De ce un Memorandum?
Al. Cistelecan
Memorandum-ul pe care
Altera l publică n paginile următoare e alcătuit nnumele laicilor greco-catolici din ntreaga lume
(inclusiv Romnia). El nu este, aşadar,nici iniţiativa, nici opera ierarhiei Bisericii Romne Unite cu
Roma (greco-catolică).E o
iniţiativă strict cetăţenească,
non-instituţională. n calitate de cetăţeni ai Romnieisau
de romni deveniţi cetăţeni ai altor ţări, dar
rămaşi n comuniune spirituală şiculturală cu
ţara de origine şi integraţi, eclezial, n structurile Bisericii
Unite,credincioşii greco-catolici s-au văzut obligaţi n
conştiinţă să se adreseze Statuluiromn şi instituţiilor care-l reprezintă spre a cere
reparaţia unei grave injustiţii istorice,perpetuate pnă
azi. După cum se ştie, Biserica Romnă Unită a fost
suprimată n1948 şi repusă n legalitate n 1989-1990.
Suprimarea din 1948 a avut, fireşte, dreptcorolar naţionalizarea
tuturor bunurilor acestei biserici, unele trecute direct nproprietatea
statului, altele concesionate altor culte sau instituţii. Din 1990 ncoacea
nceput un timid şi inhibat proces de restituire a acestor bunuri, de la
bibliotecila lăcaşe de cult. Acest proces s-a derulat cu un
calendar acceptabil atunci cnda fost vorba de bunuri aflate ncă n mna
statului, el fiind parte a marelui efort derestituire a
proprietăţilor confiscate de regimul comunist. Statul romn, voind
săintre n parametrii democratici europeni şi să devină un
stat de drept, a făcut, maicu voie, mai fără voie, paşi
semnificativi n direcţia acestor reparaţii. El s-a sustrasnsă, chiar din decembrie 1989,
obligaţiei sale legale, constituţionale, de a restitui şibunurile
dăruite altor instituţii. Problema a devenit acută mai cu
seamă n cazullăcaşurilor de cult capele, biserici,
mănăstiri. Lăsată la buna nţelegere şi ladiscreţia
comunităţilor, această problemă a fost scoasă chiar
şi de sub jurisdicţiaactului de justiţie, pe care statul, fie
direct, fie tolernd anumite iniţiative venitedinspre părţi interesate, s-a străduit să-l
zădărnicească sau să-l pervertească. Aceastăatitudine
de i-responsabilizare statală a determinat ca procesul de restituire
săculmineze n tensiuni şi scandaluri. Iar rezultatele să fie
eufemistic spus neglijabile. n 2002, după 12 ani de restituiri, BRU nu
e departe de situaţia ei din1989, 1988,
1987, 1948. Memorandum-ul cere
statului să-şi intre n atribuţiile saleconstituţionale
şi să nu-şi delege, n situaţii delicate electoral,
propriile competenţeşi obligaţii către comisii de
faţadă. El provoacă statul la responsabilitate n limiteleConstituţiei. Apelul memorandistic e o
tradiţie n istoria Bisericii Romne Unite, dela celebrul Supplex
al lui Inocenţiu Micu-Klein, pnă la marele Memorandum alintelectualilor
ardeleni din 1892. Elementul de diferenţiere e că Memorandum-ul deacum nu se
adresează unui stat sau unei diete neromneşti, ci chiar statului ai
căruicetăţeni sntem şi
noi. Elementul de similaritate e că Statul romn nu răspunde altfeldect
vechea Dietă transilvană sau dect guvernul imperial vienez de pe
vremurileImperiului. Desconsideraţia
şi dispreţul arătate memorandiştilor de către
instituţiilestatului cărora le-a fost adresat Memorandum-ul e, de fapt, un
dispreţ răspicatarătat principiilor democraţiei şi
statului de drept. E chiar modul romnesc de aperpetua o justiţie de
clientelă, orict de nobilă ar fi această clientelă.
Memorandum-ul, după cum se poate vedea, documentează cu
rigoareasupra situaţiei prezente şi trecute a BRU. El nu pretinde
vreo favoare, nici măcar ntermenii discriminării pozitive. E un
apel strict la competenţele statului şi larăspunderea lui
faţă de propriile acte.
Fireşte,
Statul romn se va strădui să bagatelizeze această
problemă şi so expedieze n afara propriilor răspunderi.
Patronul Statului romn tinde să devinăPilat din Pont. Sntem, de fapt, n situaţia de
nerecunoaştere nici măcar a problemeica atare. Statul romn
nchide ochii spre a nu vedea evidenţele. Tocmai de aceea,Memorandum-ul va lua a luat deja
drumul altor instituţii, al instituţiiloreuropene. n speranţa
că Europa o comunitate de principii şi valori, nu doar destate va
deprinde Statul romn cu limitele de flexiune a unor principiifundamentale, vitale pentru o democraţie. Memorandum-ul se adresează şi
societăţiicivile de la noi, singura forţă
internă care poate face pedagogie principială şi carepoate
nvăţa statul să-şi respecte statutul. Problema
ridicată de Memorandum e,fireşte, delicată. Dar rezolvarea
ei e o probă de maturitate att pentru societate, ct şipentru stat
(sau clasa politică).
*
Al. Cistelecan (n. 1951) critic literar, redactor, publicist. Absolvent
al Facultăţii de Filologieal Universităţii Babeş-Bolyai, Cluj.
Doctor n litere, cu teza: Celălalt
Pillat Redactor-şef adjunctla revista de cultură Vatra, respectiv conferenţiar universitar dr. al
Universităţii Petru Maior dinTrgu-Mureş. Bogată activitate
publicistică, eseuri, critică literară, analize politice etc, n
aproapetoate publicaţiile periodice
din ţară. Redactor coordonator pentru varianta romnă a revisteiProvincia. A publicat volumele: Poezie
şi livresc (1986), Celălalt Pillat (2000), precum şi Top
ten(2000). Premiul de critică literară George Călinescu
pentru volumul Poezie şi livresc, premiulUniunii Scriitorilor pentru eseu pe anul 2001,
pentru volumul Celălalt
Pillat.