Statutul Muntelui
Athos
în dreptul public
elen
Charalambos K. Papastathis
I. Actul final
al Acordului privind intrarea Republicii Elene în Comunitatea Economică
Europeană include Declaraţia Comună nr. 4 referitoare la
Muntele Athos, în care se afirmă: „Socotind că statutul special
acordat Muntelui Athos, garantat de articolul 105 din Constituţia
Elenă, se justifică exclusiv pe baze de natură religioasă
şi spirituală, Comunitatea se va asigura că acest statut este
luat în considerare în aplicarea şi viitoarea elaborare a prevederilor
legislative ale Comunităţii, în special în ceea ce priveşte
privilegiile scutirii de taxe vamale, scutirea de impozite şi dreptul de
rezidenţă”1.
Studiul de
faţă analizează, în termeni foarte generali, acest „statut
special” din punctul de vedere al dreptului public elen actual.
II. Cu toate
că trăiau aici schimnici şi înainte de această dată,
se consideră că, pe Peninsula Athos, viaţa monastică
organizată cenobitic datează din anul 963, cînd a fost ridicată
Mănăstirea Marea Lavră2. În special după 963,
dar şi înainte, împăraţii bizantini aveau obiceiul să
acorde comunităţii monastice, în ansamblu, precum şi individual,
diferitelor aşezăminte şi călugărilor privilegiile
autoadministrării (legate de exercitarea puterii executive, legislative
şi judecătoreşti) deopotrivă cu alte privilegii de
natură religioasă, financiară şi militară. În
acelaşi timp, Patriarhii Ecumenici ofereau Muntelui Athos protecţie
specială sub forma autoguvernării eclesiastice precum şi sub cea
a supunerii spirituale directe Sfîntului Scaun Patriarhal al
Constantinopolului. Acest statut privilegiat a fost respectat chiar şi
după ce, în 1430, peninsula a fost cucerită de turci3.
Muntele Athos
nu a fost niciodată un stat suveran: el a fost parte a territorium-ului
Imperiului Bizantin, apoi a celui Otoman, iar agenţii autoguvernării
sale erau investiţi cu potestas delegata. Suveranitatea
statală se limita, de regulă, la menţinerea ordinii şi la
asigurarea aplicării mai cu seamă a reglementărilor financiare.
Toate
ctitoriile şi toţi călugării, indiferent de
provenienţa lor naţională, se bucurau de beneficiile acestui
statut privilegiat. Muntele Athos a fost întotdeauna un centru spiritual
pan-ortodox, locuit de călugării din întreaga lume ortodoxă.
Acest fapt a existat mai cu seamă în a doua jumătate a secolului
nouăsprezece, cînd, pe lîngă călugării din diferitele
naţiuni ortodoxe ale Imperiului Otoman (albanezi, bulgari, greci, sîrbi)
se aflau aici foarte mulţi şi din ţări ortodoxe precum
Bulgaria, Georgia, Grecia, Muntenegru, România, Rusia şi Serbia. Regimul
Muntelui Athos a căpătat pentru prima dată protecţie
internaţională în 18784. Tratatul de la San Stefano (1878)
recunoştea şi proteja acest regim, dar numai în ceea ce-i privea pe
călugării ruşi5. Tratatul de la Berlin (1878), care a
luat locul celui de la San Stefano, recunoştea şi el validitatea
statutului Muntelui Athos în forma sa existentă şi extindea
protecţia asupra tuturor călugărilor, indiferent de provenienţa
lor naţională6.
În timpul
Primului Război din Balcani (1912), marina elenă a eliberat Peninsula
Athos, punînd astfel capăt dominaţiei otomane. A urmat apoi o
veritabilă controversă privind cine s-ar cuveni să
deţină suveranitatea statală asupra Muntelui Athos.
Datorită intereselor Rusiei, Convenţia Ambasadorilor de la Londra
(1913) a avut drept rezultat autonomia Muntelui Athos7. Totuşi,
Tratatele de Pace de la Bucureşti (iulie–august 1913), Atena (noiembrie
1913) şi Neuilly-sur-Seine (1919) îl includeau în teritoriul elen şi
nu pomeneau nimic de vreun statut autonom. În cele din urmă, Tratatele de
la Sèvres (1920) şi Lausanne (1923) validau suveranitatea teritorială
şi personală a Greciei asupra Athosului. Articolul 13 al Tratatului
special de la Sèvres privind protecţia minorităţilor din Grecia
(care a fost inclus în cel de-al şaisprezecelea protocol al Tratatului de
la Lausanne) apăra drepturile şi libertăţile
minorităţilor monastice ne-greceşti8, fapt prin care
se relua în principiu prevederile paragrafului 8 al articolului 62 din Tratatul
de la Berlin.
III. În
consonanţă cu evoluţia evenimentelor pe plan internaţional,
statul elen a făcut eforturi susţinute pentru:
1. a întocmi o
nouă reglementare pentru Muntele Athos care să înlocuiască
Reglementările Athonite Generale din 1911–1912. Analiza întreprinsă
în acest sens a avut ca rezultat redactarea, în 1924, de către o comisie
athonită, a Cartei Muntelui Athos (CMA ) care, odată votată de
autorităţile athonite competente, a fost ratificată de statul elen
prin Hotărîrea Legislativă (HL) din 10/16 septembrie 1926. CMA
şi HL au intrat în vigoare în ziua imediat următoare adoptării
Constituţiei, adică 4 iunie 1927; şi
2. a
apăra prin mijloace constituţionale regimul existent de secole.
Articolele 109–12 ale Constituţiei din 1927 conţineau într-adevăr
prevederi prin care era recunoscut statutul privilegiat în general al Muntelui
Athos, iar aceste prevederi se regăsesc în articolul 103 al
Constituţiei din 1952 şi în articolul 105 al Constituţiei din
1975, acesta din urmă în vigoare şi astăzi.9
Statul elen
întotdeauna a recunoscut şi protejat statutul existent al Muntelui Athos,
căruia i-a adăugat din cînd în cînd reglementări atît din motive
religioase, cît şi ideologice, precum şi dintr-un simţ al
responsabilităţii provenite din obligaţiile sale faţă
de Athos ce decurgeau din dreptul internaţional. Acest tratament special
nu se află în contradicţie cu principiul constituţional
al egalităţii (articolul 4) de vreme ce acesta stipulează un
tratament identic sau egal pentru toate persoanele în circumstanţe
identice sau similare.
În ceea ce
priveşte natura CMA, Constituţia susţine că această
Cartă este legea care stabileşte în detaliu autorităţile
athonite şi modalitatea lor de operare. CMA-ul este o lege cu o putere
oficială superioară altor legi ale Republicii Elene: nici una din
prevederile ei nu poate fi modificată sau abrogată de dreptul comun.
O astfel de schimbare trebuie elaborată şi votată de
reprezentanţii tuturor mănăstirilor athonite şi ratificată
de Patriarhia Ecumenică şi de Parlamentul elen.
În plus,
Consiliul de Stat (care este instanţa executivă supremă a
Greciei) a decis că orice modificări ale CMA trebuie menţionate
explicit în eventuala nouă lege. Cu alte cuvinte, nu este suficient, cum
se întîmplă de obicei în drept, să se includă pur şi simplu
o clauză prin care orice prevedere anterioară, specială ori
generală, este acum abrogată10.
IV. Constituţia recunoaşte şi protejează statutul de veacuri al
Muntelui Athos. Această protecţie cunoaşte trei forme: 1.
prevederi concrete de natură specială; 2. prevederi concrete de
natură generală; 3. autorizarea legislatorului comun (adică a
parlamentului) de a reglementa anumite chestiuni concrete.
1. Prima
categorie cuprinde autoguvernarea şi un spectru larg de chestiuni legate
direct de ea, cum ar fi demarcarea teritoriului Muntelui Athos şi
subordonarea lui puterii de stat elene; inalienabilitatea teritoriului
peninsulei care este împărţit exclusiv între mănăstirile de
sine stătătoare; directa jurisdicţie spirituală a
Patriarhiei Ecumenice a Constantinopolului; interzicerea oricărei
schimbări în sistemul administrativ, a numărului
mănăstirilor dominante (douăzeci); ordinii lor ierarhice şi
a poziţiei lor în relaţie cu domeniile subordonate lor; procesul
elaborării, votării şi ratificării CMA; rezervarea
supravegherii supreme a puterilor spirituale ale Patriarhiei Ecumenice, iar a
problemelor administrative statului, care răspunde de asemeni de ordinea
şi siguranţa publică (articolul 105, paragrafele 1–4).
2. Prevederile
concrete de natură generală sînt cuprinse în paragrafele 3 şi 4
ale articolului 105 şi se referă, consider eu, la orice fel de
privilegiu care a fost vreodată recunoscut sau acordat, indiferent
dacă el are sau nu legătură cu autoadministrarea. Consiliul de
Stat susţine că protecţia constituţională se
referă numai la acele prevederi privind statutul Athosului care sînt
legate de autoadministrare11. Ezit să accept această
opinie. Este, într-adevăr, clar că prezicerile paragrafelor 1 şi
2 ale articolului 105, care privesc „kaqestwz” (statutul)
Muntelui Athos, se limitează la contextul autoadministrării sale
(„... [acesta], în concordanţă cu vechiul său statut privilegiat
este o parte autoguvernantă”), însă, în paragrafele 3 şi 4,
Constituţia foloseşte termenul „kaqestvta” (orînduieli) şi stipulează că definirea
lor în detalii şi modalitatea operării lor este realizată de
CMA. În plus, acesta stabileşte de asemenea, cu exactitate ce
autorităţi vor efectua supravegherea ultimă a îndeplinirii lor
întocmai. Cu alte cuvinte, eu consider că paragrafele 1 şi 2 cuprind
prevederi speciale ce garantează autoadministrarea completă (atît ca
posibilitate, cît şi ca realitate), în timp ce paragrafele 3 şi 4
cuprind o dispoziţie generală care asigură posibilitatea atît a
autoadministrării (laolaltă cu prevederile paragrafelor 1 şi 2)
cît şi a oricărei alte reglementări ce a fost vreodată
legiferată în legătură cu Muntele Athos. În acelaşi timp,
aceeaşi prevedere asigură actualizarea acestor reglementări, dar
numai parţial, întrucît Constituţia atribuie stabilirea lor în
detaliu CMA-ului care este o lege cu autoritate oficială superioară.
După cum se arată în articolul 188 al CMA, aceste reglementări
provin din numeroase izvoare juridice străvechi precum chrisobulele
bizantine (decrete imperiale), carte (Tnpika),
urice (decrete patriarhale), firmane sultăneşti, precum şi
reglementări generale emise de vechi constituţii şi
autorităţi monastice. Consider, din acest motiv, că
reglementările privilegiate ale CMA (fie că ele sînt complet sau
parţial favorabile sau nefavorabile Muntelui Athos şi locuitorilor
săi): i) nu pot fi abolite sau modificate de un act legislativ unilateral
al statului elen, ii) nu pot fi abrogate de vreo revizuire a CMA fără
a fi înlocuite de altele, iii) conţinutul lor poate fi modificat prin
revizuirea CMA în măsura permisă de tradiţia legislativă
athonită garantată, dar, prin ordinea constituţională, în
acest caz nu pot fi ignorate anvergura şi tipul diferitelor prevederi
privilegiate.
Socotesc
că în acestă direcţie este orientată Declaraţia
Comună nr. 4 a Acordului privind intrarea Republicii Elene în Comunitatea
Economică Europeană. În interpretarea Declaraţiei Comune,
articolul 105 din Constituţia elenă recunoaşte întreaga
sferă a statutului special al Muntelui Athos — nu doar în ceea ce
priveşte autoadminsitrarea — şi merge mai departe considerînd
scutirea de taxe vamale şi impozite precum şi dreptul de
rezidenţă drept manifestări ale acestui statut. Prevederile
generale şi speciale referitoare la Muntele Athos sînt descrise în sursele
legislative athonite ca „kaqestvta”
(orînduieli), „pronomia”
(privilegii), „asndosiai” (scutiri)
şi „pleonekthmata” (beneficii).
Cea mai mare
parte a acestor practici nu sînt cuprinse în CMA şi HL. Areopagul (Curtea
civilă supremă Greciei) şi teoria juridică actuală
împărtăşeşte ideea că prevederile şi practicile
care au fost stabilite în trecutul îndepărtat, dar care nu sînt incluse în
CMA sau HL, rămîn valide dacă nu au fost abrogate explicit (la data
la care i s-a acordat Muntelui Athos pentru prima dată protecţie
constituţională (prin Constituţia din 1927)12. În
opinia mea, în CMA, conform art. 188 paragraful 2, prevederile şi
practicile legate de aceste orînduieli pot fi scrise sau rescrise. Dar în cazul
în care asemenea surse juridice nu au fost instituite sau în care au fost
instituite, iar mai apoi aborgate ori nu au fost aplicate întrucît
pierduseră deja opinio-juris la vremea intrării în vigoare a
Constituţiei din 1927, sînt aplicate canonul ortodox general sau legea
eclesiastică elenă.
Astfel, chiar
şi reglementările care au fost, în diferite perioade, instituite în
legătură cu comunitatea monastică, aşezămintele
şi călugării Muntelui Athos, dar care nu au fost incluse în CMA
sau HL, rămîn în continuare valide atîta timp cît: i) nu au fost abrogate
explicit sau implicit cînd i s-a acordat pentru prima oară protecţie
CMA, HL, sau articolului 105 din Constituţie. Protecţia acordată
Muntelui Athos prin prevederi constituţionale explicite (atît
protecţia concretă legată de proporţiile şi
esenţa autoguvernării sale, cît şi protecţia generală
legată de anvergura orînduielilor sale generale) blochează
legislativul comun şi rămîne valabilă chiar dacă se
întîmplă să contravină altor prevederi ale Constituţiei.
3.
Protecţia constituţională se extinde de asemeni şi asupra
altor domenii care sînt enumerate în paragraful 5 al articolului 105. Acestea
sînt drepturile şi îndatoririle guvernatorului (reprezentantul statului
elen pe Muntele Athos), puterea judecătorească a
autorităţilor monastice şi privilegiile vamale şi de
impozitare ale Muntelui Athos. Constituţia stipulează că
stabilirea lor revine dreptului comun. Protecţia constituţională
se limitează aici la: i) asigurarea existenţei drepturilor şi
îndatoririlor guvernatorului; ii) exercitarea puterii judecătoreşti
de către autorităţile monastice; iii) acordarea de scutiri
financiare de către stat. Întinderea acestor reglementări ţine
însă de domeniul legislaţiei comune în conformitate cu
sancţionarea constituţională.
V. Puterea
executivă. Puterea executivă a Muntelui Athos constă în
autoguvernare de gradul unu şi doi.
Autoguvernarea
de gradul unu este exercitată de mănăstirile de
sinestătătoare13 care sînt douăzeci la număr.
Acest număr nu poate fi schimbat, precum nici nu poate fi schimbată
ordinea lor ierarhică una faţă de alta şi nici rangul lor
faţă de domeniile dependente (schituri, chilii, sihăstrii).
Mănăstirile sînt fie cenobitice, fie idioritmice după felul în
care îşi duc viaţa membrii lor. Într-o mănăstire
cenobitică totul este comun; călugării împart un fel comun de
viaţă şi nu deţin nici o proprietate personală.
Călugărilor dintr-o mănăstire idioritmică le este
îngăduit să se susţină din resurse personale, să
deţină o avere proprie de care să dispună cum doresc (dar
nu printr-un act de mortis causa). Sistemul idioritmic a luat
fiinţă la începutul secolului al XV-lea. Mănăstirile se pot
schimba din idioritmice în cenobitice, dar nu şi vice versa. Astăzi,
nouăsprezece dintre ele sînt cenobitice şi doar una idioritmică
(Pantocrator). Mănăstirile cenobitice sînt conduse de stareţ
(egumen — Hgonmenoz) şi de
Sfîntul Bătrînilor (Gerontia);
mănăstirea idioritmică de Sfatul Căpeteniilor (Sunaxiz tvn Proiotamenwn).
Fiecare
mănăstire îşi elaborează şi votează propriul
Regulament Interior pe care se bazează autoguvernarea sa. Regulamentul are
în vedere viaţa în interiorul mănăstirii, conducerea
mănăstirii, alegerea reprezentanţilor ei şi administrarea
averii ei. Fiecare mănăstire supune Regulamentul spre aprobare Sfîntului
Sobor, iar acest Regulament trebuie să fie în consonanţă cu
Constituţia, cu CMA şi cu diferitele practici ale statului
privilegiat. Fiecare mănăstire îşi alege conducătorii
şi administratorii fără nici o intervenţie din partea altor
autorităţi athonite ecleziastice sau statale. Înalţii
funcţionari astfel aleşi conduc mănăstirea, îi
administrează proprietatea şi, de asemeni, constituie un tribunal de
primă instanţă fără vreun amestec sau intervenţii
din afară.
Autoguvernarea
de gradul doi este exercitată pe întreaga peninsulă şi asupra
tuturor persoanelor aflate aici, fie ele călugări, preoţi, ori
mireni. Membrii organelor comunitare ale autoguvernării de gradul doi: i)
sînt aleşi de către mănăstiri fără amestecul
patriarhiei sau statutului; şi ii) sînt singurele organizaţii în
măsură să se ocupe de orice chestiune legate exclusiv de Muntele
Athos.
Sfîntul Sobor
(Iera Koinothz) este principalul organ al
autoguvernării de gradul doi. El îşi sediul în capitala Muntelui
Athos, Karie, şi are în componenţă douăzeci de membri,
fiecare dintre reprezentînd o mănăstire de sine stătoare.
Mandatul lor este de un an, dar poate fi reînnoit în nenumărate rînduri.
Guvernatorul, reprezentantul statului elen, poate lua parte la întrunirile
Soborului, dacă este invitat, în calitate de consultant. Puterea
executivă a comunităţii monastice revine Sfîntului Sobor, ca
organism permanent suprem. El funcţionează şi ca tribunal (vezi
VII).
Organul
executiv al Sfîntului Sobor este Sfînta Epitropie (Iera Epistasia) ce cuprinde patru călugări aleşi în
fiecare an din patru mănăstiri diferite, prin rotaţie. Aceasta
înseamnă că fiecare mănăstire este reprezentată o
dată la cinci ani14. Mai-marele celor patru este cunoscut ca Prwtepiotathz sau Prvtoz (=„întîiul”) şi are în grija sa treburile Sfîntului
Sobor. Pe lîngă faptul că este organul executiv al Sfîntului Sobor,
Sfînta Epitropie îndeplineşte şi îndatoriri specifice anumitor
autorităţi de stat, şi anume cele ale puterii
poliţieneşti şi ale tribunalului de poliţie. Totodată,
de competenţa ei sînt problemele municipale: Sfînta Epitropie este
răspunzătoare de menţinerea salubrităţii oraşului
Karie şi de întreţinerea drumurilor; ea asigură iluminatul
public; efectuează controale sanitare; fixează preţul
alimentelor din magazinele şi restaurantele din Karie; se asigură
că atît călugării cît şi mirenii se poartă cu
decenţă şi bunăcuviinţă, prin interzicerea
purtărilor turbulente, cîntecelor laice, jocurilor de noroc,
călăritului şi fumatului pe străzile principale; interzice
magazinelor să deschidă în timpul vecerniei, duminica sau în
sărbătorile oficiale; interzice vînzarea cărnii precum şi
prepararea sau consumul în public al mîncărurilor care nu sînt de post în
zilele de miercuri, vineri şi a celorlalte zile de post; îi
expulzează pe preoţii şi călugării ne-athoniţi
şi pe mirenii care se poartă necuviincios. Sfînta Epitropie are în
comanda sa forţa de poliţie athonită şi, dacă este
necesar, poate să facă apel la forţa de poliţie a statului
(CMA art. 37). Delictele minore comise în Karie de călugări sau
mireni intră sub incidenţa Codului Penal Comun (CMA articolul 40)
impunîndu-li-se călugărilor (portivit HL art. 7, CMA art. 71)
pedepsele indicate de legea canonică sau o amendă constînd într-un
dar către Biserica Protaton din Karie — o cantitate determinată de
ceară sau ulei, iar mirenilor o detenţie de una pînă la treizeci
de zile sau o amendă de pînă la 1.200 de drahme şi/sau
expulzarea din peninsulă. Sentinţele de detenţie sînt
ispăşite în sediile de poliţie ale statului. Sfînta Epitropie
asigură, de asemeni, serviciile poştale pentru
corespondenţă Sfîntului Sobor (CMA art. 37). Ea le eliberează
pelerinilor permisele (diamonhthrion)
necesare vizitării peninsulei — problemă asupra căreia vom
reveni. Tot ea este cea care administrează „Fondul Comun”, care este
alcătuit din contribuţiile mănăstirilor şi din care
sînt întreţinute Biserica Protaton şi şoseaua ce leagă
Karie de portul său, Dafne. Din acelaşi fond sînt plătiţi
angajaţii Sfîntului Sobor şi forţa de poliţie
ahtonită. Fiecare cheltuială trebuie să fie susţinută
de o decizie a Sfîntului Sobor (CMA 35 şi 36).
Mai
există alte două organe ale autoguvernării, care, spre deosebire
de cele precedente, nu sînt permanente. Adunarea Bianuală
Extraordinară a Celor Douăzeci (Ectaktoz Diseniansia Eikosamelhz Sunuaxiz) are în
componenţă stareţii mănăstirilor cenobitice şi
unul dintre capii mănăstirii idioritmice. Ea se întruneşte de
două ori pe an pentru a vota Prevederile Regulatoare ale Muntelui Athos
şi pentru a acţiona în calitatea de Curte Specială (vezi VII).
Celălalt organ ne-permanent al autoguvernării este Dubla Adunare
Extraordinară (Ektaktoz Diplh Sunaxiz),
care este alcătuită din toţi membrii Sfîntului Sobor şi
cîte un reprezentant al fiecărei mănăstiri, ceea ce
înseamnă că ea are patruzeci de membri. Existenţa ei nu este
reglementată de CMA sau HL şi, din această cauză, s-a pus
la îndoială legitimitatea ei15. Personal, nu pot fi de acord cu
acest punct de vedere, care oricum nu a triumfat în practică. Dubla
Adunare Extraordinară s-a întrunit în repetate rînduri în trecut şi
continuă să funcţioneze şi astăzi. Ea este organul
care a votat CMA în 1924. Ocazional, a fost convocată de Sfîntul Sobor
pentru a repeta chestiuni importante. Cu alte cuvinte, ea exista cînd au intrat
în vigoare prevederile constituţionale privind Muntele Athos, în 1927. Ca
urmare, indiferent că ea este sau nu inclusă expressis verbis în reglementările Constituţiei, CMA sau HL, bazele ei nu pot fi
contestate tocmai pentru că ea face parte din rînduielile Muntelui Athos.
Oricum, CMA şi HL nu includ sau nu reglementează toate
instituţiile Muntelui Athos.
Întrebarea
care se pune acum este: cum poate fi menţinut şi garantat acest status
quo? Există vreo autoritate care să intervină dacă sau
cînd organele autoguvernării depăşesc limitele competenţei
lor, şi dacă da, care este aceasta? Există doi agenţi de
control: guvernatorul Muntelui Athos şi Patriarhia Ecumenică.
Guvernatorul
este un înalt funcţionar al guvernului şi îşi are
reşedinţa în Karie. El dă socoteală Ministerului de Afaceri
Externe. Este investit cu autoritate publică, fără să fie
însă un agent al autoguvernării athonite. Din acestă cauză
socotesc drept inexactă folosirea în Constituţie a termenului de
guvernator (dioikhthz). În cazul în
care ar fi revizuită Constituţia, s-ar cuveni într-adevăr
întocmirea acestui termen.
Constituţia
îl însărcinează pe guvernator să garanteze respectarea
îndeaproape, din punct de vedere administrativ, a rînduielilor Muntelui Athos.
Guvernatorul îşi exercită responsabilităţile: 1. în stadiul
luării deciziilor, luînd parte la şedinţele Sfîntului Sobor,
dacă acesta i-o solicită; şi 2. după ce deciziile au fost
luate, cînd îi revine verificarea legalităţii acţiunilor propuse
de organele autoguvernării. Dacă descoperă că vreuna din
decizii contravine orînduielilor, CMA-ului, sau altor reglementări, el
atrage atenţia Sfîntului Sobor asupra acestui fapt. Dacă Sfîntul
Sobor nu este de acord cu aprecierea situaţiei în aceşti termeni,
guvernatorul cere îndrumarea Ministerului Afacerilor Externe. Acţiunile
guvernatorului sînt supuse controlului Consiliului de Stat16 cum
sînt şi acţiunile factorilor athoniţi cu excepţia celor
legaţi de administraţia internă de pe Muntele Athos.
Jurisprudenţa Consiliului de Stat consideră că problemele
interne cuprind toate relaţiile dintre aşezămintele monastice
şi dintre călugării înşişi precum şi
relaţiile lor cu autorităţile monastice şi cu Sfîntul Sobor17.
Cel de-al
doilea factor de control este Patriarhia Ecumenică a Constantinopolului, a
cărei jurisdicţie reglementează problemele de natură
spirituală. Totodată, Patriarhia ratifică prevederile
regulatoare ale Adunării Bianuale Extraordinare a Celor Douăzeci
referitoare la probleme spirituale precum şi orice hotărîre de
trecere a unei mănăstiri idioritmice la sistemul cenobitic;
patriarhia eliberează preoţilor permise pentru a merge pe Muntele
Athos şi a oficia aici; ea acordă scrisori de recomandare
cărturarilor care doresc să studieze în arhivele şi bibliotecile
de aici. Patriarhia trebuie să fie informată asupra alegerii,
demisiei sau demiterii egumenilor, epitropilor şi membrilor
organizaţiilor monastice. Împreună cu Sinodul Patriarhal, Patriarhia
formează un tribunal athonit (vezi VII).
VI. Puterea
legislativă. Pe Muntele Athos puterea legislativă se
manifestă prin: 1. CMA; 2. legile menţionate în paragraful 5 al
articolului 105 din Constituţie; şi 3. Dispoziţiile Regulatoare.
1. CMA este
elaborat şi votat de cele douăzeci de mănăstiri de sine
stătătoare de pe Muntele Athos sau, cu alte cuvinte, de Sfîntul Sobor
(Constituţie, articolul 105, paragraful 2, secţiunea b). În
elaborarea CMA, joacă un rol important şi guvernatorul, dar el nu are
drept de vot. După ce este votat, CMA este încredinţat Patriarhiei
Ecumenice şi Parlamentului Elen pentru a fi ratificat. Întrucît paragraful
4 al articolului 105 din Constituţie stipulează că respectarea
întocmai a orînduielilor Muntelui Athos se află, în ce priveşte
aspectele religioase, sub supravegherea Patriarhiei Ecumenice, iar în ce
priveşte aspectele administrative, sub cea a statului elen, sînt îndemnat
să cred că ratificarea CMA de către Patriarhie are în vedere
prevederile referitoare la chestiuni religioase, iar ratificarea sa de
către parlament, pe cele legate de chestiuni administrative.
2. După
cum am arătat deja (vezi IV, 3), articolul 105, paragraful 3 din
Constituţie stipulează şi garantează existenţa: i)
drepturilor şi îndatoririlor guvernatorului; ii) puterii
judecătoreşti exercitate de autorităţile athonite; şi
iii) privilegiilor vamale şi de impozitare acordate de statul elen din
Muntele Athos. Însă anvergura acestor privilegii nu este determinată
de Constituţie sau de CMA, ci de legile obişnuite votate de
parlamentul elen.
3.
Dispoziţiile sînt elaborate şi votate de Adunarea Bianuală
Extraordinară a Celor Douăzeci care constituie „organul legislativ
şi judecătoresc suprem al Muntelui Athos” (CMA art. 43 şi 45).
Dispoziţiile Regulatoare sînt elaborate pentru a reglementa diferite
probleme concrete din CMA sau HL, precum şi altele, ce nu sînt legiferate
prin aceste documente. Ele sînt aduse la cunoştinţa guvernatorului
şi a ministrului de resort, iar cele legate de chestiuni religioase sînt
supuse spre aprobare Patriarhiei Ecumenice. Atît ministrul cît şi
Patriarhia pot acorda sau refuza ratificarea Dispoziţiilor Regulatoare, dar
nu pot să le modifice.
VII. Puterea
judecătorească. Problemele privind puterea
judecătorească sînt reglementate de prevederile CMA şi HL.
Tribunalele athonite au competenţă civilă, penală şi
ecleziastică18.
Instanţele
judecătoreşti athonite sînt: 1. Tribunalele monastice (adică, în
mănăstirile cu regim cenobitic, Sfatul Bătrînilor şi
stareţul, iar în cele idioritmice, Sfatul Căpeteniilor); 2. Sfîntul
Sobor; 3. Sfînta Epitropie şi 4. Patriarhia Ecumenică împreună
cu Sinodul Patriarhal care au însă dreptul de a-şi delega competenţa
în acest domeniu unui tribunal special compus dintr-un exarhat de trei membri
(mitropoliţi patriarhali de pe Muntele Athos) şi din Adunarea
Bianuală Extraordinară a Celor Douăzeci.
Litigiile de
drept subiectiv care pot soluţionate de tribunalele athonite sînt cele
care apar în legătură cu 1. hotarele terenurilor diferitelor
mănăstiri, şi 2. „omologa”
(convenţii), înţelegeri scrise încheiate între mănăstiri
şi domeniilor lor dependente în legătură cu folosirea terenului
din peninsulă.
Judecătoria
monastică este cea care soluţionează litigiile dintre două
sau mai multe domenii dependente de mănăstiri respective. Sfîntul
Sobor este atît un tribunal de primă instanţă cît şi o
curte de apel. Ca tribunal de primă instanţă, Sfîntul Sobor se
ocupă de: 1. litigiile dintre mănăstiri legate de hotarele
acestora, 2. litigiile legate de „convenţia” dintre o mănăstire
şi unul dintre domeniile sale dependente, şi 3. litigiile dintre
domeniile dependente a două sau mai multe mănăstiri. În calitate
de curte de apel, Sfîntul Sobor se ocupă de contestaţiile făcute
împotriva deciziilor judecătoreşti monastice. Patriarhia
Ecumenică (sau Tribunalul Special) are funcţia de curte de apel
pentru contestaţiile împotriva deciziilor Sfîntului Sobor. Toate celelalte
litigii, care survin între aşezămintele athonite şi care
ţin de domeniul dreptului subiectiv, sînt aduse în faţa curţilor
civile ale statului: în faţa Tribunalului de Primă Instanţă
din Chalkidiki, iniţial, iar, ulterior, în faţa Curţii de Apel
din Salonic.
Delictele
şi crimele capitale comise sub incidenţa dreptului penal general sînt
judecate în curţile penale de stat din Salonic. Muntele Athos se
bucură de un privilegiu special în această privinţă:
anchetele corespunzătoare sînt realizate chiar pe Muntele Athos şi în
prezenţa, pe durata întregii lor desfăşurări, a unui membru
al Sfintei Epitropii.
Abaterile ce
ţin de domeniul dreptului penal general, ultrajele la adresa
colectivităţii sau a ordinii, comise pe Muntele Athos de
călugări, feţe bisericeşti sau mireni, sînt judecate de
curţile athonite: de judecătoria monastică dacă abaterea a
fost comisă în incinta unei mănăstiri, iar, dacă ea a fost
comisă în Karie, de către Sfînta Epitropie.
Abaterile
canonice (eclaziastice sau disciplinare) comise de călugării
athoniţi sînt de competenţa judecătoriei mănăstirii în
cauză, cu excepţia abaterilor care implică răspopirea —
lucru valabil pentru aceia dintre călugări care sînt în acelaşi
timp preoţi hirotonisit (hierocălugări). Sfîntul Sobor are funcţia
de curte de apel împotriva deciziilor judecătoreşti monastice.
Plîngerile împotriva sentinţelor Sfîntului Sobor sînt cercetate de
Patriarh şi Sinod (sau Tribunalul Special). Dacă este
hierocălugăr, iar abaterea sa este pasibilă de răspopire,
acuzatul este judecat în instanţa primă şi în instanţa de
apel de către Patriarh şi Sinod, rolul Sfîntului Sobor limitîndu-se
la investigarea cazului. Afară de aceasta, dacă o faţă
bisericească sau un călugăr ne-athonit comite o abatere
canonică pe Muntele Athos, investigaţiile sînt conduse de Sfîntul
Sobor, care înaintează apoi dosarul autorităţii ecleziastice în
a cărui subordine se află acuzatul.
VIII. Pe
lîngă autoguvernarea în sensul cel mai larg al cuvîntului, statul
elen recunoaşte Muntelui Athos alte numeroase privilegii (în
Constituţie, CMA, HL, şi în alte legi). Întrucît studiul de
faţă se concentrează asupra dreptului de rezidenţă,
privilegiilor de scutire de taxe vamale şi impozite, menţionate în
Declaraţia Comună nr. 4 a Actului Final al Acordului privind intrarea
Republicii Elene în Comunitatea Economică Europeană, mă voi
limita la enumerarea diferitelor alte privilegii:
1. Teritoriul
întregii peninsule (inclusiv litoralul) este proprietatea inalienabilă a
celor douăzeci de mănăstiri de sine stătătoare şi
este împărţit exclusiv între acestea (Constituţie, art. 5,
paragraful 2, CMA art. 2).
2. Ocrotirea
averilor imobiliare moştenite de fiecare mănăstire revine
mănăstirilor înseşi (HL art. 2).
3. Numai
Sfîntul Sobor, mănăstirile şi schiturile pot deţine sigilii
proprii (CMA art. 25, 31 şi 172).
4. Este
interzisă constituirea de societăţi pe peninsulă (CMA art.
183).
5.
Călugării şi novicii sînt scutiţi de serviciul militar (CMA
art. 93, HL art. 38, Legea 1763/1988, art. 6, paragraful 1, secţiunea
iii).
6. Documentele
Sfîntului Sobor precum şi cele trimise Sfîntului Sobor de
mănăstiri şi de domeniilor lor dependente trebuie să fie
redactate în limba greacă (CMA art. 26), celelalte documente pot fi
redactate în orice limbă doresc mănăstirile şi domeniile lor
dependente.
7. Numai
Sfîntul Sobor poate instala tiparniţe pe peninsulă (CMA art. 180).
8. Dacă
un mirean moare pe Muntele Athos, fără să îşi fi făcut
testamentul şi fără să aibă moştenitori, bunurile
şi banii pe care îi are aici sînt moşteniţi de Sfîntul Sobor sau
de mănăstirea în care a decedat şi care ţine în acest caz
locul statului (CMA art. 179).
9. Pot fi
făcute colecte de bani numai cu îngăduinţa Sfîntului Sobor
şi numai în scopuri religioase, educative sau de caritate (CMA art. 185).
10. Orice fel
de prozelitism sau propagandă sînt interzise sub pedeapsa expulzării
de pe peninsulă (CMA art. 184).
11.
Pădurile peninsulei nu intră sub incidenţa legislaţiei
forestiere a statului elen (CMA art. 169).
12. Este
interzisă vînzarea pe Muntele Athos a icoanelor şi a obiectelor de
artizanat care nu au fost făcute aici; este de asemeni interzisă pe
peninsulă realizarea de icoane şi obiecte de artizanat de către
mireni (CMA art. 174).
13.
Proprietatea funciară nu poate fi vîndută pe peninsulă, ci numai
schimbată între mănăstiri (CMA art. 100).
14. Sfîntul
Sobor şi mănăstirile nu contribuie la diferitele fonduri de
asigurarea socială pentru funcţionarii şi muncitorii lor laici
(Legea 1759/1989, art. 4, paragraful 1).
15. Nu este
permisă prescripţia achizitivă a averilor mănăstirilor
de către o a treia parte (Hotărîrea Legislativă din 22 aprilie
1926); această prevedere este valabilă, de fapt, pentru toate
mănăstirile, fie că sînt sau nu athonite.
16.
Călugării (ca toţi călugării din Grecia, de altfel)
sînt asiguraţi de Societatea Agrariană de Asigurare de la care ei
beneficiază de asistenţă medicală şi pensii (Legea
4169/1961).
17. Republica
Elenă oferă mănăstirilor o subvenţie anuală: în
1924, aproximativ 200.000 de acri de pămînt au fost expropriaţi în
folosul refugiaţilor din Asia Mică, iar, întrucît statul nu a avut la
acea vreme posibilitatea de a despăgubi mănăstirile, s-a
căzut de acord asupra unei subvenţii anuale. Legea 1166/1981 prevede
ca această subvenţie să nu fie mai mică de 33.000.000 de
drahme.
18. Legea
1198/1981 a pus bazele Centrului de Conservare a Moştenirii Muntelui
Athos, aflat în subordinea statului şi cu sediul în Salonic (Ministerul
Macedoniei şi al Traciei). Centrul realizează pe peninsulă
diferite lucrări de construcţii finanţate de statul elen şi
de Comunitatea Economică Europeană.
IX. Să
trecem acum la scutirile de taxe vamale şi impozite19 şi la restricţiilde asupra dreptului de rezidenţă, care
sînt menţionate explicit în Declaraţia Comună din Acordul
privind intrarea Greciei în Comunitatea Economică Europeană.
Articolul 105,
paragraful 5 din Constituţie garantează privilegiile financiare ale
Muntelui Athos şi împuterniceşte legea să le determine
anvergura. Aceasta nu violează principiul egalităţii
impozitării (Constituţie articolul 4, paragraful 5) deoarece
aceleaşi principiu recunoaşte anumite excepţii care servesc
interesului general. Privilegiile vamale ale Muntelui Athos precum şi mare
parte din cele de impozitare îi vizează în mod direct pe călugări:
proporţiile generale ale unor privilegii sînt determinate pe baza
numărului locuitorilor peninsulei, în timp ce alte privilegii sînt
instituite pentru beneficiul direct al călugărilor.
Privilegiile
scutirii de taxe vamale constă în:
1. Scutirea de
vamă a oricăror bunuri importate pe Muntele Athos pentru
mănăstiri şi alte aşezăminte se poate ridica anual la
o valoare totală de o mie de unităţi monetare oficiale („metallikh dracmh”) pentru fiecare
călugăr (CAM art. 167, HL art. 2, i). Bunurile trebuie să fie
importate de reprezentanţii autoguvernării athonite (nu de
comercianţi sau vizitatori). În momentul de faţă, unitatea
monetară oficială a scutirii de vamă a Muntelui Athos este
echivalentă cu valoarea curentă trei drahme20. O scutire
anuală de 3.000 de drahme (1$ USA = aproximativ 245 de drahme în 1996)
este departe de a fi satisfăcătoare, mai ales dacă avem în
vedere costul ridicat al transportului atît către, cît şi
peninsulă.
2. Scutirea de
vamă a produselor forestiere şi a altor produse exportate de pe
Muntele Athos CMA 168, paragraful 1). Produsele menţionate trebuie să
fie de fabricaţie athonită, iar exportarea lor trebuie să fie
realizată de aşezămintele de pe peninsulă.
Privegiile de
impozitare ale Muntelui Athos constau în scutirea lăcaşurilor sau a
călugărilor sau a amîndurora de obligaţia de a plăti
diferite impozite. Acestea sînt:
1. Impozitul
pe proprietatea imobiliară (Legea 1299/1982, articolul 21, paragraful 2,
secţiunea 3 şi 11).
2. Impozitul
pe transferul proprietăţii imobiliare (în afara peninsulei): o
scutire de 100% dacă atît vînzătorul cît şi
cumpărătorul sînt persoane juridice religioase în dreptul public sau
privat şi o scutire de 50% dacă numai una din părţi
constituie o asemenea persoană (Legea 1587/1950, art. 4, paragraful 1, II,
secţiunea 6 şi art. 6).
4. Impozitul
pe donaţiile de bunuri imobiliare, bani şi proprietăţi
imobiliare (Hotărîrea Legislativă 118/1973, art. 43, paragraful 1,
secţiunea 1 şi 3).
5. Impozitul
pe succesiune (Hotărîrea Legislativă 118/1973, art. 25, paragraful 1,
secţiunea 2).
6. Donaţiile
către mănăstirile Muntelui Athos sînt scăzute din venitul
impozabil al donatorului (Hotărîrea Legislativă 3223/1955, art. 4, 7,
iv, în forma amendată de Legea 1828/1989).
7. Pescuitul
în largul Peninsulei Athos este scutit de orice taxe cît timp este realizat în
scopul propriei întreţineri a călugărilor (CMA art. 170).
8. Tot ce se
produce pe insulă este scutit de impozit funciar sau de orice alt impozit
direct (HL art. 2, secţ. b, 1).
9. Transferul
proprietăţii pe peninsulă este scutit de impozitul aferent.
Acest privilegiu se aplică schimbului de proprietăţi imobiliare
între mănăstiri precum şi transferului de bunuri imobiliare
făcut de aşezăminte şi călugări (HL art. 2,
secţ. b, 2).
10. Venitul
provenit din proprietatea funciară este scutit de impozit (HL art. 2,
secţiunea b, 2). Acest privilegiu le este de folos în mod special
chiliilor, ai căror locuitori îşi duc traiul din propriile produse
agricole şi din veniturile realizate prin obiecte de artizanat. Însă
nu sînt scutiţi de acest impozit mirenii care sînt implicaţi în
activităţi comerciale pe peninsulă.
11.
Călugării sînt scutiţi de impozitul pe achiziţia bunurilor
produse şi consumate pe peninsulă (HL art. 2, secţiunea b, 3).
12.
Contractele întocmite pe Mutele Athos de Sfîntul Sobor şi de mănăstiri
privind transferul drepturilor asupra proprietăţii imobiliare de pe
peninsulă sînt scutite de impozitul timbrelor. Acest privilegiu a fost
extins pentru a viza „contractele de toate felurile” încheiate de Sfîntul Sobor
sau de mănăstiri cu o a treia parte precum şi toate documentele
emise de Sfîntul Sobor sau înaintate acestuia ori diferitelor
aşezăminte de pe Muntele Athos (Hotărîrea Legislativă
2561/1953, art.13, paragraful 4).
13.
Athoniţii sînt scutiţi de impozitul şi taxele obişnuite
către stat pentru alcoolul produs şi consumat pe peninsulă. Ei
sînt scutiţi, de asemeni, de anumite formalităţi ce
controlează producţia de alcool (Legea forţată
din14.10.1935).
14. Întregul
Munte Athos este scutit de Taxa pe Valoare Adăugată (Legea 1842/1986,
art. 1, paragraful 2; Decizia Ministerului de Finanţe 7395/4269/1987).
Restricţiile
asupra dreptului de rezidenţă sînt următoarele:
1. Orice
persoană de sex masculin, indiferent de origine etnică sau
naţionalitate, se poate stabili pe Muntele Athos ca novice sau
călugăr. El trebuie însă să fie creştin ortodox
şi membru al unei biserici ortodoxe consacrate. Persoanele schismatice sau
eretice precum şi membrii unei mari părţi a altor religii sînt
excluse (Constituţie art. 105, paragraful 2, secţiunea ii; CMA art.
5). Asemenea celorlalţi cetăţeni greci, călugării
şi novicii au dreptul de a părăsi credinţa ortodoxă
şi de a îmbrăţişa o altă doctrină
creştină sau de a deveni atei. În acest caz însă, ei
încetează să mai fie athoniţi şi nu mai pot locui pe
Muntele Athos.
2.
Datorită statutului lor monastic şi necesităţii supunerii
monastice, CMA impune restricţii speciale asupra dreptului de liberă
circulaţie al călugărilor. Astfel, călugării nu pot
părăsi peninsula fără permisiunea scrisă a
mănăstirii, care trebuie să fie informată asupra motivului
şi duratei absenţei lor. Mănăstirile nu pot însă
refuza învoiri călugărilor care doresc să studieze (CMA art. 96)21.
3.
Călugării care nu aparţin de mănăstirile athonite sau
de domeniile lor dependente şi care sînt găsiţi hoinărind
pe muntele Athos sînt expulzaţi de Sfînta Epitropie (CMA art. 177). Sfînta
Epitropie are de asemeni dreptul de a-i expulza pe mirenii care provoacă
tulburări (CMA art. 37).
4. Toată
lumea (călugării ne-athoniţi, feţe bisericeşti sau
mireni) care vizitează Muntele Athos (în orice alt scop în afară de
acela de a se stabili aici) trebuie să obţină întîi un permis (diamonhthrion) din Karie, care îi dă dreptul
de a călători pe peninsulă şi de a cere găzduire
mănăstirilor. „Diamonitirion”-ul este eliberat de Sfînta Episcopie,
care îi fixează, se asemeni, durata valabilităţii (CMA 176).
Feţele bisericeşti, fie sau nu ortodoxe, trebuie să
menţină în plus un permis de la Ministerul Afacerilor Externe din
Atena sau de la Ministerul Macedoniei şi Traciei din Salonic. Dacă nu
pleacă la expirarea permisului, vizitatorul este expulzat de Sfînta
Epitropie.
5. Oricine
doreşte să studieze în arhivele sau bibliotecile
mănăstirilor trebuie să prezinte Sfîntului Sobor o scrisoare de
recomandare de la Patriarhia Ecumenică sau de la Ministerul Afacerilor
Externe (CMA art. 185, paragraful 2).
6.
Prezenţa fiinţelor de sex feminin, fie ele persoane sau animale, a
fost dintotdeauna interzisă pe Muntele Athos (CMA art. 186).
Încălcarea acestei norme constituie un delict de drept canonic, ceea ce
însemnă că sancţiunile pot fi aplicate doar creştinilor
neortodocşi. Statul elen a emis de aceea Hotărîrea Legislativă
2623/1953 care a fost inclusă ca art. 43 b în HL care a ratificat CMA.
Pentru orice persoană de sex feminin care pune piciorul pe peninsulă,
acest act prevede pedeapsa cu închisoare pe o perioadă de două
pînă la douăsprezece luni, alternativa cauţiunii fiind
exclusă. În 1956, Adunarea Bianuală Extraordinară a Celor
Douăzeci a votat o Dispoziţie Regulatoare conform cărei orice
persoană care introduce animale de sex feminin pe Muntele Athos este
pedepsită cu o amendă de pînă la 300 de drahme şi o
detenţie de pînă la cinci zile. O Dispoziţie Regulatoare mai
recentă a aceleiaşi Adunări decretează că orice vas
care are femei la bord trebuie să se păstreze la o distanţă
de cel puţin 500 metri de ţărm. În 1975, declarată Anul
Internaţional al Femeii, un membru al Adunării a propus în
parlamentul elen să fie ridicată prin lege interdicţia asupra
accesului femeilor pe Muntele Athos. Parlamentul a respins acestă
propunere deoarece: i) interdicţia a existat dintotodeauna aflîndu-se de
aceea sub protecţia constituţională şi
internaţională a Muntelui Athos; ii) interdicţia este
inclusă în CMA a cărui modificare se află exclusiv în puterea
athoniţilor22.
7. Mirenii
îşi pot exercita profesiunea pe Muntele Athos numai cu permisiunea
autorităţilor athonite. În plus, practicarea comerţului se
mărgineşte la capitala Karie şi la portul acesteia Dafne,
deoarece este „absolut” interzisă instalarea de sedii comerciale în
mănăstiri şi în domeniile lor dependente precum este interzis pe
peninsulă şi comerţul cu bunuri ce nu sînt esenţiale aici
(CMA art. 175).
8.
Cetăţenii străini care vin să se stabilească pe
Muntele Athos ca novici sau călugări dobîndesc cetăţenia
elenă ipso jure odată cu înscrierea lor în registrul respectiv
al mănăstirii (Constituţie art. 105, paragraful 1, CMA art. 6).
Pierderea cetăţeniei elene nu este menţionată ad hoc în nici un act legislativ; în acest caz se cuvin aplicate prevederile Codului
Cetăţeniei Elene (Hotărîrea Legislativă 3370/1955, Legea
1438/1984)23.
Dobîndirea
cetăţeniei elene constituie un privilegiu pentru că nu
există posibilitatea expulzării unui călugăr sau novice de
origine străină. Cetăţenii străini care vor să se
stabilească pe Muntele Athos pot alege orice mănăstire doresc.
Prin tradiţie, ruşii, sîrbii, bulgarii şi românii aleg
mănăstirile Sf. Pantelimon, Chilamdari, Zografu şi, respectiv,
Schitul Sf. Ioan Botezătorul. Asemeni celorlalte şaptesprezece mănăsitiri,
acestea trei se află sub jurisdicţia eclesiastică a Patriarhiei
Ecumenice, iar în calitate de persoane juridice sub cea a dreptului public elen24.
În acelaşi timp, totuşi ele sînt lăcaşuri ale popurului
rus, ale celui sîrb, ale celui bulgar, iar Schitu Botezătorului este
lăcaşul poporului român25. El se bucură de
privilegiul autoguvernării şi de toate celelalte privilegii garantate
de constituţia şi legile Republicii Elene. De asemeni, în
conformitate cu clauza Tratatului de la Sèvres referitoare la protecţia
minorităţilor în Grecia, reluată apoi de Tratatul de la
Lausanne, ele beneficiază de protecţie internaţională.
Adevărul este că Grecia a respectat drepturile şi
libertăţile acestor aşezăminte în ciuda războaielor ce
au survenit şi a diferendelor politice şi naţionale ce s-au
insinuat în relaţiile sale cu alte ţări ortodoxe. Aceste
lăcaşe au fost leagănul renaşterii culturale şi
naţionale a ţărilor respective şi continuă pînă
astăzi să le ofere hrană spirituală. Existenţa acestor
comunităţi monastice este, cred eu, un simbol elocvent al naturii
ecumenice a Muntelui Athos unde ortodocşi de toate
naţionalităţile îşi duc împreună viaţa ca novici
şi călugări26. Lumea noastră are mult de
învăţat de la această societate a Amfictioniei de o mie de ani a
Muntelui Athos. Din acest punct de vedere, prezentul simpozion constituie nu
numai un punct de pornire în studierea problemelor athonite din anii
Comunităţii Europene, ci şi descoperirea Muntelui Athos de
către Comunitatea Europeană a propriei sale expresii spirituale vechi
de o mie de ani.27
Traducere de
Alina Cadariu
NOTE
1. Jurnalul Oficial al
Comunităţii Europene nr. 291/19.11.1979, p. 186, N. Skandamis „To
Agio Oroz kai oi Eurwpaikez Koinothtez”, Ellhnikh Epiqewrhoh Eurwpaikon Dikaiou 1983, nr. 2, pp.
271–285.
2. Pentru bibliografie despre
Muntele Athos publicat înainte de 1963, vezi Ir. Doens, „Bibliographie de la
Sainte Montagne de l’Athos”, Le Millénaire du Mont Athos, 963–1963, II,
Venezia–Chevetogne [1964], pp.337–495. Pentru lucrările ruseşti privind
în principal relaţiile dintre Rusia şi Muntele Athos, vezi An.
Prosvirnin, „Affon i Russkaja Cerkov. Bibliografija”, Bogoslovskie Trudy 15 (1976) 185–256. Lucrări de bază despre istoria şi arta
Muntelui Athos sînt: M. Gedeon, O Aqwz. Anamnhseiz, eggraja,
shmeiwseiz, Constantinopol <Atena 1990> 1985; episcop Porfirij Uspenskij, Istorija
Afona, Kiev 1877, Vostok christianskij-Afon. Istorija Afona, II–III
(1–2), Kiev, 1877, Sankt Petersburg 1892, Diacon Coamas Vlachos, H cersonhsoz tou Agiou Oronz Aqw kai
ai en auth monai kai oi monacoi palai te kai nun, Volos 1903; arhimandrit
Gerassimos Smyrnakis, To Agion Oroz, Atena <Karyae, Muntele Athos
1988> 1903; F. W. Hasluck, Athos and its Monasteries, Londra 1924;
arhimandrit Cristophoros Ktenas, Apanta ta en Agiw Orei iera
laqidrnmata Atena 1935; Emm. Amand de Mendieta, La presqu‘île des Caloyers. Le Mont
Athos, Bruges 1955; I. Mamalakis, To Agion Oroz (Aqwz) dia meson
tvn aiwnwn, Thessaloniki 1971.
3. Bibliografia juridică a
Muntelui Athos a fost publicată de către Ir. Doens — Ch. Papastathis,
„Nomikh bibliograjia Agion Orouz, 1912–1969, Makedonika 10 (1970) 191–242.
Diferite texte despre perioadele bizantine şi post-bizantine privind
statutul special al Muntelui Athos — care continuă să fie valabile,
potrivit Constituţiei Elene şi tratatelor internaţionale — au
fost colectate în mare măsură de către Ph. Meyer, Die
Haupturkunden für die Geschichte der Athosklöster, Leipzig <Amsterdam
1965> 1894; G. Young, Corps de droit ottoman, vol. II, Oxford 1905,
pp. 40–56 şi în seria „Archives de l‘Athos”, iniţiată în Sankt
Petersburg şi continuată la Paris după 1917.
4. N. Antonopoulos, „La condition
internationale du Mont Athos”, Le Millénaire du Mont Athos, 963–1963, I,
Veneţia [1963], pp. 381–405.
5. Articolul 22 al Tratutului de
la San Stefano precizează relativ la Muntele Athos: „călugării
Muntelui Athos de origine rusă îşi păstrează posesiunile
şi avantajele anterioare şi vor continua să se bucure — în cele
trei mănăstiri care le aparţin şi în domeniile dependente
acestora — de aceleaşi drepturi şi prerogative ca şi cele care
sînt asigurate altor organe religioase şi mănăstirilor Muntelui
Athos”, vezi G. Noradounghian, Recueil d‘actes internationaux de l‘Empire
Ottoman, vol. III. Paris 1902, p.519.
6. Articolul 62, paragraful 8:
„Călugării Muntelui Athos, oricare ar fi ţara lor de origine,
îşi păstrează posesiunile şi avantajele anterioare şi
se vor bucura, fără nici o excepţie, de o perfectă
egalitate în drepturi şi prerogative”, vezi G. Noradounghian, op. cit.,
vol. IV, Paris, pp.191–192.
7. „Muntele Athos va avea o
autonomie independentă şi neutră...”, vezi N. Antonopoulos, op.
cit., p. 392; Ch. Papastathis „To kaqestwx tou Agiou Orouz kai thz
Ekklhsiaz othn Makedonia meta thn Sunqhkh tou Boukourestiou”, H Sunqhkh
ton Boukourestiou kai h Ellada, Thessaloniki 1990, 197–198.
8. „Grecia se angajează
să recunoască şi să menţină drepturile
tradiţionale şi libertăţile de care se bucură
comunităţile monastice negreceşti ale Muntelui Athos, în
conformitate cu dispoziţiile articolului 62 al Tratatului de la Berlin din
13 iulie 1878”, vezi G. F. de Martens, Nouveau recueil général de traités et
autres actes relatifs aux rapports de droit international, seria a 3-a, de
H. Triepel, vol. 12, p. 806. Acest Tratat a fost sancţionat prin Decretul
29.9/30.10.1923 „On the protection of the Minorities in Greece”, Gazeta
Oficială a Greciei A. 311/30.10.1923.
9. Regimul Muntelui Athos
Articolul 105
1. Conform străvechiului
său statut privilegiat, peninsula Athos, ce se întinde dincolo de Negali
Vigla şi se constituie în regiunea Muntelui Athos, este o parte
autoguvernantă a statului elen a cărui suveranitate asupra ei
rămîne însă intactă. Din punct de vedere spiritual, Muntele
Athos se află sub jurisdicţia Patriarhiei Ecumenice. Toate persoanele
care duc o viaţă monastică dobîndesc prin aceasta
cetăţenia elenă la acceptarea lor ca novici sau
călugări, fără alte formalităţi.
2. Muntele Athos este guvernat în
conformitate cu orînduielile sale de către cele douăzeci de Sfinte
Mănăstiri între care este împărţită peninsula;
teritoriul peninsulei nu poate fi supus exproprierii.
Guvernarea regiunii Muntelui
Athos este exercitată de reprezentanţii Sfîntelor Mănăstiri
constituiţi în Sfîntul Sobor. Nu este permisă nici un fel de
schimbare în sistemul de guvernare ori a numărului de mănăstiri
de pe Muntele Athos precum nici în ierarhia lor una faţă de
cealaltă ori în rangul lor faţă de domeniile subordonate.
Persoanele heterodoxe sau schismatice le este, prin chiar aceasta,
interzisă rezidenţa pe peninsulă.
3. Definirea în detaliu a
rînduielilor Muntelui Athos şi a formelor lor de operare este
făcută în Carta Muntelui Athos, care este elaborată şi
votată de cele douăzeci de Sfinte Mănăstiri în colaborare
cu reprezentantul statului şi care este ratificată de Patriarhia
Ecumenică şi de Parlamentul Grec.
4. Respectarea întocmai a
rînduielilor Muntelui Athos în domeniul spiritual se află sub
supravegherea supremă a Patriarhiei Ecumenice, iar, în domeniul
administrativ, sub supravegherea statului, care este, de asemenea, responsabil
în mod exclusiv de asigurarea ordinii şi siguranţei publice.
5. Mai sus menţionatele
puteri de stat sînt exercitate de un guvernator ale cărui drepturi şi
datorii sînt hotărîte prin lege.
Puterea judecătorească
exercitată de autorităţile monastice şi de Sfîntul Sobor
este şi ea stabilită prin lege după cum sînt şi
privilegiile în domeniul impozitelor şi al taxelor vamale.
Legea, de asemenea,
determină puterea judiciară exercitată de autorităţile
monastice şi de Comunitatea Sacră, cît şi privilegiile privind
vama şi taxele de care se bucură Muntele Athos”. Vezi D. Petrakakos, To
monacikon politeuma tou Agiou Odouz Afw, Atena, 1925; P. Panayotakos, „H
odganwsiz tou monacikou politenmatoz en Agiw Orei-Afw”, Arceton
Ekklhsiastikou kai Kanonikou Dikaiou 4 (1949) 79–192; B. Dentakis, „H
diorganwsiz thz mouacikhz politeiaz ton Agiou Orouz”, Ellhnikh
Dhmiourgia 13 (1954) 521–534; N. Antonopoulos, „H suntagmatikh
prostasia tou agioreitikou kaqestvtoz”, Atena 1958; St. Papadatos, H politeiakh
qesiz tou Agiou Orouz, Atena 1965; J. Konidaris, „Die orthodoxen Kirchen in
Griechenland nach der neuen Grundgesetzgebung”, Zeitschrift für
evangelisches Kirchenrecht 23 (1978) 199-201; Sp. Troianos, Paradoseiz
Ekklhsiastikou Dikaiou, Atena-Komotini2 1984, pp. 463-521; Ch.
Papastathis, H eidikh nomikh metaceirish twn Agioreitvn, Thessaloniki 1988.
10. Consiliul de Stat 869/1967;
2140/1975.
11. Consiliul de Stat 869/1967;
2140/1975.
12. Arios Pagos 170/1964. Th.
Tsatsos, „Gnwmodothsiz: Agion Oroz pronomiacon kaqestwz, etc.”, Qemiz 64 (1953) 428–430; Ch.
Fragistas, „Peri thn dunatothta ekpoihswz ek merouz tvn Iervn Monvn
ton Agion Orouz akinhtwn... Gnwmodothsiz”, Nomikon Bhma 19 (1971) 298–300; Sp. Troianos, op. cit., pp. 474, 477; Ch. Papastathis, „Peri thn
askhsin epopteiaz eiz ta ektoz thz cersonhsou tos Aqw keimena agioreitika.
Gnwmodothsiz” Nomiko Bhma 34 (1986) 820.
13. Cele douăzeci de
mănăstiri, în ordinea importanţei lor sînt: Megisti Lavra,
Vatopedi, Iviron, Chilandari, Dionyssiou, Koutloumoussi, Pantocrator,
Xeropotamou, Zographou, Docheiariou, Karakallou, Philotheou, Simonos Petra,
Hagiou Pavlou, Stavronikita, Xenophontos, Grigoriou, Esphigmenou, Rossikon
(Hagiou Panteleleimonos) şi Kastamonitou (MAC art. 1).
14. 1. Megisti Lavra, Docheiariou,
Xenophontos, Esphigmenou; 2. Vatopedi, Koutloumoussi, Karakallou, Stavronikita;
3. Iviron, Pantocrator, Philotheou, Simonos Petra; 4. Chilandari, Xeropotamou,
Hagiou Pavlou, Grigoriou, şi 5. Dionyssiou, Zographou, Rossikon,
Kastamonitou (MAC 28).
15. De I. Iliakis, Oi agioreitikoi qesmoi, Atena 1938, p.16,
şi P. Panayotakos, op. cit., 130-132. Contra: Th. Tsatsos, op.
cit.
16. Consiliul de Stat 339/1976;
2421–2424/1980.
17. Consiliul de Stat 1093/1936;
1267/1966.
18. I. Youpis, „Dikastich
dikaiodosia monasthriakvn arkvn Agioh Oroux”, Timhtikoz
Tomoz uper Antwniou Zhlhmonoz, Atena 1939, 33–48; Idem, „H aponomh
dikaiosunhz en Agiw Orei”, Arceion Ekklhsiastikou kai Kanonikou
Dikaiou 4 (1949) 3–27; P. Panayotakos, op. cit., 142–170; Th. Tsatsos — M. Volonakis,
„H aponomh thz dikaiosunhz en Agiw Orei”, Arceion
Ekklhsiastikou kai Kanonikou Dikaiou 4 (1949) 210–221; Ch.
Papastathis, „H epibolh uperoriaz eiz monacouz tou Agiou Orouz.
Gnwmodothsiz˛, Armnopouloz 28 (1974) 484–487; Sp. Troianus, op.
cit., pp. 510-521.
19. Pentru obiceiurile şi
taxele Muntelui Athos, vezi Ch. Papastathis, „State financial Support for the
Church in Greece”, European Consortium for Church-State Research.
Proceedings of the Meetings 1989: Church and State in Europe — State Financial
Support — Religions and the School, Milano (Dott. A. Giuffré) 1992, 15ff.;
N. Skandamis, op. cit., 280–282.
20. Legea 4055/1960, Art. 2,
Paragraful 5.
21. Ch. Papastathis, H
eidich, op.
cit., pp.27–40.
22. Vezi Ch. Papastathis, H
eidikh, op.
cit. unde există o bibliografie
mai amplă.
23. Ch. Papastathis, „The
Nationality of the Mount Athos Monks of non-Greek origin”, Balkan Studies 8
(1967) 84; Idem H eidich, op. cit., pp.63–64.
24. Consiliul de Stat 1093/1936;
Curtea de Judecată a Atenei 7922/1954.
25 Vezi A.–E. Tachiaos, „Mount
Athos and the Slavic Literatures”, Cyrillomethodianum 4 (1977) 1–35; J.
Smolitsch, „Le Mont Athos et la Russie“, Le Millénaire..., op. cit., I,
279–318; D. Dimitrijevic, „L’importance du monachisme serbe et ses origines au
monastere athonite de Chilandar”, Le Millénaire..., op. cit., I,
265-277; D. Bogdanovic — V. Djuric — D. Medakovic, Chillandar, Belgrad
1978; M. Kovacev, Bulgarski ktitori v Sveta–Gora, Sofia 1943; Idem, Bulgarsko
monasestvo v Aton, Sofia 1967; N. Iorga, „Le Mont Athos et les pays
roumains”, Academie Roumaine. Bulletin de la Section historique 2 (1914)
149–213; G. Cioran, Scedeiz tvn Ponmanikvn cwrvn meta tou Afw, Atena 1938, unde poate
fi găsită o bibliografie mai amplă.
26. Vezi D. Nastase, „Les débuts
de la communauté oecuménique du Mont Athos”, Snmmeikta 6 (1985) 251 ff.
27. Comunicarea, prezentată
cu ocazia simpozionului „Muntele Athos şi Comunitatea Europeană”,
fusese deja înmînată editorului cînd (în 1992) ultima mănăstire
idioritmică de pe Muntele Athos — Pantocrator — a devenit cenobitică.
*
Charalambos Papastathis (n. 1940) este profesor de drept la Universitatea Aristotel din Salonic,
Grecia; autor a peste 70 de studii, cele mai semnificative fiind Organizarea
administrativă a bisericilor din Cipru, Statutul
comunităţilor elene în Imperuil Otoman şi în diasporă, Manual
de drept ecleziastic şi de cărţi ca „The legislative work
of the Cyrillomethodian Mission in Great Moravia” şi „The Nomocanon
of George Trapezountios”.
Charalambos Papastathis, The Status of Mount Athos in
Hellenic Public Law, publicat în limba engleză la Thessaloniki
(Institutul pentru Studii Balcanice, nr. 241, 1993), pp. 55–75, apărut
şi în bulgară în „Pravna Misul” 34, 1993, nr.3, pp. 97–107. Preluat
cu permisiunea autorului.