Untitled-16
România şi problematica federală
în
secolul XX şi în
perspectiva aderării
la
Uniunea Europeană
Ioan Codruţ Lucinescu
Spaţiul românesc, cu particularităţile cunoscute datorită
istoriei sale
tumultuoase, s-a dorit totuşi a fi racordat la noile realităţi geopolitice
determinate
de cursul evenimentelor istorice. Recursul la istorie demonstrează o legătură
directă
între existenţa tradiţiei ideii federaliste şi proiectele unităţii statale
româneşti.
Începînd
cu secolul al XIX-lea au existat numeroase formule de federaţii şi
confederaţii din care românii urmau să facă parte, într-o primă fază ele fiind
în
majoritate propuneri ale reprezentanţilor români pentru federaţii
româno-maghiare,
ca posibile rezolvări ale problemei naţionale în teritoriile din Transilvania şi
Ungaria locuite de români. Nicolae Bălcescu şi Dumitru Brătianu au fost cuceriţi
de Mazzini care la mijlocul secolului trecut făcea planuri pentru înfăptuirea
unei
Europe federale democrate şi republicane, avînd la bază statul naţional. Ideea
unităţii poporului român, pan-românismul cum îl numea Bălcescu, era scopul
tuturor planurilor de federalizare la care ar fi urmat să participe teritoriile
româneşti. „Pacea nu se va putea stabili în regiunea Dunării de Jos, spunea
Bălcescu, dacă nu se va întemeia o federaţie bazată pe principiul egalităţii
naţionalităţilor conlocuitoare. Trebuie recunoscute trei naţiuni de sine stătătoare:
cea maghiară, cea iugoslavă, cuprinzînd pe croaţi, dalmaţi, sloveni şi sîrbi, şi
cea
română, cuprinzînd pe românii din Transilvania, Banat, Ungaria, la care se vor
adăuga românii din celelalte provincii româneşti. Determinarea teritoriului se
va
face pe cale plebiscitară, urmîndu-se indicaţiile majorităţii”1.
Dumitru
Brătianu şi Simion Bărnuţiu au fost de asemenea adepţi ai acestei
formule, iar Ion Maiorescu susţine un proiect de dimensiunea celor gîndite de
Mazzini şi propune Dietei din Frankfurt, la 1848, crearea unei federaţii dunărene
care să cuprindă spaţiul dintre Marea Baltică şi Marea Neagră incluzîndu-i şi
pe români
şi pe unguri, totul sub conducerea Germaniei: „O astfel de Ungarie, explica
Maiorescu, legată prin alianţă ofensivă şi defensivă cu România, alipite
amîndouă
de Germania printr-o legătură de stat, înlătură pericolul panslavismului,
asigură
Răsăritul Europei şi cîştigă Germaniei o influenţă necesară ce i se cuvine pînă
la
Marea Neagră”2. Însă cel care a produs cel mai laborios, dar şi cel
mai realist
proiect federalist este Aurel C. Popovici, care în preajma primului război
mondial
era convins de faptul că rezolvarea problemei naţionale a românilor din afara
graniţelor Regatului României este posibilă numai în cadrul unui Imperiu
Habsburgic federalizat.
Primul
război mondial a distrus lumea pentru care fuseseră elaborate aceste
proiecte, creînd o alta nouă care presupunea, în general, soluţii la nivel
supranaţional. Pe plan intern, România Mare se autodefineşte în Constituia din
martie 1923 drept „stat naţional unitar”, deşi există obiecţii din partea
minorităţilor
săseşti şi secuieşti care invocă Tratatul între Principalele Puteri Aliate şi
Asociate
şi România (semnat de guvernul Al. Vaida-Voevod la 10 dec. 1919) şi care în
articolul 61 prevedea autonomie locală pentru comunităţile secuieşti şi săseşti
în
domeniul educaţiei şi al religiei, Aliaţii păstrîndu-şi dreptul de a verifica
aplicarea
prevederilor sale. Bucureştiul promovează însă modelul francez, de orientare
centralistă, adică exact antipodul alternativei federale.
Pactul
Societăţii Naţiunilor, adoptat de Conferinţa Păcii la 28 aprilie 1919 şi
intrat în vigoare la
10 ianuarie 1920, a fost primit cu mare emoţie şi încredere de
majoritatea statelor europene, în special de cele mici şi mijlocii, fiind
considerat
ca o mare victorie a popoarelor, deoarece statutul noului for mondial prevedea
drepturi egale între ţările mari şi mici şi, în consecinţă, făcea posibilă o
democratizare reală a relaţiilor internaţionale. Aceste transformări politice
au fost
posibile datorită noilor realităţi survenite odată cu terminarea primului război
mondial, cînd marile imperii continentale se destramă şi istoria consemnează
atît
triumful principiului naţionalităţilor cît şi dreptul la autodeterminare al naţiunilor.
Este
perioada de profunde mutaţii, cînd statele devin entităţile, termenii noilor
relaţii internaţionale, impunîndu-se ideea că nici o ţară, indiferent de
puterea şi
influenţa sa, nu are dreptul să-şi impună voinţa altor parteneri. De altfel,
statutul
Societăţii Naţiunilor a oficializat acest înalt principiu, destinat unei paşnice
convieţuiri interstatale. Aşadar, sub autoritatea forului mondial, în condiţii
spirituale, politice şi juridice favorabile, concepţia asocierii sau a uniunii
pe baze
federale a unor state suverane a putut să se dezvolte şi să se concretizeze pe
arena
politică europeană; concomitent, modelele deja existente de federaţii sau
confederaţii au fost din nou examinate şi analizate din perspectiva transformărilor
politice survenite.
Deoarece
ideea federală trebuia să constituie nu numai un instrument util
convieţuirii paşnice, ci şi un instrument care nu trebuia să lezeze drepturile
lor de state
suverane şi egale, asocierile de tip federal din centrul şi sud-estul Europei
care
cuprindeau fară excepţie ţări mici şi mijlocii abia constituite sau atunci
întregite, au
întîmpinat importante obstacole politice şi nu au putut să le cuprindă pe
toate. Aceasta
cu atît mai mult cu cît una din marile puteri europene învingătoare, Franţa,
urmărea
să fructifice statutul de cea mai importantă putere continentală a momentului şi
să
încurajeze asocieri de acest tip, dar în primul rînd spre beneficiu propriu.
Un
asemenea înţeles au dat România, Cehoslovacia şi Iugoslavia planului de
Confederaţie danubiană3 propus de Franţa în anul 1920. La baza noii
forme de
organizare regională, teoreticienii Confederaţiei nu urmăreau să pună
principiul
egalităţii între ţările partenere, fiind favorizat acel stat care oferea cele
mai
importante concesii economice pentru industria şi finanţele franceze, în speţă
Ungaria. În esenţă, planul de Confederaţie danubiană urmărea constituirea unui
spaţiu economic unitar în centrul căruia Ungaria ar fi avut o poziţie dominantă
iar
Franţa ar fi putut impune o politică care ar fi satisfăcut interesele sale
economice
şi politice. Statele din zonă respingînd ferm planul Confederaţiei danubiene,
au
conştientizat de asemenea necesitatea realizării rapide a unor alianţe
regionale
complexe care să le ajute să facă faţă cu succes pretenţiilor politice şi
economice
ale marilor puteri şi în acelaşi timp să poată respinge orice încercare de
revizuire
a vreunui tratat din cadrul sistemului Versailles. Se observa o pronunţată
apropiere
a punctelor de
vedere între Belgrad, Bucureşti şi Praga. Primul ministru sîrb Pasiè,
de pildă, afirma în aprilie 1920: „mai mult ca oricînd, avem nevoie unul de
celălalt’’, deoarece numai unite aceste state îşi puteau impune punctul de
vedere
în faţa marilor puteri. Atitudinea României a fost clară şi neechivocă de la
început,
în acest sens la 24 februarie 1920 primul ministru Alexandru Vaida-Voevod,
aflat
la Londra, îl asigura pe Nicolae Iorga, preşedintele Camerei Deputaţilor, că
„vom
combate orice tendinţă privind înfiinţarea unei Confederaţii danubiene...”4.
Geneza
primei asocieri zonale central-europene de lungă durată – Mica
Înţelegere – realizată în anii 1920-1921, se baza pe idei federale real
democratice,
iniţiativa putînd fi pusă în practică cu succes deoarece răspundea
dezideratelor
politice şi economice ale părţilor semnatare. Aceasta nu a apărut dintr-o dată,
ci
s-a cristalizat chiar de la sfîrşitul războiului mondial, România Mare făcîndu-şi
intrarea pe scena europeană prin activitatea neobosită a marelui diplomat Take
Ionescu, care a militat pentru crearea unui sistem de alianţe ce să cuprindă
Polonia,
Cehoslovacia, România, Iugoslavia şi Grecia, a unui bloc „de la Marea Baltică
la
Marea Egee”, care să se opună oricăror acţiuni revizioniste5.
Încercarea
de restaurare în Ungaria a dinastiei de Habsburg a grăbit în primăvara
şi vara anului 1921 organizarea Micii Înţelegeri doar cu trei parteneri – Cehoslovacia,
România şi Iugoslavia, state care îşi rezolvaseră în cea mai mare parte
problemele
interstatale. Numeroasele tensiuni şi disensiuni politice (atît între Polonia şi
Cehoslovacia, cît şi între Grecia şi Iugoslavia) nu au îngăduit realizarea
planului ambiţios
conceput de Take Ionescu. Dar şi opera înfăptuită numai de cele trei state
dovedeşte concret că o nouă experienţă istorică se desfăşura pe plan european
deoarece în anii imediat următori, Mica Înţelegere a izbutit să creeze în
Europa
Centrală un climat prielnic pentru colaborarea cu toate ţările regiunii, ceea
ce însemna
că se făcuseră paşi importanţi în vederea constituirii unei „zone continentale”
care
trebuia să cuprindă toate statele şi că începuseră să se înfăptuiască relaţii
interstatale,
de convieţuire paşnică, dominate de principiile Statutului Societăţii Naţiunilor6.
În
perioada interbelică – turbulentă şi critică, de dezorientare şi fanatism -,
intelectuali de anvergură internaţională, susţinători ai idealului european, au
încercat crearea unei ordini politice bazată pe o uniunea europeană. Eforturile
lor
reprezintă unele din cele mai strălucite pagini europene…
Reacţiile
în ţară în anul 1930 faţă de proiectul Briand sînt elocvente şi evidenţiază
interesul cu care elita politică şi intelectuală românească dorea să răspundă
unor
asemenea iniţiative modernizatoare. Juristul şi diplomatul V.V Pella, în
articolul
intitulat Uniunea Federală Europeană, a doua renaştere a Europei, reliefează
înaltele
valori morale cărora trebuie să le răspundă Uniunea pentru a asigura „a doua
renaştere
a Europei, a acestei Europe pe care foarte mulţi oameni politici şi economişti
o
consideră astăzi ca fiind pe pragul prăbuşirii”7. Transpare o idee
definitorie pentru
ceea ce trebuie să însemne viitoarea construcţie federală europeană, care în
mod absolut
necesar să constituie o realizare originală şi capabilă să reziste ameninţărilor
externe,
atît politice cît şi economice: „Precum s-a spus de către mulţi oameni politici
şi
economişti, Europa nu poate aştepta nimic nici de la Rusia sovietică, ce vrea să
o
cucerească şi s-o supună dictaturei roşii, şi nici de la Statele Unite, care
vor s-o cumpere
şi s-o supună dictaturei financiare... Europa nu poate fi salvată decît
printr-o cooperare
bazată pe principiul egalităţii între toţi membrii societăţii europene,
printr-o cooperare
care să nu stînjenească cu nimic normalizarea şi consolidarea acelor state care
reprezintă astăzi naţiuni...”8. Acest principiu al egalităţii
politice care trebuie să
guverneze relaţiile interstatale, este reliefat şi în răspunsul oficial al
guvernului român,
dat la 8 iulie 1930 şi care manifesta, totuşi, anumite rezerve. Astfel, România
considera
că Uniunea Europeană „se putea sprijini pe o bază precisă şi recunoscută de
toate
statele membre ale Societăţii Naţiunilor, adică pe respectul tratatelor, al
integrităţii
teritoriale, al independenţei, suveranităţii şi egalităţii între state”9.
În
ciclul de prelegeri organizat de Institutul Social Român în anul 1930
referitor la experienţa politică şi socială contemporană, Dimitrie Gusti susţine
o
conferinţă referitoare la problema federaţiei statelor europene, pe fondul
prezentării Memorandumului Briand de Uniune Europeană opiniei publice
europene. Acesta semnalează numeroase asemănări între federaţie şi confederaţie,
afirmînd că federaţia este expresia concilierii a două principii antitetice,
cel al
autorităţii şi cel al libertăţii, putîndu-se defini astfel: „dau puţin din
libertatea
mea pentru a crea o autoritate care să-mi garanteze restul libertăţii”10.
În concepţia sociologului român, federalismul reprezintă un
contract politic,
deoarece părţile semnatare păstrează iniţiativa şi suveranitatea deplină, mai
puţin
partea care priveşte obiectul şi scopul contractului. De aici reiese recunoaşterea
drepturilor membrilor federaţiei de a participa la o putere centrală şi
implicit,
independenţa lor faţă de centru. Astfel, conchidea Gusti, „federalismul este
deci
departe de a fi un nivelator, menit a şterge frontierele şi originalitatea, ci
dimpotrivă, fiecare membru al federaţiei nu numai că îşi păstrează
individualitatea,
dar chiar o completează şi o îmbogăţeşte prin crearea armoniei federale” care
îi
întruneşte pe toţi la un loc, în scopul de „a conlucra şi înfăptui în comun
ceva mai
bogat, mai demn, mai frumos, mai impunător, decît ar fi putut face fiecare
izolat”11.
Ideile lui Dimitrie Gusti se regăsesc sub alte forme, dar avînd aceeaşi esenţă,
la
jurişti de mare prestigiu precum V. V. Pella care afirma că în confederaţie,
statele
„urmăresc să asigure împreună propăşirea morală şi materială a întregii
comunităţi”; prin urmare ea constituie obiectul dreptului internaţional şi nu
al
celui constituţional şi o atare organizaţie trebuie să aibă în vedere
egalitatea juridică
dintre statele componente12. Pe aceeaşi poziţie se situează şi
Nicolae Daşcovici
care arată că „suveranitatea naţională, ca şi libertatea individuală, uneşte
ceva
absolut” şi, prin urmare, asemenea ei „poate primi limitaţiuni voluntare pe
cale
contractuală”; deci confederaţia înseamnă o asociaţie contractuală între state
suverane, delimitîndu-se clar de federaţie, ajunsă în stadiul de stat-uniune.
Însă
asocierile de tip federal nu reprezentau din start un succes democratic
garantat, dezamăgirea produsă de experienţa hispano-americană, care a
demonstrat
că federalismul poate fi astfel manevrat încît să ajungă la centralism,
autoritarism,
paternalism, ca şi la alte forme autoritare, impunînd reţinere şi serioase
precauţii chiar
şi în cercurile celor mai ardenţi susţinători ai federalismului. De asemenea
începeau
să fie cunoscute adevăratele faţete ale federalismului sovietic, care nu
respecta nici
principiul naţionalităţilor, şi nici dreptul la autodeterminare al popoarelor13.
Nevoia
întăririi coeziunii interne a Micii Înţelegeri a fost nu o dată împărtăşită
de Titulescu celorlalţi reprezentanţi ai statelor interesate. La întîlnirea din
luna
decembrie 1932 a reprezentanţilor Micii Antante, el a comunicat partenerilor săi
îngrijorarea pe care i-o producea caracterul prea vag şi lipsit de trăinicie a
legăturilor dintre cele trei state şi a sugerat în acelaşi timp soluţia
potrivită pentru
lichidarea acestei deficienţe14. Astfel, Titulescu a propus ca
statele membre să
hotărască pe viitor numai în comun asupra orientării politicii lor externe în
ansamblu şi a poziţiei care urma să fie adoptată faţă de cele mai importante
acte
diplomatice internaţionale15. Propunerea lui a fost încadrată în
Pactul de
reorganizare a Micii Înţelegeri, semnat la Geneva la 16 februarie 1933, în care
se
menţionează: „Orice tratat politic al fiecărui stat membru al Micii Înţelegeri,
orice
act unilateral, care ar schimba situaţia politică actuală a unuia dintre statele
Micii
Înţelegeri faţă de un al treilea stat, ca şi orice acord economic care ar
comporta consecinţe
politice importante vor cere de acum înainte consimţămîntul unanim
al Consiliului Micii Antante. Tratatele politice actuale încheiate de către
fiecare
membru al Micii Antante cu statele terţe vor fi progresiv şi pe cît posibil
unificate”16. De asemenea, pentru a realiza stabilitatea zonei, cele
trei state apreciau
că este necesar să se organizeze astfel încît să-şi poată unifica politica
generală,
formînd o entitate internaţională superioară, deschisă şi altor state, ce ar fi
dorit
să participe şi să acţioneze sub obedienţa principiilor călăuzitoare incluse în
statutul
Micii Înţelegeri17. În acelaşi timp, examinarea celor 12 articole
ale Pactului releva
atît idei practice, cît şi concepţii teoretice, utilizate şi astăzi de unele
uniuni zonale
sau de reuniuni cu caracter internaţional. Merită menţionate constituirea unui
organ director pentru aplicarea politicii lor comune, ale cărui decizii trebuiau
luate
în unanimitate – Consiliul Permanent, preşedinţia prin rotaţie, principiul
egalităţii
absolute între statele participante, sau prevederea, deja menţionată, în legătură
cu
consimţămîntul unanim al părţilor; pentru coordonarea intereselor economice ale
celor trei ţări se hotăra înfiinţarea unui Consiliu Economic18.
Stipulaţiile
noului pact au creat condiţiile dezvoltării şi consolidării mai
departe a Micii Înţelegeri pe o bază organică şi stabilă, documentul subliniind
caracterul federal al zonei continentale făurite, în anii 1920-1921, de
România,
Cehoslovacia şi Iugoslavia.
Nicolae
Titulescu, referindu-se la situaţia creată prin semnarea Pactului arăta
că cele trei state creaseră, în fond, un mecanism în vederea coordonării
intereselor
lor economice, dar şi „o coeziune politică desăvîrşită, care să le permită
unitatea
de acţiune diplomatică pe toate fronturile şi să asigure astfel Micii Înţelegeri
caracterul unui organism internaţional unificat’’19.
Ideea
formării unor grupări regionale, cu caracter federal, începe să se
contureze şi în sud-estul Europei la începutul anilor ’30, fapt ce atestă, din
nou,
speranţele care se legau de această formă de asociere pentru menţinerea păcii şi
a
unei dezvoltări economice durabile. Sprijinindu-se pe principiul naţionalităţilor,
constituindu-şi şi consolidîndu-şi statele naţionale suverane, ţările din
această
zonă a continentului au putut trece în deceniul al patrulea de la naţional la
regional, tinzînd să-şi făurească un spaţiu economic relativ unitar. Astfel,
guvernele
celor şase state interesate de proiect – Turcia, Grecia, România, Bulgaria,
Albania şi Iugoslavia -, au sprijinit iniţiativa organizării unor Conferinţe
interbalcanice
neoficiale, destinate să strîngă legăturile între statele regiunii, să caute
soluţii
pentru rezolvarea crizei economice ce lovise grav regiunea, conferinţe care
reprezentau şi un excelent prilej de sondare reciprocă, în scopul creării unui
pact
de uniune balcanică20.
România
este şi în acest caz un partizan înfocat al proiectului, luînd parte şi
aducînd o contribuţie importantă la elaborarea principiilor fundamentale care să
guverneze noua asociere federală sud-europeană. Multitudinea de interese comune
şi dorinţa
efectivă de colaborare duc la accelerarea discuţiilor şi la apropierea
punctelor
de vedere, astfel că la cea de-a patra Conferinţă balcanică, desfăşurată la
Salonic în
noiembrie 1933, este adoptat în unanimitate Statutul Uniunii Balcanice (Pactul
balcanic)21. Pe baza acestuia, apare oficial ultima formă de
asociere interstatală din
perioada interbelică la 9 februarie 1934, prin semnarea la Atena a Pactului Înţelegerii
balcanice, de către miniştrii de externe ai Turciei, României, Greciei şi
Iugoslaviei. În
ciuda faptului că, în final, acest pact regional nu a cuprins decît patru din
cele şase
state ale regiunii, părţile semnatare au căutat permanent mijloace practice
pentru
înfăptuirea unei colaborări în special economice cu toate ţările regiunii. O trăsătură
specifică acestei organizaţii, apărută într-un moment în care revizionismul se
afirma
din ce în ce mai puternic, o constituia menţinerea ordinii teritoriale consfinţite
de
sistemul Versailles, înscriindu-se astfel ca o acţiune majoră în slujba securităţii
mondiale22. De asemenea şi Protocolul anex, parte constitutivă a
Pactului, dezvăluia
importantul efort ce se depunea pentru întărirea securităţii, deoarece la
punctul 1
apărea limpede importanţa pe care părţile contractante o acordau Convenţiilor de
definire a agresiunii, punînd în vigoare în propriul lor pact principiile de
bază ale
acestor importante documente23. Înţelegerea balcanică reprezintă o
structură complexă
prin ideile şi principiile statuate, această asociaţie federală sud-est
europeană căutînd
formule noi de convieţuire şi colaborare între state. Statutul Înţelegerii
balcanice începe
cu hotărîrea unei colaborări efective, regulate şi consecvente prin Consiliul
Permanent, organ conducător, compus din cei patru miniştri de externe, care nu
puteau lua
decizii decît în unanimitate.
Ideea
unanimităţii, principiu ce a fost respectat mereu, era pentru părţile
contractante, nu numai un important element de procedură, ci avea şi o
semnificaţie
de fond, deoarece pe de o parte dădea o putere reală deciziilor, iar pe de alta
era
un obstacol în orice fel de încercare a vreunui stat participant în a-şi afirma
supremaţia; preşedinţia prin rotaţie în Consiliul Permanent era în fond,
punerea
în aplicare a acestui principiu24. Deşi principiile politice le
determinaseră pe cele
economice, din textul statutului economic adoptat reiese clar faptul că se
dorea
ca, în viitor, factorul economic să devină un element de bază al zonei federale
continentale în cadrul căreia colaborarea urma să se efectueze fără nici o încălcare
a drepturilor suverane ale statelor participante.
În
ciuda eşecului Înţelegerii balcanice, ideile de bază ale noii asocieri
interstatale
au lăsat amprente solide, devenind practică curentă în relaţiile politice
internaţionale.
Astfel, a rămas o experienţă istorică (la fel ca în cazul Micii Înţelegeri),
iniţiată de
state mici şi mijlocii care s-au afirmat, prin punerea în practică a ideii
federale
democratice, drept factori activi în realizarea unor relaţii interstatale
bazate pe
principiul respectului reciproc şi al deplinei egalităţi în drepturi.
De
asemenea, s-a demonstrat un fapt extrem de important, din păcate înţeles
pe deplin de ţările europene numai după distrugerea efectivă a continentului în cursul
celui de-al doilea război mondial şi anume că o reală colaborare la nivelul
Europei poate exista şi se poate consolida numai sub obedienţa forţei dreptului
şi
a unei democratizări profunde a societăţilor.
Instaurarea
regimului comunist după cel de-al doilea război mondial nu a
produs mutaţii în statutul politic intern, România rămînînd „un stat naţional,
unitar
şi indivizil”. Prin urmare, Regiunea Autonomă Maghiară apare ca o excepţie care
vine să confirme regula, existenţa sa fiind efemeră.
Pe
plan extern, încercările Moscovei de a-şi apropia „sateliţii” pînă la stadiul
de uniune politică şi economică au eşuat din cauza rezistenţei puternice
întîmpinate
chiar din partea elitei comuniste aflate la putere în statele est-europene.
Obiectivul
acestei elite era acela de a deţine controlul intern absolut şi nu de a deveni
simpli
prim-secretari într-o imensă Uniune Sovietică. Consiliul Economic şi de Ajutor
Reciproc – CAER – înfiinţat în ianuarie 1949, a eşuat lamentabil din cauza
situaţiei
economice precare în care se aflau toate statele comuniste (URSS, în loc să
profite
de pe urma acestuia, a ajuns să acorde sprijin masiv Poloniei, RDG, Bulgariei,
pentru ca economiile lor să nu se prăbuşească, devenind prin urmare o povară).
Planul Valev din anii’60, care trebuia să fie primul pas real în direcţia
disoluţiei
autorităţii pe plan intern a ţărilor est-europene, urmărind să se creeze un spaţiu
economic distinct care să cuprindă teritorii din URSS, România şi Bulgaria
(controlat de Moscova), a fost respins cu vehemenţă de Gheorghe Gheorghiu-
Dej, secretarul general al PCR. În acest sens, Plenara CC al PCR din 5-8 martie
1963 este categorică: orice coordonare a planurilor de dezvoltare economică din
ţările socialiste trebuie să se realizeze în spiritul principiilor proclamate
de
Declaraţia de la Moscova din 1960, de respectare a independenţei şi suveranităţii
naţionale, de egalitate deplină în drepturi, de întrajutorare tovărăşească şi
de avantaj
reciproc25.
Prăbuşirea
regimurilor comuniste în 1989 a deschis orizonturi care la un
moment dat păreau pierdute pentru totdeauna. „Reintrarea în Europa” a fost, fără
îndoială, una dintre rarele teme în jurul cărora s-a putut organiza imediat un
anumit
consens în majoritatea societăţilor postcomuniste. Se părea, la începutul
anilor’90,
că totalitarismul nu fusese decît un soi de exil din care popoarele central şi
esteuropene se întorceau la locurile lor de baştină. În acea vreme, Europa
reprezenta
în ochii românilor – ca şi pentru polonezi sau unguri de altfel – mai puţin o
piaţă
comună cu regulile şi constrîngerile sale, cît un proiect politic şi
intelectual.
Declanşarea
formalităţilor de asociere a evidenţiat însă că eventuala integrare
a României în UE nu va fi nici o opţiune de civilizaţie şi nici un gest
reparatoriu.
Înainte de orice altceva, UE este o disciplină; o disciplină a activităţii
economice,
o disciplină a acţiunii sociale. Integrarea europeană nu poate avea loc în
lipsa
unei societăţi eficiente, care să ştie să-şi folosească într-un cît mai mare
grad
resursele şi aşa foarte limitate. Şi este mai mult decît clar că nu putem
aspira la o astfel
de societate cu moştenirea politică şi socială comunistă. De aici în ultimul
deceniu au pornit aprinse polemici referitoare la transformările structurale
absolut
necesare pentru a nu mai fi, aşa cum din păcate ne-am obişnuit, codaşii
Europei.
În
ultimă instanţă, „cusurul” procesului de integrare europeană este că el
aparţine, fundamental, politicii interne şi nu se pretează la iniţiative diplomatice
răsunătoare şi la acte spectaculoase de politică externă. Căci integrarea
europeană
nu se joacă la nivelul imaginilor, ci la cel al structurilor, nu este o problemă
de
credibilitate politică, ci o chestiune de consubstanţialitate socială şi de compatibilitate
economică. Or, la aceste capitole suntem repetenţi, nefiind capabili nici după
14
ani să aplicăm politici economice şi sociale europene. Mentalitatea comunistă a
statului atotştiutor şi incapacitatea clasei politice în ansamblul său de a
adapta
structura internă spre randament maxim, se răzbună cu tărie asupra noastră.
Mi
se pare edificatoare în acest sens întrebarea retorică a politologului Daniel
Barbu26: „Cine-ar putea îndrăzni să conceapă în România, un stat
care să guverneze
fără să administreze, un stat articulat, în care familiile, corpurile
profesionale,
grupurile minoritare, comunităţile locale, Bisericile şi regiunile să se
autoadministreze în virtutea unui contract de solidaritate şi potrivit unui
principiu
de subsidiaritate, un stat al cărui drept de ingerinţă să fie strict delegat şi
permanent controlat de familii, corpuri profesionale, grupuri minoritare, comunităţi
locale, Biserici şi
regiuni, un stat pregătit, prin exerciţiul sistematic al subsidiarităţii,
să se integreze în Uniunea
Europeană?”
Sarcina
unei democraţii creştine, de exemplu, ar fi în opinia profesorului
Barbu mai puţin aceea de a „moraliza” în sens creştin practicile politice, cît
de a
argumenta, pe temeiul principiului de subsidiaritate, că federalismul de tip regional este, pe de o parte, mediul cel mai propice pentru dezvoltarea unui bun
regim democratic şi pentru participarea unui număr cît mai mare de cetăţeni,
într-
un număr cît mai mare de ocazii, la viaţa publică şi, pe de altă parte, calea
cea mai
directă spre integrarea europeană.
În
România însă, acum ca şi în veacul trecut, statul este admirat necondiţionat în
calitatea sa de autor istoric şi garant juridic al naţiunii. Cu acest titlu,
pare obligatoriu
ca el să nu poată fi altfel decît strict centralizat şi birocratic. Într-un
asemenea climat,
descentralizarea este condamnată să rămînă o simplă operaţie de delocalizare
administrativă, fără efecte de autonomie în plan politic şi jurisdicţional27.
Dincolo
de dezbaterile referitoare la buna sau reaua credinţă a celor care
promovează proiecte politice de reformă internă, realitatea nu poate fi trecută
cu
vederea şi nu este deloc îmbucurătoare pentru evoluţia României
post-decembriste.
Odată cu evoluţia economiei de piaţă, resursele tind să se orienteze către
regiunile
în care maximizarea utilizării lor este posibilă; de aceea, regiunile mai sărace,
care au avut parte de o dezvoltare industrială artificială, cum ar fi
nord-estul, care
include în totalitate regiunea istorică a Moldovei şi sudul, respectiv cea mai
extinsă zonă
agricolă – Cîmpia Română, suportă foarte greu tranziţia şi ajustările
structurale necesare într-o economie liberă. Spre deosebire de aceste zone,
vestul
şi centrul ţării concentrează zonele cele mai bogate şi mai puternic dezvoltate
din
punct de vedere al veniturilor populaţiei şi al potenţialului economic, precum şi
ca atractivitate pentru investitori.
Astfel,
disparităţile regionale sînt destul de evidente şi în absenţa
instrumentelor de echilibrare, tind să devină structuri disipative. Forţele
centrifuge devin periculoase atunci cînd centrul este puternic şi sărac, iar
provincia sau
o parte din provincie este bogată şi marginalizată, în acest caz unitarismul şi
centralismul devin surse de instabilitate nu numai la periferie, ci şi la
centru.
Acesta este motivul pentru care unele state europene, în mod tradiţional
centraliste
şi unitare ca Franţa, Italia şi Spania, au stopat nemulţumirile şi tendinţele
centrifuge de la periferie delegînd regiunilor anumite puteri care pînă atunci
fuseseră
apanajul birocraţiei centrale. Cînd diferenţelor etnice şi culturale li s-au adăugat
nemulţumirile provinciilor faţă de centralism şi unitarism, presiunile
separatiste
au crescut considerabil (Ţara Bascilor, Lombardia, Tirolul de Sud).
Conştientizarea
contribuţiei diferenţiate la PIB, care se distribuie apoi uniform, ar putea deveni un punct vulnerabil dacă guvernele nu se preocupă mai
mult de echilibrarea disparităţilor regionale. Mizînd pe acest gen de nemulţumire
(în ansamblu, Transilvania are o contribuţie mai importantă la bugetul României
decît primeşte), au apărut lideri ca Sabin Gherman care, prin intermediul Ligii
Pro-Transilvania (devenită din aprilie 2003 Partidul Ardelenilor), sugerează
schimbarea radicală a sistemului politic şi social intern, invocînd necesitatea
unei
federalizări politice şi economice după modelul german.
Combinarea
stabilităţii cu flexibilitatea, descentralizarea prin regionalizare
economică şi admiterea compromisului dintre unitate şi diversitate sînt căile
de
transformare a contradictoriului într-o structură viabilă şi stabilă. Prin
autonomie
locală, identitatea specifică fiecărei comunităţi nu numai că se conservă, dar
se şi
dezvoltă în concordanţă cu nevoile ei reale. Modalitatea concretă de rezolvare
a
problemelor depinde astfel de gradul de participare la luarea deciziilor
privind
colectivitatea. Găsirea de soluţii şi gestionarea comunităţilor de către
membrii lor
aleşi şi responsabili faţă de alegători detensionează relaţiile dintre centru şi
periferie şi responsabilizează colectivitatea.
La
nivelul societăţii civile există o clară preocupare referitoare şi la viitorul
model politic al continentului european, avînd loc dezbateri şi luări de poziţie
pe
această temă. Astfel, cunoscutele personalităţi Gabriel Andreescu şi Adrian
Severin
au elaborat studiul intitulat “Un concept românesc al Europei federale” (a obţinut
premiul Fundaţiei pentru o Societate Deschisă), considerat ca fiind cea mai
clară
şi detaliată viziune româneacă referitoare la viitorul Europei28. Se
propune un
legislativ bicameral, un executiv cu puteri certe dar limitate, controlat de
legislativ, un
sistem judiciar compus dintr-o Curte Federală Supremă şi curţi federale locale, funcţionînd la nivelul subiecţilor federaţiei, precum şi un preşedinte al
Europei federale, în ale cărui atribuţii ar urma să intre reprezentarea federaţiei.
Ţinînd
seama de diversitatea culturilor europene, ca şi de dimensiunile
continentului, se sugerează ca preşedintele Federaţiei Europene să fie ales
indirect, de către Parlamentul European, urmînd ca funcţiile sale să se limiteze la
aceea de reprezentare, de garant al Constituţiei federale, de moderator al
proceselor
federale şi de mediator între instituţiile federale, între acestea şi cele
statale/
naţionale, între actorii guvernării şi societate.
Fiecare
stat federat îşi va păstra un legislativ şi un executiv propriu, al cărui
şef va fi un preşedinte ales prin vot universal şi direct. Între aceste instituţii
şi
cele federale, ca şi între ele şi administraţiile locale, Constituţia federală
va face
o foarte clară departajare de competenţe.
La
nivelul Federaţiei va funcţiona un Congres al puterilor locale şi regionale
care, de regulă, va adopta recomandări. De asemenea, el va concerta eforturile
de
colaborare inter- şi intra-regională şi va aviza – sau chiar aproba – înfiinţarea
de
noi regiuni. Principala sa preocupare va fi proiectarea şi administrarea
politicilor
de dezvoltare în profil teritorial.
Prima
secţiune a viitoarei Constituţii va defini setul de valori comune menit
să constituie
reperele unei Europe sociale, juste şi solidare, avînd ca nucleu Carta
drepturilor
fundamentale completată, în timp ce a doua secţiune a Constituţiei ar
urma să se refere la principalele instituţii europene. Problema care se pune în
legătură cu această Constituţie – mai cu seamă referitor la drepturile
fundamentale
pe care le-ar recunoaşte cetăţenilor europeni – este dacă ea să aibă putere
juridică
sau numai relevanţă politică. În opinia autorilor, această Constituţie ar
trebui să
aibă valoare juridică, iar contestaţiile privind aplicarea şi încălcarea ei să
fie supuse
unei Curţi Constituţionale29.
Interesantă
este referirea la structurile de apărare ale Federaţiei Europene;
forţele armate europene vor trebui alcătuite şi conduse plecînd de la premisa că
NATO va fi instituţia unui organism confederat, Federaţia Europeană-SUA,
competentă cu apărarea comună. Se pare însă că evoluţiile de ultimă oră duc
tocmai
la o distanţare clară între structurile militare NATO şi cele ale viitoarei
Armate
Europene.
În
opinia celor două personalităţi, un asemenea sistem este suficient de bine
organizat şi de riguros structurat încît să asigure coerenţa şi eficienţa
politicilor
europene la nivel federal, regional, naţional/statal şi local. Pe de altă
parte, sistemul
este suficient de flexibil şi descentralizat spre a garanta libertatea cetăţenilor
pe
plan local şi apărarea intereselor naţionale în ceea ce priveşte statele Federaţiei.
În
ceea ce priveşte România, o poziţie oficială preliminară pe marginea
subiectului
integrării poate fi decelată în baza a două surse: declaraţiile politice ale
oficialilor români,
inclusiv cele referitoare la modificările constituţionale necesare pentru
pregătirea aderării la UE şi documentele de poziţie privind capitolele de
negocieri
pentru aderare. La nivel declarativ, viziunea oficialilor români privind modul
de
organizare politică al UE este una clar interguvernamentală. În consecinţă,
modelul
federal centralizat este ferm respins în favoarea unei formule în care statul
naţional
îşi păstrează statutul său privilegiat de principal garant şi executor de
suveranitate,
precum şi cel de reper de identificare politică (A. Năstase, 2001). Opţiunea
preferată
de guvernul român privind structura politică a UE30 corespunde prin
urmare unei
federaţii de state-naţiuni, bazată pe un pilon comunitar consolidat şi unul
interguvernamental restructurat (Ministerul Integrării Europene, 2002).
Această
poziţie este completată de o matrice orizontală de putere între
instituţiile comunitare şi una cît mai uniformă între statele-membre,
caracterizată
de următoarele elemente: întărirea rolului şi legitimităţii politice a Comisiei
prin
alegerea în comun a preşedintelui acesteia de către Parlamentul European şi
Consiliul de Miniştri, crearea unui „Comitet al Parlamentelor Naţionale”, după
modelul Comitetului Economic şi Social şi al Comitetului Regiunilor,
generalizarea
procedurii de co-decizie la nivelul Parlamentului European şi a votului cu
majoritate calificată la cel al Consiliului de Miniştri, definirea unui
„catalog al
competenţelor” la nivelul Uniunii corelat cu principiul subsidiarităţii, păstrarea
gradului de naţionalizare
a fondurilor structurale şi de coeziune, ridicarea profilului
Politicii Externe şi
de Securitate Comună şi formularea unei Constituţii Europene
care să prevină modificarea facilă a termenilor care au constituit baza
negocierilor
de aderare (Ministerul Integrării Europene, 2002). Alte opinii vehiculate de
principalii factori de decizie români includ propunerea constituirii unei „a
doua
camere” a Parlamentului European, compusă din reprezentanţi ai parlamentelor
naţionale, aplicarea mai susţinută a mecanismului „cooperării întărite” (H.
Puwak,
2002), prevenirea „disoluţiei identităţii naţionale” (M. Geoană, 2002),
definirea
conţinutului şi formei identităţii europene (A. Severin, 2002), precum şi
asumarea
de către UE a unui rol mai activ la nivel global (V. Puşcaş, 2002)31.
Angajamentele
asumate pînă în prezent de Guvernul României prin documentele
sale de poziţie în cadrul negocierilor de aderare depăşesc însă în amploare
declaraţiile
oficiale de orientare interguvernamentală. Cu toate că nucleul dur de exerciţiu
al
suveranităţii rămîne temporar concentrat la nivel guvernamental, negocierile de
aderare sugerează începutul unui proces de reconfigurare graduală a
parametrilor
de suveranitate a României în direcţia modelului actor-centric de suveranitate
multietajată. Sub presiunea UE şi sub rezerva unor perioade de tranziţie a căror
durată
medie nu depăşeşte şapte ani (de ex., maximum de 15 ani este de prevăzut pentru
recunoaşterea dreptului de proprietate asupra terenurilor pentru cetăţenii UE),
Guvernul român a acceptat amendarea masivă a modului de redistribuire a
competenţelor de suveranitate de la nivel naţional la cel regional sau
european. O decizie
importantă în acest sens o reprezintă iniţierea măsurilor legale pentru
implementarea politicii comunitare de dezvoltare regională şi cooperare
transfrontalieră. Prin Legea nr.151/1998, modificată şi completată prin Ordonanţa
de Urgenţă nr .268/2000, au fost stabilite obiectivele, competenţele şi
instrumentele
specifice politicii de dezvoltare regională în România. Acestea includ 8
regiuni de
dezvoltare, cu o populaţie medie de 2,8 milioane locuitori şi un venit
PIB/locuitor
de circa 21,6-40,3% din media PIB UE-15, coordonate decizional şi executiv atît
la
nivel central (consiliu naţional şi ministere) cît şi regional (prin consilii şi
agenţii
de dezvoltare). Cele 8 regiuni de dezvoltare se adaugă celor două regiuni
transfrontaliere cu Ungaria şi Bulgaria în care au fost deja investite 45
milioane
euro în ultimii cinci ani, majoritatea din fonduri PHARE. În ciuda lipsei
actuale de
autoritate juridică şi de competenţe politice, regiunile de dezvoltare vor
deveni cu
siguranţă din ce în ce mai relevante politic în viitorul apropiat, prin
asumarea unor
funcţii politice asemănătoare unităţilor regionale actuale ale Uniunii. Un prim
pas
în acest sens îl constituie amendarea pînă la sfîrşitul anului 2003 a cadrului
legal-
instituţional necesar implementării Fondurilor Structurale şi a Fondului de
Coeziune,
măsură care printre alte obiective, va facilita dezvoltarea de parteneriate
directe
între organismele regionale şi Comisia Europeană32.
Un
al doilea palier de redistribuire sau de exercitare combinată a competenţelor
de suveranitate naţională
este cel european. Şi în acest caz, documentele de poziţie
ale capitolelor de
negocieri (CN) sînt mai ambiţioase politic decît majoritatea
declaraţiilor oficiale. Obiectivele politice ale acestora includ: eliminarea
tuturor
restricţiilor naţionale privind libera circulaţie a mărfurilor, persoanelor,
serviciilor şi
capitalului (CN 1,2,3,4); coordonarea strînsă la nivel european a politicii
externe şi
de securitate conform prevederilor titlului V al
Tratatului consolidat UE (CN 27);
supravegherea multilaterală a politicilor economice, financiare, monetare şi
fiscale
(CN 10, 11, 28, 29); armonizarea politicii de vize, imigraţie, azil, precum şi
eliminarea
controlului la trecerea frontierei interne a UE din momentul aderării (CN 24).
Alte
măsuri importante includ egalizarea drepturilor de rezidenţă, electorale, muncă
şi
proprietate ale rezidenţilor UE cu cele ale cetăţenilor români (CN 2), fapt
care
reprezintă un prim pas în direcţia reconfigurării civice a contururilor
normative
(„euromentalitate”) ale comunităţilor locale şi regionale.
Discrepanţa
dintre orientarea preponderent interguvernamentală a declaraţiilor
oficiale şi atitudinea mai flexibilă la nivelul negocierilor de aderare
stimulează
două efecte negative: pe plan intern, ea facilitează condiţiile pentru formarea
unui
“efect de bumerang” împotriva aderării; pe plan extern menţine România într-o
situaţie incomodă. Decalajul declaraţii-acţiune politică poate servi cu succes
un
set de interese electorale pe termen scurt, dar riscă să gripeze inutil atît
pregătirea
referendumului pentru aderare cît şi procesul post-aderare33. Datele
existente
referitoare la sprijinul public privind distribuţia de competenţe între
Guvernul
României
şi Uniunea Europeană sînt, din nefericire, destul de precare. Ele nu
includ referinţe despre marea majoritate a politicilor publice implicate în
procesul
de integrare (externă, socială, educaţie, justiţie, mediu, transporturi etc),
nici despre
dimensiunea sprijinului public faţă de descentralizarea anumitor competenţe
naţionale la nivel regional. Din perspectiva pregătirii referendumului pentru
aderare şi a procesului post-aderare (deşi nu este deloc sigur că România va
deveni
membră a UE în 2007), Guvernul trebuie să devină mai responsabil în privinţa
informării corecte a opiniei publice despre implicaţiile concrete ale
procesului de
integrare atît la nivel naţional cît mai ales la cel european şi regional/subnaţional.
Nu
este exagerată afirmaţia că România se găseşte în faţa unei revoluţii de
structură a sistemului său politic, atît la nivel instituţional cît şi
normativ. Integrarea
României în UE nu trebuie tratată ca pe o simplă strategie de colectare a
fondurilor
europene de asistenţă financiară, sau ca pe un bonus mediatic pentru guvernul
de
la Bucureşti. Ea presupune reformarea întregului mecanism decizional, a modului
de implementare a acestora, precum şi a criteriilor de legitimitate politică pe
care
acestea sînt bazate.
şi
la nivel continental, cel puţin teoretic, situaţia ne este favorabilă. Tratatul
de
la Nisa conferă României un loc important printre puterile europene ale
secolului
XXI-lea; conform textului declaraţiei privind lărgirea UE, România va avea 14
voturi
în Consiliul UE, 33 de locuri în Parlamentul European, 15 locuri în Comitetul
Economic şi Social şi 15 locuri în cadrul Comitetului Regiunilor. Astfel,
integrarea
europeană oferă României o oportunitate unică de abandonare a statutului său
marginal în raport cu politica europeană şi de a se afirma prin iniţiativele sale
ca membru
contribuitor la patrimoniul politic şi de valori al Uniunii Europene.
Note:
1. George Ciorănescu,
Românii şi ideea federalistă, Bucureşti, Editura Enciclopedică,
1996, p.32.
2. Ibidem, p.17.
3. Eliza Campus, State
mici şi mijlocii din centrul şi sud-estul Europei în relaţiile
internaţionale, Bucureşti, Editura Politică, 1988, p.92.
4. Ibidem, p.95.
5. Ioan Scurtu, Istoria
României în anii 1918-1940, Bucureşti, Editura Didactică şi
Pedagogică, 1996, p.27.
6. E.Campus, State
mici şi mijlocii…., p.103.
7. „Universul” din 9 iunie 1930.
8. Ibidem.
9. Reponse du
gouvernement roumain. Documents relatifs a l’organisation d’un regime
d’union federale europeenne, în Arhiva pentru ştiinţă şi Reformă Socială, nr.1-3/1930,
p.63.
10. Dimitrie Gusti,
Problema federaţiei statelor europene în:”Arhiva pentru ştiinţă şi
Reformă Socială”, 1-3/1930, p.9.
11. Ibidem.
12. V. V. Pella, Uniunea
Federală Europeană, a doua renaştere a Europei, în Universul din
9 iunie 1930.
13. E. Campus, Ideea
federală în perioada interbelică, Bucureşti, Editura Academiei
Române, 1993, p.22.
14. Ion M.Oprea, Nicolae
Titulescu, Bucureşti, Editura ştiinţifică, 1966, p.228.
15. Ibidem.
16. Ibidem, p.229.
17. Ibidem.
18. Ion Calafeteanu,
Cristian Popişteanu (coordonatori), Politica externă a României.
Dicţionar cronologic, Bucureşti, Editura ştiinţifică şi Enciclopedică,
1986, p.201.
19. Eliza Campus, Din
politica externă a României 1913-1947, Bucureşti, Editura Politică,
1980, p.317.
20. E.Campus, State
mici şi mijlocii…, p.169.
21. E.Campus, Ideea
federală…, p.107.
22. E.Campus, Din
politica externă…, p.344.
23. E.Campus, Ideea
federală…., p.108.
24. Ibidem, p.110.
25. Istoria României
în date (coordonator
Constantin C. Giurescu), Bucureşti, Editura
Enciclopedică Română, 1971, p.424.
26. Daniel Barbu, Republica
absentă, Bucureşti, Editura Nemira, 1999, p.256.
27. Ibidem, p.258.
28. Gabriel Andreescu, Adrian Severin, Un
concept românesc al Europei Federale, în Studii
Internaţionale, nr.6, 2001, p.4-40.
29.
Ibidem, p.29.
30. Corneliu Bjola,
Orizonturi politice româneşti: Suveranitate politică, integrare europeană
şi alegeri europene, în Studii Internaţionale, nr.7, 2002, p.92.
31. Ibidem, p.93.
32. Ibidem, p.94.
33. Ibidem, p.95.
*
Ioan Codruţ LUCINESCU (n. 1972), istoric
specializat in istorie interbelică,
este absolvent al Facultăţii de Istorie a Universităţii Bucureşti şi cercetător
ştiinţific
în cadrul Institutului de ştiinte Politice şi Relaţii Internaţionale al
Academiei Române.
Pe lîngă numeroase studii şi articole publicate în reviste de specialitate,
este coautor
al volumelor Dicţionar de istorie politică a României (1853-2002), România şi
Uniunea Europeană. O cronologie istorică şi România şi integrarea
euro-atlantică,
apărute în anul 2004.
Ioan Codruţ Lucinescu, România şi
problematica federală în secolul XX şi în
perspectiva aderării la Uniunea Europeană, studiu publicat cu permisiunea
autorului.