Sinagogi,
rabini şi instituţia rabinatului
în Banatul secolului al XVIII-lea
Victor
Neumann
Cel
dintîi loc de rugăciune al evreilor sefarzi şi aşchenazi din Timişoara se
afla într-o încăpere boltită de sub Poarta Eugeniu de Savoia. El a funcţionat
ca
atare între anii 1739-1754 şi 1755-1762. Această favoare — ştiindu-se că în
interiorul cetăţilor oficialii nu admiteau construirea sinagogilor —, se datora
intervenţiei baronului Diego d’Aguilar (Mosez Lopez Perera), administratorul
şi intendentul general al monopolului de tutun austriac, protector şi mecena al
evreilor sefarzi din Timişoara.1 La 1760 s-a semnat un document
pentru construirea
a două sinagogi. Conducătorii evreimii de atunci, Mayer Amigo, David Teutesak
şi
Salamon Politzer, reprezentanţi ai ambelor comunităţi locale, au încheiat un
con-
tract cu doi antreprenori, maistrul constructor Christian Altinger şi maistrul
zidar
Gregory Jacob, spre a fi ridicate aceste lăcaşuri de cult.2
Conform
planului şi schiţelor iniţial aprobate de Administraţia cezaro-
crăiască a Banatului Timişoarei, se preconiza ridicarea a două sinagogi, cu
două
vestibule, cu o poartă la mijloc şi două balcoane pentru femei, situate
deasupra
celor două vestibule şi a intrării principale. Balcoanele urmau să aibă pereţii
tapetaţi, balustradele din lemn vopsit şi traforat. Parterul, unde stau
bărbaţii,
trebuia prevăzut cu un tavan din scînduri prinse de grinzi. Sub prima sinagogă
se amplasa baia rituală (Tukh), cu un vestibul din care coborau nişte trepte
într-un
bazin cu fundul pardosit. Lîngă sinagogi trebuia să se ridice o construcţie cu
două
nivele, avînd două camere, o bucătărie, o sală de mese şi o latrină. Sub
construcţia
cu două nivele era prevăzută o pivniţă cu tavanul boltit, iar deasupra întregii
construcţii, un pod. Se cerea ca toate materialele de construcţie să fie de cea
mai
bună calitate („gebaut mit guten und autentischen Materielen”), pivniţele să
fie
pardosite, pentru toate încăperile fiind indicată folosirea duşumelei.
Acoperişul
trebuia să fie făcut din scîndură de bună calitate şi din ţiglă. Planul urma să
fie realizat în întregime,
specificîndu-se că nu se face nici o economie pentru
finalizarea lui. Documentul menţionează că s-a plătit în acest scop un avans de
1.000 de florini imperiali (la data de 23 aprilie 1760), ambele comunităţi
contribuind în mod egal. Conform contractului, suma totală era de 3.700 de
florini imperiali şi ea urma să fie achitată defalcat. Mai sînt, de asemenea,
stipu-
late obligaţiile ce revin părţilor, precum şi faptul că diferenţa de bani urma
să fie
achitată în trei ani consecutivi şi cu o dobîndă de 5 la sută.3
De ce este importantă această piesă arhivistică? Ea arată, întîi de toate,
influenţa pe care o dobîndiseră comunităţile din Timişoara. Deopotrivă,
sugerează
utilitatea lor din perspectiva politicii economice a imperialilor; faptul că
administraţia regională aprobă un asemenea contract, mai mult, acceptă să facă
proiectul, să delege constructorii şi să furnizeze materialele necesare indică
o
anume toleranţă. Tocmai de aceea, restricţiile formulate trebuie luate cu o
oarecare
rezervă. Cîtă vreme evreii din Banat s-au dovedit buni taxalişti4,
şi au acoperit
un gol în relaţiile economice şi în unele domenii ale activităţii productive,
li s-au
recunoscut drepturile de organizare, de desfăşurare a unei normale vieţi
religioase,
de afirmare a propriilor valenţe spirituale. E drept, confruntările n-au
întîrziat să
apară, mai ales datorită oscilantelor poziţii oficiale.
Documentul la care am făcut referire relevă şi creşterea populaţiei
evreieşti,
loialitatea familiilor aşezate în cetate (în sensul respectării legilor şi
dispoziţiilor
date de Landesadministration), recunoaşterea lor ca responsabile în faţa
autorităţilor cu toate angajamentele făcute pînă la acea dată.
În pofida
meritelor arătate mai sus, construirea sinagogilor nu s-a încheiat
atît de repede pe cît şi-o doreau enoriaşii şi conducătorii lor. Din copia unui
document păstrat în Arhiva Comunităţii Evreilor din Timişoara aflăm că în 1766,
Mayer Amigo, Salamon Politzer, Jacob Chon (în calitate de reprezentanţi ai
obştii)
revin cu interes sporit pentru dobîndirea materialelor necesare construirii
sinagogilor.5 Mai mult, se desprinde o îngrijorare a evreilor în
legătură cu ducerea
la bun sfîrşit a proiectului. Nu ştim exact anul în care au fost inaugurate
cele
două lăcaşuri de cult. Este însă de presupus că în deceniul al VII-lea al
secolului
al XVIII-lea. Ştim, apoi, că cele două sinagogi deserveau, una, ritul sefard,
cealaltă, ritul aşchenazim. Potrivit unei descrieri tîrzii ce ne-a parvenit
prin
intermediul rabinului I. Singer, clădirile fuseseră situate în apropierea
Porţii
Eugeniu de Savoia, la intrarea în cartierul evreiesc (Judenhof / Judenviertel /
Judenquartal).6 Văzute din stradă, clădirile erau identice. În
interior, cele două
sinagogi se deosebeau între ele. Sinagoga sefardă avea bănci de jur împrejurul
peretelui, pe 3-4 rînduri. Pereţii sinagogii sefarde erau lucraţi în frescă cu
mo-
tive florale, inscripţii religioase în ebraică, scene ceremoniale. Obiectele de
cult
din sinagoga sefardă erau ornamentate.7
Central sau cartierul
evreiesc din Timişoara-Cetate mai cuprindea o şcoală
(heder), birourile ambelor comunităţi şi ale Confreriei Sacre, măcelăria şi un
restaurant ritual, locuinţa rabinului aşchenazi şi aceea a hahamului sefard.
Sinagogile au fost parţial deschise în vremea în care Wolf Iacob devenise rabin
de Timişoara. Fusese unul dintre cei mai importanţi susţinători ai proiectului
de
ridicare a sinagogilor. Originar din Cracovia, el va fi şi prim-rabinul Timişoarei,
mai apoi, Landesrabiner-ul Transilvaniei.8 Alţi rabini care au
slujit în cele două
sinagogi timişorene în ultimele decenii ale secolului al XVIII-lea: Eliezer
Lipman
ben Benjamin, rabinul comunităţii sefarde din suburbia Fabric; Jochanan ben
Isak, fost şef-rabin la Alba-Iulia, devenit în anul 1770 rabinul aşchenazilor
timişoreni; Hirschl Levy, care a studiat la Praga cu faimosul rabin Landau
Ezekiel
şi care, la rîndul său, trecea drept un merituos cărturar. În sfîrşit, cel mai
cunoscut,
dar şi cel mai controversat învăţat al zonei şi al perioadei la care ne
referim,
Chorin Aron, a cărui activitate este legată în principal de comunitatea din
Arad
pe care a păstorit-o (între anii 1789-1844)9 mai întîi ca simplu
rabin, mai apoi,
ca şef-rabin (Oberrabiner, din 1795). Pentru scurt timp el a slujit şi în
lăcaşurile
de cult de la Timişoara.
Debutul
vieţii religioase la Timişoara şi în întreg Banatul datează din prima
jumătate a secolului. Să amintim că cel dintîi rabin a aparţinut comunităţii
sefarde
şi s-a numit Iacob Moyses. Conscripţia din 1739 menţionează că era originar din
Belgrad şi că îşi cîştigase existenţa din comerţ cu mărfuri germane.10 În 1741,
un alt rabin originar din Belgrad avea să vină la Timişoara, anume, Levy
Abraham
Mayer; pentru el depun garanţie, Amigo Abraham, Menachem Salomon şi Marcus.
În 1749, un oarecare Levy Isac va prelua funcţia de rabin. Obştea sefarzilor a
acordat o mare importanţă activităţii spirituale; deşi era mai puţin numeroasă
în
comparaţie cu aceea a aşchenazilor, ea era o prezenţă mai veche în Banat şi,
deci, iniţiativa organizării instituţiei rabinatului îi aparţine. Rabinul
Timişoarei
ocupa, de obicei, poziţia de prim-rabin al comunităţilor de pe tot cuprinsul
regiunii. Propiu-zis, instituţia rabinatului, cu rolul ei de coordonator al
vieţii
culturale şi comunitare, ia naştere în vremea în care prim-rabin a fost ales
Eliezer
Lipman ben Benjamin Zeev, conducătorul sefarzilor din suburbia Fabric.11 A
activat între anii 1743 şi 1768; pe piatra tombală din cimitirul evreiesc din
Timişoara se menţionează că a fost un mare învăţat, un mare rabin.12 A avut o
contribuţie deosebită în organizarea comunităţilor, în păstrarea credinţei, în
răspîndirea regulilor necesare curăţeniei, în alinarea suferinţei bolnavilor.
În
vremea sa ia fiinţă colegiul rabinic, alcătuit din trei rabini care decideau în
problemele majore ale celor două obşti. În anul 1758, Eliezer Lipman avea să
fie
solicitat şi de tribunalul rabinic (colegiul rabinic) din Alba-Iulia în vederea
rezolvării unor litigii13, de unde rezultă prestigiul său şi în
regiunile învecinate.
Se mai observă, totodată, colaborarea între Landersrabinat-ul din Banat şi
aceladin Transilvania. Acesta
e momentul de început al unor relaţii care vor dăinui
timp de două secole şi jumătate. Spun astfel pentru că vom asista la servicii
rabinice reciproce, la împrumuturi de idei şi procedee în ceea ce priveşte
organizarea cultului, interferenţa datorîndu-se mai ales faptului că evreii din
Banat şi Transilvania erau supuşi adesea aceloraşi norme ale administraţiei
habsburgice.14
În timpul în care Eliezer Lipman fusese rabinul comunităţii sefarde şi
prim-
rabinul evreilor din Banat, aşchenazii aveau în frunte pe învăţatul Levy
Jerusalmi.15 Venise de la Belgrad, imediat după războiul austro-turc
din anii
1736-1739, unde a fost rabinul aceluiaşi rit. La recomandarea rabinului din
Thessaloniki păstorise, un timp, şi ritul sefard din Belgrad. Vreme de 11 ani.
între 1741 şi 1752, avea să-şi desfăşoare activitatea la Timişoara. Trebuie să
arăt
că oraşul de pe Bega devenise atunci un loc de refugiu preferat pentru evreii
dm
Peninsula Balcanică. Nu arareori, şi pentru acei din Europa Centrală. Ceea ce
ar
putea explica şi interesul unora dintre cărturari de a înfiinţa aici societăţi
de
studiu şi interpretare a textelor sacre. O piatră tombală din cimitirul
evreiesc
aminteşte, la 1751, de înţeleptul Daniel Chai Musafia, „cabalistul şi purul,
evlaviosul şi modestul în ale învăţăturii dezvăluite şi în cele lainice,
luminat din
cortul Torei”; este probabil, o prezenţă spirituală importantă şi de lungă
durată
în mediile evreieşti timişorene.16 Singer nu exclude ca acesta să fi
fost rabinul
societăţii cabaliştilor care ar fi funcţionat în acea vreme la Timişoara.
Personalităţile proeminente ce vor da prestanţă instituţiei rabinatului de
Timişoara în secolul al XVIII-lea au fost Iochanan B. Isac şi Zeev Israel
Ha-Levy
(Hirschl Levy), pe care i-am amintit deja în ipostaza lor de slujitori ai
cultului în
primele două sinagogi construite în cetate. În calitate de învăţat şi luînd
exemplu
pe predecesorii săi, Iochanan B. Isac a întreţinut o interesantă corespondenţă
pe
teme de cult cu marele rabin praghez, Landau Ezekiel. Din Conscripţio
Judaeorum in Regno Camerali Civitate Temesvariensi de gentium pro Anno
1781-82 peracta aflăm numele succesorului său, Hirschl Levy Rabinus.18 Erudit
de seamă, el a fost deopotrivă apreciat pentru bunătatea şi înţelepciunea sa.
Înalta
şcoală talmudică a urmat-o la Praga sub îndrumarea aceluiaşi Landau Ezekiel.
Preocupaţi de dezbaterile privind conduita morală şi juridică a evreilor, de
reglementarea vieţii religioase în funcţie de Tora, de prescripţiile
Talmudului,
cei doi rabini s-au remarcat prin meritele lor în viaţa cultului, prin rolurile
de
dascăl şi tutore ai obştii timişorene.
Şi la Arad, cam în aceeaşi perioadă, activitatea sinagogală cunoaşte un
început.
Existenţa comunităţii din prima jumătate a secolului al XVIII-lea a presupus
finanţarea, cel puţin, a unei case de rugăciuni. Dintr-un document datat 1796.
aflăm că în vechea cetate a Aradului funcţiona o sinagogă începînd cu anul
1784.19
În acelaşi oraş avea să
se dezvolte a doua comunitate importantă din regiune, în fruntea ei aflîndu-se tot
un şef-rabin (Oberrabiner). Şi aici se va construi un cartier
al populaţiei evreieşti consemnat în documente sub numele de Juden Quartal
sau Juden Quarée. O mărturie în acest sens datează de la 1794.20 Şi,
tot la Arad,
se va ridica şi prima sinagogă neologă, demersul pornit în 1820 şi finalizat în
1834, avînd ca principal autor pe Chorin Aron.21
Spre
a evalua obiectiv situaţia, trebuie să mai reţinem că în general, autorităţile
habsburgice au permis rabinilor exercitarea puterii şi jurisdicţiei asupra
comunităţilor mozaice, acordîndu-le dreptul de a decide asupra problemelor lor
interne.22 Potrivit patentelor imperiale eliberate în vremea lui
Iosif al II-lea, obştile
evreieşti puteau practica, în deplină libertate, religia şi uzanţele lor
obişnuite, în
măsura în care ele nu intrau în contradicţie cu legile generale ale ţării.23
Aceleaşi decrete ale Casei Vieneze admit ca rabinii să joace un rol funda-
mental pentru comunitatea evreiască din oraşul de reşedinţă al districtului; să
coordoneze activitatea învăţătorilor confesionali şi a cantorilor; să
organizeze
recrutarea acelora ce urmează a primi însărcinări publice; să deţină cîte un
registru
pentru naşterile, căsătoriile şi înmormîntările evreilor; să supravegheze
hahamii
comunităţilor. Cu alte cuvinte, măsurile cu accente antisemite ale Măriei
Theresia
fuseseră contracarate de regimul de toleranţă al lui Iosif al II-lea. Atenţia
era
acordată nu numai slujitorilor cultului, ci şi învăţămîntului, organizării
comunitare, condiţiilor de viaţă ale populaţiei, respectiv, mijloacelor de
trai,
forurilor cetăţeneşti şi judiciare reprezentative, raporturilor cu statul.
Interesul
special pentru instituţia rabinatului se datorează tentativelor de
integrare a acestuia în mecanismul statal austriac. În parte, ele vor reuşi, în
cursul secolului următor înseşi reformele în interiorul vieţii sinagogale din
spaţiul
central-est european intrînd în consonanţă cu acest mod de a gîndi. Banatul
este
acela care va contribui efectiv la geneza unuia dintre fenomenele reformiste în
vremea în care rabin de Arad a fost Chorin Aron. Motivaţia oficialilor era aceea
de a transforma nu numai rabinii şi rabinatul, ci şi clerul tuturor
confesiunilor
din regiunile aflate în componenţa imperiului într-un instrument al politicii
reformiste. E vorba de o adaptare a privilegiilor la imperativele raţiunii de
stat,
de unde şi actele normative reflectînd organizarea ierarhică, veniturile,
statutul
social. La fel se întîmplă, de pildă, cu asocierea bisericii ortodoxe din
cadrul
mitropoliei de Karlowitz, supusă unei politici asemănătoare cel puţin sub
aspectul
încercărilor de centralizare şi de integrare în structurile instituţionale
preconizate
de Viena.24
Dincolo
de compromisurile făcute spre a fi toleraţi, nu se poate spune că
evreii din Banat n-au fost foarte atenţi în buna respectare a tradiţiilor
religioase.
Acestea continuau să deţină — mai ales în secolul al XVIII-lea cînd cultul
ortodox
fusese dominant — un loc central în determinarea identităţii iudaice. Religia
mozaică era o instanţă incontestabilă, aşa se explică şi considerabilele
eforturifinanciare ale comunităţilor
de a-şi ridica şi pune în stare de funcţionare lăcaşurile
de cult. Cum am văzut, instituţia rabinatului se dezvoltă atît la Timişoara,
cît şi
la Arad. Aspectul dobîndeşte importanţă şi în ochii Vienei, conştientă că nu va
fi
în măsură să asimileze degrabă evreimea din imperiu. Dacă va tolera sau chiar
va încuraja în anumite împrejurări activitatea rabinilor, o va face cu
evidentul
interes de a dobîndi încrederea populaţiei evreieşti, de a putea strînge
contribuţia
fiscală a comunităţilor, de a exercita un control indirect. De altfel, rabinii
înşişi
erau dublaţi în atribuţiile lor de aşa-numiţii juzi, pe care îi întîlnim la
sfîrşitul
secolului al XVIII-lea la Timişoara, Arad şi Oradea, ca şi în oraşele din
Maramureş. Ceea ce înseamnă că erau puşi sub control. Juzii reprezentau
comunităţile în faţa autorităţilor locale şi centrale; apărau drepturile
acestora în
faţa ilegalităţilor sau exceselor: repartizau activităţile comunitare;
participau,
alături de rabin, la judecăţile şi dezbaterile tribunalului rabinic; executau
deciziile
şi ordinele administraţiei regionale sau ale curţii imperiale. Tot ei se ocupau
de
funcţionarea organizaţiilor specific evreieşti, de exemplu, de confreriile
sacre şi
de întreţinerea şcolilor; ţineau evidenţa, împreună cu rabinii, a populaţiei;
întocmeau listele subiecţilor impozabili şi ajutau săracii comunităţii: îi
defereau
justiţiei pe infractori. În zona de care ne ocupăm, funcţionau şi vice-juzi. de
exemplu, la Arad şi la Şimand sînt cunoscute două asemenea cazuri.25
Autoorganizarea era însoţită pretutindeni de supravegherea oficială,
exercitată
cel mai adesea prin oameni din interiorul comunităţii.
Aş conchide
că şi în Banat, ca în întreaga diasporă europeană, relaţiile
confesionale reprezentaseră temelia solidarităţii interne a obştii. Pe asemenea
relaţii s-a bazat supravieţuirea evreilor în condiţiile în care nu aveau un
stat
propriu. Remarcabil pentru obştile din Banat este că reuşesc să dea viaţă unor
adevărate centre iudaice; se singularizează prin admirabila convieţuire între
cele
două rituri (sefard şi aşchenaz) şi prin acceptarea lor relativ uşoară de către
comunităţile creştine catolice, ortodoxe şi protestante. Evreii din Banat,
ciliar de
la începuturile vieţii lor culturale în această regiune, au înclinaţia de a participa
la mişcarea ideilor privind practica religiei. Cum am amintit — din păcate
sursele
documentare sînt sărace — legăturile rabinilor din Banat cu personalităţile de
vîrf ale iudaismului european de la sfîrşitul secolului al XVIII-lea indică
existenţa
cercurilor culturale formate în jurul lor şi a comunităţilor: cert este că
discuţiile
teologice şi practice fuseseră stimulate de cîteva prezenţe notabile. □
NOTE
1. J. Singer. Timisoarai zsinagógák (Sinagogi timişorene). în Almanahul evreiesc,
Jüdisches Jararbuch und Kalender. Zsidó
évkönyv és naptár, Oradea-Timişoara, 1936-
1937, p. 212-214
2. Vezi Arhiva Comunităţii Evreilor din
Timişoara (ACET). Dosar nr. 1 (1739-1794).
fila nr. 8. Contract datat 1760, semnal de reprezentanţii comunităţilor sefardă
şi aşchenazimă
pentru aducerea de materiale şi construirea a două sinagogi. Documentul
redactat în limba germană a fost publicat de Singer Jakab în Almanahul
evreiesc (Oradea-Timişoara), 5697, 1536-1937,
p. 212-214 şi reluat în Izvoare şi mărturii II2, document
nr. 28, p. 30-31. Singer nu menţionează
de unde provine documentul, iar editorii volumului Izvoare şimărturii II2, au
tăcut doar
următoarea specificare: „Actul, descoperit, achiziţionat şi publicat de rabinul
timişorean dr. Iacob
Singer reprezintă atestarea documentară a construirii primelor sinagogi din
Timişoara”; cf. Ibidem,
p. 31. În concluzie, piesa provenind din Arhiva Comunităţii Evreilor din
Timişoara semnifică
o mărturie de primă mînă pentru reconstruirea începuturilor vieţii culturale în
oraşul de pe malurile
Begăi.
3. Ibidem
4. La
1760, spre exemplu, evreii achitaseră suma de 362 florini imperiali; cf. Quittung,
ACET, Dosar nr. 1, fila 12. Taxele erau plătite cu regularitate. Cea mai
mare sumă plătită de
evreii din Timişoara în perioada 1760-1780 a fost de 1.000 florini imperiali şi
aceasta s-a
întîmplat în anul 1776; cf. ACET; Dosar nr. l, fila 33. Pentru o descriere a
regimului restricţiilor
în vremea Măriei Theresia, vezi, Moshe Carmilly — Wienberger, Jewish Writers
Confronted
by Censorship in the Habsburg Empire and Romania in the 18th— 19th Century, în StudiaJudaica, II, Cluj, Editura Sincron, 1993, p. 18-36. Studiul fostului
rabin al Clujului evaluează
conţinutul antisemit al hotărîrilor Măriei Theresia, aminteşte, în treacăt,
expulzarea şi
reprimarea evreilor din Praga, compară situaţia evreilor din Transilvania şi
Banat cu aceea din
alte regiuni ale imperiului. Personal, am încercat să măresc informaţiile de
arhivă şi să nuanţez
fenomenul. Cred, prin urmare, că lucrurile nu pot fi privite prin prisma
evoluţiei antisemitismului
în secolele al XIX-lea şi al XX-lea. Caracterul contradictoriu al măsurilor
austriece ne obligă
să analizăm şi să apreciem obiectiv epoca şi oamenii săi.
5. În Izvoare II2, document nr. 28,
p. 30; în preambulul editorilor se menţionează că în
1762 ar fi avut loc inaugurarea sinagogilor. Potrivit unui document provenit
din Arhiva
Comunităţii Evreilor din Timişoara (ACET), în anul 1766 continuau
demersurile în vederea
dobîndirii materialelor necesare, aducîndu-se motivaţiile de rigoare. Apud ACET, Dosar nr. l,
fila 15. numărul semnatarilor documentului este cu mult mai mare, indicînd
nemulţumirea
populaţiei evreieşti faţă de amînarea finalizării proiectului.
6. La
intersecţia străzilor Ceahlău şi Mărăşeşti de astăzi.
7. Cf.
Jacob Singer, Timisoarai zsinagógák, p. 215-216; vezi şi Idem, Temesvári
rabbik,
p. 11; vezi şi descrierea lui J. J. Ehrler, Banatul de la origini pînă
acum — 1774, Ediţie Costin
Feneşan, Editura Facla, Timişoara, 1982, p. 82. Ehrler consideră că este vorba
de o singură
sinagogă împărţită în două; în realitate, erau două sinagogi. În aceeaşi
împrejurare el mai
spune că printre evrei „se găsesc familii foarte bogate al căror negoţ se
întinde nu numai în
Banat, ci şi în alte locuri de comerţ renumite, ba chiar pînă adînc în Turcia”.
8. Jacob
Singer, Temesvári rabbik, p. 11. Nu toate informaţiile pe care le
transmite acest
autor au şi o verificare sau o trimitere documentară corespunzătoare. Adeseori,
ele sînt preluate
din scrierile de la sfîrşitul secolului al XIX-lea, alteori ele nu conţin
referinţa bibliografică de
rigoare. În sfîrşit, mă văd obligat să atrag atenţia că o prelucrare critică a
informaţiilor este
absolut necesară, ceea ce nu s-a făcut pînă astăzi în legătură eu istoria
evreilor din Banat.
Adesea, colportarea datelor a fost preferată studiului sistematic în arhive ori
analizei ştiinţifice
a conţinutului documentelor. Observaţiile acestea nu doresc însă să diminueze
meritul lui
Singer de a fi fost primul cercetător onest, care a jalonat istoria evreimii
din Banat şi ale cărui
scrieri rămîn orientative în privinţa cunoaşterii vieţii culturale, a
organizării comunitare şi a
biografiei personalităţilor.
9. Asupra
activităţii lui Chorin Aron în prima jumătate a secolului al XIX-lea ne vom
ocupa separat. Aceasta pentru că mişcarea sa reformistă, devenind o referinţă
nu numai la scară regională, ci şi imperială, a provocat
spiritele declanşînd polemici atît în rîndul evreilor, cît şi al
neevreilor.
10. Vezi
Fond Conscriptio Judaeorum, Arhivele Statului Ungar. Pachet 13,
documentul
intitulat Temesvárer Raitzen, Grechen, Arnauthen, Deutsch und Spanische
Juden Conscriptio
din 28 ianuarie 1739, unde este menţionat numele lui Iacob Moyses, ocupaţia
şi locul de unde
provine; rezultatele acestei conscripţii au ajuns cu întîrziere să fiecunoscute
de împărăteasă,
de unde şi tardiva dispoziţie restrictivă cu privire la circulaţia evreilor în
zona de graniţă,
dispoziţie datată 1753, adresată baronului Engelshofen, guvernatorul de atunci
al Banatului,
Cf. Patai György, Mária Terézia ismeretlen rendelete, în Magyar Zsidó
Szemle, 48, 1931,
nr. 1-3, Budapest, p. 100-101, unde este reprodusă şi dispoziţia.
11. J.
Singer, op. cit, p. 2-3
12. Idem,
op. cit., p. 4
13. Ibidem
14. Vezi,
de exemplu, decretul episcopal din 1768 privind continuarea lui Benjamin
Jehusua
în funcţia de rabin al comunităţii din Alba-Iulia. El era originar din Banat;
apud Izvoare şi
mărturii II2, document nr. 59 bis, p, 72-73. Sau, prezenţa la
Timişoara în funcţia de Landesrabiner
a fostului şef-rabin al Transilvaniei, Johanan ben Isac (1758-1760); apud
Singer, op. cit., p. 12
15. Ibidem,
p. 9
16. Apud
Izvoare II2,document nr. 2, p. 5; Singer, op. cit., p. 8
17. J.
Singer, op. cit., p 12
18. Ibidem,
p. 15
19. Cf. Arhiva Comunităţii Evreieşti din Arad (ACEA), Dosar nr. 1, (1717-1799),
fila 8.
20. ACEA, fila 14. Pentru o sumară trecere
în revistă a vieţii culturale şi comunitare
arădene vezi Újvári Péter, Zsidó Lexikon, p. 57-59.
21. Ibidem,
Dosar nr. 2 (1800-1829), filele 28-31.
22. Vezi,
de exemplu, document nr. 59 bis în Izvoare II2, p. 72-73; cf.
şi patenta imperială
privind statutul evreilor din Galiţia transmisă de Cancelaria Aulică a
Transilvaniei, în Ibidem,
document nr. 223, p. 330-340.
23. E
vorba de patenta imperială din 30 aprilie 1789, publicată în Izvoare II2,
p. 330-340.
24. Nicolae
Bocşan, Contribuţii la istoria iluminismului românesc, Editura Facla,
Timişoara, 1986, p. 88-89
25. Mihai
Spielmann, Lya Benjamin, Studiu introductiv la vol. Izvoare şi
mărturii II,
p. LII.
Victor NEUMANN (n. 1953): doctor în
istorie, director al Institutului Intercultural
Timişoara, profesor-asociat (Catedra de Litere, Filosofie şi Istorie a
Universităţii de Vest,
Timişoara). Dintre cărţile publicate între 1984-1996: Tentaţia lui Homo Europaens, Geneza
spiritului modern în Europa Centrală şi ele sud-est (premiul A. D. Xenopol
al Academiei
Române). A publicat peste douăzeci de studii în reviste de specialitate
româneşti şi străine, a
beneficiat de burse de studii postdoctorale şi stagii de documentare în
Germania, Franţa,
Israel şi SUA.
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006