Intellektuelle,
ANTON
STERBLING
Intellektuelle, Eliten,
Institutionenwandel
Untersuchungen
zu Rumänien
Und
Südosteuropa
KRÄMER
|
Intellektuelle,
Eliten,
Institutionenwandel.
Untersuchungen zu
Rumänien
und
Südosteuropa
Anton Sterbling
Krämer, Hamburg
|
A apărut de curînd, la Hamburg,
o
carte nu de mari proporţii, dar de
remarcabil interes pentru oamenii
ştiinţelor sociale din România, intitulată (în traducere) Intelectuali,
elite, schimbare instituţională. Cercetări
privitoare la România şi la Europa de Sud-Est, de Anton Sterbling. Editura
Krämer
a consacrat deja problemelor Răsăritului Europei o serie de cărţi, în
majoritate
culegeri de studii, elaborări ulterioare ale unor comunicări prezentate la
numeroasele reuniuni ştiinţifice — de regulă cu participare internaţională —
organizate de secţia de specialitate a Asociaţiei germane de sociologie, o
secţie
din a cărei conducere face parte şi autorul volumului aici în cauză. Am mai
relatat
despre această serie de publicaţii în revista Altera (nr. 12, 1999). şi
volumul despre
care va fi vorba în cele ce urmează constituie, la rîndul său, o culegere:
toate
scrierile inserate au constituit iniţial comunicări şi au fost iniţial
publicate ca studii
în reviste.
Despre autor este de
ştiut că este originar din România, unde şi-a făcut studiile
elementare şi medii şi şi-a început studiile superioare. A făcut parte în
tinereţe dintr-un cunoscut grup al unor tineri
intelectuali germani bănăţeni — scriitori,
poeţi, gazetari — care şi-au manifestat în scris distanţarea şi opoziţia faţă
de
ideologia şi politica regimului comunist şi care au ajuns pînă la urmă, cu
toţii, în
Germania (pe atunci, de Vest). Anton Sterbling şi-a făcut acolo studiile de
sociologie, şi-a luat doctoratul şi şi-a clădit cariera universitară, ajungînd
profesor.
Preocupările sale constante privind problemele României, bine servite de
stăpînirea
limbii române, sînt hrănite, pare-se, de o puternică motivaţie subiectivă, de
grija
pentru evoluţia democratică şi bunăstarea pămîntului său natal. Iar textul şi
bibliografia prezentei sale cărţi dovedesc o bună şi mereu adusă la zi
cunoaştere a
societăţii româneşti şi a ştiinţelor sociale din România (nu numai a
sociologiei, ci
şi a istoriografiei, filosofiei, antropologiei etc), fiind citaţi şi comentaţi
zeci de
autori cu variatele lor contribuţii şi puncte de vedere, tocmai pentru a
transmite
comunităţii ştiinţifice germane informaţii
bogate şi valide despre România şi despre
mişcarea de idei de aici, mai ales cele de după 1989.
Dincolo de aceasta,
fireşte, valoarea intrinsecă a cărţii lui Anton Sterbling
rezidă în analiza pertinentă pe care ne-o oferă privind problemele
reconstrucţiei
sistemice a societăţii româneşti la sfîrşitul veacului al XX-lea. Demersurile
sale
au un caracter teoretic, nu se întemeiază pe cercetări empirice proprii şi
vehiculează,
în general, puţine date şi fapte concrete. El confruntă, de regulă, constatări
generale
despre stările de
fapt cu felurite puncte de vedere atitudinale şi de interpretare a
acestora. Preocuparea
sa principală vizează clarificarea conceptual-teoretică a
problemelor reconstrucţiei sociale. Cu o acribie pe care nu putem să nu o
caracterizăm drept specific germană, Anton Sterbling analizează principalele
noţiuni — cele de instituţie şi schimbare instituţională, elite şi alternanţa
elitelor,
intelectualitatea şi raportarea acesteia la principalele instituţii, la elite
şi la puterea
de stat şi altele — aducînd de fiecare dată în discuţie principalele puncte de
vedere
din literatura mondială a temei respective, cercetînd semnificaţia,
aplicabilitatea
şi valoarea euristică a acestora pentru mai buna elucidare a realităţilor
româneşti.
Străduinţa sa de a oferi o informaţie exhaustivă cu privire la fiecare nuanţă a
chestiunilor tratate îl obligă la folosirea unui sistem stufos — chiar
supraîncărcat,
după gustul subsemnatului — de note de subsol, cu trimiteri şi referinţe, chiar
autoreferinţe repetate. Oricum, însă, pentru cititorul avizat şi atent,
demersurile
sale teoretice, analizele sale conceptuale se pot constitui nu numai în surse
bogate
de informaţie lexicală, ci şi în tot atîtea prilejuri de reflecţie, în
invitaţii incitante
la aprofundarea teoretică nuanţată a propriilor opinii.
Fără
pretenţia relatării complete şi fără a urmări pas cu pas demersurile autorului
— pentru o asemenea
întreprindere spaţiul unei recenzii ar fi cu totul insuficient —
voi semnala doar cîteva din contribuţiile sale, ce mi se par remarcabile.
„Implozia”
sistemului comunist în 1989 în ansamblul fostului bloc sovietic
este văzută de Anton Sterbling ca rezultat al unei complexe crize, incluzînd:
a) criza economică (rezultat al ineficienţei sistemului economiei de
comandă, al epuizării
resurselor dezvoltării extensive, penuriei generalizate etc); b) criza
de legitimitate a
sistemului politic (absenţa
consimţămîntului democratic pentru exercitarea puterii); c)
criza morală generalizată a sistemului social şi d) criza în relaţiile
interetnice (generată
de asocierea regimului totalitar cu naţionalismul etnocratic — pp. 27-28).
Totodată —
această idee revine în repetate rînduri în paginile cărţii — problemele
sistem-specifice
ale totalitarismului comunist s-au împletit, în România ca şi în alte ţări din
jur, cu cele
ale modernizării istorice
întîrziate, incomplete, a structurilor sociale (p. 9. ş. a.). Iar
această din urmă împrejurare apasă greu asupra întregului proces de
implementare a
democraţiei, economiei de piaţă şi a
mentalităţilor adecvate acestora, căci reconstrucţia
instituţională are de recuperat,
concomitent, întîrzierea istorică a modernizării generale.
Însăşi
reconstrucţia instituţională este cercetată în chip diferenţiat. Se
menţionează,
distinct,
a) şirul de instituţii care au supravieţuit marii schimbări (armata, spre
pildă),
b)instituţiile
(de pildă cele ale puterii politice sau comitetul de stat al planificării)
care au dispărut cu necesitate; în sfîrşit, c) instituţiile noi, produse de
schimbarea
însăşi. Se cercetează relaţiile complexe
lăuntrice ale noului sistem instituţional, dificila
adecvare reciprocă a elementelor constitutive ale acesteia.
În condiţii de criză
şi de reconstrucţie instituţională, rolul elitelor şi cel al
intelectualităţii creşte în mod deosebit, subliniază cu insistenţă autorul.
Intelectualitatea îşi poate corespunde optimal menirii în condiţii
instituţionale
democratice stabile;
criticarea puterii dintotdeauna face parte inalienabilă dintre
sarcinile sociale ale elitei intelectuale. Intelectualitatea românească (ca şi
aceea a
altor ţări din regiune) este din multe unghiuri de vedere neunitară; o
semnificativă
parte a ei este legată, prin origine, de trecutul sistem comunist; ea este
diferenţiată
lăuntric şi prin atitudinea sa faţă de modernitate şi modernizare, faţă de
mitologia
naţională şi a specificului naţional, faţă de cultura populară şi cultura
„înaltă”,
faţă de cultura „proprie” şi cea „străină”, faţă de integrarea în modernitatea
europeană, precum şi — nu în ultimul rînd — în privinţa legăturilor sale cu
elita,
veche şi nouă, a puterii statale (p. 69-71 ş. a.).
Revoluţia socială
implică, arată autorul, schimbarea elitelor, iar analiza
desfăşurării acestui proces ocupă un loc important în cartea de faţă. El
constată, în
urma unei nuanţate reflecţii, împletirea unor elemente de continuitate şi
discontinuitate în procesul declanşat la sfîrşitul anului 1989. Lipsa de
autonomie
a elitelor din diferitele subsisteme ale vechiului regim, loialitatea personală
a
vîrfurilor elitelor profesionale faţă de vechii deţinători ai puterii,
conformismul
lor ideologic, imobilismul social din ultimii ani ai vechiului regim s-au
constituit
în tot atîtea piedici în calea reînnoirii în profunzime a elitelor după
schimbarea de
putere. Noua elită a puterii s-a constituit în bună parte din elemente
provenite din
stratul privilegiat al vechiului regim, în speţă din al doilea sau al treilea
eşalon al
acestuia şi asta nu doar la un singur pol al spectrului politic actual. În loc
de elite diferenţiate pe sfere de competenţă şi
grupuri de interese, elitele româneşti apar
mai mult ca fiind unite prin provenienţa lor socială şi apartenenţa lor
ideologică,
prin aderenţa lor la mentalitatea naţionalist-etnicistă, precum şi prin
comunitatea
de interese personale, legate de şanse privilegiate în construcţia economiei de
piaţă (p. 37-51 ş. a.).
Nu mai insist
asupra studiilor privitoare la evoluţia sociologiei româneşti în ultimul
deceniu,
la schimbările socio-culturale, la costurile sociale ale transformărilor socio-
economice
şi altele, bogate în constatări şi observaţii pertinente. Sper ca aceste
rînduri
să susţină aprecierea iniţială: lucrarea recenzată reprezintă o remarcabilă
abordare
a evoluţiei societăţii româneşti în perioada post-totalitară, de real interes
pentru orice
specialist. □
Andrei Roth