Dimensiunile
politice
ale afacerii Caritas
Tom Gallagher
La începutul
anilor ’90, una din caracteristicile înaintării nesigure a Europei de Est
către o economie de piaţă a fost apariţia
operaţiunilor de „economisire în piramidă” care, mai devreme sau mai
tîrziu, s-au dovedit a fi fraude financiare, uneori la scară
gigantică. În Rusia, Serbia şi România* au proliferat scheme de
investiţie oferind plăţi uriaşe la depuneri mici de
capital. După deturnarea celei mai
mari părţi a fondurilor, organizatorii plăteau primilor
investitori folosind depunerile ulterioare. Procentul mare de plăţi
acţiona ca un puternic magnet pentru nenumăraţi alţii, care
umflau dimensiunile piramidei. Dar banii nu erau investiţi în nimic, iar
piramida, pentru a se susţine, avea nevoie de injecţii constante de
lichidităţi, în progresie geometrică. De îndată ce
seacă intrarea banilor prospeţi, întregul edificiu se
prăbuşeşte şi aceia care au venit mai tîrziu, (marea
majoritate a investitorilor), pierd totul.
Arborele
genealogic al schemelor–piramidă este vast, unul dintre izvoare ducînd la
strămoşul Carlo Ponzi, un imigrant italian în Boston, pe la 1900,
care a convins peste douăzeci de mii de bostonieni să se
despartă de 14 milioane de dolari.1 Poate n-a fost o
simplă coincidenţă că tocmai Rusia, locul de naştere
al comunismului sovietic, şi România, ţara est–europeană care a
fost cum nu se poate mai ruinată de economia comunistă, au fost
martorele principalelor scheme–piramidă din zonă. În ambele
ţări era firesc ca, în rîndurile unei populaţii
obişnuită ca statul să ia în numele ei deciziile economice
importante, să existe o lipsă generală de familiarizare cu
principiile capitaliste şi investiţiile să presupună în
mare măsură riscuri şi fraude. A fost, de asemenea, destul de
uşor ca fondatorii piramidelor, să împrumute masca filantropiei care
venea în ajutorul cetăţenilor nevoiaşi ce se confruntau cu
vremuri grele, odată ce statul încetase să mai acţioneze ca un
binefăcător social. Tradiţia populară subliniază, în
Rusia ca şi în România, rolul puternicilor patroni gata să
uşureze povara poporenilor, luînd decizii, în mod dezinteresat, în numele
acestora. Astfel, speculanţii piramidelor erau în ton cu cultura
politică a ţărilor lor, unde slăbiciunea conştiinţei
civice făcea dificilă evaluarea sceptică a apelurilor
paternaliste ale aşa-zişilor salvatori. Mai mult, în România existau
politicieni importanţi gata să promoveze schema piramidală:
tocmai aceia pe deplin ostili încercărilor de a promova valorile pluralismului
în perioada imediat următoare răsturnării dictaturii
Ceauşescu de la sfîrşitul anului 1989.
În iunie 1992,
oraşul Cluj a devenit centrul nervos al operaţiei „economisirii în
piramidă” numită Caritas. Caritas este cuvîntul latin
pentru caritate şi s-ar putea ca numele care i s-a dat să fi avut
scopul de a-i sublinia caracterul binevoitor (sau ştiind că a
urmări profitul avea conotaţii negative încă în România.) Un
flux crescînd de investitori a fost atras de perspectiva multiplicării de
opt ori în trei luni a investiţiei iniţiale. Timp de aproape
douăzeci de luni, din 1992 pînă în 1993, Caritas s-a achitat
de obligaţiile faţă de investitori. Ecoul a fost atît de
puternic, încît se cunosc peste trei milioane de oameni care au investit în
afacere, pînă cînd au început greutăţile la plată, în
octombrie 1992.2
Caritas n-ar
fi putut avea un asemenea impact fără un climat politic favorabil.
Acest articol examinează discursul populist al proprietarului Caritas-ului,
Ioan Stoica, şi felul în care el a canalizat către Caritas speranţele şi frustrările acumulate ale cetăţenilor,
mai ales ale acelora mai legaţi de sat, dintre care mulţi încă
erau în curs de a se obişnui cu viaţa urbană. De asemenea vom
examina şi succesul repurtat în încheierea de alianţa cu grupuri de
presiune reprezentînd valori nativiste şi colectiviste, mai ales al
alianţei cu PUNR, condus de Gheorghe Funar, în oraşul căruia s-a
stabilit Caritas-ul.
Articolul va
studia felul în care Caritas-ul (în ciuda declaraţiilor frecvente
de neutralitate politică) a făcut posibil ca un partid
naţionalist ambiţios, bazat pe un segment al elitei culturale şi
administrative de dinainte de ’89 din Transilvania, să-şi
întărească forţele, acolo şi în alte zone. Se va acorda
atenţie reacţiei confuze de răspuns a unui stat căruia îi
lipseau măsurile de reglementare pentru a controla Caritas-ul
şi ai cărui lideri guvernamentali erau reţinuţi de factori
politici de la a face vreo mişcare, chiar atunci cînd jocul părea
să reprezinte o ameninţare pentru reputaţia fiscală a
ţării. Şi, în sfîrşit, este examinată provocarea
făcută libertăţii presei şi instituţiilor care
accentuau încrederea în sine şi virtutea civică, ca şi
implicaţiile pentru guvernul reprezentativ din România.
Contextul economic şi politic care a produs Caritas-ul
Într-o
ţară cu perspective economice sumbre, cetăţenilor le-a fost
oferită o scurtătură către bogăţie. Dimensiunea
problemelor României era dată de faptul că oricine ar fi urmărit
mîntuirea economică avea să găsească un public
recunoscător gata să-şi
investească banii fără să pună prea multe
întrebări încuietoare: în 1993 venitul real scăzuse cu 40%
faţă de 1989, inflaţia anuală atingea procentul de aproape
300% pe an, iar de pe urma salariului mediu de sub 60.000 de lei pe lună
(nici 40 USD) era din ce în ce mai greu de trăit, dat fiind că
scăparea de sub control a preţurilor a dus la creşterea costului
unor produse de bază dincolo de posibilităţile multor
consumatori.3
Nu numai
tabloul politic deprimant, dar şi insatisfacţia faţă de
politicienii aleşi şi faţă de soluţiile politice
găsite maladiilor naţionale explică impactul Caritas-ului.
În august 1993, pe cînd numărul investitorilor atingea două milioane,
un sondaj al Centrului Independent de Studii Sociale (ICSS) din Bucureşti
arăta că 58,1% din cei întrebaţi considerau că
prestaţia guvernului minoritar al lui Nicolae Văcăroiu era
„medie”, „slabă” sau „foarte slabă”.4 Dar 39,1% dintre cei
chestionaţi de sondajul ICSS se îndoiau de capacitatea opoziţiei de a
scoate ţara din criză, în cazul aplicării programului acesteia.
Democraţii greoi promovează Caritas-ul
Cînd a
apărut Caritas-ul, mulţi români erau deja dispuşi să
creadă că personalităţile, mai degrabă decît partidele
sau programele lor, sînt agenţi ai izbăvirii. Proprietarul Caritas-ului
era Ioan Stoica, un contabil din sudul Transilvaniei, născut în 1939.
Sosind mai întîi în Cluj, acesta pretinde că a găsit „un oraş
sărac, subdezvoltat, o comunitate în criză.”5 Majoritatea
criticilor şi observatorilor resimţeau preocuparea primarului
oraşului de a face din Cluj un sanctuar al valorilor naţionaliste
şi de a pune la punct populaţia maghiară a oraşului,
estimată la 23%, mai degrabă decît pe aceea de a se preocupa de
probleme serioase ale infrastructurii care se iviseră ca rezultat al
industrializării rapide şi neplanificate de pe la mijlocul şi
din ultima perioadă a erei Ceauşescu. Ceea ce a făcut din Cluj
un loc atrăgător pentru o aventură financiară care, în
multe ţări, ar fi atras curînd investigări din partea statului,
a fost faptul că, sub primarul Funar, acesta a devenit cu repeziciune un
oraş care şi-a dobîndit autonomia reală faţă de
autorităţile de stat de la Bucureşti.
Una din
constantele politice care a definit România, începînd cu anul 1881, cînd a
devenit un stat independent, a fost consecvenţa cu care centrul controla,
în cele mai mici amănunte, guvernele locale. După alegerile locale
din 1992, primarii Convenţiei Democrate (CD) aleşi în multe
oraşe din România şi-au dat seama că planurile lor de
îmbunătăţire municipală sînt blocate pentru că nu
puteau obţine autonomia faţă de Bucureşti. Guvernul s-a
arătat ostil canalizării de fonduri spre oraşe care îi
respinseseră candidaţii în perioada alegerilor. Dimpotrivă,
Funar nu s-a confruntat cu amestecul statului, căci după 1992
supravieţuirea guvernului Văcăroiu depindea de bunul său
plac.
Primatul
puterii locale faţă de puterea centrală (foarte neobişnuit
în context balcanic) izvorăşte din faptul că primarul Funar este
Preşedintele Partidului Unităţii Naţionale Române (PUNR) de
ale cărui treizeci de locuri în Camera Deputaţilor guvernul depindea
în obţinerea majorităţii voturilor. Acuzaţiile frecvente de
corupţie, aduse nu numai de cotidiane cu vînzări ridicate, ca Evenimentul
Zilei, ci şi de Ministerul finanţelor care, în februarie–martie
1993 investigase neregulile financiare ale autorităţilor
oraşului Cluj, nu i-au clătinat poziţia.6 Capacitatea
lui Funar de a face Bucureştiul să danseze după cum cînta el s-a
văzut clar în noiembrie 1993, cînd guvernul a fost de acord să doneze
346.340.000 lei (peste 400.000 de dolari) pentru a completa costul unei
uriaşe statui care se ridica în Cluj în cinstea eroului naţionalist
Avram Iancu7, pe cînd alte municipalităţi erau incapabile
de a-şi asigura minimul confort, datorită lipsei fondurilor de la
Bucureşti.
Este posibil
ca un operator politic alert ca primarul Funar să fi fost capabil să
vadă avantajele politice ale stabilirii Caritas-ului în oraşul
său. Acest lucru i-a adus o binevenită publicitate în decursul unei
perioade în care nu se întrevedeau alegeri. Funar a marşat inevitabil pe
faptul că oraşul său avea să devină cel mai prosper
din ţară, cu un număr crescînd de „milionari Caritas”
şi semnele exterioare ale bunăstării reflectate de
vînzările de maşini în creştere, escaladarea preţului
caselor şi brusca popularitate a vacanţelor în locuri exotice.8 Aceste semne de viaţă prosperă într-o ţară
copleşită de depresie erau o binecuvîntare pentru orice politician
care plănuia ca în viitor să convingă un electorat sceptic
că el, mai mult decît rivalii săi, putea să aducă vremea
bună în economie. Cu ocazia deschiderii unui supermagazin în stil
occidental într-o suburbie din Cluj, pe 22 septembrie 1993, primarul Funar a
reuşit să afirme că Clujul se ridica în fruntea ţării
şi era pe punctul de a resimţi o dezvoltare explozivă care se va
răspîndi şi în alte locuri. Niciodată după 1989 vreun alt
politician român nu fusese în stare să facă o asemenea prezicere, în
ţara blocurilor pe jumătate terminate, a drumurilor
prăbuşindu-se şi a fabricilor în ruină. Oricît de
nefondată ar fi fost afirmaţia lui Funar, ea a dat naştere unei
reacţii emoţionale într-o mulţime hămesită de optimism
economic, încă de la sfîrşitul anilor ’70.9
Între timp,
averea revărsîndu-se în cuferele oraşului, consecinţă a
succesului Caritas-ului, i-a permis lui Funar accesul la fonduri pe care
omologii săi din alte oraşe nu le aveau. La conferinţa de
presă din 8 noiembrie Funar a anunţat că, din aprilie 1993
autorităţile locale din Cluj strînseseră 520 de milioane de lei
(cam 5 milioane de dolari) din impozite provenind de la Caritas.10
Cultul vindecătorului şi „haiducul” de la
oraş
Ce
urmărea Ioan Stoica, dincolo şi departe de recompensele financiare
care s-ar fi acumulat spre cel care lansa un joc–piramidă, cu milioane de
înscrişi — e greu de spus. El a susţinut întotdeauna că politica
nu-l preocupă. Declaraţia sa din noiembrie 1993, anume „nu sînt un
politician şi nici nu intenţionez să devin unul” era doar cea
mai recentă dintr-un şir de afirmaţii similare.11 Desigur că există organizaţii româneşti — autointitulata
mişcare culturală Vatra Românească ne vine în minte —
care neagă că ar face politică, în timp ce promovează
asiduu o cauză politică, aceea a ultranaţionalismului.12 Este adevărat că Stoica a evitat în afirmaţiile sale publice,
retorica naţionalistă a lui Funar. Între 1992–93 nu a spus
niciodată vreun lucru care să fi sugerat că Ungaria ar fi
subminat circuitul Caritas sau că interesele Ungariei în
Transilvania ar fi ameninţat prosperitatea acestuia. Nici nu s-a
lăsat pradă nostalgiei pentru era Ceauşescu, nostalgie care îi
adusese notorietate lui Funar. Dimpotrivă, a vorbit fără
ocolişuri despre credinţa sa în întreprinderea privată şi
despre necesitatea ei în România. La conferinţa de presă din 8
octombrie 1993 el a declarat că „economia capitalistă aduce
prosperitatea. Prin însăşi natura sa creează bunăstarea
şi amplasează omul în centrul activităţilor sale.”13 O lună mai tîrziu susţinea că circuitul Caritas ajută la crearea unei clase de mijloc considerabile şi puternice care
avea să fie capabilă să realizeze o formă reală de
privatizare în România. Adresîndu-se către două mii de suporteri, la
10 noiembrie 1993, el i-a lăudat ca fiind nucleul unei noi clase de mijloc
şi a sancţionat presa pentru afirmaţia că aceştia nu
munciseră banii pe care îi cîştigaseră. Hainele comune şi
feţele asprite de vreme nu prea făceau ca marea majoritate a
publicului să pară noua elită întreprinzătoare în devenire,
cu toate astea, apreciindu-i în acest fel, Stoica şi-a demonstrat flerul
politic populist.14
Cînd sînt
apreciaţi pentru bunul lor simţ şi puterea lor de muncă, de
către un patron considerat de către mulţi un vindecător sau
un alchimist de ultimă oră, investitorii sînt mai puţin
înclinaţi să pună întrebări încuietoare despre sursa
veniturilor care a făcut posibilă plata frumoaselor dividende
către zeci de mii de jucători la Caritas, timp de mai multe
luni. Discuţiile cu investitorii, inclusiv cu aceia care încă
trebuiau să-şi primească cîştigurile, sugerează
că un mare număr de oameni erau gata să-l ia pe Stoica drept ceea
ce acesta se dădea, adică unul pregătit să-şi
pună perspicacitatea financiară în serviciul celorlalţi.
Afirmaţiile lui Stoica, anume că „singurul meu scop este să ajut
oamenii”, „cred foarte mult în Dumnezeu şi în omenire, de aceea am creat
acest mamut, Caritas” au trezit prea puţin scepticism, cel
puţin în vecinătatea Clujului, în 1993.15 Elocvenţa
simplă a personalităţii calme, lipsite de aroganţă a
lui Stoica a ajutat la întărirea imaginii încrezătoarea şi
competente pe care şi-o făurise acest contabil între două
vîrste. În discursul său de la Cluj, din 10 septembrie 1993, el a trezit
simpatia referindu-se la dificultăţile pe care el şi familia lui
le întîmpinaseră în cele cincisprezece luni de la lansarea Caritas-ului.
„Viaţa noastră de familie a fost distrusă. Îi mulţumesc lui
Dumnezeu că sînt încă sănătos. Trebuie să
ştiţi că şi eu, şi soţia mea am dus o
viaţă spartană, dormind puţin şi mîncînd frugal.”
Venind de la
majoritatea politicienilor cu normă întreagă, un asemenea limbaj
poate suna în bătaie de joc, dar austeritatea lui Stoica în
îmbrăcăminte şi comportare, ca şi talentul de a trezi
încrederea clienţilor săi a avut drept rezultat că un mare
număr de oameni erau gata să-l vadă ca pe unul care şi-a
sacrificat propria bunăstare pentru ca ceilalţi să
trăiască mai bine — un ascendent personal pe care nici un politician
român de după ’90 nu-l avusese. Afirmaţiile repetate ale lui Stoica,
anume că „e gata să stea în dragul său Cluj pînă la moarte,
fie ea şi una violentă” confirmau în ochii celor care îl urmau
impresia că era motivat de dorinţa de a-şi servi semenii. Geoge
Şerban, redactor al publicaţiei Timişoara, credea că
la sfîrşitul lui 1993 s-a atins stadiul în care Stoica era văzut ca
un „haiduc”, un proscris sau un erou popular din secolul al XVII-lea care
influenţase imaginaţia populară datorită sfidării
autorităţii şi îndrăznelii de a se confrunta cu primii
asupritori ai ţărănimii, proprietarul otoman sau perceptorul.16 Putea tot fi Clujul un oraş cu 350 000 de locuitori, căci majoritatea
populaţiei sale era formată din foşti ţărani,
cărora foarte probabil că le
era cunoscută tradiţia briganzilor rurali sau a eroilor populari ca
Avram Iancu, provocînd autoritatea reprezentată de imperiile Otoman sau
Habsburgic. Stoica nu era un războinic, dar talentul său de a-i
înfrunta pe experţii financiari şi ziarele care i se opuneau şi
de a ridica din umeri la aparenta dizgraţie a guvernului l-au transformat
exact în tipul de erou care, în cultura ţărănească din
diferite părţi ale Europei de Est s-a bucurat de o îndelungă
popularitate. Mulţimea sensibilizată de Stoica într-o
după-amiază umedă şi rece, pe 10 noiembrie 1993, în Cluj,
în timp ce multe ziare pregăteau necroloage ale Caritas-ului, era,
din multe puncte de vedere, o ţărănime urbanizată,
pregătită să demonstreze o solidaritate instinctivă cu cel
care adusese o oarecare demnitate şi siguranţă în vieţile
lor obişnuite.
Societatea civilă bate în retragere în faţa Caritas-ului
Odată cu
susţinerea din partea primarului, ajutorul altor cîteva instituţii
importante i-a permis lui Stoica să dobîndească imaginea unei figuri
providenţiale.
Mesagerul
Transilvan (MT), unul dintre cele trei cotidiane ale
Clujului, susţinea jocul Caritas şi publica listele de
cîştigători. De cîţiva ani MT promova opinii ultranaţionaliste
şi, poate nu într-o mică măsură, contribuise la alegerea ca
primar în 1992 a lui Funar, ducînd o campanie acerbă de invective
împotriva opozantului său reformist.17
Dar în anii Caritas, MT a urmat o linie atenuată în acestă problematică chestiune
interetnică. Caritas şi mica explozie locală pe care a
creat-o au dezinflamat controversele naţionaliste care, în Cluj, e posibil
să fi fost exacerbate mai înainte de privaţiunile economice şi
nesiguranţa cu care mulţi erau confruntaţi. Pe de altă parte,
o linie tranşantă privind aşa-zisul „pericol” maghiar s-ar fi
putut să nu ajute ziarul în difuzarea şi în alte părţi ale
Transilvaniei, unde relaţiile interetnice nu erau atît de tensionate ca în
Cluj.18 În cele din urmă, şi poate în primul rînd, ziarul
avea motive serioase să se distanţeze de politica
fundamentalistă a primarului Funar, într-o vreme cînd proprietarul Caritas-ului
căuta să asigure o imagine a jocului care să ofere
garanţii, insistînd că nu avea nici o legătură cu politica:
este interesant că, în timp ce Stoica insista asupra faptului că
relaţia sa cu Funar nu avea nuanţe politice, MT se
distanţa de primar, relansîndu-se ca societate independentă.19
Ofiţeri
în rezervă din armata română şi fosta securitate erau activi în
culise, încercînd să lanseze o organizaţie de apărare
numită „Pro-Caritas”. Dan Zamfirescu, un naţionalist de frunte
de pe vremea lui Ceauşescu, împreună cu Dumitru Cerna, sînt autorii
unei cărţi numite „Fenomenul Caritas sau mântuirea românilor prin
ei înşişi” (Ed. Roza Vânturilor, 1993) în care circuitul Caritas era văzut ca o iniţiativă patriotică: el urma să
facă posibilă unirea românilor în scopul găsirii propriei lor
mîntuiri economice, liberă de amestec străin.
Un alt izvor
al susţinerii publice a Caritas-ului a fost Biserica Română
Ortodoxă. La una din conferinţele de presă ale lui Stoica, Aurel
Rădulescu, protopop al Bisericii Ortodoxe Române în SUA, a emis opinia: „Caritas a apărut ca un fenomen divin [...] care va salva poporul român [...]
românii vor avea milioane, poate chiar miliarde la dispoziţie, ceea ce
înseamnă că economia noastră nu va cădea în mîini
străine...”20 Cîteva biserici au contribuit, de asemenea,
substanţial la cutia milei numită Fondul Caritas, care a fost
creat pentru a demonstra simţul răspunderii sociale pe care-l avea
fondatorul circuitului Caritas. Se ştie că în noiembrie 1993,
se adunau în fiecare săptămînă 5,7 milioane de lei în diferite
scopuri caritabile, banii venind mai ales de la cîştigătorii Caritas,
care erau încurajaţi să doneze cînd îşi ridicau banii.21 Stoica a făcut de asemenea o donaţie bine mediatizată echipei de
baschet a Clujului care cîştigase campionatul naţional şi
Festivalului „Lucian Blaga” din 1993, onorînd cunoscutul filozof care fusese
profesor al Universităţii clujene — acestea fiind oferte care-i
demonstrează priceperea în relaţiile publice.
Dar, destul de
deranjant, această creştere a binefacerii publice a fost
însoţită de încercările autorităţilor locale de a
închide o instituţie filantropică medicală şi socială importantă,
numită Asklepyos. De la începutul anilor ’90 aceasta oferise ajutor
material celor nevoiaşi, militînd în acelaşi timp pentru drepturile
orfanilor şi handicapaţilor. Asklepyos este declarat
non-politică, dar accentul pus pe încurajarea oamenilor să coopereze
în scopuri sociale, independent de stat, trezeşte suspiciunea celor care
deţin puterea, îngrijoraţi de iniţiativele
cetăţeneşti independente care le pun sub semnul întrebării
propria autoritate. Asklepyos este o iniţiativă
tinerească, evitînd disputele între personalităţi,
acuzaţiile de colaborare cu comuniştii şi suspiciunile etnice
care au înnăbuşit eforturile noilor mişcări sociale.22 Agenţiile de asistenţă socială şi de caritate din
Occident au intervenit la autorităţile locale şi alte ori, cînd
se mai făcuseră încercări de evacuare, dar primarul Funar a fost
neclintit, chiar atunci cînd, în octombrie 1993, în Parlamentul german, s-a
emis o rezoluţie susţinînd Asklepyos. Apărarea
principiului voluntariatului de către Asklepyos nu are cum să
placă unor politicieni care preferă ca iniţiativele sociale
să fie direcţionate de către un stat paternalist, care pretinde
în schimb loialitate politică.
Opoziţia
politică din Cluj nu avea puterea de a susţine Asklepyos care,
pentru a se autoproteja, hotărîse într-o etapă anterioară
să păstreze distanţa faţă de toţi politicienii,
mai puţin anumiţi politicieni străini. Partidul Naţional
Ţărănesc Creştin şi Democrat (PNŢCD) era divizat
în facţiuni care s-au adunat în jurul înstăritului emigrat revenit în
ţară, Ion Raţiu şi al familiei celui de-al doilea deputat
PNŢCD, Matei Boilă. Partidul Alianţei Civice, care părea la
un moment dat că ar fi putut oferi celor tineri un debuşeu politic pe
care nu-l aveau în PNŢCD-ul tradiţionalist, a suferit o lovitură
cînd, în primăvara anului 1993, singurul deputat al său în
judeţul Cluj, Petru Liţiu, a dezertat din rîndurile partidului. Poate
cea mai acută indicaţie a debilităţii în Cluj a acestor
forţe reprezentînd spiritul renaşterii democratice care făcuse
din oraş, în 1989, pentru
scurtă vreme, un centru al revoltei împotriva dictaturii Ceauşescu a
fost sinuciderea lui Călin Nemeş, un tînăr actor care condusese
revolta anti-Ceauşescu în oraş, pe 21 decembrie 1989.
Aproape
treizeci de etnici români şi maghiari au luptat şi au murit
împreună în Cluj, în timpul agoniei unui regim care, pentru a
supravieţui, promovase ura etnică. Dar forţele
societăţii civile s-au dovedit prea slabe şi dezorganizate, în
timp ce membrii organizaţiei comuniste s-au regrupat local în ceea ce s-a
dovedit a fi o încercare plină de succes de a-şi apăra propria
putere şi privilegiile.23
Priceperea
foştilor comunişti locali de a construi o democraţie
limitată după chipul şi asemănarea lor îl împovăra pe
Nemeş. După cum susţine Mircea Vasian, membru al Societăţii
pentru Adevărul despre Revoluţia din 1989, „Călin Nemeş
a declarat de mai multe ori că îşi va lua viaţa dacă
adevărului nu i se va permite să iasă la lumină şi s-a
ţinut de cuvînt.”24 Cîteva evenimente de dinaintea morţii
sale s-ar putea să-i fi sugerat că adevărul avea din ce în ce
mai puţine şanse decît înainte să iasă la lumină:
liderul clujean al mişcării şovine Vatra Românească fusese numit ambasador al României la Viena de către un guvern care
depindea de voturile partidului ultranaţionalist pe care această
mişcare culturală şi patriotică îl promovase. Ceva mai
devreme, în toamna anului 1992, primarul Funar atribuise eliberarea Clujului binecunoscutului istoric Ştefan
Pascu care, într-o şedinţă a facultăţii din data de 21
Decembrie 1989 ţinută la Universitatea Babeş–Bolyai, apreciase
măsurile represive folosite împotriva demonstranţilor de la
Timişoara în zilele precedente.25
Sinuciderea
lui Nemeş a atras atenţia asupra felului în care
ultranaţionaliştii îşi strînseseră laţul în jurul
vieţii publice din Cluj, în mijlocul freamătului din jurul Caritas-ului.
O opoziţie slăbită din start fusese orientată deja în
defensivă de puterea pe care această formulă a
îmbogăţirii rapide o avea asupra minţii miilor de cetăţeni.
Disperarea opoziţiei a fost rezumată în cuvintele cunoscutei
dizidente anti-comuniste Doina Cornea, la înmormîntarea lui Nemeş: „A fost
ucis de un şuvoi de minciuni şi calomnii. Această societate,
spre ruşinea noastră, nu este unită de dezideratele
adevărului, iubirii, cinstei şi onoarei, ci de minciuni şi sete
de putere.”26
Reacţia dezorientată a statului român
Eforturile
statului postcomunist de a drege imaginea şifonată a României şi
de a ademeni împrumutul străin, investiţiile şi asistenţa
tehnică necesare pentru ca reconstrucţia să poată începe,
au fost deranjate de Caritas. Inerţia guvernului, în timp ce o mare
parte din bunurile lichide ale ţării erau vărsate în circuitul
Caritas de investitori plini de speranţă a reînnoit imaginea pe care o
avea România, anume a unui stat moale, ai cărui funcţionari aveau o
foarte vagă idee despre planificarea pe termen lung sau administrarea în
perioade de criză. Dacă autorităţile politice nu
anticipaseră potenţialele consecinţe ale căderii Caritas-ului
pentru finanţele zguduite ale ţării, este posibil ca asemenea
scenarii să fi fost studiate de funcţionari ai instituţiilor
financiare internaţionale trimişi în România pentru a examina
sănătatea economică a ţării.
România nu
avea nici o lege pentru a proteja consumatorii sau chiar statul de efectele
adverse ale unei operaţiuni–piramidă cum era Caritas-ul. O
anchetă a Serviciului Român de Informaţii a ajuns în octombrie 1993
la concluzia că circuitul Caritas nu încălcase nici o lege din cele
existente.27 Într-adevăr, nici unul dintre cele cîteva milioane
de investitori nu semnase nici un contract cu proprietarul Caritas-ului,
Ioan Stoica: la depunerea banilor fiecărei persoane i se dădea pur
şi simplu o chitanţă numerotată care nu făcea referire
la motivul pentru care erau depuşi banii şi la garanţiile
oferite investitorului.28
Reacţia
călduţă a funcţionarilor de stat, începînd cu
Preşedintele Iliescu, la afacerea Caritas nu trebuie să
surprindă prea mult. La urma urmelor, Partidul (conducător) al
Democraţiei Sociale din România (PDSR) apărase speculanţi
economici la nivel naţional: indivizi activi în economia paralelă
înainte de 1989, care au făcut rapid averi folosindu-şi
legăturile pentru a vinde întreprinderi viabile de stat la începutul
anilor ’90 şi pentru a dobîndi influenţă politică în noua
economie privatizată. Noua oligarhie economică avea o relaţie
reciproc avantajoasă cu PDSR, aşa cum Caritas-ul promova
interesele PUNR şi viceversa.29
Spre
sfîrşitul vieţii Caritas-ului, o agenţie de presă
din Bucureşti a publicat o listă de 48 de deputaţi şi
senatori care, susţinea aceasta, investiseră în joc. În afară de
unul singur, toţi parlamentarii PUNR erau pe listă ca investitori
şi majoritatea celorlalţi aparţineau PDSR-ului.30 Se
zvonea tot mai des că investitori privilegiaţi ca aceştia puteau
obţine plata dobînzii în mult mai puţin timp decît aveau nevoie
investitorii obişnuiţi ai Caritas-ului. Aceste zvonuri erau în
general crezute, dar ele n-au trezit nici o reacţie publică pentru
că de prea multă vreme era de la sine înţeles că aceia care
aveau influenţă politică se bucurau de asemenea privilegii,
indiferent ce fel de regim exista în România.
Rolul mass-mediei româneşti
Cu toate
defectele sale, ziaristica românească a apărat libertatea presei de
forţele politice care ar fi dorit s-o îngrădească, cu mai mult
fler şi tenacitate decît au arătat politicienii anticomunişti în
apărarea libertăţii în general. Presa independentă şi de opoziţie
rămîne o insulă importantă de pluralism real pe scena
politică românească. Ea i-a avertizat deseori pe români privind
riscurile implicate de investirea într-un joc care, prin însăşi
natura operaţiilor sale, putea să-şi respecte exagerat de
darnicele promisiuni doar o perioadă limitată de timp.
Într-adevăr relatările presei deveniseră deosebit de ostile în
toamna anului 1993, cînd Caritas şi-a suspendat pentru prima
oară plăţile.
Supărarea
datorată rolului presei a fost tema dominantă a unui larg miting
organizat de Pro-Caritas şi care s-a ţinut în Cluj pe 10
noiembrie 1993. Maiorul de armată în rezervă Nicolae Ionaşcu,
preşedintele asociaţiei a acuzat, nominalizînd, organe de presă
că au diminuat încrederea investitorilor şi au încercat să
destabilizeze operaţiunea Caritas. El a lansat de asemenea un
avertisment transparent către Preşedinte şi anturajul său
aflat la Palatul Cotroceni, în Bucureşti: „unele persoane de la Cotroceni
au profitat de Caritas. Dacă nu vă schimbaţi atitudinea,
vă vom înfrunta. [...] Nu aveţi nici un drept să vă
amestecaţi în activitatea noastră. [...] Noi respectăm legile
şi interesele României”. Această solicitudine manifestată de Caritas faţă de definirea interesului naţional, raportîndu-l la sine
şi plasînd clar consilierii conducătorului naţional în
afară este un autentic semn distinctiv al populismului.
Ionaşcu a
criticat afirmaţiile presei într-un discurs punctat de urlete din
mulţime, adresate cotidianului de mare tiraj, Evenimentul Zilei. El
i-a avertizat pe ziarişti că „dacă vă concentraţi
atacurile asupra noastră, vă rog să fiţi
conştienţi că şi noi vă vom ataca. Pînă acum n-am
răspuns. Am fost la dispoziţia voastră...”
La
aceeaşi adunare Stoica a avertizat că „cei din spatele campaniei de
presă direcţionată spre Caritas ar trebui să
reflecte ce consecinţe se pot revărsa pe înseşi străzile pe
care ziarele lor circulă, nu numai în Cluj, dar şi în alte
părţi ale ţării.”32
El s-a plîns
că presa îi speria pe investitori în alte părţi ale
ţării: „voi, oameni din Cluj, citiţi Mesagerul Transilvan.
Dar cum rămîne cu acela din Focşani care, bazîndu-se pe Evenimentul
Zilei sau Radio Delta află că am fost ucis sau sînt în
Elveţia?” El a avertizat asupra faptului că minerii din Valea Jiului
sînt gata să pedepsească aspru pe aceia care criticau Caritas-ul,
fără a se arăta înclinat să-i oprească. Era evident
că liberatea presei era în pericol.
Pentru
promotorii Caritas-ului mass-media era un ţap ispăşitor
care distrăgea atenţia de la aspectele iraţionale ale Caritas-ului.33 Simultan, presa democratică română s-a văzut ţinta
patronului politic al Caritas-ului, PUNR-ul. Pe 8 noiembrie 1993 Valer Suian,
unul dintre deputaţii PUNR de Cluj a pus în circulaţie propuneri de
amendament la Codul Penal care ar fi făcut ca oricine „ar asculta sau
comunica ştiri sau informaţii false, exagerate sau tendenţioase
în detrimentul statului român, să fie pedepsit cu pînă la cinci ani
închisoare.” Defăimarea prin orice mijloace a parlamentului, a capului
statului, a guvernului sau a forţelor armate ar fi urmat să fie
pedepsită prin condamnare între şase luni şi trei ani.34 Presa era cea care reprezenta cel mai clar tendinţele cosmopolite şi
liber-cugetătoare care îşi făceau loc în viaţa României
după conformismul de fier al anilor Ceauşescu, cel pe care PUNR-ul îl
detesta.
Stoica a
încercat să supravieţuiască prăbuşirii Caritas-ului prin
încheierea unei alianţe cu conducătorii minerilor din Valea Jiului.
În noiembrie 1993 el s-a dus la Petroşani ca să înfiinţeze
şi acolo o filială Caritas şi şi-a asigurat
susţinerea lui Miron Cosma, conducătorul sindicatului minerilor
şi cea mai puternică personalitate nealeasă din ţară.
Stoica l-a lăudat pe Cosma (un om împotriva căruia poliţia
emisese un mandat de arestare în martie 1993 fără a-l pune în
aplicare, o indicaţie asupra bunului plac care guverna aplicarea legii în
România).35 Vorbind în Cluj pe 10 noiembrie, el le spunea
suporterilor: „Vă asigur că el [Cosma n. tr.] este o persoană
foarte umană, care-şi iubeşte cu adevărat oamenii”,
încercînd de asemenea să dezmintă opinia generală că
minerii erau un grup care cîştiga foarte bine. După ce vizitase
cîteva mine şi vorbise cu numeroşi mineri, el a relatat că
minerii erau foarte săraci, dînd impresia că îşi extinsese
operaţiunea din Cluj în Valea Jiului dintr-un simţ al datoriei.36
Oricît de
căznită le-ar fi fost viaţa şi munca, creşterile succesive
ale salariilor acordate între 1990 şi 1992 celor 50.000 de mineri din
Valea Jiului i-au tranformat pe aceştia într-un grup înstărit, în
contextul clasei muncitoare din România. Ca şi oraşul lui Funar,
această comunitate industrială îşi cîştigase o oarecare
autonomie faţă de stat şi nu este deplasată presupunerea
că natura extra-legală a operaţiunii financiare a lui Stoica l-a
făcut să dorească să-şi stabilească activitatea
în localităţi unde braţul guvernului e mai scurt.
La începutul
anului 1994 era deja clar că circuitul Caritas nu mai era în stare
să satisfacă speranţele sutelor de mii de investitori, un raport
al Băncii Naţionale Române susţinînd că avea doar 11% din
fondurile pe care acesta pretindea că le are.37 Ieşirile
în public ale domnului Stoica au devenit din ce în ce mai rare şi, în mai
1994 el a închis oficial Caritas-ul, dînd vina decesului pe „rolul
nefericit jucat de presă.”38 Un mic număr de investitori
rataţi au format atunci un grup de presiune, într-o tentativă de a
face dreptate sau măcar de a găsi răspunsuri la misterele din
jurul Caritas-ului. Ana Potcoavă, liderul grupului, dorea ca
guvernul să-şi asume răspunderea sinistrului. În august 1994,
cincisprezece victime ale Caritas-ului au înscenat o grevă a foamei
în Cluj, ţinta acţiunii lor fiind primarul Funar.39 Cînd
Funar s-a distanţat de operaţiune, descriind-o ca pe o scăpare
datorată schimbărilor economice haotice din România, Mesagerul
Transilvan a publicat o lungă listă de afirmaţii în favoarea Caritas-ului, venite din partea primarului, a lui Gavra şi a altor
aştri peunerişti, făcute în zilele de glorie ale jocului.40 Stoica însuşi a fost arestat în sfîrşit şi închis pe 24 august
1994, acuzat de falsificare de conturi, faliment bancar, înşelăciune
şi fals în acte publice.41 El a fost condamnat la cinci ani
închisoare, acuzaţiile fiind relativ minore şi încă înainte de
1996 a fost din nou un om liber — acum este gata să povestească
istoria Caritas-ului în varianta sa, enunţînd planul unei serii de
memorii în patru volume, cu titluri ca: „Extaz şi agonie”, „Unde-am
greşit” şi „Preţul unei idei”.42
Concluzie
Prezicerile
făcute cu regularitate de mass-media internaţională, anume
că investitori furioşi vor devasta Clujul, nu s-au transformat în
realitate. Poate că atitudinea resemnată a multor români care-şi
investiseră încrederea în Stoica şi banii în schema lui de
îmbogăţire rapidă este una din trăsăturile cele mai
ieşite din comun ale întregii afaceri; reacţia publică moderată
şi comportarea nehotărîtă a statului sugerează că în România
există un mediu propice aşa-zişilor salvatori care oferă
mîntuire unei populaţii care şi-a pierdut încrederea în capacitatea
politicienilor tradiţionali de a le îmbunătăţi
vieţile.
Pentru fiecare
persoană care s-a îmbogăţit din Caritas, sînt sute de
păgubiţi şi nu puţini au fost ruinaţi complet,
pierzîndu-şi pînă şi casele. Condamnarea moderată pe care a
primit-o Ioan Stoica arată că primatul legii operează încă
într-o manieră discreţionară. Reacţia statului la afacerea Caritas a fost, într-un anume fel, la fel de deranjantă ca şi (1) atitudinea
de protecţie faţă de acei ofiţeri care au tras în
protestatarii neînarmaţi în Decembrie 1989 şi (2) relaţia sa cu
minerii din Valea Jiului în 1990–91.
Realitatea
sugerează că afacerea Caritas n-a reuşit să slăbească
atracţia exercitată de primarul Funar sau să-i facă pe
votanţii din Cluj să privească cu mai mult scepticism la
retorica lui naţionalistă. În 1996, cu puţin timp înainte de
eliberarea lui Stoica din închisoare, el a fost reales.
Mass-media
independentă merită laude pentru că a reprezentat o voce
raţională care s-a ridicat deasupra isteriei Caritas şi a
avertizat care va fi soarta afacerii. Dezvoltarea ziarelor independente şi
a staţiilor de televiziune care vor să contribuie la educarea opiniei
publice vor face, probabil, ca un nou joc Caritas să fie mai greu
lansat, cel puţin la aceeaşi scară.
Dar
politicienii lipsiţi de scrupule, hotărîţi să-şi
ţină votanţii în pasivitate şi ignoranţă au
învăţat probabil lecţia afacerii Caritas. N-ar fi nici o
surpriză dacă membrii noii oligarhii politice care a apărut în
anii Văcăroiu vor promova „vindecări miraculoase” însăilate
cu ameninţări şi apeluri naţionaliste, pentru a-şi
mări influenţa şi averile într-o ţară înfometată
şi cu perspective economice sumbre. q
Traducere de
Alina Cadariu
NOTE:
1. Jonathan Eyal, Pentru
cîteva ruble în plus, The Independent (Londra) din 2 august 1994.
2. Adrian Bridge, Bani
daţi degeaba şi poluare pe gratis, The Independent (Londra) din 20 octombrie 1993.
3. Raportul EIU pentru România,
trim. III 1993, Economist Intelligence Unit, Londra 1993, pp. 8—9. În 27
iulie 1993 The Financial Times din Londra relata că preţurile
energiei casnice şi ale unor produse alimentare de bază
crescuseră de peste cinci ori în mai 1993.
4. Sorin Antohi, Opiniile
majorităţii tăcute, Sfera Politicii nr. 10, oct.
1993, p. 11.
5. Discursul lui Ioan Stoica în
Cluj, pe 10 nov. 1993, după cum a fost publicat de Transstar Press,
nov. 11.
6. Vezi Evenimentul Zilei,
18 şi 19 dec. 1992 şi Adevărul de Cluj, 9 nov. 1993.
7. Mesagerul transilvan,
10 nov. 1993.
8. Id. 2 şi Alfonso Rojo Mii
de români îşi încredinţează averile lui Ion Stoica, El
Mundo (Madrid), 17 oct. 1993.
9. Ştiri Transstar, 1
şi 19 sept. 1993, Fenomenul Caritas.
10. România liberă,
12 nov. 1993
11. Meridian (cotidian
bucureştean), 12 nov. 1993
12. Pentru Vatra Românească
vezi Dennis Deletant, Începuturile Vetrei Româneşti în Transilvania,
în Raport asupra Europei de Est (München), 1 febr. 1991 şi Tom
Gallagher, Resuscitarea naţionalismului în România, în Studii
Etnice şi Rasiale, nr. 15., 4. oct. 1992 şi Tom Gallagher Crearea
Partidului Unităţii Naţionale Române, în Raport de
cercetare RFE–RL, vol. 3, nr. 11, 18 martie 1994.
13. Ioan Stoica, Prima
Conferinţă de Presă Caritas, Cluj-Napoca, 10 oct. 1993
(Rîmnicu Vîlcea, Editura Antim Ivireanul, 1993), p. 9.
14. Una dintre cele mai puternice
reprize de aplauze le-a obţinut ca urmare a unei referiri perverse la
unirea Germaniei, cînd a declarat că „noi sîntem mai rafinaţi şi
mai deştepţi decît germanii [...] şi am dovedit că
ştim să lucrăm mai bine”.
15. Stoica, Prima
Conferinţă de Presă, p. 12.
16. Timişoara, 2 nov.
1993.
17. Rolul ziarului a fost
subapreciat în raportul organizaţiei Pro Democraţia care a
monitorizat alegerile din Cluj. Vezi Raport asupra alegerilor locale din
Cluj, 9 febr. 1992, Cluj.
18. În 11 nov. 1993 am
reuşit să găsesc Mesagerul Transilvan de vînzare şi
foarte cerut în oraşele Deva şi Timişoara, la mare
distanţă de Cluj.
19. Ediţia din 10 nov. 1993
conţinea chiar un articol de fond care emitea speculaţii despre
viitorul lui Funar în lumina problemelor care se ridicau în legătură
cu felul în care condusese financiar afacerile oraşului.
20. Stoica, Prima
Conferinţă de Presă, p. 23
21. Evenimentul Zilei, 10
nov. 1993
22. Vezi T. Gallagher, Aprinzînd
o lumînare în întunericul românesc, în Medicină şi Război,
1 aug. 1992, pp. 25—30.
23. Rolul lui Călin
Nemeş ca unul din eroii revoluţionari ai României a fost comemorat în
România liberă din 15 iulie 1993.
24. Transstar, Buletin
de ştiri, 8, 5—11 iulie 1993.
25. Adevărul de Cluj,
16 ian. 1990. Pascu fusese folosit pentru a se asigura că istoria
serveşte nevoile ideologice ale statului, în perioada
naţional–stalinistă a regimului Ceauşescu. Vezi cap. 6 din
Katherine Verdery, Ideologia naţională în socialism: identitate
şi politică culturală în România lui Ceauşescu (Berkeley: University of California Press, 1991).
26. Transstar, Buletin
de ştiri, 8, 5—11 iulie 1993.
27. Evenimentul Zilei, 10
nov. 1993.
28. Express, 9 nov. 1993.
29. Vezi H.-R. Patapievici, Politice,
Humanitas, Buc. 1996.
30. Ştirea dată de
agenţia de presă Mediafax a fost preluată de Tineretul liber (un ziar de reformă din Bucureşti) pe 12 nov. 1993; în afară de
unul, toţi parlamentarii PUNR erau trecuţi pe listă ca
investitori; marea parte a celorlalţi parlamentari numiţi
aparţineau PDSR-ului.
31. Am fost la adunarea Pro-Caritas şi am notat principalele puncte ale discursului d-lui Ionaşcu.
32. Meridian, 12 nov.
1993. Un marş şi o adunare Pro-Caritas şi mai mare s-au
ţinut în Cluj pe 26 nov. 1993, atrăgînd 8.000 de oameni şi în
cadrul cărora s-a vociferat la adresa presei.
33. Pe 3 iulie 1993, România
liberă a calculat că dacă toţi investitorii şi-ar
reinvesti cîştigurile, afacerea ar trebui să aibă 14.680.064 de
membri, echivalentul întregii populaţii adulte a României. Acelaşi
ziar relata că o investiţie de doar un milion de lei, repetată
trimestrial pînă în august 1995 ar duce la plata unei sume de 51.985 de
miliarde de lei (aproape 520 de milioane USD), mai mult decît toate lichidităţile
în circulaţie ale ţării. N. red.: Gazeta de Mureş,
săptămînal editat de Liga Pro Europa, bazîndu-se pe un calcul
similar, încă în luna iunie a avertizat cititorii lui de apropierea
colapsului (Începutul sfîrşitului sau sfîrşitul începutului?, 14—20
iunie 1993, nr. 7, p. 8).
34. Revista 22,
săptămînalul Grupului pentru Dialog Social din Bucureşti a
publicat în ediţia din 10 nov. 1993 propunerea deputatului Suian sub
titlul Drumul către dictatură.
35. Cornel Nistorescu, Expres,
9 nov. 1993.
36. Note personale de la
întîlnirea lui Stoica de la Cluj din 10 nov. 1993.
37. Tony Barber, The
Independent on Sunday, Londra, 16 ian 1994.
38. Adrian Bridge Piramida de
îmbogăţire rapidă a României cade, în The Independent,
20 mai 1994.
39. Pentru detalii asupra grevei
foamei şi iniţiativei Anei Potcoavă m-am bazat pe România
liberă, mai ales pe articolul lui Virgil Lazăr din 23 aug.1994,
intitulat „Funar să-şi ceară iertare în genunchi”.
40. Agenţia de ştiri Monitorul,
Iaşi, 18 iul. 1996.
41. Adevărul, 25 august
1994.
42. Monitorul News Agency,
Iaşi, 18 iulie 1996.
*
Tom Gallagher, profesor la Universitatea din Bradford,
Marea Britanie, catedra Peace Studies. Şi-a obţinut doctoratul la
Universitatea din Manchaster, este specialist în domeniul conflictelor de identitate
din Europa de Est. În 1995 a publicat cartea Romania After Ceauşescu:
The Politics of Intolerance, Edinburgh University Press.