Primordialism
    şi naţionalitate
  Joseph R. Gusfield
  În 1963, Free
    Press publica sub titlul Vechile societăţi şi noile state:
    Căutarea modernităţii în Asia şi Africa o culegere de
    studii scrise de opt renumiţi specialişti în domeniul
    ştiinţelor sociale. Editată de Clifford Geertz, această
    culegere reflectă interesul crescînd faţă de dezvoltarea
    naţiunilor noi. Greetz enunţa succint această problematică
    în propriul său studiu intitulat „Sentimentele primordiale şi
    politica civilă în noile state”: „O formulare mai exactă a
    naturii problemei luate aici în discuţie ar fi accea că, privite ca
    societăţi, noile state sînt susceptibile de grave
    disfuncţionalităţi provenite din ataşamente primordiale”.
    Prin „ataşamente primordiale”, un concept dezvoltat de Edward
    Shils, Geertz se referea la sentimentele care îşi au sursa în „daturi
    comune precum rudenia, vecinătatea, tradiţia, religia, graiul, tribul
    şi aşa mai departe”. În uzajul actual, se recurge mai degrabă
    la termenul de „etnic”, decît la acela de „primordial”.
  Curtea
    Supremă nu este singura care se călăuzeşte după
    rezumatul ştirilor. Antologia publicată de Geertz oglindea schimbarea
    survenită în evaluarea naţiunii şi naţionalismului de
    către specialiştii în ştiinţe sociale. În anii treizeci,
    afirmarea de tip wilsonian a autodeterminării naţionale a fost
    înlăturată de puternica reacţie împotriva ideilor de glorificare
    naţională şi de sentimentul naţional care, la
    sfîrşitul anilor treizeci şi în timpul celui de-al doilea război
    mondial, au ajuns să fie socotite răspunzătoare pentru spiritul
    beligerant concretizat în exacerbarea naţionalismului german şi
    japonez.
  Naţionalismul
    noilor naţiuni ce au apărut într-un număr mare după
    război era de alt tip: el se cuvenea sprijinit şi încurajat.
    Identitatea naţională constituia o necesitate pentru
    supravieţuirea şi reuşita în lumea postcolonială a statelor
    care îşi cîştigaseră independenţa de puţin timp. Ceea
    ce în media este cunoscut ca „patriotism local” constituia însă o
    ameninţare serioasă la adresa acestei reuşite întrucît el
    reprezenta un obstacol în calea unei identităţi naţionale comune
    care era esenţială, pare-se, pentru viabilitatea noilor state.
  O bună
    exemplificare a problemelor de interes pentru noile state este însăşi
    India. Dezmembrarea fostei colonii engleze, încă de la începuturile sale
    de stat independent (1947), în două state — India şi Pakistan — nu
    prevestea nimic bun cu privire la supravieţuirea subcontinentului ca stat
    viabil, ca să nu mai vorbim de supravieţuirea valorilor şi
    politicii democrate. Încă de la începuturile sale, guvernul indian a fost
    copleşit de mişcările separatiste de la graniţa de nord–est
    şi de ameninţarea separării altor grupuri ce apelau la argumente
    lingvistice în vederea creării de state proprii. Există o
    continuă teamă de o posibilă redeclanşare a masacrelor
    înfiorătoare dintre hinduşi şi musulmani din 1947. Chiar şi
    în 1962, existenţa pe viitor a Indiei şi dezvoltarea sa
    economică erau încă extrem de incerte. Putea fi captată într-o
    singură comunitate politică această populaţie imensă,
    cu profunde diviziuni comunitare? Cum putea o societate de o asemenea
    diversitate să devină, nu numai cu numele, un stat naţional unic
    cu guvernarea centrală?
  Cît
    priveşte zilele noastre (există întotdeauna nevoia de excepţii),
    povestea Indiei este una a reuşitei în epoca noilor naţiuni.
    Lăsînd însă de-o parte poveştile despre reuşite, mult mai
    vădite par a fi instabilitatea şi dezintegrarea statului-naţiune.
    Ne atrag atenţia şi ne pricinuiesc consternare nu numai noile
    naţiuni din Asia şi Africa, ci chiar şi sistemele de guvernare
    aparent stabile ale Europei. Sîntem asaltaţi de ştirile despre
    războaiele îngrozitoare din fosta Iugoslavie unde diferenţele religioase
    şi intercomunitare par să fi înlăturat tot ceea ce ţinuse
    vreodată laolaltă regimul lui Tito. Sfîrşitul Uniunii Sovietice
    pare să fi dezlănţuit în sînul diverselor sale
    comunităţi tendinţe încă şi mai diverse de a se constitui
    în naţiuni separate, mai cu seamă în Rusia, Georgia, Azebaidjan
    şi Armenia. În Africa, neîncetata izbucnire de tribalism avînd ca rezultat
    oribile masacre din Ruanda sporeşte puternica dezamăgire şi
    temerile profunde pentru viitorul păcii pe acest continent. La numai
    cincizeci de ani de la Holocaust, orice sentiment de progres moral pare o
    iluzie. Tendinţele de constituire a unor naţiuni noi sînt o
    sursă majoră de discordii violente. Termenii prin care se
    autoidentifică oamenii — cultura, limba, religia, adică „sentimentele
    primordiale” ale lui Geertz — se transformă în obstacole
    insurmontabile în calea unei coexistenţe paşnice sau a unei culturi
    comune ce sînt, după cît se pare, premiza unui guvern comun. Se poate
    să fim condamnaţi la o autodeterminare de tip wilsonian produsă de
    tot mai multe „epurări etnice”, de pretenţiile unor
    comunităţi din ce în ce mai restrînse de a se constitui în
    naţiuni, de pretenţiile la statalitate sau măcar la un statut
  politic cvasi-autonom.
  Mare parte din
    surpriza pe care avîntul mişcărilor naţionaliste a provocat-o în
    rîndul specialiştilor în ştiinţe sociale, mai ales în Statele
    Unite, este rezultatul propriei noastre presupoziţii tacite potrivit
    căreia existenţa statului-naţiune este un semn clar că
    indivizii din care e compus constituie o societate funcţională.
    Tradiţia antropologilor şi sociologilor de a căuta tipuri
    naţionale a fost cel puţin în parte, fundamentată pe
    această presupoziţie. În timpul celui de-al doilea război
    mondial s-a întreprins o aprigă căutare a „caracterului japonez”,
    un exemplu în acest sens fiind Crizantema şi sabia de Ruth
    Benedict. Psihanalişti precum Abram Kardiner şi Geoffrey Gorer
    susţineau întortocheate teorii asupra modului în care experienţele
    copilăriei creează o personalitate comună sub forma unui
    caracter naţional. Astăzi, termenii sînt „identitate” şi
  coagularea sa în grupuri „etnice”.
  Această
    tendinţă de a converti cultura în independenţă
    politică este amplu exemplificată în ultimii douăzeci de ani de
    mişcările separatiste din numeroase părţi ale lumii.
    Mişcările pentru independenţă ale bascilor, ale
    locuitorilor Québec-ului, ale catolicilor din Ulster; tensiunile etnice din
    Uniunea Sovietică; chiar şi mişcarea separatistă a
    scoţienilor, toate indică o renaştere a unei
    descentralizări care nu se reduce la etalarea costumelor naţionale
    şi respectarea sărbătorilor tradiţionale. Sintagma de „colonialism
    intern” cuprinde o arie întreagă de puternice tensiuni din lumea
  modernă, tensiuni pe care le credeam depăşite.
  Poate că
    nu ar trebuie să fim atît de surprinşi. Conceptul însuşi de
    cetăţenie naţională, accesibilă în mod egal tuturor
    din interiorul graniţelor statului, n-a fost în nici un caz o idee
    împărtăşită pretutindeni. Ideea americană conform
    căreia persoane de etnii diferite (cetăţenii cu naţionalitate
    dublă: italo–americanii, afro–americanii, japonezo–americanii) pot
    împărtăşi aceeaşi cetăţenie nu a fost
    acceptată în multe ţări din Europa sau din alte continente.
  Etnia şi
    cetăţenia s-ar putea grupa în patru tipuri ce pot fi găsite pe
    glob în diferite perioade istorice. În general, tipologiile constituie
    răstălmăciri ale unor diferenţe şi nuanţe
    relative, însă ele totuşi trădează distincţii
    relevante, uneori stabilite prin lege şi evidente, de asemeni, în practici
    acceptate şi legalizate. Acestea din urmă sînt diverse moduri în care
    tipologiile etnice sînt sau nu semnificative în instituţiile
    statului-naţiune. Tipologiile pot surprinde modurile în care identificarea
    comunităţii poate fi convertită în identitate
    naţională şi naţionalism. Sînt nevoit să recurg la
    obişnuitul avertisment: tipologiile nu descriu situaţiile
    particulare, în care liniile demarcatoare sînt adeseori estompate. Tipologiile
    descriu ţeluri şi standarde îndreptăţite, însă
    evenimentele se îndepărtează adesea de acestea.
  Dominaţia
    etnică. Un singur grup etnic intră în definirea
    naţiunii, în timp ce celelalte ocupă un loc subordonat. Poziţia
    evreilor în Polonia, a arabilor în Israel, a coreenilor în Japonia, a
    populaţiei de culoare în Statele Unite constituie toate exemple de
    populaţii străvechi care nu au un acces complet la
    cetăţenie. Dubla lor calitate nu poate fi ignorată şi nici
    nu pot membrii unui grup subordonat să acceadă la o
    cetăţenie egală din punct de vedere legal şi/sau practic cu
    a populaţiei dominante. Uneori îndreptăţirea
    diferenţiată la cetăţenie există în forme legale, ca
    de pildă, barierele ridicate în defavoarea turcilor germani dintr-a doua
    sau a treia generaţie. Adeseori acest aspect poate pătrunde în
    politicile oficiale sau neoficiale ale instituţiilor — ca în cazul
    afro–americanilor sau al evreilor din anumite părţi ale Europei.
  Monismul
    cultural în cadrul cetăţeniei egale. Acest tip de
    societate este una egalitaristă. Ideologia ei dominantă este
    egalitatea tuturor cetăţenilor şi cetăţenia tuturor.
    Ataşamentele primordiale nu sînt obstacole în calea egalităţii,
    dar ele nu sînt nici izvoarele potrivite pentru identitatea de grup sau
    personală. Sînt respectate diferenţele religioase, dar diversitatea
    culturală şi dubla identitate sînt fie respinse, fie sînt socotite
    antinaţionale. Ideologia dominantă este aceea că toţi
    cetăţenii sînt, sau ar trebui să fie, membrii unei culturi
    comune. În Franţa zilelor noastre, identitatea culturală arabă
    şi musulmană constituie un subiect controversat. Idealul
    naţiunii construite pe o cultură comună, accesibilă
    tuturor, transpare din recentul caz al studentelor arabe cărora li s-a
    interzis să poarte în şcolile franceze acoperămîntul pentru
    faţă pe care îl impun tradiţia şi religia lor. Dubla
    cetăţenie, în Franţa, este percepută de mulţi drept o
    anomalie. O altă intensă dezbatere au generat-o în Franţa de
    după Holocaust evreii: sînt ei evrei francezi sau persoane franceze de
    religie mozaică?
  Melting
    pot-ul neomogen. Acesta este idealul Statelor Unite (precum şi
    al Indiei) de pluralism cultural, însă abia în deceniile din urmă a
    fost extins şi asupra afro–americanilor. În această variantă de
    cetăţenie este acceptat dublul statut. Într-o versiune
    anterioară, idealul era formarea unei noi culturi ca rezultat al
    convieţuirii unor populaţii diverse pe teritoriul Statelor Unite.
    Contopirea a fost doar parţială, iar identităţile etnice au
    rămas sau, după cum voi arăta mai jos, sînt reînnoite, ori pe
    cale de apariţie.
  „Naţiunile”
    din interiorul statului-naţiune. În unele cazuri, grupurile
    primordiale există cu diferite grade de autonomie politică. Acest
    cvasi-separatism este exemplificat de vechiul Imperiu Austro–Ungar, de Uniunea
    Sovietică, de Québec-ul zilelor noastre şi de statele constituie pe
    criterii lingvistice în interiorul Indiei. În aceste cazuri, grupul primordial
    îşi realizează o poziţie politică proprie în cadrul mai
    vastului stat-naţiune politic. Există, desigur, multe versiuni în
    acest sens, printre care se numără şi sistemul indian al
    locurilor parlamentare speciale pentru cei fără castă —
  procedură împotriva căreia Gandhi a luptat fără succes.
  Aş
    desprinde două implicaţii din această succintă tipologie.
    Prima dintre ele este aceea că există o varietate de posibile
    relaţii politice între diferitele comunităţi din cadrul unui
    stat naţional. Aceasta înseamnă că este necesar să
    luăm în considerare atît elementele istorice şi instituţionale
    cît şi pe acelea de potenţială identificare. Conceptul de
    diversitate etnică şi perceperea acestei diversităţi nu
    sînt în mod inevitabil o ameninţare la adresa unei naţiuni mai mari
    şi nici nu conduc întotdeauna la dominaţia unei naţiuni sau la
    diferende inter-comunitare.
  A doua
    implicaţie este poate mai semnificativă. Ramificaţiile politice
    ale identităţii etnice lasă deschise două căi.
    Existenţa unei identităţi etnice poate să depindă atît
    de grupul respectiv, cît şi de alţii care pot contribui la actul
    identificării sale. Relaţia este una interactivă. Este
    ilustrativ în acest sens un studiu din anii douăzeci, devenit clasic,
    asupra chinezilor din Hawai. Cercetarea respectivă a relevat că
    imigranţii chinezi din Hawai se autoidentificau făcînd trimitere la o
    regiune sau alta din China, iar nu la China ca întreg. Ceilalţi hawaieni,
    caucazieni sau hawaieni băştinaşi, au fost cei care i-au
    identificat drept „chinezi”, iar această interacţiune a fost cea prin
    care imigranţii chinezi au ajuns să se identifice ca atare.
    Identitatea poate să-şi facă apariţia din interior, poate
    fi impusă din afară, sau poate fi rezultanta ambelor.
  În studiul
    său asupra noilor naţiuni, Geertz descria „ataşamentele
    primordiale” ca rezultînd din „daturi”, dar după numai
    două alte propoziţii, el restrîngea această definire făcînd
    referire la „daturile »asumate«”. Găsesc această restrîngere
    semnificativă. În termenii sociologiei contemporane putem lua în
    discuţie construcţia socială a comunităţilor ca fiind
    procesele prin care un grup de oameni ajunge să se autoperceapă drept
    un grup distinct într-un mod care îi uneşte în jurul unor caracteristici
    primordiale. Oportunităţilor de a sesiza o istorie, un teritoriu, o
    asemănare şi chiar şi o limbă comună trebuie să
    li se dea curs precum şi direcţie şi semnificaţie.
    Graniţele care ne despart pe „noi” de „ei” nu sînt „daturi”, ci
    sînt generate în funcţie de atenţia pe care indivizii o acordă
    legăturilor de grup şi de felul în care concep aceste legături.
    Comunităţile nu sînt „date” ca tipuri naţionale care
    sprijină sau împiedică funcţionarea statului-naţiune. Orice
    separatism este în curs de constituire, iar conflictele nu sînt inevitabile,
  după cum nu sînt nici probabile.
  Pînă
    şi existenţa însăşi a unei entităţi comunitare
    este un rezultat şi deopotrivă, un factor. Unde sînt astăzi ca
    grup identificabil irlandezii şi scoţienii din Statele Unite? Unde
    sînt astăzi creolii? În grupurile care se autoidentificau odată ca
    spanioli americani, mexicani americani, puertoricani americani, filipinezi
    americani, cubanezi americani, există astăzi tendinţa de a
    păstra şi chiar de a spori sentimentul de a fi italian, polonez,
    evreu sau african. În alte părţi ale lumii există tendinţa
    spre o autoidentificare etnică între grupuri din interior, cum ar fi cazul
    catalanilor în Spania. Apariţia afro–americanului ca identitate
    culturală nu a fost un rezultat garantat al istoriei recente. În cadrul
    Mişcării pentru Drepturi Civile din anii şaizeci, ţelul
    multora din cei implicaţi era o societate „oarbă la culoare”, în care
    diferenţa dintre albi şi negri să nu mai fie remarcată sau
    socotită  importantă.
    Dezbaterea privind asimilarea sau menţinerea diferenţei culturale,
    face parte din istoria celor mai multe grupuri minoritare din Statele Unite. Am
    avut în vedere mai mult decît existenţa unor oportunităţi pentru
    identitate ca să explicăm mişcările identitare, ca şi
    transformarea acestora în naţionalisme cu scopuri naţionaliste.
  Complexitatea
    identităţilor naţionale îşi găseşte o
    exemplificare adecvată în excelentul studiu al lui Richard Stiver, Părul
    de cîine, asupra abuzului de alcool al irlandezilor americani în secolul
    trecut. În ciuda judecăţii obişnuite potrivit căreia
    apucăturile alcoolice ale irlandezilor americani ar fi identice cu cele
    ale irlandezilor din Irlanda, Stivers a analizat obiceiurile alcoolice ca fiind
    rezultatul unei sume de factori proprii vieţii irlandezilor americani, cum
    ar fi statutul de necăsătorit al majorităţii
    imigranţilor din primele valuri ale imigraţiei. Un element
    semnificativ era şablonul aplicat irlandezilor de către ne-irlandezi,
    rezumat de Stivers în formula „irlandez cabotin”. Acest tipar a fost acceptat
    de mulţi, atît de irlandezii americani cît şi de alţii, şi
    a creat justificarea, dar şi aşteptarea ca irlandezul să abuzeze
    de alcool. Caracteristica naţională a fost atribuită faptului de
    a fi irlandez, cu toate că ea nu era şi trăsătura
    irlandezilor din Irlanda.
  Sesizarea
    construcţiei sociale a sentimentului comunitar nu trebuie să ne
    ducă la ignorarea fundamentelor structurale ale procesului de
    identificare. Deopotrivă cu aspecte specifice ale diviziunii muncii prin
    care oamenii se situează pe anumite poziţii în societate,
    există, desigur, diferenţele lingvistice, istoria specifică,
    împărţirile teritoriale, tipologiile rasiale. Acestea sînt atît cauze
    cît şi efecte ale şablonizării reciproce prin care oamenii se
    înţeleg unii pe alţii şi care le afectează interacţiunea.
    Există şabloane pozitive — evreii sînt medici buni, italienii sînt
    mai cîntăreţi, afro-americanii sînt buni atleţi şi
    muzicieni, homosexualii au înclinaţii artistice mai pronunţate decît
    heterosexualii —, dar există şi şabloane negative. Complicatele
    legende ale diversităţii culturale pot fi generate atît de sine, cît
    şi de celălalt.
  Acest fapt se
    aplică însă şi elementelor de omogenitate, aspectelor culturii
    naţionale comune. Accentul poate fi pus pe teritoriul, limba şi
    educaţia comună. Devine primordial, este remarcat şi
    captivează atenţia, este evaluat pozitiv sau negativ nu ceea ce este
    „dat”, ci rezultatul proceselor, al istoriei, al structurii sociale. O
    tînără mexicano–americană îmi spunea cu mînie că pentru ea,
    Abraham Lincoln nu este un erou; că respectiva perioadă din istoria
    Statelor Unite nu îi aparţine şi ei. De ce eu, totuşi, ai
    cărui părinţi au venit din Europa de Est, simt că acea
    perioadă istorică îmi aparţine? Şi, în ciuda originii mele,
    eu îmi găsesc într-adevăr locul în povestea istoriei Statelor Unite.
    Explicaţiile în favoarea integrării sau alienării nu trebuie
  căutate exclusiv în existenţa elementelor primordiale.
  Recenta
    apariţie a „mişcărilor identitare” în lumea occidentală
    şi mai ales în Statele Unite, este grăitoare pentru modurile în care
    oamenii se folosesc de istorie şi sociologie pentru a-şi construi
    şi chiar pentru a-şi descoperi o identitate. Care dintre daturi trebuie
    să fie socotite relevante şi care dintre diferenţe trebuie
    să marcheze graniţele? Pretenţia că „noi” sîntem
    diferiţi, ca şi pretenţia la condiţia de naţiune,
    poate fi susţinută cu dovezi, dar nu trebuie uitat că ea
    există în contextele instituţionale şi în practici culturale. De
    pildă, într-o lume a diversităţilor, „noi-itatea” unui singur
    grup are o utilitate politică, atît pentru grup cît şi pentru cei
    care urmăresc să se folosească de el. Acest fapt ne oferă
    un punct de reper în funcţie de care ne putem orienta.
  În
    această zonă, caracterul interactiv al identităţii devine
    preeminent. Identitatea naşte identitate. Evreii, afro–americanii,
    indienii, precum şi alte grupuri minoritare din Europa sau Statele Unite
    s-au confruntat adeseori cu un „celălalt” dominant, care reuşise
    să le definească. Pentru grupurile lipsite de control asupra
    propriilor destine, „sionismul” constituie o formă de răspuns: este
    aleasă mai degrabă aspiraţia spre condiţia de naţiune
    decît aceea spre cetăţenie, de vreme ce cetăţenia este
    socotită irealizabilă. Acesta era argumentul lui Theodore Herzl, al
    lui Marcus Gravey, după cum încă mai este, sub o altă
    formă, argumentul unora dintre afro–americanii de astăzi. Cehii
    şi slovacii au existat ca naţiune comună peste şaizeci de
    ani, după cum au făcut-o şi croaţii, sîrbii şi
    bosniacii musulmani. Existenţa lor ca tipuri naţionale separate, cu
    toate că potenţială, a rămas în stare de latenţă
    pînă în anii nouăzeci. Cum se face că diversitatea a devenit
  divizare?
  Însă
    identitatea naşte identitate sub o altă formă. Ea aduce cu sine
    contra-identităţile. Fiecare renaştere etnică provoacă
    o identitate defensivă, odată acceptată diferenţierea
  iniţiatorilor.
  Teama de a fi
    dominat sau de a pierde dominaţia poate, în această spirală a
    identităţilor, să se transforme în ostilitatea
    înfricoşată a urii de grup, a convingerii că „celălalt”
    este un duşman. În Statele Unite, în ultimii douăzeci de ani, „alb” a
    ajuns să desemneze un grup etnic. În formularele standardizate „alb” apare
    la rubrica dedicată identificării etnice, laolaltă cu titluri
    precum afro–american, hispanic, şi altele. Doar „minorităţile”
    actuale deţin un statut separat.
  Presiunea
    pentru identificare este crescută în cazul apariţiei conflictului
    şi violenţei. Acest fapt e concretizat, în ce mă priveşte,
    într-o experienţă pe care am avut-o în India la mijlocul anilor
    optzeci, la oarecare timp după îngrozitarele progromuri declanşate
    împotriva sikhilor ca urmare a asasinării Indirei Gandhi de către o
    gardă sikhită. Am întîlnit la New Delhi, unde mă aflam pentru o
    întrunire academică, un vechi prieten pe care abia l-am recunoscut.
    Deşi sikh de origine, ca agnostic, el fusese o persoană
    integrată în lumea în care trăia şi nu purtase niciodată,
    cel puţin de cînd îl ştiam eu, turban, barbă sau
    brăţară sikhită. Acestea erau semnele inconfundabile
    şi obligatorii ale identităţii sikhite. Acum, la mijlocul anilor
    optzeci, le purta pe toate. „Ce s-a întîmplat?” l-am întrebat, iar
    răspunsul lui fu revelator: „Presiunile pentru identificare erau acute
    atît din interiorul cît şi din afara comunităţii”.
  Aceste
    elemente de construcţie socială sînt doar o parte a apariţiei
    idealurilor separatiste şi a tipurilor naţionale. Modul în care ele
    sînt utilizate şi în care influenţează separatismul şi
    spiritul distructiv depinde considerabil de contextele instituţionale în
    care ele operează. Diversitatea culturală şi patriotismul local,
    luate în sine, nu funcţionează neapărat într-o manieră
    distructivă. Foarte multe depind de felul în care conflictul, frica
    reciprocă, spiritul defensiv sînt susţinute sau, dimpotrivă,
    diminuate de caracterul instituţiilor politice sau de altă
    natură şi, în mod special, de diviziunea de clasă a muncii.
  Istoria
    postbelică a Indiei constituie un punct de plecare potrivit pentru
    evaluarea unor aspecte ale acestor probleme. Pare remarcabil faptul că, în
    ciuda mişcărilor separatiste ce s-au iscat şi s-au stins, statul
    indian a rămas intact şi că, în ciuda ridicatului grad de
    sărăcie, India rămîne o naţiune democratică, în care
    se desfăşoară alegeri cu noimă şi în care
    libertăţile civile sînt respectate, chiar dacă cu anumite
    restricţii. Sociologul indian Partha Mukherji atribuie relativul succes al
    politicii indiene însăşi democraţiei care pare, de altă
    parte, să susţină politica separatistă şi
    tendinţa distructivă internă. Reprezentarea politică,
    susţine el, furnizează atît o armă ofensivă cît şi una
    defensivă, împotriva unei dominaţii etnice explicite. Ea
    limitează în mod real temerile minorităţilor că majoritatea
    hindusă este fie doritoare, fie capabilă să persecute alte
    comunităţi.
  Totuşi,
    India s-a confruntat cu violenţe interetnice sporadice, dar profund
    distructive, între musulmani şi hinduşi şi între sikhi şi
    hinduşi. Impulsurile spre separatism, deşi diminuate, încă nu
    s-au stins complet. Totuşi, iar aceasta este argumentul esenţial al
    lui Mukherji, naţiunea se menţine, iar divizările
    „naţionale” distructive sînt controlate încă. Oricare ar fi ostilităţile
    dintre  grupurile primordiale, culturale,
    ele au doar un succes limitat în a se transforma în tipuri naţionale.
  În zilele
    noastre, mecanismele integrative care opresc diversitatea culturală
    să evolueze în separatism sînt grav erodate. După curentul de opinie
    Brown—Toledo de desfiinţare a segregaţiei şi după
    Mişcarea pentru Drepturi Civile, părea să se deschidă
    pentru divizările rasiale din Statele Unite posibilitatea de a se evita
    oprimarea în continuare a cetăţenilor de culoare, precum şi
    ameninţarea ostilităţilor şi violenţelor
    distrugătoare dintre rase. Astăzi sînt mai puţin încrezător
    în privinţa acestui ţel care nu şi-a pierdut încă din
    apreciere. Forţele ce tind spre o integrare reală în cadrul
    existenţei unei diversităţi culturale găsesc din ce în ce
  mai puţine mecanisme care să promoveze coeziunea şi unitatea.
  În recentul
    şi foarte importantul lor studiu, Apartheidul american: segregaţia
    şi formarea unei subclase, Douglas Massey şi Nancy Denton aduc
    dovezi în sensul gradului acut de segregare rezidenţială a
    afro–americanilor peste tot în Statele Unite şi a persistenţei
    acestui fenomen în ultimii cincizeci de ani. În două studii majore,
    Williams Julius Wilson arată cum schimbarea economică a aruncat
    ghettoul afro–american în gropi încă şi mai adînci ale mizeriei
    şi izolării. În Statele Unite, actualul mers în gol în dauna
    acţiunii constructive este alimentat de temerile bărbaţilor albi
    că sînt supuşi unei dezavantajări competiţionale în comparaţie
    cu femeile şi minorităţile. Divizarea societăţii în
    potenţiale tabere beligerante, capabile oricînd de mobilizare, purtînd
    ranchiună şi frică celuilalt este mult prea extinsă pentru
    a mai permite optimismul care cuprinsese sfîrşitul anilor şaizeci.
  Recenta
    decizie a Curţii Supreme prin care se interzice delimitarea arbitrară
    a circumscripţiilor electorale afro–americane în Georgia se poate dovedi
    cu două tăişuri. Diviziunea a devenit acum o divizare între
    circumscripţiile afro–americanilor şi cele ale albilor. În timp ce
    aceasta poate garanta mai mulţi reprezentanţi afro–americani decît
    s-ar întîmpla altfel, o asemenea schimbare înseamnă că nici
    reprezentanţii albi, nici cei afro–americani nu trebuie să
    ţină seama unii de ceilalţi în legislaţie. Dată fiind
    preponderenţa numerică a electorilor albi, această schimbare se
    poate să fi scăzut în realitate reprezentarea afro–americană,
    anulînd puterea de răsturnare a situaţiei pe care o deţine votul
    unei minorităţi numeroase. Polarizarea celor două partide politice
    majore în funcţie de criteriile rasei şi sexului este
    periculoasă pentru pacea şi armonia ţării. Continuarea
    izolării reciproce şi a separatismului politic deopotrivă cu
    construirea unei diveristăţi culturale de fiecare parte constituie o
    situaţie periculoasă, potenţial explozivă, care ar putea
    face exploziile din ultimii treizeci de ani să se asemene unor
    erupţii neglijabile.
  Care este deci
    mesajul meu? Naţionalismele şi tipurile naţionale care se
    reliefează în titlurile din presă şi în relatările de
    analiză a ştirilor nu constituie în nici într-un caz doar continuarea
    istoriei trecute şi a structurii sociale a diferitelor grupuri. Aceste
    „fapte” nu sînt nici obstacole în calea unei unităţi paşnice în
    mijlocul diversităţii, dar nici garanţia că acele comunităţi
    nu vor deveni grupuri etnice şi nu se vor dezvolta în tipuri
    naţionale. Aşa după cum nu este exclus să apară etnii
    şi aspiraţii naţionale în locuri neaşteptate.
  Traducere de
    Doina Baci
  *
  Joseph R. Gusfield este profesor de sociologie la Universitatea California din San Diego. A
    publicat numeroase studii şi volume, dintre care Symbolic Crusade:
    Status Politics and the American Temperance Movement, The Culture of
    Public Problems: Drinking-Driving and the Symbolic Order, Community: A
    Critical Response, New Social Movements: From Ideology to Identity, Contested
    Meanings: The Construction of Alcohol Problems.
  Joseph R. Gusfield, Primordialism and Nationality,
    publicat în Focus on Democracy/Society (ianuarie-februarie 1996, p. 53–57),
    preluat cu permisiunea autorului.