Untitled-1
UDMR în 2003 – căutarea
de noi căi la
punctele limită ale integrării
Miklós Bakk
Andor Horváth
Levente Salat
Autorii
celor ce urmează s-au prezentat publicului cu o lucrare comună pentru
prima dată cu patru ani în urmă, în perioada premergătoare congresului al
VI-lea
al UDMR. Dacă în acel moment şi-au justificat gestul spunînd că uniunea se
confruntă cu provocări care necesită reflexie şi discuţii de fond, autorii sînt
convinşi
că este cu atît mai justificat să invoce acelaşi argument acum, cu puţin timp
înaintea
reunirii celui de al VII-lea congres.
Sfîrşitul unei paradigme
comunitare
În
ajunul celui de al VII-lea congres al UDMR este surprinzător că practic
nici nu s-a pus în discuţie publică dacă UDMR trebuie sau nu să-şi modifice
programul, statutul, respectiv – în funcţie de acestea – strategia de pînă
acum. În
mod palpabil s-au conturat două poziţii: prima dintre ele – cea formulată de
Béla
Markó – consideră că UDMR nu trebuie să aducă modificări esenţiale programului
său actual, acesta trebuie să fie supus doar unor mici adăugiri şi rectificări,
pe
baza rezultatelor obţinute pînă acum; în schimb, cealaltă poziţie – care a apărut
în
mod marcant în retorica Blocului Reformist – susţine o reîntoarcere la bazele
„autonomiei comunitare” proclamate la Braşov în 1993.
Nici
una dintre aceste poziţii nu este cu adevărat întemeiată. Programul de
pînă acum trebuie reformulat nu numai la nivelul detaliilor, ci în mod
fundamen-
tal, deoarece s-au schimbat atît ambianţa politică internă şi externă a UDMR,
cît
şi relaţia acesteia faţă de societatea maghiară din Transilvania. În acelaşi
timp,
pentru reformularea structurii şi strategiei UDMR nu maisînt suficiente „bazele
de la Braşov”, pentru că acestea reprezintă posibilităţile de integrare şi de mobilizare ale UDMR
caracteristice pentru o perioadă anterioară. Putem spune cu
alte cuvinte că este vorba de o „paradigmă comunitară” care şi-a epuizat
resursele
capabile de a reînnoi politica. Aceasta, fiindcă „modelul de autonomie” de la
Braşov
a) a fost un răspuns dat la acea extindere
a pieţii politice care apăruse ca o provocare
pentru UDMR, pe de o parte prin profesionalizarea politicii
parlamentare, iar pe
de altă parte datorită numărului mare de reprezentanţi aleşi în administraţiile
lo-
cale în 1992 – în acelaşi timp însă b) construise UDMR-ul pe exigenţele de
mobilizare ale unei mişcări menite să asigure identitatea. Din punct de vedere
ideologic a fost un model comunitar – de tipul „statului în stat” – care c) a
apărut
cu exigenţa unei strategii autonomiste, fără însă să facă posibilă o disociere
a
alternativelor – între dimensiunea comunitară şi cea teritorială –, iar în ceea
ce
priveşte reprezentarea intereselor politice d) a disimulat consecinţele integrării
–
oricum necesare a – UDMR în sistemul politic românesc în calitate de partid
poli-
tic. Însfîrşit: ca structură de putere, modelul a dat naştere unei organizaţii
politice
care e) a funcţionat ca o federaţie a organizaţiilor teritoriale şi a instituţionalizat
funcţionarea platformelor politice, dispunînd însă şi de resursele centralizării
(fapt
devenit tot mai evident începînd din 1995).
Pentru
a putea lua în considerare urmările posibile ale paradigmei de la Braşov
care şi-a pierdut forţa integrativă, devenită goală şi din punct de vedere
retoric, în
primul rînd trebuie să
trecem în revistă schimbările care s-au produs în situaţiar
României şi în cea a
maghiarimii din Transilvania în cei aproape patru ani care au
trecut de la ultimul congres al UDMR. Pentru că, atît schimbarea globală intervenită
în situaţia politicii externe (criza din Kosovo, decizia adoptată la Helsinki
în
decembrie 1999, situaţia geostrategică de după 11 septembrie), cît şi
transformarea
cîmpului de forţe al politicii interne (colapsul dreptei după alegerile din
2000,
noua autoconstrucţie a stîngii postcomuniste, ca rezultat al faptului că
aceasta a
putut să se folosească de procesul integrării europene în vederea propriei sale
legitimări, proces pentru care a primit o agendă gata făcută de la Uniunea
Europeană), au pus fără îndoială într-un context nou politica UDMR.
În
analiza ce urmează vom trece în revistă alternativele strategice posibile,
concentrîndu-ne în primul rînd asupra posibilităţilor interne ale UDMR şi
asupra
determinărilor sistemului politic românesc.
La punctele limită ale integrării
– într-o nouă situaţie
Sistemul
de relaţii, spaţiul de mişcare şi integrarea politico-socială a UDMR
sînt influenţaţi de patru procese sau puncte de cotitură importante: A)
invitarea
României în NATO; B) statutul de membru al Uniunii Europene al Ungariei; C)
dramatica scădere numerică a maghiarimii transilvane şi perspectivele sale
demografice; D) consolidarea sferei civile în Transilvania, conturarea noului
cadru
civic al societăţii maghiare ardelene. Aceste patru importante circumstanţe, respectiv procese
trebuie analizate fiecare în parte, deoarece fiecare dintre ele
pretinde o schimbare esenţială în politica UDMR.
A)
Invitaţia
României în NATO în noiembrie trecut, prin faptul că a legat
puternic ţara de o structură occidentală, a determinat unele schimbări în viaţa
politică internă care au influenţat şi spaţiul
de mişcare al UDMR. Aceste schimbări,
deşi nusînt măsurabile la nivelul cotidianului, deschid noi posibilităţi în faţa
UDMR
datorită unei stabilităţi mărite a politicii externe. Surplusul de
securitate cîştigat
de România creează o atmosferă de politică internă mai propice pentru ca UDMR
să poată invoca unele chestiuni de drept constituţional legate de statutul de
comunitate a maghiarimii din Transilvania. Dintre aceste chestiuni fac parte
îndeosebi regionalismul şi autonomia teritorială, isteria politicii interne
putînd fi
stîrnită şi menţinută întotdeauna pentru a le respinge sau pentru a le elimina
de pe
ordinea zilei, politica internaţională axată pe principiul stabilităţii (OSCE,
Uniunea
Europeană, Consiliul Europei) oferind şi ea un sprijin discret acestor
demersuri.
În acelaşi timp, relaţia dintre Ungaria şi România se transformă: temele
„istorice”
ale animozităţilor din perioada anterioarăsînt
înlocuite de contradicţii cu un caracter
„mai globalizat”, care nu se referă la trecut, ci la prezent şi viitor.
B) Integrarea apropiată a Ungariei în UE
vine în completarea acestui efect.
Aici trebuie să ţinem cont de cel puţin două consecinţe de mare importanţă
pentru
UDMR: 1. Graniţa UE dintre
România şi Ungaria are toate şansele să se transforme
din
frontieră de stat (clasică) în graniţă regională-civilizaţională. În timp ce noţiunea
clasică
a graniţei înseamnă o fîşie în interiorul căreia numărul tranzacţiilor
economice
şi culturale, şi a
contactelor umane scade rapid, în cazul graniţelor civilizaţionale
sau regionale numărul tranzacţiilor scade
încet în direcţia graniţei, iar apoi – în zona
de frontieră – începe să crească. Toate acestea impun dezvoltarea unei
dinamici
regionale speciale în Partium, care nu înseamnă doar o dezvoltare mai rapidă,
legată
explicit de zona estică a Ungariei, ci transformă inclusiv relaţiile
româno-maghiare
din zonă, potrivit unor noi tipologii culturale. 2. Această proximitate are un
efect
asupra întregii Transilvanii, deoarece Ungaria devine un vehicul de modele de
modernizare – mai mult decît pînă acum – în această zonă de care relaţiile sale
economice o leagă şi mai puternic. Acest lucru înseamnă o şansă pentru
maghiarii
din Transilvania, deoarece ei pot avea un rol mediator important în procesul de
transmitere a modernizării. Acest rol
tranzacţional însă poate să reformuleze în acelaşi
timp condiţiile şi obiectivele competiţiei româno-maghiare.
Surplusul
de securitate, precum şi perspectiva integraţionistă generatoare de
competiţie, au lansat o resubiectivizare a relaţiilor româno-maghiare. Această
contradicţie resubiectivizată aduce în prim plan conflictele cu rezonanţă
globală
ale prezentului: disputa româno-maghiară pe marginea legii statutului a avut ca
subiect şi relaţia României şi Ungariei faţă
de Europa în lumina diferitelor concepţii
despre naţiune ale celor două state – în timp ce numeroase conflicte
noi, mai puţin însemnate, ca de
exemplu disputa despre „pălincă”, prevestesc că viitorul va fi
marcat în primul rînd de competiţia pentru avantaje pe piaţă, competiţie
birocratizată în mare măsură de către UE.
C)
Rezultatele recensămîntului din 2002, diminuarea semnificativă a numărului
maghiarilor a scos programul comunitar al „rămînerii pe pămîntul natal” din
perspectiva în care se afla – chiar dacă neexprimat – pînă acum. Deoarece
rezultatele recensămîntului au arătat clar că deşi politica nu are un efect
nemijlocit
asupra proceselor demografice, la nivelul concepţiilor minoritare ale construcţiei
sociale şi ale planificării instituţiilor ne aflăm oricum într-o cursă contra
cronometru. În legătură cu aceasta, UDMR poartă o responsabilitate directă, dat
fiind că şi-a adjudecat poziţiile decisive în lupta pentru distribuirea
resurselor, iar
prin aceasta a slăbit mecanismele interne de control ale societăţii minoritare.
Însă
gîndirea strategică referitoare la păstrarea ariei de aşezare a comunităţii,
adică a
graniţelor etnice interne (aflată deja în curs de formare în cadrul bisericii
refor-
mate,1 cu aspectele sale specifice) nu poate fi eficientă decît dacă
nu mai priveşte
maghiarimea din Transilvania ca o formulă socială unitară („societate etnică de
masă”), ci mai de grabă ca o societate dezvoltată pe regiuni, puternic
stratificată.
În concordanţă cu aceasta, UDMR va trebui fără îndoială să ia în considerare
prevederea unor
capitole separate în cadrul programului său pentru cel puţin trei
componente ale
societăţii – care se deosebesc atît la nivel regional cît şi din punct
de vedere tipologic:
Secuimea, Partiumul şi comunităţile din diasporă.
D)
Dezvoltarea sferei civile maghiare din Transilvania se află şi ea la un
punct limită al integrării: dependenţa sa unilaterală de UDMR, care
caracterizase
începutul anilor ’90, este pe cale de dispariţie, în timp ce formele sale
proprii de
organizare globală nu s-au format încă. Emanciparea sa a apărut ca rezultat a
două
procese cu direcţie opusă.2 La începutul anilor ’90, UDMR, care funcţionase
ca o
mişcare,3 în calitatea ei de animatoare a societăţii civile absente,
contribuise în
scop mobilizator şi de autolegitimare la crearea primelor organizaţii civice.
Aceasta
a fost perioada organizării „de sus în jos”, în care au luat fiinţă primele
mari
organizaţii civile, care-şi asumaseră o reprezentare cuprinzătoare, extinsă pe
toată
Transilvania, în conformitate cu programul de atunci al UDMR. Aceste organizaţii
au şi fost nominalizate în programul UDMR, iar „modelul de la Braşov” a creat
Consiliul Unional de Negociere în vederea integrării acestora. Pe la mijlocul
anilor
’90 însă a apărut un nou tip de organizare civilă, a celor care se organizaseră
„de
jos”, asumîndu-şi interesele locale şi regionale.
Sistemul
de sprijin financiar controlat de UDMR (prin sub-curatoriul din
România al Fundaţiei Illyés şi prin Fundaţia Communitas) este în acelaşi timp o
sursă de noi tensiuni, deoarece, datorită acestuia, construcţia socială a fost
subordonată într-o măsură însemnată muncii politice de apărare a intereselor
comunitare. Toate acestea slăbesc stabilitatea, mecanismele interne de control
ale societăţii
minoritare, iar din punctul de vedere a dezvoltării pe termen lung a
societăţii maghiare din Transilvania, reprezintă pericolul unei politici
lipsite de
feed-back social, de control din partea societăţii.4 Astfel,
societatea „rămîne
construcţia politică a elitelor”5
şi nu acea unitate organică compusă din reprezentare
politică, reprezentanţi ai autonomiilor locale, organizaţii civile,
grupuri de experţi
culturali şi o presă formatoare de opinie.
Din
toate acestea rezultă că (1) UDMR trebuie să se confrunte cu realitatea
că politica sa de susţinere, prin care a ocupat sfera iniţiativelor civice,
deformează
de fapt imaginea despre societatea pe care s-a angajat să o reprezinte, prin
urmare
(2) trebuie să creeze o altfel de relaţie cu sfera civilă – mai apropiată de
formele
de parteneriat cunoscute în societăţile occidentale.
Dincolo de modelul de la Braşov –
alternative strategice
Epuizarea
paradigmei comunitare de la Braşov s-a produs în paralel cu acea
inevitabilă centralizare internă, care a fost o premisă organizatorică necesară
pentru
ca UDMR să se integreze în sistemul partidelor din România. Acest lucru a impus
derularea a două procese paralele la nivelul acţiunii politice directe, care se
fortifică
reciproc: 1. o transformare discursivă, în urma căreia UDMR a scos în evidenţă
acele elemente ale programului său, care puteau fi legate de minimul de reformă
ce se conturase în retorica
partidelor politice româneşti; 2. o creştere continuă a
potenţialului de coalizare
începînd din 1996. În ciuda tuturor tensiunilor – care au
fost generate de faptul că funcţionarea legitimativă a modelului de la Braşov a
intrat în contradicţie cu obligaţiile integrării în sistemul partidelor –,
această
integrare a avut rezultate importante. Trebuie să scoatem în evidenţă două
dintre
ele: pe de o parte faptul că a contribuit la crearea şi consolidarea încrederii
faţă de
elita maghiară din Transilvania (şi în general faţă de maghiari), pe de altă
parte
faptul că a făcut posibilă punerea în practică a acelei părţi din programul
UDMR
care a putut fi inclusă în minimul de reformă despre care am vorbit.
În acelaşi timp însă integrarea a avut preţul ei.
Necesitatea stabilizării rezultatelor
obţinute
datorită minimului de reformă a impus o favorizare a politicii aranjamentelor
care, dat fiind caracterul clientelist al sistemului politic românesc, înseamnă
că UDMR
a trebuit să-şi
adapteze „politica de personal” la politica de structurare clientelară a
partidului de guvernămînt (mecanismele acesteia se pot desluşi spre exemplu din
protocoalele de colaborare între UDMR şi PSD
la nivel judeţean). O altă consecinţă a
acesteia este că obiective politice de valoare diferită au devenit
obiectul colaborării
tranzacţionale, generalizată în cadrul
politicii aranjamentelor. Astfel, obţinerea unor
obiective minoritare particulare (de exemplu retrocedarea unui imobil) a
fost
compensată prin votarea unor legi cu efect
defavorabil asupra calităţii democraţiei.
Încă
şi mai gravă este cealaltă consecinţă: odată cu creşterea potenţialului
său de coalizare în cadrul sistemului politic românesc, UDMR a devenit – în
pofida tuturor intenţiilor
sale declarate – participantă la reproducerea centralismului. De
fapt, UDMR a votat această centralizare atunci cînd pragul electoral a fost
ridicat
la 5 %, precum şi în cazul restricţionării antidemocratice a legii electorale,
deoarece
aceste măsuri au servit obiectivul de a restrînge cît mai mult posibil cercul
partenerilor virtuali. Prin aceasta, UDMR şi-a mărit şansele de a participa în
continuare – împreună cu un număr mai redus de participanţi – la negocierile
politice mai importante. Însă, făcînd aceasta, ea a contribuit la creşterea
centralismului sistemului politic actual, limitînd într-o măsură semnificativă
numărul alternativelor care ar putea fi formulate în vederea reformării
sistemului,
ceea ce, din punct de vedere strategic, este fără îndoială defavorabil
maghiarilor
din Transilvania, întru-cît problemele legate de statutul lor juridic
comunitar, de
statutul lor în dreptul public devin chestiuni „în afara sistemului”.
Ca
o consecinţă a epuizării „modelului de autonomie” de la Braşov, respectiv
a tendinţei de reproducere a centralismului sistemului politic românesc,
trebuie să
luăm în considerare trei alternative care se exclud reciproc, ale unei
strategii politice
care să-şi asume cauza maghiarilor din România: I. o regîndire a modelului de
autonomie şi punerea acestuia în practică într-un mod mai consecvent şi
riguros;
II. asumarea deschisă, programatică a consecinţelor integrării în sistemul
politic
românesc; III. respingerea tezei că sistemul politic românesc este o entitate
imuabilă
şi cîntărirea
alternativelor posibile ale „evadării” din acest sistem.
Practica
politică actuală a UDMR se caracterizează printr-un amestec continuu
ale elementelor acestor trei alternative,
care este imposibil de susţinut, chiar şi numai
pentru că, avînd în vedere consecinţele,
definirea obiectivelor comunitare care conduc
în direcţii foarte diferite, impun strategii diferite din partea unor
reprezentanţi
comunitari, care se iau în serios şi care iau în serios şi cerinţele transparenţei.
I. În loc de drept public instanţe morale
Cei
aproape zece ani care au trecut de la congresul de la Braşov confirmă
faptul că autorii modelului de autonomie şi adepţii aplicării lui nu au ţinut
cont de
circumstanţele silnice ale sistemului politic românesc, dar nici de starea şi
capacitatea societăţii minoritare maghiare din România. În cele ce urmează vom
încerca să inventariem lucrurile de care am avea nevoie – pe baza experienţelor
acumulate – pentru ca o structură instituţională minoritară, destul de nuanţată
şi
capabilă să echilibreze în mod satisfăcător funcţiile de control social, să
poată
asigura toate acele funcţii pe care concepţia de autonomie comunitară de la Braşov
ar fi fost menită să le îndeplinească în viaţa maghiarilor din România.
Experimentul
ideatic, menit să cîntărească şansele reabilitării modelului de
la Braşov, trebuie să pornească, potrivit logicii situaţiei, de la premisa – care
nu
poate face, aici şi acum, obiectul criticii – că reprezentarea instituţională a
autonomiei şi funcţionarea eficientă a acesteia depinde în mod exclusiv de voinţa comunităţii şi, ca
atare, este independentă atît de capacitatea sistemului politic
românesc, cît şi de atitudinea actorilor relevanţi ai cîmpului internaţional de
forţe.
Această ipoteză, în limbajul ştiinţelor politice, nu înseamnă nici mai mult,
nici
mai puţin decît că maghiarimea din România se autodefineşte ca o comunitate
politică avînd legile ei proprii – cel puţin după cum susţine unul dintre
discursurile
rivalizatoare ale elitei politice. Să acceptăm ca punct de plecare această
premisă
şi să analizăm urmările care ar rezulta din aceasta. În literatura de
specialitate a
politologiei moderne apar numeroase accepţiuni ale noţiunii de comunitate
politică,
majoritatea lor însă este strîns legată de ideea de suveranitate: în primul
rînd
formaţiunile statale, recunoscute de comunitatea internaţională a statelor,
sînt acelea
pe care de obicei le numim comunităţi politice. Mai nou, în încercările de
definire
teoretică şi de depăşire practică a tensiunilor şi contradicţiilor dintre
principiul
autodeterminării şi cel al suveranităţii, pe care opinia publică internaţională
le-a
reperat mai ales în relaţie cu statele multietnice care păşesc pe calea
democratizării,
au apărut şi unele opinii, potrivit cărora în societăţile puternic divizate din
punct
de vedere etnocultural trebuie să ţinem cont de existenţa comunităţilor
politice
rivale. Într-un context asemănător,6 noţiunea de comunitate politică
presupune că
comunitatea care aspiră la acest statut, 1. dispune de acele instituţii
centralizate
de decizie şi executive, care pot garanta funcţionarea eficientă a definirii
obiectivelor comunitare şi
a distribuirii resurselor; 2. în limita competenţei sale
dispune de monopolul
autorităţii politice şi a coerciţiei legitime; 3. este depozitarul
identităţii politice şi al loialităţii
bazate pe sprijin periodic reînnoit. Cele trei funcţii
sînt denumite de obicei funcţie instrumentală, coercitivă şi de
reprezentare
identitară, iar în măsura în care comunitatea care aspiră la statutul respectiv
este
într-adevăr o comunitate politică cu valoare deplină, funcţională, atunci
aceste
funcţii se susţin reciproc, reproducîndu-şi continuu condiţiile randamentului
lor.
Dacă vrem, pe de o parte, să definim, iar pe de altă parte să continuăm
reflexia
asupra modelului de la Braşov al autoguvernării interne pornind de la acest
sistem
de criterii, putem constata următoarele:
1.
În privinţa
funcţiei instrumentale, modelul de la Braşov este în principiu
suficient de echilibrat, deoarece conţine organismele decizionale şi executive
competente în domeniul definirii obiectivelor şi al distribuirii resurselor.
Unele
perturbări funcţionale din ultimii ani au fost cauzate de faptul că rolul
organismelor
decizionale a pierdut treptat din valoare, a devenit difuz, iar în acelaşi timp
tot
mai multe competenţe ale acestor organisme au fost preluate de cele executive
(Prezidiul Executiv şi Consiliul Operativ).
2. În ceea ce priveşte funcţia coercitivă,
aici se pot surprinde într-un mod
mult mai explicit lipsurile modelului: nici Comisia Unională de Supraveghere a
Regulamentului, nici Comisia Unională de
Etică şi Disciplină nu au putut să asigure,
pe de o parte, adoptarea unor decizii independente de interesele de grup
ale conducerii de la
vîrf a Uniunii, iar pe de altă parte, ambele organisme s-au dovedit
incapabile de a impune aplicarea integrală şi eficientă a propriilor decizii.
Pe baza
acestor observaţii este justificată întrebarea dacă uniunea organizată după modelul
de la Braşov a dispus sau nu de monopolul autorităţii politice şi a coerciţiei
legi-
time în limitele propriei sale sfere de competenţă.
3.
Din punct de vedere formal, acţionînd în spiritul modelului de la Braşov
UDMR a satisfăcut, în principiu, aşteptările funcţiei de reprezentare identitară,
deoarece randamentul său electoral a fost pînă acum constant. Însă tot mai mulţi
analişti atrag atenţia asupra faptului că – în lipsa alternativei şi, implicit,
a
competiţiei – votul etnic nu poate fi considerat nici ca o măsură sigură a
loialităţii,
nici ca un sistem de feed-back care să reflecte cu fidelitate sprijinul de care
dispune
definirea obiectivelor.7
Lipsa totală a unor funcţii ale comunităţii politice cu
valoare deplină, respectiv
diminuarea treptată
a altor funcţii, a condus la funcţionarea Uniunii din ce în ce
mai mult ca un partid politic, legitimitatea căruia putea fi considerată
suficient de
fundamentată numai în contextul sistemului politic românesc.
Pe
baza celor expuse mai sus, reabilitarea modelului de la Braşov ar necesita
două corecţii esenţiale: pe de o parte ar fi nevoie de mecanisme prin care ar
deveni
posibilă împiedicarea confiscării legitimităţii, iar pe de altă parte ar trebui
să se
creeze posibilitatea
satisfacerii eficiente a funcţiei coercitive.
Să
le luăm pe rînd. Pentru a împiedica confiscarea legitimităţii, în primul
rînd este indispensabil ca regulamentele care descriu competenţele organismelor
să nu poată fi modificate după bunul plac al conducerii de vîrf a Uniunii. Ar
fi
nevoie, prin urmare, de o Constituţie a Maghiarilor din România. Iar acest
lucru
ar putea fi realizat prin convocarea
Consiliului Naţional Constituant, care ar dispune
de condiţiile propriei sale alegeri, iar ulterior şi-ar asuma atribuţiile
Parlamentului
Minorităţii Maghiare din România care, la rîndul ei, ar numi şi ar controla
organismele executive. În acelaşi timp, ambiţia satisfacerii eficiente a funcţiei
coercitive nu ar presupune altceva decît înlocuirea autorităţilor de drept
public cu
instanţe morale, dovedite întotdeauna suficiente în privinţa chestiunilor
interne
problematice ale comunităţii.8
Deşi ar putea părea o întrebare poetică, nu putem să nu
ne întrebăm dacă, ţinînd
cont de evenimentele
ultimelor doisprezece ani, putem avea încredere că societatea
minoritară maghiară din România dispune de resursele – în primul rînd de umane,
dar nu în ultimul rînd morale – necesare celor de mai sus. În această privinţă
trebuie
să răspundem mai întîi la întrebarea: în ce măsură poate fi considerată
maghiarimea
din România drept o comunitate omogenă din punctul de vedere al percepţiei, în
sensul exprimat de Bibó, adică să fie unitară „în alegerea şi asumarea corectă
a
sarcinilor pe baza percepţiei realităţii”, respectiv dacă are exigenţa şi
dispoziţia
necesare „participării la întreprinderi comune”.9 În absenţa
acestora, experienţa caracteristică este
cea a „destrămării formelor comunitare”,10 pe baza observaţiei
cotidiene a faptului că membrii comunităţii
se integrează în funcţie de interesele lor
individuale în diferitele reţele şi structuri locale, de vecinătate,
profesionale şi de
altă natură, care nusînt deloc segregate din punct de vedere etnic.
Gravitatea
situaţiei este amplificată de faptul că, în acest moment, doar
conducerea de vîrf a UDMR se află într-o poziţie în care ar putea iniţia
convocarea
unui Consiliu Naţional Constituant. În vederea convocării acestuia, conducerea
ar
putea proceda conform mai multor criterii: aplicînd principiul corporativ,
pornind
de la subsistemele funcţionale ale societăţii minoritare – organisme
reprezentative
alese, poziţii în administraţia locală, societate civilă, mass-media minoritară,
instituţii culturale, de învăţămînt şi de cercetare, biserici –, sau pe baza
principiului
performanţei, apelînd la anumite personalităţi pentru a îndeplini acest rol cu
siguranţă istoric, care, în decursul ultimului deceniu, au acumulat merite
durabile
în domeniul organizării comunitare. Faptul că nu o face, respectiv, dacă nu o
face,
poate fi interpretat şi ca o dovadă că nu corespund intereselor ei.
II. Permanenţa cazualităţii
Integrarea
de facto în sistemul politic românesc a fost deja asumată, în esenţă,
de către UDMR, prin practica caracteristică trecutului recent a funcţionării
„ca
partid”: din anumite puncte
de vedere, care a făcut posibilă obţinerea unor rezultate
spectaculoase, s-a integrat
în sistemul de partide din România. Această integrare
este rezultatul unui dublu proces la nivelul acţiunii politice directe: pe de o
parte
este vorba de o transformare – în primul rînd de politică practică, şi numai în
al
doilea rînd discursivă –, în cursul căreia UDMR a promovat acele elemente ale
programului său, care au putut fi legate de minimul de reformă conturat în
retorica
partidelor politice româneşti, iar pe de altă parte s-a produs o creştere
continuă a
potenţialului de coalizare începînd din 1996.
Ca
urmare a apropierii retorice de politica românească, o parte semnificativă
a electoratului UDMR simte că organizaţia nu mai este prezentă în viaţa publică
cu mesaje orientative destinate maghiarilor, ceea ce are, fără îndoială, un
efect
frustrant. În acelaşi timp, în ceea ce priveşte creşterea potenţialului de
coalizare,
întrebarea esenţială rămîne: care va fi obiectul şi caracterul tranzacţiilor
politice
care au loc între UDMR şi aliaţii săi, şi ce relaţie va exista între
obiectivele
strategice promovate de UDMR şi strategia descifrabilă din textura tranzacţiilor?
Datorită formării pînă în 2000 a potenţialului de
coalizare al UDMR (ca urmare
a rolului asumat în
cadrul guvernării în perioada 1996-2000 şi a protocolului de
colaborare încheiat cu PSD), mai mulţi analişti au ridicat în ultimii doi ani
posibilitatea creării în România a unei democraţii consociative.11
Potrivit acesteia,
un consens guvernamental ar fi un model aducător de stabilitate şi rezultate
pozitive
din punctul de vedere a evoluţiei situaţiei maghiarilor din România, ceea ce ar însemna pentru UDMR
poziţii în guvernele succesive şi drept de veto (eventual
reciproc) cu privire la unele chestiuni referitoare la păstrarea şi
reproducerea
culturii minoritare, precum şi cîteva garanţii politico-instituţionale pentru
acestea
(prin asigurarea proporţionalităţii în anumite domenii).
Modelul
consociativ înseamnă guvernarea unui cartel de elită în societăţile
profund divizate în subculturi politice.12 Obiectivul
său este crearea unei democraţii
stabile în condiţiile culturii politice segmentate. Elementele acesteia: marea
coaliţie
care cuprinde cele mai multe segmente ale societăţii (1), afirmarea
principiului
proporţionalităţii în sistemul electoral, în recrutarea funcţionarilor publici şi
în
distribuirea banilor publici (2), forme de autonomie sectorială sau segmentară
(3), respectiv dreptul la veto reciproc sau minoritar (4).13
În
politologia actuală nu există consens asupra întrebării dacă modelul
consociativ elaborat de Lijphart are doar un caracter normativ, sau şi o
valoare
empirică relevantă.14 Această dispută teoretică foarte pasionantă şi
cu bătaie lungă
– ale cărei detalii nu le putem discuta aici – are două consecinţe importante
din
punctul de vedere al maghiarimii din România. Prima decurge din convingerea
timpurie a lui Lijphart, dar asumă neclintit pînă astăzi, că modelul
consociativ are
relevanţă privind politica publică, ceea ce într-o formulare mai concretă ar
însemna
că liderii politici ai societăţilor divizate din punct de vedere cultural
trebuie să fie
încurajaţi în direcţia
inovaţiei politice capabile să aplice spiritul modelului
consociativ. Prin
urmare, din punctul de vedere al maghiarilor din România,
întrebarea principală nu este dacă în România există sau nu condiţiile
(consider-
ate necesare teoretic) aplicării modelului, ci dacă există sau nu voinţa
politică
necesară creării acestora. Cealaltă consecinţă care trebuie luată în
considerare,
este legată de faptul că adversarii modelului consociativ atrag atenţia – în
cazul
fiecăruia din cele trei concepte introduse
de către Lijphart: democraţie consociativă,
consensuală şi cu divizarea puterii – asupra urmărilor acelor concesii
din care
rezultă o deviere de la modelul tradiţional, westminsterian al democraţiei
majoritare, respectiv că, în această deviere se manifestă o atitudine
antiminoritară
mai mult sau mai puţin deschisă.
În
baza celor de mai sus, privind perspectivele strategiilor de construcţie a
societăţii minoritare, se impun următoarele întrebări: 1. Potenţialul
amplificat de
coalizare al UDMR, respectiv participarea acesteia – aparent tot mai continuă şi
mai susţinută – la guvernare poate să ducă la crearea unui sistem consociativ
în
România? 2. Cum se raportează acest sistem la obiectivele conservării
maghiarilor
din Transilvania?
Pentru
ca UDMR să poată reprezenta efectiv maghiarimea din Transilvania
ca pe unul din „stîlpii” – definiţi şi oficial ai – societăţii româneşti,
trebuie
îndeplinite cîteva condiţii. Despre satisfacerea condiţiilor instituţionale (de
tehnica
guvernării) amintite – proporţionalitate în distribuţia funcţionarilor şi a
banilor publici, dreptul de
veto – putem deja să concludem că acestea, în momentul ac-
tual, nu fac parte din regulile colaborării, ci sînt obiectul şi rezultatul
unor negocieri
de la caz la caz. Cu alte cuvinte: potenţialul de coalizare al UDMR înseamnă
practic posibilitatea ca UDMR, din cînd în cînd, în formă concretă şi cazuală,
să
poată pune în valoare acele principii care într-o structură statală consociativă
funcţională sînt principii constitutive ale sistemului însuşi.
Toate
acestea rezultă în parte din structura specifică – legislativ-structurală
şi culturală – a sferei de putere din România. Condiţiile structurale
defavorabile
instituţionalizării consociativităţii se datorează în primul rînd faptului că
regimul
Iliescu a fixat condiţiile permeabilităţii între ramificaţiile puterii – contrar
principiilor statului de drept – în prevederile ambigue ale constituţiei.
Această
chestiune a început să fie conştientizată doar în timpul reformei constituţionale
aflată în curs de desfăşurare, în mare măsură datorită presiunilor UE. De
altfel,
ambiguităţile constituţiei se reproduc în întreaga structură a administraţiei
publice
locale,15 împiedicînd independenţa
corpului de funcţionari publici din administraţia
locală, creînd posibilitatea ca şi administraţia locală pe specialităţi
să fie întreţesută
de clientelismul politic. Construirea clientelelor nu este însă doar o tradiţie
culturală
şi structurală a societăţii, ci şi un semn concret al rămînerii în urmă în
privinţa
creării clasei de mijloc: elita politică pare să încerce compensarea absenţei
clasei
de mijloc prin
construirea rapidă a clientelelor.
Cu
toate acestea, UDMR poartă şi ea o parte semnificativă din responsa-
bilitatea pentru subminarea şanselor sistemului consociativ, deoarece potenţialul
de coalizare al Uniunii exprimă o aliniere la „structura politică” întîrziată,
susţinută
de societatea românească rămasă în urmă în procesul de formare a clasei de
mijloc,
ceea ce perverteşte calea ce duce spre modelul consociativ. Datorită faptului că
o
separare completă şi efectivă a puterilor nu a avut loc în România nici pînă
astăzi,
UDMR nu se poate limita la urmărirea obiectivelor sale exclusiv la nivelul
legislaţiei şi a deciziilor politice – în vederea punerii în aplicare a
legilor, a
demonstrării unor rezultate concrete este nevoită să se structureze şi pe
procesul
de clientelizare al partidelor guvernamentale româneşti.16 Prin
aceasta însă, ea
însăşi susţine reproducerea unei „structuri de elită” în cadrul Uniunii, ceea
ce face
ca elita politică maghiară din România să fie asemănătoare „structurilor de
elită”
ale partidelor româneşti.
Prin
urmare, datorită ambiguităţii îndelung susţinute, bazate pe permanenţa
cazualităţii, prin care UDMR reproduce continuu, pe de o parte, iluzia colectivă
a
autonomiei interne la nivelul discursului politic, iar pe de altă parte se
integrează
în mod organic, la nivelul practicii politice, în structura politică românească,
Uniunea încalcă de două ori logica consociativităţii: (1.) nu-şi asumă în mod
deschis, cu o consecvenţă programatică tot ceea ce acest model ar putea oferi
maghiarilor din România şi (2.) pierde
ocazia de a profita de posibilităţile negocierii politice, în cursul
cărora ar putea cere socoteală conducerii politice româneşti,
mergînd pînă la consecinţele ultime, pentru tot ceea ce presupune aplicarea
consecventă a acestui model vizibil avantajos pentru România.
Adoptarea
de către România a modelului consociativ nu are doar o importanţă
conjuncturală pentru maghiarii din Transilvania. O integrare mai spectaculoasă şi
mai efectivă a reprezentanţilor maghiarimii în sistemul politic românesc ar
putea
produce, pe termen mediu, un efect care ar amplifica încrederea, iar aceasta,
pe
termen lung, ar face posibilă o reformare – euroconformă, în esenţa ei – a structurii
de stat şi a sistemului politic românesc, în aşa măsură încît ar putea duce
chiar şi
la instituţionalizarea în termenii dreptului public a ideii – deocamdată naive
– a
autonomiei interne, pe care elita politică românească o respinge deocamdată,
invocînd tocmai „pericolul unguresc”.17
III. Calea regională
În
urma celor expuse trebuie să examinăm şi posibilitatea de integrare ca şi
comunitate a maghiarimii din Transilvania, fără transformarea structurii
constituţionale a statului român. În cadrul acestei chestiuni trebuie să
clarificăm,
de asemenea, (1) ce fel de schimbare de structură constituţională – de
organizare
teritorială, de modificare a sistemului administraţiei publice şi de exercitare
a
puterii guvernamentale – trebuie
să fie cea prin care maghiarimea, în calitate de
comunitate, ar putea „să-şi
găsească patria” în România şi (2) prin ce mijloace
politico-strategice poate fi obţinută această schimbare.
Pînă
la ora actuală au luat naştere două concepţii referitoare la „integrarea de
drept public”, mai puţin elaborate în detaliu, însă puternic reprezentate ca
direcţii
strategice. Prima este concepţia triplei autonomii, formulată în prima jumătate
a
anilor nouăzeci şi legată în primul rînd de numele lui József Csapó, cealaltă
fiind
concepţia strategică cu privire la „devoluţia Transilvaniei”, formulată de
„grupul
Provincia”. Prima a fost asumată în primul rînd de opoziţia internă a UDMR, a
doua a fost formulată în afara UDMR, însă ambelesînt prezente în programul
UDMR: forma triplei autonomii în forma unor teze scurte, iar „devoluţia
transilvană” înglobată în capitolul referitor la interesul regional al
Transilvaniei.
Concepţia
triplei autonomii se bazează în mod nemijlocit pe „modelul de la
Braşov”.18 În spatele acestui model s-a conturat o idee strategică:
structura UDMR,
construită conform exigenţelor autonomiei interne, dirijează dezvoltarea
instituţională internă spre autonomia comunitară. Eşecul eforturilor bazate pe
această concepţie ideologică evidentă are astăzi concluzii ce pot fi formulate
de la
o distanţă corespunzătoare. Cele mai importante dintre acestea sînt: 1.
Elaborarea
ideii de autonomie bazată pe strategia construirii instituţiilor a fost
împiedicată în
mare măsură de faptul că ideea a fost repede subordonată acelei linii de ruptură
internă care a opus politica de identitate consecinţelor politicii de partid.
În urma acesteia, elaborarea
proiectelor de autonomie a fost şi ea subordonată priorităţilor
de politică internă al UDMR. 2. Însă referirea continuă – cu caracter
legitimativ –
la autonomia internă, nu a făcut posibilă o disociere între dimensiunea
comunitară
şi cea teritorială în chestiunea autonomiei. Ca urmare, nu a mai avut loc
reflecţia
detaliată asupra întrebării: care dintre cele două forme principale de
autonomie –
cea bazată pe principiul teritorial sau pe principiul personal – ar fi mai
potrivită
pentru maghiarimea din Transilvania, ţinînd cont de datele
teritorial-demografice,
precum şi de diviziunea regională internă a comunităţii? 3. În sfîrşit, nu a
mai fost
ridicată problema noilor forme de convieţuire între români şi maghiari, între
majoritate şi minoritate, pe care le-ar putea presupune autonomia, dat fiind
faptul
că, fără inventarierea acestor forme, nici nu poate fi imaginată natura
mijloacelor
de care ar putea dispune politica pusă în serviciul autonomiei.
Pe
baza celor de mai sus se poate vedea clar, de ce a devenit imposibil de
susţinut concepţia triplei autonomii: a) în spatele ei nu s-a aflat o voinţă
unitară, la
care să se fi aliniat întreaga elită politică a UDMR; 2) lipsa de elaborare a
concepţiei, confuzia adaptării ei la structura constituţională românească şi la
sistemul instituţional existent al administraţiei publice n-a făcut decît să
crească
neîncrederea faţă de ea,19 în urma căreia c) nu a putut reuşi
formarea în politica
internă a unei alianţe în jurul proiectului, care să fi putut reformula
propunerea ca
parte componentă a
reformei generale a structurii statului român. După toate
acestea, concepţia
autonomiei a fost retrogradată în postura unui ideal fără strategie.
Eşecul
ar putea fi explicat sumar şi prin fermitatea aspiraţiilor româneşti pentru
statul naţional. Dacă însă nu privim această fermitate doar ca numitorul comun
al
elitei politice româneşti centrat pe statul naţional, o mentalitate unitară, ci
şi ca o
structură de interese reproduse permanent de către sistemul românesc de
partide,
atunci „problema constituţională”, atît de importantă pentru integrarea
maghiarilor
ca şi comunitate, poate fi formulată şi ca una dintre problemele reformei – politicii,
la început, iar mai tîrziu a structurii de stat – introduse prin transformarea
sistemului
românesc de partide.
Strategia regională definită ca „devoluţie a
Transilvaniei” se referă la o reformă
a structurii
statului mult mai radicală decît cea a concepţiei triplei autonomii, însă
contraargumentele care pot fi invocate împotriva ei nusînt comparabile cu
criticile
formulate la adresa concepţiei de autonomie anterioare, deoarece obiectivul
devoluţiei este însoţit, fără îndoială, şi de strategie – în cazul în care prin
strategie
înţelegem deducţia măsurilor politice, una din cealaltă, dincolo de caracterul
lor
raţional sau de oportunitatea lor. În acest sens, strategia regională
transilvană
doreşte să înlocuiască comunitatea de vederi şi de interese susţinute de
sistemul
actual al partidelor româneşti cu o comunitate teritorială a intereselor – o
comunitatea de interese a locuitorilor Transilvaniei, sustenibilă prin
argumente
istorice şi economice, dar fără îndoială, o comunitate construită. Potrivit
concepţiei bazate pe viziunea
istorică, caracterul economico-civilizaţional diferit al
Transilvaniei – care, de fapt, va cîştiga în importanţă datorită dinamicii de
modernizare regională ce se va desfăşura în anii următori de-a lungul graniţei
cu
Uniunea Europeană – constituie o bază suficientă pentru crearea unei solidarităţi
politice „transetnice”, pe fundamentul căreia să poată lua fiinţă noi partide
sau
alianţe politice, formaţiuni politice care să poată obţine, prin transformarea
sistemului actual de partide (iar apoi a sistemului politic), ca proiectul lor
re-
gional referitor la reforma structurii statului – crearea regiunii transilvane
– să
devină legitimă.
Prin
urmare, primii paşi ai strategiei UDMR în această direcţie ar trebui să
reprezinte nu atît un „proiect constituţional” – proiectul autonomiei regionale
–,
cît mai degrabă să urmărească crearea condiţiilor propice formării noii comunităţi
de interese politice. Acest lucru se află însă în contradicţie cu susţinerea
actualului
sistem de partide, care reproduce permanent centralismul, la care UDMR participă
şi ea prin compromisurile sale cu caracter tranzacţional şi prin învoielile ce
urmăresc creşterea potenţialului său de coalizare. În această ordine de idei,
raţionalismul politic al UDMR aminteşte de acel „fals realism”, în termenii lui
Bibó, în cadrul căruia fiecare pas făcut este justificabil din punct de vedere
tactic,
însă tocmai lanţul acestor paşi este cel care duce la eşec.
Crearea
unei comunităţi de interese politice care să nu fie susţinută de
structurile elitei
clienteliste nu poate fi bazată pe mijloacele de pînă acum ale
politicii parlamentare şi ale politicii aranjamentelor. Din această cauză UDMR,
dacă are ca obiectiv transformarea sistemului de partide, trebuie în mod cat-
egoric să devină un partid regional, care să-şi valorifice capitalul politic în
primul
rînd în sfera autonomiei locale, a dezvoltării regionale şi a cooperării
transfrontaliere. În politica sa parlamentară trebuie să urmărească în primul
rînd
o cît mai mare deschidere a pieţei politice, ceea ce ar impune decizii opuse
măsurilor pe care le-a sprijinit pînă acum din considerente conjuncturale (cum
ar fi ridicarea pragului electoral sau restricţionarea legii partidelor). În
acelaşi
timp, Uniunea trebuie să se pregătească pentru confruntarea cu faptul că aceste
măsuri ar contraveni intereselor directe de pînă acum ale elitei sale. O
asemenea
măsură ar fi, de exemplu, apropierea legii privind alegerile locale de cea din
Europa de Vest, care ar face posibilă participarea organizaţiilor civile la
alegerile
locale – iar aceasta, de exemplu în Secuime, ar putea duce la pierderea unor
importante poziţii politice.
Nu
încape îndoială că din punctul de vedere al alianţelor intereselor şi elitelor
actuale, asumarea unei asemenea strategii pare total contraproductivă. Iar
formularea acestei necesităţi – una idealistă. Însă, precum în politică
modestia nu
este întotdeauna un semn al realismului, nici idealismul nu înseamnă
întotdeauna
obiective formulate cu lipsă de modestie şi imposibil de atins.20
În loc de sinteză
1.
Politica UDMR
a ajuns fără îndoială la un punct de cotitură, deoarece
România însăşi se află într-o situaţie limită din punct de vedere al integrării.
Contradicţia dintre Ungaria şi România – aparent dizolvată în perspectiva
integrării,
în realitate doar retematizată –, statutul de membră NATO al României precum şi
ambiguitatea dezvoltării sistemului de partide din România, prevestesc crearea
unui nou cîmp de forţe în politica internă.
2.
În anii ce
urmează, cea mai mare provocare pentru UDMR este probabil nu
numai adaptarea pur şi simplu la condiţiile
cîmpului de forţe politic, ci şi influenţarea
acestora, conform propriilor sale obiective. Pentru aceasta însă, în loc
de clişee
goale trebuie să se bazeze pe principii noi şi pe sarcini subordonate acestora.
3.
Ca o instituţie
politică ce îndeplineşte o sarcină de reprezentare publică,
dacă doreşte să corespundă aşteptărilor maghiarimii din România, UDMR trebuie
să aleagă în primul rînd între diferite strategii şi forme de organizare, şi nu
între
persoane.
4. UDMR nu de faptul că diferite grupări din
elita sa conducătoare gîndesc în
mod diferit este dezavantajată – ci dacă nu sînt clarificate obiectivele şi
mijloacele
cu privire la proiectarea şi executarea programului său politic, dacă nu
dispune de
o strategie elaborată în mod coerent şi susţinută cu consecvenţă. Într-o
organizaţie
care funcţionează în
mod democratic, nu oamenii se exclud reciproc, ci doar
opţiunile politice
(greşite).
5.
O strategie a
UDMR vizînd schimbarea sistemului politic trebuie să
reînnoiască înainte de toate eforturile creării statutului de drept public al
maghiarimii din Transilvania, abandonate la mijlocul anilor ‘90. Opţiunile
strategice enumerate mai sus, cu toate că se exclud reciproc din punctul de
vedere
al logicii, pot servi în egală măsură, chiar dacă într-o ordine cronologică
diferită,
reforma sistemului constituţional. Atît proiectele anterioare de autonomie, cît
şi
cele referitoare la regionalismul ardelean pot fi invocate ca puncte de plecare
–
imaginaţia strategică ar trebui să se concentreze în vederea creării condiţiilor
şi
forţelor necesare atingerii obiectivului. În cursul regîndirii direcţiilor
strategice
trebuie luate ca o evidenţă faptul că integrarea ca şi comunitate a maghiarimii
din
Transilvania nu se poate realiza fără transformarea structurii constituţionale
a
statului român. Pe termen mediu, o asumare
mai principială a sistemului consociativ
este cea care ne poate apropia de acest obiectiv.
6. Lucrarea noastră a încercat să definească
locul UDMR şi opţiunile sale
viitoare exclusiv în condiţiile vieţii politice din România. Bineînţeles, un
studiu
cuprinzător al strategiilor trebuie să fie extinsă şi asupra modului în care se
instituţionalizează relaţia dintre maghiarii din România şi statul ungar. În
această
privinţă va trebui clarificat în primul rînd dacă „societatea minoritară poate
fi
percepută şi instituţionalizată ca grup, din punct de vedere juridic, prin
intermediul membrilor săi
individuali” (Nándor Bárdi). O altă întrebare fundamentală este: ce
şanse are maghiarimea din Transilvania pentru a se autodefini în cadrul naţiunii
maghiare unitare în sens cultural, ca un centru regional de sine stătător?
Note:
1. Afirmaţia lui Béla Kató, rostită cu ocazia lansării
la Sfântu Gheorghe a Almanahului
Maghiar din România 2002, la 20 dec. 2002.
2. Vezi Pillich
László: Polgári önszerveződésünk mai állapota [Starea actuală a
autoorganizării noastre civice], Krónika, 30 nov.-1 dec. 2002.
3.
Diferenţa
dintre noţiunile UDMR-partid şi UDMR-mişcare a fost introdusă de Sándor
Szilágyi N. – vezi Szilágyi N. Sándor: Mi lesz veled, RMDSZ? [UDMR,
încotro?] In: Korunk,
1991/2.
4.
Vezi
Bárdi, Nándor: Javaslat a határon túli magyar támogatási intézményrendszer
átalakítására. [Propunere pentru transformarea sistemului instituţional de
sprijinire a maghiarilor
de dincolo de fontiere]. Manuscris, Cluj, 12 dec. 2002.
5.
Ibid.
6.
MacIver,
Don (ed.): The Politics of Multinational States [Politica statelor
multinaţionale],
London, MacMillan Press, 1994, p. 4.
7. Bárdi Nándor: Tény
és való. A budapesti kormányzatok magyarságpolitikája és a határon
túli magyarok társadalomtörténete. Problémakatalógus [Fapt şi realitate.
Politica privind
maghiarii a guvernelor de la Budapesta şi istoria socială a maghiarilor de
peste hotare. Catalog
de probleme], 2003, manuscris.
8.
Procesul intentat UDMR-ului de László Tőkés prin care preşedintele de onoare a
organizaţiei
dorea să obţină respectarea deciziilor anterioare ale conducerii de la vîrf şi
a statutului
prin intermediul jutiţiei române constituie o dovadă relevantă în acest sens.
9. Bibó István: Válogatott tanulmányok [Studii
alese], Budapest, Gondolat, vol. II., p.
615.
10.
Op.
cit., p.
616.
11.
Această
întrebare a fost formulată pentru prima dată în presa română de Gabriel
Andreescu şi Dan Pavel. Mai tîrziu a avut loc o discuţie de nivel mai
profesional referitoare la
această temă în paginile publicaţiei Provincia. Vezi Molnár Gusztáv: A
konszociációs demokrácia
esélyei Erdélyben [ªansele democraţiei consociative în Transilvania],
Provincia, oct. 2000; Bakk
Miklós: Az eredettől a kezdetig [De
la origine la început], Provincia, nov. 2000; Gabriel Andreescu:
Rămânerea la guvern a UDMR ar însemna prima fază a democraţiei
consenzuale în România?
Provincia, nov. 2000; Szász Alpár Zoltán: A demokrácia modelljei
Romániában – esélyek és
realitások [Modelele democraţiei în Romania – şanse şi realităţi],
Provincia, martie 2001; Kántor
Zoltán: A konszociáció Erdélyben. Folyamatok és modellek [Consociaţia în
Transilvania. Procese
şi modele], Provincia, apr. 2001; Gabriel Andreescu: Înţelegerea între
Partidul Social-Demo-
crat şi UDMR, Provincia, febr. 2002.
12.
În
interpretările apărute în presa română s-a folosit mai mult noţiunea de
„democraţie
consensuală”: potrivit literaturii de specialitate, aceasta înseamnă acea funcţionare
a instituţiilor
democraţiei care se opune funcţionării bazate pe principiul majorităţii. Noţiunea
a apărut în
articolele lui Dan Pavel şi Alina Mungiu-Pippidi, însă „democraţia consensuală”
nu se ocupă de
structura societăţii aflate în spatele acestui model.
13. Lijphart, Arend: Democraţia în societăţile
plurale, Polirom, Iaşi, 2002, p.42
14. Această dilemă a fost expusă în modul cel mai
tranşant de către Zoltán Alpár Szász în
cadrul disputei profesionale citată mai sus, care au avut loc în opinia publică
românească. Un ecou
recent al disputei: Bogaards, Matthijs: The Uneasy Relationship Between
Empirical and
Normative Types in Consotiational Theory [Relaţia dificilă între tipul
empiric şi tipul normativ
în teoria consociaţiei] in: Journal of
Theoretical Politics, 2000/10, pp. 395-423 – o critică metodică
–, respectiv răspunsul dat la acest articol: Lijphart, Arend: Definitions,
Evidence, and Policy. A
Response to Matthijs Bogaards’ Critique [Definiţii, evidenţă şi politică.
Un răspuns la critica
lui Matthijs Bogaards] in: Journal of Theoretical Politics, 2000/10, pp.
425-431.
15. Legea nr. 215 a administraţiei publice locale,
de exemplu, subordonează în mod formal
direcţiile locale de specialitate consiliului local, în realitate însă acestea
sunt subordonate
primarului, fără o distribuţie univocă a competenţelor. Vezi: Veress Emőd: Végrehajtás-
döntéshozás viszonya a helyi közigazgatásban. Miért beteg Romániában a helyi
közigazgatás?
[Relaţia între executiv şi decizional în administraţia publică locală. De
ce este bolnavă
administraţia locală în România?] in: Magyar Kisebbség, 2002/3.
16.
„Protocoalele”
colaborării între UDMR şi PSD pot fi analizate şi din acest punct de
vedere, pot fi interesante mai ales legăturile între acordurile locale
încheiate în cursul celui de al
doilea an de guvernare şi modelul de colaborare la nivel central.
17.
Dovezi
grăitoare ar putea constitui conţinutul, receptarea şi ecoul declaraţiilor pe
marginea regionalizării apropiate a României ale ministrului administraţiei
publice, Octav
Cosmâncă, şi primului ministru Adrian Năstase, pe de o parte, şi cea a preşedintelui
Ion Iliescu,
pe de altă parte – declaraţii rostite la Cluj la 20 ianuarie 2003.
18.
Trebuie
să menţionăm că istoria concepţiilor de autonomie începe cu mult înaintea
congresului de la Braşov.
19. Soarta proiectului de lege referitor la minorităţi şi
înaintat de UDMR, precum şi disputele
pe
care le-a provocat, demonstrează în mod clar acest lucru.
20.
„Politica să fie realistă; politica să fie idealistă – două principii care sunt
adevărate
dacă
se completează, şi false, dacă sunt aplicate separat”, scrie Johann Kaspar
Bluntschli, poli-
tician şi scriitor elveţian.
*
Miklós BAKK (n. 1952) politolog,
lector universitar la Universitatea Babeş-Bolyai din
Cluj. Absolvent al Universităţii Tehnice din Timişoara. În perioada 1991-1999
este redactor la
săptămînalul A Hét. Din 1996 este membru în colegiul redacţional al revistei
Magyar Kisebbség.
Din 1999 este colaborator principal al cotidianului Krónika. Studii: Despre concepţia
APADOR
privind drepturile minorităţilor naţionale (1994), A németországi szorb
népcsoport jogai
[Drepturile comunităţii sorbilor din Germania] (1996), Bibó, avagy a
válság önismerete. Utószó.
[Bibo sau autocunoaşterea crizei. Postfaţă.] (1997), Factors and Mechanisms
of the
Regionalization in Central Eastern Europe (1998), Az RMDSZ mint a
romániai magyarság
önmeghatározási kísérlete 1989 után [UDMR-ul, ca încercare a autodefinirii
maghiarilor din
România după 1989](1999), România şi Europa Centrală – două compromisuri (2000).
Andor HORVÁTH (n. 1944), doctor în
filozofie, conferenţiar universitar la Catedra de
Literatură Maghiară a Facultăţii de Litere din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai
(Cluj), redac-
tor-şef adjunct al revistei Korunk. Este autorul volumelor: Dávid parittyája
[Praştia lui David],
eseuri, 1979; Nyomunkban a hírözön [În faţa torentului informaţional],
publicistică, 1981,
Montaigne köpenye [Pelerina lui Montaigne], eseuri, 1986 şi coautor al
volumului Határjegyek
[Semne de hotar], publicistică, 2000. Traduceri: Korszellem és önismeret
[Spiritul epocii şi
cunoaşterea de sine], 1988, antologia eseului românesc interbelic
(selectarea textelor, traducerea, note,
postfaţă.), Andrei Pleşu, Tescani napló [Jurnalul de la Tescani], 2000,
Andrei Pleşu, A
madarak nyelve [Limba păsărilor] 2000, Antologia memorialisticii
române interbelice (sub tipar).
A publicat numeroase articole, studii, eseuri în reviste de specialitate în
limbile maghiară şi
română.
Levente SALAT (n. 1957), doctor în
filosofie şi conferenţiar la Facultatea de ªtiinţe Politice
a Universităţii Babeş-Bolyai, membru fondator şi preşedinte executiv al
Centrului de Resurse
pentru Diversitate Etnoculturală. În perioada 1990-1994 este redactor, apoi
redactor-şef ad-
junct la revista Korunk. Între 1990-1999 a fost coordonatorul filialei din Cluj
a Fundaţiei Soros.
Publicaţii mai importante: Filippika az idő ellen [Filipică împotriva
timpului] (eseuri, studii,
1996); Etnopolitika – a konfliktustól a méltányosságig. Az autentikus
kisebbségi lét normatív
alapjai [Etnopolitica – de la conflict la echitate. Bazele normative ale
existenţei minoritare
autentice] (2001); Multiculturalismul liberal (2001). Împreună că Lucian
Nastasă a fost
redactorul antologiei Relaţii interetnice în România postcomunistă publicat
în 2001 în limbile
română şi engleză.
Bakk Miklós, Horváth Andor, Salat Levente, Az RMDSZ
2003-ban – Útkeresés integrációs
határpontokon, preluat cu permisiunea autorilor.