Untitled-16
Dilemele
identităţii
Identităţi şi alianţe regionale
într-o
Europă în curs de integrare:
o
provocare la adresa statului naţional?
Robert Parkin
Introducere
În
termeni generali, studiul de faţă reflectă un interes pe care am căutat să îl
dezvolt în ultima vreme faţă de identităţile regionale în contextul integrării
crescînde
a Europei. Abordarea mea este la bază cea a antropologului, însă sunt conştient
acum, mai mult decît aş fi în ce priveşte alte studii, că o mare parte a
terenului a fost
deja cartografiată de alte discipline (geografie, istorie, sociologie,
politologie,
cercetarea politicilor). Faptul că un adept al antropologiei îşi îndreaptă atenţia
spre
acest subiect are cel puţin o implicaţie metodologică şi una teoretică. Din
punct de
vedere metodologic, întrebarea este cum să se studieze regionalismul în condiţiile
în care situl tradiţional de cercetare antropologică este mult mai mic, un sat,
sau
uneori un cartier urban, un grup de vînători sau de culegători, un grup de păstori
în
transhumanţă etc. O posibilă soluţie este munca de teren desfăşurată în mai
multe
locuri, care, într-o oarecare măsură, constituie baza părţilor mai pronunţat
etnografice
ale acestui studiu. Din punct de vedere teoretic, există problema etnicităţii,
pe care
antropologia poate şi-a arogat-o în mare parte, însă există totodată întrebarea
cîte
feluri de regionalisme se disting în mod convenţional în Europa, atît înăuntrul
cît şi
în afara cercurilor academice. Susţin, de aceea, recunoaşterea identităţilor
regionale
în sine, care pot să nu implice etnicitatea ca atare, fiind de fapt în multe
cazuri o
chestiune a identităţii majoritare în cadrul statului naţional. Cu alte
cuvinte, susţin
că relaţia dintre regiune şi statul naţional poate fi segmentată, precum şi
definită.
Voi reveni pe scurt asupra acestui punct mai jos.
Cu
toate că tema principală a acestei serii de articole şi a seminariilor din
care ele s-au inspirat o reprezintă comunităţile transnaţionale, în contextul
actual
existenţa acestora este contrazisă la prima vedere de ideea convenţională că identităţile
regionale există în întregime în cadrul graniţelor statului naţional.
Această idee trebuie restrînsă în mai multe moduri; în primul rînd, pentru că
identităţile regionale se formează şi transfrontalier în legătură cu revendicările
iredentiste legate de teritoriul altui stat. Acesta nu este nici pe departe un
fenomen
nou în Europa. În al doilea rînd, europenizarea deschide calea formării alianţelor
peste graniţe (nu neapărat între regiuni limitrofe). Mai recentă, această evoluţie
este în momentul de faţă o chestiune mai degrabă birocratică, însă cei ce sunt
– în
funcţie de perspectiva fiecăruia – fie cei mai extremi fie cei mai vizionari în
această
privinţă susţin dezvoltarea ei ca pe o alternativă la statul naţional. Aceste
aspecte
sunt cele asupra cărora voi insista atunci cînd voi ajunge la partea mai
etnografică
a acestui articol, care, dacă nu este altminteri specificat, se bazează pe
interviurile
mele cu funcţionari guvernamentali locali din Bruxelles şi din Marea Britanie.
Voi cerceta în special ce implicaţii au aceste acţiuni pentru ideea larg răspîndită
şi
deopotrivă de larg contestată potrivit căreia regiunile şi instituţiile
europene urzesc
împreună planuri pentru a elimina statul naţional.
Antropologia şi definiţia
regionalismului
Căderea Cortinei de Fier şi prăbuşirea comunismului în
Europa de Est nu au
eliminat diferenţele fundamentale dintre cele două jumătăţi ale continentului.
Prăpastia
despre care se fac previziuni că va continua să existe între ele este îndeobşte
percepută
în termenii dezvoltării economice inegale şi a marşului ezitant al unora dintre
ţări
spre o democraţie pluripartită. Totuşi, o altă diferenţă se află în evoluţia
relaţiei dintre
statul naţional şi regionalism. În vreme ce în Europa de Vest se fac încercări
de
instituţionalizare a colaborării dintre instituţiile regionale şi cele europene
într-o punere
la încercare a tradiţionalului monopol al puterii deţinut de statul naţional,
în Europa
de Est importante entităţi regionale tind să se transforme în noi naţionalisme
pe măsură
ce state multietnice se descompun în părţile lor componente.
Această
diferenţă se poate adăuga dificultăţilor instituţionale ale extinderii
unificării europene spre est. O excepţie în acest sens o constituie Polonia,
care
şi-a reformat de curînd structurile regionale în vederea intrării în Uniunea
Europeană (UE): regiunile din această ţară sunt acum mai puţine dar mai mari şi
au puteri mai mari, chiar dacă nu într-atît de mari încît să ducă la autonomie
(Paradowska 1997). Ca reformă preponderent birocratică, va fi interesant de văzut
ce rezonanţe locale au sau pot dobîndi aceste noi structuri în viitor.
Eşecul
antropologilor de a acorda destulă atenţie schimbărilor recente ale
regionalismului reflectă atît o lipsă de interes faţă de subiect în general cît
şi cantonarea
lor în metodologia tradiţională. Deşi, de obicei, situl cîmpului de lucru este
prezentat
în contextul regional ca parte a introducerii, Boissevain are fără îndoială
dreptate să
susţină (1977:11) că tradiţia antropologică a observării participante, faţă în
faţă, în
comunităţi mici nu se adaptează cu uşurinţă studierii structurilor regionale.
Regionalismul
nu este îndeajuns cercetat nici de tradiţia studierii comunităţilor, nici
de simpla concentrare a cercetării asupra nivelului local în opoziţie cu cel naţional
sau global: identităţile locale şi comunitare ca atare sunt prea mici.
Aceasta
nu înseamnă că regiunile au fost ignorate în scrierile antropologice
anterioare. Se remarcă asocierea populară a regiunilor cu conceptul de „provincialism” ca denotînd înapoiere (Kaschuba şi Lipp 1979:15), regiunile fiind
studiate
din punctul de vedere al relaţiei lor dialectice cu localităţile din componenţa
lor,
pe de o parte, şi cu centrul naţional, pe de alta (de pildă, Schneider,
Schneider şi
Hansen 1972, despre Sicilia şi Catalonia). În anii ’70, atît Boissevain (1977)
cît
şi Freeman (1973), printre alţii, deplîngeau neglijarea regionalismului în
antropologie. Totuşi, în vreme ce Boissevain pleda în favoarea studierii
diferitelor
nivele ale procesului şi acţiunii sociale în care erau implicate identităţi şi
interese
locale, regionale şi naţionale, pentru Freeman chestiunea părea să fie mai
degrabă
detalierea comparaţiei dintre diferitele comunităţi, care, dusă la capăt cu
rigurozitate, aproape că ar reduce regiunea la o Kulturkreis.
Şi
totuşi, ce este pînă la urmă o regiune? După cum subliniază Tindale (1995:2),
mărimea teritoriului sau numărul populaţiei nu constituie criterii certe. Însăşi
definirea
cuvîntului nu este întru totul lipsită de echivoc, deoarece el se poate referi
la unităţi
supranaţionale, dar şi la unităţi subnaţionale: de pildă, în contexte globale
Europa de
Vest poate fi ea însăşi descrisă ca o regiune. În interiorul Europei însă, o
regiune
poate fi definită ca o zonă geografic compactă, avînd mărimea cuprinsă între o
comunitate (echivalentă aproximativ cu ideea de Gemeinschaft a lui
Tönnies ca
implicînd mai cu seamă contacte directe) şi statul naţional. Faptul că este
compactă
din punct de vedere geografic sugerează, de asemenea, că, asemeni statului naţional,
ea este delimitată geografic şi nu este enclavizată, şi cu toate că poate avea
autonomie,
ea nu este suverană. O regiune se suprapune adesea cu o unitate administrativă,
însă
nu în mod necesar, după cum nu este necesar nici să fie recunoscută oficial.
Antropologul îi caută îndeobşte diferenţierea în rîndul populaţiei obişnuite.
Această
diferenţiere nu este ceva pe care îl au toate regiunile, în special dacă sunt
create de
oficialităţi. Bunăoară, Scoţia are în mod clar mai multă semnificaţie în acest
sens
decît Wessexul, care abia dacă este mai mult decît un slogan publicitar al
industriei
turistice, sau Avonul, o regiune birocratică înfiinţată pentru regiunea
Bristol.
Totuşi,
identităţile promovate pe cale birocratică sunt şi ele construite cultural şi, în principiu, nu mai puţin potrivite pentru analiza antropologică
(cf.Shore
1993a; Shore şi Black 1994). De aceea, este important şi să se încerce şi să se
dea
o definiţie nu numai pentru regiune ci şi pentru regionalism ca şi concept, cel
puţin să se poată distinge de alte concepte cu care este comparabil la prima
vedere
sau cu care pare să se suprapună parţial.
Pentru
antropolog, în momentul de faţă cel mai evident dintre aceste alte
concepte este probabil etnicitatea. Aici întrebarea principală este în ce măsură
se justifică
includerea regionalismului în etnicitate? Cu certitudine, multe regionalisme
se pretează unei abordări bazate pe etnicitate, cum ar fi Ţara Bascilor şi
Catalonia
în Spania, Bretagne în Franţa, regiunile francofone şi germanofone din Italia, Ţara
Galilor, Scoţia şi Ulsterul în Marea Britanie, Flandra şi Valonia în Belgia,
regiunile
maghiare din România şi Kosovoul albanez din Serbia. Într-adevăr, există uneori
o
tendinţă de a percepe aproape automat regionalismele europene ca fiind etnice
la
bază (de exemplu, MacDonald 1993:16 poate fi interpretat în acest fel).
Totuşi,
sunt multe cazurile în care acest lucru ar fi cel puţin dubios chiar
dacă el nu este uşor de argumentat, mai cu seamă în mediul academic care a
trebuit
să se înfrunte cu sugestia că agenţii de bursă londonezi (Cohen 1974) şi
Partidul
Comunist Italian (ei bine, aproape; vezi Shore 1993b) reprezintă grupuri
etnice,
oricît de contrare intuiţiei ar părea aceste lucruri. Una dintre obiecţii este
că o
astfel de abordare tinde să favorizeze subgrupurile din cadrul unei societăţi,
ignorînd astfel posibilitatea de a acorda etnicitatea grupurilor majoritare din
statul
naţional. În ultimii ani au fost făcute unele studii despre etnicitatea majorităţii
din Europa (de exemplu, Forsythe 1989, despre Germania; Just 1989, despre
Grecia), dar realitatea este că, în general, etnicitatea sugerează o minoritate
într-o oarecare măsură în opoziţie faţă de majoritatea naţională. Astfel,
„majoritatea” devine echivalentă cu „naţiunea”, iar relaţiile etnice sunt în
mare
parte între majoritate şi minoritate – cu alte cuvinte, între cei care au un
stat şi cei
care n-au, dar care se află totuşi în interiorul graniţelor acelui stat – şi în
mod
definitoriu între două identităţi care sunt tratate ca relativ delimitate şi ca
absolut
opuse una celeilalte. Aceasta este întrucîtva diferită de relaţia
centru-periferie
presupusă de regionalism, care, în cazul în care cei doi poli împărtăşesc măcar
unele elemente de identitate, este segmentată – adică, polii pot fi opuşi la un
nivel, în vreme ce la altul polul regional este clar inclus în cel naţional.
Cîteva
exemple pot face această distincţie mai clară. În Germania şi Anglia -
care, lăsînd deoparte minorităţile imigrante urbane, se bucură amîndouă de un
mare grad de omogenitate etnică – identităţile regională şi naţională nu se
exclud
reciproc. Ele nu se exclud reciproc neapărat nici în Franţa şi Italia, unde
există
subidentităţi majoritare în unele regiuni şi identităţi etnice minoritare în
altele.
Poţi fi normand sau gascon fără a înceta să fii francez: identitatea regională
se
include în identitatea ta naţională. În Bretagne sau Catalonia, pe de altă
parte,
identitatea regională se poate considera ca excluzîndu-se reciproc cu
identitatea
naţională: amîndouă identităţile există pe un nivel care este direct
comparabil.
Desigur, statul francez este suficient de puternic pentru a-şi menţine suveranitatea
asupra tuturor regiunilor sale, ceea ce nu înseamnă însă că el este binevenit
în
toate. El poate chiar întîmpina rezistenţă. Însă în primele două cazuri acest
lucru
nu se poate face în numele diferenţei etnice, aşa după cum s-ar putea în ultimele
două. Un alt exemplu îl reprezintă Navara (MacClancy 1993), unde populaţia locală
se pare că nu se poate hotărî dacă este spaniolă, bască sau navareză, aceasta
din urmă fiind percepută, cel puţin în parte, ca o identitate regională mai
degrabă
decît separată etnic. Regiunea cultivatoare de viţă-de-vie Rioja, nu foarte
îndepărtată, se află în proces de ascedere la un astfel de statut.
Distincţia
este contestată deschis în unele cazuri. Regionalismul din Alsacia şi
Lorena datorează mult graiului german tradiţional al locuitorilor lor, care în
majoritatea altor cazuri ar fi socotit drept un semn al unei etnicităţi
separate de cea
franceză dominantă. Cu toate acestea, ambele regiuni se consideră pe sine de
mult
timp ca fiind franceze. Mult mai frecvent însă se poate face o distincţie
atunci cînd
o etnicitate majoritară devine izolată într-o altă ţară din cauza unei graniţe
internaţionale. Regionalismul german poate fi socotit non-etnic în Bavaria şi
etnic
în nordul Italiei. Nesuprapunerea etnicităţii cu unele regionalisme reiese şi
din faptul
că nu toate minorităţile etnice alcătuiesc o regiune, o entitate care necesită
în mod
evident continuitate geografică. Minorităţile etnice urbane, care sunt în mod
frecvent
dispersate, scapă acestei categorii, după cum îi scapă populaţiile de origine
imigrantă
recunoscută ca atare. Astfel, finlandezii din Suedia, portughezii din Spania,
spaniolii
din Belgia şi turcii din Germania nu contribuie la regionalismul european şi
nici
comunităţile imigrante ale căror origini – şi de aceea şi definire etnică, cel
puţin în
parte – se află în afara Europei. Cu toate că Marea Britanie, Franţa şi
Germania au
toate semnificative populaţii imigrante de acest ultim fel, fiecare cu propria
sa agendă
politică pentru viitor, dispersarea în oraşele acestor ţări, amestecarea
rezidenţială
cu populaţii mai stabile în aceleaşi oraşe şi condiţiile urbane se combină în
general
ducînd la prevenirea apariţiei oricărei identităţi regionale. În orice caz, în
vreme ce
îşi afirmă diferenţa etnică, se poate ca imigranţii să nu simtă că aceasta este
incompatibilă cu identitatea britanică, franceză sau germană.
Identităţile
regionale pot traversa graniţele naţionale la fel de bine după cum
se pot încadra în ele, în acest caz ele fiind probabil divizate în ceea ce, în
contextul
actual, ar putea fi numit subregionalisme. Un exemplu deosebit de interesant
este
regiunea lingvistică franco-provensală. Mişcările lingvistice şi culturale
franco-
provensale revendică existenţa unei regiuni care acoperă nu numai zona aceea,
ci
şi sud-vestul Elveţiei şi estul Franţei pînă în împrejurimile Lyonului. Deşi
acestea
sînt zone pe care naţionaliştii francezi le-ar considera Alpii francofoni, adepţii
acestor mişcări susţin diferenţa lor faţă de limbile naţionale franceză şi
italiană.
Un element, Valle d’Aoste din nord-vestul Italiei este o regiune francofonă
oficial
autonomă în cadrul statului italian. Neoficial, totuşi, ea poate fi văzută ca
parte a
acestei identităţi regionale franco-provensale mai largi, întinsă pe teritoriul
mai
multor ţări. Aceasta îi diluează propria particularitate regională, în vreme ce
îi
întăreşte poziţia faţă de Roma în virtutea apartenenţei sale la un regionalism
transfrontalier mai întins. Desigur, această identitate multiplă este supusă
contextualizării şi există diferenţe dialectale în interiorul zonei
franco-provensale înseşi,
însă diferitele nivele ale identităţii sînt totuşi reale pentru populaţia locală
(anchete de teren, 1994). Nu toate aparentele exemple intră în această
categorie:
de pildă, în Catalonia sunt prea puţine revendicările de unificare a părţii
franceze
cu El Principat, regiunea catalonă dinăuntrul Spaniei, care se bucură în
prezent
de o autonomie considerabilă (vezi O’Brien 1993:112-13).
Regionalismul şi birocraţia
Regionalismul
nu este însă doar o mişcare populară – el poate fi totodată un
instrument birocratic. Guvernările naţionale pot regionaliza administraţia, fără
ca
aceasta să implice nimic din identităţile regionale populare, un bun exemplu în
acest sens reprezentîndu-l Marea Britanie şi, în ultima vreme, ţări precum
Irlanda
şi Grecia, care practic au fost nevoite să inventeze regiuni şi structuri
regionale
pentru a administra asistenţa financiară acordată de UE. Birocraţiile locale şi
regionale pot sprijini aceste acţiuni, în acelaşi timp ele pot căuta şi să
împrumute
o parte din legitimitate de la identităţile locale. Iar acolo unde acestea nu
există,
se poate ca birocraţiile să caute să le creeze. Acest fenomen seamănă cu ideile
naţionaliste din secolul al nouăsprezecelea – pe care identităţile locale şi
regionale
se găsesc acum în situaţia de a le pune la încercare. Procesul poate avea loc
treptat,
reflectînd mai degrabă vederile personale ale birocraţilor decît o politică
prestabilită.
Problema reală din punct de vedere antropologic, totuşi, este faptul
că birocraţiile sînt tot aşa de capabile să genereze sensuri, identităţi şi
simboluri
care le sprijină şi le exprimă ca orice altă colectivitate. Antropologii au
început
abia de curînd să recupereze această viziune, mare parte a progresului
provenind
din studiul birocraţiilor europene (de exemplu, Shore 1993a; Shore şi Black
1994).
Politicile
regionale europene datează de fapt de dinainte de Tratatul de la
Roma din 1957. Milward îi găseşte originile într-o soluţie de compromis în
tratarea
restructurării industriei carbonifere belgiene din Borinage, în sudul ţării, pe
vremea
Comunităţii Europene a Cărbunelui şi Oţelului (1994:111-18). Deşi la început
Franţa a rezistat cu îndîrjire acestei acţiuni, Borinage a devenit o asemenea
piatră
de încercare a hotărîrii CECO încît identificarea sa ca regiune a trebuit susţinută
cu puţină mistificare. În formularea lui Milward (ibid.:115): „Odată ce fuseseră
lansate planurile de dezvoltare regională, eforturile geografilor,
sociologilor,
istoricilor şi economiştilor de la începutul anilor ’60, de a descrie şi defini
natura
regională unică a Borinage sînt un exerciţiu de pedanterie academică”.
Cu
toate acestea, deşi întotdeauna subordonată politicilor de dezvoltare
economică, în special celor de ocupare a forţei de muncă, ideea politicilor
regionale
a fost adoptată de birocraţi şi politicieni deopotrivă. Pentru birocraţia UE de
azi,
într-adevăr, regionalismul rămîne o chestiune de politici strîns legată de un
dezavantaj economic relativ. Politica UE este de a se realiza cea mai mare
uniformitate infrastructurală posibilă în cadrul Europei, astfel încît concurenţa
să se
poată desfăşura în condiţii de egalitate. Regiunile sunt văzute drept cheia
acestei
politici, argumentul fiind că, altminteri, cei cu infrastructura cea mai slabă
vor
pierde atît investiţii cît şi mînă de lucru. Politicile regionale sunt
justificate şi în
termeni politici şi culturali, ceea ce poate părea contradictoriu, în funcţie
de care
document oficial este citit. Astfel, pe de o parte, ea este percepută ca păstrînd
diversitatea Europei (ECUK 1994:3), iar pe de alta ca încurajînd solidaritatea
europeană prin convergenţa economică (CEC 1984:9).
În
trecut, delimitările oficiale ale regiunilor de către UE erau clar influenţate
de această perspectivă exclusiv economică, ignorîndu-se adesea ideile populare
de
regionalism şi, astfel, creîndu-se posibilitatea conflictului cu ele. Astfel,
din cele
şapte regiuni în care este împărţită Franţa, regiunea aflată în stagnare Pas de
Calais
este scoasă în evidenţă, în vreme ce, de pildă, Normandia şi Burgundia sînt
ignorate.
Olanda este împărţită brutal în Nord, Sud, Est şi Vest, în vreme ce Republica
Irlanda
formează o regiune în sine (CEC 1991). În Anglia, comasarea Dorsetului cu
Gloucestershire, a Hampshire cu Buckinghamshire şi a Lincolnshire cu Derbyshire
în aceleaşi regiuni pare prea puţin justificată din perspectiva identităţilor
locale
(ECUK 1994:21). În Germania, UE respectă, după cum se ştie, sistemul
landurilor,
dar acesta este la rîndul lui rezultatul istoric a numeroase compromisuri cu
identităţile
locale. În mod evident, majoritatea acestor definiri ignoră atît cerinţele
istoriei, cît
şi ale identităţilor
locale referitoare la nivelul regional.
Totuşi,
între timp s-a ajuns la recunoaşterea faptului că implementarea politicilor
poate fi, de fapt, consolidată de cultivarea altor aspecte, mai strîns legate
de identitate.
Ca urmare, ideea unei „Europe a regiunilor” a intrat de acum în gîndirea
birocratică
a însuşi Bruxellesului (Shore 1993a; Shore şi Black 1994:291, 294-5); ele sînt
uneori
denumite „mezonivele ale guvernării” (Mazey 1995:79). Aceasta este în parte o
reacţie la faptul că acolo unde conflictele regionale cu centrele naţionale au
fost
iniţial bipolare, regiunile au în prezent tot mai mult puterea de a se folosi
de rivalitatea
Bruxellesului cu centrele naţionale. Experienţa lui Shore şi Black a arătat că
birocraţii
de la Bruxelles au fost destul de conştienţi de această posibilitate şi chiar
pregătiţi
să profite de ea, deşi ideea lor de regionalism popular părea să fie totuşi
preponderent
una etnică. Aceasta a fost totodată o poziţie confidenţială din cîte se pare
sau cel
puţin susţinută cu discreţie, care, diseminată prea mult, ar da argumente din
belşug
euroscepticii lor de pretutindeni.
Asociaţii regionale oficiale şi
neoficiale
Totuşi,
iniţiativele regionale au de fapt o istorie destul de îndelungată ca mijloace
de contracarare a naţionalismului, una care precede şi care a fost iniţial
independentă
de încercările instituţionalizate de unificare a Europei prin EEC şi succesorii
săi,
chiar dacă europenizarea şi regionalizarea, ca idei, s-au împletit. După cum
sugerează
Harvey (1994:4), „Regionalizarea, defalcarea problemelor pe zone uşor de
mînuit, a
făcut acum loc unui regionalism agresiv”. Totuşi, el mai adaugă: „O «mişcare»
regională – în opoziţie faţă de «regionalizare» – presupune participarea publică”
(ibid.:10). Dacă încercările iniţiale de promovare a regionalismului şi de a
conferi
ideii o expresie instituţionalizată dincolo de graniţe au venit de la înseşi
cîteva
regiuni, trebuie recunoscut faptul că la început aceasta a fost o mişcare în
mare
parte birocratică. Prima asociaţie care a fost înfiinţată, la Geneva în 1951, a
fost
Consiliul European al Municipalităţilor care în 1981 a devenit Consiliul
European
al Municipalităţilor şi Regiunilor (vezi CEMR n.d.), cea mai vizibilă expresie
a sa
fiind fenomenul înfrăţirii oraşelor. Adunarea, iniţial Consiliul Regiunilor
Europene
a fost fondată mult mai tîrziu, în 1985, ca reacţie la prima conferinţă a
Parlamentului
European cu regiunile Comunităţii Europene pe atunci (vezi AER 1993).
Aceste
două organisme sînt oficiale, în sensul în care ele implică reprezentanţi
ai unor guvernări locale sau regionale constituite în mod binemeritat, însă
neoficiale
la nivel european, întrucît ele nu au fost înfiinţate cu intenţia reprezentării
oficiale
şi instituţionale a regiunilor: cu alte cuvinte, ele nu se bucură de un statut
oficial
echivalent cu cel al Comisiei Europene sau al Parlamentului European. Astfel de
organisme există într-adevăr, organisme care, deşi poate luptă pentru o recunoaştere
adecvată, se bucură din punctul de vedere al formei de statut oficial ca
instituţii ale
integrării europene. Există două foruri principale, unul aflat sub auspiciile
Consiliului
Europei, celălalt
sub cele ale UE. Congresul Autorităţilor Locale şi Regionale ale
Europei este
responsabil pentru multele activităţi ale Consiliului Europei legate de
guvernarea regională şi locală. Astăzi, totuşi, speranţele politicienilor
regionali şi
locali sînt mult mai mult concentrate asupra organismului UE, Comisia
Regiunilor,
preconizată prin Tratatul de la Maastricht din 1992 şi înfiinţată în 1994. CR
are
doar un rol consultativ, însă cu drept de a fi consultată într-un număr
crescînd de
domenii politice, unul cheie fiind coeziunea socială. Aceasta în mod special
este
recunoscută ca o chestiune de competenţă regională, prin rolul larg al
regiunilor în
administrarea fondurilor structurale (de pildă, asistenţa acordată de Bruxelles
regiunilor cu probleme de dezvoltare specifice), şi este legată de principiul
subsidiarităţii (în esenţă, faptul că funcţiile administrative ar trebui
îndeplinite de
nivelul cel mai de jos al administraţiei pentru a fi eficiente, ceea ce, în mod
logic, ar
creşte responsabilitatea democratică). CR are, de asemenea, dreptul de a-şi
prezenta
opinia în alte chestiuni, inclusiv propuneri legislative cu privire la care a
fost
consultată Comisia Social-Economică, fie din proprie iniţiativă, fie la iniţiativa
Comisiei, şi se poate întruni din proprie iniţiativă.
Deşi
organism oficial cu oarecare autonomie, CR pare să fie stînjenită ca şi
organism democratic de către structurarea sa. Aceasta se datorează în parte
rolului
său pur consultativ, o restricţie impusă în ciuda apelurilor la transformarea
ei în
cea de a doua cameră a Parlamentului European. Aceste apeluri au fost lansate
iniţial în Germania şi se zice că ideea iniţială a CR ar fi venit din Bavaria,
un land german
cu un înalt nivel de identitate şi cu autonomie cîştigată prin puteri propri.
Totuşi, nu există nici o prevedere, doar o aşteptare, ca reprezentanţii să aibă
mandate democratice (în sensul în care ei să fie cel puţin reprezentanţi aleşi ai
autorităţilor pe care le reprezintă în CR). Această ambiguitate a condus la
încercarea
fostului guvern conservator al Marii Britanii de a se sustrage acestei prevederi
prin numirea în CR de funcţionari publici nealeşi şi de membri ai organismelor
administrative independente nominal dar care se bazează pe finanţare
guvernamentală, deşi pînă la urmă această încercare a fost blocată de Camera
Lorzilor. Un alt indiciu al dorinţei acelei guvernări de a menţine controlul
este că
reprezentarea din Marea Britanie s-a bazat nu pe autorităţile locale ca atare,
ci pe
planificarea regiunilor, ale căror rezonanţe locale au fost limitate, ca să nu
spunem
mai mult. Alte ţări par să fi fost mai pregătite să joace rolul democratic,
majoritatea
covîrşitoare a reprezentanţilor fiind aleşi în organismele pe care le reprezintă
în
cadrul CR. Totuşi, numirile în sine sunt făcute de guvernele naţionale,
reprezentarea fiind calculată pe o bază naţională, în funcţie de populaţia
statului
respectiv. Deşi implicarea reprezentanţilor Marii Britanii în sesiunile plenare
ale
CR este recunoscută în momentul de faţă ca fiind printre cele mai bune (Regions
and Cities of Europe 6, ianuarie 1996), aceasta reflectă mai degrabă
frustrarea
locală faţă de guvernarea centrală a Marii Britanii decît entuziasmul de la
Whitehall
pentru ideea regională. O altă fisură în credibilitatea democratică a CR este
faptul
că membrilor aleşi care îşi pierd susţinerea în circumscripţiile locale nu li
se cere
să demisioneze din CR şi adesea nici nu o fac. Ca urmare, CR a cîştigat un fel
de
reputaţie de refugiu pentru politicienii care nu au fost realeşi.
Opiniile
sunt diferite în ceea ce priveşte gradul de importanţă pe care îl va dobîndi
CR. Pentru unii, ea este o etapă pe drumul spre o Europă cu adevărat federală.
Jacques
Blanc, pe de altă parte, fostul său preşedinte dar şi un apărător fervent al
statului
naţional, crede că acesta din urmă va continua să fie cea mai importantă
unitate
administrativă şi politică a Europei şi vede regionalismul într-adevăr ca pe
„antidotul
la separatism” (citat în Tyler 1994). Aceasta este o opinie destul de diferită
faţă de
percepţia frecventă a birocraţilor şi politicienilor din afara CR, că ea ar fi
abia puţin
mai mult decît un atelier de dezbatere a unor chestiuni minore, sau un forum
pentru
politicienii regionali şi locali ambiţioşi, sau amîndouă (anchete de teren,
1996).
Un
alt element regional care ar trebui menţionat aici este crearea a opt
megaregiuni pentru şi de către UE, toate traversînd explicit graniţele naţionale
(“zone de cooperare transfrontalieră”; vezi Europe 2000+ 1995). În
prezent,
acestea tind să fie legate de zone politice specifice. Astfel, de exemplu,
regiunea
Mării Nordului, compusă din nordul şi centrul Angliei, nordul Olandei şi
întreaga
Danemarcă, este menită să trateze problema poluării mediului. În acelaşi chip,
regiunea Arcului Atlantic, compusă din 32 de regiuni din sud-vestul Angliei,
coasta
atlantică a Spaniei şi Franţei şi întreaga Irlandă, Scoţie, Ţară a Galilor şi
Portugalie, are
ca centru de interes chestiuni precum şomajul în zonele marginale şi
colaborarea
în problema poluării cu petrol, deşi unii din cei implicaţi se referă şi la
dimensiunea
„celtică” a acestor regiuni (Helm 1996:18). Unele din aceste alianţe îşi au
originea
în iniţiative locale, însă au fost adoptate de UE pentru anumite obiective, cum
ar
fi transportul. Această dimensiune a condus la Perspectiva Dezvoltării
Teritoriale
Europene a UE, care, deşi nu are caracter de obligativitate pentru statele
membre,
trasează bazele pentru cooperarea regională viitoare la acest nivel, combinînd
explicit regiuni ale unor state membre diferite. Deocamdată, raţiunea este iarăşi
pur şi simplu egalizarea economică şi socială a dezvoltării diferitelor părţi
ale
Europei. Totuşi, după cum vom vedea, autorităţile locale creează ele însele
alianţe
transfrontaliere între ele, care dublează această dezvoltare oficială a
Bruxellesului.
La fiecare nivel, credibilitatea democratică rămîne o problemă, în prezent
fiind
greu de creditat sugestia lui Harvey potrivit căreia astfel de alianţe „pot
crea în
timp un nivel intermediar de autoritate, între regiune şi centrul european, mai
relevant decît vechiul stat naţional” (1994:60) – desigur, în contextul identităţii
populare. Asemenea alianţe nu sînt întotdeauna populare, de pildă, euroregiunii
Schleswig, situată de o parte şi de alta a graniţei germano-daneze, i se opun
majoritatea danezilor locali, de teama dominaţiei germane (Bendixen 1997).
Conflicte
intrabirocratice: strategiile locale raportate la Bruxelles şi la
centrele naţionale
Voi
trece acum la prezentarea unor poziţii etnografice şi birocratice cu privire
la regionalism aşa cum sunt ele percepute mai cu seamă de autorităţile locale şi
regionale din Marea Britanie — de la Bruxelles şi din ţară. Un prim punct este
faptul că există conflicte clare în unele cazuri între reprezentanţii
regionalismului
la diferite nivele birocratice şi, respectiv, între politicile lor. Acest lucru
este
exemplificat de Marea Britanie, pe care Bruxellesul a împărţit-o, ca pe alte ţări
membre UE, în regiuni a căror definire este în mare parte arbitrară din punctul
de
vedere al identităţilor populare (CEC 1992:6). Totuşi, biroul Marii Britanii
din cadrul
UE nu respectă întotdeauna graniţele trasate de Bruxelles: de pildă, pentru
anumite
scopuri, Londra a redus regiunea „Sud-Vest” după împărţirea Bruxelles-ului,
compusă din Dorset, Somerset, Avon, Wiltshire, Gloucestershire, Devon şi
Cornwall,
la regiunea „Vest”, din care lipsesc ultimele două (cf. ECUK 1994). În chip
asemănător, potrivit altui informator, în vreme ce autorităţile locale din
estul Angliei
îşi doreau o regiune mică, în componenţa căreia să intre Norfolkul, Suffolkul şi
Cambridgeshire, biroul Marii Britanii de la Bruxelles a insistat pe crearea
unei regiuni
„Est” care să includă şi Bedfordshire, Essex şi Hertfordshire. Mai mult, ambele
reprezentanţe pot fi modificate sau chiar respinse în totalitate la nivelul
autorităţii
locale: de pildă, Dorset, Hampshire şi Normandia Inferioară au un birou comun
la
Bruxelles, înfiinţat în aprilie 1995. Această „regiune” nu este numai
transregională potrivit
delimitărilor Londrei sau ale Bruxelles-ului (Hampshire face parte din
regiunea „Sud”, iar Dorsetul din Regiunea „Vest”, în împărţirea făcută de
Londra),
ci şi transnaţională.
Opiniile
informatorilor diferă însă în ce priveşte raţiunea acestei încălcări.
Pentru unul din ei, la nivelul local în sudul Marii Britanii, raţiunea a fost
impunerea
mandatele acestor trei autorităţi ca regiune comună şi „exprimarea acestei unităţi”
explicit; s-a considerat, de asemenea, că era cu atît mai bine cu cît sursa de
informaţii cu privire la politicile UE era mai apropiată şi că efectele locale
ale
informaţiilor respective vor avea astfel un impact mai mare. În biroul
reprezentativ
din cadrul Bruxelles-ului a existat mai multă precauţie, această „regiune”
(Dorset,
Hampshire, Normandia Inferioară) nefiind reprezentată ca avînd o identitate
proprie sau ca fiind mai mult decît o simplă structură de cooperare pentru a obţine
informaţii şi fonduri de la Bruxelles şi de a face lobby acolo. În jargon UE,
adiţionalitatea (adică principiul că banii UE trebuie să reprezinte un plus,
iar nu
să înlocuiască finanţarea naţională) este cel puţin la fel de importantă ca
subsidiaritatea. Nu a existat nici o pretenţie de evitare sau ocolire a
Whitehallului
sau Parisului – lucru care era socotit drept o concepţie greşită comună. În orice
caz, au fost mult mai puţini bani disponibili direct de la Bruxelles decît de
la sau
prin Londra sau Paris. Totuşi, a avea un birou la Bruxelles era considerat un
lucru
important pentru a
se asigura că nu erau ratate fondurile existente şi s-a dovedit,
totodată, un lucru
justificat din punct de vedere financiar. Istoria acestei alianţe
anume a fost reprezentată de asemenea, ca întîmplătoare şi neplanificată,
generată
de legăturile pe care Dorsetul şi Hampshire le dezvoltaseră fiecare independent
cu Normandia Inferioară în privinţa mai cu seamă a schimbului de informaţii.
Mai recent, Insula Wight li s-a alăturat, deşi, cu nivelul de trai şi cu rata şomajului
pe care le are, ea este o zonă mai defavorizată. Acest lucru nu a fost perceput
ca o
problemă, atîta vreme cît puteau fi evitate conflictele referitoare la finanţare:
astfel
nu au existat asemenea conflicte între Hampshire şi Dorset, deoarece ele erau
eligibile pentru fonduri diferite într-o anumită măsură, chiar dacă ambele au
beneficiat de KONVER (programul de asistenţă UE pentru zonele care în trecut
au avut legătură cu apărarea).
Biroul
regional al Devonului şi Cornwallului a fost înfiinţat într-o manieră ad
hoc asemănătoare, iniţial de Consiliul Comitatului Cornwall în asociere cu
Consiliul
Comitatului Plymouth, Consiliul Comitatului Devon alăturîndu-li-se ulterior. Deşi
nu există o alianţă structurată cu regiuni franceze ca în cazul anterior, legăturile
dintre Cornwall şi Bretagne şi dintre Devon şi Calvados au fost considerate
importante. Aceasta s-a întîmplat în ciuda rivalităţii dintre Cornwall şi
Bretagne în
ce priveşte pescuitul – deşi reală, ea era veche de secole şi nu a fost văzută
ca un
impediment în dezvoltarea cooperării în ansamblu. Iarăşi, raţiunea de a avea un
birou reprezentativ comun a fost să se asigure eliberarea de fonduri către
autorităţile locale,
fonduri care altfel s-ar fi dus într-altă parte, chiar în afara Uniunii, de
pildă
în Europa de Est, chiar dacă destinaţia lor iniţială ar fi fost Londra. Nu a
existat nici
o aluzie referitoare la folosirea biroului pentru afirmarea identităţilor
regionale ca
atare, care, dată fiind identitatea aparte a Cornwallului ca însăşi marginea
celtică a
Angliei, poate fi greu de susţinut pentru cauze interne, în ciuda pretinsei
geneze a
alianţei după modelul regiunilor muntoase şi insulelor Scoţiei, o altă regiune
periferică cu probleme economice grave şi de durată.
Se
poate socoti diferenţa de perspectivă din cadrul primei alianţe ca reflectînd
apropierea relativă faţă de Bruxelles şi agendele relaţiilor publice
respective: ceea
ce ţin autorităţile locale să justifice în faţa alegătorilor lor este făcut să
pară mai
puţin presant în mediul de seră al instituţiilor europene. Totuşi, sînt mai
înclinat
să cred că diferenţa în acest caz poate fi la bază una personală. Biroul
regional al
Nordului Angliei de la Bruxelles, de pildă, este văzut ca avînd o agendă
politică
definită pentru autonomia regională sub forma unei adunări regionale, pentru
care
este interesată să facă lobby la fel de mult ca pentru oricare alt lucru. În
cazul
Devonului şi Cornwallului, se pare că a existat mai multă convergenţă între
biroul
de la Bruxelles şi cel de acasă decît în cazul Dorsetului şi Hampshire.
Revenind
la Dorset, el pare să ţină în mod deosebit la integrarea împreună cu
alte regiuni în organisme precum Conferinţa Regiunilor Maritime Periferice;
Asociaţia Regiunilor Europene, care nu este limitată la statele UE; Protocolul
celor Cinci Regiuni, care leagă cinci regiuni din cinci ţări din vestul Europei;
şi
Regiunea Arcului Atlantic, înfiinţată pentru a aduce la lumină profilul
neglijatei
coaste atlantice a Europei (Consiliul Comitatului Dorset n.d.:21-6). Asociaţia
Regiunilor Europene, de pildă, este menită „să întărească reprezentarea
regiunilor
în cadrul instituţiilor europene” (ibid.:22), precum şi să joace rolul de canal
de
comunicare cu Bruxelles-ul, ocolind centrele naţionale. Ea este percepută ca
jucînd
un rol similar celui al înseşi Asociaţiei Consiliilor Comitatelor din cadrul
Marii
Britanii, care funcţionează ca şi „conductor al comentariilor consiliilor
comitatelor
către Comisie” (ibid.:21), ocolind similar guvernarea naţională de la
Whitehall.
În ce priveşte Dorsetul, cooperarea dintre regiuni are în mod destul de conştient
o
dimensiune politică, precum este şi o chestiune de îmbunătăţire, de exemplu, a
infrastructurii ori legăturilor comerciale. Arcul Atlantic este cu francheţe
descris
drept „un lobby politic” în broşura oficială (ibid.:22), care afirmă de
asemenea
(ibid.:21): „Cooperarea cu alte organisme este esenţială dacă Dorsetul doreşte
ca
opinia sa să fie acceptată în Europa. Adevărul este că Comisia va acorda mai
multă atenţie mai multor autorităţi care conlucrează decît ar acorda uneia
singure”.
Asemenea
iniţiative pot cu siguranţă fi încurajate la nivele superioare. Totuşi,
alianţele formate de autorităţile locale din proprie iniţiativă trec adesea
peste
graniţele regionale din viziunea Bruxellesului sau a centrelor naţionale. Fără
a fi
concepute pentru a li se opune sau a le desfide neapărat pe acestea din urmă, alianţele
pot fi văzute ca un exerciţiu de fortifiere a puterii locale, în care autorităţile
locale profită de sprijinul Bruxelles-ului pentru iniţiativele locale în vreme
ce în
acelaşi timp produc soluţii care se adecvează doar circumstanţelor locale.
Această
procedură a ajuns să fie cunoscută în cercurile autorităţilor locale din Marea
Britanie ca „ocolirea Whitehallului”, cu toate că nu este percepută invariabil
ca
relevantă sau de dorit nici măcar în aceste cercuri.
Totuşi,
un indiciu al faptului că multe regiuni sînt ele înseşi deplin conştiente de
posibilităţile pe care le poate oferi integrarea europeană este că aproape
cincizeci
dintre ele din întreaga Europă îşi înfiinţaseră birouri permanente la Bruxelles
pînă în
1992 (CEC 1992:2) şi 130 pînă în 1996 (Helm 1996:18). Nu toate sunt
secesioniste
sau autonomiste, nici, precum comitatele engleze Essex şi Lancashire, nu sunt
neapărat
regiuni în nici o accepţiune birocratică normală a termenului (Tindale 1995:4).
Totuşi,
există o tendinţă crescîndă în unele cercuri de a defini toate identităţile şi
instituţiile
subnaţionale ca fiind regionale, inclusiv pe cele locale şi urbane.
Să
examinăm alte cîteva exemple implicînd autorităţi regionale sau locale din
Marea Britanie şi să arătăm gradul în care multe din aceste alianţe sunt încă
bazate pe
politici, deşi sunt născute din iniţiative locale. Ţara Galilor este parte a
grupului zonelor
miniere din Europa şi totodată a Interreg II a UE împreună cu ambele părţi ale
Irlandei.
Centrul European al Ţării Galilor de la Bruxelles pretinde că el a jucat un rol
esenţial
în a determina CE să accepte relevanţa graniţelor maritime în acest context.
Scoţia
este legată de regiunile nord-scandinave, datorită interesului comun faţă de
mediul
înconjurător şi educaţie, precum şi cu Ţara Galilor şi cu Aarlberg din
Danemarca
datorită interesului faţă de învăţămîntul din zonele periferice. Essexul are
împreună
cu Picardie (Franţa) un birou la Bruxelles şi anumite proiecte cu Picardie
(Franţa) ce
presupun cooperarea în calificarea forţei de muncă, în învăţămînt şi turism.
Cele două
sunt văzute ca similare în proximitatea capitalelor lor naţionale precum şi ca
avînd
industrii majore (de automobile, de prelucrare a alimentelor, electronică) în
comun, şi
există un aranjament şi cu Turingia din estul Germaniei, rezultînd astfel o
triplă alianţă,
justificată prin aspecte culturale precum şi economice ale cooperării, şi în
termenii
dezvoltării apropierii autorităţii locale din fiecare zonă de cetăţenii
respectivi. În general, s-a considerat că există o puternică conştiinţă europeană în Essex, în
ciuda
prezenţei unor parlamentari eurosceptici (cel mai cunoscut, Teddy Taylor).
Kentul
are legături cu Nord Pas de Calais şi cele trei provincii belgiene, o alianţă
care are statut juridic, chiar dacă fiecare partener păstreză un birou separat
la Bruxelles.
În cazul Kentului, ideea biroului este de a risipi zvonurile potrivit cărora
Kentul ar fi
relativ prosper şi de a obţine partea cuvenită de la biroul din Bruxelles
pentru cetăţenii
Kentului, care sînt înclinaţi să vadă în UE mai cu seamă o sursă de şomaj (ofiţerii
de
la vamă, transportatorii de marfă, fermierii în urma crizei bolii vacii nebune
etc). De
asemenea, conflictul dintre Sussexul de Vest şi cel de Est cu privire la graniţele
dintre
ele le-a împiedicat pe amîndouă să intre în această alianţă după cum ar fi
dorit Kentul.
Informatorul nostru de la biroul din Bruxelles al Kentului a
sugerat că
comitatele care nu se află la graniţă, precum cele de cealaltă parte a Londrei,
au
fost în general mult mai puţin interesate în alianţe transfrontaliere. Autorităţile
din Anglia de Est au manifestat deocamdată puţin interes, cu toate că cel puţin
Gloucestshire, Somerset, Avon şi Wiltshire, şi mai îndepărtate de orice graniţă
internaţională, cooperează pentru înfiinţarea unui birou propriu la Bruxelles.
Oxfordshire are într-adevăr aranjamente ad hoc cu Turingia, pentru care
este un
canal de obţinere a expertizei silvice a universităţii, şi de asemenea, cu Perm
(Rusia), o zonă producătoare de armament acum dezafectată, ca şi Oxfordshire.
Totuşi, comitatul nu consideră că merită să îşi înfiinţeze un birou la
Bruxelles,
deşi în momentul de faţă contează pe Bruxelles pentru nişte finanţări de bază
în
domeniul educaţiei, mediului şi transportului.
Pe
de altă parte, Forumul Regional West Midlands, o iniţiativă regională care
include 5,5 milioane de persoane din Warwickshire, Herefordshire, Staffordshire
şi
Shropshire, are alianţe strînse cu birourile reprezentative germane, cu toate că
nu văd
în structura rigidă a acestora un model de urmat. West Midlands se află în
acelaşi timp
în Zona Metropolitană de Nord-Est după împărţirea Bruxellesului, care mai
include
Dublinul, Frankfurtul, Ile de France şi aşa-numitul Randstad din Olanda, precum
şi
în Arcul Atlantic, situîndu-se tocmai în afara regiunii Capitalelor Centrale,
care se
întinde de la Ruhr şi Paris prin Belgia şi Londra, dar care se termină la
Banbury
(Oxfordshire). Acesta este locul în care am găsit subliniată ideea West
Midlands-ului
ca o regiune cu identitate proprie, în opoziţie cu East Midlands, care a fost
delimitată
ca aflîndu-se de cealaltă parte a Străzii Watling (un vechi drum roman care
traversează
regiunea în direcţia sud-est – nord-vest). Această identitate era percepută ca
deţinînd
un aspect economic, coeziunea ei provenind din regenerarea economică, însă
informatorul respectiv spera că ar putea apare un sentiment de identitate
populară din
ea: un proces şi o idee dirijată de aparatul birocratic, dacă nu de elite, deşi
finalizarea
era văzută ca aflîndu-se „la cincizeci de ani distanţă”. Pe de altă parte,
reprezentantul
Adunării Regionale a Yorkshire-ului şi Humberside-ului era mult mai interesat
de
regenerarea economică decît de identitatea regională, susţinînd pur şi simplu că
ceea
ce el numea „cultură” urma — în cazul în care ea ar exista — să îşi poarte
singură de
grijă. Şi în cazul nord-estului Angliei, se prevedea apariţia unei puternice
identităţi
locale după ce Adunarea va fi fost înfiinţată. Aceasta, din nou, era o iniţiativă
regională
datînd din 1987, constituită juridic, însă nerecunoscută oficial. Această
nerecunoaştere
nu a contat: atîta vreme cît exista uniformitate politică în regiune, după cum
este în
mod invariabil, Whitehallul putea face prea puţin pentru a contracara această
încercare
de a da regiunii o oarecare libertate de manevră. De aceea, în acest caz,
identitatea
regională este percepută mai degrabă ca venind în sprijinul unui program
politic (în
sensul larg) decît ca exprimînd unul economic. Adunarea ca atare nu are alianţe
cu
străinătatea, deşi autorităţile locale luate în parte au.
Încheierea de alianţe transfrontaliere nu se limitează la
Marea Britanie şi
poate avea loc fără să includă neapărat Marera Britanie; după cum am văzut, ea
poate încorpora regiuni din afara UE (vezi Harvie 1994:60). Un exemplu
remarcabil al primului tip de alianţe transfrontaliere îl reprezintă alianţa
celor
„patru Motoare” dintre Baden-Würtemberg, Rhone-Alpi, Catalonia şi Lombardia,
care cu siguranţă se percepe pe sine drept modelul unei modalităţi alternative
de
organizare a Europei, cu existenţa unei adunări legislative ca şi premisă
pentru
aderare şi cu o concentrare pe înalta tehnologie (ibid.:59,62). O alianţă
similară
există între Saarland, Lorraine şi Luxemburg, la iniţiativa remarcabilului
politician social-democrat german şi fost primar al Saarlandului, Oskar Lafontaine.
Un
exemplu de alianţă dincolo de graniţele UE este aşa-numita “Euroregiune
Nysa” compusă din regiunile de graniţă ale Saxoniei de Est din Germania,
Boemiei
de Nord din Republica Cehă şi Silezia Inferioară din Polonia. Aceasta a fost
fondată
în 1991, din iniţiative locale, cu toate că lipsa oricărei tradiţii de
autonomie locală
în aceste state foste comuniste a avut ca rezultat un început încet, deciziile
majore
trebuind adeseori supuse aprobării centrelor naţionale. Unul din centrele de
greutate ale acestei alianţe îl constituie oraşul Gorlitz/Zgorzelec, un vechi
oraş
german de provincie care acum este situat pe graniţa germano-poloneză, unde
locuitorii de fiecare parte pot trece de cealaltă parte folosind doar cărţile
simple
de identitate (atîta vreme cît rămîn în zona de graniţă) şi unde serviciile de
transport cu autobuzul peste graniţă pot fi plătite în oricare dintre cele două
monede.
La nivel mai general, există colaborare în ce priveşte serviciile publice (mai
ales
în cazul urgenţelor şi al apărării împotriva dezastrelor), promovarea comerţului
şi
turismului, lupta împotriva infracţionalităţii şi stimularea culturii (Irek
1999).
Concluzie
Aceste
interviuri şi alte informaţii arată o trecere de la un relativ entuziasm
pentru alianţele regionale şi cooperarea cu Bruxellesul pentru a ocoli mîna
moartă
a centrului naţional, la o viziune pur pragmatică axată mai degrabă pe
cooperarea
în obţinerea de fonduri şi pe schimbul de informaţii, decît pe crearea unei
identităţi
în sine. Multe alianţe au loc între zone cu profil economic sau social similar.
Foarte multe depind încă de tensiunile dintre nivelul local (diferit de cel
regional)
şi cel naţional. Totuşi, este evident că chiar şi în Anglia, în vreme ce conştiinţa
populară a identităţilor regionale poate să rămînă slabă, identităţile locale
pînă la
nivel de comitat pot fi foarte vibrante (cf. Young et al.1996). Politicienii
locali
pot fi în mare măsură motivaţi de realizările pentru zona lor locală şi vor
urma
orice strategie care ar putea pluti în aer la un moment dat pentru a le obţine.
În
acelaşi timp, există limitări clare pentru cooperarea regională atît în cadrul
graniţelor naţionale cît şi în cadrul celor europene. Regiunile nu doar
cooperează,
ci şi concurează, iar regiunile mai înstărite sprijină regionalismul ca pe un
mijloc de
distanţare faţă de vecinele lor mai sărace şi de păstrare a poziţiilor lor
privilegiate
(Liga Lombardă, de pildă). Ele se pot chiar alia cu centrul naţional împotriva
altor regiuni. Dezvoltarea regională nu a funcţionat în unele zone în mod
evident,
cum ar fi Mezzogiorno din sudul Italiei şi anumite părţi ale Spaniei şi
Greciei,
care continuă să rămînă de fapt încă şi mai mult sub media europeană din punct
de vedere economic în ciuda direcţionării de fonduri structurale către ele.
Aceste
regiuni nu au de aceea puterea de a face alianţe utile: exemple remarcabile,
precum
Alianţa Celor Patru Motoare, sînt între regiuni relativ prospere al căror
principal
interes este să îşi menţină acea prosperitate (cf. Harvie 1994:6). Un alt
considerent
este acela că politicienilor locali de cele mai multe ori le displace
introducerea de
noi instituţii regionale, pe care le percep fie ca aflîndu-se în competiţie cu
propria
lor putere ca organ ales, fie, ca în cazul Marii Britanii, ca reprezentînd încă
un
palier al guvernării centrale situat deasupra lor.
Mai
general, cu toate că autonomia şi receptivitatea crescute faţă de identităţile
şi revendicările locale sînt certe pentru unităţile subnaţionale în general,
pînă la
nivelul oraşului, nu există nici un semn că statele naţionale ale Europei, care
sînt
încă membre de primă linie ale UE, sînt pregătite să îşi cedeze suveranitatea către
acestea. Cu toate că statul naţional este adesea perceput ca slăbit nu numai în
urma
uniunii sale cu UE, ci şi a renunţării la politicile de protecţionism social şi
la
economiile naţionalizate, UE se întemeiază încă pe o serie de tratate internaţionale
între state suverane, în tradiţionala manieră westfaliană. În plus, chiar şi
directivele
Bruxellesului trebuiesc ratificate de parlamentele naţionale pentru a beneficia
de
puterea legii în fiecare din statele membre. Nici secesiunea nu este imposibilă,
după
cum o demonstrează cazul Groenlandei (teritoriu dependent de Danemarca, NB):
UE nu poate fi comparată cu Statele Unite din 1861. Nivelul naţional continuă să
rămînă important indiferent de sentimentul naţional popular ca atare, care în
Marea
Britanie şi Danemarca este ostil integrării complete, în vreme ce cedează unei
identităţi mai „europene” asociată cu o regionalizare lărgită în Germania, de
exemplu,
şi în Belgia. Aceasta din urmă aproape că a încetat să mai existe ca stat naţional
din
cauza devoluţiei extensive a puterilor şi funcţiilor statului către cele trei
regiuni
administrative (dar şi populare) ale sale (Flandra, Valonia şi Bruxellesul).
În
ansamblu, totuşi, multe state naţionale europene vor voi şi totodată vor fi
în stare să opună rezistenţă faţă de ritmul schimbării într-un regionalism dus
pînă
la capăt. Nu este, de aceea, de mirare că gînditorii mai radicali aşteaptă de
la
alianţele transfrontaliere să reconfigureze Europa prin producerea de regiuni
de
mărimea unui stat care să şteargă graniţele naţionale tradiţionale (precum în
documentul Europa 2000+). Pentru antropolog, incidental, aceasta are
efectul
interesant că polarităţile centru-periferie sunt inversate: Bretagne este
periferică
în Franţa, însă destul de centrală în Arcul Atlantic, al cărui sediu
administrativ se
află la Rennes (Helm 1996:18). Totuşi, interviurile mele de pînă acum indică
faptul că
această evoluţie este una îndepărtată, dacă se va împlini vreodată: poate fi
destul de dificil să se găsească identităţi regionale propriu-zise în unele părţi
ale
Europei, în vreme ce pentru oficiali există întotdeauna probleme mai presante
de
rezolvat. Dar chiar şi aşa, multe identităţi, inclusiv cele naţionale din
Europa
secolului nouăsprezece, precum şi multe identităţi locale din Marea Britanie a
aceluiaşi secol (despre aceasta din urmă, cf. Young et al. 1996), au fost
conduse
sau impulsionate de elite. De asemenea, regiunile, ca naţiunile, sînt idei
pentru
care uneori oamenii sînt gata să moară, ceea ce nu este cazul Europei,
deocamdată.
Nu va exista, după toate probabilităţile, o situaţie stabilă, ci una în care
instituţiile
şi politicienii locali, regionali, naţionali şi europeni vor continua să-şi
dispute
puterea, după cum fac în alte sisteme „federale”.
Bibliografie
AER 1993. The Assembly of European Regions (broşură
neoficială).
Bendixen, Grit 1997. Danish Pact Reveals
Divisions, în European 4-14.5.97.
Boissevain, Jeremy 1977. Towards a Social
Anthropology of Europe, în Boissevain, J. Şi Friedl
J.
(editori) Beyond the Community: Social Processes in Europe, The Hague:
Netherlands
Department
of Education and Science.
CCE (Comisia Comunităţilor Europene) 1984. The
Regions of Europe: Socio-Economic Situation
and Development of the Community s Regions, Luxembourg: Office for
Official Publications
of the European Communities.
CCE 1991. Working for the Regions, Luxembourg:
Office for Official Publications of the European Communities.
CCE 1992. Helping Europe s Regions, Luxembourg:
Office for Official Publications of the
European
Communities.
CEMR n.d. The Council of European Municipalities
and Regions: History, Structures, Activities
(broşură neoficială).
Cohen, Abner 1974 (ed). Urban Ethnicity, London:
Tavistock.
Dorset County Council n.d. Dorset County
Council in Europe: Reaching Out to the Future,
Dorchester;
Dorset County Council.
ECUK (European Commission in the United Kingdom)
1994. The West, a Region of the European Union, London: HMSO
Europe 2000+ 1995. Regional Planning for the
Year 2000, Luxembourg: Office for Official
Publications
of the European Communities.
Forsythe, Diana 1989. German Identity and the
Problems of History, în Elizabeth Tonkin, Maryon
McDonald
şi Malcolm Chapman (editori) History and Ethnicity, London and New York:
Routledge.
Freeman, S. 1973. Introduction to European
Social Organisation, în American Anthropologist
75,
743-50.
Harvie, Christopher 1994. The Rise of
Regional Europe, London and New York: Routledge.
Helm, Sarah 1996. Arc of Influence Puts Nations in the Shade, Independent 11.7.1996,
18.
Irek, Malgorzata 1999. Self-governance at the Border: Local Initiatives in the
“Dreilaendereck”, ms.
Just, Roger 1989. Triumph of the Ethnos, în
Elizabeth Tonkin, Maryon McDonald şi Malcolm
Chapman
(editori) History and Ethnicity, London and New York: Routledge.
Kaschuba, Wolfgang, şi Carola Lipp 1979. 1848
– Provinz und Revolution: kultureller Wandel
und
soziale Bewegung im Königreich Württemberg, Tübingen: Tübinger
Vereinigung für Volkskunde.
MacClancy, Jeremy 1993. At Play with
Identities in the Basque Area, în Sharon McDonald (ed.)
Inside
European Identities: Ethnography in Western Europe, Oxford and Providence:
Berg.
McDonald, Sharon 1993. Identity Complexes
in Western Europe: Social Anthropological Perspectives,
în Sharon McDonald (ed.) Inside European Identities: Ethnography in Western
Europe,
Oxford
and Providence: Berg.
Mazey, Sonia 1995. Regional Lobbying in
the New Europe, în Martin Rhodes (ed.) The Re-
gions
and the New Europe, Manchester: Manchester University Press.
Milward, Alan S. 1994 (1992). The
European Rescue of the Nation State, London: Routledge.
O’Brien, Oonagh 1993. Good to Be French?
Conflicts of Identity in North Catalonia, în Sharon
McDonald
(ed.) Inside European Identities: Ethnography in Western Europe, Oxford
and
Providence:
Berg.
Paradowska, Janina 1997. Rysowanie Polski, Polityka
20.12.97, 20-2.
Schneider, P, J. Schneider şi E.Hansen 1972.
Modernization and Development: the Role of the
Regional
Elites and Noncorporate Groups in the European Mediterranean, Comparative
Studies
in Society and History 14, 328-50
Shore, Cris 1993a. Inventing the “People’s
Europe”: Critical Approaches to European Community
“cultural policy”, Man n.s.28, 778-800.
Shore, Cris 1993b. Ethnicity as Revolutionary
Strategy: Communist Identity Construction in
Italy,
în Sharon McDonald (ed.) Inside European Identities: Ethnography in Western
Eu-
rope,
Oxford
and Providence: Berg.
Shore, Cris şi Annabel Black 1994.
Citizen’s Europe and the Construction of European Identity,
în
Victoria Goddard, Joseph Llobera şi Cris Shore (editori), The Anthropology
of Europe:
Identities
and Boundaries in Conflict,Oxford and Providence: Berg.
Tindale, Stephen 1995. Devolution on
Demand: Options for the English Regions and London,
London:
Institute for Public Policy Research.
Tyler, Christian 1994. Territorial
Champion, Financial Times 19.12.94.
Young, Kenneth, et al. 1996. In Search
of Community Identity, Bristol: Rowntree Foundation.
Traducere
de Doina Baci
*
Robert PARKIN este secretar
asistent al Centrului Britanic de Studii
Durkheimieme din Oxford şi cercetător la Institutul de Antropologie Socială şi
Culturală din cadrul Universităţii Oxford, specializat în problemele identităţii,
etnicităţii
şi naţionalismului în Europa, dar şi în cercetarea interculturală a relaţiilor
de rudenie
şi în istoria antropologiei. Printre cele mai importante volume ale sale se numără
The
Munda of Central India: An Account of their Social Organization (1992), The
Dark
Side of Humanity (1996), Kinship: An Introduction to Basic Concepts (1997).
Robert Parkin, Regional Identities and
Alliances in an Integrating Europe: A
Challenge to the Nation State?, studiu publicat cu permisiunea autorului.