Untitled-1
Dezbatere
Reforme
amînate – reforme necesare:
Descentralizare
şi regionalizare
în statele membre UE
La
21 mai 2005, Centrul Intercultural al Ligii Pro Europa a organizat
la Cluj conferinţa naţională „Reforme amînate – reforme necesare pentru
integrarea României în Uniunea Europeană”. Structurată pe trei sesiuni
(Sesiunea I : „Spre o compatibilitate structurală a României cu statele
membre UE. Reforme constituţionale. Reforma justiţiei. Reforma sistemului
politic. Reforma teritorial-administrativă”, sesiunea II : „Coerenţa
sistemului politic. Reprezentarea şi autonomia culturală a minorităţilor.
Legislaţia electorală”, secţiunea III : „Descentralizare şi regionalizare
în statele membre UE. Modele posibile pentru România. Autonomia regională”), conferinţa
a reunit figuri de primă mărime ale sferei academice şi societăţii civile, dar
şi politicieni :
Gabriel
Andreescu, Liviu Antonesei, Miklós Bakk, Daniel Barbu, Barna Bodó, Valentin
Constantin, Péter Eckstein-Kovács, Smaranda Enache, Sabin Gherman, István Haller,
Alexandra Ionescu, Gábor Kolumbán, Gusztáv Molnár, Adrian Moraru, Ovidiu
Pecican, Zoe Petre, Adrian Sorescu, Zsolt Szilágyi, Elek Szokoly, Tibor T.
Toró.
Textul
de faţă constituie o selecţie din intervenţiile din cadrul celei de-a treia
sesiuni.
Smaranda Enache: Am propus ca temă de
dezbatere descentralizarea şi
regionalizarea
în statele membre ale Uniunii. Vin de la o conferinţă care a avut ieri
loc
la Oradea, unde s-a discutat dacă autonomia Ţinutului Secuiesc ca atare este o
condiţie
pentru integrarea României în UE. Răspunsurile care s-au dat au mers întro
direcţie pe care o cunoaştem cu toţii: principiul subsidiarităţii face ca în UE
aranjamentul
pe care un stat şi-l alege să fie la latitudinea respectivului stat. Aşadar invocarea modelelor
aici nu este pentru a prelua neapărat un model, ci pentru a
vedea ce exemple există în Uniunea Europeană
şi ce discuţii se desfăşoară în România.
Gusztáv
Molnár: Voi
încerca să ating cîteva chestiuni legate de contextul
geopolitic internaţional şi european în care discutăm noi aceste probleme, care
ar
fi şansele acelei transfuzii de care vorbea Liviu Antonesei, atît în ceea ce
priveşte
transfuzia mai generală a însăşi democraţiei liberale, cît şi în ceea ce priveşte
descentralizarea politică. S-a vorbit destul de mult în primele două paneluri
de
şansele unei reforme radicale interne în România. Ar trebui să vedem dacă
contextul
internaţional ne va putea ajuta sau nu în acest sens în viitorul apropiat.
Dacă
ne uităm la contextul global, asistăm la un fenomen ciudat de
retropolitică: în perioada în care democraţia liberală este decretată drept
model
universal valabil asistăm la nişte fenomene care dau de gîndit în ceea ce priveşte
aplicarea sa. În China, de exemplu, nu demult, un disident, care după demonstraţia
de la Tien An Men a ajuns în Franţa, a scris un articol interesant într-un
cotidian
parizian, după vizita şefului Comintangului la Pekin, în care ajungea la
concluzia
că s-ar putea ajunge – şi vorbea pozitiv despre aceasta ca despre o şansă reală
a
Chinei, ca un fel de ieşire din împotmolirea în care se află – la adoptarea
chiar de
către China continentală nu a standardelor democratice occidentale, ci
întoarcerea
la un model autohton.
În
SUA, noua carte a lui Hungtington se ocupă de identitatea americană şi,
cînd vorbeşte de identitatea americană, nu mai pomeneşte de acel pattern clasic
din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea care este considerat de toată
lumea ca
fiind modelul american sui generis, ci se întoarce la modelul
preiluminist din
perioada iniţială a modelului anglo-saxon şi
consideră că aceasta este baza identităţii
americane, de la care trebuie pornit dacă SUA doreşte să se menţină pe
arena
mondială. În America Latină, de ani de zile lumea aşteaptă ca şi în Cuba
regimul
dictatorial să se transforme în democraţie, şi mare parte a Americii latine
continentale să meargă pe direcţia cubaneză. De ţările islamice, care provin
parcă
din străfundul istoriei, nu mai vorbesc.
Se
pare că Europa, mai ales Europa Occidentală, este un caz mai special,
foarte interesant de întoarcere la rădăcini, în care încep să devină vizibile
frontiere
istorice vechi de sute, chiar de o mie de ani. În momentul în care a fost
redactată
Constituţia europeană – şi era perioada agitată în care urma să fie adoptată de
Consiliul interguvernamental –, era clar că miezul ţărilor occidentale
europene,
miezul carolingian, să zicem, a dorit
această constituţie, iar periferia a avut reticenţe
foarte serioase faţă de ea. Cînd vorbesc de periferie, nu folosesc acest
cuvînt în
sens peiorativ, ci pur şi simplu topografic. Care erau acele trei ţări care
aveau
reticenţe fundamentale? Marea Britanie, Polonia şi Spania, deci periferia
nordică,
estică şi sudică. Iar ceea ce vedem acum, este un lucru şi mai interesant, cînd
se pare că însuşi
centrul se răzvrăteşte, întrucît în Franţa şi Olanda există o posibilitate
serioasă de neratificare a Constituţiei.
În cotidianul Le Figaro, de vreo două luni de
zile, există o dezbatere formidabilă:
„Ce fel de Europă
dorim?”, în care mai toată lumea îşi spune părerea despre
Constituţie. Se vorbeşte de o Europă a cercurilor, în care primul cerc ar fi
Europa
politicilor comune, Uniunea Europeană actuală, al doilea cerc ar fi un nucleu
dur al
ţărilor fondatoare şi încă cîteva care merg înainte pe direcţia unui stat
într-adevăr
federal şi, în sfîrşit, cercul exterior. Mai
bine spus, este vorba de miezul dur, o periferie
internă şi una externă, cam aceasta este viziunea elitei politice
franceze. Asta ar
însemna că în momentul în care extinderea europeană a ajuns un fel de fenomen
de
masă – înglobarea celor zece, din care opt din zona central-est-europeană,
urmează
şi România şi Bulgaria – asistăm la un lucru deosebit de semnificativ: miezul
se
răzvrăteşte şi se gîndeşte la o modalitate de a-şi reafirma identitatea proprie
care
vine din istorie. Este o perioadă de criză profundă a Uniunii. Eu sper să fie o
criză cu
un deznodămînt pozitiv, cum se întîmplau lucrurile şi pînă acum în Uniunea
Europeană, dar la ora actuală nu ne putem aştepta la nici un ajutor
extraordinar, la
nici o transfuzie din partea acestui centru care este preocupat exclusiv de
problemele
sale interne şi care va fi obligat în continuare să se preocupe de ele, pentru
că în
cazul triumfului unui vot negativ în ce priveşte Constituţia Europeană în Franţa,
întregul sistem politic din Franţa va intra într-o criză formidabilă.
În
acest context să vedem cum se comportă ţările din Est: Polonia, Cehia,
Ungaria, România, şi care sunt şansele lor. Dacă ne uităm la evoluţiile
politice din
aceste ţări, vedem că perspectivele sînt cam sumbre. În Polonia, practic,
urmează
să ajungă la putere o coaliţie de dreapta din care numai o parte este o dreaptă
comme il faut, şi nu este sigur deloc că va putea guverna singură, fără
ajutorul
unor partide de dreapta care sînt absolut şi hotărît antieuropene. În Cehia nu
mai
vorbesc de o majoritate posibilă într-un nou parlament în care naţionaliştii
lui Klaus
şi comuniştii împreună vor avea majoritatea…
În
Ungaria, situaţia pare mai simplă şi, ca să mă apropii puţin de tema noastră
propriu-zisă, aş aminti aici o dimensiune mai concretă: în ce fel se pune
problema
descentralizării politice în Ungaria şi ce şanse sînt acolo pentru acest
proces. În
presa din Ungaria şi la diferite întîlniri, mereu am pledat pentru un lucru cît
se
poate de simplu: să se abandoneze acest discurs, la urma urmei penibil, cu
maghiarii
de peste hotare, cu naţiunea maghiară, ce se întîmplă cu ei ş.a.m.d. Mult mai
simplu şi mai eficient ar fi să introducă în locul regiunilor de dezvoltare din
Ungaria
nişte regiuni care să se autoguverneze (în limba maghiară există
termenul de
önkormányzott régiók). Practic, asta ar însemna desfiinţarea consiliilor
judeţene şi
trecerea lor la nivel de regiune. Dacă Ungaria ar fi în stare să facă acest pas
cît se
poate de logic, ar putea crea un exemplu pentru toate ţările din jurul ei, atît
pentru
România, Serbia (cazul Voivodinei), chiar pentru Slovacia care a introdus mai
nou reforma
administrativă destul de proastă, de altfel…Însă nu se face, clasa politică
din Ungaria s-a împotmolit, şi socialiştii şi Fidesz-ul au declarat că vor să
facă
această reformă, dar pînă la urmă tradiţia centralizatoare a ieşit învingătoare.
În
ceea ce priveşte România, aş face cîteva remarci de final. Făcînd naveta
între Oradea şi Budapesta, ascult des radioul, şi de vreme ce Radio România
Actualităţi poate fi prins pînă la Budapesta foarte uşor, ascultam acum o săptămînă
emisiunea Sfertul Academic. Invitatul emisiuniii era şeful grupului parlamentar
al
minorităţilor nemaghiare, domnul Pambuccian, care pleda foarte inteligent în
favoarea legii minorităţilor, într-o română impecabilă cum nici un ungur, nici
un
german n-ar avea cum să ajungă să vorbească vreodată. Interlocutorul său l-a
întrebat: „Dacă se va acorda autonomie culturală minorităţilor, nu va fi acesta
un
pas către acordarea autonomiei teritoriale şi poate, la urma urmei, am ajunge şi
la
federalizarea ţării?” Argumentul domnului deputat a fost următorul:
„Federalismul
se aplică în ţările mari”. Am rămas siderat. Austria, Elveţia, Belgia nu sînt ţări
mari. Argumentul următor mi s-a părut încă şi mai tragic într-un fel. În opinia
domnului Pambuccian, o astfel de structură constituţională nu au decît ţările
cu o
istorie în acest sens, unde istoria pledează pentru această variantă. M-am tot
întrebat
despre ce istorie vorbeşte? Chiar şi în vechiul regat există tradiţii în acest
sens.
Sigur, există diferenţe, în Transilvania există acele structuri regionale
profunde folosesc acel termen de deep regional structures pe care îl foloseşte
Elisabeth
Lindeborg, o specialistă suedeză în această chestiune –, sînt zone unde există
aceste
structuri regionale profunde care vin din istorie, dar care în viitorul
apropiat vor
avea mai puţine puncte de reper.
În
final aş spune că modelul ideal, cel puţin pentru zona Transilvaniei, ar fi
cel din Italia de Nord. În general, maghiarii acordă atenţie doar Tirolului de
Sud,
dar chestiunea nu este nici pe departe aşa de simplă. În regiunea Trentino
AltoAdige competenţele regionale sînt acordate de la centru aceastei regiuni care
se
compune din două provincii: partea nordică, cu majoritate de limbă germană, şi
o
provincie sudică, cu majoritate italiană. Văd aici, în dosarul pe care l-am
primit, o
hartă deosebit de interesantă: atît o hartă a regiunilor de dezvoltare cît şi o
hartă a
regiunilor culturale, bazată pe cercetările eminentului sociolog Dumitru Sandu.
Desigur ar fi o modalitate extrem de simplă aceasta: acordarea unor competenţe
unor regiuni relativ mari; în cadrul lor s-ar putea constitui subregiuni, una
din ele
putînd fi majoritar maghiară. Atunci s-ar face foarte uşor trecerea de la
sistemul
centralizat la cel descentralizat în sens politic. Din păcate, la ora actuală
atît
condiţiile interne cît şi cele externe nu
sînt favorabile pentru o asemenea alternativă.
Smaranda
Enache: Structura
teritorial-administrativă pe care o avem este
moştenită de la Nicolae Ceauşescu, din 1968. Cam în această structură teritorialadministrativă ne mişcăm noi şi, oricît am încerca să ne ascundem, ea este totuşi
o sechelă a unui anume
mod de a concepe administrarea publică. Cîteva partide au
venit cu propuneri de descentralizare, de regionalizare, însă dezbaterea s-a
împotmolit după 1998 pentru o lungă perioadă: anul trecut s-a înregistrat un
puseu,
de la guvernatori la ţinuturi, dar nu s-a întîmplat nimic. Să vedem împreună
dacă
există un deficit financiar, unul democratic, sau de alt tip ori pur şi simplu
moda
regiunilor vine din faptul că în Europa sînt o grămadă de regiuni şi vrem să
facem
şi noi unele; deşi fondurile structurale care se apropie de noi ne îndeamnă să
regîndim această hartă teritorial-administrativă pe care o avem din 1968.
Ovidiu
Pecican: Aş
începe oarecum apocaliptic observînd că lumea în care
ne mişcăm nu este deloc mai liniştitoare decît acum 15 ani. Chiar şi din luările
anterioare de poziţie am observat că Uniunea pare să întîmpine mari greutăţi,
nu
ştim cum vor reacţiona unele state chiar din miezul acestei Uniuni, sîmburele
dur,
în faţa provocării constituţionale. Alte agenţii non-guvernamentale, una
britanică
dacă nu mă înşel, emitea o profeţie după care Uniunea, dacă nu se va
dezintegra,
va întîmpina mari greutăţi în următoarea perioadă. Sigur că acest lucru îl
vedem şi
cu ochiul liber, nu ştiu dacă masticaţia sau digestia Uniunii este vinovată,
dar e
cert că sînt anumite dificultăţi în a digera statele nou intrate, sînt apoi tot
felul de
temeri în faţa candidaturilor, de ce să o ascundem, în pofida entuziasmului
nostru
constant, de după 1990 începînd, în ceea ce priveşte intrarea în comunitatea
europeană. şi în România, dacă stai de vorbă cu oamenii, şi cu cei informaţi şi
cu
cei neinformaţi, descoperi tot felul de spaime şi de temeri. Pentru mine
problema
este un pic alta, în ultima vreme am întîlnit lume din diverse medii care
spuneau:
intelectualii români sînt sau nu sînt
capabili să gîndească nişte soluţii de perspectivă?
Aparent nu sunt, cineva spunea chiar oarecum ofensiv: voi nu puteţi
imagina altă
soluţie decît aceea de a aştepta, de a fi mereu, la infinit ocupaţi de otomani,
de
ruşi, de habsburgi, acum vreţi să fiti ocupaţi de Uniunea Europeană, ce pretenţii
mai aveţi? Care este proiectul României? N-am găsit nici un proiect!
Proiectul
nostru cel mai ambiţios a fost să ieşim din premodernitate, din
arhaitate. N-am ieşit, staţi liniştiţi, nici nu ştiu dacă vom ieşi. Keith
Hitchins, în
Istoria modernă a românilor, pe care a scris-o în două volume, zice la un
moment
dat vorbind despre Sofronie din Ceoara, despre toate aceste ridicări
tumultuoase,
cum a fost şi răscoala lui Horea, zice: românii par aşa ca o sectă apocaliptică
care
refuzau orice intruziune, sau considerau că este orice iniţiativă administrativă
o
intruziune în universul lor patriarhal arhaic. Cred că avem încă aceste
reflexe, nu
le-am părăsit; e o mare problemă cum să transformăm toată această poveste în
altceva. În folosul nostru, cum să ieşim din premodernitate. Soluţia găsită pînă
acum de elite mi se pare mie a fi încercarea de adoptare a unei filosofii de
tip
pragmatic. A căzut URSS-ul, a căzut Tratatul de Varşovia, au căzut toate
celelalte
organisme ale CAER-ul, spre ce ne îndreptăm? Un nou luceafăr la apus, nu la răsărit, Uniunea
Europeană, să încercăm să elaborăm politici cît mai pragmatice în
sensul foarte realist al intrării în UE, dar, dacă UE va colapsa peste două
zile – nu
la propriu ci la figurat, în faţa acestei provocări a Constituţiei – ce facem?
Plutim
iar în delir vreo 50 de ani, 20 de ani, 100 de ani pînă se hotărăşte
Comunitatea
Statelor Independente să-şi revină şi să recupereze, în acest flux şi reflux
permanent al istoriei peste noi, ba vin cruciaţii, ba vin tătaro-mongolii, ba vine
iar lumea
catolică, ba vin în sfîrşit ortodocşii, ce se va întîmpla cu noi? Nu avem un
proiect.
Proiectul
meu ca ins şi ca modest membru al grupului Provincia este în sensul
discuţiei pe care o purtăm de ceva vreme, a regionalizării, îmi cer scuze celor
care
m-au ascultat deja la ultima ediţie a Academiei Interculturale Transilvania
unde
am fost şi eu invitat. Îmi amintesc atunci cînd noi am lansat proiectul
reorganizării
României ca stat regional, primele reacţii au fost foarte vehemente, unul se
datora
fostului meu profesor de istorie modernă a României, Liviu Maior, actualmente
ambasador, care spunea: „ Ce vor ăştia? Să revenim la voievodate şi cnezate?”
Imaginaţi-vă că l-am luat în serios, cred că ar trebui să revenim într-adevăr,
aşa
cum şi Polonia a făcut-o, şi are voievodate la o structură întemeiată profund,
cu
moştenirile noastre istorice pe care să le gîndim inteligent şi să le propulsăm
înspre
viitor. Ascultaţi numai cum arată această
Românie utopică, pecicaniană: avem aşadar
Voievodatul Transilvania, care cuprinde diverse ţări, dar care în esenţă
cuprinde
comitate; avem apoi desigur Moldova care cuprinde Ţara de Sus a Moldovei şi
Ţara de Jos a Moldovei cu doi guvernatori, nu le vom zice ca pe vremuri mari
vornici, marele vornic al Ţării de Jos, respectiv al Ţării de Sus, dar putem
gîndi
foarte serios aceste structuri care vin din istorie şi care au fost organizate
pentru
pricini care le-au făcut rezistente multă vreme. Avem apoi un Banat de Severin
sau
chiar de Craiova putem face o „bănie”, avem Dobrogea şi avem apoi o serie de
lucruri pe care le-am moştenit, avem Scaunele secuieşti, de ce să nu operăm cu
Ţara Secuilor?; avem Ţara Moţilor, avem o bogăţie de ţări, de unităţi
din-acestea,
dacă vreţi feudale la origini dar pe care le putem remodela în maniera chineză,
că
tot am vorbit despre chinezi, nu? Aceştia au tot felul de oraşe autonome, au
autonomii peste autonomii, totul rezistă foarte bine acolo, cred că nu este
vorba
numai despre o conducere care rămîne centralizată şi autoritară, ci şi pentru că
diversitatea nu este foarte atenuată, se acceptă ca diversitate pur şi simplu.
Iată că
Hong-Kongul n-a sucombat încă, aş zice că n-ar trebui să ne sperie cuvintele,
ar
trebui să vedem ponderea semnificativă pe care o au anumite realităţi, nu doar
culturale ci şi economice la origini, unele au rezistat altele n-au rezistat,
în orice
caz au rezistat mai mult decît această întîlnire a mării cu muntele, pe care o
vedem
în regiunea de dezvoltare ce cuprinde Galaţiul. Aşadar, o asemenea Românie cred
că nu ar fi cu nimic mai puţin viabilă
decît România lui Ceauşescu. Nu m-ar deranja
atunci cînd călătoresc în Transilvania să călătoresc din comitatul Cluj
în comitatul
Arad, tot aşa cum nu m-ar deranja să traversez ţinuturile în Moldova sau judeţele în Ţara Românească dacă
privim foarte clar aceste entităţi, dacă le definim
raporturile cu puterea centrală şi desigur cu autorităţile locale, cu instanţele
locale. Care este problema? Cred că dimpotrivă am sublinia o diversitate, am regăsi
drumul înspre rădăcini autentice, n-am bîjbîi, n-am mîrîi unii împotriva altora
şi
am avea ce să punem pe blazon.
Tibor
Toró: În
contextul subiectului nostru şi eu aş încerca, asemenea
prietenului meu Szilágyi Zsolt, să pornesc cu o listă de priorităţi a identităţilor
mele multiple: fiind maghiar, fiind maghiar cu rădăcini puternice şi afinităţi
secuieşti, fiind totodată bănăţean prin naştere şi prin convingere şi fiind
totodată,
fără voia mea, dar acceptînd această realitate, cetăţean român. Deci din aceste
identităţi multiple se trag anumite proiecte politice şi anumite priorităţi în
viaţa
politică. Ca maghiar, de exemplu, cred în eficienţa unei autonomii culturale în
sensul larg al cuvîntului pentru întreaga comunitate maghiară, pentru a o ajuta
să
îşi păstreze identitatea, ceea ce nu este un lucru foarte uşor aici în România,
chiar
dacă, în aceşti zece ani, comunitatea maghiară a pierdut 200.000 de oameni,
ceea
ce arată că lucrurile nu sînt chiar în ordine. Desigur, cauzele sînt multiple.
Este
adevărat că şi comunitatea românească a pierdut, dar ea are de unde. Noi nu
prea
avem de unde, de aceea ne preocupă în mod deosebit această problemă. Ca maghiar
cu afinităţi şi rădăcini secuieşti cred că dacă acea mare comunitate de
maghiari
secui cu identitate puternică secuiască
doresc să aibă autonomie regională teritorială,
care subliniez este regională-teritorială şi abia în al doilea rînd are
un caracter
etnic, ca de altfel orice autonomie regională, atunci probabil că este legitimă
această
voinţă a lor şi trebuie ajutaţi să şi-o îndeplinească. Ca bănăţean, prin naştere
şi
prin convingere, simt un puternic impuls din partea bănăţenilor de a avea o
autonomie proprie. Din păcate încă nu s-au născut liderii politici curajoşi şi
ambiţioşi care să o pună în practică, sau poate s-au născut dar încă nu s-au arătat.
Dar ştiu sigur că există această voinţă puternică, şi dacă nu este vizibil
altundeva,
este un semn foarte clar în fotbal: se ştie în toată ţara că Timişoara are o
echipă
foarte iubită şi, chiar dacă este plină de bucureşteni, este un simbol bănăţean,
are
o galerie de ultraşi între 5 şi 10.000, dintre care – nu veţi crede – majoritatea
au
studii superioare sau sînt studenţi. Nu ştiu dacă a făcut cineva un studiu
sociologic
în rîndul ultraşilor Stelei, Rapidului, ale lui Dinamo şi Timişoarei, cred că
ar fi
diferenţe foarte semnificative. ştiu
că dacă de undeva, de aici se pot naşte
regionaliştii şi autonomiştii bănăţeni, care se manifestă acum într-un scop
foarte
special, dar pulsul acestuia poate fi simţit. şi totodată ca cetăţean al
României, aş
dori ca să beneficiez din acest fruct al autonomiei care, deşi nu este un
panaceu, ar
fi totuşi benefică pentru toate regiunile (avem aici martori din nişte regiuni
care
există, deşi nu sînt recunoscute). Sau cel puţin pentru acei cetăţeni care
doresc
autonomie regională să o aibă. şi acesta este un proiect politic. Deci din
toate aceste identităţi şi
priorităţi politice aş vorbi despre aceste iniţiative pe care le-au
avut în primul rînd maghiarii, dar nu numai, în strînsă colaborare, de exemplu,
cu
Grupul Provincia şi cu Liga Pro Europa.
Să
repetăm împreună: există un proiect de regionalizare pe baza regiunilor
cultural-istorice al Acţiunii Populare, cred că este cel mai clar proiect, dar
mai
există „disidenţi” şi în alte partide – ca de exemplu în Partidul Naţional
Liberal
(semnificativ este faptul că autorii proiectelor de regionalizare, domnul
Coifan şi
domnul Otiman nu mai sînt în Parlamentul României). Există deci proiecte, deşi
nu foarte clar dezvoltate, nu sînt detaliate, dar cred că nu putem ocoli, nu
putem
rata aceasta şansă în perspectiva viitorilor ani. Pot trece însă ani sau
decenii pînă
la a ajunge la acest nivel de dezvoltare, adică să facem o reformă teritorialadministrativă ca lumea, să trecem de la judeţe la regiuni, la regiunile
istorice, şi
nu la cele statistice. Să facem din regiunile statistice unităţi
administrativ-teritoriale
ar însemna să producem multe probleme. O altă abordare, particulară, este
foarte
detaliat elaborată pentru o singură regiune, şi anume acel proiect al
Consiliului
Naţional Secuiesc, Proiectul de Autonomie al Ţinutului Secuiesc, care la iniţiativa
şi la insistenţele CNS a fost sprijinit de cîţiva parlamentari ai UDMR, dintre
care
doi suntem acum aici în sală (este vorba de domnul Szilágyi şi cu mine), nu
neapărat
din convingerea că acest proiect este bun, ci din stimă faţă de CNS şi din
respectul
faţă de efortul depus în spatele acestui proiect. Nu este absolut sigur că sînt
pe cale
greşită, cu toate că nu sînt pe calea pe care o consider personal cea bună, dar
poate
că ei au dreptate. şi să mă explic, de ce. Există o abordare generală şi o cale
specială: dacă nu vrea toată lumea să se facă regionalizare, noi vrem, să se
facă
pentru noi, să avem un statut special, negociem cu majoritatea, negociem cu
centrul
să ne revendicăm acest drept de a ne face o regiune. Nu este ceva ieşit din
comun,
există modele şi în Europa. Pentru sufletul şi convingerea mea, mai există o
cale,
între cele două şi anume – chiar am şi lucrat împreună cu nişte specialişti
conduşi
de Miklós Bakk – ideea este că dacă nu vrea toată ţara reforma administrativteritorială şi toate regiunile să aibă acest statut, atunci să acordăm şansa
celor care
vor. ştiu că Ţinutul Secuiesc doreşte acest lucru, ştiu că Banatul în principal
doreşte
- chiar dacă nu s-a cristalizat încă ideea, nu există un proiect politic pus la
punct
dar există o empatie, există un viitor pentru acesta. Atunci hai să oferim şansa
acestor regiuni, care pe de o parte sînt istorice, există tradiţii, există
condiţii, există
voinţă politică. Pentru aceştia am făcut noi un proiect, care pînă la urmă nu a
fost
înaintat Parlamentului din mai multe motive. Unul este politic, şi anume, pînă
la
urmă am convenit să începem cu abordarea specială a Ţinutului Secuiesc pentru că
s-a făcut o mare presiune asupra noastră atît politică cît şi morală. Pe de altă
parte,
celălalt proiect era o parte integrantă a unui proiect mai amplu care necesita şi
alte
proiecte. De exemplu era nevoie de modificarea Constituţiei şi a altor legi, şi
am
renunţat. Eu aş fi dorit însă să continuăm, să le ajustăm şi să le putem
prezenta Parlamentului în
contextul actualei Constituţii. Dar proiectele există, s-ar putea ca
în această legislatură să mai încercăm odată dacă găsim susţinători. Cred că ar
trebui, dacă dorim să aibă şanse, dacă nu pentru altceva, atunci măcar pentru
ca să
catalizeze celălalt proiect – acela al regionalizării – care are mai mari şanse.
Dacă
dezbaterea publică pe marginea acestui
proiect ar cataliza, ar împinge înainte celălalt
proiect, aş fi foarte mulţumit pentru că, încă odată zic, indiferent
prin ce cale
ajungem – generală, particulară, intermediară –, interesul este ca cei care
doresc
să se bucure de avantajele acestui drept,
de a avea o regiune autonomă sau o regiune
administrativă cu garanţii constituţionale, financiare, cu toate aceste libertăţi,
atunci
să aibă acest lucru. Pentru că într-o Românie şi o Europă a secolului
XXI aşa ar
trebui să meargă lucrurile.
Alexandra
Ionescu: Avînd
în vedere că nimeni nu apără statul român aici, mam decis să-l apăr eu şi să spun că se poate argumenta foarte uşor, că statul
român în
forma în care este acum, este un stat foarte prezent şi foarte eficient. Cred că
putem
găsi motive, putem găsi argumente pentru a spune că există această eficienţă şi
prezenţă a statului. Sigur că aceasta nu o putem vedea uşor şi nu o putem vedea
atunci cînd e nevoie de el – cazul inundaţiilor a fost un caz manifest, dar
asta nu
înseamnă că el nu există şi nu este eficient. În al doilea rînd, aş vrea să fac
un gest
oribil: avînd în vedere că există mulţi specialişti în istorie aici – eu am o
formaţie în
ştiinţe politice şi ca atare am o relaţie mai puţin tensionată cu istoria – aş
spune nu
numai că statul român este eficient şi prezent dar statul român are şi o
istorie foarte
simplă. El este un stat care, aşa cum a fost construit din secolul XIX şi pe
firul
secolului al XX-lea, reformat, reconstruit în perioada comunistă, este un stat
a cărui
principală funcţie este aceea de a servi partidele. El aşa a fost conceput, aşa
a
funcţionat şi aşa face şi acum. Din acest punct de vedere cred că putem spune că
statul român este eficient. În nici o altă ţară
din lume, din Europa cel puţin, statul nu
este aşa de eficient în slujba partidelor. şi nu neapărat într-un mod
foarte vinovat.
Acum
două săptămîni am fost la Iaşi, acum sînt la Cluj. Cînd am fost la Iaşi
am mers pe un drum naţional extraordinar.
Credeam că sînt în Ungaria, în Germania,
în Franţa. Cînd am venit la Cluj, am făcut 500 de km în 7 ore cu un tren
care avea
o viteză medie ca cea a diligenţelor. Ori mi s-a spus că datorită corupţiei,
datorită
baronatelor locale, Moldova a beneficiat de cea mai mare cantitate de ciment
care
s-a transportat undeva în ţară. Mărturisesc că am fost foarte onorată să fiu şi
eu
odată în viaţă beneficiara ca cetăţean a
politicii de baronat local. Există cred moduri
de a argumenta eficienţa statului român. Sigur, o eficienţă care nu este
privită sub
raportul drepturilor cetăţeneşti ci sub raportul strategic al partidelor de a
se folosi
de stat şi sub raportul statului de a servi partidele. şi sigur că se poate
spune că din
cînd în cînd, rezidual, cetăţenii pot beneficia de această eficienţă, cetăţeni,
aşa ca
noi, care locuiesc pe străzi pe care accidental se află şi imobile ale unor
politicieni, locuiesc pe o stradă
asfaltată. Deci în mod rezidual, din cînd în cînd, cetăţenii pot
beneficia de această eficienţă a statului român.
Doamna
Enache a amintit aici Legea de organizare a teritoriului României
din 1968. Cred că este o lege foarte importantă şi nu numai ea este unul din
elementele pe care ni le dă moştenirile comunismului. Vedeţi, Partidul Comunist
a
fost unul foarte sincer dîndu-şi un stat care trebuia să servească exclusiv
interesele
şi politicile sale. şi Partidul Comunist şi-a dat un stat care era foarte
simplu, dacă
vă mai aduceţi aminte, şi cu siguranţă vă aduceţi aminte pentru că aţi citit
acest
text cu mai multă atenţie decît am făcut-o eu, statul român, prin Constituţia
din
1965 avea o organizare foarte simplă, era un stat care avea o putere centrală
de stat
şi o putere locală de stat: Marea Adunare Naţională şi consiliile locale. Avea
de
asemenea o administraţie centrală de stat: Consiliul de Miniştri şi ministerele
şi o
administraţie locală de stat constituită din diversele agenţii de stat şi
întreprinderi
economice care se deosebeau de cele centrale prin faptul că nu se aflau la
Bucureşti,
pe de o parte şi prin faptul că se aflau într-un raport ierarhic de subordonare
cu
organele administraţiei centrale de stat. Acesta este statul care s-a perpetuat
dincolo
de 1989 şi este statul care se sprijină pe această repartizare
administrativ-teritorială
din 1968 şi este un stat care este foarte drag partidelor postcomuniste. Este
un stat
care structural nu este compatibil cu principiile Uniunii Europene. De ce spun
acest lucru? Pentru că în viziunea comunistă diferenţa dintre autoritatea
centrală
şi autoritatea locală este o diferenţă de grad, autorităţile locale sînt
subordonate
autorităţilor centrale şi ambele constituie statul. Or, într-un stat ideal care
ar
corespunde tuturor principiilor UE o asemenea construcţie nu ar exista, pentru
că
o asemenea construcţie nu funcţionează, nu
poate niciodată funcţiona pe principiul
subsidiarităţii. Principiul subsidiarităţii ne spune următorul lucru: că
există un stat
constituit fundamental din autorităţi centrale şi agenţii deconcentrate ale
statului
care nu se află în capitală, se află altundeva în teritoriu, şi există altceva,
care nu
face parte din stat care este constituit din guvernarea locală. Or, noi în
România nu
avem această diferenţă de natură între o autoritate locală, care pînă la urmă
ar
putea fi definită dacă vreţi ca manifestare a societăţii civile şi un stat
întrupat în
organe centrale şi agenţii deconcentrate care trebuie să ducă la îndeplinire
politicile
naţionale decise de Guvern. Nu avem aşa ceva, pentru că principiul ne spune că
între aceste două tipuri de autoritate raportul natural este un raport
conflictual, ele
nu se tolerează reciproc, ele sînt în permanent conflict pentru că întotdeauna
centrul
este tentat să muşte puţin din autoritatea guvernării locale, în timp ce
guvernarea
locală este întotdeauna geloasă şi doritoare să-şi prezerve integritatea
autorităţii
sale. Or, eu nu găsesc nimic, în nici unul din aceste texte care să-mi indice că
ar fi
vorba de o distincţie de natură între cele două autorităţi. Repet, nu este
vorba de
două niveluri ale autorităţii, este vorba de două moduri radical distincte de
constituire a acestei autorităţi. Cu alte cuvinte, nu putem vorbi, cînd vorbim
de principiul
subsidiarităţii, nu putem vorbi de reforma administrativ-teritorială. Putem
vorbi numai, cum spunea domnul Gusztáv Molnár, numai de reformă politicoteritorială. Deci ceea ce trebuie să existe pentru ca principiul de
subsidiaritate să
funcţioneze, trebuie să existe autorităţi politice altele decît statul. Nu este
suficient
să redesenăm harta judeţelor, regiunilor ori, eu ştiu, să decupăm altfel
teritoriul
României numai pentru a crea unităţi administrative, pentru că altfel nu facem
decît să perpetuăm această distincţie de grad între nivelul central şi nivelul
local al
autorităţii care este dat de sistemul iacobin, aşa cum a fost el întrupat şi
creat de
sistemul comunist. Îmi cer scuze, căutam aici, şi am găsit o sumă de exemple în
aceste proiecte pe care ni le-aţi furnizat. De exemplu, documentul de poziţie
al
PNL faţă de problema descentralizării ne spune că regiunile sînt situate între
nivelul
statului şi al judeţului. Nu-i aşa, această metaforă a scării, regiunea
reprezintă
unitatea administrativ-teritorială a cărei vocaţie va promova dezvoltarea
economică,
ş.a.m.d. Pînă şi această lege privind dezvoltarea regională în România este uşor
hilară, spune că politicile regionale sînt ansamblul politicilor promovate de
Guvern
prin organele administraţiei publice centrale, de autorităţile administraţiei
publice
locale şi organismele regionale specializate; principiile sînt de
subsidiaritate,
descentralizare, parteneriat. E aşa o viziune aristotelică idealistă în care
toată lumea
colaborează cu toată lumea. Proiectul PSD al domnul Rus avea aceaşi vocaţie de
a
imagina: vrem un
parteneriat real al tuturor instituţiilor statului şi structuri locale
şi servicii
descentralizate ş.a.m.d. Deci toate autorităţile, toate partidele prezente
în Parlament imaginează un mod de organizare a autorităţii publice care este
definit
exclusiv de stat. şi aceasta este foarte explicabil. De ce? Pentru că aşa cum
este el
construit, un stat organizat în mai multe trepte centrale şi locale, este un
stat foarte
eficient pentru partide. Numai aşa partidele pot ajunge practic la societate.
Statul
este interfaţa prin care partidul ajunge la societate, partidele nefiind capabile
să
mobilizeze cetăţenii în mod direct. Domnul Antonesei spunea în prima parte a
zilei că descentralizarea a produs baroni locali. Eu nu sînt de loc de acord cu
acest
lucru. Nu cred că trebuie să punem pe seama descentralizării apariţia acestor
fenomene aşa de simpatic rezumate prin sintagma baroni locali. Baronii
locali sînt
acei reprezentanţi ai partidelor care exploatează tocmai absenţa descentralizării
şi
această relaţie de dependenţă între nivelul local şi nivelul central. Este ceea
ce
americanii numesc port baron policy.
Vă
mai dau un ultim exemplu pentru a mă raporta la discuţia de azi. De
dimineaţă, nu ştiu cine dădea exemplul şcolilor. şcolile sînt un exemplu foarte
simpatic. La Bucureşti, în sectorul 5, domnul Vanghelie, primarul atît de
celebru
al sectorului a vopsit şcolile. şi le-a vopsit pentru că intră în atribuţiile
autorităţilor
locale să aibă grijă de imobilele şcolilor. În acelaşi timp însă autorităţile
locale nu
au nici un cuvînt de spus asupra conţinutului activităţilor care se predau în
acele
clădiri de care au ele grijă. Nu, acolo intervine Inspectoratul Judeţean,
Ministerul Educaţiei. E o
contradicţie aici: comunitatea locală trebuie să furnizeze bani pentru
ca activităţile de învăţămînt să se desfăşoare, în acelaşi timp statul român,
organele
centralizate ale statului, Ministerul Educaţiei, inspectoratele judeţene decid
în
privinţa conţinutului activităţii care se desfăşoară acolo. Aici nu prea văd o
relaţie
de parteneriat între nivelul central şi nivelul local al autorităţii. Deci cred
că atîta
vreme cît nu ne punem de acord asupra limbajului şi conţinutului acestui
limbaj, a
faptului ca principiul subsidiarităţii să funcţioneze, pentru ca să putem
într-adevăr
vorbi de descentralizare, trebuie să recurgem la operaţiune politică, de
reconstrucţie
a autorităţii politice şi să ne dăm seama că e vorba de o reformă politicadministrativă şi nu de una administrativ-teritorială. Pe de altă parte, mă
repet,
avînd în vedere că statul este atît de eficient ca instrument la îndemîna
partidelor,
mă îndoiesc că vreun partid consacrat în România la ora actuală, va dori să facă
acest lucru. Eu sînt mai puţin pesimistă decît antevorbitorii mei. Gîndindu-mă
că
aproape jumătate din cetăţenii cu drept de vot, 40%, sînt de regulă demobilizaţi,
poate că vor constitui, la un moment dat o resursă pentru o altă mişcare
politică.
Barna
Bodó: Vorbim
despre o şansă a reformei şi, în această dezbatere, domnul
Molnár Gusztáv aduce în discuţie o perspectivă a UE, care are cu totul alte
probleme
prioritare ca ale noastre. Domnul Ovidiu Pecican aduce în discuţie mentalul
nostru,
de fapt ridică problema acestui aspect pentru istorie şi, foarte interesant,
tocmai
doamna Ionescu spune că, de fapt, acest respect pentru istorie poate fi
interpretat
şi altfel dacă vorbim despre un stat eficient.
Am
luat Constituţiile României, toate la rînd, ca să văd, de fapt, cum este
prezent nivelul local. şi răspunsul a fost foarte simplu: toate constituţiile
pînă la
1948 alocă o singură frază acestui nivel, că de fapt, el reprezintă statul pe
plan
local. Deci pînă în 1948 problema noastră nu se punea. Vorbim despre istorie.
Efectiv această problemă nu apărea. Începînd din 1948, constituţiile din
perioada
comunistă reglementează nişte mecanisme de transmitere a puterii. Iar nu se făcea
vorbire despre societatea locală. Luăm constituţiile ulterioare. În ’91 se
spune în
felul următor, permiteţi-mi să citez: unităţile administrativ-teritoriale
locale se
organizează şi funcţionează conform principiului autonomiei locale, a
descentralizării. Nu ştim ce este autonomia locală. Marii noştri specialişti
care au
conceput Constituţia consideră că, de fapt, autonomia locală este un concept
cunoscut, toată lumea înţelege la fel, nu are mai multe interpretări, practic
totul
este clar şi limpede. şi de fapt, această autonomie locală ulterior este făcută
să
funcţioneze prin anumite instituţii.
Nu
găsim în textul nici unei constituţii româneşti conceptul, sintagma de
comunitate locală. Dacă nu plecăm de la sintagma comunităţii locale, atunci
este
clar că viziunea noastră nu este decît una de sus în jos. Totul se construieşte
de sus
în jos, toate structurile pe care le construim prin acel instrument constituţional
cu care lucrăm noi, de
fapt sînt rezultatul unei abordări unilaterale şi, din punctul
nostru de vedere, practic ineficiente pentru că nu ne duce nicăieri în
abordarea
acestei probleme.
Am
luat şi alte constituţii şi trebuie să recunosc că în toate constituţiile din
fostele ţări comuniste există sintagma de comunitate locală şi în cîteva există
şi
cea de autoguvernare locală. Deci găsim cele două concepte fără de care noi nu
avem de unde să plecăm. Pur şi simplu se pare că vorbim despre ceva şi ne mirăm
după aceea că avem de-a face cu discursuri paralele. Aceste discursuri sînt
total
paralele pentru că nu construim ceva pentru comunităţi, nu concepem anumite
formule, respectiv structuri şi mecanisme, ci efectiv facem vorbire.
Mai
este o treabă foarte interesantă, în Constituia din 2003 apare încă ceva
faţă de cea din 1991: deconcentrarea. Deci ceea ce a fost uitat în 1991, slavă
Domnului, a reintrat în 2003. Deci oricum
această direcţie de sus în jos este marcată,
pentru că deconcentrarea asta înseamnă.
Cum
am putea să abordăm această problemă? De fapt, aş face trimitere la
posibile abordări care există în cîteva ţări din UE. Marea întrebare pentru a
putea
depăşi actuala situaţie este: neapărat trebuie să avem regiuni care să aibă
funcţiuni
administrativ-teritoriale sau nu? Pentru că dacă noi nu dăm un răspuns la
această
întrebare, probabil că generăm un alt canal al discursului, care s-ar putea să
nu fie
benefic. În anumite ţări, respectiv în foarte multe ţări este conceput acest
nivel
mezzo. La nivel regional nu este neapărat
necesară existenţa unor atribute politicoadministrative. Care este funcţia acestui nivel dacă privim problema din
punctul
de vedere funcţional al UE, care n-a dorit nicicum să facă o uniformizare
pentru că
există o multitudine, o bogăţie fantastică a formelor mezzo-ului între central şi
local? şi aceste funcţiuni trebuie stabilite. şi dacă am reuşit să consacrăm
aceste
funcţiuni, deja vorbim de cîteva funcţiuni cărora trebuie să le găsim
modalitatea
de rezolvare. şi una dintre aceste funcţiuni, la acest nivel, ar fi funcţia
strategică.
Aş
vorbi despre situaţia în care ne aflăm. Cum se autodefinesc aceste nivele
substatale? Cum îşi expun interesele? Care sînt mecanismele prin care se
încearcă
funcţionarea lor? Mecanismul nu-i pus la punct nici măcar în plan conceptual.
Deci funcţia strategică, funcţia de planificare este foarte importantă: ce se
doreşte
la acest nivel? După aceea să-i căutăm şi formulele.
Nivelul
statal poate fi dedublat. Efectiv sînt luate probleme din prerogativele
statului şi aduse la un nivel mai apropiat
conform aceluiaşi principiu al subsidiarităţii
care să ne permită o gestionare mai bună, mai apropiată de interesele
noastre.
Această dedublare a nivelului central ar însemna, de fapt, renunţarea la
dreptul
exclusiv al centralului de a stabili nişte probleme. De fapt, dacă luăm
problemele
noastre mari, care sînt acele metode prin care noi am putea să ne adresăm, să
trimitem un mesaj celor cu care ar trebui să lucrăm? ştim foarte bine că în Europa
comunele, deci acele unităţi administrative care au dreptul de autoadministrare sînt mult mai mici.
La noi o comună care să aibă o autonomie, respectiv să aibă
dreptul de autoadministrare în condiţiile în care noi avem acest drept, trebuie
să
aibă cel puţin 1500 de suflete. În ultima perioadă, cel puţin în ultimii ani ai
guvernării PSD, au fost trecute la rangul de comună, cel puţin 200 de sate, 240
mai
exact. Trebuie să recunoaştem, că toate aceste comune se confruntă cu nişte
probleme financiare fantastice. De ce nu regîndim sistemul? Problema
serviciilor
trebuie regîndită.
Cînd
noi vorbim despre aceste probleme ar trebui să ne gîndim şi la acele
formule mentale cărora le suntem tributari.
Ar trebui să ieşim din tipare. Noi spunem
că partidele nu fac, dar propuneri din partea noastră, care cît de cît
am putea spune
că suntem specialişti şi interesaţi să se schimbe ceva, au venit? Dacă noi
venim şi
discutăm cu acest nivel, nivelul primarilor, e imposibil să nu te asculte,
pentru că
tu vii cu un proiect care îi dă un răspuns la nişte probleme reale. Dacă nu găsim
alt
tip de mesaj, cei cărora ne adresăm să ne fie parteneri în drumul nostru, vor
crede
că am găsit o altă jucărie în privinţa acelui stat care este un slujbaş
nemaipomenit
al partidelor. El nu o să fie convins că ceea ce facem este de fapt pentru cetăţean
Aici trebuie să schimbăm mesajul pentru că altfel riscăm să ne întîlnim şi
peste un
an şi peste doi ani şi să fim de acord unul cu celălalt că lucrurile merg
prost.
Elek
Szokoly: Poate că
acest titlu de „Reforme amînate, reforme necesare” ar
fi putut să fie – s-a făcut o astfel de aluzie mai de vreme – „revoluţii
amînate,
revoluţii necesare”, întrucît, după cum s-a sugerat, o reformă propriu-zisă a
sistemului nostru politic este imposibilă. Ca urmare, poate că ar fi nevoie
totuşi de
„încă o revoluţie”. Adică de reforme structurale, radicale, cum a subliniat mai
înainte unul dintre vorbitori, şi această reformă structurală, radicală nu se
poate
realiza decît printr-un demers coerent care să cuprindă un pachet întreg de
legi,
inclusiv modificări constituţionale. În cadrul acestei reforme structurale,
radicale,
de ansamblu, care să cuprindă cele mai importante legi care privesc sistemul
nostru
politic, nu poate să lipsească nici
regionalizarea, amînată de ani de zile sau rezolvată
prin paleative. Îmi pare rău că nu a putut fi prezent aici domnul
Claudiu Coşier,
directorul Agenţiei de Dezvoltare Nord-Vest
care, împreună cu preşedinţii consiliilor
judeţene şi cu preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, care era şi preşedintele
acestei
regiuni de dezvoltare, a depus o cerere la guvern privind acordarea personalităţii
juridice agenţiei respective de dezvoltare, pentru că toată lumea ştie că
aceste
agenţii, respectiv consilii de dezvoltare, nu funcţionează efectiv, nu
constituie un
suport real pentru o regionalizare autentică. S-a vorbit aici despre
posibilitatea
unei regionalizări autentice, respectiv despre regionalizare strategică, dar
cred că
termenul de regionalizare autentică poate fi folosit cu atît mai mult cu cît
reprezentanţii diferitelor instituţii
europene, printre care cei ai Congresului puterilor
locale şi regionale ale Consiliului Europei care ne-au vizitat de mai
multe ori ţara şi au avut discuţii
îndelungate cu fostul ministru al administraţiei publice, domnul
Cosmâncă, au cerut o astfel de regionalizare, şi chiar domnul ministru a făcut
promisiuni ferme de a crea şi în România „regiuni autentice”. Ce înseamnă
regiuni
autentice? Regiunile autentice înseamnă, în mod evident, regiuni politice,
înseamnă
regiuni cu reprezentanţe alese şi cu o serie de competenţe substatale, dar din
aceaşi
categorie cu cele ale statului. Ne propunem să constituim o comisie de experţi
ai
societăţii civile care să elaboreze acest pachet de modificări legislative,
inclusiv
de modificări constituţionale substanţiale, pentru ca atunci cînd discutăm
despre
legea partidelor, legea electorală, sau
chiar legea minorităţilor să nu fim anchilozaţi
de sistemul politic românesc în care există două camere care se suprapun
aproape
la indigo, fără a avea atribuţiuni distincte.
În
loc ca minorităţile, de exemplu, care au un statut special în sistemul nostru
legislativ, un statut privilegiat faţă de formaţiunile politice propriu-zise, să
fie
reprezentante într-o cameră în care partidele politice concurează pe baza unor
standarde egale la locurile parlamentare, s-ar cuveni ca senatul să-şi recîştige
rolul
pe care l-a avut şi în perioada interbelică la noi (nu înseamnă să copiem
tocmai
acel model, dar sîntem totuşi în mileniul trei) şi îl are în alte ţări, şi să
devină o
reprezentanţă ale comunităţilor regionale – în cazul unei regionalizări
autentice –, ale comunităţilor naţionale, ale comunităţilor confesionale, deci
ar putea să-şi
ocupe locul cuvenit
în sistemul politic românesc. Din acest pachet nu poate să
lipsească legea regionalizării, o lege care să prevadă o regionalizare autentică
pornită de la un regionalism bazat pe fundamente istorice, pentru că istoria nu
este
un moft pentru noi, istoria înseamnă consolidarea anumitor coerenţe teritoriale
care au componente culturale, nu neapărat etnoculturale, iar toate acestea ar
fi
normal să se reflecte într-un astfel de sistem.
Din
păcate reformele despre care vorbim sînt frînate de o serie de mituri, de
prejudecăţi destructive caracteristice democraţiei noastre originale, cu
ajutorul
cărora se blochează în mod curent dezbaterea serioasă despre regionalism. Unul
dintre aceste mituri este că integrarea europeană nu presupune regionalizare
autentică. Într-adevăr, aquis-ul comunitar nu are prevederi clare în
această privinţă,
prevederile sale au un caracter pur statistic şi economic. În acelaşi timp
există în
mod clar o practică a Uniunii Europene la care se face trimitere în procesul de
aderare, şi anume, să se respecte modelele care există în Uniunea Europeană, să
se
respecte instituţiile care există în Uniunea Europeană, ori dacă aruncăm o
privire
în această Uniune Europeană în care tindem să ne integrăm cu paşi repezi, ce
vom
putea constata? Că de la un capăt la altul, de la nord la sud şi de la est la
vest
există o mulţime de modele de regionalizare autentică care uneori mai au şi un
caracter aşa-zis „etnic”. şi aici ajungem la un alt mit destructiv, un
instrument
eficient pentru a bloca dezbaterea, acela că autonomia teritorial-etnică este
inacceptabilă. Toate partidele declară la unison acelaşi lucru, că autonomia teritorial-etnică
este inacceptabilă, şi prin crearea acestei sintagme compozite de
„teritorială” şi „etnică”, respectiv diabolizarea ei, s-a ajuns ca în mod
indirect
pînă şi UDMR să declare că o autonomie teritorial-etnică este inacceptabilă.
Dar
ce înseamnă acest caracter teritorial-etnic? Ce altceva înseamnă acest „etnic”
decît
un caracter cultural specific, un caracter eventual lingvistic specific propriu
populaţiei teritoriului respectiv. Dacă aruncăm o privire în Uniunea Europeană
vom constata că există o serie de regiuni autonome ale căror caracter specific
se
leagă tocmai de caracterul etno-cultural,
lingvistic. Nu e obligatoriu în toate cazurile
să fie aşa, dar practica, în sistemul occidental, a creat în mod firesc
acest specific,
pentru că autonomia comunităţilor etno-culturale este la fel de importantă
pentru
dînşii ca şi celelalte tipuri de autonomie, autonomie care, cel puţin în concepţia
mea personală, este sinonimă cu libertatea.
O
altă prejudecată, sau mit de acest gen zice că orice autonomie regională
este un prim pas spre secesiune. Dacă aruncăm o privire spre experienţele de
pînă
acum din Europa Occidentală vom constata tocmai opusul acestui lucru. În nici-o
ţară unde s-au creat aceste autonomii regionale, chiar şi cu caracter „etnic”,
n-a
dus la secesiune, ba dimpotrivă, a prevenit secesiunea respectivelor teritorii
întărind
coeziunea statului respectiv. Însăşi devoluţia Scoţiei, o decizie înţeleaptă a
guvernului Blair, a preîntîmpinat evoluţia spre secesiune a regiunii respective
a
Marii Britanii.
Şi
aş putea continua cu aceste prejudecăţi, aceste mituri destructive legate de
regionalism, bune doar de a pune stavilă progresului şi raţiunii. Aş dori doar
să
subliniez în încheiere că în ciuda acestor piedici, cei mai competenţi analişti
europeni semnalează nişte tendinţe clare spre regionalism, şi anume, dacă în
1950
procentul statelor regionalizate sau federalizate au constituit 50%, dacă în
1990
acest procent s-a ridicat la 66%, această proporţie va ajunge în mod previzibil
pînă
în 2015 la 75%. Depinde de noi dacă vom dori să aparţinem curentului principal
de 75% dintre statele europene sau preferăm să rămînem la periferia celor 25%.
Gabriel
Andreescu: Există
întotdeauna un gen de problematică pe care
oamenii care dezbat reforma societăţii româneşti, şi subiectul de astăzi aşa
este, ar
putea să o atace la nivelul analitic, necesar într-o astfel de situaţie. În
acelaşi sens,
care este un sens mai curînd de dramatizare a discursurilor, aş observa
relativismul
termenilor cu care lucrăm. Deci nu suntem într-un stat neexistent şi un stat
omnipotent. Suntem întotdeauna undeva la mijloc. Nu există o centralizare absolută.
Există un grad de descentralizare care astăzi este incontestabil, respectiv un
grad
de autonomie, iar lucrul acesta trebuie să-l recunoaştem şi trebuie să vedem
cum
anume lucrăm cu ele. Impactul descentralizării, autonomiei – şi acesta este
enunţul
pe care vreau să-l fac –, depinde însă de o mulţime de alte lucruri, de un număr
de
valori sociale care sînt dincolo de teritorialitate, dincolo de dimensiunea pe
care o folosim în
mass-media, respectiv a descentralizării, regionalizării etc. S-a dat
exemplul baronilor locali ca o problemă privind procesul de descentralizare. Eu
aş
da două exemple: unul privind autonomia şi unul privind descentralizarea, ca să
arătăm că există. Dar faptul că ele există nu înseamnă că automat aduc acea
pozitivitate necesară funcţionării sociale. Concluzia fiind, atenţie, reforma
trebuie
gîndită în complexitatea ei şi nu pe bucăţi.
Apropo de existenţa autonomiei. E vorba de autonomie la
nivelul minorităţilor,
ea există prin
simplul fapt că avem un reprezentant al minorităţilor istorice în
Parlament. Ce există aici? Un drept care este acel drept la protecţia şi
dezvoltarea
identităţii, art. 6 din Constituţie, de care, în principiu, statul ar trebui să
se ocupe
dînd bani pentru protejarea ei. Logica este însă diferită, şi anume, statul susţine
trimiterea în Parlament a unui reprezentant care primeşte bani, organizaţia
reprezentativă a minorităţii primeşte bani de la stat şi îi foloseşte. Ar
trebui să-i
folosească, în principiu pentru exercitarea dreptului constituţional, deci
pentru
protecţia identitară. Din punctul meu de
vedere e clar, ai un mecanism de autonomie,
transmiţi comunităţii exercitarea acest drept de care este responsabilă
pe de altă
parte statul. Ei bine, luăm un caz. Cazul
UDMR. UDMR a gîndit o fundaţie, Fundaţia
Comunitas care preia de la minoritatea maghiară diferite proiecte
destinate
dezvoltării identitare şi, în felul acesta, se jurizează proiectele şi se
realizează
obiectivul. Acesta este o formulă. şi pare să fie o formulă decentă, onorabilă,
cu
conţinut, deşi putem discuta cine este în fruntea Fundaţiei Comunitas, gradul
de
influenţă etc. Dar dau alt exemplu: Partida Romilor, care realmente a folosit
acum
un an cam 1 milion USD pentru a lupta împotriva intereselor comunitare. Practic
Partida Romilor este într-un proces
constant de impunere a voinţei proprii împotriva
organizaţiilor de romi, care sînt o principală resursă umană, şi de
cunoaştere şi de
interes, pentru problematica comunităţilor de romi.
Iată
deci o autonomie – eu aş califica-o aşa –, care este abuzată, care prin ea
însăşi, în afara unor principii mai generale privind folosirea banului public
în sensul
în care este dat de stat, nu îşi atinge ţelul.
Consiliile
locale au competenţe care indiscutabil sînt legate de descentralizare.
De exemplu, împărţirea anumitor bunuri la
nivelul comunităţii. Este descentralizare
pentru că nu este o comandă venită de la stat. Să vă dau următorul exemplu,
povestit
de un tînăr cu care colaborez, care a fost înştiinţat de faptul că o
parohie locală a
cerut în proprietate de la stat, contrar
prevederilor Constituţiei, un teren în beneficiu
propriu. El s-a dus – e foarte priceput şi bătăios – şi a făcut acolo o
întreagă analiză
a neconstituţionalităţii, a ilegalităţii, a dat fiecărui consilier local
argumente,
indicaţii privind articolele care ar fi încălcate, a participat la dezbaterea
respectivă
în care oamenii aceea, consilierii locali votau în legătură cu cedarea
patrimoniului
statului patrimoniului parohiei respective a terenului despre care vă vorbesc.
Iar
consilierii – gîndiţi-vă că acest lucru este posibil în România – au spus aşa:
da înţelegem, este
ilegal, dar noi facem aici ceea ce ne spune Dumnezeu, nu ceea ce
ne spune legea. Totuşi aceasta este România.
Deci
cînd gîndeşti funcţionarea structurilor, tu trebuie să o gîndeşti în raport
cu realitatea acestei mentalităţi. Iată de ce, descentralizarea, autonomia nu
sînt un
panaceu, şi ele trebuie regîndite în contextul nostru specific.
Elek
Szokoly: Ca să
întăresc comentariul făcut anterior de Ovidiu, dă-mi
voie să constat că aici nu este vorba de autonomie. Aceste forme pe care le-ai
înşirat nu acoperă conceptul de autonomie la care facem noi trimitere. Sînt
absolut
de acord, că autonomia nu constituie un panaceu universal. Dar este un
instrument
care prin definiţie aduce mai aproape decizia de beneficiar. Firesc ar fi ca
beneficiarul să-şi cunoscă cel mai bine interesele. Dacă acest instrument este
folosit
bine dă rezultate bune, dacă nu.... E ca şi democraţia. Chiar şi pentru democraţie,
e nevoie de democraţi...
Zoe
Petre: şi eu
eram pe punctul de a vă spune că pentru autonomia locală
avem nevoie de comunităţi locale. Ele uneori există, alteori nu. Un sector din
Bucureşti care îl votează cu entuziasm pe Vanghelie nu este o comunitate. Este
o
adunătură, iertaţi-mi cuvîntul, de oameni, care au interese foarte precise,
pentru că
el a fost de fapt votat, susţinut, promovat de mafia din Ferentari. Deci sigur,
o
atenţie mai mare acordată capacităţii comunităţii de a lua decizii în mod
liber,
ceea ce e sensul şi tradiţional, şi real al autonomiei, începînd cu bugetul şi
patrimoniul, dar în acelaşi timp trebuie să constatăm şi gradul de adecvare al
comunităţilor la exigenţele foarte ridicate ale unei autonomii. Eu nu zic că
Parlamentul răspunde întotdeauna acestor exigenţe, e totuşi mai controlat decît
domnul Vanghelie sau domnul Mischie sau alte figuri ilustre. De altfel, îmi daţi
voie să fac o scurtă paranteză, aceste personaje ne indică şi valoarea
scrutinului
majoritar în condiţiile date, pentru că primarii sînt personaje alese prin vot
direct.
Dacă ne uităm la ei vom vedea cum va arăta Parlamentul ales prin vot direct. Vă
doresc privelişte plăcută! Nu că admir listele, dar nici soluţia aceasta nu mi
se pare
demnă de entuziasmul nemăsurat pe care-l suscită în opinia publică.
Întorcîndu-mă
la problema regiunilor. Cînd aţi spus „nici un partid politic”,
bănuiesc că v-aţi referit la partidele parlamentare, pentru că dumneavoastră ştiţi,
ca şi noi, că Acţiunea Populară a început o discuţie care după aceea nu a putut
continua din cauza contextului electoral extrem de nefavorabil, o discuţie şi
nişte
acţiuni concrete în legătură cu o autentică regionalizare. Eu însă, am încercat
să-i
sensibilizez pe colegi cu argumentul configurării cultural-istorice a acestor
regiuni
şi nu mă dezic de ce am spus. Dar, atrag atenţia că de data aceasta nu este
vorba de
a fi comunitar, e vorba de fonduri europene. O parte copleşitoare a fondurilor
structurale vin pe regiuni şi anume în cadrul unei competiţii între regiuni.
Dacă aceste regiuni nu
sînt consolidate sub aspect economic, puternice şi autentice, ele
nu au cum concura. Judeţul Vaslui nu va putea concura niciodată cu Lombardia
sau cu Bavaria. Deci criteriul cultural-istoric poate fi un izvor de
solidaritate dar
el trebuie confruntat atît cu criteriul de forţă cît şi cu cel de viabilitate
economică.
Sigur că nu sînt un panaceu, dar regiunile reprezintă, sau un proces de
constituire
a regiunilor prezintă după mine două căi posibile asupra cărora nu o să zăbovesc
dar pe care doar le enunţ. Una este obligaţia unei restructurări masive a
întregului
sistem administrativ. De sus şi pînă jos. Ceea ce poate fi punctul acela de
ruptură
de care vorbeau cu toţii, şi care altminteri, în condiţiile de acum, e greu să
se
creeze o a doua revoluţie – nu se mai face aşa ceva cînd te integrezi în UE –, dar
o
restructurare masivă da. În fond şi Ceauşescu în ’68 asta a făcut, şi-a aşezat
puterea
pe alte baze. Poate că trebuie gîndit la acest proces, inclusiv la ostilitatea
pe care
o provoacă şi din această perspectivă. Din alt unghi, ca să zic aşa, sau
dintr-un
unghi similar poate fi cea mai interesantă şi mai profitabilă cale de a dizloca
baroniile locale pe care degeaba le-a învins o parte timidă a electoratului în
precedentele alegeri, fiindcă ele continuă să existe. Povestea cu RAFO să nu se
reduplice la nivelul fiecărui judeţ, la nivelul fiecărei localităţi, la nivelul
fiecărei
feude locale. Acele persoane cu conexiunile lor în sistemul central vor
continua să
existe. Dar noi înşine nu avem voie să
gîndim centralist cînd vorbim de regionalizare
pentru că de foarte multe ori am sentimentul că reproşurile pe care unii dintre
noi
le adresează, cu mai multă înflăcărare sau cu mai multă moderaţie, autorităţii
se
adresează autorităţii centrale. Noi am vrea ca Guvernul, Parlamentul să facă un
anumit număr de lucruri. Poate că e bine să vrem ca şi cetăţenii şi comunităţile
locale să facă anumite lucruri.
Liviu
Brătescu: Vreau
să mulţumesc mai întîi pentru invitaţia care mi-a fost
adresată de Liga Pro Europa. Am căzut cu toţii astăzi de acord că există o
reticenţă
a partidelor politice faţă de tipul de reforme despre care s-a vorbit şi eu
cred că
aceasta se datorează faptului că partidele politice româneşti sînt foarte
atente la
miturile care există la nivelul societăţii româneşti. Iar unul dintre aceste
mituri
este mitul statului centralizator unificator. Din păcate, aceste mituri sînt
uniform
răspîndite la nivelul întregii societăţi româneşti, atît la nivelul unei generaţii
mai
în vîrstă, dar şi în privinţa generaţiei mai tinere. De aceea eu cred că este
necesară
şi o reformă a educaţiei în primul rînd. şi cînd spun asta mă gîndesc la
domeniul
din care provin. Cred că vom putea discuta de o altă manieră, altă atitudine a
partidelor politice faţă de mituri dacă vom avea un alt mod de a scrie istoria.
Astăzi
din păcate manualele de istorie – dar şi asupra modului în care se face istoria
în
universităţii am serioase rezerve –, istoria României este prezentată ca o
istorie
conflictuală, ca o permanentă agresiune a străinilor asupra românilor. Pentru
secolul
al XIX-lea se încearcă, cine se uită cu atenţie vede, să se justifice într-un
fel de ce a fost necesar ca la
1866 să nu se acorde cetăţenie evreilor, şi astfel de exemple,
din păcate pot continua.
Dacă
îmi permiteţi o să dau un exemplu din domeniul dreptului. În 1998 am
avut ocazia să-l cunosc pe domnul Emil Boc, unii dintre dumneavoastră ştiu
această
mică povestioară, îmi pare rău că nu este
aici de faţă, cînd la o discuţie cu dumnealui
despre Universitatea Babeş-Bolyai exprimîndu-mi opinia şi convingerea că
este
necesar să existe universitatea maghiarilor, dînsul mi-a răspuns foarte rapid făcînd
trimitere că eu am terminat la Iaşi şi atunci evident că nu mă interesează
soarta
Universităţii Babeş-Bolyai. Aceasta a fost explicaţia dată de dînsul.
Şi
mai am o observaţie de făcut pentru că tot s-au făcut referiri critice faţă de
Bucureşti. Eu cred că Bucureştiul este un loc în care oamenii îşi pierd
memoria.
Pentru că în egală măsură la Bucureşti îi găsim pe ardeleni, oameni politici
din
Ardeal care pe plan local vorbesc cu siguranţă de regionalizare, dar în egală măsură
şi oameni politici din Moldova care sînt nemulţumiţi de modul în care se poartă
acelaşi Bucureşti faţă de Moldova. Numai că odată ajunşi acolo îşi pierd
memoria
şi adoptă comportamentul impus de Bucureşti.
Sabin
Gherman: Nu cred
că ar trebui să vorbim foarte mult despre cum, cînd,
unde să facem regionalizarea pentru că politicienii noştri ştiu foarte bine
cînd, unde
şi cum să se facă.
Noi ar trebui să deblocăm acest blocaj mintal în care omului
politic ajuns la Bucureşti, adică la putere, atins de bucureştenism, pur şi
simplu se
blochează. El nu mai are ce să facă cu acea
putere pentru că nu a fost învăţat niciodată
să aibă în mînă puterea. Eu cred că statul român este mult prea existent
şi mult prea
insistent şi mult prea prezent. Statul român ar trebui să fie o entitate
discretă care săţi regleze anumite neajunsuri. Pentru că în
definitiv ce este statul? O sumă de servicii
şi instituţii plătite din banii noştri. Ei bine, nu sînt de acord,
probabil că majoritatea
dintre noi, dacă am pune problema aşa, nu
ar fi de acord, ca pentru aceleaşi instituţii,
pentru aceleaşi servicii unii să plătească
mai mult şi alţii mai puţin, apropo de drumul
dinspre Iaşi spre Cluj. Că asta se întîmplă. Din punctul meu de vedere este
obligatorie
renegocierea contractului între centru şi periferie pentru că această
periferie, care de
multe ori are o istorie mult mai efervescentă şi mai onorabilă decît centrul, a
devenit
paşalîc administrativ, politic, financiar pentru acel centru atoateştiutor şi
atoategestionar. Este extrem de importantă regionalizarea nu pentru că ţine nu ştiu
cît la identitatea lui, din perspectiva celui de la centru, este extrem de
importantă
pentru că de acolo vin fondurile structurale europene şi sînt fonduri de 6
miliarde şi
jumătate de euro. Săptămîna trecută am venit
de la Bruxelles unde tocmai s-au pierdut
200 de milioane pe învăţămînt dintr-o gafă extraordinară a domnului
ministru al
educaţiei şi cercetării.
Pe
de altă parte, şi aici domnul Barbu a atins cum n-a atins nimeni problema,
este şi o problemă fundamentală a UE care practic îşi modifică sau şi-a
modificat deja criteriile de
calitate ale procesului de aderare. Integrarea a devenit pur politică.
Acele criterii tehnice de care se vorbea în ’96-2000 au devenit nişte întîlniri
la
nivel înalt, nişte bla-bla-uri (vezi contractele DaVinci, Bechtel, Vatech etc),
practic
cumperi sau donezi o parte din vina ta că nu ai făcut reformă, o donezi instituţiilor
europene care sînt dispuse, pe un preţ bun, 2-3 miliarde de euro să îşi asume
acest
neajuns al tău. şi asta va continua. Aceste pierderi calitative deja au fost
observate
într-un raport de luna trecută şi au fost cîteva ţări ca Portugalia, Grecia,
Slovacia
din valurile de integrare de pînă acum, şi au fost menţionate România, Bulgaria
mai puţin Croaţia –, ca pierderi calitative de parcurs. Practic normele au
devenit
negociabile. şi asta se întîmplă în tot Parlamentul European, în toate comunităţile
europene, iar şansa, chiar dacă nu a fost niciodată scrisă într-un raport, şansa
României şi Bulgariei este o tergiversare şi
o ţinere în şah a UE cumulată cu refuzuri
în lanţ pînă cînd euroconformitatea va deveni o obligaţie politică
electorală a celor
care sînt la putere astăzi, pentru că ei vor beneficia de integrarea în UE.
Orice
refuz al UE de a ne primi şi orice clauză de salvgardare s-ar putea să fie şansa
ultimă pentru ca noi să devenim europeni.
Gábor
Kolumbán: Eu am
analizat nu demult această problemă: de ce nu se
face regionalizare în România? şi pînă la urmă am ajuns la concluzia că fanii
regionalismului şi
regionalizării trebuie să se pregătească pentru un marş foarte
lung, cam de vreo 50
de ani, cred că asta este varianta optimistă. Aş dori pur şi
simplu să enunţ cîteva sentinţe pe care eu le consider adevăruri şi care ar
putea să
ne ducă la un proiect comun în privinţa regionalizării în România.
Prima
fază este un citat dintr-un gînditor american Dipak C. Jain care spunea
că, dacă vrei să schimbi lumea, trebuie să îţi schimbi atitudinea faţă de lumea
respectivă. Cred că ar trebui să încercăm să activăm regionalismul în România
pentru că nu se pot crea autonomii fără
oameni autonomi. Deci autonomia, principiul
subsidiarităţii începe de la individ. Urmează familia, comunitatea locală,
comunitatea regională, naţiunea ş.a.m.d. Deci eu cred că există insule de
libertate
în societăţile noastre unde există autonomii chiar mai mari decît credem noi că
ar
exista în România, oameni capabili să rezolve problemele proprii. Comunităţi
care
îşi repară drumurile, familii care fac curăţenie în faţa casei, oameni care îşi
şcolesc
copiii, se mai ocupă de educarea lor, nu lasă statul, numai statul să se ocupe
de
treaba asta. Eu cred că aceşti oameni, aceste comunităţi mici pe care le numesc
insule ale libertăţii şi autonomiei dacă nu sînt sprijiniţi şi nu sînt activaţi
sau
promovaţi prin metodele moderne ale marketingului social pot chiar să-şi piardă
autonomia de care dispun. În pauză chiar le-am spus colegilor mei, că unele
dintre
proiectele de autonomie ale Ţinutului Secuiesc vor leza foarte puternic
autonomiile
existente în Secuime. Este un lucru foarte curios, nu vreau să intru în
detalii, dar
instituirea unui sistem birocratic, instituţional care nu ţine cont de formele
de organizare tradiţională
ale comunităţilor locale chiar poate să fie perceput ca o
adversitate sau chiar un atac la libertatea comunităţilor autonome care există
la
ora actuală.
Ultima
idee este că ar trebui ca acest grup de oameni regionalişti şi cît de cît
adepţi şi experţi ai regionalizării să încercăm să organizăm proiecte care să
sprijine
acele iniţiative regionaliste care există. Dacă cunoaştem cum arată harta
culturală
a României, şi cunoaştem acest lucru după cercetările sociologice, atunci ar
trebui
să pornim proiecte care să confere o putere şi o manifestare mai pronunţată
regionalismului şi identităţii regionale. Acestea ar trebui să fie proiecte
culturale
şi de cooperare. Aş dori să atrag atenţia că
sistemele actuale, cu agenţii de dezvoltare
nu sînt în stare să absoarbă nici fondurile actuale de preaderare. şi eu
am fost timp
de patru ani preşedinte de consiliu judeţean şi mi-am dat seama că Regiunea de
Dezvoltare Centru a fost practic incapabilă să genereze timp de 3 ani, din ’98
pînă
în 2000, dar nici după aceea, măcar un singur proiect regional. Dar haideţi să
vedem de ce nu sînt proiecte regionale? Sînt proiecte locale, şi practic se
distribuie
fonduri pe baza unei clientele politice, dar pe proiecte punctuale, locale,
economice
sau de infrastructură. Pentru că degeaba o să creăm regiunile dacă nu o să avem
un
regionalism care să facă oamenii să colaboreze şi să lucreze pe proiecte
regionale.
Degeaba vor fi 6 miliarde de euro fonduri structurale pînă în 2008 dacă nu vor
fi
proiecte regionale care să absoarbă aceste fonduri. Eu cred că structura actuală
cu
regiuni de dezvoltare, încă nu a dat randamentul maxim posibil şi din cauza
faptului
că regionalismul este foarte slab sau nu este suficient sprijinit în România.
Deci
trebuie să creăm o organizare de jos în sus astfel încît regionalizarea să se
întîmple
în direcţia în care comunităţile locale pot să beneficieze de acest lucru. Ar
trebui
să ne gîndim la nişte proiecte concrete şi la nişte bani concreţi care să fie
investiţi
în regionalismul românesc existent, astfel încît să creştem acest regionalism
înainte
de a avea regiunile autentice de care vorbea Elek Szokoly.
Daniel
Barbu: Sînt
cîteva lucruri pe care vreau să vi le spun. Cel mai important dintre ele – şi îl voi spune primul –, este acela – presupun că trebuie să
vorbesc
în numele tuturor – dacă îmi arăt recunoştinţa faţă de doamna Smaranda Enache
pentru invitaţia pe care mi-a făcut-o de a fi aici şi pentru întreaga echipă de
la Liga
Pro Europa.
Celelalte lucruri mici pe care vroiam să le spun sînt următoarele:
marile reforme
ale statului, marile
reforme politice nu se petrec niciodată aşa cum am impresia că
unii dintre noi ar dori să aibă loc regionalizarea. De obicei aceste reforme – pe
care cu termen oarecum demodat le considerăm progresive, ca aducînd un plus de
democratizare societăţilor noastre europene – sînt înfăptuite de actorii
politici la
care te aştepţi cel mai puţin. Cum ştiţi, în secolul al XIX-lea, din Anglia pînă
în
Germania, cei care au promovat votul universal au fost conservatorii, nu
liberalii.
Şi au făcut-o nu
dintr-un interes real pentru cetăţean, sau dintr-o pasiune filosofică,
ci au făcut-o din raţionamente strict politice făcîndu-şi calculul că într-o
anumită
conjunctură vor avea un electorat care îi vor vota pe ei şi vor putea dizloca
supremaţia liberală. Deci ne putem aştepta ca regionalizarea României să fie făcută
de un actor politic surprinzător, nu ştiu, poate de România Mare, dacă va fi la
putere. şi nu glumesc cînd spun asta. Deci trebuie să ne aşteptăm că nu cei de
la
care în mod raţional credem că va veni măsura cea bună să o şi fac, ci de la
cei
care, într-o anumită conjunctură vor vedea un interes foarte clar, imediat, de
ordin
politic dintr-o asemenea operaţiune.
Al
doilea lucru pe care vreau să-l spun este că regionalizarea nu mi se pare un
cuvînt fericit. Eu unul nu mă consider regionalist. Regionalizarea este mai de
grabă
un descriptor. Conceptul este federalismul. Cu titlu personal, eu mă consider
un
federalist. Dincolo de dimensiunea teritorială, federalismul este pentru mine o
altă
logică a suveranităţii, logică a suveranităţii care ar ţinti exact în faimosul şi
de
mine detestatul articol al Constituţiei României care spune că suveranitatea
rezidă
în poporul român, unde poporul român are un înţeles evident etnic.
Suveranitatea
va fi, după exemplu german sau american, nu o suveranitate a naţiunii ci o
suveranitate împărţită între un stat federal, state federalizate şi cetăţeni.
Deci acesta
este modelul pe care – mă rog sînt un mare cititor al autorilor de secol al
XVIII-lea
şi cred că toate întrebările la care am încercat să răspundem astăzi au fost
ridicate
deja în secolul al XVIII-lea şi s-a răspuns la ele fără ca cei mai mulţi dintre
noi să
aibă habar de lucrul acesta astăzi – eu personal îl susţin. Adică există soluţii
la
majoritatea chestiunilor care ne frămîntă.
Al
treilea lucru pe care vroiam să-l spun şi care mi se pare a veni în ordinea
importanţei după recunoştinţa care o am pentru doamna Enache pentru această
minunată zi, este cel al solidarităţii, cuvîntul care, cred că a fost rostit
astăzi o
singură dată de Zsolt Szilágyi, dacă nu greşesc. şi suntem într-o situaţie în
care
solidaritatea noastră cetăţenească şi politică este pusă în această clipă la
grea
încercare. şi sînt foarte puţini concetăţeni ai mei pe care-i aud vorbind
despre asta
sau care par preocupaţi de acest lucru. Cum ştim, această faimoasă lege a
minorităţilor şi legea reformei justiţiei este într-un pachet cu legea
restituirii
proprietăţilor, care pare să fie extrem de avantajoasă pentru anumite biserici,
mai
ales pentru bisericile maghiare din Ardeal, cea Romano-Catolică şi cea Reformată
în primul rînd, şi Biserica Evanghelică, dar care este o lege catastrofală
pentru
Biserica Catolică de rit bizantin sau cum se spune curent Biserica
Greco-Catolică
care nu îşi va primii bisericile, biserici care au fost confiscate de către
stat în 1948,
stat care le-a trecut imediat după
confiscare în folosinţa Bisericii Ortodoxe Române.
Statul astăzi spune: noi nu avem nici un fel de răspundere faţă de
aceste biserici,
înţelegeţi-vă cu ortodocşii, dacă e ceva teren, ceva pădure, ceva imobil care
este
administrat de noi vi-l dăm, dar bisericile nu sînt problema noastră. De la
dreptul roman ştim că cine
deţine un bun care a fost furat trebuia să se aştepte ca în clipa
în care se identifică furtul bunului să-i fie luat, deşi proprietarul l-a cumpărat,
l-a
achiziţionat cu bună credinţă (presupunînd că Biserica Ortodoxă Română deţine
aceste biserici cu bună credinţă). Ele sînt lucru de furat şi statul român
trebuie să
recunoască acest lucru. O spun cu preocupare cetăţenească, nu sînt
greco-catolic,
sînt romano-catolic, deci nu e o rană care mă doare cu titlu personal, dar mi
se pare
că ar trebui să evităm situaţia în care episcopii latini, episcopii reformaţi,
baptişti,
evanghelici să-şi arate satisfacţia faţă de înţelepciunea guvernului în legătură
cu
acest gest de restituire a proprietăţilor în clipa în care există o mare victimă.
O
victimă în numele căreia pare să nu mai poată să vorbească nici ea însăşi. Adică
Episcopatul Greco-Catolic pare să fie într-o completă derută, laicii
greco-catolici
nu mai au energia şi încăpăţînarea de la începutul anilor ’90, deci o victimă
care
nu mai e capabilă nici măcar să ţipe. Nu ştiu dacă are vre-un sens ce vă spun
acum,
altul decît de a atrage atenţia măcar moral-cetăţenesc, că nu trebuie să ne
bucurăm
de legea restituţiei atîta timp cît ea nu este întreagă. şi în clipa în care ne
bucurăm
să ştim că o facem şi noi, împreună cu guvernul, pe socoteala altcuiva.
Zsolt
Szilágyi: Aş
continua acolo unde a încheiat domnul Barbu. Cu
solidaritatea. Acum 3 ani, bisericile istorice maghiare împreună cu Biserica
Evanghelică a saşilor şi cu Biserica Greco-catolică au adoptat o declaraţie
prin
care au cerut Uniunii Europene ca restituţia imobilelor bisericeşti să fie considerată
ca o precondiţie a aderării. Acum 3 luni, Uniunea Civică Maghiară a cerut ca
modificarea legislaţiei electorale – întru-cît violează criteriile de la
Copenhaga să fie considerată ca o precondiţie a aderării.
Solidaritatea
noastră, din acest punct de vedere, poate fi vitală, fiindcă dacă
bisericile apelează la democraţiile din Europa pentru a stabili care este
minimul
statului de drept existent în România, respectiv respectul proprietăţii, dacă
noi
suntem nevoiţi ca, simbolic măcar, dar să apelăm la ajutorul Uniunii Europene
pentru a stabili minimul creiteriilor politice prevăzute la Copenhaga – sistemul
pluralist –, atunci înseamnă că cei care consideră acest minim ca fiind de bază,
fără de care nu putem discuta despre celelalte lucruri, trebuie să fie
solidari. Eu aş
boteza chiar pachetul de legi propus de dl. Szokoly şi de Liga Pro Europa,
Reintegrarea diversităţii, dat fiind faptul că actualele clivaje
existente în societatea
românească, care divizează societatea română,
produc situaţii de periferizare căreia,
se pare că, nici nu se intenţionează rezolvarea. Mă refer la inexistenţa
strategiilor
viabile faţă de romi, care comparativ cu comunitatea maghiară sînt şi o
comunitate
periferizată social. Deci, dacă vorbim de Legea partidelor care reglementează
întro oarecare măsură diversitatea politică, Legea regionalizării – diversitatea
regională
– şi Legea minorităţilor naţionale – diversitatea etnică –, atunci putem
constata că
anumite diversităţi sînt în mod consecvent periferizate de paradigma existentă
la nivel mental,
simbolic şi instituţional de structura actuală a statului român.
Articularea proiectului unei legi poate fi vitală, şi din acest punct de vedere
m-aş
duce mai departe, aş spune chiar că s-a ivit aici ideea de a forma o cheie de
codificare.
Dacă
vorbim de solidaritate şi articularea interesului care s-a conceptualizat
de fapt aici, atunci putem spune că suntem răspunzători pentru asta, dacă
politica
oficială nu este. şi nu are curajul să vorbească despre federalism fiindcă
spune că
este un tabu. Cei care au spus că autonomia este împotriva statului unitar naţional,
că nu putem vorbi despre autonomie fiindcă este străină de natura spiritului
românesc ş.a.m.d., acum vorbesc despre autonomie. Eu sper că nu va mai dura 15
ani să discutăm în mod liber, chiar în Parlamentul României, despre federalism şi
să depăşim această fază de tabuuri, pentru care această conferinţă poate fi un
pas
important.
Smaranda
Enache: Vă mulţumesc
tuturor celor care aţi participat la această
întîlnire, celor care aţi intervenit o dată sau de mai multe ori. Mesajul cu
care am
rămas este că prin consultări vom constitui un grup de lucru – dacă cineva se
poate
înhăma la a pune puţină ordine în aceste propuneri –, şi în acest sens, avînd
în
vedere că nu există nici un plan, nici la vedere şi nici ascuns, aceea dintre
dumneavoastră care doresc să participe la o întîlnire restrînsă în care să
elaborăm
aceste proiecte, sînt bineveniţi. Gabriel Andreescu are şi el iniţiativa în
jurul Legii
minorităţilor pentru care ar urma să pregătim pentru parlamentari anumite
amendamente şi propuneri care să facă această lege compatibilă cu exigenţele
unei
democraţii funcţionale. În felul acesta cred că se va continua discuţia care
astăzi
era şi ea continuarea unor discuţii mai vechi.
Nu
ştiu dacă am omis ceva esenţial în această dezbatere, nu am avut timp şi
nici nu era cazul să abuzez de acest microfon pentru a-mi expune propriile
idei,
dar respectul pentru comunităţi, pentru principii, pentru libertăţile
fundamentale
este cel care trebuie şi poate să ne anime şi să ne conducă în a alege varianta
cea
mai generoasă şi decentă atunci cînd trebuie să decidem. Din păcate venim,
dintro altă societate. Noroc că nu toţi suntem aşa şi putem să ne inspirăm unii de
la alţii
pentru a încerca să fim mai liberi şi să scăpăm într-adevăr de acest balast
imens de
limitare de libertate şi fantezie atunci cînd imaginăm modele viitoare pentru
comunitatea în care trăim.