Multiculturalismul: o perspectivă liberală
Multiculturalismul: o perspectivă liberală
Joseph Raz
Multiculturalismul
constituie o problemă a prezentului şi a viitorului, o problemă politică şi una
de etică politică. Intenţionez aici să analizez în acest sens implicaţiile
filosofiei politice liberale, în care personal cred, făcînd referire la felul
în care democraţiile contemporane ar trebui să abordeze această problemă.
Filosofia politică nu
ne oferă teorii etern valabile pentru guvernarea tuturor societăţilor umane.
Consider că filosofia politică este determinată de timp. Ea este valabilă —
dacă poate fi — aici şi acum. Concluziile sale pot fi aplicate pentru situaţii
asemănătoare şi în altă parte, dar este imposibil să stabilim limite precise
aplicabilităţii sale. Această limitare are două cauze.
În primul rînd este
imposibilă articularea integrală a tuturor consideraţiilor morale existente,
precum şi stabilirea ordinii lor de importanţă în cazul unui conflict.
Cunoaşterea morală este de natură practică într-un fel aparte: se întrupează în
practicile noastre şi se dobîndeşte prin obişnuinţă. Deseori ştim cum să
acţionăm într-o situaţie, chiar dacă înainte de ivirea ei nu am ştiut cum să o
facem. Tot ce ştim poate fi articulat, poate fi exprimat în cuvinte. Dar nu
putem exprima totul în formule abstracte generale. Situaţia se poate compara cu
cea a unei persoane care porneşte într-o călătorie cu o destinaţie îndepărtată.
Rugată să descrie drumul, se dovedeşte incapabilă de acest lucru. Totuşi, în
orice moment al călătoriei va şti cum să meargă mai departe. Nu putem să
exprimăm abstract toate cunoştinţele noastre. Cunoaşterea morală nu se supune
unei asemenea formulări, şi aceasta înseamnă că teoriile morale trebuiesc
privite ca aproximări. Cei care le aplică în mod inflexibil sînt fanatici care
se îndreaptă spre dezastru.
Cea de-a doua cauză a
faptului că moralitatea politică se leagă de spaţiu şi timp, o constituie
caracterul limitat al abilităţii noastre de a prevede direcţia dezvoltării
societăţii. Problema nu derivă numai din complexitatea situaţiilor sociale
viitoare, o complexitate care sfidează capacitatea de a ne aplica principiile
în asemenea condiţii. Problema este mai amplă. Schimbările prin care trec
situaţiile sociale pot fi de asemenea natură, încît conceptele folosite de noi
devin inaplicabile.
Mi-am început
reflecţiile cu aceste remarci din două motive. Mai întîi, credinţa mea în
contextualitatea teoriei politice presupune pluralismul valorilor, care este
esenţa problemei multiculturalismului. În al doilea rînd, contextualitatea pune
în lumină legăturile complicate ale liberalismului contemporan cu moştenirea sa
clasică. Această relaţie nu este una de identitate. Liberalismul secolelor al
17-lea şi al 18-lea a fost valabil în mare măsură pentru timpul şi locul
respectiv. Cei care aderă astăzi la liberalism nu trebuie să o facă adoptînd
teoriile lui Locke sau Kant, ci căutînd teorii contemporane, valabile pentru
condiţiile noastre, dar inspirate de textele clasice. Acest considerent este
necesar într-o reflecţie asupra importanţei comunităţii pentru realizarea
bunăstării individuale.
Migraţia forţei de
muncă, cunoscută de la începuturile capitalismului şi accelerată la proporţii
nemaivăzute de către efectul combinat al mass mediei contemporane, al
comunicării rapide şi al transportului uşor, a condus la un nivel fără
precedent de dezintegrare a comunităţii şi de înstrăinare a individului.
Burghezia secolului al 19-lea a reacţionat la migraţia dinspre sate către oraşe
prin dezvoltarea unei culturi urbane bogate, o cultură a anonimatului şi a imparţialităţii
birocratice. Toţi sîntem copiii acestei culturi, o cultură în care oamenii
resping caritatea, şi insistă asupra dreptului la servicii sociale şi la
venituri donate de străini şi administrate de funcţionari invizibili. În
cultura noastră ne simţim mai bine pe o plajă, într-un parc, într-un restaurant
sau într-o sală de concerte plină de necunoscuţi, pe care îi studiem aşa cum şi
ei ne studiază pe noi, mai curînd decît în spaţiile goale. Ne simţim în largul
nostru într-un bloc de apartamente cu lifturi, cu locatari care nu se văd
niciodată, şi ne sufocăm într-o comunitate restrînsă, unde toţi se cunosc, şi
unde orice abatere de la rutina noastră zilnică, orice vizitator este remarcat
de vecini.
Cultura anonimatului
urban are multe avantaje. Dar un astfel de anonimat nu poate face faţă
multiculturalismului apărut în mai multe ţări ca un efect secundar al mişcării
de decolonizare, multiculturalism care cîştigă teren pe zi ce trece. Cultura
anonimatului putea să asimileze imigranţii individuali, care se refugiau din
societăţi opresive sau aflate în proces de dezintegrare. Sîntem chiar tentaţi
să spunem că aceasta a fost inventată pentru ei. Dar o astfel de cultură nu
poate face faţă condiţiilor prezentului. Un astfel de eşec ameninţă cu apariţia
unor subculturi nedorite, cu înstrăinarea de societate şi de instituţiile sale,
şi apariţia unei clase nevoiaşe în continuă creştere.
Liberalismul răspunde
fenomenului diversităţii în trei feluri. Mai întîi a existat atitudinea pe care
o voi numi toleranţă1 . Această atitudine constă în libertatea acordată minorităţilor de a
exista fără a fi incriminaţi, atîta timp cît nu aduc prejudicii culturii
majoritare. Această atitudine aducea cu sine restricţionarea considerabilă a
folosirii spaţiilor publice şi a mass mediei de către minoritate. În acelaşi
timp ea însemna şi finanţarea activităţilor minorităţii din resursele proprii
ale comunităţii — pe lîngă contribuţia acesteia, prin impozitare, la menţinerea
culturii generale.
Există două tipuri de
argumente în sprijinul toleranţei. În primul rînd sînt argumentele principiale
de reglementare a constrîngerii: principiul daunei, de exemplu, stipulează că
oamenii nu pot fi constrînşi decît cu scopul de a fi împiedicaţi să dăuneze
altora sau acela de a fi pedepsiţi pentru daunele cauzate. Al doilea tip de
argumente apelează la consideraţia ce trebuie acordată liniştii publice,
armoniei sociale şi legitimării sistemului de guvernare, toate putînd fi
ameninţate de eventualele resentimente ale unei minorităţi împiedicate să-şi continue
viaţa religioasă sau culturală.
Toleranţa a fost în
cele din urmă suplimentată sau chiar înlocuită de o a doua strategie liberală
privind minorităţile — o politică bazată pe afirmarea dreptului individual de
protecţie împotriva discriminării naţionale, etnice, rasiale, religioase sau de
altă natură. Drepturile la nediscriminare sînt extensiuni fireşti ale
concepţiei liberale clasice referitoare la drepturile constituţionale civile şi
politice. Ele se înscriu în acelaşi timp în curentul liberal devenit popular în
scrierile lui John Rawls, în concepţia căruia principiile folosite la
justificarea unor acţiuni politice nu ar trebui să pornească de la o concepţie
anume despre un mod de viaţă just.
Drepturile de
nediscriminare se extind mult dincolo de toleranţă. Ele au consecinţe care
afectează modul de viaţă al majorităţii. Cea mai evidentă consecinţă este
imposibilitatea de a exclude membrii unor comunităţi din şcoli, locuri de
muncă, cartiere de locuit şi aşa mai departe. De obicei depturile de nediscriminare
sînt interpretate astfel încît fiecare comunitate să aibă posibilitatea
controlului asupra anumitor instituţii. Dar, într-un regim de nediscriminare
scrupulos serviciile publice, sistemul educaţional precum şi sfera economică şi
politică a unei ţări nu pot fi proprietăţi ale majorităţii, ci sînt bun comun
al tuturor cetăţenilor ca indivizi.
A treia metodă de
abordare liberală a problemei minorităţilor este afirmarea
multiculturalismului. Ea se consideră a fi potrivită pentru societăţile în care
există mai multe comunităţi culturale stabile care doresc, şi sînt în măsură,
să se perpetueze. Nu se poate aplica ţărilor care primesc imigranţi provenind
din culturi diferite, ţări în care aceste culturi sînt însă reprezentate de
puţini membri, sau chiar numeroase fiind nu doresc să-şi păstreze identitatea
separată. Poate chiar emigrarea lor este o expresie a respingerii culturii din
care vin. În fine, multiculturalismul nu poate fi aplicat cu referire la
grupuri culturale care şi-au pierdut capacitatea de perpetuare. Acest fenomen
apare în cazul în care degradarea culturii proprii sau atracţia culturilor
înconjurătoare determină marea majoritate a tinerilor să dorească să se
integreze în cultura majoritară.
În continuare voi
folosi termenul de „multiculturalism” pentru a mă referi la o societate în care
sînt date condiţiile menţionate în paragraful precedent, şi la o politică
afirmativă în faţa unei asemenea situaţii. Este important să distingem două
tipuri de societăţi multiculturale. În prima, comunităţile componente trăiesc
în regiuni geografice diferite (de exemplu inuiţii din Canada sau scoţienii din
Marea Britanie). În cealaltă nu putem vorbi de o separare geografică. În mare
măsură comunităţile diferite folosesc locurile publice şi serviciile în comun, fiind
împreună la locurile de muncă şi în spaţiile de agrement. Acestă situaţie este
caracteristică pentru societăţile în care multiculturalitatea este relativ
recentă şi se datorează fenomenului migraţional tot mai crescînd al epocii
moderne. Acest eseu se concentrează asupra celei de a doua situaţii, cea a unui
multiculturalism lipsit de separare geografică.
Politica
multiculturalismului diferă de cea care se sprijină exclusiv pe drepturile de
nediscriminare prin faptul că respinge prejudecăţile individualiste a acestora
din urmă. În timp ce impune drepturi de nediscriminare, multiculturalismul
accentuează importanţa în acţiunea politică a două judecăţi evaluative. Pe de o
parte, credinţa că libertatea şi prosperitate individuală depind de apartenenţa
neîngrădită la un grup cultural respectat şi înfloritor. Pe de altă parte,
credinţa în pluralismul valorilor şi, în special, în validitatea diverselor
valori întrupate în practicile diferitelor societăţi.
Date fiind aceste
convingeri, multiculturalismul necesită o societate politică care să recunoască
statutul egal al tuturor comunităţilor culturale stabile şi viabile. Aceasta
necesită modificarea concepţiei despre sine a societăţilor politice
multiculturale. Nu se pune problema unei minorităţi sau a unei majorităţi care
să tolereze minoritatea. O societate politică, un stat — dacă acesta este
multicultural — se compune din diverse comunităţi şi nu aparţine nici uneia
dintre ele în exclusivitate. Deşi mărimea relativă a diferitelor comunităţi
afectează soluţionarea conflictelor referitoare la repartiţia resurselor şi a
spaţiilor publice, nici uneia din culturile componente nu trebuie să i se
permită să privească statul ca pe o proprietate a sa sau să creadă că celelalte
culturi acceptă un statut inferior.
În cele ce urmează
ţelul meu este să dezvolt şi să argumentez această descriere succintă a
multiculturalismului. Perspectiva va fi cea liberală. Nu toţi cei din tabăra
liberală — dacă pot să o numesc aşa — vor fi de acord cu aceste idei.
Neîncrederea liberalismului faţă de multiculturalism îşi are originea în trei
surse principale: mai întîi, concepţia că liberalismul este un bastion al
libertăţii individuale şi, în acelaşi timp, teama că multiculturalismul ar
sprijini efortul comunităţilor de a reţine membri disidenţi împotriva voinţei
lor. Există apoi ideea superiorităţii culturii democratice europene seculare şi
o reţinere faţă de existenţa egalităţii în drepturi în culturile religioase
opresive sau a celor care au valori considerate a fi limitate sau mai rudimentare.
De ce ar sprijini liberalii culturi care resping valorile liberale? Există, mai
apoi, şi temerea că fără o cultură comună, care să o cimenteze, societatea s-ar
destrăma. Înainte de toate voi expune viziunea liberală despre
multiculturalism, apoi mă voi referi la cele trei obiecţii menţionate mai sus.
Pe scurt, se poate
argumenta că respingerea multiculturalismului în societăţile occidentale de
astăzi, departe de a ajuta la păstrarea purităţii ideilor liberale, poate duce
la degenerarea lor în ceea ce am putea numi „liberalism de supermarket”.
Înainte însă de a intra în detalii aş dori să clarific spiritul argumentaţiei
mele. Acest spirit nu se vrea a fi unul al speranţei utopice. El nu este nici
acela al unei viziuni de viitor glorios, ca o cheie aflată în mîinile
liberalismului, şi care este menit să ducă la împlinirea celor mai nobile
idealuri umane. Nu. Scriu în spiritul unui pesimism alimentat de percepţia
imposibilităţii evitării conflictului şi recunoscînd că soluţiile vor fi
departe de a fi ideale, oricine ar ieşi învingător.
Pledoarie pentru
multiculturalism
Liberalismul
reprezintă o moralitate politică care derivă din concepţia bunăstării
oamenilor, o concepţie care accentuează valoarea libertăţii de a găsi
bunăstarea individuală. Liberalismul susţine valoarea controlului asupra
propriei noastre vieţi, a libertăţii de a trăi conform deciziilor noastre
succesive. Gîndirea liberală a încercat să găsească modalităţile — juridice sau
sociale — de a elimina restricţiile care îngrădesc deciziile individuale, şi să
înlăture obstacolelor create de lipsa de educaţie, de sărăcie sau de acces la
diferite surse.
Deşi nu se mai face
această distincţie, pe vremuri exista o diferenţiere între libertate şi
permisivitate. Libertatea, spuneau Spinoza, Kant şi alţii, înseamnă acţiune
după legi raţionale. Permisivitatea în schimb presupune alegerea arbitrară,
independentă de raţiune. Sloganul că libertatea nu înseamnă permisivitate a
fost folosit în repetate rînduri pentru a impune restricţii neîntemeiate. Cred
totuşi, că înţeleasă corect această teorie este valabilă. Chiar mai mult de
atît, odată enunţată, şi implicaţiile ei înţelese corect, justificarea
multiculturalismului devine evidentă.
Presupunerea că
libertatea înseamnă acţiune raţională este consecinţa faptului că libertatea
înseamnă accesibilitatea unor opţiuni, şi că opţiunile — exceptînd cele foarte
elementare — au o structură, o logică interioară pe care trebuie s-o acceptăm
dacă vrem să ne exercităm libertatea. O simplă exemplificare: nu poţi juca şah
făcînd ce vrei, de exemplu mutînd turnul pe diagonală. Poţi juca şah numai
respectînd regulile jocului. Această restricţie poate apărea ca o limitare a
libertăţii pentru un copil. Dar de fapt, libertatea neîngrădită este doar
iluzia tentantă a permisivităţii. Pentru că, acceptarea regulilor şahului sau a
altor opţiuni este a condiţie necesară a libertăţii, o parte obligatorie a
realizării ei.
Desigur, jocurile nu
sînt ca practicarea medicinei, a dreptului sau a profesiei de învăţător de
exemplu, nici ca rolurile de părinte, soţ, prieten sau altele. Comparate cu
opţiunile care alcătuiesc viaţa noastră, ele sînt simple şi tind să aibă reguli
explicite. Opţiunile care compun viaţa noastră sînt însă complexe şi
multidimensionale, se bazează pe convenţii nescrise complexe, şi oferă
posibilitatea variaţiilor şi improvizaţiei. Nici medicii nu folosesc mereu
aceleaşi metode de tratament. Există însă anumite lucruri pe care fiecare
medic, într-un fel sau altul, trebuie să le facă, şi altele pe care nici unul
nu are voie să le facă. Şi aşa mai departe.
Liberatea depinde de
opţiuni, care depinde şi de regulile din care se constituie aceste opţiuni.
Pasul următor al acestei argumentări este că opţiunile presupun o cultură. Ele
presupun existenţa unor înţelesuri şi a unor practici comune. De ce? — ar putea
să întrebe un copil —, de ce să joc şah aşa cum se obişnuieşte în cultura
noastră, în loc să inventez un joc al meu? Într-adevăr, va spune un părinte
înţelept, nu ai decît să inventezi un joc al tău. Dar acest lucru este posibil
numai pentru că inventarea de jocuri noi este o activitate recunoscută de
cultura noastră ca avînd o formă şi un înţeles anume. Nu poţi însă inventa
totul în viaţă. De ce nu? — insistă copilul, ca orice copil. Răspunsul este că
nu putem fi copii tot timpul. Este imposibil să ne trăim viaţa pe baza unor
reguli articulate şi simple. Densitatea activităţilor noastre, multiplicitatea
dimensiunilor fac imposibilă luarea în considerare şi cumpănirea fiecăreia
dintre aceste reguli. Sînt multe lucruri pe care le facem, s-ar zice, în mod
automat. Dar, ca să se integreze într-un tipar, acest automatism trebuie
ghidat, direcţionat şi canalizat într-un întreg coerent şi care să aibă sens.
Iată deci argumentul.
Opţiunile de bază care
dau sens vieţii noastre — profesiile pe care le putem practica, legăturile şi
prieteniile pe care le putem avea, loialitatea şi devotamentul pe care le
atragem şi le dezvoltăm, interesele culturale, sportive şi de altă natură pe
care le cultivăm — sînt tot atîtea reţele de acţiuni şi interacţiuni complexe.
Ele sînt accesibile doar celor care le stăpînesc, dar complexitatea lor şi
densitatea detaliilor se opun cunoaşterii explicite sau articulării
comprehensive. Ele sînt accesibile doar celor care au, sau sînt capabili să-şi
însuşească, o cunoaştere practică, adică o cunoaştere întrupată în practici
sociale şi transmisă prin obişnuinţe.
Pînă acum m-am referit
la practicile sociale care constituie opţiuni ca şi cînd ele ar exista separat.
Realitatea este însă cu totul alta. Practicile sociale se întrepătrund. De
exemplu, practicile legate de rolul de părinte se intersectează cu cele ale
altor relaţii sociale. Nu numai că mulţi oameni trec în mod natural de la un
rol la altul, dar chiar şi acolo unde nu se cer asemenea tranziţii, diferitele roluri
de familie se definesc, măcar în parte, prin analogie şi contrast. La fel se
întîmplă şi în cazul ocupaţiilor. Felul în care le grupăm în meserii, ocupaţii
administrative, industriale, comerciale, educative şi altele, are de a face cu
practici comune şi suprapuse. Aceste seturi de practici, care se întrepătrund
constituind evantaiul de opţiuni al fiecărei vieţi, şi accesibil fiecărui
individ socializat, sînt cele care constituie de fapt culturile. Nu e de mirare
deci, că apartenenţa la un grup cultural este de o importanţă vitală pentru
fiecare individ.
Opţiunile care oferă
sens vieţii devin accesibile doar prin socializarea într-o cultură. În mare
măsură, apartenenţa culturală a unui individ determină orizontul
oportunităţilor acestuia sau direcţiile sale de dezvoltare, sau (dacă este mai
în vîrstă) ceea ce ar fi putut deveni. Nu este surprinzător deci, că este în
interesul fiecărei persoane să se integreze în totalitate într-un grup
cultural. Este la fel de clară importanţa prosperităţii culturale şi materiale
a grupului pentru toţi membrii acestuia. Prosperitatea grupului contribuie de
fapt la bogăţia şi varietatea oportunităţilor lor. Acesta este primul dintre
cele trei efecte ale apartenenţei la un grup cultural asupra posibilităţilor
individuale.
Cel de-al doilea se
referă la faptul că o cultură comună facilitează relaţiile sociale şi
constituie condiţia unor relaţii personale comprehensive şi bogate.2 O relaţie anume este deosebit de sensibilă
din acest punct de vedere. Atracţia erotică, nevoile materiale sau a unor
emoţii primare sînt în stare să ajute la depăşirea celor mai mari diferenţe
culturale. Dar în relaţia dintre copii şi părinţi, existenţa unei culturi
comune este condiţia esenţială pentru legătura strînsă pe care o aşteptăm şi o
dorim. Politicile care forţează detaşarea copiilor de cultura părinţilor lor,
subminează nu numai stabilitatea societăţii prin împiedicarea unor relaţii
intime de lungă durată, dar periclitează şi una dintre cele mai adînci
aspiraţii ale părinţilor, aceea de a-şi înţelege copiii, de a fi o parte a
lumii lor, şi a rămîne alături de ei.
În fine, fiind membrul
unei comunităţi culturale prospere, ea afectează şi bunăstarea individuală,
deoarece, pentru majoritatea oamenilor, apartenenţa la un grup reprezintă un
factor determinant al percepţiei de sine, contribuind la ceea ce am putea numi
simţ identitar. Acest lucru nu trebuie să ne surprindă, dat fiind că
apartenenţa culturală determină orizontul oportunităţilor fiecărui individ.
Sînt ceea ce sînt, dar în egală măsură sînt şi ceea ce pot deveni, sau ceea ce
aş fi putut deveni. Ca să înţelegem o persoană trebuie să ştim cum a devenit
ceea ce este, respectiv ce ar fi putut ea deveni, şi de ce este tocmai ceea ce
este şi nu altceva. Astfel, cultura înseamnă identitate. Denigrarea culturii
mele, ridiculizarea ei, negarea valorilor sale, şi aşa mai departe, mă jigneşte
şi îmi răneşte demnitatea.
Aceasta ar fi deci
pledoaria pentru multiculturalism. Este o pledoarie care admite că grupurile
sociale nu se supun unei analize reductive în ceea ce priveşte acţiunile şi
stările de spirit individuale. Grupurile, culturale sau de altă natură, îşi au
propria viaţă. Dar nevoia morală de respect şi prosperitate izvoreşte integral
din importanţa lor pentru prosperitatea individului uman. Această pledoarie
este una liberală, fiindcă pune accentul pe cultură, ca pe un factor care dă
formă şi sens libertăţii individuale. Deoarece libertatea şi bunăstarea
individuală depind de apartenenţa neîngrădită la un grup cultural respectat şi
prosper, nu este de mirare că multiculturalismul apare ca un element central în
orice program politic liberal decent în societăţile formate dintr-un număr de
grupuri culturale viabile.
Dialectica
pluralismului
Una dintre
dificultăţile acceptării politice a multiculturalismului apare din ostilitatea
dintre membrii diferitelor grupuri culturale, mai ales în cadrul aceleiaşi
ţări. Ostilitatea aceasta este chiar universală. Chiar şi cînd relaţiile dintre
două comunităţi sînt cît se poate de amicale, ele sînt însoţite de dezaprobarea
celeilalte culturi pentru decadenţa sau vulgaritatea sa, pentru lipsa simţului
umorului, pentru felul în care tratează femeile sau altele. Ar fi liniştitor să
ne gîndim că un astfel de dezacord este uneori justificat, alteori se datorează
ignoranţei şi bigotismului care se pot înlătura. Cred, totuşi, că un astfel de
optimism nu are baze reale, şi că conflictul este endemic la multiculturalism.
Endemic este de fapt
pluralismului valoric în toate formele sale. Pluralismul valoric reprezintă concepţia
conform căreia multe activităţi diferite şi forme de viaţă incompatibile sînt
valoroase. Două valori sînt incompatibile dacă ele nu pot fi realizate sau
urmate în întregime pe durata unei vieţi. Nu poţi fi alergător de viteză şi de
cursă lungă în acelaşi timp, pentru că fiecare necesită dezvoltarea unor
abilităţi fizice diferite şi tind să se potrivească cu tipuri psihologice
diferite. Filosofii nu sînt buni generali, iar generalii nu sînt buni filosofi.
Nu poţi duce o viaţă activă şi contemplativă în acelaşi timp.
Exclusivitatea
reciprocă a activităţilor valoroase este un loc comun. Momentul în care
individul refuză credinţa în reductibilitatea tuturor valorilor la o valoare
care să fie un denominator comun al tuturor modurilor valoroase de viaţă, capătă
o semnificaţie filosofică. În epoca şi în zilele noastre, această reducerea
este posibilă în direcţia valorii pe care o dă sentimentul fericirii sau al
satisfacerii dorinţelor. Pluralismul valorilor este doctrina care neagă
posibilitatea unei asemenea reduceri. Aceasta consideră pluralitatea
activităţilor şi a modurilor de viaţă ca fiind fundamentale şi de neeliminat.
Acest lucru schimbă radical interpretarea noastră dată pluralismului. De
exemplu, într-o viziune reductivă, monistică, atunci cînd cineva schimbă
plăcerile (şi grijile) vieţii de familie cu cariera de marinar, el speră să
aibă acelaşi lucru ca cel la care renunţă, fie el fericire, plăcere sau
altceva. Atîta timp cît planurile sînt corecte şi duse la capăt cu succes, nu
se suferă nici o pierdere. Individul renunţă la plăcerea mai mică, pe care ar
oferi-o viaţa de familie, în schimbul plăcerii mai mari pe care o dă viaţa pe
mare. Dacă pluralismul valorilor este corect, această concepţie este însă cu
totul greşită. Ceea ce se pierde este de altă natură decît ceea ce se cîştigă.
Chiar şi în cazul succesului survine o pierdere, iar destul de des, aprecierea
că s-a cîştigat mai mult decît s-a pierdut, nu are nici un sens. Aflat în
situaţia de a alege dintre opţiuni la fel de valoroase, şi alegînd cu succes
una dintre acestea, individul alege pur şi simplu un mod de viaţă în locul
altuia, amîndouă fiind bune şi imposibil de comparat.
Teoretic această
pluralitate a modurilor de viaţă valoroase nu ar trebui să se manifeste în
aceeaşi societate. Putem să considerăm cultura grecilor antici ca fiind una
valoroasă, fără ca oportunităţile ei să fie opţiuni valabile pentru noi. Dar,
în mod tipic pentru zilele şi epoca noastră, pluralismul există în fiecare
societate, în fiecare cultură chiar. Acest fapt generează conflictul între
activităţile şi modurile de viaţă incompatibile. Atunci cînd alternativele
valoroase sînt îndepărtate şi inaccesibile, ele nu ameninţă angajamentele
noastre sau încrederea în valorile manifestate în propria noastră viaţă. Dar
atunci cînd sînt accesibile şi urmate de alţii chiar din vecinătatea noastră,
ele tind să fie percepute ca ameninţări. Am ales A în loc de B, dar am avut
oare dreptate? Abilităţile şi trăsăturile de caracter prielnice modului meu de
viaţă sînt un handicap pentru cei ce optează pentru alte alternative. Eu
preţuiesc contemplaţia şi examinarea răbdătoare: acestea sînt calităţile de
care am nevoie în drumul ales. Viaţa altora, prin contrast, cere impetuozitate,
răspunsuri rapide şi acţiune decisivă, şi ei dispreţuiesc de aceea tipul de om
contemplativ considerîndu-l indecis. Mai mult, ei chiar trebuie să-l
dispreţuiească. Ca să aibă succes pe drumul ales de ei, trebuie să fie devotaţi
şi să creadă că virtuţile cerute de modul lor de a fi trebuiesc cultivate. Ca
urmare nu pot considera virtuţile altor moduri de viaţă valabile pentru ei. Din
acelaşi motiv e normal să preţuiască în alţii aceleaşi valori pe care ei înşişi
le-au ales ca fiind valoroase. De aici rezultă o varietate de atitudini de
respingere a virtuţilor aparţinînd unor moduri de viaţă concurente.
Conflictul este
endemic. Pluraliştii, desigur, sînt în stare să se rupă de angajamentele
personale şi să aprecieze prin abstracţie valoarea altor moduri de viaţă. Dar
această recunoaştere coexistă cu sentimentele de negare şi respingere pe care
nu le poate înlocui.
Tensiunea este un
fenomen concomitent şi inevitabil al pluralismului valorilor. Şi această
tensiune este una fără stabilitate, fără perspectiva unei reconcilieri între
cele două atitudini, cea a recunoaşterii validităţii valorilor concurente şi
cea ostilă acestora. Individul se mişcă între aceste două atitudini tot timpul.
Efectul
transformator
Tensiunea inevitabilă
dintre acceptarea şi rivalizarea cu modurile de viaţă concurente, care ameninţă
tot timpul să le destabilizeze, este comună tuturor formelor de pluralism al
valorilor, peste tot unde coexistă opţiuni incompatibile în aceeaşi societate.
Această tensiune există atît în societăţile omogene, cît şi în cele
multiculturale. Se admite ideea că cele din urmă generează o conştiinţă mai
mare a tensiunii, deoarece o polarizează conform unor diviziuni
culturale-etnice. Dar chestiunea este la fel de acută, de exemplu, şi în
societăţile cu o diviziune puternică pe clase. Următoarea formă de dialectică a
pluralismului asupra căreia îmi voi concentra atenţia este specifică pentru
multiculturalism.
Multiculturalismul ia
naştere datorită rupturii dintr-o societate relativ omogenă. Ruptura poate să
fie rezultatul unei cuceriri de teritoriu şi al subjugării populaţiei sale
indigene sau al unor migraţii pe scară largă, cum ar fi migraţia africanilor în
Marea Britanie sau a turcilor în Olanda. Cîteodată ea apare şi ca efect al
unirii politice a popoarelor din ţări vecine, diferite însă din punct de vedere
cultural. În toate dintre aceste cazuri culturile constituente sînt expuse la o
presiune mare de a se schimba, ca urmare a interacţiunii lor cu celelalte
grupuri. Este normal ca ele să se opună acestei presiuni. Nevoia rezistenţei
este simţită mai ales de comunităţile mici, aflate în situaţia de a coexista cu
grupuri mult mai mari care domină arena publică.
Concepţia pe care o
expun s-ar putea să placă unor orientări conservatoare. În cele din urmă, ideea
principală a multiculturalismului este să încurajeze comunităţile în susţinerea
culturii lor specifice. Şi chiar dacă este aşa, chiar dacă esenţa
multiculturalismului este de a asigura egalitatea de oportunităţi şi resurse
pentru diferitele comunităţi, multiculturalismul, ca să-şi menţină şi să-şi
dezvolte culturile în felul lor propriu, în viziunea mea, nu se opune
schimbării ca atare, şi nici chiar schimbării datorate coexistenţei cu alte
grupuri culturale. Din contră, multiculturalismul chiar insistă ca membrii
diferitelor grupuri culturale să aprecieze şi să respecte celelalte culturi din
societatea lor. Acest aspect în sine are deja consecinţe inevitabile pentru
culturile constituente, în special pentru culturile care s-au dezvoltat pînă
acum în izolare relativă.
Mai mult,
multiculturalismul cere tuturor comunităţilor constituente să se tolereze
reciproc. Unele dintre aceste comunităţi au culturi care sînt în sine
intolerante. Aceste culturi vor trebui să facă faţă unei presiuni foarte mari
într-o societate multiculturală.
În fine,
multiculturalismul insistă asupra dreptului de ieşire, dreptul indivizilor de
a-şi părăsi grupul cultural. Multe culturi fac tot posibilul ca să-şi păstreze
membrii în interiorul lor. Şi în acestă privinţă, ele vor fi supuse unei
presiuni de a se schimba într-o societate liberală multiculturală.3
Această tensiune între
politica protejării pluralităţii culturilor şi cea a încurajării schimbării în
interiorul lor s-ar putea ca pe unii să-i surprindă. Dar nu ar trebui să fie
surprinşi. Multiculturalismul liberal nu se alimentează dintr-o nostalgie
conservativă pentru culturi exotice pure. Nu este o politică care să conserve
sau să fosilizeze culturile în starea lor originală. Nu este nici o politică
care să susţină diversitatea doar de dragul diversităţii. Această politică
recunoaşte deschis că schimbarea este inevitabilă în ziua de azi. Recunoaşte de
asemenea că societăţile fosilizate nu-şi pot sprijini membrii într-un mod
eficient în societăţile contemporane, unde schimbările sociale şi economice
sînt foarte rapide. Multiculturalismul liberal izvoreşte din preocuparea pentru
bunăstarea membrilor unei societăţi. Această bunăstare presupune respect pentru
grupul cultural al fiecăruia, pentru prosperitatea lui. Dar nici unul din
aceste considerente nu se opune schimbării.
Rezistenţa la schimbare
este cu atît mai mare cu cît rezultă din ostilitatea culturii dominante.
Rezistenţa se manifestă şi atunci cînd există temerea că o cultură ar putea
dispărea, diluată şi asimilată de celelalte. Într-o ţară în care
multiculturalismul este practicat de guvern şi acceptat de populaţie, prima
temere nu ar mai trebui să existe. Cea de-a doua este mai greu de rezolvat.
Multiculturalismul liberal nu se opune principial asimilării unui grup cultural
de către celălalt. În unele ţări, anumite culturi componente pot să-şi piardă
vitalitatea şi pot fi absorbite treptat. Atîta timp însă, cît procesul nu este
forţat şi nu se naşte din lipsa de respect faţă de oameni sau comunităţile lor,
şi este destul de gradat, nu e nimic rău în el. Moartea unor culturi este la
fel de normală ca naşterea unor culturi noi. Dar procesul este mult mai lent şi
mai rar decît susţin cei care trîmbiţează pericolul dispariţiei culturii lor.
Ceea ce urmăresc ei este rezistenţa faţă de schimbare — o mascaradă naivă sau
de altă natură, a luptei pentru supravieţuire.
În cele de mai sus, am
încercat să arăt din nou caracterul ne-utopic al multiculturalismului liberal
al cărui adept sînt. Această concepţie renunţă la orice ideal care ne-ar obliga
să oprim cursul timpului, al schimbării, într-un moment al perfecţiunii. De
fapt refuză bagajul noţiunilor de perfecţiune. Mai mult de atît, este ne-utopic
în sensul că vede conflictul dintre culturi ca fiind endemic.
De ce să respectăm
culturile?
Discuţia de mai sus a
adus la suprafaţă elementul fundamental cel mai dialectic din
multiculturalismul liberal. Cu toate că respectă o varietate de culturi,
multiculturalismul refuză să le aprecieze la nivelul aşteptărilor lor proprii
avînd motivele sale pentru care respectă culturile, motive expuse în prima parte
a acestui eseu. S-ar putea ca aceste motive să difere de cele pe care culturile
le propun. De exemplu, culturile religioase se vor justifica în termeni
teologici. Pentru multiculturalismul liberal justificarea aceloraşi culturi
este umanistică, nu teologică. Multiculturalismul liberal impune chiar
respectarea culturilor care nu sînt în sine liberale — foarte puţine dintre
culturi sînt de acest gen. Dar în acelaşi timp impune şi protecţia libertăţii
individuale în aceste culturi. Faptul în sine este cel care generează
conflictul cu aceste culturi, şi pe care guvernele ar trebui să le respecte.
Conflictul este inevitabil, deoarece multiculturalismul liberal recunoaşte şi
respectă culturile numai în măsura în care ele servesc valori adevărate.
Fiindcă respectul faţă de culturi este condiţionat şi acordat dintr-o poziţie
exterioară, multiculturalismul se găseşte într-o alianţă dificilă cu
susţinătorii acestor culturi, uneori sprijinindu-i, alteori întorcîndu-se
împotriva lor pentru a impune idealuri de toleranţă şi respect reciproc, sau
chiar pentru a apăra membrii acestor culturi de opresiuni interne.
Obiecţii împotriva
multiculturalimului
E timpul să ne referim
la obiecţiile ridicate împotriva multiculturalismului. Cea care mi se pare cea
mai grea de acceptat spune astfel: „Unele culturi sînt inferioare. Încurajînd
înflorirea lor acţionăm împotriva intereselor membrilor săi. Ar fi în interesul
lor să stopăm dezvoltarea acestor culturi şi să încurajăm asimilarea rapidă a
membrilor săi în cultura noastră superioară.” Cred că, destul de des,
judecăţile despre inferioritatea altor culturi se bazează pe bigotism şi
ignoranţă, şi că, de fapt, multe culturi nu se pot compara în asemenea termeni.
Fiecare dintre ele este valoroasă. Fiecare se poate perfecţiona în spiritul ei
şi din surse proprii. Dar nici una nu poate fi considerată superioară. Oricum,
această opinie se poate justifica doar prin lungi analize a fundamentelor
eticii, pe care însă nu le voi face acum. În schimb, mă voi referi la trei
puncte subsidiare.
Mai întîi, unii oameni
se tem, conştient sau inconştient, că dacă cultura noastră nu este superioară
celorlaltor culturi, nu merită să o iubim aşa cum o iubim. Ei au sentimentul că
dacă această cultură nu este cea mai bună, este iraţional să ne angajăm în susţinerea
şi cultivarea ei. Mai mult de atît, dacă ea nu este cea mai bună, atunci faptul
că noi nu cunoaştem celelalte culturi este de neiertat. Dacă toate sînt le fel
de bune, şi nici una nu este superioară, ar trebui să le cunoaştem la fel de
bine pe fiecare şi ar trebui să fim interesaţi de fiecare.
Nu stă în intenţia mea
să-i descurajez pe cei care ar fi interesaţi de alte culturi, şi este chiar
dezirabil să cunoaştem culturile ţării noastre — chiar dacă nu se bucură de
acelaşi statut ca a noastră. Acest lucru este o îndatorire cetăţenescă şi nu
are de-a face cu meritele vreunei culturi. Lăsînd la o parte aceste
consideraţii, trebuie spus că devotamentul şi dragostea pentru cultura noastră
nu depind de crezul că ar fi mai bună decît alta. Acest lucru este raţional şi
valid, indiferent dacă cultura noastră este mai bună sau nu, atîta timp cît ne
iubim cultura pentru ceea ce reprezintă bun în sine.
Să comparăm dragostea
pentru cultura noastră cu dragostea pentru copiii noştri. Sîntem pe deplin
îndreptăţiţi să rîdem de părinţii care cred că devotamentul lor faţă de copii
le cere să-i considere mici genii, mult mai buni decît toţi ceilalţi copii. Ne
iubim copii pentru că sînt ai noştri.4 La fel se întîmplă cu toate celelalte ataşamente
personale. Oamenii pe care îi iubim nu trebuie să fie mai buni decît ceilalţi
pentru ca sentimentul nostru să fie justificat. Atîta timp cît îi iubim sincer
şi admirăm în ei virtuţile şi nu viciile, dragostea şi prietenia noastră este
sănătoasă.
Tot aşa, nu trebuie să
ne simţim obligaţi să cunoaştem toate culturile valoroase. Unii oameni doresc
acest lucru, şi merită admiraţie. Dar nu se poate ca toţi să fim astfel. Nu are
nici un rost să cunoaştem sau să dobîndim tot ce este valoros. Acesta este un
alt aspect al pluralismului valorilor. Sînt multe lucruri valoroase în lume,
dar nu avem de ce şi cum să le cunoaştem pe toate.
În al doilea rînd, nu
doresc să neg faptul că unele culturi sau unele aspecte ale culturilor sînt
inacceptabile şi nu ar trebui să profite de atitudinea pozitivă a
multiculturalismului. Unele culturi, de exemplu, asupresc grupuri ale membrilor
lor sau persoane din afara culturii lor. Culturile sclavagiste, de discriminare
rasială sau homofobice sînt exemple concludente. Ele pot fi susţinute numai în
măsura în care este posibil să li se neutralizeze aspectele negative, sau
acestea pot fi compensate (de exemplu oferind posibilitate de ieşire din
comunitate pentru membrii discriminaţi ai grupului).
Testul oprimării
trebuie folosit cu chibzuială. Trebuie să facem o distincţie între oprimare şi
eşecul ocazional în socializare, care poate să facă ca un grup sau un individ
să se înstrăineze de cultura sa şi să nu se realizeze în cadrul ei. Eşecurile
ocazionale în socializare sînt endemice fiecărei culturi. Oprimarea este diferită
în sensul că este rezultatul unei carateristici structurale a culturii, care
împiedică în mod sistematic expresia unui aspect important al naturii umane. Nu
toţi oamenii vor fi afectaţi, mulţi nu vor aparţine grupului oprimat, dacă este
vorba de oprimare rasială, religioasă sau de asemenea natură. Alţii nu vor
simţi nevoia să exprime acest aspect oprimat al personalităţii lor sau vor
apela la alternative. În toate societăţile opresive din punct de vedere sexual,
majoritate oamenilor se obişnuiesc cu puţin sex. În societăţile în care este
reprimată libera cugetare sau creativitatea, mulţi nu vor simţi nevoia să se
angajeze în asemenea activităţi. Adaptabilitatea nu este niciodată totală şi
represiunea are ca rezultat invariabil suferinţa. Chiar şi cei care se
adaptează vor suferi. Vieţile şi personalităţile lor vor fi stîlcite şi nu vor
ajunge niciodată la o valorificare totală a capacităţilor lor. Cînd acest lucru
este rezultatul unei trăsături sistematice a culturii lor, vina o poartă
cultura. În cazurile serioase, acest lucru poate justifica chiar şi suprimarea
culturilor opresive. În altele se necesită reformă şi acţiuni de înlesnire în
ansamblul mai larg al societăţii multiculturale.
În al treilea rînd,
chiar dacă culturile au deficienţe, avem motive pentru a manifesta o toleranţă
de susţinere. Oamenii crescuţi şi socializaţi în astfel de culturi deseori nu
au de ales. Mai mult, ajungînd adulţi, capacitatea lor de a se transplanta şi a
deveni membrii unei alte culturi este limitată. Limitele diferă de la caz la
caz, şi reprezintă o chestiune de grad de adaptabilitate. Este mai uşor să-ţi
întemeiezi un cămin într-o comunitate culturală nouă dacă ea nu diferă foarte
mult de a ta şi ai motive personale să te adaptezi. Este mult mai greu atunci
cînd distanţa dintre cele două culturi este mai mare şi motivul tranziţiei este
impus din afară. Deoarece şi culturile opresive oferă destul de mult celor care
o formează, ar trebui să fim foarte reţinuţi în ceea ce priveşte campaniile
organizate de asimilare şi discriminare împotriva culturilor „inferioare” şi
opresive. Deseori ele oferă membrilor lor tot ce pot avea.
Spunînd acest lucru nu
îmi retrag opinia anterioară că opresiunea nu trebuie tolerată. Propun doar
reţinere şi cumpănire în ceea ce priveşte metodele de aplicare.
Oprimarea unor membri
ai grupului cultural a fost cea de a doua obiecţie adusă multiculturalismului
în prezentarea mea. Am consemnat-o ca atare şi i-am recunoscut importanţa.
Merită menţionat că existenţa grupurilor culturale într-o societate
multiculturală face ca ele să fie mai represive decît ar fi într-o relativă
izolare. Nesiguranţa existenţei, în special acolo unde există sau se presupune
discriminarea, tinde să încurajeze elementele conservative din grupurile
culturale. În acelaşi timp, acestea tind să accentueze presiunea asupra
membrilor grupului în direcţia interiorizării şi reducerii contactului cu lumea
exterioară — ca garanţii împotriva detaşării de grupul cultural. Asemenea
presiuni conservative şi represive pot duce la conflicte serioase între
generaţii.
Mai mult de atît,
semnificaţia unor practici sociale se poate schimba în contextul nou al unei
societăţi multiculturale. Probabil toate culturile cunoscute de noi, chiar şi
cele în care femeile nu erau oprimate, au tratat femeile şi bărbaţii în mod
diferit de vreme ce o gamă largă de relaţii sociale, ocupaţii, activităţi de
agrement, educaţie şi oportunităţi culturale au fost determinate de sex. Dacă o
asemenea separare nu este însoţită de existenţa unui statut inferior, şi dacă oportunităţile
oferite femeilor şi bărbaţilor garantează posibilitatea dezvoltării şi a unei
depline valorificări de sine, atunci putem considera că aceste culturi
sensibile la sex nu au nici un cusur, atîta timp cît reuşesc să socializeze
tinerii şi să-i facă să accepte asemenea condiţii. Dar imediat ce un astfel de
grup cultural este transpus într-un mediu nou, unde culturile dominante nu
acceptă determinarea oportunităţilor din punct de vedere al sexului, decît în
cazuri excepţionale, grupul transpus devine unul opresiv. În noul său mediu,
încercarea de a-şi socializa tinerii în direcţia acceptării valorilor ei şi
respingerii ideilor culturii generale, este sortită eşecului. În societăţile
liberale contemporane noţiunile de nediscriminare sexuală şi disputa despre
feminism sînt menite să traverseze barierele culturale. Ele afectează
aprecierea de sine a tinerilor (şi nu numai al lor), schimbînd percepţia lor
despre practicile existente în cultura lor. În această situaţie, semnificaţia
practicilor bazate pe discriminare sexuală se schimbă. Ele vor fi interpretate
de mulţi dintre membri acestei culturi ca limitînd femeia la un statut social
inferior. Protestele, interpretările care pervertesc adevăratul sens al acestor
practici, nu au nici un efect. Adevăratul rol al practicilor sociale o
constituie sensul social.
Ajutorul acordat
mişcărilor conservatoare ale diferitelor comunităţi ar putea fi considerată o
atitudine pozitivă din punct de vedere multicultural. Dar cred că este vorba de
o greşeală. Culturile sînt menite să se schimbe într-o societate
multiculturală. Faptul că membrii diferitelor grupuri culturale se amestecă
într-o măsură considerabilă, are un efect asupra diferitelor grupuri din
societate. Păstrarea culturii lor este justificată numai în măsura în care ea
contribuie la bunăstarea lor. Acest lucru necesită adaptarea fiecărui grup la
condiţiile unei coexistenţe relativ armonioase în cadrul aceleiaşi societăţi
politice.
Coexistenţa paşnică în
cadrul unei societăţi politice cere ca oamenii să cunoască obiceiurile tuturor
grupurilor etnice din ţara lor. De aici rezultă posibilitatea, cîteodată chiar
tentaţia, de a-şi părăsi propriul grup pentru a alege un altul. Încercările de
a-i opri pe oameni să profite de aceste oportunităţi vor submina posibilitatea
unei existenţe comune paşnice.
În plus, posibilitatea
de ieşire dintr-un grup cultural reprezintă o măsură de protecţie vitală pentru
membrii oprimaţi. Posibilitatea ieşirii contracarează temerile că
multiculturalismul ar încuraja culturile opresive să-şi continue practicile. Am
arătat deja că societăţile politice au dreptul, sau chiar îndatorirea, să
împiedice practicile opresive în cadrul culturilor constituente. Grupurile
culturale ar trebui încurajate să schimbe aceste practici, dar acest proces este
foarte lent. Posibilităţile de ieşire trebuie încurajate ca o măsură de
precauţie, oricît de imperfectă ar fi ea, pentru acei membri care nu se pot
realiza în cadrul culturii lor materne.
Solidaritatea
Obiecţia finală
ridicată împotriva multiculturalismului este aceea că subminează solidaritatea
socială, care se bazează invariabil pe o cultură comună. Fără un sentiment
adînc de solidaritate, o societate politică se va dezintegra în fracţiuni
inamice. Solidaritatea este necesară ca oamenii să fie interesaţi de soarta
semenilor lor şi să fie dispuşi să facă sacrificii pentru alţii. Fără o
asemenea dispoziţie, posibilitatea existenţei unei societăţi politice dispare.
Este mult adevăr în
acest argument. Solidaritatea civică este esenţială pentru existenţa unei
societăţi politice bine organizate. Dar concluzia, că o cultură comună este
esenţială pentru existenţa solidarităţii, şi că multiculturalismul este
inconsistent în ce priveşte existenţa unei culturi comune, este pripită.
Fie-mi îngăduit să mă
refer mai întîi la cel din urmă aspect. Adevărul este că pe lîngă faptul că
susţine perpetuarea mai multor grupuri culturale într-o societate politică,
multiculturalismul presupune şi existenţa unei culturi comune. În primul rînd,
coexistenţa necesită cultivarea toleranţei şi respectului reciproc. Aceasta are
efect asupra educării tinerilor din toate grupurile componente ale societăţii.
Toţi vor beneficia de o educaţie în spiritul tradiţiei lor culturale, dar toţi
vor fi educaţi în aşa fel încît să înţeleagă şi să respecte tradiţiile
celorlaltor grupuri din societate. Acest lucru este valabil şi pentru grupul
majoritar acolo unde există un asemenea grup. Tinerii aparţinînd acestui grup
vor învăţa astfel despre tradiţiile minorităţilor din societatea lor.
Cultivarea toleranţei şi respectului reciproc, cunoaşterea istoriei şi
tradiţiei unei ţări, cu toate comunităţile sale, va constitui un element al
culturii comune.
Al doilea element va
rezulta din faptul că membrii diferitelor comunităţi vor intra în contact în
acelaşi mediu economic. Vor împărţi aceeaşi piaţă de locuri de muncă, de bunuri
şi servicii. Aceasta înseamnă că vor avea nevoie de aceleaşi deprinderi
matematice, literare sau de altă natură, pentru o participare eficientă la
viaţa economică.
În fine, membrii tuturor
gupurilor culturale vor aparţine aceleaşi societăţi politice. Ei vor beneficia
în mod aproximativ egal de accesul la puterea politică şi la poziţiile
decizionale. Vor fi nevoiţi să-şi însuşească acelaşi limbaj politic şi aceleaşi
convenţii de conduită în vederea participării eficiente la competiţia pentru
resurse şi pentru protecţia grupului sau a intereselor individuale într-o arenă
politică comună.
Apariţia unei asemenea
culturi comune este doar o aspiraţie, căci, deşi elementele ei sînt deja
evidente în unele societăţi multiculturale, nici una dintre acestea nu a ajuns
la gradul de dezvoltare al unei culturi comune similare cu cea care este atît
de evidentă în societăţiile omogene din punct de vedere cultural. Rămîne încă
de văzut, dacă o cultură comună de natura celei prezentate de mine poate să
formeze o bază solidă pentru solidaritatea socială care să fie în măsură să
asigure coeziunea şi stabilitatea societăţilor politice moderne. Eu unul sînt
de părere că poate să servească acest scop şi ar trebui să i se acorde o şansă.
Dar, pînă cînd cultura
liberală comună societăţilor pluraliste mai trebuie încă dezvoltată, o
schimbare socială bruscă spre multiculturalism poate să pună la grea încercare
legăturile de solidaritate existente într-o societate, ameninţînd cu
dezintegrarea societăţii sau cu izbucnirea naţionalismului violent. Deşi acest
aspect nu contrazice în principiu validitatea multiculturalismului liberal, el
impune maximă precauţie în metoda şi viteza cu care sînt implementate
societăţile multiculturale.
Multiculturalismul, în
sensul existenţei în aceeaşi societate politică a unui număr semnificativ de
grupuri culturale dornice şi capabile să-şi menţină identitatea specifică,
reprezintă un fenomen real. Probabil că va creşte în mărime şi importanţă.
Multiculturalismul liberal, în concepţia mea, afirmă că în circumstanţele
societăţilor industriale şi post-industriale, o atitudine politică de
sprijinire şi încurajare a prosperităţii culturale şi materiale a grupurilor
culturale dintr-o societate, precum şi de respect faţă de identitatea lor, este
justificată din considerente de libertate şi demnitate umană. Aceste
considerente propun guvernelor să întreprindă acţiuni care se extind dincolo de
politica toleranţei şi a nediscriminării. Încorporînd şi politici de
nediscriminare, multiculturalismul liberal transcede abordarea individualistă,
şi recunoaşte importanţa apartenenţei neîngrădite la un grup cultural respectat
şi înfloritor.
Această doctrină are
ramificaţii adînci. Ne cheamă să regîndim societatea, schimbîndu-i percepţia de
sine. Ar trebui să învăţăm să vedem societatea noastră nu în termenii
dihotomici ai existenţei majorităţii şi minorităţilor, ci ca o pluralitate de
grupuri culturale. Desigur, asemenea dezvoltări necesită o perioadă lungă pînă
să dea roade, şi nu pot fi asigurate doar prin acţiuni guvernamentale, fiindcă
necesită o schimbare de atitudine pe scară largă. Atitudinea prezentă a
majorităţii populaţiei, precum şi viteza cu care ea este în stare să accepte
preceptele multiculturalismului, limitează practicabilitatea şi bunul mers al
diferitelor politici concrete de implementare a multiculturalismului liberal.
Dar, ca să elaborăm
politica de zi cu zi într-un context corect, trebuie să gîndim şi în termeni de
durată. Mărimea grupurilor culturale şi viabilitatea lor afectează şi ele felul
în care unele măsuri concrete trebuiesc duse la capăt. Nu are rost să reînviem
prin acţiune publică culturi muribunde ale căror comunităţi, mai ales membrii
tineri, se îndepărtează de ele. Desigur, multiculturalismul schimbă şansele de
supravieţuire ale culturilor pe care le sprijină — acesta fiind scopul său —,
dar recunoaşte în acelaşi timp şi faptul, că politica poate servi doar la
facilitarea acelor direcţii de dezvoltare care sînt dorite de populaţie şi
nicidecum să impună cu forţa unele activităţi culturale.
Politicile mai
concrete, care vor fi potrivite de îndată ce dezvoltarea le va cere, includ
măsuri precum cele de mai jos:
(1) Tinerii din toate
grupurile culturale trebuie educaţi, dacă aceasta este voinţa părinţilor lor,
în cultura lor proprie. Dar în acelaşi timp, toţi trebuie educaţi în spiritul
cunoaşterii şi respectării istoriei şi tradiţiilor fiecărei culturi din ţara
lor.
(2) Obiceiurile şi
practicile fiecărui grup trebuie recunoscute prin lege de către organele
publice, precum şi de către companiile private şi organizaţiile din serviciul
public. În prezent, intoleranţa meschină domină cele mai multe ţări. În Marea
Britanie, de exemplu, oamenii trebuie încă să ducă o adevărată luptă pentru a-şi
putea purta hainele tradiţionale în şcoli sau la serviciu.
(3) Ruperea legăturii
dintre sărăcie, lipsa de educaţie şi originea etnică este de importanţă
crucială. Atîta timp, cît unele grupuri vor fi reprezentate de o mulţime de
muncitori săraci, slab educaţi, necalificaţi sau semicalificaţi, posibilitatea
cultivării respectului pentru identitatea lor culturală sau a respectului de
sine este serios periclitată.
(4) Instituţiile
culturale autonome, cum ar fi organizaţiile caritative locale, bibliotecile,
muzeele şi grupurile artistice ar trebui să beneficieze de un suport public
generos. În competiţia pentru resurse publice, mărimea grupului cultural este
un factor determinant.
Problema însă are două
aspecte. În general, grupurile mai mari, cu membrii mai devotaţi, par a fi
avantajaţi. Dar există şi situaţia unui suport disproporţionat acordat
grupurilor mai mici, care sînt destul de puternice să treacă testul de
viabilitate. Deoarece cheltuielile generale diferă, costul per capita al
suportului acordat grupurilor mai mici va fi mai mare.
(5) Spaţiile publice
(la fel şi timpul de emisie la televiziune) ar trebui să satisfacă cerinţele
tuturor grupurilor culturale. Atunci cînd există o diferenţă de ordin estetic,
sau privind preferinţele pentru culori, modele, arome, muzică, zgomot şi
viteză, unele spaţii publice pot fi divizate, aşa cum se şi întâmplă — fără o
intervenţie exterioară — în unele coabitări etnice, pe cînd alte spaţii publice
vor fi comune.
Desigur, toate aceste
măsuri vizează o coexistenţă relativ armonioasă a unor culturi ne-opresive şi
tolerante. De aceea ele au anumite limite. Dar este important să nu se
folosească standarde false ca teste ale limitei de toleranţă. Faptul că
guvernul turc, să spunem, nu tolerează unele obiceiuri ale kurzilor în Turcia,
nu înseamnă că trebuie să li se ia dreptul de a le practica şi în Marea
Britanie. În mod asemănător, faptul că tolerarea unor practici ale imigranţilor
vor produce schimbări în unele cartiere sau spaţii publice, nu este un motiv să
le oprimăm. Toleranţa este limitată numai în sensul că nu permite comunităţilor
să-şi oprime proprii membrii, sancţionînd atitudinea intolerantă faţă de alţii
şi insistînd asupra dreptului individului de a părăsi comunitatea. Pe lîngă
aceasta, multiculturalismul liberal va cere tuturor grupurilor să asigure
accesul fiecărui membru la oportunităţi adecvate de expresie şi participare
totală la viaţa economică şi cultura politică a societăţii.
Efectul combinat al
unor astfel de demersuri politice este că multiculturalismul liberal nu are ca
rezultat abandonarea culturii comune ci, mai mult, contribuie la apariţia unei
culturi comune noi, care respectă toate grupurile culturale ale ţării şi
încurajează prosperitatea lor. q
NOTE
1. Nu vreau să sugerez că acest concept
nu se poate aplica şi la alte teorii politice. Am făcut analiza amănunţită a
tolerării în volumul The Morality of Freedom (Oxford University Press,
1986). Aici folosesc termenul ca să descriu o atitudine cunoscută faţă de
minorităţi.
2. Aceasta nu înseamnă că oameni din clase
sociale sau naţiuni diferite, un francez şi un olandez să spunem, nu pot fi
prieteni.Vreau să spun doar că există o comunitate culturală de bază pentru
oameni aparţinînd unor culturi învecinate diferite.
3. Este important de reamintit, că discuţia
se limitează la societăţi multiculturale unde comunităţile nu sînt segregate
din punct de vedere geografic.
4. Nu mă refer neapărat la copii proprii în
sens genetic. Mă refer la copii crescuţi de noi de care ne ataşăm.
Traducere de Maria
Albert
*
Joseph RAZ a
absolvit Facultatea de Drept la Hebrew University din Ierusalim (1963),
obţinînd doctoratul la Universitatea din Oxford (1967). Specializat în
filosofie juridică, morală şi politică a susţinut cursuri, între altele, la
Hebrew University, Oxford University, Rockefeller University, University of
California at Berkley, Yale Law School. Din 1995 este profesor de drept la
Universitatea Columbia. A publicat numeroase cărţi, dintre care The Authority of Law (1979), The Concept of Legal System (1986),
The Morality of Freedom (1986, obţinînd premiul W.J.M. Mackenzie al
Asociaţiei de Studii Politice al Regatului Unit), Practical Reason and
Norms (1999), Engaging Reason (2000).
Joseph Raz, Multiculturalism, studiu publicat în Dissent
nr. 1/1994, editat de Foundation for the Study of Independent Social Ideas şi
preluat cu permisiunea autorului şi a editorilor.