Untitled-1
Document
Declaraţia
cu privire
la regionalismul din
Europa
Adunarea
Regiunilor Europei
Adunarea
Regiunilor Europei îşi
propune recunoaşterea regionalismului
în cadrul Uniunii Europene şi în afara
acesteia. Într-un moment în care, în
Europa, se reflectează asupra consolidării Uniunii Europene, rolul regiunilor
în procesul de unificare cîştigă în
importanţă. Teme precum distribuirea
responsabilităţilor şi cooperarea prin
parteneriate între diverse niveluri
politice ocupă ca atare un loc central,
subsidiaritatea fiind principiul de bază
al definirii rolului fiecăruia. Mişcarea în
favoarea regionalismului este puternică
atît în Uniunea Europeană cît şi în afara
ei. Aceasta este alimentată de convingerea că competenţele Uniunii Europene, ale Statelor (Membre) şi ale
regiunilor sînt complementare.
Regiunile, statele federative şi
comunităţile autonome sînt, înainte de
orice, piloni ai democraţiei; ele susţin cu
tărie diversitatea culturală din Europa şi
sînt partenere majore ale dezvoltării social-economice. De aceea, ele ar trebui să îşi poată asuma
responsabilităţi în
politicile în care deţin un avantaj
competitiv, printre altele în economie
(ocuparea forţei de muncă), cultură,
mediu, planificare regională şi naţională,
cercetare ştiinţifică etc.
Declaraţia cu privire la regionalism,
care a fost adoptată de Adunarea Regiunilor Europei, constituie un ghid de
încredere pentru regiunile care sînt pe cale
să-şi extindă şi consolideze competenţele.
Ea este un document care cuprinde norme
şi standarde, un ansamblu de jaloane şi de
etape. Nu este o cartă care fixează normele
minime de recunoaştere a unei regiuni.
Marea diversitate a regiunilor ARE oferă
un număr mare de modele şi de structuri
care să eficientizeze dezvoltarea regională.
Declaraţia cu privire la regionalism
defineşte
cadrul în care se dezvoltă regiunile care
aderă la ARE. Ele susţin obiectivele ARE:
consolidarea dezvoltării regionale.
Prin această Declaraţie, ARE doreşte
să arate pentru ce anume militează împreună cu membrii săi. Aceştia pot îmbogăţi şi
întări ARE. De aceea, Declaraţia
este diseminată, prezentată şi discutată atît
în interiorul, cît şi în afara ARE. În calitatea
noastră de fost şi
respectiv actual Preşedinte al ARE, dorim să continuăm promovarea regionalismului în Europa, astfel
încît
regiunile să-şi poată asuma mai multe
responsabilităţi într-o Europă mai apropiată de cetăţenii săi.
Jordi
Pujol i Soley
Preşedinte
al Adunării
Regiunilor
Europei (1992-1996)
Preşedinte
al Consiliului General
al
Cataloniei
Luc
Van den Brande
Preşedinte
al Adunării Regiunilor
Europei
Ministru-Preşedinte
al Guvernului
Flandrei
Preambul
Adunarea
Regiunilor Europei
(ARE) reunită la Basel, pe 4 decembrie
1996,
1. Luînd în considerare că ARE
reprezintă aproape 300 de regiuni
europene de dimensiuni diferite şi cu
structuri administrative şi politice
diferite, a căror populaţie se ridică în total
la aproape 400 milioane de persoane;
2. Luînd în considerare că aceste
regiuni au statute diferite, în funcţie de
istoria, cultura şi principiile constituţionale care marchează organizarea
teritorială a fiecăruia dintre state. În
vreme ce respectă această diversitate,
această declaraţie comună exprimă
aspiraţiile regiunilor de continuare a
regionalizării în cadrul instituţional al
ţărilor lor cu structuri federale, autonome
sau descentralizate. Acest text nu va fi
interpretat ca angajînd regiunile în unul
sau altul dintre aceste sisteme;
3. Luînd în considerare că regiunile
constituie un element esenţial şi de
neînlocuit al dezvoltării şi integrării
europene;
4. Conştientă că regiunile au origini
şi funcţii diferite, unele fiind întemeiate
istoric pe comunităţi, etnii, chiar şi
naţiuni distincte, iar altele au fost create
ca districte administrative care exercită
puteri delegate lor de către stat;
5. Recunoscînd importanţa în
Europa a procesului de integrare şi
regionalizare;
6. Constatînd că prin legăturile
istorice, lingvistice, culturale, sociale,
economice şi geografice oamenii se
identifică din ce în ce mai mult cu
regiunea lor, a cărei diversitate constituie
o bogăţie inepuizabilă;
7. Convinsă că statele care au
puternice structuri regionale, adică acestea din urmă au competenţe legislative
şi de finanţare proprii, îşi pot rezolve întro manieră optimă problemele economice
şi sociale;
8. Luînd în considerare de asemenea că realitatea regională justifică
participarea regiunilor în instituţiile de
stat şi la acţiuni de nivel internaţional;
9. Conştientă că în cadrul legislativ
al statului regiunile constituie un element indispensabil al democraţiei,
descentralizării şi autodeterminării,
întrucît le permit oamenilor să se identifice cu comunitatea lor şi sporindu-le
şansele de a participa la viaţa publică;
10. Conştientă că regiunile şi populaţiile lor au ample posibilităţi de a realiza
şi dezvolta în continuare cooperarea lor
politică, economică şi culturală reciproc
avantajoasă;
11. Constatînd imensul potenţial de
cooperare politică, socială, economică şi
culturală dintre regiunile europene
precum şi importanţa acestei cooperări
interregionale la nivel naţional, transfrontalier şi internaţional, pentru construirea unei Europe unite, coerente, şi
pentru o mai bună cunoaştere şi înţelegere a acţiunilor acesteia de către
publicul larg;
12. Considerînd
că participarea
regiunilor la procesul de decizie din
interiorul instituţiilor europene, pe baza
principiului de subsidiaritate, contribuie
la o mai mare transparenţă a acţiunilor
Uniunii Europene pentru cetăţeni;
13. Luînd în considerare relevanţa
proiectului Cartei europene a autonomiei
regionale a Consiliului Europei (1996) ca
şi a Cartei comunitare a regionalizării a
Parlamentului European (1988);
14. Convinsă de importanţa prezentei declaraţii, care exprimă voinţa politică
şi aspiraţiile pe care regiunile doresc să
le promoveze în Europa, respectînd
diversitatea situaţiilor lor care necesită
soluţii diverse;
a adoptat
următoarea Declaraţie:
Art.
1. Regiunea: definiţie şi noţiune
1. Regiunea este entitatea
teritorială
de drept public înfiinţat la nivelul imediat
inferior celui al statului şi înzestrată cu
autonomia politică.
2. Regiunea va fi recunoscută în
constituţia naţională sau în legislaţia care
îi garantează autonomia, identitatea,
competenţele şi structurile de organizare.
3. Regiunea va avea propria sa
constituţie, statut de autonomie sau o altă
lege care vor face parte din structura
juridică a statului la cel mai înalt nivel şi
în
care se definesc cel puţin organizarea şi
competenţele sale. Statutul unei regiuni
poate fi modificat numai cu implicarea
regiunii respective. Regiunile din cadrul
aceluiaşi stat pot avea statute diferite, în
funcţie de caracteristicile lor istorice,
politice, sociale sau culturale.
4. Regiunea este o expresie a unei
identităţi politice distincte, ce poate lua
forme politice foarte diverse, reflectînd
voinţa democratică a fiecărei regiuni de
a adopta forma de organizare politică
pe care o socoteşte de cuviinţă. Regiunea îşi va înzestra aparatul administrativ
atît cu personal, cît şi cu resurse proprii
şi îşi va adopta simbolurile care să o
reprezinte.
Art.
2. Organizarea instituţională
1. Regiunea va avea personalitate
juridică deplină.
2. Structura de bază a regiunii va
cuprinde o adunare reprezentativă şi un
organ executiv. Organizarea sa va rămîne
în totalitate la latitudinea regiunii.
3. Membrii adunării reprezentative
vor fi aleşi prin vot direct, liber şi secret
pe baza sufragiului universal şi egal.
Adunarea poate fi înzestrată cu puteri
legislative, în condiţiile fixate de legislaţia naţională.
4. Organul executiv va răspunde
politic în faţa adunării reprezentative în
condiţiile şi potrivit procedurilor prevăzute de legislaţia internă.
5. Nici membrii adunării reprezentative nici cei ai organului executiv nu
pot fi obiectul supravegherii autorităţii
centrale ce le-ar prejudicia exercitarea
liberă al funcţiilor lor.
Art.
3. Competenţe
1. Distribuirea competenţelor între
stat şi regiuni va fi stabilită prin constituţia sau prin legislaţia naţională, în
concordanţă cu principiile descentralizării politice şi subsidiarităţii. Potrivit
acestor principii, funcţiile trebuie exercitate la un nivel cît mai apropiat posibil
de cetăţeni. (vezi anexa)
2. Aplicarea legislaţiei naţionale,
atît
direct cît şi prin delegare, trebuie să fie,
de regulă, responsabilitatea regiunii.
3. Regiunea ar trebui să fie responsabilă pentru toate funcţiile cu dimensiune predominant regională.
4. În cazurile în care statul a descentralizat administraţia la nivel regional,
el
va transfera organelor regionale personalul şi resursele financiare corespunzătoare,
pentru a se evita dublarea acestora.
5. Regiunile îşi vor exercita individual puterile care le-au fost atribuite.
Regiunile din cadrul aceluiaşi stat vor
ajunge la un acord în sensul armonizării,
atunci cînd se impune, acţiunilor întreprinse în cadrul sferelor lor de competenţă. Pentru aceasta, ele se vor decide
asupra procedurilor necesare.
6. Deciziile sau măsurile adoptate
de stat, care afectează competenţele sau
interesele regionale – în special măsurile
care au implicaţii asupra situaţiei lor
financiare sau asupra celei a autorităţilor
locale, precum şi deciziile care afectează
amploarea competenţelor legislative ale regiunii
– nu pot fi adoptate fără acordul
prealabil al regiunilor vizate.
Anexă
la articolul 3, paragraf 1
Exemple de competenţe ale regiunilor existente:
- politici
economice regionale,
- planificare
regională, politici
referitoare la construcţii şi locuinţe,
- infrastructuri de telecomunicaţii şi
de transport,
- energie şi mediu,
- agricultură şi piscicultură,
- învăţămînt de toate nivelurile,
universitate şi cercetare,
- cultură şi mass media,
- sănătate publică,
- turism, loisir şi sport,
- poliţie şi ordine publică.
Art.
4. Finanţare
1. Regiunea va dispune de autonomie financiară şi va avea suficiente resurse
proprii pentru a-şi exercita plenar competenţele. Ea se va călăuzi în special după
principiile economiei, eficienţei, utilizării
optime a resurselor, deservirii cetăţenilor
şi transparenţei în deciziile lor bugetare.
2. Principiile fundamentale care guvernează finanţele publice şi repartizarea
veniturilor, precum şi liniile directoare
trasate de stat cu privire la managementul
bugetului vor fi stabilite de constituţia
naţională sau de legislaţie. Totodată,
regiunile vor juca un rol decisiv în
conturarea legislaţiei financiare la nivel
naţional.
Art. 5. Resursele financiare ale
regiunii
1.
Resursele financiare ale regiunii
se compun esenţial din impozite transferate
parţial sau total de către stat şi
din impozitele proprii.
2. Regiunea va primi venitul necesar
exercitării funcţiilor care-i revin. Pentru
aceasta, regiunea va avea dreptul la o parte
corespunzătoare din impozitele percepute
de către stat. Venitul său trebuie să fie
suficient şi concentrat uniform asupra
unui număr mic de surse fiscale majore,
pentru a asigura o gestiune bugetară
regională stabilă şi pentru a permite
implementarea unei politici economice
axate pe dezvoltarea durabilă.
3. Potrivit legislaţiei naţionale,
regiunea este îndrituită să colecteze taxe
proprii şi să stabilească surse de venituri
fiscale. În acest scop, ea va stabili
criteriile de determinare a taxelor, impozitelor şi cotizaţiilor. Acolo unde legea
permite, regiunea poate decide să aplice
o majorare în beneficiu propriu a impozitelor colectate de stat.
4. Dacă mai multe comunităţi locale
împart o sursă de venituri fiscale, partea
fiecăreia şi metoda de repartizare va fi
stabilită prin legislaţie. Alocaţiile
financiare generale ale statului au
prioritate faţă de alocaţiile speciale, care
nu vor răspunde decît criteriilor prevăzute statutar.
5. În cazurile în care regiunea nu
este îndrituită să colecteze taxe, ea se
va implica în structurarea organelor
abilitate, precum şi în elaborarea procedurilor fiscale. Acest principiu va fi
valabil şi pentru stabilirea componenţei
şi funcţionării tribunalelor competente.
6. În
condiţiile stabilite de lege,
regiunea poate contracta credite pentru
a finanţa investiţii. Limitele creditelor şi controlul
legalităţii lor vor fi stabilite
prin lege.
Art.
6. Egalizarea financiară interregională
1. Principiul
solidarităţii presupune
existenţa unor sisteme naţionale de
egalizare financiară. Obiectivele şi
procedurile de egalizare vor fi prevăzute
în constituţia sau legislaţia naţională. Se
va lua în considerare distribuţia inegală
a poverilor financiare suportate de către
regiuni, pe baza unor criterii obiective.
Totuşi, egalizarea financiară nu trebuie
să descurajeze regiunile cărora li se
solicită să îşi aducă contribuţia la
egalizare de la a utiliza corespunzător
sursele de impozitare disponibile.
Necesităţile autorităţilor municipale
trebuie şi ele luate în considerare în
calcularea sumelor necesare egalizării.
Egalizarea va lua forma transferului de
la stat către regiuni şi între regiuni.
2. Principiul solidarităţii va fi exprimat
şi în interiorul Uniunii Europene, pentru a
se reduce inegalităţile inter-regionale şi
pentru a atinge obiectivul coeziunii
economice şi sociale în Europa. Fondurile
structurale ale Uniunii Europene vor
constitui unul din instrumentele pentru
atingerea acestui scop.
Art. 7. Implicarea în nivelul central al statului
1. Regiunea va juca un rol corespunzător în cadrul organelor legislative
ale Statului.
2. Statul, în cadrul propriilor
competenţe, va stabili mecanisme care să
coordoneze participarea instituţiilor regionale
la procesele de decizie ale
statului, în cazurile în care aceste decizii
se repercutează asupra competenţelor
regionale.
3.
Regiunile vor fi implicate în
numirea organelor judiciare însărcinate
cu rezolvarea conflictelor de competenţă
dintre stat şi regiuni. Conflictele dintre
regiuni şi stat vor fi soluţionate pe cale
judiciară sau prin arbitraj.
Art.
8. Statul şi regiunile
1. Relaţiile dintre stat şi regiunile
sale şi cele dintre regiuni vor urma
principiile respectului reciproc, cooperării şi solidarităţii. Regiunile şi statul
vor promova cooperarea reciprocă şi se
vor abţine să adopte orice măsură care
ar putea prejudicia sau limita exercitarea
competenţelor la celelalte niveluri.
2. Controlul statului asupra regiunilor, dacă acesta există, va fi reglementat de constituţie sau, dacă nu, printr-o
legislaţie adecvată.
3. Regiunile ar trebui să aibă posibilitatea de a semna tratate sau acorduri
cu alte regiuni din cadrul aceluiaşi stat.
4. Ca principiu general, competenţele administrative trebuie să fie exercitate de către regiuni şi numai în cazuri
excepţionale de către stat.
Art. 9. Regiunile
şi autorităţile lo-
cale
1.
În exercitarea puterilor care le sînt
atribuite, regiunile şi autorităţile locale
vor
coopera în spiritul încrederii reciproce şi
prin aplicarea principiului subsidiarităţii.
Regiunile şi autorităţile locale vor luat
toate măsurile necesare pentru a promova
cooperarea reciprocă, fără a ignora controlul
pe care îl pot exercita regiunile
asupra autorităţilor locale.
2. Autorităţile locale vor fi consultate în legătură cu toate măsurile regionale care se repercutează asupra sferei
lor de competenţă sau asupra intereselor
lor individuale. În mod concret, între
aceste măsuri se vor număra toate cele
care influenţează competenţele financiare
ale autorităţilor locale.
Art.
10. Regiunile şi relaţiile internaţionale
1. Regiunile vor avea posibilitatea de
a acţiona la nivel internaţional. Regiunile
pot încheia tratate, acorduri sau protocoale internaţionale sub rezerva aprobării
guvernului central, dacă acest lucru este
prevăzut de legislaţia naţională.
2. Regiunile vor promova cooperarea interregională bilaterală sau multilaterală, atît în interiorul statului cît şi
transfrontalier, pentru realizarea proiectelor comune.
3. Regiunile vor avea dreptul de aşi stabili propria reprezentare fie individual, fie împreună cu alte regiuni, în
alte state şi pe lîngă organizaţii internaţionale competente.
4. În condiţiile prevederilor paragrafului 1 al acestui articol, regiunile vor
participa la activităţi internaţionale ale
statului lor, în concordanţă cu legislaţia
naţională în domeniu, ori de cîte ori sînt
în joc propriile lor puteri sau interesele
lor esenţiale.
5. Înainte de încheierea unui tratat
internaţional care se repercutează asupra
intereselor lor fundamentale, regiunile
vor fi consultate de către stat. În cazul
în care statul intenţionează să semneze un tratat internaţional
care afectează
competenţele regiunilor, acestea vor
participa la elaborarea şi încheierea
tratatului respectiv. Detaliile acestei
participări vor fi fixate de procedurile
naţionale aflate în vigoare referitoare la
relaţiile dintre stat şi regiunile sale.
Tratatele vor fi aplicate în concordanţă
cu repartiţia competenţelor între stat şi
regiunile sale.
Art.
11. Regiunile şi cooperarea
transfrontalieră
1. Regiunile
cu frontiere comune vor
promova cooperarea transfrontalieră,
respectînd legislaţia naţională şi dreptul
internaţional în domeniu.
2. Regiunile
vor avea dreptul,
respectînd legislaţia naţională şi acordurile internaţionale dintre state, de a
încheia acorduri transfrontaliere pentru
dezvoltarea cooperării în domeniile care
ţin de competenţa lor.
3. Regiunile vor avea dreptul de a
constitui, în limitele cadrului legislativ
al fiecărui stat interesat, organisme
comune cu caracter deliberativ sau
executiv.
4. Activitatea acestor organe va fi
supusă procedurilor tribunalelor competente în aceeaşi manieră în care ar fi supusă
activitatea organelor regionale.
Art. 12. Regiunile şi Uniunea
Europeană
1.
Uniunea Europeană va recunoaşte
regiunile Statelor Membre şi asociaţiile de
natură regională ca participante active la
politicile sale. Ea va avea un organ cu
componenţă regională care va lua parte la
procesele de decizie în chestiuni care au o dimensiune
regională. Membrii acestui
organ vor fi propuşi de către regiuni.
2. Regiunile
pot să constituie
birouri de reprezentare pe lîngă instituţiile Uniunii Europene. Aceste birouri
de reprezentare pot fi constituite în
comun cu mai multe regiuni. Uniunea
Europeană precum şi Statele Membre în
care se găsesc acestea le vor recunoaşte
un statut adecvat.
3. Regiunile vor participa, în domeniile care ţin de competenţa lor sau cînd
sînt în joc interesele lor, la determinarea
poziţiei statului lor în instituţiile comunitare.
4. Atunci cînd o chestiune ţine de
responsabilitatea exclusivă a regiunii sau
cînd ea are o relevanţă specială asupra
intereselor regiunii, statul nu poate să se
îndepărteze de poziţia adoptată de către
regiune, decît dacă legislaţia internă o
impune în interesul unităţii. Statului i se
va
cere să motiveze orice abatere de la poziţia
regiunii. În astfel de chestiuni, regiunea va
avea de asemenea dreptul de a lua parte la
procesul de decizie al instituţiilor europene
şi, în special, dreptul de a fi reprezentată în
cadrul delegaţiei naţionale.
5. Regiunile vor aplica legislaţia
comunitară în sfera lor de competenţă.
6. Regiunile vor administra asistenţa
din fonduri comunitare în domeniile care
ţin de competenţa lor. În acest scop, relaţiile
dintre Uniunea Europeană şi regiuni nu vor
necesita intermedierea statului.
7. Regiunile pot adera la acorduri
menite să îmbunătăţească implementarea
politicilor comunitare. Curţile vor superviza implementarea legislaţiei comunitare
de către regiuni. Statul şi regiunile se
vor informa reciproc despre măsurile pe care le
adoptă în implementarea legislaţiei şi a programelor comunitare.
8. Regiunile vor avea dreptul de a
acţiona în faţa Curţii de Justiţie a Uniunii
Europene în cazurile în care măsurile luate
de instituţiile comunitare se repercutează
asupra competenţelor sau intereselor lor.
9. Legislaţia electorală a Parlamentului European se va referi la circumscripţiile regionale din statele care au
structuri politice sau administrative
descentralizate.
10. Trebuie constituite mecanisme
de contact între Parlamentul European
şi parlamentele regionale ca instituţii
care reprezintă direct vointa cetăţenilor.
Art 13.
Consideraţii finale
1. Adunarea Regiunilor Europei
(ARE), în adoptarea prezentei Declaraţii
care are implicit un caracter politic, are ca
obiectiv promovarea şi consolidarea
regionalismului în Europa. Avînd în vedere
marea diversitate a situaţiilor şi a aspiraţiilor regionale, documentul de faţă, care
nu are caracter de obligativitate, este
conceput pentru a servi unor regiuni ca
ghid ce conţine standarde de bază sau
obiective ale regionalizării.
2. ARE şi membrii săi vor face
demersurile necesare pe lîngă guvernele
statelor, instituţiile Uniunii Europene şi
pe
lîngă alte instanţe europene pentru
realizarea obiectivelor prezentei Declaraţii.
3. Totodată, Declaraţia demonstrează faptul că regiunea este cea mai
bună formă de organizare pentru rezolvarea problemelor regionale într-o
manieră adecvată şi independentă.
Statele europene se vor angaja să ducă
cît de departe posibil devoluţia competenţelor
către regiunilor şi să transfere
resursele financiare necesare pentru
exercitarea lor, modificînd, în funcţie de
necesităţi, legislaţia internaţională.
4. ARE şi membrii săi vor promova
de asemenea cooperarea europeană inter-regională la toate nivelurile şi îşi vor
oferi asistenţa pentru regionalizarea lor
în cazurile în care se impune aceasta prin
propunerea de amendamente la constituţie sau la legea constuţională pentru a
permite crearea celei mai adecvate forme
de structură regională.
5. Cooperarea transfrontalieră întăreşte şi consolidează regionalismul.
Dezvoltarea identităţii regionale bazată pe
cooperarea transfrontalieră promovează
stabilitatea politică şi socială.
6. Constituirea
Comitetului Regiunilor
în cadrul Uniunii
Europene şi a Congresului Autorităţilor Locale şi Regionale din
Europa în cadrul Consiliului Europei
reprezintă un important pas înainte al
regionalismului în Europa. Un obiectiv pe
termen lung va fi edificarea unei Europe a
regiunilor care să constituie un al treilea
nivel de guvernare; aceasta va presupune
ca Comitetul Regiunilor să acceadă la
statutul de autentică Cameră regională a
Parlamentului.
7. ARE şi membrii săi îşi vor acorda
sprijinul asociaţiilor autorităţilor locale.
Obiectivul său principal va fi, totuşi,
dezvoltarea unei identităţi regionale
autentice.
8. ARE va monitoriza progresele
înregistrate în fiecare dintre statele
europene în direcţia realizării obiectivelor stipulate în prezenta Declaraţie.
(traducere neoficială)