Untitled-1
Statutul de autonomie a Ţinutului
Secuiesc în calitate de regiune cu statut
special. Proiect
Capitolul I. Dispoziţii generale
Articolul
1. Fundamentele autonomiei
regiunii Ţinutul Secuiesc
Ţinutul
Secuiesc, regiune cu statut
juridic special, a fost înfiinţat în
calitate
de comunitate teritorială autonomă,
expresie a identităţii istorice a Ţinutului
Secuiesc, în baza prevederilor Legii
cadru
privind regiunile din România şi a Legii
speciale a Parlamentului României.
Autonomia
Ţinutului Secuiesc,
regiune cu statut juridic special, serveşte
participarea democratică a cetăţenilor
români care trăiesc în Ţinutului Secuiesc
la viaţa socială, dezvoltarea
economico-
socială a regiunii şi facilitează promo-
varea şi protecţia intereselor teritoriale.
Autonomia Ţinutului Secuiesc
asigură egalitatea comunităţilor naţio-
nale română şi maghiară din regiune, şi
protejează drepturilor naţionale sau
etnice ale minorităţilor aflate în această
regiune.
Egalitatea
comunităţilor maghiară
şi română se realizează prin deplina
egalitate în utilizarea celor două limbi
şi prin finanţarea instituţiilor pe baza
raportului numeric al celor două comu-
nităţi – de 80-20 la sută – conform
ultimului recensămîntului.
Autonomia
politică şi adminis-
trativă a Ţinutului Secuiesc se instituie
respectînd suveranitatea şi integritatea
teritorială a statului.
Ţinutul
Secuiesc este regiune cu
personalitate juridică.
Articolul
2. Împărţirea teritorial-
administrativă a Ţinutului Secuiesc,
reşedinţa lui
Ţinutului
Secuiesc cuprinde urmă-
toarele unităţi teritorial-administrative
care au statutul juridic şi competenţele
ale judeţelor:
-
Scaunul Kézdi-Orbai, teritoriu care
cuprinde localităţile ce îi aparţin în mod
istoric,
cu reşedinţa la Tîrgu Secuiesc;
- Scaunul Sepsi-Bardóc, teritoriu
care cuprinde localităţile ce îi aparţin
în mod istoric, cu reşedinţa la Sfîntu
Gheorghe;
- Scaunul Ciuc-Gheorgheni, teri-
toriu care cuprinde localităţile ce îi
aparţin în mod istoric, cu reşedinţa la
Miercurea Ciuc;
- Scaunul Odorhei, teritoriu care
cuprinde localităţile ce îi aparţin în mod
istoric, cu reşedinţa la Odorheiul
Secuiesc;
- Scaunul Mureş, teritoriu care
cuprinde localităţile ce îi aparţin în mod
istoric, cu reşedinţa la Sovata;
- Circumscripţia
specială Întorsura
Buzăului/Bodzavidék
cu reşedinţa la
Întorsura Buzăului / Bodzaforduló;
Municipiul
Tîrgu Mureş nu apar-
ţine nici unei unităţi teritorial-adminis-
trative, în cadrul regiunii are statut spe-
cial reglementat de norme juridice
regionale separate.
Reşedinţa
Ţinutului Secuiesc:
Miercurea Ciuc.
Competenţele şi atribuţiile scau-
nelor, condiţiile lor de funcţionare sînt
reglementate de prevederile referitoare
la judeţe în Legea administraţiei locale
nr. 215/2001 – modificată.
Articolul
3. Însemnele Ţinutului
Secuiesc
În
Ţinutul Secuiesc, cu ocazia
sărbătorilor naţionale şi ale altor sărbători
oficiale se utilizează tricolorul maghiar
şi român şi stema Ţinutului Secuiesc.
Consiliul
regional al Ţinutului Se-
cuiesc elaborează norme juridice separate
pentru utilizarea oficială a stemei regiunii
Ţinutului Secuiesc şi a însemnelor
sale.
Cu
ocazia sărbătorilor religioase şi
neoficiale, populaţia maghiară şi română
de pe teritoriul Ţinutului Secuiesc
foloseşte în mod liber simbolurile comu-
nităţii naţionale din care face
parte.
Capitolul
II. Organele autonomiei
regionale şi administraţia regiunii
Articolul
4. Instituţiile autonomiei
regiunii
Puterea
publică a regiunii Ţinutu-
lui Secuiesc este exercitată – în confor-
mitate cu prevederile legii cadru pentru
regiuni – de următoarele organe alese
cu mandat de patru ani:
- Consiliul regional al Ţinutului
Secuiesc;
- Comisia regională a Ţinutului
Secuiesc;
- Preşedintele
Ţinutului Secuiesc;
Organele autonomiei regionale îşi
desfăşoară
activitatea în reşedinţa
regiunii. Celălalte instituţii subordonate
consiliului pot funcţiona în oricare
localitate din Ţinutul Secuiesc, pe baza
deciziilor luate de organele regionale.
Articolul 5. Administrarea
regiunii
Unităţile teritorial administrative ale
regiunii sînt
scaunele. În fruntea scau-
nelor stau următoarele organe alese:
-
Consiliul
scaunului ca organ
decizional;
-
Comisia
scaunului ca organ
executiv;
- Preşedintele scaunului.
În privinţa alegerii, funcţionării, a
competenţelor şi
atribuţiilor acestor
organe sînt valabile prevederile referitoare la alegerea, funcţionarea, competen-
ţele şi atribuţiile
autorităţilor publice
judeţene, adică ale consiliului judeţean,
din Legea alegerilor locale nr.
70/1991 -
modificată – şi Legea administraţiei lo-
cale nr. 215/2001 – modificată.
Instituţiile autonomiei locale aflate
pe teritoriul
regiunii:
- Consiliul comunal, orăşenesc sau
municipal;
- Primarul comunei, al oraşului sau
municipiului.
Alegerea, precum şi competenţele
şi atribuţiile acestora sînt prevăzute în
Legea alegerilor locale nr. 70/1991 -
modificată – şi Legea administraţiei lo-
cale nr. 215/2001 – modificată.
Capitolul
III. Consiliul regional al
Ţinutului Secuiesc
Articolul 6. Competenţele şi atribuţiile
Consiliului
regional al Ţinutului
Secuiesc
În
conformitate cu prevederile
Legii cadru pentru regiuni, Consiliului
regional al Ţinutului Secuiesc are
următoarele competenţe:
- dezvoltare şi amenajare terito-
rială, conservarea ambientală în regiu-
nea Ţinutului Secuiesc;
- dezvoltarea economică a regiunii
- administrarea apelor pe teritoriul
Ţinutului Secuiesc;
- exploatare minieră, explorarea
subsolului, cu atenţie deosebită acordată
prospectării şi valorificării apelor
minerale;
- politica educaţională şi culturală,
susţinerea instituţiilor de învăţămînt şi
culturale ale comunităţilor naţionale maghiară
şi română din teritoriul
Ţinutului Secuiesc;
- formarea, calificarea profesională
şi învăţămîntul pentru adulţi;
- înfiinţarea şi susţinerea
locurilor
destinate cultivării memoriei istorice
ale comunităţilor maghiare şi române
aflate pe teritoriul regiunii;
- politici sociale, asistenţă
socială;
- politici privind spaţiul locativ;
- politica ocupaţională;
- turism, turism rural;
- oficiile şi personalul autorităţii
regiunii;
- contractul colectiv al funcţio-
narilor publici cu respectarea legii privind
statutul funcţionarului public;
- demarcarea
teritorială a comunelor;
- prevenirea şi stingerea incen-
diilor, salvare, prevenirea şi înlăturarea
calamităţilor;
- ordinea publică;
- lucrări
publice la nivel de regiune;
- exploatarea terenurilor agricole
şi a pădurilor, înfiinţarea autorităţilor
forestiere regionale conform prevede-
rilor legale;
- drumuri
publice, transport,
comunicare locală;
- vînătoare;
- elaborarea politicii fiscale regio-
nale, introducerea impozitelor regionale;
- organizarea alegerilor parlamen-
tare, regionale şi locale;
Consiliul
regional al Ţinutului
Secuiesc are şi următoarele competenţe,
în baza statutului juridic special:
- Asigurarea şi controlul folosirii
identice a limbii maghiare şi române,
ca limbi oficiale, adoptarea normelor juridice necesare, crearea condiţiilor
instituţionale corespunzătoare pentru
realizarea acestui scop;
- Asigurarea
drepturilor minorităţi-
lor
care convieţuiesc alături de comunită-
ţile
maghiară şi română, conform tratate-
lor internaţionale semnate şi ratificate de
România, precum şi a
prevederilor
constituţionale;
- Elaborarea legii electorale regio-
nale care asigură reprezentarea politică
corespunzătoare, proporţională a comu-
nităţilor maghiare şi române;
În
vederea îndeplinirii atribuţiilor
proprii legate de administraţie, Consiliul
regional al Ţinutului Secuiesc:
a. elaborează
şi adoptă bugetul;
b. dispune
de competenţele finan-
ciare necesare gestionării bugetului;
c. gestionează
patrimoniul public
şi privat al regiunii;
d. înfiinţează
şi concesionează
servicii publice;
e. înfiinţează
şi susţine instituţii
publice;
f. se
asociază, respectînd legile în
vigoare, cu alte unităţi administrative
din ţară şi din afara ei;
Consiliul regional alege preşedintele
şi
vicepreşedintele Ţinutului Secuiesc din
rîndul propriilor
membri.
În
privinţa finanţării instituţiilor
comunităţilor maghiară şi română, şi a
scopurilor culturale, educaţionale şi a
altor ţeluri ale lor, Consiliul regional se
bazează pe raportul de 80-20 de pro-
cente dintre cele două comunităţi
naţionale. Proporţia este recalculată
întotdeauna conform datelor ultimului
recensămînt.
Consiliul
regional îşi exercită
competenţele descrise în paragrafele
(1)-(3) prin adoptarea normelor juridice
– numite legi ale autoguvernării – şi a
hotărîrilor administrative.
Articolul
7. Alegerea Consiliului re-
gional al Ţinutului Secuiesc
Consiliul
regional este ales pentru
un mandat de patru ani în sistem de
alegere proporţională, pe baza sufragiului
universal şi egal, prin vot direct şi
secret.
La
alegeri pot participa partide şi
asociaţii înregistrate şi candidaţi
independenţi.
Numărul
consilierilor din Consiliul
regional al Ţinutului Secuiesc este de
77. Mandatele sînt distribuite între
comunităţile de limba maghiară şi
română în proporţie de 80-20 la sută,
adică în raport numeric de 62-15.
Circumscripţiile electorale sînt for-
mate din scaune. Numărul
mandatelor
care revin într-o circumscripţie comuni-
tăţii lingvistice maghiare şi române este
stabilit pe baza datelor recensămîntului
în aşa fel ca totalul mandatelor la nivelul
întregii regiuni să fie egal cu raportul
numeric stipulat în paragraful (3).
Candidaţii – partidele, asociaţiile,
independenţii
– vor da declaraţii autenti-
ficate în care vor
preciza dacă intră în
competiţie pentru mandatele comunităţii
lingvistice maghiare sau române.
Candidaţii
comunităţii maghiare,
respectiv române vor apare în grupuri
bine delimitate pe buletinele de vot.
Electoratul va vota, conform propriei
decizii, exclusiv candidaţii unui singur
grup. Nu sînt valabile buletinele de vot care conţin voturi pentru ambele grupuri
sau pentru nici unul
dintre grupuri.
Alegerea consilierilor din scaune,
oraşe şi comune, precum şi a primarilor
se organizează împreună cu alegerea
consilierilor auto-guvernării regionale,
conform prevederilor Legii alegerilor
locale nr 70/1991 – modificată.
Data
alegerilor organelor la nivel
regional a scaunelor şi a consiliilor lo-
cale este stabilită de guvern.
Conform
prezentului articol, regle-
mentarea detaliată a alegerilor regionale
va fi cuprinsă în norme juridice sepa-
rate elaborate de Consiliul regional al
Ţinutului Secuiesc.
Consiliul
regional elaborează şi
adoptă regulementul interior în decurs
de 30 de zile de la înfiinţare. În această
perioadă activităţile consiliului sînt
conduse de preşedinte.
Capitolul
IV. Comisia regională şi
preşedintele Ţinutului Secuiesc
Articolul
8. Competenţele Comisiei
regionale
Comisia regională este un organ care
exercită puterea
executivă regională în
cadrul competenţelor sale; are 7 membri
dintre care 5 reprezintă comunitatea
maghiară şi 2 reprezintă comunitatea
română. Comisia regională este aleasă de
Consiliul regional al Ţinutului Secuiesc
din rîndul propriilor membri, cu majorita-
te absolută şi prin vot secret. Preşedintele
şi vicepreşedintele Ţinutului
Secuiesc sînt
membri din oficiu ai Comisiei
regionale.
şedinţele Comisiei regionale a Ţinu-
tului
Secuiesc sînt conduse de preşedintele regiunii
sau de preşedintele de sesiune
desemnat de preşedinte, care răspunde de
executarea hotărîrilor luate de
comisie şi
a atribuţiilor care i-au fost
încredinţate.
Atribuţiile Comisiei regionale:
- punerea în aplicare a legilor
adoptate de Consiliul regional;
- gestionarea
patrimoniului regiunii
Ţinutul Secuiesc,
controlul serviciilor
publice şi al regiilor autonome;
- facilitarea şi controlul utilizării
oficiale ale limbilor oficiale, româna şi
maghiara, conform normelor juridice
elaborate de Consiliul regional;
- exercitarea altor atribuţii trans-
ferate la nivel regional cu care a fost
încredinţată, activităţi administrative;
- în caz de urgenţă, luarea unor
măsuri care intră în competenţa Consi-
liului regional.
Adunarea
generală poate revoca
prin vot – cu majoritate absolută -
oricare membru al Comisiei regional,
precum şi întreaga comisie, cu excepţia
preşedintelui.
Comisia
emite hotărîri.
Articolul
9. Preşedintele şi vicepre-
şedintele Ţinutului Secuiesc
Preşedintele
Ţinutului Secuiesc
este ales de Consiliul regional din
rîndul membrilor săi. Durata manda-
tului expiră după expirarea mandatului
adunării şi odată cu instaurarea noului
consiliu.
Preşedintele
Ţinutului Secuiesc:
- reprezintă
regiunea atît în ţară cît
şi în afara ei;
- convocă
Consiliul regional al
Ţinutului Secuiesc;
- anunţă legile adoptate de Consiliul
regional;
- prezidează şedinţele Comisiei
regionale;
- conduce activităţile organelor
regionale prin distribuirea competen-
ţelor în cadrul Comisiei;
- participă la şedinţele
de guvern în
care
se iau hotărîri care privesc regiunea;
- conduce – împreună cu prefectul
- activitatea Comisiei de Mediere între
guvern şi regiune în cazul fiecărei
tratative dintre regiune şi guvern în
vederea împărţirii competenţelor şi
distribuirii, respectiv a controlului
resurselor, precum şi în vederea medierii
diferitelor conflicte de interese;
- decernează premii şi decoraţii în
numele Ţinutului Secuiesc;
- îndeplineşte şi alte sarcini în
baza solicitării Consiliului regional.
Competenţele
preşedintelui sînt
exercitate prin emiterea hotărîrilor.
Mandatul
preşedintelui Ţinutului
Secuiesc încetează:
- În cazul demisiei sau în caz de deces;
- În fiecare caz în care încetarea
mandatului este dispusă pe baza Codu-
lui penal sau al altor prevederi legale
conform legilor statului care prevăd
încetarea mandatului demnitarilor aleşi.
- În
cazul în care este revocat
Preşedintele Ţinutului Secuiesc poate
fi revocat de Consiliul regional
al Ţinutului Secuiesc, în cazul în care
nu-şi îndeplineşte atribuţiile. Revocarea
preşedintelui este iniţiată de cel puţin
o treime a membrilor Consiliului şi este
hotărîtă definitiv prin votul a două
treimi din membri Consiliului.
Vicepreşedintele
Ţinutului Secu-
iesc este ales de Consiliul regional din
rîndul membrilor săi. Vicepreşedintele
va fi ales din rîndul membrilor care
aparţin comunităţii naţionale diferite de
comunitatea naţională din rîndul căreia
a fost ales preşedintele. Competenţele
vicepreşedintelui:
- Îndeplineşte atribuţiile
transmise de
preşedinte prin dispoziţie sau mandat unic;
- Suplineşte preşedintele în cazul
obstrucţionării acestuia, respectiv în
toate cazurile în care a expirat mandatul
preşedintelui, dar încă nu a fost ales
noul preşedinte.
Preşedintele
şi vicepreşedintele
Ţinutului Secuiesc dispun de imunitatea
cuvenită membrilor parlamentului.
Articolul
10. Ordinea interioară a
Comisiei regional
Structura şi normele de funcţionare
ale Comisiei
regionale sînt elaborate de
Consiliul regional şi sînt adoptate odată
cu votul de desemnare a membrilor
Comisiei.
Capitolul
V. Folosirea limbii pe
teritoriul regiunii Ţinutului Secuiesc
Articolul
11. Limba oficială a regiunii
Ţinutului Secuiesc
În
Secuime limbile română şi ma-
ghiară sînt limbi oficiale de acelaşi rang.
Populaţia Ţinutului Secuiesc se poate
adresa autorităţilor publice ale regiunii
în
oricare dintre aceste două limbi. Auto-
rităţile publice sînt obligate să răspundă,
respectiv să emită documente oficiale în
limba în care au fost apelate.
Funcţionarii publici angajaţi în cadrul
autorităţilor
publice din regiunea Ţinutului
Secuiesc sînt obligaţi
să cunoască atît
limba maghiară cît şi cea română.
Din cadrul inscripţiilor publice denu-
mirile
geografice, ale instituţiilor, loca-
lităţilor, străzilor
şi pieţelor, precum şi
inscripţiile serviciilor comerciale şi eco-
nomice sînt în mod obligatoriu bilingve.
Formularele
şi anunţurile utilizate
în procesul de administrare publică sînt
bilingve în mod obligatoriu.
Acoperirea
tuturor costurilor ce
decurg din asigurarea bilingvismului cade
în sarcina autorităţii publice în
cauză.
Reglementarea
detaliată a prevede-
rilor referitoare la bilingvism, incluse
în prezentul statut, la introducerea,
validarea şi garantarea acestora va fi
stipulată într-o normă juridică separată
elaborată de Consiliul regional.
Articolul 12. Drepturi privind utilizarea
limbii
Pe
teritoriul regiunii Ţinutul Secu-
iesc este liberă utilizarea limbii materne.
Persoanele a căror limbă maternă nu
este
româna sau maghiara, în relaţiile cu
autorităţile regionale pot utiliza limba
lor
maternă în conformitate cu reglementările
legale în vigoare ale drepturilor mino-
rităţilor.
Pe lîngă limbile maghiară şi română,
inscripţiile
serviciilor economice şi
comerciale pot fi afişate în orice altă limbă.
Pe
teritoriul regiunii Ţinutului
Secuiesc, în faţa instanţelor de judecată,
în orice proces, împricinaţii au dreptul să
utilizeze atît limba maghiară cît şi cea
română. Dosarele întocmite sînt valabile în
ambele limbi, hotărîrile şi sentinţele
judecătoreşti se redactează în limba
solicitată de părţi sau în ambele limbi.
Articolul 13. Utilizarea limbii în relaţiile
cu
poliţia
În interacţiunile cu populaţia, fiecare
membru al
efectivului poliţienesc din
regiunea Ţinutului Secuiesc trebuie să fie
capabil să utilizeze individual oricare
limbă oficială a regiunii. Se elaborează
un plan de acţiune în privinţa proceselor
de admitere, calificare, recalificare ce
asigură crearea acestor condiţii. Acest
plan de acţiune este parte a calendarului
- planului de măsuri stipulat în articolul
23 al prezentului statut.
Capitolul VI. Învăţămîntul şi cultura pe
teritoriul regiunii Ţinutului Secuiesc
Articolul
14. Limba de predare în
învăţămînt
În instituţiile publice de învăţămînt
de pe teritoriul Ţinutului
Secuiesc,
învăţămîntul se desfăşoară în limbile de
predare maghiară şi română. Populaţia
regiunii are dreptul la învăţămînt în limba
maternă, părinţii elevilor au dreptul să
aleagă liber între instituţiile de învăţămînt
cu predare în limba maghiară sau
română
pentru a-şi înscrie copii.
Instituţiile învăţămîntului public de
stat, al consiliului
regional, private sau
confesionale, sînt obligate să asigure
însuşirea celei de a doua limbi oficiale a
regiunii. Condiţiile pentru cunoaşterea şi
însuşirea culturii şi limbii române,
respectivi maghiare, trebuie asigurată în
număr egal de ore, atît în instituţiile cu predare
în limba maghiară cît şi în cele
cu predare în limba română.
Articolul 15.
Instituţii de învăţămînt
În învăţămînt se creează instituţii sepa-
rate
de predare în limba maghiară, respectiv
română.
În cazul în care acest lucru nu este
posibil,
vor funcţiona secţii în şcoli comune.
Pe
lîngă administrarea comună a şcolii, se
asigură autonomia
secţiilor.
Pentru
copiii din diasporă (zone cu
populaţie dispersată), a căror limbă
maternă este maghiara sau româna,
Comisia regională, cooperînd cu admi-
nistraţiile locale asigură autobuze
şcolare în condiţii identice.
Comisia regională înfiinţează fonduri
separate
pentru susţinerea instituţiilor de
învăţămînt private
sau confesionale.
Aceste fonduri vor fi distribuite la şcoli
cu predare în limba maghiară sau română
luînd în considerare raportul
numeric notat
în articolul 6, alineatul 5 din prezentul
statut, respectiv în funcţie de necesităţi.
Articolul
16. Autorităţile de control
specializate al învăţămîntului
Sarcinile autorităţilor specializate de
control al învăţămîntului
public şi
universitar din Ţinutul Secuiesc sînt
îndeplinite de Inspectoratul şcolar al
Ţinutului Secuiesc ale cărui competenţe
sînt definite prin consultarea guvernului
şi a autorităţilor alese ale autonomiei
per-
sonal instituite. Cele două direcţiuni
ale
Inspectoratului şcolar al Ţinutului
Secuiesc, română şi maghiară, care
funcţionează în paralel, deţin competen-
ţele şi atribuţiile de control privind
învăţămîntul în limba maghiară şi română.
(2)
Autoritatea specializată se
asigură ca programele analitice elabo-
rate pentru comunităţile maghiară şi
română să conţină conform prevede-
rilor, cunoaşterea limbii, culturii şi
istoriei celeilalte comunităţi naţionale.
Articolul 17.
Viaţa culturală
Susţinerea
şi finanţarea instituţii-
lor culturale se face pe baza principiului
proporţionalităţii între comunităţile
maghiară şi română ale regiunii şi avînd
în vedere necesităţile.
Capitolul
VII. Gestionarea patrimo-
niului şi finanţele publice ale regiunii
Ţinutului Secuiesc
Articolul
18. Crearea patrimoniului
regiunii Ţinutului Secuiesc
Patrimoniul
publlic şi privat al
regiunii Ţinutului Secuiesc s-a format
la înfiinţarea regiunii, respectiv după
primele alegeri regionale şi înfiinţarea
instituţiilor publice ale scaunelor şi
circumscripţiilor speciale.
În
patrimoniul public şi privat al
regiunii Ţinutului Secuiesc pot fi
incluse bunuri în următoarele moduri:
- din circuitul civil al bunurilor;
- prin investiţii efectuate conform
deciziilor autorităţii regiunii;
- prin alte căi prevăzute de lege.
Articolul
19.Finanţele publice ale
regiunii Ţinutului Secuiesc
Finanţele regiunii Ţinutului Secu-
iesc sînt reglementate de legea finanţe-
lor publice elaborată conform prevede-
rilor legii cadru pentru regiuni.
Consiliile
locale din regiunea
Ţinutului Secuiesc colectează taxele
centrale şi locale şi desfăşoară activităţi
fiscale de acest gen.
Capitolul
VIII. Relaţiile dintre stat şi
regiunea Ţinutului Secuiesc
Articolul
20. Relaţiile dintre regiunea
Ţinutului Secuiesc şi guvern
Guvernul numeşte un prefect pentru
regiunea Ţinutului
Secuiesc. Prefectul
deţine competenţele stipulate în articolul
13 din Legea cadru pentru regiuni.
În
vederea medierii între regiunea
Ţinutului Secuiesc şi guvern, regiunea şi
guvernul creează o Comisie de Mediere
compusă din 11 membri după cum
urmează: preşedintele regiunii Ţinutului
Secuiesc, prefectul, patru experţi în
administraţie publică numiţi de guvern,
patru reprezentanţi regionali aleşi de
comunitatea maghiară din regiune şi un
reprezentant regional ales de comunita-
tea română din regiune. Reprezentanţii
regionali maghiari, respectiv români,
membri ai Comisiei de Mediere, sînt aleşi
de reprezentanţii maghiari respectiv
români ai Consiliului regional.
Durata
mandatului Comisiei de
Mediere este definită de durata manda-
tului preşedintelui, respectiv al repre-
zentanţilor regiunii. Comisia are doi co-
preşedinţi: preşedintele regiunii Ţinutu-
lui Secuiesc şi prefectul.
Articolul
21. Relaţiile dintre regiunea
Ţinutului Secuiesc şi parlament
Consiliul
regional al Ţinutului
Secuiesc poate înainta parlamentului propuneri de legi care ţin de competenţa
legislativă a
parlamentului. Iniţiativa
legislativă este înaintată şi susţinută de
preşedintele regiunii.
Consiliul regional al Ţinutului
Secuiesc înfiinţează un organ specia-
lizat pentru colaborarea cu Consiliul
Solidarităţii, care funcţionează ca organ
consultativ al parlamentului.
Capitolul IX. Dispoziţii finale
Articolul
22. Modificarea statutului de
autonomie a regiunii Ţinutului Secuiesc
Modificarea
prezentului statut se
efectuează conform următoarei proceduri:
a)
modificarea
este iniţiată de cel
puţin a cincea parte a membrilor
Consiliului regional;
b) modificarea este adoptată de
Consiliului regional cu o majoritate de
două treimi;
c)
statutul
adoptat de Consiliul re-
gional este înaintat parlamentului con-
form articolului 21, alineatul (1).
Articolul
23. Intrarea în vigoarea a
statutului de autonomie modificat al
regiunii Ţinutului Secuiesc
Statutul
modificat intră în vigoare
la data publicării lui în Monitorul
Oficial al României.
La
data intrării în vigoare a statu-
tului de autonomie se abrogă toate
reglementările care vin în contradicţie
cu acesta.
Legea
care reglementează intrarea
în vigoare a noului statut de autonomie
conţine şi un plan de măsuri de deferire
a competenţelor în caz de necesitate.