Untitled-1
Declaraţia de la Helsinki
cu
privire la autonomia regională
Consiliul Europei
Miniştrii participanţi la cea de-a 13a sesiune a conferinţei
miniştrilor
europeni responsabili cu administraţia
regională şi locală, întruniţi la Helsinki
în 27-28 iunie 2002:
După ce, într-o primă sesiune de lucru
avînd ca temă
„Autonomia regională şi
subsidiaritatea — modele şi principii
europene”, au avut un valoros schimb de
experienţă şi de opinii cu privire la
autonomia regională, regionalizare, descentralizare şi implementarea principiului
subsidiarităţii;
După ce, într-o a doua sesiune de
lucru avînd ca temă „Autonomia regională şi subsidiaritatea — examinare
detaliată a textelor pregătite de Comitetul
Director pentru Democraţie Locală şi
Regională (CDDLR)”, a avut un schimb
de opinii cu privire la textele respective;
După ce a luat în considerare
cererea Comitetului de Miniştri de a
exprima, în lumina unui fundament
complet, o opinie despre natura instrumentului ce urma să fie adoptat de Consiliul Europei cu privire la autonomia
regională;
Avînd
în vedere că multe state
membre ale Consiliului Europei sînt în
proces fie de reformare fie de introducere
a autonomiei regionale;
Avînd
în vedere că o mare diversitate de modele şi forme de autonomie
regională în Europa, generate de tradiţii
constituţionale diferite şi de situaţii
socio-economice, culturale şi geografice
specifice fiecărui stat;
Avînd
în vedere că este posibil,
după cum demonstrează rezultatele
activităţii CDLR, să se elaboreze un set
de concepte şi principii de bază care sînt
comunte tuturor modelelor de autonomie
regională;
Declară
solemn că:
1. o democraţie
funcţională constituie baza păcii,
stabilităţii, prosperităţii
şi dezvoltării;
2. descentralizarea şi devoluţia
crescînde ale guvernării de pe cuprinsul
Europei din ultimele decenii au contribuit la
consolidarea democraţiei, atît în
statele cu îndelungate tradiţii democratice cît şi în democraţiile mai noi;
3. procesul descentralizării şi
devoluţiei reflectă convingerea comună că
creşterea economică, regenerarea durabilă, serviciile publice de calitate şi
participarea democratică deplină pot fi
facilitate mai eficient dacă instituţiile
de
guvernare nu sînt centralizate excesiv;
4. este la latitudinea fiecărui stat
să
decidă dacă să înfiinţeze sau nu autorităţi regionale şi că în realitate nu toate
statele au astfel de autorităţi;
5. Consiliul
Europei are un rol important de jucat în
promovarea şi susţinerea
democraţiei reale în rîndul statelor membre,
atît la nivel naţional cît şi subnaţional;
6. Consiliul Europei asigură un loc
de întrunire privilegiat pentru guvernele
europene pentru a aborda chestiuni de
administraţie regională şi locală şi
pentru a se implica în dialog la nivel
european cu reprezentanţii aleşi ai
autorităţilor regionale şi locale întruniţi
în Congresul Autorităţilor Locale şi
Regionale ale Europei (CALRE);
7. obiectivul statutar al
Consiliului
Europei „de a realiza o mai mare unitate
între membrii săi în scopul salvgardării şi
realizării idealurilor şi principiilor care
constituie moştenirea lor comună” este
urmat cu succes prin stabilirea de standarde comune în ariile sale de competenţă,
care includ guvernarea democratică;
8. Carta europeană a autonomiei locale, ratificată de 37 de state membre, a
avut o influenţă pozitivă semnificativă
asupra dezvoltării administraţiei locale
şi a democraţiei în Europa;
9. Autonomia regională, acolo unde
ea există, este o parte a guvernării
democratice şi, astfel, asemenea autorităţi regionale precum cele înfiinţate
trebuie să îndeplinească standardele
minime de componenţă democratică şi
să fie înzestrate cu competenţă juridică
şi cu puterea, în limitele constituţiei şi
ale legilor, de a reglementa şi administra
o parte a treburilor publice prin propria
lor responsabilitate, în interesul populaţiei lor şi în concordanţă cu principiul
subsidiarităţii;
10.
Consiliul
Europei ar trebui să
promoveze în continuare schimbul de
bune practici între statele membre
evidenţiind principiile generale identificare în experienţa statelor membre;
11.
Consiliul
Europei ar trebui să
recunoască şi să promoveze principiile
comune cu privire la autonomie într-un
instrument juridic european care să ia în
considerare experienţa statelor membre;
Ca urmare, ele confirmă că un astfel
de instrument
juridic
12.
ar trebui să respecte suveranitatea,
identitatea
şi liberatea statelor de a hotărî
asupra
propriei lor organizări interne, care
să
se conformeze acestor principii comune;
13.
ar trebui să
fie destul de cuprinzător pentru a recunoaşte marea varietate a formelor democratice a autognomiei
regionale;
14.
ar trebui să
facă limpede faptul
că fiecare stat are dreptul de a decide
dacă să îşi înfiinţeze sau nu autorităţi
regionale;
15. nu ar trebui să răstoarne principiul egalităţii dintre autorităţile locale şi
regionale în ce priveşte autonomia, acolo unde
acest principiu este statuat de
constituţie sau lege;
16.
nu ar trebui
să ducă la crearea
unei ierarhizări comparative a valorilor
între diferitele modele de autonomie;
17.
ar trebui să
permită statelor
posibilitatea unor opţiuni diferite pentru
a
ţine cont de caracteristicile
specifice ale
sistemului lor de autonomie regională;
Constatînd faptul că chestiunea
naturii instrumentului juridic care urmează a fi adoptat este subiectul unor opinii
divergente;
Conştienţi
de faptul că o serie de
chestiuni juridice trebuie abordate în mai
mare profunzime pentru ca deciziile să
poată fi luate într-o deplină înţelegere a
tuturor implicaţiilor unei asemenea alegeri;
Exprimă opinia că:
18. Consiliul
Europei ar trebui să îşi
propună să adopte un instrument juridic
cu privire la autonomia regională care
a. să fie fundamentat pe conceptele
şi principiile de bază deja elaborate de
către CDDLR (v. anexa);
b. să stipuleze explicit că fiecare stat
are dreptul de a înfiinţa sau nu autorităţi
regionale;
c. oferă statelor membre o libertate
de alegere pentru a lua în considerare
caracteristicile specifice ale sistemului
lor de autonomie regională;
d. asigură o coexistenţă armonioasă
cu Carta Europeană a autonomiei locale
(ECLSG);
Recomandă Comitetului de Miniştri:
19. să
dezvolte şi să consolideze
activitatea Consiliului Europei în domeniul democraţiei
regionale şi locale, inclusiv
prin facilitarea împărtăşirii şi promovării
experienţei legate de autonomia regională;
20. să
continue şi să îmbunătăţească dialogul la nivel european dintre
guverne şi reprezentanţii regionali sau
locali aleşi întruniţi în cadrul CALRE;
21. să
ofere un program cadru pentru
Comitetul Director al democraţiei
regionale
şi locale pentru a elabora proiecte de
instrumente juridice de diferite tipuri,
luînd
în considerare propunerile făcute în
timpul
Conferinţei şi experienţa în
dezvoltare a
statelor membre, şi care să răspundă
nevoii unei relaţii adecvate cu ECLSG.
ANEXĂ
Concepte
de bază şi principii comune
ale autonomiei regionale identificate de
CDDLR
A. Concepte şi principii de bază
1.1.
Autorităţile
regionale sînt
autorităţi teritoriale între guvernarea
centrală şi autorităţile locale. Aceasta nu
implică în mod necesar o relaţie
ierarhică
între autorităţile locale şi regionale.
1.2.
Autonomia
regională denotă
competenţa juridică şi puterea autorităţilor regionale, în limitele constituţiei
şi ale legii, de a reglementa şi administra
o parte a treburilor publice prin propria
lor responsabilitate, în interesul populaţiei regionale şi în concordanţă cu
principiul subsidiarităţii.
1.3.
Acolo unde
există autorităţi
regionale*, principiul autonomiei
regionale
va fi recunoscut în legislaţia internă şi/
sau de constituţie, în mod corespunzător.
B.
Principii comune
1. Competenţe regionale
1.1.
Competenţele
regionale vor fi
definite de constituţie, statutele
regiunilor
sau de legislaţia naţională. Autorităţile
regionale vor avea, în limitele legii şi/sau
constituţiei, libertate de acţiune deplină
pentru a-şi exercita iniţiativa cu
privire la
orice chestiune care nu este exclusă din
competenţele lor şi nici atribuită unei
alte
autorităţi. Reglementarea sau limitările
competenţelor regionale se vor baza pe
constituţie şi/sau legislaţie.
1.2.
Autorităţile
regionale vor avea
puteri decizionale şi administrative în
domeniile care sînt incluse în propriile
competenţe. Aceste puteri vor permite
adoptarea şi implementarea de politici
specifice regiunii. Puterile decizionale
pot include puteri legislative.
1.3. Pentru
cazuri particulare şi în limitele
legii, competenţele pot fi conferite
autorităţilor regionale de alte autorităţi
publice.
1.4. Cînd sînt delegate puteri către
autorităţile regionale, acestora li se va
acorda libertatea de a adapta exercitarea
acestora la condiţiile regionale, în cadrul
stabilit de constituţie şi/sau de lege.
2. Relaţiile cu alte autorităţi teritoriale
subnaţionale
2.1. Relaţia dintre autorităţile
regionale
şi
alte autorităţi teritoriale subnaţionale va
fi
ghidată de principiile autonomiei regionale
stabilite
în prezentul document şi de cele
ale autonomiei
locale stabilite de Carta
europeană a autonomiei locale şi de
principiul subsidiarităţii.
2.2.
Autorităţile regionale şi alte
autorităţi teritoriale subnaţionale pot, în
limitele legii, defini relaţia lor reciprocă
şi pot coopera.
3. Implicarea
în procesul de decizie al
Statului
3.1. Autorităţile regionale vor avea
dreptul potrivit descrierii din paragrafele
3.2 şi 3.3. de mai jos de a fi implicate în
deciziile statului care le afectează
competenţele şi interesele esenţiale sau
anvergura autonomiei regionale.
3.2.
Această implicare va fi asigurată
prin
reprezentarea în organismele de decizie
şi/sau
prin consultarea şi discuţiile dintre
stat şi autorităţile
regionale respective.
Acolo unde este cazul, participarea poate
fi asigurată şi prin consultarea şi
discuţiile
dintre autorităţile statului şi
organismele
reprezentative ale autorităţilor
regionale.
3.3. În
măsura în care o permite
constituţia şi/sau legea, autorităţile
regionale şi/sau organele lor reprezentative vor fi reprezentate sau consultate,
prin organe şi/sau proceduri adecvate,
în ce priveşte negocierile internaţionale
ale statului şi implementarea tratatelor
în care sînt în joc competenţele lor sau
anvergura autonomiei lor regionale.
4. Supervizarea autorităţilor regionale
de către autorităţile Statului
4.1. Orice supervizare a autorităţilor
regionale de către
autorităţile statului
central vor ţinti în mod normal numai la
asigurarea că acestea respectă legea.
Totuşi, supervizarea puterilor delegate
poate include şi o evaluare a eficacităţii.
4.2. Supervizarea administrativă a
autorităţilor regionale poate fi exercitată
numai potrivit procedurilor şi numai în
cazurile prevăzute de reglementările
constituţionale sau legislative. O asemenea supervizare va fi exercitată ex post
facto şi orice măsuri luate trebuie să fie
proporţionale cu importanţa intereselor
care se intenţionează a fi protejate.
5. Protejarea autonomiei regionale
5.1. Autorităţile
regionale pot fi
prevăzute în constituţie sau înfiinţate prin
lege. Existenţa regiunilor, odată
stabilită,
este garantată de constituţie şi/sau lege şi
poate fi revocată numai prin acelaşi
proces
corespunzător de amendare a constituţiei
şi/sau legii prin care au fost
stabilite.
5.2.
Autorităţile
regionale vor avea
dreptul de a recurge la un remediu
judiciar pentru a asigura libera exercitare
a puterilor lor şi respectarea principiilor
autonomiei regionale consfinţite în
legislaţia internă.
5.3.
Graniţele
regionale nu vor fi
modificate fără consultarea prealabilă a
regiunii (regiunilor) respective.
Consultarea
prealabilă poate include un
referendum.
6. Dreptul
de asociere şi alte forme de
cooperare
Autorităţile regionale vor avea
dreptul de a forma asociaţii şi de a se
angaja în activităţi de cooperare interregională în chestiuni din cadrul competenţelor lor şi în cadrul legal. Autorităţile
regionale pot fi totodată membre ale
organizaţiilor internaţionale ale autorităţilor regionale.
7. Relaţiile internaţionale
7.1. În
măsura în care o permite
legislaţia naţională şi/sau europeană,
autorităţile regionale vor avea dreptul de
a fi implicate sau de a fi reprezentate prin
organisme înfiinţate în acest scop în
activităţile instituţiilor europene.
7.2. Autorităţile regionale pot coopera
cu autorităţile teritoriale din alte
ţări în
cadrul competenţelor lor şi în
conformitate
cu legea, obligaţiile internaţionale şi
politica externă a statului.
8. Autoorganizarea autorităţilor regionale
Acolo unde o constituţie şi/sau lege
prevăd dreptul
regiunilor de a decide în
organizarea lor internă, inclusiv statutele
şi instituţiile lor, ea va defini acest drept
cît de larg posibil.
9. Organele regionale
9.1.
Autorităţile regionale vor avea o
adunare
reprezentativă. Funcţiile executive, acolo unde ele
nu sînt exercitate direct de organul reprezentativ, vor fi
încredinţate unei persoane sau unui organ responsabil în faţa acestuia potrivit
condiţiilor şi procedurilor stabilite de
lege.
Acolo unde organul executiv este ales
direct de către populaţie, el nu
trebuie să fie
neapărat răspunzător în faţa adunării
reprezentative însă ar trebui îi prezinte
acesteia activitatea sa.
9.2. Adunările regionale
vor fi alese
direct prin vot
liber şi secret bazat pe
sufragiul universal, sau alese indirect de
şi compuse din reprezentanţi ai autorităţilor autonomiei locale constituente
aleşi în mod popular.
9.3. Condiţiile mandatului reprezentanţilor regionali
aleşi vor asigura
exercitarea liberă a funcţiilor lor. Ele vor
prevedea indemnizaţii financiare corespunzătoare şi/sau compensaţii financiare
corespunzătoare pentru cheltuielile
făcute în exercitarea mandatului respectiv precum şi, unde este cazul, compensarea completă sau parţială pentru
pierderea cîştigurilor sau remunerării
pentru munca depusă şi protecţia socială
corespunzătoare. Membrii adunării vor
avea dreptul de a se exprima liber în
timpul întrunirii acestei adunări. Orice
funcţii şi activităţi care sînt socotite
incompatibile cu mandatul reprezentantului vor fi hotărîte prin lege.
9. 4. În cazurile în care sînt posibile
sancţiunile împotriva reprezentanţilor
regionali aleşi, ele trebuie să fie prevăzute de lege, să fie proporţionale cu
importanţa intereselor care se doresc
protejate şi să fie supuse revizuirii
judiciare. Suspendarea şi demiterea pot
fi prevăzute doar în cazuri excepţionale.
10.
Administraţia regională
10. 1.
Autorităţile regionale vor
deţine propriile proprietăţi, propria
administraţie şi propriul personal.
10. 2. Autorităţile regionale vor
stabili în mod liber structurile interne
ale
sistemului lor administrativ şi ale organelor lor, în cadrul definit de lege.
10. 3. Condiţiile de angajare a personalului
autorităţilor administrative regionale vor respecta
principiile generale ale
serviciului public şi vor fi de aşa natură
încît să permită recrutarea unui personal
cu calificare înaltă pe baza meritului şi competenţei; în acest sens, vor fi asigurate
oportunităţi
de perfecţionare, remunerare
şi dezvoltarea
carierei adecvate.
11. Resursele financiare ale autorităţilor
regionale
11. 1. Autorităţile regionale vor avea
la dispoziţie
resurse previzibile proporţionale cu competenţele şi responsabilităţile lor care să le permită să îşi
implementeze aceste competenţe eficient.
11.2. Autorităţile regionale vor putea
dispune
de resursele lor în mod liber, pentru
implementarea
competenţelor lor.
11. 3. În implementarea propriilor
lor competenţe, autorităţile vor putea să
se bazeze în special pe resurse proprii
de care vor putea dispune în mod liber.
Aceste resurse pot include taxe regionale, alte venituri stabilite de autorităţile
regionale, cote fixe din taxele statului,
finanţări fără scop prestabilit de la stat
şi autorităţile teritoriale constituente,
potrivit legii.
11. 4. Sistemele financiare pe care
se bazează resursele disponibile autorităţilor regionale vor fi de o natură
suficient de diversificată şi de viabile
pentru a le permite să ţină pasul cît de
mult o permit condiţiile concrete cu
evoluţia reală a costului îndeplinirii
sarcinilor lor.
12. Egalizarea şi transferurile financiare
12. 1. Protecţia autorităţilor regionale
mai slabe din punct de vedere
financiar va
fi asigurată prin proceduri de egalizare
financiară sau măsuri echivalente care sînt
menite să corecteze efectele distribuţiei
inegale a potenţialelor surse de
finanţare şi ale
poverilor financiare pe care trebuie să le
suporte.
Astfel de proceduri sau măsuri nu
ar trebui să aibă ca
urmare restrîngerea
resurselor financiare ale autorităţilor
regionale în aşa măsură încît să le stînjenească libertatea de administrare.
12
.2. Transferurile financiare către
autorităţile regionale vor fi ghidate de
reguli prestabilite bazate pe criterii
obiective referitoare la competenţele
regionale. Pe cît este posibil, fondurile
transferate către autorităţile regionale nu
vor avea scopuri prestabilite pentru
finanţarea unor proiecte anume.
12.
3. Transferurile financiare către
autorităţile regionale nu vor limita
libertatea fundamentală a acestora de aşi exercita libertatea de acţiune politică
în implementarea competenţelor lor.
12. 4. În scopul împrumutului pentru investiţia de capital, autorităţile
regionale vor avea acces la piaţa de capital în cadrul impus de lege. □
Note:
* Dacă această
sintagmă va fi sau nu
păstrată depinde de natura instrumentului
juridic.
(traducere neoficială)