Untitled-1
Comentariu
Şansele regionalismului în România
Gábor Kolumbán
După
ani îndelungaţi de reforme socio-economice, problema regiunilor şi a
regionalizării în România pare o chestiune minoră, neesenţială. Cîteodată mai
iese fum ori din bucătăria UDMR, în momentele fierbinţi ale pregătirii
alegerilor,
ori din laboratoarele intelectuale ale societăţii civile. UDMR scoate de la
naftalină
himera regionalizării cînd trebuie să promită ceva pentru radicalii din
Secuime,
în contrapartidă cu autonomia teritorială pe principii etnice rîvnită de aceştia.
Dar uită aceste discursuri imediat ce accede la guvernare. Partidele politice
din
ţară au răzbit prin alegerile din 2004 fără să spună mai nimic despre problema
regiunilor. Rarele dispute politice care se mai poartă pe această temă sînt în
general – din partea ambelor părţi – în afara subiectului şi lipsite de
profesionalism.
În
acest articol voi încerca să numesc principalele cauze pe care le văd ca
obstacole în evoluţia regionalismului şi a regionalizării în România. Voi
încerca
să demontez argumentele cele mai importante îndreptate împotriva creării
regiunilor şi voi schiţa un scenariu posibil de evoluţie pozitivă, condiţionat
de
deciziile şi acţiunile politice care ar trebui luate în viitorul apropiat.
1. Egoismul şi interesele înguste
ale clasei politice din România
Fobia dezmembrării
statului naţional unitar, manifestată prin discursuri
naţionaliste sau prin complicităţi tacite de genul „nu este momentul”, a marcat
evoluţia conceptelor legate de regiuni de la apariţia publică a acestora în
anii
nouăzeci pînă astăzi. Această fobie este atît de evident aberantă – nicăieri în
Europa
regionalismul modern nu a dezmembrat state naţionale – încît trebuie s-o
considerăm ca un simptom a cu totul altceva decît ceea ce vrea să pară. Opinia
mea este că sub masca grijii pentru integritatea statului naţional se află, de
fapt, o
voinţă politică centralistă, care împiedică orice formă de descentralizare sau
devoluţie. Acest centralism se manifestă prin voinţa de acaparare a puterii politice
de către o clasă politică, care deşi se restrînge ca număr şi competenţă,
devine din ce
în ce mai bogată de pe urma cîştigurilor aferente procesului de reformă.
Integrarea în Uniunea Europeană, din păcate, nu pare a schimba această paradigmă
a clasei politice. Se întrezăreşte viziunea unei integrări cu puţini cîştigători
şi
mulţi perdanţi. Clasa politică şi clientela ei vor să fie – este evident şi
omenesc -
printre cîştigători. Existenţa regiunilor ar însemna intrarea legitimă în sfera
politică
a unei elite noi, care reprezintă interese regionale. Clasa politică actuală
funcţionează pe baza unei tranzacţii de împărţire a puterii între cei care se
află în
poziţiile de putere de la centru (Parlament, Guvern, instituţii centrale) şi cei
din
puterea locală (prefecţi, consilieri judeţeni şi locali, preşedinţi de judeţ şi
primari).
Structurile organizatorice ale partidelor politice reflectă organizarea
teritorială a
ţării de după 1968, cea mai veche structură păstrată pînă astăzi, de fapt
singura
care a rezistat reformei.
Nu
se pot crea regiuni adevărate fără o reformă administrativă profundă a
ţării. Elita politică actuală nu este interesată într-o astfel de reformă,
pentru că ea
ar schimba fundamental jocurile de putere.
Singurul
compromis la care a fost dispusă clasa politică, a fost crearea
regiunilor de dezvoltare, un simulacru de regionalizare menit să ofere
posibilitatea
accesării fondurilor de dezvoltare regională din Uniunea Europeană. Capacitatea
de absorbţie a acestor fonduri depinde de fapt de capacitatea clientelei
politice de
a organiza accesul condiţionat
politic la aceste fonduri.
Existenţa
regiunilor conforme cu conceptul european exprimat în proiectul
Cartei europene a autonomiei regionale ar crea premizele unei oferte regionale
autohtone de dezvoltare bazate pe solidaritatea regională. Procesele de
dezvoltare
regionale pornite astfel ar genera şi capacităţi de absorbţie mult mai mari,
implicit ar atrage fonduri de dezvoltare mai substanţiale decît sistemul actual.
Structura şi modul de funcţionare a conducerii regiunilor de dezvoltare nu
permite
emergenţa unor proiecte regionale. De fapt, în sînul acestora se poartă o luptă
pentru finanţarea unor proiecte locale sau judeţene.
2. Înţelegerea eronată a
conceptului de regiune
Elita
politică judeţeană a înţeles foarte rapid faptul că existenţa unor regiuni
ar schimba competenţele de distribuitor de fonduri şi coordonator de procese de
dezvoltare pe care ea le are în relaţia cu localităţile. Aşa a devenit judeţul
-
dealtminteri unele dintre ele sînt membre în Adunarea Regiunilor Europene (ARE)1,
organizaţie regionalistă paneuropeană – de fapt un oponent tacit al regionalizării
adevărate. Regiunea de dezvoltare formată prin asocierea judeţelor, din cauza
acestui conflict de interes mocnit, nu va deveni niciodată regiune autentică.
Înfiinţarea adevăratelor regiuni nu se poate face fără schimbarea competenţelor
actuale ale consiliilor judeţene şi ale prefectului. Poate că este nevoie chiar
de
desfiinţarea judeţului, ca entitate administrativ-teritorială. Multe judeţe, de
fapt apar
şi se complac în faţa Europei ca regiuni, folosind definiţia ARE, care defineşte
regiunea ca entitatea administrativ-teritorială care se află între guvernul
central şi
administraţia publică locală. Ele uită faptul că în România legea privind
administraţia publică defineşte judeţul ca entitate a administraţiei publice locale
cu prerogative de coordonare a consiliilor locale. De facto şi de
jure avem numai
două nivele administrative, cel local şi cel naţional. Considerarea judeţului
ca
nivel statistic NUTS separat de localităţi nu schimbă esenţa lucrurilor.
Proiectul
Cartei autonomiei regionale se află în faţa guvernelor pentru a
obţine votul final al Consiliului de Miniştri ai Consiliului Europei, pentru a
deveni
Convenţie europeană2. Similar cu Carta autonomiei locale, acest
document
defineşte regiunea ca entitate administrativ-teritorială, care are
prerogativele
necesare pentru gestionarea tuturor problemelor proprii comunităţii regionale.
Elementele definitorii ale unei regiuni sînt:
•Limitele
geografice şi competenţele administrative teritoriale, care se atribuie
de către parlament în procesul de regionalizare. De regulă, dar nu obligatoriu,
statutul de regiune este garantat de constituţia ţării respective.
•Cadrul
instituţional al funcţiilor regionale, înseamnă existenţa unor
organisme regionale (consiliu ales democratic şi guvern regional, camere de
comerţ,
agenţii de dezvoltare,
instituţii culturale şi de învăţămînt, universităţi) care conferă
o coerenţă internă regiunii
şi oferă posibilitatea accesării şi utilizării resurselor
de dezvoltare.
•Identitatea
regională, solidaritatea şi comunitatea regională, care se manifestă
prin regionalism în discursul public.
Fără
existenţa acestor trei componente, politic, instituţional şi comunitar,
regiunea nu există ca entitate. Din cele expuse mai sus este clar că nici
regiunile
de dezvoltare (fără drepturi administrative), nici judeţele nu pot fi
considerate
regiuni.
3. Etnicizarea discursului despre
regiuni
Dorinţa
de emancipare a comunităţilor naţionale aflate în situaţia de a forma
majoritate etnică într-o regiune dată a fost şi este una dintre forţele care
sprijină
regionalismul European. Spania (Catalonia) şi Italia (Tirolul de Sud) au
folosit
cu succes regiunea pentru administrarea problemelor specifice unei etnii.
Existenţa
în Europa a unor regiuni autonome cu statute culturale speciale oferă suport
pentru
discursurile etnoregionaliste din România. Adepţii acestui discurs uită faptul
esenţial că nici una dintre regiunile invocate ca succese de autonomii etnice
nu
sînt constituite pe baze etnice. Prerogativele administrative culturale ale
regiunii
sînt conferite comunităţii teritoriale şi nu celei etnice.
Consiliul
Europei a încercat să rezolve această problemă a legăturii dintre
teritoriu şi etnie prin două strategii. Prima dintre ele este aceea de a separa drepturile
cultural-lingvistice de cele colective, strategie materializată în Carta
europeană a limbilor regionale sau minoritare3. Această convenţie intrată
în
vigoare din martie 1998, se află încă în stadiu de ratificare în România4.
A doua
strategie s-a manifestat prin elaborarea unor recomandări cu privire la
respectarea
drepturilor minorităţilor naţionale de către administraţiile regionale.
Este
evident că aceste demersuri ale Consiliului Europei au urmărit tocmai
eliminarea discursului etnicizant ca obstacol în calea regionalizării Europei.
4. Regionalism slab în România
Unul
dintre paradoxurile româneşti este contradicţia evidentă dintre existenţa
unor caracteristici geomorfologice, culturale, economice şi istorice care ar
putea defini
regiunile şi firava afirmare a unor curente regionaliste în discursul public.
Cauzele
acestui fenomen se află în cultura politică a ţării. Elita politică şi presa nu
întrezăresc
interesul în deschiderea cutiei regionaliste. Regionalismul rămîne o temă tabu.
Efectele
globalizării economice nu sînt încă conştientizate de elita economică,
astfel încît nu există încă interese coerente pentru formarea unor pieţe
regionale
şi a unor politici de dezvoltare economică bazate pe regiuni.
5. Politica românească de
dezvoltare regională
Legea
cu privire la politica de dezvoltare regională prin care s-au creat cele
opt regiuni de dezvoltare a
fost aprobată de Parlament în 1998 la presiunea Uniuni
Europene. Tot procesul de dezvoltare derulat în acest cadru este guvernat de
integrarea României în UE.5 Din păcate însă, crearea unui sistem
instituţional al
agenţiilor de dezvoltare regională acceptată de UE pentru derularea fondurilor
de
preaderare şi cele structurale în viitor, diminuează şansele regionalismului
românesc. A face politică de dezvoltare regională fără a crea regiuni este o găselniţă
politică est-europeană. Mai toate ţările care acced la UE, mai puţin Polonia,
au
procedat la fel. Acest fenomen se datorează dominanţei paradigmei statului naţional
unitar şi a intervenţionalismului statal în regiune.
Există
dificultăţi practice enorme de a sufla vînt regionalist în structurile
actuale de dezvoltare regională. Urgenţele impuse de calendarul aderării,
procesele
birocratice de planificare bugetară în UE, lipsa specialiştilor şi capacitatea
de
absorbţie slabă contribuie la această problemă.
Scenarii pentru
viitor
Scenariul
pesimist. Nimic nu se va schimba, sistemul actual al regiunilor de
dezvoltare va încerca să facă faţă cerinţelor de absorbţie a fondurilor
structurale,
din ce în ce mai dificil. Vom pierde sume mari destinate dezvoltării regionale.
Scenariul
optimist. După aderarea României în UE sistemul de analiză statistică
a datelor va produce informaţii relevante despre economiile regiunilor de
dezvoltare.
Şansele
regionalismului în România
Presiunile
din partea UE de a cheltui fondurile structurale vor genera proiecte de
anvergură în domeniul infrastructurii, protecţiei mediului şi cooperării
economice.
Demersurile privind drepturile minorităţilor naţionale vor contribui la
ratificarea
Cartei limbilor regionale sau minoritare, ceea ce va contribui la
evitarea etnicizării
problematicii regionale. Se va ratifica Charta autonomiei regionale, pe
care România
se va grăbi s-o semneze. Ca urmare va apare un discurs regionalist de anvergură.
După dispute de aproape cincizeci de ani, se va proceda la reforma administraţiei
publice prin crearea de regiuni administrative.
Concluzie
Regionaliştii
români trebuie să se pregătească pentru un marş lung şi obositor.
În aceste decenii trebuie dezvoltată identitatea comunităţilor regionale şi
create
instituţii care oferă servicii regionale. Sfera civilă poate oferi posibilităţi
de
instituţionalizare necesare acestui demers. Cointeresarea sferei economice şi a
celei politice este necesară pentru ca regionalismul românesc să nu rămînă un
proiect intelectual sau o utopie frumoasă.
Note:
1. https://www.are-regions-europe.org/VICARDS/pays/RO/index.html
2.
Recommendation 156 (2004)1 on the “Council of Europe Convention on Regional
Self-
Government
– progress of the draft” https://wcd.coe.int/ViewDoc.js
3.European Charter for Regional or Minority
Languages (STE n°148),
4.https://www.coe.int/T/E/Legal_Affairs/Local_and_regional_Democracy/Regional_or_Minority_languages/Charter/2_The_Text_of_the_Charter/2List_Charter_versions.asp#TopOfPage
5. Vezi integrarea Agenţiei Naţionale de
Dezvoltare Regională în cadrul Ministerului
Integrării Europene. www.mie.ro
*
Gábor KOLUMBÁN (n.1959), lector
universitar la Universitatea Sapientia,
Facultatea de ştiinţe Economice şi Umane, doctorand la Universitatea din Pécs
(Ungaria) în domeniul economiei şi politicilor regionale. Pînă în anul 2000
activ
în politică: preşedintele Consiliului Judeţean Harghita în perioada 1996-2000 şi
membru în Delegaţia României la Consiliul Europei în perioada 1997-2000 (Camera Puterilor Locale şi Regionale, în cadrul căreia a deţinut funcţia de preşedinte
al Comisiei de lucru pentru regionalism, federalism şi minorităţi).
Gábor Kolumbán, şansele regionalismului în
România, studiu
publicat cu
permisiunea autorului.