Lege privind statutul
juridic special
al Găgăuziei (Gagauz Yeri)
Călăuzindu-se
de principiile Cons-
tituţiei Republicii Moldova;
manifestînd
bunăvoinţă şi năzuind
de a păstra bunele relaţii dintre popoare
care s-au construit timp de secole:
în scopul satisfacerii
necesităţilor
naţionale şi păstrării identităţii naţio-
nale a găgăuzilor, dezvoltării lor ple-
nare şi multilaterale, prosperării limbii
şi culturii naţionale, asigurării sinesta-
torniciei politice şi economice;
ţinînd cont
de faptul că purtătorul
iniţial al statutului Găgăuziei (Gagauz
Yeri — locul unde trăiesc găgăuzii) este
poporul găgăuz puţin numeros, care
locuieşte compact pe teritoriul Repub-
licii Moldova;
acordînd
prioritate drepturilor
omului, înţelegînd necesitatea îmbină-
rii intereselor general–umane cu cele
naţionale;
reiterînd egalitatea în drepturi a
tuturor cetăţenilor care locuiesc în uni-
tatea teritorială autonomă ce se for-
mează indiferent de naţionalitate şi de
alte indicii,
Parlamentul Republicii adoptă
prezenta lege.
Art. 1 — (1) Găgăuzia (Gagauz
Yeri) este o unitate teritorială autonomă
cu un statut special care, fiind o formă
de autodeterminare a găgăuzilor, este
parte componentă a Republicii Moldova.
(2) Găgăuzia soluţionează de sine
stătător, în limitele competenţei sale,
în interesul întregii populaţii, proble-
mele dezvoltării politice, economice şi
culturale.
(3) Pe teritoriul Găgăuziei
sînt
garantate toate drepturile şi libertăţile
prevăzute de Constituţia şi legislaţia
Republicii Moldova.
(4) În cazul schimbării statutului
Republicii Moldova ca stat independent
poporul Găgăuziei are dreptul la
autodeterminare externă.
Art. 2. — Găgăuzia este admini-
strată în temeiul Constituţiei Republicii
Moldova, prezentei legi şi altor legi ale
Republicii Moldova (cu excepţiile pre-
văzute de prezenta lege), Regulamen-
tului Găgăuziei şi actelor normative ale
Adunării Populare (Halc
Topluşu) a
Găgăuziei care nu vin în contradicţie
cu Constituţia şi legislaţia Republicii
Moldova.
Art. 3. — (1) Limbile oficiale ale
Găgăuziei sînt limbile moldovenească,
găgăuză şi rusă. Pe teritoriul Găgăuziei
este garantată funcţionarea, alături de
limbile oficiale, şi a altor limbi.
(2) Corespondenţa cu autorităţile
administraţiei publice ale Republicii
Moldova, cu întreprinderile, organiza-
ţiile şi instituţiile situate în afara terito-
riului Găgăuziei se face în limbile mol-
dovenească şi rusă.
Art. 4. — Găgăuzia îşi are simbo-
lica sa, care se foloseşte deopotrivă cu
simbolica de stat a Republicii Moldova.
Art. 5. — (1) În componenţa
Găgăuziei intră localităţile în care
găgăuzii constituie mai mult de 50 de
procente din populaţie.
(2) Localităţile unde găgăuzii
constituie mai puţin de 50 de procente
din populaţie pot fi incluse în compo-
nenţa Găgăuziei în baza voinţei majori-
tăţii alegătorilor, liber exprimate în
cadrul referendului local, efectuai din
iniţiativa a cel puţin o treime din
alegătorii localităţii respective.
(3) Includerea localităţilor
prevă-
zute la alin. (1) şi (2) ale prezentului
articol în componenţa Găgăuziei are loc
în baza rezultatelor referendumului lo-
cal, efectuat în fiecare localitate în parte
de către Guvernul Republicii Moldova.
(4) Localităţile care au
intrat în
componenţa Găgăuziei îşi păstrează
dreptul de a ieşi din componenţa ei
printr-un referendum local, efectuat din
iniţiativa a cel puţin o treime din
alegători, însă nu mai devreme de un
an din momentul intrării în compo-
nenţa Găgăuziei.
Art. 6. — Pămîntul, subsolul,
apele, regnul vegetal şi cel animal, alte
resurse naturale, bunuri mobile şi imo-
bile, aflate pe teritoriul Găgăuziei, sînt
proprietate a poporului Republicii Mol-
dova şi constituie totodată baza econo-
mică a Găgăuziei.
Art. 7. — Autoritatea reprezenta-
tivă a Găgăuziei este Adunarea Populară,
investită cu dreptul de a adopta acte nor-
mative, în limitele competenţei sale.
Art. 8. — (1) Adunarea Populară
a Găgăuziei este aleasă în circumscrip-
ţii teritoriale prin vot universal, egal,
direct, secret şi liber exprimat pentru
un mandat de 4 ani.
(2) Componenţa numerică a
Adu-
nării Populare se constituie astfel: un
deputat de la 5 mii de alegători cu
condiţia ca fiecare localitate să aibă cel
puţin un deputat.
(3) Deputat în Adunarea
Populară
poate fi cetăţeanul Republicii Moldova
care a împlinit vîrsta de 21 de ani şi în
momentul efectuării alegerilor locale
locuieşte pe teritoriul circumscripţiei
teritoriale (localităţii) pe care o va
reprezenta.
Art. 9. — Calitatea de deputat
salarizat în Adunarea Populară a
Găgăuziei este incompatibilă cu exerci-
tarea oricărei alte funcţii retribuite de
alte autorităţi locale, instituţii publice
şi structuri antreprenoriale.
Art. 10. — (1) Adunarea Populară
a Găgăuziei la prima sa şedinţă alege Preşedintele Adunării
Populare (Halc
Topluşu Başî), vicepreşedinţii, Prezi-
diul şi aprobă Regulamentul Adunării
Populare.
(2)
Unul dintre vicepreşedinţii
Adunării Populare este ales din rîndul
deputaţilor de altă origine etnică decît
cea găgăuză.
Art. 11. — (1) Adunarea Populară
a Găgăuziei adoptă legi locale. în
limitele competenţei sale. cu votul
majorităţii deputaţilor aleşi.
(2) Regulamentul Găgăuziei se
adoptă cu votul a două treimi din
deputaţii aleşi.
Art. 12. — (1) De competenţa
Adunării Populare ţine adoptarea actelor
normative a căror executare este obliga-
torie pe teritoriul Găgăuziei, şi adoptarea
Regulamentului Găgăuziei.
(2) Adunarea
Populară adoptă legi
locale în următoarele domenii:
a) ştiinţă, cultură, învăţămînt;
b) gospodărie comunală şi de
locuinţe, urbanistică;
c) ocrotire a sănătăţii,
cultură
fizică şi sport;
d) activitatea bugetar-financiară
şi
fiscală locală;
e) economie şi ecologie:
f) relaţii de muncă şi
asistenţă
socială.
(3) În afară de aceasta, de compe-
tenţa Adunării Populare ţin:
a)
soluţionarea în condiţiile legii
a problemelor organizării teritoriale a
Găgăuziei, stabilirii şi modificării
categoriei localităţilor, a hotarelor
raioanelor, oraşelor şi satelor, denu-
mirilor lor;
b) participarea la promovarea
politicii interne şi externe a Republicii
Moldova în problemele care privesc
interesele Găgăuziei:
c) stabilirea
modului de organizare
şi de activitate a autorităţilor administra-
ţiei publice locale a Găgăuziei şi a aso-
ciaţiilor de cetăţeni, cu excepţia
partidelor
şi altor organizaţii social—politice:
d) fixarea, organizarea şi efectu-
area alegerilor de deputaţi în Adunarea
Populară şi aprobarea componenţei
Comisiei Electorale Centrale pentru
efectuarea alegerilor, fixarea alegerilor
pentru autorităţile adiminstraţiei
publice locale din Găgăuzia:
e) efectuarea
referendumului local
în problemele ce ţin de competenţa
Găgăuziei;
g) stabilirea
titlurilor de onoare şi
aprobarea distincţiilor:
h)
examinarea chestiunii şi înainta-
rea în Parlamentul Republicii Moldova
a iniţiativei privind decretarea stării ex-
cepţionale pe teritoriul Găgăuziei şi
instituirea formei speciale de admini-
strare, în acest caz, în interesul securităţii
şi protecţiei locuitorilor Găgăuziei:
i) dreptul de a se adresa, în condi-
ţiile legii, Curţii Constituţionale a Re-
publicii Moldova pentru a anula actele
normative ale autorităţilor legislative
şi executive care lezează împuternicirile
Găgăuziei.
(4)
În cazul în care Curtea Consti-
tuţională a Republicii Moldova declară
nule pe teritoriul Găgăuziei actele nor-
mative ale Republicii Moldova sau unele prevederi ale lor,
relaţiile juri-
dice, apărute în urma acţiunii acestor
acte normative, vor fi reglementate de
către Parlament sau de către Preşedin-
tele Republicii Moldova
(5) Acţiunea
actului normativ contes-
tat se suspendă pînă la adoptarea de către
Curtea Constituţională a hotărîrii respective.
(6) Actele
normative ale Găgăuziei
care contravin Constituţiei Republicii
Moldova şi prezentei legi se declară nule.
Art. 13. — (1) Legea locală adop-
tată este semnată de Guvernatorul (Baş-
kanul) Găgăuziei în termen de 10 zile.
În cazul în care Guvernatorul nu este
de acord cu legea adoptată, el o restituie
pentru a fi definitivată.
(2)
Dacă pentru legea locală
votează repetat două treimi din numărul
total de deputaţi ai Adunării Populare,
ea se consideră adoptată şi urmează a
fi semnată de Guvernator.
(3) Legea locală intră în vigoare la
data publicării, dacă ea nu prevede altfel.
(4) Legile şi hotărîrile Adunării
Populare sînt trimise Parlamentului şi
Guvernului Republicii Moldova în
termen de 10 zile de la data adoptării,
cu titlu de informare.
Art. 14. — (1) Guvernatorul (Baş-
kanul) este persoana oficială supremă
a Găgăuziei. Lui i se subordonează toate
autorităţile administraţiilor publice ale
Găgăuziei.
(2)
Guvernatorul Găgăuziei este
ales prin vot universal, egal. direct,
secret şi liber exprimat pentru un
mandat de 4 ani, pe bază alternativă.
(3) Guvernatorul Găgăuziei trebuie
să fie cetăţean al Republicii Moldova care
a împlinit vîrsta de 35 de ani şi
posedă
limba găgăuză.
(4)
Guvernatorul Găgăuziei este
confirmat în funcţia de membra al Gu-
vernului Republicii Moldova printr-un de-
cret al Preşedintelui Republicii Moldova
(5) Aceeaşi
persoană este reeligibilă
în funcţia de Guvernator al Găgăuziei
pentru două mandate consecutiv
(6)
Guvernatorul Găgăuziei exer-
cită conducerea activităţilor autori-
tăţilor administraţiei publice şi poartă
răspundere pentru exercitarea atri-
buţiilor cu care este investit prin lege.
(7)Guvernatorul Găgăuziei emite,
în condiţiile prezentei legi, hotărîri şi
dispoziţii care sînt executorii pe tot
teritoriul Găgăuziei şi intră în vigoare
la data publicării.
(8)Guvernatorul Găgăuziei infor-
mează anual Adunarea Populară despre
activitatea autorităţilor administraţiei
publice din Găgăuzia.
(9)Suspendarea din funcţie. îna-
inte de termen, a Guvernatorului Găgă-
uziei are loc în cazul dacă acesta nu
respectă Constituţia Republicii Moldo-
va, prezenta lege, legile locale şi hotă-
rîrile Adunării Populare sau dacă a co-
mis o infracţiune.
(10)
Decizia de destituire a Guver-
natorului Găgăuziei se ia cu votul a două
treimi din deputaţii aleşi ai Adunării Po-
pulare, iar decizia de destituire a altor
persoane oficiale ale autorităţilor admini-
straţiei publice cu majoritatea de voturi
ale deputaţilor Adunării Populare.
Art. 15. — (1) Dacă Guvernatorul
Găgăuziei din motive de boală sau din
alte motive obiective este în imposibilitate de exercitare a atribuţiilor, interi-
matul funcţiei este asigurat de prim-
vicepreşedintele Comitetului executiv
(Bakannîk Komiteti) al Gagăuziei.
(2) În cazul destituirii
Guvernato-
rului Găgăuziei sau al demisionării
acestuia obligaţiile lui îi sînt încredin-
ţate prim-vicepreşedintelui Comitetului
executiv.
(3) Noile alegeri se
efectuează cel
tîrziu peste 3 luni după intervenirea
vacanţei funcţiei de Guvernator al
Găgăuziei.
Art. 16. — (1) Organul executiv
permanent al Găgăuziei este Comitetul
executiv care este format de către
Adunarea Populară la prima sesiune
pentru durata mandatului.
(2) La
propunerea Guvernatorului
Găgăuziei Adunarea Populară aprobă
cu majoritatea de voturi ale deputaţilor
componenţa Comitetului executiv.
Art. 17. — (1) Comitetul executiv
al Găgăuziei asigură:
a) executarea şi respectarea
Cons-
tituţiei şi legilor Republicii Moldova,
precum şi a actelor normative ale Adu-
nării Populare;
b) participarea la
activitatea auto-
rităţilor administraţiei publice centrale de
specialitate ale Republicii Moldova în
problemele ce ţin de interesele Găgăuziei;
c) reglementarea, în condiţiile legii,
a raporturilor de proprietate pe întreg
teritoriul, administrarea economiei,
construcţiei social–culturale, sistemului
financiar–bugetar local, asistenţei soci-
ale, retribuirii muncii, sistemului fiscal
local, protecţiei mediului înconjurător şi
folosirii raţionale a resurselor naturale:
d) determinare structurii şi
direc-
ţiilor prioritare de dezvoltare a economiei
şi ale progresului tehnico–ştiinţific;
e)elaborarea programelor de dezvol-
tare economică, socială şi naţional-
culturală, de protecţie a mediului în-
conjurător şi realizarea lor după apro-
barea de către Adunarea Populară:
f) elaborarea şi prezentarea
buge-
tului Găgăuziei spre aprobare Adunării
Populare şi executarea acestuia;
g) soluţionarea problemelor ce ţin
de securitatea ecologică, folosirea raţi-
onală, protecţia şi regenerarea resurselor
naturale, instituirea carantinei şi decla-
rarea zonelor calamităţilor naturale;
h)
elaborarea şi realizarea progra-
melor în domeniul învăţămîntului, cul-
turii, ocrotirii sănătăţii, culturii fizice
şi sportului, asistenţei sociale, precum
şi ocrotirea şi valorificarea monumen-
telor de istorie şi cultură;
i)
egalitatea în drepturi şi liber-
tăţile cetăţenilor, concilierea naţională
şi civică, ocrotirea legalităţii şi ordinii
publice;
j)
elaborarea şi promovarea poli-
ticii demografice ştiinţific fundamen-
tate, crearea programelor de urbanizare
şi de dezvoltare a gospodăriei comunale
şi de locuinţe;
k)
funcţionarea şi dezvoltarea
limbilor şi culturilor naţionale pe
teritoriul Găgăuziei.
(2) Comitetul executiv deţine
dreptul de iniţiativă legislativă în
Adunarea Populară.
(3) Hotărîrile şi dispoziţiile Guver-
natorului şi ale Comitetului executiv al
Găgăuziei în termen de 10 zile după
adoptare sînt trimise
Guvernului Repub-
licii Moldova cu titlu de informare.
Art. 18. — (1) Bugetul Găgăuziei
este format din toate tipurile de vărsă-
minte stabilite de legislaţia Republicii
Moldova şi de Adunarea Populară.
(2) Raportul
dintre bugetul Găgă-
uziei şi bugetul de stat se stabileşte în
conformitate cu legile Republicii Mol-
dova cu privire la sistemul bugetar şi cu
privire la bugetul de stat pe anul cores-
punzător sub formă de vărsăminte fixe
din toate tipurile de impozite şi plăţi.
Art. 19. — La propunerea Guver-
natorului Găgăuziei conducătorii direc-
ţiilor de branşă sînt incluşi în compo-
nenţa colegiilor ministerelor şi departa-
mentelor Republicii Moldova.
Art. 20. — (1) Tribunalul Găgău-
ziei este o instanţă de gradul doi faţă
de instanţele judecătoreşti ierarhic infe-
rioare şi examinează în calitate de pri-
mă instanţă cele mai complicate cazuri
civile, administrative şi penale.
(2) Judecătorii instanţelor de jude-
cată ale Găgăuziei sînt numiţi în funcţie
prin Decretul Preşedintelui Republicii
Moldova la propunerea Adunării Popu-
lare a Găgăuziei cu acordul Consiliului
Superior al Magistraturii.
(3) Preşedintele
Tribunalului
Găgăuziei este din oficiu membru al
Curţii Supreme de Justiţie.
Art. 21. — (1) Procuratura Găgău-
ziei îşi desfăşoară activitatea în cores-
pundere cu Legea cu privire la Procu-
ratura Republicii Moldova (cu excep-
ţiile prevăzute de prezenta lege).
(2)
Procurorul Găgăuziei este
numit de către Procurorul General al
Republicii Moldova la
propunerea
Adunării Populare şi este din oficiu
membru al Colegiului Procuraturii
Generale a Republicii Moldova.
(3) Procurorii ierarhic inferiori ai
Găgăuziei sînt numiţi de către Pro-
curorul General al Republicii Moldova
la propunerea Procurorului Găgăuziei
cu acordul Adunării Populare.
Art. 22. — (1) Şeful Direcţiei de
justiţie a Găgăuziei este numit şi
eliberat din funcţie de către ministrul
justiţiei Republicii Moldova la pro-
punerea Adunării Populare.
(2)
Şeful Direcţiei de justiţie a
Găgăuziei este din oficiu membru al
colegiului Ministerului Justiţiei al
Republicii Moldova.
Art. 23. — (1) Şeful Direcţiei
securităţii naţionale a Găgăuziei este
numit şi eliberat din funcţie de către
ministrul securităţii naţionale a Repu-
blicii Moldova la propunerea Guverna-
torului Găgăuziei după aprobarea lui de
către Adunarea Populară.
(2) Şeful Direcţiei securităţii naţio-
nale a Găgăuziei este din oficiu membra
al colegiului Ministerului Securităţii
Naţionale al Republicii Moldova.
Art. 24. — (1) Şeful Direcţiei
afacerilor interne a Găgăuziei este
numit şi eliberat din funcţie de către
ministrul afacerilor interne al Repub-
licii Moldova la propunerea Guver-
natorului Găgăuziei cu acordul Adu-
nării Populare.
(2)
Şeful Direcţiei afacerilor interne
a Găgăuziei este din oficiu membrii al
colegiului Ministerului Afacerilor Interne
al Republicii Moldova.
(3) Comisarii comisariatelor de
poliţie din Găgăuzia sînt numiţi şi
eliberaţi din funcţie de către şeful
Direcţiei afacerilor interne a Găgăuziei
în numele ministrului afacerilor interne
al Republicii Moldova.
(4) Şeful poliţiei municipale
a Di-
recţiei afacerilor interne a Găgăuziei este
numit şi eliberat din funcţie de către Gu-
vernatorul Găgăuziei la propunerea şefului
Direcţiei afacerilor interne a Găgăuziei
şi se află în subordonarea lui operativă.
(5) Comandantul subunităţii
tru-
pelor de carabinieri (trupelor de inter-
ne) este numit şi eliberat din funcţie de
către ministrul afacerilor interne al
Republicii Moldova la propunerea
Guvernatorului Găgăuziei.
Art. 25. — Republica Moldova
este garantul realizării
depline şi
necondiţionate a împuternicirilor
Găgăuziei, stabilite de prezenta lege.
Art. 26. — Centrul administrativ
al Găgăuziei se stabileşte prin referen-
dum local.
Art. 27. — (1) Prezenta lege este
lege organică.
(2)
Prezenta lege se modifică şi se
completează cu votul a trei cincimi din
deputaţii aleşi în Parlamentul Re-
publicii Moldova.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI,
Chişinău, 23 decembrie
1994. nr.344–XIII
Petru LUCINSCHI
HOTĂRÎRE pentru punerea în
aplicare a Legii privind statutul juridic spe-
cial al Găgăuziei (Gagauz Yeri)
Parlamentul
adoptă prezenta ho-
tărîre.
Art. 1. — Legea privind
statutul
juridic special al Găgăuziei (Gagauz
Yeri) se pune în aplicare la data
publicării.
Art. 2. — Guvernul, în termen de
o lună, de la data publicării legii:
va
prezenta Parlamentului pro-
puneri privind aducerea în concordanţă
a legislaţiei în vigoare cu legea men-
ţionată;
va aduce actele sale normative în
concordanţă cu legea nominalizată;
va
asigura revizuirea şi anularea
de către ministere şi departamente a
actelor lor normativ ce contravin legii
menţionate;
va elabora
şi va aproba Regulamen-
tul provizoriu privind referendumul local;
va elabora
şi va aproba în baza Legii
cu privire la alegerile locale Regu-
lamentul provizoriu cu privire la alegerile
Guvernatorului Găgăuziei şi Regu-
lamentul provizoriu cu privire la alegerile
în Adunarea Populară a Găgăuziei.
Art. 3. — Guvernul va crea,
pînă
la 1 februarie 1995, o comisie mixtă din
reprezentanţii săi şi ai autorităţilor
administraţiei publice locale ale unor
localităţi din sudul Republicii Moldova,
care:
va
exercita controlul asupra pune-
rii în aplicare a legii menţionate;
va
organiza şi efectua referen-
dumul local în unele localităţi din sudul
Republicii Moldova în
conformitate cu
art.5 şi 26 a legii nominalizate:
va
organiza şi efectua alegerile în
Adunarea Populară a Găgăuziei şi a
Guvernatorului Găgăuziei.
Art. 4. — Guvernul, pînă la 1
februarie 1995, va aloca din bugetul de
stat mijloacele financiare necesare
pentru îndeplinirea prevederilor art. 3
din prezenta hotărîre.
Art. 5. — Prezenta hotărîre intră
în vigoare la data adoptării.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI,
Chişinău, 23 decembrie
1994. nr.345–XIII
Petru LUCINSCHI
DECRET pentru promulgarea Legii privind statutul juridic
special al
Găgăuziei (Gagauz Yeri)
În
temeiul articolului 93 din Cons-
tituţia Republicii Moldova. Preşedintele
Republicii Moldova decretează:
Art. 1. — Se promulgă Legea nr.
344–XIII din 23 decembrie 1994
„Privind statutul juridic special al
Găgăuziei (Gagauz Yeri)”
Art. 2. — Prezentul Decret intră
în vigoare la data publicărui.
PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA,
Chişinău,
13 ianuarie 1995, nr.10–p
Mircea SNEGUR
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006