În cuvîntul de deschidere a acestui simpozion*, preşedintele Václav Havel
amintea că drepturile colective ale minorităţilor nu sînt un element adiţional
pe
care membrii acestora le-ar primi în plus faţă de cele pe care le deţin deja
ceilalţi
cetăţeni ai respectivei ţări. Dimpotrivă, drepturile colective sînt doar un fel
„întărire” a drepturilor civile; rolul lor este să garanteze membrilor
minorităţilor
exercitarea deplină a drepturile civile normale, obişnuite.
Acest
principiu este valabil pentru orice minoritate socială. Acesta este
principalul motiv pentru care cei care doresc să-şi asigure sau să-şi
întărească
anumite drepturi specifice se coagulează într-un grup social, într-o echipă de
oameni cu interese similare: pentru că astfel le este mai uşor să şi le
realizeze.
Astfel, în
societatea modernă, şi pluralistă de astăzi, oamenii se adună în
diferite grupări sau comunităţi, Ele pot fi, de exemplu, grupări de
întreprinzători
sau consumatori, de stîngaci, de homosexuali, de feministe, de patrioţi, de
handicapaţi sau infirmi şi altele. Consumatorii îşi apără interesele orientate
spre
consum faţă de tranzacţiile comerciale şi producători, impunîndu-şi drepturile
colective de consumatori. Stîngacii luptă împotriva civilizaţiei dreptacilor şi
îşi
apără drepturile colective de stîngaci cerînd producerea de unelte pentru ei,
prin
însuşi faptul că şi-au dobîndit dreptul de a scrie cu mîna stîngă încă de pe
băncile
şcolii.
Cine ar
trebui să le asigure aceste drepturi? Foarte probabil că statul. Dar în
cazul în care statul preferă civilizaţia dreptacilor, spre exemplu, în ceea ce
priveşte
educaţia în şcoli, în standardizarea uneltelor şi materialelor didactice,
există două
posibilităţi: fie stîngacii sînt siliţi să se adapteze total civilizaţiei
dreptacilor şi să
fie asimilaţi de aceasta, devenind astfel aidoma ei, fie drepturile minorităţii
stîngacilor sînt recunoscute şi li se fac anumite concesii (de exemplu sînt
lăsaţi să scrie la şcoală cu mîna
stîngă şi astfel ei devin egali cu ceilalţi, sau se începe
confecţionarea de unelte pentru stîngaci ş.a.). Cu alte cuvinte, prin
recunoaşterea
şi impunerea drepturilor colective ale stîngacilor, nu li se acordă acestora
drepturi
„în plus”, drepturi „suplimentare”, în comparaţie cu ale celor care folosesc
mîna
dreaptă. În felul acesta, celor dintîi li se acordă drepturi specifice care îi
fac
egali cu cei din urmă.
Regimul
totalitar a oprimat toate minorităţile: pe consumatori şi
întreprinzători, naţiunile şi naţionalităţile, homosexualii şi transsexualii.
După
căderea lui, s-a creat un vid în care apărătorii drepturilor colective îşi
croiesc
drum. Susţinătorii drepturilor naţionale se află în prim plan în această zonă a
Europei: letonii, lituanienii, estonii, armenii şi georgienii în fosta Uniune
Sovietică,
slovenii, sîrbii şi croaţii din Iugoslavia, slovacii în Cehoslovacia. Trebuie
să fim
atenţi la faptul că ei sînt prezenţi peste tot unde există state
multinaţionale.
Naţiunile mici doresc aceleaşi drepturi cu naţiunile mari şi s-au lansat în
lupta
împotriva acestora, cerînd egalitate în drepturi.
Slovacii se
simt naţiune minoritară în raport cu cehii. Dar în regiunea lor ei sînt
în acelaşi timp naţiune majoritară în raport cu alte minorităţi naţionale, în
primul
rînd cu minoritatea maghiară. Procesul de autoidentificare a slovacilor
declanşează
unul similar în alte minorităţi naţionale sau etnice, şi mai ales în
minoritatea
maghiară. Aceste minorităţi se simt prejudiciate şi puse în pericol de felul în
care
naţiunea majoritară îşi exercită drepturile. Astfel. în mod practic, acest
lucru tinde
spre aplicarea principiului echilibrării nivelurilor drepturilor colective: şi
naţionalităţile minoritare doresc să aibă aceleaşi drepturi cu cele la care
aspiră
naţionalităţile majoritare. Pentru cele dintîi se pune însă problema
autoconservării.
Drepturile
civile sînt aceleaşi pentru cetăţenii unei ţări. Dar pe lîngă ele există
anumite drepturi colective ale naţiunii majoritare, care se bucură în mod
deosebit de
protecţia statului ceea ce înseamnă că sînt într-un anume fel preferate în
cadrul
organizării şi structurării statului, în exercitarea controlului şi puterii de
stat. La fel ca
şi în cazul civilizaţiei dreptacilor în care statul îi defavorizează pe
stîngaci, un stat
naţional preferă minorităţilor etnice sau naţionale, aşa-numita naţiune
creatoare de
stat sau dominantă. Şi, fără îndoială, în cadrul societăţii civile principiul
suveranităţii
cetăţeanului fiind cea mai înaltă categorie valorică în comunitatea organizată
statal,
aceasta trebuie să domine. Rezultă din aceasta principiul că toţi cetăţenii
sînt egali.
Dar el nu poate fi aplicat în toate cazurile, este imposibil să i se
subordoneze totul. Şi
atunci el este înlocuit cu principiul orwellian: unii cetăţeni sînt mai egali
decît alţii.
Numai departe de problema limbii: într-o societate multinaţională statul
preferă limba
naţiunii majoritare, ca fiind limba cea mai importantă de educaţie în şcoli,
limba oficială
ş.a. De îndată ce principiul orwellian se pune în aplicare, rămîn doar două
opţiuni, ca
şi în cazul stîngacilor: fie stîngacii sînt suprimaţi, fiind siliţi să
folosească mîna dreaptă,
fie li se dă posibilitatea exprimării eului lor stîngaci într-o societate de
dreptaci.
Acelaşi lucru se aplică
şi în cazul naţiunilor şi naţionalităţilor în statul
multinaţional. În cazul în care statul începe să prefere (sau preia obiceiul
prin
care. practic, îi acordă prioritate) limba naţiunii majoritare, el trebuie să
compenseze acest avantaj faţă de minorităţile naţionale, adică trebuie să le
asigure
dreptul colectiv de a-şi folosi limba proprie în asemenea măsură încît să se
apropie
cît mai mult de dreptul naţiunii majoritare de a-şi folosi propria limbă.
În orice
domeniu ar acorda statul prioritate drepturilor naţiunii majoritare, în
structură şi organizare, în cadrul exercitării controlului şi puterii de stat.
el este
obligat să compenseze faţă de minorităţile naţionale această preferenţialitate,
în
acelaşi domeniu. Şi atunci o altă posibilă alternativă este trecerea sub tăcere
a
factorului minoritar, „reeducarea” lui ca factor majoritar, adică efortul de
a-l
asimila forţat în domeniul dat.
Acesta este
motivul pentru care sînt convins că statul trebuie să se bazeze cît
mai mult pe nivelul civic, pe lucrurile comune tuturor cetăţenilor şi cît mai
puţin,
— perspectivă cu adevărat inevitabilă —, pe ceea ce este specific unui grup
social
sau altuia, unei naţiuni sau alteia. Şi atunci statului nu-i mai rămîne altceva
de
făcut decît să pună în aplicare fie sistemul destul de complex al
compensaţiilor,
fie sistemul represiv (coercitiv).
Pe lîngă
acest „avantaj” al abordării civice, mai intră în joc şi un alt factor. În
acest context statul trebuie să fie remediul minim şi nu cel maxim. Aceasta
însemnă
că numai chestiunile de o importanţă vitală pentru cetăţeni trebuie asigurate
din
partea statului, acelea care nu pot fi asigurate în nici un alt mod. Restul,
chiar în
ceea ce priveşte diferitele drepturi colective, trebuie organizai şi asigurat
de
organizaţii non-statale, de mecanisme de auto-asistenţă şi autoguvernare. Dacă
statul protejează producătorii, în aceeaşi măsură trebuie să protejeze şi
consumatorii. Ideal ar fi să nu-i protejeze pe nici unii: este suficient să le
asigure
aceleaşi posibilităţi de autoprotecţie. Statul ar trebui să procedeze în
acelaşi fel în
cazul naţiunilor şi a naţionalităţilor. Nu prin a prefera una dintre ele şi a
le diviza
în „creatoare de stat” şi „politice”, pe de-o parte, şi „ceilalţi”, pe de altă
parte, ci
prin crearea şi asigurarea aceloraşi posibilităţi de autorealizare prin
organizaţii
non-statale de autoguvernare şi prin instituţii ale naţiunilor şi
naţionalităţilor în
cauză. Astfel statul trebuie în primul rînd să pregătească din punct de vedere
legislativ şi administrativ aceste posibilităţi egale şi să vegheze în numele
tuturor
naţiunilor şi naţionalităţilor. Şi nimic mai mult. Aceasta însemnă, de exemplu,
să
încredinţeze problemele privind naţiunile şi naţionalităţile din teritoriul său
în
mîinile şi în grija asociaţiilor culturale, a uniunilor şi a instituţiilor de
educaţie şi
să asigure fiecăreia aceleaşi posibilităţi. Drepturile colective vor înceta
astfel să
fie aplicate ca drepturi în primul rînd politice, iar funcţia lor culturală şi
educativă
va deveni predominantă, ca şi funcţia de autoidentificare.
Cu siguranţă, o
comunitate dată se autoidentifică prin însăşi practicarea
drepturilor colective. Dar nu trebuie să se autoidentifice exclusiv politic, la
nivelul
puterii: autoidentificarea poate fi în primul rînd culturală. Statul trebuie să
asigure
în acest sens aceleaşi posibilităţi de autoidentificare pentru toate grupurile
sociale,
inclusiv pentru acelea formale din naţiuni şi naţionalităţi. În acelaşi timp e
de la
sine înţeles că protecţia şi garantarea din partea stalului nu se poate referi,
într-o
societate democratică, la grupurile agresive (ca de exemplu cele de tip mafia,
skinhead), căci astfel acelea ar pune în pericol identificarea de sine a altor
grupuri.
Ca cetăţean şi eu sînt membru al celor mai diverse grupuri de identificare care
îşi
apără drepturile colective. Pot fi. în acelaşi timp. şi consumator şi stîngaci,
şi
fumător şi părinte al unui minor, şi membrii al unei anume naţiuni şi ateu, şi
con-
servator şi antifeminist. Multitudinea acestor grupuri de identificare este foarte
caracteristică democraţiei pluraliste, iar numărul lor — direct proporţional cu
gradul de dezvoltare a acesteia. Aceasta este diferenţa dintre pluralism şi
totalitarismul care, în fapt, a recunoscut la noi în ţară numai un singur grup
uni-
versal valid şi acceptabil de identificare, la nivelul întregii societăţi: al
celor care.
politic maturi, construiau comunismul. Toate celelalte posibile grupuri de
identificare erau subordonate la maximum acestuia, iar în cazul în care erau
cît de
cît admise, scopul era doar acela de a servi categoria mai sus menţionată de
constructori politic maturi ai comunismului. Cetăţeanul unei democraţii
pluraliste
se poate identifica liber cu mai multe grupuri şi se poate realiza la diferite
niveluri
şi în direcţii diferite în cadrul acestora.
Sigur că
cetăţeanul îşi arc preferinţele sale în acest amestec de grupuri de
identificare: el poate fi în mai marc măsură un consumator, sau mai mult un
patriot, atracţia lui cea mai puternică este faţă de grupul de homosexuali sau
el
poate fi, în primul rînd, o persoană profund religioasă. Acesta este dreptul
fiecăruia şi al tuturor în parte. Orientarea unui individ spre un grup sau
altul,
ierarhia ordinii sau a clasificării pot fi subiectiv precondiţionate sau pot
avea. de
asemenea, anumite motivaţii obiective. În ceea ce priveşte autoidentificarea
mea
ca părinte, ca primează atunci cînd copilul meu are nevoie de mine, atunci cînd
el este în pericol. Şi în ceea ce priveşte identificarea mea ca naţionalitate
sau
apartenenţa la o naţiune, ea este prioritatea numărul unu atunci cînd existenţa
acestei naţiuni, ca entitate, este periclitată, atunci cînd este oprimată sau
umilită
de altă naţiune ş.a.m.d. Problemele apar atunci cînd individul începe să se
identifice
exclusiv cu unul şi numai cu unul dintre grupurile sale de identificare, deci
nu
numai să-i acorde prioritate asupra tuturor celorlalte, dar să înceapă să le
respingă
direct pe celelalte, fără a le mai admite şi recunoaşte, literalmente
lichidîndu-le
chiar. În acest caz, un asemenea grup începe să fie exclusivist ca entitate, să
se
considere superior celorlalte, subordonîndu-le ca inferioare. Iar membrul unui
asemenea grup are convingerea că n-o face pentru sine, ci pentru ceilalţi,
luptînd şi făcînd eforturi pentru
ca şi ceilalţi să fie de acord cu acest caracter exclusivist,
cu această absolutizare a unui unic grup de identificare. Stîngaciul sau
dreptaciul
care doreşte să-i transforme pe toţi ceilalţi în stîngaci sau dreptaci;
credinciosul
fanatic pentru care acela ce nu aparţine aceleiaşi credinţe trebuie condamnat.
Şi
de aceea trebuie forţat, silit. Homo consumens, fiinţa umană —
consumator pentru
care totul este un obiect de consum. În acelaşi fel, patriotul încăpăţînat care
face,
din aşa-zisele interese naţionale, interesele „supreme” sau „sfinte” ale
omului, nu
admite nici o posibilitate de a le compara pe acestea cu interesele altor
oameni. O
asemenea persoană, ruptă de toate celelalte grupuri de identificare, de toate
celelalte
roluri pe care le joacă în societate, devine o persoană unidimensională,
mutilată.
El seamănă, mai mult decît oricui, soldatului care, pe cîmpul de bătălie,
trăieşte
din zori şi pînă-n seară sub imperiul aceleiaşi sarcini sociale: să fie un
ucigaş, să
fie duşmanul duşmanului său. Şi-atunci el nu mai este nici soţ, nici
consumator,
nici credincios, e numai un luptător.
Aici se află
şi rădăcinile celui mai mare pericol social: naţionalismul. El rupe
omul de toate grupurile de identificare caracteristice unei democraţii
pluraliste şi
recunoaşte ca legitim doar pe unul dintre ele: o naţiune sau o naţionalitate. Orice
exclusivism este agresiv — aşa este şi naţionalismul. Naţionalismul luptă
pentru sufletul
fiinţei umane în acelaşi fel ca şi regimul totalitarist, luptă pentru putere în
acelaşi
mod. Luptă pentru cucerirea ei ca să-şi asigure, prin ea, o poziţie
exclusivistă pentru
naţiunea „sa”. Şi dacă pluralismul identitar se identifică cu democraţia,
monismul
identitar este tipic regimului totalitar. Cînd există un monism naţionalist,
atunci
conştiinţa naţională, aşa-numitele interese naţionale, guvernează totalitar.
Aplicarea
practică a drepturilor colective este substanţa procesului de
autoidentificare. Nu neg legitimitatea autoidentificării naţionale a fiecărei
fiinţe
umane. Fiinţa indiferentă, inconştientă din punct de vedere naţional nu este pe
deplin împlinită, dezvoltată. Îi lipseşte o dimensiune importantă, simbolul de
identificare. Prin aceasta, identificarea naţională diferă de, să zicem,
autoidentificarea unui grup de fumători sau de apicultori. Dar, în ciuda
acestui
lucru, neg legitimitatea de a face din acest simbol de identificare unul
exclusivist.
Un asemenea exclusivism naţional (sau naţionalist) este la fel de malign ca şi
nihilismul naţional: şi unul şi altul reduc caracterul multidimesional al
identificării umane şi creează o fiinţă unidimensională, plată, nu numai
sărăcită
din punct de vedere uman, dar şi manipulabilă cu uşurinţă. De aceea, drepturile
colective îmbogăţesc fiinţa umană numai în pluralitatea lor, în
multilateralitatea
lor, numai atunci cînd sînt reciproc complementare.
Cu alte cuvinte: cu cît faci parte din mai multe
minorităţi, cu atît eşti mai om.□
Traducere de Alina
Cadariu
Miroslav KUSY (n. 1931,
Bratislava) a fost unul dintre semnatarii Chartei ’77, a participai
la mişcarea Primăvara Pragheză şi la mişcările disidenţei culminate în
Revoluţia de Catifea
din 1989. A ocupat posturi importante, fiind membru al primului Parlament
Federal, rector al
Universităţii Comenius, şeful consilierilor preşedintelui Cehoslovaciei, Václav
Havel,
preşedintele Departamentului de Educaţie în Domeniul Drepturilor Omului al
UNESCO. A
publicat 14 cărţi şi peste 600 de articole şi eseuri.
*Intervenţie în cadrul
Simpozionului Internaţional asupra Minorităţilor Naţionale din
Europa Centrală (ediţia a II-a, Bratislava, 13–16 nov. 1991) cu tema „Minorităţile
în politică”.
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006