Atlanta:
Problematici reale şi judecăţi abstracte*
Gabriel Andreescu
Desfăşurarea întîlnirii
Întîlnirea
de la Atlanta a fost un adevărat eveniment de presă al lunii
februarie 1995. Pregătită cîteva luni de zile de către PER (Project on Ethnic
Relations), ea a intervenit într-un moment cînd opinia publică era asaltată cu
declaraţii privind pericolul pe care l-ar reprezenta minoritatea maghiară din
România. Ea a adăugat noi factori în ecuaţie, şi anume a dat o imagine asupra
anvergurii internaţionale pe care o are problema minorităţilor (în particular,
a
celei maghiare). Într-adevăr, implicarea în această acţiune a fostului
preşedinte
Jimmy Carter arăta că marea putere de peste Ocean poate fi atentă la problema
maghiarilor din România, subiect care, pentru prea mulţi dintre factorii de
decizie
de la noi părea doar o chestiune cu caracter intern. În sfîrşit, dialogul
aducea la
aceeaşi masă un grup eterogen simbolizînd: preşedinţia (Traian Chebeleu),
guvernul (Viorel Hrebenciuc, Liviu Maior), partidul de guvernămînt (consilierul
în probleme politice al preşedintelui executiv al PDSR, Ovidiu Şincai),
opoziţia
(Nicolae Ţăran), societatea civilă (pe mine). Spun „simboliza” pentru că nici
unul dintre cei amintiţi nu avea autoritatea să negocieze ceva precis – de
altfel
înalţii funcţionari de stat şi politicienii au afirmat cu toţii că vorbesc în
nume
personal. Uniunea Democratică a Maghiarilor din România a fost reprezentată
însă de principala echipă de conducere: preşedinte (Béla Markó), preşedinte
* Notă: Între 14-15 februarie a. c. a avut loc la Atlanta masa rotundă
iniţiată de PER,
reunind reprezentanţi ai UDMR şi ai diferitelor instituţii de stat şi
guvernamentale, precum
şi ai partidelor politice româneşti. Autorul articolului — singurul
reprezentant al societăţii
civile — propune un comentariu al evenimentului executiv (Csaba Takács),
preşedinte de onoare (László Tőkés), parlamentari
precum György Frunda, György Tokay, József Csapó.
Masa
rotundă de la Atlanta a stat sub semnul incertitudinii pînă în
seara dinaintea plecării. Guvernul a introdus în delegaţie pe Emil Roman,
membru
PUNR – contrar condiţiei enunţate de la început de către UDMR. S-a realizat un
compromis in extremis: Emil Roman urma să apară la Atlanta ca
observator.
În ceea ce
priveşte discuţiile din zilele din 14 februarie şi 15 februarie
de la Atlanta, o să le povestesc pe scurt.
Prima zi a
început sub semnul crizei. Părintele Emil Roman se prezenta
ca un membru al delegaţiei cu drepturi depline. Echipa maghiară a deliberat 50
de minute. Béla Markó a anunţat că pentru UDMR Emil Roman continuă să fie
un observator. Ca urmare întîlnirea a putut începe, dar în tensiune. László
Tőkés
a spus cîteva cuvinte despre nerespectarea regulilor de către participanţii
români,
iar Traian Chebeleu şi Viorel Hrebenciuc au replicat vorbind despre intoleranţa
preşedinţilor UDMR.
Dezbaterile
au fost lansate printr-un schimb de consideraţii privind
responsabilităţile guvernului sau ale UDMR, în legătură cu starea de agitaţie
din
România: violarea drepturilor minorităţii maghiare, declaraţiile ostile faţă de
UDMR, respectiv, intenţia UDMR de a crea un stat în stat, încălcarea
legalităţii
prin formarea Consiliului reprezentanţilor, Consiliului consilierilor şi
primarilor
UDMR etc.
După amiaza
primei zile a dus la o schimbare a tonului. Am solicitat
rezolvarea unor chestiuni concrete, a căror listă am şi dat-o: utilizarea
limbii în
justiţie, în învăţămînt, inscripţionările bilingve, problema universităţii
Bolyai.
Deasemenea, am făcut un apel la abordarea proiectelor de lege privind
minorităţile
naţionale, documente a căror adoptare poate influenţa pe termen lung şi în
profunzime raporturile inter-etnice din România. Un proiect propus de guvern
se afla de altfel în mapa participanţilor. Eu adusesem cu mine proiectul elaborat
sub egida Centrului pentru Drepturile Omului. Reprezentanţii UDMR au amintit
de proiectul trimis de aceasta în Parlament la sfîrşitul lui noiembrie 1993 şi
de
proiectul de lege al învăţămîntului, semnat de circa 500.000 de maghiari.
Ideea a fost
acceptată în principiu, dar asupra determinării chestiunilor
concrete care au prioritate nu s-a putut ajunge la un acord. La sfîrşitul
primei
zile de dezbateri s-au ales 8 teme pe care vroia să le atace UDMR, la care s-au
adaugat alte două, propuse de către Traian Chebeleu.
A doua zi,
la propunerea consilierului politic al preşedintelui Camerei
Deputaţilor, dl Ovidiu Şincai, s-a definitivat lista de discuţii: problemele de
ordin
legislativ; probleme de politică internă reclamate de către UDMR; chestiuni ce
privesc poziţia partidelor faţă de drepturile minorităţilor, accentuîndu-se
ideea
că se doreşte salvarea următoarei campanii electorale de pericolul ca
naţionalismul să devină subiect de agitaţie. Dar pînă la venirea preşedintelui Jimmy
Carter
singurul consens realizat a fost continuarea discuţiilor la Bucureşti.
Reprezentanţii guvernului şi ai PDSR au insistat ca UDMR să aibă întîlniri cu
arcul guvernamental. Deci şi cu partidele extremiste. A fost un moment delicat:
pe rînd, dl Viorel Hrebenciuc, dl Traian Chebeleu, dl Petre Maior, dl Ovidiu
Şincai au argumentat că UDMR are nevoie de votul acestor partide; protocolul
cu PDSR cere eliminarea extremismului şi trebuie arătat că există toleranţă;
dialogul este un semn pozitiv faţă de populaţie etc. S-a creat un moment de
confuzie. Se lăsa impresia că liderii UDMR resping spiritul democratic al
dialogului şi eludează realitatea politică. Se va spune da solicitării de a se
sta la
aceeaşi masă cu politicieni ca Vadim Tudor sau Gheorghe Funar? Atunci am
intervenit, amintind că partidele care refuză, cel puţin în principiu,
extremismul,
au aproximativ 80% din voturi în Parlament. György Frunda a pus imediat după
asta punct la discuţie: UDMR, CDR şi PD au între ele o înţelegere de a nu
discuta
cu extremiştii.
Preşedintele
Jimmy Carter a sosit la sfîrşitul primei părţi a discuţiilor
din 15 februarie, condus de fostul ambasador la Bucureşti, Harry Barnes. S-a
referit la interesul Americii pentru ceea ce se întîmplă în România şi la
disponibilitatea de a-şi oferi bunele servicii, dacă este nevoie. Moderatorul
întîlnirii, directorul PER, Allen Kassof, a spus înainte de a se retrage:
liderii
UDMR trebuie să se gîndească, dacă doresc să obţină anumite rezultate, cum pot
convinge guvernul să coopereze, în sensul lor; guvernul are interesul să existe
două milioane de maghiari fericiţi, nu nemulţumiţi.
Ultimile
zeci de minute au fost consacrate unor discuţii informale pe
marginea legii învăţămîntului, a întîlnirilor care ar urma să pună la punct, la
Bucureşti, mai multe chestiuni de detaliu. La ora 18 a zilei de 15 februarie
reuniunea a luat sfîrşit, cu sentimentul, manifestat de mulţi, că s-a ratat
posibilitatea unor înţelegeri precise, dar şi că deznodămîntul este acceptabil.
Poziţia participanţilor
Întîlnirea
de la Atlanta a fost o posibilitate, pentru un observator atent,
să evalueze sensibilităţile participanţilor şi în sensul mai general, jocul pe
care
îl fac, relativ la problema minorităţilor, factorii politici care au o
influenţă directă
în această chestiune. O să încerc să sintetizez aici propriile mele observaţii
(judecăţi), pe care le consider relevante pentru cititor.
Allen Kassof
Încep
cu directorul PER, întrucît colaborarea strînsă a PER cu
structurile guvernamentale (ori chiar prezenţa sa în România sub regimul
Ceauşescu) a stîrnit suspiciuni. Mesajele sale au avut o „dimensiune”
diplomatică evidentă şi cînd spun
asta mă refer la capacitatea reală de a depăşi
susceptibilităţile. Comentariile sale: „Această întîlnirea nu este o
mediere. Nu
este un arbitraj. Nu este o negociere. Nimeni nu dă şi nu primeşte nimic. Ea
este
o întîlnire neoficială. Constituie un schimb de vederi, în prezenţa prietenilor
din America. O şansă de a avea o discuţie raţională.” au răspuns explicit
acuzaţiilor din ţară (în special ale PUNR), privind pretenţia Statelor Unite de
a
interveni în probleme interne româneşti. Activitatea PER corespunde întrutotul,
după opinia mea, acelei strategii din teoria rezolvării conflictelor, care
introduce
într-o situaţie de blocaj dintre doi „adversari” un al treilea partener, cu
funcţii de
temperare şi mediere. (Deasemenea, acelui stil de abordare a problemelor care
este strict pragmatic, eludînd discursul moral.) Sugestiile finale ale lui
Allen
Kassof, făcute maghiarilor şi guvernului reprezintă, cred, ideile de bun simţ,
dar
şi de esenţă, care trebuie opuse actualei confruntări dintre reprezentanţii
minorităţii maghiare şi autorităţile de la Bucureşti. Capacitatea PER de a
implica
personalităţi de talia lui Jimmy Carter şi a foştilor ambasadori ai Statelor
Unite
la Bucureşti este un factor de care trebuie ţinut seamă.
Traian Chebeleu
O
să amintesc cîteva din intervenţiile consilierului preşedintelui Ion
Iliescu: „Foarte mulţi români din Transilvania se trezesc dimineaţa cu
aceleaşi
temeri ca şi cetăţenii de naţionalitate maghiară. Le e teamă de tulburarea
ordinii
publice, de nesiguranţa pe care le-o crează unele dintre iniţiativele UDMR.
Încă din 1992 UDMR a lansat conceptul autonomiei teritoriale iar celelalte
proiecte au mers în aceeaşi direcţie. Ele au un caracter anti-constituţional,
segregaţionist. Consiliul consilierilor şi primarilor UDMR trebuie desfiinţat.”
Totuşi, acestea sînt departe de a descrie esenţa poziţiilor dlui Traian
Chebeleu.
Aş enumera, pe baza experienţei din acele zile ale întîlnirii din februarie,
cîteva
elemente de evaluare a perspectivei consilierului dlui Ion Iliescu şi probabil,
chiar a perspectivei prezidenţiale:
(a)Este vorba despre o poziţie în esenţă conservatoare: nu
ar exista motive
să creezi un capitol separat privind drepturile minorităţilor naţionale şi
oricum, se
face un abuz prin transformarea acestei teme într-un subiect internaţional;
(b)Dl Traian Chebeleu nu face distincţia (în mod
surprinzător) între
fapte cu statut juridic foarte diferit, cum este exprimarea opiniilor privind
Constituţia României (activitate prevăzută de chiar legea fundamentală) şi
utilizarea unor mijloace neconstituţionale de a determina schimbarea
acesteia
(cum ar fi mijloace paramilitare etc.). Încercarea de a căuta în statutul
Consiliului
consilierilor şi primarilor UDMR „dovada” neconstituţionalităţii acestei forme
de auto-organizare a UDMR era pe cît de sinceră pe atît de inadecvată, în
raport
cu abc-ul principiilor de drept;
(c) Voinţa consilierului
prezidenţial de a ajunge la osoluţie
de
compromis în chestiunea situaţiei maghiarilor din România îmi pare minimă,
dl. Traian Chebeleu mergînd probabil pe ideea că nu există partener „de măsură
prezidenţială”.
(d) Consilierul prezidenţial
nu foloseşte discursuri demagogice pro-
româneşti, dar pare a considera că cetăţenii de origine maghiară din România nu
sînt „la fel de legitimaţi” de a reprezenta naţiunea română, ca şi cetăţenii de
etnie română.
Viorel Hrebenciuc
Iată cîteva dintre intervenţiile
Secretarului general al Guvernului:
„Aici este un dialog
româno-român, nu româno-maghiar.
Am avut înţelegeri anterioare, şi ele au fost respectate. S-au dat trei
sute de locuri la Universitatea din Cluj, pentru învăţămînt în limba maternă.
S-
a creat Consiliul pentru Minorităţile Naţionale. Cînd UDMR face declaraţii, un
observator extern, care nu cunoaşte realitatea din ţară, are senzaţia că nu
există
nici un fel de învăţămînt în limba maghiară, că nu există nici un fel de
autonomie,
că toţi maghiarii sînt nemulţumiţi. Dar cînd discutăm chestiuni concrete, vedem
că este vorba numai de unele amănunte. De ce UDMR nu aminteşte şi de ceea
ce guvernul a făcut între timp?”
Secretarul
general al Guvernului, dl Viorel Hrebenciuc este în acelaşi
timp coordonatorul Consiliului pentru Minorităţile Naţionale. Cu atît mai
interesantă este poziţia sa în cadrul dialogului de la Atlanta. El nu pare a
avea
opţiuni dogmatice şi, mai general vorbind, pare să acţioneze în legătură cu
conjuncturile politice, cu cerinţele politice de care este legat Guvernul şi nu
pe
baza unei ideologii proprii. În cursul discuţiilor dl Viorel Hrebenciuc a
încercat
să eludeze problemele de fond, dînd prioritate unor aspecte foarte concrete
referitoare la un caz sau altul ridicat de către UDMR. În acelaşi timp, el a
fost
foarte activ în a determina UDMR de a accepta o întîlnire cu toţi membrii
coaliţiei
guvernamentale.
Liviu Maior
Dintre
afirmaţiile actualului ministru al învăţămîntului: „Guvernul
Văcăroiu a făcut multe eforturi pentru a rezolva problemele minorităţilor,
inclusiv
cele de învăţămînt. Este de altfel singurul organism care nu face politică în
România”.
Pactul cu
celelalte trei formaţiuni nu a schimbat programul de guvernare.
El este rezultatul unei aritmetici electorale.
În privinţa
descentralizării trebuie notat că învăţămîntul este al doilea
domeniu (după Sănătate) unde bugetul a fost repartizat la nivel local.
Conducerea PDSR a cerut
organizaţiilor sale locale să angajeze discuţii
cu filialele UDMR. Se are în vedere înfiinţarea unui departament pentru
minorităţile naţionale.
„Separarea în domeniul învăţămîntului este un lucru grav. Ministerul
tocmai a schimbat programa privind educaţia civică pentru a include principii
de toleranţă, multiculturalitate etc.”
Este
interesant că dl Liviu Maior a fost singurul oficial care nu a folosit
acuzaţii politice la adresa UDMR. El a susţinut activitatea guvernamentală şi a
PDSR în privinţa minorităţilor naţionale dar nu a avut obiecţii de principiu la
cererile UDMR din domeniul învăţămîntului, exceptînd separarea în învăţămînt,
citată mai sus (şi care are raţiunile ei). În schimb şi-a declinat puterea şi
responsabilitatea de a determina senatorii PDSR să revină asupra capitolului
privind învăţămîntul în limba maternă, din Legea Învăţămîntului. Acesta
căpătase
în Camera Deputaţilor o formă inacceptabilă din punctul de vedere al
reprezentanţilor maghiari. A propus discuţii imediate, după întoarcerea la
Bucureşti, la Ministerul Învăţămîntului – necesare şi pentru definitivarea
cifrelor
de şcolarizare pentru elevii maghiari.
Nicolae Ţăran
Intervenţiile
dlui Nicolae Ţăran au fost surprinzătoare prin
severitatea lor, chiar dacă poziţiile PAC de la Bucureşti puteau sugera o
astfel
de poziţie. Citez: „Nu putem oferi soluţii fără identificarea cauzelor care
au
determinat ca UDMR să nu mai aibă astăzi nici un fel de aliaţi politici. Din
1992 UDMR tot propune regiuni administrative speciale. Dacă obiectivul ar
fi realizat, suveranitatea naţională ar dispare. În concepţia UDMR
comunităţile locale sînt bazate pe frontiere etnice. Aşa ceva nu există
nicăieri
în lume. Situaţia creată astăzi faţă de UDMR se datorează faptului că acesta
contestă ordinea constituţională. După 1990 s-au realizat două lucruri
esenţiale: Constituţia şi paşii spre integrarea europeană. UDMR pune în
discuţie cele două realizări.
Nu putem să nu includem
în dialog cele trei partide (PUNR, PRM, PSM).”
La Atlanta el a fost singurul
care reprezenta, cel puţin simbolic, opoziţia.
(Colegul său, dl Radu Vasile
fusese oprit de către conducerea PNŢCD să participe
la întîlnirea din oraşul lui Martin Luther King.) Discursul lui a vădit trei
limite:
(a) necunoaşterea
documentelor UDMR pe care le-a pus în discuţie;
(b)necunoaşterea reglementărilor şi practicilor
internaţionale în
domeniul minorităţilor naţionale;
(c) o lectură inadecvată a
Constituţiei şi a altor documente.
În
acelaşi timp, el a sprijinit toate propunerile care încercau să
concilieze poziţiile guvernamentale şi maghiare şi să facă astfel un pas
înainte.
Ovidiu Şincai
Dl
Ovidiu Şincai a urmat foarte clar un proiect politic, aşa cum era de
altfel de aşteptat. Într-un stil echilibrat, el a încercat să identifice surse
de
naţionalism în diferite zone ale spectrului politic, punînd PDSR în poziţia de
arbitru moderat. „Primul partid care a atacat UDMR este partidul dlui
Cunescu,
PSDR, spunînd că are informaţii că la Congresul UDMR din martie se va cere
autonomia teritorială. Apoi PAC apoi PNŢCD. Este nevoie de o întîlnire amplă,
la care să participe toate partidele parlamentare, unde să se discute despre
problema autonomiei.
Există
toate condiţiile ca la alegerile următoare naţionalismul să
devină principala miză, pentru toate partidele. Iată un lucru care trebuie
evitat
cu orice preţ şi pentru a reuşi sînt necesare încă de acum clarificări pe acest
subiect.”
Acest citat
nu poate sugera suficient efortul depus de către consilierul
politic al PDSR (ajutat şi de intervenţiile celorlalţi oficiali) pentru a
determina
negocieri, la Bucureşti, între UDMR şi ceilalţi membri din coaliţia
guvernamentală. Ideea de fond care putea fi realizată din intervenţiile sale
era dorinţa de a asocia în discuţii UDMR, PUNR şi PRM plus PSM astfel
încît aliaţii PDSR să-şi piardă coloratura extremistă şi deci un electorat
potenţial simpatetic cu PDSR. Pe de altă parte, el insista asupra caracterului
naţionalist al ultimelor manifestări ale opoziţiei. În acest context, partidul
dlor Adrian Năstase şi Ovidiu Gherman ar căpăta statutul de singură forţă
echilibrată, puternică, în măsură să trateze problema minorităţilor naţionale
în România.
O să dau în
continuare cîteva citate din reprezentanţii UDMR care au
vorbit la întîlnirea de la Atlanta.
Béla Markó: „Principala problemă a
maghiarilor din România este lipsa de
linişte şi toleranţă. Prin televiziune, radio, presă maghiarul este atacat,
acuzat
în permanenţă. UDMR a suportat săptămîni de campanie împotriva lui, guvernul,
ministrul Justiţiei partidele parlamentare acuzîndu-l de acte
anticonstituţionale.
Maghiarilor le lipsesc şansele egale în viaţa de toate zilele.”
Csaba
Takács: „Fără declaraţii: UDMR este izolat, este împotriva
Constituţiei
etc. Trebuie creat un mediu politic pozitiv. Am fost înştiinţat că ieri s-a
votat o
moţiune împotriva UDMR în Camera Deputaţilor: numai o parte din parlamentari
au intrat în acest joc. Aceasta înseamnă că în societatea românească există
posibilitatea de înţelegere.”
László Tőkés: „Guvernul României
consideră că drepturile omului sînt ceea ce
el permite să existe. Şi deci cel care poate permite poate refuza. După părerea
guvernului, el ar trebui consultat privind felul în care se organizează
oamenii.
Este uşor să rîzi de aceste idei în Atlanta. Pentru a se crea o presiune asupra
UDMR în ţară se foloseşte
presa, şi gîndesc prin asta cea mai mare parte a
presei româneşti. Este vorba despre un terorism psihologic.”
Sînt
surprins de indulgenta americanilor privind implicarea în guvern
a partidelor extremiste. Preşedintele Austriei, Kurth Waldheim, n-a fost primit
în unele ţări pentru că în anii '40 a făcut parte din trupele SS.
„Drepturile nu se negociază. Dacă vrem universitate maghiară asta
trebuie dată pentru că o vrem. Dacă democraţia ar fi autentică în România
nimeni nu ar îndrăzni să refuze un lucru cerut de 500 000 de cetăţeni.
Populaţia
maghiară este mai mare decît populaţia multor state americane care au
universităţi. Cui au cerut voie să le înfiinţeze? Fraţii români să nu-i
provoace
pe fraţii maghiari.”
György Frunda: „Scopul minimal al
întîlnirii dintre UDMR şi reprezentanţii
politici români este stoparea agresivităţii din presă. Dar ar fi bine să se
realizeze
ceva în planul legislaţiei privind învăţămîntul, procedura juridică,
inscripţionările bilingve. Coaliţia guvernamentală foloseşte actuala propagandă
naţionalistă pentru a distrage atenţia de la situaţia reală. Atacurile la
adresa
UDMR nu au o bază juridică ci politică. Faţă de promisiunile interne şi
internaţionale din aceşti ani s-au făcut doar paşi înapoi în recunoaşterea
drepturilor minorităţilor. Statisticile arată cît de numeroase şi în cîte
domenii
există discriminări faţă de maghiari.”
György Tokay: „Autonomia nu este un
scop în sine, periculos pentru că ar crea
un stat în stat. În concepţia UDMR autonomia este un mijloc, şi are ca scop
libertatea. Ea include drepturi elementare, printre care dreptul la identitate.
De ce se
respinge trecerea prin parlament a ideilor noastre? Soluţiile
anterioare nu au rezolvat problema minorităţilor.”
Se poate
observa din aceste intervenţii cantonarea discursului
reprezentanţilor UDMR la nivelul principiilor. Aceasta este de fapt şi una din
concluziile generale pe care le putea „extrage” un observator la Atlanta:
neadaptarea discursurilor liderilor maghiari la o situaţie concretă de
negociere.
Este ca şi cum concepţiile elaborate în Memorandum sau Proiectul de
lege
privind minorităţile naţionale şi comunităţile autonome nu-şi găseau o
argumentare în spaţiul practic. Reprezentanţii guvernamentali s-au situat
undeva,
complementar. Ei au părut să nu aibă nici o viziune asupra problematicii
ridicate
de existenţa unor minorităţi naţionale puternice în România. Au rămas la
detalii,
la chestiuni concrete şi chiar mărunte, care nu pot reprezenta baza unei
naţiuni
de complexitatea celei româneşti. Dimensiunea multiculturală, obiectivă, a
societăţii în care trăim trebuie să fie internalizată în funcţionarea statului
şi în
mentalitatea colectivă, condiţie a stabilităţii şi a vitalităţii pe care o
dorim. □
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006