Mişcările xenofobe şi dilemele
Mişcările
xenofobe şi dilemele
„includerii”
şi „excluderii”: cazul
minorităţii maghiare din România
Michael Shafir
Istoria contemporană, alături de
ştiinţele politice, fac disticţie între „statul civic”
şi „statul-naţiune”. Dacă primul s-a dezvoltat acolo unde autoritatea statului
a putut fi
impusă înainte ca „suveranitatea demos-ului” să devină baza
fundamentării statale —
şi deci a permis includerea ulterioară a membrilor demos-ului ca actori
politici
bucurîndu-se de egalitatea deplină în drepturi —, lucrurile stau altfel acolo
unde
„naţiunea” a precedat democraţia. Aici,
reclamarea egalităţii s-a făcut nu la nivel
naţional, de stat, ci la nivel
internaţional şi interstatal. Se spunea că „naţiunile” trebuie
să fie egale între ele, iar popoarele să aibă dreptul la statul lor
propriu, separat. În
aceste ultime cazuri, apartenenţa la un grup
etnic devine o condiţie pentru a te bucura
de drepturi civile, acordate numai
acelui grup. În modelul ideal al statului naţional, nu
există nici o diferenţă între cetăţenie şi naţionalitate.
E de la sine înţeles că diferenţa între cele două moduri
de a concepe statul are o
importanţă
uriaşă pentru procesul democratizării în general, dar mai ales, pentru cursul
pe
care îl urmează formele de guvernare post-comuniste, în curs de conturare.
Literatura
de specialitate e
prea vastă pentru a putea fi citată aici, totuşi punctul de plecare al
unui demers centrat pe acest aspect ar
trebui să fie originala carte a lui Liah Greenfeld
despre cele „cinci drumuri către modernitate” (1995). Pot fi abordate
două strategii
alternative: una „de includere”, prin
includerea tuturor cetăţenilor unui stat ca avînd
drepturi egale, indiferent de apartenenţa lor etnică — sau „de excludere” care,
dusă
pînă unde o cere logica sa
interioară, ar necesita „epurarea etnică”. Totuşi, acele strategii
în care „naţiunea” şi nu demos-ul îi
defineşte pe membrii comunităţii, situaţia e mai
complexă, deoarece opţiunile de
„construcţie a statului” sînt ele însele rezultatul unor
opţiuni prealabile de „construcţie a
naţiunii”. Aici, cei doi poli sînt din nou „excluderea”
şi „includerea”. Aşa cum arată Juan J. Linz şi Alfred Stepan (1996:28),
acolo unde principiul dominant al cetăţeniei este ius soli (cetăţenie
acordată în virtutea naşterii
în
ţara respectivă), etnicitatea sau naţionalitatea nu joacă practic nici un rol
nici în
definirea naţiunii, nici a cetăţeniei. De fapt, nu e nici o diferenţă între
cele două,
deşi
acest lucru se întîmplă numai dacă pays légal şi pays réel coincid. Dar,
acolo
unde
principiul este ius sanguinis sau cetăţenie prin descendenţă (ca în
Germania
sau
Israel), acordarea cetăţeniei non-etnicilor e o „favoare” şi depinde de decizia
discreţionară
a guvernului şi/sau electoratului. Nu întîmplător, protestatarii din
fosta
Republică Democrată Germania strigau „Wir sind das Volk ” (noi sîntem
poporul)
şi nu „Wir sind die Staatsbürger” (noi sîntem cetăţenii). Dacă o
situaţie
similară
ar fi existat în România, oamenii ar fi strigat „noi sîntem neamul”, noţiunea
de
„neam” avînd exact aceeaşi conotaţie „organică”, Blut und Boden, ca
şi cea de
Volk. Acest lucru a fost, totuşi, mult mai greu de făcut în
Timişoara, pe 16 decembrie
1989,
în faţa locuinţei lui László Tõkés. Tõkés, pastor reformat care i s-a opus lui
Ceauşescu,
„a aprins scînteia revoluţiei române”, dar a fost etichetat apoi ca
„răufăcător”
de către partidele şi mişcările xenofobe româneşti.
Imediat după decembrie 1989, în România se striga „noi
sîntem români”.
Acest slogan „de excludere” exprimă un construct mai complex, deoarece
ascunde
o
afirmaţie implicită: numai noi sîntem români, deci numai noi avem
dreptul la
exprimarea
opţiunilor. Într-adevăr, „noi sîntem români” rimează cu „noi sîntem
aici
pe veci stăpîni”. Cu alte cuvinte, constructul recunoaşte existenţa
„celorlalţi”, dar
refuză să recunoască egalitatea lor. Nu
reflectă — sau cel puţin încă nu reflectă —
susţinerea „epurării etnice”, fiind
o simplă declaraţie care afirmă „eu sînt în propria
mea casă, pe cînd voi sînteţi
toleraţi”. Un tolerat nu e neapărat privat de drepturi.
El/ea va beneficia de acele drepturi
pe care „toleratorul” doreşte să i le acorde, dar
„dreptul de a-şi cere drepturile” nu va figura niciodată printre ele. Acest
construct
„noi sîntem români” reflectă perfect strategiile de „construcţie
naţională” adoptate
de elitele politice româneşti după
Unirea Principatelor din 1859 şi, mai ales, între
1918 şi 1923 (vezi Livezeanu, 1995).
Lucrarea de faţă va prezenta pe scurt aceste strategii,
pe fundalul atitudinilor
faţă
de cererile celei mai puternice şi numeroase minorităţi naţionale din România
(1,6
milioane), cea maghiară, mai precis faţă de cererile susţinute de Uniunea
Democratică
a Maghiarilor din România (UDMR). În acest scop am făcut distincţie
între
partidele „mainstream” şi acele mişcări xenofobe şi formaţiuni politice pe
care,
în
cîteva studii publicate cu vreme în urmă, le-am numit „partide ale
continuităţii
radicale”
(Shafir, 1994b, 1999). Aceste partide (spre deosebire de cele ale „revenirii
radicale”,
care se revendică, în căutarea rădăcinilor lor istorice, de la formaţiunile
fasciste sau proto-fasciste) sînt o continuare, într-o formă exacerbată, a
strategiilor
„naţional
comuniste”, care urmăresc, în general, în regimurile din Europa Centrală şi
de Est şi, în special în România, ceea ce numim Ersatzlegitimation. Scopul
meu este
de
a examina dacă - şi în ce măsură - partidele „mainstream” pot fi considerate diferite
de partidele „radicale” (fără a lua în calcul originea lor), în atitudinea faţă
de dilema „excludere-includere”, dar şi de
a cerceta în profunzime ezitările şi limitele
cultural determinate ale formaţiunilor moderate în făurirea unui „stat civil”.
În acest
scop voi folosi matricea tipologică dezvoltată de Linz şi Stepan
(1996:428 - 433), în
analiza făcută construcţiei naţionale, statului şi democraţiei, în statele
baltice postcomuniste. Această tipologie, cred, poate fi aplicată întregului spectru al
sistemelor
foste comuniste. Economia acestei lucrări nu permite, fireşte, prezentarea
istoricului
individual, nici al UDMR, nici al altor formaţiuni asupra cărora mă voi opri.
Aşa-numita „mişcare culturală” Vatra Românească, Partidul
Unităţii Naţionale
Române (PUNR) şi
Partidul România Mare (PRM) sînt formaţiunile xenofobe pe
care le voi analiza, deşi lista organizaţiilor de acest fel din România este
mult mai
lungă. Strategia de „construcţie naţională” se bazează pe premisa că „demos-ul”
şi
„naţiunea” trebuie să se suprapună (vezi tabelul). Aceasta, oricum, este în
ochii lor
„situaţia ideală”, cea pentru înfăptuirea căreia statul trebuie să lupte, dar
care nu
există de facto. De aici rezultă că „strategiile de excludere”
îndreptate către
minorităţile naţionale în procesul construcţiei statului combină, în cazul
acestor
mişcări, strategiile de Tipul I, de eliminare sau măcar de încurajare
sistematică a
opţiunii de „exit” a acelor minorităţi, cu strategiile de Tipul II, care se
reflectă în
constructul „noi sîntem români”, izolînd minorităţile naţionale de
procesul politic
prin garantarea unor libertăţi civile, dar nu şi a drepturilor politice.
Strategii de construcţie naţională:
ideologie îndreptată spre
demos/naţiune
|
Strategii de construcţie a statului:
strategii îndreptate spre minoritate
sau minorităţi non-naţionale
|
Relaţie
|
Strategii „de ecludere”
|
Strategii „de includere”
|
Demos şi naţiune
trebuie să se
suprapună
|
Tipul I: de eliminare
sau măcar de
încurajare a opţiunii de „exit"
|
Tipul
III: se fac eforturi majore
de asimilare a minorităţilor în
cultura naţională şi nu sînt
recunoscute în special drepturile
politice şi culturale ale
minorităţilor
|
Demos şi naţiune pot
fi diferite
|
Tipul II: izolarea de
procesul
politic, prin garantarea libertăţilor
civile, dar nu şi a drepturilor
politice
|
Tipul IV: se fac eforturi
maj ore
de a acomoda minorităţile, prin
instrumentarea unei serii de
aranjamente politice şi civile
care recunosc drepturile
minorităţilor
|
Tabel
(Sursă: J J. Linz şi A. Stepan, Probleme ale tranziţiei
şi consolidării democraţiei:
Europa de
Sud, America de Sud şi Europa Post-comunistă; Baltimore, London:
The Johns
Hopkins University Press, 1996, p.429.)
Strategiile de Tipul I pot fi adînc înrădăcinate în „memoria
istorică” şi datorate
suspiciunilor. Cînd, la începutul anului 1990, minoritatea maghiară a încercat
să
recîştige pentru copiii săi fostele şcoli în limba maghiară desfiinţate de
regimul
Ceauşescu odată cu curentul românizării
Transilvaniei, intelighenţia etniei majoritare
din regiune a fost cuprinsă de panică. Apelurile membrilor acelei intelighenţii,
pentru
salvarea „leagănului ancestral al naşterii noastre, Transilvania, cea
atît de adesea
înecată în sînge” (citat de Deletant, 1991: 31), lansate de recent înfiinţata Vatra
Românească, aveau să găsească un teren propice în oamenii simpli, beneficiari
ai
„migrării interne” care urmărea schimbarea structurii etnice a regiunii. Pe
fundalul
acestor suspiciuni reciproce, fosta poliţie secretă comunistă (Securitatea)
avea să
joace rolul moaşei Vetrei Româneşti, să însceneze ciocnirile etnice de
la TîrguMureş şi, într-un sfîrşit, să-şi atingă
scopul autointeresat de a renaşte ca noul Serviciu
Român de Informaţii.
Secole
întregi de politică asimilaţionistă a Ungariei, dinainte de pierderea
provinciei în 1918, îndreptată împotriva etnicilor români din regiune, au ajuns
astfel
să se răzbune în atitudini pe care mulţi
români le percep ca pur şi simplu „de apărare”
şi ca reacţii la „provocări”. Să luăm, de exemplu, cazul lui Radu
Ceontea, primul
preşedinte al PUNR. Înfiinţat în martie
1990, PUNR-ul a fost considerat multă vreme
un fel de „armă politică” a Vetrei Româneşti. Iniţialele sale,
VR, sînt înscrise în
emblema oficială a partidului. Într-adevăr,
încă de la început, Ceontea descrie PUNR
ca pe un „partid care îmbrăţişează ideile generale acoperite de
platforma-program a
Vetrei Româneşti” şi, aşa cum avea să recunoască ceva mai tîrziu, PUNR
era „fiul
Vetrei, pentru că s-a născut din Vatră” (citat de
Gallagher, 1997:29, 31). Ceontea va
da curînd frîu liber percepţiei
cultural-moştenite faţă de minoritatea etnică maghiară,
ca şi părerilor asupra felului cum trebuie să arate viitorul României
post-comuniste.
Într-un interviu datat sfîrşitul lui decembrie 1990 - începutul lui ianuarie
1991, el
povesteşte cum s-a născut „într-un cătun de pe Valea Mureşului, care a suferit
toate
relele posibile de pe urma ungurilor.” Tatăl său, spune el, a fost „măcelarul
satului”
şi l-a învăţat că „fiecare ungur are o funie în buzunar” cu care „sugrumă
românii”.
Cînd merge la Bucureşti pentru a participa la dezbaterile Parlamentului, spune
Ceontea: „N-am curaj să mănînc.la restaurantul hotelului, căci mă tem că
ungurii
m-ar otrăvi.” Mai mult, în timpul absenţei
sale, apartamentul lui din Tîrgu-Mureş era
„păzit 24 de ore din 24 de doi poliţişti, fiindcă nu vreau ca soţia şi
fiica mea să fie
violate şi apoi ucise” (Baricada, 25 decembrie 1990).
Dar
Ceontea n-a fost multă vreme preşedintele PUNR, ci a fost înlocuit în
octombrie 1992 de naţionalistul extremist,
primar al Clujului, Gheorghe Funar. Prea
puţini au fost înclinaţi să-l ia în serios pe Ceontea cînd, după
excluderea lui, el
avertiza că în curînd „veţi regreta moderaţii ca noi” (România liberă, 6
octombrie
1992). Dar avea dreptate. Ceauşescu, va sublinia Funar în repetate rînduri, a
fost
„un bun român”, dar a acordat „prea multe privilegii minorităţii maghiare”
(citat în Gallagher,
1992:16). Membrii acestei minorităţi, va afirma el în repetate rînduri,
nu numai că subminau securitatea statului român, avînd, printre altele,
organizaţii
paramilitare secrete, dar erau şi agenţi ai unor puteri oculte, urmărind să
cumpere
Transilvania. Membrii PUNR susţineau că
provincia era confruntată acum cu acelaşi
pericol ca şi Palestina cînd evreii au început să cumpere pămînt acolo
(Gallagher,
1997:31-32). La un moment dat, Funar
sugerează ca Ungaria să înfiinţeze un „minister al absorbţiei”, pentru a uşura
întoarcerea „etnicilor maghiari”, a căror comunitate,
spune el, a fost „un focar de instabilitate şi ură” de-a lungul „celor
cîteva secole de
diasporă” (Ziua, 25 iulie 1995). şi,
adresîndu-se susţinătorilor săi, în 1996, la un
miting de la Alba Iulia, Funar acuză UDMR că
pune la cale „iugoslavizarea” României,
lăsînd pe seama celor care-l ascultau să-şi imagineze care ar putea fi
răspunsul
potrivit unor asemenea planuri (citat de Shafir, 1997:151-152).
Soluţii
similare, de Tipul I, au fost adesea susţinute de Corneliu Vadim Tudor,
unul din foştii poeţi de curte ai lui Ceauşescu, conducătorul PRM, partid
înfiinţat în
noiembrie 1990. De ce să ne mai mirăm atunci că, în noiembrie 1998, urmînd unei
rupturi în PUNR, Funar avea să se alăture PRM-ului, ca secretar general. „Noi
nu
credem - scria Tudor, în stilul său binecunoscut şi plin de ură, în septembrie
1990 în
România Mare, unul din cele două săptămînale ale PRM - în varianta
voastră (a
UDMR) de Casă Comună Europeană. Aşa sîntem
noi: mai ţărănoi, mai primitivi, nu
ne place să fim servitorii şi
valeţii altor popoare, vrem să fim stăpîni în casa sufletelor
noastre.” Dacă ungurilor nu le place, n-au decît să „colonizeze stepele alea
ale
voastre sau să vă închiriaţi pămînturi în Siberia şi Asia, dar să vă intre
bine-n cap că
Transilvania va fi pe veci românească” (România Mare, 21 septembrie
1990, citată
în Andreescu, 2000). Dacă UDMR nu termină cu „provocările”, scria ceva mai
devreme Tudor, „va veni o vreme cînd forţele sănătoase ale acestei ţări vor
cere un
referendum naţional, ca să hotărască dacă aceşti trădători dovediţi mai pot sta
aici
sau nu, şi dacă nu, să fie expulzaţi odată pentru totdeauna! Pentru pacea a 20
de
milioane de români, merită să scăpăm de
gunoiul ăsta, indiferent ce-ar spune cercurile
oculte ale Occidentului” (România
Mare, 3 august 1990, citată în Andreescu, 2000).
Începînd
cu anul 1991, declarat de România Mare „Anul Internaţional de
Luptă împotriva Terorismului Maghiar”, săptămînalul a publicat în fiecare număr
cel puţin o pagină dedicată incitării împotriva minorităţii maghiare şi a
ungurilor,
într-o rubrică distinctă. Cel mai bine ar fi dacă aşa-zisa „conspiraţie”
maghiară ar
putea fi prezentată împreună cu ale
celorlalţi „duşmani tradiţionali”. Astfel, în 1991,
România Mare publică o caricatură în care UDMR era scris
„Jude-MR” (Shafir,
1991a). Cînd cursul maghiar şi iugoslav al rîului Tisa a fost poluat cu
cianuri, în
februarie 2000, incidentul ducînd la proteste internaţionale, Tudor,
adresîndu-se
unui public vatrist, într-unul din atacurile sale antiglobalizante, pune
incidentul pe
seama „vînzării” lacome a bunurilor României
investitorilor străini (în cazul în speţă,
australienilor). Dar adaugă apoi că acest incident este minor comparat
cu „otrăvirea de
milenii a fîntînilor sufletului românesc, de către cianura maghiară”. Politica
Ungariei faţă de România, spune el, rimînd, s-a mişcat întotdeauna între „ură
şi
cianură” (subliniat, în original, în România Mare, 3 martie 2000).1
PRM,
PUNR şi Vatra Românească au susţinut încă de la început scoaterea
UDMR în afara legii. Dacă s-ar fi dat curs unor asemenea strategii, ele puteau
fi
încadrate în Tipul II al tipologiei Linz şi Stepan. Garantarea de „libertăţi
civile, dar
nu şi de drepturi politice” are, şi ea, o dimensiune simbolică, iar aceasta din
urmă,
dincolo de aparenţe, e consubstanţială conflictului interetnic din
Transilvania. E
îndreptată, în aceeaşi măsură, şi spre trecut, şi spre viitor. Decizia lui
Funar de a
picta băncile publice din Cluj în culorile steagului românesc poate avea o
alură
comică, „postmodernă”, aşa cum nu lipsită de ridicol a fost şi apariţia lui
într-o
dezbatere televizată a candidaţilor la preşedenţie, în 1996, cu trei pahare de
plastic
în faţă, în aceleaşi trei culori. Dar culorile naţionale româneşti pe băncile
publice
într-un oraş cu o minoritate maghiară de peste 20% seamănă prea mult cu
inscripţiile
Für Juden verboten (interzis evreilor), de pe băncile din parcurile
Germaniei naziste.
În 1997, cînd steagul naţional al Ungariei, arborat la recent inauguratul
consulat
maghiar din Cluj, a fost dat jos de funcţionari ai primăriei, din ordinul lui
Funar,
Tudor a anunţat că partidul lui îi va
premia pe acei funcţionari cu un milion de lei şi,
mai mult, că oferă trei milioane de lei oricui va arde în public steagul
maghiar (RFE/
RL Newsline, 28 iulie 1997). Mai important, poate, primarul Clujului a
încercat în
cîteva rînduri să combine demolarea unor monumente atestînd prezenţa maghiară
în oraş (între care cele mai importante erau catedrala romano-catolică şi
statuia
ecvestră a regelui din secolul al XV-lea,
Matei Corvin, vezi Shafir 1994a), cu ridicarea
unor monştri arhitecturali
continuînd realismul socialist, sub forma unor monumente
dedicate eroilor naţionali români.
Strategii
„de excludere” de ambele tipuri sînt, oricum, întîmpinate cu rezerve şi
presiuni de comunitatea internaţională, în contextul „democratizant” de după
1989.
Este puţin probabil astăzi ca vreuneia din cele două mişcări, de continuitate
radicală
(exemplul iugoslv e cel mai elocvent) şi de revenire radicală (ilustrată de
reacţia
Uniunii Europene la aderarea „Partidului
libertăţii” austriac la coaliţia guvernamentală, în 2000), să li se dea carte blanche, fie că e vorba de
Europa Centrală şi de Est,
fie de Occident. Epoca „suveranităţii depline” pare că a luat sfîrşit, chiar
dacă încă
nu i s-a semnat certificatul de deces. Dar mai greu e să te descurci cu
strategiile „de
includere” de Tipul III, nu în ultimul rînd
pentru că şi anumite „democraţii consacrate”
aplică, parţial sau total, asemenea strategii.
Dificultăţile
provin de asemenea şi din graniţa fragilă care desparte uneori
partidele extremiste de cele aparent
moderate. Să luăm, de exemplu, Frontul Salvării
Naţionale (FSN) sub conducerea (în toate, mai puţin numele) fostului
preşedinte
Ion Iliescu. Constituit ca partid politic
în 1990, Frontul îşi va schimba numele pînă la
urmă în Frontul Democratic al Salvării Naţionale şi, finalmente, în Partidul Democraţiei
Sociale din România (PDSR). După alegerile din 1992, partidul intră
într-o coaliţie neoficială, devenită mai
apoi oficială, cu PRM şi PUNR. Comparat cu
poziţiile acestor două partide de continuitate radicală, partidul lui
Iliescu poate
într-adevăr să pară un partid moderat de stînga. Această impresie a fost adesea
intensificată de conflictele din interiorul coaliţiei privind minoritatea
maghiară şi
Ungaria, în general. După încheierea tratatului de bază cu Ungaria, PUNR-ul a
părăsit, în semn de protest, coaliţia a cărei majoritate era formată din PDSR.
Dar
acest lucru poate fi doar o impresie, dovedind, dacă e să dovedească ceva, doar
recunoaşterea, din partea conducerii PDSR,
a imposibilităţii de a mai aplica strategii
„de excludere” într-un context internaţional schimbat. De fapt, la
sfîrşitul lui 1999
s-a aflat că Iliescu fusese unul dintre „părinţii fondatori” ai Vetrei Româneşti.
El
şi-a păstrat, se pare, calitatea de membru in petto, deoarece statutul
lui prezidenţial
nu-i permitea să se identifice cu asemenea
organizaţii. Iar în 2000, după ce PUNR-ul
a pierdut mare parte din suportul electoral, datorită conflictelor
interne, liderii
organizaţiei au ales să candideze pe listele
parlamentare ale PDSR, înţelegerea oficială
între partid şi Vatra Românească fiind parafată pe 19 decembrie (Adevărul,
20
decembrie 1999). Quod erat demonstrandum.
În
tipologia Linz şi Stepan, strategiile PDSR faţă de minoritatea naţională
maghiară se potrivesc perfect în strategiile „de includere” de Tipul III (vezi
Tabelul
1). Cu alte cuvinte, ele au fost elaborate încercînd asimilarea minorităţii în
cultura
majorităţii, fără nici o recunoaştere specială a drepturilor politice sau
culturale
minoritare. Aşa cum descriu în amănunt Linz şi Stepan, aceste strategii includ
garantarea libertăţilor de expresie, adunare şi organizare, de a-şi forma
propriile
partide politice şi a propune candidaţi pe listele electorale, acordate
minorităţilor
culturale. Trebuie, totuşi, să ne reamintim
mereu că aceste libertăţi sînt condiţionate
de „disponibilitatea membrilor minorităţii de a renunţa la propria identitate,
limbă şi
cultură, în folosul naţionalităţii dominante” (Linz şi Stepan, 1996:430).
Contradicţia
e doar de suprafaţă: libertăţile garantate de către strategiile de
includere de Tipul
III perpetuează inegalităţile existente prin omiterea oricărei „discriminări
pozitive”
(sau „acţiuni afirmative”) care ar duce la
dispariţia statutului de inferioritate numerică
a minorităţilor.
Să
luăm, de exemplu, prevederile Constituţiei României, document adoptat
de Parlament — reunit ca Adunare Constituantă postcomunistă — în noiembrie
1991 şi aprobat într-un referendum pe 9 decembrie, acelaşi an. Adunarea a fost
dominată din plin de formaţiunea lui Iliescu, încă numită pe-atunci FSN.
Articolul
1 din documentul fundamental stipulează că
„România este un stat naţional, suveran,
independent, unitar şi indivizibil”, iar Articolul 4 stipulează că „Baza
statului o
constituie unitatea poporului român” (s.a.). Natura unitară a statului era prevăzută
şi de Constituţia din 1923, şi de cea
adoptată sub Ceauşescu, în 1965. Sub Ceauşescu,
termenul era interpretat ca însemnînd că minorităţile naţionale nu
existau deloc în România. De fapt, limba oficială a înlocuit termenul
„minoritate naţională”, la început
cu „naţionalitate
conlocuitoare”, pentru ca apoi să se vorbească despre „români de
naţionalitate maghiară”. Dar chiar sub Constituţia democrată din 1923, termenul
semnifica guvernare centralizată, făcînd dificilă, dacă nu de-a dreptul
imposibilă,
devoluţia atribuţiilor statului. şi, cu
siguranţă, omitea orice formă de autonomie bazată
pe specificul naţional al unei regiuni. Reprezentanţii UDMR în Adunarea
Constituantă
nu au pus, oricum, sub semnul întrebării, caracterul unitar al statului,
o greşeală pe
care au ajuns s-o regrete. Dar ea a izvorît
mai ales din nevoia de a contrazice prevederea
„naţional”, înscrisă în Constituţie.
Ei au arătat că un stat care are 14 (astăzi 16) minorităţi
naţionale recunoscute, nu are dreptul
să se autodescrie ca „naţional”, cu atît mai mult
cu cît termenul a fost adoptat în
secolul XIX, dar a dispărut între timp din constituţiile
democrate moderne. (Shafir, 1991b).
Aşa
cum arată co-preşedintele Asociaţiei pentru Apărarea Drepturilor
Omului în România-Comitetul Helsinki (APADOR-CH), Gabriel Andreescu,
termenul de „stat naţional” a fost interpretat de „părinţii fondatori” ai
Constituţiei,
ca purtător nu al unei interpretări „civice” (putem aici vorbi de
consociaţional) —
care ar considera toţi cetăţenii statului ca membri egali într-o comunitate
mixtă,
indiferent de originea lor etnică —, ci ca purtător al sensului de „comunitate
stabilită
pe o [unică] bază etnică” (Andreescu, 2000). Într-adevăr, cei şase autori ai
documentului fundamental aprobat de referendumul din decembrie 1991, resping în
mod explicit interpretarea caracterului statului ca bazat pe ceea ce ei numesc
„termenul ambiguu de populaţie”. Mai degrabă, subliniază ei, noţiunea trebuie
să
transmită o „trăsătură psihologică”, una
capabilă să exprime „o comuniune de origine
etnică, limbă, cultură, religie, factori psihologici, de viaţă, tradiţii şi
idealuri, dar mai
presus de toate [o comuniune] de trecut istoric [unic] şi dorinţa de a
sta pentru
totdeauna pe acest teritoriu” (Constantinescu et al., 1992: 6-7). Desigur că nu
e o
întîmplare faptul că definiţia statului e foarte asemănătoare cu ceea ce
mulţi autori
percep ca fiind trăsăturile definitorii ale etnicităţii.
Prevederea
„statului unitar”, a Articolului 4 care lasă în afara comunităţii pe
cei care nu se identifică etnic cu „poporul
român” şi, mai ales, definirea României ca
„stat naţional”, avea pînă la urmă să
se ciocnească de cererile UDMR de recunoaştere
a autonomiei şi a maghiarilor ca „naţiune parteneră” sau „element
co-constituent”.
Aceste cereri au fost toate incluse în programul din 1995 al UDMR (vezi Buletin
informativ al UDMR, 31 mai 1995), pe care PDSR şi partenerii săi de
continuitate
radicală l-au respins ca fiind „extremist” şi ca punînd în pericol caracterul
naţional
al României, ca şi integritatea sa teritorială. Pentru înţelegerea
circumstanţelor
adoptării acestui program, trebuie să ne întoarcem puţin la evoluţia relaţiilor
majoritate-minoritate, imediat după schimbarea de regim din 1989.
La
5 ianuarie 1990, FSN-ul declară „solemn” că va „garanta drepturile şi
libertăţile individuale şi colective ale minorităţilor etnice.” Declaraţia
condamna politica lui Ceauşescu faţă de minorităţi, accentuînd că
„trista moştenire lăsată nouă
de dictatură” face
necesară „elaborarea de garanţii constituţionale pentru drepturile
şi libertăţile colective ale minorităţilor etnice.” Declaraţia afirma de
asemenea că,
pentru a garanta aceste drepturi, va fi înfiinţat un Minister al Minorităţilor
Etnice.
Asta nu s-a întîmplat atîta vreme cît partidul lui Iliescu a fost la putere.
„Sîngele
vărsat în comun”, se spunea în declaraţie, „a arătat că politica de instigare
la ură,
bazată pe politica şovină a asimilării forţate, ca şi încercările succesive de
a defăima
Ungaria vecină şi pe maghiarii din România, n-au reuşit să distrugă încrederea,
prietenia şi unitatea dintre poporul român şi minorităţile naţionale.”
(Rompres, 5
ianuarie 1990). Dar FSN a descoperit în scurtă vreme că apelul la naţionalism
şi
alianţele încheiate cu exponenţii săi extremi, erau mai profitabile.
Şi,
cum promisiunile făcute la apusul regimului comunist n-au fost niciodată
îndeplinite, UDMR a căutat ajutor în altă parte. A devenit membru al
organizaţieiumbrelă, de opoziţie, a Convenţiei
Democratice din România (CDR). Deşi, în paralel,
însuşi UDMR a suferit un proces de radicalizare. Aşa cum observă Linz şi
Stepan
(1996:431), „aderarea majorităţii la un proces de asimilare necruţătoare, poate
duce
la frustrarea minorităţii, la radicalizarea ei, la rupturi între moderaţi şi
radicali şi la
lipsa de loialitate a unora din membrii săi.” Exact aşa s-a întîmplat în
interiorul
UDMR, unde o aripă „radicală”, condusă de László Tõkés se opune unei aripi mai
„moderate”, încercînd mai întîi să adopte
strategii mai uşor de acceptat de mentalitatea
majorităţii etnice. Deşi „radicalii” erau
în minoritate, influenţa lor a crescut pe măsură
ce „moderaţii” eşuau în încercarea de
a dovedi că strategia lor era capabilă să asigure
îndeplinirea cererilor minimale ale minorităţii. În decembrie 1994, Béla
Markó,
preşedintele şi liderul facţiunii „moderate”, afirma că autonomia teritorială,
o cerere
„radicală”, era unul dintre scopurile principale ale organizaţiei sale. Cu
gîndul la
experienţe istorice recente2, aceasta era „anatema” pentru
majoritatea românilor, şi
UDMR s-a trezit curînd în faţa unui ultimatum: ori să jure fidelitate
Constituţiei în
general şi Articolului 1 în particular, ori să părăsească CDR. Evident,
trebuiau să
opteze pentru a doua variantă (Shaffir, 1995). Incidentul a demonstrat în ce
măsură
atitudinile induse cultural şi suspiciunile treceau peste diferenţele dintre
partide,
punînd sub semnul întrebării încă o dată, şi într-o măsură şi mai mare,
diferenţele
reale între formaţiunile radicale şi partidele „mainstream”.
În
martie 1995, UDMR a dat semne de „instituţionalizare” a cererilor sale
mai radicale, odată cu aprobarea programului său de triplă autonomie
(personală,
administrativă şi teritorială), la al
patrulea congres al său (Monitorul U.D.M.R., nr.8,
iulie 1995). Din acestea, cea de-a doua era cea mai puţin controversată,
deoarece nu
urmărea decît descentralizarea sau devoluţia, pentru întărirea
prerogativelor
administraţiei locale. Totuşi, cei care doreau neapărat, puteau să vadă în asta
o
încălcare a prevederii constituţionale a „statului unitar”. În cazul
„autonomiei
personale”, lucrurile arătau altfel. Această parte a programului stipula că
toţi membrii
minorităţii etnice maghiare din România, indiferent unde erau stabiliţi pe
teritoriul ţării, aveau dreptul să participe în alegerea unui corp
reprezentativ al
minorităţii pe care, într-o formulare foarte neinspirată, „radicalii” UDMR s-au
grăbit să-l numească „un fel de parlament”. Nu le-a trebuit mai mult membrilor
suspicioşi ai majorităţii etnice, ca să citească în asta dorinţa de a produce
dezmembrarea teritorială a României. În ceea ce priveşte autonomia teritorială,
aşa cum am spus mai înainte, aceasta era o chemare care îi făcea pe majoritatea
românilor să se unească, în ciuda diferenţelor dintre ei.
Pe
acest fundal, nu e de mirare că promulgarea de către Parlamentul României
a Legii Educaţiei (Legea nr. 84/1995) ilustrează clar strategiile „de
includere” de
Tipul III. Susţinerea acestei legi de către
mulţi dintre deputaţii şi senatorii CDR
arată odată mai mult că împărţirea partidelor în „radicale” şi „mainstream” e
mult
prea simplistă. Legea era departe de a fi o „abordare civică” a problemelor
minorităţilor naţionale. Într-adevăr, aşa cum au arătat reprezentanţii
parlamentari ai
UDMR, unele din prevederile acesteia erau cu un pas în urma legii comuniste a
învăţămîntului, din 1978. De exemplu, şcolile profesionale în limbile
minorităţilor
erau acum interzise, ca şi dreptul,
anterior existent, al membrilor minorităţilor naţionale
de a da examene de admitere la facultăţi în limbile materne. Luînd în
considerare
faptul că mulţi dintre candidaţi erau absolvenţi ai şcolilor cu predare în
limbile
minorităţilor, acesta era evident un „stimulent negativ” pentru părinţii care
voiau
ca, în viitor, copiii lor să urmeze asemenea şcoli. şi pe urmă, predarea
istoriei şi
geografiei din clasa cincea (de la unsprezece ani în sus) urma să fie făcută
numai în
limba română şi, mai mult, materia predată
nu era Istoria României, ci „a românilor”.
(La acest punct, se menţinea o
schimbare făcută în programa şcolară, sub Ceauşescu.)
Cu alte cuvinte, în timp ce copiii
minorităţilor naţionale erau privaţi de dreptul de a
învăţa despre istoria şi tradiţiile
lor, copiii etnic majoritari erau implicit socializaţi în
stipulaţiile Articolului 4 al
Constituţiei (unitatea poporului român), făcînd mai simplă
manipularea tinerei generaţii cu
ajutorul celor ce ar urma să practice retorica extremă
a naţionalismului, exact aşa cum făcuse şi regimul naţional-comunist.
Mai mult, în localităţile unde un singur copil (sau
părinţii lui) dorea să studieze
în limba oficială a
ţării, era obligatorie înfiinţarea de clase speciale. Pe de cealaltă
parte, minorităţile nu se bucură de dreptul la educaţie în limba maternă la
toate
nivelurile educaţiei publice (de la şcoli
primare la universităţi). Mai degrabă, educaţia
universitară în limba maternă urma să fie limitată la facultatea de
medicină în limba
maghiară, la teatru şi pedagogie. În sfîrşit, nu a fost acceptată nici cererea
UDMR
de a se permite cultelor religioase să organizeze şcoli laice, respectîndu-se
astfel
tradiţiile istorice din Transilvania, interzise de comunism (cf. Textului legii
din
Dimineaţa, 13 iulie 1995, vezi de asemenea
Shafir, 1994a şi 1996).
Un exemplu de legislaţie adiţională promulgată ca urmare
a strategiilor de Tipul III
este
Legea nr. 69/1991, care stabileşte cadrul de funcţionare legală a
administraţiei locale. Reflectînd o interpretare rigidă a „statului
unitar” şi a prevederilor constituţionale
stipulînd (cf.Art.
13) că „Limba oficială în România este limba română”, legea nu
permite folosirea limbii materne în contactul, discuţiile şi actele oficiale
promulgate
de autorităţile locale. Chiar în localităţile cu majoritate absolută a
populaţiei
neaparţinînd etniei majoritar româneşti,
membrii minorităţilor naţionale trebuiau să
se adreseze oficialităţilor numai în
limba română şi dezbaterile consiliilor locale, ca şi
deciziile lor, trebuiau să se
desfăşoare sau să fie promulgate numai în limba română.
Formarea
noului cabinet condus de Victor Ciorbea în decembrie 1997, ca
urmare a „renaşterii” electorale din luna anterioară, a constituit un reper
istoric.
Nu numai că PDSR-ul şi/sau aliaţii săi extremişti s-au aflat, pentru prima oară
în
analele postcomuniste, fără putere şi fără influenţă asupra puterii, dar, aşa
cum
remarca Andreescu, „pentru prima oară în istoria ţării...reprezentanţi ai
maghiarilor
din România erau parte acum în guvernarea ţării (Andreescu, 1999)”.
Alăturîndu-se
guvernului, împreună cu CDR şi Uniunea Social-Democrată (USD), UDMR şi-a
văzut imediat împlinită una din cererile cele mai vechi: înfiinţarea unui
Departament
pentru Protecţia Minorităţilor Naţionale. Departamentul era cît pe-aci să
devină
un Minister în toată puterea cuvîntului şi, deşi acest lucru nu s-a întîmplat,
capul
său, un reprezentant al „aripii moderate” a UDMR, avea statut de ministru plin.
Mult
mai important este faptul, nemaintîlnit de cînd Transilvania a devenit
parte a României în 1918, că o altă
„premieră istorică” se ivea la orizont: introducerea
Tipului IV de strategii „civice”, în politica faţă de minorităţile naţionale
ale ţării.
Acestea, să ne aducem aminte, ceruseră
autorităţilor statului „să facă un efort maxim
de acomodare a minorităţilor, prin instrumentarea unor aranjamente politice şi
civile
care recunosc drepturile minorităţilor” (vezi Tabelul I). Mai bine zis, era
vorba de o
reciprocitate tacită: UDMR va renunţa la susţinerea publică a cererilor sale de
triplă
autonomie. Într-adevăr, la congresul din octombrie 1997 al organizaţiei,
nu s-a mai
pomenit nimic de autonomie.
Dincolo
de calculele politice (fără UDMR, majoritatea guvernamentală în
parlament ar fi fost cel puţin fragilă), doi factori adiţionali au contribuit
la această
schimbare promiţătoare: un factor
internaţional şi unul intern, cel dintîi covîrşindu-l,
ca impact, pe al doilea. Înlocuirea lui Ion Iliescu, la conducerea
statului, de către
Emil Constantinescu şi formarea unui cabinet compus din partide pînă atunci
considerate ca aparţinînd la ceea ce se chema „opoziţia democrată” nu numai că a
fost
aplaudată în cercurile occidentale, dar venea într-un moment în care NATO se
extindea spre Est şi Uniunea Europeană începea de asemenea să simtă presiunea
unei asemenea extinderi. „Stimulentul extern” a jucat astfel un rol important
în
schimbarea de atitudine şi nu întîmplător preşedintele Statelor Unite, Bill
Clinton, a
apreciat pozitiv în cîteva ocazii participarea UDMR la guvernare, ca fiind
principalul indicator al noii „căi democratice” a ţării. „Factorul intern” s-a
bucurat
rareori de atenţie din partea observatorilor, dar importanţa lui nu trebuie
trecută cu
vederea. Între 1990-1996, cîteva organizaţii civile şi ONG-uri au făcut ca „uşa
dialogului” cu minoritatea maghiară să rămînă deschisă şi să împrăştie
tensiunile
încurajate de guvern, inclusiv prin strategiile de Tipul III şi prin încercări
„fripturiste” de a abate atenţia opiniei
publice de la problemele sociale şi economice
ale ţării, către debuşeurile tradiţionale ale „învinovăţirii străinilor
dintre noi”
(Andreescu, 19993).
Cele
două măsuri de importanţă capitală semnalînd o schimbare spre „strategii
civice” au fost „ordonanţele de urgenţă” guvernamentale nr.22 şi nr.36 din
1997.
Prima ordonanţă, emisă la 18 mai, înlătura prevederile restrictive ale Legii
nr. 69/
1991. Ea permitea folosirea limbii materne a minorităţilor în contact cu
autorităţile,
în localităţile unde populaţia minoritară se găseşte într-un procent de cel
puţin
20%. Mai mult, folosirea limbii
minorităţilor era acum permisă în dezbaterile consiliilor
locale unde o treime sau mai mult din membri aparţineau unei minorităţi
etnice, cu
condiţia să existe o traducere ulterioară în
limba română a celor discutate. Informaţiile
de interes public aveau să fie publicate în limbile minorităţilor, în
localităţile cu o
populaţie etnic minoritară de minimum 20%. În sfîrşit, dar nu în ultimul rînd,
inscripţiile stradale şi în locuri publice, bilingve (uneori trilingve), aveau
să fie
permise. Toate acestea satisfăceau, în mare parte, cererile UDMR, privitoare la
administraţia locală.
Problema
cu ordonanţele guvernamentale este că, deşi ele intră în vigoare
imediat, trebuie totuşi să fie aprobate şi de parlament. Aşa cum era de
aşteptat,
naţionaliştii din PDSR, PUNR şi PRM s-au
opus noii legislaţii. PUNR a făcut apel la
Curtea Supremă care, pe 24 februarie 1998, a decis că ambele ordonanţe,
nr. 22 şi
nr. 36, erau neconstituţionale. Curtea a acceptat argumentul partidului
naţionalist
că amendarea legislaţiei existente prin
ordonanţe este invalidă atunci cînd afectează
aşa-numita „legislaţie organică”, cea care trebuie aprobată de
majoritatea absolută
a deputaţilor şi senatorilor pentru ca să intre în vigoare sau să fie schimbată
(RFE/
RL Newsline, 25 februarie 1998).
Conform
unui studiu bazat pe grupuri de lucru, efectuat de Alina MungiuPippidi în 1996-1997 printre subiecţi ardeleni ai ambelor grupuri etnice4,
poziţia
partidelor xenofobe privind inscripţiile
bilingve nu se bucură de susţinerea majorităţii
etnicilor români, iar cei care aprobă
măsura sînt totuşi numai o minoritate a populaţiei
româneşti. Numai 16,1% din etnicii români au avut fie o atitudine
„foarte pozitivă”,
fie una „pozitivă” în privinţa introducerii
inscripţiilor, în timp ce 39,1% au avut una
„negativă” şi „foarte negativă”. Mai mult de unul din cinci subiecţi au
fost
„indiferenţi” (20,4%) şi 22,1% nu au răspuns. (Mungiu-Pippidi, 1999:156).
Oricum
ar fi fost, capacitatea coaliţiei de a asigura majoritatea constituţională
necesară pentru schimbarea Legii nr.69/1991 era tot mai îndoielnică, din motive
care nu aveau nimic de-a face cu UDMR şi natura cererilor sale. Ordonanţa de
urgenţă nr.22 schimbase de asemenea prevederile legii care interzicea ca
primarii să
fie membri ai guvernului, făcînd astfel posibil ca Ciorbea, care fusese ales
primar
al Bucureştiului în 1996, să devină premier. Dar Partidul Democrat, principalul
component al alianţei USD, voia acum ca Ciorbea să fie înlocuit, un scop pe
care
avea să şi-l atingă în aprilie 1998, cînd Ciorbea a fost înlocuit cu Radu
Vasile şi
întreg cabinetul, remaniat. Democraţii ameninţau astfel că vor vota în
parlament
împotriva ordonanţei, şi asta nu din pricina prevederilor referitoare la
minorităţile
naţionale.
Între
timp au existat incidente în cîteva locuri, inclusiv la Tîrgu-Mureş şi
Cluj, unde inscripţiile bilingve au fost înlăturate. Era de aşteptat ca
naţionaliştii
români să se opună acestora. Problema reală a UDMR, cel puţin în ceea ce-l
privea,
era aceea a atitudinii afişată de guvernanţi, adică de partenerii de coaliţie
ai UDMR.
Astfel, în Tîrgu-Mureş, după ce autori necunoscuţi au mînjit semnele bilingve
în
culorile steagului naţional românesc, în iulie 1997, prefectul local, Dorin
Florea,
membru al PNŢCD, s-a opus reinstalării şi a trebuit să fie chemat la ordine de
către
guvern. şi mai ciudată a fost atitudinea ministrului de interne, Gavril Dejeu —
cu
alte cuvinte, a omului care trebuia să ducă ordonanţa la îndeplinire. Vizitînd
Clujul
— al cărui primar, Funar, tocmai trimisese scrisori deschise lui Ciorbea şi
ministrului de externe de-atunci, Adrian Severin, cerîndu-le ca guvernul să anuleze
ordonanţa Dejeu, spune, pe 4 august 1997, că autorităţile locale din
Transilvania
ar trebui să procedeze „cu prudenţă” în implementarea acesteia. El
atrage atenţia
că ordonanţa nu a fost încă adoptată de parlament şi spune că trebuie să dăm
dovadă de „înţelepciune”, să evităm „conflictele care pot să semene cu cele din
fosta Iugoslavie” (RFE/RL Newsline, 5 august 1997).
Cel
care era pe-atunci ministru de interne părea să-i ţină şi el partea lui Funar,
care dispusese ca angajaţii primăriei să
dea jos steagul arborat la recent inauguratul,
în oraş, consulat maghiar (vezi mai sus). Dejeu consideră că deschiderea
consulatului
în centrul Clujului e „o greşeală”, spunînd că ar fi trebuit găsită o
altă clădire, mai
puţin centrală, în scopul de a evita o „situaţie
de conflict”. Dar „uită” să menţioneze
că primăria n-a oferit nici o clădire consulatului, el fiind
găzduit pînă în ziua de azi
într-un birou aflat în proprietatea
Episcopiei Bisericii Reformate Maghiare. În spatele
acestei poveşti se ascunde mai mult decît o simplă anecdotă. Dejeu era
membru al
PNţCD, principalul partid al CDR. El
aparţinea „aripii transilvane”, ai cărei numeroşi
membri îşi revendică identitatea politică din tradiţiile de familie care
traversează
generaţii. Aripa respectivă — fostul Partid Naţional Român — a fost asociată
întotdeauna cu lupta românilor împotriva
dominaţiei Ungariei în Transilvania. Chiar
după unirea regiunii cu România, în 1918, şi joncţiunea cu Partidul
ţărănesc, în
1926, liderii ardeleni ai PNţCD, inclusiv Iuliu Maniu, n-au reuşit niciodată să
treacă peste suspiciunea faţă de unguri.
Aceste
inhibiţii culturale au făcut ca mulţi ţărănişti (dar şi parlamentari din
Partidul Naţional Liberal, al doilea mare segment al CDR) să-şi susţină
adversarii PDSR
în promulgarea prevederilor anti-maghiare ale Legii nr. 84/1995 (Legea
Educaţiei). Ele nu puteau dispărea peste noapte şi nici nu s-a întîmplat
astfel. Un
factor conjunctural a determinat, totuşi, împingerea lor în planul al doilea.
Acesta
era speranţa că România va fi a) primită în NATO, în primul val şi b) acceptată
din
start la negocierile pentru admiterea în Uniunea Europeană. În Bucureşti se
credea
cu tărie (şi pe drept cuvînt) că, pentru ca acestea să se petreacă, România
trebuia
să-şi îmbunătăţească rapid relaţiile cu
vecinii, în general, şi cu Ungaria, în special, şi
să renunţe la strategiile de Tipul III. Odată cu abandonarea
speranţelor, n-a fost
greu ca naţionalismul „de includere” al
PNţCD şi PNL să renască. Factorul cultural
nu murise — ci doar dormise o vreme.
Aceste
involuţii, din ce în ce mai marcate de soarta ordonanţei nr. 36, aveau să
ameninţe unitatea unei coaliţii şi-aşa foarte fragilă, din cauza unor factori
care
depăşesc subiectul de faţă (vezi Shafir,
2000). UDMR avea să mai ameninţe din cînd
în cînd că va părăsi guvernul. Ceea ce l-a oprit a fost lupta internă
dintre „moderaţi”
şi „radicali” şi faptul că părăsirea coaliţiei ar fi însemnat implicit o
victorie a
„radicalilor”. Al doilea factor care juca
un rol în deconsilierea UDMR la a renunţa la
speranţă erau apelurile organizaţiilor civile sau ale personalităţilor
societăţii civile,
ca de exemplu fosta dizidentă anti-Ceauşescu şi locuitoare a Clujului, Doina
Cornea, care îndemna părţile să ajungă la un compromis (Andreescu, 1999).
În
cazul ordonanţei nr. 22, acest lucru a devenit posibil cu mai mare uşurinţă
decît în cazul ordonanţei nr. 36. Actul a fost adoptat de Camera Deputaţilor la
29
iunie 1999, după ce a fost aprobat de Senat, pe 25 mai, acelaşi an. Un apel al
PDSR,
PUNR şi PRM la Curtea Constituţională
împotriva prevederilor acestuia a fost respins
pe 20 decembrie, din motive de procedură, deoarece fusese înaintat după
ce
Preşedintele Constantinescu semnase promulgarea lui ca lege (RFE/RL Newsline,
26 mai, 30 iunie şi 21 decembrie 1999). Dar
atunci, relaţiile dintre partenerii coaliţiei
şi UDMR erau foarte diferite de ce fuseseră la începutul anului 1997.
Ordonanţa
de urgenţă nr. 36, aprobată la 9 iulie 1997, permitea instruirea în
limba maternă la toate nivelurile educaţionale şi desfiinţa prevederile Legii
nr. 84/
1995 care impunea studiul istoriei şi
geografiei în limba română. Alte măsuri la care
UDMR avusese obiecţii erau
modificate în aşa fel încît să satisfacă cererile minorităţii
maghiare. Înaintea plecării sale în prima lui vizită în străinătate,
premierul Ciorbea
anunţase, în martie 1997, că Universitatea maghiară Bolyai, unită cu forţa cu
Universitatea română Babeş din Cluj, va fi redeschisă. Această cerere se număra
printre cele mai dureroase ale UDMR, întoarcerea minorităţii la propriile
instituţii
căpătînd dimensiuni simbolice, mai presus de orice: pentru etnicii maghiari din
România, o universitate separată simboliza restituirea drepturilor lor
culturale.
Din această perspectivă, ea era la fel de importantă ca restituirea
proprietăţilor
deţinute de bisericile maghiare tradiţionale din Transilvania. Aşa cum au spus
mulţi vorbitori maghiari, universitatea din Cluj a fost ultima proprietate
maghiară naţionalizată
de comunişti. Prefectul Clujului şi membru al PNţCD, Alexandru
Fărcăşan, a protestat imediat, ca şi Andrei
Marga, rectorul universităţii Babeş-Bolyai,
unificată în 1959, care avea să devină în 1998 ministrul ţărănist al
educaţiei.
Sensibilitatea la această problemă a fost ilustrată de o mişcare neobişnuită a
Preşedintelui Constantinescu, imediat
distanţîndu-se de premier şi spunînd că BabeşBolyai trebuie să rămînă o
instituţie unificată, eventual împărţită într-o secţie autonomă
română şi una autonomă maghiară. (RFE/RL Newsline, 13 şi 14 martie,
1997).
Cît
de populare şi/sau nepopulare erau schimbările preconizate, în ochii celor
două grupuri etnice transilvane? Numai o minoritate redusă, de 14,8% dintre
majoritari, după studiul lui Mungiu-Pippidi, era de acord ca istoria şi
geografia să
fie predate în limba maghiară, în loc de
română. Peste 12% erau indiferenţi şi aproape
majoritatea (43%) se opuneau acestei măsuri. O proporţie largă de unu la
patru
subiecţi din acest grup (25,3%) au fost incapabili să răspundă. De partea
maghiară,
cei „fără răspuns” au fost ceva mai puţini (20,6%), dar o largă majoritate de
61,1%
considerau măsura ca binevenită. O foarte
mică parte, de 6,1%, s-a declarat împotrivă,
iar „indiferenţii” au dublat cifra (Mungiu-Pippidi, 1999:157).
A
devenit curînd evident că legislativul nu va dansa cum cîntă guvernul. Că
opoziţia se opunea legislaţiei propuse de guvern, asta nu era o surpriză. Dar
cea mai
puternică rezistenţă a dovedit-o senatorul PNţCD, George Pruteanu. El s-a opus
mai ales eliminării prevederii predării istoriei şi geografiei în limba română
şi
garantării dreptului la universităţi
finanţate de stat, pentru minorităţi, în propria lor
limbă. Dar Pruteanu se opunea şi unor
concesii mult mai mici, ca de exemplu predarea
limbii române şi a literaturii
române după manuale speciale, mai potrivite abilităţilor
lingvistice mai puţin dezvoltate ale elevilor provenind din rîndul
minorităţile
naţionale. De fapt, Pruteanu era mai
aproape de poziţia fostului preşedinte al comisiei
pe care o prezida el acum, senatorul
PDSR Gheorghe Dumitraşcu, decît de strategiile
pe care propriul său partid le susţinuse la începutul coaliţiei. şi a
reuşit să convingă
majoritatea senatorilor CDR să-i susţină poziţia. Într-adevăr, textul legii
aprobate
de Senat la 16 decembrie 1997 era exact „varianta Pruteanu” şi excludea
majoritatea
amendamentelor introduse de ordonanţa 36. şi mai important, predarea istoriei
şi
geografiei în limba română redevenea obligatorie, dreptul minorităţilor la
educaţia
universitară se restrîngea la „grupuri şi
secţii”, iar bisericile istorice ale Transilvaniei
tot nu-şi puteau deschide şcoli laice. În sfîrşit, în martie 1998
Pruteanu a fost exclus
din PNţCD, după ce susţinuse poziţia
democraţilor în privinţa ordonanţei nr. 22
(vezi mai sus). La sfîrşitul zilei, el a aterizat în PDSR, nu înainte de
a fi flirtat cu
PUNR, care se pare că i-a oferit candidatura la preşedenţie în alegerile din
2000
(vezi RFE/RL Newsline, 17 decembrie 1997,
15 ianuarie 1999 şi 25 februarie 2000).
Singurul mod de a mai proteja legea (şi implicit
apartenenţa UDMR la coaliţie)
era acum de a
convinge Camera Deputaţilor să aprobe o versiune total diferită de
cea aprobată de Senat şi să asigure preeminenţa primei variante asupra celei
de-a doua,
în procedura de „mediere”. Oricum, UDMR întîmpina opoziţii serioase în
două puncte esenţiale. Mai întîi, prevederea „asimilaţionistă de includere”
care
stipula ca istoria şi geografia să fie predate în limba română, cîştigase între
timp
susţinere aproape universală printre partenerii săi de coaliţie. În al doilea
rînd,
Marga, acum ministru al educaţiei, se
opunea ferm separării universităţilor. Ministrul
a mers atît de departe încît a avertizat împotriva „efectelor nedorite”
care puteau
rezulta din acceptarea „separatismului” în educaţia universitară, folosind
astfel o
terminologie nu numai similară celei a extremiştilor anti-maghiari, dar
enunţînd o
culpabilizare practic bazată pe etnicitate. şi,
întocmai ca Dejeu înaintea lui, a avertizat
că o universitate de stat separată, în limba maghiară, ar putea deveni
„o sursă de
conflict interetnic, asemănătoare cu cea din fosta Iugoslavie” (RFE/RL
Newsline,
12 şi 23 iunie 1998). Se subînţelegea că intelighenţia maghiară din
Transilvania era,
prin definiţie, neloială României. şi alegînd exemplul iugoslav pentru a-şi
ilustra
argumentul, Marga cel „mainstream” îmbrăţişa exact aceleaşi imagini cu care
extremistului Funar îi plăcea să-şi ilustreze discursul urii (vezi mai sus).
Pentru a
contracara pericolele aşa-zisului „separatism”, Marga îşi promovează propriul
model
de aşa-zis „multiculturalism”, introdus la Babeş-Bolyai, deşi acest model lăsa
neschimbată dominaţia românească în universitate şi în corpurile ei
decizionale,
ca să nu mai vorbim despre aspectul „simbolic” al cererii.
Unul
din principalele praguri psihologice către o universitate maghiară este
punerea sub semnul întrebării (deschis sau în alt fel) a „statului-naţiune”,
definit pe
criterii etnice.5 Datorită bănuielii că o universitate maghiară ar
deschide calea unor
cereri care ar depăşi autonomia culturală sau chiar teritorială (a se citi
federalizare
sau chiar secesiune), majoritatea etnicilor
români (conştient sau nu) tinde să respingă
această idee. Poate cel mai clar exprimat a fost acest lucru de către deputatul
PNŢCD
Emil Săndulescu, în timpul
dezbaterilor din cadrul Comisiei pentru Educaţie a Camerei
Deputaţilor, care s-a opus amendării
Legii Educaţiei de către propriul partid, afirmînd
răspicat că „România este un stat unitar, nu unul federal” (RFE/RL
Newsline, 3
septembrie 1998).
Se
pare că în această problemă, „clasa politică” românească e mai aproape de
„credinţa populară” decît în cazul
inscripţiilor bilingve sau al predării istoriei şi geografiei
(aşa cum am menţionat, în timp ce
majoritarii etnici, în general vorbind, nu susţin aceste
măsuri, nici nu li se opun cu mare
vehemenţă). Dacă 72% din români se opun unei
universităţi maghiare şi 24,1% sînt
pentru, printre etnicii maghiari ideea este susţinută
de 84%, în timp ce 12,2% se opun (Mungiu-Pippidi,
1999: 212).
Confruntaţi
cu eşecuri repetate în rezolvarea problemei, în iunie 1998, patru
deputaţi UDMR au propus un proiect de lege în favoarea reînfiinţării
Universităţii
Bolyai. Aşa cum era de aşteptat, iniţiativa a eşuat din nou, la nivel de
comisii, dar a
dat ocazia „prejudecăţilor culturale” anti-maghiare din subcultura politică
românească să iasă la iveală cu şi mai multă putere decît înainte. Aşa cum
arată Andreescu,
aproape întreaga comunitate academică susţinea un proiect de scrisoare
a organizaţiei PDSR, Forumul Civic
Naţional, care denunţa cu vehemenţă această
iniţiativă. Însuşi Ministrul Educaţiei conducea corul, aşa cum o
demonstrează un
document oficial al ministerului, conceput de ministrul-adjunct Mihai Korka.
Titlul
documentului era grăitor în sine: „Segregarea etnică în educaţia universitară
din
România nu este oportună” (Andreescu, 1999).
Începuse,
se pare, numărătoarea inversă a participării la coaliţie a UDMR. La
întîlnirea din 30 septembrie, liderii
coaliţiei au ajuns totuşi la o soluţie de compromis:
guvernul condus de Vasile avea să
emită o altă ordonanţă, făcînd posibilă înfiinţarea
universităţilor „multiculturale”, avînd cursuri în maghiară şi germană.
Universitatea
proiectată avea să se numească „Petõfi - Schiller”(Andreescu, 1999; RFE/RL
Newsline, 1 octombrie 1998). Dar Ministerul Educaţiei s-a opus în continuare
compromisului, Korka afirmînd că ministerul se va opune înfiinţării
universităţii
multiculturale, atîta timp cît româna nu va fi de asemenea introdusă ca limbă
de
predare. Aceasta, de altfel, era şi poziţia lui Marga. Ministrul respinsese
ceva mai
devreme propunerea Ungariei de a înfiinţa o universitate maghiară
particulară - o
măsură care ar fi anulat argumentul că o universitate de stat în limba
maghiară nu se
putea crea pe temeiuri bugetare. Educaţia în România, a spus Marga, ca reacţie
la
această propunere, se desfăşoară în funcţie
de decizia Parlamentului naţional propriu
al României şi numai a lui. În ceea ce-l privea, el personal nu putea fi de
acord cu
„separatismul educaţional”. Încă o dată, respingerea indignată reflecta sensul
„statului naţional”, cu atît mai mult cu cît, în avansarea propunerii, Zsolt
Németh,
ministrul adjunct de externe, a arătat că Ungaria nu se mai putea considera
„stat
naţional”, într-un context geopolitic în care atîţia maghiari trăiau acum
dincolo de
graniţele sale (RFE/RL Newsline, 31 iulie
şi 2 octombrie 1998 şi Shafir, 1998).
Hotărîrea a fost, în mod previzibil, atacată în tribunal
de PUNR şi PDSR, ambele
partide reclamînd
neconstituţionalitatea ei, deoarece introducea „discriminarea
pozitivă a unei singure minorităţi”, iar
majoritatea etnică nu se bucura de un tratament
egal. Curtea de Apel din Bucureşti a acceptat argumentul PUNR în
decembrie 1998,
susţinînd că decizia încălca de asemenea şi Legea Educaţiei din 1995. Dar acea
hotărîre a fost respinsă de Curtea Supremă în aprilie 2000 (RFE/RL Newsline, 11
decembrie 1998 şi 5 aprilie 2000).
În sfîrşit, şi după multe animozităţi inutile care nu
vor dispărea prea curînd, Legea
Educaţiei a fost aprobată în formă amendată, cam la doi ani după ce cabinetul
Ciorbea
dăduse
ordonanţa de urgenţă nr. 36. Legea adoptată la 1 iulie 1999 prevede ca istoria
şi
geografia să fie predate
în limba maternă la nivelul primar şi în limba română, la
gimnaziu. Examenul de admitere la facultate
poate fi susţinut în limbile minorităţilor
naţionale. Mai mult, chiar dacă documentele şcolare se tipăresc în limba
română,
celelalte documente pot fi scoase în limbile de predare şi, mai important, la
cerere,
şcolile şi universităţile sînt datoare să
traducă dosarele în limbile minorităţilor. Acest lucru e important pentru acei elevi şi studenţi care
doresc să-şi continue educaţia în
Ungaria. Programa
pentru limba şi literatura română e aceeaşi, dar manualele sînt
diferite, pentru a corespunde nevoilor
minorităţilor. Limba maternă a fost reintrodusă
în şcolile profesionale, cu atenţionarea că învăţarea terminologiei în
limba română
este obligatorie. Dreptul minorităţilor
naţionale la „orice tip de învăţămînt superior” a
fost recunoscut, dar nu şi dreptul de a înfiinţa universităţi de stat în
respectivele limbi.
Dar restricţia din 1995 de a se
studia în limba maternă numai în „secţii şi grupe” la
universităţile existente a fost completată pentru a include şi „colegii
şi facultăţi” şi,
chiar mai mult, a fost permisă înfiinţarea
„universităţilor multiculturale”, funcţionarea
lor urmînd a fi stabilită printr-o
legislaţie separată. Mai important, noua lege stipulează
că „Persoanele aparţinînd
minorităţilor naţionale sînt îndreptăţite să-şi înfiinţeze şi
să-şi organizeze propriile instituţii de învăţămînt superior.” În fine,
legea stipulează
că „cultele religioase recunoscute oficial la nivel de stat pot să-şi
înfiinţeze şi să-şi
organizeze instituţii private de educaţie.”6
Una
peste alta, era un compromis cu care UDMR se putea prezenta în faţa
electoratului său. Înseamnă asta oare că „civismul” a învins pînă la urmă în
România
strategiile de excludere şi pe cele de asimilare-includere? Cu îngăduinţă, asta
ar fi o
exagerare grosolană. Ar fi probabil mai înţelept să se aştepte dezvoltările de
pe cele
două fronturi — posibil — paralele.
Pe
de o parte, foarte probabila revenire la putere a PDSR la viitoarele alegeri
poate transforma episodul 1996-2000 într-o
excepţie. „Prejudecata culturală” rămîne
şi continuă să se reflecte în mare
măsură în media care, în loc să încurajeze „civismul”
joacă mai degrabă pe mîna
extremiştilor şi a aliaţilor lor prezentîndu-i ca fiind „curentul
dominant”. Proba de foc a civismului
va consta în negarea sau, dimpotrivă, afirmarea
sa de către noii conducători ai ţării în cazul cînd previzibila
schimbare guvernamentală va avea loc. Dar chiar şi în cazul
unui scenariu improbabil în care forţele de
centru-dreapta din PNţCD, PNL şi alte partide vor continua să guverneze în
coaliţie
cu UDMR, implementarea legislaţiei „civice” agreată de comun acord,
poate
întîmpina noi dificultăţi. La urma urmelor, universitatea „Petõfi-Schiller”, a
cărei
înfinţare a fost aprobată în 1999, aşteaptă încă aşezarea pietrei de temelie.
Celelalte
evoluţii asupra cărora merită să ne oprim au de-a face cu schimbările
în cadrul UDMR. Există semne destul de substanţiale că puterea „radicalilor” ar
creşte, dar nu le putem discuta aici în detaliu. Unul dintre motive este că
această
aripă a fost clar favorizată, în raport cu „moderaţii”, de cabinetul
naţional-conservator Viktor Orbán, care a venit la putere în Ungaria în 1998 şi care, mai
mult,
include naţionalişti de nădejde ca József Torgyán, liderul Partidului Micilor
Proprietari. Legăturile cu „ţările prietene” pot fi de importanţă crucială în
evoluţia
ambelor strategii, şi raportate la minorităţile naţionale, dar şi ale acestora
din urmă,
aşa cum a fost demonstrat pe larg de Rogers Brubaker (1996). Cabinetul Orbán a
alocat două miliarde de forinţi (7,2 milioane USD) pentru înfiinţarea unei universităţi particulare în limba maghiară, în
Transilvania. Dar o parte importantă a
acestor fonduri a
mers către facţiunea „radicală” a UDMR, cu episcopul Tõkés ca
preşedinte al unei fundaţii care urmează să
înfiinţeze „Universitatea Creştină Partium”
de pe lîngă seminarul teologic al lui
Tõkés, din Oradea. Aripa „moderată” din UDMR
şi-a ascuns cu greu nemulţumirea. În
ciuda faptului că înfiinţarea unei universităţi
private a devenit posibilă sub
legislaţia amendată, atîta vreme cît Marga sau unul ca el
va fi ministru al educaţiei, Universitatea Creştină va avea şi mai multe
probleme în
aprobarea programei şcolare de către minister. În sfîrşit, nici una din cele
două aripi
ale UDMR nu vrea să uite cererea de a se înfiinţa, pe lîngă „Partium” sau
„Petõfi Schiller”, o universitate subvenţionată de stat
în limba maghiară, iar acest lucru este o
invitaţie la noi conflicte cu puterile viitoare, oricare ar fi culoarea
lor politică.
Ar
fi probabil prematur să vorbim despre „un model românesc al relaţiilor
interetnice”, aşa cum s-a făcut la Bucureşti, între 7-8 iulie, sub auspiciile
Ambasadei
SUA, USAID şi ale celor două ONG-uri cu sediul în Cluj (Centrul de Resurse
pentru
Diversitate Etnoculturală şi Centrul de Cercetări ale Relaţiilor Interetnice).
Scepticismul meu nu priveşte discuţia în sine, ci utilizarea termenului
„model”, ceea
ce implică o demnă de urmat emulaţie. Un sondaj ale cărui rezultate au fost
făcute
publice cu această ocazie a arătat că 43,4% din subiecţii etnici români şi
62,8% din
cei unguri au fost de părere că relaţiile interetnice s-au îmbunătăţit după
1998, pe
cînd 35,8% din români şi 27,6% din unguri sînt convinşi că, dimpotrivă,
relaţiile
s-au înrăutăţit (TVR, 8 iulie 2000). Dar o primă impresie este că problema are
contururi cel mult neconcludente şi că
românii sînt, pînă la urmă, mai puţin convinşi
de noul „civism” decît maghiarii. Acei români care sînt totuşi convinşi
nu
reprezintă, cu siguranţă, majoritatea. Iar dacă ţinem seama că românii sînt, la
urma
urmelor, majoritari, nu trebuie să trecem cu vederea nici „partea goală a paharului”,
mai ales cînd ea se apropie de două treimi. □
REFERINŢE
BIO-BIBLIOGRAFICE
Adevărul (Bucureşti) 1999.
Andreescu,
G., Pages from the Romanian-Hungarian Reconciliation 1989-1999: The Role of
Civic Organizations, Institute for International Education, Washington,
D.C., lucrare de
atelier.
Andreescu, G., 2000, Shadow Report, lucrare de
atelier, Ombudsman* for National Minorities.
Baricada
(Bucureşti),
1990, 1991.
Brubaker, R., 1996, Nationalism Reframed: Nationhood
and the National Question in the New
Europe (Cambridge: Cambridge University Press).
Buletin informativ al UDMR (Bucureşti), 1995.
Constantinescu,
M., 1992, Constituţia României - Comentată şi adnotată - (Bucureşti:
Regia
Autonomă „Monitorul Oficial”).
Deletant, D., 1991, The Role of Vatra Românească in
Transylvania, Report on Eastern Europe,
Vol. 2, no. 5, pp. 28-37.
Dimineaţa (Bucureşti),
1995.
Gallagher, T., 1992,
Electoral Breakthrough for Romanian Nationalists, RFE/RL Research Report, Vol. 1, no. 45, pp. 15-20.
Gallagher, T., 1995, Romania After
Ceausescu (Edinburgh: Edinburgh University Press).
Gallagher, T., 1997, Nationalism and
Post-Communist Politics: The Party of Romanian National Unity, 1990-1996, în Stan, L. (ed.), Romania in Transition (Aldershot:
Dartmouth),
pp. 25-47.
Greenfeld., L., 1995, Nationalism: Five
Roads to Modernity (Cambridge: Harvard University
Press).
Hungary Around the Clock (Budapest), 2000.
Linz, J.J. and
Stepan, A., 1996, Problems of Democratic Transition and Consolidation:
Southern
Europe, South America and Post-Communist Europe (Baltimore: The Johns
Hopkins
University Press).
Livezeanu, I., 1995, Cultural Politics
in Greater Romania: Regionalism, Nation Building &
Ethnic Struggle, 1918-1930 (Ithaca: Cornell University Press).
Monitorul U.D.M.R. (Bucureşti),
1995.
Mungiu-Pippidi, A., 1999, Transilvania
subiectivă (Bucureşti: Humanitas).
RFE/RL Newsline, 1997-2000.
Televiziunea română, 2000
România liberă (Bucureşti), 1992
Rompres (Bucureşti), 1990.
Shafir, M., 1985, Romania:
Politics, Economics and Society: Political Stagnation and Simulated
Change (London: Frances Pinter).
Shafir, M., 1989, Xenophobic Communism:
The Case of Bulgaria and Romania, The World
Today, Vol. 45, No. 12, pp. 208-12.
Shafir, M., 1991a, Anti-Semitism
without Jews in Romania, Report on Eastern Europe, Vol. 2, No.
26, pp. 20-32.
Shafir, M., 1991b, Romania’s
new Institutions: The Draft Constitution, Report on Eastern Europe,
Vol. 2, No. 38, pp. 22-33.
Shafir, M., 1994a, Ethnic
Tension Runs High in Romania, RFE/RL Research Report, Vol. 3, No.
32, pp. 24-32.
Shafir, M., 1994b, The
Post-Communist Era în Braham, R. L. (ed.), The Tragedy of Romanian
Jewry (New York: Columbia University Press), pp. 333-86.
Shafir, M., 1995,
Agony and Death of an Opposition Alliance, Transition, Vol. 1, No. 8, 1995,
pp.
23-28.
Shafir, M., 1996, Controversy
Over Romanian Education Law, Transition, Vol. 2, No. 1, 1996.
Shafir, M., 1997, Romania’s
Road to ‚Normalcy’, Journal of Democracy, Vol. 8, No. 2, pp. 144158.
Shafir, M., 1998, End Note: Irrational
Rationality in the Carpathians, RFE/RL Newsline 4
August.
Shafir, M., 1999, The
Mind of Romania’s Radical Right, în Ramet, S. (ed.), The Radical Right
in Central and Eastern Europe Since 1989 (University Park: The
Pennsylvania State
University Press), pp. 213-32.
Shafir, M., 2000, The
Ciorbea Government and Democratization: A Preliminary Assessment, în
D. Light, D. Phinnemore (eds.), Post-Communist
Romania: Coming to Terms with Transition (London: Macmillan), în curs de apariţie în 2000.
Ziua (Bucureşti),
1995.
NOTE
1.
Lucrurile nu evoluau diferit nici de cealaltă parte a
graniţei, unde liderul partidului
extremist-naţionalist Calea Dreptăţii şi
Vieţii Maghiare, István Csurka, s-a folosit de poluarea rîului
din partea românească pentru a-i lua
în răspăr pe acei „Rothschilds” care au finanţat compania
australiană de exploatare minieră Esmeralda, acţionarul majoritar al minei de
aur care cauzase
poluarea şi, totodată, pentru a lansa
un apel la revizuirea frontierelor. Conform lui Csurka, respectivii
„Rothchilds” (sinonimul pentru evrei
şi presupusa lor putere financiară internaţională) „finanţează
pentru un pumn de aur, cea mai crudă
distrugere a mediului de pe teritoriul fostei Ungarii Mari”.
„Trianonul (tratatul care a condus la dezmembrarea Ungariei după primul război
mondial) se
revarsă în Tisa cu o nestăvilită
indiferenţă răsăriteană”, remarca el cîteva zile mai tîrziu, ca apoi să
uzeze imediat de ocazia sărbătoririi la 15 martie a Revoluţiei din 1848
pentru a chema la „o
Transilvanie independentă” ca soluţie
împotriva poluării rîurilor ungare. Vorbind în Parlament la
20 martie, Csurka descria poluarea ca „un război ofensiv fără focuri de armă”,
îndreptat împotriva
„spaţiului vital (élettér)” ungar, recurgînd la terminologia de sorginte
nazistă. Csurka a susţinut că
poluarea s-a constituit într-un act
îndreptat spre „exterminarea” naţiunii ungare (bagatelizarea
implicită a Holocaustului nefiind
accidentală) şi a chemat la măsuri imediate, militare, economice şi
ecologice de protecţie împotriva unor viitoare poluări (Hungary
Around the Clock, 17 şi 29
februarie, 16 şi 21 martie 2000).
2.
O Regiune Autonomă Maghiară (RAM) a existat în România
între 1952 şi 1968. A
fost
un aranjament nesatisfăcător atît pentru minoritatea maghiară cît şi pentru
majoritatea
românească. Cea dintîi l-a privit ca insuficient deoarece numeroşi membri ai
minorităţii
maghiare trăiau în fara regiunii;
într-adevăr, Bucureştiul era supranumit „al doilea oraş maghiar
după Budapesta”, ceea ce era, desigur, o exagerare. Tocmai de aceea, UDMR a
introdus mai
tîrziu conceptul de „autonomie personală” (vezi mai jos). De altfel, nu
putea fi vorba de o
autonomie reală sub un regim stalinist, iar
RAM nu a fost nimic altceva decît un transplant al
modelului sovietic al „regiunilor autonome”. Pe de altă parte, majoritatea
românească percepea
RAM ca „stat în stat”, respingînd-o, ca şi preeminenţa unor etnici maghiari în
conducerea din
acea vreme a PCR. Autonomia maghiară a început să fie gradual amputată spre
sfîrşitul anilor
’50, în cadrul unui proces evolutiv care a condus la ascensiunea
„naţional-comunismului”,
întîi sub fostul conducător PCR Gh.Gheorghiu-Dej, şi apoi sub Ceauşescu, cînd
„naţionalcomunismul” a fost transformat în „comunism
xenofob” (Shafir, 1989). În cursul acestui proces,
RAM a fost desfiinţată (după ce fusese supusă mai întîi denaturării prin
înlocuirea treptată în
funcţii a majorităţii maghiarilor cu etnici români); întreaga
Transilvanie a fost supusă unui
proces de „românizare” datorat emigrării
interne şi imigrării planificate şi susţinute de centrul
de la Bucureşti; a avut de suferit în special educaţia în limba maghiară cu
transformarea claselor,
apoi a unor întregi şcoli din instituţii maghiare în instituţii de limbă
română. Abolirea
Universităţii Bolyai din Cluj din 1959 nu a
fost prin urmare o măsură singulară, chiar dacă a
fost cea mai dureroasă (Shafir, 1985:158-165; Gallagher, 1995: 50-58).
Aceste iniţiative ale
autorităţilor centrale au dus, de altfel, la deteriorarea relaţiilor dintre
Bucureşti şi Budapesta
care în perioada Ceauşescu au atins un prag la limita confruntării militare.
3. Un rol deosebit a revenit Ligii Pro Europa din Tîrgu-Mureş, Asociaţiei
pentru Dialog
Interetnic din Cluj, respectiv APADOR-CH şi think-tank-ului înfiinţat de
acesta. În lucrarea citată,
Andreescu menţionează şi omagiază activitatea unui număr de alte organizaţii
civice evitînd totuşi
să specifice că evoluţia atitudinii lor faţă de
minoritatea maghiară a fost mult mai sinuoasă decît
s-a văzut din afară. Această constatare este valabilă mai cu seamă pentru
Alianţa Civică care, în
multe privinţe, a fost incapabilă să depăşească
„prejudecăţile culturale” discutate mai jos, în ciuda
contribuţiei
sale iniţial remarcabile la stingerea tensiunilor interetnice.
4.
Acest studiu a fost primit cu mult criticism, dar nu sînt
întrutotul sigur că respectivii
critici, din care unii au pus sub semnul întrebării
reprezentativitatea eşantionului, au dreptate în
criticismul lor, respectiv că studiul nu face distincţie
între „grupul ţintă” şi „sondajul de opinie”.
Poate că, la urma urmelor, criticismul a fost porovocat
de stăruinţa exagerată a studiului asupra
chestiunilor
metodologice.
5.
Nu este întîmplător că singura ţară europeană unde
minorităţile se bucură de ample
drepturi
culturale (în acest caz, minoritatea suedeză) este Finlanda.
6.
Apelul adresat Curţii Constituţionale de către PUNR-PDSR
de invalidare a legii prin
invocarea faptului că ar viola stipulările privind caracterul „naţional” şi
„unitar”, ca şi stipulările
privind „limba oficială a ţării”, a fost respins la 20
iulie. (RFE/RL Newsline, 22 iulie 1999).
Traducere de Alina Nelega-Cadariu
Michael
SHAFIR, este analist principal pentru Europa Centrală şi de
Sud-Est, la Radio
Europa Liberă Praga, şi editorul revistei East European Perspectives, difuzată
prin Internet de
aceeaşi instituţie. Este autorul volumului Romania:
Politics, Economics and Society: Political
Stagnation and Simulated Change şi a peste 200 de
articole despre probleme ale ţărilor comuniste
şi post-comuniste publicate în reviste de specialitate şi în volume colective
editate în SUA, Marea
Britanie,
Germania, Franţa, Olanda, România, Israel şi Ungaria.
Xenophobic
Movements and the Dillemas of ’Inclusion’ and ’Exclusion’: the Case
of the Hungarian Minority in Romania, studiu prezentat în cadrul
atelierului nr. 309, Practici
de excludere: mişcările xenofobe şi statul (15 august 2000), cu ocazia ‘Conferinţei Societăţii
Internaţionale pentru Studiul Ideilor Europene’ (Bergen,
Norvegia, 14-18 august, 2000)