Editorial
Editorial
Actualitatea
temelor abordate de altera este, fiind vorba de un periodic, rar
decodată în sens cronologic. Iată că, de astă-dată, subiectele reunite în
prezentul
număr se califică drept extrem de actuale, atît în contextul dezbaterilor
publice din
România, cît şi în cel mai larg, al priorităţilor Uniunii Europene.
Recent,
viaţa politică românească a fost traversată din nou de fiorul autonomist al
secuilor, răspunsul autorităţilor fiind, în nota deja consacrată, între sarcasm
şi
excomunicare. Într-un stat cu optsprezece comunităţi minoritare istorice, nici
guvernul,
nici partidele nu au simţit încă nevoia institutionalizării expertizei
existente în domeniul
minorităţilor, singurii specialişti oficiali fiind cei cîţiva diplomaţi de
carieră cărora le
revine sarcina ignobilă de a contracara pe plan internaţional revendicările
minorităţilor
din România şi de a le minimaliza dramatismul. Contrar aparenţelor, România
dispune
de experţi redutabili în chestiunea minorităţilor, comparabili cu cei din
statele
democraţiilor consolidate. Ei trebuie însă căutaţi în sfera academică şi
civică.
Abordînd
tematica situaţiei minorităţilor în statele postcomuniste, altera ne
invită
la aprofundarea sensului filozofic şi umanist al conceptului de autonomie, aşa
cum
este el magistral expus de, într-un fel unicul, Will Kymlicka, cunoscutul
profesor
canadian. Kymlicka atrage atenţia asupra faptului că aserţiunea „îndeplinim
toate
standardele internaţionale”, devenită o mantră în rîndul statelor
postcomuniste,
este implicit o formă periculoasă de refuz al împărţirii puterii cu cetăţenii
minoritari.
La rîndu-i, Levente Salat, poate cel mai important reprezentant în România al
şcolii
Kymlicka, propune un inventar al autonomiilor, nuanţînd convingător fundalul
socio-politic şi istoric al acestora. Pentru Kymlicka este de neocolit în
viitorul
apropiat, în interesul păcii şi al valorilor europene, o regîndire a sistemului
de
protecţie a minorităţilor la scară continentală. Pentru Salat, alături de
legitimitatea
aspiraţiilor autonomiste, minorităţile din România, cea maghiară în special, ar
trebui
să ia în calcul realizabilitatea autonomiei, respectiv să-şi bazeze programul
pe
înţelepciune politică şi profesionalism. Studiul lui Adrian Ivan dedicat
influenţei
integrării europene asupra standardelor minorităţilor în patru state
postcomuniste
relansează discuţia despre oportunitatea unui acquis comunitar în domeniu.
Probabil secţiunea
cea mai copioasă a acestui număr al alterei o constituie
publicarea integrală a raportului Frunda privind conceptul de naţiune, raport
ce a
stat la baza adoptării de către Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a
Recomandării 1735. Lăsăm la o parte isteria naţionalistă declanşată în România
de
acest raport altminteri extrem de valoros, pentru a sublinia faptul că noul
concept
de naţine europeană a secolului al XXI-lea este abia la început de drum şi că
influneţa sa asupra dreptului constituţional european va produce efecte
semnificative la început de mileniu, inclusiv în arhitectura statelor naţionale
şi a
super-statului continental.
În
nota care a consacrat-o, aceea a dezbaterilor intelectuale de avangardă, altera
publică materia unui seminar dedicat de Liga Pro Europa reformelor amînate
ale
tranziţiei româneşti, cu accent asupra reformei statului şi a sistemului
politic, rămase
inerţiale şi în mare parte responsabile pentru retardarea social-economică a
unei
ţări, altminteri bogate în resurse umane şi naturale.
Partidele
regionale din statele europene şi dilema lor fundamentală, aceea a
perticipării la guvernarea centrală este analizată de autorul catalan Jordi
Argelaguet.
Un prilej în plus să ne amintim că România secolului XXI nu permite
înregistrarea
partidelor regionale...
Nu
în ultimul rînd, semnalăm prezenţa în altera a unui articol viguros al
lui Liviu
Andreescu care evaluează palmaresul Bisericii Ortodoxe Române în chestiuni
ţinînd
de valori umaniste fundamentale, ca drepturile femeii, non-discriminare,
respectul
faţă de alteritate. Autorul slovac Alexander Duleba contribuie la soliditatea
analizelor
printr-o prezentare documentată a chestiunii rutene şi a impactului acestei
minorităţi
asupra relaţiilor dintre Slovacia şi Ucraina.
Putem
spera, aşadar, ca prezenta altera să constituie încă o etapă din
procesul de
profesionalizare a reflecţiei româneşti asupra chestiunii minorităţilor în
statele
postcomuniste, provocînd inovaţie intelectuală şi adoptarea de politici publice
apte să răspundă exigenţelor profilului umanist al unei Românii europene.