Legea statutului
Legea
statutului
sau Ungaria la răspîntie
János Kis
Legea
statutului este odrasla alintată a Fidesz-ului. Dacă există ceva ce a
fost făcut cu convingere de Orbán şi tovarăşii săi, aceasta era. Ironia soartei
este
că, de la accederea lor la guvernare, pentru nimic altceva nu au plătit un preţ
atît
de mare ca pentru creaţia lor favorită. Dacă pierd alegerile*, printre cauzele
înfrîngerii, un loc privilegiat va ocupa haosul internaţional în care a fost
implicată
Ungaria datorită
legii statutului.
Orbán
şi ai săi sperau, după toate probabilităţile, că Occidentul va rămîne
indiferent, iar mîrîiala vecinilor poate fi ignorată. Calculul a fost greşit.
Uniunea
Europeană, chiar dacă cu oarecare întîrzirere, s-a pronunţat categoric pentru
consultarea guvernelor ţărilor învecinate, iar dacă nu a fost făcută la timp,
trebuia
făcută barem ulterior.1 Guvernul a fost silit astfel să accepte
consultări şi
compromisuri. Ca să-şi ascundă umilitoarea înfrîngere lăsaseră legea intactă:
au
fost revăzute doar instrucţiunile de aplicare.2 Doar că într-un stat
de drept nu
poate fi modificată o lege printr-o decizie guvernamentală. Încălcarea
dreptului
internaţional a fost supralicitată astfel prin încălcarea constituţiei.
Situaţia actuală
este de nesusţinut. Legea statutului trebuie inevitabil modificată.3
Grupul
Orbán a dorit să rezolve problema — ca şi cele disputate în general
— printr-o demonstraţie de forţă. În politica internă acest lucru este posibil
—
pînă în clipa schimbării lor de către electorat — dacă sînt decişi să macine
contraponderea constituţională a surplusului lor de putere. În politica externă
însă nu există surplus de putere în spatele politicii maghiare de forţă. Eşecul
fusese
programat.
* Articolul a fost scris înainte de alegerile
parlamentare din 2002. Coaliţia FIDESZ – MDF
a pierdut într-adevăr alegerile. Rămîne de demonstrat
dacă cauza principală a acestei înfrîngeri
a
fost într-adevăr legea statutului. (N.red.)
Dacă
doreau o lege a statutului, ar fi trebuit să trateze cu vecinii şi încă înainte
de demararea iniţiativei. Dar să privim lucrurile în clar: legea care s-ar fi
născut în
urma tratatelor bilaterale nu ar fi fost identică cu cea de faţă.
Politica
de forţă nu este doar fenomenul colateral al acestei legi. Opinia că
relaţia juridică dintre statul maghiar şi
cetăţenii de limbă maghiară din ţările vecine
este o chestiune internă, face parte din esenţa ei. Dacă este aşa,
atunci desigur, nu
ai de ce să mai întrebi vecinii. Atunci întrebarea este doar dacă guvernul
maghiar
este destul de puternic ca să replice vecinilor nemulţumiţi: „Ungaria nu poate
fi
şantajată cu incitarea sentimentelor naţionaliste, cu ieşiri antimaghiare.”4
Dacă
însă nu este aşa, atunci nu ajungea să fi procedat altfel cu legea statutului,
ci ar fi
trebuit să facă cu totul altă lege.
Voi
încerca o incursiune în această chestiune. Mai întîi voi căuta să interpretez
instituţia de drept, adică statutul facilităţilor (pe scurt: statutul) creat de
lege. Apoi
voi analiza scopurile iniţierii statutului, respectiv, dacă ele se justifică
sau nu.
Apoi, în ipoteza că scopurile se justifică, dacă statutul este un instrument
eficace
sau nu pentru realizarea lor. După aceasta voi aborda problema decisivă: chiar
dacă statutul ar fi un instrument adecvat, poate fi acceptată folosirea sa, nu
încalcă
oare interese care trebuie respectate de statul maghiar (de orice stat)? De
aici nu
mai este decît un pas pînă la tragerea unor concluzii practice. Dar acest pas
nu
poate fi făcut decît
dacă putem conveni asupra criteriilor în lumina cărora să
efectuăm evaluarea
rezultatelor analizei.
Deocamdată lipseşte consensul necesar din gîndirea
politică maghiară. Se confruntă
două
mari tradiţii. Unul se trage din liberalism, celălalt din naţionalism. Voi
încerca să le
fac o caracterizare şi să arăt care este situaţia astăzi în Ungaria. Voi
încerca să demonstrez
că
legea statutului a fost o eroare şi din punct de vedere naţionalist.
Cel de al treilea statut
Legea
statutului stabileşte cercul facilităţilor atribuite beneficiarilor (în
majoritatea cazurilor) în calitate de subiecţi de drept. Respectiv, stabileşte
cercul
acelora care pot solicita aceste facilităţi în calitate de subiecţi de drept.
Grupul
ţintă este format din minorităţile maghiare din cele şase ţări învecinate.5
Maghiarii
care trăiesc în minoritate au dreptul a priori la facilităţi, deşi pentru a
putea beneficia de acest drept, trebuie să solicite „legitimaţia de maghiar”.6
Solicitantul
intră în posesia legitimaţiei pe baza unei convenţii personale cu
statul maghiar. El însuşi îşi asumă statutul prin înaintarea petiţiei. Statul
însă — şi
acest aspect este deosebit de important — nu deliberează de la caz la caz dacă
acordă sau nu statutul. Autoritatea în cauză nu poate cumpăni: dacă cineva
poate
demonstra în mod convingător că este cetăţean al unuia dintre statele enumerate
de lege, trăieşte pe pămîntul său natal şi este maghiar, atunci pe numele său
autoritatea este obligată să elibereze documentul doveditor al statutului.
Statul
maghiar s-a obligat printr-un act unic faţă de fiecare maghiar care
trăieşte într-unul din cele şase state
învecinate să elibereze „legitimaţia de maghiar”.
Astfel, pe lîngă statutul oferit de legitimaţie a creat un statut şi mai
fundamental:
acela al posesorilor de „legitimaţie de maghiar” ca subiecţi de drept. Ei
înşişi
decid dacă vor s-o ceară sau nu, dar dacă o cer, trebuie s-o primească. S-a
creat
astfel un nou subiect de drept constituţional.
Consituţia
Republicii Ungare recunoaşte două feluri de subiecţi de drept. O
parte din drepturile enumerate îi privesc pe cetăţenii maghiari (la ei se
referă
constituia cînd vorbeşte de dreptul de a se reîntoarce acasă din străinătate,
că pot
vota odată cu majoratul în alegerile locale şi parlamentare, că pot participa
la
treburile publice şi pot avea demnităţi publice ş.a.m.d.). Subiecţii de drept
ale
celorlalte drepturi constituţionale sînt „toţi”, „toate persoanele”, „toţi
oamenii”
(de exemplu, fiecare persoană are din naştere dreptul la viaţă, la demnitate
umană,
la libertate şi la securitatea persoanei). Cel de al doilea statut se extinde,
în afară
de cetăţenii maghiari, şi asupra totalităţii cetăţenilor străini sau fără
cetăţenie, în
ipoteza căderii sub autoritatea juridică a statului maghiar.
De
la schimbarea de regim fiecare guvern maghiar a depus eforturi însemnate
pentru sprijinirea minorităţilor de dincolo de frontiere. Dincolo de
iniţiativele
politice pe plan internaţional şi de tratatele bilaterale cu statele vecine,
precum şi
de gesturi simbolice
nu lipsite de importanţă, această străduinţă s-a întruchipat în
sprijinul statului
prin intermediul fundaţiilor publice acordat presei, editării de
carte, culturii şi învăţămîntului maghiar de dincolo de frontiere. Adresanţii
acestor
ajutoare erau în marea lor majoritate nu indivizii ci instituţii culturale, de
învăţămînt, edituri. şi oricine ar fi fost adresantul, nu se putea considera a
propri
îndreptăţit. Trebuiau depuse aplicaţii, cererile fiind aprobate sau respinse în
baza
unei deliberări independente. Întru-cît această practică nu cunoştea persoane
îndreptăţite din oficiu, nu a fost necesar să se decidă asupra identităţii
subiecţilor
de drept. Formele tradiţionale de susţinere de dinainte de — dar continuîndu-şi
existenţa şi după — apariţia legii statutului nu a făcut necesară definirea
clasei
specifice a celor îndreptăţiţi la facilităţi de către donatorii acestora, care
nu era
nici totalitatea cetăţenilor ungari, dar nici „toţi oamenii”.
Legea
statutului a dus la o întorsătură. Beneficiarii nu devin cetăţeni
maghiari, sprijinul solicitat nu serveşte pentru integrarea lor în Ungaria.
Legea
le oferă sprijin să se realizeze în calitate de cetăţeni ai altui stat pe
teritoriul
unui altui stat. Cu toate acestea îi scoate deasupra totalităţii cetăţenilor
nemaghiari dintr-una din tările învecinate Ungariei. Posesorul „legitimaţiei
de maghiar”, dincolo de tratamentul cuvenit oricărui străin care calcă pe
teritoriu ungar este îndriduit la obţinerea diferitelor facilităţi; de unele
din
acestea pot beneficia şi fără să calce pe teritoriu ungar. Printre avantajele
oferite unele nu se cuvin nici măcar cetăţenilor unguri.
Legea
instituie astfel o a treia categorie pe lîngă cetăţenii ungari şi „toţi
oamenii”. Acest lucru ridică de îndată întrebarea dacă această situaţie poate
fi
susţinută fără modificarea constituţiei.
La
prima vedere s-ar zice că: da. Constituţia defineşte subiecţii drepturilor
fundamentale — subiecţii acelor drepturi deci, pe care legiuitorul nu le poate
da
sau retrage după bunul său plac, care aparţine tuturor — parţial faţă de
oricare stat
sub jurisdicţia căruia cade (drepturile
omului), parţial faţă de statul al cărui cetăţean
este (drepturi cetăţeneşti). Legea statutului însă nu se referă la
drepturi
fundamentale ci la drepturi stabilite de o anumită legislaţie, conform liberei
sale
judecăţi.
Există
analogii comode: astfel şi legea face referire la practica conform căreia
statele acceptă prin tratate bilaterale să ofere asistenţă medicală de urgenţă
cetăţenilor celuilalt stat ca şi cum ar fi vorba de proprii cetăţeni. şi
beneficiarii
acestor tratate ies din cercul general al „tuturor oamenilor”, fără să devină
cetăţenii
statului acceptant. Cu toate acestea nu credem că cercul beneficiarilor ar
trebui să
fie stabilit de constituţie.
Numai
că, prin tratate bilaterale, statele nu urmăresc sprijinirea cetăţenilor
celuilalt stat ci doresc să asigure propriilor cetăţeni asistenţa medicală de
urgenţă
cînd aceştia se află în străinătate.
Îndreptăţirea străinilor la astfel de facilităţi nu este
decît un instrument
pentru servirea eficientă a intereselor propriilor cetăţeni. Logica
legii statului este
diferită. Asemenea constituţiei care asigură protecţia subiecţilor
drepturilor fundamentale, legea statutului oferă un tratament privilegiat
subiectului
său pentru el însuşi. Nu pentru că aceasta ar fi bine — în mod indirect —
pentru
cetăţenii ungari, ci pentru că e bine pentru el însuşi. Facilităţile sînt
menite să
servească interesele lui. Baza dreptului o constituie binele şi fericirea sa.
Legea
declară că, în afară de proprii cetăţeni, şi membrii unei altei grupări
umane, şi anume, locuitorii de limbă
maghiară a ţărilor învecinate dispun de drepturi
privilegiate faţă de statul ungar. Drepturile se referă în general la
sprijinul acordat
de către stat. În ceea ce priveşte natura sprijinului concret, decizia aparţine
legiuitorului. Dar legiuitorul nu poate alege varianta neînsoţirii cu nici o
facilitate
a „legitimaţiei de maghiar”; după cum nici să refuze sprijinul destinat
maghiarilor
de dincolo de frontiere unei părţi a maghiarilor din Ardeal – să zicem –, deşi
sînt
cetăţeni români, trăiesc pe pămîntul lor natal şi sînt maghiari.
Această
construcţie pare doar la prima vedere neobişnuită. Dreptul
constituţional ungar cunoaşte mai multe cazuri similare. În conformitate cu
interpretarea Curţii Constituţionale şi dreptul „la sănătatea fizică şi
sufletească de
cel mai înalt nivel posibil” şi dreptul „la
securitate socială” sînt similare ca structură.
Din aceste drepturi statului îi revin obligaţii, datorită cărora nu se
poate prevala
de la sarcina creării şi administrării unor instituţii de sănătate publică, de
pensii
sau de ajutor de şomaj. Natura instituţiilor şi nivelul sprijinului acordat beneficiarilor
depind deja de judecata statului. Legiuitorul poate să aleagă dintre
soluţiile instituţionale oferite şi poate să decidă ce fel de cheltuieli de
sănătate sau
sociale poate suporta bugetul. Dar cînd crează drepturi, îşi îndeplineşte
obligaţiile
ce decurg din drepturile de subiecţi ai cetăţenilor. Iar după instituirea
acestor
drepturi, toţi cetăţenii pot să le revendice în calitate de subiecţi de drept.7
Logica legii
statutului nu se deosebeşte cu nimic de acesta.
Putem conchide: legea se bazează pe acea presupunere
tacită că, din punctul de
vedere al statului ungar, maghiarii din ţările învecinate reprezintă un al
treilea statut
constituţional. Din spatele presupunerii lipseşte însă dispoziţia
constituţională.
Dar
– ar putea invoca cineva –, Constituia proclamă că „Republica Ungară
se consideră răspunzătoare pentru soarta maghiarilor care trăiesc dincolo de
frontierele sale, şi contribuie la păstrarea relaţiilor acestora cu Ungaria”!
Nu este
suficient aceasta pentru fundamentarea constituţională a statutului maghiarilor
din
străinătate? Nu, nu este suficient. Prevederea defineşte un obiectiv
constituţional.
Nu spune nimic despre modul în care statul trebuie să-şi realizeze obiectivul.
Dacă
statul ungar rămîne la modelul tradiţional de sprijinire a minorităţilor, şi
atunci
îndeplineşte obligaţia susţinerii maghiarilor de dincolo de frontiere. Din
obligaţia
de mai sus decurge că statul trebuie să facă ceva pentru maghiarii din afara
frontierelor, nu decurge însă că şi cetăţenii de limbă maghiară din ţările
învecinate
ar avea dreptul ca
subiecţi de drept, să fie sprijiniţi de statul maghiar. Acest drept
a fost recunoscut de
către lege, iar acest drept – dacă majoritatea parlamentului va
considera – ar trebui să fie recunoscut de constituţie.
Dar
acesta este aspectul, am putea spune, mai lesne de rezolvat. Modificarea
constituţiei este de competenţa parlamentului ungar şi poate fi rezolvat în
cadrul
suveranităţii parlamentare. Adevărata dificultate constă în faptul că legea
acordă
statut constituţional în cadrul autorităţii de drept ungar unor persoane care
sînt
fără excepţie cetăţeni ai altor state şi trăiesc pe teritoriul altor state acum
şi în
viitor. Prin crearea celui de-al treilea statut, statul maghiar îşi extinde
autoritatea
asupra unor persoane care se află simultan sub autoritatea altui stat.
Dacă
aşa este, aproape că am putea trece la concluzii. Propun totuşi să nu
sărim. Vom avea o viziune mai clară dacă analizăm mai întîi obiectivele legii,
instituţia juridică chemată s-o deservească, şi să încercăm să evaluăm
avantajele
şi dezavantajele previzibile.
Obiectivele legii
În
preambulul legii statutului se afirmă că obiectivul este „apartenenţa
maghiarilor care trăiesc în statele
învecinate la naţiunea maghiară unitară, afirmarea
lor pe pămîntul natal, precum şi asigurarea conştiinţei identităţii lor
naţionale”.
Merită să observăm că obiectivele se susţin reciproc.
Dacă maghiarii din statele
vecine se vor putea
afirma pe pămîntul lor natal, va descreşte ritmul emigrării lor în Ungaria
(sau într-o ţară terţă). Dacă se va întări conştiinţa identităţii naţionale, va
scădea elanul
asimilării către majoritate. Cele două efecte împreună vor duce la
încetinirea retragerii populaţiei de limbă
maghiară a regiunii printre hotarele statului
maghiar actual. Iar dacă această populaţie
nu se va diviza în atîtea comunităţi maghiare
cîte ţări îi cuprind astăzi, ci comunităţile locale îşi păstrează
solidaritatea, atunci
„naţiunea unitară maghiară” se păstrează, în mare, aproximativ în limitele
aceleiaşi
patrii geografice în care a locuit înainte de divizarea statului istoric
maghiar.
Corelaţia
este valabilă şi invers. Dacă maghiarii din ţările învecinate sînt
legaţi nu numai de comunităţile lor locale, ci şi de naţiunea maghiară mai
largă, de
o naţiune a cărui cea mai numeroasă comunitate posedă un stat propriu, atunci
îşi
păstrează mai uşor conştiinţa identitară. Dacă membrii comunităţilor maghiare
locale îşi păstrează conştiinţa identitatară, şi datorită acestui fapt scade
asimilarea
spre exterior, atunci comunităţile nu vor
scădea sub pragul critic, ar putea fi capabili
să-şi reproducă şi să-şi întreţină propria intelectualitate şi elitele
profesionale. Iar
dacă posedă o intelectualitate şi o elită profesională proprie, atunci pot
asigura un
mediu cultural bogat membrilor săi, respectiv cresc şansele afirmării
maghiarilor
din ţările învecinate pe pămîntul lor natal.
Nu
este indiferent însă, care va fi raţiunea finală a acestui pachet de scopuri.
Putem pleca de la presupunerea că ţelul final îl constituie afirmarea
maghiarilor
minoritari – oameni
în carne şi oase –, să devină deci cetăţeni egali ai statului în care
trăiesc
şi să aibă şanse egale cu majoritarii la o viaţă împlinită. Dar se poate pleca
şi de
la
ipoteza că ţelul final este păstrarea şi înflorirea „naţiunii maghiare unitare”.
Dacă
ţelul final este legat de binele naţiunii ca întreg, ne aflăm pe un tărîm de
gîndire
colectivistă.
Dacă ţelul final este formulat în binele indivizilor care doresc să trăiască
ca
maghiari, operăm într-o concepţie centrată pe individ.8 Concepţia
centrată pe individ
a
fost adusă în gîndirea politică modernă de către liberalism. Astăzi însă nu mai
este
împărtăşită
numai de liberali. Dar adversarii liberalismului se rătăcesc uşor pe meleaguri
colectiviste. Ceea
ce este adevărat şi despre gîndirea naţionalistă. În continuare voi
identifica, într-un mod oarecum
simplificator, gîndirea centrată pe individ cu abordarea
liberală, cea colectivistă cu abordarea naţionalistă.
Atunci
cînd ne punem întrebarea, dacă scopurile urmărite de lege sînt sau nu
legitime, justificabile, trebuie să avem în vedere această distincţie.
Deoarece, dacă
scopurile sînt definite în baza intereselor indivizilor de limbă
maghiară care trăiesc
în ţările vecine, justificarea lor este posibilă. Dacă însă, formularea
obiectivelor
se va baza pe înflorirea colectivităţii naţionale, justificarea este
irealizabilă.
Obiectivele
politice trebuie justificate nu pentru cei care oricum sînt de acord
cu ele.
Discursul
legitimativ trebuie să se adreseze celor ale căror interese pot fi
lezate prin realizarea acestor obiective: în cazul nostru cetăţeanului
contribuabil
ungar, care suportă costurile facilităţilor oferite, cetăţenilor majoritari ai
ţărilor învecinate şi
statului lor, de la care legiuitorul se aşteaptă să accepte relaţia dintre
maghiarii minoritari şi statul ungar, respectiv facilităţile care provin din
aceasta,
însfîrşit comunităţii statelor democratice europene, a cărei interes este ca
principiile
şi regulile dreptului internaţional să fie respectate pe întregul continent.
Să
începem cu cetăţenii ungari. Ce spune argumentarea naţionalistă acelui
contribuabil maghiar care nu se identifică cu întreaga naţiune care i-ar
cuprinde şi
pe cei de dincolo de frontiere? Îi spune că: dacă eşti maghiar, eşti dator
să-ţi
asumi sacrificii pentru naţiunea maghiară unitară. Dar asta sună ca şi cum ai
zice:
Ungaria este o ţară creştină, eşti dator să-ţi asumi sacrificii pentru
creştinătatea
autohtonă. Ambele pretenţii încalcă principiul neutralităţii concepţiei despre
lume
a statului. Celui, care îşi mărgineşte loialitatea la comunitatea cetăţenilor
maghiari,
nu pot fi impuse obligaţii legale în baza ideii că există o naţiune maghiară
mai
largă, şi s-ar cădea să se identifice cu aceea. Avem dreptul la alegerea liberă
a
identităţii: ceea ce nu constă numai din faptul că ne declarăm sau nu maghiari,
ci
şi din acela că, în calitate de maghiari, ne ataşăm comunităţii cetăţenilor
maghiari
sau la cea a naţiunii ce transgresează frontierele.
Argumentarea
liberală îi zice contribuabilului maghiar: s-ar putea ca legăturile
tale să nu depăşească frontierele statului ungar. Dar ia te rog în seamă că
frontierele
nu au fost trasate pe baza alegerii locuitorilor regiunii noastre. Nu aceia au
ajuns
dincoace de
frontieră care au ales Ungaria, şi nu aceia au căzut dincolo care au
ales România,
Cehoslovacia etc. şi tu eşti maghiar, şi ei sînt maghiari, dar tu ai
avut noroc, ei nu. Ei plătesc preţul fărîmiţării Ungariei de odinioară — şi în
locul
tău. Dacă aşa este, atunci statul maghiar – statul tău – nu este responsabil
numai
pentru tine; poartă o răspundere şi pentru ei. Este dator să depună eforturi
pentru
ca a fi maghiar de dincolo de frontiere să nu fie un handicap, ca maghiarul
minoritar
să poată avea o viaţă plină la fel ca tine. şi în numele tău – în numele
comunităţii
cetăţenilor maghiari – poartă această răspundere. Această observaţie este
compatibilă cu principiul neutralităţii concepţiei despre lume.
Cetăţenilor majoritari din statele învecinate
argumentaţia naţionalistă le spune:
naţiunea
maghiară era una şi indivizibilă înainte de divizarea statului ungar. Are
dreptul
să-şi
păstreze unitatea şi peste frontierele statale. Noi am acceptat frontierele, tu
trebuie
însă
să accepţi ca statul maghiar să atribuie drepturi maghiarilor din ţara ta în
scopul
păstrării
naţiunii. Această logică nu poate fi acceptată nici măcar de acel român sau
slovac
care nu numai că nu ar este naţionalist antimaghiar, dar îi recunoaşte pe
maghiarii
care
trăiesc în patria sa drept cetăţeni egali cu el însuşi. De ce ar avea dreptul
întreaga
naţiune
maghiară la supravieţuirea transfrontalieră? – s-ar putea întreba. Dacă
maghiarii
care
constituie împreună cu mine un singur stat îşi limitează legăturile la
comunitatea
maghiară
de aici (după cum francezii din Elveţia sau Belgia nu se identifică cu
„naţiunea
franceză
unitară”), ce fel de drept îi revine „naţiunii maghiare unitare” ca să
înfiinţeze
instituţii
care să funcţioneze pe teritoriul statului meu numai pentru a-şi extinde aria loialităţii
sale? Demonstrează-mi că aceasta ar servi binele concetăţenilor mei de limbă
maghiară.
Gîndirea
liberală argumentează tocmai cu interesele cetăţenilor maghiari din
statele învecinate. Le spune cetăţenilor
aparţinînd majorităţii: maghiarii care trăiesc
aici sînt cetăţenii aceluiaşi stat ca şi voi, le revin deci aceleaşi
drepturi. Le revine
dreptul ca să nu sufere discriminări în patria vostră comună numai pentru că
sînt
maghiari. Or, statutul de minoritar constituie un handicap; prin eliminarea
discriminărilor făţişe nu se şterge automat acest dezavantaj; ca minoritarii
care
trăiesc împreună cu voi să beneficieze de şanse egale fără ca pentru aceasta să
fie
obligaţi să-şi abandoneze legăturile speciale cu minoritatea, starea
defavorizată
din pornire trebuie compensată. Voi înşivă
trebuie să acceptaţi nişte sacrificii pentru
aceasta, nu puteţi să vă opuneţi ca şi statul maghiar să-şi asume partea care-i
revine.
În
cele din urmă, şi comunitatea statelor democratice poate fi abordat doar de
argumentaţia liberală, şi nu de cea naţionalistă. Dreptul internaţional
recunoaşte
minorităţile naţionale, etnice; recunoaşte că statutul de minoritar conţine a
priori
dezavantaje care nu pot fi compensate în toate cazurile prin sistemul
drepturilor
individuale – într-un cuvînt, recunoaşte că ocrotirea minorităţilor necesită şi
instrumentariul drepturilor colective. Dar prin aceasta colectivul minoritar nu
devine subiect de drept asemenea indivizilor. Drepturile individului trebuie
ocrotite
pentru că sînt
importante pentru el însuşi, pentru ca omul să-şi poată conduce
viaţa
în mod liber, în demnitate şi în egalitate cu ceilalţi. Colectivităţile însă
trebuie
înzestrate cu
drepturi nu pentru ele însele, ci – dacă este justificat –, pentru ca
membrii lor, oameni din carne şi oase, să-şi poată trăi viaţa în libertate,
demnitate
şi egalitate cu ceilalţi. Comunitatea statelor democratice nu recunoaşte
drepturi
colective dincolo de aceasta; nu acceptă argumentări care apelează la
interesele
colectivităţilor naţionale în sine.
Evaluarea obiectivelor
Dintre
cele trei variante, cea de a doua poate fi interpretată cel mai uşor.
Maghiarii rămaşi în afara graniţelor Ungariei trăiesc starea minoritarilor;
indivizii
minoritari au dreptul la şanse egale de afirmare cu concetăţenii majoritari;
pentru
aceasta dezavantajele a priorice trebuie compensate; în această misiune şi
ţara-mamă poate să-şi asume o responsabilitate în limitele respectării suveranităţii
statului în care trăieşte minoritatea în cauză. Acest scop poate fi denumit
obiectiv
compensatoriu.
Varianta a treia, cea a „asigurării conştiinţei
identităţii naţionale”, de asemenea
poate fi relativ
uşor interpretată. Faptul că cineva este de limbă maternă şi cultură
maghiară, nu înseamnă neapărat că se identifică ca maghiar. Identificarea
însăşi
nu este ceva lipsit de nuanţe, ori da, ori ba, poate avea grade diferite. Or,
statutul
de minoritate polarizează mulţimea celor de aceeaşi limbă şi cultură. Unora le provoacă o nevoie
identitară deosebit de puternică, îndîrjită; cu cît este mai mare
presiunea asupra minorităţii, cu atît este mai aprigă. Altora le provoacă o
stare de
incertitudine. Ei sînt mult mai uşor asimilabili de populaţia majoritară, sau
cel
puţin depun mult mai puţine eforturi împotriva asimilării copiilor lor. Această
divizare ameninţă partea mai conştientă a minorităţii pentru că slăbirea
continuă a
acestui labil cerc exterior demoralizează comunitatea rămasă şi deteriorează
condiţiile demografice ale existenţei minoritare plenare. Poate veni vremea
cînd
minoritatea scade sub pragul critic, ori în această situaţie nu va mai putea
avea
universitate chiar dacă nu este împiedicat de statul majoritar, nu va putea
avea
proprii avocaţi, medici, economişti chiar dacă membrii săi nu mai sînt
victimele
discriminărilor, nu va mai putea susţine teatre proprii chiar dacă va dispune
de
resurse financiare. Alegerea dintre păstrarea identităţii minoritare şi
asimilarea la
majoritate constituie dreptul fundamental al indivizilor şi familiilor;
amestecul în
această chestiune nu ar fi admisibil chiar dacă ar exista mijloace. Dar prin
mijloace
libere de constrîngere poate fi stimulată fortificarea conştiinţei minoritare
frînînd
scăderea drastică a populaţiei minoritare, îmbunătăţind astfel şansele celor
care
aleg păstrarea identităţii. Acest obiectiv ar putea fi numit al ocrotirii
identităţii
Nuca
cea mai dură o constituie interpretarea primei variante a obiectivelor
formulate în preambul (legea doreşte să asigure „apartenenţa maghiarilor din
statele
învecinate la
naţiunea maghiară unitară”). Conform vocabularului Fidesz, aceasta
înseamnă politică
naţională. Scopul politicii naţionale însă, poate avea sensuri
diferite după cum interpretăm sintagma „naţiune maghiară unitară”.
Într-una
din interpretări, sintagma „naţiune maghiară unitară” face referire la
o comunitate lingvistică şi culturală. Defineşte totalitatea celora care-şi
asumă
limba maghiară ca limbă proprie, cultura maghiară ca şi cultură proprie,
istoria
maghiară ca istorie proprie, şi care pe această bază se identifică pe sine şi
pe
ceilalţi ca maghiari. În această interpretare unitatea naţiunii maghiare
înseamnă
că purtătorii limbii şi culturii maghiare, dispersaţi geografic şi politic
(maghiarii
din România, Slovacia etc), se consideră ca făcînd parte din totalitatea
maghiarilor
din regiune. Altfel spus, deşi iau naştere în mod inevitabil comunităţi
maghiare
locale – deci, să zicem că maghiarii din România constituie o comunitate
distinctă
în cadrul populaţiei maghiare a zonei mai extinse –, acestea nu înlocuiesc
comunitatea de ansamblu, ci doar diversifică relaţia faţă de aceasta. Cine se
consideră maghiar din Ardeal se identifică totuşi cu întreaga maghiarime din
zonă.
Obiectivul formulat în prima alternativă, interpretat astfel, însemnă ca legea
să
frîneze asimilarea exterioară şi să fortifice loialităţile orientate spre
întreaga
populaţie maghiară – unitară din punct de vedere lingvistic şi cultural. Acest
obiectiv poate fi numit: obiectivul păstrării naţiunii culturale.
Într-o
altă citire, „naţiunea maghiară unitară” însemnă nu numai o formaţiune
culturală, ci şi una politică. Într-o astfel de înterpretare unitatea naţiunii
maghiare nu mai este doar de
natură lingvistică şi culturală. Chiar dacă această populaţie se
simte oarecum unită „sufleteşte”, acest motiv nu este suficient pentru a
constitui o
naţiune unitară, „naţiunea maghiară unitară” devine o realitate doar dacă
unitatea
devine şi politică. Problema o constituie, în această citire, divizarea
politică a
naţiunii maghiare. şi nu numai indirect, prin dezavantajele statutului de
minoritar,
ci şi direct, întru-cît naţiunea şi statul său sînt, chipurile, inseparabile.
Interpretarea
politică a sintagmei „naţiunii maghiare unitare” presupune o
relaţie de drept public între maghiarii din regiune şi statul teritorial ungar.
Această
relaţie nu este creată de către lege prin extinderea autorităţii teritoriale a
statului
ungar. Relaţiile de drept public sînt create cu persoane, independent de faptul
că
autoritatea statului ungar se extinde asupra lor sau nu. şi prin aceasta,
maghiarii
din zonă ajung în relaţie de drept public şi între ei. Legea supune aceleiaşi
categorii
juridice pe maghiarul din Slovacia, România, Ucraina, Iugoslavia, Croaţia şi
Slovenia: toţi posedă dreptul să ceară şi să obţină statul de maghiar de
dincolo de
frontiere. Ceea ce îi leagă – şi acesta este cel de-al doilea specific al
citirii sintagmei
„naţiunii maghiare unitare” dezbătute aici – este relaţia juridică faţă de
statul ungar.
Naţiunea culturală nu are centru; membrii ei care trăiesc în diferite ţări nu
se
conectează neapărat prin Budapesta. Centrul naţiunii de drept public este
Budapesta, focusul său este statul ungar. Obiectivul creării unei astfel de
structuri
de drept public l-aş
numi obiectivul creării unităţii naţionale politice.
Nu
reiese în mod univoc nici din textul legii, nici din dezbaterile din jurul său,
care dintre lecturi corespunde intenţiilor
legiuitorului. Cînd primul ministru român i-a cerut lui Orbán Viktor să şteargă din preambul printre altele sintagma
„naţiunii
maghiare unitare”, răspunsul a fost că este
inutil, întru-cît „legea se bazează pe concepţia
culturală a « naţiunii », maghiarii care trăiesc în statele învecinate
se consideră
aparţinători ai limbii şi culturii maghiare,
fără ca aceasta să însemne o relaţie politică
cu ţara mamă.”9 Cînd însă
acelaşi Orbán Viktor interpretase legea pentru publicul
autohton, formulase în cu totul alt
spirit: „De optzeci de ani aşteptăm să poată fi creată
şi o legătură juridică între părţile
dezmembrate ale naţiunii maghiare. Să fie creată din
nou o legătură dincolo de cele sufleteşti.”10
Obiectivul
ocrotirii naţiunii culturale poate fi tradus în limbajul intereselor
individuale; poate fi interpretat şi ca instrumentul care serveşte binele indivizilor
minoritari. Dacă locul identităţii naţionale maghiare ar fi preluat de mai
multe
identităţi minoritare maghiare, atunci probabil că fiecare minoritate separat
ar
rezista mai greu la presiunea asimilatorie, ceea ce ar îngreuna situaţia
acelora care
ar dori să trăiască ca maghiari în patria lor proprie. Am omis pînă acum un alt
tip
de interes individual. Pentru mulţi este important în sine ca comunitatea cu
care se
identifică să nu se mărginească la minoritatea maghiară locală, ci să cuprindă
întreaga populaţie de limbă şi cultură maghiară. Faţă de obiectivele urmărite
pînă
acum acest lucru ar putea oglindi şi interesele unor oameni care nu sînt
minoritari – adică a unor cetăţeni ai statului
ungar. şi ei pot să dorească ca naţiunea culturală
maghiară să se extindă la întreaga populaţie de limbă maghiară a regiunii, să
se
identifice deci cu o comunitate care se extinde în toate direcţiile peste
frontierele
statului ungar.
După
opinia mea, dorinţa identificării cu „naţiunea maghiară unitară” este o
dorinţă de apreciat; cel care aşteaptă de la statul ungar să-l sprijine în
realizarea
acestui deziderat, nu doreşte un lucru imposibil sau inacceptabil. Dar există o
diferenţă semnificativă între interesul său şi interesul persoanei care
datorită
statutului său de minoritar se află într-o situaţie defavorizată. Pentru cel
care ar
dori să vadă o naţiune unică în
comunităţile de limbă maghiară derivate din naţiunea
unitară de odinioară, constituie o traumă să vadă că naţiunea sa se
fărîmiţează şi
se restrînge. Dacă statul său depune eforturi ca toţi cei cu care el doreşte să
se
identifice să formeze într-adevăr o naţiune, îi serveşte binele. Dar nu
poate fi
susţinut că i-ar apăra dreptul. Nu există un drept conform căruia toţi
cei ai căror
strămoşi au format o naţiune culturală cu strămoşii noştri să dorească să
formeze
o naţiune culturală cu noi şi astăzi (după cum nici adepţii tîrzii ai ideii
naţiunii
germane mari nu au dreptul să-i includă pe austriecii de astăzi în „naţiunea
germană
unitară”.) Interesele lipite de drepturi oferă o legitimare puternică
scopurilor legate
de ele: ele cedează doar în faţa unor interese contrarii, de asemenea
puternice.
Interesele nelegate
de drepturi oferă o legitimare firavă; trebuie să se încline chiar
şi în faţa unor
interese opuse relativ slabe.
Atît
despre legimarea obiectivului ocrotirii naţiunii culturale. Poate fi justificat
în mod asemănător şi ţelul unificării
politice a naţiunii? Indiscutabil că, dacă fiecare
maghiar este legat de statul ungar prin fire juridice şi politice,
atunci păstrarea
conştiinţei de maghiar pentru fiecare este mai uşoară. Crearea legăturilor
politice
şi juridice presupune însă altceva decît ocrotirea naţiunii culturale. În
scopul
dăinuirii naţiunii culturale se poate acţiona şi fără a se pune sub semnul
întrebării
suveranitatea statelor învecinate într-un fel sau altul. Despre programul
unificării
politice nu se poate afirma acest lucru.
Statul
ungar nu poate crea relaţii de drept public cu cetăţeni ai altor state care
trăiesc pe teritoriul acestora fără acordul prealabil al statului respectiv.
Dacă totuşi
o face, atunci procedează astfel nu pentru
că era necesar pentru ajutorarea oamenilor
respectivi, ci era necesar pentru modificarea propriei poziţii. Ei pot
fi ajutaţi – ba
tocmai atunci pot fi ajutaţi –, dacă se obţine acordul statelor învecinate
pentru
crearea instituţiei juridice care le afectează suveranitatea.
Scrisesem
mai de vreme că multă lume ar dori să aparţină corpului naţiunii
culturale maghiare, şi că aceasta este o dorinţă ce poate fi apreciată.
Probabil
există mulţi care ar prefera să aparţină naţiunii maghiare unificate politic.
Dorinţa
lor să nu fie legitimă? Ba da, cu condiţia ca „reunificarea naţională politică”
să
aibă loc cu acordul statelor învecinate. Dacă dorim însă ca statul maghiar să efectueze
„reunificarea naţională politică” ca o problemă internă, răspunsul este:
acestă dorinţă nu numai că oferă o legitimare slabă legii statutului, ca
o dorinţă a
apartenenţei la naţiunea culturală unitară – această dorinţă nu oferă nici o
legitimare. Este pur şi simplu de nesusţinut.
În definitiv, nu există stat în vecinătatea noastră care
să accepte în mod voluntar
„reunificarea
politică a naţiunii maghiare”! Morala nu este însă că succesul poate
fi obţinut doar în faţă faptului împlinit. Morala este că nu ar fi fost voie să
se pună
pe ordinea de zi obiectivul reunificării politice a naţiunii.
Înainte
să trecem la argumentarea acestei afirmaţii însă, să încercăm să
analizăm dacă pentru obţinerea celorlalte obiective crearea statutului este sau
nu
un instrument legitim.
Instrumentul: avantaje şi
dezavantaje
Dacă
obiectivele unei instituţii sînt legitime atunci legitimitatea propriu-zisă
a instituţiei depinde de eficienţa cu care serveşte aceste obiective, şi dacă
nu lezează
în acest timp alte interese pe care statul ar fi obligat să le respecte. Să
vedem deci,
dacă soluţia statutului asociat cu „legitimaţia de maghiar”este sau nu un
instrument eficient. Există speranţa unor avantaje prin instituirea statutului şi
trebuie să
ne aşteptăm la efecte secundare negative? Încep cu avantajele.
Statul
– indiferent că este statul maghiar sau statul minorităţii respective – îi
poate sprijini pe
maghiarii minoritari în două feluri. Una dintre posibilităţi constă
în alocarea ajutoarelor unor organizaţii non-guvernamentale, persoane juridice,
care fie că distribuie mai departe sumele respective, fie că le utilizează
direct.
Cealaltă posibilitate este ca ajutoarele să le parvină beneficiarilor, persoane
în
carne şi oase (eventual familii) fără intermedierea organizaţiilor. Calea
indirectă
este inevitabilă: există nevoi ale minorităţilor care nu pot fi satisfăcute
decît în
condiţii organizate – realizarea acestora nici nu poate fi imaginată prin ajutoare
acordate indivizilor. Astfel, la finanţarea şcolilor minoritare, instituţiilor
de
învăţămînt superior, bibliotecilor, teatrelor se poate contribui doar parţial
prin
sprijinirea elevilor, cititorilor, spectatorilor. Cu toate acestea, poate
exista şi
necesitatea unor ajutoare ale căror destinatari sînt indivizii sau familiile.
În aceste
situaţii, intercalarea organizaţiilor ar putea avea repercusiuni negative. Pe
de o
parte există foarete mulţi oameni la care pur şi simplu nu se poate ajunge prin
organizaţiile intercalate. Pe de altă parte, chiar dacă reuşesc să-i ajungă,
intermediarii îşi pot folosi poziţia să aleagă după bunul lor plac printre
solicitanţi;
pot avantaja propria clientelă. Acestea sînt dezavantaje serioase şi
binecunoscute;
ele pot fi eliminate dacă statul oferă ajutorul respectiv în mod direct
individului
care îl poate solicita în calitate de subiect de drept.
Raţionamentele de pînă acum sînt valabile atît pentru
ajutoarele compensatoare
ca şi cele care
ţintesc păstrarea identităţii. Există încă un argument care se referă în mod expres la cea
din urmă. Cel care îşi pierde siguranţa identitară – ba chiar şi
cel care nu – are nevoie de o fortificare simbolică. Iar statutul nu este doar
un
instrument tehnic juridic în scopul
aplicării facilităţilor, ci totodată un gest simbolic.
Cine obţine „legitimaţia de maghiar”, îşi fortifică într-un fel
ataşamentul naţional.
Într-o situaţie ideală – în care recurg mulţi la această legitimaţie dintre cei
labili
din punct de vedere identitar –, legea poate contribui în mod substanţial la
fortificarea identităţii maghiare.
Atît
deocamdată despre posibilele avantaje. Să vedem acum dezavantajele.
Ele
toate se ramifică din aceeaşi tulpină. Statul îşi leagă subiectul de
comunitatea culturală maghiară nu la modul general, ci la statul maghiar, nu cu
fire „spirituale” ci cu legături juridice. După cum scrie Németh Zsolt,
secretar de
stat la externe: „legitimaţia de maghiar” este „un document public, a cărui
completare înseamnă că statul ungar îşi asumă o relaţie comună cu maghiarul de
dincolo de frontiere. Personal cu el. La fel de personal ca şi cu proprii
cetăţeni.”11
Acest lucru trezeşte în mod inevitabil îngrijorare în cetăţenii
majoritari şi
conducătorii acelor state asupra cetăţenilor cărora se extinde efectul legii.
Iar
îngrijorările, suspiciunile şi îndoielile ameninţă cu numeroase efecte
secundare
nedorite.
Se
amplifică neîncrederea faţă de minoritate pe scenele vieţii cotidiene.
Antimaghiarismul
politic primeşte o nouă infuzie. Organizaţiile maghiare vor fi
nevoite să treacă în
defensivă, spaţiul lor de manevră restrîngîndu-se.
Se
deteriorează şi posibilităţile de acţiune ale statului maghiar. Guvernele
maghiare din totdeauna pot contribui la afirmarea minorităţilor de dincolo de
frontiere nu numai prin gesturi simbolice şi ajutoare materiale. Îndrăznesc să
afirm
că nici măcar nu acestea sînt instrumentele cele mai importante. Cheia
rezolvării
situaţiei minorităţii se află în mîna statului pe teritoriul căruia minoritatea
trăieşte.
Însăşi majoritatea sacrificiilor inevitabile trebuie suportate de statul
respectiv -,
respectiv de cetăţenii săi. Statul maghiar
poate ajuta în primul rînd prin convingerea
statelor învecinate să respecte drepturile minorităţilor, să contribuie
la respingerea
retoricii naţionaliste, să trateze organizaţiile minoritare ca partenere.
Aceste ţeluri
pot fi atinse în două feluri. În mod direct, printr-o iniţiativă de parteneriat
cu
vecinii; încheiînd tratate bilaterale prin intermediul cărora se obligă la
respectarea
drepturilor minorităţii. Iar indirect, prin faptul că ţine trează cauza
protecţiei
minorităţilor în cadrul forumurilor internaţionale, contribuie la dezvoltarea
principiilor de drept referitoare la aceasta, şi insistă să fie monitorizată
respectarea
acestor principii de comunitatea statelor democratice – în primul rînd europene
- mai ales în acele ţări unde trăiesc (şi) maghiari.
În
primul deceniu al republicii democratice, guvernele maghiare au avut
rezultate frumoase în ambele domenii, chiar dacă nici pe departe nu au reuşit
să
obţină ceea ce minorităţile aveau nevoie.
Legea statutului a reuşit să strice poziţiile statului maghiar pe
ambele planuri. A provocat dezaprobarea Uniunii Europene.
A perturbat relaţiile cu acele state vecine – România şi Slovacia – în care
trăiesc
cei mai mulţi maghiari. Guvernul maghiar a fost nevoit să treacă în defensivă,
să
recurgă la explicaţii, la concesii ulterioare. Printre altele şi la unele care
depăşesc
simpla retragere a unor articole. Declaraţia comună Orbán-Năstase spune de
exemplu, că Republica Ungară va putea acorda ajutoare organizaţiilor maghiare
din România numai după anunţarea prealabilă şi aprobarea autorităţilor române.12
O astfel de limitare este fără precedent după 1989. Pe de altă parte, a
slăbit poziţia
statului maghiar faţă de instituţiile europene. Între 1990 şi 2001 am fost
mereu
iniţiatori în domeniul politicii minoritare iar vecinii noştri se aflau sub
presiune,
ei fiind nevoiţi să dea explicaţii şi să cedeze. Acum guvernul nostru trebuie
să dea
explicaţii şi să facă concesii.
Avantajele
sperate din partea legii trebuie comparate cu aceste dezavantaje.
Foloasele aşteptate din partea facilităţilor create de „legitimaţia de maghiar”
nu
par a fi deosebit de importante. O parte a facilităţilor – cele legate de
dreptul la
muncă şi la asistenţă medicală – nu contribuie la păstrarea limbii materne şi
culturii
maghiare, nici la ocrotirea relaţiilor cu Ungaria, şi nici nu sînt
semnificative. Dacă
le punem de-o parte, rămîn gratuitatea folosirii bibliotecilor, reduceri la
intrarea
în muzee, facilităţi de călătorie în Ungaria, ceva sprijin financiar familiilor
ai
căror copii
frecventează şcolile maghiare pe pămîntul lor natal. Un bilanţ destul
de
modest. Un avantaj mai semnificativ l-ar constitui efectul stimulativ al
conştiinţei
identitare prin
simpla posesie a legitimaţiei – cu condiţia să fie solicitată de mulţi
dintre cei cu identitate oscilantă. Dar în atmosfera înveninată care s-a creat,
tocmai
acest lucru devine improbabil. Într-o atmosferă de suspiciune şi ostilitate
solicitantul legitimaţiei poate avea sentimentul că îşi asumă un risc – şi după
toate
probabilităţile tocmai aceia se vor abţine de la solicitarea legitimaţiei care
ar avea
cea mai mare nevoie de ea pentru fortificarea identităţii. Se poate întîmpla ca
„legitimaţia de maghiar” să nu diminueze, ci dimpotrivă să accentueze şi să
scoată
în evidenţă în mod simbolic divizarea
comunităţii minoritare: vor poseda legitimaţie
cei care îşi asumă cu îndîrjire identitatea de maghiar, ceilalţi
preferînd să evite
identificarea deschisă cu comunitatea maghiarilor.
Balanţa
nu poate fi numită nicidecum pozitivă. şi nu am cercetat încă de mai
aproape chestiunea, dacă legiuitorul a comis doar o eroare tactică, a fost doar
lipsit de tact prin indiferenţa faţă de sensibilităţile vecinilor, sau a lezat
interese
care se află sub protecţia dreptului internaţional.
Conform
poziţiei oficiale a guvernului Orbán, interesele statelor vecine nu
au fost lezate. Legea, susţin dînşii, nu are efecte extrateritoriale. Statul
maghiar
acordă pe teritoriul propriu facilităţi
maghiarilor care trăiesc în ţările vecine; aceasta
este o chestiune internă maghiară, nu priveşte alte state.13
Sînt
nevoit să afirm că acest lucru nu este adevărat.
Legea şi suveranitatea statelor
vecine
Posesorul
„legitimaţiei de maghiar” poate beneficia de o parte a facilităţilor
oferite de legea statutului la locul de
domiciliu.14 Iar mai departe, referitor la modul
de obţinere a legitimaţiei, legea spune că guvernul Republicii Ungare
recunoaşte
calitatea de organizaţie de recomandare uneia dintre organizaţiile care
activează
în ţara respectivă ca „reprezentantă a
comunităţii naţionale maghiare”.15 Organizaţia
de recomandare din perspectiva propriului stat este o formaţiune de
drept privat,
din perspectiva statului maghiar însă este autoritate.
Dar
să presupunem că Parlamentul Ungar anulează facilităţile de care să se
beneficieze pe pămîntul natal, iar procedura eliberării legitimaţiilor va fi de
la
primul pas de competenţa autorităţilor din Ungaria. Nici atunci nu poate fi
afirmat
cu bună credinţă că legea nu aduce atingere autorităţii statelor învecinate.
Din
totalitatea cetăţenilor legea defineşte un cerc – a celor de naţionalitate
maghiară şi
aparţinătorii lor –, care numai datorită acestei definiri obţin dreptul de
statut în
Ungaria, iar dacă această înregistrare a avut loc, beneficiează de diferite
facilităţi.
Autorităţile ungare sînt împuternicite să culeagă şi să stocheze informaţii
despre
locuitorii unei ţări vecine, respectiv despre cei care solicită luarea în
evidenţa
statutului. Dispune eliberarea unei legitimaţii cu funcţie de document de
identitate,
atribuite unei anumite părţi a locuitorilor ţării vecine. Aceste măsuri ar
necesita
acordul statului
respectiv, chiar dacă ar fi adevărat că procedura s-ar desfăşura de
la un capăt la altul
pe teritoriul statului ungar.16
Dar
ce reiese din aceasta? Unul dintre răspunsurile posibile este că nici un
stat nu poate să dispună în cauze care aparţin autorităţii altui stat. O astfel
de
măsură este considerată încălcare a suveranităţii, fiind interzisă de dreptul
internaţional. Legea statutului a încercat un lucru din capul locului
inacceptabil.
Conform
răspunsului alternativ nici un stat nu poate dispune în mod unilateral în cazuri care aparţin autorităţii altui stat. Dar orice stat poate
împuternici
orice alt stat, ca să dispună în chestiuni aparţinînd propriei autorităţi.
Suveranitatea
unui stat nu poate fi încălcată de alt stat.17 Dar orice stat
îşi poate limita propria
suveranitate, fie în favoarea comunităţii mai largi ai statelor, fie a unei
instituţii
supranaţionale, fie a unui alt stat. Pentru primul tip de autolimitare, un
exemplu
bun este integrarea în Uniunea Europeană. Pentru cel de al doilea este
recunoaşterea
autorităţii Tribunalului Internaţional de sub egida Adunării Generale ONU. Cel
de al treilea este exemplificat prin convenţia care împarte controlul asupra
ordinii
interne a Irlandei de Nord între autoritatea Marii Britanii şi Republicii
Irlanda.
Ar
fi greu de contestat că răspunsul, conform căruia suveranitatea nu poate fi
limitată în nici un fel, nici măcar cu acordul voluntar al statului suveran,
este
eronat. Drepturile suverane ale statelor cuprind şi dreptul limitării voluntare
a
suveranităţii. Una dintre particularităţile cele mai spectaculoase ale istoriei
postbelice este că statele acoperă lumea cu o reţea tot mai întinsă şi mai deasă de instituţii şi
comunităţi supranaţionale, create prin autolimitare voluntară. Deşi
acordul poate fi în principiu retras, tendinţa este practic ireversibilă. şi cu
cît ne
asociem la mai multe organizaţii
internaţionale cu vecinii noştri, cu atît cresc şansele
să ne limităm reciproc suveranitatea şi în relaţiile bilaterale.
Deci,
pe de o parte, suveranitatea poate fi limitată, pe de altă parte ea nu
poate fi limitată din afară printr-o decizie unilaterală. Statutul juridic al
minorităţii
maghiare din ţările vecine nu poate fi modificat de Parlamentul de la Budapesta
- exceptînd situaţia în care legea respectivă este în acord cu prevederea unui
tratat
bilateral sau este adopatată în conformitate cu împuternicirea prealabilă a
unei
înţelegeri bilaterale.
Primăvara
trecută, cu mult înainte de izbucnirea polemicilor maghiaro-române
şi maghiaro-slovace, cu mult înaintea raportului critic de ţară al UE,
scrisesem că
dacă legea statutului s-ar naşte pe baza unui acord prealabil al statelor
învecinate,
asta i-ar linişti pe vecinii noştri. Ar reconfirma mesajul tratatelor de bază
prin
care Ungaria, fără gînduri dosnice, acceptă status quo-ul. Dacă însă – ceea ce
atunci devenise deja evident – legea se va naşte printr-un act unilateral, fără
consultarea statelor învecinate, gestul îi va provoca. Mesajul va fi: orice
s-ar afla
în tratatele de bază, Ungaria nu s-a consolat cu pierderea teritoriilor de
odinioară.
Prima variantă este acceptată de dreptul internaţional, cea de a doua este
interzisă.
Cu toate acestea a
fost aleasă varianta interzisă. Este motivul pentru care Ungaria,
pentru prima oară
după 1990, se află într-o serioasă criză de politică externă.18
Statul
ungar se află în faţa unei răspîntii. Dacă va continua drumul deschis de
legea statutului, se va izola complet în cadrul regiunii şi riscă integrarea
noastră în
Uniunea Europeană. Dacă nu doreşte acest lucru, trebuie să se reîntoarcă pe
drumul
trasat de tratatele de bază.
Pentru
liberalii maghiari aceasta este o evidenţă. Nu ar fi inacceptabil nici
pentru socialişti, deşi au votat legea statutului, dar au atacat vehement
acordul
Orbán-Năstase – în timp ce s-au alăturat susţinătorilor legii.19 Eu
susţin însă mai
mult decît atît. După opinia mea înşişi naţionaliştii cît de cît raţionali
trebuie să
ajungă la aceeaşi concluzie. Acest lucru nu cred că se va întîmpla înainte de
alegeri,
ba nici chiar după alegeri nu imediat. Este nevoie de timp ca dreapta
naţionalistă
să poată prelucra experienţa amară a legii statutului. Nu e sigur că va reuşi.
Dar ar
avea toate motivele s-o facă.
Colaborare sau izolare
Politica
externă maghiară de după 1989 are două axiome solide. Cine se opune
oricăreia din ele, se autoelimină din categoria factorilor politici capabili de
guvernare. Prima sună astfel: după prăbuşirea sistemului mondial sovietic
Ungaria
nu are altă alternativă decît să se alăture comunităţii statelor democratice.
Am fost
admişi în Consiliul Europei, am intrat şi în NATO, trebuie să facem totul ca –
în condiţii cît se
poate de avantajoase – să ne integrăm în Uniunea Europeană. Cea
de a doua axiomă derivă din prima. Noii noştri aliaţi nici nu vor să audă de
modificarea frontierelor Ungariei. Înainte de izbucnirea războaielor din
Iugoslavia
dreapta ungară putea să se amăgească o vreme cu iluzia că disoluţia unora
dintre
statele învecinate ar putea constitui un punct de plecare pentru un nou tratat
de
pace. După 1992 nu mai poate crede nimeni aşa ceva. Orice guvern ungar trebuie
să pornească de la principiul că frontierele date sînt indiscutabile.
Dacă situaţia internaţională nu se modifică în mod
substanţial – fie prin apariţia
unui
nou centru de putere capabil să echilibreze influenţa democraţiilor
occidentale,
fie prin închiderea
porţilor uniunii în faţa Ungariei –, Ungaria nu poate avea un
guvern care să pledeze pentru revizuirea frontierelor.
Din
punct de vedere liberal, aceste evoluţii sînt favorabile. Liberalii nu cred
că o nouă modificare a frontierelor fixate acum opt decenii ar duce la o
soluţie
liniştitoare. Imediat după 1920 speculaţiile despre trasarea unor hotare mai
juste
puteau avea încă sens. Această şansă a fost distrusă de faptul că motorul
revizuirii
frontierelor devenise Germania nazistă; că Ungaria a recăpătat din mîinile lui
Hitler
acele părţi ale teritoriilor pierdute care puteau fi revendicate; şi că
datorită acestui
fapt Ungaria a devenit aliata lui Hitler în războiul ce a urmat. Conform
poziţiei
liberale astăzi, la optzeci de ani după stabilirea frontierelor, putem spera la
o soluţie
echitabilă în
chestiunea maghiară numai pe baza recunoaşterii sincere şi serioase
a status quo-ului.
Din asta nu reiese doar faptul că renunţăm la realipirea teritoriilor
pierdute. Nici măcar faptul că recunoaştem autoritatea suverană a statelor
vecine
asupra acestor teritorii. Ci reiese că, pe maghiarii care trăiesc acolo îi
considerăm
nu numai maghiari – legaţi astfel de noi –, ci, de exemplu, şi cetăţeni ai
României
– aparţinînd în această calitate şi totalităţii cetăţenilor de acolo. şi dacă
aşa este,
atunci situaţia maghiarilor căzuţi sub autoritatea statelor învecinate poate fi
îmbunătăţită în mod durabil şi just într-un singur fel: devenind membri cu
drepturi
egale ai comunităţii cetăţenilor patriei lor.
Ceea ce însemnă totodată, că dacă doresc, pot deveni membri
cu drepturi egale ai
comunităţii
constitutive de stat în calitate de maghiari. Întru-cît o minoritate nu poate
fi
într-o poziţie de start egală cu o majoritate fără să beneficieze de o serie de
facilităţi
instituţionale şi materiale, pentru ca minoritatea maghiară să fie acceptată de
majoritate
în
calitatea lor de concetăţeni maghiari, trebuie să accepte şi sistemul
facilităţilor şi
instituţiile
corespunzătoare. Pentru acceptarea calităţii de concetăţean nu poate constitui
un
obstacol faptul că minoritatea respectivă aparţine totodată unei naţiuni
culturale
mai largi sau că are
legături speciale şi cu o altă ţară.
Toate
acestea nu stabilesc decît condiţiile în care cetăţenii maghiari ai statelor
învecinate să poată deveni într-adevăr concetăţeni ai indivizilor majoritari,
scopul
propriu-zis – includerea maghiarilor în comunitatea cetăţenilor – nu este
anulat.
Or pentru aceasta, atît coerenţa internă a comunităţilor minoritare maghiare,
cît şi legăturile lor
transfrontaliere trebuie ocrotite în aşa fel încît să înlesnească, nu să
împiedice celălalt obiectiv de perspectivă: ca maghiarii minoritari să
descopere în
ţara în care trăiesc o patrie, iar în membri majoritari, nişte concetăţeni.
Aşa
arată rezolvarea chestiunii maghiare în concepţie liberală. Cheia rezolvării
în această concepţie se află în apropierea
de majoritate şi clădirea tenace a încrederii.
Sînt
de acord, că nu este uşor să te identifici din punct de vedere sentimental
cu această poziţie. Problemele de astăzi ale maghiarilor minoritari sînt
înrădăcinate
în dictate de pace nedrepte. În perioada interbelică, în toate statele
învecinate,
minoritatea maghiară era considerată element marginalizabil şi era discriminată
în aproape toate domeniile vieţii. În anii comunismului a fost victima unei
politici
de asimilare sistematică. Odată cu prăbuşirea sistemului mondial sovietic s-au
deschis posibilităţi deosebite în faţa autoorganizării, pe de o parte partidele
maghiarilor au devenit factori politici, în unele locuri devenind parteneri în
coaliţii
de guvernare, pe de altă parte, în vacumul ideologic creat prin dispariţia
comunismului, peste tot a pătruns naţionalismul militant al cărui ţintă
naturală era
etnia maghiară. Nu este de mirare că politica de apropiere este greu de
interiorizat
pentru multă lume. Ei livrează publicul natural al gîndirii naţionaliste
maghiare.
În
proiectul naţionalist minoritatea se organizează într-un corp distinct în
cadrul statului; nu se asociează cu organizaţiile majorităţii şi mai ales nu se
reprezintă în nici o
guvernare; ofenselor le răspunde prin strîngerea rîndurilor; nu
îşi caută patria
politică acolo unde trăieşte, ci visează să-şi regăsească o patrie
maghiară virtuală. În loc de colaborare, optează pentru izolare, închidere în
comunitatea maghiară minoritară şi reintegrarea comunităţii minoritare,
structurate
spre interior, în naţiunea istorică maghiară – acesta este viziunea în care
raţionează
cei care resping politica apropierii.
Închiderea
şi izolarea reproduc tensiunile dintre majoritate şi minoritate. Dar
cel care consideră reclădirea încrederii lipsită de orice speranţă, obţinerea
drepturilor bazată pe colaborare imposibilă, nu acceptă că ostilitatea
interetnică
ar trebui să fie neapărat un lucru rău. Porneşte de la ideea că succesul poate
fi
obţinut numai prin luptă; statul majoritar nu cedează decît în situţie de
forţă. Ori
pentru aceasta trebuie să accepţi confruntarea şi sacrificiile ce o însoţesc.
La
nivelul politicii guvernamentale oficiale, politicii liberale îi corespunde
procesul demarat prin tratatele de bază; iar politicii naţionaliste, legea
statutului
decisă printr-un act unilateral.
Numai
că legea statutului a căzut înainte de a intra în vigoare.
Eşecul
său demonstrează în mod spectaculos că: politica izolării şi închiderii
în sine e de nesusţinut – şi nu numai pe termen lung: chiar şi pe termen foarte
scurt. Guvernul Orbán şi-a ignorat în mod demonstrativ vecinii cu care, în cele
din urmă, a fost nevoit totuşi să dialogheze. Cu preţul unor concesii pripite
s-ar
putea să poată cumpăra aprobarea pentru păstrarea formală a legii statutului.
Profitînd
de aparenţa astfel creată s-ar putea să încerce să convingă opinia publică
maghiară că Uniunea Europeană aprobă legea, doar naţionaliştii români şi
slovaci
i se opun. Adepţii legii, din ţară şi de peste hotare, ar putea să-şi facă
iluzia că deşi
a trebuit să accepte concesii ici-colo, victoria finală aparţine totuşi
guvernului:
esenţial este că statutul există, facilităţile legate de acesta putînd fi
ulterior
remediate.20 Ceea ce este o gravă eroare. Guvernul poate eventual să
arunce vălul
uitării peste umilitoarea înfrîngere de politică externă, dar nu va putea uita
el
însuşi că, începînd cu înţelegerea Orbán-Năstase, are mîinile legate. Încă odată
nu
va putea încerca crearea unor reguli despre care vecinii să poată susţine în
mod
justificat că au valabilitate extrateritorială. Îndată ce va încerca să facă
vreo mişcare,
guvernul român şi slovac vor protesta vehement, şi nici Uniunea Europeană nu va
întîrzia să ia poziţie.
Experimentul
închiderii şi izolării este de nesusţinut şi la nivelul vieţii
cotidiene a minorităţii. În zadar se va închide în sine, viaţa şi-o va duce nu
în
patria maghiară virtuală ci pe pămîntul său natal, printre vecinii majoritari.
Pe ei
trebuie să-i convingă despre dreptul la existenţă a organizaţiilor şi
instituţiilor
sale. Pe ei trebuie să-i convingă să accepte folosirea tăbliţelor şi a
oficiilor bilingve.
Bănuţii lor, proveniţi din taxe şi impozite, trebuie obţinuţi pentru
funcţionarea
şcolilor, facultăţilor, catedrelor, eventual universităţilor maghiare. În
atmosfera
ostilităţilor
continue se golesc pînă şi concesiile obţinute pe hîrtie. Va creşte
presiunea
asimilatorie asupra membrilor minorităţii. Într-o astfel de situaţie – în
ciuda oricăror eforturi – va continua în mod inevitabil separarea „sîmburelui
tare”
de „ învelişul din ce în ce mai moale”; partea conştientă a minorităţii i se va
adresa
din ce în ce mai mult sie însuşi, iar la periferie se va accelera asimilarea.
Dacă
credem serios că frontierele nu se vor modifica, atunci politica închiderii
este
iraţională şi din punct de vedere naţionalist.
Politica
jalonată de legea statutului nu poate fi continuată. Ceea ce rămîne de
pe urma sa este jocul iluziilor dintre guvern şi puţinii solicitanţi ai
„legitimaţiei de
maghiar” – o minoritate din cadrul minorităţii maghiare – , demonstraţia
ritualică
a unei coeziuni iluzorice. Între timp relaţia dintre majoritate şi minoritate
se va
desfăşura pe cu totul alte scene, unde ceromonialul statutelor nu pătrund. Nu
numai
statul ungar se află în faţa unei răspîntii, ci şi naţionalismul maghiar.
Dacă statul ungar va încerca să continue aventura legii
statutului, va trebui să se
confrunte
cu obiectivul integrării europene. În contextul politic mondial de astăzi acest
lucru nu poate fi făcut fără compromiterea şi marginalizarea dreptei
naţionaliste. Dacă
naţionaliştii,
astăzi capabili încă de a influenţa centrul politic nu acceptă marginalizarea,
atunci ei înşişi va
trebui să tragă concluziile acestui faliment.
Cînd
dreapta naţionalistă a ajuns la putere, mai întîi în 1990, apoi în 1998, a
reluat pe de o parte numeroase tradiţii nepopulare: cultul epocii-Horthy,
recuzita
prăfuită a neobarocului maghiar, şi ceea ce e mai grav, nu s-a delimitat nici
senti-mental, nici politic
de naţionalismul extremist, iredentist şi antisemit. Aventura
legii statutului nu a fost întîmplătoare în acest context. Dar pe de altă
parte, drepta
a şi învăţat cîte ceva din 1989 încoace. A învăţat că lumea statelor
democratice nu
tolerează evocarea deschisă a revizuirii frontierelor, în schimb poate fi
mobilizată
cu succes în scopul ocrotirii drepturilor minorităţilor. A învăţat că este
preferabil
să fie prezentată cauza maghiarilor de dincolo de frontiere în termenii
drepturilor
individuale şi colective. A pornit pe o cale, la capătul căreia se află
politica
apropierii şi a colaborării vecinilor. Liberalii procedează corect dacă
constată şi
apreciează acest progres, chiar dacă între timp – doar acesta le este rolul – dau
în
vileag poticnirile şi regresele.21
Legea
statutului este cea mai gravă în şirul regreselor. Ar fi însă greşit să se
presupună că scopul guvernului Orbán era să provoace Uniunea Europeană. Dacă
era gata să se confrunte cu Uniunea, ar fi putut legifera şi statutul
cetăţeniei
maghiare transfrontaliere; ştim că Uniunea Mondială a Maghiarilor a cerut acest
lucru. Guvernul însă a respins această iniţiativă şi a înlocuit-o cu
„legitimaţia de
maghiar”, considerată mai „slabă”. A
făcut-o cu convingerea că astfel a găsit soluţia
care să satisfacă atît propriile sale aşteptări cît şi prevederile
dreptului internaţional.
A
presimţit corect că viitorul aparţine instituţiilor juridice care limitează şi
intersectează suveranitatea naţională. A greşit însă profund atunci cînd a
crezut,
că în noua ordine
mondială instituirea unui statut care transgresează autoritatea de
drept a statelor
vecine poate fi o chestiune internă maghiară.
Va
fi capabil să-şi corecteze eroarea? Deocamdată îşi continuă drumul cu
încăpăţînare spre izolare. Cînd scriu aceste rînduri, Ungaria a rămas singură
şi
printre cei patru de la Visegrad. Drepta guvernamentală, datorită aventurii
legii
statutului, este împinsă către poziţia incompatibilă cu guvernarea a extremei
drepte.
Interesul comunităţii cetăţenilor maghiari,
precum şi interesul comunităţii maghiare
în general, nu este ca drepta să se autoexcludă pentru multă vreme de la
posibilitatea
guvernării. Interesul naţional maghiar este ca guvernele să se
alterneze, iar statul
să urmărească cu fermitate de la o guvernare la alta politica tratatelor de
bază.
Ce-i de făcut?
Cele
mai importante sarcini, după toate acestea, pot fi formulate pe scurt.
Legea statutului trebuie prelucrată fundamental. Conform concepţiei juridice a
Uniunii Europene orice deosebire pe bază etnică este discriminatorie şi
interzisă,
exceptînd cazul în care contribuie la ocrotirea limbii şi culturii grupului
respectiv,
şi la păstrarea legăturilor sale cu ţara-mamă. Trebuie eliminate deci acele
prevederi
ale legii care nu se supun acestor scopuri. Dacă se produce acest lucru, acele
prevederi ale înţelegerii Orbán-Năstase care extinseseră facilităţile de muncă
şi
sănătate la toţi cetăţenii români, şi care produseseră atîtea polemici inutile,
îşi
pierd sensul.
Îndată
ce drepturile la facilităţi acordate maghiarilor din ţările învecinate, ar
fi limitate doar la cele la care ar fi interesaţi în calitate de maghiari – nu
de
muncitori, nu de bolnavi –, dispare de-ndată întrebarea referitoare la nevoia
demonstrării identităţii solicitantului. Această chestiune este atît de
penibilă din
cauza că orice sistem de criterii ar fi formulat de lege pentru verificarea
identităţii
de maghiar, intră în conflict în mod inevitabil cu principiul alegerii libere a
identităţii.22 Dacă însă posesia „legitimaţiei de maghiar” nu dă
dreptul decît la
facilităţi pentru obţinerea cărora nu pot
fi interesaţi decît cei care doresc practicarea
limbii maghiare, învăţămîntul în limba maghiară şi însuşirea culturii
maghiare,
atunci verificarea identităţii naţionale a solicitantului este lipsită de sens.
În felul
acesta am mai scăpa de două dificultăţi. Ar deveni inutilă şi „legitimaţia de
aparţinător” faţă de care guvernul român a avut serioase obiecţii. şi şi-ar
pierde
utilitatea şi aşa zisele organizaţii de recomandare, care trebuiau, de
asemenea, să
fie date uitării de dispoziţiile de aplicare ale legii. Nu trebuie identificate
decît
datele personale ale solicitantului şi ale solicitării, ceea ce poate fi făcut
de orice
notar public, cunoscător al limbii maghiare.
Trebuie
risipită şi ambiguitatea formulării din preambul. Ori va fi eliminată
referirea la „naţiunea maghiară unitară”, ori va fi înlocuită cu varianta
„naţiune
culturală maghiară”.
Preambulul
textului în vigoare aminteşte în mod expres că iniţiatorul
proiectului este
Conferinţa Maghiară Permanentă. Este cu atît mai strident faptul
că guvernele acelor state, sub ale căror autoritate suverană cade chestiunea
prevăzută de lege, nu figurează printre
factorii participanţi la prepararea proiectului.
Legea trebuie să declare că textul modificat este înaintat spre
aprobarea
Parlamentului cu acordul prealabil al guvernelor implicate.
Pentru
a încheia criza, trebuie începute discuţii ample despre tratatele de bază
încheiate cu statele vecine – înainte de toate cu România şi Slovacia. Trebuie
reconfirmat acordul cu spiritul tratatelor,
adăugîndu-se pe cît posibil o anexă la tratatul
iniţial, care să reafirme
principiile de colaborare, păstrînd totul din tratatul iniţial,
adăugîndu-se în schimb ceea ce mai
supravieţuieşte confruntărilor din legea statutului.
Ce
mai poate urma? Analiza detaliilor ar depăşi cadrul acestui text. Aş
recomanda însă spre judecare un aspect tactic general. Scriind mai de mult despre
drepturile colective ale minorităţilor, am propus deja această idee. În 1996 am
consacrat un studiu amplu tezei conform căreia acceptarea drepturilor colective
nu contrazic principiile centrate pe individualism ale liberalismului.
Indivizii care
trăiesc într-o situaţie minoritară, argumentam atunci, au interese care merită
în
mod îndreptăţit să fie ocrotite de stat, dar drepturile menite să le apere, nu
întotdeauna pot fi destinate individului. Am propus deci ca liberalii să
includă în
tezaurul lor ideatic principiul drepturilor colective ale minorităţilor. Am
adăugat
însă, că ameliorarea situaţiei minorităţilor nu poate fi începută cu drepturile colective, deoarece
recunoaşterea acestora se loveşte peste tot de rezistenţa
majorităţii. Este recomandabil să se înceapă cu acele drepturi pe care
majoritatea
– sau cel puţin partea care este receptivă faţă de idealul libertăţii şi
egalităţii – le
poate accepta cu relativă uşurinţă, iar acestea sînt drepturile clasice
individuale.
Numai după ce aceste drepturi au pregătit suficient terenul, merită să fie
aduse în
discuţie drepturile colective.23
O
raţiune tactică similară pledează pentru abordarea unei cronologii inverse
în sprijinirea maghiarilor minoritari de către statul maghiar. Este mai uşor de
acceptat pentru vecinii noştri să le acordăm organizaţiilor şi instituţiilor
minoritare
un sprijin – care nu poate fi însă solicitat ca drept –, decît ca cetăţenii de
limbă
maghiară să devină individual subiecţii de drept ai ajutoarelor statului ungar.
Guvernele maghiare din totdeauna pot face încă foarte mult pentru maghiarii
minoritari înainte ca să devină actuală necesitatea sprijinirii lor ca subiecţi
de
drept.24 Trebuie să se consolideze încrederea, trebuie să se
dezvolte colaborarea
între Ungaria şi vecinii săi, înainte de a
ne gîndi serios la dezvoltarea legii statutului.
Problema
legii statutului nu este numai faptul că a fost creat printr-un act
unilateral; dacă guvernul Orbán ar fi iniţiat tratate bilaterale pentru crearea
statutului
maghiarilor de dincolo de frontiere, iniţiativa ar fi venit tot prea de vreme.
Dacă
Parlamentul a adoptat legea, creînd prin acest act o situaţie juridică,
retragerea ei
nu
ar fi o soluţie raională. Dar trebuie să ştim că, după ce am adaptat-o la
exigenţele
dreptului european
şi la interesele legitime ale statelor învecinate, nu va putea fi
reluată multă, multă vreme. □
Note:
1.
Vezi,
Commission of the European Communities: „2001 Regular Report on
Hungary’ Progress Towards Accessioan”. Brussel, 13.11.2001. SEC (2001) 174
2.
Tamás Bauer a arătat în mai multe articole excelente cît
de mare a fost preţul plătit de
Ungaria din cauza amînării modificărilor legii din considerente de prestigiu.
Vezi, „Az Orbán-Nastase-pactum”, Magyar Hírlap, 4 ian. 2002; precum şi „A státustörvény:
kisebbségvédelem
helyett nemzetpolitika”, Magyar Kisebbség, nr.1(23)
2002, acest ultim studiu m-a ajutat substanţial
în
definitivarea poziţiei mele.
3.
Despre caracterul absurd şi fals al situaţiei juridice,
vezi Nagy Boldizsár: „A szándék-buborék”,
Élet és irodalom, 25 ian. 2002.
4.
La conferinţa de presă din 17 febr. 2002 a secretarului
de stat politic al Ministerului de
Externe,
Németh Zsolt.
5.
Cetăţenii de limbă maghiară din toate statele învecinate
cu excepţia Austriei. Maghiarii
cetăţeni
austrieci au trebuit să fie exceptaţi de la facilităţi datorită reglementărilor
Uniunii
Europene: legea prevedea facilităţi care nu
puteau fi acordate în cadrul uniunii pe baza deosebirilor
etnice.
6.
Legea prevede şi eliberarea „legitimaţiei de aparţinător
maghiar” pentru aparţinătorii
posesorilor „legitimaţiei de maghiar” care nu sînt de naţionalitate maghiară.
În conformitate cu
declaraţia comună Orbán-Năstase această prevedere nu va
fi aplicat în cazul României, ceea ce
îi
pune viitorul sub semnul întrebării şi în privinţa celorlalte ţări.
7.
Vezi sentinţele Curţii Constituţionale nr. 31/1990,
26/1993, 43/1995, 44/1995, 56/1995.
8.
Individualismul nu este similar nici cu părerea că
individul trebuie să se ocupe numai de
binele său (egoism), nici cu acela după care indivizii trăiesc bine numai dacă
nu aparţin vre-unei
comunităţi (atomism). Individualismul este negarea colectivismului: teza sa
este: în sine nu este
bună decît fericirea individului; înflorirea
comunităţilor este un lucru valoros numai dacă prin
aceasta
membrii săi duc o viaţă mai bună ca indivizi.
9.
„Bukaresben
egyelõre nem kommentálják Orbán Viktor válaszlevelét” (La Bucureşti
deocamdată nu este comentat răspunsul lui Orbán Viktor), Magyar Hírlap, 30
nov.2001.
10. Radio Kossuth, Cronica
Dimineţii, 9 ian. 2002.
11.Németh Zsolt, „Bontsuk le a nemzetet megosztó
korlátokat” (Să demontăm barierele
care
divizează naţiunea), Magyar Nemzet, 4 ian.2001.
12.
Vezi
Declaraţia comună dintre Guvernul Republicii Ungare şi Guvernul României,
punctul 10, 22 dec. 2001.
13.
„Sub aspect juridic... este exclusiv chestiunea internă
a Ungariei, cui ce fel de facilităţi
oferă
pe teritoriul Ungariei.” Răspunsul secretarului de stat, Németh Zsolt, la
interpelarea din
şedinţa din 19 febr. 2002 a Parlamentului.
14.
Vezi subcapitolul „Facilităţile ce pot fi acordate pe
pămîntul natal”.
15. Vezi subcapitolele „Legitimaţia de maghiar” şi „Legitimaţia
aparţinătorului de maghiar”.
16. Vezi Raportul Comisiei de la Veneţia: Report on the Preferential
Treatment of National
Minorities
by their Kin-State, adopted by the European Commission for Democracy Through
Law at its 48th Plenary Meeting. Veneţia 19-20 oct. 2001. Raportul declară în mod univoc că
acordarea unor drepturi membrilor minorităţii ca
indivizi, precum şi eliberarea legitimaţiei, ar fi
necesitat acordul prealabil al statelor respective. Nu
vorbeşte de culegerea de informaţii, acţiune
invocată de Adrian Năstase în scrisoarea adresată lui
Orbán Viktor la 23 nov. 2001.
Exceptînd situaţiile extreme în care statul încalcă în
mod brutal şi în proporţie de masă
drepturile
omului, recurge la exterminări sau purificare etnică sau ameninţă securitatea
altor
state, însfîrşit, cînd se prăbuşeşte, respectiv devine incapabil să ocrotească
viaţa şi securitatea
cetăţenilor săi. Dreptul internaţional
pretinde şi în aceste cazuri ca intervenţia să aibă loc în baza
împuternicirii Consiliului de Securitate al ONU.
17.
Vezi Kis János: Liberalizmus Magyarországon II. (Liberalism
în Ungaria II.) Élet és
Irodalom, 23 martie, 2001. Această observaţie o consider integral
valabilă. Ţin să constat însă
că
în articolul respectiv am formulat şi opinii pe care astăzi le consider eronate
sau inexacte.
Scriam de exemplu, că legea nu crează
statut, ceea ce nu este aşa. Nu am fost destul de riguros în
formulare în privinţa scopului
creării statutului; am omis să subliniez în mod special că instituirea
statutului, crearea legăturii juridice dintre statul ungar şi maghiarii
de dincolo de frontiere nu
poate fi un scop în sine, ci doar mijloc pentru atingerea unor scopuri altfel
irealizabile.
18.
Partidul Socialist Ungar şi-a concentrat tirul asupra
acelui punct al declaraţiei conform
căruia nu numai maghiarii din România pot fi angajaţi
pentru munci sezoniere pentru trei luni în
Ungaria, ci această facilitate poate fi extinsă la orice
cetăţean român, independent de naţionalitate.
Totodată a declarat că nu are probleme cu legea în sine.
Această poziţie este însă greu de susţinut.
Motivul pentru care Orbán a cedat în problema muncii în
Ungaria a fost aprecierea Comisiei de
la Veneţia (Comisia pentru Democraţie prin Drept a Consiliului Europei) conform
căreia orice
deosebire
pe baze etnice – astfel şi în domeniul muncii – care nu este legat direct de
protecţia
limbii, culturii şi legăturilor cu ţara
mamă, este considerată discriminare, ceea ce fusese subliniat
şi în raportul de ţară a Uniunii
Europene. Nu pot fi simultan respinse concesiile făcute guvernului
român, a susţine legea statutului şi
aproba poziţia UE: dacă PSU nu îşi schimbă atitudinea, va
intra în conflict cu Uniunea
Europeană. Vezi Bauer Tamás: „Kelletlen kérdés az MSZP-hez” (O
întrebare incomodă către PSU), Magyar Hírlap, 17 ian. 2002.
20.
Vezi Orbán Krisztián: „Aki mer, az nyer” (Cine
îndrăzneşte, cîştigă), Magyar Nemzet,
26 dec.2001; Tihanyi Örs: „Medgyessy és a szülõföld”
(Medgyessy şi pămîntul natal), Magyar
Nemzet,
14
ian. 2002; Csekõ Árpád: „Státustörvény, az alapkõ” (Legea statutului, piatra de
temelie), Magyar Hírlap, 7 febr. 2002.
21.
Am revăzut dezvoltarea naţionalismului politic maghiar
din eseul meu întitulat „Na-tion-Building and Beyond”, apărut în volumul redactat de
Will Kymlicka şi Magda Opalski Can
Liberal Pluralism Be Exported? Western Political Theory
and Ethnic Relations in Eastern Europe, Oxford University Press, 2002. Textul a a fost scris în
2000 şi problema statutului nu este
abordată
încă.
22.
Vezi
Öllõs László: „Hova tartozunk?” Fundamantum, 2000, nr.3.
23.
Kis János: „Túl a nemzetállamon” I-II (Dincolo de statul
naţional, Altera, nr. 5/1996)
Beszélõ,
martie-aprilie 1996. Varianta evoluată a studiului a apărut în volumul Az
állam
semlegessége (Neutralitatea statului), Budapesta, ed. Atlantisz, 1997.
24.
Tamás
Gáspár Miklós scrie, şi are dreptate, că ceea ce guvernul ungar ar trebui în
primul rînd să dea, nu e necesar (de cele
mai multe ori nici nu este posibil) să fie oferit indivizilor.
Vezi articolul „A magyar külpolitika csõdje” (Falimentul politicii externe
ungare), Népszabadság,
30 iun. 2001.
Traducere de Elek Szokoly
*
János KIS (n. 1943), filosof. Cercetător al
Academiei de ştiinţă din Ungaria între 1967-1973, an în care a fost concediat din motive
politice. În 1981, împreună cu prietenii lui, a fondat
revista samisdat „Beszélõ”, care a
devenit centrul politic al opoziţiei democratice. Pînă în 1989
este
redactorul şef al revistei. Fondator şi primul preşedinte al Uniunii
Democraţilor Liberi.
Din
1992 predă filosofie la Universitatea Central-Europeană din Budapesta. A
publicat
numeroase articole şi studii, este autorul
volumelor Vannak-e emberi jogaink? (Avem oare drepturi
ale omului?, 1986), Az abortuszról
(Despre avort, 1992), Az állam semlegessége (Neutralitatea
statului), sub tipar.
János Kis, Státustörvény. Magyarország válaszúton,
publicat în Beszélõ (nr. 3 din
martie 2002),
preluat cu permisiunea revistei.