Primordialism
şi naţionalitate
Joseph R. Gusfield
În 1963, Free
Press publica sub titlul Vechile societăţi şi noile state:
Căutarea modernităţii în Asia şi Africa o culegere de
studii scrise de opt renumiţi specialişti în domeniul
ştiinţelor sociale. Editată de Clifford Geertz, această
culegere reflectă interesul crescînd faţă de dezvoltarea
naţiunilor noi. Greetz enunţa succint această problematică
în propriul său studiu intitulat „Sentimentele primordiale şi
politica civilă în noile state”: „O formulare mai exactă a
naturii problemei luate aici în discuţie ar fi accea că, privite ca
societăţi, noile state sînt susceptibile de grave
disfuncţionalităţi provenite din ataşamente primordiale”.
Prin „ataşamente primordiale”, un concept dezvoltat de Edward
Shils, Geertz se referea la sentimentele care îşi au sursa în „daturi
comune precum rudenia, vecinătatea, tradiţia, religia, graiul, tribul
şi aşa mai departe”. În uzajul actual, se recurge mai degrabă
la termenul de „etnic”, decît la acela de „primordial”.
Curtea
Supremă nu este singura care se călăuzeşte după
rezumatul ştirilor. Antologia publicată de Geertz oglindea schimbarea
survenită în evaluarea naţiunii şi naţionalismului de
către specialiştii în ştiinţe sociale. În anii treizeci,
afirmarea de tip wilsonian a autodeterminării naţionale a fost
înlăturată de puternica reacţie împotriva ideilor de glorificare
naţională şi de sentimentul naţional care, la
sfîrşitul anilor treizeci şi în timpul celui de-al doilea război
mondial, au ajuns să fie socotite răspunzătoare pentru spiritul
beligerant concretizat în exacerbarea naţionalismului german şi
japonez.
Naţionalismul
noilor naţiuni ce au apărut într-un număr mare după
război era de alt tip: el se cuvenea sprijinit şi încurajat.
Identitatea naţională constituia o necesitate pentru
supravieţuirea şi reuşita în lumea postcolonială a statelor
care îşi cîştigaseră independenţa de puţin timp. Ceea
ce în media este cunoscut ca „patriotism local” constituia însă o
ameninţare serioasă la adresa acestei reuşite întrucît el
reprezenta un obstacol în calea unei identităţi naţionale comune
care era esenţială, pare-se, pentru viabilitatea noilor state.
O bună
exemplificare a problemelor de interes pentru noile state este însăşi
India. Dezmembrarea fostei colonii engleze, încă de la începuturile sale
de stat independent (1947), în două state — India şi Pakistan — nu
prevestea nimic bun cu privire la supravieţuirea subcontinentului ca stat
viabil, ca să nu mai vorbim de supravieţuirea valorilor şi
politicii democrate. Încă de la începuturile sale, guvernul indian a fost
copleşit de mişcările separatiste de la graniţa de nord–est
şi de ameninţarea separării altor grupuri ce apelau la argumente
lingvistice în vederea creării de state proprii. Există o
continuă teamă de o posibilă redeclanşare a masacrelor
înfiorătoare dintre hinduşi şi musulmani din 1947. Chiar şi
în 1962, existenţa pe viitor a Indiei şi dezvoltarea sa
economică erau încă extrem de incerte. Putea fi captată într-o
singură comunitate politică această populaţie imensă,
cu profunde diviziuni comunitare? Cum putea o societate de o asemenea
diversitate să devină, nu numai cu numele, un stat naţional unic
cu guvernarea centrală?
Cît
priveşte zilele noastre (există întotdeauna nevoia de excepţii),
povestea Indiei este una a reuşitei în epoca noilor naţiuni.
Lăsînd însă de-o parte poveştile despre reuşite, mult mai
vădite par a fi instabilitatea şi dezintegrarea statului-naţiune.
Ne atrag atenţia şi ne pricinuiesc consternare nu numai noile
naţiuni din Asia şi Africa, ci chiar şi sistemele de guvernare
aparent stabile ale Europei. Sîntem asaltaţi de ştirile despre
războaiele îngrozitoare din fosta Iugoslavie unde diferenţele religioase
şi intercomunitare par să fi înlăturat tot ceea ce ţinuse
vreodată laolaltă regimul lui Tito. Sfîrşitul Uniunii Sovietice
pare să fi dezlănţuit în sînul diverselor sale
comunităţi tendinţe încă şi mai diverse de a se constitui
în naţiuni separate, mai cu seamă în Rusia, Georgia, Azebaidjan
şi Armenia. În Africa, neîncetata izbucnire de tribalism avînd ca rezultat
oribile masacre din Ruanda sporeşte puternica dezamăgire şi
temerile profunde pentru viitorul păcii pe acest continent. La numai
cincizeci de ani de la Holocaust, orice sentiment de progres moral pare o
iluzie. Tendinţele de constituire a unor naţiuni noi sînt o
sursă majoră de discordii violente. Termenii prin care se
autoidentifică oamenii — cultura, limba, religia, adică „sentimentele
primordiale” ale lui Geertz — se transformă în obstacole
insurmontabile în calea unei coexistenţe paşnice sau a unei culturi
comune ce sînt, după cît se pare, premiza unui guvern comun. Se poate
să fim condamnaţi la o autodeterminare de tip wilsonian produsă de
tot mai multe „epurări etnice”, de pretenţiile unor
comunităţi din ce în ce mai restrînse de a se constitui în
naţiuni, de pretenţiile la statalitate sau măcar la un statut
politic cvasi-autonom.
Mare parte din
surpriza pe care avîntul mişcărilor naţionaliste a provocat-o în
rîndul specialiştilor în ştiinţe sociale, mai ales în Statele
Unite, este rezultatul propriei noastre presupoziţii tacite potrivit
căreia existenţa statului-naţiune este un semn clar că
indivizii din care e compus constituie o societate funcţională.
Tradiţia antropologilor şi sociologilor de a căuta tipuri
naţionale a fost cel puţin în parte, fundamentată pe
această presupoziţie. În timpul celui de-al doilea război
mondial s-a întreprins o aprigă căutare a „caracterului japonez”,
un exemplu în acest sens fiind Crizantema şi sabia de Ruth
Benedict. Psihanalişti precum Abram Kardiner şi Geoffrey Gorer
susţineau întortocheate teorii asupra modului în care experienţele
copilăriei creează o personalitate comună sub forma unui
caracter naţional. Astăzi, termenii sînt „identitate” şi
coagularea sa în grupuri „etnice”.
Această
tendinţă de a converti cultura în independenţă
politică este amplu exemplificată în ultimii douăzeci de ani de
mişcările separatiste din numeroase părţi ale lumii.
Mişcările pentru independenţă ale bascilor, ale
locuitorilor Québec-ului, ale catolicilor din Ulster; tensiunile etnice din
Uniunea Sovietică; chiar şi mişcarea separatistă a
scoţienilor, toate indică o renaştere a unei
descentralizări care nu se reduce la etalarea costumelor naţionale
şi respectarea sărbătorilor tradiţionale. Sintagma de „colonialism
intern” cuprinde o arie întreagă de puternice tensiuni din lumea
modernă, tensiuni pe care le credeam depăşite.
Poate că
nu ar trebuie să fim atît de surprinşi. Conceptul însuşi de
cetăţenie naţională, accesibilă în mod egal tuturor
din interiorul graniţelor statului, n-a fost în nici un caz o idee
împărtăşită pretutindeni. Ideea americană conform
căreia persoane de etnii diferite (cetăţenii cu naţionalitate
dublă: italo–americanii, afro–americanii, japonezo–americanii) pot
împărtăşi aceeaşi cetăţenie nu a fost
acceptată în multe ţări din Europa sau din alte continente.
Etnia şi
cetăţenia s-ar putea grupa în patru tipuri ce pot fi găsite pe
glob în diferite perioade istorice. În general, tipologiile constituie
răstălmăciri ale unor diferenţe şi nuanţe
relative, însă ele totuşi trădează distincţii
relevante, uneori stabilite prin lege şi evidente, de asemeni, în practici
acceptate şi legalizate. Acestea din urmă sînt diverse moduri în care
tipologiile etnice sînt sau nu semnificative în instituţiile
statului-naţiune. Tipologiile pot surprinde modurile în care identificarea
comunităţii poate fi convertită în identitate
naţională şi naţionalism. Sînt nevoit să recurg la
obişnuitul avertisment: tipologiile nu descriu situaţiile
particulare, în care liniile demarcatoare sînt adeseori estompate. Tipologiile
descriu ţeluri şi standarde îndreptăţite, însă
evenimentele se îndepărtează adesea de acestea.
Dominaţia
etnică. Un singur grup etnic intră în definirea
naţiunii, în timp ce celelalte ocupă un loc subordonat. Poziţia
evreilor în Polonia, a arabilor în Israel, a coreenilor în Japonia, a
populaţiei de culoare în Statele Unite constituie toate exemple de
populaţii străvechi care nu au un acces complet la
cetăţenie. Dubla lor calitate nu poate fi ignorată şi nici
nu pot membrii unui grup subordonat să acceadă la o
cetăţenie egală din punct de vedere legal şi/sau practic cu
a populaţiei dominante. Uneori îndreptăţirea
diferenţiată la cetăţenie există în forme legale, ca
de pildă, barierele ridicate în defavoarea turcilor germani dintr-a doua
sau a treia generaţie. Adeseori acest aspect poate pătrunde în
politicile oficiale sau neoficiale ale instituţiilor — ca în cazul
afro–americanilor sau al evreilor din anumite părţi ale Europei.
Monismul
cultural în cadrul cetăţeniei egale. Acest tip de
societate este una egalitaristă. Ideologia ei dominantă este
egalitatea tuturor cetăţenilor şi cetăţenia tuturor.
Ataşamentele primordiale nu sînt obstacole în calea egalităţii,
dar ele nu sînt nici izvoarele potrivite pentru identitatea de grup sau
personală. Sînt respectate diferenţele religioase, dar diversitatea
culturală şi dubla identitate sînt fie respinse, fie sînt socotite
antinaţionale. Ideologia dominantă este aceea că toţi
cetăţenii sînt, sau ar trebui să fie, membrii unei culturi
comune. În Franţa zilelor noastre, identitatea culturală arabă
şi musulmană constituie un subiect controversat. Idealul
naţiunii construite pe o cultură comună, accesibilă
tuturor, transpare din recentul caz al studentelor arabe cărora li s-a
interzis să poarte în şcolile franceze acoperămîntul pentru
faţă pe care îl impun tradiţia şi religia lor. Dubla
cetăţenie, în Franţa, este percepută de mulţi drept o
anomalie. O altă intensă dezbatere au generat-o în Franţa de
după Holocaust evreii: sînt ei evrei francezi sau persoane franceze de
religie mozaică?
Melting
pot-ul neomogen. Acesta este idealul Statelor Unite (precum şi
al Indiei) de pluralism cultural, însă abia în deceniile din urmă a
fost extins şi asupra afro–americanilor. În această variantă de
cetăţenie este acceptat dublul statut. Într-o versiune
anterioară, idealul era formarea unei noi culturi ca rezultat al
convieţuirii unor populaţii diverse pe teritoriul Statelor Unite.
Contopirea a fost doar parţială, iar identităţile etnice au
rămas sau, după cum voi arăta mai jos, sînt reînnoite, ori pe
cale de apariţie.
„Naţiunile”
din interiorul statului-naţiune. În unele cazuri, grupurile
primordiale există cu diferite grade de autonomie politică. Acest
cvasi-separatism este exemplificat de vechiul Imperiu Austro–Ungar, de Uniunea
Sovietică, de Québec-ul zilelor noastre şi de statele constituie pe
criterii lingvistice în interiorul Indiei. În aceste cazuri, grupul primordial
îşi realizează o poziţie politică proprie în cadrul mai
vastului stat-naţiune politic. Există, desigur, multe versiuni în
acest sens, printre care se numără şi sistemul indian al
locurilor parlamentare speciale pentru cei fără castă —
procedură împotriva căreia Gandhi a luptat fără succes.
Aş
desprinde două implicaţii din această succintă tipologie.
Prima dintre ele este aceea că există o varietate de posibile
relaţii politice între diferitele comunităţi din cadrul unui
stat naţional. Aceasta înseamnă că este necesar să
luăm în considerare atît elementele istorice şi instituţionale
cît şi pe acelea de potenţială identificare. Conceptul de
diversitate etnică şi perceperea acestei diversităţi nu
sînt în mod inevitabil o ameninţare la adresa unei naţiuni mai mari
şi nici nu conduc întotdeauna la dominaţia unei naţiuni sau la
diferende inter-comunitare.
A doua
implicaţie este poate mai semnificativă. Ramificaţiile politice
ale identităţii etnice lasă deschise două căi.
Existenţa unei identităţi etnice poate să depindă atît
de grupul respectiv, cît şi de alţii care pot contribui la actul
identificării sale. Relaţia este una interactivă. Este
ilustrativ în acest sens un studiu din anii douăzeci, devenit clasic,
asupra chinezilor din Hawai. Cercetarea respectivă a relevat că
imigranţii chinezi din Hawai se autoidentificau făcînd trimitere la o
regiune sau alta din China, iar nu la China ca întreg. Ceilalţi hawaieni,
caucazieni sau hawaieni băştinaşi, au fost cei care i-au
identificat drept „chinezi”, iar această interacţiune a fost cea prin
care imigranţii chinezi au ajuns să se identifice ca atare.
Identitatea poate să-şi facă apariţia din interior, poate
fi impusă din afară, sau poate fi rezultanta ambelor.
În studiul
său asupra noilor naţiuni, Geertz descria „ataşamentele
primordiale” ca rezultînd din „daturi”, dar după numai
două alte propoziţii, el restrîngea această definire făcînd
referire la „daturile »asumate«”. Găsesc această restrîngere
semnificativă. În termenii sociologiei contemporane putem lua în
discuţie construcţia socială a comunităţilor ca fiind
procesele prin care un grup de oameni ajunge să se autoperceapă drept
un grup distinct într-un mod care îi uneşte în jurul unor caracteristici
primordiale. Oportunităţilor de a sesiza o istorie, un teritoriu, o
asemănare şi chiar şi o limbă comună trebuie să
li se dea curs precum şi direcţie şi semnificaţie.
Graniţele care ne despart pe „noi” de „ei” nu sînt „daturi”, ci
sînt generate în funcţie de atenţia pe care indivizii o acordă
legăturilor de grup şi de felul în care concep aceste legături.
Comunităţile nu sînt „date” ca tipuri naţionale care
sprijină sau împiedică funcţionarea statului-naţiune. Orice
separatism este în curs de constituire, iar conflictele nu sînt inevitabile,
după cum nu sînt nici probabile.
Pînă
şi existenţa însăşi a unei entităţi comunitare
este un rezultat şi deopotrivă, un factor. Unde sînt astăzi ca
grup identificabil irlandezii şi scoţienii din Statele Unite? Unde
sînt astăzi creolii? În grupurile care se autoidentificau odată ca
spanioli americani, mexicani americani, puertoricani americani, filipinezi
americani, cubanezi americani, există astăzi tendinţa de a
păstra şi chiar de a spori sentimentul de a fi italian, polonez,
evreu sau african. În alte părţi ale lumii există tendinţa
spre o autoidentificare etnică între grupuri din interior, cum ar fi cazul
catalanilor în Spania. Apariţia afro–americanului ca identitate
culturală nu a fost un rezultat garantat al istoriei recente. În cadrul
Mişcării pentru Drepturi Civile din anii şaizeci, ţelul
multora din cei implicaţi era o societate „oarbă la culoare”, în care
diferenţa dintre albi şi negri să nu mai fie remarcată sau
socotită importantă.
Dezbaterea privind asimilarea sau menţinerea diferenţei culturale,
face parte din istoria celor mai multe grupuri minoritare din Statele Unite. Am
avut în vedere mai mult decît existenţa unor oportunităţi pentru
identitate ca să explicăm mişcările identitare, ca şi
transformarea acestora în naţionalisme cu scopuri naţionaliste.
Complexitatea
identităţilor naţionale îşi găseşte o
exemplificare adecvată în excelentul studiu al lui Richard Stiver, Părul
de cîine, asupra abuzului de alcool al irlandezilor americani în secolul
trecut. În ciuda judecăţii obişnuite potrivit căreia
apucăturile alcoolice ale irlandezilor americani ar fi identice cu cele
ale irlandezilor din Irlanda, Stivers a analizat obiceiurile alcoolice ca fiind
rezultatul unei sume de factori proprii vieţii irlandezilor americani, cum
ar fi statutul de necăsătorit al majorităţii
imigranţilor din primele valuri ale imigraţiei. Un element
semnificativ era şablonul aplicat irlandezilor de către ne-irlandezi,
rezumat de Stivers în formula „irlandez cabotin”. Acest tipar a fost acceptat
de mulţi, atît de irlandezii americani cît şi de alţii, şi
a creat justificarea, dar şi aşteptarea ca irlandezul să abuzeze
de alcool. Caracteristica naţională a fost atribuită faptului de
a fi irlandez, cu toate că ea nu era şi trăsătura
irlandezilor din Irlanda.
Sesizarea
construcţiei sociale a sentimentului comunitar nu trebuie să ne
ducă la ignorarea fundamentelor structurale ale procesului de
identificare. Deopotrivă cu aspecte specifice ale diviziunii muncii prin
care oamenii se situează pe anumite poziţii în societate,
există, desigur, diferenţele lingvistice, istoria specifică,
împărţirile teritoriale, tipologiile rasiale. Acestea sînt atît cauze
cît şi efecte ale şablonizării reciproce prin care oamenii se
înţeleg unii pe alţii şi care le afectează interacţiunea.
Există şabloane pozitive — evreii sînt medici buni, italienii sînt
mai cîntăreţi, afro-americanii sînt buni atleţi şi
muzicieni, homosexualii au înclinaţii artistice mai pronunţate decît
heterosexualii —, dar există şi şabloane negative. Complicatele
legende ale diversităţii culturale pot fi generate atît de sine, cît
şi de celălalt.
Acest fapt se
aplică însă şi elementelor de omogenitate, aspectelor culturii
naţionale comune. Accentul poate fi pus pe teritoriul, limba şi
educaţia comună. Devine primordial, este remarcat şi
captivează atenţia, este evaluat pozitiv sau negativ nu ceea ce este
„dat”, ci rezultatul proceselor, al istoriei, al structurii sociale. O
tînără mexicano–americană îmi spunea cu mînie că pentru ea,
Abraham Lincoln nu este un erou; că respectiva perioadă din istoria
Statelor Unite nu îi aparţine şi ei. De ce eu, totuşi, ai
cărui părinţi au venit din Europa de Est, simt că acea
perioadă istorică îmi aparţine? Şi, în ciuda originii mele,
eu îmi găsesc într-adevăr locul în povestea istoriei Statelor Unite.
Explicaţiile în favoarea integrării sau alienării nu trebuie
căutate exclusiv în existenţa elementelor primordiale.
Recenta
apariţie a „mişcărilor identitare” în lumea occidentală
şi mai ales în Statele Unite, este grăitoare pentru modurile în care
oamenii se folosesc de istorie şi sociologie pentru a-şi construi
şi chiar pentru a-şi descoperi o identitate. Care dintre daturi trebuie
să fie socotite relevante şi care dintre diferenţe trebuie
să marcheze graniţele? Pretenţia că „noi” sîntem
diferiţi, ca şi pretenţia la condiţia de naţiune,
poate fi susţinută cu dovezi, dar nu trebuie uitat că ea
există în contextele instituţionale şi în practici culturale. De
pildă, într-o lume a diversităţilor, „noi-itatea” unui singur
grup are o utilitate politică, atît pentru grup cît şi pentru cei
care urmăresc să se folosească de el. Acest fapt ne oferă
un punct de reper în funcţie de care ne putem orienta.
În
această zonă, caracterul interactiv al identităţii devine
preeminent. Identitatea naşte identitate. Evreii, afro–americanii,
indienii, precum şi alte grupuri minoritare din Europa sau Statele Unite
s-au confruntat adeseori cu un „celălalt” dominant, care reuşise
să le definească. Pentru grupurile lipsite de control asupra
propriilor destine, „sionismul” constituie o formă de răspuns: este
aleasă mai degrabă aspiraţia spre condiţia de naţiune
decît aceea spre cetăţenie, de vreme ce cetăţenia este
socotită irealizabilă. Acesta era argumentul lui Theodore Herzl, al
lui Marcus Gravey, după cum încă mai este, sub o altă
formă, argumentul unora dintre afro–americanii de astăzi. Cehii
şi slovacii au existat ca naţiune comună peste şaizeci de
ani, după cum au făcut-o şi croaţii, sîrbii şi
bosniacii musulmani. Existenţa lor ca tipuri naţionale separate, cu
toate că potenţială, a rămas în stare de latenţă
pînă în anii nouăzeci. Cum se face că diversitatea a devenit
divizare?
Însă
identitatea naşte identitate sub o altă formă. Ea aduce cu sine
contra-identităţile. Fiecare renaştere etnică provoacă
o identitate defensivă, odată acceptată diferenţierea
iniţiatorilor.
Teama de a fi
dominat sau de a pierde dominaţia poate, în această spirală a
identităţilor, să se transforme în ostilitatea
înfricoşată a urii de grup, a convingerii că „celălalt”
este un duşman. În Statele Unite, în ultimii douăzeci de ani, „alb” a
ajuns să desemneze un grup etnic. În formularele standardizate „alb” apare
la rubrica dedicată identificării etnice, laolaltă cu titluri
precum afro–american, hispanic, şi altele. Doar „minorităţile”
actuale deţin un statut separat.
Presiunea
pentru identificare este crescută în cazul apariţiei conflictului
şi violenţei. Acest fapt e concretizat, în ce mă priveşte,
într-o experienţă pe care am avut-o în India la mijlocul anilor
optzeci, la oarecare timp după îngrozitarele progromuri declanşate
împotriva sikhilor ca urmare a asasinării Indirei Gandhi de către o
gardă sikhită. Am întîlnit la New Delhi, unde mă aflam pentru o
întrunire academică, un vechi prieten pe care abia l-am recunoscut.
Deşi sikh de origine, ca agnostic, el fusese o persoană
integrată în lumea în care trăia şi nu purtase niciodată,
cel puţin de cînd îl ştiam eu, turban, barbă sau
brăţară sikhită. Acestea erau semnele inconfundabile
şi obligatorii ale identităţii sikhite. Acum, la mijlocul anilor
optzeci, le purta pe toate. „Ce s-a întîmplat?” l-am întrebat, iar
răspunsul lui fu revelator: „Presiunile pentru identificare erau acute
atît din interiorul cît şi din afara comunităţii”.
Aceste
elemente de construcţie socială sînt doar o parte a apariţiei
idealurilor separatiste şi a tipurilor naţionale. Modul în care ele
sînt utilizate şi în care influenţează separatismul şi
spiritul distructiv depinde considerabil de contextele instituţionale în
care ele operează. Diversitatea culturală şi patriotismul local,
luate în sine, nu funcţionează neapărat într-o manieră
distructivă. Foarte multe depind de felul în care conflictul, frica
reciprocă, spiritul defensiv sînt susţinute sau, dimpotrivă,
diminuate de caracterul instituţiilor politice sau de altă
natură şi, în mod special, de diviziunea de clasă a muncii.
Istoria
postbelică a Indiei constituie un punct de plecare potrivit pentru
evaluarea unor aspecte ale acestor probleme. Pare remarcabil faptul că, în
ciuda mişcărilor separatiste ce s-au iscat şi s-au stins, statul
indian a rămas intact şi că, în ciuda ridicatului grad de
sărăcie, India rămîne o naţiune democratică, în care
se desfăşoară alegeri cu noimă şi în care
libertăţile civile sînt respectate, chiar dacă cu anumite
restricţii. Sociologul indian Partha Mukherji atribuie relativul succes al
politicii indiene însăşi democraţiei care pare, de altă
parte, să susţină politica separatistă şi
tendinţa distructivă internă. Reprezentarea politică,
susţine el, furnizează atît o armă ofensivă cît şi una
defensivă, împotriva unei dominaţii etnice explicite. Ea
limitează în mod real temerile minorităţilor că majoritatea
hindusă este fie doritoare, fie capabilă să persecute alte
comunităţi.
Totuşi,
India s-a confruntat cu violenţe interetnice sporadice, dar profund
distructive, între musulmani şi hinduşi şi între sikhi şi
hinduşi. Impulsurile spre separatism, deşi diminuate, încă nu
s-au stins complet. Totuşi, iar aceasta este argumentul esenţial al
lui Mukherji, naţiunea se menţine, iar divizările
„naţionale” distructive sînt controlate încă. Oricare ar fi ostilităţile
dintre grupurile primordiale, culturale,
ele au doar un succes limitat în a se transforma în tipuri naţionale.
În zilele
noastre, mecanismele integrative care opresc diversitatea culturală
să evolueze în separatism sînt grav erodate. După curentul de opinie
Brown—Toledo de desfiinţare a segregaţiei şi după
Mişcarea pentru Drepturi Civile, părea să se deschidă
pentru divizările rasiale din Statele Unite posibilitatea de a se evita
oprimarea în continuare a cetăţenilor de culoare, precum şi
ameninţarea ostilităţilor şi violenţelor
distrugătoare dintre rase. Astăzi sînt mai puţin încrezător
în privinţa acestui ţel care nu şi-a pierdut încă din
apreciere. Forţele ce tind spre o integrare reală în cadrul
existenţei unei diversităţi culturale găsesc din ce în ce
mai puţine mecanisme care să promoveze coeziunea şi unitatea.
În recentul
şi foarte importantul lor studiu, Apartheidul american: segregaţia
şi formarea unei subclase, Douglas Massey şi Nancy Denton aduc
dovezi în sensul gradului acut de segregare rezidenţială a
afro–americanilor peste tot în Statele Unite şi a persistenţei
acestui fenomen în ultimii cincizeci de ani. În două studii majore,
Williams Julius Wilson arată cum schimbarea economică a aruncat
ghettoul afro–american în gropi încă şi mai adînci ale mizeriei
şi izolării. În Statele Unite, actualul mers în gol în dauna
acţiunii constructive este alimentat de temerile bărbaţilor albi
că sînt supuşi unei dezavantajări competiţionale în comparaţie
cu femeile şi minorităţile. Divizarea societăţii în
potenţiale tabere beligerante, capabile oricînd de mobilizare, purtînd
ranchiună şi frică celuilalt este mult prea extinsă pentru
a mai permite optimismul care cuprinsese sfîrşitul anilor şaizeci.
Recenta
decizie a Curţii Supreme prin care se interzice delimitarea arbitrară
a circumscripţiilor electorale afro–americane în Georgia se poate dovedi
cu două tăişuri. Diviziunea a devenit acum o divizare între
circumscripţiile afro–americanilor şi cele ale albilor. În timp ce
aceasta poate garanta mai mulţi reprezentanţi afro–americani decît
s-ar întîmpla altfel, o asemenea schimbare înseamnă că nici
reprezentanţii albi, nici cei afro–americani nu trebuie să
ţină seama unii de ceilalţi în legislaţie. Dată fiind
preponderenţa numerică a electorilor albi, această schimbare se
poate să fi scăzut în realitate reprezentarea afro–americană,
anulînd puterea de răsturnare a situaţiei pe care o deţine votul
unei minorităţi numeroase. Polarizarea celor două partide politice
majore în funcţie de criteriile rasei şi sexului este
periculoasă pentru pacea şi armonia ţării. Continuarea
izolării reciproce şi a separatismului politic deopotrivă cu
construirea unei diveristăţi culturale de fiecare parte constituie o
situaţie periculoasă, potenţial explozivă, care ar putea
face exploziile din ultimii treizeci de ani să se asemene unor
erupţii neglijabile.
Care este deci
mesajul meu? Naţionalismele şi tipurile naţionale care se
reliefează în titlurile din presă şi în relatările de
analiză a ştirilor nu constituie în nici într-un caz doar continuarea
istoriei trecute şi a structurii sociale a diferitelor grupuri. Aceste
„fapte” nu sînt nici obstacole în calea unei unităţi paşnice în
mijlocul diversităţii, dar nici garanţia că acele comunităţi
nu vor deveni grupuri etnice şi nu se vor dezvolta în tipuri
naţionale. Aşa după cum nu este exclus să apară etnii
şi aspiraţii naţionale în locuri neaşteptate.
Traducere de
Doina Baci
*
Joseph R. Gusfield este profesor de sociologie la Universitatea California din San Diego. A
publicat numeroase studii şi volume, dintre care Symbolic Crusade:
Status Politics and the American Temperance Movement, The Culture of
Public Problems: Drinking-Driving and the Symbolic Order, Community: A
Critical Response, New Social Movements: From Ideology to Identity, Contested
Meanings: The Construction of Alcohol Problems.
Joseph R. Gusfield, Primordialism and Nationality,
publicat în Focus on Democracy/Society (ianuarie-februarie 1996, p. 53–57),
preluat cu permisiunea autorului.