Untitled-1
Ecumenica
Unele observaţii şi comentarii
pe marginea proiectului de lege
privind libertatea religioasă şi regimul
general al cultelor în România
Ioan-Marius Bucur
Aşa
după cum este bine cunoscut, raportul dintre statele constituţionale
moderne şi religie se întemeiază pe principiul neutralităţii, atît religioase
cît şi
ideologice, fapt ce se exprimă în separarea statului de biserică, pe de o
parte, şi în
asigurarea libertăţii religioase şi de cult, pe de altă parte.1 În
acelaşi timp,
reglementarea realităţii religioase în constituţiile europene s-a înfăptuit
într-o
manieră extrem de diversă, acest pluralism regăsindu-se în pluralismul din
cadrul
statelor înseşi.2 Pe de altă parte, numeroşi cercetători au relevat
faptul că
investigarea formelor actuale de interacţiune între puterile publice şi agregările
religioase sugerează existenţa în toate ţările Europei Occidentale – în pofida
diversităţii sistemelor legislative în vigoare – a unei triple tendinţe de
fond, care
constă în: deplina recunoaştere a dreptului individual şi colectiv la libertate
religioasă; recunoaşterea autonomiei de organizare a tuturor grupurilor
confesionale
şi asumarea explicită de către stat a principiului non-ingerinţei autorităţilor
publice
în chestiuni de natură spirituală; şi, în fine, stabilirea unor forme de
colaborare
între stat şi confesiuni.3
În
ce priveşte spaţiul Europei Central-Răsăritene confruntat în anii ’90 cu
provocările tranziţiei, unii observatori apreciază că, în general, libertatea
religioasă
este afirmată şi garantată în formulări care substanţial corespund standardelor
occidentale, atît la nivel constituţional cît şi la nivelul legilor care
transpun în
practică normele constituţionale. Între
reglementările adoptate în aceste state există,
desigur, numeroase diferenţe, unele norme avînd un caracter mai liberal,
pe cînd
altele un caracter jurisdicţionalist.4
România
este, după cum se ştie, singura ţară post-comunistă care deşi a încheiat
negocierile cu Uniunea Europeană şi este pe cale să devină membru deplin al
Uniunii
Europene nu are o legislaţie clară, aptă să asigure şi să garanteze libertatea
de
conştiinţă şi libertatea religioasă, libertăţi ce fac parte din corpusul
drepturilor şi
libertăţilor fundamentale ale omului. Este adevărat că prevederile constituţionale
consacră preeminenţa documentelor internaţionale privind drepturile omului
ratificate de Parlament (art.20), iar dispoziţiile art. 29 garantează
libertatea
religioasă (alin. 1 şi 2) şi libertatea cultelor de a se organiza şi funcţiona
autonom
faţă de stat (alin. 3 şi 5). Dar, în alin. 3 se menţionează expresis verbis faptul
că
cultele se pot organiza potrivit propriilor statute „în condiţiile legii”. Or,
această
chestiune ce se constituie într-un barometru sensibil al gradului de libertate
religioasă este reglementată de Decretul 177/1948, care nu a fost niciodată
abrogat
în mod formal, doar anumite dispoziţii ale acestuia căzînd în desuetudine. Prin
urmare, există o contradicţie evidentă între spiritul şi conţinutul
prevederilor
constituţionale şi textele juridice chemate să asigure transpunerea in
concreto a
acestor prevederi. Grefarea unor principii şi norme din legislaţia internaţională
exprimate în tratate ratificate de Parlamentul României, pe o structură
normativă
elaborată şi adoptată în anii de început ai regimului comunist, la care s-au adăugat
o serie de acte normative adoptate după 1990, a fost o soluţie cel puţin
neinspirată
pentru că, între
altele, a generat o ambiguitate juridică ce s-a răsfrînt negativ mai
ales în cazul
înregistrării comunităţilor religioase (vezi cazul Martorii lui Iehova
versus Statul român), şi a „legitimat” ingerinţele autorităţilor în
organizarea internă
a comunităţilor religioase.5
Necesitatea
adoptării unui nou cadru legislativ menit să recunoască şi să
garanteze exerciţiul liber al libertăţii de conştiinţă, religioasă precum şi
autonomia
cultelor s-a materializat într-o serie de proiecte supuse dezbaterii publice
încă din
1990. Însă abia în a doua jumătate a anilor ’90 astfel de proiecte au ajuns pe
agenda
Parlamentului.
Actul
normativ trimis de guvernul Radu Vasile, la 14 septembrie 1999, spre
dezbatere şi aprobare în procedură de urgenţă
Camerei Deputaţilor urmărea, potrivit
expunerii de motive, să înlăture Decretul 177/august 1948 adoptat de
statul totalitar
comunist. Edificarea unei democraţii
autentice, pluraliste, impunea, pe bună dreptate,
adoptarea unei noi legi privind
exerciţiul liber al libertăţii de conştiinţă, atît individual
cît şi colectiv, în spaţiul privat şi
în cel public, în acord cu dispoziţiile constituţionale
şi reglementările internaţionale asumate de statul român. Dar ce fel de
lege?
Cu
toate că în expunerea de motive era menţionată libertatea de conştiinţă, se
pare că iniţiatorul a limitat sau circumscris această noţiune la libertatea
religioasă.
Aşa cum pe bună dreptate s-a menţionat şi
în avizul Consiliului Legislativ, libertatea
conştiinţei are un conţinut complex, ea incluzînd mai multe aspecte, mai
multe
„libertăţi”, între care şi libertatea religioasă.6
O
altă observaţie priveşte discrepanţa între unele din sursele proiectului Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, Pactul Internaţional al
Drepturilor
Civile – şi conţinutul multor articole, de pildă, cele care fixau
procedurile ce urmau
a fie îndeplinite de grupări religioase în
vederea recunoaşterii lor drept culte, statutul
juridic al comunităţilor locale (parohii), atribuţiile excesive pe care
proiectul le
atribuia Secretariatului de Stat pentru Culte, unele dintre acestea fiind de
fapt
atributul Justiţiei (vezi capitolul II,
secţiunea
organizarea cultelor art. 14, 15, şi
secţiunea raportul dintre stat şi cultele
religioase art. 23, 24). De asemenea, limitarea
severă a libertăţii religioase, a posibilităţii recunoaşterii unei grupări
religioase ca
şi cult era evidentă din conţinutul art. 23 alin.2.
În
chestiunea statutului Bisericii Ortodoxe Române, mai exact a recunoaşterii
atributului de „naţională”, sancţionarea
prin lege a unei poziţii preeminente a acesteia
ar fi fost nedreaptă. (Este adevărat că sintagma se utilizează şi în
momentul de faţă
în legislaţia unor state europene, dar în cîteva cazuri e vorba de biserici
protestante
din Nordul Europei cu regim politic monarhic – Norvegia, Danemarca –, formula
consacrată fiind în aceste cazuri de „biserică de stat” sau republici – Grecia,
Islanda
–, statutul admis neimplicînd, în marea majoritate a cazurilor, decît recunoaşterea
unei cutume. Pe de altă parte, în special ţările
nordice sunt recunoscute pentru toleranţa
lor, inclusiv religioasă. Desigur, un caz particular îl reprezintă
Grecia, dar această
ţară s-a confruntat şi
încă se confruntă cu nenumărate critici formulate de structurile
europene, ONG-uri
internaţionale în materia libertăţii de conştiinţă şi a libertăţii
credinţelor religioase.) În cazul proiectului din 1999, o astfel de soluţie era
profund
nedreaptă şi faţă de Biserica Greco-Catolică
după patru decenii în care a fost interzisă
din spaţiul public şi după ce s-a urmărit ştergerea ei din memoria
individuală şi
colectivă, deoarece arunca în mod deliberat
vălul uitării asupra istoriei acestei Biserici,
a rolului pe care l-a avut în
afirmarea naţiunii române moderne, a contribuţiei sale la
propăşirea culturală şi spirituală a acestei naţiuni.
Finanţarea
cultelor reprezintă o chestiune sensibilă în spaţiul european cu
soluţionări diferite de la o ţară la alta în funcţie de un set de variabile. În
cazul
statelor ce au optat pentru un sistem separatist statul nu oferă sprijin
financiar
nemijlocit, în schimb acordă unele avantaje în scopul sprijinirii cultelor, de
pildă,
scutiri de taxe, posibilitatea organizării unor activităţi economice menite să
contribuie la asigurarea unor venituri necesare desfăşurării activităţii
cultelor. În
schimb, ţările cu un sistem liberal dar nu laicist/separatist au adoptat alte
soluţii.
În astfel de cazuri, statul oferă sprijin
financiar şi susţine, cel puţin în parte, salariile
personalului ecleziastic. În România în anii interbelici (şi într-o
oarecare măsură
şi în anii regimului comunist) sprijinul
financiar era acordat în funcţie de trei criterii,
între care ponderea cultului în
configuraţia religioasă a ţării (principiul proporţional)
avea un rol decisiv. Prin urmare, nu e surprinzător faptul că principiul
se regăseşte
şi în acest proiect.
Un
alt element de continuitate în raport cu tradiţia legislativă în materie îl
reprezintă distincţia între culte şi asociaţii religioase. O astfel de soluţie
nu era
nouă în sistemul legislativ românesc: o întîlnim în legislaţia interbelică şi
în legea
cultelor adoptată în perioada regimului comunist. Nu e mai puţin adevărat că
aşezarea sub un regim juridic diferit a diferitelor entităţi religioase poate
fi regăsită
şi astăzi în legislaţia naţională a numeroase state europene. Însă există
suficiente
deosebiri între cele două situaţii. De pildă, distincţia între formele de
organizare
a entităţilor religioase – grupuri, asociaţii, culte – nu produce discriminări
în plan
juridic, altminteri s-ar încălca principiul egalităţii în faţa legii. Or,
proiectul din
1999 crea o discriminare vădită între culte
şi asociaţii, nu doar în termenii regimului
juridic, ultimele fiind organizate pe baza legii din 1924, ci şi în
termenii exerciţiului
liber, în public şi privat a libertăţii de conştiinţă şi a libertăţii
religioase. De pildă,
art.36 permitea doar cultelor să organizeze învăţămîntul religios în şcolile de
stat,
discriminînd astfel pe cei cu convingeri religioase sau de opinie care aparţin
unor
grupări minoritare cu statut de asociaţie.
Obsesia
iniţiatorului de a norma excesiv în materie era ilustrată şi de unele
dispoziţii întîlnite în secţiunea dedicată relaţiilor externe ale cultelor. De
pildă,
art. 59, care încălcînd autonomia cultelor sugera cum şi prin care modalităţi
cultele
aveau posibilitatea de a-şi desfăşura relaţiile lor externe.
Proiectul
a fost aspru criticat de unele dintre culte, de ONG-uri interne şi
internaţionale fiind în
cele din urmă retras. Acest proiect pare să fi fost inspirat de
anumite practici jurisdicţionaliste
întîlnite în legislaţia interbelică, regăsite în forme
agravante în Decretul 177/1948, şi de unele principii şi norme europeane
contemporane, din această amalgamare rezultînd un hibrid plin de contradicţii.
La
începutul anului 2005 două noi proiecte de lege au ajuns la cunoştinţa
opiniei publice. Astfel, la începutul lunii februarie, senatorul PSD Răzvan
Theodorescu, fost ministru al Culturii şi Cultelor, a depus la preşedinţii
celor două
Camere un Proiect de lege privind libertatea religioasă în România7.
La scurtă
vreme, Secretariatul de Stat pentru Culte a pus în circulaţie un al doilea
proiect,
numit Proiect de lege privind libertatea religioasă şi regimul cultelor în
România.
În acelaşi timp, Secretariatul a iniţiat discuţii pe marginea acestui
proiect cu
reprezentanţii cultelor recunoscute. Iniţial, discuţiile s-au purtat într-o
formulă
bilaterală, echipa condusă de d-nul Adrian Lemeni, secretar de stat pentru
Culte,
întîlnindu-se separat cu delegaţii cultelor recunoscute. La începutul lunii
aprilie,
în cadrul unei întîlniri comune între reprezentanţii SSC şi cei ai cultelor s-a
afirmat
dorinţa comună de redactare a unui „proiect de lege de largă acceptare”. Noul
format al întîlnirilor organizate la sediul Ministerului Culturii şi Cultelor a
prilejuit
exprimarea liberă a opiniilor ce reflectau convingerile, interesele şi opţiunile
cultelor, amendarea, revizuirea sau
completarea textului supus discuţiilor realizînduse prin consens sau prin recursul la regula majorităţii. Întîlnirile în
cursul cărora anteproiectul a căpătat
o nou formă şi un conţinut diferit pe alocuri de versiunea
propusă iniţial de SSC, s-au finalizat cu un acord de susţinere a proiectului
semnat
de către marea majoritate a cultelor
participante. Aşadar, consensul deplin al cultelor
dorit de ministrul Culturii şi Cultelor, d-na Monica Muscă, la vremea
respectivă, a
fost realizat doar parţial. Pe de altă parte, trebuie adăugat faptul că
proiectul a fost
evaluat destul de critic de către o serie de ONG-uri interne şi internaţionale.
Merită
reţinută, de asemenea, opinia extrem de nuanţată a Comisiei de la Veneţia, ce
recunoaşte aspectele pozitive ale proiectului dar evidenţiază şi părţile
nevralgice
sugerînd completarea, modificarea sau eliminarea unor articole şi aliniate.
Comisia
consideră, de pildă, că „în ciuda unor ingerinţe excesive în autonomia cultelor
religioase ce ar trebui corectate, proiectul are şanse să constituie o îmbunătăţire
vizibilă comparativ cu situaţia actuală”.
Totodată, Comisia apreciază că „împărţirea
comunităţilor religioase în trei categorii (grupuri, asociaţii şi culte)
şi întreaga
procedură de înregistrare pot fi percepute ca greoaie”, însă admite că „un
astfel de
sistem este considerat de unii ca folositor
în România”, ţinînd cont de circumstanţele
specifice (istorice, sociale, culturale).8
Iniţiativa
d-lui Adrian Lemeni de a trimite proiectul de lege spre evaluare
Comisiei de la Veneţia a fost, neîndoielnic, lăudabilă. Pe de altă parte, Secretariatul
de Stat pentru Culte nu şi-a însuşit nici una din recomandările sau/şi
sugestiile
formulate de
Comisie, proiectul fiind înaintat la Senat în forma admisă de Guvern,
astfel încît
întrebarea dacă nu cumva am asistat la un simplu exerciţiu de imagine
este legitimă. Mai trebuie adăugat faptul că scrisoarea trimisă la 27 octombrie
2005 de către un grup de ONG-uri iniţiatorului legii, respectiv Secretariatului
de
Stat pentru Culte, prin care se solicita retragerea lui din Parlament pentru a
asigura
dezbaterea lui reală cu societatea civilă nu a primit un răspuns pozitiv.
Merită
amintit, cred, faptul că versiunea modificată a proiectului ce includea
observaţiile şi amendamentele adoptate în urma dezbaterilor din Comisiile
senatoriale s-a „pierdut” prin Senat, ceea ce a permis adoptarea proiectului în
forma
propusă de Guvern prin procedura acceptării tacite. Prin urmare, la Comisiile
de
specialitate ale Camerei Deputaţilor se găseşte proiectul de lege în forma
agreată
şi trimisă spre dezbatere de Guvern.
În încheiere aş cita cîteva din concluziile Comisiei de
la Veneţia potrivit cărora
proiectul conţine
prevederi care, în principiu, „constituie un cadru satisfăcător
pentru exercitarea libertăţii religioase în România”, la nivel individual dar şi
în
cadrul colectiv. Totuşi, proiectul are la bază un cadru destul de rigid, prin
faptul
că divide comunităţile religioase în trei categorii legale, cu drepturi şi
obligaţii
diferite, aşadar un sistem discriminatoriu care, este adevărat, poate fi
întîlnit şi în
ţări din Uniunea Europeană. În acelaşi timp, Comisia apreciază că ar trebui
depuse
eforturi suplimentare în vederea respectării mai ferme a autonomiei comunităţilor
religioase – o premisă esenţială a libertăţii religioase.
Note:
1.
Georg
Essen, „Religia între statul constituţional modern şi societatea civilă
secularizat”,
în Mircea Flonta, Hans-Klaus Keul, Jorn Rusen, (coordonatori), Religia şi
societatea civilă, Ed.
Paralela 45, 2005, p. 31.
2.
Gerhard
Robbers, „Relaţiile de drept dintre stat şi comunităţile religioase în Europa”,
în
Nifon Mihăiţă, Arhiepiscop al Tîrgoviştei, Kirche, Staat Gesellschaf.
Biserică, Stat şi Societate,
Documentaţia conferinţei Academiei Evanghelice Transilvane în cooperare cu
AIDRom, Sibiu,
2003, p. 52.
3.
Marco
Parisi, „Il sistema europeo
di relazioni tra gli Stati e le organizzazioni religiose:
conservazione o innovazione nella prospettiva della Constituzione Europea?”,
Marzo 2005, p.
3-4, disponibil la www.olir.it
4.
Pentru
o abordare comparativă a legislaţiei din statele europene postcomuniste vezi,
de
pildă, G Barberini, „Religious Freedom In The Process Of Democratization Of
Central And
Eastern European States”, în Silvio Ferrari, W. Cole Durham Jr. (editors), Law
And Religion in
Post-Communist Europe, Peeters-Leuven-Paris-Dudley, MA, 2003, p. 7-31.
5.
Romaniţa
E. Iordache, „Church and State in Romania”, în S. Ferrari, W. Cole Durham
Jr, op. cit., p. 244-245.
6.
Avizul
Consiliului Legislativ referitor la proiectul de Lege pentru regimul general al
cultelor religioase şi al exercitării libertăţii religioase, din 14 iunie 1999,
paragraful II.2.
7.
Gabriel
Andreescu a realizat o evaluare a proiectului lui R. Theodorescu la începutul
lunii martie, 2005.
8. European Commission for Democracy Through Law
(Venice Commission), Opinion on
the
Draft Law Regarding the Religious Freedom and the Regime of Religions in
Romania, adopted
by the Commission at its 64th plenary session, Venice, 21-22 October 2005.
*
Ioan-Marius BUCUR, doctor în istorie,
conferenţiar universitar la Facultatea
de Istorie şi Filozofie din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj,
specializat
în istorie contemporană. Ultimele cărţi, Din Istoria Bisericii
Greco-Catolice
Române, 1918-1953, Cluj, Ed. Accent, 2003, şi în colaborare cu Lavinia
Stan,
Persecuţia
Bisericii Catolice în România. Documente din arhiva Europei Libere,
1948-1960, ediţia
a II-a, revăzută şi adăugită, Ed. Galaxia Gutenberg, 2005.