Untitled Document
Multiculturalismul liberal. Bazele normative ale
existenţei minoritare autentice
Levente
Salat
Iaşi, Ed. Polirom, 2001, 360
p.
Apărut în prestigioasa colecţie „Opus” a
Editurii ieşene Polirom — probabil cel mai amplu şi mai complex furnizor
de carte socio-umană de nivel academic
din România în acest moment —, volumul lui Levente Salat, reluînd esenţialmente
o teză de doctorat, constituie un eveniment. Preocuparea pentru
problematica dezbătută aici fusese
deja anunţată prin includerea în aceeaşi colecţie a uneia dintre cărţile lui
Arend Lijphart – Modele ale democraţiei (2000) – şi revenirea cu
un alt titlu de acelaşi politolog, mai recent
(Democraţia în societăţile plurale, 2002). Deschisă de
dezbaterea „modelului consensualist” de democraţie, chestiunea
tatonării atente, nuanţate, a convieţuirii
mai multor comunităţi etno-culturale în societăţile conduse
după reguli democrate revine
prin contribuia lui Levente Salat în prim-plan, oferind vieţii noastre publice
salutare sugestii. De astă dată perspectiva este, după cum o
indică şi titlul cărţii, una asumat liberală. Practic,
specialistul anunţă că va supune unui examen critic teoria lui
Will Kymlicka, văzută ca bază doctrinară a rezolvării
problemei centrale a convieţuirii democratice în societăţile
multiculturale. Deja în acest punct se poate observa noutatea şi
îndrăzneala demersului, cîtă vreme dintre textele gînditorului
canadian pînă în acest moment abia dacă au intrat cîteva în circuitul
românesc. Totodată, modelul tradiţional al investigării
monografice este decis depăşit,
cît timp autorul luat în discuţie nu numai că se află în
plină putere creatoare, dar tezele lui sînt viu disputate în
actualitate. Practic, fixîndu-şi interesul în zona circuscrisă mai
sus, Levente Salat a ales, cu o bună intuiţie, un subiect şi
stringent, şi cu şanse de a rămîne pe agendă mult timp de
aici înainte. În acelaşi timp, recursul la opera gînditorului prin
excelenţă al multiculturalismului liberal din zilele noastre, îl situează pe autor în zona celor
cîţiva experţi care, în România de după anul 1990, mai
ales grupaţi în jurul colecţiei de carte „Societatea politică” a
Editurii Nemira (coordonator Cristian Preda), a colecţiei „Civitas” de la
Institutul European (concepută
de Lucian Dîrdală), şi mai recent şi la Polirom, au preluat pe
cont propriu explorarea liberalismului şi dezbaterea, în aceste
cadre, a doctrinei liberale.
Desigur,
Multiculturalismul liberal — structurat în patru mari părţi —, este
un demers condus cu o mînă sigură dincolo (şi dincoace!) de Will
Kymlicka. Punerea problemei îi
prilejuieşte investigatorului un excurs în istoria gîndirii
democrat-liberale, de la clasici (James Madison, Alexis de Tocqueville,
John Stuart Mill) pînă la cele mai recente contribuţii. Liberalismul
doctrinar se bucură astfel de o solidă trecere în revistă prin
fanta decupajului tematic specific, ceea ce este, probabil, cea mai bună opţiune
în materie de retrospective critice, alternativa fiind prezentarea descriptivă,
ordonată cronologic, a marilor şi micilor contribuţii într-o
istorie neutră, de a cărei eficacitate pedagogică mă
îndoiesc şi pe care Levente Salat nu o are în vedere. Rînd pe rînd sînt
desfoliate chestiunea convieţuirii multiculturale, a conflictelor dintre comunităţile
etnice diferite, a modalităţilor de soluţionare a acestora
(diferitele modele teoretice articulate), problema genocidelor. Apoi se trece
la examinarea amănunţită a poziţiei lui Will Kymlicka,
socotită — cu prudenţă metodologică — drept „o
posibilă soluţie”. Atitudinea investigatorului nu se referă la o
eventuală neîncredere în modelul elaborat de gînditorul canadian. Practic,
se ia o distanţă necesară pentru că una este să
elaborezi un model şi cu totul altele sînt realităţile din
teren, în diversitatea şi complexitatea lor evolutivă. De altfel,
nici contribuia lui Kymlicka nu a fost scutită de
interpelări din partea colegilor de breaslă, unele dintre acestea fiind consistente şi capabile să adîncească
problematica, solicitînd noi abordări. ªi în acest punct, Levente Salat
intervine oportun, ordonînd argumentele critice într-o tipologie (p. 212-213)
şi filtrîndu-le prin propria sensibilitate interpretativă. În fine,
veritabil politolog, exegetul se interesează de consecinţele normative
ale întregii discuţii, retrasînd legăturile dintre teorie şi
cabinetele politice ori instituţiile statale, dar lăsînd pe seama
statelor şi a politicienilor punerea în practică sau ignorarea lor.
Consecvent în atitudinea lui rezervată, de comentator aplicat al unor
evenimente intelectuale oarecum decupate din ancadramentul lor
flamboaiant, autorul s-ar dori, aparent, un expert neimplicat, atent să nu
deformeze printr-o poziţionare proprie prea subliniată discursurile
evocate şi, nu o singură dată, concurente. De fapt, prin tot
ceea ce întreprinde — de la opţiunea tematică pînă la
arhitectura specifică a cărţii
sale şi la acceptarea ori refutarea unor articulări ideatice —,
autorul se dovedeşte creativ, îndrăzneţ şi, lucru
care nu trebuie tăcut sub tăcere, coerent cu sine. Prin Multiculturalismul
liberal, o contribuţie obligatoriu de dezbătut în diverse cercuri
şi din diverse unghiuri, schimbul public de idei din România se poate
îmbogăţi şi nuanţa
substanţial. Tot acum, în arena publică autohtonă îşi face
simţită prezenţa o voce distinctă, excelent
articulată, ce completează salutar peisajul deja existent. Notînd
aici şi prezenţa, la sfîrşitul volumului, a unei bibliografii de
mare noutate şi consistenţă,
dintre titlurile căreia multe intră în atenţia cititorului din
România pentru întîia dată,
închei reproducînd profesiunea de credinţă a autorului însuşi: „Părerea
mea este că motivele mobilizării etnopolitice nu vor dispărea
pînă cînd principiile echităţii etnoculturale, formulate în
cadrul teoriei liberale a drepturilor minoritare sau într-o versiune
asemănătoare, îmbunătăţită, nu vor fi acceptate
şi puse în aplicare printr-un consens universal, similar celui care s-a
concretizat în adoptarea Declaraţiei universale a drepturilor omului” (p.
336). Pesimism sau optimism? Să interpreteze fiecare după cum crede
că e nimerit opţiunea politologului.
Ovidiu Pecican