Dreptul la autonomie al
grupurilor etnice din Europa
Christoph Pan
I. Problema naţionalităţilor: o
problemă veche în noua Europă
Din
secolul al XIX-lea, „Noua Europă” a moştenit problema
naţionalităţilor ca o chestiune nerezolvată pe care două războaie mondiale n-au
reuşit să o soluţioneze.
După
evenimentele anilor 1989-1990, în Europa problema naţiona-
lităţilor a devenit brusc acută: trei state multinaţionale (URSS, Iugoslavia,
Cehoslovacia) s-au dezmembrat şi din ele s-au format 22 de state noi. Acest
lucru a modificat harta politică a Europei şi Asiei Centrale mai mult decît au
fost în stare s-o facă două războaie mondiale.
Este
semnificativ că după opt decenii, numele Sarajevo a ajuns din
nou pe prima pagină a ziarelor. Oare Europa sfîrşitului de secol XX va pierde
din nou şansa unei rezolvări reale, ca şi la începutul acestui secol? La ce
consecinţe
ne putem aştepta acum, în epoca nucleară?1
Este absolut
sigur că o „Nouă Europă”, în sensul Cartei CSCE de la
Paris (1990) nu poate şi nici nu va exista fără soluţionarea acestei vechi
probleme.
1. Problema
naţionalităţilor azi
Diversitatea
etnică şi culturală a Europei, de la Atlantic la Ural, constă
în existenţa a aproximativ 70 de limbi şi a tot atîtor etnii. Ideea statului
naţional
nu putea (ine cont de această complexitate. Totuşi, ea a marcat profund istoria
politică a Europei, începînd cu a doua jumătate a secolului XIX şi pînă în
zilele
noastre: aproximativ 750 milioane de europeni s-au împărţit în 36 de state2,
din
care 31, deci o majoritate covîrşitoare, s-au format ca state naţionale şi
numai S
ca state multinaţionale. Din acestea unul, Bosnia-Herţegovina, este în
descompunere, altul,
restul Iugoslaviei, nu mai este multinaţional decît cu numele,
fiind în realitate un stat naţional sîrbesc, în timp ce al treilea, Federaţia
Rusă,
trebuie să lupte mereu cu încercări de destabilizare secesioniste. Doar Belgia
şi
Elveţia s-au dovedit pînă în prezent rezistente la principiul statului
naţional.
Astfel,
ideea statului naţional a reuşit să se impună în mare măsură, dar
n-a soluţionat problema naţionalităţilor, ci din contră, a potenţat-o, căci
crearea
fiecărui stat naţional a dat naştere unei multitudini de minorităţi. Formarea
statelor naţionale n-a putut evita:
1.1. Faptul că, excepţie făcînd Anglia, Spania şi
Norvegia, părţi mai
mici sau mai mari ale naţionalităţii majoritare, care a determinat numele
statului,
au devenit minorităţi naţionale (străine) în cadrul altui stat naţional;
1.2.
Faptul că fiecare stat naţional, exceptînd Portugalia, cuprinde, în
afara majorităţii care determină numele statului, şi grupuri etnice străine cu
statut
de minorităţi naţionale.
2. Europa
naţionalităţilor majoritare şi minoritare
Rezultatul
procesului de creare a statelor naţionale, care reprezintă
totodată punctul de plecare pentru edificarea „Noii Europe”, este următorul:
2.1. Circa jumătate din popoarele Europei, de regulă cele mai mari, cu
mai mult de 4 milioane de membri3, au realizat principiul statului
naţional prin
crearea unui stat naţional propriu denumit după cei care sînt majoritari.
Cealaltă
jumătate a popoarelor Europei, de regulă cele mai mici (sub 4 milioane de
membri)4 nu au reuşit să profite de principiul statului naţional: nu
au un stat
propriu, nu pot fi majoritari în statul ai cărui cetăţeni sînt şi deci trebuie
să se
mulţumească cu statutul de minoritari, pentru a nu duce la dezmembrarea Europei
prin apariţia a şi mai multor mini-state;
2.2. Europenii se pot împărţi în două categorii: aproximativ 650 din
totalul celor circa 750 milioane (deci 7/8) alcătuiesc 33 de majorităţi
naţionale5,
în timp ce aproximativ 100 milioane de europeni (cca. 1/8) aparţin la 200 de
grupe etnice care în 33 de state formează categoria „minorităţilor naţionale” –
cu
excepţia Belgiei şi Elveţiei, unde ele sînt constitutive de stat;
2.3. În medie, în fiecare stat european există cel puţin 5 limbi şi culturi
tradiţionale. Cu puţine excepţii, cum ar fi Belgia, Finlanda sau Elveţia, din
aceste
limbi şi culturi numai una, cea a majorităţii, naţionale, este recunoscută
oficial
ca naţională, în timp ce celelalte, în medie 4, limbi şi culturi nu pot
supravieţui
în general decît în sfera privată şi sînt supuse unei permanente presiuni
asimilatorii;
2.4. Din cele circa 70 de limbi europene, numai 31 posedă statutul de
limbă naţională, dar în acelaşi timp toate limbile europene, inclusiv cele
naţionale
privilegiate (cu excepţia englezei, spaniolei şi norvegienei) se găsesc de n ori în situaţii minoritare (de
exemplu germana de mai mult de 12 ori, maghiara de 7
ori, poloneza şi româna de cîte 6 ori, ş.a.m.d.).
Trebuie
adăugat că nu este vorba numai de limbi şi culturi, ci mai ales
de oamenii purtători ai acestora!
3. Dilema discriminării
în democraţie şi în sistemul Convenţiei Europene a
Drepturilor Omului (CEDO):
Democraţia
şi drepturile omului sînt criteriile supreme ale construcţiei
„Noii Europe”. Toţi europenii ar trebui să profite de ele, dar nu o pot face,
căci
prin moştenirea politică a epocii statelor naţionale ei sînt divizaţi în
categoriile
naţionale majoritare şi minoritare, deci nu pot beneficia în mod egal de ele:
majoritarii mai mult, minoritarii mai puţin, o categorie fiind astfel
avantajată în
dauna celeilalte. Consecinţa: apare o societate cu două clase, care n-ar
trebuie să
existe conform criteriilor de bază. Motivele principale sînt:
3.1. Funcţionarea puterii în democraţie se bazează pe
„legea majorităţii”
ca instanţă supremă de legitimare. Aceasta decide care din forţele concurente
la
putere ajung la guvernare sau în opoziţie,
O
minoritate naţională, a cărei putere numerică va fi în mod automat
mai mică decît cea a restului locuitorilor, nu va putea concura realmente liber
la
formarea puterii legitime datorită acestei condiţii restrictive. Conform
definiţiei,
ea va fi a priori exclusă!
3.2. Prin natura lor, drepturile omului sînt universale şi indivizibile,
iar domeniul lor de valabilitate nu este legat de vreo valoare numerică. Cu
toate
acestea, în Europa – incluzînd statele semnatare ale CEDO – există o diferenţă
semnificativă funcţie tocmai de valori numerice: niciodată nu se obţine acelaşi
rezultat, chiar dacă doi oameni fac acelaşi lucru. Unul îşi poate exprima fără
probleme apartenenţa, identificîndu-se cu limba şi cultura poporului său, chiar
şi implicit – de exemplu prin utilizarea cotidiană a limbii sale materne – dacă
el
aparţine unei majorităţi naţionale, Celălalt, aparţinînd unei minorităţi, va
întîmpina numeroase dificultăţi în aplicarea aceleiaşi intenţii. Ceea ce unuia
îi
revine automat, de la sine înţeles, celălalt poate obţine numai asumîndu-şi
riscuri
şi sacrificii personale, sau poate deloc. Sistemul CEDO nu-i protejează la fel!
3.3. Privilegiile specifice majoritarilor bazate pe
utilizarea practică a
principiului statului de drept democratic şi a sistemului CEDO sînt în
contradicţie
cu noţiunea de bază a nediscriminării cuprinsă în articolul 14 al CEDO!
De
aici rezultă că problema naţionalităţilor este iminentă sistemului.
Dar nici eliminarea componentelor sistemului (adică a democraţiei, drepturilor
omului şi ale minorităţilor naţionale) şi nici ignorarea disfuncţiilor vădite
nu sînt capabile să soluţioneze problema. Primul caz, evident, nu se discută,
iar al doilea nu dă nici el rezultate. Se vede că prin promovarea statului democratic de drept şi a
drepturilor omului în Europa Centrală şi de Est,
problematica sistem/iminenţă a dus la creşterea şi nu la reducerea
potenţialului
de conflict. Astfel, problema minorităţilor devine o bombă cu efect întîrziat
care ameninţă din ce în ce mai mult Europa. Credinţa în soluţionarea automată
a problemelor prin democraţie şi drepturile omului se dovedeşte a fi o ficţiune
periculoasă!
4. Singura soluţie: corectarea
sistemului prin protecţia grupurilor etnice
O
soluţie adevărată poate şi trebuie să se realizeze numai prin aplicarea
de corecţii sistemice, adică prin măsuri clare de protecţie pozitivă a
grupurilor
etnice în cadrul drepturilor omului şi a statului democratic de drept, în
perfect
acord cu Carta CSCE de la Paris pentru o Nouă Europă. Numai o asemenea
strategie preventivă oferă premizele unei soluţionări durabile a problemei
naţionalităţilor, fără lezarea graniţelor statale existente, asigurînd astfel
pacea şi
stabilitatea în Europa. Din acest motiv ea este necesară şi urgentă! Dacă
această
ocazie nu va fi folosită la timp sau deloc, nu se vor putea evita procese ce
vor
duce la secesiuni sau descompuneri de state, indiferent dacă vor fi sau nu în
acord cu legislaţia internaţională şi practica statală. Tirolul de Sud,
Carinthia,
Belgia de Est sau zona de frontieră germano-daneză pe de o parte, fosta Iugoslavie
pe de altă parte, sînt exemple suficient de cunoscute pentru o strategie
preventivă
prin corectură sistemică, respectiv pentru irosirea şansei de a o face. În
primul
caz rezultă pace şi stabilitate, în al doilea – război civil!
II. Protecţia pozitivă a
grupurilor etnice prin autonomie
1.
Eforturi pentru atingerea unui standard minim al protecţiei europene a
grupurilor etnice
Uniunea
Federală a Comunităţilor Etnice Europene (UFCEE) s-a
implicat activ începînd din anul 1991 în străduinţele internaţionale pentru
asigurarea legislaţiei europene a grupurilor etnice, demarate la mijlocul
anului
1990 şi crescînd continuu în intensitate.
La
sfîrşitul lunii mai 1992, UFCEE a prezentat un proiect de convenţie
referitor la drepturile de bază ale grupurilor etnice europene6 în
concordanţă cu
punctele de vedere ale grupurilor etnice pe care le reprezintă. În acest mod
s-a
încercat să se pună faţă în faţă aşteptările şi solicitările multor grupuri
etnice
europene cu rezultatul discuţiilor internaţionale, bazate mai ales pe raţiuni
de
stat, în speranţa canalizării divergenţelor dintre acestea spre un dialog
fructuos.
La
întîlnirea la vîrf a Consiliului Europei din 9 octombrie 1993 de la
Viena, s-a decis elaborarea a două instrumente juridice pentru protecţia
drepturilor
grupurilor etnice – o Convenţie-cadru7 şi un Protocol adiţional la
CEDO. Astfel s-au stabilit definitiv
direcţiile pentru elaborarea unei legislaţii unitare europene
privind grupurile etnice.
Decizia de la Viena reprezintă un
compromis.
Pe
bună dreptate, s-a aşteptat o decizie în favoarea unei Convenţii
speciale în locul Convenţiei-cadru. Acest lucru nu s-a realizat, dar trebuie
menţionat că din punct de vedere politic s-a deschis astfel calea spre
elaborarea
unui protocol adiţional la CEDO, chiar dacă acesta va fi limitat la domeniul
cultural. Acest lucru reprezintă un progres, chiar dacă pînă la semnarea şi
ratificarea acestui instrument mai sînt de învins obstacole considerabile.
Un
protocol adiţional ar putea fi un instrument cu două avantaje
indiscutabile: primul, că ar introduce protecţia grupurilor etnice în sistemul
european de protecţie a drepturilor omului, şi al doilea, că faţă de drepturile
specificate în el se va putea apela direct la Consiliul Europei.
Din
acest motiv un protocol adiţional complet referitor la protecţia
grupurilor etnice a fost şi va fi întotdeauna un obiectiv prioritar al UFCEE.
Conform celor stabilite de Conferinţa la vîrf a Consiliului Europei de la
Viena,
un asemenea protocol adiţional nu poale conţine drepturi colective, în timp ce
o
protecţie globală europeană a grupurilor etnice trebuie să completeze
drepturile
individuale cu drepturile colective ale grupurilor. Conform părerii UFCEE, este
necesar un nou instrument sub forma unei Convenţii speciale care să pună la
punct toate problemele nerezolvate prin Convenţia-cadru şi Protocolul
adiţional,
cum ar fi în special drepturile colective şi autonomia.
Ţinînd
seama de această situaţie iniţială nouă propunerea UFCEE din
1992 a fost revăzută şi construită din două părţi care se completează reciproc,
şi
anume:
Partea
I-a: proiectul unui protocol adiţional la CEDO referitor la
drepturile de bază ale membrilor grupurilor etnice europene.
Partea a
II-a: un proiect de propuneri pentru o Convenţie specială
referitoare la drepturile la autonomie a grupurilor etnice din Europa.
Această
variantă actualizată a fost adoptată la Congresul UFCEE de la
Gdansk, la 12 mai 1994, şi înaintată instanţelor europene şi internaţionale
competente.8
2. Autonomia, instrument cheie
pentru protecţia grupurilor etnice
Comparativ
cu numărul ridicat de cazuri problematice pentru care
autonomia reprezintă instrumentul cel mai potrivit de protecţie a grupurilor
etnice,
numărul real de autonomii existente în Europa este foarte redus şi cunoştinţele
despre acestea sînt foarte puţin răspîndite. Discuţiile, controversele despre
autonomie, par şi ele a fi străine de realitate. Aproape în toate cazurile
există
temeri ale statelor că autonomia ar fi primul pas spre secesiune, cu toate că
s-a dovedit că o autonomie
acordată la timp este modul cel mai eficient de prevenire
a tendinţelor secesioniste.9
Într-adevăr,
tema autonomiei influenţează direct relaţia tensionată
dintre principiile fundamentale de drept la autodeterminare al naţionalităţilor
şi
integritatea teritorială a statelor. Din acest motiv Actul final al Conferinţei
CSCE
de la Helsinki din 1975 prevedea o reglementare care limitează dreptul la
autodeterminare „cu păstrarea integrităţii teritoriale a statelor”.
După
dezintegrarea URSS, a Cehoslovaciei şi Iugoslaviei această
reglementare abia a mai putut asigura crearea a 19 state suplimentare, dar
spaţiul
de manevră pentru apariţia a noi state pe baza dreptului extern la
autodeterminare
este practic epuizat. Formarea de noi state în Europa nu poate fi continuată
mai
departe, fără distrugerea completă a acesteia. Invers, tendinţa considerării
autonomiei ca parte integrantă a dreptului la autodeterminare (autodeterminare
internă) este singura cale viabilă, deoarece în acest mod se păstrează
integritatea
teritorială a statului.
Astfel, cu
toate că tema autonomiei conţine o oarecare cantitate de
explozibil politic, ea este totuşi capabilă să detensioneze tensiuni potenţiale
–
deoarece realmente nu lezează integritatea teritorială a statelor. Acesta este
motivul pentru care ridicarea problemei autonomiei este necesară pentru a fi
discutată în toată Europa, obţinîndu-se urgent toate clarificările de care este
nevoie.
În proiectul
de propuneri al UFCEE, autonomia este definită ca
instrumentul de protecţie a grupurilor etnice care asigură maximum de
autodeterminare internă cu un minimum de determinare externă din partea
populaţiei majoritare şi cu păstrarea integrităţii teritoriale a statului.
Scopul autonomiei este:
• să protejeze un grup
etnic contra deciziilor majorităţii, inacceptabile
atît din punct de vedere al drepturilor omului cît şi al politicii democratice;
• să asigure libertăţile de
bază şi drepturile omului pentru minorităţi,
fără a leza integritatea teritorială a statelor contractante.
3. Forme de autonomie
În
funcţie de condiţiile iniţiale, se pot prevedea trei forme de
autonomie:
3.1 autonomia teritorială, pentru cazurile în care grupul etnic este
majoritar în zona în care trăieşte
3.2 autonomia culturală, pentru cazurile în
care grupul etnic nu este
majoritar în zona în care trăieşte;
3.3autoadministrarea locală (autonomie
locală), pentru cazurile în
care membrii grupurilor etnice locuiesc în zone izolate, dispersate şi nu sînt majoritari decît în
unităţi administrative mai mici, regiuni, comune sau părţi ale
unor comune.
Problema
crucială a tuturor formelor de autonomie constă în
delimitarea exactă a domeniilor lor de acţiune faţă de cele ale statului.
Orientativ, proiectul UFCEE foloseşte în acest scop standardele stabilite în
conferinţele internaţionale de pace de către organisme interstatale ca ONU şi
Uniunea Europeană.10
3.1 Autonomia teritorială
Prin autonomia teritorială se înţelege un statut special acordat unei
zone teritoriale care permite locuitorilor acesteia să-şi rezolve singuri
problemele
proprii prin legislaţie, guvernare, administrare şi jurisdicţie proprie. Acest
lucru
nu implică pretenţii la suveranitate, iar caracteristicile autonome trebuie
delimitate
exact în legislaţia statului respectiv.
În
principiu, autonomia teritorială trebuie să cuprindă domeniile de
autoritate necesare pentru rezolvarea problemelor proprii conform părerii
grupurilor etnice respective11, ca de exemplu:
• folosirea de însemne
proprii;
• dreptul de a-şi spune
cuvîntul la reglementarea problemei dublei
cetăţenii;
• învăţămîntul, inclusiv
cel superior, funcţie de valorile şi necesităţile
grupului etnic respectiv;
• instituţiile şi
programele culturale;
• radio-televiziunea;
• dreptul de a exercita
profesii sau de a face afaceri;
• utilizarea resurselor
naturale, cum ar fi agricultura, silvicultura,
vînătoarea, pescuitul, mineritul;
• protecţia socială şi
ocrotirea sănătăţii;
• căile de transport –
drumuri locale şi aeroporturi;
• producţia de energie;
• controlul băncilor,
caselor de economii şi al altor instituţii financiare;
• poliţia;
• impozitele pentru scopuri
regionale.
Comparativ
cu unele cazuri de autonomie reală, ca de exemplu Tirolul
de Sud, aceste standarde sînt de nivel ridicat, ceea ce poate surprinde la
prima
vedere. Dar trebuie să ţinem seama că minimul de autonomie este dimensiunea
care asigură doar supravieţuirea şi păstrarea identităţii naţionale a unui grup
etnic,
în timp ce optimul asigură maximum de autonomie, fără a periclita integritatea
teritorială a statului. Între valoarea standardelor internaţionale, după care
se
orientează proiectul UFCEE, şi acest optim există un spaţiu de manevră
suficient!
Bineînţeles, în cazul
unei autonomii teritoriale trebuie să se ţină seama
de exigenţa ca naţionalităţile care în zona autonomă devin minorităţi, să nu
fie
private de drepturile lor de bază şi drepturile omului general recunoscute.
3.2 Autonomia culturală
În
cazul autonomiei culturale, spre deosebire de autonomia teritorială,
statutul special necesar administrării problemelor proprii nu se acordă unei
unităţi
teritoriale, ci unui grup de persoane reunit într-o formă de asociere adecvată.12
Această
formă de autonomie este utilă atunci cînd grupurile etnice nu
sînt majoritare în zonele în care locuiesc sau dacă acestea nu consideră
necesară
solicitarea autonomiei teritoriale, indiferent din ce motiv.
Important
este faptul ca uniunea care primeşte autonomia culturală, în
orice formă de asociere ar fi ea să cuprindă o parte semnificativă a grupului
etnic
respectiv, pentru ca organele de conducere care iau decizii în cadrul
autonomiei
să fie alese în mod democratic şi liber.
Autonomia
culturală trebuie să cuprindă toate domeniile care, conform
părerii grupurilor etnice, sînt esenţiale pentru păstrarea, protecţia şi
dezvoltarea
identităţii lor, domenii semnificative cum ar fi:13
• cultura;
• învăţămîntul;
• informarea, inclusiv
radio şi tv;
• utilizarea de însemne
proprii;
• dreptul de a lua parte la
discuţii referitoare la o eventuală dublă cetăţenie;
• alte domenii utile
păstrării şi exercitării drepturilor de protecţie proprie
necesară.
Autonomia
culturală mai cuprinde şi dreptul de a crea şi a întreţine
instituţii, mai ales în domeniile:
• învăţămînt;
• mediile scrise şi
electronice;
• păstrarea tradiţiilor;
• cultura;
• activităţi economice.
3.3 Autoadministrarea locală (autonomia locală)
Formele
de autonomie teritorială şi culturală acoperă un spectru larg din
necesarul grupurilor etnice privind autoadministrarea problemelor proprii, dar
lasă
deschise o serie de cazuri care nu pot accede în nici un caz la autonomia
teritorială şi
numai parţial la cea culturală, ca de exemplu: atunci cînd membrii unor grupuri
etnice trăiesc în diaspora, izolaţi, dar totuşi reprezintă majoritatea în unele
mici
unităţi administrative, cum ar fi regiunile, comunele sau părţi din comune.
Pentru
asemenea cazuri se va prevedea autoadministrarea locală (autonomia locală).
Prin autonomia locală,
locuitorii unei unităţi administrative obţin
posibilitatea de a lua în consideraţie problemele proprii (ale grupurilor
etnice) şi
în special cele care interesează preponderent comunitatea locală, în afara
celor
considerate în mod normal de competenţă locală generală.
În
domeniul de competenţă al autoadministrării locale14 intră în
special
următoarele15:
• stabilirea modului de
utilizare instituţională a bilingvismului în cadrul
autoadministrării locale;
• utilizarea numelor şi
însemnelor proprii;
• modul de organizare a
tradiţiilor şi sărbătorilor;
• protecţia monumentelor
istorice locale;
• poliţia sanitară, de
construcţii, circulaţie, siguranţa locală.
În afară de
acestea, autoadministrarea locală trebuie să asigure înfiinţarea
şi întreţinerea instituţiilor – în cadrul legislativ disponibil – în special în
domeniile:
• învăţămînt local;
• medii scrise şi
electronice locale;
• păstrarea tradiţiilor;
• cultură;
• activităţi economice.
În plus,
grupurile etnice colaborează – funcţie de partea de populaţie
pe care o reprezintă – la toate activităţile de administraţie locală.
4. Împărţirea administrativă
În
legătură cu autonomia, împărţirea administrativă joacă un rol
important deoarece trebuie să se ţină seama de împărţirea teritoriului statului
în
circumscripţii electorale, judecătoreşti, politice şi administrative conform
intereselor grupurilor etnice.16
Din
aceste motive împărţirea administrativă trebuie făcută ţinîndu-se
seama de grupurile etnice direct afectate.
5. Dotarea financiară şi bugetul
Organismele
autonome ale autonomiei teritoriale, respectiv culturale
trebuie dotate financiar astfel încît să fie în măsură să-şi exercite
atribuţiunile în
mod eficient. În bugetul financiar al fiecărui stat semnatar se vor prevedea
valori
fixe pe capitole, rezervate teritoriilor autonome, în funcţie de raportul mediu
al
numărului de locuitori şi al suprafeţei lor faţă de cele ale statului
respectiv.
În orice
caz, o parte fixă (aproximativ 9/10) din impozitele şi
contribuţiile încasate în interiorul teritoriului autonom îi revin acestuia şi
rămîn
în zona în care se încasează; vistieriei statului i se transmite doar partea
care-i
revine. Dacă partea din impozitele şi contribuţiile încasate ce revine teritoriului autonom este mai mică
decît partea din bugetul statului alocat lui, vistieria statului
trebuie să-i achite diferenţa.
6. Protecţia juridică
Controlul
legalităţii actelor juridice emise de uniunile autonome se
exercită numai prin tribunale supreme independente.
Pentru
protecţia juridică internaţională ar trebui să fie competente
organele de control ale Consiliului Europei, iar drept instrumente să fie:
• Convenţia Europeana
pentru Drepturile Omului, pentru reclamaţii
individuale sau ale statelor;
• rapoartele statelor
(sistemul ONU);
• sistemul OSCE pentru
reglementarea paşnică a conflictelor.
III. Observaţii finale
Din
cele 36 de state europene cu peste 500 mii de locuitori numai unul,
Portugalia, nu are momentan probleme cu minorităţile naţionale. Din cele 35 de
state rămase, 5 (Bosnia-Herţegovina, Iugoslavia, Croaţia, Rusia şi Turcia)
înregistrează conflicte etnice violente.
Alte 5 din
cele 30 restante au de soluţionat conflicte etnice cu state
vecine (Albania, Bulgaria, Grecia, Letonia, Ucraina).
În alte 6
state din cele 25 rămase se observă zone de tensiuni interetnice
(Marea Britanie, Macedonia, Moldova, România, Slovacia, Spania).
Finalmente
rămîn 19 state, deci doar jumătate, în care problema
naţionalităţilor nu produce tensiuni, violenţe sau conflicte cu vecinii.
Considerînd
situaţia grupurilor etnice, se poate spune că din peste 200
de cazuri existente în Europa doar estimativ un sfert beneficiază de protecţie
juridică, astfel încît existenţa lor nu este direct ameninţată. De aici rezultă
un
potenţial conflictual foarte ridicat, datorat protecţiei juridice insuficiente.
Cu toate că
doar o parte mai redusă a grupurilor etnice din Europa
poate fi considerată subiect potenţial pentru dreptul la autodeterminare,
situaţia
s-ar putea schimba rapid dacă existenţa lor nu poate fi garantată decît prin
secesiune.
Discriminarea
inadmisibilă – voită sau involuntară – a unei minorităţi
naţionale datorită unor caracteristici deosebite ale grupului îi poate
periclita
existenţa. Dacă acest pericol nu poate fi deviat, discriminarea inacceptabilă
poate
duce la tendinţe secesioniste, indiferent dacă acestea sînt sau nu în
concordanţă
cu dreptul internaţional. Existenţa sau lipsa dreptului la secesiune pentru
minorităţile naţionale nu joacă un rol prea mare în procesul dezvoltării
politice.
Autonomia acordată la timp va fi totdeauna cea mai potrivită cale de prevenire
a
secesiunii!
Statele Europei în
funcţie de componenţa lor etnică şi de stabilitate
(august 1994)
Boldat: conflicte etnice violente
Subliniat: tensiuni etnice cu statele vecine
Italic: zone de tensiuni etnice
Grupuri etnice în Europa: estimare cantitativă1
(august 1994)
(continuare în pagina 60)
(1) Este vorba de date
oficiale, de regulă prea mici; de obicei datele
furnizate de grupurile etnice însele, în special în noile democraţii
est-europene
sînt mai mari cu 30-60%. Surse: Almanahul Mondial Fischer 1992-93-94;
Consiliul Europei: Situaţia limbilor regionale şi minorităţilor din Europa,
decembrie 1993; Parlamentul Europei raportul Killilea, ianuarie
1994; Rudolf
A. Mark: Popoarele Uniunii Sovietice, lexicon 1989; J. Frowein, R.
Hofmann,
S. Oeter: Drepturile minorităţilor în statele Europei, partea a I-a,
1993; Cartea
albă a Ministerului de Externe Român, Bucureşti, iunie 1991; Ministerul de
Interne Italian: Primul raport asupra situaţiei minorităţilor din Italia, 1994.
(2) Fără mini-state şi state mici cum
ar fi Andora, Islanda,
Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, San Marino, Vatican, Cipru.
(3) Rusia
doar la vest de Urali (valori aproximative). □
Traducere de Mircea Beşa
Note:
1. Astfel, de exemplu, valoarea numerică a unui
grup etnic nu constituie etalonul puterii
acesteia, deoarece drepturile omului trebuie să fie valabile indiferent de aceasta,
iar privarea
de drepturi poate avea consecinţe nebănuite: pe fundalul materialului nuclear,
utilizabil militar
şi vagabondînd prin lume, un grup foarte mic poate provoca necazuri foarte
mari!
2. Fără a ţine seama de cele mici şi foarte mici:
Andora, Islanda, Liechtenstein,
Luxemburg, Malta, Monaco, San Marino, Vatican, Cipru.
3. Exceptînd de exemplu românii din Moldova (2, 8
milioane), lituanienii (2, 5 milioane),
slovenii (1, 9 milioane), macedonenii (1, 5 milioane), letonii (1, 3 milioane)
şi estonii (0, 96
milioane).
4. Cu excepţia catalanilor – 7, 3 milioane.
5. În cele 31 de state naţionale, plus restul
Iugoslaviei şi Federaţia Rusă; nu s-a ţinut
seama de Bosnia-Herţegovina.
6. Felix Ermacora, Christoph Pan şi alţii: Drepturile
de bază ale grupurilor etnice
europene, Ethnos nr. 42, editura Braumüller, Viena 1993.
7. Convenţia-cadru s-a adoptat la 10 octombrie
1994 de către Comitetul Ministerial al
Consiliului Europei. Începînd cu 1 februarie 1995 este propusă pentru semnare.
8. Felix Ermacora, Christoph Pan şi alţii: Grupurile
etnice din Europa. Proiect actualizat
pentru o Convenţie al UFCEE, 12 mai 1994.
9. Forumul Parlamentar al NATO, Raportul Lucas
1992, Recomandări ale raportului,
punctul 87, alineat 2:
„În general orice formă de
autonomie este soluţia optimă pentru toate părţile, cu atît mai
mult cu cît solicitările de autonomie decurg de multe ori din incapacitatea
puterii centrale de a
se descurca la timp cu dorinţele de autonomie”. (traducere neoficială)
10. Conferinţa de pace de la Haga pentru rezolvarea
crizei iugoslave (Planul Carrington
– 14 octombrie 1991, capitolul 2. 5); Conferinţa de pace de la Geneva pentru
Bosnia-Herţegovina
(Planul Vance-Owen, 27 octombrie 1992); Conferinţa de pace pentru Orientul
apropiat (Tratatul
pentru autonomia palestiniană. Washington, 13 septembrie 1993).
11. Conform directivelor ONU referitor la
drepturile populaţiilor autohtone, 1992 (partea
a V-a, articolul 23) autonomia cuprinde o serie de domenii ca: „Învăţămîntul,
informarea,
cultura, religie, sănătatea, construcţia de locuinţe, ocrotirea socială,
activităţile tradiţionale
sau altele, gospodărirea solului şi a bogăţiilor naţionale, mediul înconjurător
precum şi
impozitarea internă pentru finanţarea acestor domenii autonome.” Modelul
neoficial pentru
această propunere era european, şi anume „Home Rule”-ul danez – Legislaţia
Groenlandei
(Legea 577 din 29 noiembrie 1978).
12. ONU, Raportul Eide referitor la protecţia
minorităţilor, Recomandările din 1993,
punctul 17, litera c: „Se recomandă statelor şi minorităţilor să verifice,
conform condiţiilor lor
specifice, următoarele posibilităţi: autoadministrarea (autonomie funcţională,
autonomie
culturală) nu pe bază teritorială, pentru un număr minim de probleme esenţiale
păstrării
identităţilor, cum ar fi utilizarea limbii proprii sau a riturilor religioase
proprii.” (traducere
neoficială)
13. Legea minorităţilor din Ungaria (nr. 77 din 7
iulie 1993), paragraful 17: „Minorităţile
au dreptul să creeze organizaţii civile şi autoadministrare la nivel local şi
naţional.” (de asemeni
paragrafele 31-39).
14. Una
din multele variante în acest sens a fost descrisă la Conferinţa pentru pace de
la
Haga (propunere pentru Iugoslavia, 1991, articolul 2. 3, alineat 4) pentru
membrii unui grup
etnic care nu sînt majoritari în zona în care trăiesc, precum urmează:
„Membrilor unei comunităţi etnice care trăiesc departe de cei cu
aceeaşi origine, ca de exemplu în localităţi izolate, trebuie
să li se asigure un grad util de autoadministrare.” (traducere neoficială)
15. Legea pentru minorităţi din Ungaria (nr. 77
din 7 iulie 1993), paragraful 17:
„Minorităţile pot înfiinţa organizaţii civice şi de autoadministrare la nivel
local şi naţional.”
(traducere neoficială)
16. Comisia Europeană pentru Democraţie prin
Drept, 1991, articolul 14, paragraful 2:
„Pe cît posibil statele trebuie să ţină seama de minorităţi la împărţirea
teritoriului în unităţi
administrative, politice sau electorale.” (traducere neoficială)
Uniunea Europeană, proiectul
Alber pentru o cartă a drepturilor grupurilor etnice, 1993,
articolul 20: „Împărţirea unităţilor administrative şi electorale trebuie să
evite despărţirea sau
alipirea zonelor grupurilor etnice la zone cu populaţie majoritară şi
restrîngerea sau negarea a
drepturilor acestor grupe, menţionate în prezenta cartă. Oriunde acest lucru
este posibil,
grupurilor etnice li se vor atribui unităţi administrative şi circumscripţii
electorale proprii.”
Hexagonala CSCE, Geneva,
1991, punctul 2: „La împărţirea teritoriului lor în unităţi
administrative, juridice şi electorale statele vor arăta bunăvoinţă faţă de
minorităţile naţionale.”
Declaraţia de la Atena
referitoare la drepturile minorităţilor, 1992, articolul 17, litera b:
„Statele vor ţine seama de existenţa minorităţilor la împărţirea teritoriului
naţional în unităţi
politice, administrative precum şi în circumscripţii electorale.”
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006