Untitled-25
Convergenţe
transilvane
Judecăţi şi prejudecăţi privind istoria
medievală a Transilvaniei*
Paul Philippi
Istoriografia
– adică scrierea istoriei – începe la toate popoarele prin punerea
pe hîrtie (sau pe pergament) a unor legende. A unor legende care, înainte
de a fi
fost fixate în scris, au fost transmise pe cale orală din tată în fiu. Asemenea
legende
pot să cîştige un renume literar – ca, de exemplu, faimoasa Iliadă, atribuită
lui
Homer, care, şi el, a devenit o figură legendară –, iar prin renumele lor
legendele
pot să devină mituri, mituri de autoidentificare a unui popor. Asemenea
mituri de
autoidentificare pot să devină (şi au şi devenit) un factor politic serios, înălţînd
sau aţîţînd sentimente naţionale şi în zilele noastre.
O
asemenea caracterizare a istoriografiei se referă, fireşte, în primul rînd la
cunoştinţele noastre din trecutul îndepărtat. Există, desigur, şi mituri ce se
referă
la epoci mai recente, iar mituri de acest tip pot să devină chiar şi mai
periculoase,
deoarece ele nu provin din necunoşterea faptelor reale, ci din interpretări
tendenţioase, menite să influenţeze, prin informaţii intenţionat unilaterale,
mersul
politic viitor.
Am
putea consemna, pe de altă parte, că o istoriografie fără nici o tendinţă nu
este nici realizabilă şi poate nici de dorit. Fiindcă aproape fiecare istoric
vrea să
transmită împreună cu povestea sa şi un mesaj, prin care intră în dialog cu
cititorul
sau cu interlocutorul.
Aceste observaţii preliminare fiind rostite, ne îndreptăm
gîndurile spre Transilvania
medievală.
şi intrînd în dialog cu interlocutori care au învăţat istoria patriei în şcolile
ţării noastre şi din manualele acestor şcoli, trebuie să pornim de la presupoziţia
că ei
au
învăţat multe despre dacii lui Decebal, despre romanii lui Traian şi ai lui
Aurelian; că ei ştiu multe despre continuitatea românilor în
Transilvania, despre Gelu, Menumorut
şi Glad; că au aflat
şi cîte ceva despre pătrunderea ungurilor în secolele XI şi XII
poate şi despre pătrunderea premergătoare a slavilor sau despre prezenţa
paralelă a
pecenegilor şi a cumanilor pe teritoriul
României de astăzi. Poate că interlocutorii din
Cisnădie au reţinut şi cîte ceva despre venirea saşilor dinspre apus, căci,
trăind în
acest oraş, este greu să nu te întrebi cînd şi în ce condiţii au apărut aceşti
cetăţeni ai
meleagurilor noastre în locurile acestea.
Dar
preluînd sarcina să trasez unele linii ale istoriei medievale transilvane,
trebuie să spun din start că aceste cunoştinţe dobîndite din manualele noastre
nu
sînt suficiente şi nici reprezentative pentru realităţile acelei epoci. Permiteţi-mi
să
încerc a evidenţia pe scurt unele elemente caracteristice ale acelori realităţi:
1)
Transilvania medievală premaghiară nu a fost niciodată o ţară unitară din
punct de vedere etnic sau politic. O omogenitate etnică a populaţiei nu poate
fi
pretinsă nici pentru epoca preromană, dar cu atît mai puţin pentru secolele
postromane ale migraţiilor. şi în plus, trebuie să constatăm că evul mediu
european
nu este caracterizat prin categorii etnice, ci prin categorii juridice
de stăpînire şi
de supunere, respectiv de apartenenţă a unor comunităţi juridice la o stăpînire,
şi
prin felul juridic în care această apartenenţă a fost stabilită. Vorbind depsre
Transilvania premaghiară, trebuie să pornim de la o pluralitate etnică schimbătoare
a stăpînirii
politice asupra acestor locuitori.
Nu
trebuie să discutăm dacă tradiţia lui Gelu este plauzibilă (cum crede, în
general istoriografia română) sau nu corespunde realităţii istorice (cum susţine
o
parte a istoricilor maghiari), nici dacă acest Gelu poate fi considerat român
sau
nu. Aici putem porni de la presupunerea că răspunsul la ambele afirmaţii este
pozitiv, deci că: Gelu a existat şi a fost român. Dar tradiţia nu ne spune mai
multe
despre Gelu decît atîta, că el era un oarecare român, „qui-dam blaccus”, care
avea
în Transilvania o proprietate, o posesiune, „dominium tenebat”, şi putea fi
considerat un şef, „dux”, între vlahii, adică românii săi. Aceste afirmaţii
reprezintă
amănunte foarte interesante, demne de cercetat şi de discutat. Dar esenţial
pentru
evoluţia secolelor XI şi XII este altceva,
anume faptul că puterea centrală a triburilor
maghiare, adică regele, a reuşit să-şi însuşească pas cu pas întregul
teritoriu al
Transilvaniei, întinzîndu-şi stăpînirea de la nord-vest şi pînă în sud-est,
atingînd
creasta Carpaţilor Meridionali şi Orientali la începutul secolului XIII. Această
întindere maghiară a început în timpul regelui ştefan, zis cel Sfînt, pe la
anul
1000, iar stabilizarea stăpînirii maghiare s-a mai întins pînă în secolul XIV.
Un
instrument al înaintării maghiare prin Ardeal erau secuii, un trib
militar
care, alăturîndu-se triburilor maghiare în drumul lor de pe Atelcuz (stepa
ucraineană
de azi) spre şesul panonic, a fost pus în joc oricînd şi oriunde trebuia
asigurată
graniţa – fie împotriva împărăţiei germane
(în pădurea vieneză), fie în Transilvania,
împotriva unor posibili atacanţi dinspre sud sau dinspre est (de
exemplu, pe linia sud
de Alba Iulia, sau, mai tîrziu, de-a lungul Carpaţilor Orientali, în Secuimea
zilelor noastre). Secuii vorbesc astăzi limba maghiară şi se consideră
maghiari.
Dar din punct de vedere al organizaţiei politice, al orînduirii sociale, ei au
format
pînă în epoca modernă a naţionalismului (a imperialismului) o entitate aparte.
Sistemul
de înaintare şi de apărare al regatului maghiar este foarte interesant.
Spaţiul nu ne permite să-l descriem mai amănunţit aici. Trebuie numai să ştim că
acest sistem prevedea la graniţa ţării o zonă pustie (sau pustiită) de vreo 40
sau 50
de kilometri lăţime. După cîteva decenii, această zonă pustie era mutată
înainte, iar
fosta zonă pustie devenea un „fundus regius”, ajungînd la libera dispoziţie a
regelui
pentru a fi colonizată. Iar regele folosea acea zonă ca să răsplătească pe
nobilii săi
fideli, donîndu-le moşii pe acel teritoriu ca să-l colonizeze cu supuşii lor.
Trebuie
ştiut că regele ungurilor avea şi destui adversari în rîndul nobililor
săi. Deja în timpul lui ştefan cel Sfînt s-a desprins unul dintre marii
demnitari ai
regatului, Gyula, deplasîndu-se şi el în Ardeal, dar nu pe linia strategică a
extinderii
regale (deci nu pe linia Someşului, din nord-vest spre sud-est), ci prin valea
Mureşului. Există indicii pentru ipoteza că ungurii acestui Gyula înclinau spre
creştinismul de tip oriental, bizantin – adică ortodox –, spre deosebire de
decizia
regelui ştefan care se alăturase Papei din Roma, motiv pentru care a şi primit
titlul de „Sfînt”. Se pare că ungurii lui Gyula, din sudul Ardealului,
întîlnindu-se
în
zona lor cu alţi aderenţi ai cretinismului bizantin, au găsit un mod de convieţuire
cu acea populaţie – fie
că ea poate fi considerată românească (valahă) sau slavo-
românească. Atunci cînd extinderea regală dinspre nord-vest se întîlnea, cam la
începutul secolului XII, cu prezenţa acestei opoziţii ortodoxe, dezvoltarea
treptată
şi continuă spre sud a stăpînirii regale a suferit o întrerupere. Secuii au
fost
poziţionaţi în acele zone ca să asigure colonizarea regală şi ca s-o delimiteze
de
cea neoficială, ostilă, a oamenilor lui Gyula. Cu timpul însă s-au găsit căi de
compromis. Opoziţia lui Gyula a fost înfrîntă, iar nobilii care reprezentau
populaţia
ţinuturilor sudice – Ţara Haţegului, Hunedoara, Ţara Făgăraşului – au intrat în
raport cu puterea centrală ca şi ceilalţi nobili din regatul ungar.
Trebuie
să reţinem că nu vorbim în primul rînd de maghiari şi români, nici de
slavi sau pecenegi, ci de rege, pe de o parte, şi de nobili, pe de altă parte,
cei din
urmă găsindu-şi un raport de cooperare cu primul. Este adevărat că există
nobili
de tip maghiar, de tip secuiesc, de tip „valah”, de tip peceneg etc. Ei exercită
o
stăpînire asupra supuşilor lor – tot după un tip conform anumitor tradiţii
distincte.
Dar raportul politic nu se desfăşoară între puterea centrală (a regelui, a
regatului)
cu populaţia supusă, cu entităţi etnice, ci între puterea centrală şi nobili,
relaţie în
care etnia nu joacă un rol distinct. Partenerul politic al puterii centrale nu
este
ţăranul sau oierul, ci numai nobilul. Iar administraţia întregului Ardeal este
coordonată sub un voievod din marea nobilime, numit de rege. Transilvania
devine
o unitate administrativ-teritorială aparte a regatului ungar.
2) În prima jumătate a secolului XII intră un nou element în
istoria
Transilvaniei: frontiera internă tocmai s-a extins pînă în valea Oltului. Zona
aflată
la nord de rîul Olt, pînă atunci pustie sau pustiită, a devenit liberă pentru
colonizare
de către rege. Acesta „modernizează” concepţia de pînă atunci. El nu donează
tot
teritoriul nobililor săi fideli, ci cheamă colonişti din Europa de vest,
oferindu-le
drepturi bine definite de „hospites”.
Ce
înseamnă aceste drepturi? Ce schimbare a situaţiei are loc prin chemarea
acestor hospites?
Traducerea
literală din latina clasică a termenului hospites ar însemna
„oaspeţi”. Dar această traducere ne-ar induce în eroare. Un oaspete vine – este
bine primit –, dar el şi pleacă după un anumit timp. Hospites însă
spune, pe de o
parte, că nou-venitul a fost „invitat” să vină. El nu vine din iniţiativă
proprie, ci
pe baza unei invitaţii explicite şi foarte concrete a gazdei. Deci: hospites
sînt
„invitaţii”! „Hospites” este, pe de altă parte, un termen juridic al
evului mediu,
care desemnează o serie de drepturi pentru cei invitaţi. În cazul coloniştilor,
pe
care regele ungar îi cheamă în Transilvania, aceste drepturi le putem afla
dintr-o
diplomă a regelui Andrei II, din anul 1224, care trimite la drepturile
anterioare, pe
care bunicul său, regele Geza II (1141-1161), le-a acordat celor invitaţi: ei
primesc
un teritoriu pe care să-l administreze după obiceiurile lor. „Ius ossibus
inhaeret”,
se spunea în
gîndirea medievală. Deci: coloniştii îşi aduc drepturile lor comunitare
cu ei, „în oasele
lor”. Li se interzice nobililor să intervină în treburile invitaţilor
„teutonici” (aşa sînt supranumiţi acei hospites). Se decretează ca acei
hospites,
cărora li se va spune în curînd saxones, să formeze o singură unitate
politică; ei
primesc dreptul să-şi aleagă singuri juzii (primarii) din rîndul lor,
pentru comunele
lor şi li se asigură libertăţi comerciale, ba chiar şi drepturi ecleziastice de
excepţie:
îşi aleg preoţii din rîndul lor, îi vor prezenta episcopului pentru
hirotonisire, le
vor plăti acestora dijma (zecuiala) – un drept care în tot restul Bisericii
Catolice
revine numai episcopului. Pe de altă parte, acei hospites saşi preiau şi
sarcini sau
îndatoriri serioase: vor plăti un impozit bine definit, vor pune la
dispoziţia regelui
un contigent de înarmaţi, mai ales cînd regele porneşte la luptă în
interiorul
regatului.
Această
ultimă dispoziţie arată că una din ţintele pe care le urmărea regele
Andrei cu reconfirmarea drepturilor acordate coloniştilor de bunicul său Geza
era
şi întărirea poziţiei sale regeşti vizavi de nobilime, căreia cu doi ani în urmă,
adică în 1222, trebuia să-i acorde, cu aşa-numita Bulă de Aur, o cartă de
libertăţi
care puteau să devină foarte periculoase pentru coroană. Deci nu este întîmplător
dacă pe sigilul cel mai vechi al saşilor apare inscripţia „Ad retinendam
coronam”
– „pentru susţinerea
coroanei”.
În
general, se ştie şi se zice că aceşti saşi au primit „privilegii”. şi dacă
pronunţăm acest termen, îl auzim ca fii şi strănepoţi ai Revoluţiei franceze
din 1789.
Prin aceasta, „privilegiu” şi „privilegiat” au devenit noţiuni suspecte, ce se
referă la clase sociale care trăiesc pe seama dezavantajării altor clase.
Pentru o
înţelegere corectă a termenului de privilegiu în contextul medieval, trebuie să
schimbăm modul de a percepe. „Privilegiu” în contextul nostru transilvănean
desemnează un echilibru bine definit între drepturi şi îndatoriri documentate şi
garantate – nu desemnează însă avantaje faţă de alte drepturi şi îndatoriri din
aceeaşi
zonă administrativă. Este adevărat: faptul de a avea drepturi şi îndatoriri
bine
definite era deja în sine un avantaj vizavi de o stare fără asemenea garanţii,
oricît
de grele ar fi îndatoririle preluate de către „privilegiaţi”. Dar „privilegiat”
în cazul
saşilor nu înseamna deloc o stare de repaus şi de comoditate. Din contră: se ştie
că
sarcinile preluate de comunităţile săseşti depăşeau în cursul veacurilor cu
mult
sarcinile celorlalte stări politice ale Transilvaniei. Dar saşii au luptat totuşi
cu
dîrzenie pentru respectarea libertăţilor obţinute, pentru că esenţa scopului
lor de
existenţă comunitară s-a rezumat (după formularea englezului Charles Boner din
secolul XIX) în „their sense for self-government”. Ei au vrut să fie
utili întregii
ţări, dar ca o entitate, ca o individualitate care răspunde pentru sine însăşi,
care
vrea să se realizeze după propriile datini.
Deci,
de la mijlocul secolului XII avem de a face în Transilvania cu o a treia
entitate politică: pe lîngă nobilimea care se considera maghiară (fără a ţine
cont
de provenienţa ei
etnică) şi pe lîngă comunitatea secuilor exista comunitatea saşilor,
cu centrul la Sibiu.
şi această comunitate se extinde teritorial prin colonizarea
Ţării Bîrsei, după 1211. Încă înainte de năvălirea tătarilor, documentele
evidenţiază
locuitori germani, saşi, în ţinuturile Orăştie, Sebeş, Miercurea-Sibiu,
Nocrich,
Cincu, Rupea, Bistriţa, Reghinul Săsesc. Înainte de 1241 a început şi
colonizarea
scaunului Sighişoara, care după 1241 a fost continuată şi completată prin
întemeierea scaunelor Mediaş şi şeica. Iar în jurul anului 1300, un număr
considerabil de saşi a fost atras de nobili să întemeieze sate pe teritoriul
nobilitar,
care nu făcea parte din zona libertăţilor diplomei andreiane din 1224. Aceşti
saşi
de pe teritoriul nobiliar al zonei rîurilor Secaş sau între cele două Tîrnave
erau
saşi după limbă şi obiceiuri, dar nu erau saşi din punct de vedere politic. Din
punct de vedere politic erau supuşi ai nobilimii. Iată un exemplu grăitor că în
evul
mediu ardelean nu etnia reprezenta starea politică a populaţiei, ci statutul
juridic.
3) Toate cele trei entităţi politice – cea nobiliară, cea secuiască şi cea săsească
- erau entităţi parţiale ale voievodatului Translivania. Transilvania făcea
parte
din regatul ungar. Dinastia regală a Casei Arpadiene se stingea în 1301. După
cîţiva ani de incertitudine, dinastia casei de Anjou a ocupat tronul Sfîntului ştefan
prin Carol Robert şi ulterior prin fiul lui, Ludovic (1308-1387). Această
dinastie
apuseană a influenţat evoluţia ţării în mod
hotărîtor. Sub domnia ei, saşii au devenit
constructorii oraşelor ardelene – Clujul, Braşovul, Sibiul, Bistriţa,
Sighişoara,
Sebeş, Orăştie, Mediaş – şi prin dezvoltarea orăşenească de tip european au propulsat
meşteşugurile şi comerţul, înscriindu-se într-un circuit care avea să se
întindă din Flandra şi pînă în Anatolia. Dacă deja regii dinastiei Arpadiene
i-au
invitat pe strămoşii saşilor, nu în ultimul rînd pentru a dezvolta agricultura ţării
după metode avansate şi ca să introducă meserii de calitate apuseană în ţară
(bineînţeles spre beneficiul vistieriei), atunci Angevinii au progresat pe
această
cale a „modernizării”.
Pe
de altă parte, Angevinii nu erau atît de familiarizaţi cu pluralismul răsăritean
al Ardealului. Diversitatea nobilimii li s-a părut inadmisibilă, astfel încît
au pornit
să unifice modelul pestriţ al acesteia într-un tip unic al „nobilului ungar”.
Pentru
ei, Angevinii, era de la sine înţeles că acest tip nobiliar unitar trebuia să
fie catolic.
Iar pentru nobilii din sudul Transilvaniei, poate şi pentru cei din Maramureş
etc,
care rămăseseră ortodocşi, se punea întrebarea dacă vor să rămînă nobili sau să
rămînă ortodocşi. De fapt: o asemenea întrebare nici nu se punea. Problema
etniei
ca atare încă nu se conştientizase. Era firesc că nu voiau să renunţe la starea
nobiliară. şi participînd pe mai departe la întrunirile nobiliare, au alunecat
încetul
cu încetul spre religia catolică, soţiile lor rămînînd încă mult timp ortodoxe.
Apoi,
înrădăcinaţi în nobilimea catolică, s-au şi înstrăinat de etnia lor, aşa încît ţărănimea
română a rămas fără purtători de cuvînt.
Este,
cred eu, important să se înţeleagă această evoluţie tragică în cadrul
condiţiilor
medievale, nu în cele naţionale ale secolelor XIX şi XX. Nu este vorba
de un atac al
statului maghiar împotriva etniei române, nici de o tentativă de
deznaţionalizare. Ispita era completamente de o altă natură: misionarismul
catolic
al Angevinilor îi părea foarte natural dinastiei franceze. Dar el se lovea de
starea
pluralistă a regiunii. Chiar şi la saşii catolici a evoluat o situaţie paralelă:
purtătorii
lor de cuvînt din anii privilegiilor andreiane, „greavii”, au fost şi ei
nobili.
Unificarea angevină a nobilimii i-a „maghiarizat” totuşi şi pe ei. Dar prin
dezvoltarea structurilor orăşeneşti, saşii au obţinut un nou strat de purtători
de
cuvînt, care putea să acţioneze ca partener
politic al curţii regale şi al voievodatului:
patriciatul. Iar patriciatul, din motive de la sine înţelese, se simţea
responsabil
pentru întreaga comunitate săsească, adică şi pentru ţărănime, şi pentru meşteşugari.
Aşa că saşii scăpau de tragica situaţie a românilor nenobili de a pierde
statutul
unei entităţi politice. Ei deveneau una din cele trei naţiuni ale principatului
Transilvania.
4)
În legătură cu dispariţia comunităţii româneşti din structurile politice ale
Transilvaniei trebuie, în fine, să vorbim şi despre faimoasa „unio trium
nationum”,
despre care mulţi elevi din ţara noastră au învăţat că ar fi fost o uniune a
comunităţilor ne-româneşti împotriva conlocuitorilor români.
Cred
că şi în această problemă trebuie să ne reorientăm: am subliniat că
Transilvania ajunsese deja în secolul XII-XIII o unitate
administrativ-teritorială
aparte a regatului ungar. În această subunitate se auto-reprezentau în secolul
XIII şi
comunităţile româneşti prin cnejii lor. Încă în anul 1291 ultimul rege arpadin,
Andrei al III-lea, convoacă o adunare la Alba Iulia, în care apar purtătorii de
cuvînt
ai comunităţilor nobiliare, săseşti, secuieşti şi româneşti. De acolo înainte
lipsesc
reprezentanţii românilor. Dar nu lipsesc motive de colaborare între stările
politice
în Ardeal. În 1395 turcii au năvălit pentru prima dată în Ardeal. Ne aducem
aminte
de alianţa regelui ungar Sigismund de Luxemburg cu Mircea cel Bătrîn, după a
cărui moarte, el, Sigismund, convoacă în 1419 „naţiunile” ardelene, care hotărăsc
ca, în cazul unui atac turcesc, fiecare al treilea nobil şi fiecare al zecelea ţăran
(al
comitatelor nobiliare) să vină în ajutorul saşilor şi secuilor, care erau cei
mai
periclitaţi. Poverile pentru apărare deveneau tot mai apăsătoare, mai ales
pentru
ţăranii teritoriului nobiliar. Pe această bază se ivesc tensiuni sociale. Ţăranii
iobagi
refuză să plătească impozitele mărite. Apar şi nişte preoţi din Praga, care răspîndesc
idei husite, revoluţionare. În primăvara anului 1437, sub conducerea unui mic
nobil maghiar, izbucneşte o răscoală a ţăranilor iobagi. Răscoala nu mai poate
fi
înăbuşită, regele Sigismund moare, iar stările politice se văd nevoite pentru
prima
dată să se adune din proprie iniţiativă şi să semneze o „uniune frăţească”,
prin
care se obligau să se ajute reciproc. Uniunea este confirmată încă o dată în
1438 şi
a treia oară în 1459. Prin aceste uniuni se formează o solidaritate
intra-transilvană
între stările politice: nobilimea, secuii, saşii. Partenerii „uniunii frăţeşti”
mărturisesc
fidelitate faţă de
rege – dar, pas cu pas, se unesc nu numai împotriva turcilor
(aceasta este cerinţa
saşilor), ci şi împotriva eventualităţii ca regele să se atingă
de drepturile uneia dintre „naţiuni”.
Cu
această „fraterna unio”, Ardealul a atins fără îndoială o nouă conştiinţă de
identitate de sine stătătoare faţă de Ungaria – cu toate că a vrut în
continuare să
rămînă o parte a regatului ungar. Dar la întrebarea firească a românilor
secolelor
XVIII, XIX şi XX: de ce nu apare în această uniune şi „naţiunea română”?,
trebuie
să răspundem, resemnaţi: fiindcă nu exista o comunitate politică românească.
Uniunea celor trei naţiuni a fost formată din stările politice pe care
Sigismund le
denumise „naţiuni”, în 1519, şi care, ulterior, după 1542, se considerau „naţiunile”
principatului Transilvania; iar aceste stări erau formate din reprezentanţi
calificaţi,
calificaţi după normele medievale ale apartenenţei la nobilime, respectiv la
patriciat. În cadrul nobilimii erau cuprinşi şi nobilii de descendenţă
românească,
precum Huniazii. Deci, nobilii de origine etnică românească nu lipseau. Dar ei
se
considerau nobili şi, ca atare, se considerau parte a nobilimii maghiare.
5)
Reţeaua pluralistă a Transilvaniei este complicat ţesută. Acest fapt i-a iritat
pe toţi iluminiştii secolelor XVIII, XIX şi XX, începînd, poate, cu împăratul
Iosif
al II-lea de Habsburg, care a încercat să destrame această reţea cu spada raţiunii.
Această încercare, precum şi eşecul ei, nu mai intră în tematica noastră de
azi, dar
ea ne poate inspira să ne ocupăm mai serios nu numai de deficienţele tradiţiilor
ardelene din evul mediu, ci şi de potenţialul lor. Iată pilda Cisnădiei:
întemeiată de
valoni de limbă franceză – Iohannes Latinus cu familia sa în villa Ruetel 1204
– şi de saşi flamanzi sau
luxemburghezi, o fericită uniune, nu pe bază etnică, ci pe
bază de drepturi comunitare, respectate şi confirmate de toţi. Iată cum se
prezintă
acea ştire despre silva blacorum et bissenorum, acea pădure a românilor şi
a
pecenegilor, pe care teutonicii diplomei andreiane din 1224 să o exploateze
împreună cu sus-numiţii români (vlahi) şi pecenegi.
Distinsul
nostru coleg Coneliu Bucur ne-a explicat în repetate rînduri cum s-
au completat meşteşugarii – de fapt saşii – din Cisnădie şi oierii din mărginime
-
deci din acea pădure a vlahilor şi a pecenegilor – prin convieţuire: prin
diferenţiere
şi conlucrare.
Permiteţi-mi să închei reflecţiile mele cu inversarea lozincii
americane (lozincă
post-iluministă şi
potrivită pentru noul continent) E PLURIBUS UNUM (din mulţi
să devină unul), o inversare transilvană izvorîtă din evul mediu, dar avînd
nevoie,
fără îndoială, de îmbunătăţire: UNUM – E PLURIBUS. Unul vrem să fim – dar în
pluralitate. În pluralitate – dar uniţi.
*
Paul PHILIPPI (n.1923), istoric, doctor
în teologie, doctor honoris causa al
Institutului de Teologie Protestantă din Cluj, al Universităţii Babeş-Bolyai
din
Cluj,
preşedinte de onoare al Forumului Democrat al Germanilor din România,
autor
a numeroase studii de istorie şi teologie, printre care: Kirchengemeinde als
Lebensform (1959), Abendmahlsfeier und Wirklichkeit de Gemeinde (1960),
Christozentrische Diakonie (1963), Als Lasarus leben (1983), Diaconica
über
die soziale Dimension Kirchlicher Verantwortung (1984), editor al seriei
Siebenbürgisches Archiv şi Studia Transylvanica.
Paul Philippi, Judecăţi şi prejudecăţi
privind istoria medievală a
Transilvaniei, publicat cu permisiunea autorului.