Religiozitatea în Transilvania în perspectivă comparativă
Religiozitatea
în Transilvania în perspectivă comparativă
Miklós
Tomka
În ultimele decenii au
apărut numeroase studii despre datele referitoare la religia din România,
respectiv din Transilvania. A demarat şi publicarea datelor statistice referitoare
la religie în perspectivă comparativ-istorică bazată pe rezultatele
recensămîntului din 1992. Sînt însă puţine scrierile care îndrăznesc să
abordeze situaţia şi evoluţia religiozităţii. Şi pînă şi în cele mai cunoscute
lucrări de specialitate pot fi întîlnite erori de dimensiune, de exemplu în
legătură cu proporţia non-credincioşilor sau a ateilor. Am întîlnit o singură
lucrare în limba engleză şi una în limba maghiară care a acordat atenţia
cuvenită religiozităţii deosebit de intense din România. Ultima pronunţase şi
chestiunea cea mai esenţială, şi anume că, cea mai religioasă ţară din Europa,
alături de Polonia, este România, care aproape că nu a fost afectată de
procesul antireligios rezultat din combinarea modernizării cu discriminarea
statului-partid. Nu pentru că nu a existat politică de discriminare, ci pentru
că a reuşit să reziste.
O astfel de aserţiune
este însă atît de generală încît nici nu poate fi demonstrată. Trebuie deci
detaliat pentru a vedea ce se ascunde în spatele său. O importantă cercetare
comparativă internaţională din 1991 şi 1992, Studiul sistemului de valori
europene (European Value Study, în continuare EVS), face posibilă compararea
datelor privind religia României şi a celorlalte ţări la nivelul sondajelor de
opinii. Cercetarea a adunat date reprezentative din 43 de ţări ale lumii,
incluzînd 29 de ţări şi regiuni (cum ar fi provinciile răsăritene ale Germaniei
sau Irlanda de Nord) europene. Polonia se află pe locul întîi în Europa la mai
toţi indicatorii care măsoară religiozitatea. (În relaţie mondială însă este
devansat de mai multe ţări, ca de exemplu de Nigeria, Brazilia sau Africa de
Sud.) Iar locul doi al României este contestat doar ocazional de Irlanda sau/şi
Irlanda de Nord. (În relaţie internaţională România este întrecută în general
de ţări ca SUA, India şi unele ţări latino-americane.) În „topul
religiozităţii” a celor 43 de state Polonia ocupă în final locul 3-5., România
se află pe locurile 10-12, iar Ungaria cu locul său 26-27 se plasează în partea
inferioară a tronsonului mediu.8
Scopul lucrării
noastre nu este o analiză detaliată a acestei cercetări, deşi aceasta nu s-a
petrecut nici în limba maghiară, nici în cea română sau în alte limbi.
Informaţiile provenite din aceasta le considerăm doar ca prime aproximări. (Se
află însă în pregătire un studiu mai amplu despre religiozitatea din România.)
Merită totuşi să trecem în revistă şi la acest nivel natura datelor în cauză.
Întru-cît prezentarea cuprinzătoare a datelor a 43 de ţări depăşesc cadrele
existente, ne vom limita doar la prezentarea a cîtorva probleme. În cazul
datelor internaţionale date publicităţii, pentru noi poziţia comparativă
relativă a ţărilor una faţă de ceealaltă este într-adevăr importantă.
Eventualele lipsuri metodice au mai mică importanţă atunci cînd – presupunînd
întrebări identice, deci lipsuri identice – comparăm situaţia unor ţări
diferite. În cele ce urmează vom compara datele poloneze, româneşti şi
maghiare, indicînd atît valorile procentuale cît şi poziţia în clasamentul
celor 43 de ţări (tabelul 1.).
Tabelul 1. Unele
indicatoare ale religiozităţii în Polonia, România şi Ungaria pe baza
procentelor respondenţilor şi a locului ocupat în clasamentul celor 43 de ţări.
(Sursa: înregistrările EVS 1991. şi 1996. Date nepublicate9).
|
Populaţia
adultă în %
|
Locul ocupat în
clasamentul
internaţional
|
|
PL
|
RO
|
H
|
PL
|
RO
|
H
|
Se declară religios
|
95
|
75
|
57
|
1
|
10
|
27
|
Crede în:
|
|
|
|
|
|
|
- Dumnezeu
|
97
|
94
|
65
|
5
|
10
|
23
|
- viaţa de după moarte
|
78
|
58
|
26
|
5
|
17
|
33
|
- suflet
|
86
|
76
|
–
|
8
|
16
|
–
|
- diavol
|
51
|
42
|
19
|
5
|
13
|
25
|
- iad
|
54
|
43
|
16
|
4
|
10
|
27
|
- rai
|
80
|
58
|
27
|
7
|
17
|
31
|
- păcat
|
91
|
77
|
39
|
2
|
8
|
33
|
- înviere
|
83
|
50
|
27
|
3
|
15
|
27
|
Dumnezeu este foarte
important în viaţa sa
|
87
|
67
|
40
|
4
|
13
|
22
|
Religia este o sursă de
linişte şi putere
|
90
|
76
|
49
|
2
|
12
|
21
|
Se roagă din cînd în cînd
|
89
|
86
|
58
|
3
|
5
|
23
|
Are încredere puternică
în biserica
(în care a fost botezat)
|
84
|
72
|
56
|
3
|
10
|
20
|
Concluziile unei
lucrări recent finalizate care şi-a propus să dezvăluie situaţia religioasă
actuală a zece foste ţări socialiste (Lituania, Germania de Est, Polonia,
Cehia, Slovacia, Ukraina, Ungaria, România, Slovenia şi Croaţia) au fost
aproximativ identice.10
Cercetarea s-a desfăşurat în acele ţări cenral-est-europene în care bisericile
occidentale sînt reprezentate în mod semnificativ. Cercetarea nu a fost
preocupată de problemele specifice ale ortodoxiei. Din motive tehnice ( pentru
ca intervievaţii catolici şi protestanţi să reprezinte mărime interpretabile)
în locul întregii Românii, lucrarea a studiat un eşantion reprezentativ din
Transilvania. Această cercetare denumită „Aufbruch” („La Drum”) a
confirmat rezultatele anterioare. Mai mult, descoperise că religiozitatea
reprezentată de societate şi exprimată parţial prin obiceiuri, dar totodată
ţinînd ferm la prezenţa socială (bisericească) a acesteia – nu mai puţin ca o
formă posibilă a vieţii culturale a societăţii – în România, mai exact în
Transilvania, este mai puternică decît în Polonia.11
Există totuşi cîteva
probleme legate de rezultatele astfel conturate. Înainte de toate: atît
românii, cît şi maghiarii din Ardeal sînt surprinşi de aceste date şi le
acceptă cu îndoieli. Locuitorii României, şi în cadrul acesteia a Transilvaniei
nu se consideră, şi nu-şi consideră nici anturajul deosebit de religios.
Dincolo de aceasta ne putem întreba de asemenea dacă religiozitatea română şi
maghiară, cea tradiţională şi cea modernă, cea ortodoxă, catolică sau
protestantă sînt sau nu de acelaşi tip? Traducîndu-l în limbajul metodicii
cercetării trebuie clarificat dacă este sau nu suficient să utilizăm aceleaşi
instrumente de măsură şi într-un caz şi în celălalt. Nu este oare o chestiune
mai importantă existenţa eventualelor deosebiri tipologice decît raportarea la
rigid criteriu unic?
Eşantionul de 1000 de
persoane al „Aufbruch”-ului ardelean a fost prea mic pentru a putea
trage nişte concluzii într-adevăr relevante privitor la religiozitatea unui
grup nu neapărat majoritar cum ar fi catolicii, protestanţii, maghiarii etc.
Soluţia a fost asigurată de o nouă cercetare comparativă internaţională mai
extinsă („Aufbruch 2”), care doar cu cîteva luni de la colectarea
datelor întregii populaţii a Ardealului repetase colectarea de date „Aufbruch”
pe un eşantion de 949 de subiecţi reprezentînd populaţia maghiară adultă a
Transilvaniei. Astfel a devenit posibilă comparaţia dintre datele maghiarilor
din Ungaria, a maghiarilor din Transilvania12 şi a românilor din Transilvania. Obiectivul nostru
prim era prezentarea celor mai importante date ale acestor trei grupuri13 (şi nu a celorlate ţări) şi a corelaţiei
lor.14 În general ne referim mai întîi la datele
din Ungaria. Din punctul de vedere al studiului de faţă desigur cel mai
important punct de observaţie nu este Ungaria, ea reprezentînd doar o unitate
comparativă la care ne putem raporta în cele ce urmează. În acest context
merită să interpretăm observaţiile referitoare la maghiarii şi românii din
Transilvania. După o analiză a datelor faptice vom încerca să ne confruntăm cu
întrebarea dacă diferenţele sînt doar cantitative sau mai de grabă calitative,
izvorînd din tipuri diferite de religiozitate.
Religia din obiecte şi cea de toate zilele
Peisajul cultural
european tradiţional fusese dominat de imaginea bisericii. Dincolo de aceasta,
religia prezenta nemumărate semne vizibile în cadrul peisajului: cimitirele, în
zonele catolice capelele, drumul crucii, crucile de pe marginea drumurilor,
statuile şi icoanele Sfintei Maria şi a sfinţilor, stîlpi ai făgăduinţei etc.
În Ungaria, ca şi pretutindeni într-o lume în curs de modernizare, impresia
vizuală s-a schimbat în ultimele decenii. Înălţimea caselor a depăşit pe cea a
bisericilor. O parte a patrimoniului sacral a fost distrus. În schimb au apărut
obiectele tehnice, tablele localităţilor şi cele de circulaţie, fabricile,
stîlpii de înaltă tensiune. În România această schimbare cel mult a început. În
Ardeal peisajul rănîne în continuare purtătorul tradiţiei naţionale şi
religioase.
Nu de mult încă,
religia era prezentă în mod decisiv şi palpabil, asemenea mediului mai larg, şi
în cadrul locuinţei: sub forma Bibliei şi a cărţilor de rugăciune, a icoanelor
şi a citatelor, a crucifixurilor şi a rozariilor. Toate aceste obiecte erau
simultan mijloacele practicării unei religii nedespărţite de cotidian,
fortificatorii comunităţilor culturale, respectiv marcatorii şi elementele
decorative ale spaţiului vital. Lichidarea forţată a tradiţiilor rurale în
Ungaria, politica anticlericală şi transmutarea culturală dictată de statul-partid
la modul mai general, sînt toate împreună responsabile pentru faptul că
obiectele religioase s-au rărit în casele oamenilor. Două treimi din populaţia
adultă îşi aduce aminte că în copilărie aveau în casă un crucufix sau o icoană.
Mai puţin de jumătate ale aceloraşi oameni ţin astăzi în locuinţă un crucifix
sau un tablou cu temă religioasă. În Transilvania nu se poate evidenţia vreo
schimbare. Proporţia celor care-şi aminteau din copilărie obiectele religioase
este aproximativ identică cu a celor care păstrează şi astăzi obiecte cu
caracter religios. Desigur toate acestea nu sînt independente de confesiune.
Diferenţele confesionale în Ardeal sînt mai puternice.
În Ardeal în locuinţele catolicilor
sînt mai frecvent (89%) obiecte religioase, în casele protestanţilor mai rar
(23%), decît la coreligionarii lor din Ungaria (68, respectiv 30%). Cel mai
frecvent însă în locuinţele ortodocşilor vom găsi cruci, icoane (92%) şi Biblii
(84%).
Comportamentul altora
poate fi considerat ca un factor asemănător de mediu. Transmiterea
religiozităţii a fost din vremuri imemorabile treaba familiilor. Modelele şi
practicile însuşite în copilărie ne însoţesc întreaga viaţă. Or, trăirile
copilăriei s-au schimbat profund în Ungaria ultimelor decenii. Marea majoritate
a celor mai în vîrstă îşi aduce aminte că în copilărie mama, tatăl şi el însuşi
mergeau regulat la biserică. În grupurile de vîrstă mai tinere sînt din ce în
ce mai puţini acei care pot vorbi despre vreo amintire religioasă primită
de-acasă. (Fig.1.).
Fig.1. Proporţia acelor mame, taţi şi
intervievaţi care – după amintirea celor întrebaţi, cînd aceştia din urmă erau
copii de 11-12 ani – mergeau la biserică cel puţin odată pe lună. (În grupele
de vărstă ale populaţiei din Ungaria, a maghiarilor ardeleni şi a românilor
ardeleni, în procente. Sursa: Aufbruch)
Scăderea este valabilă în cea mai mare parte a
Europei. Nu este însă indiferentă proporţia. În grupele de vîrstă cele mai
înaintate amintirile religioase ale populaţiei Ungariei, ale maghiarilor
ardeleni şi ale românilor ardeleni diferă puţin. Odată cu scăderea vîrstei
foarfeca se deschide, diferenţa creşte. Frecvenţa mediului religios al
copilului din Ungaria scade la o treime a celui anterior, în Ardeal scade la
jumătate. Practica religioasă în cazul celor două mari grupuri etnice din
Transilvania va rămîne ceva mai generală la maghiari decît la români.
Vom ajunge la rezultate
similare dacă vom cerceta după amintirile adulţilor de astăzi dacă au discutat
în familie despre religie, biserică în copilăria lor, şi dacă da, cu ce
frecvenţă. De la maghiarii şi românii din Transilvania cu vîrsta de peste 40 de
ani răspuns complet nagativ a fost primit de la 2-3%, de la românii în vîrstă
de 18-40 de ani era de 5%, de la maghiarii ardeleni de 6%. În Ungaria 7% a
celor mai în vîrstă de 60 de ani, 9% a celor cu vîrsta între 40-60 de ani, dar
22% a celor între 18-40 de ani îşi amintesc că în copilărie – cînd aveau 11-12
ani – în familie nu s-a discutat niciodată despre religie. Atmosfera religioasă
a mediului şi a culturii a scăzut peste tot, în Ungaria însă calitativ mai
drastic decît în Ardeal.
Credinţă, practică religioasă, autointerpretare
religioasă
Cînd la începutul
secolului trecut faimosul teolog protestant Karl Barth a făcut o paralelă, din
punct de vedere conceptual, între „religie” şi „credinţă”, s-a produs o mare
confuzie. În interpretarea sa, prima însemna în mare corespondenţa cu cutuma
religioasă, cea din urmă, relaţia personală cu divinitatea. De atunci epigonii
lui Barth numesc în mod ironic „religios” religiozitatea exterioară lipsită de
conţinut iar convingerea personală, dacă aceasta este religioasă, „credinţă”.
În dezbaterile actuale paralela se face deobicei între corespondenţa cu
tradiţia şi religiozitatea personală. Aceste distincţii pot fi efectuate fără
cusur la nivel conceptual. În practică însă, greu vom putea depista credinţă în
afara unei expresii vizibile îmbrăcînd forme sociale sau un angajament
personal fără utilizarea tradiţiilor. Iar motivele corespondenţei,
identificabile şi din exterior, cu aşteptările religioase este de asemenea
dificil de stabilit. În realitate, de cele mai multe ori motivaţia interioară,
individuală şi cea exterioară, socială apar amestecate. Disciplinele sociale
empirice nu pot cerceta decît o realitate vizibilă, măsurabilă.
Credinţa religioasă
este diversă. Credinţa poate fi acceptarea a ceva sau credinţa (încrederea) în
Cineva. În spatele credinţei într-un conţinut concret şi a încrederii în Cineva
stă de fapt fundamentul şi modalitatea interpretării lumii. Această poziţie
personală nu poate fi identificată decît prin elementele şi manifestările sale.
Elementele observabile sînt astfel de „puncte de triangulaţie” pe baza cărora
poate fi schiţată viziunea, opinia individului. Manifestările individuale nu
epuizează integralitatea raportului cu realitatea, a concepţiei despre lume, le
semnalează doar. Sînt totuşi singurele din care putem să tragem nişte
concluzii.
Rezultatele prezentei
cercetări pot fi sintetizate astfel: în domeniul credinţei şi a concepţiei
despre lume Transilvania şi-a păstrat pînă în ziua de astăzi (încă?) acel
firesc, acea prezenţă şi unitate a culturii religioase care în Ungaria a
dispărut de mult.
Proporţia celor care se
declară atei reprezintă 5% din maghiarii ardeleni, 3% din românii ardeleni, în
schimb 27% din populaţia Ungariei. În Ardeal şi diferenţa dintre grupele de
vîrstă este mică. Proporţia necredincioşilor din populaţia maghiară din Ardeal
trecuţi de 40 de ani este de 4%, la cei sub 40 de ani este de 6%. La românii de
peste 40 de ani este de 2%, la cei mai tineri de 40 de ani este de 4%.
Proporţia celor care nu cred în Dumnezeu în Ungaria este de 5% la cei trecuţi
de 60 de ani, 25% la cei cu vîrsta cuprinsă între 40 şi 60 de ani şi 35% la
categoria mai tînără de 40 de ani. Trei sferturi (75%) din populaţia Ungariei
şi 84% dintre maghiarii ardeleni cred într-un Dumnezeu care se îngrijeşte
personal de fiecare om.
Tendinţele sînt
asemănătoare în cazul credinţei în Cristos. Peste o treime (32%, iar la cei cu
vîrsta între 18-40 de ani, 38%) din populaţia Ungariei cuprinsă între vîrsta de
18-65 de ani şi o zecime (10%) a ardelenilor susţin că Cristos nu a fost decît
un om deosebit sau poate că nici nu a existat. Aproape jumătate (44%) din
populaţia Ungariei, trei sferturi
(74%) dintre maghiarii ardeleni şi peste patru cincimi (82%) dintre românii
ardeleni îl consideră pe Cristos ca fiind o persoană divină.
Practica religioasă, asemenea credinţei
religioase, aparţine de asemenea încrengăturilor culturale ale tradiţiilor şi a
obiceiurilor. În Transilvania aceasta reprezintă însăşi practica socială care,
datorită repetării ei de-a lungul a multor generaţii, a devenit un fapt şi o
normă socială. Cercul cel mai general al practicii religioase este dat de
sacralizarea sub forma unei liturgii comunitare a momentelor nodale ale vieţii.
În Transilvania botezul, cununia şi înmormîntarea religioasă aparţin şi astăzi
de obiceiurile şi regulile aproape neschimbate ale convieţuirii sociale. În
Ungaria, o astfel de normă generală funcţionează eventual pe plan local, nu şi
naţional. Aici ritualul religios este refuzat de o cincime din populaţie, mai
ales de generaţia tînără, atît în practică cît şi sub forma unei aşteptări
sociale, şi încă zece la sută lasă decizia la latitudinea celor în cauză.
O cincime (21%, dar a celor între 18-40 de ani,
27%) din populaţia adultă a Ungariei nu consideră botezul ca un lucru
important, mai bine de un sfert (29%, dar în cazul celor între 18-40 de ani,
35%) nu consideră necesară cununia religioasă, ba mai mult, o şesime (17%, iar
a celor între 18-40 de ani 18%) nu consideră necesară nici înmormîntarea
religioasă. În Ardeal nu există nici un sfert dintre aceştia care ar considera
ritualurile religioase ca inutile. Inversînd, asta înseamnă că în Ardeal
majoritatea zdrobitoare a societăţii (92-94%) consideră în orice situaţie şi
fără rezerve că botezul, cununia şi înmormîntarea religioasă sînt lucruri
importante care nu pot fi lăsate la voia întîmplării sau pe seama deciziei
rudelor. În Ardeal această opinie nu depinde de vîrstă sau de apartenenţă
generaţională, ci este o normă socială generală.
În răstimpul dintre
marile ocazii ale vieţii modalitatea cea mai importantă de exprimare şi
păstrare a religiozităţii este slujba religioasă şi rugăciunea individuală.
Mersul regulat la biserică în Ardeal este o practică generalizată, în Ungaria
un comportament minoritar. Proporţia tinerilor care merg regulat la biserică în
Ungaria scade în mod constant. Există o deosebire şi în Ardeal între
obiceiurile celor născuţi înaite de război şi a celor născuţi după, dar în
grupul de vîrstă a celor de 60 de ani şi în grupurile mai tinere, proporţia
celor care merg la biserică este relativ stabilă (Fig.2). Pot fi evidenţiate corelaţii
similare şi pe baza datelor practicii religioase individuale, a rugăciunii.
Nu se roagă niciodată (sau cel mult odată pe
an) 29% dintre maghiarii din Ungaria, faţă de 5% a maghiarilor ardeleni şi 2% a
românilor ardeleni. Sau invers: cei care se roagă cel puţin odată pe săptămînă
reprezintă în Ungaria 38%, în rîndurile maghirilor ardeleni 70%, iar în
rîndurile românilor ardeleni 74%. Mai departe: diferenţa care se reliefează
între tinerii şi vîrstnicii care se roagă în mod regulat este mult mai mică
(15%) în Ardeal decît în Ungaria (28%).
Fig.2. Proporţia celor care frecventează
biserica cel puţin odată pe lună, de mai multe ori pe an, mai rar sau
niciodată, în cadrul diferitelor grupe de vîrstă, din populaţia Ungariei, a
maghiarilor ardeleni şi a românilor ardeleni (în procente. Sursa: Aufbruch)
În domeniul privat al
rugăciunii şi al mersului la biserică ambele elemente ale tabloului anterior se
repetă. Pe de o parte practicarea religiei în Ardeal este mult mai
generalizată faţă de Ungaria. Pe de altă parte, proporţia celor care îşi
practică religia în Ungaria scade în mod dramatic odată cu scăderea vîrstei, în
timp ce diferenţele generaţionale în Ardeal sînt mai mici. Ceea ce
amplifică în continuare trendurile evidenţiate anterior. Pe baza modificărilor
demografice poate fi aproximată o scădere continuă a religiozităţii în Ungaria.
Ar fi nevoie de noi factori pentru ca procesul de reducere a religiozităţii să
poată fi oprit sau întors. ( Existenţa unor astfel de factori nu este exclusă,
ca de exemplu schimbul generaţional sau de mediu produs în urma schimbării de
regim.) În schimb în Ardeal există puţine fapte demografice pe baza cărora să
se poată prevedea pe termen scurt o reducere a religiozităţii. (Deşi poate să
aibă un astfel de efect apropierea de Europa, şi la modul mai general,
urbanizarea şi mobilitatea socială.) Însfîrşit, rolul diferit al grupelor de
vîrstă în cele două ţări ne conduce la concluzia că deosebirile generaţionale
ale concepţiei despre lume sînt mai puţin tensionate în Transilvania decît în
Ungaria. În Transilvania nu există nici un semn care să conducă la sciziunea
dintre generaţii în privinţa Weltanschauung-ului.
O caracteristică importantă atît a credinţei
cît şi a practicii religioase este dacă religiozitatea are vreo semnificaţie
în cotidian. Cercetarea noastră abordase în două feluri această chestiune.
Pe de o parte încerca să afle dacă oamenii dau sens vieţii, şi în cadrul ei,
problemelor lor sprijinindu-se pe religie. Apoi adresase şi întrebarea directă,
dacă după propria lor apreciere, credinţa lor religioasă le influenţează sau nu
munca, legăturile umane, orientarea politică.
În Ungaria sînt de unu
şi jumătate de ori mai mulţi cei care resping, decît cei care acceptă că sensul
vieţii şi a suferinţelor lor se află în Dumnezeu. Marea majoritate a
maghiarilor ardeleni caută să dea sens vieţii, şi ocazional nenorocirilor
acesteia, cu ajutorul credinţei în Dumnezeu (tabelul 2.). Scepticii pot spune
desigur că toate acestea nu sînt decît strategii de tratare a problemelor.
Pentru elucidarea acestei chestiuni nu dispunem de date. Rămînem la constatarea
că în cultura transilvană umplerea vieţii de sens are loc în mai mare măsură
prin referire la, şi sprijinire pe divinitate decît în cazul populaţiei
Ungariei. (Un caz specific este cel al românilor ardeleni care dau sens vieţii
prin recursul la Dumnezeu, mult mai puţin în schimb în cazul suferinţelor şi al
mizeriei.)
Tabelul 2. Aflarea
sau nu în Dumnezeu a sensului vieţii şi a suferinţei la populaţia Ungariei, a
maghiarilor ardeleni şi a românilor ardeleni (în procente. Sursa: Aufbruch)
|
|
în Ungaria
|
maghiari
ardeleni
|
români
ardeleni
|
„Viaţa are sens
pentru mine pentru că
există Dumnezeu”
|
sînt de acord
|
27
|
59
|
70
|
da şi nu
|
24
|
22
|
21
|
nu sînt de acord
|
49
|
19
|
9
|
total
|
100
|
100
|
100
|
„Suferinţa şi mizeria
are sens numai dacă
omul crede în
Dumnezeu
|
sînt de acord
|
31
|
53
|
37
|
da şi nu
|
21
|
25
|
30
|
nu sînt de acord
|
48
|
22
|
33
|
total
|
100
|
100
|
100
|
E greu de decis dacă
influenţa religiei asupra vieţii cotidiene a enoriaşilor este mai puternică în
condiţii foarte religioase sau dimpotrivă, lipsite de religiozitate. Acolo unde
toată lumea face parte dintr-o cultură comportamentală religioasă,
religiozitatea este mai puţin capabilă să diferenţieze, iar efectul său devine
mai puţin conştientizat decît într-un mediu scindat din punct de vedere al
concepţiei despre lume. În acelaşi timp, lumea secularizată reduce poate şi în
cazul credincioşilor rolul de formator comportamental al religiei. Rezultatele
reflectă în orice caz opinia că, în Transilvania mult mai mult decît în
Ungaria, credincioşii cred că religiozitatea lor influenţează atît munca cît şi
relaţiile lor personale, ba chiar şi orientarea lor politică.
Conform datelor de faţă credincioşii din
Ungaria afirmă doar cu o frecvenţă pe jumătate (16%) faţă de maghiarii ardeleni
(33%) şi doar pe un sfert faţă de românii ardeleni (76%) că religiozitatea lor
influenţează activitatea profesională. Cursul descendent „români–maghiari
ardeleni–Ungaria” al influenţei religiozităţii asupra relaţiilor interumane
(88% – 42% – 30%) este asemănător cu cel al influenţei asupra orientării
politice (24% – 16% –15%).
Cel puţin aici trebuie să semnalăm că datele noastre nu fac distincţie
între
fapte şi opinia despre fapte. Este posibil ca cercetarea de faţă să nu fi
surprins decît
credinţe individuale şi publice. Dar acest lucru nu diminuează valoarea
informaţiilor. Credinţele însele sînt fapte culturale. Este cert că în aceste
chestiuni se gîndeşte altfel aici decît acolo. Societatea maghiară din
Ungaria, societatea maghiară din Transilvania şi cea română din Transilvania
acordă o semnificaţie diferită religiei şi credinţei în propria sa viaţă.
Diferenţele culturale şi de Weltanschauung
sînt relevate şi de numărul celor care se declară credincioşi, respectiv
non-credincioşi. Este de-a dreptul surprizător că cele trei populaţii declară
în proporţie aproape identică (55-59%), indepent oarecum şi de vîrstă, că ei
sînt religioşi „în felul lor”. Poate că acest lucru înseamnă altceva în cele
trei medii.
Pe lîngă grosul celor
trei comunităţi, ceea ce diferă este proporţia pe de o parte a celor care sînt
religioşi conform învăţăturilor bisericii, pe de altă parte a celor
non-religioşi. Religiozitatea bisericească este cea mai răspîndită printre
maghiarii ardeleni (29%), este ceva mai rară la românii ardeleni (24%) şi cea
mai rară la populaţia Ungariei (17%). Totuşi diferenţa decesivă nu de aici
provine ci de la cei declaraţi non-religioşi. În cadrul cercetării, această
diferenţă putea fi semnalată cu una dintre următoarele două răspunsuri.
Varianta mai blîndă era: „Nu sînt religios, nu am nici o legătură cu religia.”
Varianta mai tare suna astfel: „Hotărît că nu sînt religios, religia o consider
o autoamăgire.” Cu una dintre răspunsurile de mai sus a fost de acord o cincime
(19%) din populaţia Ungariei între 18 şi 65 de ani, dar numai o mică parte (4%)
a maghiarilor ardeleni de aceeaşi vîrstă şi o şi mai mică parte (3%) a
românilor ardeleni.
Fig.3. Proporţia
religiozităţii bisericeşti şi a non-religiozităţii exprese din cadrul
diferitelor grupe de vîrstă a populaţiei ungare, a maghiarilor ardeleni şi a
românilor ardeleni (în procente. Sursa: Aufbruch)
Cele spuse pînă acum
pot fi sumarizate astfel: O grupă de dimensiuni respectabile a societăţii
ungare este caracterizată prin non-religiozitate. Non-religiozitatea este
substanţial mai frecventă în rîndurile adulţilor tineri decît în cele ale
vîrstnicilor. ( Aici nu ne ocupăm cu acele date care sugerează în 25-30 de ani
o revigorare mai accentuată a religiozităţii.) În cadrul populaţiei mai tinere
de 40 de ani proporţia non-religiozităţii exprese este de trei ori mai mare
decît cea a religiozităţii bisericeşti. Religiozitatea bisericească scade şi
în Transilvania odată cu scăderea vîrstei, dar faţă de ea aproape că nu există
o non-religiozitate puternică. Balanţa înclină în mod constant şi decisiv
în favoarea religiozităţii bisericeşti (Fig.3). Împărţirea actuală pe vîrste
indică, cel puţin în Ungaria, permanentizarea divizării pe baza concepţiei
despre lume şi, în cadrul acestuia, a unei grupe de mărime semnificativă de
non-religioşi declaraţi. Faţă de aceasta în Transilvania nu există semne
directe pe baza datelor obţinute recent care să prevestească o evoluţie
similară ca în Ungaria. (Totuşi evoluţii care nu se bazează pe datele
statistice pot arăta în direcţia aceea.)
Relaţia cu biserica
În Europa putem
întîlni adesea sloganul: „Isus da, biserica nu!” Criza generală legată de
relaţia cu instituţiile a atins şi biserica. Mulţi gîndesc că religiozitatea
lor nu are nevoie de alţii sau de instituţii intermediare şi ordonatoare. Din
punctul de vedere al bisericii chiar şi o parte a credincioşilor au devenit
„externi”. A fi în afară nu este identic cu critica. Cea mai importantă
consecinţă socială a acestei atitudini este că sentinţele unor astfel de oameni
nu sînt formulate în cunoştinţa posibilităţilor interne ci doar în baza
aşteptărilor din afară. Opiniile despre tradiţiile religioase şi biserică
exprimă în orice caz multe.
Cînd comparăm sitaţia din Ungaria cu cea din
Transilvania dorim să abordăm trei problematici. Cum văd oamenii biserica şi în
funcţie de asta, ce aşteptări au faţă de ea? Ce părere au despre instituţiile
confesionale şi finanţarea acestora? Cum apreciază în mod subiectiv relaţia lor
cu biserica?
În multe privinţe15 opinia publică din
Ungaria şi România este asemănătoare. Există probleme în cazul cărora
concepţiile opuse sînt reprezentate de un număr de persoane aproximativ egal
(în timp ce eventual mulţi sînt nehotărîţi). Atît în Ungaria cît şi în
rîndurile maghiarilor şi românilor din Transilvania ambele tabere ale
alternativelor de mai jos sînt de mărime egală:
- Biserica este procupată de mîntuirea pe lumea
de apoi sau de puterea pămîntească?
- Biserica are menirea să facă slujbe sau să
ajute oamenii?
- Biserica doreşte să educe oamenii pentru
iubirea faţă de Dumnezeu sau pentru iubirea semenilor?
În Transilvania, faţă de prioritatea rolului
bisericii de a ajuta oamenii, românii accentuează mai puternic decît maghiarii
rolul bisericii în orientarea spre lumea de apoi şi de a oficia slujbe.
Într-o altă grupă a întrebărilor, în ciuda
numărului ridicat al non-răspunsurilor, opinia publică înclină în mod hotărît
într-o singură direcţie, în toate cele trei comunităţi. Preponderent în
gîndirea publică este că:
- Biserica este aliata
naturală a săracilor şi a celor fără de putere (43%. Opinia contrară, conform
căruia Biserica este aliata firească a celor bogaţi şi puternici: 13%.);
- Biserica respectă orice convingere sinceră (53%.
Opinia contrară, că nu respectă convingerile diferite de a sa: 20%);
- Biserica este o instituţie eternă (67%. Opinia
contrară: este doar o relicvă a trecutului: 12%).
Într-o a treia grupă
de întrebări opinia ardelenilor se deosebeşte de cea a respondenţilor din
Ungaria. Numărul celor care susţin că biserica oferă un sprijin sufletesc, ne
învaţă adevărul şi poate să ne spună cum să fiim fericiţi în această viaţă este
mai mare în Transilvania decît în Ungaria. De asemenea că biserica este săracă
şi mai de grabă este comunitatea enoriaşilor decît organizaţia preoţilor şi
episcopilor (Tabelul 3.).
Tabelul 3. Proporţia
acordului cu opiniile legate de biserică în cadrul populaţie din Ungaria, a
maghiarilor ardeleni şi a românilor ardeleni (în procente. Sursa: Aufbruch)
Biserica... în
Ungaria maghiari români
ardeleni ardeleni
1. ...oferă sprijin
sufletesc la multă lume 64 76
80
...ţine multă lume în robie
sufletească 12
8 6
Nu ştiu să decid, şi-şi 24
16 14
2. ...poate să ne spună cum
să fim
fericiţi în această
viaţă 28 39
47
...nu poate să ne spună 37
33 22
Nu ştiu să decid, şi-şi 35
28 31
3. ...este săracă (în
Ungaria, resp. în Transilvania) 29 41
36
...este bogată (în Ungaria,
resp. în Transilvania) 25 20 14
Nu ştiu să decid, şi-şi 46
39 50
4. ...este comunitatea
enoriaşilor 55 62
47
...este o organizaţie aflată
sub dominaţia
preoţilor şi
episcopilor 16 17
14
Nu ştiu să decid, şi-şi 29
21 39
5. ... învaţă pe oameni
adevărul 64 81
82
...induce în eroare oamenii cu
false învăţături 10 6
4
Nu ştiu să decid, şi-şi 26
13 14
Opiniile despre biserică sînt pozitive atît în
Ungaria cît şi în Ardeal. În interiorul simpatiei majoritare în Transilvania
biserica este considerată de mai multă lume un sprijin sufletesc şi ajutor în
căutarea fericirii decît în Ungaria. Printre maghiarii din Transilvania este
deosebit de răspîndită credinţa în rolul comunitar al bisericii şi de
intermediar al adevărului, respectiv convingerea că biserica este săracă.
Românii din Transilvania îi atribuie bisericii un mai mare rol pentru lumea de
apoi decît pentru lumea terestră, decît cei din Ungaria sau maghiarii ardeleni.
Rămîne desigur întrebarea, în ce măsură putem să
acordăm importanţă stereotipurilor generale existente în opinia publică. Merită
să fie analizate şi opinii şi aşteptări mai concrete. Oare în ce probleme
consideră lumea că biserica este competentă şi în ce chestiuni aşteaptă o luare
publică de poziţie din partea sa? Jumătate din populaţia adultă din Ungaria şi
două treimi dintre ardeleni consideră că biserica catolică este capabilă să
ofere soluţii pentru problemele morale ale omului, pentru problemele vieţii de
familie şi problemele sensului vieţii.
În Ungaria o cincime dintre
oameni consideră că biserica catolică este în stare să ofere soluţii şi pentru
problemele sociale actuale ale ţării (19%), şi pentru restabilirea ordinii
publice (17%). Şi în aceste chestiuni maghiarii ardeleni privesc cu încredere
în număr şi mai mare spre biserica catolică decît în Ungaria (proporţia este de
22% şi 26%), iar printre românii ardeleni şi mai mulţi (36% şi 31%).
Experienţa
internaţională arată că aştepteptările în privinţa luărilor publice de poziţie
ale bisericii depăşesc numărul acelora care presupun că biserica este capabilă
să ofere soluţii.16 Acest lucru este
adevărat şi în Ungaria şi în Transilvania. Însă concepţia răspîndită în
rîndurile etnicilor români şi maghiari diferă şi în această chestiune. În
problema avortului şi a relaţiilor extraconjugale populaţia Ungariei consideră
corectă în proporţia relativ cea mai scăzută (44% şi 41%) luarea de poziţie a
bisericii catolice, fiind depăşit de opinia maghiarilor ardeleni (53% şi 51%)
şi de cea a românilor ardeleni (67% şi 65%) privind intervenţia bisericii. În
privinţa luării de poziţie în problemele de interes public ordinea se schimbă.
Ceva mai mult de jumătate din societatea ungară consideră corectă intervenţia
bisericii catolice în problema şomajului, a conflictelor sociale în creştere
sau în cea a situaţiei ţiganilor, ceva mai mult decît o treime este de acord ca
biserica să-şi facă auzită vocea şi în privinţa politicii guvernamentale sau a
stilului şi conţinutului mijloacelor mass-media. În mare, proporţiile sînt similare
şi la românii ardeleni. Printre maghiarii ardeleni este mai puternică
aşteptarea ca biserica catolică să-şi facă auzită vocea în chestiuni de interes
public. În trei probleme mai puţin politice peste două treimi dintre maghiarii
din Ardeal (70%, 71% şi 68%) consideră că exprimarea poziţiei bisericii
catolice este binevenită, iar în două chestiuni mai legate de politică jumătate
(43% şi 52%) îşi exprimă acordul. Pentru maghiarii din Ardeal, bisericile
sînt considerate ca fiind printre cele mai importante instituţii sociale ale
existenţei minoritare. În această ordine de idei, rolul şi locul bisericii pentru maghiarii ardeleni sînt diferite atît faţă de
maghiarii din Ungaria cît şi faţă de românii ardeleni.
Grădiniţele, şcolile, căminele confesionale sînt
nu numai completări importante ale sistemului social şi educaţional de stat dar
totodată şi cărămizile unei societăţi civile venite de jos. Numărul lor este
considerat prea mic de jumătate-două treimi a societăţii ungare, de două treimi
a românilor şi de peste trei sferturi a maghiarilor ardeleni. În Ardeal vom
întîlni doar în mod excepţional (1-3% din cazuri) opinii după care instituţiile
bisericeşti ar fi prea numeroase. În Ungaria un număr considerabil de persoane
consideră că şcolile (15%), grădiniţele (9%) şi căminele (5%) bisericeşti sînt
prea numeroase.
Caracterul bisericesc
al Transilvaniei este mult mai pronunţat decît al Ungariei. Acest lucru se
reflectă şi în gradul sentimentului de apropiere între oameni şi biserică.
65% dintre românii ardeleni,
44% dintre maghiarii ardeleni şi 24% dintre maghiarii din Ungaria vorbesc
despre relaţiile strînse pe care le au cu biserica. Diferenţa se amplifică dacă
luăm în calcul orice fel de relaţie (strînsă sau slabă) cu biserica. Peste nouă
zecimi (91% dintre maghiari, 95% dintre români) dintre ardeleni întreţine vreun
fel de relaţie cu biserica sa. Lipsa oricărei legături sau
extraconfesionalitatea este aici o raritate. În Ungaria doar puţin peste
jumătate din populaţie întreţine vreun fel de legătură cu biserica. Peste o
treime (38%) dintre respondenţi declară că nu aparţine niciunei biserici. Iar o
proporţie semnificativă a sociezăţii (7%) susţine că deşi se consideră ca
făcînd parte dintr-o biserică, nu întreţine nici o legătură cu aceasta.
Fig.4. Proporţia
celor care au sentimentul că întreţin relaţii strînse cu biserica, a celor care
întreţin relaţii slabe, a celor care nu întreţin niciun fel de relaţii şi a
celor care nu aparţin niciunei biserici în cadrul diferitelor grupe de vîrstă a
populaţiei din Ungaria, a maghiarilor ardeleni şi a românior ardeleni (în
procente. Sursa: Aufbruch)
În Ungaria proporţia
celor care nu sînt apropiaţi de biserică este mai ridicată în rîndurile
tineretului decît în cele ale generaţiei mai vîrstnice. În timp ce în Ardeal
într-o măsură mai mare sau mai mică aproape toată lumea se află în relaţie cu
biserica şi aproximativ jumătate din societate – atît română cît şi maghiară –
poate fi considerată ca aparţinînd bisericii, în Ungaria nici un sfert din
societate nu este caracterizată printr-o relaţie strînsă cu biserica şi este şi
mai semnificativă proporţia celor care nu întreţin niciun fel de relaţie cu
biserica. Diferenţele de vîrstă prezumează în Ardeal o oarecare scădere a
legăturilor cu biserica, în Ungaria o creştere în continuare a proporţiei
celor extraconfesionali fig.4.).
Rămîne deschisă
întrebarea, cît valorează „sentimentul” legăturilor faţă de biserică?
Cuantificarea acestuia nu este într-adevăr posibilă. O informaţie suplimentară
însă poate caracteriza situaţia. Aproape jumătate (47%) din populaţia Ungariei
afirmă că dincolo de donaţii ocazionale sau de duminică, el sau cineva din
familie, a plătit în anul anterior taxă bisericească sau contribuţie la susţinerea
bisericii. Proporţia plătitorilor de taxă bisericească în Ardeal este dublă (la
maghiari 89%, la români 76%). „Dacă pentru funcţionarea bisericii ar fi
necesară”, şi mai mulţi ar fi dispuşi să plătească în mod regulat taxa
bisericească: maghiarii din Ungaria 54%, maghiarii ardeleni 92% şi românii
ardeleni 85%.
Dispoziţia de a plăti
depinde, logic şi faptic, de gradul de apropiere faţă de biserică. În Ungaria,
la fel ca printre maghiarii ardeleni, 85% a celor aflaţi în relaţii strînse cu
biserica declară că au plătit taxa în anul precedent, iar nouă zecimi (90%)
este gata să plătească taxa bisericească dacă este foarte necesară. (Proporţia
celor aflaţi în relaţii strînse cu bisrica în Ungaria este fireşte mult mai
redusă.) Dintre maghiarii din Transilvania, trei sferturi (75%) dintre mebri
care nu se află în relaţie cu biserica, chiar şi majoritatea (56%) celor care
nu sînt membri vreunei biserici sînt dispuşi ca în caz de nevoie să plătească
taxă bisericească. În Ungaria această dispoziţie este mai rară (33% şi 24%) la
populaţia care nu întreţine vreo relaţie cu biserica. În Transilvania, datorită
sărăciei societăţii, contribuţia materială a enoriaşilor nu îmbogăţeşte
biserica. Dar este o dovadă a unei legături mai vii între oameni şi biserică decît
în Ungaria.
Perspectivele
Lumea
central-est-europeană s-a pus în mişcare, iar religia şi biserica îşi revendică
partea din transformarea şi reorganizarea socială. Religia este totodată şi
terenul şi instrumentul căutării identităţii culturale. În unele ţări credinţa
religioasă şi biserica sînt importante pentru edificarea societăţii civile, în
altele joacă un rol important în reînvierea memoriei culturale naţionale.
Majoritatea societăţii consideră că religia şi biserica sînt importante şi
sesizează revigorarea religioasă. Opinia majorităţii în şapte ţări din cele
zece analizate în cercetarea „Aufbruch” era că astăzi numărul celor
religioşi este mai mare decît acum zece ani. Şi în opt ţări majoritatea era de
părere că peste zece ani vor fi mai mulţi religioşi decît astăzi. Excepţie a făcut RDG-ul de odinioară şi Polonia
(respectiv în privinţa deceniului trecut, Cehia). În cazul regiunilor estice
ale Germaniei, pe lîngă multe alte explicaţii, printre cauzele formării opiniei
publice se poate număra comparaţia est-vest, oripilarea occidentală faţă de
non-religiozitatea est-germană, „colonizarea” occidentală şi pierderea
autonomiei interne şi a continuităţii culturale a societăţii. În cazul Poloniei
prima interpretare a pornit de la ideea că acolo unde religiozitatea atinge un
nivel atît de înalt şi este atît de generalizată, acolo nu există drum „în
sus”, şi orice conflict mărunt va fi interpretat în mod automat ca scădere.17 Este interesant însă că alături de
religiozitatea românească aproape de nivelul celei poloneze, atît majoritatea
maghiarilor ardeleni cît şi cea a românilor erdeleni susţin atît în privinţa
deceniului trecut cît şi în cel viitor revigorarea religiozităţii, într-o
proporţie de-abia mai mică decît în Ungaria. Să fi crescut vizibilitatea
religiozităţii? Sau pot participa la cultura religioasă şi cei cărora mai
devreme le era închisă calea aceasta? Sau apariţia în public a bisericii şi a
religiei crede multă lume că şi numărul adepţilor este în creştere? Sau ceea ce
părea mai nainte de la sine înţeles, acum a devenit problematic? Răspunsul
urmează să fie dat de cercetările ulterioare. Cu una dintre diferenţele
fundamentale ale schimbărilor religioase din Ungaria şi Transilvania e bine să
ne ocupăm acum: Ungaria se află după nişte transformări modernizatoare de
amploare, în România aceste transformări de-abia acum se accelerează.
În interiorul
ştiinţelor sociale opiniile sînt împărţite referitor la cauzele decăderii
religiozităţii vest-europene. Sînt invocate de obicei modernizarea, împletirea
statului cu biserica, lipsa pluralismului ideologic.18 Este evident că rolul şi locul religiei şi a
bisericii într-o societate mobilă şi pluralistă sînt diferite decît într-un
sistem tradiţional. Structura fundamentală a unei societăţi tradiţionale este
asigurată de starea naturală, lipsită de nevoia demonstraţiei, a ordinii, a
culturii, şi în interiorul acesteia, a religiei. Cînd începe separarea şi
competiţia diferitelor domenii (ale politicii, ale economiei, ale tehnicii, ale
ştiinţei, ale timpului liber şi distracţiei etc.) ale vieţii şi fiecare domeniu
trebuie să-şi dovedească la nivel individual şi social raţiunea şi utilitatea,
atunci această „structură a plauzibilităţii” se destramă. Nu face excepţie de
la competiţia pentru timpul şi moralitatea omului, şi de la nevoia demonstrării
propriei importanţe, nici religia. Această situaţie, faţă de cea anterioară
este una radical nouă. Criza religiei poate fi explicată în multe ţări ale
Europei prin faptul că nu a fost observată la timp necesitatea schimbării.19
În Ungaria, trecerea
de la societatea tradiţională la cea modernă în mare
a avut loc. În Transilvania procesul se află în desfăşurare. Dacă o ţară
doreşte sau
nu să facă acest pas nu reprezintă o alegere liberă. Ea este determinată de
împrejurări, de integrarea în diviziunea internaţională a muncii, de
mobilitatea în
creştere, de comunicaţiile de masă, de turism, de procesul unificării Europei
etc.
Libertatea constă doar din alegerea ori a adaptării societăţii sau a bisericii
la noile condiţii, ori se preface ca şi cum nu s-ar fi întîmplat nimic.
Transformările se petrec oricum şi în acest al doilea caz, dar cu „costuri
sociale” mai înalte.
În ciuda tuturor opiniilor contrare deceniul din
urmă demonstrează tot mai clar că religia şi biserica îşi au locul şi rolul în
societatea modernă la fel ca în epocile şi formele sociale anterioare. Noile
roluri însă, noile forme ale religiozităţii, noile tipuri de relaţii ale
bisericii cu alte instituţii ale societăţii trebuie experimentate şi învăţate.
Cracterul puternic al religiozităţii transilvane constituie un punct de plecare
solid în pregătirea pentru noua perioadă. Totodată, această forţă poate fi uşor
distrusă – exemplul Olandei şi al Spaniei este revelator în acest sens – dacă
biserica nu este atentă la cerinţele izvorîte din schimbările sociale.
În Europa Central-Răsăriteană doi alţi factori au
jucat un rol în transformările religioase: modul autoritar al schimbărilor
social-economice şi prigoana religioasă. În numeroase foste ţări socialiste
puterea politică a transformat cu succes, deşi împotriva voinţei majorităţii
populaţiei, structurile sociale şi economice. Preţul modernizării a urcat
vertiginos. Printre consecinţele acestuia putem enumera distrugerea ordinii
interioare de autoreglare a societăţii, distrugerea reţelei comunitare,
distrugerea sistemului de valori22 şi, în strînsă corelaţie23 cu aceasta,
pierdere religiozităţii. În anii comunismului nu a existat o modalitate de
manifestare publică a culturii creştine la dimensiuni sociale.
Mesajul Ardealului este că şi în epoca noastră
este posibilă o religiozitate vie, păstrătoare de tradiţii, care lucrează
pentru societate, deschisă spre secolul 21. Transilvania a păstrat multe
lucruri din cultura creştină maghiară care în Ungaria a fost mistuit de uitare.
Văzute din cealaltă
parte, relaţia nu este mai puţin fertilă. Revigorarea şi relansarea
religiozităţii din Ungaria dovedeşte că bisericile şi comunităţile religioase
s-au trezit la conştiinţa posibilităţilor şi atribuţiilor oferite în
condiţiile modernităţii. În viaţa religioasă din Ungaria tot mai mulţi calcă de
pe drumul religiozităţii izvorîte din obiceiuri, pe cel sprijinit pe decizie
proprie capabil de a explica sensurile proprii. Religiozitatea din Ungaria este
o religiozitate capabilă să-şi păstreze locul şi să obţină un rol independent
în condiţiile unei competiţii pluraliste. Din acest unghi, Ungaria se află faţă
de Transilvania în avantaj (plătit scump).
Însfîrşit, faptul că în Ungaria a avut loc o
pierdere semnificativă a religiozităţii în ultimele decenii se datorează nu
atît modernizării cît incapacităţii bisericilor de a oferi răspunsuri adecvate.
Poate că şi tradiţionalismul bisericilor este răspunzător pentru aceasta. Dar
este posibil ca în esenţă vina să nu le aprţină lor ci mai de grabă sistemului
autoritar care a reuşit să blocheze activitatea independentă a bisericilor. Din
punctul de vedere al viitorului Transilvaniei este important că procesele
hotărîtoare ale modernizării sociale nu se desfăşoară în condiţiile unui sistem
autoritar. Acest aspect lasă deschis, şi din punctul de vedere al religiei, mai
multe posibilităţi.
Cu alte cuvinte: pentru creştinismul european, şi
în cadrul acestuia pentru cel maghiar, credinţa nezdruncinată a Transilvaniei
poate fi pilduitoare, chiar dacă din punctul de vedere al religiei Ungaria a
depăşit cele mai importante transformări şi în prezent trăieşte momentele
construcţiei mai calme. Transilvania în schimb acum se va confrunta cu
multitudinea unor probleme cu care Europa Occidentală şi Ungaria s-au
confruntat cu decenii în urmă. În Transilvania (ca şi în Polonia de altfel )
societatea rurală, relaţiile de rudenie şi vecinătate, rolul decisiv al tradiţiei,
transmiterea din tată în fiu a concepţiei despre lume abia acum începe să se
destrame mai tare. Întrebarea este dacă maghiarii din Ardeal vor fi capabili să
construiască un astfel de organism social civic cu ajutorul căruia să-şi poată
păstra autonomia şi să-şi reprezente interesele. De asemenea, dacă va reuşi să
recupereze rămînerile în urmă acumulate în ultimele decenii în domeniul
şcolarizării. Întrebarea este dacă maghiarii ardeleni vor fi capabili să-şi
asigure în continuare, ca şi pînă acum, condiţiile dezvoltării personalităţii
independente şi mature? Şi desigur rămîne întrebarea, cum va putea colabora
religia şi biserica în acest domeniu? Răspunsul urmează să fie dat de
societatea şi bisericile Transilvaniei.q
Note:
1. Ágoston, Ferencz: Der Dienst der Versöhnung
als Aufgabe der Pastoral in Rumänien. Dettelbach, Verlag Röll 1992.; András
Imre: A romániai katolikus egyház. Szolgálat 88. 1990 Crăciun
p.105-112.; Kirche und Glaube in Rumänien. München, Kirche in Not /
Ostpriesterhilfe 1990.; Cuciuc, Constantin: Atlasul religiilor şi al
monumentelor istorice şi religioase din România. Bucuresti, Editura Gursis
1996; Leb, Ioan-Vasile: Die Rumänische Orthodoxe Kirche heute. Ost-West
Informationsdienst 202. 1999. p.58-69.; L´Église en Roumanie. Pro Mundi
Vita: Dossiers. Nov.-Dec. 1978.; Podskalsky, Gerhard: Kirche und Staat in
Rumänien. Stimmen der Zeit 1970.3. p.198-207.; Pope, Earl A:
Church-State relations in Romania. In: The Church in a Changing Society.
Conflict, Reconciliation or Adjustement? Proceedings of the
CIHEC-Conference in Uppsala. Uppsala, Almqvist & Wikset 1978,
p.291/297.; Ramet, Sabrina P: Nihil Obstat. Religion, Politics and Social
Change in East-Central Europe and Russia. Durham-London, Duke University
Press 1998.; Stirescu, Daniel: Rumänische Barrieren. Wort und Wahrheit
1967.5. p.329-349.; Tőkés István: A romániai magyar református egyház élete
1944-1989. Budapest, Magyarságkutató Intézet 1990.; Verdery, Katherine: Transylvanian
Villagers. Los Angeles-London, University of California Press 1983.
2. Varga E. Árpád: Erdély etnikai és felekezeti
statisztikája. Budapest-Csikszereda, Teleki László Alapítvány, Pro-Print
Könyvkiadó 1998.
3. Roman, Viorel - Hofbauer, Hannes: Transsilvanien
- Siebenbürgen. Wien, Promedia 1996.
4. Barrett, David B. (Red.): World Christian
Encyclopedia. Nairobi-Oxford-New York, Oxford University Press 1982.
p.584.; Clévenot, Michel (Red.): L´état des religions dans le monde.
Paris, La Découverte - Le Cerf, 1987. Proporţia non-credincioşilor şi ateilor
este apreciată de ambele surse la 16%.
5. Beeson, Trevor: Discretion and Valour.
London, Fount Paperbacks - Philadelphia, Fortress Press 1982.
6. Virt László: Katolikus kisebbség Erdélyben.
Budapest - Luzern, Egyházfórum 1991. p.98.
7. Inglehart, Ronald: Modernization and
Postmodernization. Cultural, Economic, and Political Change in 43 Societies.
Princeton, Princeton University Press 1997. Referitor la European Value Study
Cf.: Tomka Miklós: Európa változó (?) értékrendje. Mérleg 1995.3.
p.333-343.; Halman, Loek: The European Values Study: A Third Wave. WORC,
Tilburg University, Tilburg 2001.
8. Basanez, Miguel - Inglehart, Ronald - Moreno,
Alejandro: Human Values and Beliefs: A Cross-Cultural Sourcebook. Ann
Arbor, Univ. of Michigan (manuscris) 1996.
9. În cele ce urmează vă vom oferi date originale,
nepublicate încă, utilizînd bazele de date publice ale celor trei cercetări
amintite.
10. Tomka, Miklós - Zulehner, Paul M: Religion
in den Reformländern Ost(Mittel)Europas. (Religion nach dem Kommunismus I.)
Ostfildern, Schwabenverlag 1999., respectiv Tomka, Miklós - Zulehner, Paul M: Religion
im gesellschaftlichen kontext Ost(Mittel)Europas. (Religion nach dem
Kommunismus I.) Ostfildern, Schwabenverlag 2000.
11. Tomka - Zulehner: Religion in den Reformländern,
op. cit. p.216-223.
12. Datele referitoare la populaţia maghiară din
Ardeal provin din datele comasate ale părţii maghiare a „Aufbruch“ şi
ale noilor date ale „Aufbruch 2“.
13. Baza constatărilor din cele ce urmează sînt
constituite din eşantioanele reprezentative ale populaţiilor între 18-65 de ani
care cuprind 1063 de intervievaţi în Ungaria, 1053 de intervievaţi maghiari şi
742 de intervievaţi români în Transilvania. Trebuie observat totuşi că
împărţirea pe vîrste ale celor trei grupe de populaţie diferă întrucîtva. Cea
mai îmbătrînită este cea din Ungaria, maghiarii din Ardeal ocupă un loc mediu,
cel mai puţin îmbătrinită este cea românească. Structura diferită a vîrstelor
este valabilă şi între limitele de vărstă dintre 18-65 de ani. Întru-cît sondajul-„Aufbruch“
a fost adresat adulţilor de 65 de ani şi mai tineri, comparaţia celor trei
grupe trebuie limitată la această categorie de vîrstă. Dat fiind faptul că atît
numărul participanţilor din eşantioanele complete pe grupe de populaţie cît şi
a celor din grupele de vîrstă fiind considerabil, nu am mai semnalat separat în
fiecare caz numărul celor intervievaţi.
14. Nu este uşor de justificat că în cele de mai
jos nu ne ocupăm de diferenţele confesionale. Acest lucru însă ar fi pretins un
studiu separat. Compoziţia confesională a eşantionului maghiar din Ardeal este
următoarea: 42,7% romano-catolici, 0,9% greco-catolici, 44,8% reformaţi, 1,8%
evanghelic, 0,3% „protestanţi“ (sic!), 2,7% unitarieni, 0,6% ortodocşi şi 1,9%
aparţine vreunei biserici mici, 3,7% nu aparţine niciunei biserici, 0,5%
non-răspuns.
15. Întrebările de faţă se refereau la biserica
despre care intervievaţii puteau avea cele mai multe cunoştinţe. Introducerea
întrebării suna astfel: „Gîndiţi-Vă la biserica căruia îi aparţine sau îi aparţinuse
mama Dvs., sau la cea în care aţi fost botezat.“ Iar ordinea aleatorie a
întrebărilor a împiedicat sugerarea sau stimularea vreunui răspuns anume.
16. Zulehner, Paul M. - Denz, Hermann: Wie
Europa lebt und glaubt I-II. Düsseldorf-Wien, Patmos 1993., respectiv:
Tomka - Zulehner op.cit.
17. Tomka - Zulehner op.cit. p. 55-58.
18. Casanova, José: Public Religions in the
Modern World. Chicago-London, University of Chicago Press 1994.
19. Ebertz, Michael N: Kirche im Gegenwind.
Freiburg, Herder 1997.; Gabriel, Karl: Christentum zwischen Tradition und
Postmoderne. Freiburg, Herder 1992.; Gannon, Thomas (Red.): World
Catholicism in Transition. New York, Macmillan 1988.; Kaufmann, Franz-Xaver
- Zingerle, Arnold (Red.): Vatikanum II. und Modernisierung. Paderborn,
Schöningh 1996.
20. În Olanda bisericile adoptaseră politica
izolării ceea ce părea să le asigure pînă în anii 1960 succesul. Olanda făcuse
parte dintre cele mai religioase ţări ale Europei. Apoi presiunea lumii moderne
s-a dovedit mai puternică şi modelul olandez s-a prăbuşit. Astăzi Olanda este
una dintre ţările cele mai puţin religioase. Cf. Dobbelaere, Karel:
Secularization, Pillarization, Religious Involvement, and
Religious Change in the Low Countries. In: Gannon, Thomas op.cit. p. 80-115.
21. Casanova, José op.cit. p. 75-91.
22. În cadrul diferitelor abordări cf.: Hankiss
Elemér: Diagnózisok. Budapest, Magvető 1982., respectiv: Kopp Mária -
Skrabski Árpád: Magyar lelkiállapot. Budapest, Végeken Alapítvány 1992.
23. Tomka Miklós: Secularization or anomy? Social
Compass 1991.1. p.93-102.
Traducerea de Elek Szokoly
*
Miklós Tomka
(n. 1941), doctor în sociologie, doctor
honoris causa al Universităţii din Viena (2001), şef de catedră, director şi
prodecan al Institutului de Sociologie al Facultăţii de Ştiinţe şi Litere a
Universităţii Catolice Pázmány Péter din Ungaria. Domenii de cercetare: studiul
comparativ al schimbărilor sociale din Europa Centrală şi de Est, sociologia
religiei şi a bisericii, cercetarea comunicaţiei. Este autorul a mai multor
cărţi, articole, studii. Membru al consiliului de conducere al Societăţii
Internaţionale de Sociologia Religiilor, co-director al revistei internaţionale
de teologie CONCILIUM, preşedintele Societăţii pentru Cercetarea Religiozităţii
în Europa de Est şi consilier ştiinţific al Hannah-Arendt-Institut für
Totalitarismusforschung al Universităţii din Drezda. A fost distins cu premiul
Nyíri Tamás (1999), Pro Ecclesia Hungariae (2001), Horváth Mihály (2001).
Miklós Tomka, studiu publicat cu permisiunea autorului.