Pe data de
17 martie 1995, din dispoziţia preşedintelui Leonid Kucima,
Parlamentul Ucrainean a luat măsuri legale pentru a neutraliza o mişcare
separatistă pro-rusă din Crimeea care, de cîteva luni, punea în pericol integritatea
teritoriului ucrainean. Parlamentarii ucrainieni au suspendat printr-o
rezoluţie
preşedenţia Crimeii, precum şi Constituţia Republicii Autonome. Această
hotărîre
a venit ca o replică la ameninţarea legislatorilor Crimeii de a organiza un
plebiscit
regional care să hotărască dacă peninsula rămîne sau nu parte a Ucrainei.
O bună
perioadă de timp, legislaţia ratificată în 17 martie va continua să
genereze efecte în lanţ. Nu numai pentru că Parlamentul Ucrainei a votat
„dezarmarea” preşedintelui crimeean, Iurii Meşkov, aruncîndu-i pe umeri acuze
criminale, dar a şi plasat patrimoniul peninsulei sub directa jurisdicţie a
autorităţilor centrale din Kiev. Astfel nici o proprietate de stat ce urma a fi
privatizată nu avea să mai cadă cu uşurinţă în mîinile „lorzilor” locali care,
în
general, conduceau peninsula ca pe propria lor feudă.
Cu cîteva
zile după aceste măsuri, Parlamentul Ucrainiei a ordonat
legislatorilor Crimeii să înainteze un nou proiect de Constituţie a Republicii
Autonome pînă la data de 15 mai 1995. Ba mai mult, printr-o altă rezoluţie s-a
stabilit o nouă rundă de alegeri locale pe 25 iunie. Parlamentul Crimeii a
plătit
cu aceeaşi monedă, demiţîndu-l pe primul ministrul Anatolii Franciuc. Probabil
la ordinul dat de Kucima, ministrul ucrainean al Justiţiei a declarat ca
ilegală
demiterea lui Franciuc, în timp ce, la 1 aprilie, preşedintele a promulgat un
alt
decret, conform căruia guvernul Crimeii intră sub directa supraveghere a
preşedintelui ucrainean. În plus, acest decret dat de „ziua păcălelilor”,
asigură
preşedintelui Ucrainei dreptul de a respinge candidaţii la posturile guvernului
crimeean pînă cînd o nouă constituţie a Crimeii va fi ratificată.
Serhii
Cekov, purtătorul de cuvînt al Parlamentului Crimeii şi liderul
recunoscut al mişcării separatiste din peninsulă a luat cuvîntul în faţa Dumei Rusiei într-o încercare
disperată de a provoca guvernul din Moscova să exercite o
presiune mai mare asupra Kievului. Oricum, Moscova nu era în stare să dirijeze
în
nici un fel Kievul, Rusia fiind implicată într-un jenant război „intern”, în
Cecenia.
Iar măsurile legale luate de guvernul ucrainean, pentru a ţine în frîu
tendinţele
separatiste dinlăuntrul graniţelor, pălesc cu totul în comparaţie cu masacrul
cecen.
În decembrie
1991, în urma unui referendum, ucrainienii au votat cu o
majoritate zdrobitoare pentru independenţă. Crimeea1 a fost singura
regiune unde
rezultatele au fost aproape paritare. Doar 54% din locuitorii peninsulei au
votat
în favoarea independenţei. Aproape toate sondajele de opinie indică faptul că
factorul motivaţional fundamental este cel economic. Oamenii se aşteptau ca
standardul lor de viaţă să se îmbunătăţească vizibil în cadrul unei Ucraine
independente, dar după trei ani de conducere a regimului Kravciuk, situaţia
economică a devenit şi mai dezastruoasă. Cu siguranţă că astăzi majoritatea
locuitorilor din Crimeea ar vota împotriva independenţei.
Totuşi nu
trebuie acordată o importanţă exagerată acestui fapt. Cu toate că
nemulţumirea populară va fi mereu manipulată de forţele politice care propun
remedii externe (de ex. separarea), situaţia poate într-adevăr să se schimbe:
ajunge
doar o mică îmbunătăţire a stării economice generale. Deşi forţele separatiste
pro-ruseşti din Crimeea se bucură de sprijinul populaţiei, ar fi dificil să
vorbim
despre o mişcare organizată de masă. Spre exemplu, la demonstraţiile
separatiste,
deseori pe furiş organizate de guvern, au participat doar cîteva sute de
persoane.
Diferitele
forţe politice care au manipulat cu succes opinia publică din
peninsulă, speculînd situaţia economică, sînt iremediabil divizate. În ciuda
faptului că cel mai larg bloc parlamentar, Rossiia, controla 54 din cele
98 de
locuri în legislatura crimeeană, serioase fisuri au început să apară înlăuntrul
acestei fracţiuni politice, mai ales în timpul ultimei runde de dispute cu
Kievul.
Ba mai mult, deşi Meşkov, fostul lider al Partidului Republican din Crimeea
(cel
mai cuprinzător partid în cadrul blocului Rossiia), a fost ales
preşedinte de către
aproximativ 73% din populaţie în ianuarie 1994, azi el este dezavuat de cea mai
mare parte a membrilor propriului său partid. În 1994 preşedintele, guvernul şi
parlamentul Crimeii s-au întrecut în încercări de preluare a controlului asupra
privatizării industriei turistice, care încă mai avea potenţial. Odată cu
sciziunile
în înseşi rîndurile forţelor separatiste, imaginea unei coeziuni apărută în
ianuarie
1994 (în timpul alegerilor prezidenţiale) s-a risipit curînd.
Pe măsură ce
politicienii se dondăneau, economia Crimeii se deteriora. În
prezent, mulţi dintre liderii locali au pierdut din popularitate. Doar o mînă
de
demonstranţi au manifestat susţinîndu-i pe parlamentarii Crimeii. Toate aceste
evenimente s-au desfăşurat pe fundalul unei prelungite dispute ucraino-ruse
asupra
flotei Mării Negre. Dar, ca urmare a semnării unui acord asupra acestei
chestiuni
spinoase, relaţiile dintre cele două ţări s-au îmbunătăţit considerabil în aşa
măsurăîncît separatiştii din
Crimeea au toate şansele să piardă sprijinul exterior de care
s-au bucurat pînă acum.
Aşadar, care
e starea lucrurilor azi? Desigur, e riscant să facem pronosticuri.
Totuşi, un lucru e sigur. Indiferent cum se vor derula evenimentele în viitor.
Kiev-ul pare să mai aibă încă multe atu-uri în mînecă, iar ameninţarea ce viza
integritatea Ucrainei a scăzut considerabil din intensitate.
Crimeea: la a doua vedere
Pentru
Ucraina, peninsula Crimeea este călcîiul lui Ahile. Deşi aici trăieşte
o considerabilă minoritate etnică rusă (circa 20% din populaţia totală de 55 de
milioane), acest segment al societăţii nu a ameninţat în mod serios
integritatea
teritorială a ţării, aşa cum s-a întîmplat, de exemplu, în ţările Baltice. Cu o
populaţie şi o suprafaţă impresionantă, cu istoria ei fragmentată şi economia
specific regională, segmentată. Ucraina se integrează pe cît posibil într-o
dezvoltare post-totalitară, ţinînd cont de cei peste 70 de ani de tiranie
comunistă
care au mutilat-o. Excepţia de la regulă este însă Crimeea unde, în ultimii
cîţiva
ani. s-a organizat o mişcare separatistă, care se bucură de suportul politic,
moral
şi — după toate semnele — chiar de cel financiar, acordat, desigur, clandestin
de anumite cercuri politice din Moscova.
Oficial,
peninsula are statut de „republică autonomă” în cadrul general
constituţional al Ucrainei. Dar Ucraina mai are încă de adoptat o constituţie
care
să reflecte statutul său de ţară independentă şi democratică în arena politică
internaţională, iar această „autonomie” nu a fost clar definită în terminologia
juridică. O omisiune legislativă care lasă cale liberă speculaţiilor din partea
oficialilor guvernului Crimeii, aceştia preferind ca peninsula să devină o
anexă
a Federaţiei Ruse. Mai mult chiar. în numeroase ocazii. Parlamentul Rusiei a
depăşit limitele acceptate de legislaţia internaţională dînd curs unor
rezoluţii
care, de pildă, proclamă oraşul-port Sevastopol „oraş rusesc” sau declară că
Duma
va acţiona în calitate de „apărător” al drepturilor poporului crimeean. În mod
vădit, o astfel de intervenţie în afacerile interne ale unei alte ţări este
neavenită.
Cu toate acestea, şi din cauza statutului legal ambiguu al Crimeii, comunitatea
internaţională nu a luat niciodată în scamă această gravă problemă.
Un promontoriu al luptei
pentru putere?
Ca şi cum
lucrurile nu ar fi fost îndeajuns de complicate şi aşa, oraşul-port
Sevastopol, fostă bază navală a flotei sovietice din Marea Neagră s-a dovedit
un
element important pentru a proba capacităţile de lansare a puterii militare
sovietice. Pe măsură ce Moscova doreşte să-şi menţină cît mai mult posibil
această
influenţă, în special în zona Mediteraneană şi a Orientului Apropiat,
Sevastopol
devine o problemă tot mai spinoasă în relaţiile ucraineano-ruse. În ciuda
modului de
percepereasituaţiei în Vest, problema nu se reduce doar la cum să fie împărţit
echipamentul militar, mai ales cele 800 de nave vechi şi ruginite care compun
flota
U.R.S.S. a Mării Negre. Situaţia este mult mai complicată de vreme ce presupune
un
control efectiv asupra întregii infrastructuri, inclusiv bazele militare „din
afară” şi
instalaţiile non-militare, care laolaltă formează ceea ce numim „Flota Mării
Negre”.
Deşi Kiev-ul doreşte să negocieze cu Moscova modalitatea de distribuire a
navelor,
acceptînd chiar să renunţe definitiv la ele, totuşi nu e dispus să-şi pericliteze
suveranitatea teritorială în schimbul bazei, în ciuda copleşitoarei presiuni
ruseşti.
Tătarii din Crimeea — un popor uitat
În fine, mai
există un aspect ce se înscrie în problema generală a Crimeii, şi
care nu poate fi trecut cu vederea: minoritatea etnică a tătarilor din Crimeea.
În
timpul şi după cel de-al doilea război mondial, Stalin a deportat întreaga
populaţie
tătară ce trăia în peninsulă, provocînd pierderea a mii de vieţi omeneşti.
Pretextul
acestei politici a fost pretinsa colaborare a tătarilor cu naziştii, afirmaţie
ce nu
poate fi susţinută de nici un fel de dovadă.
Imediat după
Declaraţia de Independenţă a Ucrainei, tătarii din Crimeea au
început să se întoarcă pe pămîntul lor străbun. În prezent, circa 240.000 de
tătari
s-au întors, ceea ce înseamnă aproximativ o treime din toată populaţia
peninsulei.
S-a dezvoltat un început de mişcare naţională a tătarilor, condusă de Medzhelis
(Mişcarea Naţională a Tătarilor) şi de Kurultai (Parlamentul Populaţiei
Tătare). Alţi
250.000 de tătari au rămas în fosta U.R.S.S., unde fuseseră deportaţi înainte,
în
Kazahstan şi Uzbekistan. Astfel nici o soluţie la problema Crimeii n-ar fi
completă
sau justă fără să se ţină cont de interesele poporului tătar din Crimeea.
Liderii acestuia
şi-au exprimat în mod constant interesele în contextul unei anume forme de
autonomie.
Datorită
ironiei realităţii politice, tătarii pun semnul egalităţii între
autonomie şi un stat ucrainean puternic şi suveran, pe atît de independent pe
cît
permite influenţa Moscovei, de vreme ce ei cred că un „neocolonialism” rusesc
renăscut s-ar dovedi dăunător şanselor lor de a accede la o autonomie
legislativă.
De fapt, motivul pentru care Crimeea a fost acceptată ca republică „autonomă”
în cadrul Ucrainei nu s-a datorat faptului că guvernul din Kiev a recunoscut
existenţa unui „popor crimeean” de sine stătător — aşa cum argumentează liderii
pro-ruşi din peninsulă, ci faptului că guvernul Ucrainei a recunoscut firescul
unor revendicări legitime ale tătarilor din Crimeea, şi de asemenea că ei au
fost
victimele unei nedreptăţi istorice care trebuia reparată. Anumitor cercuri din
Moscova însă le-ar conveni ca lumea să creadă în existenţa a încă unei entităţi
politice,
numite „poporul crimeean”, ale cărei drepturi şi interese ar fi „obligaţi” să
le apere.
Premisa ce se ascunde în spatele acestei logici cam întortocheate este că
populaţia
peninsulei, într-o proporţie mare, vorbeşte rusa, fapt ce — aşa cum mulţi
susţin la
Moscova — îi dă dreptul Rusiei să reprezinte interesele acestui „popor”.
Dincolo de aparenţe
În alegerile
locale din martie 1994, Iurii Meşkov, unul din liderii forţelor
pro-ruse din peninsulă, a fost ales preşedinte al Republicii Autonome, după ce
a
candidat cu o platformă care susţinea separarea Crimeii de Ucraina şi ulterioara
sa încorporare în Federaţia Rusă. În consecinţă, pro-ruşii majoritari în
parlamentul
Crimeii, condus de Serhii Cekov, au dat o serie de rezoluţii care pînă la urmă
au
dus la o declaraţie de independenţă. Deşi aceasta nu avea o importanţă practică
reală, Kiev-ul, în mod firesc, s-a alarmat. Ε inutil să mai precizăm că
măsurile
luate de Parlamentul Crimeii au încălcat cu totul Constituţia ucraineană.
Ulterior, în
primăvara anului 1995, administraţia preşedintelui Kucima a
convins deputaţii parlamentului Ucrainei să aprobe o rezoluţie care suspenda
Constituţia Crimeii, anula puterile preşedintelui Meşkov, dizolva parlamentul
crimeean şi chema la noi alegeri parlamentare, preconizate a avea loc în vară.
În
mod normal, o asemenea mişcare hotărîtă şi tenace din partea Kiev-ului, avînd
ca intenţie suprimarea paşnică a mişcării secesioniste dinăuntrul graniţelor
ţării,
ar fi provocat o serioasă reacţie negativă la Moscova. Sincronizarea, în orice
caz, a fost perfectă, din moment ce însăşi Rusia se găsea implicată într-un
con-
flict penibil şi sîngeros, cu caracter intern în Cecenia, şi nu putea decît
să-şi
pericliteze şi mai mult poziţia politică internaţională, recurgînd la
represalii
împotriva Ucrainei. Alternativa aleasă de Kiev în soluţionarea problemei Crimeii
a fost, comparativ, mult mai civilizată şi cu siguranţă mai lesne de înghiţit
de
comunitatea internaţională.
Pentru a
înţelege mai în profunzime aceste evenimente dramatice ar fi bine
să pătrundem dincolo de suprafaţă, căci în Crimeea situaţia e mai complicată
decît pare la prima vedere. A pune problema simplu, doar ca pe o chestiune de
împărţire a Flotei Mării Negre, este inutil, deoarece vasele sînt învechite
(cea
mai modernă navă a flotei a fost construită cu 16 ani în urmă) şi au o valoare
militară minimă. Mai mult, dacă Rusia intenţionează să menţină cît mai mult
din potenţialul militar al fostei U.R.S.S., poate cu uşurinţă să înlocuiască
utilajele
navale „pierdute” în favoarea Ucrainei, prin construirea unui port mult mai
modern pe coasta estică a Mării Negre. În acest sens trei factori diferiţi, dar
înrudiţi — despre care nimeni nu vorbeşte clar — trebuie luaţi în considerare.
În primul
rînd, Crimeea a reprezentat o rotiţă importantă în angrenajul
industriei militare a fostei U.R.S.S. Economia Crimeii a început să se dezvolte
din anii 1950, accentul fiind pus pe integrarea solidă a infrastructurii
economice
a peninsulei în complexul defensiv al întregii Uniuni. Astfel, industria
Crimeii
continuă să fie dependentă de componentele sale fabricate în Rusia. Dacă aceste
fabrici nu sînt capabile să opereze din cauza lipsei de materiale, multe locuri
de
muncă şi venituri considerabile se vor pierde. Tehnologia avansată pentru
industria defensivă produsă pe peninsulă a fost destinată să acopere
necesităţileexistente nu numai în
flota Mării Negre, ci şi în flotele din Marca Baltică şi
Oceanul Pacific, strategic mult mai importante. Din punctul de vedere al
Moscovei, sub-complexul crimeean este vital în păstrarea unei infrastructuri
unice
şi integrale a complexului industriei militare. De aceea n-ar trebui să ne
surpindă
faptul că în 1990, înaintea declarării autonomiei Crimeii (1991). Anatolii
Franciuk, fost ministru delegat al puternicului complex al industriei militare
din
Uniune (poziţie pe care a păstrat-o din 1986. împreună cu Leonid Kucima ca
subordonat al său pe parcursul întregii perioade2), a fost la
repezeală numit în
locul deputatului Mikola Bahrov, primul preşedinte al Republicii Autonome
Crimeea. Merită observat de asemenea faptul că. în ciuda numeroaselor schimbări
înregistrate de-a lungul ultimilor ani în peisajul politic al Crimeii. Franciuk
a
reuşit să-şi păstreze puterea, chiar şi sub tumultoasa preşedinţie a lui
Meşkov,
desemnat chiar de acesta să conducă guvernul peninsulei, poziţie pe care a
deţinut-
o pînă de curînd. În mod caracteristic, Franciuk şi-a format guvernul înainte
de
toate din oameni care, într-o anumită măsură, reprezentau interesele
complexului
industriei militare de pe peninsulă.
În al doilea
rînd, peisajul peninsulei este presărat cu o serie de dispozitive
de control şi comunicare aerospaţială. esenţiale pentru funcţionarea normală a
multor sateliţi foşti sovietici, actual ruseşti, care continuă să fie utilizaţi
atît în
scopuri militare cît şi în scopuri civile. O blocare a reţelei integrate de
comunicaţie
pune în pericol industria spaţială rusească. Dată fiind importanţa strategică a
Crimeii (privită ca rotiţă vitală, atît pentru industria comunicaţiilor
aeronautice,
cît şi pentru cea a apărării), peninsula a fost o ţintă a activităţii
serviciilor secrete
civile (KGB) şi militare (GRU) ale Uniunii Sovietice. Echipa „oficială” a lui
Meşkov a inclus cel puţin trei persoane care au deţinut posturi înalte în
infrastructura Securităţii sovietice: colonelul Grişankov, şeful Departamentului
Special al Corpului 32 al Forţelor Navale ale Federaţiei Ruse; V. Kajevnikov,
adjunctul Departamentului militar de contra-spionaj; colonelul Bortnikov, şeful
Departamentului Special al Forţelor Aeriene ale Mării Negre. Însuşi Meşkov,
căruia-i place să facă mult caz de imaginea sa de „bătăuş” (apărînd des în
public
într-o geacă de piele de motociclist, alături de body-guarzi lui muşchiuloşi),
nu
neagă legătura sa strînsă cu forţele serviciului secret din fosta U.R.S.S. După
dezintegrarea U.R.S.S.-ului, această reţea de spionaj şi contra-spionaj nu a
fost
desfiinţată, activitatea sa continuînd să aibă o influenţă directă asupra
modului
în care evenimentele politice se derulează în peninsulă. Meşkov a fost „săltat”
la
putere de partidul RDK (Mişcarea Republicană din Crimeea), al cărui nucleu
este alcătuit din sute de ofiţeri ai serviciului secret care, la pensie, şi-au
stabilit
domiciliul acolo.
În aceeaşi
ordine de idei, încă o variabilă a jucat aici un rol considerabil:
stratificarea socială a populaţiei peninsulei. Mai mult de 30% din locuitorii
Crimeiisînt ofiţeri sovietici în
rezervă sau foşti birocraţi guvernamentali. Un alt grup social
extins se compune din muncitori „nomazi”, care în prezent nu au o slujbă
permanentă,
fiind angajaţi în diferite posturi sezoniere. În urma unui sondaj de opinie
întreprins
anul trecut de organizaţia Gallup, peste 80% din populaţia peninsulei a afirmat
că-i
susţine pe politicienii ruşi ai extremei drepte, cum ar fi Ruţkoi şi
Jirinovski.
În al
treilea rînd, o altă componentă semnificativă a „problemei Crimeii”,
cunoscută doar unui cerc restrîns de experţi, se referă la rezervele de petrol
şi
gaze naturale localizate în, sau în apropierea peninsulei. Conform estimărilor
făcute de specialişti la sfîrşitul anilor 1960 şi începutul anilor 1970,
rezervele de
petrol şi gaze din Marea Neagră şi Marea de Azov însumează aproximativ trei
trilioane de unităţi convenţionale.3 Deşi măsurătorile de atunci nu
respectă
standardele actuale, recentele explorări au fost promiţătoare. Ele au fost
ordonate
de Victor Cernomîrdin, prim-ministrul Federaţiei Ruse, care la vremea
respectivă
conducea puternicul Comitet al Petrolului şi Gazelor din U.R.S.S. Ţinînd cont
de dependenţa ombilicală a Ucrainei faţă de Rusia în privinţa aprovizionării cu
energic, Crimeea este un factor determinant în relaţiile ucraino-ruse. N-ar fi
în
totalitate lipsit de logică să bănuim că Moscova c interesată în a preveni
dezvoltarea industriei gazului şi petrolului în peninsulă de vreme ce aceasta
ar
avea ca rezultat cîştigarea de către Ucraina a unui avantaj în negocierile sale
cu
vecinul din nord. De aceea poate n-ar trebui să ne surprindă că încercările
unor
mega-companii petroliere din Vest (cum ar fi British Petroleum, Mobil, Texaco),
la fel cu cele ale unor ţări arabe, ce intenţionau să iniţieze forări
petroliere pe
platforma continentală a Mării Negre, au fost permanent blocate de agenţia
guvernamentală crimeeană, ChornomorNaftoGaz (Compania de Petrol şi Gaze
Mării Negre), responsabilă cu verificarea unor asemenea forări.
Liniştea dinaintea
furtunii?
Majoritatea
ucrainienilor întrebaţi consideră un noroc faptul că Ucraina a
reuşit să evite un conflict deschis, războiul fiind regula mai degrabă decît
excepţia
în cazul celor mai multe foste republici sovietice. În mintea multora se ascunde
însă teama latentă că dezvoltările politice furtunoase în Crimeea pot fi
folosite
drept pretext pentru ca Moscova să se angajeze în ostilităţi militare deschise.
Cu
toate acestea, evenimentele din toamna anului 1995 permit o rază de optimism.
La „măsurile legale şi paşnice” de stăvilire a tendinţelor separatiste din
peninsulă,
luate de Kiev, protestele Moscovei au fost plăpînde. Ucraina beneficiază de
susţinerea fermă a comunităţii internaţionale, guvernele căreia şi-au exprimat
deseori suportul fără echivoc faţă de inviolabilitatea teritorială a Ucrainei.
Ba
mai mult, Cabinetul Ministerial al Ucrainei este acum condus de Ievhen Marciuk,
fostul şef al serviciului secret ucrainean. Dacă cineva ştie cum să se poarte
cu
agenţii provocatori ruşi din peninsulă, Marciuk este omul, în fine, cu toate că majoritatea celor ce
locuiesc în peninsulă susţin separarea Crimeii de Ucraina,
multe dintre aceste tendinţe separatiste sînt întreţinute de dificultăţile
economice
actuale ale Ucrainei. Cum reformele economice încep să ridice standardul de
viaţă în Ucraina, ele vor dispărea pe rînd. În mod încurajator, prezenta „pace”
instalată între Kiev şi Simferopol (capitala Republicii Crimeea) nu se
dovedeşte
a fi numai liniştea
dinaintea furtunii.
Tătarii din Crimeea: oaspeţi nedoriţi în propria casă
Problema
tătarilor din Crimeea continuă să fie tratată pe scară largă în
Ucraina ca o problemă strict instrumentală. Deşi tătarii au dreptul legitim
asupra
peninsulei care de secole a fost casa lor, ei sînt din ce în ce mai mult
folosiţi ca
instrument în conflictul dintre diferite grupuri politice ce operează în
Crimeea şi
în lupta acută pentru putere dintre Kiev şi Simferopol. În consecinţă, puţin
s-a
făcut pentru a redresa nedreptatea suportată de tătarii din Crimeea.
Nici măcar
segmentul cel mai competent din punct de vedere politic al societăţii
ucrainiene nu este bine informat asupra acestei probleme. Mulţi ştiu de valul
de
deportări săvîrşite la ordinul lui Stalin, totuşi, puţini îşi dau seama că
acesta a fost
ultimul dintr-un lung proces de represiune rusească ce a început în secolul al
XVIII-lea. O listă cuprinzătoare a politicii discriminatorii a Rusiei împotriva
tătarilor
din Crimeea ar necesita o monografie separată4. Deportările din 1940
au fost doar
punctul culminant al unei lungi politici instituţionalizate, iar tătarii din
Crimeea
trăiesc ca refugiaţi şi deportaţi nu de 50 de ani, ci de peste 250.
Perioada
scurtă de suveranitate statală a tătarilor din Crimeea, intre anii 1917-
1919, a sfîrşit la fel de tragic ca Republica Naţională a Ucrainei. Tot ce a
rămas din
acea eră sînt dureroase aduceri-aminte ale nenumăratelor victime care au pierit
în
lupta pentru autodeterminare naţională. Restul au fost lichidaţi în valurile de
deportări.
Cu toate acestea, oriunde au fost trimişi (cel mai adesea în Uzbekistan),
tătarii din
Crimeea şi-au menţinut identitatea naţională şi dorinţa de a se reîntoarce
acasă.
În 1989,
păstrînd aceste amintiri şi tradiţii în memoria lor colectivă, tătarii
şi-au reluat mişcarea naţională convocînd o adunare naţională, numită Kurultai
şi alegîndu-şi conducerea: Medzhelis. Deja în acest stadiu, forţele comuniste
care operau în peninsulă au făcut o încercare de a deturna mişcarea tătarilor.
Cu
suportul grupurilor comuniste şi al altor organizaţii subversive, a fost
înfiinţată
o altă Mişcare Naţională a Tătarilor din Crimeea (NRKT) ca alternativă la
Medzhelis. Guvernul din Simferopol s-a folosit de aceasta, argumentînd că
punctul
de vedere al NRKT trebuia să fie şi el luat în seamă. În fazele iniţiale,
administraţia
Crimeii a refuzat orice formă de compromis cu liderii tătarilor; totuşi
intransigenţa
conducerii Crimeii a slăbit progresiv, deoarece a devenit tot mai clar faptul
că
NRKT nu avea nici un fel de popularitate. În ajunul alegerilor parlamentare din
Crimeea s-a întocmit un proiect de legislaţie impunînd un sistem de
reprezentare multimandatară care
oferea tătarilor posibilitatea să cîştige cîteva locuri în
Parlament. Pactul încheiat cu tătarii din Crimeea presupunea ca aceştia să susţină
candidatura lui Mikola Bahrov, pe-atunci şeful administraţiei crimeene, în
campania electorală pentru alegerea preşedintelui Crimeii. Cum era de aşteptat,
Mustafa Djamilev, conducătorul Medzhelis-ului, s-a opus acestui tîrg, dar s-a
dovedit a fi în minoritate în cadrul propriei sale echipe. Dzamilev susţinea că
indiferent cine cîştigă alegerile, consecinţele pentru poporul tătar vor fi
aceleaşi,
în vreme ce, susţinîndu-l pe Bahrov, tătarii riscă să fie asociaţi cu
structurile
corupte ale acestuia. Majoritatea conducerii Medzhelis-ului îl considera pe
Bahrov
ca pe răul cel mai mic. în comparaţie cu Iurii Meşkov. adept clar al mişcării
pro-
ruse (văzută ca sinonimă cu mişcarea anti-tătară).
„Acasă” e un vis
În prezent,
populaţia tătarilor din peninsulă este doar o minoritate neglijabilă,
deşi hotărîtă şi bine organizată. Repatrierea celor împrăştiaţi în aproape
toată
Asia Centrală se desfăşoară într-un ritm agonizant. Citind cuvintele unui lider
tătar: „acasă e un vis” pentru mulţi. Familiile care s-au decis să se întoarcă
trebuie să treacă peste multe piedici. Prima şi de departe cea mai serioasă
este
găsirea unei locuinţe. Apartamentele sînt puţine, iar cumpărarea unuia este
imposibilă pentru aceşti nefericiţi, obişnuiţi să lucreze pămîntul şi să
trăiască de
pe urma lui. Cea mai mare parte a tătarilor vin de la ţară şi cu greu găsesc
locuri
de muncă la oraşe. Prin urmare, mulţi tătari repatriaţi caută să se stabilească
în
zonele rurale, unde îşi pot cîştiga existenţa în mod tradiţional, cultivînd
fructe şi
mai ales struguri. Casele din aceste zone cu potenţial turistic se bucură de
mare
trecere. Din această cauză, redarea proprietăţii terenului a devenit subiect de
dispută
cu nomenclatura locală, care nu renunţă în favoarea tătarilor la dreptul asupra
pămîntului. Se pare deci că nu există sfîrşit în disputele legale asupra
locuinţelor
construite de tătari, dispute care duc la conflicte şi acte de vandalism.5
Chiar dacă
restul de 250.000 de tătari rămaşi în exil s-ar întoarce, problema
tot nu s-ar rezolva6. Oricum am lua-o, tătarii vor rămîne o
minoritate. Această
situaţie e într-adevăr tragică, căci pe de o parte, ei simt povara atitudinii
nega-
tive a structurilor guvernamentale şi a mediului social, şi, pe de altă parte,
trebuie
să facă faţă problemelor interne insurmontabile.
Atitudinile
anti-tătăreşti ale locuitorilor Crimeii trebuie luate în serios. La
baza xenofobiei nu stau numai prejudecăţile religioase şi politice, provenite
din
legenda care spune că „aceştia sînt terorişti musulmani ce ne vor distruge”.
Ε
vorba şi de chestiuni strict practice: mii de locuinţe, pămînturi şi alte forme
de
proprietate au fost deja distribuite noilor imigranţi sosiţi din Rusia şi
Ucraina de
Est. Mulţi dintre aceştia sînt obsedaţi de teama că această proprietate va fi
redată
stăpînilor lor iniţiali. Acest element este un pivot al relaţiilor interetnice.
Un alt factor este
competiţia economică. În zonele unde s-au stabilit, tătarii
sînt capabili să concureze cu fermierii slavi inerţi, care nu doresc să se
adapteze
la modelele comportamentale de piaţă. Conflictul are o nuanţă specială, care
sare în ochi mai mult decît orice altă tensiune interetnică.
Întoarcerea
intelectualilor tătari se desfăşoară într-un ritm şi mai lent. Preţurile
unei astfel de mutări sînt adesea excesiv de mari. De exemplu, achiziţionarea
unui
container în Taşkent, costă 500 de dolari în vreme ce valoarea apartamentelor
care
pot fi vîndute pentru a strînge asemenea fonduri a scăzut în mod drastic. După
mutare.
mai e o altă problemă căreia trebuie să i se facă faţă: a găsi un loc de muncă.
Oameni
cu educaţie sînt deseori forţaţi să accepte slujbe ca paznici în gospodării
colective,
căci în condiţiile unui şomaj extins în Crimeea, ci se află în partea de jos a
scării
sociale şi sînt pur şi simplu incapabili să găsească un post pe măsura
calificării lor.
Din acest motiv, majoritatea slavilor îi privesc pe tătarii din Crimeea ca pe
un popor
fără elită, ca pe o naţiune lipsită de o cultură evoluată şi de un sens al
civilizaţiei,
ceea ce — de fapt — e departe de realitate7. Numai cei din Ucraina
de Vest sînt
dispuşi să se arate sensibili faţă de tătari, reprezentînd doar o minoritate
neglijabilă.
Majoritatea populaţiei din Crimeea c cu totul intolerantă faţă de tătari în
relaţiile
administrative şi profesionale zilnice.
Într-o
asemenea situaţie, poziţia oficială a Kiev-ului a fost de-a dreptul
inadecvată, dată fiind amploarea problemelor referitoare la populaţia tătară.
Zgomotoasa simpatie a lui Kravciuk faţă de tătari n-a trecut dincolo de „vorbe
frumoase” şi de organizarea unor „zile culturale”. Nimeni n-a fost interesat la
Kiev
să finanţeze reîntoarcerea tătarilor pe pămîntul lor străbun. Avînd asigurat
doar
sprijinul tătarilor, deşi nici ei nu l-au iertat pe Kravciuk pentru acordarea
autonomiei
Crimeii — această măsură plasîndu-i la mila populaţiei ruse din peninsulă —.
fosta
administraţie prezidenţială a fost dispreţuită de majoritatea locuitorilor din
peninsulă.
Rezultatele
unei astfel de politici erau previzibile. Renunţînd la speranţa de
a obţine orice formă de sprijin din partea Kiev-ului, Medzhelis a luat problema
în mînă. După alegerea lui Meşkov şi a noului parlament, liderii tătarilor au
refuzat să recunoască preşedintele şi şi-au explicat poziţia prin atitudinea
pro-
rusă a lui Meşkov. Interesant e faptul că nici un candidat al NRKT-ului n-a
cîştigat în alegerile parlamentare în cadrul comunităţii tătarilor din Crimeea.
Deputaţii
tătari şi-au menţinut, de asemenea, poziţia prudentă în conflictul
ce s-a iscat între Preşedinte şi Parlament, nealiindu-se nici unei părţi. Numai
cînd acest conflict era în curs de rezolvare şi numai după ce discuţiile
privind un
nou guvern au început, fracţiunea Kurultai a intrat în scenă. Pentru Medzhelis
era important ca Meşkov să fie schimbat, ştiind că în eventualitatea în care
războiul
civil ar izbucni în Crimeea, preşedintele îi va scoate pe tătari vinovaţi,
considerindu-i
„duşmanul intern”. De aceea ei au ajuns la concluzia că singura soluţie era
să-i
susţină pe Bahrov, candidatul Partidului Renaşterii Economice a Crimeii (PEVK).
După un astfel de
compromis, tătarii au sprijinit numirea lui Franciuk şi al
unui nou guvern. Tîrgul, propus de Cekov a cuprins şi admiterea în guvern a
trei
membri ai mişcării tătăreşti, respectiv Messrs, Umerov (portofoliul sănătăţii)
şi
Ennanov (asistenţă socială). Trei membri, desigur, nu vor putea schimba cursul
politicii în Crimeea, mai ales că le-au fost încredinţate trei ministere total
dependente de buget. Totuşi acest compromis le-a permis lui Franciuk şi celor
care sînt de partea sa să vorbească despre o „coaliţie” şi să creeze o anume
ima-
gine „democratică”. De ochii lumii, problema tătarilor a fost luată în seamă.
Tîrgul
încheiat a fost riscant însă pentru tătari. Asocierea celor trei reprezentanţi
democratici cu guvernul lui Franciuk. care reprezenta interesele complexului
indus-
trial militar, ar fi putut discredita Medzhelis-ul în ochii populaţiei
tătăreşti.
Dacă
situaţia rămîne neschimbată pentru un timp, este de anticipai faptul că
alte probleme se vor ivi, de vreme ce linia principală nu s-a schimbat, şi
anume,
tendinţa de a persista în a trata problema tătarilor la scară largă în Ucraina
ca pe
o chestiune pur instrumentală. Un pasaj dedicat păstrării independenţei
Ucrainei
consideră că talani trebuie să semneze declaraţia cu privire la necesitatea de
a
desfiinţa autonomia Crimeii, ei fiind amintiţi periodic în contextul
condamnării
publice a şovinismul rusesc. Tătarii şi organizaţiile lor s-au aliat brusc
„luptei
comune împotriva Rusiei”. Astfel tătarii sînt consideraţi în acest act un
factor
anti-rusesc şi, prin urmare, ca un „instrument ucrainean”.
Pericolul
unei astfel de abordări a uneia dintre cele mai incomode probleme
din cele moştenite după căderea U.R.S.S.-ului în zonă ar trebui să fie evident.
Tătarii din Crimeea au pretenţia ca problemele şi necazurile lor să fie
înţelese şi
apreciate ca atare, astfel încît să poată fi ascultaţi cu bunăvoinţă în viitor,
indiferent de interesele grupurilor politice. Singurele norme ce trebuie urmate
sînt principiile internaţionale ale drepturilor omului, ale democraţiei şi ale
unei
minime decente umane. □
NOTE
1. Crimeea are un teritoriu
de 27.000 km2 şi o populaţie de 2.628.600 de locuitori, dintre
care ruşi 65%, ucranieni 25%, tătari 8%, alţii 2%; populaţia cuprinde 110 naţionalităţi
şi minorităţi etnice. Principala limbă vorbită este rusa. Oraşe importante
sînt: Sevastopol
(populaţie: 380.000), Simferopol (capitală, populaţie: 370.000), Iespatoria
(populaţie: 110.000).
Kerci (populaţie: 180.000), Ialta (populaţie: 90.000). Este centru important al
complexului
industriei miliare al fostei URSS şi un însemnat centru industrial în domeniul
construcţiei de
maşini, metalurgiei, industriei chimice, a mineritului. Din punct de vedere
agricol, are
importanţă grîul, produsele lactate, tutunul, uleiul de floarea soarelui,
strugurii. Este totodată
şi un important centru turistic: peninsula deţine peste 700 de staţiuni
balneare şi de odihnă,
incluzînd 100 de sanatorii şi case pentru bătrîni. În trecut aproximativ 8-10
milioane de oameni
şi-ar fi ales petrecerea vacanţei pe peninsulă. Cu toate acestea, în 1993, doar
patru milioane au
vizitat Crimeea, în timp ce situaţia s-a înrăutăţit în 1994, cînd doar 2,5
milioane au ales să-şi
petreacă vacanţa în
peninsulă. Înainte de ianuarie 1991 Republica Autonomă Crimeea a fost oprovincie (oblast) a Ucrainei. În 20 ianuarie 1991 la un referendum,
majoritatea rezidenţilor
peninsulei au votat pentru autonomie. Guvernul lui este condus de Anatolii
Franciuk, care şi-
a menţinut poziţia din octombrie 1994. Cea mai mare parte a membrilor
cabinetului crimeean
sînt foşti „oficiali nomenclaturişti”, mulţi dintre ei fiind în prezent membrii
ai Partidului
pentru Renaşterea Economică a Crimeii (PEVK). Partide politice active în
peninsulă sînt:
Partidul Comunist din Crimeea (KPK), condus de Leonid Hraci; Partidul
Republican din
Crimeea (RDK) condus de Serhii Cekov, purtătorul de cuvînt al parlamentului
Crimeii; PEVK,
condus de Volodimîr Şeviov.
2. Nu este fără semnificaţie faptul că
Franciuk şi Kucima sînt cuscri.
3. O unitate echivalentă cu 1150 mc.
4. În secolul XV, islamismul a devenit
religia dominantă în peninsula Crimeea, devenită
protectorat otoman în 1470. Rusia a anexat teritoriul în 1783, cînd a început
primul val de
emigraţie în masă. În 1854-55 a avut loc Războiul Crimeii; tătarii din Crimeea
au fost învinuiţi
de colaborare cu turcii ce a dus la al doilea val de emigraţie în masă. La
sfîrşitul secolului
XIX. începe renaşterea naţională a tătarilor, mişcare condusă de Bey Gaspirali
(Gasprinskii).
Începutul secolului XX a însemnat al treilea val de emigraţie în masă; prin
1897 tătarii din
Crimeea alcătuiau doar 34% din totalul populaţiei peninsulei; în comparaţie cu
83% în 1793.
În anul 1917 a început lupta de eliberare naţională condusă de Comitetul
Musulman şi Partidul
Naţional, avîndu-1 în frunte pe Millii Firka. Alegerile pentru Adunarea
Constituantă din
septembrie 1917 au adus Partidului Naţional 37% din voturi. În ianuarie 1918
forţele navale
ruseşti au dispersat Adunarea Constituantă, iar în octombrie 1921 forţele
bolşevice ajung la
putere; proclamînd Republica Socialistă Crimeea ca o parte a RSFSR (cu toate
că, în termenii
tratatului de la Brest-Litovsk, Crimeea urma să fie parte a Ucrainei). În
perioada 1923-28
bolşevicii au permis o renaştere culturală pentru a cîştiga suportul populaţiei
tătarilor din
Crimeea. În 1928 a fost executat Vellie Ibraimov, şeful Republicii Sovietice
Autonome
Crimeene; începe „purificarea” în masă a intelectualilor crimeeni; sînt
deportaţi 35-40.000 de
tătari. În data de 18 mai 1944 se începe politica de genocid, iniţiată de
Stalin: omorîrea
nemascată a aproape unui sfert din populaţia tătară din Crimeea în cursul a
cinci luni: întreaga
populaţie tătară este deportată de pe peninsulă. În 1954 Crimeea devine
componentă a RSS
Ucrainiene. Nikita Hruşciov, la al douăzecelea Congres al PCUS (1956),
recunoaşte că
represiunea tătarilor crimeeni a fost inumană şi ilegală, totuşi, tătarilor li
se interzice întoarcerea
pe pămîntul lor strămoşesc. În decembrie 1991 54% din populaţia tătară votează
în favoarea
independenţei ucraniene. În 1991 Crimeea devine o „republică autonomă” în
cadrul Ucrainei.
5. Deşi aproape 240.000 de tătari crimeeni
s-au întors pe pămîntul lor străbun, acelaşi
număr, dacă nu chiar mai mulţi, de-ai lor sînt încă în „exil”, visînd la ziua
în care se vor putea
„duce acasă”. Tătarii din Crimeea se lovesc deseori de dificultăţi de neînvins
în încercarea de
a se repatria. Pe de altă parte ştiute fiind nevoile economice actuale în care
noile state
independente se găsesc, costul transportului şi al călătoriei familiilor
înrudite este, de multe
ori, pur şi simplu imposibil, în ciuda faptului că guvernul ucrainean acordă o
sumă mică de
asistenţă celor care doresc să se întoarce. Nu mai e nevoie să spunem că
Federaţia Rusă care
şi-a revendicat dreptul de a fi recunoscută ca stat succesor al URSS-ului
trebuie să-şi mai
extindă asemenea asistenţe, în ciuda promisiunilor contrare. În al doilea rînd,
la întoarcere,
tătarii din Crimeea se lovesc atît de discriminarea oficială, cît şi de cea a
populaţiei. Tensiunile
interetnice s-au amplificat în continuare în Crimeea, căci tătarii reîntorşi au
pretenţii asupra
fostelor lor pămînturi care, în cea mai mare parte, sînt acum locuite de
muncitori ruşi imigranţi.
Tătarii crimeeni s-au adaptat mai bine noilor condiţii de viaţă, în al treilea
rînd, deşi guvernul
a făcut o serie de declaraţii politice oficiale susţinînd necesitatea ca
tătarii din Crimeea să
beneficieze de asistenţă, familiile reîntoarse nu prea găsesc o locuinţă
adecvată. Autorităţile Crimeii au stimulat politicile care sînt
menite să prevină orice aşezare în masă a tătarilor
crimeeni. Nici una dintre aceste aşezări nu se găsesc de-a lungul coastei, cu
toate că înainte de
ultimul val de deportări, majoritatea tătarilor crimeeni locuiau acolo. Mai
mult, pe pămîntul
alocai tătarilor, doar 10% din locuinţe beneficiază de curent electric şi 8% de
apă. Aproximativ
65% din tătarii crimeeni restabiliţi nu au propria lor casă şi sînt forţaţi să
locuiască în clădiri
temporare, deseori în condiţii greu de suportat. În fine, chiar dacă o familie
reuşeşte să strîngă
destui bani pentru a se muta şi chiar dacă găseşte un loc unde să trăiască,
chiar şi numai
temporar, problema ce se iveşte este găsirea unui mijloc de întreţinere. Din
cauza politicii de
discriminare dusă de guvernul crimeean, tătarii crimeeni calificaţi sînt
obligaţi să accepte
locuri de muncă derizoriu plătite, care nu se potrivesc cu profesia lor. În
1994 Biroul Naţiunilor
Unite din Ucraina a iniţiat un program menit să ajute tătarii crimeeni
restabiliţi pe pămînturile
lor strămoşeşti. Programul proiectat pe cinci ani, necesitînd aproximativ 15
milioane de dolari,
cuprinde construirea de noi locuinţe, crearea unei infrastructuri sociale
adecvate, a noi locuri
de muncă, a unor mici întreprinderi şi a unei îngrijiri medicale. Multe ţări
din Vest s-au
alăturat programului ca donatori.
6. Restabilirea tătarilor este în declin:
120.000 (1990), 90.000 (1991), 60.000 (1992),
30.000 (1994).
7. Domenii de ocupaţii ale tătarilor din
Crimeea: 48% agricultură, 23,6% industrie şi
construcţii, 5,8% asistenţă medicală, 4,6% educaţie şi cultură, 18% altele.
Traducere de Ioana Cistelecan
*
Roman ZVARYCH, revenit din SUA, unde a
fost profesor (Universitatea Columbia, New
York) a devenit din 1995 preşedintele Centrului pentru Reforme Democratice şi
iniţiatorul
revistei DEMOS, publicaţie care se ocupă exclusiv cu problemele tătarilor din
Crimeea.
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006