G�g�uzii
(153.000 de locuitori �n �ntreaga �ar�) geografic locuiesc compact
�n nord�vestul �i sud�estul stepei Bugeacului (1.800 km2), iar
administrativ �n
raioanele Comrat �i Cead�r�Lunga, �n unele sate din raioanele Basarabeasca,
Taraclia �i Vulc�ne�ti ale Republicii Moldova. Aici tr�iesc 165.795 oameni, din
care g�g�uzii constituie 134.455 (82,5%), ru�ii � 11.768 (7,09%), moldovenii
� 8.276 (4,99%), bulgarii � 7.880 (4,7%), ucrainienii � 4.674 (2,80%).
reprezentan�ii altor etnii constituie 1.258 persoane (0,76%).
Originea
g�g�uzilor este str�ns legat� de istoria neamurilor (triburi) turanice,
care populau stepele Nord�Pontice. Din aceste triburi f�ceau parte pecenegii,
neamurile turanice ale oguzilor (cunoscu�i, de asemena, ca �tichiile negre�),
polove�ii �.a. Un rol decisiv �n geneza poporului g�g�uze a jucat elementul
oguz.
Etapa apari�iei etnosului � secolele IX�XIII � a fost �ntrerupt� de invazia �n
stepele Nord�Pontice a t�taro�mongolilor, ceea ce a dus la retragerea
neamurilor
autohtone �n Balcani. Ca popor, g�g�uzii s-au format �n partea de nord�est a
peninsulei Balcanice, pe teritoriul Dobrogei. Aici s-a des�v�r�it procesul
trecerii
lor la via�a sedentar� �i al �ncre�tin�rii lor, care a �nceput �nc� de la
contactele cu
Rusia Kievian�. Secolele XIII�XVII � perioada balcanic� a etnosului g�g�uz,
care, la r�ndul s�u, a fost de asemenea violent �ntrerupt, dar de data aceasta
de
c�tre n�v�litorii de la sud � turcii, care, �n pofida originii comune turcice,
�i
percepeau pe g�g�uzii�cre�tini ca pe du�mani de alt� credin��1.
La sf�r�itul
sec. XVI �n Bulgaria s-a instalat domina�ia otoman�. Mul�i locuitori ai
�inutului p�r�seau aceste teritorii �i
c�utau azil pe teritoriile dintre Prut �i Nistru. Num�rul
refugia�ilor de peste Dun�re a sporit �n secolul XVIII. Aceasta se
explic� prin dezastrele
suferite de popula�ia b�tina�� �n urma ocupa�iei otomane �i r�zboaielor
ruso�turce.
Str�mutarea �n mas� a
bulgarilor �i g�g�uzilor �n teritoriile dintre Prut �i
Nistru este legat� de r�zboiul ruso�turc din 1806�1812, �n urma c�ruia
Basarabia
este eliberat� de sub jugul otoman �i ocupat� de c�tre Imperiul Rus cre�tin.
Dup�
aceste evenimente num�rul celor str�muta�i de peste Dun�re a crescut p�n� la 27
de mii de suflete. La �nceput ei tr�iau �n ora�e �i mo�ii boiere�ti, dar
treptat au
�nceput s� se a�eze pe p�m�nturile libere ale Bugeacului. �n acei ani au ap�rut
primele localit��i bulgaro�g�g�uze: Caragaci, Cubei, Enichioi, Vulc�ne�ti,
Ciisia,
Tabachi, Cead�r�Lunga, Comrat (actualul centru administrativ al G�g�uziei),
Satalic�Hadji. Spre anii �50 ai secolului al XIX-lea popula�ia bulgaro�g�g�uz�
din �inut constituia deja circa 60 de mii de suflete.
Guvernul rus
permitea bulgarilor �i g�g�uzilor colonizarea p�m�nturilor pustii,
av�nd drept scop valorificarea economic� a regiunilor sudice ale Basarabiei.
Bulgarii �i g�g�uzii au beneficiat de condi�ii deosebite fa�� de cele din
�ntregul imperiu:
ei au avut posibilitatea s� dezvolte forme capitaliste de produc�ie bazate pe
conace
rurale prospere. �n anii �80 ai secolului trecut regiunile Basarabiei au ie�it
pe locul I
�ntre guberniile ruse sudice specializate �n agricultura de pia��2.
Aceast�
situa�ie de prosperitate economic� relativ� a �inutului nu putea s� nu
determine �i situa�ia social� a popula�iei. Conform recens�m�ntului din 1897,
g�g�uzii erau unul dintre cele mai alfabetizate popoare dintre toate ce populau
gubernia Basarabiei. Procesul de �nv���m�nt, ce-i drept, se efectua �n limba
rus�
� p�n� la crearea �n deplin� m�sur� a scrierii proprii nu s-a ajuns: lipseau
ziare,
reviste, tipografii �n limba g�g�uz�. Totodat�, literatura scris� exista �i se
r�sp�ndea doar datorit� eforturilor savan�ilor, ilumini�tilor, misionarilor.
Economia
capitalist� prevedea �i o form� de administrare destul de evoluat�
a acestui �inut. Aici, �n prima jum�tate a sec. XIX se practica
autoadministrarea la
diferite nivele. C�nd puterea din Petersburg sau cea gubernial� �ncercau s�
limiteze
�nputernicirile locale, s� centralizeze administra�ia, aceasta provoca imediat
o
reac�ie de rezisten�� din partea popula�iei cum a fost, de exemplu, r�scoala
din
Comrat �i satele din apropiere din 6 ianuarie 1906. Atunci ��ranii i-au arestat
pe
reprezentan�ii puterii locale �i au ales un comitet pentru administrarea
satului �i
�ntregii regiuni. Volostea Comrat a fost declarat� republic�. Comitetul a
anulat
toate impozitele, a oprit recrutarea, a �nceput confiscarea p�m�nturilor
mo�iere�ti.
R�scoala a putut fi �n�bu�it� doar prin for�a armatei.
Din cele
spuse p�n� acum, din datele istorice pre-sovietice at�t ale g�g�uzilor,
c�t �i ale bulgarilor, putem trage dou� concluzii, �n opinia noastr� foarte
importante:
a) �n sudul
Republicii Moldova nu putea �i nu poate ap�rea un spirit de
rusofobie, ba dimpotriv� � p�n� nu demult toate aspira�iile g�g�uzilor erau
legate
de Rusia �n orice ipostaz� (lozincile mi�c�rilor social�politice g�g�uze,
ap�rute
dup� destr�marea Uniunii Sovietice �i politizarea vie�ii sociale �n sudul
Republicii
Moldova, aveau un caracter pro-imperial, cu o bun� doz� de nostalgie fa�� de via�a �n �familia str�ns�
a popoarelor sovietice� � de fapt pro-ruse �, pentru
st�p�nul sovietic �i ocrotitor). �i aceasta se �nt�mpla nu din cauza unei
simpatii
�inerente� a g�g�uzilor fa�� de ru�i, ci datorit� memoriei istorice despre
bun�starea
str�mo�ilor lor pe aceste p�m�nturi �n epoca existen�ei Imperiului Rus (acest
fenomen
poate fi urm�rit �i la nem�ii de pe Volga, la dunganii din Kazahstan �.a.).
b)obi�nuin�ele
existen�iale acumulate �n trecut pot fi (�i au fost de fapt)
manifestate at�t sub forma de �suferin�e comparative�, c�t �i sub forma de
revitalizare a acelor construc�ii sociale, care permiteau prosperarea
str�mo�ilor
�i, �n primul r�nd, a ideilor de autoadministrare �i autoreglare.
Trebuie
men�ionat faptul c� �n perioada sovietic� domina�ia sistemului
administrativ de comand� a adus etnosul, ca �i toate na�iunile �i etniile din
Uniunea Sovietic� f�r� excep�ie, la o stare deplorabil�: privarea poporului de
dreptul de a-�i hot�r� de sine st�t�tor soarta pe teritoriul s�u etnic �n sens
eco-
nomic �i ecologic, manifestat� prin lipsa posibilit��ii de a se folosi de
rezultatele
muncii sale, pierderea tradi�iilor agricole seculare �i a multor obiceiuri �i
tradi�ii
str�mo�e�ti. Toate acestea au afectat extrem de negativ procesul de formare a
noilor genera�ii ale g�g�uzilor, a calit��ilor civice, etico�morale �i de
afacere.
Perioada
post-sovietic�: situa�ia g�g�uzilor �i politizarea vie�ii sociale �n sudul
Republicii Moldova
Procesul de
politizare a vie�ii din sudul Republicii Moldova, formarea c�torva
forma�iuni civice �i, �n primul r�nd, a mi�c�rii �Gagauz�Halci� au fost
percepute la
Chi�in�u ca ceva foarte dureros. Puterea central� vedea �n aceasta ba o
interven�ie a
unui centru din exteriorul ��rii, ba ac�iuni din partea intelectualilor
orgolio�i �i dornici
de putere. Dar acest fenomen are ad�nci premise economice, sociale �i
culturale.
�n spatele
tuturor peripe�iilor luptei politice �i ideologice dintre Chi�in�u �i
Comrat, care au avut loc �n prima jum�tate a anilor �90, era necesitatea
acestei
regiuni de a ob�ine libertatea economic� �i cultural�. Subiectul activit��ii
economice a regiunii trebuia s� devin� �n�i�i g�g�uzii, care prin intermediul
organelor lor de putere s� poat� administra proprietatea, s� regleze utilizarea
materiei prime, s� exercite controlul asupra activit��ii agen�ilor economici,
etc.
G�g�uzii,
probabil, au suferit cel mai mult din cauza politicii planific�rii
centralizate �i redistribuirii resurselor �i materiilor prime. Putem s� ne
aducem
aminte doar de daunele enorme cauzate de implementarea legii �antialcoolice�
din 1985. Din 240 de mii de hectare de vi�� de vie, 80 de mii au fost
defri�ate.
Sudul agricol, specializat �n viticultur�, fiind puternic afectat prin aceasta.
Existau
discrimin�ri mai pu�in cunoscute opiniei publice, cum a fost, de
exemplu, organizarea �luptei contra nicotinei�, c�nd puterea central� a �nceput
campania nu �mpotriva fumatului, ci a produc�iei de tutun. Ca rezultat,
suprafe�ele
cultivate cu tutun �n unele gospod�rii din sudul republicii au fost reduse de
dou�
ori, ceea ce indiscutabil s-a r�sfr�nt negativ asupra economiei lor.
Situa�ia social�politic�
a popula�iei din sudul Republicii Moldova era
agravat� nu numai de deform�rile din politica puterii centrale, ci �i de
nesolu�ionarea tradi�ionalelor probleme economice �i ecologice, cum ar fi, de
exemplu, lipsa de ap� �n aceste regiuni.
Nu putem s�
nu men�ion�m �i problemele din domeniul social, care, la r�ndul
lor, au dus la tensionarea situa�iei pe teritoriile compact populate de g�g�uzi
�i
bulgari. La �nceputul anilor �90 procentul g�g�uzilor �ntre cei angaja�i �n
organele
administrative de toate nivelele constituia 0,4%. Din cei 42 de lucr�tori de
r�spundere ai aparatului Prezidiului Sovietului Suprem al Republicii Sovietice
Moldovene�ti (R.S.S.M.) nici unul nu era g�g�uz sau bulgar. �ntre conduc�torii
ministerelor �i comitetelor de stat la fel nu era nici un g�g�uz. Din cei 80 de
adjunc�i ai mini�trilor �i ai pre�edin�ilor comitetelor de stat numai unul era
g�g�uz.
Chiar �n Comrat, unde g�g�uzii constituiau 62% din popula�ie, numai 32% din
posturile de conducere erau ocupate de g�g�uzi3.
O alt�
problem� care a afectat grav popula�ia acestor regiuni �n primii ani ai
schimb�rilor social�economice �i politice, ini�iate de puterea central� din
Moscova
(a�a-numita �perestroika�) �i continuate de Chi�in�u, ad�ug�ndu-i-se
dimensiunea de
emancipare na�ional�, a devenit �omajul. �i dac� lu�m �n considerare c�
problema
posibilit��ii de a munci, �n con�tiin�a multora era legat� de problema brusc
ap�rut� �
�limba moldoveneasc� de stat� �i necesitatea cunoa�terii ci � atunci nu era
greu de
�n�eles de ce a ap�rut aceast� spaim� de a deveni marginali, inclusiv la
g�g�uzi. �Sudul
Moldovei nu se dezvolt�, de la noi se scoate materia prim� la pre�uri reduse,
iar dup�
aceea se aduce produc�ia gata la pre�uri foarte �nalte. Industria e �n
stagnare, oamenii
nu au unde munci. �n loc de a solu�iona aceste probleme, se �ncearc� s� ne fie
impus�
o limb� nou� � statutul limbii moldovene�ti de stat, ei doresc s� ne arunce
�napoi �n
dezvoltarea noastr�. Poporul g�g�uz nu va primi aceast� lege!�4 Aceasta era reac�ia
multor g�g�uzi la adoptarea de c�tre Sovietul Suprem (organul suprem
legislativ) al
Republicii Moldova a Legii cu privire la limba de stat �i func�ionarea
limbilor pe
teritoriul Republicii Moldova (august 1989).
Starea
culturii g�g�uzilor putea fi apreciat� ca critic�: poporul, care �n majoritatea
sa p�n� la evenimentele din 1917 din Rusia era relativ �nv��at, a ajuns pe
ultimul loc
�n republic� dup� nivelul de �nv���m�nt, mai mult dec�t at�t, propor�ia de
rupere a
persoanelor cu studii superioare din s�nul poporului g�g�uz, �n compara�ie cu
reprezentan�ii altor etnii era de 20:1 fa�� de 3:1, �n defavoarea g�g�uzilor.
�Avem �n
fa�� un fenomen de depopulare, sp�lare a caracteristicilor etnice
principale � limba matern�, cultura, con�tiin�a na�ional�, care duc la total�
dezna�ionalizare a etnosului, cum s-a �i �nt�mplat �n alte regiuni populate de
g�g�uzi. Genera�ia actual� a tinerilor deja nu mai posed� mo�tenirea folcloric�
a
poporului g�g�uz, nu mai c�nt� copiilor s�i c�ntece de leag�n, nu le poveste�te
pove�ti �n limba matern�... Orice domeniu am lua, toate au nevoie de rena�tere,stimulare, de m�suri
urgente �n scopul stop�rii �i dep�irii crizei principalelor
caracteristici etnice ale poporului � limba, cultura, modul tradi�ional de
via��,
con�tiin�a na�ional�, obiceiurile, ritualurile, etc�.5
Din cele
expuse reiese clar c� dorin�a g�g�uzilor de a ob�ine autonomie era
destul de argumentat� �i necesita o aten�ie sporit� �i urgent� din partea
Chi�in�ului.
�in�nd cont
de spa�iul limitat consider�m c� nu e relevant� descrierea detaliat�
a tuturor evenimentelor politice din prima jum�tate a anilor '90, legate de
problema
autonomiei g�g�uzilor. Este suficient de men�ionat faptul c� �n unele momente
s-a
ajuns la confrunt�ri armate deschise dintre Chi�in�u �i Comrat, ultimul
declar�nd
republica autonom� pe teritoriile compact populate de g�g�uzi. Apari�ia
grup�rilor
paramilitare �narmate pe teritoriile din sudul Republicii Moldova, ac�iunile
nechizbuite ale conducerii locale, orient�rile lor clar pro-comuniste, sus�inerea
din
partea lor a separati�tilor transnistrieni (o alt� problem� politic� acut� a
Republicii
Moldova), conflictele cu popula�ia bulgar�, r�mas� loial� noii autorit��i de la
Chi�in�u
� toate acestea au dus la tensionarea situa�iei social�politice �n sudul ��rii.
Un alt
exemplu al tension�rii rela�iilor dintre Chi�in�u �i Comrat a fost
amenin�area din partea g�g�uzilor cu boicotarea alegerilor parlamentare din
Moldova, din 27 februarie 1994. Numai m�surile energice �ntreprinse de
autorit��ile de la Chi�in�u, promisiunea de a acorda �n cel mai scurt timp un
statut autonom g�g�uzilor a f�cut posibil� participarea acestora la alegeri.
Dup�
alegerile parlamentare din februarie 1994. gra�ie disponibilit��ii
ambelor p�r�i pentru compromis, dialogul a fost treptat restabilit. G�g�uzii au
abandonat revendic�rile lor pentru autodeterminare na�ional�, iar autorit��ile
moldovene�ti au acceptat principiul statutului juridic special pentru G�g�uzia.
Statutul juridic special
al G�g�uziei (Gagauz Yeri)
La 21 iulie
1993, Parlamentul Moldovei a solicitat Consiliului Europei o expertiz�
juridic� pentru dou� texte separate, �i
anume: proiectul �Legii cu privire la statutul regiunii
autonome al Gagauz Yeri � G�g�uzia �, care a fost preg�tit la
Comrat, �i proiectul �legii
cu privire la statutul minorit��ii g�g�uze �n Republica Moldova�, care a fost
elaborat de
c�tre grupurile parlamentare moldovene�ti. Exper�ii Consiliului Europei nu au
sus�inut
aser�iunea c� g�g�uzii ar fi un popor, av�nd dreptul la autodeterminare. Ei (la
fel
ca �i politicienii reali�ti din Moldova) au preferat o solu�ie general�,
aplicabil�
pentru toate minorit��ile aflate pe teritoriul Republicii Moldova: drepturile
minorit��ilor pot fi garantate de o autonomie larg� cultural� �i o
descentralizare a
puterii �n favoarea (la momentul ini�ial) autorit��ilor locale. Nici unul
dintre aceste
proiecte nu a fost adoptat, fiind atunci blocate �n Parlamentul Moldovei.
Cum am mai
men�ionat, dup� alegerile parlamentare �ntreaga situa�ie s-a
schimbat cre�ndu-se premise pentru re�nceperea lucrului la statutul special al
G�g�uziei. Baza juridic� pentru atribuirea statutului special de autonomie a
fost consolidat� prin
adoptarea Constitu�iei Republicii Moldova (29 iulie 1994), unde
�n art. 111 (1) se spune: �Localit��ilor din st�nga Nistrului, precum �i unor
localit��i din sudul Republicii Moldova, le pot fi atribuite forme �i condi�ii
speciale
de autonomie dup� statute speciale adoptate prin legi organice�. O comisie
mixt�,
compus� din membrii Parlamentului Moldovei �i delega�ii �Autoproclamatei
Republici G�g�uze�, a preg�tit textul definitiv a proiectului de lege cu
privire la
statutul juridic special al G�g�uziei, care a fost adoptat� �n a doua lectur�
de c�tre
Parlamentul Republicii Moldova la 23 decembrie 1994.
�n Lege au
fost introduse modific�ri importante �n compara�ie cu proiectul
adoptat �n prima lectur� �n iulie 1994. �n particular, referin�a la �poporul
g�g�uz�
a fost p�strat�, iar G�g�uzia (Gagauz Yeri) a fost proclamat� entitate pe plan
administrativ �i teritorial (�n loc de �entitate autonom� pe plan na�ional �i
teritorial�, cum era �n proiect). Referin�a la �dorin�a poporului g�g�uz pentru
autodeterminare� a fost suprimat�, �i a fost accentuat� egalitatea tuturor
cet��enilor care tr�iesc �n entitatea teritorial� nou creat�, independent de
apartenen�a lor etnic� sau de alt� natur�.
De asemenea
�n lege este stipulat: ��n cazul schimb�rii statutului Republicii
Moldova ca stat independent poporul G�g�uziei are dreptul la autodeterminare
extern�6. Comentariile s�nt de prisos �i, totu�i, a� dori s�
subliniez faptul, c�
liderii g�g�uzi au accentuat �n nenum�rate r�nduri, c� sensul acestei
dispozi�ii
este pur simbolic � ei vor face totul pentru a p�stra independen�a Moldovei.
�n aprilie
1995 a avut loc referendumul �n unele localit��i din sudul Moldovei
cu privire la intrarea �n componen�a G�g�uziei � Gagauz Yeri, �n urma c�reia a
fost stabilit� componen�a teritorial� a noii autonomii. �n luna mai 1995 �n
G�g�uzia au fost organizate alegerile Guvernatorului �i al Adun�rii Populare a
Gagauz Yeri.
Unele din
primele acte normative proprii ale acestei autonomii �n cadrul
Republicii Moldova au fost:
� Regulamentul Adun�rii
Populare;
� Legea cu privire la
zilele de s�rb�toare �i comemorative pe teritoriul
G�g�uziei;
� Legea cu privire la
drapelul G�g�uziei;
� Legea cu privire la
func�ionarea limbilor pe teritoriul G�g�uziei;
�i alte acte normative cu caracter economic �i social.
Ast�zi este
greu de prev�zut cum vor evolua evenimentele din G�g�uzia �i �n
sudul Moldovei �n general. Un lucru este clar: prin atribuirea acestor
teritorii a
statutului juridic special a fost solu�ionat� o serioas� problem� politic�
intern� a
Republicii Moldova, a fost dep�it� starea acut� de tensiune �n sudul ��rii,
Moldova
�i-a consolidat integritatea sa teritorial� �i, �n sf�r�it, s-au creat
premisele juridice �i
sociale pentru o adev�rat� autoguvernare a g�g�uzilor �n Republica Moldova.
□
2. �Meseriuc
I.I Dezvoltarea social�economic� a
satelor bulgare �i g�g�uze �n Basarabia
Sudic� (1808�1856),Chi�in�u, 1071. p. 124, 126.
3. �Argumentarea necesit��ii
etnodemografice, istorico�culturale, social�economice
�i juridico�politice a form�rii autonomiei na�ional�statale a poporului g�g�uz
pe teritoriul
lui de trai compact �n regiunile de sud ale Republicii Sovietice Socialiste
Moldovene�ti
(R.S.S.M): Materialele Comisiei prezidiumului Sovietului Suprem al R.S.S.M. cu
privire
la studierea interpel�rii deputa�ilor U.R.S.S. �i al altor adres�ri referitoare
la crearea
autonomiei poporului g�g�uz;Comrat, 1989, p. 12.
4. �Cuv�ntul leninist;: Comrat, 1989. Nr.45. p.2.
5. �Materialele Comisiei Prezidiumului
Sovietului Suprem al R.S.S.M. cu privire la
studierea interpel�rilor deputa�ilor U.R.S.S. �i al altor adres�ri referitoare
la crearea
autonomiei poporului g�g�uz;Comrat, 1990, p.8.
6. �Lege
privind la statutul juridic special al G�g�uziei (Gagauz Yeri, art. I (4); Monitorul
Oficial al Republicii Moldova,Nr.3�4, 14 ianuarie 1995.
*
Alexei TULBURE, (Chi�in�u) este deputat
�n Parlamentul Republicii Moldova �i
pre�edintele Departamentului de Rela�ii Interparlamentare.
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006