+
Tradiţia
universitară transilvană în
România
unită*
Paul Philippi
* Discurs de recepţie rostit cu ocazia
decernării titlului de honoris causa al Universităţii
Babeş-Bolyai
din Cluj.
Magnificienţă,
Spectabilităţi, stimaţi colegi profesori / tisztelt tanár kollegáim
/ geehrte Professoren-Kollegen, dragi studenţi/ kedves diákok/ liebe Studenten,
onorată asistenţă, doamnelor, domnilor:
Decernarea titlului
de doctor honoris causa din partea Universităţii Babeş-
Bolyai înseamnă pentru mine nu numai o excepţională onoare. Această decernare
marchează într-un mod autentic direcţia curriculi vitae meae spiritualis —
de la
tată în fiu. Permiteţi-mi să vă mulţumesc pentru cinstea acordată numindu-vă şi
explicîndu-vă trei motive majore care îndeamnă la recunoştinţă:
Primul motiv este de natură biografică.
Sînt legat de această
universitate clujeană prin tradiţia familiei mele: Este
adevărat, bunicul meu, istoricul Friedrich Philippi, încă nu a putut studia la
Cluj,
deoarece Universitatea Franz Jospeh în anii studiilor sale (1852-56) încă
nu exista.
Voi reveni, totuşi la acest bunic cînd voi vorbi despre cel de al doilea motiv
al
recunoştinţei mele. Tatăl meu însă, născut în 1877, a fost deja doctor
utriusque
iuris al acestei almae matris claudiopolitanae. Fraţii mei mai mari
sînt licenţiaţi
ai Universităţii Regele Ferdinand din anii 1930. Unul din fiii mei şi
nepoţii mei
din Braşov au fost studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, încheindu-şi
studiile
aici cu licenţă, respectiv cu doctoratul în medicină. Iar astăzi a patra generaţie
de
Philippi studiază în incinta acestei unversităţi de pe malul Someşului,
trecînd,
după moda timpului, de la drept, teologie, filologie, istorie, muzică şi
medicină -
la informatică…
Eu însumi am ratat
posibilitatea de a studia la Cluj. Eu aparţin acelei generaţii
de saşi care, după bacalaureat şi după un an de „muncă pentru folos obştesc”, a fost răpită de pe glia ardelenească – în
parte din propria ei vină (ea fiind gata să
lupte împotriva celor din răsărit pe care i-a considerat a fi duşmani,
neopunîndu-
se însă nici convenţiei româno-germane, care a împrumutat-o, pe durata limitată
a
războiului (!), trupelor statului german), în parte din vina guvernului român,
care
în 1943 a negociat cu Germania hitleristă acea tragică tranzacţie de vieţi
umane, a
unui grup de cetăţeni români.
Se ştie că prin
această tranzacţie nefastă s-a născut un şir întreg de consecinţe
extrem de dureroase, suficiente să stingă din viaţă una din componentele simbiozei
istorico-sociale pe care o numim Transilvania: elementul săsesc. Generaţia mea
de tineri saşi, împreună cu conaţionalii noştri şvabi din Banat şi din părţile
sătmărene, ne-am regăsit după 1945, respectiv după prizonieratul de război, în
Europa apuseană, şi nu a existat nici un
curent care ne-ar fi îndemnat să ne întoarcem
acasă. Respinsă de regimul comunist român, şi respingînd din partea ei
comunismul,
majoritatea celor din generaţia mea, cei care au supravieţuit războiului,
s-a
identificat cu valorile propagate în Apus, şi a început să-şi creeze o situaţie
cît
mai respectabilă în Germania, sau în Austria, sau în Anglia, America,
Australia,
nemai reflectînd la întoarcerea la obîrşia transilvană.
În această situaţie
generală s-a regăsit un cerc de prieteni saşi, şi nu numai,
cu care, la vîrsta studenţiei, ne-am adunat în jurul întrebării: Ce datorăm
provenienţei noastre
din Transilvania? Există oare un patrimoniu (spiritual!), şi
dacă există, oare
este patrimoniul pentru care vom fi traşi la răspundere chiar şi
noi, fiii pribegi ai pămîntului strămoşesc? Cu acest cerc de prieteni, din care
s-a
constituit ulterior Cercul de Studii Transilvane (Arbeitskreis für
Siebenbürgische
Landeskunde) am căutat să reluăm legătura şi cu compatrioţii noştri din
România
comunistă, constatînd foarte repede că vernisul ideologic al Partidului nu
penetrase
în toate straturile intelectuale, ba din contră: depăşirea prejudecăţilor şi
străpungerea cortinei despre care se spunea că ar fi „de fier” era necesară, şi
utilă
pentru ambele părţi.
În acest fel au luat
fiinţă şi primele legături cu Universitatea Babeş-Bolyai.
În 1971 Cercul de Studii Transilvane a reuşit să-l invite pe colegul
Pompiliu Teodor
la un simpozion în Austria. Lui doresc să-i aduc astăzi un omagiu de adîncă
recunoştinţă pentru o prietenie sinceră,
încurajatoare şi inspirantă de-a lungul anilor.
După acest prim contact cu el şi cu asistentul de atunci Konrad
Gündisch, în 1973
am fost şi eu invitat din partea Facultăţii clujene de Istorie la o conferinţă,
pe care
am repetat-o şi la Sibiu, al cărui Institut universitar pe atunci încă îi era
subordonat
Clujului. În anii ’70 am reuşit să invităm unii dintre profesorii de seamă de
pe
malul Someşului pe ţărmul Neckarului, iar dintre aceştia îi menţionez doar pe
academicienii Daicoviciu şi Mureşan. şi nu pot trece peste numele distinsului
polihistor Valeriu Bologa, care mi-a dăruit prietenia sa părintească. Cam în
acelaşi
timp s-au extins contactele şi cu Institutul Teologic Protestant cu grad
universitar din Cluj şi cu aripa sa sibiană, care, în
1974, m-au primit în mod onorific în corpul
lor didactic. Din corpul profesoral al acestui institut menţionez ca
reprezentant pe
regretatul coleg Juhász István, de care m-a legat un respect prietenesc. Cinci
ani
mai tîrziu, din 1979 şi pînă în 1981, am fost chemat ca profesor oaspete al
aceluiaşi
Institut, şi, după o scurtă perioadă mai aventuroasă, în 1983 mi-a fost
încredinţată
una dintre catedrele sale. Am acceptat oferta — părăsind atunci catedra mea de la
Heidelberg, şi devenind în fine, ca şi tatăl meu, fraţii şi nepoţii mei, după
unele
ocolişuri, membru al vieţii universitare clujene — extinse pînă în Sibiu —
întinzîndu-se în acelaşi timp şi pînă la Universitatea din Heidelberg, în al cărei
registru al cadrelor didactice apar şi în ziua de azi. Pe parcursul anilor
’80-’90 s-
au dezvoltat şi alte legături cu distinşi colegi ai facultăţilor clujene, iar
după 1990
am ajuns chiar şi Senator de onoare almae matris Babeş-Bolyai. Iată care
sînt, pe
scurt, unele motive biografice care mă îndeamnă la recunoştinţă pentru
acordarea
titlului de doctor honoris causa al acestei universităţi.
Dar acest prim motiv
se leagă de un al doilea motiv de ordine concepţională:
Părăsind
Heidelbergul am continuat activitatea de dascăl de teologie, dar am
păstrat şi poziţia mea în cadrul „Arbeitkreis”-ului ca director al publicaţiilor
dedi-
cate cercetărilor transilvane. În acest cerc de studii ne-am străduit,
în vădită
concordanţă cu mulţi colegi din Cluj, să evaluăm în mod critic istoria
Ardealului,
dar nu numai
istoria, ci şi, aşa cum o exprimă noţiunea germană greu traductibilă
de „Landeskunde”, să
promovăm privirea de ansamblu cu care ştiinţele socio-
umane în general s-au ocupat cu realităţile spaţiului carpato-dunărean. Cercetătorul
ardelean Benigni von Mildenberg a caracterizat la începutul secolului al
XIX-lea
această necesitate a unei priviri de ansamblu de tip „Landeskunde” printr-un
dicton
latin: ad rem publicam bene administrandam primum est, nosse rem publicam..
Am ajuns la convingerea (nu chiar spectaculoasă!) că, în privinţa acestui nosse
prea unilateral s-a accentuat şi s-a popularizat între noi perspectiva
etnică a istoriei,
dar şi a interferenţelor socio-culturale. Acest accent pus pe etnic precum şi
popularizarea lui în sistemul educaţional au contribuit în mare măsură la evoluţiile
nefaste ale ultimelor decenii. şi cu toate că ştiinţele socio-umane nu trebuie
să se
politizeze, mînuirea lor totuşi exercită o influenţă decisivă asupra
discursului politic
al unei ţări, dar ştiinţele socio-umane sînt, la rîndul lor influenţate şi
influenţabile
prin acest discurs. Astfel încît ştiinţelor socio-umane în general şi
istoriografiei în
speţă le revine o răspundere enormă în ceea ce priveşte starea mentală a unei
societăţi. Am spus că această convingere nu este deloc nouă sau spectaculoasă.
Dar aplicare ei în domeniul transilvănean şi implicit al României ni s-a părut
o
sarcină importantă, ce trebuie stimulată prin colaborarea tuturor părţilor
angajate
în crearea opiniilor relevante. Căci toate tradiţiile istoriografice din spaţiul
nostru
au căzut în capcana unei istoriografii unilateral etniciste, aşa încît
distorsiunea
creată de toţi, nu poate fi corectată dintr-o singură parte.
Am pomenit în nota
mea biografică de bunicul meu care încă nu studiase la
Cluj. El ne-a lăsat prima monografie despre Activitatea Cavalerilor Teutoni în
Ţara Bîrsei, publicată în 1862. În această monografie, bunicul elogiază
activitatea
dintre anii 1211-1225 a Ordinului zis Teuton, şi o elogiază nu în ultimul rînd
din
motivul că l-a considerat a fi fost un Ordin de cavaleri germani. E
vorba, deci, de
un motiv sentimental sau de un crez în valorile proeminente ale propriei sale
etnii,
crez pentru care el se întreabă (şi îl întreabă implicit şi pe cititor), ce
mare şansă
am pierdut noi cu toţii prin alungarea Ordinului din curbura Carpaţilor după
numai
14 ani de activitate. Citind monografia, ne simţim şi astăzi impresionaţi de căldura
şi simpatia cu care bunicul se identifica cu pretinşii noştri conaţionali.
Compasiunea
etnică din discursul său include fără îndoială şi o pasiune etnică, şi
anume:
convingerea că rămînerea Cavalerilor Teutoni ar fi fost spre bunăstarea
întregii
ţări! Totuşi: nouă ne-au parvenit şi alte întrebări decît cele pe care le avea
venerabilul meu bunic.
Ordinul era un
reprezentant al orînduirii feudale de cavaleri cu vădite tendinţe
să întemeieze în Ţara Bîrsei o stăpînire de tip cavaleresc feudal şi bisericesc
de tip
papal — aşa cum a creat-o ulterior în Prusia. Iar saşii din părţile celor şapte
Scaune
s-au bazat de la început, adică de la mijlocul secolului al XII-lea, pe libertăţi
pentru ţărani, garantate de către regele ungar. Dacă Ordinul Cavalerilor
Teutoni
ar fi rămas în Transilvania,
el cu siguranţă ar fi devenit un duşman declarat al
acelei orînduiri săseşti
pe care o considerăm astăzi (dar pe care a apreciat-o şi
bunicul) că a fost un cîştig pentru dezvoltarea civilizaţiei politice din tot
spaţiul
nostru. Din acest punct de vedere, dacă Ordinul ar fi rămas în Ţara Bîrsei ar
fi
însemnat o piedică extraordinară chiar pentru etnia pe care bunicul o iubea şi
pe
care a vrut-o să preamărească. Ipoteza mai recentă, care a fost lansată în
cadrul
cercului nostru de studii de fostul profesor clujean Karl Kurt
Klein, bunicului
probabil i s-ar fi părut o blasfemie: Karl
Kurt Klein susţine posibilitatea ca faimoasa
diplomă andreiană (documentul pe a cărui bază saşii şi-au apărat
drepturile şi
existenţa lor comunitară pînă şi în timpul bunicului, adică pînă în 1876) s-ar
putea
să fi fost acordată în 1224 acelor hospites teutonici (adică ţăranilor
liberi de pe
fundus regius între Orăştie şi Baraolt) cu scopul de a-l ajuta pe regele
Andrei în
anul următor, 1225, să alunge Ordinul Teuton din ţară. Deci: „teutoni”
împotriva
„teutonilor”? Imposibil pentru un iubitor de neam al secolului romantic!
Dar iată, între timp
am învăţat că problema etniei n-a jucat întotdeauna rolul
cheie în relaţiile sociale şi politice. În
generaţia noastră am învăţat că între coloniştii
„hospites teutonici”, numiţi ulterior „Saxones”, au fost şi grupuri de
valoni, adică
vorbitori de limbă franceză. Importanţa majoră era acordată pe atunci, evident,
statutului juridic. Relevante erau „libertăţile” sau „privilegiile” asupra conţinutului
cărora s-a convenit între puterea dominantă, regală, şi partenerul ei „social”,
care
putea fi constituit din nobili unguri, secui, valahi, pecenegi etc. — sau din conducătorii acelor „hospites”, invitaţi
de rege să se aşeze în condiţii negociate şi
bine stabilite. şi, în paranteză fie
spus, nici privilegiile medievale nu trebuie să fie
înţelese ca drepturi superioare în comparaţie cu alte drepturi, inferioare, ci
ca
drepturi convenite şi stabilite prin documente — faţă de situaţii nedefinite
juridic
şi nedocumentate (şi de aceea mai fragile). Deci, repet: în 1225, teutonii
împotriva
teutonilor? De ce nu? Adepţii unor interese comunitare de tip ţărănesc, saşii
„hospites” ai celor şapte Scaune, împotriva unor adepţi ai intereselor feudale,
cavalerii. Ambii cvasi de aceeaşi „etnie”, dar reprezentînd interese
politice şi
mentalităţi divergente în privinţa
orînduirii sociale. Iar regele, în 1224, îi stimulează
cu drepturi garantate, cu „libertăţi” şi cu îndatoriri, pe primii pentru
a scăpa cu
ajutorul lor, în 1225, de cei din urmă.
Iată cum s-au
schimbat punctele de vedere din timpul bunicului meu şi pînă în
zilele noastre. Noi nu ne considerăm
superiori faţă de generaţia bunicilor. Le aducem
întreaga noastră veneraţie, nu în
ultimul rînd pentru idealismul cu care s-au străduit să
amplifice atît conştiinţa noastră
istorică cît şi iubirea faţă de străbunii noştri. Nu putem
trece cu vederea patosul etic
inerent acestui etnicism. Dar veneraţia o explorăm, nu în
ultimul rînd, prin revizuirea conştiincioasă a conceptelor de alaltăieri
şi de ieri, aşa
cum aşteptăm ca şi conceptele noastre
istoriografice să fie revizuite şi corectate de fiii
noştri (şi de fiicele noastre!). Aducînd un omagiu călduros amintirii
preceptorului
nostru
provenit din Cluj, Karl Kurt Klein, vreau să omagiez întregul corp profesoral
al
Universităţii
Babeş-Bolyai pentru dispoziţia sa la dialog pe care generaţia mea a găsit-
o
în strădania ei de a depăşi obstacolele unor prejudecăţi tradiţionale (dacă ele
au
existat) şi de a lărgi căile cercetărilor, dacă ele păreau îngustate.
Universitatea Babeş-
Bolyai
s-a dovedit a fi forumul cel mai deshis dialogului în domeniul ştiinţelor
socio-
umane.
Trebuie, deci, şi vreau să vă mulţumesc pentru aprecierea reciprocă a acestui
dialog, exprimat nu numai prin decernarea titlului cu care astăzi mă onoraţi pe
mine,
ci şi prin
decernarea aceluiaşi titlu prietenilor co-fondatori ai Cercului de Studii
Transilvane „Arbeitskreis”, colegilor Harald Zimmermann şi Georg Weber.
Şi cu aceasta, am ajuns la un al
treilea motiv (ultimul despre care îmi permit
să vă vorbesc), motiv care mă îndeamnă la recunoştinţă pentru distincţia
acordată.
Îi mulţumesc Universităţii Babeş-Bolyai
pentru rolul ei transilvănean pe care şi l-a
însuşit în peisajul universitar românesc.
România „întregită”
este un stat tînăr. Întregirea, realizată prin „Marea Unire”,
a fost declarată în Transilvania de către transilvăneni. (Peste zece zile vom
„comemora” în mod festiv Adunarea de la Alba Iulia din 1 decembrie 1918.) Dar
realizarea Unirii a fost dirijată de la Bucureşti. Transilvania s-a unit cu
Vechiul
Regat. Dar Vechiul Regat — s-a unit şi el cu Transilvania? Normele orînduirii
statale în România unită au fost marcate de tradiţii transcarpatice, nu de cele
intracarpatice. şi aceasta nu din motivul că cele de dincolo de Carpaţi ar fi
fost
mai încercate pentru o ţară care încă în 1930 număra aproape 30 de procente minorităţi etnice, ci mai degrabă din
simplul motiv că tradiţiile statale de dincolo
erau considerate a fi româneşti, iar cele de dincoace, neromâneşti. Noţiunea de
stat naţional România a fost prin urmare marcată clar de un criteriu etnic. Noţiunea
de „român” nefiind încă înţeleasă şi nici măcar concepută drept cea de „cetăţean
al României”, indiferent de etnie, ci ca
atribut al unei persoane ce aparţine neamului
românesc. „Deşteaptă-te Române!” se adresează celor cu „sînge de roman” şi
se
referă la descendenţa de la Traian. Andrei Mureşan şi înălţătoarea sa poezie îşi
au
sorgintea, ce-i adevărat şi demn de respectat, din Transilvania „paşoptistă”.
Dar
ea a fost fără îndoială adresată etnicilor români şi nu celor care, între timp,
după
1919, deveniseră minoritarii României Mari, dar „români” ca cetăţeni. (Poate că
aceştia aparţineau, în anul 1848, în ochii
lui Andrei Mureşan, „barbarilor de tirani”!)
Repet: România de după 1919 a fost întregită din punct de vedere
teritorial. Dar
tradiţiile politice din spaţiul intracarpatic, din motive uşor de explicat, nu
i-au
fost şi ele integrate. În acei ani — şi în bună parte şi pînă astăzi — în
argumentaţia
politică, în concepţia de „stat naţional” prevala gîndirea etnică. Poezia lui
Andrei
Mureşan din secolul XIX a devenit imnul statului de azi!
Nu voi continua cu
aceste reflecţii critice privind autodefinirea statului nostru,
fiindcă nu vreau să intru în actualitatea politică, iar cu atît mai puţin în
polemică.
Ascuţirea argumentaţiei nu s-a vrut îndreptată împotriva tradiţiilor politice
transcarpatice, ci a
vrut să pledeze pentru o integrare conştientă, intenţionată, a
experienţei
socio-politice a acelor părţi ale României întregite care în istoria lor
au trăit în condiţii pluraliste şi care, în acele condiţii, au dezvoltat modele
de
convieţuire politică predemocratice, demne măcar de studiat — cu toate că
problema etnică în sine, în acele condiţii predemocratice, încă n-a fost soluţionată
în mod satisfăcător (şi în parte nici
nu a fost luată în seamă). Totuşi, dacă
Transilvania reprezintă o parte integrantă a patriei România, atunci şi aceste
elemente preformate prin istoria sa aparţin întregii Românii, şi trebuie, deci,
şi ele
integrate, chibzuite şi conştientizate de către întreaga societate românească
drept
valori ale statului nostru comun. Aceste elemente nu trebuie să fie considerate
străine şi lăsate numai în seama „străinilor” — altfel, dacă am face aşa, am
neglija
o adevărată integrare a acestei părţi a patriei, integrare în structura şi în
substanţa
statului nostru. (Dar statul român lipsit de substanţa transilvană — poate fi
el şi
statul transilvănenilor, îmbrăţişat şi din punct de vedere afectiv?)
Ei bine,
universitatea nu are menirea să facă politică. Dar ea exersează, ea
antrenează capacitatea tinerei generaţii la o argumentaţie raţională, bazată pe
realităţi controlate. Numele de „universitate” implică într-un anumit mod
aspectul
universalităţii, deci năzuinţa de a cuprinde pluralitatea şi diversitatea
multiplelor
aspecte. Iar Transilvania oferă ca spaţiu istoric şi social un adevărat
laborator de
experimentare a unor soluţii pluraliste într-o unitate politică, un laborator
de care,
după cîte văd eu, pînă acum nu s-a ţinut îndeajuns cont în filozofia politică a societăţii române. Universitatea Babeş-Bolyai
a întreprins în această privinţă paşi
curajoşi, înfiinţînd, de exemplu, facultăţi şi oferind posibilităţi de studiu
în limbile
comunităţilor istorice minoritare ale Ardealului, demonstrînd astfel că definiţia
pur numerică (cantitativă) ce se articulează în noţiunea de „minoritate”, nu
este în
mod necesar şi una calitativă. Oricum,
limbile nu sînt singura esenţă a pluralismului.
Dar contextul istoriei României, care nu este numai a etnicilor români, şi
viziunea
realităţii româneşti de astăzi şi de mîine trebuie să se reflecte în viaţa universitară;
iar componenţa plurilingvistă a culturii
(respectiv pluriculturalitatea în componenţa
limbilor vorbite de cetăţeni) este un element al unei asemenea viziuni.
Mi
se pare că această sarcină — ba chiar: această şansă! — tipic transilvană este
abordată
într-un mod promiţător de către Universitatea Babeş-Bolyai. Este adevărat că
dorinţa
comunităţii maghiare de a avea o universitate proprie în limba ei şi în
administrarea
ei,
este bine întemeiată atît pe aspectul numeric (demografic) cît şi pe dezideratul
de a se
distinge ca şi comunitate în cadrul societăţii româneşti. „Sens for
selfgovernment” a fost
formula
cu care călătorul englez Charles Boner i-a caracterizat pe saşi în 1863, va să
zică
într-un an cînd maghiarii erau pe cale să-şi creeze un stat unitar care atunci
încerca
să impună o limbă unică de învăţămînt, cea maghiară. O încercare nefastă, şi în
fine
nereuşită.
Dar acel „sens for selfgovernment” al saşilor nu era îndreptat împotriva unităţii
statale,
ci era expresia voinţei de a induce contribuia propriei comunităţi, cu
propriile
sale
resurse comunitare, la realizarea acelei unităţi cuprinzătoare, de care fiecare
stat are
nevoie.
Este deci şi de înţeles faptul că în rîndul concetăţenilor noştri maghiari
persistă
supărarea că Universitatea Bolyai, de sine stătătoare la timpul respectiv, a
pierdut acest
„selfgovernment”.
Dar pe de altă parte, mi s-ar părea o greşeală enorm de păguboasă
pentru
toată evoluţia universitară din România dacă asemenea deziderate ar fi urmate
în
detrimentul
Universităţii devenită Babeş-Bolyai, care, între timp, a creat un model
promiţător,
de talie europeană, un model care uneşte dezideratul de universalism conti-
nental
cu cel de profil specific transilvănean, contribuind în acest fel la o
profilare autentic
pluralistă a
României întregite.
O
paranteză marginală: Împăcarea pluralităţii şi a diversificării cu unitatea,
sau
respectul
unităţii faţă de pluralitate constituie substanţa spirituală a principiului mo-
dern
de subsidiaritate — principiu guvernant în Uniunea Europeană. Acest principiu
nu ne este străin. Prin experienţa transilvană avem o întîietate în practicarea
acestui
principiu de
subsidiaritate şi putem contribui cu exemple la concretizări realiste, în
spiritul acestui principiu.
Unitate în
pluralitate — şi pluralitate în unitate este esenţa modernă pe care o
putem distila din experienţa convieţuirii
politice în Transilvania — fără să omitem
deficienţele premoderne şi moderne
din istoria acestei provincii. În ziua de 1 decembrie
sărbătorim unirea, nu şi unificarea
! Acceptul unei libertăţi la autodeterminare ce nu
periclitează unitatea, ci o afirmă şi care fundamentează coeziunea: un
asemenea ac-
cept îl consider ca fiind foarte important
pentru mentalitatea societăţii civile din ţara noastră. O asemenea mentalitate ar
consolida unitatea ţării, „în cuget şi simţiri”, a
tuturor cetăţenilor. Iar această mentalitate nicăieri nu poate să rodească mai
bine decît
în mediul discursului academic.
Exact
acest potenţial de creare a unei mentalităţi europene — ce pe de o parte
încurajează
dezvoltarea particularităţilor pluraliste ale regiunilor şi ale
comunităţilor culturale, eliberîndu-le în
acest fel de teama că ar putea fi private de
identitatea lor, dar întărind pe de
altă parte dispoziţia şi chiar voinţa tuturor
subunităţilor statului la coerenţă şi
unitate naţională („naţional” în înţelesul statal
al cuvîntului) —, exact acest potenţial
a găsit, mi se pare, un sol, fertil în cadrul
Universităţii noastre transilvane Babeş-Bolyai. Sperînd ca munca de cercetare,
străduinţa în învăţămînt şi tot discursul academic al acestei universităţi vor
da
roade bogate pentru formarea societăţii
româneşti de mîine, mă consider onorat
de a fi numit un dascăl şi al acestei
venerabile instituţii. Vă mulţumesc pentru
încrederea cu care m-aţi primit. □
*
Paul PHILIPPI (n.
1923), istoric, doctor în teologie, doctor honoris causa al Institutului
de Teologie Protestantă din Cluj, al Universităţii Babeş-Bolyai
din Cluj, preşedinte de onoare
la
Forumului Democrat al Germanilor din România, autor a numeroase studii de
istorie şi
teologie,
printre care: Kirchengemeinde
als Lebensform (1959), Abendmahlsfeier und
Wirklichkeit der Gemeinde (1960), Christozentrische
Diakonie (1963), Als Lasarus leben (1983),
Diaconica
über die soziale Dimension kirchlicher Verantwortung (1984), editor al
seriei
Siebenbürgisches Archiv şi Studia Transylvanica.