Untitled-1
Restitutio
Consideraţii asupra comunităţii
maghiarilor din Bucovina
Daniel Hrenciuc
1. Consideraţii preliminare
Studiul nostru se concentrează asupra evoluţiei istorice
a comunităţii maghiare
din Bucovina, o
minoritate etnică cu o contribuie consistentă la multietnicitatea
provinciei, însă din păcate, prea puţin cunoscută istoriografiei române. Din
aceste
considerente, ne-am îndreptat atenţia asupra prezentării aspectelor istorice,
confesionale, spirituale şi educaţionale din
istoria acestei comunităţi, din care practic,
n-a mai rămas nimic în fostul spaţiu
geografic aparţinînd Bucovinei istorice. Evoluţia
istorică a maghiarilor din Bucovina
s-a bucurat şi se bucură în continuare, după ştiinţa
noastră, de o atenţie constantă din
partea istoricilor maghiari (sau a cetăţenilor români
de etnie maghiară stabiliţi sau nu în Ungaria) şi doar pasager se regăseşte
în textele
istoricilor români preocupaţi de istoria
Bucovinei. Dincolo de conotaţiile, în general
politice, care continuă implicit să
influenţeze studiul relaţiilor româno-maghiare1 pe
diverse paliere, apreciem că comunităţile
maghiare asupra cărora vom insista în mod
succint, în rîndurile de mai jos, şi-au pus amprenta în mod benefic
asupra aşezărilor
în care au locuit, lăsînd impresia unor oameni harnici şi gospodari.
2. Originile şi aşezarea
maghiarilor în Bucovina
Aşezarea
maghiarilor în Bucovina a materializat intenţia politicii oficiale a
autorităţilor austriece de a coloniza un
spaţiu geografic situat pe valea rîului Suceava2
unde, potrivit textelor
istorice, populaţia era destul de rară (doar 7 locuitori pe kilometru
pătrat)3. Este vorba de grupuri de maghiari emigraţi din
Transilvania – majoritatea
secui4 – stabiliţi în zonele de şes
din Bucovina istorică, (între anii 1784-1786), printre
aceştia regăsindu-se şi un anumit număr de ceangăi5. Între
anii 1762-1763, 900 de
familii secuieşti au părăsit Scaunul Ciuc pentru a se adăposti în Moldova.
Stabilirea
maghiarilor în Bucovina a fost determinată de considerente de ordin militar:
reorganizarea sistemului de apărare al frontierei Imperiului Habsburgic a
restrîns drepturile
şi privilegiile secuilor din Scaunele Ciuc şi Trei Scaune. Nemulţumiţi, ei sau adresat, în două
rînduri, împărătesei Maria Tereza, fără a primi vreun răspuns. În
aceste condiţii, la 7 ianuarie 1764 s-a
desfăşurat o adunare a secuilor6 la Madéfalva
(Madefalău, localitate din judeţul
Harghita) în vederea găsirii unei soluţii7. Autorităţile
habsburgice au interpretat greşit
această adunare (secuii nefiind înarmaţi), astfel încît
generalul Siskovics a ordonat masacrarea participanţilor (siculidicium
– masacru în
limba latină)8. În urma acestui
eveniment, cînd au murit aproximativ 400 de secui (şi
au fost în jur de 1.000 de răniţi), s-a decis emigrarea lor în Bucovina
(un număr de
2.678 secui)9. Primii colonişti
maghiari sînt menţionaţi între 1776-1777, imediat după
anexarea părţii de nord-vest a
Moldovei de către Imperiul Habsburgic10. Aceştia au
fost aduşi de către generalul Gabriel
Splény von Miháldy, întemeind coloniile maghiare
Fogadjisten şi Istensegíts. În 1783, András Hadik, guvernatorul
Transilvaniei a fost
delegat să mute maghiarii refugiaţi din
Moldova în Bucovina. Grupurile maghiarilor
emigraţi din Bucovina erau formate din secui (majoritatea din cei care
rezistaseră
masacrului de la Madéfalva), maghiari care
veniseră înaintea acestei colonizări, alături
de ceangăi (într-un număr mult mai mic şi, desigur, dificil de apreciat)11.
Numărul
populaţiei de origine maghiară a cunoscut
anumite fluctuaţii – nu foarte importante –
determinate, în general, de considerente de ordin socio-economic12.
3. Apariţia coloniilor maghiare
din Bucovina
Maghiarii
au întemeiat cinci colonii în Bucovina istorică, realizînd concentrări
etnice omogene de confesiune (majoritară) romano-catolică şi protestantă
(calvină),
desfăşurînd activităţi agricole în principal, contribuind prin munca lor la
prosperitatea provinciei: Andrásfalva, Hadikfalva, Istensegíts, Józseffalva,
respectiv Fogadjisten13. În 1786
aceste colonii de maghiari existau deja în Bucovina
fiind locuite de 2.350 de maghiari (120 dintre ei aparţinînd religiei
protestante)14.
Referitor la acest aspect, Ion Budai Deleanu, nota: ,,În Bucovina sînt şi
trei-patru
sate de unguri, care s-au născut din secuii fugiţi din Ardeal în Moldova. E de
prisos a ne ocupa cu originea, limba,
obiceiurile şi religia lor; secuii fiind cunoscuţi,
iar ungurii din Bucovina fiindu-le perfect asemenea după obiceiuri, limbă
şi port.
Ei sînt sau catolici sau reformaţi; numai atîta am să observ că între ei se găsesc
cei mai mulţi hoţi de vite, un viţiu care este, de altminterea, în general în
Bucovina”15. În 1777 este atestată stabilirea maghiarilor la
Istensegíts şi
Fogadjisten. În colonia maghiară Fogadjisten („Cum o vrea Dumnezeu!”) este
vorba de familiile: Polgár, Mészáros, Bodó, Reketeş, Zsíró, Bartalis, Bokor,
Katona, Sipos, Bálint, Fogarasi, Bereczki, Bartók, Sigmond, Petres, Farkas,
Szitás,
Göbölös, Bátori, Zöldi, Csehi, Sándor şi Székelyhídi16. La
Istensegíts au fost
colonizaţi, între 1785-1796: Antalfi, Ambrus, Barabás, Fábián, Bálint, Beréti,
Bíró, Borbándi, János, Kajtár, Makrai, Molnár, Váncsa, Urkom, Nagy, Barti,
Lovász, Tusa, Pap, Pál, Pók, Benő, Miklós, Buta, Nyisztor, Pók, Szőcs, Lőrinc, Varga, Kálmán, Bara,
Tusnádi, Lengyel, Szász, Bogács, Tímár, Imecs, Galambos,
Sós, Szakács, Bánfi, Bartos17. La Józseffalva, familiile coloniştilor
maghiari au
fost reprezentate de către Ambrus, András, Antal, Angyal, Albert, Abel, Barát,
Barnás, Borsos, Bíró, Borbát, Busik, Császár, Csite, Csonka, Erős, Gege,
György,
Illyés, Kató, Fazekas, Király, Kórodi, Kovács, Küsmödi, László, Lovász, Lukács,
Máté, Mátyás, Márton, Móka, Bibek, Birtha, Fülöp, Kósa, Gál, Gábor, Gallfaber,
Gáspár, Mezei, Márton, Mészáros, Miklósi, Német, Tamás, Torma, Titi, Tarcsány
şi Várda18. În 1778 în Bucovina au mai venit – din Transilvania – un
număr de
431 de secui (alături de 4.587 români) proveniţi din comitatele Bistriţa Năsăud,
Maramureş şi Trei-Scaune19. La Istensegíts („Dumnezeu să ne
ajute!”), locuiau
coloniştii maghiari Ambrus, Barabás, Bartis, Béres, Bot, Borbándi, Böte,
Finnya,
Nagy, Fülöp, Pék, Szabó, Szász, Tamás, Urkon şi Váncsa20. La sfîrşitul
anului
1785, autorităţile habsburgice au mutat 36 de familii de maghiari la
Hadikfalva,
35 de familii la Andrásfalva – localităţi situate în apropierea Rădăuţiului
(Radóc
– în maghiară, Radautz – în germană) şi alte 33 la Józseffalva21,
lîngă Suceava
(Szucsáva în maghiară)22. În anul 1786 a început emigrarea maghiarilor:
în vara
anului 1786 erau la Hadikfalva (satul lui Hadik, denumire provenită de la
generalul
András Hadik)23 28 de case pustii, la Andrásfalva (Măneuţi) – 7, iar
la Józseffalva
(Vornicenii Mari)24 – 16. La Hadikfalva, documentele îi înregistrează
pe Antal,
Forray (familie prezentă şi în localitatea învecinată Rădăuţi), Ambrus,
Insusák,
Kajtár, Sebestyén, Béres, Kerekes, Erdős, Szök, Nagy, Szakács, Szeköly, Pál,
Lakatus, Boldizsár, Balog, Csernik, Illyés, Koka, Domonkus, Dolha, Csiki,
Miklós,
Puskás, Köllő, Bíró, Szentes, Galambos, Kiss, Fodor, János, ş.a.25
La istoricul
maghiar Sebestyén Ádám, autorul unei monografii foarte documentate despre
maghiarii bucovineni, apărută în 1989, apar menţionate (şi) familiile Gábor,
Jakab,
Máté, Orbán, Kedves, Oláh, Kolompár, Ferenc, László, Lajos, Takács, Orosz,
Csibi, Csopot, Béka, Barta, Bátor, Bára, Kurta, Keresztes, Kósa, Kozsán, Kóbor,
Salomon, Simon, Szabó, Véka şi Zsigmond26. La Andrásfalva sînt menţionate
familiile Kerekes, Mátyás, Sebestény, Sándor, Lajos, Varga, Palkó, Balog,
Csobor,
János, Molnár, Márton, György, Gerge, László, Gyurka, Ömböli27 ş.a.
Numărul
maghiarilor a crescut treptat pe calea sporului natural. La Fogadjisten erau
încă
minoritari la mijlocul secolului al XIX-lea. În 1846, pe teritoriul Bucovinei
erau
înregistrate 5.586 persoane de origine maghiară. În 1842, în cele cinci colonii
maghiare din Bucovina au fost înregistraţi 402 credincioşi calvinişti, dintre
care
361 locuiau în Andrásfalva (localitate unde a funcţionat, începînd cu mijlocul
secolului al XIX-lea, singura parohie calvinistă din Bucovina istorică)28.
În 1848,
maghiarii din Hadikfalva s-au răsculat sub conducerea lui Martonfi, revolta
fiind
însă, reprimată sîngeros la 25 mai 1848 de către compania 14 cantonată în
Rădăuţi29. La nivelul oraşelor din Bucovina istorică, maghiarii au
ocupat diferite
funcţii administrative, în ierarhia Bisericii Romano-Catolice sau în cadrul sistemului educaţional,
în calitate de învăţători şi profesori. În colonia Hadikfalva,
Márthon Pál deţinea o proprietate funciară de 80 fălci de pămînt. Márthon
Fábián
şi Márthon Lázár au fost urmaşii săi. Ginerii săi, Biró János şi Kovács Motzi
au
avut, de asemenea, însemnate proprietăţi pe teritoriul coloniei30.
Între anii 18781879 s-a construit prima linie de cale ferată Hadikfalva/Rădăuţi. Pe teritoriul
coloniei Hadikfalva, fraţii Ambrus (maghiari) au construit, între anii
1800-1830,
o moară de lemn pe cursul rîului Suceava (naţionalizată de autorităţile
comuniste
în 1945)31. În 1883 au emigrat, din Bucovina în Ungaria, 3.460 de
persoane (912
dintre aceştia fiind originari din Andrásfalva). Familiile Boldizsár Gerber şi
Rozalia
Csernik (din Hadikfalva) au emigrat (1883) în Székelykeve (azi Skorenovac, Republica Serbia-Muntenegru). De aici, urmaşii lor au emigrat în Statele Unite
ale
Americii: Menyhért Gerber (1898 – 1930) în Chicago (1921), alături de soţia sa,
Maria Eberhardt (1900 – 1974)32. În 1890 au mai rămas – din cauza
emigrărilor doar 476 de credincioşi calvini în întreaga Bucovină33, faţă de cei
934 înregistraţi
la recensămîntul din 1880. La 31 decembrie 1880 erau 8.139 maghiari în
Bucovina:
3.255 la Hadikfalva, 2.286 la Istensegíts, 1.712 la Andrásfalva, 561 la
Józseffalva
şi 133 la Fogadjisten34. În 1880 erau 9.38735, în 1890,
8.13636, în 1910, 10.391,
ajungînd, în 1930, la un număr de 11.860. După 1880, numărul maghiarilor din
Józseffalva a intrat într-un declin evident în raport cu rutenii şi românii.
Maghiarii
aveau drept ocupaţii agricultura, creşterea vitelor şi legumicultura, asigurînd
aprovizionarea oraşelor Rădăuţi, Siret şi Suceava37. În 1836, direcţia
domeniul
Rădăuţi a încercat mutarea a 80-100 de familii nevoiaşe din Măneuţi la Tomnatic
(lîngă Straja – localitate menţionată eronat drept Laudorsfalva)38.
La 21 ianuarie
1864 aici erau menţionate (într-un raport al administraţiei domeniului Solca)
un
număr de 31 de familii. În 1866, din cauza foametei39 maghiarii s-au
reîntors la
Andrásfalva şi Hadikfalva.
Tabel
nr 1.
Structura confesională a populaţiei coloniilor maghiare în anul 1842
Denumirea
localităţii
|
romano catolici
|
protestanţi-
evanghelici
|
ortodocşi
|
greco-
catolici
|
mozaici
|
populaţia
totală
|
Andrásfalva
Fogadjisten
Hadikfalva
Istensegíts
Józseffalva
|
882
171
1.684
1.601
280
|
361
1
30
10
-
|
-
573
-
18
244
|
-
71
26
-
-
|
-
-
3
-
-
|
1.243
816
1.743
1.629
524
|
Total
|
4.618
|
402
|
835
|
97
|
8
|
5.955
|
În
1861 a luat naştere Asociaţia „Szent László”, formată din preoţi romanocatolici, avînd ca scop păstrarea identităţii
romano-catolicilor de la est de Carpaţi40,
acţionînd în domeniul educaţional şi cultural41. În 1880,
secuii din Bucovina (consideraţi – în
mod eronat – ceangăi de o parte a presei din Budapesta) au intrat
în atenţia Asociaţiei „Szent László”, guvernul maghiar pregătind chiar o
strategie
pentru repatrierea lor. Grupuri organizate de secui au emigrat în Statele Unite
ale
Americii, iar un număr de 4.000 de secui au primit pămînt din partea guvernului
Kaliman Tisza, în regiunea de la Dunărea de Jos (lîngă Panciova). Au apărut
astfel
satele Hertelendifalva, Sándorregyhaza şi Nagygyörgyfalva. În 1888, coloniştii
secui au decis să se întoarcă în Bucovina din cauza faptului că pămînturile lor
erau
frecvent inundate de apele Dunării43. O mică parte s-a stabilit în
satele croate şi
şvăbeşti din Bácska. Pînă în 1910, cu intermitenţe, secuii bucovineni au
colonizat
aşezările din jurul localităţii Deva (Ghioroc, Babsa, Hunedoara, Vice,
Magyarnemegye, Luduş, Streisîngeorgiu şi Cristur44. Este vorba de un
număr de
5.500 de secui numiţi în textele istorice ale vremii drept „cei de la Deva” şi
care,
în 1945 s-au alăturat secuilor repatriaţi din Bucovina în drumul lor spre
Bácska45.
Tabel
nr.2
Populaţia maghiară din Bucovina conform recensămîntului din 1910
Denumirea
localităţii
|
Populaţia
totală
|
maghiari
|
%
|
Istensegíts
|
2981
|
2835
|
95, 1 %
|
Andrásfalva
|
2425
|
2247
|
92, 7 %
|
Hadikfalva
|
4636
|
4213
|
90, 9 %
|
Józseffalva
|
1129
|
605
|
53, 6 %
|
Fogadjisten
|
758
|
165
|
21, 8 %
|
Satu Mare – rom.
|
1649
|
135
|
8, 2 %
|
Frătăuţii noi –
rom.
|
4060
|
82
|
2, 2 %
|
Total
|
17.638
|
10. 391
|
58,91
|
Emigrarea
secuilor din Bucovina în Canada a început la sfîrşitul secolului
XIX şi a continuat sporadic, după 1920, cînd un grup de maghiari a emigrat în
Brazilia şi S.U.A. Între 1905-1914, mulţi maghiari bucovineni au preferat să
emigreze în Canada, destinaţia lor preferată. Este vorba de localitatea Regina,
capitala regiunii Sascatchewan, unde au emigrat 160 de familii secuieşti. Aici,
secuii au contribuit substanţial la apariţia unor localităţi precum:
Eszterháza,
Székelyföld, Máriavölgy, Punnichy, Hapkins şi Hamilton46. În 1909,
alte 78 de
familii împreună cu un număr de 44 de persoane necăsătorite au urmat aceeaşi
destinaţie. Acestea erau date furnizate de către consilierul lui Árpád Várady,
liderul
Asociaţiei „Szent László”, într-un raport confidenţial întocmit în toamna
anului
1904, către ministrul culturii din Austro-Ungaria.
Árpád
Várady, era preocupat de situaţia calviniştilor de la Andrásfalva
(Măneuţi)47, pregătind o
strategie de ajutor economic şi educaţional pentru aceştia.
În lumina acestor informaţii, situaţia maghiarilor din Bucovina aflaţi
într-o relaţie
foarte bună cu autorităţile austriece era diferită faţă de comunitatea maghiară
din
Croaţia. În 1900, la nivelul Bucovinei istorice statisticile înregistrau un număr
de
9.516 maghiari (majoritatea de confesiune romano-catolică). La 23 octombrie
1910, au fost publicate, în ziarul „Czernowitzer Allgemeine Zeitung”, listele
complete ale alegătorilor din localităţile Bucovinei în vederea apropiatelor
alegeri. A
fost introdus votul universal, direct şi secret, la care aveau dreptul să se
înscrie
bărbaţii care aveau 24 de ani. Pentru completarea listei alegătorilor,
locuitorii
trebuiau să se decidă din care curie naţională vor face parte: germană, română,
ruteană, sau polonă. Maghiarii au fost incluşi în curia română. Au fost
înregistraţi
în total 180.414 alegători, din care 66.569 în listele româneşti, 64.673 în
listele
ucrainene, 39.492 în listele germane şi 9.680 în cele polone. În listele româneşti
s-a regăsit şi un număr de 2.000 alegători maghiari48.
4. Maghiarii bucovineni în timpul
Primului Război Mondial
În
timpul Primului Război Mondial, secuii din Bucovina au fost ajutaţi cu
cărţi şi materiale didactice trimis de către confraţii lor din Transilvania.
Textele
istorice consultate indică prezenţa maghiarilor din Bucovina în armata austroungară: un anume Kerekes din Hadikfalva a comandat un grup de militari la
Rarancea (lîngă Cernăuţi); a ajuns la Suceviţa, unde a coordonat săparea unor
tranşee de către localnici49. Coloniile maghiare din Bucovina aflate
aproape de
linia frontului au fost puternic afectate: localitatea Hadikfalva a fost ocupată
de
trupele ruseşti, iar Biserica a suferit pierderi serioase. Un număr 300 de
tineri
maghiari au trecut frontiera în Ungaria, pentru a se înrola voluntari în
Beszterce50.
Şcolile maghiare au fost transformate în spitale de campanie pentru trupele ţariste.
În vara anului 1917, Józseffalva şi Fogadjisten au rămas sub ocupaţia trupelor
ţariste, doar Andrásfalva fiind eliberată de trupele austriece51.
Colonia Istensegíts
a suferit mari distrugeri din partea trupelor ruse, numai şcoala şi biserica
nesuferind
pagube. Trupele române şi austriece au colaborat – timp de două luni – la
repararea
distrugerilor produse de război. Victoria Antantei şi încheierea Tratatului de
Pace
de la Saint Germain (9 decembrie 1919) au pus capăt, pentru o bună perioadă de
timp, legăturilor dintre guvernul maghiar şi coloniile maghiare din Bucovina.
5. Învăţămîntul în limba maghiară
Învăţămîntul
în limba maternă a reprezentat o preocupare a maghiarilor
bucovineni relativ la consolidarea identităţii etnice a locuitorilor celor
cinci colonii
din Bucovina istorică. În anul şcolar 1870-1871 în Bucovina au fost
înregistrate
cinci şcoli maghiare (nivel primar), frecventate de un număr de 353 de elevi.
Fireşte, continuarea
studiilor era posibilă în cadrul formelor de învăţămînt unde
limba de predare era germana (în sistemul austriac de învăţămînt şcolile de băieţi
şi de fete funcţionau separat). În 1890, 625 de elevi erau instruiţi exclusiv
în limba
maghiară52. Între 1893-1894, din totalul de 319 şcoli primare
publice şi 19
particulare, patru erau maghiare, după limba de predare, şi una româno-maghiară
(după acelaşi criteriu)53.
Potrivit unor statistici austriece (15 mai 1900), în Bucovina
erau înregistraţi 753 de copii (de vîrstă şcolară) care cunoşteau doar
limba
maghiară54. În privinţa învăţămîntului secundar, era obligatorie cunoaşterea
uneia
din limbile germană, română sau ucraineană, întrucît nu exista învăţămînt în
limba
maghiară la acest nivel. Aceste cifre au reflectat o tendinţă general crescătoare,
atingînd numărul de 1.700 de elevi în anul şcolar 1907-1908, aparţinînd etniei
maghiare din Bucovina istorică (incluzînd şcoala calvinistă de la Andrásfalva).
Între anii 1860-1888, la Gimnaziul din Suceava au studiat 10 elevi de etnie
maghiară55, în timp ce la Gimnaziul din Cernăuţi, între 1864-1888,
au frecventat
şcoala 13 elevi aparţinînd acestei etnii56. În 1900, la Liceul
german din Rădăuţi
erau înscrişi 6 elevi de etnie maghiară (cursurile avînd loc în limba germană).
Tabel nr. 3
Elevii
la şcolile primare din Bucovina după limba de predare
în
anii 1906-1913
Anul
|
Elevi
maghiari
|
1906
|
1.826
|
1907
|
1.850
|
1908
|
1.829
|
1909
|
1.931
|
1910
|
1.764
|
1911
|
1.766
|
1912
|
1.909
|
1913
|
1.709
|
6. Maghiarii bucovineni în timpul
administraţiei româneşti a Bucovinei
După
Unirea din 1918, maghiarii din Bucovina au devenit cetăţeni români,
modelul educaţional, politic, instituţional al fostei provincii austriece
înregistrînd
importante transformări, dar şi diferenţieri sensibile, în raport cu realităţile
similare
aparţinînd fostului Imperiu Austro-Ungar. Relaţiile dintre Regatul României
Mari
şi Republica Ungară – se ştie – s-au desfăşurat pe alte coordonate, impregnate
de
iredentismul părţii maghiare în problema Transilvaniei, respectiv de măsurile specifice integrării
adoptate de către autorităţile române în problema provinciilor
unite cu Vechiul Regat. Comunitate mică, cu activităţi preponderent agricole,
desfăşurate în mijlocul unei societăţi multietnice, intrată sub influenţa unor
mişcări
de regîndire a alcătuirii politice, administrative, educaţionale, spirituale,
maghiarii
bucovineni au intrat într-o nouă etapă din existenţa lor. Aşezaţi în partea de
sud a
Bucovinei istorice şi intraţi în componenţa
judeţelor Rădăuţi şi Suceava, maghiarii
s-au adaptat din mers noilor realităţi, acţionînd pentru păstrarea
identităţii lor
etnice şi spirituale, prin intermediul Bisericii Romano-Catolice şi a învăţămîntului
în limba maternă. Localităţile lor şi-au recăpătat denumirile lor vechi româneşti,
sau au fost pur şi simplu românizate: Măneuţi (Andrásfalva), Dorneşti
(Hadikfalva), Ţibeni (Istensegíts), Vornicenii Mari (Józseffalva57),
respectiv
Iacobeşti (Fogadjisten).
Legăturile
cu patria-mamă (Ungaria) s-au desfăşurat anevoios, problemele
maghiarilor din Transilvania monopolizînd în mare măsură atenţia Budapestei. Pe
de altă parte, maghiarii bucovineni erau destul de izolaţi prin însăşi aşezarea
lor
geografică, plasaţi foarte departe de frontiera româno-ungară. În cursul cercetărilor
noastre nu am reuşit să identificăm existenţa unor preocupări din partea
Ungariei
pentru maghiarii bucovineni. Este drept,
agenda diplomatică a Budapestei era ocupată
de negocierea Tratatului de la Trianon (4 iunie 1920), încercînd să
prezinte dovezi
convingătoare pentru a determina Înaltele Puteri Aliate şi Asociate să nu
recunoască
dreptul României asupra Transilvaniei.
Instalarea în Ungaria a guvernului Béla Kun,
intervenţia trupelor române – drept reacţie la atacul trupelor maghiare
– finalizată
prin ocuparea Budapestei (august 1919) au reţinut atenţia opiniei publice
interne şi
internaţionale. Şcolile de la Fogadjisten şi Józseffalva, mai izolate, au avut
însă de
suferit din cauza aşezării lor în zone cu
populaţie compact românească. Introducerea
obligativităţii studierii istoriei, geografiei şi a educaţiei civice în
limba română atît
în şcolile publice cît şi în cele private a determinat protestele maghiarilor
alături de
cele ale germanilor şi evreilor, fiind
receptată drept o imixtiune a statului în treburile
interne ale comunităţilor respective58. În plus, secuilor – consideraţi
a fi români
maghiarizaţi – li s-a refuzat dreptul la şcoli proprii.
Un
subtil dar inerent proces de românizare, sub impactul unor măsuri
administrativ-politice specifice României Mari, a caracterizat destinul comunităţii
maghiare din sudul Bucovinei istorice. Identitatea maghiarilor bucovineni n-a
avut
de suferit, după cum nici autorităţile române n-au dezvoltat măsuri de
asimilare,
tradiţia şi specificul societăţii bucovinene fiind astfel conservate. Maghiarii
bucovineni au trăit, în continuare, în relaţii normale cu românii şi alte etnii
continuînd să desfăşoare aceleaşi meşteşuguri şi activităţi preponderent
agricole,
aprovizionînd cu legume (ceapă, cartofi, varză) şi fructe pieţele din Rădăuţi,
Suceava şi Siret. Au fost înregistrate căsătorii mixte între maghiari din Măneuţi
şi
germani, locuitori ai localităţii Frătăuţii-Noi.
Activitatea
politică a maghiarilor s-a desfăşurat – cel mai probabil – în cadrul
partidelor politice din Bucovina şi, ulterior, din România Mare. Reforma agrară
din 1921 a împroprietărit şi 606 proprietari de origine etnică maghiară59
(317 de
proprietari din judeţul Zastavna, în nordul Bucovinei şi restul în judeţul Rădăuţi).
Un tabel după criteriul naţionalităţii la nivelul judeţului Rădăuţi (6 iunie
1921) ne
indică următoarea situaţie60: Rădăuţi – 29 maghiari, Satu Mare-Vechi
– 135,
Măneuţi – 2.247, Frătăuţii Vechi – 82)61. Această statistică
întocmită de către
funcţionari aparţinînd Ministerului de Interne este greşită, de vreme ce
totalul
este de 2.122 maghiari, ori un simplu calcul ne demonstrează eroarea: Erick
Colban
a fost interesat – în cursul unei călătorii efectuate în România, la 27 iulie
1923 să afle date suplimentare despre maghiarii bucovineni, apreciaţi la 10.000 de
suflete
şi fără să aibă (spre deosebire de fraţii lor) sentimente revizioniste62.
Ei erau
apreciaţi drept cetăţeni loiali, care nu intraseră în contact cu confraţii lor
din
Transilvania. În 1924, 28 de secui au emigrat în America de Sud (la 800
kilometri
de Sao Paulo, la Boldosszonyfalva)63. În 1929 secuii din Măneuţi
s-au bucurat
(potrivit istoriografiei din Ungaria, singurii dintre maghiarii bucovineni) de
prevederile Concordatului semnat între România şi Vatican64.
Statistica
recensămîntului din 1930 identifica circa 12.000 maghiari, locuitori în cele
cinci
localităţi bucovinene – un procent de 6,4% din totalul populaţiei judeţului Rădăuţi
(10.291 după naţionalitate şi 10.283 după limba maternă)65. O altă
statistică
(întocmită în baza aceloraşi surse) indică un total, la nivelul judeţelor
Bucovinei,
de 11.881 maghiari (1, 4%), după apartenenţa etnică66.
Maghiarii
din localităţile Iacobeşti (Fogadjisten), Vornicenii Mari şi
(Józseffalva) erau izolaţi – spre deosebire de conaţionalii lor din Dorneşti, Măneuţi
şi Ţibeni – fiind mai dificil să-şi păstreze identitatea etnică. La 11
noiembrie
1924, cu prilejul dezvelirii Monumentului Unirii din Cernăuţi a participat
primarul
localităţii Măneuţi, Márton László, în fruntea unei delegaţii compusă din 11
maghiari67. O statistică întocmită la nivelul anului 1939 consemna
faptul că un
număr de 34 de maghiari (bărbaţi) din plasa Dragomirna s-au înscris în FRN68.
La
10 mai 1939, de ziua naţională a Regatului Român, a fost organizat un Te
deum la
Voivodeasa. Cu acest prilej, a izbucnit un incident între preotul maghiar E.
Szor
şi Nechifor Vasile, preotul maghiar refuzînd oficierea slujbei religioase.
Autorităţile au fost surprinse de gestul
preotului într-o zi de asemenea importanţă69.
7. Întoarcerea în patrie:
repatrierea maghiarilor din Bucovina
Repatrierea
maghiarilor din Bucovina este legată în mod direct de atmosfera
şi schimbările geopolitice rezultate în urma aplicării Diktatului de la Viena70
(30
august 1940), cînd Ungaria a primit partea de nord-vest a Transilvaniei71,
fapt
care se pare că a determinat repatrierea maghiarilor din amintitele localităţi
bucovinene. Ungaria primise din partea României un teritoriu măsurînd două cincimi din
teritoriul Transilvaniei, cu 2,5 milioane locuitori (1.116 milioane erau
români, 1 milion maghiari – 800.000 fiind secui, 72.000 germani şi 100.000
evrei)72. Arbitrajul de la Viena a fost completat printr-o anexă,
incluzînd un protocol germano-maghiar şi un protocol germano-român, care reglementau situaţia
juridică a grupurilor etnice germane din Ungaria şi România73.
Documentele vremii
mărturisesc degradarea climatului tolerant al Bucovinei, sub impactul unor
evenimente cruciale pentru destinul neamului românesc, precum cedările
teritoriale
din vara anului 1940: secuii bucovineni au fost victimele unor acte de violenţă
(ce-i drept, sporadice şi izolate) din partea românilor. Învăţămîntul în limba
maghiară a fost puternic afectat, produsele şi forţa de muncă maghiară au fost
boicotate de către români74. O puternică propagandă în favoarea
repatrierii secuilor
din Bucovina s-a desfăşurat la nivelul guvernului maghiar, inclusiv în presă.
Un
rol important l-a avut preotul Kálmán Németh din localitatea Vornicenii Mari.
La
intrarea armatelor maghiare în Cluj (august-septembrie1940), un grup de secui a
agitat o pancartă pe care scria cu litere mari: „Maghiarii din Bucovina să fie
aduşi
acasă!”75. În acest sens, preotul Kálmán Németh a purtat mai multe
discuţii cu Pál
Teleki, premierul Ungariei. La 23 octombrie 1940, Kálmán Németh a purtat discuţii
la Budapesta legate de repatrierea maghiarilor din Bucovina76. La 15
noiembrie
1940, Consiliul de Miniştri al Ungariei a luat în dezbatere problema
repatrierii
maghiarilor din Bucovina, înştiinţînd, în februarie 1941, guvernul român despre
acest lucru77. În jurul locului unde urmau să fie repatriaţi
maghiarii existau mai
mute puncte de vedere: Hortobagy (în cîmpia ungară, dincolo de Tisa), în judeţul
Szolnok-Doboka (teritoriul actualului judeţ Cluj), sau pe teritoriile judeţelor
Satu
Mare şi Bihor78. Pînă în aprilie 1940, un număr de 200 de familii de
maghiari
bucovineni s-au stabilit în judeţul Satu Mare, în casele abandonate de români.
În
favoarea emigrării maghiarilor au făcut o asiduă propagandă preoţii László Untu
(Dorneşti), Bavrii (Bavin) Anton, Malek şi Bogdanovschi (Măneuţi) şi respectiv
Elkes Deneş, din Ţibeni79. Din Cluj a sosit, la Măneuţi, Albrecht
Desideriu, de
profesie avocat originar din Huedin, însoţit de Josif Balint şi Siegrief Franz.
Au
luat contact cu intelectualii din comună, făcînd
propagandă în favoarea repatrierii80.
Legaţia Ungariei din Bucureşti le-a transmis, pe diferite canale, faptul
că urmează
să se repatrieze şi să înceapă întocmirea de liste în acest sens. Preotul
László
Untu (Dorneşti) a început întocmirea de liste, fiind ajutat de localnicii de
etnie
maghiară Iliaş şi Imre Fofilon81, aproximativ 70% dintre maghiari
înscriindu-se
pe aceste liste82. Maghiarii cu stare materială bună şi foarte bună
erau neliniştiţi,
necunoscînd perspectivele care-i aşteptau în Ungaria, în schimb cei cu o stare
materială mai precară erau chiar entuziaşti83. Euforia plecării s-a
răspîndit rapid
în rîndurile maghiarilor, care aşteptau acest moment cu multă nerăbdare,
manifestînd, în mod deschis, dispreţ şi ostilitate (fără a se înregistra
conflicte)
faţă de autorităţile române84. Sub impactul emoţional al plecării,
neavînd probabil o altă soluţie la
îndemînă, maghiarii bucovineni au început să-şi vîndă obiectele de
prin casă (alţii şi le-au distrus), recurgînd la tăierea pomilor fructiferi şi
a gardurilor
care le împrejmuiau proprietăţile85. Preotul Bavin Anton din Măneuţi
a înscris un
număr de 100 de băieţi şi fete care urmau să constituie batalioanele
„Voinicii”, ce
urma să acţioneze în partea de nord-vest a Transilvaniei, cedată Ungariei prin
intermediul Diktatul de la Viena86 (Unirea părţii de NV a
Transilvaniei cu Ungaria
în istoriografia maghiară – n.n.) de către România87. Învăţătorul
pensionar László
Amlus din Dorneşti (fost director al şcolii primare din localitate) s-a dovedit
a fi
un agitator fervent în favoarea plecării (inclusiv în comunele Ţibeni şi Măneuţi),
el întîlnindu-se, în acest scop, la Rădăuţi88, cu Marton Ferenc,
primarul comunei
Dorneşti89 (29 noiembrie 1940). Primarul localităţii Ţibeni, Györfi
Lajos, alături
de secretarul Barlis Iosif, i-a eliberat lui Falukori István90 un
certificat de emigrare,
dîndu-i recomandări favorabile la 9 noiembrie 1940. Acelaşi lucru s-a întîmplat
în
multe alte situaţii – cazul lui Kiss Lajos din Dorneşti91 ş.a.
Maghiarii aveau la
rever ascuns steagul Ungariei şi îmbrăcau – conform textelor –, înainte de a
ajunge
la frontiera de vest cu Ungaria haine ponosite pentru a stîrni compasiunea
conaţionalilor92. Kálmán Németh, fost preot în comuna Vornicenii
Mari, a trimis,
în martie 1941, din comuna Carei Mare unde
se stabilise93, o scrisoare conaţionalilor
săi din judeţul Suceava, îndemnîndu-i să se repatrieze cu ajutorul Legaţiei
Ungariei
din Bucureşti94. În primăvara anului 1941, un număr de 4.500 de
maghiari s-au
repatriat. Ulterior, datorită evoluţiei evenimentelor (sinuciderea premierului
Pál
Teleki, atacarea Iugoslaviei), în cadrul şedinţei guvernului maghiar din 28
aprilie
1941, a fost aleasă varianta Backa – localitate situată pe teritoriul iugoslav,
însă
aparţinînd de teritoriul Ungariei milenare95. La 11 mai 1941, între
România şi
Ungaria a fost semnată o înţelegere privind repatrierea secuilor din Bucovina.
Repatrierea s-a desfăşurat sub coordonarea Consiliului Guvernamental pentru
repatrierea maghiarilor din străinătate96, în intervalul 10 mai-21
iunie 1941. În
primăvara anului 1941, comunitatea maghiarilor dispunea deja de actele necesare
repatrierii (exceptînd 12 familii din comuna Ţibeni, 9 din comuna Măneuţi şi
90100 din comuna Dorneşti, care au invocat greutăţile materiale). Zilnic, din
gara
Dorneşti plecau circa 400-500 maghiari îmbarcaţi în vagoane97. Din
Dorneşti au
plecat familiile: Csobor István, Barabás, Jeremus, Miklós Jeremus98).
În rîndurile
maghiarilor a fost răspîndită şi materializată intenţia autoincendierii (21-21
mai
1941: incendii înregistrate în comuna Măneuţi, „la cei mai buni gospodari
maghiari”99) propriilor gospodării. Pînă la începutul lunii mai
1941, casele au fost
dărîmate în comunele Măneuţi (73), Dorneşti (20) şi Ţibeni (12)100.
Unii dintre
emigranţi maghiari s-au reîntors, trecînd
frontiera fraudulos. Maghiarii din Bucovina
s-au îndreptat înspre Voivodina (Backa), urmînd apoi (1944) localităţile
din sudul
Ungariei (Tolna, Baranya, şi Zomba – aşezare preferată de secuii repatriaţi din
Dorneşti). În total, spre Bácska au emigrat 13.200 de secui. Alături de aceştia
au emigrat şi cele 200
de familii de secui, stabilite iniţial pe teritoriul judeţului Satu
Mare. Condiţiile de viaţă au fost vitrege în Bácska, aici coloniştii fiind
nevoiţi săşi schimbe meseriile, pentru a putea supravieţui. Bunurile rămase au fost
preluate
de statul român (maghiarii fiind consideraţi,
prin dispoziţia din 12 septembrie 1944,
„absenteişti”) şi repartizate cetăţenilor români conform reformei agrare101
din 23
martie 1945. Locuinţele maghiarilor au fost preluate de către cetăţeni români
din
Costişa, Vicov, Gălăneşti ş.a. Strămutarea maghiarilor a avut la bază iniţiativa
guvernului Ungariei şi a determinat plecarea masivă a locuitorilor satelor din
Bucovina. Plecarea lor a pus capăt unei experienţe istorice, fapt care, alături
de
strămutarea populaţiei germane, Holocaustul şi repatrierea populaţiei polone a
pus
capăt multiculturalităţii Bucovinei istorice. Legăturile maghiarilor cu
Bucovina,
deosebit de puternice, n-au fost – lucru foarte important – niciodată
întrerupte,
amintirea spaţiului bucovinean fiind perpetuată de către urmaşii lor.
Note:
1.
Lucian
Leuştean, România, Ungaria şi Tratatul de la Trianon 1918-1920, Bucureşti,
Editura Polirom, 2002, p.5.
2. Sebestyén Ádám, A
bukovinai székelység tegnap és ma. A bukovinai andrásfalvi székelyek
élete és története Madéfalvától napjainkig című könyv átdolgozott és kibővített
kiadása, Kiadja
a Tolna Megyei Könyvtár, Szekszárd,1989, p.12.
3.
Erich Zöllner, Istoria Austriei, vol. I, ediţia a VIII-a, Bucureşti,
Editura Enciclopedică,
1997,
p.390.
4.
Bucovina
în prima descriere fizico-politică. Călătorie în Carpaţii Dacici (1788-1789),
ediţie
bilingvă cu introducere, postfeţe, note şi comentarii de acad. Radu
Grigorovici, prefaţă de
D. Vatamaniuc, Rădăuţi, Editura Septentrion, 2002, p.57.
5.
Raimund
Friedrich Kaindl, Geschichte der Bukowina. Die Bukowina unter der Herchafts
des öesterrreichischen Kaiserstaates (zeit 1774). Festschrifts zum
fünfzigjahrigen
Redierungsjubiläum Franz Jozef I, Czernowitz, H. Pardini, 1899, p.77. Vezi şi
nota 21.
6.
W.
Kovács András, Minoritatea maghiară, în vol. Minorităţile naţionale
din România.
Dovezi istorice privind aşezarea şi evoluţia, Bucureşti, Editura Kham,
2001, p.82.
7.
Ştefan Meteş,
Emigrări româneşti din Transilvania în secolele XIII-XX, Bucureşti, Editura
Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1977, p.125.
8.
Sebestyén
Ádám, op. cit., p.6.
9.
Ştefan
Meteş, op. cit., p.125.
10.Antal Béla, Emlékek a
Hadikfalvi székelyek életéből, Bonyhád, 2000, p.6.
11.Petru Ciobanu, Vasile Slănină,
Reveca Prelipcean, Cupca, un sat din Bucovina.
Monografie istorică, Partea I (anii 1429-1944), Cîmpulung
Moldovenesc, Editura Amadoros,
2004, p.89.
12.
Johann
Polek, Die magyarsichen Ansiedelungen Andreasfalva, Hadikfalva und
Joseffalva in der Bukowina, Czernowitz, 1899, p.7.
13.
Valerian
Procopciuc, Voivodeasa, destinul dramatic al unei colonii germane din
Bucovina, în Analele Bucovinei, II, 2/1995, p. 377. Autorul face referire la trei
colonii de ceangăi
– afirmaţie nedocumentată – întemeiate la 1777.
14.
Daniel
Hrenciuc, Continuitate şi schimbare: Integrarea minorităţilor naţionale din
Bucovina istorică în Regatul României Mari (1918 – 1940), vol.I, Perspectiva
naţional-liberală
(1918-1928), Rădăuţi, Editura Septentrion, 2005, pp.167-169.
15.
„
Bucovina în primele descrieri…”, p.401.
16.
Ştefan
Purici, Colonizări şi imigrări în Bucovina între anii 1775-1848, în Analele
Bucovinei, II, nr. 2, 1995, p. 370; Sebestyén Ádám, op. cit., p.17.
17.
Ibidem,
p.24.
18.
Direcţia
Judeţeană a Arhivelor Naţionale (în continuare D.J.A.N.S.), Suceava, Fond
Colecţia de Stare Civilă Iacobeşti. Registrul de născuţi, căsătoriţi, decedaţi
1876-1912, f .2;
Sebestyén Ádám, op. cit., p.50.
19. Nicolae Ciachir, Istoria
slavilor, Bucureşti, Editura Oscar Print, 1998, p.64.
20.
Sebestyén
Ádám, op.cit., p.111.
21.
Nicolae
Ciachir, op. cit, p.164.
22.
Sebestyén
Ádám, op. cit., pp.12-19.
23.
Cornel
Kozak şi Eduard Fischer, Heimatskunde der Bukowina, zum Gebrauke für
Schulen und zum Selbstunterricht, Czernowitz, 1900, K.K.
Universitäts-Buchhandlung H. Pardini
(Engel & Suchanka ), p.70.
24.
Johann
Polek, op. cit., p.40.
25.
D.J.A.N.S.,
Fond Colecţia de Stare Civilă Parohia romano-catolică Dorneşti/
Hadikfalva. Registrul de născuţi, 1882-1913, f.13-15.
26.
Sebestyén
Ádám, op. cit., p.42.
27.
Ibidem,
p.69.
28. Ibidem., p.15.
29.
Petru Rezuş, Contribuţii la istoria oraşului Rădăuţi (pînă la 1918), Bucureşti,
Editura
Litera,
1975, p.107. Autorul consideră, eronat, că această localitate a fost populată
de ceangăi.
30.
Mihai
Pînzaru, Arhive secrete. Comuna Dorneşti în dosarele postului de miliţie
Dorneşti, în ,,Hadikfalva/Dorneşti” (Muzeul Furman), Dorneşti, I, nr.1,
2002, p.9.
31.
Ibidem,
p.10.
32.
Johnny
Daniel Gérber, From Hadikfalva/Bukovina to Sweden, în „Hadikfalva/Dorneşti”
(Muzeul Furman), I,
nr.1,
2002, p.24.
33.
Constantin
Ungureanu, op. cit., p.197.
34.
Johann
Polek, op. cit., p.42.
35.
Kurjer
Polski w Rumunii, Cernăuţi, II, nr. 51, 22 iulie 1934.
36.
Viaţa
Românească, Iaşi,
vol. VIII, 1907, p.77.
37.
Constantin
Ungureanu, op. cit., p.103.
38.
Raimund
Friedrich Kaindl, op. cit., p.78.
39.
Ibidem.
40. Asszimiláció vagy
kivándorlás? Források a moldvai magyar etnikai Magyar csoport,
a csángók modern kori történelmének tanulmányozásához (1860-1989), Szerkesztette
Vincze
Gábor, Teleki László Alápítvány, Erdélyi Múzeum Egyesület, Cluj, 2004, p.96-70.
41. Ibidem.
42. Antal Béla, op.cit.,
p.7.
43. Ibidem.
44. Ibidem.
45. Ibidem.
46. Béla Makkai, op.
cit.,
47. Ibidem.
48.
Constantin
Ungureanu, Populaţia Bucovinei în perioada stăpînirii austriece (17741918), în Glasul Bucovinei, X, nr.3-4 (39-40), 2003, p.17.
49.
Valerian
Procopciuc, Suceviţa. Sat al Obcinilor Bucovinei şi gropniţă a Movileştilor,
Rădăuţi, Editura Septentrion, 2003, p.167.
50.
Sebestyén
Ádám, op. cit., p.46.
51.
Ibidem,
p.
76.
52.
Constantin
Ungureanu, op. cit., p.210.
53.
Ibidem,
p.211.
54.
Ibidem.
55.
Ibidem,
p.216.
56.
Ibidem.
57.
D.J.A.N.S.,
Fond Colecţia de Stare Civilă Iacobeşti. Registrul de născuţi, căsătoriţi,
decedaţi 1876-1912, f.2. (Antonius Gallfaber)
58.Mariana
Hausleitner, Die Rumänisierung der Bukowina. Die Durchsetzung des national staatlichen Anspruchs Grossrumäniens: 1918-1940 [Românizarea Bucovinei.
Impunerea
pretenţiei naţional-statale a României Mari 1918-1944], München, R.
Oldenbourg Verlag,
2001, p.68.
59.
Arhivele
Ministerului Afacerilor de Externe (în continuare, A.M.A.E.), Bucureşti, Fond
România 1920-1944, vol.f. 394v.
60.
D.J.A.N.S.,
Fond Prefectura judeţului Rădăuţi, dosar 30/1921, f.12.
61.
Ibidem.
62. Gheorghe
Iancu, Problema minorităţilor etnice din România în documente ale Societăţii
Naţiunilor (1923-1932), Cluj-Napoca, Editura Napoca, 2002, p.81.
63.
Ibidem.
64.
Nechita
Runcan, Relaţiile României cu Vaticanul în perioada interbelică, Constanţa,
Editura Ex Ponto, 2004, p.271; Sebestyèn Ádám, op. cit., p.77.
65.
Ibidem.
66.
Valeriu
Florin Dobrinescu, Ion Pătroiu, Documente străine despre Basarabia şi
Bucovina 1918-1944, Bucureşti, Editura Vremea, 2003, p.96.
67.
Mihai
Aurelian Căruntu, Un eveniment din viaţa Cernăuţiului de odinioară: serbările
prilejuite de dezvelirea Monumentului Unirii (11 noiembrie 1924). Documente, în
Suceava.
Anuarul Complexului Muzeal Bucovina, Suceava, XXIX-XXX, vol.II, 2002-2003, p.316.
68.
Radu Bruja, Originea, înfiinţarea şi organizarea Frontului Renaşterii Naţionale
(1938 – 1940), în Suceava, XXXI – XXX, vol. II, 2002-2003, p.254.
69. Arhivele Naţionale
Istorice Centrale (în continuare, A.N.I.C), Bucureşti, Fond
Inspectoratul General al Jandarmeriei, dosar 76/1939. Raportul secret
nr. 24 840 din 6 iulie
1939, f.1.
70.
Galeazzo
Ciano, Jurnal politic, Bucureşti, Editura Elit, 1999, p.221.
71.
Andreas
Hilgruber, Hitler, Regele Carol şi Mareşalul Antonescu. Relaţiile românogermane 1938-1944, Bucureşti, Editura Humanitas, 1994, pp.144-145.
72. Ibidem, p.145.
73.
Ibidem.
Germanii
din nordul Transilvaniei au obţinut dreptul de a opta pentru strămutarea
în Reich, „luînd cu ei întregul lor avut”.
74.
Antal
Béla, op. cit., pp.10-11.
75.
Sebestyén
Ádám, op. cit., p.125.
76.
Vincze
Gábor, op. cit., doc. nr.37, pp.214-220.
77.
Ibidem.
276
Consideraţii asupra comunităţii
maghiarilor din Bucovina
78.
Ibidem,
doc.
nr.38, pp.220-227.
79.
D
J.A.N.S., Fond Prefectura Judeţului Rădăuţi 13/1940, f.101.
80. A.N.I.C, Fond Inspectoratul
General al Jandarmeriei, dosar 76/1939, f.115.
81.
D.J.A.N.S.,
Fond Prefectura Judeţului Rădăuţi 13/1940, f.106.
82.
Ibidem.
83.
Ibidem,
f.107.
84.
Ibidem.
85.
Ibidem,
f.110.
86.
A.M.A.E.,
Fond 71/Tratativele de la Budapesta 1940, vol.46, f.65.
87.
D.J.A.N.S.,
Fond Prefectura Judeţului Rădăuţi 13/1940, f.110.
88.
Vincze
Gábor, op. cit., p.239.
89.
D.J.A.N.S.,
Fond Prefectura Judeţului Rădăuţi 13/1940, f.110.
90.
Idem,
dosar 16/1940, f.4.
91.
Ibidem,
f.5.
92.
Ibidem.
93.
Vincze
Gábor, op. cit., pp.240-245.
94.
Pavel
Moraru, Bucovina sub regimul Antonescu (1941-1944), Administraţie. Economie.
Societate, vol.I, Chişinău, 2004, p.130.
95.
Vincze
Gábor, op. cit., pp.250-256.
96.
Antal
Béla, op. cit., pp.10-11.
97.
Pavel
Moraru, op. cit., p.130.
98. Sebestyén Ádám, op.
cit., p.202.
99. Pavel Moraru, op. cit., p.130.
100.
Ibidem.
101. Ioan Scurtu (coordonator), România. Viaţa politică
în documente: 1945, Bucureşti,
Editura Arhivelor Naţionale din România, Bucureşti, 1994, doc.nr.50, p.225.
*
Daniel HRENCIUC (n.1968) este cercetător ştiinţific
la Centrul de Istorie şi Civilizaţie
Europeană din Iaşi, Filiala Academiei Române. Autor a patru cărţi (ultimul
volum publicat:
Continuitate şi schimbare: Integrarea minorităţilor naţionale din Bucovina
istorică în Regatul
României Mari (1918 – 1940), vol. I, Perspectiva naţional-liberală
(1918-1928), 2005) şi coautor
a altor două, precum şi a peste 30 de articole şi studii publicate în Analele
Bucovinei şi în Revista
Istorică, consacrate minorităţilor naţionale din Bucovina istorică.