Untitled-25
Un model pentru ideea de stat sud- şi estcarpatic: formaţiunea teutonă din Carpaţi
(1211-1225)
Ovidiu Pecican
În 1206 regele Ungariei Andrei al II-lea (1205-1235) se căsătorise
cu prinţesa
germană Gertrude din familia princiară de Meran (Tirolul de Sud, azi Merano)1.
Odată cu ea a sosit în Regatul Maghiar un întreg anturaj german pe care
suveranul,
contestat de mai multe ori de nobilii regatului, s-a sprijinit, cu atît mai
mult cu cît
papa îi vedea cu ochi buni pe aceşti nobili germani. În încercarea de a
contrabalansa
opoziţia pe care o întîmpina printre marii săi baroni, regele şi-a construit
astfel
propria partidă, cu ajutorul căreia spera să
echilibreze raportul de forţe din interiorul
ţării sale. Astfel, pe fratele mezin al reginei, Berthold de Merano,
Andrei al II-lea
l-a făcut arhiepiscop de Kalocsa şi, ulterior, ban al Dalmaţiei-Croaţiei,
pentru ca,
în fine, acela să devină voievod al Transilvaniei. Un alt frate al reginei era
episcop
de Bamberg. şi el s-a bucurat de favorurile regale. În 1211, acesta a împins la
căsătorie pe fiica celor doi suverani maghiari, Elisabeta – care în acel moment
avea patru ani –, cu prinţul Ludwig, fiul markgrafului de Thuringia, Hermann
(1190-1217), ceea ce însemna o nouă alianţă politică importantă.
Dar
germanii nu erau acum la începutul prezenţei lor pe teritoriul Regatului
Maghiar. Primii colonişti germani au venit în Ungaria în timpul lui Geza al
II-lea
(1141-1162), fiind aşezaţi în Ungaria Superioară (azi Slovacia) şi în
Transilvania,
aici numindu-se saşi. şi Bela al III-lea (1172-1196) a continuat această
politică,
întărind şi mai mult prezenţa acestor colonişti.
Profitînd
de aceste circumstanţe interne şi internaţionale, Andrei al II-lea a
făcut Ordinului Teuton2 propunerea de a-i aşeza pe cavalerii săi la
frontiera
răsăriteană a Regatului Maghiar. În acest fel, el îşi făcea, pesemne, socoteala
că
va avea un paznic redutabil în faţa periodicelor şi deselor expediţii cumane
din
sud şi din est, şi un aliat fidel, avînd atuul valorii militare şi a
disciplinei, în faţa adversarilor
săi din rîndul marii nobilimi. Totodată, monarhul spera ca „regatul să
se întindă” „dincolo de codri, către cumani” (ultra silvas versus Cumanos)3.
În
1211 el le-a oferit teutonilor „Burzenland” – adică Ţara lui Burza, după numele
unei căpetenii maghiare (astăzi, în limba română, Ţara Bîrsei) cu misiunea de a
o
popula şi de a face din ea un bastion de apărare în faţa cumanilor. Încă în
1222,
ţelul combaterii cumanilor era la fel de clar formulat, semn că problema
aceasta
rămăsese actuală în toţi anii scurşi de la venirea cavalerilor (insuper
libera fora et
tributa fororum eiusdem terrae eis totaliter indulsimus et ad munimen regni
contra Cumanos castra et urbes lapideas construere eos permisimus, ut et inimicis
Christi resistere valeant et personae nostrae et heredibus nostris legittime
nobis
succedentibus ad coronam, ad honorem pateant et munimen)4. şi, într-adevăr, aşa
cum arată o scrisoare, adresată lui Andrei al II-lea a papei Grigore al IX-lea,
din
1231, cîtă vreme teutonii au stăpînit Burzenland-ul, ei au apărat regatul
împotriva
expediţiilor cumane, au înaintat dincolo de „munţii înzăpeziţi”, au întărit
teritoriile
ocupate prin fortificaţii construite împotriva cumanilor, i-au înfrînt pe aceştia
şi iau convertit pe o parte din ei la creştinism5.
La
rîndul lor, cavalerii teutoni au venit în Transilvania, ca urmare a colaborării
dintre papa Inocenţiu al III-lea şi Hermann von Salza (1210-1239), al patrulea
maestru al ordinului. Sfîntul Scaun dorea o lărgire a orizontului cruciadei şi
o
amplificare a strategiilor puse în joc pentru atingerea dublului ei scop:
eliberarea
Ierusalimului şi reunificarea celor două biserici creştine6. Totodată,
concordia
constatată, în decursul anilor care au urmat, între teutoni şi papalitate, pare
să
îndreptăţească presupunerea că papa şi marele maestru al ordinului au gîndit
împreună treptata achiziţionare, pe seama păgînilor, a unui teritoriu propriu
care,
ulterior, să devină un stat dependent doar de Scaunul Pontifical7.
Iată, deci, un
complex de factori meniţi să vină în întîmpinarea dorinţei regelui maghiar.
Împrejurările
specifice momentului fac ca îndărătul apropierii teutonilor de
Andrei al II-lea să se mai poată întrevedea şi medierea apropiaţilor germani ai
suveranului (mai cu seamă cumnatul său, episcopul de Bamberg, şi cuscrul proaspăt
achiziţionat, Hermann, markgraful de Thuringia).
Astfel,
la 1212, o chartă îl menţiona pe mai-marele teutonilor din Burzenland,
un anume Theodoric (fratris Theodoricis, cruciferi hospitalis sancte Marie)8.
Pînă
în anul următor, cavalerii de sub comanda acestuia săvîrşiseră deja fapte de
arme
redutabile. ştim aceasta pentru că
în 1213 un alt document lăsa să se înţeleagă că
meritele dobîndite în lupta contra păgînilor erau suficient de mari pentru a obţine
importante privilegii. Trebuie presupus că
ele se refereau, măcar în parte, la stoparea
expediţiilor cumanilor în Transilvania, căci, după cum nota un document
din 1231,
tocmai prin Ţara Bîrsei intrau şi se retrăgeau aceştia atunci cînd veneau de la
sud
de Carpaţi. Drept răsplată, episcopul Transilvaniei, Wilhelm (Vilmos), le lasă
teutonilor dijmele din Burzenland, cu excepţia celor datorate de coloniştii
maghiari şi
secui din regiune (ceea ce duce cu gîndul la faptul că nou-veniţilor germani li
sau alăturat şi maghiari şi secui). În doar doi ani de la eliberarea pe seama
lor a
primei charte regale maghiare, teutonii organizaseră deja o semnificaţivă acţiune
colonizatoare. Prin acelaşi document, teutonii îşi dobîndeau dreptul de a-şi
alege
ei înşişi preoţii pe care să-i aşeze în parohii nou create, dar ei trebuiau
prezentaţi
episcopului Transilvaniei pentru confirmare. Preoţii rămîneau supuşi acestuia şi
trebuiau să-i primească vizitele.
În
răstimpul dintre 1211 şi 1218 relaţiile dintre Andrei al II-lea şi Ordinul
Teuton au rămas, după toate aparenţele, cordiale. Acţiunile ordinului nu au
fost
îngrădite în nici un fel, deşi, în loc să-şi înalţe cetăţi de lemn, cum prevăzuse
charta din 1211, ei le-au construit din piatră. Acest aspect nu era deloc
întîmplător,
după cum se vădeşte dacă se coroborează informaţia cu tendinţele lor
autonomiste
tot mai marcate9. Între 1211 şi 1222 ei au construit un patrulater
protejat de patru
fortăreţe puternice de piatră, destinate să le apere sediul principal,
Kronstadt
(Braşovul de astăzi). Toate acestea erau, deocamdată, amenajări strategice ale
teritoriului iniţial10. Feldioara a fost sigur una dintre ele, însă
localizarea pe teren
a celorlalte nu este, deocamdată, sigură11. După cum arată ş.
Papacostea, „...
confirmarea privilegiilor lor de către regele Andrei al II-lea cuprindea ca
orizonturi
ale expansiunii lor răsăritene «hotarele brodnicilor» – greu de identificat – şi
Dunărea”12.
Membrii
ordinului şi-au iniţiat apoi expansiunea la sud şi răsărit de munţi.
Cea mai importantă cetate teutonă de dincolo de Carpaţi a fost Crucpurg (adică
Kreuzburg sau Cruceburg, Cetatea Crucii, încă neidentificată), „cetate foarte
întărită” (castrum munitissimum)13. Localizarea ei este
dificilă, chiar dacă într-un
loc se precizează: „ţinutul de la capătul pămîntului Cruceburg ce merge pînă la
hotarele brodnicilor” (et a fine terre Cruceburg terram que vadit usque ad
terminos
Brodnicorum)14. De aici ar părea să rezulte că ţinutul brodnicilor
era despărţit de
„terra Cruceburg” printr-un alt ţinut. În jurul cetăţii ridicate de teutoni,
teritoriul
dependent de ea (şi dominat militar şi politic de fraţii ospitalieri) forma
deci o
ţară, deosebindu-se, astfel, de ţinutul brodnicilor şi de cel care se situa
între acesta
şi „ţara cetăţii Crucii”, prin statutul său juridic. Totodată, dacă localizarea
brodnicilor se face cu temei în Moldova de sud, este probabil că ţara Cruceburg
s-ar cuveni să fie situată mai curînd în
curbura Carpaţilor, la est de aceştia, dominînd
regiunea subcarpatică şi ceva din cîmpia care îi continuă. În orice caz,
în 1223,
zona este desemnată, în alt act papal, drept „partea din Cumania de dincolo de
munţii înzăpeziţi” (ultra montes nivium partem contulit Comanie)15.
Nu este deci
inexact ca regiunea să fie numită Ultramontania, văzîndu-se în ea o parte din
Cumania16. Acest areal ar trebui localizat aşadar mai curînd în
Moldova.
După
ridicarea cetăţii, teutonii au trebuit să facă faţă unui atac al cumanilor,
nemulţumiţi că „li se răpise putinţa de a intra şi ieşi” (ademptam sibi
ingressus et exitus
facultatem) în şi
din Regatul Maghiar17. Cu acest prilej – se spune abia
acum – unii dintre acei cumani au fost supuşi, fiind botezaţi împreună cu soţiile
şi
copiii lor18. Maria Holban observă că limitele expansiunii teutone –
spre răsărit
pînă la hotarele brodnicilor, iar spre sud pînă la Dunăre –, indicate de
documentul
din 1222, trimit la un teritoriu corespunzător celui „controlat de cumanii
raliaţi
taberei creştine în urma «creştinării» din 1227, sau mai bine zis considerat ca
atare. Căci nu lipsesc ştiri despre împotrivirea întîmpinată de cumanii creştinaţi
(măcar şi de formă), din partea celor ce nu voiau să adere la noua lor
orientare
politică şi religioasă”19.
În
1213 documentul menţionat amintea deja sosirea în Bîrsa a unor colonişti
germani, maghiari şi secui din Altland, adică din zona Hermannstadt-ului
învecinat.
Majoritatea coloniştilor germani au venit însă din Imperiu, în grupuri
compacte,
organizate din iniţiativa arhiepiscopului de Magdeburg şi a episcopului de
Bamberg
(o implicare clară, iată, a cumnatului regelui Ungariei). Ulterior, au sosit
colonişti
şi din regiunile occidentale ale imperiului, ca Flandra sau ţările renane. Ei
au
populat satele, fiind înzestraţi cu parcele egale, bucurîndu-se de drepturi
apropiate
de cele ale cavalerilor, putînd face comerţ, pescui şi vîna. Cînd erau mobilizaţi,
luptau ca pedeştri, sub comanda şefilor de sate.
Moartea
prin asasinare a reginei Gertrud în complotul banului Bank (28
septembrie 1213), recăsătoria lui Andrei al II-lea cu Yolande de Courtenai,
fiica
lui Pierre de Courtenai, ce avea să ajungă curînd împărat în Constantinopolul
latin,
participarea regelui maghiar, pentru cîteva luni (din august 1217, cînd s-a
îmbarcat
la Spalato, pînă în ianuarie 1218, cînd a revenit în Ungaria), la cruciadă – unde
a
fost prezent la asediul muntelui Tabor –, au arătat cît de preocupat de Orient
era
monarhul.
Momentul
revenirii în ţară a fost unul de bilanţ. Suveranul a constatat jafurile
neîncetate la care se dedau baronii, a luat la cunoştinţă dezordinile numeroase
şi,
în plus, a observat marea putere şi autonomie la care ajunseseră teutonii. În
loc să
se poată bizui pe ei în confruntarea cu adversarul intern şi cu cel extern
(suveranul
plănuia în acest moment o intervenţie militară în Serbia), Andrei al II-lea i-a
descoperit îndepărtaţi de el şi urmărindu-şi propriile interese,
contrazicîndu-le
drastic pe ale sale şi ameninţînd însăşi integritatea Regatului Maghiar.
Conflictul
a izbucnit pe acest fundal, în circumstanţe necunoscute, dar mai apoi, la fel
de
obscur, s-a aplanat.
Istoricii
ignoră şi împrejurările care au dus la ameliorarea raporturilor dintre
suveran şi ordin. Se poate presupune că aplanarea momentană a diferendului s-a
datorat mult necesităţii regelui de a face faţă tulburărilor nobiliare din ţară
care,
în cele din urmă, l-au silit să emită Bula de aur, semn al compromisului
la care
s-a putut ajunge în condiţiile date20.
Totodată, un rol a trebuit să joace şi constatarea
că puterea cavalerilor ajunsese suficient de mare pentru a crea,
deocamdată, considerabile
bătăi de cap unei regalităţi ce avea de a face, oricum, cu o ostilitate
şi o opoziţie redutabile. De aceea, nu este de mirare că atît noua chartă, prin
care
privilegiile teutonilor sporeau, cît şi Bula de Aur, au fost emise
într-un moment de
apogeu al tensiunilor, în cursul lunii mai 1222.
La
7 mai 1222, această nouă chartă – a cărei autenticitate a fost contestată -,
emana din cancelaria regală pentru a marca împăcarea. Acum, teutonii obţineau
dreptul de a construi fortăreţe din piatră, ceea ce însemna recunoaşterea unei
situaţii
de facto şi era o concesie de jure. Se pomenea cu acest prilej şi
ţara românilor
(Făgăraşul). Paradoxal, deşi aceasta însemna să li se confere încă o armă care
le
consolida autonomia, teutonii primeau dreptul de a bate monedă. Ce îl putea
determina pe Andrei al II-lea să acorde teutonilor atîtea drepturi, pînă atunci
refuzate? Este de crezut că el spera încă în alianţa cu cavalerii germani
împotriva
propriilor nobili. Totodată, însă, este foarte posibil ca acordarea unor
drepturi cu
implicaţii militare atît de serioase unor războinici-monahi a căror fidelitate
faţă
de rege nu fusese fără fisură, să trebuiască pusă în legătură cu politica
Ungariei
faţă de puterile de la sudul Dunării, Bulgaria şi Serbia. Cum formaţiunea
teutonă
acţiona tocmai pe această direcţie, în teritoriul dominat de cumani – aliaţii
tradiţionali ai bulgarilor –, nevoia de a întări sistemul defensiv al acesteia
se poate
explica prin teama faţă de acţiuni ostile survenite din această direcţie, în
contextul
campaniei balcanice plănuite.
Într-adevăr,
presiunea nobilimii Ungariei asupra sa creştea rapid. La 29 mai
1222, regele emitea Bula de Aur, constrîns de nobilimea regatului. Ea menţinea şi
dreptul supuşilor de a se opune suveranului în caz de abuz al puterii. Recunoaşterea
pe seama teutonilor a atîtor privilegii consistente, anterior neacordate, nu
avea
cum să nu stîrnească invidia aristocraţilor din regat, oricîte concesii s-ar fi
făcut şi
nobilimii maghiare în ansamblul ei. La drept vorbind, nici regele însuşi nu
putea fi
mai mulţumit acum, cînd prestigiul său suferise atît prin renunţarea la unele
dintre
atributele sale în teritoriile unde acestea erau lăsate pe seama teutonilor,
cît şi prin
cedările în faţa nobililor. Este deci de presupus că regele şi nobilimea au găsit
o
zonă de interes comună în limitarea puterii teutone şi chiar în eliminarea
acesteia
din interiorul şi din proximitatea regatului, tot aşa cum nu este exclus ca
noile
privilegii pentru teutoni să fi avut la bază o alianţă temporară dintre aceştia
şi rege
în contextul opoziţiei înregistrate din partea nobilimii.
Posibila
cooperare a regelui cu teutonii pentru reducerea anarhiei din ţară şi
redobîndirea unui plus de prestigiu propriu în raport cu aristocraţia Ungariei
a
trebuit să aibă loc în perioada imediat anterioară lunii mai 1222. Este cert
însă că
ea nu a adus rezultatele scontate. Pe de o parte, datorită faptului că,
de-acum,
văzînd pe ce pantă alunecau lucrurile în regat, teutonii se deciseseră să rupă
cu
prima ocazie legătura de vasalitate faţă de Ungaria, transformînd teritoriile
pe
care le controlau într-un stat pus sub oblăduirea Sfîntului Scaun; pe de alta,
din perspectiva
regelui, pentru că nu s-a reuşit aducerea la ascultare a revoltaţilor din
ţară. Concesia făcută cavalerilor teutoni în 7 mai 1222 are, poate, şi o
semnificaţie
strategică: admiţînd construirea de cetăţi
de piatră, mai puternice, în zona controlată
de ordinul religios-militar (care îngloba de-acum, pe lîngă Burzenland, şi
teritorii
situate la sud şi est de Carpaţi, aduse sub ascultare cu arma în mînă), s-ar putea
ca
regele să fi fost interesat să-şi pregătească, pentru o eventuală urgenţă, o
zonă de
retragere strategică bine păzită. În acelaşi sens ar trebui, eventual,
interpretat şi
noul drept de batere a monedei. Pentru a-şi asigura instrumentele unei guvernări
de criză, suveranul avea nevoie nu numai de putere militară, ci şi de o monetărie.
Rămîne important, în legătură cu acest act, că întărirea puterii teutone s-a făcut
pe
linia consolidării sistemului defensiv şi a asigurării mijloacelor de control
financiar.
Ar rezulta de aici că Andrei al II-lea se pregătea să joace cartea unei partide
germane proprii în condiţiile – luate de el în calcul – ale unei agravări a situaţiei
politice prin scăparea de sub control a unor părţi ale regatului.
Marele
maestru al ordinului avea însă cu totul alte planuri. Pentru el, criza
din Ungaria era un excelent prilej de accelerare a procedurilor de separare de
restul Ungariei a formaţiunii autonome aflate sub autoritate teutonă. Neliniştit
în
noul context de ostilitatea crescîndă a aristocraţiei maghiare faţă de fraţii săi
cavaleri, Hermann von Salza s-a adresat papii Honorius al III-lea (1216-1227)
pentru a–şi vedea confirmate libertăţile şi privilegiile obţinute la 7 mai
1222.
Confirmarea a fost
cuprinsă de bula din 19 decembrie 1222 prin care Sfîntul Părinte
plasa sub autoritate proprie privilegiile şi proprietăţile ordinului. Totodată,
s-a
făcut primul pas în sensul desprinderii Burzenlandului din subordinea
ecleziastică
faţă de ierarhii maghiari.
La
12 ianuarie 1223, papa l-a însărcinat pe episcopul Thomas de Eger să
înscăuneze ca „decan de Burzenland” o persoană convenabilă propusă de teutoni,
ceea ce a stîrnit dezaprobarea manifestă a lui Reinald, noul episcop de
Transilvania.
El a cerut aplicarea strictă a chartei din 1213. Replica papei, survenită la 12
decembrie 1223, confirma independenţa bisericii din Burzenland în raport cu
episcopul Transilvaniei, interzicîndu-i acestuia perceperea de dijme şi
exercitarea
jurisdicţiei sale în Ţara Bîrsei. A doua zi, papa aducea faptul la cunoştinţa
episcopului de Eger, devenit de curînd arhiepiscop de Strigoniu şi primat al
Ungariei. Dintr-o chartă din 30 aprilie 1224 rezultă că papa luase ordinul sub
autoritatea sa directă. Asemenea măsură a papalităţii nu era fără precedent. La
4
aprilie 1183, papa Lucius al III-lea le scrisese „maestrului şi fraţilor” de la
San
Julián del Pereiro, un ordin religios-militar spaniol, pentru a le concede o
totală
exemptare de la ordinar (adică de la jurisdicţia episcopală), fixîndu-le ca
misiune
apărarea creştinătăţii21. Dar de astă dată precedentul nu a ajutat
cu nimic la
impunerea succedentului, elita ecleziastică maghiară reacţionînd mai puţin
disciplinat.
Nici regele nu a stat însă cu mîinile în sîn. În faţa
acestor evoluţii, curtea
regală s-a dedicat unor demersuri menite să slăbească drastic baza socială a
stăpînirii teutone. Ca să nu-şi părăsească locurile unde erau aşezaţi (mai cu
seamă
zona „de la Orăştie la Baraolt”), alergînd, şi ei, în Burzenland, saşii au
primit, cu
acest prilej, din partea regelui, noi privilegii (menţionate în diploma
Andreanum,
emisă la 30 noiembrie 1224), diploma care le cuprindea pe acestea
grupîndu-i pe
toţi coloniştii de limbă germană din Transilvania într-o unitate administrativă
dependentă de comitele regal sibian (comes cebiniensis), numit de rege şi,
totodată,
independent de voievodul Transilvaniei. În
acest fel, faţă de distincţia iniţială dintre
supuşii germani ai coroanei – unii fiind nobili, cavaleri şi
comportîndu-se ca seniori
în raport cu ceilalţi, iar aceştia din urmă fiind colonişti, oameni simpli,
supuşi
primilor – se crea o nouă distincţie, care ţinea de sfera jurisdicţională: în
timp ce
cavalerii teutoni tindeau să se revendice de la un singur suveran, anume papa
de la
Roma, coloniştii saşi erau organizaţi, dobîndeau privilegii şi ţineau de regele
Ungariei.
În
primăvara anului 1225 monarhul a început alungarea teutonilor din
Burzenland. Armata regală a cucerit teritoriul acesteia. La 10 iunie 1225, papa
îl
felicita pe Hermann von Salza că oamenii săi nu părăsiseră zona, în pofida
ameninţărilor şi violenţelor. „Ameninţări” înseamnă contacte diplomatice, iar
„violenţe” se
referă la confruntare armată. După Maria Holban, acţiunea regală
îndreptată împotriva teutonilor a însemnat ocuparea cu forţa a cetăţii
Cruceburg
şi, ulterior, îndepărtarea prin ameninţări a cavalerilor din întreg arealul
ocupat de
ei pînă atunci22. Este probabil însă că operaţiunile au fost mai
ample şi mai
complexe, dat fiind faptul că sediul teuton din Braşov era apărat de patru cetăţi
şi
că dincolo de Carpaţi mai fusese înălţată una. Cucerirea tuturor acestora – sau
măcar a celor mai importante, astfel încît celelalte să fie predate fără vărsare
de
sînge –, ca şi negocierile din timpul campaniei antiteutone a oamenilor regelui
(„ameninţările” menţionate documentar în corespondenţa papală au putut surveni
într-un atare context), au presupus mai multe luni de confruntări armate, cel
mai
probabil în forma asediului, precum şi diverse faze.
Maria Holban reconstituie etapele ultimei faze a
conflictului în felul următor23.
La 30 aprilie 1224,
papa ia Ţara Bîrsei şi „Ultramontania” în dreptul şi proprietatea
Sfîntului Scaun. În perioada următoare, de pînă prin 15 februarie 1225, regele
trimite la Roma, prin magistrul Florenţiu, o plîngere la adresa acestei evoluţii
a
lucrurilor, caracterizată nu numai de tendinţa de ieşire a cavalerilor din
vasalitatea
directă faţă de el, ci şi de încălcările şi cotropirile unor posesiuni
întreprinse de
teutoni pe seama regatului (anterior datei de 12 iunie 1225). Răspunsul
cavalerilor
către papă a constat în reclamarea regelui, care îi ameninţa cu puterea armată
spre
a-i determina să plece din ţara lui (anterior datei de 10 iunie 1225). În acest
moment, foarte probabil, oamenii regelui luaseră deja în stăpînire Cruceburgul.
Totuşi, deşi
situaţia se dovedea suficient de tensionată, pontiful roman le-a expediat
teutonilor o epistolă, la 10 iunie 1225, sfătuindu-i să rămînă pe loc. Două zile
mai
tîrziu, papa îi scria lui Andrei al II-lea,
recapitulînd dosarul problemei, anunţîndu-l că
le-a trimis cavalerilor o scrisoare, că i-a delegat pe anumiţi abaţi (pe cel de
Linewelt,
din dioceza Passau, pe cel de Cîrţa, din dieceza Transilvaniei, şi pe
cel de Igriş,
din cea a Cenadului) să cerceteze hotarele şi cerîndu-i să îşi respecte dania.
S-a
păstrat şi scrisoarea adresată în aceeaşi zi abaţilor menţionaţi, prin care
erau
îndemnaţi să cerceteze adevărul. Mai departe, Maria Holban presupune că a existat
un răspuns al abaţilor la întoarcerea de pe teren, care ar fi dat dreptate
regelui. În
orice caz, la 1 septembrie 1225, papa se adresa episcopilor de Oradea şi de
Gyõr,
rugîndu-i să preia ei cercetarea, impunînd cuvenitele restituiri; ceea ce denotă
că
aceste restituiri trebuiau operate şi că teutonii se dedaseră cu adevărat la
delictele
de care fuseseră acuzaţi. Reparaţia nu mai putea însă avea loc. La 27
octombrie,
curia papală aflase deja că teutonii au fost alungaţi, iar înaltul pontif îi
scria regelui
maghiar o scrisoare indignată, protestînd împotriva urii neîmpăcate a
monarhului
împotriva cavalerilor şi cerîndu-i să îi recheme.
De
aici ar rezulta că teutonii ar fi fost alungaţi din Ţara Bîrsei şi din toate
posesiunile lor transcarpatice în toamna, şi nu în primăvara anului 1225. Întradevăr, preceptorul ordinului – oare acelaşi Theodoric din 1212 sau altcineva?
ajungea la Roma prin 27 septembrie 1225, la abia două sau trei zile de la
plecarea
din Transilvania, într-un timp record care indică urgenţa deplasării24.
În fine, la 17
februarie 1226, Honoriu al III-lea îi scria iar lui Andrei al II-lea,
acuzîndu-l că lea luat cavalerilor nu numai pămînturile cotropite în afara hotarelor menţionate,
ci
şi pe acelea dăruite pe cînd cercetarea abaţilor era încă în curs (12 iunie – 1
septembrie 1225); semn că în vara lui 1225 daniile regale către teutoni nu
fuseseră
nicidecum stopate, dar că, de astă dată, deposedarea era radicală, totală,
definitivă.
Totodată, se mai spune acolo, magistrul ordinului nu se putuse prezenta în faţa
lui
Andrei, fiind reţinut la Roma de papă în probleme ce necesitau rezolvarea, ceea
ce înseamnă că suveranul Ungariei îl invitase pe Hermann von Salza în faţa
scaunului regal pentru a regla chestiunile litigioase.
Cu
toate insistenţele papale, regele i-a expulzat însă pe teutoni, păstrînd, în
acelaşi timp, coloniştii, a căror fidelitate şi-o asigurase prin conferirea de
libertăţi
odată cu diploma Andreanum. Se poate deci considera că reuşita dislocării
cavalerilor teutoni din Regatul Maghiar a fost, înainte de orice, una
diplomatică.
Operaţiunea n-ar fi fost posibilă fără demersurile făcute de oamenii regelui pe
lîngă mai-marii comunităţii săseşti neîncadraţi în ordinul teuton. Acestea s-au
derulat, fără îndoială, în mai multe runde de negocieri, dintre care primele au
premers finalului lunii noiembrie a anului 1224, în timp ce următoarele, care
urmăreau să asigure respectarea fidelităţii saşilor faţă de rege, au trebuit să
acopere
intervalul dintre acest moment şi declanşarea operaţiunilor militare
antiteutone, în
primăvara anului următor. După cum se vede, tatonările şi consultările au durat
cel puţin cîteva luni, dacă nu cumva ele au fost iniţiate imediat după împăcarea
consemnată de documentul din 7 mai 1222. Prima fază a conflictului, cea dintre
1218 şi primăvara lui 1222, va fi convins
curtea regală că forţa redutabilă a ordinului
nu permitea simpla confruntare armată cu acesta.
Nu
este deloc sigur că, alungaţi din Regatul Maghiar şi deposedaţi de
posesiunile lor acolo, teutonii ar fi părăsit şi locurile sud-carpatice.
Scrisoarea
papală care îi îndeamnă să rămînă pe loc, în pofida vicisitudinilor pe care
trebuiau
să le suporte din partea oamenilor regelui, pare un argument că, cel puţin
atîta
timp cît a mai existat speranţa unei reveniri asupra hotărîrii regale de a-i
expulza,
ei nu au plecat cu totul din sudul Carpaţilor. Or, insistenţele şi negocierile
Sfîntului
Scaun cu suveranul Ungariei s-au întins pe durata mai multor ani (în 1234 încă
se
mai revenea epistolar la contenciosul teuton, deşi papa Honoriu decedase între
timp). Abia odată cu moartea regelui Andrei al II-lea, în 1235, se încheia
corespondenţa pe această temă. Chestiunea urma să se reia abia peste cîteva
zeci
de ani, în 1260-1270, în 1280 şi în 131725, prin recursul la diploma
din 1222, în
alte contexte geopolitice. Dar poate că persistenţa unora dintre „fraţii”
ordinului
în spaţiul cucerit şi stăpînit de ei înainte vreme este cea care a determinat
mereu
reluatele demersuri ale papei, inspirate, probabil, de persuasiunea lui Hermann
von Salza. Dacă a fost aşa, ea va fi continuat pînă la marea invazie tătaro-mongolă,
cînd radicala răsturnare a echilibrului de forţe din acest areal a zădărnicit
orice
altă pretenţie momentană de dominaţie creştină, şi pentru papă, şi pentru rege26.
Documentul papal din 1235 ar putea fi citit şi în această cheie, văzînd în el mărturia
unor realităţi demografice, etnice şi politice de care teutonii nu erau cu
totul străini.
În acest context, moartea regelui Andrei al II-lea a putut fi doar prilejul
întreruperii
asiduităţilor papale în preajma suveranului maghiar, nu şi dovada sfîrşitului
persistenţei unora dintre elementele teutone în teritoriu.
Nu
este, deocamdată, deloc clar momentul istoric din devenirea ordinului
teuton cînd a survenit eliminarea sa intempestivă din Regatul Ungariei.
Corespondenţa papală cu suveranul acestei ţări
demonstrează că au trebuit să treacă
decenii pentru ca Sfîntul Scaun să renunţe la proiectul de a obţine
restituirea
donaţiilor făcute odinioară ordinului în aceste ţinuturi. Ţinînd seama de
faptul că,
în conformitate cu actele existente şi cu tradiţia istorică, stabilirea
teutonilor la
frontiera prusacă a avut loc tocmai în iarna 1225-1226, s-ar putea vedea aici o
conexiune: alungaţi dintr-un loc, fraţii s-ar fi regăsit îndată, cu deplină
disponibilitate, în celălalt. Dar lucrurile nu sînt atît de simple nici în
acest punct al
discuţiei. Alain Demurger observa că „S-a spus că Hermann von Salza,
charismaticul maestru al teutonilor, învăţat minte cu prilejul tristei aventuri
maghiare, ar fi ezitat înainte de a răspunde favorabil solicitărilor lui Conrad
de
Mazovia, care îl grăbea să vină să-şi instaleze ordinul la graniţele Prusiei.
Nu este exact.
Demersul lui Conrad şi al episcopului Christian de Prusia a intervenit în
timpul iernii 1225-1226. Salza era pe atunci la Foggia, în preajma lui Frederic
al
II-lea. Conrad i-a propus Chelmno şi regiunea sa (Kulm, Kulmerland), cu sarcina
de a apăra Mazovia şi de a cuceri Prusia; cuceririle urmau să fie împărţite
între
Ordin şi el însuşi. Totuşi, Conrad a exclus din donaţia sa posesiunile
bisericilor şi
pe cele ale nobililor polonezi din Kulmerland. În pofida acestui fapt, din
martie
1226, Frederic al II-lea confirma cesiunea lui Conrad, într-o bulă publicată la
Rimini, şi le acorda teutonilor teritorii de cucerit în Prusia cu drepturile
regaliene
aparţinînd unui prinţ al imperiului. Or, Prusia nu face parte din regatul
Germaniei.
Bula de la Rimini nu menţionează drepturile lui Conrad de Mazovia. Istoricii
germani şi polonezi s-au înfruntat îndelung cu privire la intenţiile lui
Conrad. Este
vorba despre un duce disperat datorită eşecurilor sale în faţa prusacilor care
se
bazează în întregime pe teutoni pentru a-i învinge? Sau încearcă Conrad să-i
manipuleze pe teutoni pentru ca ei să-l ajute să cucerească Prusia? Pornind
de la
criterii paleografice şi diplomatice a fost formulată ipoteza că bula nu putea
fi
scrisă înainte de 1235; ea ar fi fost antedatată de către cancelaria imperială,
aşa
încît să facă ireversibile concesiile lui Conrad de Mazovia (şi să-l împiedice
astfel
să le dea teutonilor încă o lovitură de tipul celei administrate de Andrei al
Ungariei) [subl. aut.]”27. Rezultă, din observaţiile de mai sus, că evoluţiile
ordinului
vreme de un deceniu au rămas incerte pentru posteritate. Dacă fraţii germani nu
au fost la limita răsăriteană a Prusiei, unde puteau ei fi în aceşti ani?
Pentru a înţelege mai bine cum a putut funcţiona pe
teritoriul actualei Românii
Ordinul Teuton voi
face cîteva precizări. Ordinul era organizat ierarhic pe trei
niveluri: central, provincial şi local. Sediul central al ordinului se numea
„casă”,
iar în fruntea ordinului era ales un maestru (magister generalis sau Hochmeister).
Acesta era superiorul direct al maeştrilor provinciali (Landmeister). Nu
este sigur
că în etapa tentativei lor de stabilire în Regatul Maghiar teutonii au avut
aici un
maestru provincial propriu-zis, dar ulterior părăsirii acestor locuri în cadrul
ordinului au existat doi maeştri, în Livonia şi în Germania, în timp ce Hochmeisterul îşi avea sediul în Prusia. Prin urmare, nu ştim dacă acel frate
Theodoric era un
Landmeister, deşi este probabil că el s-a aflat în fruntea teutonilor
din Ţara Bîrsei,
cel puţin la începutul perioadei. Pentru a desemna un maestru, comandorul
teuton
(praeceptor-ul sau Komtur-ul) alege mai întîi un tovarăş;
împreună îl desemnează
pe al treilea, apoi celor trei li se adaugă un al patrulea, şi tot aşa pînă la
treisprezece.
În fine, cei treisprezece decid asupra persoanei care va îndeplini funcţia de
comandor. Colegiul celor treisprezece electori era alcătuit din opt cavaleri,
patru
sergenţi şi un capelan. Puterile maestrului nu erau nelimitate. „Mănăstirea”,
adică
ansamblul membrilor ordinului, datora ascultare maestrului, dar, la rîndul său,
şi
acesta datora ascultare mănăstirii sale. Reprezentanţii acesteia erau grupaţi
în
capitlu, care se reunea o dată la cinci ani. „Capitlul îi alege pe maestru şi
pe demnitari
şi este asociat cu maestrul în vederea alegerii responsabililor provinciali
(care trebuiau să dea seamă de gestiunea lor în faţa capitlului). Altminteri,
maestrul
îl consulta pentru a decide admiterea de noi membri, înstrăinarea sau achiziţia
de
proprietăţi, ca şi împrumuturile şi donaţiile”28. Maestrul este
asistat de o „casă”:
un capelan, un interpret, un bucătar, trei turcopli şi doi sergenţi pentru
maestrul
teutonilor în Ţara Sfîntă. Această casă a maestrului nu trebuie să fie
confundată cu
grupul de demnitari ai ordinului care deţin funcţii specializate şi care
formează
Consiliul. Regăsim în fruntea ordinelor militare aceeaşi dualitate care se
observă
şi în preajma unui rege din statele laice ale timpului: Hotel şi Consiliu.
Marele
maestru teuton are un înlocuitor, anume pe marele comandor. şefii de război
sînt
mareşalul şi submareşalul. Funcţia caritabilă era îndeplinită de un Mare
Ospitalier,
de infirmerie se ocupa un Infirmier, finanţele erau gestionate de Trezorier şi
intendenţa o asigura un Postăvar. Alături de
aceşti demnitari exista un număr variabil
de oameni de seamă, a căror înţelepciune şi chibzuinţă fuseseră probate,
şi care
erau consultaţi într-o serie de ocazii.
Odată
cu dezvoltarea patrimoniului ordinului s-a elaborat o structură locală
şi o organizare provincială a acestuia. Pe cînd îşi avea baza în Ţara Sfîntă,
ordinul
Teuton cuprindea provinciile Livonia, Prusia, Germania, Italia şi Ungaria.
Casele
izolate de Franţa ale Angliei şi Spaniei erau autonome sau alipite provinciilor
germane. Provinciile
sînt, şi ele, conduse de maeştri. Un capitlu provincial îi adună
în fiecare an pe
comandorii fiecăreia dintre provincii, priorate, sau regni. El are
aceleaşi puteri la nivelul său precum capitlul general: administrare şi numire,
gestionare, justiţie etc. Maestrul provinciei profită de reunirea capitlului
pentru a
primi partea de rente ale comanderiilor (reponsiones), care trebuie
transferată în
Orient. Comanderia nu este nici casă (domus), nici mănăstire. Ea este o
circumscripţie, care poate cuprinde una sau mai multe case. Ospitalierii
utilizează
cuvîntul „comanderie” în sensul de cartier general al unei circumscripţii, pe
care
o numesc şi comanderie, dar mai des baillie: preceptorii seu bailivi,
preceptor et
bailhivus baiulie Utrecht29. Comandorul este desemnat de
maestrul ordinului şi de
capitlu sau de mănăstire.
„În
principiu, o comanderie trebuie să reunească un număr minimal de fraţi:
«în toate casele unde există o mănăstire trebuie să existe doisprezece fraţi şi
al
treisprezecelea, care este comandorul…», spune Regula Teutonilor”30.
Practic, nu
ştim cîţi teutoni au venit în Ţara Bîrsei la început şi cît a crescut numărul
lor pe
parcursul celor paisprezece ani cît au rămas în regiune. Nu ştim, deci, dacă în
provincia Ungaria existau mai multe comanderii sau doar mai multe case. ştim
însă că teutonii au întemeiat oraşul Braşov, au alcătuit un sistem de patru
fortificaţii
şi au stabilit un cap de pod şi peste Carpaţi, construind acolo o cetate de
piatră. În
alte locuri, într-o perioadă doar cu cîteva decenii mai recentă, aflăm că
„Castelele
şi burgurile au aceeaşi structură – în careu – şi sînt organizate în jurul unei
curţi sau
a unei pieţe. Modelul Stöck-ului cu donjon pătrat este regula adoptată
de cele
şaizeci de castele care pot fi numărate în Prusia la 1300, în afara burgurilor şi
oraşelor fortificate. Teutonii au introdus piatra şi mortarul în aceste regiuni
unde
domneşte lemnul. Ei au adus zidari din Germania de Nord. Abia în secolul al
XIVlea au adoptat tradiţia daneză a contrucţiilor din cărămidă, atît de
caracteristică
regiunilor baltice”31. Situaţia de pe frontiera Carpaţilor era
într-o mare măsură
similară cu cea documentată pentru zona nordică. „Caracteristicile războiului
pe
această frontieră dublă au dictat dispunerea şi rolul acestor castele. Ele nu
au
drept funcţie susţinerea unui asediu în faţa unui adversar numeros şi puternic
înarmat, ci controlul raidurilor unor grupuri mici, foarte mobile, care încearcă
înainte de orice să jefuiască şi să distrugă. Burgurile livoniene sînt în spate
şi sînt
protejate de miliţiile locale. Odată reperat adversarul, şi pe cît posibil
populaţiile
vecine ţinute deoparte, sînt alertaţi responsabilii ordinului care intervin
atunci cu
armata teutonă. Grupurile de lituanieni, încărcate sau nu cu pradă, sînt
interceptate
şi înfrînte înainte de a putea penetra în Livonia în profunzime. Castelele nu
au
nevoie să fie sofisticate, dar trebuie să fie apropiate unele de altele şi să
controleze
o apă pe care o utilizează vara o ambarcaţiune eficace, Bolskop-ul. Aceste
castele
erau finanţate în parte prin taxele obţinute de la locuitori. Teutonii s-au
adaptat la
tactica lituanienilor, ripostînd raidurilor lor prin raiduri identice conduse
rapid
de-a lungul
traseelor sau al rîurilor îngheţate. Operaţiunile de mare anvergură
împotriva oraşelor şi fortăreţelor lituaniene erau organizate vara, atunci cînd
era
favorabil. Cuceririle erau îndată consolidate prin construirea de noi fortăreţe”32.
Confruntările
luau în general forma raidurilor, asediilor, a distrugerilor,
bătăliile fiind rare. Păgînii erau consideraţi drept sălbatici şi brute, în
timp ce
musulmanii sau evreii, deşi rămîneau „adversari nepioşi ai numelui lui
Hristos”,
aveau dreptul la o anume stimă. Arma regină a fost cavaleria grea, cu cavalerii
ei
îmbrăcaţi în zale şi, tot mai mult, în armură, utilizînd spada şi lancea, călare
pe
calul de luptă. Dalele mormintelor de cavaleri teutoni relevă utilizarea de către
cavalerii acestui ordin a spadei mari pentru două mîini.
După
cum se ştie, ordinele militaro-cavalereşti distingeau între două tipuri
de teritoriu. Cu o terminologie franceză de epocă, acestea erau „terre de paix”
(teritoriu pacificat şi sigur) şi „terre de regart” (teritoriu semi-supus, probabil
frontalier). Alungaţi din primul (Ţara Bîrsei), ei au putut rămîne pe loc, în
virtutea
unor relaţii de cooperare cu populaţia colonizată şi convertită din teritoriul
semisupus, de la sud şi răsărit de Carpaţi (Ultramontania). Invitarea lui Hermann von
Salza de către Andrei al II-lea, către sfîrşitul anului 1230, poate fi
interpretată în
mai multe feluri. Ea se leagă, în orice caz, de vechea dispută şi poate însemna
şi
că ea nu fusese încă rezolvată corespunzător pe teren. Maestrul teuton putea
spera
într-o restituire a vechilor posesiuni, dar dacă socotim că regele a voit mai
mult
decît să dea un semn formal de bunăvoinţă protejaţilor papalităţii, atunci
trebuie presupus
că faptul putea avea loc în condiţiile în care prinţul moştenitor Bela,
stăpîn acum pe Transilvania şi Ţara Bîrsei, se manifesta prea independent33.
Călătoria s-a soldat însă cu rezultate dezamăgitoare pentru Hermann von Salza.
Demersurile papale se reiau acum, fiind însă îndreptate nu numai către regele
Andrei, perceput ca lipsit de voinţă şi
aflat la cheremul baronilor săi ostili ordinului,
ci şi către prinţul Bela.
Eşecurile
acestor demersuri repetate – mergînd pînă la susţinere prin propria
prezenţă – nu înseamnă că întregul eşafodaj ridicat de teutoni în cei paisprezece
ani se surpase integral. Cum în 1234 situaţia alungării lor nu era acceptată
încă
drept definitivă nici de papă, nici de maestrul ordinului, este posibil ca unii
dintre
fraţii de la sud şi est de Carpaţi să nu-şi fi încheiat aventura, întemeindu-se
tocmai
pe ceea ce izbutiseră deja să construiască aici (o ţară percepută de anturajul
regal
ca fiind „prea mare” pentru a fi restituită, după cum se notează într-un
document).
Nu trebuie uitat că misiunea ordinului viza nu doar cucerirea, organizarea şi
stăpînirea teritoriului, ci şi convertirea păgînilor, a ereticilor ori a
schismaticilor
la catolicism. După cum s-a observat, „Regula Teutonilor nu impune decît
caselor
care au biserică şi capelă să facă pomeni săracilor”34. Dar într-un
document din
1213, episcopul Wilhelm al Transilvaniei acorda teutonilor libertatea de a
intensifica propaganda catolică prin hirotonisire de preoţi, ridicare de noi
biserici
catolice şi perceperea dijmei bisericeşti35. Un deceniu după aceea,
în scrisoarea sa
din 12 decembrie 1223, papa Honoriu al III-lea era şi mai explicit în privinţa
scopurilor prozelite ale cavalerilor, acţiunea acestora fiind văzută ca
survenind
„pentru ca numărul credincioşilor [catolici – n. aut] ce locuiesc în
această ţară [a
Bîrsei – n.aut] să sporească cu noroc spre spaima păgînilor”36.
Nu este însă de
crezut că ordinul s-a rezumat la sud şi la răsărit de Carpaţi, oricît de îngust
ar fi
fost teritoriul intrat sub controlul său, la construcţia de fortificaţii. El
trebuia să
construiască şi capele, măcar în aşezările mai importante. Prin urmare, nu
există,
practic, nici o îndoială că alături de convertirile cumanilor operate de fraţi,
au
existat şi milostenii îndreptate către
populaţia săracă din rîndul coloniştilor germani,
dar şi din rîndul convertiţilor.
Dar
mai existau şi alte operaţiuni care presupuneau o bună implantare în
teritoriu. Pe pămînt, comunicaţiile dintre centru şi periferie erau mai rapide
graţie
utilizării porumbeilor voiajori (în Orient, în Spania) şi a semnalelor optice
emise
din turnurile castelelor. Cel de al doilea sistem se întemeia pe transmiterea
mai
departe a mesajului codificat de către intermediari. Ei existau, deci, şi în aşezările
din zonă, locuite de autohtoni şi de colonişti, şi alcătuind primele verigi din
acest
lanţ medieval al comunicaţiilor vizuale. Serviciul poştal dezvoltat de teutoni
în
Prusia şi Livonia funcţiona zi şi noapte37, ceea ce ne permite să
presupunem că el
funcţiona la fel şi pe perioada sejurului lor în Ungaria (emisarul care a anunţat
Sfîntul Scaun că fraţii fuseseră alungaţi a ajuns la Roma în doar două-trei
zile).
Contactul
intim cu populaţia locală şi cu coloniştii este probat şi de contribuţia
prelevată de la aceştia. Wartegeld luat de ordinul Teuton pentru întreţinerea
posturilor de supraveghere la frontierele Poloniei şi ale Lituaniei era puţin
diferit,
căci este datorat de toate comanderiile, atît cele de pe front cît şi cele din
spatele
frontului. Dar comanderiile nu obţineau beneficii prin munca exclusivă a fraţilor,
ci se bazau şi pe exploatarea muncii localnicilor.
Cu
privire la societatea autohtonă din Ţara Bîrsei documentele fac cîteva
referiri semnificative. În diploma eliberată teutonilor la 1211 sînt pomenite
„tîrgurile libere din acest ţinut”. Alt
document, din 1212 pomeneşte, şi el, „locuitorii
care trăiesc acolo”, iar o chartă din 1213 vorbeşte despre „locuitorii
de faţă (subl.
aut.) şi cei viitori”, formulă de cancelarie care însă se întemeiază pe
realităţi ale
zonei. La 19 aprilie 1218 se pomeneşte despre o „dijmă de la locuitori”38.
Se
poate discuta despre identitatea etnică a acestor locuitori, dar este limpede că
ei
existau acolo şi că pe ei erau chemaţi teutonii să îi supună propriei dominaţii
politico-religioase.
Ce
urme a lăsat în spaţiul de la sud de Carpaţi experienţa teutonă din prima
jumătate a secolului al XIII-lea? Se poate spune că ea a marcat în mai multe
feluri
acest areal. În primul rînd, din punct de vedere demografic, colonizarea
prilejuită
de epopeea teutonă a avut urmări durabile în regiune, făcînd din Ţara Bîrsei un
teritoriu săsesc pentru tot restul evului mediu şi al modernităţii, chiar dacă
aici au
continuat să existe şi comunităţi româneşti. S-a observat că studiul
toponimelor
germane din Ţara Bîrsei „relevă o similitudine cu toponimele de la Koblenz ale
ordinului cavalerilor teutoni”39. Dialectele din localităţile
învecinate Braşovului
indică rolul teutonilor în sosirea pe aceste locuri a coloniştilor germani40.
Prezenţa
germană a continuat să fie semnalată şi la sud de Carpaţi, în oraşul
Cîmpulung şi mai departe chiar şi după epuizarea episodului teuton în zonă. Tot
de acest moment se leagă însă şi o mişcare demografică de o oarecare însemnătate,
care a antrenat şi români, maghiari şi secui din Transilvania, după cum
înregistrează
unele documente şi izvoarele narative. O asemenea dinamică, de traversare a
Carpaţilor de la nord la sud şi, respectiv, de la vest către est n-ar fi fost
posibilă
fără prealabilele operaţiuni militare teutone. Ele au permis degajarea unor părţi
de teritoriu de triburile cumane şi, tot acum, convertirea membrilor altor
asemenea
triburi la creştinismul occidental. Aşezarea noilor veniţi s-a efectuat, aşadar,
acum
şi în deceniile următoare, într-un teritoriu eliberat de sub dominaţia păgînă,
chiar
dacă nu şi nepopulat.
Un
alt aport teuton esenţial, alături de cel demografic, a fost cel social-politic
şi confesional. În teritoriul disputat de cumani, teutoni şi regalitatea
maghiară sau înfiripat comunităţi caracterizate de întronarea unor rînduieli feudale de
tip
occidental. Dacă, din punct de vedere religios, teutonilor le-au succedat la
conducerea acestui teritoriu nişte „falşi episcopi” – cum pomeneşte faimosul
document
papal din 1235 –, se poate crede că tentativa unei teocraţii nu a luat sfîrşit
definitiv odată cu alungarea cavalerilor cruciaţi de către Andrei al II-lea.
Ideea
unei puteri exercitate în numele Domnului de către un ierarh a persistat, fie că
ea
s-a erijat în port-flamură a catolicismului şi a papalităţii, fie că, dimpotrivă,
vorbea
în numele bisericii răsăritene.
Un
alt aspect al moştenirii politice teutone la sud şi răsărit de Carpaţi l-a
constituit ideea unei statalităţi aparte, deosebite de cea ungară, în această
regiune.
Ea urma să fie exprimată de celelalte creaţii statale din perimetrul mai sus
desemnat,
învingînd, în cele din urmă şi configurîndu-se ca statalitate de sine stătătoare.
Dacă teutonii nu au izbutit să o impună, la 1218-1225, iar Litovoi întîmpina
acelaşi
eşec în deceniul opt al secolului al XIII-lea, în cele din urmă, odată cu
Basarab I
şi cu Bogdan I, acest scop devenea realitate. Trebuie adăugat însă, pentru a
nuanţa
cele de mai sus, că existenţa în primele decenii ale secolului al XIII-lea a
unei
Ţări a Severinului – după cum o atestă documentele de epocă –, ca şi versiunea
asupra începuturilor Ţării Româneşti prezentă în Letopiseţul Cantacuzinesc,
îndreptăţesc împreună presupunerea că şi în zona bănăţeano-olteană din
imediata
apropiere a Dunării s-a constituit, în acel moment ori mai devreme, o entitate
prestatală cu veleităţi de afirmare a propriei puteri. Asemenea începuturi
statale
româneşti au putut apărea şi ca aşchii rupte din Ţaratul Vlah şi Bulgar aflat,
după
moartea lui Ioniţă Caloian (1207) în plin recul, dacă nu cumva, pur şi simplu,
ca
nişte confederări de obşti săteşti cu un început de diferenţiere socială, puse
sub
conducerea unui mai mare local, însă fără nici o legătură cu statele deja
constituite
din regiune. În acest caz, în exemplul teuton ar trebui văzut mai mult impulsul
suplimentar, modelul adăugat propriilor motivaţii şi imbolduri autohtone.
Din
acelaşi punct de vedere, al concepţiei despre statalitate, se poate considera
că teutonii au pus bazele organizării de tip statal a Munteniei – văzută ca
parte
nordică, montană, a teritoriului de la sud de Carpaţi –, construind aici pentru
întîia
dată un sistem ofensiv-defensiv dotat cu fortificaţii care să permită dominarea
militară eficientă a teritoriului. Cum tocmai am arătat, în acelaşi timp, la
vest de
Olt, în teritoriul dintre acesta şi munţii
actualmente numiţi „ai Banatului”, se articula
o altă realitate cvasi-statală, aşa-numita Ţară a Severinului. În timp
ce aceasta din
urmă devenea însă, foarte devreme, după 1211, un banat organizat de Ungaria
arpadiană, formaţiunea teutonă dădea o lovitură dominaţiei maghiare în numele
papalităţii, urmărind o statalitate proprie pusă sub ocrotirea suveranului
pontif.
Nu altceva obţinuse Ioniţă Caloian în 1204, cînd papa îi trimisese coroana de ţar
al Bulgariei, chiar dacă puterea sa era una
laică, nu una exercitată în termeni militarreligioşi, ca în cazul teutonilor. Tot laică era şi cealaltă stăpînire
nouă binecuvîntată
de papa Inocenţiu al III-lea: cea a Imperiului Latin de la Constantinopol,
succesorul
occidental al Bizanţului ortodox. Din această perspectivă se poate afirma că
formaţiunea preconizată a se naşte sub acţiunea
militaro-diplomatică teutonă trebuia să extindă, într-o formulă specifică, dominaţia ecleziastică
a papalităţii la sud de
Carpaţi,
dispensîndu-se de medierea regalităţii maghiare.
Note:
1.
În
paginile următoare autorul a profitat amplu de contribuţia lui Henry Bogdan, Les
chevaliers teutoniques, Paris, Perrin, 2002.
2.
După
cum, pe bună dreptate, atrag atenţia Laurenţiu Ştefănescu şi Erwin Bader în
Puncte
de vedere, I, Bucureşti, Ed. Scaiul, 1994, p. 10, ordinul se numeşte în
germană der Deutsche
Ritterorden, adică Ordinul Cavalerilor Germani. Procedînd ca restul
istoricilor români şi străini,
voi numi însă ordinul, pe mai departe, spre a evita orice confuzie, cu numele
deja încetăţenit.
3.
Şerban
Papacostea, Românii în secolul XIII. Între cruciată şi Imperiul Mongol, Bucureşti,
Ed. Enciclopedică, 1993, p. 31. Am tradus silvas prin codri pentru că
este frapant că nu se
vorbeşte despre munţi (ultra montes), ci despre codri. Cum am încercat să
argumentez într-un alt
loc, codrul desemna atît realitatea
fizico-geografică silvestră, cît şi o formă specifică de organizare
autohtonă. S-ar putea ca în document să fie vorba tocmai despre aceasta
din urmă.
Dar „dincolo de codri, către cumani” – adică în
direcţia sud – poate însemna şi că extinderea
teritoriului avută de rege în vedere nu era iniţial atît de optimist evaluată,
încît să ducă şi „ultra
montes nivium”, adică „dincolo de munţii înzăpeziţi”.
4.
Ibidem,
p. 31.
5.
Ibidem.
6.
Ibidem.
În n. 75, la p. 32, se menţionează această interpretare a cauzelor instalării
ordinului
apud G. Rössler, Der Deutsche Orden, p.
228-229.
7.
Cu privire la preocupările lui Inocenţiu al III-lea de a-şi mări şi consolida
puterea şi
prestigiul
exercitînd drepturile unui suveran feudal asupra monarhilor europeni s-a
discutat şi
din alte unghiuri de vedere. În această cheie poate fi citită remiterea
coroanei regale către Ioniţă
Caloian în 1204 de către Roma, de exemplu. Dar, mai recent, şerban Turcuş a
încercat să
demonstreze chiar că Sfîntul Scaun a avut o viziune de aceeaşi natură şi asupra
raporturilor sale
cu Regatul Maghiar pe durata evului mediu, începînd chiar cu momentul creştinării
maghiarilor
(Vezi Sfîntul Scaun şi românii în secolul al XIII-lea, Bucureşti, Ed.
Enciclopedică, 2001).
8.
Maria
Holban, „Despre aria de întindere a cavalerilor teutoni din Ţara Bîrsei (12211225)”, în Din cronica relaţiilor româno-ungare în secolele XIII-XIV, Bucureşti,
Ed. Academiei,
1981, p. 10. Încă nu s-a remarcat că la 1227, cînd magistrul Robert,
arhiepiscopul de Veszprém
a botezat – conform lui Alberic de Troisfontaines – circa cincisprezece mii de
cumani, întemeind
episcopia Cumaniei, el a numit în fruntea acesteia un episcop numit Theodoric. ştim că acesta a
aparţinut ordinului dominican. Este de crezut că numirea s-a făcut în virtutea
bunei cunoaşteri a
teritoriului şi locuitorilor de către dominicanul Teodoric. În paralel cu
teutonii, dar şi după
alungarea acestora, dominicanii au dezvoltat deci o activitate misionară în
Cumania Neagră.
9.
Tudor
Sălăgean, Transilvania în a doua jumătate a secolului al XIII-lea. Afirmarea
regimului congregaţional, Cluj-Napoca, Institutul Cultural Român &
Centrul de Studii
Transilvane, 2003, p. 59: „... În Transilvania primei jumătăţi a secolului al
XIII-lea, centrele de
comitat ajunseseră să fie, în cvasitotalitatea lor, caracterizate prin sisteme
de fortificare cu totul
anacronice. În acelaşi timp însă, în regiunea frontierei militare se dezvolta,
în pofida reticenţelor
regale, un nou tip de fortificaţii, mult mai puternice. Rezervele formulate de
regele Andrei al IIlea – care, prin actul de donaţie din 1211, încercase să le impună cavalerilor
teutoni ridicarea
aceluiaşi tip anacronic de fortificaţii – erau motivate, fără îndoială, în
primul rînd de situaţia în
care se aflau, în epoca respectivă, castrele regale din interiorul
Transilvaniei”. Comentariul autorului
din nota 221 de la p. 76 este că „Evident, teutonii nu puteau respecta o
asemenea
condiţie – inferioritiatea lor numerică
trebuind să fie suplinită printr-o superioritate tehnică,
reflectată inclusiv în domeniul
fortificaţiilor”. Din afirmaţiile citate pare să rezulte că Andrei al
II-lea prefera să-şi lase regatul
expus la frontiera sudică şi la cea răsăriteană pentru că o fortificare
superioară în această zonă ar fi
adus în stare de inferioritate restul regatului. Totodată, ar mai
rezulta şi că forţa cavalerilor cruciaţi germani ar fi constat în mod prioritar
în superioritatea
tehnică pe care o posedau, şi nu în
calităţile lor militare propriu-zise, stînjenite de puţinătatea
efectivelor teutone. Ambele susţineri
îmi apar ca discutabile. Nu cred că situaţia castrelor regale
transilvănene l-a determinat pe rege să îngrădească libertatea colonizărilor
şi a fortificării de
către teutoni a teritoriilor atribuite de
regalitatea însăşi ori pe cele cucerite de ei de la cumani, ci
mai curînd teama de consecinţele
unei concurenţe politico-militare ce putea afecta imprevizibil
însuşi Regatul Maghiar. Nici inferioritatea numerică teutonă nu este un
argument cu greutate,
ştiut fiind că fiecare cavaler era servit
de mai mulţi scutieri şi că în jurul lui erau grupaţi colonişti
pedeştri care, printre alte obligaţii datorate înzestrării lor cu pămînt,
trebuiau şi să presteze
servicii cu caracter militar.
10.
Maria Holban, „Despre aria de întindere a cavalerilor
teutoni…», în ed. cit., p. 30. În
1231, Grigore al IX-lea recapitulează faptele din perspectiva informării sale
de către cavalerii
teutoni. „Ţara Bîrsei era locul de trecere al cumanilor,
venind adesea să tulbure regatul Ungariei.
Pentru paza acestui pămînt ei au cheltuit mulţi bani şi multă trudă, şi-au vărsat
şi sîngele, ridicînd
cetăţi puternice”. Rezultă clar că aceste cetăţi erau
chiar în Ţara Bîrsei.
11.
Ion
Dumitraşcu, Mariana Maximescu, O istorie a Braşovului, Braşov, Ed.
Phoenix,
2001, p. 22 pomenesc şi Cetatea Neagră (Codlea).
12. ş. Papacostea, op. cit, p. 33.
13.
Maria Holban, op. cit, p. 30. Expresia provine din acelaşi document din
1231. Ion
Dumitraşcu, Mariana Maximescu, op. cit., p. 22
cred că faimosul Cruceburg se afla lîngă comuna
Teliu
sau în zona muntoasă a trecătorii Tabla Buţii.
14.
Ibidem, p. 12. Traducerea lui „terra” prin pămînt nu este
obligatorie. În contextul dat,
termenul putea desemna o „ţară” în înţelesul medieval,
de entitate teritorială dotată cu o anumită
autonomie
juridică, inclusă într-un ansamblu statal mai mare.
15.
Ibidem.
16.
Ultramontania este o denumire care are meritul de a
sublinia atît cvasiconstituirea unui
stat
teuton transcarpatic, cît şi începutul unei serii de iniţiative occidentale de
tip statal în
organizarea spaţiului sud-carpatic în forma
unei entităţi statale vasalice în raport cu Ungaria.
Cum se ştie, ulterior teritoriul va
apărea în actele cancelariei maghiare ca „Transalpina”; ceea ce
este o altă formulare latină a aceluiaşi termen maghiar, Alföld şi
corespunde şi românescului
Muntenia (de unde denumirea polonă de „Multansky”). În plus, ea este derivată
tocmai din
formularea reţinută de actul oficial.
Dar „ultra”, care poate fi
tradus cu peste, nu e totuna cu „trans”, care se lasă tălmăcit ca
dincolo de. În primul caz, se
semnalează implicit existenţa unei realităţi dincolo de un obstacol,
în timp ce într-al doilea, accentul cade pe traversarea
obstacolului (dincolo-ul presupune existenţa
unui dincoace, precum şi a unei relaţii între cele două părţi,
un du-te vino). Dacă asemenea
consideraţii nu forţează prea tare jocul sensurilor, se
poate crede că nu este întîmplătoare folosirea
în
stadiul iniţial al înregistrării scrise, în documente oficiale, a denominaţiilor
cu ultra
(Ultrasilvania, „ultra montes nivium”),
abia într-un stadiu secund apar cele care conţin prefixul
trans (Transilvania, Transalpina). Schimbarea de nume
ar putea însemna trecerea teritoriului
respectiv într-o nouă fază a
raporturilor cu statul maghiar, mai precis intrarea zonei respective în
sfera de influenţă a Ungariei.
17. Maria Holban, op. cit,
p. 30. Expresia provine din acelaşi document din 1231.
18.
Maria Holban crede că menţionarea relativ tîrzie a
acestei lupte şi a convertirilor respective ar trebui pusă în legătură cu interesul stîrnit de creştinarea
cumanilor din 1227-1228.
Autoarea se îndoieşte, deci, de autenticitatea episodului, socotindu-l creaţia
cancelariei papale
(p.
31).
19.
Ibidem, p. 36.
20. Dar,
pe de altă parte, ridicarea micii nobilimi a regatului împotriva regelui s-a
datorat
politicii de favoruri regale la adresa partidei germane
din Ungaria, în rîndurile căreia se numărau
– cel
puţin din punctul de vedere al adversarilor săi interni – şi teutonii.
21.
Vezi
Alain Demurger, Cavalerii lui Christos, Chişinău, Ed. Cartier, 2003,
trad. de
Ovidiu Pecican, p. 66.
22.
Maria
Holban, op. cit., p. 17.
23.
Ibidem, pp. 17-18.
24.
Ibidem, p. 26.
25.
Ibidem, p. 43.
26.
Tudor Sălăgean, op. cit., p. 37: „… Faptul că episcopul
Cumaniei reuşise să pună pe
picioare o oaste locală, alcătuită în majoritate din
români – aceştia sînt, cu siguranţă, ulaghii lui
Rashid od-Din – şi în măsură să angajeze o confruntare deschisă cu forţele de
invazie mongole
constituie
o dovadă concludentă asupra gradului relativ avansat de organizare a
structurilor
politice şi militare existente în această
regiune”. Dacă rămăşiţele teutone nu dispăruseră cu totul
din acest spaţiu, atunci succesul
militar – materializat în încetinirea înaintării tătarilor pe direcţia
vest – constatat de istoric s-ar putea datora şi tehnicii militare a
acestora.
27.
Alain Demurger, op. cit., cap. IV,
p. 86.
28. Alain Demurger, ibidem, p. 116.
29. Ibidem, p. 123.
30.
Ibidem, p. 125.
31.
Ibidem, p. 141.
32.
Ibidem, p. 142.
33.
Maria Holban, op. cit., p. 28-29. „Acum
Transilvania (în sensul larg al acestei numiri)
împreună cu Ţara Bîrsei şi cu părţile Ultra montes
nivium se aflau în lotul lăsat spre guvernare
lui Bela. După creştinarea cumanilor, regizată de arhiepiscopul de Strigoniu,
Robert (numit de
papă
legat papal pentru părţile cumanilor şi ale brodnicilor), cu concursul activ al
lui Bela,
acesta a profitat de noile condiţii create,
luînd pe lîngă sine o oaste de cumani, de care s-a folosit
intensiv mai ales în legătură cu
împrejurările interne. Mulţumită acestei superiorităţi militare, el
a putut să-şi impună autoritatea, în
1228, de pildă, determinînd o serie de schimbări în conducerea
regatului. Un timp apreciabil regele
s-a şi aflat sub un fel de tutelă a fiului său, chiar şi pentru
partea din regat pe care şi-o reţinuse
pe seama sa. Abia la sfîrşitul anului 1230, regele revine la
putere pentru o clipă şi-şi reia vechea echipă de dregători”.
34.
Alain
Demurger, op. cit., p. 125.
35.
Ion
Dumitraşcu, Mariana Maximescu, op. cit., p. 23.
36.
Ibidem.
37.
Alain Demurger, op. cit., p. 128.
38.
Ion Dumitraşcu, Mariana Maximescu, op. cit, p. 22.
Autorii interpretează etnic aceste
realităţi,
considerînd că ei sînt români.
39. Ibidem.,
p. 23. „Kronen – Braşov, Petersburg – Sînpetru, Heldsdorf – Hălchiu, Honigberg
– Hărman,
Nussbach – Măieruş, Rosenau – Rîşnov, Weidenbach – Ghimbav”.
40. Ibidem, p. 24.
*
Ovidiu PECICAN (n.1959), istoric, profesor la Facultatea de Studii Europene,
Universitatea
Babeş-Bolyai, jurnalist, autor al volumelor Lumea lui Simion
Dascălul (1998); Troia, Veneţia, Roma. Studii de civilizaţie europeană (1998);
Europa – o idee în mers (1997) – Premiul Universităţii Babeş-Bolyai
pentru
contribuţii la integrarea europeană; co-autor al volumelor Istorie, manuale
pentru
clasa a XI-a şi a XII-a, şi totodată scriitor: Razzar (1999) – Premiul
Editurii Nemira,
O utopie tangibilă (1994), Eu şi maimuţa mea (1990).
Ovidiu Pecican, Un model pentru ideea
de stat sud- şi est-carpatic:
formaţiunea teutonă din Carpaţi (1211-1225), studiu publicat cu permisiunea
autorului.