de a alege pentru
un individ (identitatea profesională, de gen etc.), am să rezum discuţia la
„identitatea colectivă”. Dincolo de loialităţi provinciale sau de grup,
identitatea naţională reclamă prioritate şi primordialitate, precum şi
„datorie”, onoare şi fidelitate. Acestea însă se regăsesc în discursul public,
politic, deoarece la nivel individual identitatea colectivă poate să fie
detronată de alte priorităţi. Recentele teorii susţin că identitatea nu mai
este o problemă privată, ci devine o problemă politică.
Recunoaşterea recentă
a imposibilităţii de a separa net spaţiul public de cel privat (în sensul că şi
spaţiul privat este dominat de politică, acel „the personal is political” al
teoriei feministe) are un impact în redefinirea şi redimensionarea conceptului
de „politici identitare”. Identitatea nu mai este o problemă personală, privată,
deoarece asumarea unei identităţi presupune şi refuzarea sau acceptarea altor
identităţi posibile. Această asumare este valabilă mai ales pentru identitatea
colectivă (în sensul apartenenţei unui individ la un grup social). Pentru acest
articol însă, mă voi opri doar asupra consideraţiilor privind identitatea
colectivă, precizînd de la început că identitatea colectivă (în sensul
sentimentului apartenenţei la un grup) se poate găsi într-o relaţie
conflictuală cu „identitatea personală” (sau „identităţile personale”).
Identitatea personală ţine, în primul rînd, de ceea ce individul consideră de
primă importanţă pentru delimitarea „sinelui” (gen, profesie, naţionalitate,
etnie, orientare sexuală). Discursul identităţii colective presupune aceste
elemente, dar ele sînt de obicei subsumate unei categorii primordiale (pentru
subiectul acestei lucrări, această categorie este „naţionalitatea” sau
„etnicitatea”). De asemenea, discursul identităţii colective accentuează
similaritatea în egală măsura cu diferenţa: include indivizii cu presupuse
calităţi similare, simultan cu excluderea celor care nu le au. Această
simultaneitate este un mecanism de bază în definirea politicilor identitare —
de la politicile de recunoaştere la cele de diferenţiere şi excludere. Discursul
identităţii colective poate deveni inclusiv, atunci cînd are drept scop mobilizarea
socială. În acest caz, accentul este pus pe similitudini, şi în mare parte
aceste similitudini sînt stereotipuri pozitive şi frecvente apeluri la
tradiţie, istorie glorioasă sau/şi eroi. Exemplul tipic vine din discursurile
istorice şi politice ale anilor ‘70 şi ‘80, care fac apel la o identitate
colectivă axată mai ales pe orgoliu naţional (Antohi, 1999, p. 264). În acelaşi
timp, discursul identitar colectiv poate fi exclusiv, axîndu-se nu numai
pe glorificarea propriilor calităţi, ci şi pe comparaţia cu „celălalt”,
reprezentat prin stereotipuri negative. De remarcat apelul frecvent la
„istorie”, în fond la o reţea de „moşteniri” istorice, implicînd astfel în
formarea identităţii colective şi memoria colectivă, aşa cum se va argumenta în
paragraful următor.
În discursul identitar
românesc, alteritatea este conferită mai ales maghiarilor, atît la nivelul
discursului politic public, cît şi la nivelul discursului personal. Discursul
politic antimaghiar are o carieră bogată incepînd cu anii ‘70 şi continuînd cu
actualele dezvoltări naţionaliste. Stereotipurile discursive sînt preluate de
individ şi creditate ca elemente constitutive ale propriei identităţi etnice.
De cele mai multe ori li se alătură referiri „istorice” sau care ţin de o
„tradiţie”, ceea ce contribuie la investirea stereotipurilor cu autoritate,
obiectivism sau valoare de adevăr. Aceste stereotipuri depăşesc un simplu
discurs identitar colectiv şi se articulează într-un discurs care foloseşte
termenii de „tradiţie” sau „istorie”, include episoade istorice, articulîndu-se
în cele din urmă într-o memorie colectivă care susţine şi conferă argumente
pentru construcţia identităţii colective cu potenţial de excludere. În acest
sens, discursul despre identitatea colectivă nu poate fi separat de cel despre
memoria colectivă. Mai mult decît atît, politicile identitare sînt corelate cu
politicile comemorării şi cu dinamica internă a memoriei colective.
Recunoaşterea diferenţei şi/sau a similarităţii nu se poate situa în afara
dinamicilor proprii memoriei colective.
Înainte de a discuta
aceste dinamici ale memoriei colective, o ultimă menţiune asupra formelor
identităţii colective este necesară. Cel puţin pentru Transilvania, dincolo de
identitatea etnică de „român”/„maghiar”, o altă identitate paralelă este
afirmată, aceea de „ardelean”. Această idee este susţinută nu doar de afirmaţii
ocazionale. În toate cele 20 de interviuri de istorie orală cu maghiari şi
români din Transilvania, subiecţii au afirmat apartenenţa lor la o cultură
transilvăneană, introducînd în discuţie nu atît stereotipuri negative despre
români, respectiv maghiari, ci mai ales despre românii din celelalte regiuni
ale ţării („moldoveni”, „olteni”, „munteni”, „regăţeni”). În acest sens, apare
un al treilea tip de identitate colectivă, cea de „ardelean”, care transcende
limitele unui „patriotism local”. Semnificativ este sensul apartenenţei la
Ardeal, mai curînd decît cea la România, afirmat şi de maghiarii emigraţi în
Ungaria. În acest sens, aş adopta pentru acest caz ipoteza lui Anderson despre
„comunitatea imaginară”, ca un construct cultural, narată printr-un limbaj
tipărit (cu necesara lărgire a acestei naraţiuni, care face apel substanţial la
memoria colectivă a comunităţii) (Anderson, 1983, p. 15). Astfel, discursul
identitar etnic este suprapus pe cel identitar regional/„ardelean”. Pledoarii
pentru un suflet „ardelean”: „în afară de faptul că sînt ...că mă consider
un om de naţionalitate maghiară, eu sînt ardelean, am prieteni, am chiar şi
rude din partea românilor şi consider că sufletul transilvan mai există şi este
un suflet mai nobil decît unul român din Regat sau maghiar din Ungaria,
deoarece caracteristica generală a unui ardelean este toleranţa, după părerea
mea ...” (P.B.) sau pledoarii pentru a fi deosebit: „şi cu ungurii din
Transilvania cred că e ceva foarte interesant. .... eşti foarte diferit de cei
din Ungaria şi nici nu vrei să fii ca ei. Eu cred că le prieşte, ungurilor din
Transilvania, că sînt minoritari. Dacă nu, am ajunge aşa, un fel de... Cred că
dacă ungurimea din Transilvania ar deveni majoritate, ar pierde ceva foarte
semnificativ. Ceva care îi dă chestia de a fi aparte.” (Z.M.).
Această altă identitate
colectivă şi acest sens de apartenenţă este de fapt demonstraţia existenţei
unei „culturi hibride” — în sensul lui Bhabha, aşa cum se va discuta în ultima
parte a acestui articol — şi a unei necesităţi de a adăuga obişnuitei antinomii
român-maghiar, o altă posibilă identitate, care transcende simplele discuţii de
apartenenţă etnică. Stereotipurile etnice negative continuă să existe, dar în
paralel trebuie recunoscut un nivel de definire identitară care le transcende,
fără a le anula. Cu alte cuvinte, toleranţa şi recunoaşterea diferenţei
(unguri-români) nu face apel decît la aceste stereotipuri etnice antinomice.
Ceea ce trebuie înţeles şi văzut este existenţa unei a treia dimensiuni
culturale şi identitare, care transpare dincolo de impusele canoane ale
definirii etnice. Aşa cum voi preciza în ultimul paragraf, această a treia
dimensiune a identităţii, ignorată de abordarea multiculturalismului liberal,
poate fi surprinsă şi recunoscută în contextul recunoaşterii existenţei unor
culturi „hibride”, la graniţa dintre cultura majorităţii şi
hetero-reprezentarea minorităţii.
Această reafirmare a
unei culturi „hibride” nu se face în afara unei politici a comemorării. Un alt
argument al acestui articol este necesitatea de a conjuga conceptele de
identitate şi memorie, tocmai pentru a evita o simplă polarizare a
identităţilor, tributară stereotipurilor etnice discursive.
Memorie şi
identitate
Conceptul de memorie
presupune o nouă metodologie în abordarea istoriei contemporane recente, în
sensul scrierii nu doar a unei istorii evenimenţiale, dar şi a unei istorii ca
„artă a memoriei” (Hutton, 1993). Din punct de vedere istoriografic, această
abordare beneficiază de o tradiţie bogată, începînd cu istoricii mentalităţilor
colective, care au tratat indirect problema memoriei, şi pînă la istoricii care
s-au ocupat de politici comemorative şi, mai recent, de istoria orală.
Conceptele folosite mai departe, precum „memorie colectivă” sau „tradiţie
inventată” aparţin istoricilor preocupaţi de politicile comemorative. Cu toate
acestea, prezenta abordare se îndepărtează de aceste tradiţii de cercetare
datorită principalei ipoteze pe care este fundamentată, şi anume aceea a
coexistenţei a două tipuri de memorie, cea a grupului social dominant şi cea a
grupului dominat.
„Memoria” este
considerată ca fiind delimitată social. Ea implică o relaţie de putere,
deoarece ceea ce o persoană păstrează în memorie este determinat şi de
apartenenţa socială a acesteia, precum şi de grupurile sale de referinţă
(Hutton, 1993: 79). Grupul aflat la putere ia în stăpînire trecutul, evacuînd
tradiţiile stabilite de adversari sau de precedentele grupuri aflate la putere,
reformulîndu-le în conformitate cu propriile sale interese. De asemenea,
reamintirea trecutului depinde de grupul care stabileşte cadrele reamintirii,
ale memoriei (Hutton: 1993, p. 128).
Analizînd trecutul
recent, se constată coexistenţa a două tipuri de memorie. Prima este memoria
oficială, cea impusă şi sponsorizată de grupul aflat la putere (de către stat,
care pretinde a reprezenta interesele unui grup sau ale unei majorităţi).
Grupul dominant este cel care organizează ceremonii de comemorare, sărbători
naţionale, stabileşte datele sărbătorilor naţionale, stabilind astfel date
prioritare în reamintire (precum 1 Decembrie, ziua formării statului naţional
unitar român) şi aruncînd în umbră alte date. De asemenea, grupul dominant
(statul) este cel care sponsorizează şi validează un discurs istoric, o
naraţiune istorică care se desfăşoară de-a lungul acestor date privilegiate,
impunînd astfel „memoria oficială”. Din această „memorie oficială” îşi trage
resursele identitatea colectivă „pozitivă”. Acest tip de identitate se bazează
mai ales pe stereotipurile autoreprezentative pozitive (eroism, istorie
glorioasă ş.a.m.d.) şi are un puternic potenţial de a exclude alte potenţiale
identităţi care ar concura sau contrazice identitatea colectivă. La nivelul
hetero-reprezentării, memoria oficială propune mai ales stereotipuri negative
ale alterităţii.
Alături de această
memorie oficială însă a coexistat o memorie alternativă, fiind, în anumite
puncte, contradictorie memoriei oficiale. Este tot o memorie colectivă, în
sensul că aparţine şi este revendicată de un grup (şi este în acelaşi timp
suportul identităţii colective manifestate de acest grup), dar o memorie
colectivă care prezintă trecutul în mod diferit de reprezentarea oficială.
Reprezentările sînt alternative, în sensul că se referă la evenimente, procese
care sînt excluse din discursul oficial sau sînt contradictorii, în sensul că
propun o variantă complet opusă celei oficiale.
Cele două tipuri de
memorie, oficială şi colectivă-alternativă nu ocupă două locuri net delimitate.
Încearcă să se influenţeze şi să se contrazică reciproc. În consecinţă, propun
nu o viziune deterministă a celor două concepte (în sensul că modificarea sau
proeminenţa unui tip de memorie ar determina în mod automat reacţia celuilalt
tip de memorie), ci o viziune dinamică, integrînd şi conceptele mai sus
menţionate de identitate, pe fondul dezbaterii asupra multiculturalismului.
Memoria oficială este
rezultatul fabricării unei istorii care se bazează în special pe „moştenire“ şi
tradiţie („tradiţie inventată”). Acest tip de rememorare a trecutului foloseşte
în mod predominant ca justificare, „tradiţia” (cu argumentele primordialităţii,
vechimii şi continuităţii) şi discursul necesităţii păstrării şi dezvoltării
unei „moşteniri” culturale. Acest discurs al moştenirii cuprinde mai ales
subiecte care sînt privilegiate prin comemorare şi este dependentă de nevoile
prezentului, care dictează refabricarea şi reamintirea unei anumite versiuni a
trecutului.
Memoria oficială
cuprinde şi subiecte care la un moment dat sînt uitate, ascunse, umbrite sau
reduse la tăcere. Acestea sînt folosite pentru a fabrica o versiune a
trecutului care corespunde cel mai bine nevoilor prezentului, incluzînd în
aceste necesităţi prezente crize politice, economice sau ideologice. Trecutul
nu este reamintit (şi fixat în scris) aşa cum a fost, deşi iluzia
rankeană a obiectivităţii captează încă atît istoricii, cît şi beneficiarii
naraţiunilor istorice. Atunci cînd apelul public, al memoriei oficiale, face
recurs la ceea ce cu mîndrie denumeşte „istorie”, ne aflăm de fapt în faţa unui
trecut reconstruit din subiecte care au potenţialul de a răspunde unor
necesităţi prezente. Memoria oficială foloseşte istoria rescrisă de-a lungul
tradiţiei şi ca justificare pentru apărarea unei „moşteniri”. Memoria oficială
împuterniceşte un discurs oficial despre trecut, care devine capabil de a
reclama eliminarea altor versiuni ca „nereale”, „neobiective” sau „contrare
adevărului”. Impunînd o viziune unică şi nediferenţiată, memoria oficială
acţionează şi încearcă să înlocuiască memoria alternativă. Aceste versiuni
alternative ale trecutului, formate în afara unui spaţiu privilegiat al puterii,
intră în conceptul de memorie colectivă sau memorie socială.
O definire simplă a
memoriei colective sau sociale este aceea de „memorie obiectivă care poate fi
împărtăşită cu alţii”. (Fentress şi Wickham: 1992, p. 6). Mai mult chiar,
memoria socială conferă identitate unui anumit grup datorită stabilirii unei
legături între trecut, prezent şi viitor. Cu alte cuvinte, „putem concepe
memoria socială ca o expresie a unei experienţe colective: memoria socială
identifică un grup, conferă un sens trecutului sau îi defineşte aspiraţiile. În
acest proces, memoria socială elaborează de asemenea prezentul”. (Fentress şi
Wickham, p. 25-26).
O însuşire importantă
a memoriei sociale este capacitatea sa de a fi transmisă. Aceasta este
mai ales o transmisie orală, şi este posibilă numai dacă memoria este
articulată, dacă se constituie într-o formă narativă. Această formă narativă
trebuie să corespundă necesităţilor prezentului. Această relaţie între memoria
socială şi prezent determină modificări în memoria socială în conformitate cu
imperativele prezentului. Aceste schimbări au drept mecanisme rememorarea şi
uitarea, ceea ce conferă o anumită instabilitate memoriei sociale, în sensul că
memoria socială nu avansează mereu aceleaşi subiecte şi discursuri. Această instabilitate
impune utilizarea memoriei sociale nu ca un document istoric, ci ca o
modalitate de a reconstrui sensurile pe care anumite memorii (versiuni ale
trecutului, discursuri identitare) le au pentru anumite grupuri sociale.
Memoria socială nu este stabilă ca informaţie; stabilitatea se regăseşte însă
la nivelul sensurilor şi imaginilor retrăite de anumite grupuri sociale
(Fentress şi Wickham, p. 56).
Memoria socială poate
veni în conflict cu o nouă ordine politică, datorită faptului că se bazează pe
un depozit de amintiri impărtăşite de un anumit grup social. În caz de
conflict, grupul dominant va încerca să impună fie o uitare forţată, fie cel
puţin o obscurizare a memoriilor alternative. „Cu cît aspiraţiile noului regim
sînt mai totale, cu atît mai imperioase vor fi încercările de a impune o
perioadă de uitare forţată” (Connerton, p. 12).
Interdicţiile impuse
memoriei sociale de către un regim politic sînt însoţite de construirea unei
„memorii oficiale” în locul celei cenzurate. Memoria oficială se poate
reconstrui prin cenzurare, reducere la tăcere, în sensul că anumite evenimente
sînt „uitate”, nemenţionate. Se poate însă impune şi prin „înlocuirea” memoriei
sociale, prin re-interpretarea trecutului în conformitate cu ideologia
prezentului. Aceste mutaţii însă nu presupun o eradicare totală a memoriilor
alternative şi anterioare, aşa cum presupune Connerton. Memoria oficială
încearcă o re-reprezentare, o reinterpretare a tematicilor anterioare, dîndu-le
o nouă semnificaţie, consonantă cu necesităţile prezentului. Însă această
readaptare poate produce obliterarea vechilor tematici, mai ales dacă noile
sensuri sînt reiterate în spaţiul public şi însoţite de spectrul „tradiţiei”,
al „adevărului” şi al „obiectivităţii”. Reiterarea noilor sensuri dintr-o poziţie
autoritară nu este însă unica posibilitate. Unele teme ale memoriei sociale pot
dispare dacă nu au corespondenţe în gîndirea instituţională, colectivă a
momentului, deoarece relevanţa lor pentru prezent este nulă. Cu alte cuvinte,
nimeni nu îşi va aminti un eveniment istoric dacă: 1. Nu este impus de o
comemorare oficială, într-un cadru oficial (oficial pentru un anumit grup
social); 2. Nu este reiterat ca justificare a unei linii politice prezente sau
3. Nu susţine revendicarea unei diferenţe sau identităţi contestate.
Mai mult decît atît,
nu orice eveniment istoric are potenţialul de a susţine contestarea unei
identităţi sau de a deveni subiectul unei comemorări oficiale. Dar orice
eveniment istoric poate deveni argument într-un discurs care se desfăşoară
într-unul din cele trei cadre sus-menţionate. Revenind la relaţia dintre
memoria socială şi gîndirea colectivă sau instituţională, ceea ce oamenii uită
(sau pretind că uită) poate releva principalele linii de dezvoltare ale
gîndirii colective, instituţionale (Douglas, 1986, p. 70-71). Cînd sînt
preferate discursuri şi simboluri istorice ale „independenţei”, gîndirea
instituţională are o problemă cu recunoaşterea statutului internaţional, spre
exemplu. Preferinţa pentru „continuitate” şi comemorarea romanilor, dacilor şi
a altor genealogii ancestrale denotă o prevalenţă a obsesiei preeminenţei, care
la rîndul său este un argument principal în discursul naţionalist,
anti-minoritar, pentru exaltarea valorilor statului naţional.
O ultimă precizare
este necesară. Memoria socială susţine memoria individuală, şi în acest sens,
memoriile indivizilor au o dimensiune socială, deoarece înţelegerea trecutului
este o cerinţă socială. Individul reinventează trecutul, pentru sine şi pentru
alţii, într-un cadru social, şi răspunzînd nevoilor prezente ale propriul grup
sau ale grupului la care se raportează. Cum însă aceste nevoi şi cerinţe nu
sînt stabile, trecutul este continuu reinventat şi la nivelul memoriei
individuale (Hutton, p. 6). Aceasta nu presupune însă un relativism perpetuu:
reinventarea trecutului, la nivel individual, este relaţionat cu reiventarea
trecutului la nivel de grup — cu alte cuvinte, cu modificările în memoria
socială (colectivă).
În memoria colectivă
se localizează stereotipurile şi identităţile culturale. Memoria colectivă
oferă justificările pentru abordarea sau primordialitatea unei identităţi.
Discursul identitar nu se opreşte la simpla afirmare „eu sînt” sau „eu
aparţin”. Include de asemenea comparaţii şi justificări pentru adoptarea respectivei
identităţi, care includ excursuri morale (de superioritate, de inferioritate,
aserţiunea unor calităţi psihice etc. pentru grupul care îşi asumă o anumită
identitate) şi naraţiuni care apelează la un trecut istoric simţit ca un loc
propriu, toate acestea fiind stocate în memoria colectivă. Accesul la aceste
diferite tematici, construirea unui discurs identitar ţine însă de politicile
identitare.
Membrii unui grup sînt
cel mai adesea conştienţi de politicile identitare ale celorlalte grupuri — şi
încearcă, ca răspuns, să îşi definească propria identitate. Această continuă
redefinire a identităţii este de domeniul politicilor identitare, care depind
atît de dinamica internă a grupului, cît şi de contextul extern. În această
redefinire a politicilor identitare, memoria colectivă şi interacţiunea sa cu
ceea ce, pentru moment, este memoria oficială, formează un mecanism intern care
nu poate fi ignorat. Legitimitatea arogată de politicile identitare, cum e
bunăoară primordialitatea identităţii naţionale, au ca sprijin tematici ascunse
în memoria colectivă. O dată adoptate aceste tematici de identitatea colectivă,
autoritatea lor impune o reconsiderare a locului lor în memoria colectivă: vor
deveni, pentru moment, rememorări privilegiate, care vor oblitera alte
reprezentări. În această dinamică, reconstruirea continuă a trecutului — în
ambele sensuri, un discurs oficial, un discurs al minorităţilor — are un loc
central. Aceste consideraţii deschid drumul pentru reconsiderarea legăturii
între „istorie” pe de o parte, şi memorie şi identitate, pe de alta. Aceste
delimitări depăşesc intenţiile articolului de faţă. O ultimă menţiune este însă
necesară: reconstrucţia istoriei naţionale sau a istoriei unui grup nu poate fi
separată de politicile identitare şi de politicile memoriei. Fie că se scrie o
istorie politică a grupului dominant, fie o istorie sociologică a diferenţei, a
marginalizării sau a minoritarizării, recompunerea trecutului este
tributară necesităţilor prezentului — nu avem niciodată o istorie „aşa cum a
fost”.
În concluzie, memoria
şi identitatea, fie ea colectivă, naţională sau personală sînt inextricabil
legate, iar boom-ul conceptului de identitate este foarte probabil să
fie urmat de unul al conceptului de memorie. Deşi criticat ca fiind un construct
mai degrabă larg şi vag, teoriile identităţii, incluzând politicile identitare,
nu pot face abstracţie de recursul la memorie, atîta timp cît în identitatea
colectivă se detectează un recurs la trecut şi o încercare de reprezentare a
trecutului, astfel încît să dea un sens prezentului şi viitorului. Există şi
alte modalităţi de a reconstrui identităţi colective, dar cu toate acestea,
recursul la trecut şi la istorie ca legitimare — de fapt, la o „moştenire”
istorică — sînt cele mai frecvente. Sînt din ce în ce mai numeroase recursurile
la moştenirile istorice. Pe lîngă obsesiile identităţii şi ale memoriei,
apelurile la moştenirea istorică, la tradiţie şi tradiţional sînt în egală
masură de numeroase. Conform celor afirmate de David Lowenthal, moştenirea
istorică este o industrie în continuă dezvoltare, ţintind la reprezentarea
trecutului ca un loc cunoscut şi astfel refolosind trecutul pentru scopuri
prezente (Lowenthal, 1996 şi Lowenthal, 1998). Această reconstrucţie istorică
formează domeniul unei alte cercetări. În contextul lucrării de faţă se
relaţionează doar cu producerea unei identităţi colective legitimate istoric,
printr-un apel la memoria colectivă (la rîndul ei, remodelată cu noi viziuni
asupra unui trecut care nu mai este un „teritoriu străin”, ci colonizat de
nevoile prezentului). Tocmai această recentă şi globală preocupare pentru
„tradiţii” şi „moşteniri” istorice (Lowenthal (1996) inventariază multiplele
cazuri în care se apelează la tradiţia istorică, alături de deconstrucţia unor
discursuri care caută legitimări în primordialitate şi genuitate, toate bazate
pe reconstrucţia unui trecut fezabil) implică necesitatea corelării conceptelor
de „identitate” şi „memorie”.
Această corelare însă
trebuie plasată în contextul lărgit al noilor abordări din studiile culturale,
care pledează pentru înlocuirea discursurilor de acceptare şi recunoaştere cu o
mai aprofundată incursiune în teritoriile culturale „de graniţă”, „hibride”. A
postula doar condiţia de a fi „celălalt” înseamnă doar a accepta o identitate
pre-construită. În cuvintele lui Renee Green, „Multiculturalismul nu reflectă
complexitatea situaţiei aşa cum mi se arată ea zilnic... Pentru aceasta e
nevoie ca o persoană să poată face un pas înafara ei/lui pentru a vedea
efectiv ce face ea/el. Eu nu vreau să condamn oamenii bine intenţionaţi şi să
spun (ca toate acele tricouri pe care le poţi cumpăra pe stradă) «E o chestie a
negrilor, tu n-o poţi înţelege». Pentru mine aceasta înseamnă esenţializarea
negritudinii (blackness).” (Bhabha, 1994, p. 3, subl. mea).
Multiculturalism: de
la toleranţa liberalismului la acceptarea hibridităţii culturale
Odată conceptele de
identitate şi memorie, precum şi relaţia dintre ele delimitate, voi menţiona
recentele dezvoltări teoretice care atacă soluţionările propuse de
multiculturalismul liberal. Principala critică adusă multiculturalismului
liberal, promotor al toleranţei şi acceptării diferenţei, a venit cu ultimul
val al Kulturkritik. Voi dezvolta aici mai ales teoria lui Homi Bhabha.
În esenţă, aceasta refuză reprezentarea alterităţii — sau a minorităţii — din
perspectiva majorităţii. Bhabha pledează pentru recunoaşterea unor culturi
„parţiale” sau „hibride” (care sunt cele create de minorităţi), refuzînd simpla
definire şi acceptare a unei culturi a alterităţii. Definirea alterităţii
induce o prea mare vizibilitate a acestei condiţii de a fi „altul”, fără însă a
garanta o suficientă vizibilitate a „subiectul naţional autentic”. Odată
constituită — atemporal — imaginea alterităţii, se suprapune peste „subiectul
naţional autentic”, falsificîndu-l. În cuvintele lui, Renee Green propune doar
o esenţializare a alterităţii, fără a asigura o vizibilitate plenară a
alterităţii. „Altul” este văzut, definit, conceptualizat folosindu-se
criteriile majorităţii. În consecinţă, se accentuează diferenţierile dintre
minoritate şi majoritate, obliterîndu-se atît specificitatea culturii
minoritare, cît şi diferenţierele interne ale acestei culturi.
O altă problemă a
multiculturalismului liberal este imposibilitatea de a asigura o recunoaştere a
egalităţii culturale. O asemenea recunoaştere necesită o apreciere egală a
meritului cultural, ceea ce necesită utilizarea unor judecăţi de valoare asupra
diverselor culturi. Judecăţile de valoare insistă asupra diferenţelor între cultura
minorităţii şi cultura majorităţii (macrodiferenţele) nerecunoscînd
diferenţierile interne şi „interstiţiile” determinate de dezvoltarea inegală a
culturilor „parţiale” ale minorităţilor. Recunoaşterea diferenţei se face numai
între minoritar şi majoritar, obligînd ambele culturi să îşi asume o unitate de
bloc, şi ignorînd diferenţierile şi dezvoltările interne, pe care le-au
cunoscut în timp (Bhabha, 1998, p. 32-36). Bhabha introduce termenul de
„hibridizare culturală”, pentru a susţine imposibilitatea conceptualizării
culturii (şi a imaginii celuilalt) ca o „construcţie arhitectonică” atemporală
(Bhabha, 1998, p. 30).
Observaţiile şi
reconceptualizările propuse de noua Kulturkritik pot deschide o nouă
fază în dezbaterile asupra multiculturalismului. În contextul restrîns al
acestui text, însă, reţine atenţia doar necesitatea de a recunoaşte liniile
interne de diferenţiere în cadrul unei culturi şi a unui grup. Aceasta impune
acceptarea, pe de o parte, a multiplicităţii identităţii colective, şi, pe de alta,
acceptarea existenţei unor identităţi colective care scapă polarizării
sine-alteritate (precum mai sus-menţionata identitate de „ardelean” care scapă
neobservată atunci cînd polarizarea se face strict etnic, român-maghiar).
Cu alte cuvinte, o
minoritate este reconstruită în discursul majoritar al multiculturalismului
liberal ca un monolit, ignorîndu-i diferenţierile interne. Reconstruind
discursiv o minoritate şi cultura acestei minorităţi, pledoaria liberală pentru
recunoaşterea şi acceptarea diferenţei nu este suficientă. Reconstrucţia
trebuie să recunoască, dacă nu să respecte, propriile frontiere interne de
diferenţiere culturală şi nu să încerce ridicarea unui alt „complex
arhitectonic” monolitic. În ultimă instanţă, este o pledoarie pentru acceptarea
diferenţierilor în interiorul grupului minoritar, însă aşa cum sunt ele
definite de acest grup, şi nu de cel dominant (majoritar). Această acceptare
induce nu doar o imagine mult mai diversă a alterităţii, dar şi o subminare a
stereotipurilor naţionaliste şi etnice, care se bazează tocmai pe
„esenţializarea” faptului de a fi „diferit”, aşa cum este el perceput de către
majoritate.
Amendamentele aduse de
noua Kulturkritik se limitează însă la reconstrucţia discursivă,
academică, dar nu se opreşte asupra unui aspect fundamental, cel al
reprezentării reciproce: o minoritate este reprezentată de majoritate ca un
grup fără linii interne de diferenţiere, şi invers. Cu alte cuvinte, în
hetero-reprezentări sînt folosite stereotipurile simplificatoare. În autoreprezentări,
în acceptarea unei identităţi colective, sînt asumate aceleaşi stereotipuri
simplificatoare. Discursurile şi justificările conflictelor etnice folosesc de
asemenea stereotipurile simplificatoare. Discursurile interculturalităţii rămîn
în Academia, în timp ce stereotipurile simplificatoare sunt incluse în
discursurile identitare şi în politicile identitare. Aceste hetero-reprezentări
sunt folosite atunci cînd discursul este făcut pentru şi într-un spaţiu public
(prin excelenţă, un spaţiu al relaţiilor de putere). Discursurile politice sunt
cel mai vizibil exemplu în acest sens. Cu toate acestea, hetero-reprezentările
nu sunt esenţializate atunci cînd subiectul lor se auto-reprezintă în
interviurile de istorie orală. În cele 20 de interviuri de istorie orală
realizate, intervievaţii au făcut apel nu doar la a treia dimensiune a
identităţii colective (cea de ardelean), ci şi la alte posibile spaţii
identitare, legate de locul de muncă, de condiţia socială, de viaţa familială.
Hetero-reprezentările (identitatea naţională este un exemplu) — cu
simplificările stereotipice care ignoră liniile interne de diferenţiere ale
unei minorităţi — îşi dovedesc astfel potenţialul politic negativ şi de
excludere.
Identitatea naţională
are potenţialul de a oblitera alte identităţi alternative (de gen, de profesie
ş.a.m.d.), dar autoritatea sa provine nu doar din faptul că este susţinută de
statul naţional — cu alte cuvinte, de o autoritate instituţională. Ea provine
mai ales din elementele care formează această susţinere — o remodelare a
memoriei colective, care determină credibilitatea identităţii naţionale,
acceptarea ei ca fiind cea adevarată, obiectivă, superioară, dezirabilă, nobilă
etc.
Discutînd importanţa
identităţii naţionale în statele post-comuniste, Calhoun (Calhoun, 1994, pp.304
şi urm.) avansează ipoteza că absenţa unei sfere culturale deschise, precum şi
a discursurilor politice alternative au împiedecat, în statele comuniste,
dezvoltarea unor identităţi alternative identităţii naţionale promovate de cultura
oficială. Dacă identităţile alternative ca cele de gen, politice sau
profesionale pot fi acceptate ca subdezvoltate, nu acelaşi lucru se poate
afirma şi despre „identităţile alternative” ale minorităţilor naţionale
(Calhoun ignoră multietnicitatea regiunii, aducînd în prim plan identităţile
alternative individuale). Departe de a fi neantizate, ele au fost susţinute de
un permanent şi neoficial recurs la o memorie alternativă, care a găsit
interstiţii în discursul oficial, ceea ce i-au permis supravieţuirea şi
transmiterea. Transmiterea unei versiuni a istoriei opusă celei promovate de
majoritate este un argument în favoarea menţinerii unei memorii şi a unei
identităţi colective alternative a minorităţii. Această identitate colectivă nu
este însă monolitică. Dincolo de stereotipurile pe care le propune (ca răspuns
la stereotipurile identităţii şi memoriei oficiale) se află multiple alte
spaţii identitare, localizate în ceea ce Bhabha denumeşte „graniţe” culturale.
O minoritate îşi are propriile linii interne de diferenţiere. Refuzul
stereotipurilor produse de memoria oficială (refuz exprimat prin producerea
unor contra-stereotipuri la adresa majorităţii) provine tocmai din
nerecunoaşterea acestor diferenţieri interne, a multiplicităţii şi inegalităţii
culturii unei minorităţi de-a lungul diferitelor linii identitare (apartenenţă
socială, gen, familie, profesie ş.a.m.d.). Prin urmare, reprezentarea
alterităţii trebuie să ia în consideraţie pluralitatea subiectului, situînd
cercetarea dincolo de simpla polarizare eu-altul. q
REFERINŢE
1. Anderson, Benedict. Imagined Community.
Thretford: Thretford Press, 1983.
2. Antohi, Sorin. Civitas Imaginalis.
Istorie şi Utopie în cultura română. ediţia a II-a. Iaşi: Polirom,
1999.
3. Baumann, Zygmunt. From Pilgrim to Tourist —
or a Short History of Identity. In Craig Calhoun (ed.). Social Theory
and Politics of Identity. Oxford: Blackwell, 1994, pp. 18-36.
4. Bhabha, Homi K. Culture’s in between. In
David Bennett (ed.) Multicultural States. Rethinking difference and identity.
London: Routledge, 1998, pp. 29-36.
5. Bhabha, Homi K. The Location of Culture.
London:Routledge, 1994.
6. Calhoun, Craig. Social Theory and Politics of
Identity. În Craig Calhoun (ed)., pp. 9-36.
7. Calhoun, Craig. Nationalism and Civil
Society: Democracy, Diversity and Self-Determination. În Calhoun (ed.), pp.
304-337.
8. Connerton, Paul. How Societies Remember.
Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
9. Douglas, Mary. How Institutions Think.
Syracuse, N.Y.: Syracuse University Press,1986.
10. Fentress, James and Chris Wickham. Social
Memory. New Perspectives on the Past. Oxford: 1992.
11. Hall, Stuart. Who Needs Identity? An
Introduction. În Stuart Hall şi Peter du Gay (ed.), Questions of
Cultural Identity. London: Sage Publications Ltd., 1996, pp. 1-17.
12. Hutton, Patrick H. History as an Art of
Memory. Hanover: 1993.
13. Lowenthal, David. Fabricating Heritage. În
History & Memory, vol. 10, no.1, 1998.
14. Lowenthal, David. Possessed by the Past. The
Heritage Crusade and the Spoils of History. New York: Free Press,
1996.
15. Niethammer, Lutz. Conjuctures of Collective
Identity. Conference paper. Florenţa: 1995. (manuscris nepublicat)
16. Scheff, Thomas. Emotions and Identity: A
Theory of Ethnic Nationalism. În Calhoun (ed.), pp. 277-303.
*
Isabela CORDUNEANU, absolventă a Facultăţii de Istorie din cadrul
Universităţii Al. I. Cuza din Iaşi, şi a Facultăţii de Istorie din cadrul
Universităţii Central-Europene din Budapesta (MA), în prezent doctorandă a
Facultăţii de Istorie şi Civilizaţie a Institutului European din Florenţa.
Principalele sale cercetări abordează problema istoriei şi memoriei în Europa
Centrală şi de Est.